Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik heb mijn spam map gechecked en mijn verwijderde items. Maar ik heb nog geen enkele communicatie gehad van Fenor over het faillissement (zie ook mijn vraag eerder). Mijn laatste mail van Fenor was van 4 december (Maandelijks Overzicht Energieverbruik). Verder niets. Jullie hebben dus wel al een mail gehad?Hackus schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:27:
[...]
Kijk eens in je map spam of ongewenst, het is een e-mail van klantenservice Fenor: Informatiebrief van de curator n.a.v. faillissement FENOR met 1 bijlage.
@YoghooHackus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:46:
Als het goed is, heeft iedere klant vanmorgen een e-mail ontvangen met bijlage van Yspeert Advocaten.
daarin staat belangrijke info mbt faillissement en hoe evt. vorderingen in te dienen. Ook info met alle vragen die je hebt omtrent deze situatie.
e-mailadres: fenorenergie@yspeert.nl
https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/fenor-b.v./
Beste klant van FENOR B.V.,
Inmiddels heeft u het bericht ontvangen dat uw energieleverancier FENOR B.V. op 16 december 2021 failliet is gegaan. In de bijlage treft u meer informatie aan van FENOR B.V. en van de curator.
Eindafrekening?
Op enig moment verwacht u dat u nog een eindafrekening ontvangt, dan wel dat er een jaarafrekening zal plaats vinden. Op korte termijn wordt u hierover nader geinformeerd.
Wat gebeurt er als u geld terug verwacht?
Als u geld terug verwacht, is het verstandig om te wachten op de eindafrekening. U wordt hierover op korte termijn nader geinformeerd.
Is uw eindafrekening al opgemaakt? En heeft u geld te vorderen van FENOR?
Dan verwijs ik u naar de website van Yspeert Advocaten. Klik op de rode knop DIEN VORDERING IN en volg de instructies.
Is het bovenstaande niet duidelijk, dan kunt u contact opnemen met 085-7733120.
Met vriendelijke groet,
FENOR Energie
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Uw opzegging van vóór datum van het faillissement van FENOR blijft geldig. Uw energiecontract loop dan af conform uw eigen opzegging. De overzetting naar een nieuwe energieleverancier heeft u dus zelf al geregeld vóór datum van het faillissement. Uiteindelijk gaat u automatisch over naar de door u gewenste en zelf gekozen energieleverancier. Indien door uw eigen opzeggen (dus van voor datum van het faillissement) uw energiecontract eindigt gedurende de vensterperiode (dus bijvoorbeeld einde contract op 28 december 2021) of na deze vensterperiode (dus bijvoorbeeld einde contract op 1 februari 2022) dan is het denkbaar dat u nog een korte tijd energie geleverd krijgt door een nieuwe energieleverancier zoals aangewezen door de curator of het ACM, maar uiteindelijk gaat u dus wel over naar de door u gewenste en zelf gekozen energieleverancier. U krijgt in ieder geval altijd energie geleverd.
Indien u op dit moment (dus na datum van het faillissement van FENOR) uw energiecontract wenst op te zeggen, dan is dit niet mogelijk. Hiervoor geldt de uitleg van de vensterperiode.
[Voor 38% gewijzigd door robbies op 24-12-2021 00:22]
Ik heb wel bericht via de mail gehad van Fenor en zelfs toen ze al een paar dagen failliet waren een verlengingsvoorstel gekregen. Dus hun systemen slaan af en toe op hol.Homeland schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:16:
Ik heb ook geen enkel bericht ontvangen van Fenor, als ik het dus niet toevallig die dag online tegen was gekomen en hier had opgezocht zou ik dus van niets weten. Lijkt dan toch iets fout te gaan in het contact naar de klanten.
Heb ik wel gevraagd aan VF maar ze zeiden dat dit geblokkeerd was.zx9r_mario schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:21:
Zijn er Fenor klanten die gelijk het VF contract lieten ingaan door af te zien van de bedenktijd? Zie ook TFHfony in "Afhandeling faillissement Naked Energie"
Ik had het ook via WA gevraagd, kreeg dit antwoord zojuist:robbies schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:28:
[...]
Heb ik wel gevraagd aan VF maar ze zeiden dat dit geblokkeerd was.
Goedenavond, je wilt graag het contract in laten gaan per direct. Je hebt via een forum dit gelezen. Je hebt een vaste prijs contract, ik kan de datum van dit contract niet aanpassen. De ingangsdatum is 5 januari 2022.
Dan wordt er gezegd dag de gestorneerd bedragen alsnog betaald dienen te worden. Even later word gezegd dat wat teveel is betaal wordt hoog waarschijnlijk niet terugbetaald want daarmee word de schuld bij de belastingdienst eerst voldaan. Dus als ik het goed begrijp moet er geld gedoneerd worden aan de belastingdienst?
Eerst werd er gezegd dat ze de eindafrekening eind van het jaar wordt opgesteld. Nu is het veranderd naar dat het een aantal maanden kan duren. Is dit omdat ze door het uitstellen van de jaar afrekening alsnog de gestorneerd bedragen terug willen vorderen door te gaan dreigen met de incasso traject?
Wat ik niet begrijp. De overheid heeft deze ellende veroorzaakt. Vervolgens eisen ze de schulden van de eigenaar van fenor op als eerst op waardoor er geen buffer overblijft om iedereen die te veel voorschot betaald heeft eerlijk het geld terug te geven. Waarom worden de klanten de dupe hiervan.
Als er eerlijk een aantal maanden terug gepraat werd over de omstandigheden dan had een grote groep klanten elders kunnen gaan om better energie prijzen de waarborgen voor de komende tijd. Nu wordt zelfs de kans beroofd op normale tarieven en moet ruim 2,5x meer betalen. 2,5x is een grote klap voor huishoudens met een beperkte inkomen.
Er wordt geadverteerd dat er extra korting is op de belasting gedeelte en dat er eenmalig per jaar 200,- gedeclareerd kan worden bij de inkomstenbelasting. Echter dat vangt niet de klap op van 2,5x op zijn best buffert beide regeling maat 0,5x van de stijging.
Ik vind dit gewoon niet kunnen en kan het moeilijk accepteren. Ben ik de enige hierin? Graag hoor ik van mede klanten graag jullie gedachten hierover.
Ben het met je eens maar je gaat er niets aan veranderen. Enige opties die je hebt is geld terug te halen door recente afschrijvingen te storneren (terug laten boeken) en bij je bank een MOI indienen voor eerdere incasso's van Fenor.Ant48 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 02:51:
Eerst werd er gecorrespondeerd dat de maand december niet geïncasseerd zal worden en nu staat op de website van de curator dat dit wel wordt gedaan.
Dan wordt er gezegd dag de gestorneerd bedragen alsnog betaald dienen te worden. Even later word gezegd dat wat teveel is betaal wordt hoog waarschijnlijk niet terugbetaald want daarmee word de schuld bij de belastingdienst eerst voldaan. Dus als ik het goed begrijp moet er geld gedoneerd worden aan de belastingdienst?
Eerst werd er gezegd dat ze de eindafrekening eind van het jaar wordt opgesteld. Nu is het veranderd naar dat het een aantal maanden kan duren. Is dit omdat ze door het uitstellen van de jaar afrekening alsnog de gestorneerd bedragen terug willen vorderen door te gaan dreigen met de incasso traject?
Wat ik niet begrijp. De overheid heeft deze ellende veroorzaakt. Vervolgens eisen ze de schulden van de eigenaar van fenor op als eerst op waardoor er geen buffer overblijft om iedereen die te veel voorschot betaald heeft eerlijk het geld terug te geven. Waarom worden de klanten de dupe hiervan.
Als er eerlijk een aantal maanden terug gepraat werd over de omstandigheden dan had een grote groep klanten elders kunnen gaan om better energie prijzen de waarborgen voor de komende tijd. Nu wordt zelfs de kans beroofd op normale tarieven en moet ruim 2,5x meer betalen. 2,5x is een grote klap voor huishoudens met een beperkte inkomen.
Er wordt geadverteerd dat er extra korting is op de belasting gedeelte en dat er eenmalig per jaar 200,- gedeclareerd kan worden bij de inkomstenbelasting. Echter dat vangt niet de klap op van 2,5x op zijn best buffert beide regeling maat 0,5x van de stijging.
Ik vind dit gewoon niet kunnen en kan het moeilijk accepteren. Ben ik de enige hierin? Graag hoor ik van mede klanten graag jullie gedachten hierover.
Ik heb beiden gedaan teruggaand naar het begin van mijn Fenor contract in april en zie dan vanzelf wel een eindafrekening tegemoet, die controleer ik dan aan de hand van mijn meterstanden en als hij correct is betaal ik hem.
Met de valse berichtgeving van kort geleden dat alles goed ging bij ze hebben ze elk beetje goodwill verspeeld dus speel het voor mijzelf zo veilig mogelijk.
eindnota, daar gaat het om.
[Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 24-12-2021 18:02]
[Voor 81% gewijzigd door Yorinn op 24-12-2021 18:03]
Helaas lukt het mij niet om deze in te vullen met mijn eigen bedragen.
Is het iemand wel gelukt, tips of heeft iemand hier een spreadsheet gemaakt die gedeeld kan worden onder de FENOR slachtoffers?
Hier wel gelukt, als we het over dezelfde google spreadsheat hebben die ik ergens tegen kwam.MGJB1989 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:29:
Ik zag in de topic faillissement welkom energie dat iemand een spreadsheet had gemaakt om ze uit te kunnen rekenen wat je misloopt aan kosten etc.
Helaas lukt het mij niet om deze in te vullen met mijn eigen bedragen.
Is het iemand wel gelukt, tips of heeft iemand hier een spreadsheet gemaakt die gedeeld kan worden onder de FENOR slachtoffers?
Je moet hem openenen en daarna eerst opslaan in je eigen drive (of hoe google dat ook noemt), vanaf dat moment werk je in je eigen sheet en kun je doen wat je wilt.
Ik zat nog op Apple, daar lukte het mij niet.thefox154 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 22:00:
[...]
Hier wel gelukt, als we het over dezelfde google spreadsheat hebben die ik ergens tegen kwam.
Je moet hem openenen en daarna eerst opslaan in je eigen drive (of hoe google dat ook noemt), vanaf dat moment werk je in je eigen sheet en kun je doen wat je wilt.
Het is inmiddels gelukt.
Lijkt er op dat ik FENOR moet gaan betalen.
Al vind ik dat wel bijzonder, heb namelijk 300m3 minder gas verbruikt dan wat berekend is v termijnbedrag. En termijnbedrag zou op €74 moeten, had op €90 staan.
Inmiddels 2 x €90 gestorneerd.
Elektriciteit ook minder dan beraamd.
Maar of het nu slim is om toch een MOI te doen? Aangezien spreadsheet zegt dat ik €300 moet gaan betalen.
Kan geen fout ontdekken in de getallen
[Voor 27% gewijzigd door MGJB1989 op 24-12-2021 23:14]
btw; of het 'slim' is om MOI te doen, dat ligt aan je eigen vermogen nu.
Ik betaal liever E200,- bij, dan dat ik E200,- via curator moet claimen.
[Voor 17% gewijzigd door Hackus op 25-12-2021 09:51]
Hier hetzelfde, ook minder gebruikt dan het door Fenor gekozen maandbedrag. En alsnog moeten bijbetalen. Mijn jaar was wel compleet. Dus daar kan het niet aan liggen.MGJB1989 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:10:
[...]
Ik zat nog op Apple, daar lukte het mij niet.
Het is inmiddels gelukt.
Lijkt er op dat ik FENOR moet gaan betalen.
Al vind ik dat wel bijzonder, heb namelijk 300m3 minder gas verbruikt dan wat berekend is v termijnbedrag. En termijnbedrag zou op €74 moeten, had op €90 staan.
Inmiddels 2 x €90 gestorneerd.
Elektriciteit ook minder dan beraamd.
Maar of het nu slim is om toch een MOI te doen? Aangezien spreadsheet zegt dat ik €300 moet gaan betalen.
Kan geen fout ontdekken in de getallen
Nu bij Vattenval ook maar even zelf de berekening gemaakt. Als ik daar de hoeveelheid verbruik wat ik ingevuld heb, dan moet ik ook bijbetalen.
Zal wel een trucje zijn om beter uit de vergelijkings websites te komen
[Voor 99% gewijzigd door JTHZZ op 27-12-2021 11:38]
P2 DMLR Midnight 19”; software P2.7
Ik vind dat wel bijzonder…ericwhar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:54:
[...]
Hier hetzelfde, ook minder gebruikt dan het door Fenor gekozen maandbedrag. En alsnog moeten bijbetalen. Mijn jaar was wel compleet. Dus daar kan het niet aan liggen.
Nu bij Vattenval ook maar even zelf de berekening gemaakt. Als ik daar de hoeveelheid verbruik wat ik ingevuld heb, dan moet ik ook bijbetalen.
Zal wel een trucje zijn om beter uit de vergelijkings websites te komen
Ze kunnen de consument vanalles aansmeren dus
Maar daar ben je zelf bij natuurlijk. Het eerste wat je moet doen is controleren of je nieuwe contract klopt. Als het afwijkt van wat op de vergelijkingssite stond, dan kun je binnen 14 dagen gewoon annuleren. Bij ons klopte het contract trouwens wel precies (afgesloten in jan dit jaar). Het maandbedrag was wel iets lager dan verwacht, maar liever dat dan andersom.MGJB1989 schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:41:
[...]
Ik vind dat wel bijzonder…
Ze kunnen de consument vanalles aansmeren dus
Geloof me of niet. Er worden miljoenen euro incasso's uitgevoerd. De banken houden hier geen boekhouding van bij of er wel een fysiek ondertekende dan wel digitale machtiging is uitgegeven. De incassant regelt een incasso met de klant en de bank neemt het klakkeloos over.JTHZZ schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:17:
[...]
Ik heb al vrij snel mijn rekeningnummer laten wijzigen bij Fenor en daarvoor een ondertekend machtigingsformulier per mail moeten opsturen. Hierop stonden wel de vereiste gegevens zoals bijv incassant ID en kenmerk machtiging. Als je ditzelfde formulier hebt verstuurd kun je mijns inziens dus geen MOI doen en loop je kans op onderzoekskosten van de bank als je wel gaat MOI’en
Nu is er dus een ontsnappingsmogelijkheid om je eigen schade te beperken.
In jouw geval bij verandering van rekeningnummer wordt er dus wel rechtmatige incassomachtiging gevraagd.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Banken hoeven dat niet bij te houden maar krijgen na een MOI twee weken de tijd om bij de incassant de machtiging op te vragen. Als deze wordt getoond is de incasso terecht en de MOI onterecht en kan de klant dus onderzoekskosten aan zijn broek krijgen.arnnold schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:26:
[...]
Geloof me of niet. Er worden miljoenen euro incasso's uitgevoerd. De banken houden hier geen boekhouding van bij of er wel een fysiek ondertekende dan wel digitale machtiging is uitgegeven. De incassant regelt een incasso met de klant en de bank neemt het klakkeloos over.
Nu is er dus een ontsnappingsmogelijkheid om je eigen schade te beperken.
Als je van je eigen situatie weet dat je nooit een rechtmatige machtiging hebt gegeven. (Vele malen hier aangehaald) dan hoef je ook niet bang te zijn onderzoekkosten te moeten betalen.JTHZZ schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:37:
[...]
Banken hoeven dat niet bij te houden maar krijgen na een MOI twee weken de tijd om bij de incassant de machtiging op te vragen. Als deze wordt getoond is de incasso terecht en de MOI onterecht en kan de klant dus onderzoekskosten aan zijn broek krijgen.
Zo'n machtiging komt dan niet alsnog uit de lucht vallen, toch?
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Klanten van FENOR gaan over naar Budget Energie
28 december 2021
Beste klant van FENOR,
In de afgelopen weken heeft de curator van FENOR geprobeerd overeenstemming te bereiken met een nieuwe energieleverancier en dit is gelukt. De curator heeft overeenstemming bereikt met een nieuwe energieleverancier, namelijk Budget Energie. Alle klanten van FENOR gaan over naar Budget Energie.
Budget Energie is een gerenommeerde energieleverancier in Nederland die zich richt op het leveren van groene stroom en gas aan haar klanten. Budget Energie heeft een eigen persbericht gepubliceerd, zie hiervoor https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/fenor-b.v./. Over de overgang van alle klanten naar Budget Energie is overleg geweest met de Autoriteit Consument en Markt. Wellicht heeft u via diverse berichten al gelezen over deze overgang. In deze e-mail leest u wat dit voor u betekent.
Wat betekent deze overgang voor u?
De curator en Budget Energie hebben overeenstemming bereikt in de zogenaamde vensterperiode, met als gevolg dat de levering van uw energie automatisch wordt overgezet naar Budget Energie. De feitelijke (technische) overgang van alle klanten van FENOR naar Budget Energie zal plaatsvinden op 30 december 2021. Voor u houdt dit in dat uw energieleverancier (voor stroom en/of gas) per 30 december 2021 Budget Energie is. Uiterlijk 30 december 2021 ontvangt u van Budget Energie en e-mail met meer informatie over de overgang. Uiterlijk 7 januari 2022 zal Budget Energie u uw nieuwe contractvoorwaarden toesturen. Indien u over de contractvoorwaarden vragen heeft dan verzoek ik u vriendelijk de e-mail van Budget Energie af te wachten en – mocht u dan nog altijd vragen hebben – daarna contact op te nemen met Budget Energie. Het heeft geen zin om voorafgaand aan dit bericht contact met FENOR, de curator en/of Budget Energie op te nemen.
De curator heeft in goed overleg met Budget Energie – maar ook met de Autoriteit Consument en Markt – afspraken gemaakt over een zorgvuldige en juiste overgang van alle klanten van FENOR naar Budget Energie. De komende dagen zal dit worden uitgevoerd. Dit gaat voor u volledig automatisch. U hoeft hiervoor niets te doen. U krijgt op de gebruikelijke wijze stroom en/of gas geleverd. Door een overgang van alle klanten van FENOR naar Budget Energie bent u verzekerd van een goede energieleverancier. De curator hoopt dat u met Budget Energie een duurzame relatie opbouwt. Als gevolg van de huidige marktomstandigheden kunt u geconfronteerd worden met hogere tarieven. Vanwege het faillissement van FENOR is dit niet te voorkomen. Wel heeft de curator met Budget Energie afspraken kunnen maken voor de levering van gas, met als gevolg dat Budget Energie voor klanten met een vast contract voor gas een voordeliger gastarief kan aanbieden dan op dit moment beschikbaar is in de markt.
De curator zal in de komende periode voor u een eindafrekening opstellen van de door u van FENOR afgenomen energie. Deze eindafrekening wordt u per mail toegezonden.
Mocht u aan de hand hiervan vragen hebben, dan verwijs ik u naar https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/fenor-b.v./ voor meer informatie. Eventuele vragen aan de curator kunt u mailen naar fenorenergie@yspeert.nl.
Met vriendelijk groet,
De curator mr. H.C. Lunter
Yspeert advocaten
www.yspeert.nl
Het is toch wel bijzonder dat je het via via moet vernemen, heb nog nooit een mail gehad.
Maar dan komt het dus allemaal wel mooi uit voor de mensen die dat 3 jarige contract bij VF hebben afgesloten.
Ik stap 2-1-22 over, dus 3 dagen tarieven van hen.
Kachels maar even laag, maar het weer is ook zacht.
- Maandelijks nieuwe tarieven
- Direct opzegbaar
- 100% groene stroom
- Geen gedoe: wij regelen je aansluiting of overstap

En een vast contract van 1 jaar bieden ze op overstappen.nl aan voor 2,12€/m3 gas. Dus ben benieuwd hoe die ene zin over de gasprijzen te interpreteren is.. de marktprijs ligt misschien hoger maar dit is nog steeds een veel te hoge prijs.zx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:27:
Als je kijkt bij variabel contract op de budget energie site:Dus direct opzegbaar en geen 30 dagen uitzitten
- Direct opzegbaar
- 100% groene stroom
Dus voor de meeste van ons €23,96, nog zonder verbruik.
Ze rekenen dus niet per dag.
Althans, dit was mijn ervaring toen ik overstapte van budget naar fenor. Ook na lange discussies hielden ze hier aan vast.
Ik vond het erg vreemd, had die ervaring niet bij mijn vorige overstap.
Daar zeg je wel wat.zx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:40:
Ben benieuwd of de hele maand in rekening brengen stand houdt. Je hebt er immers geen akkoord voor gegeven toch?
Je geeft geen akkoord voor deze overname.
Pas na 7-1 krijg je een contract aangeboden en ga je met hen een verplichting aan.
Dat je akkoord gaat met dat zij gaan incasseren etc.
Maar tot die tijd..
Let wel op dat je altijd 14 dagen bedenktijd hebt bij de nieuwe leverancier en als je vandaag een andere leverancier belt kun je niet eerder dan over 2 weken overstappen. Ook VF wil bijv de ingangsdatum niet verder naar voren halen dan over 2 weken, ook al had je al iets afgeslotenzx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:27:
Als je kijkt bij variabel contract op de budget energie site:Dus direct opzegbaar en geen 30 dagen uitzitten
- Direct opzegbaar
- 100% groene stroom
Hoe kom je aan die informatie wat betreft VF en ingangsdatum niet naar voren halen?JTHZZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:52:
[...]
Let wel op dat je altijd 14 dagen bedenktijd hebt bij de nieuwe leverancier en als je vandaag een andere leverancier belt kun je niet eerder dan over 2 weken overstappen. Ook VF wil bijv de ingangsdatum niet verder naar voren halen dan over 2 weken, ook al had je al iets afgesloten
Zij hebben duidelijk aangegeven pas na 30-12 het FENOR contract op te kunnen zeggen. Dit wisten zij vorige week al?!
Dat is nog in die 14 dagen bedenktijd. Mijne start op 2-1. Dan verloopt de 14 dagen bedenktijd en kunnen ze los wat mij betreft.
Helemaal eens hoor, maar zo werkt het in de praktijk niet. Ik volgt uit interesse het Welkom energie forum. Situatie aldaar is wel wat anders. Reeds voor failliet gaat van WE was er plan voor overname Eneco. Hierdoor gingen alle klanten bijna direct over naar Eneco waar fors hogere tarieven betaald moesten worden (die tarieven kregen ze trouwens, net als bij ons waarschijnlijk, pas na een aantal dagen te horen).MGJB1989 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:49:
[...]
Daar zeg je wel wat.
Je geeft geen akkoord voor deze overname.
Pas na 7-1 krijg je een contract aangeboden en ga je met hen een verplichting aan.
Dat je akkoord gaat met dat zij gaan incasseren etc.
Maar tot die tijd..
Een aantal van hen gaan het conflict aan met Eneco (voorschot en zelfs afrekening storneren, in beroep gaan tegen contract terwijl daar helemaal geen toestemming voor is gegeven), maar klinkt toch als een gevecht van David tegen Goliath. Ik zou zelf zorgen dat je zo snel mogelijk een goedkoper contract regelt en in de tussentijd bij Budget energie zo min mogelijk verbruiken.
Check de status in Mijn Vattenfall of je een groen vinkje hebt bij "Je oude energiecontract is opgezegd."MGJB1989 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:59:
[...]
Hoe kom je aan die informatie wat betreft VF en ingangsdatum niet naar voren halen?
Zij hebben duidelijk aangegeven pas na 30-12 het FENOR contract op te kunnen zeggen. Dit wisten zij vorige week al?!
Dat is nog in die 14 dagen bedenktijd. Mijne start op 2-1. Dan verloopt de 14 dagen bedenktijd en kunnen ze los wat mij betreft.
Ik heb gelijk gebeld om mijn contract eerder in te laten gaan. Stond op de 6e gepland, kon door VF vervroegd worden naar 1-1. Niet eerder "ivm tarieven". Ik wacht nog op contract/bevestiging via email.zx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:50:
Ben benieuwd met al die VF deals die begin januari ingaan.
Update 12:24: bevestigd via email dat ik afzie van de wettelijke bedenktijd en dat het 1-1 ingaat
Update 15:10: Zojuist belde VF mij. 1-1 kan niet want dat is weekend

[Voor 21% gewijzigd door Morked op 28-12-2021 15:21]
Vreemd, VF kon niet eerder laten ingaan dan verstrijken 14 dagen termijn,Morked schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:01:
[...]
Ik heb gelijk gebeld om mijn contract eerder in te laten gaan. Stond op de 6e gepland, kon door VF vervroegd worden naar 1-1. Niet eerder "ivm tarieven". Ik wacht nog op contract/bevestiging via email.
Hoi.
Ik hoop toch wel dat Budget Energie geleerd heeft van het Welkom naar Eneco fiasco. Ondanks de hoge tarieven hebben ze hier toch weinig aan overgehouden en het heeft de naam ook geen goed gedaan.ps3gamer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:00:
[...]
Helemaal eens hoor, maar zo werkt het in de praktijk niet. Ik volgt uit interesse het Welkom energie forum. Situatie aldaar is wel wat anders. Reeds voor failliet gaat van WE was er plan voor overname Eneco. Hierdoor gingen alle klanten bijna direct over naar Eneco waar fors hogere tarieven betaald moesten worden (die tarieven kregen ze trouwens, net als bij ons waarschijnlijk, pas na een aantal dagen te horen).
Een aantal van hen gaan het conflict aan met Eneco (voorschot en zelfs afrekening storneren, in beroep gaan tegen contract terwijl daar helemaal geen toestemming voor is gegeven), maar klinkt toch als een gevecht van David tegen Goliath. Ik zou zelf zorgen dat je zo snel mogelijk een goedkoper contract regelt en in de tussentijd bij Budget energie zo min mogelijk verbruiken.
Ik volg dat forum idd ook.ps3gamer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:00:
[...]
Helemaal eens hoor, maar zo werkt het in de praktijk niet. Ik volgt uit interesse het Welkom energie forum. Situatie aldaar is wel wat anders. Reeds voor failliet gaat van WE was er plan voor overname Eneco. Hierdoor gingen alle klanten bijna direct over naar Eneco waar fors hogere tarieven betaald moesten worden (die tarieven kregen ze trouwens, net als bij ons waarschijnlijk, pas na een aantal dagen te horen).
Wat een ellende zeg!
In het geval van FENOR denk ik; zo snel mogelijk wegwezen en de groeten.
Heb gedaan wat ik kon: 2-1 gaat contract bij VF in.
En dan die andere paar dagen idd minder verbruiken; vloerverwarming uit, pelletkachel aan.
Schade beperken. Maar het gaat toch wel iets geld kosten als ze idd per maand laten betalen voor een product.
Ze kunnen het allemaal maar fl*kken he…
Zo bijzonder… ACM staat er bij, kijkt er naar?? En denkt; ik draai even om?
Kunnen ze de hele maand december nog vastrecht in rekening brengenbasdej schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:10:
Nou dan ben ik benieuwd wat de tarieven zullen zijn. En het lijkt me sowieso vreemd dat we per 30 december worden overgenomen, maar pas een week later ons contract krijgen (waar de tarieven dan in zullen staan).

Dat lijkt me toch onmogelijk, aangezien je al via Fenor vastrecht betaalt voor december?zx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:12:
[...]
Kunnen ze de hele maand december nog vastrecht in rekening brengen
Hoi.
Ik volg dit overzicht al sinds ik gehoord heb dat Fenor failliet is en ben het overzicht nu even kwijt!
We worden overgenomen door budget energie. 4 januari 2022 zou eigenlijk ons contract bij fenor eindigen. We kunnen momenteel dus niet overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall? Of toch wel?
In elk geval fijn dat we met elkaar mee denken! We zitten allemaal in hetzelfde schuitje helaas
Hier ook. Kon niet verder vervroegen dan 12 januarizx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:05:
[...]
Vreemd, VF kon niet eerder laten ingaan dan verstrijken 14 dagen termijn,
Je contract bij fenor is nu eigenlijk al niets meer waard dus die datum van 4 januari 2022 moet je vergeten. Tot 30-12-2021 zitten we nog bij fenor en betaal je nog je tarieven van je huidige contract. Per 30-12-2021 zit je bij Budget Energie. Je krijgt de week erop pas het nieuwe contract (variabel) en de bijbehorende tarieven. Officieel kan Budget Energie je verplichten om 30 dagen daar te blijven (dus overstappen per 30-1-2022), maar in de praktijk wordt je hier niet aan gehouden. Dus per begin januari kan je overstappen (de meeste leveranciers willen 14 dagen tussen aanvraag en ingang hebben ivm wettelijke bedenktermijn).Tosja schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:17:
Lieve mede Tweakers,
Ik volg dit overzicht al sinds ik gehoord heb dat Fenor failliet is en ben het overzicht nu even kwijt!
We worden overgenomen door budget energie. 4 januari 2022 zou eigenlijk ons contract bij fenor eindigen. We kunnen momenteel dus niet overstappen naar bijvoorbeeld Vattenfall? Of toch wel?
In elk geval fijn dat we met elkaar mee denken! We zitten allemaal in hetzelfde schuitje helaas
[Voor 5% gewijzigd door ps3gamer op 28-12-2021 12:23]
basdej schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:14:
[...]
Dat lijkt me toch onmogelijk, aangezien je al via Fenor vastrecht betaalt voor december?
Wow dat is echt heel gierig. Doordat ze dus nog in december (2 dagen) het klantbestand overnemen krijgen ze alleen daardoor al (35.000 klanten x €11.80 (vastrecht elektra + gas) =) €413.000...
Stel dat ze een paar ton betalen om het klantenbestand over te nemen hebben ze dat alweer terugverdiend.
[Voor 24% gewijzigd door zx9r_mario op 28-12-2021 12:33]
Aantal interessante antwoorden staan er al wel:zx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:28:
Op https://www.budgetthuis.nl/energie/klantenservice staat onderaan een Fenor sectie, de topics moeten nog bljkbaar ingevuld worden.
Vanaf 30 december 2021 krijg je energie van Budget Energie. De levering bij Fenor wordt op diezelfde datum stopgezet. Vóór 7 januari 2022 ontvang je van ons een e-mail met daarin je nieuwe contract, tarieven en termijnbedrag. Het gastarief baseren we op je huidige tarief. En daar bovenop rekenen we een kleine opslag. Je gastarief zetten we vast voor een bepaalde periode. Voor elektriciteit bieden we je een nieuw tarief. Dit tarief wijzigt maandelijks.
Je kunt ervoor kiezen om een overstap naar een andere leverancier aan te vragen. Overstappen kan niet meteen, want de ACM heeft bepaald dat in deze situatie een overgangsperiode van 30 dagen van toepassing is. Aanvragen mag al wel. Vanaf 30 januari 2022 mag de levering starten bij een andere leverancier. (Kanttekening vanuit forum van o.a. WE: vaak kan je in de praktijk al eerder weg zonder consequentie)
[Voor 21% gewijzigd door ps3gamer op 28-12-2021 12:32]
Direct opzegbaar... Behalve voor Fenor klanten:zx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:27:
- Direct opzegbaar
- 100% groene stroom
"Kan ik zelf kiezen voor een andere leverancier als voormalige klant van Fenor?
Je kunt ervoor kiezen om een overstap naar een andere leverancier aan te vragen. Overstappen kan niet meteen, want de ACM heeft bepaald dat in deze situatie een overgangsperiode van 30 dagen van toepassing is. Aanvragen mag al wel. Vanaf 30 januari 2022 mag de levering starten bij een andere leverancier. Je kunt dus bij een andere energieleverancier aangeven dat je de levering daar per 30 januari 2022 wilt laten starten. Dan wordt de energielevering automatisch bij ons opgezegd. We brengen in dit geval geen opzegboete in rekening."
Dit is onzin. De ACM zegt alleen dat de nieuwe leverancier een opzegtermijn van 30 dagen MAG hanteren. Keus van de leverancier.sjakieman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:34:
[...]
Direct opzegbaar... Behalve voor Fenor klanten:
"Kan ik zelf kiezen voor een andere leverancier als voormalige klant van Fenor?
Je kunt ervoor kiezen om een overstap naar een andere leverancier aan te vragen. Overstappen kan niet meteen, want de ACM heeft bepaald dat in deze situatie een overgangsperiode van 30 dagen van toepassing is. Aanvragen mag al wel. Vanaf 30 januari 2022 mag de levering starten bij een andere leverancier. Je kunt dus bij een andere energieleverancier aangeven dat je de levering daar per 30 januari 2022 wilt laten starten. Dan wordt de energielevering automatisch bij ons opgezegd. We brengen in dit geval geen opzegboete in rekening."
Volgens het persbericht hebben ze het failliete bedrijf gekocht, niet alleen het bestand. Daarmee gaan de machtigingen over op de nieuwe eigenaar. Dus ze gebruiken de Fenor machtiging.zx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:37:
Begin januari gaan ze het termijnbedrag incasseren, met welke machtiging dan?
Ja maar helaas hanteren ze dus wel 30 dagen. Balen, ik had per 15 januari al een VF contract maar dat gaat dus niet door.JTHZZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:46:
[...]
Dit is onzin. De ACM zegt alleen dat de nieuwe leverancier een opzegtermijn van 30 dagen MAG hanteren. Keus van de leverancier.
Ben wel heel benieuwd welke prijzen we van Budget gaan krijgen voor de maand januari.
In oktober afgesloten met ingangsdatum 24-1, bij bekendmaking faillissement om laten zetten naar 13-1.
Net contact gehad met Greenchoice en om laten zetten naar de 31ste, medewerker was bang dat dit op de 30ste fout zou gaan maar moest dit nog navragen..
Dat het gastarief wordt overgenomen en voor een bepaalde periode vast staat klinkt erg goed toch?ps3gamer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:30:
[...]
Aantal interessante antwoorden staan er al wel:
Vanaf 30 december 2021 krijg je energie van Budget Energie. De levering bij Fenor wordt op diezelfde datum stopgezet. Vóór 7 januari 2022 ontvang je van ons een e-mail met daarin je nieuwe contract, tarieven en termijnbedrag. Het gastarief baseren we op je huidige tarief. En daar bovenop rekenen we een kleine opslag. Je gastarief zetten we vast voor een bepaalde periode. Voor elektriciteit bieden we je een nieuw tarief. Dit tarief wijzigt maandelijks.
Je kunt ervoor kiezen om een overstap naar een andere leverancier aan te vragen. Overstappen kan niet meteen, want de ACM heeft bepaald dat in deze situatie een overgangsperiode van 30 dagen van toepassing is. Aanvragen mag al wel. Vanaf 30 januari 2022 mag de levering starten bij een andere leverancier. (Kanttekening vanuit forum van o.a. WE: vaak kan je in de praktijk al eerder weg zonder consequentie)
Maar even afwachten wat het precies wordt allemaal dan denk ik.
Komt deze voor iedereen zo relatief gunstig uit de bus of doe ik de verkeerde dingen...?
Met mijn jaarverbruik (4000KwH/1600m3) op jaarbasis, ga ik nu geen contract afnemen voor 1 of meer jaren, dus een maandelijks opzegbaar met variabel tarief.
Voor mij komt Vandebron er het gunstigste uit. Of zie ik iets over het hoofd?
De medewerker gaf echter wel aan dat zij intern nog geen protocol hebben aangereikt gekregen over hoe ze met ex-Fenor klanten om moeten gaan. De BE overname is nog net iets te vers voor de klantenservice medewerkers, denk ik.
Ze zou wél nog even intern gaan kijken wat de procedure zal worden.
Dát vind ik ook een merkwaardig punt, dat VF aangaf dat ex-FENOR klanten tot 30-12 geblokkeerd waren.MGJB1989 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:59:
[...]
...
.....
Dat doet vermoeden dat er van begin af aan al iets geregeld was. Met de nadruk op vermoeden!
Ben echter zéér benieuwd naar de gastarieven, die slechts een kleine opslag zullen krijgen t.o.v. je FENOR contract. Wat vind BE "een kleine opslag"? Nog even koffiedik kijken, ben ik bang.
Het zou zo maar kunnen zijn dat dat tarief gunstiger is dan mijn nieuwe VF contract omdat mijn kosten vnml. in het gas zitten. Dan zou het vasthouden aan de "wettelijke" overgangs- en opzegtermijnen nog in mijn voordeel kunnen werken.
Ja ze kunnen een boete geven aan je maar je hebt toch altijd het recht om een energie contract te ontbinden?
Wat het ACM ook zegt zij bepalen volgens mij niet de huidige regels.
Edit:
Net met vattenfall gebeld maar ik kon mijn contract niet vervroegen omdat het een vast contract is. Dus ik zit tot de 6de bij BudgetEnergie die waarschijnlijk de hoofdprijs gaan vragen

[Voor 35% gewijzigd door rjd22 op 28-12-2021 13:44]
Zie berichten hierboven van vandaag. Dat kan dus helaas niet omdat je verplicht bent om bij budget energie af te nemen tot 30 januari 2022 (als je de FAQ pagina van budget energie mag geloven). Alleen vanaf dan kun je een nieuwe leverancier kiezen.Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:47:
Jammer dat het zo snel geregeld is. Mijn nieuwe contract (bij Delta) per 5 januari in. Net maar even de vraag gesteld of dit versneld kan worden naar 30 december. Scheelt weer een extra overstap en administratieve rompslomp (plus paar dagen hoog tarief van BE waarschijnlijk).
Eerlijk gezegd moet je tegenwoordig niet meer alles geloven wat er gezegd wordt. Deze tekst wordt natuurlijk in hun voordeel geschreven maar volgens mij kan niemand je wettelijk tegenhouden als je ergens anders een contract afsluit.Vossie94 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:55:
[...]
Zie berichten hierboven van vandaag. Dat kan dus helaas niet omdat je verplicht bent om bij budget energie af te nemen tot 30 januari 2022 (als je de FAQ pagina van budget energie mag geloven). Alleen vanaf dan kun je een nieuwe leverancier kiezen.
Met jaar contracten kan je ook oversluiten voordat je contract stopt dus waarom zou dat niet met je maand contract kunnen denk ik zo. Natuurlijk zal de tijd het leren maar ik ga er iedergeval niet van uit dat alles waarheid is. Fenor beloofde eerst ook dat ze op 16-01 zouden blijven leveren. En nu opeens tot 30-12.
Precies.zx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:51:
Bij sommige gaat het VF contract per 1-1 in, we zullen het dus snel genoeg weten.
Ik laat het gewoon staan, ga er niet achteraan.
Merk het vanzelf.
Zowat alles is geautomatiseerd.
Eerder overstappen/afsluiten is ook geen probleem (doet de helft van de mensen hierboven), maar tot 30 januari heb je daarnaast OOK een contract met budget energie wat wettelijk gezien bindend is en waar ze consumenten dan ook aan kunnen gaan houden (althans dat is wat ik er tot zover in kan lezen). Maar wie weet zit er een maas in de wet of is budget energie coulant; we gaan het de komende weken zien!rjd22 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:06:
[...]
Eerlijk gezegd moet je tegenwoordig niet meer alles geloven wat er gezegd wordt. Deze tekst wordt natuurlijk in hun voordeel geschreven maar volgens mij kan niemand je wettelijk tegenhouden als je ergens anders een contract afsluit.
Met jaar contracten kan je ook oversluiten voordat je contract stopt dus waarom zou dat niet met je maand contract kunnen denk ik zo. Natuurlijk zal de tijd het leren maar ik ga er iedergeval niet van uit dat alles waarheid is. Fenor beloofde eerst ook dat ze op 16-01 zouden blijven leveren. En nu opeens tot 30-12.
Dat gaat hier niet op, omdat ik al voor het faillissement en freeze periode een contract per 5 januari had afgesloten.Vossie94 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:55:
[...]
Zie berichten hierboven van vandaag. Dat kan dus helaas niet omdat je verplicht bent om bij budget energie af te nemen tot 30 januari 2022 (als je de FAQ pagina van budget energie mag geloven). Alleen vanaf dan kun je een nieuwe leverancier kiezen.
Van de curator:
"Uw opzegging van vóór datum van het faillissement van FENOR blijft geldig. Uw energiecontract loop dan af conform uw eigen opzegging. De overzetting naar een nieuwe energieleverancier heeft u dus zelf al geregeld vóór datum van het faillissement. Uiteindelijk gaat u automatisch over naar de door u gewenste en zelf gekozen energieleverancier."
Weet dus niet of dat alsnog vervroegd kan worden naar 30 december (is ook wel erg kort dag).
Deze ga ik ook zeker niet betalen. Wij kunnen er niks aan doen dat we overgezet worden. Ik zal wel netjes naar ratio betalen.zx9r_mario schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:40:
Ben benieuwd of de hele maand in rekening brengen stand houdt. Je hebt er immers geen akkoord voor gegeven toch?
Is wel een heel smerige truck. Zo kan ik ook geld verdienen over de rug van een ander.
Ik meende te begrijpen dat je in Nederland niet 2 energiecontracten kunt hebben.Vossie94 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:12:
[...]
Eerder overstappen/afsluiten is ook geen probleem (doet de helft van de mensen hierboven), maar tot 30 januari heb je daarnaast OOK een contract met budget energie wat wettelijk gezien bindend is en waar ze consumenten dan ook aan kunnen gaan houden (althans dat is wat ik er tot zover in kan lezen). Maar wie weet zit er een maas in de wet of is budget energie coulant; we gaan het de komende weken zien!
Alles is er op gericht om makkelijk te kunnen overstappen. De systemen zijn daar op gemaakt.
Faillisementen worden niet meegenomen in de systemen, daardoor zou overstappen in de praktijk moeten kunnen.
Gewoon wachten en zien.
In het beste geval ben je eerder van het wurgcontract af.
Wat eerder ook al is gezegd: onder het mom van de klant niet zonder stroom/gas te laten zitten, gaat de wetgever er compleet aan voorbij dat klanten ook zelf actie willen ondernemen. Mijn contract bij Fenor duurde sowieso slechts tot 1 maart dus dat kan nooit veel opgebracht hebben.
"Klanten die overgaan naar Budget Energie krijgen in eerste instantie een variabel contract. Door afspraken met de gasleverancier ontvangen klanten met een vast contract voor gas een goedkoper gastarief dan dat er momenteel op de markt beschikbaar is"
Zie Overstappen naar een nieuwe energieleverancier , tot enkele dagen terug was er een zeer interessante deal bij VF af te sluiten. Op dit moment niet meer mogelijk. Vandaar dat velen hier naar overgestapt zijn, ongeacht de hele saga die nog voor ons al (ex-)Fenor klanten bezig is.MemeRaiZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:11:
Ik lees dat veel mensen al een contract (willen) aangaan met VattenFal (VF).
Komt deze voor iedereen zo relatief gunstig uit de bus of doe ik de verkeerde dingen...?
Met mijn jaarverbruik (4000KwH/1600m3) op jaarbasis, ga ik nu geen contract afnemen voor 1 of meer jaren, dus een maandelijks opzegbaar met variabel tarief.
Voor mij komt Vandebron er het gunstigste uit. Of zie ik iets over het hoofd?
[Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 29-12-2021 11:00]
Zo vreemd is dat toch niet, in de eerste publicatie heeft de ACM al aangegeven dat de curator tot 30 december de tijd had te proberen de klanten elders onder te brengen: https://www.acm.nl/nl/pub...ekt-leveringsvergunningenMasimo schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:15:
Dát vind ik ook een merkwaardig punt, dat VF aangaf dat ex-FENOR klanten tot 30-12 geblokkeerd waren.
Dat doet vermoeden dat er van begin af aan al iets geregeld was. Met de nadruk op vermoeden!
Was het niet gelukt om voor 30 december over te dragen had die periode tot 13 januari verlengd kunnen worden.
Dus mijn vordering is incompleet omdat er nog geen eindafrekening is (duh). Ik had een berekening gebaseerd op de stand per faillisementsdatum die mijn complete saldering (stroom) behelst, als ook het teveel betaalde voorschot gas. Om mijn vordering opgenomen te zien worden op de lijst van schuldeisers moet ik de eindafrekening, die ze zelf gaan opstellen, indienen en dat kan nog maanden duren... Is er iets wat ik kan doen om de vordering alsnog te laten opnemen?Geachte heer, mevrouw,
In dit faillissement heeft u een vordering bij mij ingediend. Daarbij ontbreken nog enkele bewijsstukken (eindafrekening). In de komende maanden zullen de eindafrekeningen worden opgesteld en aan alle klanten van FENOR worden verzonden. U kunt de eindafrekening dus afwachten. De verwachting is wel dat het opstellen van alle eindafrekeningen enkele maanden zal duren. Zonder de bewijsstukken kan ik uw vordering niet beoordelen. Als u de vordering geplaatst wilt zien op de lijst van voorlopig erkende schuldeisers, dan verzoek ik u mij de bewijsstukken alsnog toe te sturen. Indiening van de bewijsstukken ontvang ik graag per e-mail (fenorenergie@yspeert.nl).
hier hebben we dus niks aan met die paywall...
Het is goed dat energiebedrijf Fenor uit Heerenveen is overgenomen door Budget Energie, zegt deze advocaat. Anders was jij als klant duurder uit geweest
Met de overname van energiebedrijf Fenor zijn klanten beter af dan wanneer ze waren verdeeld onder andere leveranciers. Dat zegt advocaat Ronald Klarus, woordvoerder namens de curator.
Budget Energie neemt klanten FENOR over.
Budget Energie neemt klanten FENOR over. ANP
Zander Lamme • Vandaag, 15:39 • Friesland
Deel dit artikel
Fenor ging eerder deze maand failliet. Na het faillissement probeerde de curator zo snel mogelijk een overnamekandidaat te vinden. Vandaag maakte de curator bekend dat dat gelukt is: het bedrijf Budget Energie neemt alle 35.000, met name particuliere klanten, over.
Volgens de curator is het goed dat de klanten worden overgenomen. Als er geen overeenstemming met een overnamekandidaat was bereikt, waren de klanten verdeeld onder energieleveranciers. ,,Dan waren ze duurder uit geweest’’, zegt Klarus.
Stroom wel marktconform
Onderdeel van de overname is volgens hem dat klanten relatief voordelig gas van het bedrijf geleverd krijgen. Dat geldt met name voor mensen die op dit moment een vast tarief hebben. Die krijgen een voorstel dat ,,in ieder geval beter is’’ dan de huidige marktprijzen.
Woordvoerder Pleun Papavoine van Budget Energie beaamt dat. ,,Maar het neemt niet weg dat de markt op dit moment zo in elkaar zit dat het sowieso duurder wordt’’, zegt ze. Ook de levering van stroom wordt duurder. De prijzen daarvoor zullen volgens Papavoine wel ,,marktconform’’ zijn. Klanten ontvangen de exacte gas- en stroomtarieven binnenkort.
Klanten die liever een andere energieleverancier zoeken, kunnen het contract met Budget Energie na 30 dagen opzeggen.
Volgens advocaat Klarus waren er meerdere geïnteresseerden en deden uiteindelijk twee of drie bedrijven een bod. Budget Energie bood het meest en was volgens de curator ook de beste kandidaat. Tijdens de kerstdagen is de deal beklonken. Hoeveel geld het bedrijf betaalt, wil het niet zeggen. ,,Maar er komt een behoorlijk bedrag binnen door deze transactie’’, zegt Klarus.
Voorschot mogelijk niet terug
Met het bedrag worden zoveel mogelijk schuldeisers betaald. Of iedereen zijn geld terugkrijgt, is nog onduidelijk. Dat geldt ook voor mensen die bijvoorbeeld een hoog voorschot betaalden en eigenlijk recht hebben op teruggave. Zij staan in elk geval niet vooraan in de rangorde van schuldeisers.
Woordvoerder Papavoine van Budget Energie zegt dat het bedrijf altijd kijkt of het ,,interessant is om een partij over te nemen’’. In dit geval was dat volgens haar zo, omdat de 35.000 klanten een ,,relatief grote groep zijn die we kunnen toevoegen’’. Budget Energie heeft samen met NLE op dit moment 700.000 energieklanten, zegt ze.
Volgens Klarus gaat Budget Energie met de veertien werknemers van Fenor in gesprek. ,,Om te kijken of ze mee kunnen in de overname. Dat moet nog vorm krijgen, het is niet een garantie.’’
Oorzaak nog niet bekend
In een verklaring stelde Fenor eerder het faillissement aan te hebben gevraagd omdat het zijn ‘leveringsverplichtingen op termijn niet meer zal kunnen garanderen als gevolg van de sterk gestegen energieprijzen en de daarbij komende torenhoge borgstellingen’. Of dat zo is, wordt nog door de curator onderzocht.
uhuhDat zegt advocaat Ronald Klarus, woordvoerder namens de curator.

Hoi.
Update, bericht gehad van Greenchoice, aanvang omgezet naar 1-1-2022, de 30ste zou problemen kunnen gaan geven, de 1ste zou dan het beste uitkomen voor start contract. (deze was reeds afgesloten in oktober)Remko schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:56:
Hoe gaat het nu met klanten die al een contract hadden afgesloten voor faillissement?
In oktober afgesloten met ingangsdatum 24-1, bij bekendmaking faillissement om laten zetten naar 13-1.
Net contact gehad met Greenchoice en om laten zetten naar de 31ste, medewerker was bang dat dit op de 30ste fout zou gaan maar moest dit nog navragen..
die eindafrekening zal maximaal 42 dagen duren, daar zit een wettelijke termijn achter.McOrmick schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:18:
[...]
Dus mijn vordering is incompleet omdat er nog geen eindafrekening is (duh). Ik had een berekening gebaseerd op de stand per faillisementsdatum die mijn complete saldering (stroom) behelst, als ook het teveel betaalde voorschot gas. Om mijn vordering opgenomen te zien worden op de lijst van schuldeisers moet ik de eindafrekening, die ze zelf gaan opstellen, indienen en dat kan nog maanden duren... Is er iets wat ik kan doen om de vordering alsnog te laten opnemen?
Verder zal je denk ik inderdaad die eindafrekening nodig hebben, ik zou er zelf ook niet zoveel haast mee hebben, als consument sta je toch niet vooraan, het is ook geen 'wie het eerst maalt' situatie en afwikkeling kan jaren duren.
Kan je niet beter MOIś indienen bij je bank? Je vordering zal vooral voor de administratie zijn, over het algemeen moet je niet verwachten als consument nog iets terug te zien van teveel betaald geld.McOrmick schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:18:
[...]
Dus mijn vordering is incompleet omdat er nog geen eindafrekening is (duh). Ik had een berekening gebaseerd op de stand per faillisementsdatum die mijn complete saldering (stroom) behelst, als ook het teveel betaalde voorschot gas. Om mijn vordering opgenomen te zien worden op de lijst van schuldeisers moet ik de eindafrekening, die ze zelf gaan opstellen, indienen en dat kan nog maanden duren... Is er iets wat ik kan doen om de vordering alsnog te laten opnemen?
Je hebt gelijk. Logische verklaring voor de blokkade tot 30-12. Foute interpretatie van mijn kant.Dennism schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:00:
[...]
Zo vreemd is dat toch niet, in de eerste publicatie heeft de ACM al aangegeven dat de curator tot 30 december de tijd had te proberen de klanten elders onder te brengen: https://www.acm.nl/nl/pub...ekt-leveringsvergunningen
Was het niet gelukt om voor 30 december over te dragen had die periode tot 13 januari verlengd kunnen worden.
Per stand faillisementsdatum klopt sowieso niet. Je bent tot 30 december gewoon klant bij Fenor. Daarna kan je pas een afrekening maken.McOrmick schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:18:
[...]
Dennism schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:00:
[...]
Zo vreemd is dat toch niet, in de eerste publicatie heeft de ACM al aangegeven dat de curator tot 30 december de tijd had te proberen de klanten elders onder te brengen: https://www.acm.nl/nl/pub...ekt-leveringsvergunningen
[Voor 8% gewijzigd door robbies op 28-12-2021 17:25]
Antwoord was dat dit niet gaat en contract per 5 januari ingaat.Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:47:
Jammer dat het zo snel geregeld is. Mijn nieuwe contract (bij Delta) per 5 januari in. Net maar even de vraag gesteld of dit versneld kan worden naar 30 december. Scheelt weer een extra overstap en administratieve rompslomp (plus paar dagen hoog tarief van BE waarschijnlijk).
Zit dus een aantal dagen bij BE.
Hoe moeilijk kan het zijn om 35k klanten even een mailtje te sturen met een link naar een informatieportal bijvoorbeeld.
Fijn dat via deze weg weet dat ik per 30-1 over kan, en dit jaar dus nog kan shoppen.
Sinds wanneer zijn euro incassomachtigingen overdraagbaar?JTHZZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:47:
[...]
Volgens het persbericht hebben ze het failliete bedrijf gekocht, niet alleen het bestand. Daarmee gaan de machtigingen over op de nieuwe eigenaar. Dus ze gebruiken de Fenor machtiging.
Als ze het bedrijf overnemen dan zou je toch verwachten dat ze de contracten toch ook overnemen, dus ook de leveringscontracten?JTHZZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:47:
[...]
Volgens het persbericht hebben ze het failliete bedrijf gekocht, niet alleen het bestand. Daarmee gaan de machtigingen over op de nieuwe eigenaar. Dus ze gebruiken de Fenor machtiging.
Niet? Bij overname van een bedrijf moeten er nieuwe machtigingen worden afgegeven door klanten?arnnold schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:18:
[...]
Sinds wanneer zijn euro incassomachtigingen overdraagbaar?
Daar zit inderdaad ook wat in..Blender_01 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:50:
[...]
Als ze het bedrijf overnemen dan zou je toch verwachten dat ze de contracten toch ook overnemen, dus ook de leveringscontracten?
Er is afgesproken dat er alleen door de SEPA ontworpen formulieren gebruikt mogen worden om incasso's te regelen. Veranderingen in tekst zorgt ervoor dat betreffende formulier ongeldig wordt.JTHZZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:50:
[...]
Niet? Bij overname van een bedrijf moeten er nieuwe machtigingen worden afgegeven door klanten?
CITAAT van RABO bank formulier
Voldoen aan voorschriften
U bent er vrij in om de modelmachtigingsformulieren te bewerken en te personaliseren: “Let op! U bent verplicht om alle velden die op
het voorbeeld van het machtigingsformulier staan, letterlijk op uw eigen ontwerp te gebruiken. Tekst weglaten mag dus niet! Meer
informatie op uw eigen ontwerp plaatsen mag overigens wel. Denk aan een contractnummer of de reden van betaling. Zolang u de
machtigingstekst in het model niet tegenspreekt, is extra informatie toegestaan”. Voldoet u niet aan deze eisen, dan is er geen sprake
van een rechtsgeldige machtiging en heeft geïncasseerde 13 maanden het recht om de incasso terug te laten boeken (Melding onterechte incasso
En Fenor is niet overgenomen maar failliet
Het wordt toch echt als een overname gecommuniceerd.arnnold schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:57:
[...]
Uit het persbericht op https://yspeert.nl/failli...ieuwe-energieleverancier/
PERSBERICHT Budget Energie:
Budget Energie neemt noodlijdende energieleverancier Fenor met ruim 35.000 klanten over
Ja overgenomen nadat er een (dreigend) faillissement was aangekondigd.JTHZZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:33:
[...]
Het wordt toch echt als een overname gecommuniceerd.
Uit het persbericht op https://yspeert.nl/failli...ieuwe-energieleverancier/
[...]
Dat faillissement wordt dus nog wel onderzocht echter is dit dus geen normale overname dus gelden er andere regels.
De vergunning is ingetrokken nadat er een faillissement is aangevraagd.arnnold schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:57:
[...]
Voordat er een faillissement wordt uitgesproken dient er gezocht te worden naar een overnamekandidaat. Dit om oa het personeel wellicht over te kunnen hevelen.
Als een overname kandidaat niet gevonden wordt binnen bepaald termijn, dan volgt er een faillissement.
Er is voor FENOR een overnamekandidaat gevonden; budget energie.
Dus er geen faillissement.
• Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
• Discussie over energieprijzen in het algemeen mag in Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak worden gevoerd.
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Meldingen dat je gestorneerd hebt, een MOI hebt ingediend, je MOI is goedgekeurd, overgestapt bent enz. vallen hier ook onder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Fenor Energie.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Algemene feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties mag per DM naar de betreffende moderator. Hier zijn beiden offtopic.