Waar ik vrij verbaasd over ben is een vraag van Hagens aan Rutte tijdens de wekelijkse persconferentie. Er blijkt op dat terrein in Ter Apel dus een
ongebruikt paviljoen te zijn waar 200 mensen kunnen slapen. In plaats daarvan wordt er voor gekozen om dat
niet te gebruiken. Er komt eigenlijk geen antwoord op de vraag waarom dat niet kan: het ligt aan de gemeente en de rijksoverheid kan daar niks aan doen.
Hieronder een aantal snippets.
----------------------------------------
HAGENS (SBS)
Meneer Rutte, heel praktisch punt. Er staat daar een tent, een paviljoen, op het terrein van het ministerie. 200 bedden. Waarom kunnen daar geen mensen slapen in Ter Apel?
RUTTE
Dat heeft echt ook te maken met de situatie ter plekke. En het is ook het lokaal bestuur wat natuurlijk ook zegt: wij stellen ook eisen aan hoeveel mensen binnen kunnen zijn. We willen ook gewoon perspectief hebben om het oplossen. Dus daar zijn ook mensen natuurlijk die daar leven bij het lokaal gezag. En daar hebben ze ook het volste recht toe.
HAGENS
Maar waarom kunnen die mensen daar niet slapen?
RUTTE
Daar gaat niet de rijksoverheid over, daar gaat ook het lokaal gezag over.
HAGENS
Dus de gemeente daar zegt: we vinden het prima als die mensen bij ons op straat liggen, maar we willen niet dat ze op het paviljoen van het ministerie slapen?
RUTTE
Nee, dat ligt veel genuanceerder.
HAGENS
Hoe ligt het dan, kunt u dat uitleggen?
RUTTE
Dat zou ik echt willen verwijzen naar het lokale bestuur. (...)
HAGENS
Maar de conclusie is wel dat de politiek bedreven wordt over de ruggen van mensen. Wat heeft u geprobeerd deze week om dit op te lossen?
RUTTE
Dat ben ik niet met u eens.
HAGENS
Dit is toch krankzinnig, dat daar honderden mensen buiten liggen, terwijl er een paviljoen gereed is waar tweehonderd man zou kunnen slapen op een bed.
RUTTE
Ik ben het niet met u eens. (...)
[...]
HAGENS
Er is een plek waar ze zouden kunnen slapen, in een paviljoen. Waarom gaat u er dan mee akkoord, dat u zegt: ja, het is aan de gemeente daar. U kunt zelf toch ook een poging wagen om dit op te lossen? Heeft u dat gedaan?
RUTTE
Nou, ik zeg: er is natuurlijk een gesprek met de gemeente altijd, en er is een groter vraagstuk ook uiteindelijk, van: hoe zorg je ervoor dat die situatie ook structureel onder controle brengt. (...)
[...]
HAGENS
Maar dit is bureaucratie ten top. Dan wordt er ook gekeken, van: moet er niet iemand opstaan om dit op te lossen? Dan wordt er naar u gekeken. Kan ik concluderen dat u dit niet heeft opgelost? Er ligt hier een oplossing in het verschiet. Er is een plek daar beschikbaar, maar die mensen mogen er niet slapen. Heeft u iets geprobeerd?
RUTTE
U heeft het over een conflict tussen de rijksoverheid en de gemeente. En dat conflict is er niet.
----------------------------------------
De volledige interactie is hier terug te lezen:
https://www.rijksoverheid...sterraad-26-augustus-2022.
De journalist noemt het een keer een conflict tussen de gemeente en de rijksoverheid. Dat is meteen iets wat Rutte aangrijpt om de vragen te ontwijken: hij hamert vanaf dat punt vooral erop dat er geen conflict is.