Joh dat we een ontzettend schrijnende crisis hebben daar zijn we het over eens. Dat de overheid daar debet aan is ook. Maar lees het topic eens terug, voldoende linkjes naar praktijkvoorbeelden. De burgemeester van Hardenberg schrijft dat zelfs aan de staatssecretaris. De detailhandel sluit daarom zelfs haar deuren. En zo zijn er nog tal van voorbeelden waardoor ik me heel goed kan indenken dat men niet graag een AZC in de nabije omgeving heeft.KleineJoop schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:09:
Dankzij jarenlang gif spuien van rechtspopulisme beginnen mensen al zelf fakkeltochten in de dorpen tegen asielzoekers waar men iets qua opvang probeert te regelen, want ze zouden voor overlast zorgen, dus die angst voor vreemdelingen is als basis behoorlijk gevestigd.
Van een afstand de overlast bagatelliseren draagt mijns inziens niet bij aan het gesprek en zeker niet tot het komen van een oplossing. Een AZC geeft zoals we dat nu organiseren in meer of mindere mate overlast. En ik heb niet het vertrouwen dat de overheid de organisatie op korte termijn kan verbeteren.
Let wel dat ik de verantwoordelijkheid hiervoor dus niet perse bij de bewoners neerleg. Behandel mensen als beesten en ze gaan zich vanzelf als beesten gedragen. Daar hoef je geen asielzoeker voor te zijn.
Prachtig verhaal totdat jij diegene bent die ondanks de kans herhaaldelijk geen woning kan vinden. Dan frustreert het enorm, dat kan je je toch wel inbeelden?begintmeta schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:36:
[...]
Volgens de rijksoverheid waren in NL in 2021 8,046 miljoen huishoudens en 7,966 miljoen woningen. Aangenomen een volledig neutrale distributie van woningen, is het risico dat een huishouden geen woning heeft ~0.01.
Laten we ons inbeelden dat er een asielstop was geweest in heel 2020. In 2020 hebben 14045 asielzoekers een verblijfsvergunning gekregen. Laten we aannemen dat elke statushouder een huishouden vormt. (Dat zal in een overschatting van het aantal huishoudens en dus benodigde aantal woningen resulteren, tenslotte zijn veel statushouders kinderen/maken deel uit van een gezien of partnerschap.) Dan waren er dus in 2021 8,032 miljoen huishoudens geweest en 7,966 miljoen woningen. Dat betekent dat het risico dat een huishouden geen woning heeft dan ~0.01 was geweest.
Als je meer nullen na de komma zou willen gebruiken (IMHO dubieus gezien de onzekerheid) kom je op kansen om een woning te vinden van 0.9901 of 0.9918. Het relatieve risico tussen de situatie en de asielstop2020-situatie op het vinden van een woning is 0.998. Het stoppen van het verlenen van vergunningen in 2020 zou het absolute risico op het niet kunnen krijgen van een woning met ~0.17% hebben gereduceerd. En vermoedelijk zou het verschil kleiner zijn, aangezien we het aantal woningen benodigd voor de mensen die een verblijfsvergunning hebben verkregen zullen hebben overschat.
Overheidsbeleid gericht op het beschikbaar maken van voldoende passende (want in het passend & betaalbaar zijn zit een groot knelpunt) woningen voor de bevolking heeft gewoon al jaren gefaald.
Dat lijkt me waanzin. Wat is hiervoor de reden?FastFred schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
Nee in Nederland worden opvang plekken door het COA afgekeurd omdat er geen airco in zitNiet gek dat je dan plekken te kort komt.
[ Voor 41% gewijzigd door ephymerous op 26-08-2022 16:54 ]
XXXVI