Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
KleineJoop schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:09:
Dankzij jarenlang gif spuien van rechtspopulisme beginnen mensen al zelf fakkeltochten in de dorpen tegen asielzoekers waar men iets qua opvang probeert te regelen, want ze zouden voor overlast zorgen, dus die angst voor vreemdelingen is als basis behoorlijk gevestigd.
Joh dat we een ontzettend schrijnende crisis hebben daar zijn we het over eens. Dat de overheid daar debet aan is ook. Maar lees het topic eens terug, voldoende linkjes naar praktijkvoorbeelden. De burgemeester van Hardenberg schrijft dat zelfs aan de staatssecretaris. De detailhandel sluit daarom zelfs haar deuren. En zo zijn er nog tal van voorbeelden waardoor ik me heel goed kan indenken dat men niet graag een AZC in de nabije omgeving heeft.

Van een afstand de overlast bagatelliseren draagt mijns inziens niet bij aan het gesprek en zeker niet tot het komen van een oplossing. Een AZC geeft zoals we dat nu organiseren in meer of mindere mate overlast. En ik heb niet het vertrouwen dat de overheid de organisatie op korte termijn kan verbeteren.

Let wel dat ik de verantwoordelijkheid hiervoor dus niet perse bij de bewoners neerleg. Behandel mensen als beesten en ze gaan zich vanzelf als beesten gedragen. Daar hoef je geen asielzoeker voor te zijn.
begintmeta schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Volgens de rijksoverheid waren in NL in 2021 8,046 miljoen huishoudens en 7,966 miljoen woningen. Aangenomen een volledig neutrale distributie van woningen, is het risico dat een huishouden geen woning heeft ~0.01.

Laten we ons inbeelden dat er een asielstop was geweest in heel 2020. In 2020 hebben 14045 asielzoekers een verblijfsvergunning gekregen. Laten we aannemen dat elke statushouder een huishouden vormt. (Dat zal in een overschatting van het aantal huishoudens en dus benodigde aantal woningen resulteren, tenslotte zijn veel statushouders kinderen/maken deel uit van een gezien of partnerschap.) Dan waren er dus in 2021 8,032 miljoen huishoudens geweest en 7,966 miljoen woningen. Dat betekent dat het risico dat een huishouden geen woning heeft dan ~0.01 was geweest.

Als je meer nullen na de komma zou willen gebruiken (IMHO dubieus gezien de onzekerheid) kom je op kansen om een woning te vinden van 0.9901 of 0.9918. Het relatieve risico tussen de situatie en de asielstop2020-situatie op het vinden van een woning is 0.998. Het stoppen van het verlenen van vergunningen in 2020 zou het absolute risico op het niet kunnen krijgen van een woning met ~0.17% hebben gereduceerd. En vermoedelijk zou het verschil kleiner zijn, aangezien we het aantal woningen benodigd voor de mensen die een verblijfsvergunning hebben verkregen zullen hebben overschat.

Overheidsbeleid gericht op het beschikbaar maken van voldoende passende (want in het passend & betaalbaar zijn zit een groot knelpunt) woningen voor de bevolking heeft gewoon al jaren gefaald.
Prachtig verhaal totdat jij diegene bent die ondanks de kans herhaaldelijk geen woning kan vinden. Dan frustreert het enorm, dat kan je je toch wel inbeelden?
FastFred schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:53:
[...]
Nee in Nederland worden opvang plekken door het COA afgekeurd omdat er geen airco in zit |:( Niet gek dat je dan plekken te kort komt.
Dat lijkt me waanzin. Wat is hiervoor de reden?

[ Voor 41% gewijzigd door ephymerous op 26-08-2022 16:54 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
https://www.omroepbrabant...m-veiligheid-te-vergroten

azc Budel blijft toch open na 2024...het staat er alleen (nog) niet letterlijk, maar dat komt wel

dat zullen de omwonenden fijn vinden...gelukkig staat er nou wel een hek om de visvijver zodat ze je spullen niet meer weghalen waar je zelf bij staat

https://nos.nl/artikel/24...-is-geweldsincidenten-zat

het draagvlak onder de bevolking zakt zo tot onder het 0-punt natuurlijk

[ Voor 36% gewijzigd door Mr. Detonator op 26-08-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
[...]

Volgens de rijksoverheid waren in NL in 2021 8,046 miljoen huishoudens en 7,966 miljoen woningen. Aangenomen een volledig neutrale distributie van woningen, is het risico dat een huishouden geen woning heeft ~0.01.

Laten we ons inbeelden dat er een asielstop was geweest in heel 2020. In 2020 hebben 14045 asielzoekers een verblijfsvergunning gekregen. Laten we aannemen dat elke statushouder een huishouden vormt. (Dat zal in een overschatting van het aantal huishoudens en dus benodigde aantal woningen resulteren, tenslotte zijn veel statushouders kinderen/maken deel uit van een gezien of partnerschap.) Dan waren er dus in 2021 8,032 miljoen huishoudens geweest en 7,966 miljoen woningen. Dat betekent dat het risico dat een huishouden geen woning heeft dan ~0.01 was geweest.

Als je meer nullen na de komma zou willen gebruiken (IMHO dubieus gezien de onzekerheid) kom je op kansen om een woning te vinden van 0.9901 of 0.9918. Het relatieve risico tussen de situatie en de asielstop2020-situatie op het vinden van een woning is 0.998. Het stoppen van het verlenen van vergunningen in 2020 zou het absolute risico op het niet kunnen krijgen van een woning met ~0.17% hebben gereduceerd. En vermoedelijk zou het verschil kleiner zijn, aangezien we het aantal woningen benodigd voor de mensen die een verblijfsvergunning hebben verkregen zullen hebben overschat.

Overheidsbeleid gericht op het beschikbaar maken van voldoende passende (want in het passend & betaalbaar zijn zit een groot knelpunt) woningen voor de bevolking heeft gewoon al jaren gefaald.
Ja maar.. nu ga je het nuanceren..

Het klopt natuurlijk wat je zegt, maar er zit een vraag/aanbod discrepantie. De woningen zitten allen in een lager segment, daar waar de vraag vanuit starters ook het grootst is en er een ontzettend grote concurrentie is. Niemand die een huis van 7 ton koopt, zal 'last' hebben van oneerlijke concurrentie, maar wel diegene die een 'betaalbaar' flatje zoekt.

Ik weet niet wat de oplossing is.. ik denk altijd, als wij moeten vluchten hoop ik ook ergens welkom te zijn. Het gevoel van 'voordringen' op mensen die al lang in de rij staan te wachten, snap ik ook.. Het leed van wachten en niet kunnen verhuizen of bij je ouders vertrekken staat niet in verhouding tot het leed van de mensen die moeten vluchten voor hun leven, maar voelt wel oneerlijk tegenover eerdere generaties die deze problemen niet hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ephymerous schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:48:
...
Prachtig verhaal totdat jij diegene bent die ondanks de kans herhaaldelijk geen woning kan vinden. Dan frustreert het enorm, dat kan je je toch wel inbeelden?
Tuurlijk kan ik me dat voorstellen. Maar die frustratie moet je niet laten misbruiken voor politieke doeleinden (en dat dat lastig is snap ik ook).

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 26-08-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:26
FastFred schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Nee in Nederland worden opvang plekken door het COA afgekeurd omdat er geen airco in zit |:( Niet gek dat je dan plekken te kort komt.
*knip* dit soort vooroordelen zijn ongewenst.

[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 27-08-2022 00:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:57
SomerenV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
Maar ik denk dat je nauwelijks kunt ontkennen dat we hier momenteel de ruimte en/of capaciteit hebben om vluchtelingen netjes op te vangen en te huisvesten.
Wie zegt dat? Al die rechtse regeringen die we gehad hebben die gewoon minder opvang hebben geregeld dan voorheen? Die regeringen die de volkshuisvesting al jaren en jaren aan de markt hebben gelaten en die tegelijk vervuilende industrieën (van Schiphol tot landbouw) hun gang hebben laten gaan? Die regeringen die verantwoordelijk zijn voor al die crisis die we in dit land hebben?

Ik zeg nergens dat iedereen maar moeten toelaten maar buiten de Oekraïners gerekend zijn de huidige aantallen niet buitensporig hoog in vergelijking tot de getallen voor corona. Dus ook deze situatie is gewoon slecht regeringsbeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:58
Mr. Detonator schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:52:
https://www.omroepbrabant...m-veiligheid-te-vergroten

azc Budel blijft toch open na 2024...het staat er alleen (nog) niet letterlijk, maar dat komt wel

dat zullen de omwonenden fijn vinden...gelukkig staat er nou wel een hek om de visvijver zodat ze je spullen niet meer weghalen waar je zelf bij staat

https://nos.nl/artikel/24...-is-geweldsincidenten-zat

het draagvlak onder de bevolking zakt zo tot onder het 0-punt natuurlijk
Dat AZC gaat gewoon dicht hoor, is al besloten in de gemeenteraad. Dat moet ook wel, zeker na de aanrandingen en verkrachting. Hoe wil je dat anders nog verkopen? Juist hier zitten altijd veel veiligelanders . Leuk voor de vissers waarbij de hersenen zowat ingeslagen werden. Of iedereen die zich niet meer veilig voelt op station Maarheeze. Als de het open willen houden gaat er gezeik van komen. Wat ben ik blij dat ik niet meer in die gemeente woon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
CrystalViriS schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Juist hier zitten altijd veel veiligelanders .
Dat kunnen er nooit veel zijn aangezien dat in totaal maar 6% is van het totaal dat in die centra zit. Aantal aanvragen van veilige landers is nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:19

Wimo.

Shake and Bake!

stylezzz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Ik neem aan enkel voor de verhuur dan? Na 15 jaar je investering weg en de boel opruimen dus? Geen weldenkend mens zal zich geroepen voelen om daarin te investeren. Laat staan enig onderhoud te laten uitvoeren. De ghettos van de toekomst vrees ik....
Dit is minder toekomst dan je denkt.. compacte, verplaatsbare en recyclebare woningen zijn opkomend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
D-e-n schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Dat kunnen er nooit veel zijn aangezien dat in totaal maar 6% is van het totaal dat in die centra zit. Aantal aanvragen van veilige landers is nog lager.
Budel is een plek waar veel doorstroming is en niemand heel lang verblijft. Dan zijn het waarschijnlijk niet alleen mensen uit die groep die voor criminaliteit zorgen. Want het is hier echt heel erg. In Weert was het overigens ook erg. Daar is het AZC nu dicht, geen verrassing. Weert ligt ook nog eens erg dichtbij en heeft ook een station. Daar hebben ze ironisch genoeg nu nog last van asielzoekers maar dan uit Budel.

"Vroeger" dan spreek ik over begin 2000 was er in Budel-Dorplein ook nog een AZC. Daar zitten nu gastarbeiders uit het Oostblok in. Maar destijds waren het allemaal Afrikaanse gezinnen en was er nooit ook maar enig overlast. Het enige wat je daarover kon zeggen was dat de streekbus elke keer helemaal vol zat. Maar verder nooit iets meegemaakt of gehoord. En dat is ook jaren zo geweest. Maar die groepen die nu Nederland binnenkomen zijn compleet anders. Toen dat begon werd er ook ineens gesist naar mij. Nu kun je je voorstellen dat op basis van dat AZC in Budel-Dorplein er geen reden was voor de gemeente om een nieuw AZC te weigeren maar wat zaten ze ernaast. Dit is echt compleet anders en echt niet leuk meer. Een AZC zoals in het begin, geen probleem! Maar niet deze ellende, draagvlak is weg hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
CrystalViriS schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Dat AZC gaat gewoon dicht hoor, is al besloten in de gemeenteraad. Dat moet ook wel, zeker na de aanrandingen en verkrachting.
ja tuurlijk, daarom gaan ze het ook nog even verbouwen voor dat ene jaartje 😂

zoals de zaken er nou voor staan zie ik dat azc gewoon openblijven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

D-e-n schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Schermen met wat percentages en aantallen zegt niets, zes kunnen al voor enorme problemen zorgen anders :/ vind je reactie enigszins de situatie bagetaliseren en enigszins laagdunkend spreken over mensen die overlast ervaren van de veiligelanders.

Ga er anders tussen de criminele overlastgevende asielzoekers wonen, dan piep je wel anders zoals @CrystalViriS ook hierboven beschrijft. Ben dan goedpraten meer dan zat eerlijk gezegd zo langzamerhand :X

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Agent op 26-08-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Shadow_Agent schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Schermen met wat percentages en aantallen zegt niet, zes kunnen al voor enorme problemen zorgen anders :/ vind je reactie enigszins de situatie bagetaliseren en enigszins laagdunkend spreken over mensen die overlast ervaren van de veiligelanders.
Ik bagatelliseer niks, in elk geval niet bewust. Ik zeg dat omdat er bij iedere melding van overlast door een veilige lander wel weer iemand met het woord "asielstop" langskomt. Terwijl daar al grotendeels een stop op zit.

Die veilige landers laten dus zien dat het niet zo simpel is allemaal want die mogen meestal helemaal niet blijven. Maar zie ze maar eens weg te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 26-08-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Mr. Detonator schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:02:
[...]

ja tuurlijk, daarom gaan ze het ook nog even verbouwen voor dat ene jaartje 😂

zoals de zaken er nou voor staan zie ik dat azc gewoon openblijven
Dat hek en nog wat beveiligingsmaatregelen waar men het over heeft staat er al he? Die verbouwing heeft inderdaad plaatsgevonden, als je het al zo moet noemen. Omdat er veel gasten van andere azc's daar bleven overnachten waar ze geen zicht op hadden, iedereen kon door de bossen het terrein op. Maar het COA wilde eigenlijk ook alle panden OP het terrein gaan verbouwen voor miljoenen voor na 2024, ze hebben het namelijk in bruikleen. Nu is het hopeloos oude meuk van toen defensie er nog zat. Daar hebben ze tot op heden geen goedkeuring voor gekregen van de gemeente want die wilden een stok tussen de deur om het AZC eventueel te kunnen sluiten als de overlast niet zou verminderen. Dat is dus niet verminderd, de goedkeuring is dus nooit gekomen. Later viel het besluit zelfs in de gemeenteraad om het AZC na 2024 niet te willen voortzetten. Waarschijnlijk wil de staatssecretaris hier weer een stokje voor steken. Maar gezien de staat van die panden is het eigenlijk al niet heel geschikt meer als AZC. Ik denk dat het daarom ook een soort doorstroom locatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:16
D-e-n schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:07:
[...]

Ik bagatelliseer niks, in elk geval niet bewust. Ik zeg dat omdat er bij iedere melding van overlast door een veilige lander wel weer iemand met het woord "asielstop" langskomt. Terwijl daar al grotendeels een stop op zit.

Die veilige landers laten dus zien dat het niet zo simpel is allemaal want die mogen meestal helemaal niet blijven. Maar zie ze maar eens weg te krijgen.
Hoe groot is de groep veilige landers en wat krijgen zij dan nog? Als ze 0 euro krijgen, geen onderdak en geen voedsel zijn ze snel weg denk ik. En wat dan? Proberen ze het in Duitsland, Belgie of VK opnieuw? Of zijn er al afspraken binnen de EU dat ze dan op de trein gaan tot aan de grens binnen de EU waar ze voor het eerst zijn aangekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

D-e-n schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:07:
[...]

Dat zal best maar wie zegt mij (ons) dat het inderdaad alleen maar veiligelanders zijn? Kunnen net zo goed statushouders tussen deze groep zich vertoeven. Ze hebben toch niets te doen in zo'n AZC en als je als alleenstaande man daar zit met nog tien andere mannen, waarom dan niet ook overlast veroorzaken? Zie je ook in autochtone "gezelschappen" natuurlijk. Een paar rotte appels en de rest meelopers.

Maar wel erg vaak wordt overlast (inclusief verkrachtingen/inbraak/diefstal) afgeschoven op veiligelanders. Lijkt een goedkope uitweg zodat de "schone" reputatie van de andere asielzoekers niet besmet wordt. De veiligelanders is een mooie zondebok dan. "Ja we willen wel maar we kunnen ze niet uitzetten want: a) land neemt ze terug, b) ze zijn zoek c) er loopt nog een procedure d) iets anders

Vergeef me mijn achterdocht maar mijn geloof is volkomen weg!

En nu verlaat ik dit topic voor nu, hoe meer ik lees, hoe depressiever ik word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:04
SomerenV schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:50:
[...]
Ik heb met een aantal vluchtelingen gepraat in de afgelopen jaren dus het is niet zo dat ik hun problemen wegwuif. In tegendeel. Maar ik denk dat je nauwelijks kunt ontkennen dat we hier momenteel de ruimte en/of capaciteit hebben om vluchtelingen netjes op te vangen en te huisvesten. Het moet gewoon niet zo zijn dat dat zwaar ten koste gaat van je eigen bevolking op een moment dat er crisis na crisis lijkt te ontstaan.
Ow, je bedoelt wat we vanuit Europa wel verlangen van "vluchtelingen opvangen in eigen regio" ?

https://www.vluchtelingen...derland-europa-wereldwijd
Bijna 6,9 miljoen Syriërs zijn inmiddels hun land ontvlucht (6.848.845). 41% van de vluchtelingen is jonger dan 18 jaar. 83% van de vluchtelingen wereldwijd wordt opgevangen in een ontwikkelingsland. 72% wordt opgevangen in een buurland.
Zoals 1,5 miljoen Syriërs die naar Libannon zijn gevlucht en daarmee het inwoneraantal van dat land met 20% is toegekomen. 20%! (dat zou voor Nederland betekenen 3,5 miljoen vluchtelingen erbij)

Leuk dat we het altijd hebben over solidariteit en andere landen wijzen op hun verantwoordelijkheden. Totdat we zelf een keertje aan de beurt zijn.

Edit: tijdens WO1 vluchtte 1 miljoen Belgen naar Nederland. Toen NL nog 6 miljoen inwoners had. Blijkbaar kon dat gewoon. Terwijl we nu veel welvarender en rijker zijn. Zet je toch te denken.
Wikipedia: Belgische vluchtelingen in Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog

[ Voor 15% gewijzigd door segil op 26-08-2022 18:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14

SuBBaSS

-has Ryzen

Dus de ellende met vechtpartijen in Ter Apel kan voornamelijk op het conto geschreven worden van de veiligelanders.
Het is een kleine groep, zeggen ze. Steeds dezelfde gasten. Ze benoemen ook steeds de landen waar deze onruststokers vandaan komen: Marokko, Algerije, Tunesië. De vechtpartijen die ontstaan, beginnen vaak als een groep mannen een van de dieven probeert te grijpen. Daarbij zijn messen getrokken, tentharingen als wapens gebruikt.
https://dvhn.nl/groningen...an-Ter-Apel-27888966.html
Natuurlijk wordt dat hier weer klein gemaakt, want ach "het is maar een klein groepje".
Terwijl die zoveel impact hebben (al jaren).
Het is allemaal zo schrijnend...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

SuBBaSS schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:30:
Dus de ellende met vechtpartijen in Ter Apel kan voornamelijk op het conto geschreven worden van de veiligelanders.

[...]

Natuurlijk wordt dat hier weer klein gemaakt, want ach "het is maar een klein groepje".
Politiek en de politie staan erbij en kijken er na. Steeds dezelfde gasten, schijnbaar, steeds dus ook weer op vrije voeten.

Dir soort mensen (statushouder, asielzoeker of veiligelander) dient per direct opgepakt te worden, vastgezet en een keuze geven. Ofwel op de eerste vlucht retour ofwel blijven zitten in een zeer sobere opvang waarbij men niet van het terrein kan en mag, slecht beperkt middelen krijgt, geen luxe.

Ondertussen wordt door de elite geschermd met de rechten van de mens, verdrag dit, verdrag dat en worden de problemen groter en groter. Om ziek van te worden!

De rechten van de klootzakjes die nonstop overlast veroorzaken zijn blijkbaar de meest belangrijke. Laat de vreemdzame asielzoekers maar verrekken, laat de burger die niet meer over straat durft maar verrekken. Walgelijke vertoning van plucheplakkers die zelf geen last ervaren.

:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
SuBBaSS schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:30:
Het wordt niet bewust klein gemaakt.

Het irritante is echter dat terecht geklaag over veilige landers in praktisch alle gevallen vervolgens gemunt wordt door de pleitbezorgers van een gehele stop. In praktisch alle discussies wordt er geklaagd over "links" dat die mensen hoegenaamd zo graag hier zou willen. Maar dat is dus niet zo. Ze mogen hier vaak al niet eens blijven. Voor hen is er meestal al een stop.

Je zou willen dat er een serieuze discussie loskomt hierover maar die stokt telkens in het "ben je voor of tegen asielzoekers" gewauwel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
[...]
Volgens de rijksoverheid waren in NL in 2021 8,046 miljoen huishoudens en 7,966 miljoen woningen. Aangenomen een volledig neutrale distributie van woningen (allemaal sowieso erg versimpeld natuurlijk en als je kijkt naar de vervolgpagina's op de overheidssite is vraag/aanbod natuurlijk ook genuanceerder), is het risico dat een huishouden geen woning heeft ~0.01
Dat dat zo dicht bij elkaar ligt is natuurlijk vrij logisch. Een huishouden is namelijk een woning.

Het gaat er juist om dat er nog vele honderdduizenden mensen 'gedwongen' in een huishouden wonen terwijl ze liever al op zichzelf (of met een partner) hadden gewoond.

Edit... sterker, het is eigenlijk heel vreemd dat er meer huishoudens dan woningen zijn. Dat kan eigenlijk helemaal niet. Verklaart wel de enorme opwaartse prijsdruk op woningen.

Een situatie waarbij je een paar procent meer woningen dan huishoudens had zou veel gezonder zijn voor de betaalbaarheid.

[ Voor 15% gewijzigd door alexbl69 op 26-08-2022 18:49 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

D-e-n schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Het wordt niet bewust klein gemaakt.

Het irritante is echter dat terecht geklaag over veilige landers in praktisch alle gevallen vervolgens gemunt wordt door de pleitbezorgers van een gehele stop. In praktisch alle discussies wordt er geklaagd over "links" dat die mensen hoegenaamd zo graag hier zou willen. Maar dat is dus niet zo. Ze mogen hier vaak al niet eens blijven. Voor hen is er meestal al een stop.

Je zou willen dat er een serieuze discussie loskomt hierover maar die stokt telkens in het "ben je voor of tegen asielzoekers" gewauwel.
Hier in de regio zorgt dat volk al jaren voor veel overlast. Daar wordt ook al die tijd al over aan de bel getrokken. Nog ver voor het woord "asielstop" maar in zwang raakte.
Misschien maar wat minder uit emotie reageren dan, want dat jij het irritant vindt doet er helemaal niets aan af.

Het probleem is er, wordt alleen maar groter en stelt ook nog eens een slecht voorbeeld.
Maar laten we vooral op onze stokpaardjes blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Shadow_Agent schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:38:
[...]

Politiek en de politie staan erbij en kijken er na. Steeds dezelfde gasten, schijnbaar, steeds dus ook weer op vrije voeten.

Dir soort mensen (statushouder, asielzoeker of veiligelander) dient per direct opgepakt te worden, vastgezet en een keuze geven. Ofwel op de eerste vlucht retour ofwel blijven zitten in een zeer sobere opvang waarbij men niet van het terrein kan en mag, slecht beperkt middelen krijgt, geen luxe.

Ondertussen wordt door de elite geschermd met de rechten van de mens, verdrag dit, verdrag dat en worden de problemen groter en groter. Om ziek van te worden!

De rechten van de klootzakjes die nonstop overlast veroorzaken zijn blijkbaar de meest belangrijke. Laat de vreemdzame asielzoekers maar verrekken, laat de burger die niet meer over straat durft maar verrekken. Walgelijke vertoning van plucheplakkers die zelf geen last ervaren.

:(
Hadden we maar een dictator aan de leiding van het land die niks om mensenrechten gaf… dan hadden we dit issue niet gehad? ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:58:
Hadden we maar een dictator aan de leiding van het land die niks om mensenrechten gaf… dan hadden we dit issue niet gehad? ;)
Pas op met dat soort suggesties, vermoed dat er meer draagvlak voor is dan je lief is...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
SuBBaSS schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

Misschien maar wat minder uit emotie reageren dan, want dat jij het irritant vindt doet er helemaal niets aan af.
Dat is wel een beetje de omgekeerde wereld. Woorden als "gelukzoekers" en "asielstop" domineren de media, er wordt gemanipuleerd met cijfers, er zijn stille tochten tegen vluchtelingen met omgekeerde vlaggen en er wordt zelfs met vuurwerk maar asielzoekers gegooid. Het is absolute nonsens om mensen die zich storen aan de toon van de discussie van "teveel emotie" te berichten want de emoties zitten toch voornamelijk bij voorstanders van een stop.

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 26-08-2022 19:07 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:25
Gelukkig denkt Rutte inmiddels weer dat het architecten en zorgmedewerkers zijn die zich melden in Ter Apel. Ze zijn de oplossing voor het personeels tekort. Fijn dat we dit probleem op termijn hebben opgelost.

https://www.nu.nl/politie...odig-op-arbeidsmarkt.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:07:
Gelukkig denkt Rutte inmiddels weer dat het architecten en zorgmedewerkers zijn die zich melden in Ter Apel. Ze zijn de oplossing voor het personeels tekort. Fijn dat we dit probleem op termijn hebben opgelost.

Het zijn Rutte en co die de integratie over de schutting bij burgers en bedrijven hebben geflikkerd. Gaan ze daar nu ook werk van maken? Vast niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

D-e-n schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:05:
[...]

Dat is wel een beetje de omgekeerde wereld. Woorden als "gelukzoekers" en "asielstop" domineren de media, er wordt gemanipuleerd met cijfers, er zijn stille tochten tegen vluchtelingen met omgekeerde vlaggen en er wordt zelfs met vuurwerk maar asielzoekers gegooid. Het is absolute nonsens om mensen die zich storen aan de toon van de discussie van "teveel emotie" te berichten want de emoties zitten toch voornamelijk bij voorstanders van een stop.
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 27-08-2022 00:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:20
Dido schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Klinkt het zo aantrekkelijk, ja?

Ongeveer hetzelfde idee als die mensen met twee a drie keer modaal die zo enorm jaloers zijn op "uitkeringstrekkers" die van alles gratis krijgen, tot geld aan toe, en daar niets voor hoeven te doen. Maar er vervolgens niet bij stilstaan dat ze in ruil voor dat gratis geld wel hun twee-onder-een-kap
Verdiende ik maar twee a drie keer modaal, dan kon ik tenminste wat kopen. Mijn ouders kochten een twee onder een kap woning voor €90.000 in 1996. Met een hypotheek van +-4% rente koop ik precies helemaal niets. In de vrije sector vragen ze lachend 3 tot 4x het bruto maandsalaris voor een appartement. En dan nog de maandlasten erbij. Voor sociale huur verdien ik teveel.

Conclusie, ik kan geen kant op. Zelfs CPO, wat goedkoper zou moeten zijn, is te duur. Als voorbeeld : 100m2 oppervlak en 70m2 woonbare oppervlak kost kaal 230k(!!). Daarom is het wrang dat ze nu voor statushouders huisvesting gaan regelen. Vandaar de cynische reactie.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Doe even normaal zeg. Waar heb ik in deze discussie iets afschrikwekkends gezegd? Het enige wat ik heb gepoogd is het anti vluchtelingen gebral een beetje nuanceren. Ik heb verdomme mijn mening nog niets eens gegeven want die word je wel in de mond gelegd tegenwoordig.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 27-08-2022 00:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Ja juist, want dat is de enige andere optie... Een streng doch rechtvaardig asielbeleid zodat men veilig blijft in eigen land kan alleen met een dictatuur dus?

Mensen die je land onveilig maken toegang ontzeggen kan alleen in een dictatoriale samenleving?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• alexbl69

Die man is echt van het padje af.

Je kunt veel argumenten benoemen waarom we vluchtelingen op zouden moeten vangen, maar een tekort op de arbeidsmarkt staat met stip helemaal onder aan die lijst.

Natuurlijk denken Marks vrienden bij de multinationals daar anders over. Die hebben een continue aanwas van goedkoop personeel nodig zodat er geen noodzaak is de arbeidsomstandigheden voor de onderkant van de markt te verbeteren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:23

Kid Buu

Huh, Pietje?

Dat soort verpakkingen heb ik ook een broertje dood aan. De participatie cijfers en netto aanslag van deze groep op het sociale stelsel spreken dit gewoon tegen, deze groep is niet de oplossing voor ons personeelstekort. Dat geeft ook niet want dat kan je ook helemaal niet verwachten van deze mensen, maar zo’n onrealistisch beeld schetsen zorgt juist voor weerstand. Zeg dan gewoon hoe het is: dit zijn vluchtelingen en we willen het maximale bereiken qua integratie en participatie.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 04:36
alexbl69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:13:

Je kunt veel argumenten benoemen waarom we vluchtelingen op zouden moeten vangen, maar een tekort op de arbeidsmarkt staat met stip helemaal onder aan die lijst.

Natuurlijk denken Marks vrienden bij de multinationals daar anders over. Die hebben een continue aanwas van goedkoop personeel nodig zodat er geen noodzaak is de arbeidsomstandigheden voor de onderkant van de markt te verbeteren.
Het kan ook dienen ter verdere vertroebeling van het water (onze perceptie) wat betreft zijn verantwoordelijkheid/VVD in de huidige erbarmelijke staat van het land. Ik bedacht mij namelijk ook dat van de coalitiepartijen met name D66 al een aantal keer door de bus is overreden in ogen van een aanzienlijk deel van het (makkelijker te beïnvloeden) electoraat. Even los van objectiviteit/of dat het door beeldvorming komt. CDA idem dito zou je zeggen, staan er niet goed op. Rutte en de VVD blijven dus kundig redelijk buiten schot, dat/machtsbehoud is natuurlijk ook het enige waar ze mee bezig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door KleineJoop op 26-08-2022 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Shadow_Agent schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:13:
[...]

Ja juist, want dat is de enige andere optie... Een streng doch rechtvaardig asielbeleid zodat men veilig blijft in eigen land kan alleen met een dictatuur dus?

Mensen die je land onveilig maken toegang ontzeggen kan alleen in een dictatoriale samenleving?
Een streng en rechtvaardig asielbeleid staat volgens mij al sinds de wet Cohen in de wet dus de vraag is of iedereen dit niet anders uitlegt.

En alles valt of staat met de uitvoering want als een aanvraag jaren duurt en ook de afgewezenen gaan niet meer weg dan zegt zo'n wet weinig. Ik heb dan ook sterk het idee dat we in Nederland anno 2022 niet zo goed meer zijn in de uitvoering van wetten.

100% zelf bepalen wie je land in en uit gaat kan ook enkel als we Nederland verplaatsen naar het midden van de oceaan en tegelijkertijd uit de EU stappen. Maar willen we dat? Want dan ben je alle voordelen ook kwijt. Die Britten hebben er zelfs al last van op dit moment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:13:

Apothekers uit Aleppo, je zou verwachten dat hij van die uitspraak geleerd had.

Het is ook gevaarlijk: 'noodzakelijk voor de arbeidsmarkt' komt in de buurt van het 'omvolking complot' wat in bepaalde kringen gebezigd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

Apothekers uit Aleppo, je zou verwachten dat hij van die uitspraak geleerd had.

Het is ook gevaarlijk: 'noodzakelijk voor de arbeidsmarkt' komt in de buurt van het 'omvolking complot' wat in bepaalde kringen gebezigd wordt.
Dat komt omdat Turkije laagopgeleide en zieke vluchtelingen naar west europa stuurt. En hoogopgeleiden zelf houd.
https://nos.nl/artikel/21...aagopgeleide-syriers-door

Weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
New Yorker schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Dat komt omdat Turkije laagopgeleide en zieke vluchtelingen naar west europa stuurt. En hoogopgeleiden zelf houd.
Een dictator die de afspraken misbruikt? Verrassend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:21
Interessante oplossing van De Jonge. De gemeentes moeten maar huizen gaan bouwen.

Wist niet gemeentes dat doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 21:26
New Yorker schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:30:
[...]

Sst, niet te hard,
*knip* bij dit soort statements zien we dan ook graag altijd de bron, zie ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#bronvermelding

[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 27-08-2022 00:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:23:
En alles valt of staat met de uitvoering want als een aanvraag jaren duurt en ook de afgewezenen gaan niet meer weg dan zegt zo'n wet weinig.
Dat vind ik te makkelijk: de eerste uitspraak is relatief snel, meestal is binnen een paar dagen/weken duidelijk hoeveel kans iemand maakt.

Het probleem zijn de eindeloze beroepsmogelijkheden, keer op keer bezwaar aantekenen vertraagd enorm. Zie niet hoe je dat substantieel kunt versnellen, anders dan beroep helemaal af te schaffen of sterk in te perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:45:
[...]

Het probleem zijn de eindeloze beroepsmogelijkheden, keer op keer bezwaar aantekenen vertraagd enorm. Zie niet in hoe je dat substantieel kunt versnellen, anders dan beroep helemaal af te schaffen of sterk in te perken.
Wellicht kan een beroep ook sneller?

Maar waarom is daar dan nooit discussie over vanuit bijvoorbeeld de VVD? Het enige dat je hoort vanuit de afdelingen is "asielstop". Alsof juist de voorstanders van zo'n stop überhaupt geen energie in het proces willen steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Shadow_Agent schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:13:
[...]

Nope. Het erg strenge maar mogelijk rechtvaardige beleid hebben we nu al.
Alleen omdat er ook mensenrechten meespelen kunnen we niet zo makkelijk de mensen die uitgewezen zijn deporteren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

Een dictator die de afspraken misbruikt? Verrassend.
Nederland gaat tijdelijk minder opnemen met die deal.
Daarnaast gaat Nederland tijdelijk minder vluchtelingen opnemen in het kader van een overeenkomst tussen de Europese Unie en Turkije. Normaal neemt Nederland duizend vluchtelingen per jaar op. Dit jaar en volgend jaar worden dat er maximaal 750.

In 2016 kwamen Turkije en de EU overeen elkaar te helpen met de vluchtelingenstroom die vooral door de oorlog in Syrië op gang kwam. Turkije geeft de vluchtelingen geen vrije doortocht naar Europa. In ruil daarvoor nemen EU-landen vluchtelingen op. Niet alle Europese landen hielden zich aan die overeenkomst. Nederland doet dat nu dus tijdelijk ook niet.
https://www.nu.nl/politie...s-tijdelijk-beperken.html
İk denk niet dat Erdoğan dit zal pikken.

Weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:39

SomerenV

It's something!

segil schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:28:
[...]

Ow, je bedoelt wat we vanuit Europa wel verlangen van "vluchtelingen opvangen in eigen regio" ?

https://www.vluchtelingen...derland-europa-wereldwijd

[...]

Zoals 1,5 miljoen Syriërs die naar Libannon zijn gevlucht en daarmee het inwoneraantal van dat land met 20% is toegekomen. 20%! (dat zou voor Nederland betekenen 3,5 miljoen vluchtelingen erbij)

Leuk dat we het altijd hebben over solidariteit en andere landen wijzen op hun verantwoordelijkheden. Totdat we zelf een keertje aan de beurt zijn.

Edit: tijdens WO1 vluchtte 1 miljoen Belgen naar Nederland. Toen NL nog 6 miljoen inwoners had. Blijkbaar kon dat gewoon. Terwijl we nu veel welvarender en rijker zijn. Zet je toch te denken.
Wikipedia: Belgische vluchtelingen in Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog
Ik heb het nergens over opvang in de eigen regio, alleen dat we qua mogelijkheden in Nederland op dit moment tegen limieten aanlopen. Dat gaat ten koste van het adequaat op kunnen vangen van vluchtelingen en het gaat mogelijk ten koste van de shit die momenteel bij de eigen bevolking speelt. Dat de situatie elders mogelijk nog vervelender is wil ook niet zeggen dat we het hier dan maar gewoon moeten slikken. Sure, relatief gezien valt het hier in Nederland misschien nog wel mee, maar op die manier kun je alles weg wegwuiven. Beetje hetzelfde als zeggen tegen persoon X dat ie zich niet moet aanstellen in zijn situatie omdat persoon Y het nog slechter heeft :+ Sure, relatief gezien klopt dat misschien, maar dat verandert de situatie en bijhorende emoties van persoon X niet.

Daar komt bij dat de mensen die de dupe zijn van besluiten van de overheid zelf vrij weinig kunnen. Die zien besluiten genomen worden die hen raakt, waar ze nauwelijks inspraak op hebben en dat moet allemaal maar kunnen. Dan kan men wel roepen dat dit een vooropgezet plan is van rechts of whatever, maar onderaan de streep maakt dat voor Henk & Ingrid weinig uit. Die zien alleen maar de kansen van hun kind(eren) op de woningmarkt steeds verder verdampen bijvoorbeeld, of de druk op ons sociale stelsel toenemen. Je kunt ook niet zomaar zeggen dat 'een kleine minderheid' het voor de rest verpest. Niet dat het geen kleine minderheid is, maar de bedreigingen, aanrandingen, intimidatie, verkrachtingen en diefstallen worden er niet minder 'echt' van.

Het kan overigens goed zijn dat we inmiddels in een vicieuze cirkel zitten. Te weinig capaciteit > mensen bij elkaar gepropt als beesten > gaan zich als beesten gedragen > omwonenden keren zich tegen AZC > negativiteit komt in het nieuws > minder animo voor extra opvang > te weinig capaciteit > etc. Maar wat kun je daar als average Joe tegen doen? Kritiek uiten mag volgens sommigen ook als ik sommige reacties lees. Die herhalen doodleuk dat dit komt door een falend beleid, dat problemen relatief gezien wel meevallen, dat het wel op te lossen is, maar de oplossingen waar mee gekomen wordt zijn veelal volstrekt onhaalbaar door een gebrek aan personeel en budget. Daardoor moet je je weer tot de landelijke politiek wenden, maar die landelijke politiek is waarschijnlijk de reden dat we überhaupt met deze puinzooi zitten. Stel dat die wél budget vrij kunnen spelen dan gaat dat weer ten koste van budgetten die nodig zijn om andere brandjes te blussen dus krijg je daar weer boos volk en zo blijft de shitshow voortduren.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

New Yorker schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

[...]

Wel een kansloos plan.
Ik zie vooral allerlei dingen om de symptomen aan te pakken, maar de kern van het probleem om voor voldoende opvang en snelle afhandeling van asielzoekers te zorgen wordt niks gedaan.
Nota bene wordt de afhandel tijd bij het IND verlengt van 6 naar 15 maanden :/

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Wel een kansloos plan.
Ik zie vooral allerlei dingen om de symptomen aan te pakken, maar de kern van het probleem om voor voldoende opvang en snelle afhandeling van asielzoekers te zorgen wordt niks gedaan.
Nota bene wordt de afhandel tijd bij het IND verlengt van 6 naar 15 maanden :/
Het is te hopen dat die 20 duizend flex woningen snel van grond komt want ze komen niet met echte oplossingen

Ze komen nu met tijdelijke? halve oplossingen die ze slechts paar maanden gaan inzetten en die problemen bij Ind zijn dan nog steeds niet opgelost.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

New Yorker schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Het is te hopen dat die 20 duizend flex woningen snel van grond komt want ze komen niet met echte oplossingen

Ze komen nu met tijdelijke? halve oplossingen die ze slechts paar maanden gaan inzetten en die problemen bij Ind zijn dan nog steeds niet opgelost.
De eerste opvang in Tubbergen worden al gefrustreerd, voornamelijk door mensen die niet weten op welke manier de NL vlag hoort. Hoe snel denk je dat het zo zal gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 26-08-2022 21:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

De eerste opvang in Tubbergen worden al gefrustreerd. Hoe snel denk je dat het zo zal gaan?
Die opvang hebben ze slecht gecommuniceerd. Ze kunnen nog steeds naar container woningen kijken maar dan moeten ze goede plekken vinden.

En Media mag wel minder aandacht geven..

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

New Yorker schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:18:
[...]

Die opvang hebben ze slecht gecommuniceerd. Ze kunnen nog steeds naar container woningen kijken maar dan moeten ze goede plekken vinden.

En Media mag wel minder aandacht geven..
Op de velden van de uitgekochte agrariërs zeker? Nee lekker idee :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
New Yorker schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

[...]

250 minder per jaar? Dat is enkel window dressing. Daar ga je de relatie met Turkije niet voor op het spel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 21:18
New Yorker schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

En als het wel werkt voorzie ik een snel stijgende instroom want bij kritieke massa reserveren ze hier wel even een (flex)huisje voor je.

Waar is het langetermijnplan? Hebben de partijen die kritisch zijn op een asielstop in Nederland een langetermijnvisie? Tot nu toe zie ik alleen het plan "internationale verdragen boven alles".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Grotbewoner schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

En als het wel werkt voorzie ik een snel stijgende instroom want bij kritieke massa reserveren ze hier wel even een (flex)huisje voor je.
Die aanzuigende werking waar altijd over wordt gesproken gaat blijkbaar niet op. Want anders was de instroom nu wel gigantisch gedaald want zo aantrekkelijk is de opvang hier niet de laatste jaren.
Waar is het langetermijnplan? Hebben de partijen die kritisch zijn op een asielstop in Nederland een langetermijnvisie? Tot nu toe zie ik alleen het plan "internationale verdragen boven alles".
Draai je het niet om? De voorstanders van de stop vertellen mij namelijk keer op keer dat er met de stop orde op zaken gesteld zou kunnen worden maar hoe en wat heb ik toch nog steeds niet gehoord.

Het is met de stop hetzelfde als met de voorrang die Utrecht geeft aan statushouders die een woning nodig hebben. Het lost uiteindelijk niks op. Het is kortstondige symbool politiek.

Ik denk eigenlijk dat veel tegenstanders van de stop een aanmerkelijk realistischer beeld schetsen dan menig voorstander. De suggestie dat er überhaupt een kant en klare oplossing is is namelijk volksverlakkerij in mijn ogen. Simpele oplossingen bestaan niet. De wereld staat in brand en mensen vluchten daarom. Een (klein) deel daarvan zal het heil in Europa zoeken: dat hou je niet tegen. Mensensmokkelaars zullen daar misbruik van proberen te maken: dat hou je niet tegen. Tel daarbij op dat landen als Turkije of Marokko niet echt meewerken de hier afgewezenen terug te nemen en het plaatje wordt nog veel complexer.

Natuurlijk is een streng beleid belangrijk, je kunt niet iedereen opvangen. Natuurlijk moet je mensensmokkelaars aanpakken en de niet asiel gerechtigden uit de veilige landen terugsturen (zoals nu al de bedoeling is). Ik denk dat ook verreweg de meeste tegenstanders van een stop dat ook beseffen. Ik wel in elk geval.

Maar ondanks alle problemen hier hebben we het toch nog zodanig goed dat het onze morele plicht is mensen die het echt nodig hebben te helpen. Het is toch bezopen dat dat nu zo'n extreem standpunt zou zijn. Maar dat strenge beleid zal dus een constant proces zijn van schipperen en regels aanpassen aan de boze buitenwereld.

Wat de opvanglocaties betreft: besef dat daar op is bezuinigd. Tijdens corona zijn er veel plekken verloren gegaan. Die zijn niet terug opgeschaald en nu de instroom terug is op het niveau van voor corona loopt het kabinet dus tegen de lamp. Eens temeer het bewijs dat de aanzuigende werking dus niet een waterdicht verhaal is.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:17
Tsja, voorheen was het nog leuk om te reageren op de politiek, maar tegenwoordig schaam je je op meerdere vlakken echt de ogen uit de kop. Oneliners beheersen volledig het beleid, hoe stupide ze ook zijn. Mijn collega vertelde me vandaag dat hij de uitspraken van de boeren op hun banners vergeleek met die van de politiek, en dat hij zich helemaal te breuk lachte! En inderdaad, het ontstijgt het nivo van een 16 jarige puber niet. Waar in hemelsnaam blijven de intelligente mensen in de politiek, en moeten we het doen met buschauffeurs en basisschool- of geschiedenisleraren die er maar wat uit gooien.

De toeslagenaffaire was al een zwarte bladzijde, maar het lijkt wel of Rutte een compleet zomerboek wil maken (zwarte bladzijden met witte letters tegen het felle licht)……

De belachelijke bezuinigingen op assielbeleid zorgt voor een dramatisch slechte integratie in de NL maatschappij, het onvermogen om te gaan met veilige landers, het niet houden aan internationale afspraken, de inzet van een rampenplan, van artsen zonder grenzen op een AANMELDlokatie. En tot slot een lokale bevolking die de mensen tegemoet treed met spandoeken dat ze moeten oprotten! Echt bizar. On ge loffelijk.

Ik woon in Budel. Daar is een aanmeldcentrum. Midden op een militair terrein. Op 200 meter afstand zit daar een schietbaan (de wildenberg) waar ze dagelijks schieten en de geweer en pistoolgeluiden je om de oren klinken. Op de 4 kilometer afstand naar Budel toe wonen misschien 5 boeren ( van het nivo LTO, maximaliseren van stallen bouwen, varkens opfokken en waar ze vrolijk, ondanks dat er een verbod is, de mais natsproeien) die allen de media opzoeken om een tendens te creëren dat het vreselijk is, onleefbaar met die mensen daar. Ik werkte in Maarheeze, waar de lokale middenstand erg goed is met de extra inkomsten, maar waar de bewoners klagen over dat er 3 jongens op een bakje zitten bij de Jumbo. Bij elkaar nog wel!. Dat alle fietsen daar worden gejat (mijn fiets stond er jaren, en anders mij cabrio wel met open dak, nooit iets mee gebeurd) Dat de meiden er zouden worden aangerand. Al die tijd dat ik naar mij werk reed op stabiele tijden rijden daar twee jongedames, los van elkaar, lang blond haar en leuke en frivole kleding langs dat centrum. Dag in dag uit. Nog nooit iets van gehoord dat daar wat mee is gebeurd. Ik denk wel eens dat het lokagentes zijn om aanrandingen te provoceren onderhand. Nooit iets mee gebeurd. Wel verhalen van veilige landers die de boel terroriseren en een schrikbewind voeren onder de asielzoekers. Om te kotsen. In een andere kern van Budel (dorplein) een omgeving waar wonen goedkoper is en waar veel eenvoudige hardwerkende mensen ( in de industrie/zinkfabriek/ trespa) wonen is er jarenlang een gigantisch asielzoekcentrum geweest (honderdnegen asielzoekers) is er (bijna) nooit een onvertogen woord geweest en zijn de mensen verwelkomd. Ik behandelde daar soms patiënten daar van het nivo “ ik kan niet goed lopen omdat ik 2 jaar in een cel van een halve bij een halve meter opgesloten heb gezeten. Of “ ik heb diverse malen met vleeshaken aan mijn achillespezen gehangen , kunt u mij helpen zodat ik weer kan lopen”, met complete gaten in rompen waar er in hun thuisland is getest hoe lang mensen bleven leven als je er gaten in stak. En dan moet ik zo’n verwende rechtse rakker aanzien met zijn belachelijke spandoeken tegen asielzoekers. Ik trek dat niet meer onderhand.

Wat ik maar wil zeggen met deze rant: ons kabinet lijkt volledig los te zijn van de maatschappij, de menselijke maat en enige gezond verstand (het woord boerenverstand gebruik ik niet meer). Dermate dat zelfs wetenschappers niet meer worden geloofd, agenten en andere hulpverleners worden geschoffeerd en überhaupt enige eigenaarschap wordt afgeveegd met infantiele zinnen als, “ik kan mij dat niet meer herinneren”…. wij laten onze demente patiënten ook niet ons beleid voeren, dus als u het niet meer kan herinneren mag u weer geschiedenisles gaan geven aan scholieren.

Maarja, zolang de meesten rustig rechts blijven stemmen ( het gaat toch goed met Nederland?) gaat dit niet verbeteren. Zolang lobbyisten hun werk mogen doen, zolang beloofde commissariaten mogelijk blijven, zolang partijen niet transparant zijn over hun inkomsten. Ik zie het soms zwart in. Ik verwacht met de huidige crisissen een omwenteling, maar de vraag is, welke kant wentelen we om. Zolang den haag vraagt om zaken te doen met Gazprom, zolang een bedrijf als TOTAL bijdraait aan de russen, zolang bedrijven belasting ogen ontduiken in NL… het houd gewoon niet op.

Sorry voor de rant, ik ga maffen. mand.

[ Voor 52% gewijzigd door wowly op 27-08-2022 01:34 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Er is dan ook een grote uitstroom geweest aan kundige politici in Nederland. Veel ervaring is verdwenen. Overgebleven politici hebben te vaak ook andere belangen of krijgen geld uit twijfelachtige hoek.

Tegelijkertijd hebben we een woningnood. Deels vanwege oudere mensen die niet doorstromen en op hoge leeftijd in grote gezinswoningen blijven wonen.

Daarnaast een door covid en door migratiestop krapte op de personeelsmarkt. In de VS lijkt dat volgens demografen een reden te zijn voor de krapte daar. Naast dat mensen minder lang willen werken sinds covid.

Maar een migrant is niet hetzelfde als een asielzoeker. Een échte asielstop kan niet, vandaar dat ook alleen gezinshereniging is stopgezet nu. Eén van de grote problemen is dat er tijdens covid centra zijn gesloten en mensen zijn ontslagen of niet verlengd die nu dus weer nodig zijn.

Het sneller uitzetten van veiligelanders lijkt erg belangrijk om dit snel op te lossen.

Helaas ook nu weer geen enkele regie van onze overheid terwijl er nu vannacht mensen geëvacueerd zijn vanwege een volgens de inspectie onhoudbare situatie. Ik hoop dat het personeel het op deze locaties nog trekt want als zij stoppen is de ramp niet te overzien.

Waarom wordt ook nu het leger niet ingeschakeld om dit recht te trekken totdat de achterstand is ingehaald? Is dit werk zo typisch of onuitlegbaar aan derden?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@wowly ik denk dat een heel groot deel van de angst van mensen voor een AZC vandaag de dag voortkomt uit angst voor wat jij beschrijft namelijk de veiligelanders die de boel terroriseren en waar niets tegen te doen valt. Als ze al opgepakt worden staan ze in no time weer op straat of worden overgeplaatst waarna hetzelfde elders gebeurt

Daarin kan ik mensen (en mijzelf) geen ongelijk geven. Zoals je zelf beschrijft in Budel gebeurt het, in Amsterdam gebeurt het (nieuwsbericht afgelopen week), elders gebeurt dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:47
Joris748 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:55:
Zo zie je maar weer dat alle crises onderling met elkaar verweven zijn. Er is geen simpele oplossing voor één probleem, omdat het met andere problemen verweven is. Er is een duidelijke lange-termijn visie van de overheid nodig, die omgezet wordt in concrete langjarige plannen en acties.

En zoals eerder opgemerkt door @alexbl69, Rutte lijkt compleet lamgeslagen. Hij was al visieloos en het zou me verbazen als het hem nu wel lukt om een lange-termijn visie te ontwikkelen. Van de andere kant, hij heeft niets te verliezen. Hoeft niet herkozen te worden, dus kan best wel wat partijleden, politici, lobbyisten en raden van bestuur tegen de schenen te schoppen.
Totale mis management dus op vele terreinen. Mogen we concluderen dat M. Rutte een van de slechtste MP’s is die ons land gekend heeft?
Visie ontwikkelen is hard nodig, alleen hoort dat ofwel voor het regeerakkoord te worden gedaan, of dit akkoord moet ‘niet heilig’ worden verklaard. En die visie zou dan idealiter van links tot gematigd rechts ontwikkeld moeten worden. Niet alleen door de huidige premier, want een visie die iedere 3-4 jaar veranderd ( met bijpassende grote beleids wijzigingen) gaat de problemen niet oplossen.

Dat betekend een visie op en plan voor:
* totale hervorming belastingen en toeslagen
* inkrimpen collectieve kosten en regeldruk ( anders exploderen kosten)
* werk moet lonend worden ( dus hogere minimumloon, maar ook lagere belasting op arbeid en hoger op consumptie)
* hervorming energie markt naar toekomst bestendige en CO2 neutrale status ( in 2040?). Doel zou daarbij moeten zijn dat iedereen de mogelijkheid heeft energie neutraal te leven ( geen sinecure)
* hervormingen in de zorg en bekostiging

En binnen dit onderwerp:

* een maximum aan inwoners in dit land. Asiel zou weer moeten worden wat de term dekt: tijdelijk verblijf totdat eigen huis/omgeving veilig is. Dus geen automatische naturalisatie, permanente verblijfsvergunning etc. Zij die langer blijven en integreren krijgen dezelfde rechten als andere arbeids migranten. ( kun je jezelf onderhouden: mag je blijven als je land weer veilig is, anders maak je plaats voor nieuwe hulp behoevenden. Een soort green card systeem zoals de VS dus
* geen nareizers ( in mijn visie laat je je vrouw en kinderen niet achter als het te gevaarlijk is), tenzij je het allemaal zelf weet te regelen en volgens de eerdere regels ( verantwoordelijkheid voor verblijf en kosten ligt bij de asiel migrant). De facto kan dat dus alleen als je een redelijk betaalde baan hebt.

* voor expats geldt daarmee hetzelfde: kun je een huis vinden en jezelf onderhouden, dan kun je terug. Anders is er zat plek elders in Europa.
DT betekent in de praktijk wrsch goede afspraken maken met de werkgever als je wordt uitgezonden
Er passen immers maar zoveel mensen/huizen op die paar duizend vierkante kilometer achter de duinen, zeker als je ook nog natuur wilt hebben ( anders hoef je die boeren ook niet te attaqueren met stikstof normen).

Kort samengevat:
* asiel is tijdelijk
* voor iedere niet in Nederland woonachtige geldt in principe dezelfde regel:
Je mag komen/blijven als je jezelf kunt onderhouden en woonruimte hebt en zolang we niet over ons vooraf gestelde populatie heengaan (18,5M??). Zowel van binnen als buiten de EU. Dus economische migranten zijn welkom, mits ze netto bijdragen EN er ruimte is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het zou wel prettig zijn als mensen doorkrijgen dat het mismanagement van Rutte in dit soort zaken echt wel een probleem wordt indien ze zelf met een probleem te maken krijgen waar Rutte een oplossing voor moet zoeken.

Ik bedoel, als de Randstad bv Rutte wel okay vindt maar met een watersnoodramp onder water komt te staan moet je niet denken dat met Rutte aan het roer dat probleem snel opgelost wordt. Uiteindelijk wordt Rutte voor iedereen een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Detail is natuurlijk wel dat de ene helft nu Rutte incompetent vindt omdat hij niet rechts genoeg is. En de andere helft Rutte incompetent vindt omdat hij niet links genoeg is.

Ik ben absoluut geen fan van Rutte, vooral door zijn vergeetachtigheid. Maar het is ook wel heel makkelijk hem gewoon de schuld te geven van alle problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
D-e-n schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:52:
@brothermaynard
Als jouw systeem zo geweldig is, waarom is dat dan niet ingevoerd? En waarom een aanmeldstop als dat systeem zo geweldig werkt? Dan daalt het zonder stop toch vanzelf?

En belangrijker: waarom zou dat systeem ineens worden ingevoerd terwijl dat al jaren niet gebeurt? Wat verandert de aanmeldstop aan de intentie om het op te lossen?

Ik weet exact wat er zou gebeuren tijdens een aanmeldstop: niets nada noppes. Geen ene zak.
Omdat niemand er aan wil, er inderdaad geen politieke wil ( of belang?) is het langdurig op te lossen?
Daarnaast wordt geschermd met internationale verdragen. Lijkt me een betrekkelijk argument als je 5+ veilige landen moet doorreizen om bij ons te komen.
Je zou ook kunnen kiezen de asiel procedure alleen nog te openen voor hen die per boot of vliegtuig arriveren ( verplaatsen van ter Apel naar regio Schiphol?😜). Dan kun je bij vertrek al screenen ipv hier in NL, je kunt veilige landers direct retour zenden met verzoek in thuisland de procedure te starten ( scheelt plek in de opvang) en je kunt, conform de afspraken met Turkije en Middellandse zee landen ( m’n Italië en Griekenland) mensen overnemen die recht hebben op een tijdelijk verblijf. Dat geeft hier en aan de buitengrenzen lucht.
Scheelt waarschijnlijk ook een flinke hoeveelheid ‘ overstekers ‘ op de middellandse zee, wat mijns inziens ook enorm gewenst is ( gaat nogal mis)

Maar zoals gezegd: de politieke wil en (EU) eensgezindheid is er niet voor. Zal dus wel nooit gebeuren

[ Voor 4% gewijzigd door brothermaynard op 27-08-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Sissors schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:34:
Ik ben absoluut geen fan van Rutte, vooral door zijn vergeetachtigheid. Maar het is ook wel heel makkelijk hem gewoon de schuld te geven van alle problemen.
Waarom is het makkelijk? Hij is eind verantwoordelijk voor/tijdens een flinke verzameling (samen vallende) crises. Sommige kun je hem met enige coulance niet aanrekenen (Covid), maar met zoveel crisis en een ogenschijnlijke lethargie bij de overheid het op te lossen, is het geen incident meer, maar een patroon . Dan is de verantwoordelijke voor dat patroon als veroorzaker van dat patroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
brothermaynard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:40:
… . Dan is de verantwoordelijke voor dat patroon als veroorzaker van dat patroon.
Het patroon is veel breder maatschappelijk te vinden vrees ik. Ook de verantwoordelijkheid.
Sissors schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:34:
… Maar het is ook wel heel makkelijk hem gewoon de schuld te geven van alle problemen.
Dat denk ik ook, uiteindelijk lijkt “de kiezer” ook erg vergeetachtig of incompetent, Rutte zit tenslotte voor een belangrijk deel dankzij ”zijn” kiezers al >4300 dagen in zijn positie.

Hoe dan ook hoop ik voor de vluchtelingen die te maken hebben met de huidige situatie in Ter Apel dat ze binnenkort een betere verblijfplaats hebben,

[ Voor 46% gewijzigd door begintmeta op 27-08-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:15
brothermaynard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:34:
Je zou ook kunnen kiezen de asiel procedure alleen nog te openen voor hen die per boot of vliegtuig arriveren ( verplaatsen van ter Apel naar regio Schiphol?😜). Dan kun je bij vertrek al screenen ipv hier in NL, je kunt veilige landers direct retour zenden met verzoek in thuisland de procedure te starten ( scheelt plek in de opvang) en je kunt, conform de afspraken met Turkije en Middellandse zee landen ( m’n Italië en Griekenland) mensen overnemen die recht hebben op een tijdelijk verblijf. Dat geeft hier en aan de buitengrenzen lucht.
Scheelt waarschijnlijk ook een flinke hoeveelheid ‘ overstekers ‘ op de middellandse zee, wat mijns inziens ook enorm gewenst is ( gaat nogal mis.
De EU straft vliegmaatschappijen die passagiers zonder visa aan boord toelaten keihard af. Wettelijk is het zo dat een vliegmaatschappij verplicht is om een vluchteling aan boord toe te laten, zodat ze veilig naar een ander land kunnen vluchten.

In de praktijk gaat de stewardesse die je boardingpass controleert niet bepalen of jij wel of geen vluchteling bent. Luchthavens zijn daarom goed bewaakte forten, waar je alleen binnenkomt met wettige (en door het plaatselijke regime goedgekeurde) reisdocumenten. Volstrekt nutteloos voor vluchtelingen.

Waarom denk je dat vluchtelingen 10000 euro betalen voor een rubberbootje in de middelandse zee, terwijl een vliegticket hooguit 500 euro kost?

Als we willen klagen over mensensmokkel, en "illegale migratie", dan moeten we eens goed in de spiegel kijken. Het is 100% onze eigen schuld dat het zo loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Als we willen klagen over mensensmokkel, en "illegale migratie", dan moeten we eens goed in de spiegel kijken. Het is 100% onze eigen schuld dat het zo loopt.
Wat zou er gebeuren als die blokkades weg worden genomen en dus voor 500 Euro iedereen die het wil naar Europa mag vliegen om hier asiel aan te vragen? Het lijkt me dan dat de toestroom nog veel groter wordt, zie ik dat verkeerd?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
IJzerlijm schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:10:
Wat zou er gebeuren als die blokkades weg worden genomen en dus voor 500 Euro iedereen die het wil naar Europa mag vliegen om hier asiel aan te vragen? Het lijkt me dan dat de toestroom nog veel groter wordt, zie ik dat verkeerd?
Dat is een afweging. Blijkbaar vinden we het belangrijker dat we een "hanteerbaar" aantal vluchtelingen hebben (wat dat ook mag betekenen als je continu bezuinigt op de opvang) dan dat vluchtelingen veilig, snel en toegankelijk kunnen reizen.

Afgezien van de morele implicaties van die keuze, verlies je dan het recht te klagen over die rubberbootjes. Die rubberbootjes zijn gewoon onderdeel van het programma om Europa een onaantrekkelijke reisbestemming te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
IJzerlijm schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:10:
[...]
Nee, dat zie je niet verkeerd. Het feit dat geen enkel Europees land, zelfs die met de meest progressieve overheden, dit niet eens overwegen is wel voldoende bewijs dat dit onwerkbaar is.

Als de leefbaarheid van ons land en het overeind houden van een functionerend sociaal vangnet ons lief is blijven we ver van dit soort luchtkastelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
alexbl69 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:25:
Als de leefbaarheid van ons land en het overeind houden van een functionerend sociaal vangnet ons lief is blijven we ver van dit soort luchtkastelen.
Ik zou willen voorstellen om het beleid door te zetten naar de volgende logische stap: een groot mijnenveld langs de kust van de middelandse zee. Alleen te navigeren met een goedgekeurde satnav.

Maar als zo'n bootje met vluchtelingen dan toch overleeft en aan wal komt, vangen we ze netjes op in het aanmeldcentrum in Ter Apel. We zitten immers vast aan een verdrag. Wat zijn we toch gulle, goede mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Dat is een afweging. Blijkbaar vinden we het belangrijker dat we een "hanteerbaar" aantal vluchtelingen hebben (wat dat ook mag betekenen als je continu bezuinigt op de opvang) dan dat vluchtelingen veilig, snel en toegankelijk kunnen reizen.
OK, maar wat defineer je als een vluchteling? Er zijn landen met tientallen miljoenen inwoners die als onveilig bestempeld worden, kan iedereen die daar vandaan komt dus hier een verblijfsvergunning krijgen? En iedereen die zonder papieren komt maar zegt uit een onveilig land te komen? Of nog een miljard of zo mensen die gewoon heel arm zijn en geen uitzicht zien op een beter leven?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
IJzerlijm schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:40:
OK, maar wat defineer je als een vluchteling? Er zijn landen met tientallen miljoenen inwoners die als onveilig bestempeld worden, kan iedereen die daar vandaan komt dus hier een verblijfsvergunning krijgen? En iedereen die zonder papieren komt maar zegt uit een onveilig land te komen? Of nog een miljard of zo mensen die gewoon heel arm zijn en geen uitzicht zien op een beter leven?
Daar heeft de IND dus zes maanden voor nodig. Of de purser van een luchtvaartmaatschappij mag het beslissen bij de loopbrug van Gate D3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Daar heeft de IND dus zes maanden voor nodig. Of de purser van een luchtvaartmaatschappij mag het beslissen bij de loopbrug van Gate D3.
Dat is geen antwoord op zijn vraag. Maar zie jij niet het probleem ervan in als we een goedkope en veilige mogelijkheid geven voor iedereen uit een "onveilig land" om hier te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Ik zou willen voorstellen om het beleid door te zetten naar de volgende logische stap: een groot mijnenveld langs de kust van de middelandse zee. Alleen te navigeren met een goedgekeurde satnav.

Maar als zo'n bootje met vluchtelingen dan toch overleeft en aan wal komt, vangen we ze netjes op in het aanmeldcentrum in Ter Apel. We zitten immers vast aan een verdrag. Wat zijn we toch gulle, goede mensen.
Tja, je kunt de hele discussie proberen dood te slaan met zo'n opmerking, maar daar komen we natuurlijk ook niet verder mee.

Maar geef eens antwoord op de eerdere vraag: hoe zie jij het allemaal voor je? Moeten we inderdaad eenieder die volgens de huidige maatstaven recht heeft op asiel onbeperkt toelaten? En moeten we het transport van die mensen zo efficiënt en veilig mogelijk laten gebeuren? Faciliteren wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

De EU straft vliegmaatschappijen die passagiers zonder visa aan boord toelaten keihard af. Wettelijk is het zo dat een vliegmaatschappij verplicht is om een vluchteling aan boord toe te laten, zodat ze veilig naar een ander land kunnen vluchten.

Waarom denk je dat vluchtelingen 10000 euro betalen voor een rubberbootje in de middelandse zee, terwijl een vliegticket hooguit 500 euro kost?

Daarom moeten de regels op de schop. Aanmeldcentrum op Schiphol, beperkte groep die aanwijsbaar op voorhand in procedure mag en dan de rest retour met volgende vlucht. Kost ook een flinke duit, maar is onder aan de streep goedkoper, humaner en veiliger.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:13
wowly schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 01:10:
Tsja, voorheen was het nog leuk om te reageren op de politiek, maar tegenwoordig schaam je je op meerdere vlakken echt de ogen uit de kop. Oneliners beheersen volledig het beleid, hoe stupide ze ook zijn. Mijn collega vertelde me vandaag dat hij de uitspraken van de boeren op hun banners vergeleek met die van de politiek, en dat hij zich helemaal te breuk lachte! En inderdaad, het ontstijgt het nivo van een 16 jarige puber niet. Waar in hemelsnaam blijven de intelligente mensen in de politiek, en moeten we het doen met buschauffeurs en basisschool- of geschiedenisleraren die er maar wat uit gooien.

De toeslagenaffaire was al een zwarte bladzijde, maar het lijkt wel of Rutte een compleet zomerboek wil maken (zwarte bladzijden met witte letters tegen het felle licht)……

De belachelijke bezuinigingen op assielbeleid zorgt voor een dramatisch slechte integratie in de NL maatschappij, het onvermogen om te gaan met veilige landers, het niet houden aan internationale afspraken, de inzet van een rampenplan, van artsen zonder grenzen op een AANMELDlokatie. En tot slot een lokale bevolking die de mensen tegemoet treed met spandoeken dat ze moeten oprotten! Echt bizar. On ge loffelijk.

Ik woon in Budel. Daar is een aanmeldcentrum. Midden op een militair terrein. Op 200 meter afstand zit daar een schietbaan (de wildenberg) waar ze dagelijks schieten en de geweer en pistoolgeluiden je om de oren klinken. Op de 4 kilometer afstand naar Budel toe wonen misschien 5 boeren ( van het nivo LTO, maximaliseren van stallen bouwen, varkens opfokken en waar ze vrolijk, ondanks dat er een verbod is, de mais natsproeien) die allen de media opzoeken om een tendens te creëren dat het vreselijk is, onleefbaar met die mensen daar. Ik werkte in Maarheeze, waar de lokale middenstand erg goed is met de extra inkomsten, maar waar de bewoners klagen over dat er 3 jongens op een bakje zitten bij de Jumbo. Bij elkaar nog wel!. Dat alle fietsen daar worden gejat (mijn fiets stond er jaren, en anders mij cabrio wel met open dak, nooit iets mee gebeurd) Dat de meiden er zouden worden aangerand. Al die tijd dat ik naar mij werk reed op stabiele tijden rijden daar twee jongedames, los van elkaar, lang blond haar en leuke en frivole kleding langs dat centrum. Dag in dag uit. Nog nooit iets van gehoord dat daar wat mee is gebeurd. Ik denk wel eens dat het lokagentes zijn om aanrandingen te provoceren onderhand. Nooit iets mee gebeurd. Wel verhalen van veilige landers die de boel terroriseren en een schrikbewind voeren onder de asielzoekers. Om te kotsen. In een andere kern van Budel (dorplein) een omgeving waar wonen goedkoper is en waar veel eenvoudige hardwerkende mensen ( in de industrie/zinkfabriek/ trespa) wonen is er jarenlang een gigantisch asielzoekcentrum geweest (honderdnegen asielzoekers) is er (bijna) nooit een onvertogen woord geweest en zijn de mensen verwelkomd. Ik behandelde daar soms patiënten daar van het nivo “ ik kan niet goed lopen omdat ik 2 jaar in een cel van een halve bij een halve meter opgesloten heb gezeten. Of “ ik heb diverse malen met vleeshaken aan mijn achillespezen gehangen , kunt u mij helpen zodat ik weer kan lopen”, met complete gaten in rompen waar er in hun thuisland is getest hoe lang mensen bleven leven als je er gaten in stak. En dan moet ik zo’n verwende rechtse rakker aanzien met zijn belachelijke spandoeken tegen asielzoekers. Ik trek dat niet meer onderhand.

Wat ik maar wil zeggen met deze rant: ons kabinet lijkt volledig los te zijn van de maatschappij, de menselijke maat en enige gezond verstand (het woord boerenverstand gebruik ik niet meer). Dermate dat zelfs wetenschappers niet meer worden geloofd, agenten en andere hulpverleners worden geschoffeerd en überhaupt enige eigenaarschap wordt afgeveegd met infantiele zinnen als, “ik kan mij dat niet meer herinneren”…. wij laten onze demente patiënten ook niet ons beleid voeren, dus als u het niet meer kan herinneren mag u weer geschiedenisles gaan geven aan scholieren.

Maarja, zolang de meesten rustig rechts blijven stemmen ( het gaat toch goed met Nederland?) gaat dit niet verbeteren. Zolang lobbyisten hun werk mogen doen, zolang beloofde commissariaten mogelijk blijven, zolang partijen niet transparant zijn over hun inkomsten. Ik zie het soms zwart in. Ik verwacht met de huidige crisissen een omwenteling, maar de vraag is, welke kant wentelen we om. Zolang den haag vraagt om zaken te doen met Gazprom, zolang een bedrijf als TOTAL bijdraait aan de russen, zolang bedrijven belasting ogen ontduiken in NL… het houd gewoon niet op.

Sorry voor de rant, ik ga maffen. mand.
Ik ga niet inhoudelijk reageren op jouw post. Ten eerste omdat ik niet uit Budel kom en ten tweede is dit jouw persoonlijke ervaring en die mag je prima delen. Maar ik heb wel een paar kritiekpunten op jouw verhaal.

1.
Dat de meiden er zouden worden aangerand. Al die tijd dat ik naar mij werk reed op stabiele tijden rijden daar twee jongedames, los van elkaar, lang blond haar en leuke en frivole kleding langs dat centrum. Dag in dag uit. Nog nooit iets van gehoord dat daar wat mee is gebeurd. Ik denk wel eens dat het lokagentes zijn om aanrandingen te provoceren onderhand.
Ik vind dit echt een complete minachting naar de slachtoffers toe.
https://www.ed.nl/cranend...e-eist-jaar-cel~ac240cab/

Het OM wil de betreffende man vervolgen voor vier aanrandingen en een verkrachting. En jij loopt het hier een beetje te bagatelliseren alsof er niets aan de hand is. De veroordeling moet nog komen maar het feit dat het OM hier werk van maakt en een beeld schetst dat “niemand veilig is” voor deze man, zou je toch te denken moeten zetten.

2.
Maarja, zolang de meesten rustig rechts blijven stemmen ( het gaat toch goed met Nederland?) gaat dit niet verbeteren.
Je loopt je eerst te beklagen dat politiek kinderspel is geworden en vervolgens kom je met deze kort door de bocht uitspraak waarin je alle rechtse stemmers de schuld geeft en over één kam scheert. Je bent zelf geen haar beter. Maar geef deze man nog wat plusjes voor zijn mooie verhaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sissors schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:51:
Dat is geen antwoord op zijn vraag. Maar zie jij niet het probleem ervan in als we een goedkope en veilige mogelijkheid geven voor iedereen uit een "onveilig land" om hier te komen?
Aan de ene kant hebben we een asielbeleid dat gestoeld is op individuele rechten; het recht op asiel verandert niet of er nou 20 of 200000 vluchtelingen zijn.

Aan de andere kant is er blijkbaar een "redelijk" aantal dat onze maatschappij aankan. Dat aantal is niet nul (want dat is volstrekt belachelijk in een stinkend rijk land als Nederland). Dus om dat getal te bereiken bedienen we ons van allerhande slinkse truucjes. We betalen wat dictators in Noord-Afrika om migranten tegen te houden, ze zorgen dat de overtocht over de middelandse zee volstrekt onveilig is.

En als laatste, als "afschrikbeleid" zorgen we voor inhumane situaties in de directe opvang.

Alle dode migranten in vrachtwagens, omgekieperde bootjes, afgebrande tentenkampen in Griekenland, af en toe een dode baby in Ter Apel, zijn een directe consequentie van Europees beleid om migratie te frustreren. En uiteindelijk behandelen we de overlevers die door de procedure komen relatief ruimhartig.

Natuurlijk is het een "probleem" als we onbeperkte migratie toestaan. Maar het is net zo goed een "probleem" dat we duizenden mensen de dood injagen omdat onze IND het zo druk heeft. Het eerste "probleem" manifesteert zich vooral als ongewenste donkere jonge mannen bij de bushokjes. Het tweede "probleem" manifesteert zich als doden en verwoeste mensenlevens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Aan de ene kant hebben we een asielbeleid dat gestoeld is op individuele rechten; het recht op asiel verandert niet of er nou 20 of 200000 vluchtelingen zijn.

Aan de andere kant is er blijkbaar een "redelijk" aantal dat onze maatschappij aankan. Dat aantal is niet nul (want dat is volstrekt belachelijk in een stinkend rijk land als Nederland). Dus om dat getal te bereiken bedienen we ons van allerhande slinkse truucjes. We betalen wat dictators in Noord-Afrika om migranten tegen te houden, ze zorgen dat de overtocht over de middelandse zee volstrekt onveilig is.

En als laatste, als "afschrikbeleid" zorgen we voor inhumane situaties in de directe opvang.

Alle dode migranten in vrachtwagens, omgekieperde bootjes, afgebrande tentenkampen in Griekenland, af en toe een dode baby in Ter Apel, zijn een directe consequentie van Europees beleid om migratie te frustreren. En uiteindelijk behandelen we de overlevers die door de procedure komen relatief ruimhartig.

Natuurlijk is het een "probleem" als we onbeperkte migratie toestaan. Maar het is net zo goed een "probleem" dat we duizenden mensen de dood injagen omdat onze IND het zo druk heeft. Het eerste "probleem" manifesteert zich vooral als ongewenste donkere jonge mannen bij de bushokjes. Het tweede "probleem" manifesteert zich als doden en verwoeste mensenlevens.
Je schets het probleem al aardig, maar een alternatieve oplossing heb ik nog niet gelezen.

Ja, het recht op asiel is gelijk voor zowel 20 als 200.000 vluchtelingen per jaar. Echter, dat eerste kunnen we behappen (en nog wel meer dan dat), maar dat tweede niet.

Maar nogmaals: wat is dan JOUW oplossing om het tot een voor ons beheersbaar aantal te beperken? Zelfs met alle ellende en ontberingen die je schetst komen er al wel vrij veel in ons land. Het is dus niet onlogisch om te veronderstellen dat als al die hordes weg worden genomen het aantal vluchtelingen zeer veel hoger zal zijn. Onbeheersbaar veel hoger.

Dus nogmaals: wat is jouw oplossing om de aantallen beheersbaar te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
alexbl69 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Je schets het probleem al aardig, maar een alternatieve oplossing heb ik nog niet gelezen.

Ja, het recht op asiel is gelijk voor zowel 20 als 200.000 vluchtelingen per jaar. Echter, dat eerste kunnen we behappen (en nog wel meer dan dat), maar dat tweede niet.

Maar nogmaals: wat is dan JOUW oplossing om het tot een voor ons beheersbaar aantal te beperken? Zelfs met alle ellende en ontberingen die je schetst komen er al wel vrij veel in ons land. Het is dus niet onlogisch om te veronderstellen dat als al die hordes weg worden genomen het aantal vluchtelingen zeer veel hoger zal zijn. Onbeheersbaar veel hoger.

Daarom moet een van de poten onder het beleid ook worden dat je recht hebt op asiel zolang de situatie daar om vraagt, maar dat recht ook weer vervalt als het niet meer nodig is. Op dat moment krijg je dezelfde rechten als iedere andere economische migrant ( dus mag je blijven als je jezelf onderhoudt, ‘green card’)
Kun je dat niet, ga je terug naar ‘huis’. Opleiding en opgebouwde financiële reserve zijn vast erg welkom in land van herkomst om te zorgen dat daar de economische situatie vooruit gaat.

Dan komt er ook weer plek voor andere mensen in nood om aan te kloppen voor hulp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrystalViriS
Robkazoe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Ik ga niet inhoudelijk reageren op jouw post. Ten eerste omdat ik niet uit Budel kom en ten tweede is dit jouw persoonlijke ervaring en die mag je prima delen. Maar ik heb wel een paar kritiekpunten op jouw verhaal.

1.

[...]

Ik vind dit echt een complete minachting naar de slachtoffers toe.
https://www.ed.nl/cranend...e-eist-jaar-cel~ac240cab/

Het OM wil de betreffende man vervolgen voor vier aanrandingen en een verkrachting. En jij loopt het hier een beetje te bagatelliseren alsof er niets aan de hand is. De veroordeling moet nog komen maar het feit dat het OM hier werk van maakt en een beeld schetst dat “niemand veilig is” voor deze man, zou je toch te denken moeten zetten.
Ben ik het mee eens. Ik schrok eigenlijk best wel van dat nieuwsbericht.

Ik snap zijn hele verhaal ook niet. Ik kom maar sporadisch in de supermarkten in Maarheeze en de keren dat ik er kom ben ik al vaker agenten tegengekomen die waren gebeld na de zoveelste diefstal, er was dan al geen dader meer te zien maar ik hoorde letterlijk dat ze het erover hadden met het personeel. Of dat ze dan vervolgens vragen je tas te laten zien want als ze dat niet ook aan mij zouden vragen zou het discriminatie zijn aldus de kassière die zich verontschuldigde. Maar ze konden niet anders want er werd teveel gestolen. Op een gegeven moment hingen er zelfs Arabische teksten in de supermarkt of je aub je tas wilde laten zien. Als iemand uit Budel moet je daar toch ook wat van meekrijgen. Ook niets meegekregen van de groep slachtoffers die d.m.v. trackers wist waar de fietsen gebleven waren en deze wilde gaan terughalen? Wat niet mocht van de politie. Dan heb je natuurlijk nog de app groepen tegenwoordig en buurtpreventie, waar zou dat toch vandaan komen? Ik kan me wel voorstellen dat als je elke dag in de auto voorbij het AZC rijdt en nooit met de trein reist dat je niets meekrijgt en het er allemaal oké uit ziet. Wat mensen die op en neer sjokken tussen het AZC en centrum Budel. Maar je kunt je ogen en oren toch niet sluiten voor de rest? Of de boa's die op station Maarheeze bekogeld worden met stenen? Het drama rond de visvijver? Vrouwen die niet via dat station meer durven reizen. En vervolgens dan ook negeren dat de gemeenteraad tot het besluit gekomen is het AZC te willen sluiten. Waarom zou dat toch zover gekomen zijn? Misschien dan toch omdat er vanalles speelt, niet?

Tuurlijk ligt dat niet aan elke bewoner van dat AZC maar dat er flink wat rotte appels tussen zitten dat kun je toch niet negeren. Daar moet iets rigoureus aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
alexbl69 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:23:
Waarom wil je het beheersbaar houden? Waar ben je precies bang voor?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Omdat met het huidige beleid van permanent verblijf de verzorgingsstaat niet houdbaar is met grotere getallen.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 14:15
Iedereen heeft zijn eigen ervaringen, wat tevens je eigen referentiekader vormt. Maar dat betekend niet dat je alle perspectieven ziet. Er zijn altijd wel blinde vlekken, maar als je niet naar elkaar luistert, elkaar niet uithoort en negeert zullen deze nooit verdwijnen. Voor elkaar begrip opbrengen wordt een stukje lastiger en als je alles alleen uit je eigen referentiekader wilt zien, dan is er in mijn ogen bij degene sprake van tunnelvisie.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 17:03
[...]

Er bestaat geen grenzenloze opvang. Met elk en ieder systeem bestaat er een grens. Een voor de korte termijn, een voor de middel-lange termijn en een voor de lange termijn.

Negeer je deze limieten structureel, dan zal vroeg of laat ieder spectrum in de politiek immigratie hoger op de prioriteitenlijst zetten, niet in een positieve zin.

Hier in Zweden zijn ze ook aardig teruggekomen van die openlijke instroom en hebben ze de integratie en immigratie afhandeling als 'compleet gefaald' mogen bestempelen. En dit is historisch gezien een aardig centrum-links land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric.1 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:12:
[...]

Er bestaat geen grenzenloze opvang. Met elk en ieder systeem bestaat er een grens. Een voor de korte termijn, een voor de middel-lange termijn en een voor de lange termijn.

Negeer je deze limieten structureel, dan zal vroeg of laat ieder spectrum in de politiek immigratie hoger op de prioriteitenlijst zetten, niet in een positieve zin.

Hier in Zweden zijn ze ook aardig teruggekomen van die openlijke instroom en hebben ze de integratie en immigratie afhandeling als 'compleet gefaald' mogen bestempelen. En dit is historisch gezien een aardig centrum-links land.
Aan de andere kant: we hebben hier in NL nog heel veel gemeenten zonder of met nauwelijks opvang van statushouders of asielzoekers zonder status. De voorzieningen voor het opvangen van instroom zijn eigenlijk vrij recent allemaal afgebouwd.... Kun je dan nog wel volhouden dat er "grenzen" zijn bereikt. Ja... als geheel doen we veel... maar inzoomend doen er heel veel gemeenschappen nog niets of weinig.

Bij ons in de gemeente is in "opvang" plaats voor iets van 1100 man. Heb er eigenlijk vrij weinig last van. Ja, je ziet ze lopen / fietsen..... En er zal best ook wel wat "ellende" vandaan komen, maar dat is niet direct heel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 17:03
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

Aan de andere kant: we hebben hier in NL nog heel veel gemeenten zonder of met nauwelijks opvang van statushouders of asielzoekers zonder status. De voorzieningen voor het opvangen van instroom zijn eigenlijk vrij recent allemaal afgebouwd.... Kun je dan nog wel volhouden dat er "grenzen" zijn bereikt. Ja... als geheel doen we veel... maar inzoomend doen er heel veel gemeenschappen nog niets of weinig.

Bij ons in de gemeente is in "opvang" plaats voor iets van 1100 man. Heb er eigenlijk vrij weinig last van. Ja, je ziet ze lopen / fietsen..... En er zal best ook wel wat "ellende" vandaan komen, maar dat is niet direct heel zichtbaar.
Ik velde ook geen oordeel over of de grenzen zijn bereikt in Nederland (en of die grenzen wel deugdelijk zijn). In mijn optiek doet Nederland het, omgerekend naar capita, niet goed. De huidige situatie is dan ook te treurig voor woorden.

Dat betekent niet dat we dan maar moeten doelen op een onbeheersbare instroom/opvang. Dat is gewoon niet realistisch en ook maar iets de buurt van dit verkondigen is mijn inziens niet bevorderlijk voor het debat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024

In de praktijk gaat de stewardesse die je boardingpass controleert niet bepalen of jij wel of geen vluchteling bent. Luchthavens zijn daarom goed bewaakte forten, waar je alleen binnenkomt met wettige (en door het plaatselijke regime goedgekeurde) reisdocumenten. Volstrekt nutteloos voor vluchtelingen.
Het verkrijgen van het paspoort zelf is niet in elk twijfelachtig land een even groot probleem.
Van de twee statushouders die ik ken, is er één wel gewoon met het vliegtuig gekomen.
Wel door een ticket te boeken naar een land waarvoor hij geen visum nodig had, met overstap op Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxnl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Het verkrijgen van het paspoort zelf is niet in elk twijfelachtig land een even groot probleem.
Van de twee statushouders die ik ken, is er één wel gewoon met het vliegtuig gekomen.
Wel door een ticket te boeken naar een land waarvoor hij geen visum nodig had, met overstap op Schiphol.
Je gaat dan wel heel erg richting individuele verhalen natuurlijk, maar ik zet in grote lijnen toch wel vraagtekens bij de "absolute noodzaak" van een asielaanvraag voor iemand die in zijn thuisland gewoon een vliegticket kon boeken "via Schiphol" en vrij was om te gaan en staan waar hij wilde. Er werd niet op die persoon gejaagd, laten we dat voorop stellen.

Ik denk dat de meeste legitieme asielzoekers helaas niet de mogelijkheid hebben om te vluchten m.b.v. "cheaptickets.<<insert TLD voor willekeurige shithole>>". Ik denk wel dat de Europese regelgeving m.b.t. de verplichting om asiel aan te vragen in het land van binnenkomst een complete farce is. Daar is geen enkele toezicht op en zodra vluchtelingen eenmaal Europa binnen zijn gekomen, reizen ze gewoon relatief probleemloos naar hun vooraf bepaalde bestemming. En dat speelt Nederland volgens mij wel een beetje parten. We zijn gewoon "een goede landingsplek".

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2022 14:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Intussen is de VVD lekker actief op Twitter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw2ciI0MXXxzVKEnQnSQ1IuQhDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m99afnvDddCXF9AHSgTCJ1II.jpg?f=user_large

10 jaar VVD-beleid is dit, en dan dit durven tweeten. Schaamteloos is het. Maar we weten al dat geld belangrijker is dan schaamte bij de VVD.

[ Voor 0% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-08-2022 14:44 . Reden: plaatje iets kleiner :x ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

Kid Buu schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:30:
Omdat met het huidige beleid van permanent verblijf de verzorgingsstaat niet houdbaar is met grotere getallen.
Zouden daar echt geen andere, en veel belangrijkere, een makkelijker intern aan te pakken, oorzaken voor te verzinnen zijn? Ik ben geen econoom, maar de groeiende druk op gezondheidszorg en betaalbaarheid van de AOW (vrij essentiele onderdelen van die verzorgingsstaat) zijn wellicht ook wle een klein beetje te relateren aan een vergrijzing waarvan we pas 70 jaar weten dat ie eraan komt?

14% van de bevolking is of gaat binnenkort met pensioen, heeft verzorging nodig en heeft een zysteem in het leven geroepen dat alleen werkt bij een flinke bevolkingsgroei (omslagstelsel).

Alsof jij nooit het dak van je huis hebt onderhouden, en nu je kinderen boos worden op de buurkinderen omdat die met een waterpistooltje door de open tuindeur de PVC-vloer in de woonkamer natspuiten, terwijl de vloer van de bovenverdieping aan het wegrotten is vanwege de daklekkages.
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:44:
10 jaar VVD-beleid is dit, en dan dit durven tweeten. Schaamteloos is het. Maar we weten al dat geld belangrijker is dan schaamte bij de VVD.
De VVD rekent erop dat hun achterban dezelfde geheugencapaciteit heeft als hun grote leider. En laten we eerlijk zijn, tot op heden legt ze dat geen windeieren.

Maar als je dit soort plaatjes ziet zou je haast denken dat sommige mensen alvast een voorsprong nemen op een aankomende verkiezingscampagne. Zou er dan misschien toch rekening gehouden worden met een struikelend / vallend kabinet?

[ Voor 23% gewijzigd door Dido op 27-08-2022 14:49 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:05

defiant

Moderator General Chat
Het is jammer dat deze, maar ook de vele andere crisis, onvoldoende worden geduid in de journalistiek op de politieke oorzaak. Vanuit ideologisch politiek perspectief is deze crisis immers goed verklaarbaar.

De meeste regeringspartijen in Nederland al decennia de ideologie van het neoliberalisme. Kern van die ideologie is dat de vrije markt centraal staat en de overheid qua beleid zich zo min mogelijk moet bemoeien met het land. Overheidstaken en verantwoordelijkheden moeten afgebouwd worden ten gunste van privatisering.

Neoliberaal betekend dus eigenlijk minder democratische macht over gedeeltes van de samenleving en meer macht van de markt en het kapitaal, wat op zichzelf inherent hiërarchisch i.p.v. democratisch is.

Veel kiezers hebben echter niet door wat die ideologie inhoudt en rekenen de regering nog steeds aan voor beleid waar de regering zichzelf niet meer voor verantwoordelijk acht. Kiezers verlangen democratisch zeggenschap op gebieden die juist zijn afgestaan.

Zie voor meer achtergrond dit artikel van al een hele tijd terug (samenvatting hier):
Niemand regeert - Op naar de volgende spannende bijna-beslissing
De Nederlandse overheid geeft al jaren niet meer om regeren. Toch blijven veel mensen rekenen op de verzorgende en beschermende staat. Maar de staat kan zo veel niet meer. Het resultaat is een vrij grimmige verwarring.
Dit stelt de regerende macht voor een groot probleem, immers men moet nog steeds herkozen worden, maar qua ideologie wil men niet veranderen. In plaats van dit te corrigeren qua ideologie, is de politiek over gegaan tot het managen van electorale problemen met populisme, marketing, etc. De oplossing is dus de politiek zelf minder democratisch en vertegenwoordigend te maken.

Projecteer dit dan deze crisis, dan beschouwd de regering de woningmarkt niet als een probleem van de overheid maar als van de vrije markt. Het gevolg is een huizencrisis en dus ook doorstroming van statushouders.

Voor integratie geld hetzelfde, ook dat wordt niet gezien als een probleem van de overheid en daarop wordt dus bezuinigd en geprivatiseerd. Het gevolg is dus een gebrekkig of zelfs afwezig integratie.

Hetzelfde voor het asielsysteem, men beschouwd dit niet als iets waarin men democratisch vertegenwoordigend moet optreden t.o.v. de kiezers. Het allerbelangrijkste punt hierin is dat asiel (maar ook migratie in het geheel), omdat het een onderwerp is wat mensen politiek en ideologisch gezien motiveert, juist een belangrijk item wordt om te worden herkozen. Het probleem oplossen betekend het onschadelijk maken van een belangrijk electorale strategie, de crisis moet juist permanent bestendigd worden.

Ons politiek systeem is qua ideologie enigszins vergelijkbaar met dat van het Verenigd Koninkrijk en je ziet daar dezelfde dynamiek. De brexit is voor een groot gedeelte gekomen met een motivatie tot het inperken van migratie, maar het VK heeft nog steeds een record aantal asiel aanvragen. Het wordt niet gezien als een probleem om op te lossen, maar als een permanent crisis die electorale zekerheid bied.

Het onderwerp wordt zo de ultieme vorm van sado populistische antidemocratie: omdat het probleem mensen electoraal motiveert, lost men het probleem juist niet op.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Dido schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Zouden daar echt geen andere, en veel belangrijkere, een makkelijker intern aan te pakken, oorzaken voor te verzinnen zijn? Ik ben geen econoom, maar de groeiende druk op gezondheidszorg en betaalbaarheid van de AOW (vrij essentiele onderdelen van die verzorgingsstaat) zijn wellicht ook wle een klein beetje te relateren aan een vergrijzing waarvan we pas 70 jaar weten dat ie eraan komt?
Geen permanente asiel status wil niet zeggen dat je niet mag blijven. Als je economisch bijdraagt en je binnen de kaders ( dwz net als mensen met een min of vergelijkbare arbeids aanstelling) kunt redden , zie ik geen reden om NIET te mogen blijven. Dat vraagt wel integratie ( momenteel zeer onder de gewenste maat) en participatie ( volgens mij ook minder dan gewenst).
Lukt dat je niet, dan heb je vast een en ander opgestoken hier, wat je elders kunt gebruiken om je thuisland weer op te bouwen.
Wat overigens zeer ontregelend werkt voor het draagvlak, is berichtgeving van asielzoekers/migranten, die met hun status ineens op vakantie/familiebezoek/etc in eigen regio of land gaan. Ik heb er geen enkele moeite mee als die mensen uit hun status ontzet worden. De nood is dan blijkbaar niet al te hoog als je op vakantie terug kunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

[...]

14% van de bevolking is of gaat binnenkort met pensioen, heeft verzorging nodig en heeft een zysteem in het leven geroepen dat alleen werkt bij een flinke bevolkingsgroei (omslagstelsel).

Alsof jij nooit het dak van je huis hebt onderhouden, en nu je kinderen boos worden op de buurkinderen omdat die met een waterpistooltje door de open tuindeur de PVC-vloer in de woonkamer natspuiten, terwijl de vloer van de bovenverdieping aan het wegrotten is vanwege de daklekkages.
Valide punten, maar dat is dus ook het probleem. Het is een groep die gemiddeld genomen een flinke aanspraak zal maken op het sociale systeem en vervolgens zelf ook zal vergrijzen. Een sociaal systeem zoals Nederland in deze vorm kent is niet houdbaar wanneer dit aantal onevenredig groeit.

Schep geen onrealistische verwachtingen van deze groep zoals bijv. Rutte gisteren aanhaalde dat het zou kunnen bijdragen aan het oplossen van het personeelstekort, het tegendeel is waar. Dit soort uitspraken vergroten uiteindelijk alleen maar de weerstand.

Ik ben best voorstander van een ruimhartiger asielbeleid mits deze van tijdelijke aard is en betreft permanente status wel degelijk gekeken wordt naar participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Hmmm... Je bent gewoon aan het ranten dus...

Nogmaals, in plaats van het iedere keer weer over de schutting te gooien; wat is JOUW ideaalbeeld?

En niet weer antwoorden met een wedervraag alsjeblieft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

*knip* dit soort claims behoeven altijd onderbouwing.
*knip* dit soort rants zonder onderbouwing zijn niet toegestaan.

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 27-08-2022 23:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

[...]

zoals al meermalen is aangehaald hier en elders zit het overgrote deel van de statushouders na 5 tot 10 jaar nog steeds in de bijstand zonder werk. Degene die wel werken, werken deeltijd met tijdelijke contracten. Daarnaast zal een deel daarvan laaggeschoolde banen hebben zoals bezorger of schoonmaker. Absoluut belangrijk maar het is echt complete kolder om zoals ook Rutte doet , om te stellen dat we statushouders en asielzoekers nodig hebben om de vergrijzing op te vangen. Netto kost het ons meer dan het oplevert. Al die mensen hebben zorg nodig, vergrijzen zelf ook, maken aanspraak op sociale voorzieningen, woonruimte etc.

Het irriteert mij echt mateloos dat mediakliek alleen maar namens de mond van Rutte c.s. spreekt en dat in geen enkele krant, talkshow whatever eens een gedegen discussie is over de kosten en baten van asiel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

Shadow_Agent schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:24:
het is echt complete kolder om zoals jij en ook Rutte doet , om te stellen dat we statushouders en asielzoekers nodig hebben om de vergrijzing op te vangen.
Zou je het heel erg vinden om mij geen woorden in d emond te leggen?

Ik reageerde op iemand die stelde dat asielzoekers de (houdbaarheid van) verzorgingsstaat in gevaar brachten met een observatie dat die verzorgingsstaat veel zwaarder onder druk ligt door de vergrijzing waar "we" heel bewust 70 jaar geen donder aan gedaan hebben. Met andere woorden, asielinstroom beperken lost het genoemde probleem niet op.

Dat jij daar dan van maakt dat ik zeg dat het niet beperken van de asielinstroom het probleem wel oplost is van een heel laag niveau.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Shadow_Agent schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:24:
...
zoals al meermalen is aangehaald hier en elders zit het overgrote deel van de statushouders na 5 tot 10 jaar nog steeds in de bijstand zonder werk. ...
Volgens het CBS-cohortonderzoek zit overigens geen overgroot deel van de statushouders na 5 tot 10 jaar in de bijstand, minder dan 50% ontvangt een uitkering 60 maanden na het verkrijgen van de vergunning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLXOP4CM7_oRPW5Naw95GneT-mY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8HolxE3rTAaxAJn4EUei89HF.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 27-08-2022 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Semantisch gezien heb je gelijk, minder dan 50% is inderdaad niet het overgrote deel meer. Maar sec genomen is dit nog steeds een verhouding die onevenredig staat t.o.v de houdbaarheid van ons sociale stelsel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Altijd grappig dat wanneer het over asiel gaat, het argument dat de verzorgingsstaat ineens wél belangrijk genoeg wordt bevonden om in stand te houden vaak gegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@Kid Buu Het overgrote deel van de beweringen hier is wat brakjes onderbouwd (of tenminste, meer dan een goede discussie kan dragen).

Het is toch eigenlijk een kleine moeite om bronnen te linken en om zorgvuldiger te formuleren (overgroot is het veruit grootste deel, dat is ook bij 80% nog niet bereikt zou ik zeggen).

Maar het klopt inderdaad: als teveel mensen niet zinvol kunnen bijdragen aan de samenleving (of ze dat nou betaald doen of onbetaald, met of zonder uitkering (tenslotte zijn er ook een hoop mensen die niet zinvol bijdragen maar wel worden betaald etc)), is het lastig op een goede manier samen te leven.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 27-08-2022 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
begintmeta schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Volgens het CBS zit overigens geen overgroot deel van de statushouders na 5 tot 10 jaar in de bijstand, minder dan 50% ontvangt een uitkering 60 maanden na het verkrijgen van de vergunning:
[Afbeelding]
Minder dan 50% na 5 jaar is voor jou een maatstaf voor succes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
init6 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Minder dan 50% na 5 jaar is voor jou een maatstaf voor succes?
Het uitkeringspercentage lijkt me inderdaad wel een interessant criterium/indicator van bepaalde dimensies van "succes".

Hoe lager hoe beter zou ik op het eerste gezicht zeggen. Het lijkt me ook heel belangrijk om goed te onderzoeken wat relevante factoren zijn die invloed hebben op bijvoorbeeld de arbeidsparticipatie, en ook om eventuele interventies te onderzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 27-08-2022 17:19 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 21 Laatste

Let op:
Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
Voor discussie over Europese context: Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 3