Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Lordy79 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:37:
[...]
Dit begrijp ik niet.
Uitgangspunt is dat er lokaal kip wordt geproduceerd en de bevolking alleen lokale kip eet.
Vervolgens wordt de markt overspoeld met buitenlandse importkip tegen lage prijs.
Vervolgens maak je die importkip net zo duur dmv importheffingen.
Uiteindelijk betaalt de consument niets meer dan tijdens het uitgangspunt.
Je vergeet hier dat handelsblok EU of VS je dan vriendelijk aankijken en je je importtarieven moet verwijderen omdat je anders kapot gemaakt wordt, zodat je die sector van je eigen economie maar beter kan opgeven, zodat de rest van je economie nog mag blijven bestaan.

Dat verzoek is niet vriendelijk en zorgt dat veel delen van de wereld gewoon uitbuit en dumpmarkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 17:29

Lordy79

Vastberaden

Delerium schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:48:
[...]

Je vergeet hier dat handelsblok EU of VS je dan vriendelijk aankijken en je je importtarieven moet verwijderen omdat je anders kapot gemaakt wordt, zodat je die sector van je eigen economie maar beter kan opgeven, zodat de rest van je economie nog mag blijven bestaan.

Dat verzoek is niet vriendelijk en zorgt dat veel delen van de wereld gewoon uitbuit en dumpmarkt zijn.
Dat klopt maar dat is dus een heel ander verhaal. En dit is ook de grote hypocrisie van de rijke 1e wereld: ik kan nog wel begrijpen dat ze voor importen uit het buitenland eisen stellen aan producten, maar dat je per se wilt exporteren naar 3e wereld landen en ze willens en wetens kapot maakt vind ik zeer verwerpelijk omdat er wel mooie sier gemaakt wordt met ontwikkelingssamenwerking...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Lordy79 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:27:
[...]. En dit is ook de grote hypocrisie van de rijke 1e wereld: ik kik zeer verwerpelijk omdat er wel mooie sier gemaakt wordt met ontwikkelingssamenwerking...
En ontwikkelingssamenwerking is wederom een ander verhaal met net zoveel hypocrisie.

Ik ben een beetje geschiedenisjunk, maar IMO is 2023 niet echt veel anders dan 1923, 1823, 1723 of 1623 qua dominant westen en wingewest rest. Er zijn alleen meer mensen in diepe armoede en die migreren uiteindelijk. Goede bedoelingen op papier ten spijt, Wij hier allemaal houden dat hele systeem liever in stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Delerium schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:45:
[...]

En ontwikkelingssamenwerking is wederom een ander verhaal met net zoveel hypocrisie.

Ik ben een beetje geschiedenisjunk, maar IMO is 2023 niet echt veel anders dan 1923, 1823, 1723 of 1623 qua dominant westen en wingewest rest. Er zijn alleen meer mensen in diepe armoede en die migreren uiteindelijk. Goede bedoelingen op papier ten spijt, Wij hier allemaal houden dat hele systeem liever in stand.
De enige oplossing voor migratie is om arme landen te helpen ontwikkelen. Afrikanen gaan niet voor hun plezier aardbeien plukken in Spanje.
Maar ja dat vergt tientallen miljarden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

YangWenli schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:07:
[...]

De enige oplossing voor migratie is om arme landen te helpen ontwikkelen. Afrikanen gaan niet voor hun plezier aardbeien plukken in Spanje.
Dat vereist niet alleen geld maar ook landen die bereid zijn om mee te werken.

Als een Afrikaans land geregeerd wordt door een handjevol war-lords die allemaal met elkaar om macht lopen te wedijveren, dan ga je ze niet zo ver krijgen dat ze aan ontwikkelingswerk doen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 18:23
YangWenli schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Ik zag laatst ergens een reportage dat er mensen uit Noord-Afrika in Frankrijk gingen helpen met de oogst. Enige voorwaarde voor de werkvergunning is dat ze na de oogst teruggingen. Dat was vorig jaar de 1e keer en werkte goed. Nu zijn ze weer tijdelijk terug in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:34
martwoutnl schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Ik zag laatst ergens een reportage dat er mensen uit Noord-Afrika in Frankrijk gingen helpen met de oogst. Enige voorwaarde voor de werkvergunning is dat ze na de oogst teruggingen. Dat was vorig jaar de 1e keer en werkte goed. Nu zijn ze weer tijdelijk terug in Frankrijk.
https://nos.nl/artikel/24...gratie-in-frankrijk-werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:33
martwoutnl schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Als die mensen naar Europese maatstaven fatsoenlijk betaald worden lijkt me dat heel prima. Anders is het gewoon een moderne variant van slavernij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Thomas schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Zoals @Stoney3K ook al noemde, sommige mensen kunnen eigenlijk gewoon niet terug. Ik gok dat er bijvoorbeeld ook best wat Oekraïners zullen blijven als die oorlog stopt. Stel je eens voor; je huis weg, je werk weg, waarschijnlijk veel van je vrienden en familie ook weg. Het is dan misschien veilig, maar je hebt niks om naar terug te keren. Wat zou jij doen? Proberen te blijven in het land waar je zit en wat hebt opgebouwd (en waar per slot van rekening een enorm arbeidstekort is) of terug?
Als ze zo slecht voor zichzelf kunnen zorgen, is het op zich opmerkelijk te noemen dat ze uberhaupt hier beland zijn. Probeer je in de gemiddelde ongeletterde (willekeurige regio) te verplaatsen. 99% kans dat die dan nog nooit van nederland heeft gehoord, laat staan dat die begrijpt dat hij om hier te komen een gevaarlijke boottocht over de MZ moet doen, waar hij/zij ook de middelen niet voor zou moeten hebben. En waarom zou die persoon dat aanhalen? Voor een (schijnbaar?) utopisch land van melk en honing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

brothermaynard schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:58:
[...]

Als ze zo slecht voor zichzelf kunnen zorgen, is het op zich opmerkelijk te noemen dat ze uberhaupt hier beland zijn. Probeer je in de gemiddelde ongeletterde (willekeurige regio) te verplaatsen. 99% kans dat die dan nog nooit van nederland heeft gehoord, laat staan dat die begrijpt dat hij om hier te komen een gevaarlijke boottocht over de MZ moet doen, waar hij/zij ook de middelen niet voor zou moeten hebben. En waarom zou die persoon dat aanhalen? Voor een (schijnbaar?) utopisch land van melk en honing?
Voeren we een compleet andere discussie of reageer je op de verkeerde? Daarnaast heb je wel een hele lage dunk van laag/ongeletterden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brothermaynard
Thomas schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:03:
[...]

Voeren we een compleet andere discussie of reageer je op de verkeerde? Daarnaast heb je wel een hele lage dunk van laag/ongeletterden.
Mijn reactie was primair op de opmerking dat mensen te slecht voor zichzelf kunnen zorgen om terug te gaan.
Van die categorie zullen er gewoon simpelweg heel weinig hier zijn. Het vergt volgens mij enorm veel geld en organisatie vermogen om naar west Europa te komen, als je al weet waar dat ligt ( vraag een willekeurige toerist in Spanje om Amsterdam aan te wijzen en het wordt al moeizaam, laat staan als je hooguit basaal onderwijs in Afrika of zuid oost Azië hebt genoten). De meeste migranten hebben dat vermoedelijk niet ( in ieder geval de categorie ‘slechte zelfzorg’)
De manier van posten leest wellicht neerbuigend, maar is meer zoals hierboven beschreven.
Ik begrijp mensen zoals die jij beschrijft heel goed, maar ons land is simpelweg te klein om daar zonder enige binding een plek voor te bieden ( als je werk, huis, inkomen en sociaal netwerk hebt mag je van mij blijven, heb je dat niet, tja, dan is je noodsituatie ten einde en is het tijdstip daar om terug in moederland je toekomst op te bouwen)

Overigens zie je in toenemende mate ‘vluchtelingen’ die gewoon met vakantie gaan naar LvH ( oa Afghanistan vlak voor de taliban de boel overnamen, met als gevolg grote groepen die geëvacueerd moesten worden, Iraniërs, recent Sudanese vluchtelingen etc) of mensen die aan LvH verplichtingen hebben (Eritrese asielzoekers die vraag belasting daarheen overmaken bijv)
Van die categorieën lijkt me de houdbaarheid van de asielstatus eindig, m’n om draagvlak te behouden ( er is nu al de beeldvorming dat ‘ze’ vooral voor de voorzieningen komen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03:08
Kabinet voert druk op gemeenten op: 16.000 statushouders hebben een huis nodig
Gemeenten moeten dringend op zoek naar sociale huurwoningen voor zo’n 16.000 vluchtelingen met een verblijfstatus die nog in een asielzoekerscentrum wonen. Het kabinet doet een dringend beroep op gemeenten om die mensen een huis toe te wijzen. Ook moeten er extra opvangplekken voor zeker 8400 asielzoekers komen.

https://www.ad.nl/politie...-een-huis-nodig~a99f9c86/

Als overheid kan je wel blijven aandringen bij gemeenten met een brandbrief maar gemeenten staan vaak ook met rug tegen de muur en kunnen niet ineens woningen toveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 11:01
Willem30 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:49:
Als overheid kan je wel blijven aandringen bij gemeenten met een brandbrief maar gemeenten staan vaak ook met rug tegen de muur en kunnen niet ineens woningen toveren.
Precies dat én wat zeg je tegen mensen die hier al even wonen en door de woningnood ook al letterlijk jaren wachten op een sociale huurwoning? :F

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:16
ephymerous schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:54:
Precies dat én wat zeg je tegen mensen die hier al even wonen en door de woningnood ook al letterlijk jaren wachten op een sociale huurwoning? :F
Daar zitten natuurlijk verschillen in. Er zijn mensen die al jaren op de wachtlijst staan omdat ze een ruimere woning willen, of zelfstandig willen wonen. Die mensen hebben gewoon onderdak en een adres.

En er zijn mensen die op de wachtlijst staan omdat ze (bijvoorbeeld) door een gewelddadige ex het huis moesten verlaten, of op een andere manier dakloos zijn geworden.

Vaak hebben we het als we het over "lange wachtlijsten" hebben over deze twee groepen bij elkaar, alsof elke woning die naar een statushouder gaat onmiddelijk ten koste gaat van een dakloze alleenstaande moeder. Zo simpel is het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ephymerous schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:54:
[...]
Daar mag je melden dat de overheid (ism de woco's) gefaald heeft met het bijbouwen van voldoende huizen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:45
YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Daar mag je melden dat de overheid (ism de woco's) gefaald heeft met het bijbouwen van voldoende huizen.
En wat levert dat op?

Er zijn geen huizen beschikbaar, dat is de situatie. Kan je de overheid of wie dan ook de schuld van geven, maar daarmee is de situatie hetzelfde.

De vraag is nu hoe je de schaarste verdeeld. Moeten Mo en Mies tot hun 30e bij pa en ma zitten of laten we de opvang vol zitten?

Voor een woningzoekende is het natuurlijk wel zo dat elk huis wat naar een statushouder gaat een verlenging van de zoektocht impliceert. Ik zie niet in waarom dat niet zou gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeKever schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:29:
[...]
En wat levert dat op?

Er zijn geen huizen beschikbaar, dat is de situatie. Kan je de overheid of wie dan ook de schuld van geven, maar daarmee is de situatie hetzelfde.

De vraag is nu hoe je de schaarste verdeeld. Moeten Mo en Mies tot hun 30e bij pa en ma zitten of laten we de opvang vol zitten?

Voor een woningzoekende is het natuurlijk wel zo dat elk huis wat naar een statushouder gaat een verlenging van de zoektocht impliceert. Ik zie niet in waarom dat niet zou gelden.
De dader aanwijzen ipv een mede-slachtoffer is altijd wel zo netjes.

De statushouders zijn net zo goed de dupe van dit mismanagement als Mo en Truus.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:37:
[...]

De dader aanwijzen ipv een mede-slachtoffer is altijd wel zo netjes.

De statushouders zijn net zo goed de dupe van dit mismanagement als Mo en Truus.
Laten we ervan uitgaan dat dit klopt. (Ik vind de slachtoffer dader beeldspraak niet passend, ik opteer voor verantwoordelijke en gedupeerde, maar dat terzijde).

Alle gedupeerden zoeken een woning, maar kunnen niet allemaal geholpen worden. We hebben de verantwoordelijke te pakken, de grote boze overheid. Mooi, en nu?

Het probleem is niet weg als je de verantwoordelijke aanwijst. De schaarste moet ergens landen. Naar de overheid wijzen als verantwoordelijke is nu niet de discussie en leidt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat

Hoeveel tijd scheelt het eigenlijk? Moeten ze dan tot hun 29,5ste bij pa en ma zitten, of kunnen ze dan op hun zeventiende de eigen woning betrekken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

@DeKever

Zolang de verantwoordelijke partij geen verantwoording wil/durft te nemen en woningzoekers enige zekerheid kan bieden kan je naar mijn idee mensen beter gewoon lekker hun frustraties laten uiten, hoe zinvol/zinloos dat ook is.

Ik kan het
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
in ieder geval met de dag minder verkroppen dat onze overheid wel de nek uit lijkt te steken voor statushouders, maar dat totaal niet lijkt te doen voor de mensen welke hier geboren en getogen zijn.

Moeten de mensen blijven mediteren met de mantra 'veel van die mensen hebben het waarschijnlijk slechter dan ik'? Blijven frustreren totdat ze zichzelf opbranden? Moet de vlam echt een keer in de pan slaan?

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 06-10-2023 14:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Voordat je (alleen) de overheid de schuld geeft moet je de NIMBY's ook niet vergeten. Bij ons in de stad worden stelselmatig alle nieuwbouwprojecten gefrustreerd door omwonenden. Die vinden natuurlijk allemaal dat er meer gebouwd moet worden, maar bij hun in de buurt kan het echt niet.... En m.n. betaalbare woningbouwprojecten lijden daaronder. Niemand wil immers sociale woningen in de buurt, dan wordt je huis minder waard....

Tip voor de volgende regering: schaf (tijdelijk) alle inspraakprocedures of, of beperk deze tot 1 ronde, en geef versneld bouwvergunningen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 09-05 20:12
[...]
De overheid is wel de partij die de regels stelt, en aangezien er daar geen enkele urgentie lijkt te bestaan om dit probleem te onderkennen laat staan op te lossen mag een flink deel van de schuld mijns inziens richting Den Haag geschoven worden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
begintmeta schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Hoeveel tijd scheelt het eigenlijk? Moeten ze dan tot hun 29,5ste bij pa en ma zitten, of kunnen ze dan op hun zeventiende de eigen woning betrekken?
Jij hebt zeker al een huis? Zo nee, dan respect dat je deze vraag zo stelt.

Ik denk dat deze vraag in de oren van een woningzoekende vrij hol klinkt. Tis maar een paar maandjes langer. Maak je niet druk, op 8 jaar wachten maakt het weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:49

Kid Buu

Huh, Pietje?

D4NG3R schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:55:
@DeKever

Zolang de verantwoordelijke partij geen verantwoording wil/durft te nemen en woningzoekers enige zekerheid kan bieden kan je naar mijn idee mensen beter gewoon lekker hun frustraties laten uiten, hoe zinvol/zinloos dat ook is.

Ik kan het
***members only***
in ieder geval met de dag minder verkroppen dat onze overheid wel de nek uit lijkt te steken voor statushouders, maar dat totaal niet lijkt te doen voor de mensen welke hier geboren en getogen zijn.

Moeten de mensen blijven mediteren met de mantra 'veel van die mensen hebben het waarschijnlijk slechter dan ik'? Blijven frustreren totdat ze zichzelf opbranden? Moet de vlam echt een keer in de pan slaan?
Snap die frustratie volkomen. Het is heel makkelijk om voor een ander te bepalen dat die maar even iets meer geduld moet hebben wanneer je zelf niet in die situatie verkeert. Als iemand die zelf zijn schaapjes op het droge heeft kan ik wel roepen dat de vluchteling prioriteit moet krijgen (vanuit humanitair oogpunt), maar ik ben niet degene die er voor opdraait.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
alexbl69 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

De overheid is wel de partij die de regels stelt, en aangezien er daar geen enkele urgentie lijkt te bestaan om dit probleem te onderkennen laat staan op te lossen mag een flink deel van de schuld mijns inziens richting Den Haag geschoven worden.
Ik denk ook dat er vrij weinig beschikbare ruimte is en geen draagvlag voor bijvoorbeel verdichting.

Maar nogmaals, de situatie is zoals die is. Met de schuldvraag schieten we niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Daar zitten natuurlijk verschillen in. Er zijn mensen die al jaren op de wachtlijst staan omdat ze een ruimere woning willen, of zelfstandig willen wonen. Die mensen hebben gewoon onderdak en een adres.

En er zijn mensen die op de wachtlijst staan omdat ze (bijvoorbeeld) door een gewelddadige ex het huis moesten verlaten, of op een andere manier dakloos zijn geworden.

Vaak hebben we het als we het over "lange wachtlijsten" hebben over deze twee groepen bij elkaar, alsof elke woning die naar een statushouder gaat onmiddelijk ten koste gaat van een dakloze alleenstaande moeder. Zo simpel is het natuurlijk niet.
Dat stel ik ook nergens. Je kan ook niet beweren dat iedere niet statushouder graag een grotere woning wil. De huizenmarkt is heel ziek en ja de overheid is verantwoordelijk. En ik kan niet uitleggen waarom de niet statushouders daarvoor langer moeten wachten.
D4NG3R schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:55:

Ik kan het
***members only***

Precies wat ik bedoel.

[ Voor 22% gewijzigd door ephymerous op 06-10-2023 17:30 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-05 14:52
alexbl69 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Het gaat er niet om wie de schuld heeft (ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat dit de overheid is), het gaat erom hoe je nu dit acute probleem oplost. Bijbouwen kost bijvoorbeeld nog wel een paar jaar, al begin je er maandag mee, stikstofbesluit nog even daargelaten. Maar je moet nu een grote groep mensen plaatsen terwijl daar geen ruimte voor is.

Vingerwijzen heeft geen zin, dat is van later zorg. Er moet naar oplossingen gezocht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
autje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:19:
[...]

Het gaat er niet om wie de schuld heeft (ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat dit de overheid is), het gaat erom hoe je nu dit acute probleem oplost. Bijbouwen kost bijvoorbeeld nog wel een paar jaar, al begin je er maandag mee, stikstofbesluit nog even daargelaten. Maar je moet nu een grote groep mensen plaatsen terwijl daar geen ruimte voor is.

Vingerwijzen heeft geen zin, dat is van later zorg. Er moet naar oplossingen gezocht worden.
Als je het zo stelt zie ik als enige oplossing om de grens te sluiten tot er weer wat bij is gebouwd. Zie jij een andere uitweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
alexbl69 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Als je het zo stelt zie ik als enige oplossing om de grens te sluiten tot er weer wat bij is gebouwd. Zie jij een andere uitweg?
Als we boeren kunnen uitkopen, kunnen we vast ook wel wat hoteleigenaren uitkopen. Ik weet alleen niet of hotelkamers voldoen aan de eisen die aan woonruimte gesteld worden. Zal wellicht wat verbouwd moeten worden (kamers samentrekken, keukentje inbouwen indien nodig).

Je kunt ook woningzoekenden nog wat langer in de rij laten staan. Zal electoraal niet goed vallen, maar het is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
autje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

Als we boeren kunnen uitkopen, kunnen we vast ook wel wat hoteleigenaren uitkopen. Ik weet alleen niet of hotelkamers voldoen aan de eisen die aan woonruimte gesteld worden. Zal wellicht wat verbouwd moeten worden (kamers samentrekken, keukentje inbouwen indien nodig).

Je kunt ook woningzoekenden nog wat langer in de rij laten staan. Zal electoraal niet goed vallen, maar het is een optie.
Heb je ook een iets realistischer uitweg :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
alexbl69 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Heb je ook een iets realistischer uitweg :) ?
Zeg niet dat ik niet creatief ben ;).

De meest realistische is jouw voorstel :). Grens voorlopig even dicht terwijl je naar een oplossing zoekt. Volgens mij staat daar vanuit de EU een boete op. Die betaal je gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door autje op 06-10-2023 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
autje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:13:
[...]
Zeg niet dat ik niet creatief ben ;).

De meest realistische is jouw voorstel :). Grens voorlopig even dicht terwijl je naar een oplossing zoekt. Volgens mij staat daar vanuit de EU een boete op. Die betaal je gewoon.
Vermoed dat je qua EU alleen nog maar even hoeft te wachten. De panelen beginnen in Duitsland en andere landen ook wel te verschuiven.

Het wordt toch echt tijd dat dit op EU niveau een keer fatsoenlijk wordt geregeld. Een realistisch immigratiebeleid waarbij niet enkel de lucky few de overtocht weten te maken ten koste van vele duizenden doden per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
alexbl69 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Wat ook al flink zou helpen is geen standaard permanente verblijfsvergunningen ( na 5 jr) meer uit te geven. Als iedere vluchteling alleen voor de tijd van de humanitaire nood mag blijven komen er na verloop van tijd ook weer plekjes vrij. Inmiddels vangen we (denk ik? Geen bron, maar achterop de enveloppe 30kx20 jr +nareizend, nieuw geboren kinderen etc) >1M mensen op. Best veel op een populatie van rond 2000 15M mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
autje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:19:
[...]

Op de manier waarop jij het verwoord is er maar één oplossing: grenzen dicht en iedereen in de opvang even ‘parkeren’ aan de andere kant van die gesloten grens. Ik geloof niet dat iemand dat een aantrekkelijke en haalbare optie vind ( misschien ome Geert ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

brothermaynard schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Wat ook al flink zou helpen is geen standaard permanente verblijfsvergunningen ( na 5 jr) meer uit te geven. Als iedere vluchteling alleen voor de tijd van de humanitaire nood mag blijven komen er na verloop van tijd ook weer plekjes vrij. Inmiddels vangen we (denk ik? Geen bron, maar achterop de enveloppe 30kx20 jr +nareizend, nieuw geboren kinderen etc) >1M mensen op. Best veel op een populatie van rond 2000 15M mensen
En asielzoekers zijn maar 10% van de migranten:
https://nos.nl/l/2493138
De afgelopen tien jaar vormden asielzoekers gemiddeld 11 procent van de migranten die naar Nederland kwamen.
Dus volgens je bierviltje is heel NL al vervangen door buitenlanders ;)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2023 22:48 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

[...]

Dus volgens je bierviltje is heel NL al vervangen door buitenlanders ;)
De meeste studenten en arbeidsmigranten zijn hier voor een beperkte tijd. In mijn praktijk zie ik nogal wat verloop van Polen in de lokale industrie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

NOS is creatief met statistiek. Ze zeggen dat de grootste groep migranten uit Polen komt, maar het aantal Polen in Nederland stijgt niet hard. Dat betekent dat er ongeveer net zoveel vertrekken als er bij komen. Grote kans dat ze seizoensarbeiders elk jaar opnieuw meetellen als migrant. En ze tellen vluchtelingen uit Oekraine niet mee als asielzoekers.

Ik zou het percentage wel willen zien als gekeken wordt naar migranten die na 10 jaar nog steeds in Nederland wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
RemcoDelft schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

NOS is creatief met statistiek. Ze zeggen dat de grootste groep migranten uit Polen komt, maar het aantal Polen in Nederland stijgt niet hard. Dat betekent dat er ongeveer net zoveel vertrekken als er bij komen. Grote kans dat ze seizoensarbeiders elk jaar opnieuw meetellen als migrant. En ze tellen vluchtelingen uit Oekraine niet mee als asielzoekers.

Ik zou het percentage wel willen zien als gekeken wordt naar migranten die na 10 jaar nog steeds in Nederland wonen.
Dat van die Polen kan ik wel ( N=1) bevestigen uit mijn huisartsen praktijk. We krijgen met enige regelmaat nieuwe inschrijvingen ( zodra er zorg nodig is!) van mensen met e-mail .pl … een half tot anderhalf jaar later meldt vecozo dan weer ‘ verzekering beëindigd’ ( ofwel, retour Polska). En in regio Renswoude ( Barneveld, Woudenberg) is voldoende industrie voor die mensen ( voornamelijk vleesverwerkende industrie)

[ Voor 6% gewijzigd door brothermaynard op 07-10-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
RemcoDelft schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Alle 3 de dingen kloppen dan ook. Een individu die van een land naar Nederland komt is een immigrant, die nieuw in het land komt en waarvoor dingen gedaan moeten worden. Ze zeggen niet dat er steeds meer Polen in Nederland wonen.

En Oekrainers zijn inderdaad geen asielzoekers want ze vragen geen asiel aan. Een asielzoeker kan een vluchteling zijn, maar niet iedere vluchteling is een asielzoekerEen vluchteling is wat anders dan een asielzoeker. Als we hier een mega-overstroming krijgen en massaal naar Belgie of Duitsland gaan zijn we vluchtelingen maar geen asielzoekers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:28
En de volgende inzet van het Rode Kruis is noodzakelijk 8)7
Rode Kruis schiet te hulp bij overvol aanmeldcentrum Ter Apel

Het Rode Kruis is ingeschakeld om hulp te bieden bij de opvang van asielzoekers in Ter Apel. De inzet van het Rode Kruis is volgens de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) nodig omdat de IND-wachtkamers al bijna twee maanden iedere nacht worden ingezet voor de opvang van asielzoekers, terwijl die wachtkamers daar helemaal niet voor bedoeld zijn.

Soms brengen mensen meerdere nachten achter elkaar door in die wachtkamers en moeten ze op stoelen slapen, of op de grond. Ook overdag moeten er inmiddels wachtkamers worden ingezet voor opvang, meldt de IND.

[...]
Totaal van de zotte dat zoiets nodig is in Nederland. Doet de Rode Kruis dit trouwens kostenloos, of kunnen ze gewoon een gepeperde rekening sturen?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
En de volgende noodkreet is te horen:
Inspectie: situatie in Ter Apel onveilig en onhoudbaar, COA kan het niet aan

De inspectie Justitie en Veiligheid slaat opnieuw alarm over de situatie in Ter Apel. De brandveiligheid in het overvolle aanmeldcentrum voor asielzoekers is niet op orde, waardoor mensen niet op tijd kunnen vluchten. Ook zijn er steeds meer incidenten, ook met geweld. De inspectie oordeelt dat het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) snel hulp nodig heeft omdat het het "niet meer alleen kan bolwerken en dringend bijstand nodig heeft".

Afgelopen dinsdag heeft de inspectie na een bezoek geconcludeerd dat de maximale bezetting met honderden mensen wordt overschreden. Daarmee kan niet voldaan worden aan de meest "basale eisen van opvang op het gebied van bed en bad", aldus de inspectie.

[...]
Gaat lekker daar 8)7

Gelukkig hebben we de Noodopvang zou je denken. Maar ja, dat is ook niet gratis:
Noodopvang asielzoekers twee keer zo duur als reguliere opvang

In 2022 heeft de noodopvang voor asielzoekers twee keer zoveel geld gekost als de reguliere opvang. Dat concludeert het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) in zijn financiële eindrapport over het jaar 2022.

[...]

Door een chronisch tekort aan opvangplekken moest het COA vorig jaar flink investeren in tijdelijke opvanglocaties. Daardoor stegen de kosten voor asielopvang van ongeveer 725 miljoen euro in 2021 naar ruim 1,5 miljard euro in 2022. De rekening voor die kosten ligt bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, dat verantwoordelijk is voor de opvang van asielzoekers.

[...]

[ Voor 5% gewijzigd door edie op 07-12-2023 16:18 . Reden: foute quote ]

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
edie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:02:
En de volgende noodkreet is te horen:

[...]

Gaat lekker daar 8)7

[...]
Bizarre situatie...

In het GGD-verslag (pdf) is te lezen dat veel alleenstaande mannen methadon gebruiken. "Wat onderlinge spanningen kan geven", zo schrijft de GGD Groningen. Door het stagneren van de doorstroom is de groep van Noord-Afrikaanse methadongebruikers toegenomen, volgens Velema. "Een groot deel van deze jongens gebruikt drugs en drank."

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) laat aan EenVandaag weten dat er op het terrein een post is waar methadon word verstrekt aan personen met vastgestelde verslavingsproblematiek.

https://eenvandaag.avrotr...aar-voor-infectieziekten/

en

Het bewaken van de orde en veiligheid in het asielcentrum is niet of nauwelijks mogelijk. Binnen de hekken van het COA-terrein groeit het aantal incidenten en de ernst ervan met de dag. Een groep van zo’n 200 tot 250 asielzoekers zorgt er voor flinke overlast."

https://www.inspectie-jen...el-onveilig-en-onhoudbaar

[ Voor 18% gewijzigd door _Bailey_ op 07-12-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Het is ook een enorm kip-ei verhaal geworden.

Geen enkele bestuurder zal het nu in z'n hoofd halen om grootschalige opvang in zijn/haar gemeente aan te bieden, bang voor soortgelijke 'Ter Apelse' toestanden en boze inwoners.

De enige oplossing lijkt de spreidingswet. Als bewoner van 'de provincie' ben ik daar groot voorstander van, want dan wordt er misschien eindelijk wat gedaan aan de ongelooflijk scheve verdeling van asielzoekers in Nederland...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBGYpWp7sAiPkwzy8zMWPVxCbrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehSbdjAIgw2wqPfHekRccS6I.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: Verdeling asielzoekers over Nederland totaal scheef: noordelijke provincies vangen 15 keer meer asielzoekers op dan Zuid-Holland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:30:
... Als bewoner van 'de provincie' ben ik daar groot voorstander van, want dan wordt er misschien eindelijk wat gedaan aan de ongelooflijk scheve verdeling van asielzoekers in Nederland...

[Afbeelding]

Bron: Verdeling asielzoekers over Nederland totaal scheef: noordelijke provincies vangen 15 keer meer asielzoekers op dan Zuid-Holland
Op zich wel interessant inderdaad, maar het argument dat in landelijke context regelmatig wordt aangehaald (Nederland is vol, voller dan ...land, dus daar moeten mensen worden opgevangen), en dat volgens je link ook in provinciale context door Jaap Smit wordt aangehaald, laat het plaatje er anders uitzien (overigens niet zo'n sterk argument in beide gevallen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kR2lqQpmVQVXPcyVPUudOGod_2g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SyrJcyLQKRxhNERFhUFWawdX.png?f=fotoalbum_medium

In Drenthe zijn ongeveer tien keer zoveel bezette reguliere opvangplekken per km2/inwoner dan in Zeeland, en in Noord-Holland weer wat meer dan vier keer zoveel dan in Drenthe. Noord-Holland vangt dus bijna 45 keer zoveel mensen (regulier) op dan Zeeland (gerekend met de absolute aantallen reguliere opvangplekken zou dat ongeveer 10 keer zoveel zijn)

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 07-12-2023 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
begintmeta schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:03:
[...]

Op zich wel interessant inderdaad, maar het argument dat in landelijke context regelmatig wordt aangehaald (Nederland is vol, voller dan ...land, dus daar moeten mensen worden opgevangen), en dat volgens je link ook in provinciale context door Jaap Smit wordt aangehaald, laat het plaatje er anders uitzien (overigens niet zo'n sterk argument in beide gevallen):
[Afbeelding]

In Drenthe zijn ongeveer tien keer zoveel bezette reguliere opvangplekken per km2/inwoner dan in Zeeland, en in Noord-Holland weer wat meer dan vier keer zoveel dan in Drenthe. Noord-Holland vangt dus bijna 45 keer zoveel mensen (regulier) op dan Zeeland (gerekend met de absolute aantallen reguliere opvangplekken zou dat ongeveer 10 keer zoveel zijn)
Dat is hoe asielzoekers nu ook primair verdeeld worden: op basis van km2. Maar in de praktijk resulteert dat in een scheve verdeling van de lasten. Ruim 2.000 asielzoekers in Ter Apel (<10.000 inwoners) of 200 in Stadskanaal heeft natuurlijk veel meer impact dan soortgelijke aantallen in Amsterdam (918.000 inwoners).

De noordelijke provincies hebben relatief wel meer ruimte, maar de asielzoekerscentra worden nog steeds in de bebouwde omgeving gebouwd, en niet ergens op de hei 20 kilometer van de bewoonde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:37:
[...]

Dat is hoe asielzoekers nu ook primair verdeeld worden: op basis van km2.
In dat geval krijg je het volgende beeld (relatief aantal bezette plekken per vierkante km).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3l_n_mE698_YPWEcPNKUbD49Yw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8O69z0eRCFOKIsGrFLJ9cMma.png?f=fotoalbum_medium

Dan springt Flevoland er een beetje uit. En Zeeland natuurlijk weer (weer de referentie als laagste).
Maar in de praktijk resulteert dat in een scheve verdeling van de lasten. Ruim 2.000 asielzoekers in Ter Apel (<10.000 inwoners) of 200 in Stadskanaal heeft natuurlijk veel meer impact dan soortgelijke aantallen in Amsterdam (918.000 inwoners).

De noordelijke provincies hebben relatief wel meer ruimte, maar de asielzoekerscentra worden nog steeds in de bebouwde omgeving gebouwd, en niet ergens op de hei 20 kilometer van de bewoonde wereld.
Klopt, op wat voor manier gerelateerd aan provinciaal bevolkingsaantal, oppervlak of inkomen dan ook verdelen is niet zo zinvol (behalve misschien als administratief haalbare optie). De beste oplossing is ook het zorgvuldig en snel afhandelen van procedures en vervolgens goed spreiden en locaal faciliteren.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 07-12-2023 21:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

begintmeta schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:12:
[...]
De beste oplossing is ook het zorgvuldig en snel afhandelen van procedures en vervolgens goed spreiden en locaal faciliteren.
En ook ervoor zorgen dat afgewezen asielzoekers ook daadwerkelijk worden uitgezet. Maar heel vaak werkt dan internationale diplomatie weer niet mee, en krijg je asielzoekers die tussen wal en schip gevallen zijn.

Knelpunt nummer twee zijn asielrechtadvocaten die er een verdienmodel van hebben gemaakt om (op gemeenschapsgeld) asielprocedures te blijven voeren ook als de gevallen totaal geen kans maken, puur om tijd te rekken en er een 'schrijnend geval' van te maken. Dat is misbruik van het systeem en dat moet dus ook worden aangepakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edie
Ooh kijk, zelfs de vluchtelingenorganisatie van de VN heeft de situatie opgemerkt:
Ook VN-organisatie UNHCR kritisch over Ter Apel, burgemeester wil inzet Defensie

De UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties, noemt de situatie in het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel "ronduit zorgwekkend". De organisatie reageert hiermee op een rapport van de Inspectie Justitie en Veiligheid, waarin wordt geconcludeerd dat de situatie in het overvolle aanmeldcentrum onveilig en onhoudbaar is. Zo is de brandveiligheid niet op orde en zijn er te veel geweldsincidenten.

De oorzaak van de situatie in Ter Apel is volgens de UNHCR de gebrekkige doorstroom van asielzoekers vanuit het aanmeldcentrum naar asielzoekerscentra, en niet een hogere asielinstroom. De instroom is "min of meer gelijk aan de instroom vorig jaar rond deze tijd", zegt de organisatie, die spreekt van een "failliet opvangsysteem".

"Dat we nu, net als vorig jaar zomer, opnieuw door een ondergrens zakken is te betreuren." De UNHCR vindt onder meer dat er een extra aanmeldcentrum moet komen en dat de Eerste Kamer de spreidingswet moet aannemen.

[...]

De provincie Groningen heeft nagedacht over het sluiten van het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel, zei commissaris van de Koning René Paas in Nieuwsuur. "Het wordt een smeerboel en mensen moeten onder onmenselijke omstandigheden slapen", zei hij .

[...]

Dat deze maatregel überhaupt ter sprake kwam, is volgens Paas illustratief voor de "totale frustratie en woede" onder Groningse bestuurders. "We zijn klemgezet door collega-bestuurders in de rest van het land die zeggen: laten we maar even wachten, laten we maar even kijken hoe het loopt. Wij hoeven voorlopig die asielzoekers hier niet."
Wel typisch dat de schuld kennelijk weer bij de gemeenten / provincies wordt gelegd, en niet bij de politieke partijen die onder Rutte al jaren bezuinigen op de IND en de COA waardoor deze ernstig onderbezet zijn. Hierdoor kunnen aanvragen niet tijdig worden afgehandeld en zitten de asielzoekers vele maanden praktisch opgesloten, en zijn er niet genoeg opvanglocaties om iedereen de basis mensenrechten te geven.

Zou het niet veel beter zijn als Nederland kon zeggen: 100% van de asielaanvragen wordt binnen 1 maand afgehandeld. 95% van deze aanvragen resulteren in afwijzingen (en dus uitzetten / terugsturen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
edie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:40:
Ooh kijk, zelfs de vluchtelingenorganisatie van de VN heeft de situatie opgemerkt:
Zou het niet veel beter zijn als Nederland kon zeggen: 100% van de asielaanvragen wordt binnen 1 maand afgehandeld. 95% van deze aanvragen resulteren in afwijzingen (en dus uitzetten / terugsturen).
Zie de reactie van @Stoney3K boven je om erachter te komen hoe goed dat laatste zou werken :).

Er wordt 'voldoende' afgewezen, maar daarna begint de ellende pas. Procedure op procedure, en aan het eind geen uitzetting maar de illegaliteit. Genoeg gemeenten die dat laatste gedogen en faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
alexbl69 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:49:
[...]

Zie de reactie van @Stoney3K boven je om erachter te komen hoe goed dat laatste zou werken :).

Er wordt 'voldoende' afgewezen, maar daarna begint de ellende pas. Procedure op procedure, en aan het eind geen uitzetting maar de illegaliteit. Genoeg gemeenten die dat laatste gedogen en faciliteren.
Er wordt 'afgewezen', maar dat is volledig automatisch omdat de termijn voor de afhandeling is verstreken. En terecht dat er dan wordt geprocedeerd, want een asielaanvraag hoort wat mij betreft door een mens beoordeeld te worden. Als alle aanvragen netjes op tijd worden afgehandel en beoordeeld door een mens, is er veel minder grond om te procederen.

Dus wederom ligt de schuld niet bij advocaten of rechters, maar bij de politiek die jaren lang bezuinigen op de IND waardoor deze niet de mensen (en dus capaciteit) heeft om de aanvragen uberhaupt binnen de huidig gestelde termijnen af te handelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

edie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:17:
[...]

Er wordt 'afgewezen', maar dat is volledig automatisch omdat de termijn voor de afhandeling is verstreken. En terecht dat er dan wordt geprocedeerd, want een asielaanvraag hoort wat mij betreft door een mens beoordeeld te worden. Als alle aanvragen netjes op tijd worden afgehandel en beoordeeld door een mens, is er veel minder grond om te procederen.
De reden waarom aanvragen niet in behandeling genomen worden voor de verlooptermijn is omdat de capaciteit er domweg niet is. Als het al vol zit, waarom zou je dan per sé elke aanvraag willen laten behandelen door een mens? Dan is geautomatiseerd afwijzen met "Sorry, vol, geen plaats meer" toch voldoende?

Dan valt de rest toch echt aan die advocaten te wijten die willens en wetens kansloze gevallen in behandeling nemen (betaald door ons eigen belastinggeld) terwijl ze van te voren weten dat het op niets uitdraait, maar het puur en alleen doen om uurtjes te kunnen schrijven en hun eigen zakken te vullen. Dat is een situatie die, behalve de advocaten, alleen verliezers kent.

Probleem twee is dat die afgewezen asielzoekers in de illegaliteit belanden maar de illegaliteit zelf verder geen consequenties kent. Illegalen oppakken mag niet vanwege het mensenrechtenverdrag, en uitzetten naar hun thuisland gaat 99 van de 100 keer niet lukken, want hun paspoorten zijn door mensensmokkelaars vernietigd, of het thuisland weigert om ze terug te nemen.

Wat je dus krijgt is dat die mensen illegaal hier in Nederland blijven en de druk op de samenleving daardoor niet minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

edie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:40:

[...]

Wel typisch dat de schuld kennelijk weer bij de gemeenten / provincies wordt gelegd, en niet bij de politieke partijen die onder Rutte al jaren bezuinigen op de IND en de COA waardoor deze ernstig onderbezet zijn.
Dat was bewust beleid door de VVD, die als doel had om een 'slanke' overheid te maken en alles zo veel mogelijk aan de markt en lokale overheden over te laten. Een mooie term voor alles tot het bot weg bezuinigen. En dat probleem zie je niet alleen bij het COA en de IND, maar net zo goed bij organisaties zoals de sociale dienst, jeugdzorg en de GGZ. Laat de gemeenten het maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Stoney3K schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:40:
[...]

Dat was bewust beleid door de VVD, die als doel had om een 'slanke' overheid te maken en alles zo veel mogelijk aan de markt en lokale overheden over te laten. Een mooie term voor alles tot het bot weg bezuinigen. En dat probleem zie je niet alleen bij het COA en de IND, maar net zo goed bij organisaties zoals de sociale dienst, jeugdzorg en de GGZ. Laat de gemeenten het maar oplossen.
En de VVD deed dat omdat de kiezers vonden dat de overheid goedkoper moest worden. Je hoort dat trouwens nog steeds als het over bezuinigingen gaat. "Ga eerst zel maar eens bezuinigen als overheid". Dan krijg je dit soort situaties. Overigens staan die kreten over dat de overheid bij hunzelf moet gaan bezuinigen weer haaks op de vraag/eis dat de overheid meer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
edie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:17:
[...]

Dus wederom ligt de schuld niet bij advocaten of rechters, maar bij de politiek die jaren lang bezuinigen op de IND waardoor deze niet de mensen (en dus capaciteit) heeft om de aanvragen uberhaupt binnen de huidig gestelde termijnen af te handelen.
En hoe wil je dat doen als er niet genoeg mensen zijn? Ga jij 's avonds en in het weekend helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Stoney3K schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:38:
[...]

Dan valt de rest toch echt aan die advocaten te wijten die willens en wetens kansloze gevallen in behandeling nemen (betaald door ons eigen belastinggeld) terwijl ze van te voren weten dat het op niets uitdraait, maar het puur en alleen doen om uurtjes te kunnen schrijven en hun eigen zakken te vullen. Dat is een situatie die, behalve de advocaten, alleen verliezers kent.
Is daar ook onderzoek naar geweest en bewijs voor geleverd of meer een onderbuik gevoel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wren schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:53:
[...]

Is daar ook onderzoek naar geweest en bewijs voor geleverd of meer een onderbuik gevoel?
In de NRC, maar wel paywalled:

https://www.nrc.nl/nieuws...elingen-11844845-a1109971

https://sargasso.nl/asiel...goeding-als-ze-verliezen/

Voor advocaten is er een financiële prikkel om door te procederen zelfs als de zaak geen kans heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 08-12-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Stoney3K schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:59:
[...]

In de NRC, maar wel paywalled:

https://www.nrc.nl/nieuws...elingen-11844845-a1109971

https://sargasso.nl/asiel...goeding-als-ze-verliezen/

Voor advocaten is er een financiële prikkel om door te procederen zelfs als de zaak geen kans heeft.
Dank je wel voor deze duiding, dat is nuttige informatie.
Het gaat hier wel om artikelen uit 2010 en 2013 waarbij in het artikel van Sargasso staat dat men juist minder wil uitkeren aan dergelijke advocaten om deze prikkel weg te namen. Nu weet ik niet genoeg over de huidige vergoedingen en situatie maar er kan in 10+ jaar wel heel veel veranderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
Wren schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:07:
[...]

Dank je wel voor deze duiding, dat is nuttige informatie.
Het gaat hier wel om artikelen uit 2010 en 2013 waarbij in het artikel van Sargasso staat dat men juist minder wil uitkeren aan dergelijke advocaten om deze prikkel weg te namen. Nu weet ik niet genoeg over de huidige vergoedingen en situatie maar er kan in 10+ jaar wel heel veel veranderd zijn.
Ik werkte in 2016 bij Vluchtelingenwerk Nederland en maakte dit zo ongeveer dagelijks mee. Het bizarre is dat advocaten beëdigd zijn en zelf een inschatting moeten maken of iets kansloos is of niet. Maar veel, heel veel gaan gewoon een jarenlange molen starten ondanks dat ze zelf expliciet zeggen dat 'dit kansloos is'. Er zou daar veel meer controle op moeten komen, IND zou meer, veel meer capaciteit moeten krijgen en de procedures veel eenvoudiger gemaakt moeten worden. Een normale termijn voor beslissing in bestuursrecht is 6 weken, met een extra 2 weken als uitzondering. Voor IND is dat al uitgerekt naar eerst 6 maanden en thans 9 maanden. Waar in de praktijk je in 2016 meestal een jaar moest wachten en op dit moment nog langer. Per persoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
Frame164 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:52:
[...]

En hoe wil je dat doen als er niet genoeg mensen zijn? Ga jij 's avonds en in het weekend helpen?
Hoger salaris, betere werkomstandigheden, hoger salaris, betere ondersteuning voor de IND / CAO. Had ik hoger salaris al gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
edie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:20:
[...]

Hoger salaris, betere werkomstandigheden, hoger salaris, betere ondersteuning voor de IND / CAO. Had ik hoger salaris al gehad?
Je bent vrij stellig over het salaris. Welke aanwijzingen heb je dat het huidige salaris te laag is en hoeveel moet er bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:50
edie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:20:
[...]

Tussen de 2700-3500 euro bruto voor een 36-urige MBO-4 functie bij het IND vind ik anders prima arbeidsvoorwaarden, en daar komt nog 16% IKB, hybride werken en bedrijfsfitness bij.

Een vmbo (vmbo inderdaad, niet mbo) verdient als huismeester bij het COA 2700+, en een casemanager (vereiste is HBO-social work, maar dat kan mijn hamster ook nog) begint bij zo'n 3400.

Dat zijn echt prima salarissen, zeker in de publieke sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
alexbl69 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:21:
[...]

Je bent vrij stellig over het salaris. Welke aanwijzingen heb je dat het huidige salaris te laag is en hoeveel moet er bij?
Marrtijn schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:09:
[...]

Tussen de 2700-3500 euro bruto voor een 36-urige MBO-4 functie bij het IND vind ik anders prima arbeidsvoorwaarden, en daar komt nog 16% IKB, hybride werken en bedrijfsfitness bij.

Een vmbo (vmbo inderdaad, niet mbo) verdient als huismeester bij het COA 2700+, en een casemanager (vereiste is HBO-social work, maar dat kan mijn hamster ook nog) begint bij zo'n 3400.

Dat zijn echt prima salarissen, zeker in de publieke sector.
Ik reageerde op de vraag waar de nieuwe werknemers vandaan moeten komen. En 1 van de makkelijkste manieren om werknemers te krijgen is simpelweg door een hoger salaris dan gebruikelijk aan te bieden. Of betere secundaire voorwaarden. Of een combinatie daarvan.

Het gaat er mij niet om of ik - of jij - de huidige salarissen wel prima vindt. Het gaat er om hoe het persooneelstekort op te lossen is. En dat is voor veel mensen toch echt een hoger salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

*knip* graag onderbouwde reacties in plaats van oneliners om een stelling te weerleggen

[ Voor 73% gewijzigd door polthemol op 11-12-2023 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

@edie dat verplaatst het probleem alleen maar van (bedrijf/sector) A naar B.

Handjes tekort is handjes tekort, gaan we er bij het COA op vooruit dan gaan we er ergens anders weer op achteruit. Mijn eigen prioriteiten liggen iig niet op het verder uitbreiden/bemannen van het COA ten koste van andere sectoren, maar het verlagen van de werkdruk met de middelen welke ze al hebben.

Wat naar mijn idee alleen maar gaat door aanvragen versneld te behandelen (vaker en vooral sneller nee zeggen) of minder aanvragen te behandelen (bij voorbaat al nee zeggen).

Maar goed, de vraag is überhaupt wat voor verschil dit gaat maken qua opvangcapaciteit. Ook als we minder aanvragen behandelen/sneller nee verkopen zullen we mensen moeten opvangen en door laten stromen vanuit de matig bestaande opvang naar niet bestaande woningen.

[ Voor 103% gewijzigd door D4NG3R op 11-12-2023 14:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Shadow_Agent schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:53:
[mbr]*knip* graag onderbouwde reacties in plaats van oneliners om een stelling te weerleggen[/mbr]
*knip* commentaar op moderatie verloopt per DM

Okee dan.... nou ja, vooruit: het is niet zo dat hogere salarissen alleen maar mensen aantrekken. Het gaat ook om werkvreugde, het idee dat je gewaardeerd wordt, dat je moreel ethisch gezien de juiste zaken doet, dat je voor de overheid wilt werken in een branche waar je constant op je tenen loopt. Daarbij hoor ik graag van @edie wat de huidige salarissen zijn. Hij beweert nogal stellig dat salarissen nu te laag zijn. Daar werd door @alexbl69 al om gevraagd (terecht) maar komt geen antwoord op :)

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 21-12-2023 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
edie schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:20:
[...]
Het gaat er mij niet om of ik - of jij - de huidige salarissen wel prima vindt. Het gaat er om hoe het persooneelstekort op te lossen is. En dat is voor veel mensen toch echt een hoger salaris.
Beetje kort door de bocht vind je niet?

Je hebt geen idee wat de salarissen nu zijn, maar roept tot 3 keer toe dat ze verhoogd moeten worden om het probleem op te lossen.

Verder eens met bovenstaande reageerders: zeker bij dit werk is salaris niet zaligmakend. Het moet mijns inziens ook een deel roeping zijn om het te doen.

Daarnaast vind ik al dat 'fact free' geroep om hogere salarissen bij elk probleem dat we tegenkomen niet bepaald constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Er is een Europees akkoord rond migratie zie https://nos.nl/artikel/25...rs-mogen-vastgezet-worden Er staan teveel punten in om hier een samenvatting te kunnen maken.

En in Frankrijk is het nieuwe voorstel van Macron in de 2e kamer daar aangenomen.

• martwoutnl
Volgens https://nos.nl/artikel/25...nd-in-2023-vooral-syriers neemt het aandeel minderjarige asielzoekers snel toe. In 2021 2200, in 2022 4200 en teller nu staat al op 5400.

Ik denk dat met de nieuwe EU-regels (zodra die ingaan over aantal jaren) dat aandeel nog sneller gaat stijgen. Die vallen dan buiten alle nieuwe procedures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:29

defiant

Moderator General Chat
De spreidingswet komt nu aan de orde in de eerste kamer, in dat kader had buitenhof Wouter Kolff, voorzitter van het veiligheidsberaad en burgemeester van Dordrecht, en Roland van Kessel, burgemeester van Cranendonck uitgenodigd. Beiden personen zijn lid van de VVD.

Het was imho bijzonder pijnlijk om te zien hoe de journalist het niet lukt de vinger op de zero plek durfde te leggen. Namelijk dat er een enorm breuk is tussen landelijk en lokaal beleid op partij politiek gebied. Je krijgt hierdoor de situatie dat een lokale bestuurders van dezelfde partij signatuur worden tegengewerkt door het landelijke bestuur.

Want de lokale VVD'ers zijn voor de spreidingswet, maar de landelijke partij wil er juist vanaf.

Dit was in het verleden altijd de kracht van partijpolitiek landelijk en lokaal, er waren altijd wel lijntjes en ideologisch zat men op dezelfde lijn. Maar je ziet de afgelopen decennia dat er een breuk is ontstaan tussen lokaal en landelijk beleid, wat zich ook heeft vertaald in de opkomst van lokale partijen. Zie ook: Decentralisatie en bezuinigingen: gemeentes in geldnood

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is "de lokale" VVD'er voor de spreidingswet, of zijn er lokale VVD'ers voor de spreidingswet? Dat zijn natuurlijk twee hele verschillende zaken. Ik vermoed dat de lokale VVD'ers van een gemeente die door de spreidingswet meer asielzoekers moeten gaan opvangen dan ze nu doen, daar geen voorstander van zijn.

Dat je ideologisch op één lijn zit betekend ook uiteraard niet dat je het eens bent over elk onderwerp. Willen we lokale politiek die eigen mening heeft, of die netjes de opdrachten van het landelijke bureau volgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Zit er zelf dubbel in.

Als de spreidingswet er komt betekent dat dat er meer opvang in de steden geregeld moet worden (met name Amsterdam en Rotterdam), waardoor de overlast wat meer terecht komt bij de mensen die het beleid bepalen. Dat resulteert dan misschien eindelijk in een ietwat realistischer asielbeleid. Nu worden de gevolgen van het beleid immers maar in de regio 'gedumpt'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd4tk-npJ-lyHWIf6Rw_H9Xfn-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXewRaa2bzTtTuUGkRnGOEht.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant zal de spreidingswet ervoor zorgen dat de opvangcapaciteit moet worden vergroot, wat juist kan resulteren in een gevoel dat we zo nog wel even verder kunnen gaan. Er is dan geen sprake van een herverdeling van asielzoekers, maar enkel dat nieuwe asielzoekers voorlopig alleen nog maar naar 'het Westen' gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
https://nos.nl/livestream...-debat-over-spreidingswet

Hier kun je het debat volgen in de Eerste Kamer. RTV Noord heeft ook een analyse gemaakt over welke gemeenten wel/niet asielzoekers opnemen: https://www.rtvnoord.nl/n...aren-geen-asielzoekers-op

Op de kaart zelf zie je wat biblebelt gemeenten, Waddeneilanden, kop van Noord Holland, maar ook veel gemeente in de hoek Amsterdam/Utrecht inclusief het Gooi. Er is niet echt een peil op te trekken. Als je de spreidingswet wil gebruiken om niet meewerkende gemeentes alsnog verantwoordelijk te houden en mee te laten delen in de problematiek dan is het geen verkeerde wet. En de extra capaciteit die daardoor vrijkomt kun je mooi gebruiken om de achterstanden weg te werken.

En ik denk dat in de meeste ideale situatie dat je vooral gemeenten die jarenlang extra werk hebben gedaan, je de komende tijd wat meer wilt ontlasten en de andere gemeenten die niets hebben gedaan juist wat extra's van vraagt. Alleen gaat deze wet niet alleen voor korte termijn voor meer capaciteit zorgen maar ook voor lange termijn. En ik denk niet dat dit iets is waar Nederland op zit te wachten als je de recente verkiezingsuitslagen ziet. Het was denk ik beter geweest om een tijdelijke wet te maken die 1-3 jaar zou gelden. Dan heb je voor nu de ruimte om andere gemeenten ook mee te laten helpen in Ter Apel. Maar daarmee geef je wel het signaal af dat je op termijn minder ruimte hebt en dat er goed gekeken moet worden naar minder instroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:45
Robkazoe schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:00:
https://nos.nl/livestream...-debat-over-spreidingswet

Hier kun je het debat volgen in de Eerste Kamer. RTV Noord heeft ook een analyse gemaakt over welke gemeenten wel/niet asielzoekers opnemen: https://www.rtvnoord.nl/n...aren-geen-asielzoekers-op

Op de kaart zelf zie je wat biblebelt gemeenten, Waddeneilanden, kop van Noord Holland, maar ook veel gemeente in de hoek Amsterdam/Utrecht inclusief het Gooi. Er is niet echt een peil op te trekken. Als je de spreidingswet wil gebruiken om niet meewerkende gemeentes alsnog verantwoordelijk te houden en mee te laten delen in de problematiek dan is het geen verkeerde wet. En de extra capaciteit die daardoor vrijkomt kun je mooi gebruiken om de achterstanden weg te werken.

En ik denk dat in de meeste ideale situatie dat je vooral gemeenten die jarenlang extra werk hebben gedaan, je de komende tijd wat meer wilt ontlasten en de andere gemeenten die niets hebben gedaan juist wat extra's van vraagt. Alleen gaat deze wet niet alleen voor korte termijn voor meer capaciteit zorgen maar ook voor lange termijn. En ik denk niet dat dit iets is waar Nederland op zit te wachten als je de recente verkiezingsuitslagen ziet. Het was denk ik beter geweest om een tijdelijke wet te maken die 1-3 jaar zou gelden. Dan heb je voor nu de ruimte om andere gemeenten ook mee te laten helpen in Ter Apel. Maar daarmee geef je wel het signaal af dat je op termijn minder ruimte hebt en dat er goed gekeken moet worden naar minder instroom.
Nee, want deze wet is ook voor de langere termijn nodig. Boris Dittrich refereerde er in het debat naar dat er 42.000 permanente opvangplekken nodig zijn. Daarnaast zei hij (ik kan er een paar duizend EUR naast zitten) dat een crisisplek (vaak hotel, cruiseschip, etc) 53.000 EUR per jaar kost. Een reguliere opvangplek 27.000 EUR.

Het is een illusie om te denken dat die capaciteit niet nodig is en dus dat die wet een tijdelijk karakter zou moeten hebben. Vermindering van instroom is wensdenken. We moeten ons concentreren op hoe de procedures zo effectief en rechtvaardig mogelijk uitgevoerd kunnen worden. Zodat veilige-landers zsm terug gaan en statushouders zo snel mogelijk doorstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:08
Ik ken de spreidingswet niet inhoudelijk, maar waarom is van begin af aan niet afgesproken dat gemeenten minimaal 1% (om maar iets te noemen) van hun totale inwonersaantal aan asielopvang beschikbaar moeten stellen? Zo voorkom je dat piepkleine gehuchten met een overvloed aan asielzoekers zitten en verplicht je grote steden rekening te houden met plek voor asielzoekers. Tevens een perfecte verspreiding over onze samenleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Piet_Piraat7 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:42:
Ik ken de spreidingswet niet inhoudelijk, maar waarom is van begin af aan niet afgesproken dat gemeenten minimaal 1% (om maar iets te noemen) van hun totale inwonersaantal aan asielopvang beschikbaar moeten stellen? Zo voorkom je dat piepkleine gehuchten met een overvloed aan asielzoekers zitten en verplicht je grote steden rekening te houden met plek voor asielzoekers. Tevens een perfecte verspreiding over onze samenleving.
Heel simpel: politieke onwil

Overigens is 1% al rijkelijk veel. 0,2% is voldoende om aan ca 40.000 opvangplekken te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Staatscommissie demografische ontwikkelingen stelt volgens https://www.ad.nl/binnenl...-in-actie-komen~a18783eb/ dat de overheid de migratie moet afremmen. Zonder maatregelen groeit Nederland naar 22-23 miljoen inwoners. Ze stellen dat de grens van migratie naar 40.000-60.000 moet.

Ik plaats hem hier maar even voor het gemak ook al is migratie breder dan alleen asiel.

En RTV Noord heeft een onderzoek gedaan naar welke gemeenten tot nu toe mensen opvingen. Volgens https://nos.nl/artikel/25...-utrecht-en-noord-holland deed 1 op de 3 gemeenten niet mee. Met name in Noord-Holland en Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
martwoutnl schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:54:
Staatscommissie demografische ontwikkelingen stelt volgens https://www.ad.nl/binnenl...-in-actie-komen~a18783eb/ dat de overheid de migratie moet afremmen. Zonder maatregelen groeit Nederland naar 22-23 miljoen inwoners. Ze stellen dat de grens van migratie naar 40.000-60.000 moet.

Ik plaats hem hier maar even voor het gemak ook al is migratie breder dan alleen asiel.
Chocoladeletters!!! Het grappige is dat NRC alvast wat nuanceert:
Volgens een prognose van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) groeit het inwonertal van 17,9 miljoen nu naar 19,7 miljoen in 2050 – wat overeenkomt met het groeiadvies van de Staatscommissie. Maar de kans is „reëel aanwezig” dat de bevolkingsgroei harder en sneller gaat, zegt Van Zwol in een interview met NRC. De langjarige prognoses van het CBS blijken achteraf vaak te laag, en de migratie zal de komende jaren stijgen, denkt de Staatscommissie.

Bij een sterke bevolkingsgroei – tot het hoogste scenario van 22,8 miljoen inwoners in 2050 – zal er „schaarste, hinder en ergernis” zijn, beschrijft de Staatscommissie
Ik vind dit wel een interessant rapport. Ik zie dat hij nog niet beschikbaar is op de website, helaas....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748

En RTV Noord heeft een onderzoek gedaan naar welke gemeenten tot nu toe mensen opvingen. Volgens https://nos.nl/artikel/25...-utrecht-en-noord-holland deed 1 op de 3 gemeenten niet mee. Met name in Noord-Holland en Utrecht.
Interessant om die getallen in perspectief te plaatsen. Volgens cijfers van het CBS zijn er de afgelopen 10 jaar gemiddeld 19.814 'verblijfsvergunningen asiel' per jaar verstrekt. Dat zou betekenen dat er nog 'ruimte' is voor gemiddeld 20.000 tot 40.000 andere immigranten per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmSqq1TjOC7XWxQDnXdu2qup-Bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUrbvGThYww7aKct9UZdS6GU.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.cbs.nl/nl-nl/...kers-komen-naar-nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Joris748 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:38:
[...]
We moeten ons concentreren op hoe de procedures zo effectief en rechtvaardig mogelijk uitgevoerd kunnen worden. Zodat veilige-landers zsm terug gaan en statushouders zo snel mogelijk doorstromen.
Dat is ook een diplomatiek probleem als veilige-landers niet kunnen worden uitgezet omdat het herkomstland ze niet accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Helixes schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:18:
Ik vind dit wel een interessant rapport. Ik zie dat hij nog niet beschikbaar is op de website, helaas....
Nu wel zie https://www.staatscommiss...apporten/2024/01/15/index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Joris748 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Interessant om die getallen in perspectief te plaatsen. Volgens cijfers van het CBS zijn er de afgelopen 10 jaar gemiddeld 19.814 'verblijfsvergunningen asiel' per jaar verstrekt. Dat zou betekenen dat er nog 'ruimte' is voor gemiddeld 20.000 tot 40.000 andere immigranten per jaar.

[Afbeelding]
https://www.cbs.nl/nl-nl/...kers-komen-naar-nederland
Als we de hele nareizigersregeling afschaffen is er inderdaad nog wel wat ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Je kunt je vingers er op natellen dat dit rapport misbruikt gaat worden door bijvoorbeeld de PVV begeleid door een groot "zie je wel". Je kunt je vingers er op natellen dat de BBB de component arbeidsmigratie zodanig zal uitleggen dat slachterijen en bollenplukkers onder de noodzakelijke migratie moeten vallen. Dus elke nuance zal wel weer uit het rapport worden geslagen.

Of ben ik nu te cynisch?

ps.
Niks mis met dat rapport an sich natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 15-01-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
alexbl69 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Als we de hele nareizigersregeling afschaffen is er inderdaad nog wel wat ruimte.
Ik probeer cijfers te vinden over de aantallen mensen die nareizen. Kun jij ze wel vinden? Dan weten we over welke absolute aantallen we het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 14:23
Toch grappig dat NSC riep dat we naar 50K migratiesaldo wilde gaan en dat er nu 40-60K geroepen wordt na onderzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Joris748 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Ik probeer cijfers te vinden over de aantallen mensen die nareizen. Kun jij ze wel vinden? Dan weten we over welke absolute aantallen we het hebben.
Nope. En als je hebt gezocht heb je waarschijnlijk gevonden dat de IND het ook niet weet en dat dit vorige week nog in het nieuws is geweest. Wat wel bekend is, is dat het aantal AMA's spectaculair stijgt (2021: 2191 2022: 4400 / 2023: 6000). Deze jongeren kunnen na aankomst in Nederland een gezinsherenigingsaanvraag doen. Deze familieleden komen dan als de aanvraag van de jongere is goedgekeurd. De volwassen nareizigers kunnen dan zelf ook weer een verzoek indienen om familieleden te laten overkomen.

Zoals gezegd houdt de IND niet bij in hoeverre hier gebruik van wordt gemaakt, maar het lijkt me niet al te lastig om dat alsnog te achterhalen. Om een mij onbekende reden ontbreekt hiervoor echter de politieke wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

In het filmpje van Lubach vele pagina's terug kun je dat wel vinden incl bron.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
alexbl69 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Nope. En als je hebt gezocht heb je waarschijnlijk gevonden dat de IND het ook niet weet en dat dit vorige week nog in het nieuws is geweest. Wat wel bekend is, is dat het aantal AMA's spectaculair stijgt (2021: 2191 2022: 4400 / 2023: 6000). Deze jongeren kunnen na aankomst in Nederland een gezinsherenigingsaanvraag doen. Deze familieleden komen dan als de aanvraag van de jongere is goedgekeurd. De volwassen nareizigers kunnen dan zelf ook weer een verzoek indienen om familieleden te laten overkomen.

Zoals gezegd houdt de IND niet bij in hoeverre hier gebruik van wordt gemaakt, maar het lijkt me niet al te lastig om dat alsnog te achterhalen. Om een mij onbekende reden ontbreekt hiervoor echter de politieke wil.
Wel raar dat ze dat niet weten. Die mensen moeten toch een verblijfsvergunning krijgen? Dan kan je toch bijhouden hoeveel er komen. Zo en zo lijkt het me zinnig als Nederland de regels hier eens gaat vergelijken met andere Europese landen en waar nodig gelijktrekken als we hier gunstiger zijn. Begin maar met niet toestaan dat een volwassen nareiziger even de rest ook laat komen. En van een minderjarige alleen de ouders en broers/zussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
D-e-n schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Je kunt je vingers er op natellen dat dit rapport misbruikt gaat worden door bijvoorbeeld de PVV begeleid door een groot "zie je wel". Je kunt je vingers er op natellen dat de BBB de component arbeidsmigratie zodanig zal uitleggen dat slachterijen en bollenplukkers onder de noodzakelijke migratie moeten vallen. Dus elke nuance zal wel weer uit het rapport worden geslagen.

Of ben ik nu te cynisch?

ps.
Niks mis met dat rapport an sich natuurlijk
Asiel is ook maar een klein stukje van de migratietaart, jaarlijks komen er veel meer arbeid- en kennismigranten, alsook internationale studenten, het land binnen. En hoewel ze niet permanent blijven, worden ze wel elke keer afgelost door een nieuwe groep. En ze hebben sowieso huisvesting nodig.

Dus alleen de asielinstroom verminderen zal het woonprobleem niet oplossen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nidos doet de voogdij etc. voor amv. In 2021 eindigde de voogdij van 1437 amv, daarvan bij 170 ten gunste van gezagsuitoefening van de ouders, in 2022 waren dat respectievelijk 2061 en 221. In die zin lijkt van '21 naar '22 een relatieve daling te bestaan van het aantal voogdijbeeindigingen omdat een/de ouder(s) aanwezig zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 15-01-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
XWB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:53:
[...]

Asiel is ook maar een klein stukje van de migratietaart, jaarlijks komen er veel meer arbeid- en kennismigranten, alsook internationale studenten, het land binnen. En hoewel ze niet permanent blijven, worden ze wel elke keer afgelost door een nieuwe groep. En ze hebben sowieso huisvesting nodig.

Dus alleen de asielinstroom verminderen zal het woonprobleem niet oplossen.
Maar toch denkt, door verkeerde en misinformatie heel veel en waarschijnlijk meer dan de helft van Nederland dat die groep van immigranten alleen uit asielzoekers bestaat.
Door veel misinformatie krijg je ook weer verkeer beleid wanneer politici op foute populistische motieven gaan sturen in plaats van op harde feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Immutable schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Maar toch denkt, door verkeerde en misinformatie heel veel en waarschijnlijk meer dan de helft van Nederland dat die groep van immigranten alleen uit asielzoekers bestaat.
Door veel misinformatie krijg je ook weer verkeer beleid wanneer politici op foute populistische motieven gaan sturen in plaats van op harde feiten.
Wat XWB beschrijft is een netto instroom van nul. Netto instroom van asielzoekers is wel wat hoger.
Nu zijn er natuurlijk ook bijvoorbeeld expats die hier wel permanent blijven, maar 1 op 1 asielinstroom en die van bijvoorbeeld studenten of expats vergelijken kan ook mooi onder het kopje misinformatie.

Om het nog niet erover te hebben dat de ene instroom natuurlijk een veel grotere impact heeft op de houdbaarheid van de verzorgingsstaat dan de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
[...]

Als je zo'n soort tabel bedoelt (maar dat zal wel niet), dat is binnen een minuutje tijdens het koken op de IND-website te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXwIUZjV_xe4MVSVT0SGD-jz7xE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3LatPWiGI565LjAICuztxK49.png?f=fotoalbum_medium

Binnenkort is heel 2023 bekend.
alexbl69 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:09:
... als je hebt gezocht heb je waarschijnlijk gevonden dat de IND het ook niet weet en dat dit vorige week nog in het nieuws is geweest. ...
Ik heb de laatste tijd het nieuws niet zo goed gevolgd, en kan dit helaas maar lastig terugvinden (in ieder geval is het voor mij lastiger dan het vinden van de bovenstaande tabel), om welke getallen ging het precies (dat zoekt makkelijker), en - helemaal makkelijk - heb je misschien een link voor mij?

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 16-01-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:04:
[...]

Wat XWB beschrijft is een netto instroom van nul. Netto instroom van asielzoekers is wel wat hoger.
Nu zijn er natuurlijk ook bijvoorbeeld expats die hier wel permanent blijven, maar 1 op 1 asielinstroom en die van bijvoorbeeld studenten of expats vergelijken kan ook mooi onder het kopje misinformatie.

Om het nog niet erover te hebben dat de ene instroom natuurlijk een veel grotere impact heeft op de houdbaarheid van de verzorgingsstaat dan de andere.
Helemaal mee eens, persoonlijk zie ik veel arbeidsimmigranten om mij heen. En het grappig is, de misinformatie waar het vaak over gaat is dat deze groep weinig educatie gehad heeft. Terwijl mijn ervaring juist is dat bedrijven juist mensen met HBO/Master/Phd's hierheen haalt uit Oost Europeese landen en ze gewoon een heel goed salaris geeft waardoor deze groep bijvoorbeeld een veel grotere concurrentie is voor mensen die bijvoorbeeld een huis willen kopen dan die laag opgeleide arbeidsimmigranten die er maar tijdelijk zijn en in caravan's of vakantiewoningen tijdelijk wonen.

Maar de bias is dat men alleen over de lage kwaliteit instroom praat. Maar nooit over de hoge kwaliteit instroom die juist een bedreiging zal vormen voor de wat minder hoog opgeleide mensen in Nederland die dan zelfs een slechter betaalde baan heeft dan deze hoog opgeleide oost blokkers die we dus ook fatsoenlijk betalen.

edit: sorry dit is offtopic. mijn excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Immutable schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Helemaal mee eens, persoonlijk zie ik veel arbeidsimmigranten om mij heen. En het grappig is, de misinformatie waar het vaak over gaat is dat deze groep weinig educatie gehad heeft. Terwijl mijn ervaring juist is dat bedrijven juist mensen met HBO/Master/Phd's hierheen haalt uit Oost Europeese landen en ze gewoon een heel goed salaris geeft waardoor deze groep bijvoorbeeld een veel grotere concurrentie is voor mensen die bijvoorbeeld een huis willen kopen dan die laag opgeleide arbeidsimmigranten die er maar tijdelijk zijn en in caravan's of vakantiewoningen tijdelijk wonen.

Maar de bias is dat men alleen over de lage kwaliteit instroom praat. Maar nooit over de hoge kwaliteit instroom die juist een bedreiging zal vormen voor de wat minder hoog opgeleide mensen in Nederland die dan zelfs een slechter betaalde baan heeft dan deze hoog opgeleide oost blokkers die we dus ook fatsoenlijk betalen.

edit: sorry dit is offtopic. mijn excuses.
M.n. de exacte opleidingen zijn in Centraal- en Oost-Europese landen al heel lang heel erg goed. Al in de communistische tijd. En relatief veel mensen hebben daar een exacte opleiding gedaan, meer dan hier. Ik heb veel collega's in Roemenie en Kroatie. En die vegen echt de vloer aan met de meeste West-Europese engineers als het om kennis en kunde gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
D-e-n schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Of ben ik nu te cynisch?
We kunnen nu al voorspellen dat wat voor wet er ook gaat komen op dit gebied, er weer ongelofelijk veel uitzonderingen in komen en dat het daardoor het zoveelste gedrocht is. Wat loze kreten over beperken van de instroom is makkelijk. Als je het gaat uitwerken kom je de ene na de andere sector tegen die niet zonder kan. En die gaan dan allemaal een uitzonderingspositie krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
O.b.v. de media dacht ik altijd dat de spreidingswet voor alleen de asielzoekers en statushouders is bedoeld. Dus om die te spreiden. Maar tijdens het 1e deel van de beantwoording van de staatssecretaris vanochtend hoorde ik dat hij de veilige landers die nu in een als ik goed heb PBL zitten (opvang voor veilige landers) die ook wil verspreiden over meerdere gemeenten. Er zitten nu iets van 400-500 daar en door de spreiding is het dan 4-5 per gemeente wat het beheersbaar houdt en dat er geen groepsdruk is wat bij 400-500 mensen wel zo is. Ik vraag me echt af of dit wel een goed idee is. Dan moet je 24/7 beveiliging gaan regelen om te voorkomen dat deze mensen gaan zwerven in je gemeente. Waarom niet gewoon 1 of 2 sobere afgesloten terreinen en ze daar opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

martwoutnl schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:21:
O.b.v. de media dacht ik altijd dat de spreidingswet voor alleen de asielzoekers en statushouders is bedoeld. Dus om die te spreiden. Maar tijdens het 1e deel van de beantwoording van de staatssecretaris vanochtend hoorde ik dat hij de veilige landers die nu in een als ik goed heb PBL zitten (opvang voor veilige landers) die ook wil verspreiden over meerdere gemeenten. Er zitten nu iets van 400-500 daar en door de spreiding is het dan 4-5 per gemeente wat het beheersbaar houdt en dat er geen groepsdruk is wat bij 400-500 mensen wel zo is. Ik vraag me echt af of dit wel een goed idee is. Dan moet je 24/7 beveiliging gaan regelen om te voorkomen dat deze mensen gaan zwerven in je gemeente. Waarom niet gewoon 1 of 2 sobere afgesloten terreinen en ze daar opvangen.
Helemaal mee eens! En je weet dat 5 per gemeente nu, binnen een jaar ineens 10 per gemeente is/kan/moet zijn.

En geen gemeente wil vrijwillig veiligelanders opvangen omdat dat gegarandeerd gezeik en gedoe oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
Joris748 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:38:
Vermindering van instroom is wensdenken.
Ik vind dit altijd zo'n dooddoener, alsof het een voldongen feit is. Een quickfix zie ik ook niet maar laten we alsjeblieft nadenken over oplossingen om de instroom te beperken.

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
ephymerous schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n dooddoener, alsof het een voldongen feit is. Een quickfix zie ik ook niet maar laten we alsjeblieft nadenken over oplossingen om de instroom te beperken.
Ik had inderdaad specifieker moeten zijn: een reductie van de instroom, die het huidige 'asielprobleem' oplost, is wensdenken.

We moeten zeker nadenken over hoe we de instroom kunnen beperken. Ondanks dat ik voorstander ben van een ruimhartige, humane asielprocedure, lijkt het me wel wenselijk om in ieder geval te kijken hoe de instroom van veiligelanders beperkt kan worden en onder welke voorwaarden nagereisd mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-05 21:21
Wat een blamage is dit voor de VVD. Overigens wel goed dat de spreidingswet er komt om de gemeenten te ontlasten die nu veel opvang beschikbaar stellen.
Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste

Let op:
Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
Voor discussie over Europese context: Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 3