Ik verbaas me er ook over dat het een traject van maanden is voordat er uitsluitsel is of dat iemand 'toegelaten' word. Dat moet toch vele malen sneller kunnen?Jos_V schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:33:
De oplossing tegen overlast bij AZCS is natuurlijk om de doorlooptijd de versnellen, en mensen niet buiten op de stoep te moeten laten overnachten, of mensen maanden laten bivakeren in een azc. laat staan statushouders die nog steeds in azcs zitten totdat ze iets anders vinden.
We hebben nu eenmaal eerstelijnsopvanglocaties nodig. we hebben een aanmeld centrum nodig, en die mensen moeten ergens slapen.
veiligelanders, en gelukzoekers die geen status krijgen worden over het algemeen gewoon het land uit gezet, maar zolang de status procedure ellendig lang duurt zullen ze dus overlast veroorzaken.
Ik blijf het fascinerend vinden dat het budget van de IND elk jaar word vastgesteld op basis van de verwachte jaarlijkse instroom van asielzoekers. En het een jojo overheidsinstelling is van vertrekkende mensen en openstaande vacatures. waar als er druk komt, er weer mensen uit andere departementen tijdelijk bij de IND gaan werken om daarna weer te vertrekken. dat is gewoon niet een stabiel systeem om snel en zorgvuldig en volgens alle geldende wetten en verdragen de asiel procedures te doorlopen.
Wat ik heb begrepen van diverse COA-medewerkers is dat de doorlooptijd voor het 1e besluit an sich niet het grootste probleem is, het grootste probleem is meer de procedures om in beroep te (kunnen blijven) gaan totdat ze echt uitgeprocedeert zijn waardoor uitkomsten/uitspraken vaak jaren op zich laten wachten mede omdat zowel de COA, IND als de rechtbanken teveel zaken hebben.Jos_V schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:33:
De oplossing tegen overlast bij AZCS is natuurlijk om de doorlooptijd de versnellen, en mensen niet buiten op de stoep te moeten laten overnachten, of mensen maanden laten bivakeren in een azc. laat staan statushouders die nog steeds in azcs zitten totdat ze iets anders vinden.
Een zeer kleine groep gaan zelfs zo ver dat ze liever opgepakt laten worden voor zware vergrijpen om wederom hun vertrek door het rechtsproces te laten rekken.
Ze worden niet het land uitgezet door KMAR, IND, whatever. Ze worden verzocht om vrijwillig te vertrekken en zijn zelf verantwoordelijk voor hun terugkeer naar het land van herkomst (meestal binnen 28 dagen en krijgen ze een inreisverbod) waarbij ze financiele compensatie krijgen voor hun terugkeer en in sommige gevallen ook aanvullende compensatie krijgen voor het opbouwen van een leven.veiligelanders, en gelukzoekers die geen status krijgen worden over het algemeen gewoon het land uit gezet, maar zolang de status procedure ellendig lang duurt zullen ze dus overlast veroorzaken.
https://www.ed.nl/cranend...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.omroepbrabant...azc-in-budel-te-voorkomen
Ter Apel en Cranendonk zijn 2 AZC,s waar de eerste opvang plaatsvind, dus dan moet nog alles uitgezocht worden qua identiteit ed.
*knip* dit soort insinuaties voegen niets toe.
zojuist op nu.nl Gemeente neemt aan asielzoekers in Ter Apel uitgedeelde tentjes in beslag
https://www.omroepbrabant...azc-in-budel-te-voorkomen
Ter Apel en Cranendonk zijn 2 AZC,s waar de eerste opvang plaatsvind, dus dan moet nog alles uitgezocht worden qua identiteit ed.
*knip* dit soort insinuaties voegen niets toe.
zojuist op nu.nl Gemeente neemt aan asielzoekers in Ter Apel uitgedeelde tentjes in beslag
[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 18-08-2022 00:16 ]
Het gaat er niet om of ze wel of niet kloppen, ze zijn ondergeschikt aan het echte probleem (zoals je zelf volgens mij ook bedoelt te zeggen). Ik gebruikte de term niet om eventuele overlast te bagatelliseren.Wimo. schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:16:
Ironisch dat de term onderbuikgevoelens keer op keer terugkomt terwijl de feiten spreken. Er IS een structureel geweldsprobleem in bovenstaande azc's. Er is enorme overlast en de (lokale)overheid staat met haar rug tegen de muur. Er is namelijk geen oplossing behalve het doorsturen van de boefjes naar andere azc's.
Dat dit moet worden opgelost is een feit, maar op deze manier alle problemen onder het mom "onderbuikgevoelens" duwen is ook niet fair. Of is omroep Brabant i.s.m. de lokale bevolking bezig met een hetze tegen de azc's?
Verder heb ik ook geen oplossing. Ik wens de bewoners van de uitgekozen dorpen veel sterkte.
Het volgende nieuwsbericht is trouwens ook echt tenenkrommend: https://nos.nl/artikel/24...gunning-voor-azc-in-hotel
Vooral het volgende stukje:
Oh wacht, we laten ook nog eens bewust 100 mensen buiten slapen (al dan niet in tenten of cabines). Maar waarom .. ? Dat is toch geen onderdak?!
Met die instelling, waarom koopt de overheid niet een paar boerderijen op om iedereen op een weiland te huisvesten? Geen wonder dat iedereen zo opgefokt raakt, een plofkip krijgt meer ruimte.
Vooral het volgende stukje:
200 mensen op een plek voor 80, oké. Dat is volle bak bezetting aangezien die 80 gasten ook niet allemaal een eigen kamer in beslag nemen. Dus wat, 40 kamers? 200/4, 5 per kamer. Naja, dat is misschien te doen, voor een paar weken. En dan?Het hotel in Albergen is nu ingericht voor 80 gasten, maar volgens de staatssecretaris kunnen er in potentie 300 asielzoekers worden gehuisvest.
Het COA meldt dat het hotel begin volgende maand aangepast moet zijn voor de komst van de asielzoekers. In het pand zelf is volgens het orgaan ruimte voor 200 asielzoekers. Indien nodig zouden daarnaast nog 100 mensen in tenten of cabines op het terrein kunnen verblijven.
Oh wacht, we laten ook nog eens bewust 100 mensen buiten slapen (al dan niet in tenten of cabines). Maar waarom .. ? Dat is toch geen onderdak?!
Met die instelling, waarom koopt de overheid niet een paar boerderijen op om iedereen op een weiland te huisvesten? Geen wonder dat iedereen zo opgefokt raakt, een plofkip krijgt meer ruimte.
My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)
Hebben we cijfers van hoe veel van deze mensen die in beroep gaan uiteindelijk van de rechter gelijk krijgen?nwagenaar schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:48:
[...]
Wat ik heb begrepen van diverse COA-medewerkers is dat de doorlooptijd voor het 1e besluit an sich niet het grootste probleem is, het grootste probleem is meer de procedures om in beroep te (kunnen blijven) gaan totdat ze echt uitgeprocedeert zijn waardoor uitkomsten/uitspraken vaak jaren op zich laten wachten mede omdat zowel de COA, IND als de rechtbanken teveel zaken hebben.
Dit lijkt me ook de enige optie. Dit land zit a) al veel te vol en b) de bouw van woningen stokt dusdanig dat zelfs als de hele productie naar statushouders zou gaan het nog niet voldoende is.Snowwie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:08:
De overheid is op de hoogte, en weet ook dat dit een onhoudbare situatie is. Dan vraag ik me in aller ernst af, al ziend dat er er nu al mensen in Ter Apel buiten op een stoel aan het slapen zijn, is het niet eens tijd om de grenzen een tijdje dicht te zetten, een asielstop door te voeren van minimaal 5 jaar om eerst alle achterstanden weg te werken en dan daarna in beheersbare mate weer asielzoekers toe te laten?
Snap werkelijk niet waar we nog op wachten. Ja natuurlijk, het vluchtelingenverdrag. Maar dat is ten eerste met deze aantallen niet vol te houden en ten tweede wordt er volop misbruik van gemaakt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Een goede vriend van me werkt voor een van de veiligheidsregio's, dus de asielcrisis komt wel eens ter sprake. Ook omdat zij vrijwillig (lees: zo goed als verplicht) een keer een dagje mee moeten helpen op een opvanglocatie vanwege een nijpend personeelstekort. Dus al het kantoorpersoneel moet zich min of meer daarvoor aanmelden. Zelf krijg ik het nieuws natuurlijk ook mee, ook omdat ik mensen ken in Maarheeze, Budel en Weert, dus ik ken ook de verhalen.
Waar ik met m'n hoofd niet bij kan is dat we ondanks een volledig vastgelopen systeem toch maar busladingen asielzoekers blijven verwelkomen, om dan vervolgens verbolgen te zijn over het feit dat ze nergens terecht kunnen. Dan kan de Staat wel willen dat gemeenten verplicht opvang moeten regelen, maar gezien alle ellende op plekken waar er opvang is of was snap ik dat burgers en dus ook de gemeenten zelf daar niet echt welwillend tegenover staan.
Daar komt nog bij dat ook de woningmarkt totaal vastgelopen is, dus ook al was er wel plek op opvangcentra, dan nog is doorstromen een lastig verhaal dus blijven mensen hangen. Of je moet ze voorrang geven zoals Utrecht deed, maar dat is niets meer dan het probleem verleggen. Vervolgens heb je weer boze burgers want zij of hun kinderen moeten langer wachten omdat anderen voorrang kregen.
De enige serieuze oplossing op dit moment is een asielstop invoeren en rigoureus de oorzaak van de problemen aanpakken, ongeacht waar die zitten. Zoals het nu gaat is gewoon niet houdbaar, voor niemand niet. Het zorgt alleen maar voor toenemende spanningen tussen asielzoekers, burgers en de overheid. Dat moet je niet willen. Dan kan een COA wel roepen dat het zo niet langer kan en dat het opgelost moet worden, maar steek dan ook eens een keer de hand in eigen boezem. Je kunt niet oneindig mensen binnen blijven halen wetende dat er simpelweg geen ruimte meer is en het probleem vervolgens bij anderen op tafel smijten.
Waar ik met m'n hoofd niet bij kan is dat we ondanks een volledig vastgelopen systeem toch maar busladingen asielzoekers blijven verwelkomen, om dan vervolgens verbolgen te zijn over het feit dat ze nergens terecht kunnen. Dan kan de Staat wel willen dat gemeenten verplicht opvang moeten regelen, maar gezien alle ellende op plekken waar er opvang is of was snap ik dat burgers en dus ook de gemeenten zelf daar niet echt welwillend tegenover staan.
Daar komt nog bij dat ook de woningmarkt totaal vastgelopen is, dus ook al was er wel plek op opvangcentra, dan nog is doorstromen een lastig verhaal dus blijven mensen hangen. Of je moet ze voorrang geven zoals Utrecht deed, maar dat is niets meer dan het probleem verleggen. Vervolgens heb je weer boze burgers want zij of hun kinderen moeten langer wachten omdat anderen voorrang kregen.
De enige serieuze oplossing op dit moment is een asielstop invoeren en rigoureus de oorzaak van de problemen aanpakken, ongeacht waar die zitten. Zoals het nu gaat is gewoon niet houdbaar, voor niemand niet. Het zorgt alleen maar voor toenemende spanningen tussen asielzoekers, burgers en de overheid. Dat moet je niet willen. Dan kan een COA wel roepen dat het zo niet langer kan en dat het opgelost moet worden, maar steek dan ook eens een keer de hand in eigen boezem. Je kunt niet oneindig mensen binnen blijven halen wetende dat er simpelweg geen ruimte meer is en het probleem vervolgens bij anderen op tafel smijten.
Niet zo zeer gelijk van de rechter of door de Raad van State (zoals in https://www.destentor.nl/...sielzaken-terug~ad457ad7/).Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Hebben we cijfers van hoe veel van deze mensen die in beroep gaan uiteindelijk van de rechter gelijk krijgen?
Wat ik heb vernomen van deze COA medewerkers, is dat er een groep is die per definitie al weten dat hun asielaanvraag niet zal worden gehonoreerd; maar dat ze worden "geinstrueerd" om hun kans te vergroten, of beroep aan te (blijven) tekenen en-of in bepaalde mate niet mee te werken aan het proces om het zolang mogelijk te rekken omdat de behandeling van hun zaak - als gevolg van personeelstekort bij de COA, IND en de rechterlijke macht - erg lang kan duren.
"We" wachten niet.alexbl69 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
Dit lijkt me ook de enige optie. Dit land zit a) al veel te vol en b) de bouw van woningen stokt dusdanig dat zelfs als de hele productie naar statushouders zou gaan het nog niet voldoende is.
Snap werkelijk niet waar we nog op wachten. Ja natuurlijk, het vluchtelingenverdrag. Maar dat is ten eerste met deze aantallen niet vol te houden en ten tweede wordt er volop misbruik van gemaakt.
Het is echt heel erg simpel. Rechtse partijen willen dit gewoon niet oplossen, en de rechtse kiezer wordt al decennia naar de mond gepraat. Decennia. Er had allang fatsoenlijke opvang geregeld kunnen worden, er had allang een herziening en verbetering van de asielprocedure kunnen zijn. Maar nee. Praten als Brugman met als doel zieltjes winnen en ondertussen op de reet blijven zitten. Mede mogelijk gemaakt door partner in crime, PVV. En het geroeptoeter van de extremisten van JA21 & FvD heeft ook een steentje bijgedragen.
Links daarentegen heeft al mogelijke oplossingen aangedragen omtrent arbeidsmigratie (m.n. SP) en ook economische vluchtelingen (PvdD). Maar oeh nee, bah links. Dictatuur! Groene onzin (terwijl er door opwarming Aarde alleen nog maar meer vluchtelingenstromen op gang zullen komen!), communisme en massaimmigratie! Vooral niet op stemmen of überhaupt maar naar luisteren, het is links, doe normaal!
Hoevelen hier die rechts stemmen hebben al in de spiegel gekeken en naar zichzelf gewezen? De vraag stellen is hem beantwoorden gok ik zo.
Oh, die groep zal er zeker zijn.nwagenaar schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:46:
[...]
Niet zo zeer gelijk van de rechter of door de Raad van State (zoals in https://www.destentor.nl/...sielzaken-terug~ad457ad7/).
Wat ik heb vernomen van deze COA medewerkers, is dat er een groep is die per definitie al weten dat hun asielaanvraag niet zal worden gehonoreerd; maar dat ze worden "geinstrueerd" om hun kans te vergroten, of beroep aan te (blijven) tekenen en-of in bepaalde mate niet mee te werken aan het proces om het zolang mogelijk te rekken omdat de behandeling van hun zaak - als gevolg van personeelstekort bij de COA, IND en de rechterlijke macht - erg lang kan duren.
Maar vroeg me af hoe veel er te winnen viel als de procedure in eerste instantie iets zorgvuldiger (en minder streng) zou zijn.
Als je mensen die terecht in beroep gaan kan voorkomen dat ze in beroep hoeven te gaan dan kan je eventueel ook de druk al verlichten.
Want als je mogelijkheden om in beroep te gaan weg gaat halen zullen die er tussendoor vallen en naar onveilige landen terug gestuurd worden wat ook niet echt wenselijk is.
Er slapen bijna elke dag 100 tot 200 mensen buiten. Hoeveel bussen komen er elke week aan met vluchtelingen? Als er elke week 100 tot 200 vluchtelingen bij komen, maar het aantal mensen dat buiten slaapt ligt al maanden op 100 tot 200 mensen, dan is er blijkbaar wel doorstroming naar.... Naar waar eigenlijk?
Het is niet zo dat een maand geleden 200 mensen op straat sliepen, en week later 400, weer een later 600..
Maar waar gaan ze allemaal heen? Is er toch doorstroming naar woningen voor statushouders?
Het is niet zo dat een maand geleden 200 mensen op straat sliepen, en week later 400, weer een later 600..
Maar waar gaan ze allemaal heen? Is er toch doorstroming naar woningen voor statushouders?
Wat wil je dan doen? Grenscontroles weer invoeren op alle snelwegen?SomerenV schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:44:
Waar ik met m'n hoofd niet bij kan is dat we ondanks een volledig vastgelopen systeem toch maar busladingen asielzoekers blijven verwelkomen, om dan vervolgens verbolgen te zijn over het feit dat ze nergens terecht kunnen.
Als iemand bij een aanmeldcentrum staat en asiel aanvraagt kan je weinig anders dan dat in behandeling nemen.
Het idee van een (tijdelijke) stop is dan ook absurd.
De enige manier om het probleem op te lossen is door de doorstroming te versnellen en verbeteren en uitzettingen beter te gaan regelen.
https://www.telegraaf.nl/...ting-mogen-niet-vastgezetPhilip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:52:
[...]
Wat wil je dan doen? Grenscontroles weer invoeren op alle snelwegen?
Als iemand bij een aanmeldcentrum staat en asiel aanvraagt kan je weinig anders dan dat in behandeling nemen.
De enige manier om het probleem op te lossen is door de doorstroming te versnellen en verbeteren en uitzettingen beter te gaan regelen.
die landen weigeren gewoon ze terug te nemen.
En een land als marokko weet ook wel wat voor soort het is, die zijn blij dat ze eraf zijn.
Dus politiek druk op die landen uitoefenen. Is prima mogelijk om ze economisch onder druk te zetten of uitkeringen die kant op te stoppen.Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
https://www.telegraaf.nl/...ting-mogen-niet-vastgezet
die landen weigeren gewoon ze terug te nemen.
En een land als marokko weet ook wel wat voor soort het is, die zijn blij dat ze eraf zijn.
Maar dan moet er wel de wens zijn, en daar zit het probleem.
Rechtse partijen laten opzettelijk dit soort probleem groepen hier toe om meer aversie tegen immigratie te creëren en zo meer stemmen te winnen.
dat doen ze niet, dit speelt al decennia.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:13:
[...]
Dus politiek druk op die landen uitoefenen. Is prima mogelijk om ze economisch onder druk te zetten of uitkeringen die kant op te stoppen.
Rechtse partijen laten opzettelijk dit soort probleem groepen hier toe om meer aversie tegen immigratie te creëren en zo meer stemmen te winnen.
Feit is dat er migranten geen strobreed in de weg word gelegd.
En ze zullen blijven komen als je de grenzen niet sluit.
Je zult in de regio opvang moeten creëren en heel duidelijk maken dat europa niet meer toegankelijk is anders blijf je alleen al in nederland elke week 1000 nieuwe binnenstromers krijgen.
Dat gebeurd al, heel erg veel. Daarnaast van welk geld moet dat? Gaan wij ze betalen om dat daar te regelen? Of regelen wij dat voor ze dan? Hoe had je zoiets gezien willen hebben?Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
dat doen ze niet, dit speelt al decennia.
Je zult in de regio opvang moeten creëren en heel duidelijk maken dat europa niet meer toegankelijk is anders blijf je alleen al in nederland elke week 1000 nieuwe binnenstromers krijgen.
Die 1000 die wij overhouden van alle opvang in de regio en de herverdeling is al in verhouding erg weinig hoeveel het nu ook lijkt.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Even praktisch. Wat betekent "grenzen sluiten"?Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
Verreweg de meeste opvang is al in de regio.Je zult in de regio opvang moeten creëren en heel duidelijk maken dat europa niet meer toegankelijk is anders blijf je alleen al in nederland elke week 1000 nieuwe binnenstromers krijgen.
Maar daar stop je de door jouw genoemde Marokkanen niet mee.
Opvang in de regio is er voor daadwerkelijke vluchtelingen, dus mensen die niet uitgezet zouden worden.
Probeer eens een helder beeld te krijgen van de verschillende groepen.
En zoals je zelf al zegt, het speelt al decennia en dat komt omdat het voor de regerende partijen juist voordelig is om het probleem niet op te lossen.
Even voor mijn beeldvorming: Rechtse partijen laten zoveel mogelijk 'economische vluchtelingen' toe om op die manier meer stemmen binnen te krijgen tegen een te open asiel-beleid ?Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:13:
[...]
Dus politiek druk op die landen uitoefenen. Is prima mogelijk om ze economisch onder druk te zetten of uitkeringen die kant op te stoppen.
Welke "rechtse partijen" zijn dat dan in Nederland ?
Had dit van jou niet verwachtPhilip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:13:
[...]Dus politiek druk op die landen uitoefenen. Is prima mogelijk om ze economisch onder druk te zetten of uitkeringen die kant op te stoppen.
Die uitkeringen gaan naar mensen die helemaal niets met deze problematiek te maken hebben.
Hoewel ik er zelf niet op tegen zou zijn om uitkeringen naar het buitenland stop te zetten. maar dat is een andere discussie.
VVD, CDA voornamelijk. Want in praktijk is een stem rechts daarvan (PVV, FvD, JA21) een stem die niet naar links gaat en dus voordelig voor deze 2 regerende partijen.joker1977 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:29:
[...]
Even voor mijn beeldvorming: Rechtse partijen laten zoveel mogelijk 'economische vluchtelingen' toe om op die manier meer stemmen binnen te krijgen tegen een te open asiel-beleid ?
Als de asielproblemematiek morgen opgelost is dan gaat dat rechts heel veel stemmen kosten. Dus dat moet koste wat kost voorkomen worden.
@alexbl69 het was slechts een voorbeeld van iets dat wij eenzijdig kunnen doen naar dat soort landen om druk uit te oefenen.
We kunnen ook handel gaan beperken of weer andere dingen.
Dus om te voorkomen dat het stemmen kost van je eigen partij (VVD, CDA) ga je iets doen waar jezelf (en je eigen achterban) in beginsel niet achterstaat, om 'nog rechtsere partijen' groter te laten worden (wat dus ook stemmen kost uit je eigen achterban, immers je doet iets waar een deel van je achterban niet blij mee is).Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:36:
[...]
VVD, CDA voornamelijk. Want in praktijk is een stem rechts daarvan (PVV, FvD, JA21) een stem die niet naar links gaat en dus voordelig voor deze 2 regerende partijen.
Als de asielproblemematiek morgen opgelost is dan gaat dat rechts heel veel stemmen kosten. Dus dat moet koste wat kost voorkomen worden.
Ik noem mezelf weleens cynisch, maar dit is wel next-level...
Lees je eens in in machtspolitiek.joker1977 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
Dus om te voorkomen dat het stemmen kost van je eigen partij (VVD, CDA) ga je iets doen waar jezelf (en je eigen achterban) in beginsel niet achterstaat, om 'nog rechtsere partijen' groter te laten worden (wat dus ook stemmen kost uit je eigen achterban, immers je doet iets waar een deel van je achterban niet blij mee is).
Wat de achterban wil heeft niets te maken met.wat er uitgevoerd wordt.
En zo lang ze zelf ook claimen streng beleid te willen en links de schuld in de schoenen schuiven levert het gewoon electoraal gewoon op.
Oh boy, ik voel me persoonlijk aangesproken.dawg schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:48:
Hoevelen hier die rechts stemmen hebben al in de spiegel gekeken en naar zichzelf gewezen? De vraag stellen is hem beantwoorden gok ik zo.
Ik was behoorlijk rechts tot dat ik me steeds meer begon te verdiepen in de problemen en beter begreep waarom ze hier komen. Ik zou mezelf van pakweg 10 jaar geleden dan echt een behoorlijk schop wil geven voor wat ik soms dacht en uitsprak over vluchtelingen.
Toen: Kunnen ze niet thuis blijven?
Nu: Welk huis? Dat hutje dat al 10x gebombardeerd is?
Toen: Kunnen ze niet uit het conflictgebied gaan en toch in de omgeving blijven?
Nu: De hele omgeving is een conflictgebied!
En ga zo maar door. Ik heb de wat "confronterende mening" maar weg gelaten omdat mijn doel een schets van mijn ontwikkeling te geven en niet om te argumenteren
Het mooie van het debat hier op Tweakers is dat er inmiddels aardig wat mensen inmiddels ook bijgedraaid zijn omdat ze informatie krijgen waar ze niet aan gedacht hebben. En elke keer dat ik onbekende naam zie ben ik altijd benieuwd hoe die persoon gaat groeien maar ook hoe die persoon bijdraagt aan mijn groei.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Boeken als Elite Capture en Dark Money die dergelijke fenomenen beschrijven zijn afgelopen jaren uitgebreid besproken op T.net.joker1977 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
Dus om te voorkomen dat het stemmen kost van je eigen partij (VVD, CDA) ga je iets doen waar jezelf (en je eigen achterban) in beginsel niet achterstaat, om 'nog rechtsere partijen' groter te laten worden (wat dus ook stemmen kost uit je eigen achterban, immers je doet iets waar een deel van je achterban niet blij mee is).
En hoewel geschreven m.b.t. Amerikaanse politiek kan men de beschreven trend ook toepassen op Nederland (Mont Perelin Society bijvoorbeeld. Of ABDUP). Zoals @Philip Ross al aangaf; machtspolitiek.
momenteel worden de termijnen van het eerste besluit ook ferm overschreden, nadat de IND na jaren eindelijk weer op pijl was in 2020. Ik heb al vaker betoogd dat meer investering sociaal advocatuur, en de rechters om de beroepen sneller af te handelen is een noodzaak het asiel probleem op te lossen.nwagenaar schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:48:
[...]
Wat ik heb begrepen van diverse COA-medewerkers is dat de doorlooptijd voor het 1e besluit an sich niet het grootste probleem is, het grootste probleem is meer de procedures om in beroep te (kunnen blijven) gaan totdat ze echt uitgeprocedeert zijn waardoor uitkomsten/uitspraken vaak jaren op zich laten wachten mede omdat zowel de COA, IND als de rechtbanken teveel zaken hebben.
Een zeer kleine groep gaan zelfs zo ver dat ze liever opgepakt laten worden voor zware vergrijpen om wederom hun vertrek door het rechtsproces te laten rekken.
In Nederland word het beleid van het vertrek van vreemdelingen uitgevoerd door de DT&V (Dienst Terugkeer and Vetrek) https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/over-dtvZe worden niet het land uitgezet door KMAR, IND, whatever. Ze worden verzocht om vrijwillig te vertrekken en zijn zelf verantwoordelijk voor hun terugkeer naar het land van herkomst (meestal binnen 28 dagen en krijgen ze een inreisverbod) waarbij ze financiele compensatie krijgen voor hun terugkeer en in sommige gevallen ook aanvullende compensatie krijgen voor het opbouwen van een leven.
Dat is het wel handig dat we machtspolitiek toelichten.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:02:
Lees je eens in in machtspolitiek.
@joker1977
Machtspolitiek is kort samengevat: Het bedrijven van politiek waarbij het verkrijgen van macht het doel is en dit doel wordt bereikt door het toepassen van macht. En macht wordt toepast op verschillende manieren: Belonen, straffen, relatie, expertise en aanzien. (een uitgebreider uitleg vind je hier: DevWouter in "De landelijke Nederlandse politiek 2022")
Wat @Philip Ross aangeeft is dan ook juist: De achterban bij partijen die primair machtspolitiek bedrijven is vooral om macht in aanzien en macht in relatie te bekrachtigen. Iets waar ze naar kunnen verwijzen om kracht bij de argumenten te zetten ("ons achterban vindt"). Hier op Tweakers zouden we dat een drogreden noemen.
Heeft de achterban dan helemaal geen invloed?
Nee, dat is niet helemaal juist. Maar de achterban wordt gecultiveerd op dezelfde manier dat buitenlandse planten het goed doen in de kassen. Hun mening is dan vaak niet hun eigen mening.
Hierdoor is het dus voor politieke partijen bedreven in machtspolitiek het ook relatief gemakkelijk om hun standpunten te verlaten zodat ze een andere koers kunnen varen om meer macht te verzamelen.
En dus om @Philip Ross maar te quoten:
Voor verdere verdieping kan je teruglezen of de boeken pakken die dawg in "De asielcrisis qua opvangcapacititeit in..." benoemt.Wat de achterban wil heeft niets te maken met.wat er uitgevoerd wordt.
En zo lang ze zelf ook claimen streng beleid te willen en links de schuld in de schoenen schuiven levert het gewoon electoraal gewoon op.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het marokko probleem is echt super vervelend - dat ontkent niemand. Al die marokkaanse vluchtelingen krijgen geen status. Die mogen hier niet blijven.Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
maar we zitten nu eenmaal vast aan reisregels, die mensen kunnen niet zonder reispapieren op een vliegtuig worden gezet. (ten minste als je het netjes doet.)
De Grenzen dicht is ook zoiets, metaforisch klinkt dat leuk - maar praktisch onmogelijk. je kan alleen de op papier de grenzen dicht gooien, wat inhoud dat je mensen weer forceert te vertrekken als ze binnen zijn. maar waar naartoe? en hoe? en hoe regel je dat netjes? Dat is wat we nu al doen met uitgeprocedeerde vreemdelingen, het probleem is het duurt gewoon te lang, en thuislanden werken niet mee.
als je letterlijk de grenzen dicht wil doen, dan betekend dat een vertrek uit de EU, dan betekent dat het einde van Nederland als Export doorvoer land. want waarom zou je schip in Rotterdam aanmeren, door de douane gaan, je containers dumpen op een vrachtwagen, die dan in de file gaat staan voor de douane naar Duitsland, wanneer je ook gewoon je containers in Antwerpen kan droppen? Kijk even naar de puinhopen in het VK.
Onder andere sadopopulisme...joker1977 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:29:
[...]
Even voor mijn beeldvorming: Rechtse partijen laten zoveel mogelijk 'economische vluchtelingen' toe om op die manier meer stemmen binnen te krijgen tegen een te open asiel-beleid ?
Dit filmpje van Timothy Snyder is erg verhelderend. Als je geen zin hebt om hele boeken te gaan lezen.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeTimothy Snyder Speaks, ep. 4: Sadopopulism
In plaats van opbouwend bezig te gaan, hoe gaan we de toekomst beter maken? Wordt er meer ellende gecreëerd, meer crisissen, meer stress meer pijn. En op dat moment kun je mensen veel makkelijker sturen op onder andere emotie, die onderbuik. Wijs naar die vluchtelingen, help, de azc's overstromen, Nederland wordt overgenomen door vluchtelingen, ze pikken onze huizen in, we hebben niet eens genoeg voor onszelf.
Dan is er meteen veel minder ruimte voor constructieve oplossingen over hoe we bepaalde problemen gaan aanpakken. En ook veel meer ruimte om op de achtergrond met andere zaken bezig te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door sugarlevi01 op 17-08-2022 14:31 ]
Feit is ook dat de rechtse partijen al jaren aan de macht zijnRofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
Feit is dat de asielproblematiek niet verbeterd is in die periode
Feit is dat dit vaak een onderwerp is bij verkiezing, waarbij rechts profiteert
er zit beweging in
https://www.weertdegekste...zoekers-bij-azc-in-budel/
dit las ik net ook : https://www.weertdegekste...anrandingen-in-maarheeze/
https://www.weertdegekste...zoekers-bij-azc-in-budel/
dit las ik net ook : https://www.weertdegekste...anrandingen-in-maarheeze/
[ Voor 34% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-08-2022 16:31 ]
Maar arbeidsmigranten zijn helemaal niet erg voor een deel van de achterban van VVD/CDA, want dat is mooi goedkope arbeidjoker1977 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
En daarom wil de VVD ook graag iets van partijen links van zichzelf in de coalitie hebben zitten. Die zijn de schuld van 't asielbeleid, dus door op de VVD te stemmen is dat volgende keer geen (wel dus...) probleem meer.
Probleem is ook een beetje de onvoorspelbaarheid. Een aantal jaar terug kon je een kanon afschieten in ter apel omdat er amper nog asielzoekers binnen kwamen. Nu met alle ellende in de wereld (afghanistan, oekraine etc. etc.) zijn er weer hele volksverhuizingen ontstaan... En met het structurele personeels en woning tekort wat er al enige tijd is heb je een opeenstapeling van ellende. Is het reden om met modder van links naar rechts (of andersom) te gaan gooien? Nee... denk het niet.sugarlevi01 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:31:
[...]
Onder andere sadopopulisme...
Dit filmpje van Timothy Snyder is erg verhelderend. Als je geen zin hebt om hele boeken te gaan lezen.
[YouTube: Timothy Snyder Speaks, ep. 4: Sadopopulism]
In plaats van opbouwend bezig te gaan, hoe gaan we de toekomst beter maken? Wordt er meer ellende gecreëerd, meer crisissen, meer stress meer pijn. En op dat moment kun je mensen veel makkelijker sturen op onder andere emotie, die onderbuik. Wijs naar die vluchtelingen, help, de azc's overstromen, Nederland wordt overgenomen door vluchtelingen, ze pikken onze huizen in, we hebben niet eens genoeg voor onszelf.
Dan is er meteen veel minder ruimte voor constructieve oplossingen over hoe we bepaalde problemen gaan aanpakken. En ook veel meer ruimte om op de achtergrond met andere zaken bezig te zijn.
Het feit dat een jaar geleden het rustig was en we toch niet voorbereid waren op deze crisis is het perfecte bewijs dat een tijdelijke stop niets op gaat lossen.stylezzz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:55:
[...]
Probleem is ook een beetje de onvoorspelbaarheid. Een aantal jaar terug kon je een kanon afschieten in ter apel omdat er amper nog asielzoekers binnen kwamen. Nu met alle ellende in de wereld (afghanistan, oekraine etc. etc.) zijn er weer hele volksverhuizingen ontstaan... En met het structurele personeels en woning tekort wat er al enige tijd is heb je een opeenstapeling van ellende. Is het reden om met modder van links naar rechts (of andersom) te gaan gooien? Nee... denk het niet.
Een tijdelijke stop zou puur op korte termijn helpen. Op de lange termijn ook niet.....Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
Het feit dat een jaar geleden het rustig was en we toch niet voorbereid waren op deze crisis is het perfecte bewijs dat een tijdelijke stop niets op gaat lossen.
Een tijdelijke stop is defacto een permanente stop, welke politicus wint verkiezingen met het heropenen van de procedure?stylezzz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:18:
Een tijdelijke stop zou puur op korte termijn helpen. Op de lange termijn ook niet.....
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Laten we vooropstellen dat vluchtelingen uit oorlogsgebieden etc. wat mij betreft van harte welkom zijn. En ik denk dat daar onder de nederlandse bevolking ook niet veel weerstand tegen is.hoevenpe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
Een tijdelijke stop is defacto een permanente stop, welke politicus wint verkiezingen met het heropenen van de procedure?
Zolang het witte mensen betreft, zoals Oekraïners. Afghanen, Syriërs, of Afrikanen, dan is er veel weerstand. Vooral ook weer bij de rechtse partijen onder aanvoering van de extremisten.stylezzz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Laten we vooropstellen dat vluchtelingen uit oorlogsgebieden etc. wat mij betreft van harte welkom zijn. En ik denk dat daar onder de nederlandse bevolking ook niet veel weerstand tegen is.
Dat zagen we bijvoorbeeld vorig jaar bij de evacuatie van Afghaanse tolken die voor Nederland hebben gewerkt.
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 17-08-2022 18:05 ]
Jeetje, wat een hoop ongefundeerde onderbuikgevoelens.dawg schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:01:
[...]
Zolang het witte mensen betreft, zoals Oekraïners. Afghanen, Syriërs, of Afrikanen, dan is er veel weerstand. Vooral ook weer bij de rechtse partijen onder aanvoering van de extremisten.
Dat zagen we bijvoorbeeld vorig jaar bij de evacuatie van Afghaanse tolken die voor Nederland hebben gewerkt.
Onzin. Zie hoe groot de extremisten inmiddels zijn. Zie hoeveel weerstand er is jegens opvang, het is altijd gezeur met het eufemistische “opvang in de regio”. Zie de boeken waar ik links van heb geplaatst. Zie de discussies hieromtrent afgelopen jaren in AWM, onderbouwd en wel.Wimo. schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:20:
[...]
Jeetje, wat een hoop ongefundeerde onderbuikgevoelens.
Als je niet inhoudelijk kunt reageren reageer dan gewoon niet zeg.
Is het eigenlijk publiek bekend welke gemeenten "weigergemeenten" zijn?
Of is hier een kaart van, zou ik wel interessant vinden.
Of is hier een kaart van, zou ik wel interessant vinden.
En daar gaat het wat mij betreft mis. We moeten alles maar in behandeling nemen, ook als je bij voorbaat weet dat het kansloos is. En blijkt het na maanden inderdaad kansloos te zijn? Dan kun je die mensen niet wegsturen want niemand wil zePhilip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:52:
[...]

Nou top, dan zijn we er!De enige manier om het probleem op te lossen is door de doorstroming te versnellen en verbeteren en uitzettingen beter te gaan regelen.

Het lijkt er soms op alsof we in Nederland maar één optie hebben: iedereen is welkom en we gaan kijken hoe we problemen op kunnen lossen. De realiteit is echter anders en dat is dat het systeem volledig vast is gelopen. Kut voor mensen op zoek naar een veilige haven, maar het is niet anders.
Een tijdelijke stop, of aanzienlijke vermindering van het aantal mensen dat je binnen kunt laten, geeft je wel de ademruimte om processen onder handen te nemen, kijken waar knelpunten zitten en hoe je het mogelijk kunt fixen. Wat er daarna gebeurt... who knows. Nu blijf je meer mensen binnenkrijgen dan waar je ruimte voor hebt en moet je meer data verwerken met een enorm personeelstekort. Gevolg is dat de problemen alleen maar toe zullen nemen, en dat moet je ook niet willen.stylezzz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:18:
[...]
Een tijdelijke stop zou puur op korte termijn helpen. Op de lange termijn ook niet.....
Hoe kan je weten of iemand kansloos is zonder naar zijn/haar situatie te kijken?SomerenV schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:33:
[...]
En daar gaat het wat mij betreft mis. We moeten alles maar in behandeling nemen, ook als je bij voorbaat weet dat het kansloos is. En blijkt het na maanden inderdaad kansloos te zijn? Dan kun je die mensen niet wegsturen want niemand wil ze
Dat is namelijk gewoon in behandeling nemen.
Maar blijkbaar kan jij vanaf 100m afstand al precies zien wat iemands redenen om hiernaartoe te komen zijn.
Niemand hier zegt dat iedereen maar welkom is.[...]
Nou top, dan zijn we er!We moeten gewoon de doorstroming versnellen, verbeteren en uitzettingen beter gaan regelen. Laat jij het de verantwoordelijke partijen weten? Maar zonder gekheid: we hebben in Nederland een tekort van bijna 300.000 woningen. Je kunt moeilijk doorstromen naar een woning die er niet is. Je kunt ook vluchtelingen naar andere opvangcentra sturen, maar verhalen over dat soort locaties kennen we allemaal. Gevolg daarvan is dat omwonenden niet echt staan te springen om mogelijke ellende dus daarin stokt het ook.
Het lijkt er soms op alsof we in Nederland maar één optie hebben: iedereen is welkom en we gaan kijken hoe we problemen op kunnen lossen. De realiteit is echter anders en dat is dat het systeem volledig vast is gelopen. Kut voor mensen op zoek naar een veilige haven, maar het is niet anders.
Het systeem is vastgelopen door actief beleid.
De woningmarkt is opzettelijk verziekt waardoor er een tekort aan huizen is.
Het uitzetten wordt nauwelijks druk op gezet.
Het integreren en de taal leren is wegbezuinigd.
Wat verwacht je dat er dan gaat gebeuren?
Ik blijf de vraag hier stellen want na 10 keer heb ik nog steeds geen antwoord:[...]
Een tijdelijke stop, of aanzienlijke vermindering van het aantal mensen dat je binnen kunt laten, geeft je wel de ademruimte om processen onder handen te nemen, kijken waar knelpunten zitten en hoe je het mogelijk kunt fixen. Wat er daarna gebeurt... who knows. Nu blijf je meer mensen binnenkrijgen dan waar je ruimte voor hebt en moet je meer data verwerken met een enorm personeelstekort. Gevolg is dat de problemen alleen maar toe zullen nemen, en dat moet je ook niet willen.
Hoe ziet een stop er uit in praktijk?
Zijn dat grenscontroles op de wegen?
Of is dat iedereen (ook echte asielzoekers die vermoord worden bij terugkeer) er uit zetten?
En zo ja waarheen dan? Duitsland? België?
Dat personeelstekort los je niet op met een stop. Daar moet je gewoon voor investeren. Maar oh wee als je in je programma hebt staan dat je meer geld naar opvang en verwerken asielzoekers wil....
*knip* s.v.p. geen stroman aanvallen om je punt te maken.stylezzz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Laten we vooropstellen dat vluchtelingen uit oorlogsgebieden etc. wat mij betreft van harte welkom zijn. En ik denk dat daar onder de nederlandse bevolking ook niet veel weerstand tegen is.
[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 17-08-2022 23:05 ]
Dat dus, geen nieuwe aanvragen in behandeling nemen.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:58:
Of is dat iedereen (ook echte asielzoekers die vermoord worden bij terugkeer) er uit zetten?
En zo ja waarheen dan? Duitsland? België?
En hoe denk je dat dat in praktijk uitpakt?hoevenpe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:14:
[...]
Dat dus, geen nieuwe aanvragen om behandeling nemen.
De grens over zetten gaan onze buurlanden niet accepteren.
Dus dan maar de illegaliteit in?
Denk namelijk dat daadwerkelijke asielzoekers sowieso niet terug gaan en de zogenoemde veiligelanders ook niet, want die waren toch niet van plan een verblijfsvergunning te halen of anders weg te gaan.
Zonder opvang/procedure kiezen ze niet voor Nederland, vragen ze elders asiel aan.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:17:
En hoe denk je dat dat in praktijk uitpakt?
De EU is één groot waterbed en Nederland is momenteel één van de plekken met de minste druk.
Natuurlijk kan ik het niet zien, maar de mensen die hier komen kunnen weten wat de voorwaarden zijn voor een verblijfsvergunning. Genoeg veiligelanders die het toch gewoon proberen en daarmee onnodig het systeem frustreren. Natuurlijk moet je iedereen die binnenkomt screenen, maar vervolgens kan iemand die niet door die screening komt tot in den treuren door blijven gaan met bezwaren indienen.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:58:
[...]
Hoe kan je weten of iemand kansloos is zonder naar zijn/haar situatie te kijken?
Dat is namelijk gewoon in behandeling nemen.
Maar blijkbaar kan jij vanaf 100m afstand al precies zien wat iemands redenen om hiernaartoe te komen zijn.
Uiteindelijk is het relatief simpel als kansloze 'vluchteling'. Pleur je paspoort weg, fake je identiteit en je zit relatief safe. Sure, een verblijfsvergunning zit er misschien niet in, maar je kunt ook niet zomaar weggestuurd worden naar waar je vandaan kwam dus je zit alsnog in het rijke Europa.
Hoe en waarom bepaalde systemen niet meer functioneren doet er op dit moment niet eens zoveel meer toe aangezien dat de huidige situatie niet verandert. We krijgen nu meer vluchtelingen binnen dan we kunnen verwerken en er moet meer doorstroming plaatsvinden dan dat er woningen zijn om naar door te stromen. Uitzetten gaat regelmatig niet of nauwelijks door allerlei problemen, bijvoorbeeld in de diplomatieke sfeer ofzo. Integreren moet je ook weer budget en mensen voor hebben.Niemand hier zegt dat iedereen maar welkom is.
Het systeem is vastgelopen door actief beleid.
De woningmarkt is opzettelijk verziekt waardoor er een tekort aan huizen is.
Het uitzetten wordt nauwelijks druk op gezet.
Het integreren en de taal leren is wegbezuinigd.
Wat verwacht je dat er dan gaat gebeuren?
Grenzen dicht is geen doen, maar je kunt wel véél feller optreden. Je moet aangeven waar je vandaan komt, dus je kunt mensen altijd terug naar dat land sturen als een asielaanvraag hier af is gewezen. Wil dat land ze niet? Heel bot maar niet ons probleem. Wij hebben momenteel de ruimte niet dus los 't zelf maar op. Heeft een asielzoeker gelogen over zijn land van herkomst? Heel dom, maar ook niet ons probleem.Ik blijf de vraag hier stellen want na 10 keer heb ik nog steeds geen antwoord:
Hoe ziet een stop er uit in praktijk?
Zijn dat grenscontroles op de wegen?
Verder geen idee hoe je het moet doen met mensen die daadwerkelijk op de vlucht zijn, maar er moet toch wel iets van een limiet mogelijk zijn? Het moet niet zo zijn dat je in theorie ongelimiteerd vluchtelingen zou moeten kunnen ontvangen. Iets als een personeelstekort kun je inderdaad niet oplossen, maar proberen om problemen te fixen terwijl je niet eens toe komt aan het wegwerken van achterstanden gaat ook niet echt werken. Dan blijf je dweilen met de kraan open en wordt het probleem met een beetje pech steeds wat ernstiger.
Voor nu zou ik zeggen, stamp wat noodkampen uit de grond verspreid over Nederland. Koop er desnoods wat boeren voor uit (ben je ook meteen van dat probleem af
Met andere woorden: er is geen oplossing dus deal with it? Hoe zie jij het dan voor je? Momenteel is het inderdaad zo dat veiligelanders nogal regelmatig van de radar verdwijnen. Een aanvraag hier is kansloos, niemand wil ze en uitzetten kan om wat voor reden dan ook niet. En *poef* ze zijn pleite, als een spook voor het systeem. Je kunt ook niet iedereen maar zonder meer accepteren om op die manier in ieder geval niet het zicht verliezen op die mensen. Dus zeg het maar. Hoe los je dit probleem op? Je kunt ook wel blijven roepen dat aangedragen oplossingen niet werken, maar kom dan eens met een alternatief. Mensen die roepen dat het zo niet langer kan maar niet echt oplossingen aandragen hebben we al genoegPhilip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:17:
[...]
En hoe denk je dat dat in praktijk uitpakt?
De grens over zetten gaan onze buurlanden niet accepteren.
Dus dan maar de illegaliteit in?
Denk namelijk dat daadwerkelijke asielzoekers sowieso niet terug gaan en de zogenoemde veiligelanders ook niet, want die waren toch niet van plan een verblijfsvergunning te halen of anders weg te gaan.

En wat als ze hier wel staan?hoevenpe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:19:
[...]
Zonder opvang/procedure kiezen ze niet voor Nederland, vragen ze elders asiel aan.
Graag onderbouwing hiervoor.De hele EU is één groot waterbed en Nederland is momenteel één van de plekken met de minste druk.
*knip* let s.v.p. op ons beleid voor linkdrops, brongebruik en onderbouwing:Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:20:
Graag onderbouwing hiervoor.
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
Brontoetsing #hoedan?!
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing
Quote de relevante onderdelen van die betrouwbare bron of onderbouw het argument zelf vanuit die betrouwbare bron.
[ Voor 57% gewijzigd door defiant op 18-08-2022 00:09 ]
Volgens mij vat dit je hele verhaal samen.SomerenV schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:20:
[...]
Natuurlijk kan ik het niet zien, maar de mensen die hier komen kunnen weten wat de voorwaarden zijn voor een verblijfsvergunning. Genoeg veiligelanders die het toch gewoon proberen en daarmee onnodig het systeem frustreren. Natuurlijk moet je iedereen die binnenkomt screenen, maar vervolgens kan iemand die niet door die screening komt tot in den treuren door blijven gaan met bezwaren indienen.
Uiteindelijk is het relatief simpel als kansloze 'vluchteling'. Pleur je paspoort weg, fake je identiteit en je zit relatief safe. Sure, een verblijfsvergunning zit er misschien niet in, maar je kunt ook niet zomaar weggestuurd worden naar waar je vandaan kwam dus je zit alsnog in het rijke Europa.
[...]
Verder geen idee hoe je het moet doen met mensen die daadwerkelijk op de vlucht zijn, maar er moet toch wel iets van een limiet mogelijk zijn?
Je hebt dus geen antwoord op de vraag hoe die stop in praktijk zou kunnen.
Prima idee.Voor nu zou ik zeggen, stamp wat noodkampen uit de grond verspreid over Nederland. Koop er desnoods wat boeren voor uit (ben je ook meteen van dat probleem af). Dan kun je in ieder geval tijdelijk een hoop vluchtelingen huisvesten.
Een niet werkend idee blijven herhalen heb je nog minder aan.[...]
Mensen die roepen dat het zo niet langer kan maar niet echt oplossingen aandragen hebben we al genoeg
De enige oplossing is tijdelijk bufferen, dus bijvoorbeeld dat soort kamp oplossingen of hotels, en vol inzetten op versnellen proces en uitzettingen daadwerkelijk uitvoeren.
Maar dat kost geld, en dat willen sommige partijen niet.
Graag daadwerkelijke onderbouwing.
Een vage link naar een onbetrouwbare site met als onderwerp 1 land is geen onderbouwing.
Overigens ook een site met een illegale cookie muur waardoor deze niet eens te bezoeken is.
[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 18-08-2022 00:10 ]
Uiteindelijk is er ook gewoon wetgeving waaraan voldaan moet worden: eenieder die asiel aanvraagt heeft het recht op een fatsoenlijke procedure (rule of law).
Ik snap de frustratie van mensen rondom de doorlooptijden maar die is misplaatst - het probleem zit ‘m in het opzettelijk afknijpen van het verwerkingssysteem hierin, niet bij de mensen die hier komen.
En ik zeg ook misplaatst: beeld je maar eens in wat de consequenties voor jezelf zouden kunnen zijn wanneer je niet meer terug kan vallen op wetgeving om je eigen persoon te beschermen (zoals het recht op een eerlijk proces b.v.)
Ik snap de frustratie van mensen rondom de doorlooptijden maar die is misplaatst - het probleem zit ‘m in het opzettelijk afknijpen van het verwerkingssysteem hierin, niet bij de mensen die hier komen.
En ik zeg ook misplaatst: beeld je maar eens in wat de consequenties voor jezelf zouden kunnen zijn wanneer je niet meer terug kan vallen op wetgeving om je eigen persoon te beschermen (zoals het recht op een eerlijk proces b.v.)
Aantal asielzoekers januari t/m mei 2022 Nederland: 15.388 - open grenzenPhilip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:27:
Graag daadwerkelijke onderbouwing.
Aantal asielzoekers januari t/m mei 2022 Denemarken: 833 - gesloten grenzen
Wat is daar niet duidelijk aan?
:strip_exif()/f/image/9NnWtAZKk5AKh5x3An9SzNrC.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://open.overheid.nl/...igratie_%20mei%202022.pdf
Hier zie je dat 70% van de asielverzoeken ingewilligd wordt. Landen waar het percentage laag is, worden sneller beoordeeld en uitgezet. 54% wordt daarvan onder toezicht uitgezet (en gaat dus daadwerkelijk weg of terug).
Het probleem van de overvolle centra zit dus echt in het volume en los je dus niet op door die mensen actief te weren (als het al mogelijk zou zijn),
Dat Denemarken strenger is betekent niet dat Nederland een van de minst strenge was zoals je beweerde.hoevenpe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:39:
[...]
Aantal asielzoekers januari t/m mei 2022 Nederland: 15.388 - open grenzen
Aantal asielzoekers januari t/m mei 2022 Denemarken: 833 - gesloten grenzen
Wat is daar niet duidelijk aan?
Dus nogmaals, graag cijfers en onderbouwing over de hele EU.
Als je de cijfers van vluchtelingenwerk 2021 erbij pakt, zie je dat Nederland naar in noordwest Europa verhoudingsgewijs veel asielzoekers opvangt.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:52:
Dat Denemarken strenger is betekent niet dat Nederland een van de minst strenge was zoals je beweerde.
Oostenrijk is inderdaad een negative uitschieter maar we staan per inwoner in de EU top 5, Denemarken laat ook hier zien dat het anders kan.
In absolute cijfers is Nederland uiteraard geen koploper.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:52:
[...]
Dat Denemarken strenger is betekent niet dat Nederland een van de minst strenge was zoals je beweerde.
Aangezien de problemen in ons land hoofdzakelijk in de doorstroming zit omdat Nederland zo'n beetje het dichtstbevolkte land van de EU is is het aantal aanvragen per km2 landoppervlak vooral bepalend.
Als we dan deze 2 (oppervlak / aanvragen) gegevens mixen kom je op de volgende waarden:
Nederland 0,60 aanvragen per km2
Duitsland 0,42 aanvragen per km2
Frankrijk 0,16 aanvragen per km2
En, oh ja...
Denemarken 0,05 aanvragen per km2.
En in aanvragen per BNP?alexbl69 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:17:toon volledige bericht
[...]
In absolute cijfers is Nederland uiteraard geen koploper.
Aangezien de problemen in ons land hoofdzakelijk in de doorstroming zit omdat Nederland zo'n beetje het dichtstbevolkte land van de EU is is het aantal aanvragen per km2 landoppervlak vooral bepalend.
Als we dan deze 2 (oppervlak / aanvragen) gegevens mixen kom je op de volgende waarden:
Nederland 0,60 aanvragen per km2
Duitsland 0,42 aanvragen per km2
Frankrijk 0,16 aanvragen per km2
En, oh ja...
Denemarken 0,05 aanvragen per km2.
Je kan altijd wel random statistieken er bij halen.
Beetje selectief shoppen in data is geen onderbouwing.
[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 17-08-2022 20:32 ]
Met een lachende “pretbek” dit doordrukken.
Als dat ter apelse taferelen worden kan dit nogal eens behoorlijk escaleren. Dat volk uit Albergen en omgeving pikt niet zoveel.
https://www.tubantia.nl/t...ra-asielzoekers~a4577cbd/
Als dat ter apelse taferelen worden kan dit nogal eens behoorlijk escaleren. Dat volk uit Albergen en omgeving pikt niet zoveel.
Dit is gewoon ondemocratisch en wordt eigenlijk zo door de strot van Albergen geduwd zonder overleg...Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:35:
Met een lachende “pretbek” dit doordrukken.
Daar is niks maar dan ook niks democratisch aan ...
[ Voor 12% gewijzigd door Rockvee2 op 17-08-2022 20:39 ]
Behalve het feit dat er een democratisch verkozen kabinet is dat dit besluit....Rockvee2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:38:
[...]
Dit is gewoon ondemocratisch en wordt eigenlijk zo door de strot van Albergen geduwd zonder overleg...
Daar is niks maar dan ook niks democratisch aan ...
Dat klopt, volgende keer gewoon geen VVD of D66 stemmen, zij doen meer kwaad dan goed...Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Behalve het feit dat er een democratisch verkozen kabinet is dat dit besluit....
Als er nu nog mensen zijn die het kabinet vertrouwen ...
[ Voor 9% gewijzigd door Rockvee2 op 17-08-2022 20:42 ]
Helemaal eens, maar dat maakt nog niet dat deze beslissing ondemocratisch is omdat jij of ik het er niet mee eens ben.Rockvee2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:40:
[...]
Dat klopt, volgende keer gewoon geen VVD of D66 stemmen, zij doen meer kwaad dan goed...
Het is altijd iemand anders die moet opdraaien voor problemen. Nooit dat ene rijke land bij de Noordzee wat doet alsof ze het goed voor elkaar hebben.hoevenpe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:19:
[...]
Zonder opvang/procedure kiezen ze niet voor Nederland, vragen ze elders asiel aan.
De EU is één groot waterbed en Nederland is momenteel één van de plekken met de minste druk.
Zeg nou gewoon dat je buitenlanders liever in het buitenland laat, ongeacht welke context.
Doe dit lekker in een dure wijk in het westen met veel politici. Hier worden ook al asielzoekers opgenomen en recent ook veel Oekraïners.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Behalve het feit dat er een democratisch verkozen kabinet is dat dit besluit....
*knip* generalisaties en suggestie van eigenrichting staan we niet toe.
[ Voor 35% gewijzigd door defiant op 17-08-2022 23:09 ]
De meeste asielzoekers komen toch via Schiphol binnen, maar weinig via de snelweg. Vergeet niet dat een asielzoeker niet zomaar de EU binnenkomt (zie Polen), en diegene die het wel lukken vallen onder het Dublin akkoord. Maar omdat de 'aanvraag' in Ter Apel moet worden gedaan gaan ze daar zo goed als allemaal heen. En ze blijven hangen, zelfs buiten, omdat ze bang zijn, als ze het terrein of de omgeving van het AZC in Ter Apel verlaten dat ze helemaal geen asiel kunnen aanvragen. Het is ook afhankelijk van de gezinssamenstelling. Een alleenstaande man zal sneller geneigd zijn om buiten op die stoel te blijven zitten, terwijl een gezin met jonge kinderen snel weer in een bus stapt en elders dan maar blijft wachten.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:52:
[...]
Een tijdelijke stop is prima mogelijk en het 'tegenhouden' blijkbaar ook, gezien hoe men de de zaken in Japan aanpakt. Het probleem is; dat er zijn twee botsende situaties, er zijn simpelweg teveel asielzoekers en ten tweede Nederland wil zich hoe dan ook houden aan het Verdrag betreffende de status van vluchtelingen. De praktijk is, dat beide scenario's uitvoerbaar te houden, haast niet te doen is.
Ik dacht dat de eerste aanvraag van asiel en opvang in een ander land gedaan werd, en vervolgens bij goedkeuring vluchtelingen pas overgevlogen werden? Is dit in de loop der jaren veranderd?
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Dat is ook wat mij dwars zit. Onze regering (Rutte) heeft met 1 lokatie al tig jaar zitten bezuinigen op capaciteit. N meer capaciteit nodig is komen ze met dat vriendelijke verzoek waarvan ze weten dat het genegeerd gaat worden. En de volgende stap is dat ze 1 lokatie extra aanwijzen, zodat deze ene plek kan gaan mopperen waarom zij de pineut zijn en niemand anders. Klein dorp, hechte gemeenschap enzo kan je ook als variabele gebruiken dat het dorp wel moest gaan steigeren.
De negatieve notaties van Ter Apel dat dus al jaren is leegbezuinigd en overvol wordt gepropt lijkt ook bewust beleid. Gewoon als een snelkookpan laten pruttelen zodat het vanzelf een negatieve connotatie krijgt en niemand er iets mee wil doen. En de lokale partijen zitten in Groningen en die negeerde de overheid toch wel.
Dus zo wordt intens racisme gecultiveerd door de coalitie met Rutte voorop. Iedere keer weer een halfzachte oplossing dat wel mis moet gaan, gewoon omdat ze intens weinig zin hebben om als rechtse partij iets met knuffelbeleid te maken te krijgen. Virtuoze heeft al uitgelegd dat er tussen PVV (openlijk racisme) en de VVD (gesloten racisme) speciale dynamiek zit zodat de ene partij de racistische burger kan aanspreken en de andere als 'redelijk' alternatief opduikt en ze zo beide verkiezingen winnen... en en passent de bevolking een flinke ruk naar rechts kan laten maken.
Maar wat gebeurt er in praktijk: Ter Apel is belachelijk kapotbezuinigd en niet gehoord, de openbare orde wil men ook al wegebezuinigen, asielbeleid is beschamend slecht en zal via de rechter worden afgedwongen en kleine kutdorpen worden tegen elkaar uitgespeeld. Voor dat laatste had bv de overheid ook 5 dorpen kunnen aanwijzen, gedeelde lasten en niet dat gevoel dat er slechts 1 zwarte piet is uitgedeeld. Of beter, opvang in Bloemendaal of zo.
Maar dat het bewust beleid is van de politici om zoveel mogelijk rotzooi te schoppen.
[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 17-08-2022 23:11 ]
In die vliegtuigen zitten ze dan wel met een geldig visum. Dus daar kan je net zo goed niet filteren.Snowwie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:49:
[...]
De meeste asielzoekers komen toch via Schiphol binnen, maar weinig via de snelweg. Vergeet niet dat een asielzoeker niet zomaar de EU binnenkomt (zie Polen), en diegene die het wel lukken vallen onder het Dublin akkoord. Maar omdat de 'aanvraag' in Ter Apel moet worden gedaan gaan ze daar zo goed als allemaal heen. En ze blijven hangen, zelfs buiten, omdat ze bang zijn, als ze het terrein of de omgeving van het AZC in Ter Apel verlaten dat ze helemaal geen asiel kunnen aanvragen. Het is ook afhankelijk van de gezinssamenstelling. Een alleenstaande man zal sneller geneigd zijn om buiten op die stoel te blijven zitten, terwijl een gezin met jonge kinderen snel weer in een bus stapt en elders dan maar blijft wachten.
Een tijdelijke stop is prima mogelijk en het 'tegenhouden' blijkbaar ook, gezien hoe men de de zaken in Japan aanpakt. Het probleem is; dat er zijn twee botsende situaties, er zijn simpelweg teveel asielzoekers en ten tweede Nederland wil zich hoe dan ook houden aan het Verdrag betreffende de status van vluchtelingen. De praktijk is, dat beide scenario's uitvoerbaar te houden, haast niet te doen is.
Japan is overigens ook een eiland, maakt het allemaal wat makkelijker. Daarnaast is het duizenden kilometers verwijderd van elk oorlogsgebied en bijna niet te bereiken. Oh, en dat gaat om toegekende asielstatus, niet om aanvragen zelf.
Ik vraag mij dan altijd af waarom er in verhouding zoveel mensen ''moeten'' worden opgenomen in een klein land wat al propvol zit en er relatief weinig mensen naar Zweden, Noorwegen, Finland gaan waar men zoveel ruimte heeft en veilig is?
[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 17-08-2022 21:09 ]
Ik heb een collega die gevlucht is uit Afghanistan voor de Taliban een aantal jaren geleden. Die is in eerste instantie te voet vertrokken en heeft uiteindelijk vanuit Frankrijk de trein naar Amsterdam gepakt omdat hij daar iemand had zitten die hij kende. Van daaruit heeft hij aangeklopt bij een aanmeldcentrum, is terecht gekomen in een AZC en uiteindelijk doorgestroomd naar een woning. Dus je kunt ook gewoon een land binnenwandelen en hopen op het beste.Monkeydancer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:53:
Ik dacht dat de eerste aanvraag van asiel en opvang in een ander land gedaan werd, en vervolgens bij goedkeuring vluchtelingen pas overgevlogen werden? Is dit in de loop der jaren veranderd?
@Delerium Het is niet alleen Ter Apel waar er tig problemen zijn. In mijn hoekje van de wereld (Weert, Budel, Maarheeze) zijn er ook enorm veel problemen geweest met geweld, diefstal, intimidatie, aanranding en andere minder prettige gedragingen. AZC Kazernelaan (Weert) is definitief gesloten en AZC Cranendonk gaat definitief sluiten, ondanks dat er in beide gevallen aangedrongen is op het open houden. Reden? De aanhoudende ernstige ontwrichting voor de samenleving. Bewoners willen die ellende daar niet meer en de gemeente ook niet. Dat kun je niet alleen toeschrijven aan bezuinigingen of een bepaald beleid. Het zal ongetwijfeld invloed hebben, maar het is niet zo dat je jezelf als volslagen idioot moet gaan gedragen omdat het beleid niet helemaal naar wens is.
Feit? Een kabinet is niet gekozen dat zijn stuk voor stuk poppetjes uit een banencaroussel, de achterliggende goedkeurende macht is gekozen (2e kamerleden in de coalitie).Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
De overheid kan een gemeente overrulen, indien nodig. Ik heb geen verstand van juridische zaken, maar ben erg verbaasd over hoe makkelijk men een bestemmingsplan kan negeren. Lijkt mij dat dit toch wel wat beter moet worden onderbouwd met correcte termijnen en correspondentie dan nu gebeurd is, hopelijk stapt de gemeente naar de rechter om dit duidelijk te maken, tenzij dit natuurlijk volgens de betreffende wetten is gegaan. Niet echt een werkbare situatie als het kabinet van alles naar de klote kan laten gaan en dan bij de gemeente kan dumpen: Nou jongens succes ermee.
erutangiS
Zweden vangt toch behoorlijk wat asielzoekers op. Hun zullen ongetwijfeld ook wel wat problemen hebben, maar net wat je zegt, door de enorme grootte van het land en de relatief lage eigen inwoneraantal is het opvangen daar wat makkelijker.Silent Thunder schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:01:
Ik vraag mij dan altijd af waarom er in verhouding zoveel mensen ''moeten'' worden opgenomen in een klein land wat al propvol zit en er relatief weinig mensen naar Zweden, Noorwegen, Finland gaan waar men zoveel ruimte heeft?
En asielzoekers zijn ook niet dom, ze weten ook wel waar ze de beste kansen hebben op een goed leven. Nederland, Engeland en Duitsland zijn favoriete bestemmingen. Waarom zaten al die asielzoekers daar destijds in Calais in tentenkampen om maar naar Engeland te kunnen terwijl je toch zou zeggen dat Frankrijk ook een rijk land is met vrede? Weer zo'n dunne lijn tussen een 'echte' oorlogsvluchteling of een pure migrant.
Daar is de bevolkingsdichtheid heel anders. Daar heb je een paar grote steden en dorpen en de rest is “woestenij” zonder faciliteiten. Bevinden zich niet de faciliteiten/utiliteiten voor grote nederzettingen.Silent Thunder schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:01:
Ik vraag mij dan altijd af waarom er in verhouding zoveel mensen ''moeten'' worden opgenomen in een klein land wat al propvol zit en er relatief weinig mensen naar Zweden, Noorwegen, Finland gaan waar men zoveel ruimte heeft?
In een land als Nederland moet je al bang zijn wanneer je ergens een schop in de grond steekt om een kabel/leiding te raken….
Voor dit soort generalisaties vragen we altijd een onderbouwing met betrouwbare bronnen, de IQ discussie gaan we hier tevens niet voeren.
[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 17-08-2022 23:13 ]
*knip* bij dit soort beweringen verlangen we altijd een onderbouwing met betrouwbare bronnen.Snowwie schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:11:
[...]
Zweden vangt toch behoorlijk wat asielzoekers op. Hun zullen ongetwijfeld ook wel wat problemen hebben, maar net wat je zegt, door de enorme grootte van het land en de relatief lage eigen inwoneraantal is het opvangen daar wat makkelijker.
En asielzoekers zijn ook niet dom, ze weten ook wel waar ze de beste kansen hebben op een goed leven. Nederland, Engeland en Duitsland zijn favoriete bestemmingen. Waarom zaten al die asielzoekers daar destijds in Calais in tentenkampen om maar naar Engeland te kunnen terwijl je toch zou zeggen dat Frankrijk ook een rijk land is met vrede? Weer zo'n dunne lijn tussen een 'echte' oorlogsvluchteling of een pure migrant.
[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 17-08-2022 23:16 ]
Voor je de vraag krijgt naar cijfers. Hier zijn cijfers uit 2019. Cijfers van nu zijn nagenoeg gelijk.Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:16:
[...]
Daar is de bevolkingsdichtheid heel anders. Daar heb je een paar grote steden en dorpen en de rest is “woestenij” zonder faciliteiten. Bevinden zich niet de faciliteiten/utiliteiten voor grote nederzettingen.
In een land als Nederland moet je al bang zijn wanneer je ergens een schop in de grond steekt om een kabel/leiding te raken….
*knip*
Na 3,5 jaar heeft nog geen 30% een baan, en dat gaat om statushouders. Als ze al een baan hebben gaat het in verreweg de meeste gevallen om deeltijd én vaak met een tijdelijk contract.
Na 12 jaar heeft iets meer dan 50% een baan. Ter vergelijking: het werkloosheidscijfer in Nederland zit onder de 5%. Maar goed, dat gaat voorbij aan de opvangcapaciteit in Nederland, al kan het wel zorgen voor een negatieve tendens rondom asielzoekers. Immers, waarom zoveel moeite doen voor mensen die met een grote waarschijnlijkheid nooit echt financieel bij zullen dragen aan de maatschappij waar ze wel van afhankelijk zijn? En natuurlijk heb je ook autochtonen die in hetzelfde hokje passen. Ook vervelend, maar die kun je niet bij wijze van in de Noordzee dumpen ofzoDat werk is dan ook niet altijd genoeg om van rond te komen. Een flink deel van de werkende statushouders heeft dan ook nog een aanvullende bijstandsuitkering.
[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 17-08-2022 23:15 ]
met Oekrainers reizen ook niet zo veel kanslozen hiernaartoe....een noord afrikaan valt nogal op tussen een groepje Oekrainers laat maar zeggen....dawg schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:01:
[...]
Zolang het witte mensen betreft, zoals Oekraïners. Afghanen, Syriërs, of Afrikanen, dan is er veel weerstand.
voor hun is het veel makkelijker om met Syriers ofzo mee te komen....ze lijken er ook nog een beetje op
@SomerenV het is ook lastig een baan te vinden als je hele integratie en taal leren tegengewerkt wordt. Dat je de gebruiken en omgeving niet kent. Om nog maar niet te spreken van dat je diploma's niet geldig zijn of daadwerkelijke discriminatie op de arbeidsmarkt.
Oh, en als allerlaatste, het feit dat ons stelsel zo ingericht is dat je er nauwelijks op vooruit gaat als je vanuit de bijstand wil gaan werken. Zie ook het middeninkomens topic.
Oh, en als allerlaatste, het feit dat ons stelsel zo ingericht is dat je er nauwelijks op vooruit gaat als je vanuit de bijstand wil gaan werken. Zie ook het middeninkomens topic.
Is de werkeloosheid het gevolg van die negatieve tendens of misschien ook wel de oorzaak? Je krijgt overigens, in deze discussie, primair asiel omdat we het met zijn allen onmenselijk vinden om je terug te sturen naar een plek waar je leven gevaar loopt.SomerenV schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:29:toon volledige bericht
[...]
Voor je de vraag krijgt naar cijfers. Hier zijn cijfers uit 2019. Cijfers van nu zijn nagenoeg gelijk.
Na 3,5 jaar heeft nog geen 30% een baan, en dat gaat om statushouders. Als ze al een baan hebben gaat het in verreweg de meeste gevallen om deeltijd én vaak met een tijdelijk contract.
[...]
Na 12 jaar heeft iets meer dan 50% een baan. Ter vergelijking: het werkloosheidscijfer in Nederland zit onder de 5%. Maar goed, dat gaat voorbij aan de opvangcapaciteit in Nederland, al kan het wel zorgen voor een negatieve tendens rondom asielzoekers. Immers, waarom zoveel moeite doen voor mensen die met een grote waarschijnlijkheid nooit echt financieel bij zullen dragen aan de maatschappij waar ze wel van afhankelijk zijn? En natuurlijk heb je ook autochtonen die in hetzelfde hokje passen. Ook vervelend, maar die kun je niet bij wijze van in de Noordzee dumpen ofzo
Dat 30% binnen 3,5 jaar een baan heeft vind ik overigens niet zo’n hele slechte score; je staat echt versteld van hoe ingewikkeld Nederland is, als je een baan zoekt, nog helemaal los van de taal, de beeldvorming, etcetera. Ik heb ooit statushouders begeleid in de weg naar een baan. Dat waren hoogopgeleide mensen, die gewoon goed Nederlands spraken, goed ingeburgerd waren (1’tje ging zelfs op fietsvakantie
Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:31:
[...]
En in aanvragen per BNP?
Je kan altijd wel random statistieken er bij halen.
Beetje selectief shoppen in data is geen onderbouwing.
offtopic:
Ik denk dat hoeverre de (reputatie van) lokale bevolking Engels wil en kan spreken ook een vrij significante graadmeter zal zijn. Marrokanen kunnen prima uitwijken naar België en Frankrijk, maar de rest zal eerder Engels dan Duits of Deens spreken.
Vrij logisch dat ze bij zo'n grote verandering proberen om iig wel te sturen op een land waar ze zich wel verstaanbaar kunnen maken en de bevolking kunnen verstaan.
Ik denk dat hoeverre de (reputatie van) lokale bevolking Engels wil en kan spreken ook een vrij significante graadmeter zal zijn. Marrokanen kunnen prima uitwijken naar België en Frankrijk, maar de rest zal eerder Engels dan Duits of Deens spreken.
Vrij logisch dat ze bij zo'n grote verandering proberen om iig wel te sturen op een land waar ze zich wel verstaanbaar kunnen maken en de bevolking kunnen verstaan.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Ironisch, je reist de halve wereld over om je geluk te beproeven. Komt hier aan en kan meteen aan de slag als ober in ons kapitool of waar dan ook in de horeca maar je kiest ervoor om een uitkering te trekken omdat werken niet loont. Daar gaat iets goed fout hePhilip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:03:
@SomerenV het is ook lastig een baan te vinden als je hele integratie en taal leren tegengewerkt wordt. Dat je de gebruiken en omgeving niet kent. Om nog maar niet te spreken van dat je diploma's niet geldig zijn of daadwerkelijke discriminatie op de arbeidsmarkt.
Als je dan als ober 60 uur moet werken onder slechte voorwaarden en net zo veel.over houdt als in de bijstand is de keuze snel gemaakt.Wimo. schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:34:
[...]
Ironisch, je reist de halve wereld over om je geluk te beproeven. Komt hier aan en kan meteen aan de slag als ober in ons Capitool of waar dan ook in de horeca maar je kiest ervoor om een uitkering te trekken omdat werken niet loont. Daar gaat iets goed fout he
Als je al aangenomen wordt natuurlijk.
Iemand die de taal beperkt spreekt en een andere kleur heeft komt.niet zo snel aan een baan in de horeca.
En zie daar , een goede reden om hier te komen. Niet echt motiverend deze uitspraken in dit topic.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:36:
[...]
Als je dan als ober 60 uur moet werken onder slechte voorwaarden en net zo veel.over houdt als in de bijstand is de keuze snel gemaakt.
Als je al aangenomen wordt natuurlijk.
Iemand die de taal beperkt spreekt en een andere kleur heeft komt.niet zo snel aan een baan in de horeca.
Als je ook maar enig technisch vermogen hebt ben je welkom bij ASML of een van de vele andere tech bedrijven . Desnoods op de assemblage. Ze smeken hier om personeel. En zo zijn er vast nog meer sectoren.. maar ja, met de go-to discriminatie pet op komt het nooit goed.
Toch vrij opmerkelijk dat ik Polen binnen een jaar a 2 jaar zie integreren. De taal redelijk tot goed beheersen en gemengde huwelijken veel voorkomen.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:03:
En dat een Poolse lasser met ws geen hier erkende diploma’s gisteren al kon beginnen en een naar verhouding vorstelijk salaris krijgt.
Tsja, als je discriminatie gaat ontkennen kom je ook nergens.Wimo. schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:41:
[...]
En zie daar , een goede reden om hier te komen. Niet echt motiverend deze uitspraken in dit topic.
Als je ook maar enig technisch vermogen hebt ben je welkom bij ASML of een van de vele andere tech bedrijven . Desnoods op de assemblage. Ze smeken hier om personeel. En zo zijn er vast nog meer sectoren.. maar ja, met de go-to discriminatie pet op komt het nooit goed.
Wat ik zeg is dat de banen echt niet zo voor het oprapen liggen hoor.
Daarom was er natuurlijk ook een Polen meldpunt, omdat die zo goed integreerden.Rofdof schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:41:
[...]
Toch vrij opmerkelijk dat ik Polen binnen een jaar a 2 jaar zie integreren. De taal redelijk tot goed beheersen en gemengde huwelijken veel voorkomen.
En dat een Poolse lasser met ws geen hier erkende diploma’s gisteren al kon beginnen en een naar verhouding vorstelijk salaris krijgt.
En die kunnen direct aan het werk je, zonder verdere vergunning etc.
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:46:
[...]
Tsja, als je discriminatie gaat ontkennen kom je ook nergens.
[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 17-08-2022 23:23 ]
Right...Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:46:
[...]
Tsja, als je discriminatie gaat ontkennen kom je ook nergens.
Voor iedere 100 werklozen staan er inmiddels 143 vacatures open.
Mensen die de taal niet spreken kun je makkelijker uitbuiten en dat werd dan ook gewoon gedaan. Prima dat daar wat aan gedaan werd en wordt. Iedereen moet gewoon als gelijke behandeld worden op de banenmarkt. Bij AH Online werken voornamelijk Polen (en tegenwoordig ook Hongaren/Bulgaren) in het warehouse, maar inmiddels zijn er ook een paar doorgestroomd als bezorger omdat er tekorten waren (in Eindhoven in ieder geval). Ondanks dat praktisch alle systemen Nederlandstalig zijn kunnen ze redelijk goed uit de voeten. Klanten hebben er ook nauwelijks issues mee Engels te moeten praten, ook al gaat dat niet altijd even vlekkenloos. Ik vind het mooi om te zien, ook omdat je van ze hoort dat ze dit als mooie kans zien om de taal beter en sneller te leren. Van de Amsterdamse vestiging weet ik dat er een stuk meer niet-Nederlandstaligen werken als bezorger. Daar werd ik ook in het Engels aangesproken bij binnenkomstDaarom was er natuurlijk ook een Polen meldpunt, omdat die zo goed integreerden.
En die kunnen direct aan het werk je, zonder verdere vergunning etc.
Dus dat er een meldpunt is wil niet direct zeggen dat het een en al ellende is en dat je de taal niet machtig bent wil niet zeggen dat je geen kans maakt.
Maar, om het weer naar de kern van de discussie te krijgen: het is niet dat je als statushouder hier niet aan de slag kunt wanneer je eenmaal door het systeem bent gegaan en eindelijk een verblijfsvergunning hebt, maar voor het zover is:
- moet je ergens gehuisvest kunnen worden in afwachting van je aanvraag, maar er is nergens ruimte.
- moet er dus ruimte gecreëerd worden maar niemand wil zich daar aan branden door de vele problemen met eerdere AZC's en opvangcentra.
- moet er meer geïnvesteerd worden in een betere doorstroming maar daar is geen personeel en/of budget voor. Je kunt wel meer budget vrijspelen maar óveral zit men met een nijpend personeelstekort.
- en mocht je door hele die ellende heen zijn geraakt moet je gehuisvest worden in een land waar we momenteel een tekort van 300.000 woningen hebben.
Om nog niet te spreken van de mensen waarbij een aanvraag zo goed als kansloos is, maar die het toch blijven proberen en dus onnodig het systeem frustreren. Dat sommige mensen blijven herhalen dat we het op moeten lossen is leuk en aardig, maar fix deze ellende maar 's zonder hard in te grijpen.
Wat verwacht je nou? Vluchtelingen spreken dus geen Engels, hebben trauma's, komen uit oorlogsgebieden, kunnen geen werk vinden, maar wij als Nederland zijnde moeten hemel en aarde bewegen om ze een veilig plekje te geven? In plaats van constant zeggen dat jij het ergens niet mee eens bent ben ik inmiddels wel érg benieuwd naar jouw oplossingen in deze crisis.Philip Ross schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:24:
@SomerenV je vergelijkt Bunde huidige arbeidsmarkt met de werkeloosheid van vorig jaar.
Daarnaast hebben Polen een meer vergelijkbare cultuur en spreken ze wel Engels en hebben ze geen oorlogstrauma.
Niet echt een eerlijke vergelijking lijkt mij.
[ Voor 40% gewijzigd door SomerenV op 17-08-2022 23:31 ]
@SomerenV je vergelijkt Bunde huidige arbeidsmarkt met de werkeloosheid van vorig jaar.
Daarnaast hebben Polen een meer vergelijkbare cultuur en spreken ze wel Engels en hebben ze geen oorlogstrauma.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Ik heb de oplossing helaas niet. Ik vind echter ook dat we mensen die gevaar lopen gedood, gemarteld oid te worden obv hun afkomst, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur of politieke voorkeur moeten helpen. Ik zou niet willen om ze maar aan hun lot over te laten.SomerenV schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:11:
Wat verwacht je nou? Vluchtelingen spreken dus geen Engels, hebben trauma's, komen uit oorlogsgebieden, kunnen geen werk vinden, maar wij als Nederland zijnde moeten hemel en aarde bewegen om ze een veilig plekje te geven? In plaats van constant zeggen dat jij het ergens niet mee eens bent ben ik inmiddels wel érg benieuwd naar jouw oplossingen in deze crisis.
Over de mensen die geen status krijgen, zijn we het denk ik hier allemaal overigens wel eens, wat mij betreft beperken we de discussie dan ook gewoon tot de mensen die hier een status krijgen omdat ze voldoen aan de eisen tot asiel zoals de overheid die stelt. Vraag 1 is, willen we ze helpen. If so, dan komt de vraag hoe en dan wordt het echt heel complex.
Vraag 1 is voor mij 100% ‘ja’. En besef wel, die 300.000 is maar heel beperkt voor statushouders. Er worden nog 14.000 sociale huurwoning per jaar toegewezen aan statushouders. Ik denk dat er berekenen valt hoe veel langer de wachttijd is voor niet statushouders door die 14k woningen en ik denk dat dat, op de totale duur, wel meevalt.
Zoals gezegd; ik heb hier en daar wat vrijwilligerswerk gedaan met en voor vluchtelingen en de verhalen zijn schrijnend. We staan echt niet zo open voor vluchtelingen als land zoals we dat misschien hier wel staan. Nog los van taal, onze gebruiken, trauma’s etc.
Anoniem: 111703
Kansloos verhaal dit. We leven niet in een sprookje.ZieMaar! schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:32:
[...]
Ik heb de oplossing helaas niet. Ik vind echter ook dat we mensen die gevaar lopen gedood, gemarteld oid te worden obv hun afkomst, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur of politieke voorkeur moeten helpen.
Iedereen wilt anderen helpen, zeker als ze gevaar lopen om wat voor reden dan ook. Het gaat nu om de realiteit, en niet om een “gevoel” wat jij of een ander hebt. De realiteit is dat we de afgelopen 6 maanden er 120.000 nieuwe medeburgers hebben bijgekregen, zonder dat we daar de infrastructuur, logistiek, woningen, middelen of energievoorziening voor hebben om dat op te vangen.
Je kán niet ieder mens op de wereld helpen, en Nederland kán niet het antwoord zijn op de problemen in de wereld. Het is naar, het is zielig, het is oneerlijk. Maar het leven is niet eerlijk.
Dat is echt heel selectief, en bijna arrogant om zo te zeggen. Er sterven 800 kinderen onder de vijf jaar per dag simpelweg omdat ze geen toegang hebben tot schoon drinkwater. Die kinderen laat je dus nu aan hun lot over, want die halen we niet naar Nederland toe. En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen van mensen die het véél slechter hebben dan de mensen die hier als status houders binnenkomen (waarvan het grootste deel géén vluchteling is, maar uit een veilig land komt!).Ik zou niet willen om ze maar aan hun lot over te laten.
Denk dat dit op termijn ook niet meer is vol te houden.ZieMaar! schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:32:
[...]
Ik heb de oplossing helaas niet. Ik vind echter ook dat we mensen die gevaar lopen gedood, gemarteld oid te worden obv hun afkomst, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur of politieke voorkeur moeten helpen. Ik zou niet willen om ze maar aan hun lot over te laten.
Toen het vluchtelingenverdrag werd opgesteld was de vluchtelingenstroom maar een fractie van wat het nu is én moesten vluchtelingen die we opnamen nog volledig integreren om hier een succesvol bestaan op te bouwen.
Dat is volledig veranderd. Er zijn in Nederland subculturen ontstaan waarin je als Turk / Marokkaan / Syriër / Afghaan - desnoods illegaal - kunt functioneren zonder ook maar 1 woord Nederlands of Engels te spreken. Er is weinig tot geen incentive om te gaan werken aangezien bij met name de laagstbetaalde banen je er financieel weinig tot niets mee opschiet.
"Vluchten" wordt op deze manier eerder "emigreren". En zolang je maar de juiste antwoorden geeft aan de IND ambtenaar over het waarom je gevlucht bent kom je in aanmerking voor een verblijfsvergunning. Het is toch niet te controleren of je de waarheid spreekt over je geaardheid, geloof of politieke overtuiging. Formeel zijn hier procedures voor, maar door tijd- en personeelsgebrek kunnen die niet allemaal gevolgd worden.
Dat verdrag was opgesteld toen de halve wereld nog koloniën elders had met een wereldoorlog in gedachte en was niet geschreven met in het achterhoofd dat 60-70 jaar later er een hele industrie met mensensmokkel, ngo-schepen e.d. omheen gebouwd zou worden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
*knip* s.vp. geen stroman en whataboutisms.ZieMaar! schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:32:
[...]
Ik heb de oplossing helaas niet. Ik vind echter ook dat we mensen die gevaar lopen gedood, gemarteld oid te worden obv hun afkomst, geloofsovertuiging, seksuele voorkeur of politieke voorkeur moeten helpen. Ik zou niet willen om ze maar aan hun lot over te laten.
Echter is dat totaal onhoudbaar, je verplaatst het probleem alleen maar en wij in de westerse wereld kunnen dat echt niet aan.
*knip* bij zo'n generalisatie verlangen we ook een onderbouwing.
En het is ook niet zo dat europa al zo lang een beschaafd land is. Ook hier hebben verschrikkelijke zaken plaats gevonden voor er een civiele beschaving was.
Dat zal in veel van de herkomstlanden ook moeten gebeuren en dat kunnen de bewoners alleen zelf.
*knip* bij zo'n generalisatie verlangen we ook een onderbouwing.
Maar ik denk niet dat voor en tegenstanders hier uit gaan komen totdat het te laat is. Overal in europa groeien de problemen en met heel veel overeenkomsten. Wegkijken en hopen dat het niet in je eigen omgeving gebeurd is het devies.
[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 18-08-2022 23:06 ]
*knip* bij dit soort verdachtmakingen verlangen we altijd een onderbouwing met betrouwbare bronnen.
[ Voor 60% gewijzigd door defiant op 18-08-2022 23:09 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik vraag me af of dat het doel van die wetgeving is die nu gebruikt wordt. kan me voorstellen dat de gemeenten dit bij de rechter gaan toetsen als het vaak ingezet wordt.MrOleo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:09:
[...]
De overheid kan een gemeente overrulen, indien nodig. Ik heb geen verstand van juridische zaken, maar ben erg verbaasd over hoe makkelijk men een bestemmingsplan kan negeren. Lijkt mij dat dit toch wel wat beter moet worden onderbouwd met correcte termijnen en correspondentie dan nu gebeurd is, hopelijk stapt de gemeente naar de rechter om dit duidelijk te maken, tenzij dit natuurlijk volgens de betreffende wetten is gegaan. Niet echt een werkbare situatie als het kabinet van alles naar de klote kan laten gaan en dan bij de gemeente kan dumpen: Nou jongens succes ermee.
Het argument van de landelijke overheid zal ongetwijfeld 'overmacht' zijn. Maar daar kunnen de gemeenten tegenover stellen dat dit niet opgaat omdat de landelijke overheid deze situatie zelf gecreëerd heeft.brothermaynard schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Ik vraag me af of dat het doel van die wetgeving is die nu gebruikt wordt. kan me voorstellen dat de gemeenten dit bij de rechter gaan toetsen als het vaak ingezet wordt.
Er worden miljoenen, honderden miljoenen mensen bedreigd door gevaar en de dood. Bijvoorbeeld door klimaatverandering. Moeten die dan ook allemaal hier naartoe komen en geholpen worden? Kinderen worden uitgebuit in Pakistan, Bangladesh voor Primark rommel, Chinezen werken dag en dacht voor Action zooi. Die lopen dan niet direct doodsgevaar maar zijn ook schrijnende situaties. Dagelijks worden in de Brazilaanse en Filipijnse achterbuurten mensen vermoord. Moeten die ook allemaal geholpen worden?ZieMaar! schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:32:
[...]
Nee, dit is gewoonweg niet mogelijk.
Onze samenleving is gewoon ook niet ingericht om grote groepen mensen op te vangen zoals nu Tubbergen moet gaan gebeuren. 300 asielzoekers in een klein dorp. Ik weet niet wat voor mensen dit zijn, maar ik vermoed geen gezinnen. En als het wel gezinnen zijn, moeten de kinderen naar school. Onderwijs staat reeds onder druk door personeelstekorten en ziekte. Net als kinderopvang. De politie aldaar heeft nul ervaring met dit soort zaken, de lokale huisarts heeft genoeg aan zn eigen inwoners maar mag straks ook nog een paar 100 extra patiënten erbij doen. De (voornamelijk alleenstaande gok ik) mannen hebben niets te doen daar. Het mythische sprookje van "goed voor de werkgelegenheid" kan wel naar de prullenbak. 9 op de 10 heeft geen opleiding genoten, spreekt de taal niet en geen werkgever zit daarop te wachten. Dus al die mensen belanden uiteindelijk in de bijstand. Of in zwaar onderbetaalde laag geschoold werk waar ze alsnog uitgebuit worden. Ondertussen blijven de mensen Ter Apel maar binnenstromen en weten "we" van gekkigheid niet waar we ze moeten laten. Dan krijg je niet democratische dictatoriale oplossingen zoals gemeenten dwingen tegen de wil van de lokale bevolking om groepen mensen binnen te laten.
Zoals hierboven ook al door @Rofdof gezegd: de problemen in de EU nemen hand over hand toe met illegalen, grote groepen buitengesloten mensen die kansarm zijn maar wel hier verblijven. Dat komt nu reeds meer en meer aan de oppervlakte. Rellen in Parijs, Keulen, Londen, Rome, Malmö, etc. "we" staan als EU op een kruispunt en op deze voet doorgaan is de verkeerde weg. Een tikkende tijdbom die gaat lijden tot een geweldsgolf jegens enerzijds native bewoners en anderzijds de eerder genoemde groepen mensen die niets te verliezen hebben. Zeker als de klimaatverandering nog even doorzet, oogsten mislukken, rivieren opdrogen en temperaturen stijgen zal dit effect fors vergroot worden.
We gaan het zien over 10, 20, 50 jaar. Ik zie de toekomst erg somber in en raak er zelfs depressief van bij tijd en wijle omdat je als burger machteloos bent
Do { Ping } while ( LOL )
Als je er somber en depressief van raakt is het misschien eens tijd om hier niet zo mee bezig te zijn (aka nieuws lezen, aka dit topic lezen + dingen posten). Als je toch machteloos erin staat...Shadow_Agent schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:58:toon volledige bericht
[...]
Er worden miljoenen, honderden miljoenen mensen bedreigd door gevaar en de dood. Bijvoorbeeld door klimaatverandering. Moeten die dan ook allemaal hier naartoe komen en geholpen worden? Kinderen worden uitgebuit in Pakistan, Bangladesh voor Primark rommel, Chinezen werken dag en dacht voor Action zooi. Die lopen dan niet direct doodsgevaar maar zijn ook schrijnende situaties. Dagelijks worden in de Brazilaanse en Filipijnse achterbuurten mensen vermoord. Moeten die ook allemaal geholpen worden?
Nee, dit is gewoonweg niet mogelijk.
Onze samenleving is gewoon ook niet ingericht om grote groepen mensen op te vangen zoals nu Tubbergen moet gaan gebeuren. 300 asielzoekers in een klein dorp. Ik weet niet wat voor mensen dit zijn, maar ik vermoed geen gezinnen. En als het wel gezinnen zijn, moeten de kinderen naar school. Onderwijs staat reeds onder druk door personeelstekorten en ziekte. Net als kinderopvang. De politie aldaar heeft nul ervaring met dit soort zaken, de lokale huisarts heeft genoeg aan zn eigen inwoners maar mag straks ook nog een paar 100 extra patiënten erbij doen. De (voornamelijk alleenstaande gok ik) mannen hebben niets te doen daar. Het mythische sprookje van "goed voor de werkgelegenheid" kan wel naar de prullenbak. 9 op de 10 heeft geen opleiding genoten, spreekt de taal niet en geen werkgever zit daarop te wachten. Dus al die mensen belanden uiteindelijk in de bijstand. Of in zwaar onderbetaalde laag geschoold werk waar ze alsnog uitgebuit worden. Ondertussen blijven de mensen Ter Apel maar binnenstromen en weten "we" van gekkigheid niet waar we ze moeten laten. Dan krijg je niet democratische dictatoriale oplossingen zoals gemeenten dwingen tegen de wil van de lokale bevolking om groepen mensen binnen te laten.
Zoals hierboven ook al door @Rofdof gezegd: de problemen in de EU nemen hand over hand toe met illegalen, grote groepen buitengesloten mensen die kansarm zijn maar wel hier verblijven. Dat komt nu reeds meer en meer aan de oppervlakte. Rellen in Parijs, Keulen, Londen, Rome, Malmö, etc. "we" staan als EU op een kruispunt en op deze voet doorgaan is de verkeerde weg. Een tikkende tijdbom die gaat lijden tot een geweldsgolf jegens enerzijds native bewoners en anderzijds de eerder genoemde groepen mensen die niets te verliezen hebben. Zeker als de klimaatverandering nog even doorzet, oogsten mislukken, rivieren opdrogen en temperaturen stijgen zal dit effect fors vergroot worden.
We gaan het zien over 10, 20, 50 jaar. Ik zie de toekomst erg somber in en raak er zelfs depressief van bij tijd en wijle omdat je als burger machteloos bent
Let op:
Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
Voor discussie over Europese context: Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 3
Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
Voor discussie over Europese context: Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 3