Die staat op geblokkeerd. ik heb ook geen elektrische heater geinstalleerd. Of zit die ook in de F2120 ? ik dacht dat ik die additioneel in het buffervat kon aanbrengen
Dan gaat het waarschijnlijk niet werken met deze te lage 12 graden in je systeem.Jeroen Kool schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:00:
Die staat op geblokkeerd. ik heb ook geen elektrische heater geinstalleerd. Of zit die ook in de F2120 ? ik dacht dat ik die additioneel in het buffervat kon aanbrengen
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
ok. dus hij zal eerst via elektrische heater moeten opwarmen voordat hij kan starten ?
[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen Kool op 11-11-2023 12:03 ]
https://www.nibe.eu/nl-nl...dersteuning/startgids-ibs
Download sowieso de startgids F2120 met SMO40. Deze vind je hier
Download sowieso de startgids F2120 met SMO40. Deze vind je hier
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Bedankt. ik ga lezen en puzzelen. Kom wellicht later nog in de lucht
Lees ook over de compressor verwarming in de installatie handleiding F2120.Jeroen Kool schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:07:
Bedankt. ik ga lezen en puzzelen. Kom wellicht later nog in de lucht
Deze moet minstens 3 uur aan staan.
ja, dat het ik gelezen. Bij opstart staat dat in beeld. Die stap is doorlopen. heeft daarna nog nacht aangestaan.
Startprocedure conform startgids is ook doorlopen. Dus ik zou verwachten dat bij een T van 7grd hij zou moeten kunnen opstarten en dan gaan verwarmen.
Compressor is ook nog 0 x gestart. Dat doet mij vermoeden dat er nog iets anders is wat een start tegenhoud. maar er komt geen melding in beeld. Alles lijkt correct
Instelling modus auto staat op 17 grd voor stop verwarmen.
en 5 grd voor stop bijverwarming. dat stond default zo.
filtertijd heb ik zelf teruggezet van 24 uur naar 1 uur als test.
Startprocedure conform startgids is ook doorlopen. Dus ik zou verwachten dat bij een T van 7grd hij zou moeten kunnen opstarten en dan gaan verwarmen.
Compressor is ook nog 0 x gestart. Dat doet mij vermoeden dat er nog iets anders is wat een start tegenhoud. maar er komt geen melding in beeld. Alles lijkt correct
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbBA3dj9R3CyyNiUnEOVRLJF.jpg?f=user_large)
Menu 5.2.2 en 5.2.3 doorlopen ?Jeroen Kool schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:18:
ja, dat het ik gelezen. Bij opstart staat dat in beeld. Die stap is doorlopen. heeft daarna nog nacht aangestaan.
[Afbeelding]
O, ik denk dat daar iets kan zitten. Menu 5.2.3 is overgeslagen. Ik heb geen schema getekend. Morgen is er iemand fysiek op de locatie bij de warmtepomp. Dan ga ik opnieuw het menu doorlopen.
Nu weet de SMO40 niet hoe het systeem in elkaar zit ? (klinkt logisch.......).
ik ga morgen checken en koppel het resultaat hier even terug. bedankt. geniet nog van de zaterdag.
Nu weet de SMO40 niet hoe het systeem in elkaar zit ? (klinkt logisch.......).
ik ga morgen checken en koppel het resultaat hier even terug. bedankt. geniet nog van de zaterdag.
Beste 'knowbody',
mijn vrouw was in de woning. ik heb het start menu opnieuw doorlopen; en de grafische koppeling gemaakt tussen pomp en afgiftesysteem.. kort daarna is alles opgestart. We gaan nu de hele installatie eens warm laten worden. Woning heeft 10 jaar geen verwarming gehad. Bedankt voor je hulp
mijn vrouw was in de woning. ik heb het start menu opnieuw doorlopen; en de grafische koppeling gemaakt tussen pomp en afgiftesysteem.. kort daarna is alles opgestart. We gaan nu de hele installatie eens warm laten worden. Woning heeft 10 jaar geen verwarming gehad. Bedankt voor je hulp
Wie o wie kan mij een goede Nibe installateur adviseren in Noord-Limburg?
Ik weet de website https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur te vinden maar ik ben opzoek naar Nibe eigenaren met goede ervaringen?
Bedankt voor de reactie(s)
Ik weet de website https://www.nibe.eu/nl-nl/zoek-installateur te vinden maar ik ben opzoek naar Nibe eigenaren met goede ervaringen?
Bedankt voor de reactie(s)
Kijk es aan!Jeroen Kool schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:28:
Beste 'knowbody',
bedankt voor je bericht,G-addict schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:10:
[...]
Ik heb je posts eens teruggelezen. Je hebt alles vloerverwarming waarvan 140m² open staat. Dan ga ik ervanuit dat de rest nageregeld is. Ik ga er even vanuit dat je buffervat parallel is aangesloten en je nog een extra circulatiepomp in het afgiftecircuit hebt. Je post hier de temperaturen van BT25 en BT71, maar daar regelt de warmtepomp niet direct op.
Onderstaande geldt iig voor de SMO40, waarschijnlijk ook voor de S40.
De warmtepomp stuurt eerst naar de gewenste aanvoertemperatuur op sensor BT12 (aanvoer) en regelt ook op de deltaT van de sensoren BT3 (retour) en BT12 (aavoer).
Als je retourtemperatuur op BT3 stijgt of überhaupt relatief hoog is dan zal de compressor niet in frequentie dalen of zelfs optoeren om de gewenste delta T over BT12 en BT3 te handhaven.
De graadminuten tellen af aan de hand van de oplopende temperatuur gemeten op BT25 ten opzichte van de berekende aanvoertemperatuur. Vanaf ongeveer 2,5x de ingestelde graadminuten (dus -150 graadminuten als je de warmtepomp laat starten op -60 graadminuten) zal de compressor gaan optoeren om de graadminuten weg te kunnen werken. Als dit gebeurt stast je stooklijn waarschijnlijk te laag.
de aannames kloppen niet helemaal.
wij hebben geen naregeling, ik heb gewoon de slaapkamers helemaal dicht gezet.
er is inderdaad wel een buffervat (100l) maar deze staat in serie, dus zonder extra pomp.
de stooklijk lijkt mij niet te laag staan, staat op 3-0. het is immers gewoon lekker warm binnen 21.5 graden(moet nog gecalibreerd worden)
ik heb de graadminuten nu gezet op -120. nu maakt ie langere runs op een redelijk constante ~33Hz
snap nogsteeds niet waarom ie niet gewoon rustig de hele dag 25Hz draait.
Welk vermogen heb je.riberts schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:31:
[...]
bedankt voor je bericht,
er is inderdaad wel een buffervat (100l) maar deze staat in serie, dus zonder extra pomp.
de stooklijk lijkt mij niet te laag staan, staat op 3-0. het is immers gewoon lekker warm binnen 21.5 graden(moet nog gecalibreerd worden)
ik heb de graadminuten nu gezet op -120. nu maakt ie langere runs op een redelijk constante ~33Hz
Heb je een ruimtethermostaat?riberts schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:31:
[...]
bedankt voor je bericht,
Verzoek is onlangs uitgevoerd. Ik merkte direct dat de WP met meer vermogen het vat ging verwarmen.Knowbody schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:05:
[...]
Dat vat heb ik ook.
Ik heb 2 verzoeken bij de installateur ingediend:
-Spiralen in serie zetten. Staan nu parallel.
-Leidingen isoleren.
Wat me ook opviel was dat BT6 op den duur een hogere temperatuur aangaf dan BT7, wat vreemd is.
Vandaag had ik een helder moment: check of de sensor helemaal tot het eind in de buis steekt. Nee dus! Een cm verder erin drukken zodat hij tegen het einde komt te liggen en woppa, daar ging de gemeten temperatuur omhoog. Bij het aanpassen vd spiralen is waarschijnlijk het kabeltje aangetrokken.
Hij meette blijkbaar de luchttemperatuur in het pijpje.
41,8 werd 46,2 graden. Opgelost.
:strip_exif()/f/image/JUZBqhy8CRWKdOgjFY9OBKDt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 13-11-2023 14:08 ]
Ik ben nog lang niet zo ver als de meesten hier, ik moet hydraulisch nog een hoop in orde maken wat de vorige eigenaar heeft nagelaten. Helaas gaat dit langzaam omdat de rest van het huis er ook zo aan toe is.
Warmtepomp in combinatie met normale radiatoren, kleine leidingdiameters en enkel glas/geen isolatie was niet zo'n goed plan. Beetje bij beetje wordt het beter.
Ook het uitlezen van mijn Nibe kan ik maar heel beperkt, via de gratis app. Maar wat me enorm opviel afgelopen weekend, is dat de graadminuten bij mij alle kanten opvliegen, dan weer positief, dan weer negatief, met name als de zon op de ramen staat of juist de wind toeneemt (ik woon buitenaf, de weersinvloeden zijn nog duidelijk merkbaar). De waardes die ik binnen enkele uren zag, liepen van +120 tot -100.
Mijn RMU40 zit centraal in de woonkamer en staat ingesteld op 20 graden.
Nu las ik in de installatiehandleiding van de RMU40 dat 1 van de functies is de mogelijkheid tot wijzigen/stabiliseren van de aanvoertemperatuur op basis van de kamertemperatuur.
Ik dacht eens gezien te hebben dat dit afgeraden wordt in ruimtes met vloerverwarming (wat bij mij het geval is), maar dit lees ik niet in de handleiding.
Kan iemand adviseren of ik deze instelling zou moeten wijzigen naar wel of niet corrigeren? En wat zou dit tot gevolg (kunnen) hebben? Langere runs? Of een andere temperatuurinstelling binnen?
Warmtepomp in combinatie met normale radiatoren, kleine leidingdiameters en enkel glas/geen isolatie was niet zo'n goed plan. Beetje bij beetje wordt het beter.
Ook het uitlezen van mijn Nibe kan ik maar heel beperkt, via de gratis app. Maar wat me enorm opviel afgelopen weekend, is dat de graadminuten bij mij alle kanten opvliegen, dan weer positief, dan weer negatief, met name als de zon op de ramen staat of juist de wind toeneemt (ik woon buitenaf, de weersinvloeden zijn nog duidelijk merkbaar). De waardes die ik binnen enkele uren zag, liepen van +120 tot -100.
Nu las ik in de installatiehandleiding van de RMU40 dat 1 van de functies is de mogelijkheid tot wijzigen/stabiliseren van de aanvoertemperatuur op basis van de kamertemperatuur.
Ik dacht eens gezien te hebben dat dit afgeraden wordt in ruimtes met vloerverwarming (wat bij mij het geval is), maar dit lees ik niet in de handleiding.
Kan iemand adviseren of ik deze instelling zou moeten wijzigen naar wel of niet corrigeren? En wat zou dit tot gevolg (kunnen) hebben? Langere runs? Of een andere temperatuurinstelling binnen?
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB
@Knowbody het is een Nibe F2120-8
en ik heb een RMU hangen maar deze heeft geen invloed op de regeling, voor nu.
ik wil eerst de goede stooklijn vinden.
ik wil eerst de goede stooklijn vinden.
Dit heb ik inderdaad ook, nooit aan gedacht dat het gewoon in een buisje kan zitten. ga ik vanavond gelijk even controleren.Knowbody schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:57:
[...]
Verzoek is onlangs uitgevoerd. Ik merkte direct dat de WP met meer vermogen het vat ging verwarmen.
Wat me ook opviel was dat BT6 op den duur een hogere temperatuur aangaf dan BT7, wat vreemd is.
Vandaag had ik een helder moment: check of de sensor helemaal tot het eind in de buis steekt. Nee dus! Een cm verder erin drukken zodat hij tegen het einde komt te liggen en woppa, daar ging de gemeten temperatuur omhoog. Bij het aanpassen vd spiralen is waarschijnlijk het kabeltje aangetrokken.
Hij meette blijkbaar de luchttemperatuur in het pijpje.
41,8 werd 46,2 graden. Opgelost.[Afbeelding]
Als je dat maar zeker weet.riberts schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:49:
@Knowbody het is een Nibe F2120-8
...
Het is nu vandaag 6 graden geweest lange tijd, dan hoef je niet te verwachten dat de WP het kan bijsloffen op 25 Hz.
Hij probeert dat misschien wel, maar komt er dan op den duur achter dat het hem niet gaat worden en toert op.
Zeker als hij stiekum naar de ruimtetemperatuur mag kijken dan weet hij waar hij heen moet en doet allerlei correcties. Dan weet je nooit of je stooklijn ongeveer goed gekozen is want hij trekt een eigen plan.
Graadminuten op -120 betekent hier (met overcapaciteit WP) dat hij begint op 25 Hz, de graadminuten bij iets van -280 aankomen en hij dan gas gaat geven.
Ik heb de graadminuten daarom op -40 gezet, zodat hij bij ongeveer -100 GM al wat optoert.
Let wel: de warmtepomp verwarmt niet tussen 00.00 en 8.30u.
Dat is een keuze (experiment ook) vanwege de veel te grote capaciteit die ik hier heb. En de stooklijn staat vlak op 27 tussen 0 en 10 graden buiten (stooklijn 0)
Belangrijk is dat de buitentemperatuur goed wordt gemeten door de BT1 buitensensor.
Je kunt dat evt monitoren in myuplink.
[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 13-11-2023 16:54 ]
dat weet ik inderdaad zeker, ik kan geen temperatuur instellen op de RMU alleen de -1,-2 etc, weet niet hoe je dat noemt.Knowbody schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:51:
[...]
Als je dat maar zeker weet.
Het is nu vandaag 6 graden geweest lange tijd, dan hoef je niet te verwachten dat de WP het kan bijsloffen op 25 Hz.
Hij probeert dat misschien wel, maar komt er dan op den duur achter dat het hem niet gaat worden en toert op.
Zeker als hij stiekum naar de ruimtetemperatuur mag kijken dan weet hij waar hij heen moet en doet allerlei correcties. Dan weet je nooit of je stooklijn ongeveer goed gekozen is want hij trekt een eigen plan.
Graadminuten op -120 betekent hier (met overcapaciteit WP) dat hij begint op 25 Hz, de graadminuten bij iets van -280 aankomen en hij dan gas gaat geven.
Ik heb de graadminuten daarom op -40 gezet, zodat hij bij ongeveer -100 GM al wat optoert.
Let wel: de warmtepomp verwarmt niet tussen 00.00 en 8.30u.
Dat is een keuze (experiment ook) vanwege de veel te grote capaciteit die ik hier heb. En de stooklijn staat vlak op 27 tussen 0 en 10 graden buiten (stooklijn 0)
Belangrijk is dat de buitentemperatuur goed wordt gemeten door de BT1 buitensensor.
Je kunt dat evt monitoren in myuplink.
ook heb ik het op de SMO nagekeken en het staat inderdaad uit.
hierbij nog een screenshot van de graadminuten en wat andere informatie.
/f/image/0kcZLrytDDo2iO6mMw9j5Sr1.png?f=fotoalbum_large)
Als. Je geen temperatuur kan instellen op je RMU, en enkel de - 2 tot +2 dan is je RMU niet geactiveerd om te sturen en leren.riberts schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:21:
[...]
dat weet ik inderdaad zeker, ik kan geen temperatuur instellen op de RMU alleen de -1,-2 etc, weet niet hoe je dat noemt.
ook heb ik het op de SMO nagekeken en het staat inderdaad uit.
hierbij nog een screenshot van de graadminuten en wat andere informatie.
[Afbeelding]
Onder 1.3.3 kies je dan RMU ipv BT50
Duurt wel een dag of twee voordat hij in en beetje gaat sturen.
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Maar de bedoeling was juist geen bemoeienis van de thermostaat om een goede stooklijn uit te vogelen. Dus dan heeft @riberts de settings juist staan.ReLight schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:14:
[...]
Als. Je geen temperatuur kan instellen op je RMU, en enkel de - 2 tot +2 dan is je RMU niet geactiveerd om te sturen en leren.
Onder 1.3.3 kies je dan RMU ipv BT50
Duurt wel een dag of twee voordat hij in en beetje gaat sturen.
Wat ik zou doen:
Wanneer je huis voldoende heeft aan hele lage temperaturen om de hut toch prima warm te krijgen, dan kunnen de graadminuten beter aangepast worden van -60 naar -40 ipv naar -120.
Je wilt de pauzes niet voelen in de vloer. Korte runs hoef je niet bang voor te zijn.
Wat ik ook zou doen is kiezen voor stooklijn 0.
Dat heeft Nibe 0 genoemd omdat ze waarschijnlijk een vlakke lijn in gedachten hebben gehad. Oftewel, een vaste aanvoertemperatuur!
Stel deze overal, van +20 tot -30 in op 27 graden.
Je stuurt dan niet meer op buitentemperatuur maar min of meer op tijd.
De regeling wordt hiermee superstabiel met ook een hoge COP als gevolg!
Zie ook wat hele lange runs. Wat daar de oorzaak van is, is op basis van deze gegevens niet te achterhalen. Het valt iig op dat de graadminuten onderuit gaan op momenten dat het niet echt heel koud is buiten.martius schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:37:
[...]
@G-addict Interessant stukje dit. Komt weer een vraag aan. Ook al heeft mijn systeem runs van 2 uur het heeft ook onderstaande. Het zijn namelijk niet altijd runs van 2 uur.
[Afbeelding]
Duidt dit dan op een te lage stooklijn (4-1 | ondergrens 20, bovengrens 40) en/of een verkeerde waarde van het aantal graadminuten (-120, gele stippellijn)?
Dan werkt het toch gewoon goed zo? De regeling van Nibe werkt gewoon zo als het nu bij jou gaat. Hij werkt de graadminuten weg door de aanvoertemperatuur iets over de berekende aanvoertemperatuur te trekken, gaat uit en laat de graadminuten weer oplopen tot de ingestelde waarde en begint opnieuw. Vraag me niet waarom, maar zo werkt het wel en het werkt ook goed.riberts schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:31:
[...]
bedankt voor je bericht,
Ik vraaf mij af of zo'n vaste aanvoertemperatuur werkt icm een graadminuten regeling. Als ik hier de aanvoertemperatuur op 27 graden zet bij 8 graden buiten dan zweet ik m'n huis uit. Werkt dit bij jou goed?Knowbody schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:08:
[...]
Maar de bedoeling was juist geen bemoeienis van de thermostaat om een goede stooklijn uit te vogelen. Dus dan heeft @riberts de settings juist staan.
Wat ik zou doen:
Wanneer je huis voldoende heeft aan hele lage temperaturen om de hut toch prima warm te krijgen, dan kunnen de graadminuten beter aangepast worden van -60 naar -40 ipv naar -120.
Je wilt de pauzes niet voelen in de vloer. Korte runs hoef je niet bang voor te zijn.
Wat ik ook zou doen is kiezen voor stooklijn 0.
Dat heeft Nibe 0 genoemd omdat ze waarschijnlijk een vlakke lijn in gedachten hebben gehad. Oftewel, een vaste aanvoertemperatuur!
Stel deze overal, van +20 tot -30 in op 27 graden.
Je stuurt dan niet meer op buitentemperatuur maar min of meer op tijd.
De regeling wordt hiermee superstabiel met ook een hoge COP als gevolg!
Ik weet dat er mensen zijn die met een vaste aanvoertemperatuur werken, zoals @Andrehj . Maar dan wel met een aan/uit regeling, aangestuurd door een aan/uit thermostaat met een erg kleine hysterese van 0,1 graad.
Let wel, de 27 is gekozen omdat ik van de 24 uur minstens 9 uur totaal niet verwarm.G-addict schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:44:
[...]
Ik vraaf mij af of zo'n vaste aanvoertemperatuur werkt icm een graadminuten regeling. Als ik hier de aanvoertemperatuur op 27 graden zet bij 8 graden buiten dan zweet ik m'n huis uit. Werkt dit bij jou goed?
Ik weet dat er mensen zijn die met een vaste aanvoertemperatuur werken, zoals @Andrehj . Maar dan wel met een aan/uit regeling, aangestuurd door een aan/uit thermostaat met een erg kleine hysterese van 0,1 graad.
Tuurlijk werkt dat goed met de GM regeling!
Interessante optie, vaste aanvoer temperatuur. In de nacht dan niet stoken (die 9 uur?).
Met stoooklijn 4 en 20-22 graden ingesteld (wisselt wat) is de berekende aanvoertemperatuur hier varierend van 21-28 graden, ik schat gemiddeld zo rond 25-26 graden.
Of dit met kouder weer ook zou werken geen idee.
Met stoooklijn 4 en 20-22 graden ingesteld (wisselt wat) is de berekende aanvoertemperatuur hier varierend van 21-28 graden, ik schat gemiddeld zo rond 25-26 graden.
Nibe F2120-16 - SMO40
Herstel: kan op de SMO-40 dus wel, staat in menu 5.2.3.ReLight schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:02:
[...]
Kan je eens een foto maken hoe dit er nu er uit ziet op de smo-s40 grafisch?
:strip_exif()/f/image/xbzo8WvMW2k8E9ESAI21w2zv.jpg?f=fotoalbum_large)
Nibe F2120-16 - SMO40
Je krijgt in plaats van een verschuiving in de temperatuur (curve stooklijn), een verschuiving in de tijd (vlakke stooklijn), de tijd dat er verwarmt wordt neemt toe.Kandidat schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:49:
Interessante optie, vaste aanvoer temperatuur.
...
Wordt het te warm, dan loopt de retourtemperatuur op en dan moet de Ta ook oplopen als de compressor z'n vermogen anders niet kwijt kan in het verhogen van de flow. De flow staat dan al op 100%, de freq op 25 Hz, dus de enige manier om minimaal vermogen alsnog kwijt te kunnen is verhogen van de Ta, de SMO regeling doet dat dan ook zo! De graadminuten worden dientengevolge sneller afgebouwd. Runs zijn kort.
Wordt het buiten kouder -warmteverlies neemt toe- dan worden de runs automatisch langer.
Als je het zo gaat doen kun je de eventueel de ruimtethermostaat laten meedoen maar dan zou ik wel een aantal parameters aanpassen dat hij niet teveel mag gaan afwijken op die stooklijn.
Of je doet het op een andere manier om de zaak te begrenzen voordat je de tent uit zweet. Dat kan mbv externe contactjes op AUX ingangen, aangestuurd door bijvoorbeeld Domoticz, geregeld door wat externe temperatuur metingen. Een leuk hulpmiddel daarvoor zijn HUE bewegingssensoren. Deze hebben stiekum ook een temperatuur meting en dat kun je in Domoticz gebruiken.
Hier is het zo dat verwarming geblokkeerd wordt tussen twee tijdstippen en dat gaat middels een extern contact. De graadminuten worden dan op 0 gezet en de GP12 pomp gaat uit.
In de ochtend begint het riedeltje overnieuw.
Het werken met een rechte stooklijn oftewel vaste temperatuur is het uitproberen waard.
Ja.RISL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:36:
[...]
@Knowbody
Mag ik uit je reactie op @riberts opmaken dat mijn RMU ingesteld zou moeten zijn op 'niet corrigeren'?
Om te ervaren.
Het kan best zijn dat je er later voor kiest deze wel te laten sturen. Maar eerst ervaren zonder.
Oke, top, ga ik vanavond instellen.
Het aantal runs haal ik nu uit de app van mijn zonnepanelen, de hoge pieken zijn van mijn WP. Zal eens kijken of dat rustiger wordt.
Het aantal runs haal ik nu uit de app van mijn zonnepanelen, de hoge pieken zijn van mijn WP. Zal eens kijken of dat rustiger wordt.
Dan verwarm je in de nacht niet, of?Knowbody schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:15:
[...]
Let wel, de 27 is gekozen omdat ik van de 24 uur minstens 9 uur totaal niet verwarm.
Tuurlijk werkt dat goed met de GM regeling!
Ik probeer mij een voorstelling te maken van de regeling op basis een vlakke stooklijn icm een ruimtesensor zoals BT50 of RMU samen met de Nibe regeling. Maar ik loop vast op de werking, en wel om het volgende:
De Nibe regeling stuurt op graadminuten. De graadminuten zijn gebaseerd op de aanvoertemperatuur gemeten op BT25. Dus als je een vaste aanvoertemperatuur instelt van zeg 27 graden dan zal de warmtepomp deze temperatuur constant handhaven, ongeacht de binnentemperatuur, daar stuurt de regeling niet op. De binnentemperatuur zal dus blijven oplopen.
Dat de graadminuten fluctueren is niet zo heel spannend, zolang je ruimtetemperatuur maar enigszins stabiel blijft.RISL schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:39:
Ik ben nog lang niet zo ver als de meesten hier, ik moet hydraulisch nog een hoop in orde maken wat de vorige eigenaar heeft nagelaten. Helaas gaat dit langzaam omdat de rest van het huis er ook zo aan toe is.
Deze instelling zit in de SMO onder parameter 1.9.4 en staat af fabriek op 2.RISL schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:39:
Het werkt als volgt: Stel de waarde staat op 1, dan verhoogt de regeling de berekende aanvoertemperatuur met 2 graden als de ruimtetemperatuur 1 graad onder de ingestelde waarde komt. ofwel 0,2 graden per 0,1 graden. Als de ruimtetemperatuur boven de ingestelde temperatuur komt, werkt het natuurlijk precies omgekeerd. De fabriek instelling is 2, dus 4 graden correctie van de berekende aanvoertemperatuur per graad afwijking van de ingestelde ruimtetemperatuur.
Bij vloerverwarming is een grote correctiefactor niet wenselijk vanwege het trage karakter van vloerverwarming. Bij mij staat 1.9.4 ingesteld op 0,5 of zoiets.
Als je alleen radiatoren hebt kan ik mij voorstellen dat het wel eens heel goed kan werken als je deze factor wat hoger zet.
Vraag eens advies aan @Henielma en/of kijk eens naar zijn principeschema's in dit topic, hij heeft ook enkel radiatoren als afgifte.
[ Voor 4% gewijzigd door G-addict op 14-11-2023 13:08 ]
Ik verwarm niet in de nacht omdat ik een veel te zware warmtepomp heb. De nacht gebruik ik voor SWW en dat is ook weer gunstig want het interrupeert de verwarming overdag niet. Daltarief (lees netcongestie, benutten van netwerkcapaciteit) compenseert enigszins het slechtere rendement van de lagere nachttemperatuur.G-addict schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:47:
[...]
Dan verwarm je in de nacht niet, of?
Ik probeer mij een voorstelling te maken van de regeling op basis een vlakke stooklijn icm een ruimtesensor zoals BT50 of RMU samen met de Nibe regeling. Maar ik loop vast op de werking, en wel om het volgende:
De Nibe regeling stuurt op graadminuten. De graadminuten zijn gebaseerd op de aanvoertemperatuur gemeten op BT25. Dus als je een vaste aanvoertemperatuur instelt van zeg 27 graden dan zal de warmtepomp deze temperatuur constant handhaven, ongeacht de binnentemperatuur, daar stuurt de regeling niet op. De binnentemperatuur zal dus blijven oplopen.
De GM regeling werkt gewoon! Hij berekent een Ta van 27 maar de werkelijke Ta gaat daar op den duur overheen (de retourtemperatuur loopt immers op of de GM'n worden te laag en dan gaat de regeling de freq verhogen) en dan worden de GM vanzelf weggewerkt.
De GM regeling is wat dat betreft al een thermostaat ansich.
Doordat de temperatuur oploopt zal de regeling de Ta op den duur verhogen omdat hij anders het vermogen niet kwijt kan. Hij kan de flow niet verhogen want die staat al op 100% en hij kan de freq niet verlagen want die is 25 Hz, dus wat er gebeurt is dat de Ta omhoog gaat.
Het ritueel wordt onderbroken door een keiharde blokkering vd verwarming tussen 2 tijdstippen. Dat is niet perse nodig, dat doe ik in mijn situatie vanwege teveel power vd WP.
[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 14-11-2023 14:15 ]
Dat is niet goed inzichtelijk te maken momenteel. Gevoelsmatig is het wel veel warmer in huis als de zon er op staat door de traagheid van het systeem.G-addict schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:54:
[...]
Dat de graadminuten fluctueren is niet zo heel spannend, zolang je ruimtetemperatuur maar enigszins stabiel blijft.
Bedankt voor de toelichting op de werking, ik ga eens zoeken in het menu. Ik heb geen SMO, maar een F2120, maar ook daar zit het vast in een menu.G-addict schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:04:
[...]
Deze instelling zit in de SMO onder parameter 1.9.4 en staat af fabriek op 2.
Het werkt als volgt: Stel de waarde staat op 1, dan verhoogt de regeling de berekende aanvoertemperatuur met 2 graden als de ruimtetemperatuur 1 graad onder de ingestelde waarde komt. ofwel 0,2 graden per 0,1 graden. Als de ruimtetemperatuur boven de ingestelde temperatuur komt, werkt het natuurlijk precies omgekeerd. De fabriek instelling is 2, dus 4 graden correctie van de berekende aanvoertemperatuur per graad afwijking van de ingestelde ruimtetemperatuur.
Bij vloerverwarming is een grote correctiefactor niet wenselijk vanwege het trage karakter van vloerverwarming. Bij mij staat 1.9.4 ingesteld op 0,5 of zoiets.
Als je alleen radiatoren hebt kan ik mij voorstellen dat het wel eens heel goed kan werken als je deze factor wat hoger zet.
Vraag eens advies aan @Henielma en/of kijk eens naar zijn principeschema's in dit topic, hij heeft ook enkel radiatoren als afgifte.
Behalve de stooklijn terug zetten van 10 naar 6 en een tijdschema voor het SWW heb ik aan de warmtepomp zelf nog niets anders ingesteld.
Zo te zien woon je in een nieuwbouwwoning van 2022, wat is je binnentemperatuur dan als je op een Ta van 27 graden stookt?Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:10:
[...]
Ik verwarm niet in de nacht omdat ik een veel te zware warmtepomp heb. De nacht gebruik ik voor SWW en dat is ook weer gunstig want het interrupeert de verwarming overdag niet. Daltarief (lees netcongestie, benutten van netwerkcapaciteit) compenseert enigszins het slechtere rendement van de lagere nachttemperatuur.
De GM regeling werkt gewoon! Hij berekent een Ta van 27 maar de werkelijke Ta gaat daar op den duur overheen (de retourtemperatuur loopt immers op of de GM'n worden te laag en dan gaat de regeling de freq verhogen) en dan worden de GM vanzelf weggewerkt.
De GM regeling is wat dat betreft al een thermostaat ansich.
Doordat de temperatuur oploopt zal de regeling de Ta op den duur verhogen omdat hij anders het vermogen niet kwijt kan. Hij kan de flow niet verhogen want die staat al op 100% en hij kan de freq niet verlagen want die is 25 Hz, dus wat er gebeurt is dat de Ta omhoog gaat.
Het ritueel wordt onderbroken door een keiharde blokkering vd verwarming tussen 2 tijdstippen. Dat is niet perse nodig, dat doe ik in mijn situatie vanwege teveel power vd WP.
Ik woon in een nieuwbouwwoining van 2020. Dus goed geisoleerd en luchtdicht maar geen balansventilatie (CO2 en vocht gestuurd). Ik verwarm van 9:30-22:30, daarbuiten is de temperatuur ingesteld op 15 graden als zijnde nachtverlaging. Met de frisse nachten van laatst is het niet kouder geweest dan 19,8 graden en de wp trekt het eenvoudig naar 20,5 graden bij een berekende aanvoertemperatuur van 22,5-24 graden. Bij 27 graden aanvoer zou het wel erg warm worden.
De SMO is de regelmodule van de warmtepomp, niet de warmtepomp zelf. Je RMU zal ook op de SMO zijn aangesloten.RISL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:48:
[...]
Bedankt voor de toelichting op de werking, ik ga eens zoeken in het menu. Ik heb geen SMO, maar een F2120, maar ook daar zit het vast in een menu.
Behalve de stooklijn terug zetten van 10 naar 6 en een tijdschema voor het SWW heb ik aan de warmtepomp zelf nog niets anders ingesteld.
Ik vind 20 a 21 graden met lage temperatuur verwarming te kill.G-addict schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:36:
[...]
Zo te zien woon je in een nieuwbouwwoning van 2022, wat is je binnentemperatuur dan als je op een Ta van 27 graden stookt?
Ik woon in een nieuwbouwwoining van 2020. Dus goed geisoleerd en luchtdicht maar geen balansventilatie (CO2 en vocht gestuurd). Ik verwarm van 9:30-22:30, daarbuiten is de temperatuur ingesteld op 15 graden als zijnde nachtverlaging. Met de frisse nachten van laatst is het niet kouder geweest dan 19,8 graden en de wp trekt het eenvoudig naar 20,5 graden bij een berekende aanvoertemperatuur van 22,5-24 graden. Bij 27 graden aanvoer zou het wel erg warm worden.
Het is dan ook rond 22 (ligt eraan waar je mee meet uiteraard) in de woonkamer. De RMU met kalibratie 0 zegt dan 23,4 graden.
Het mag dan een energiezuinige woning zijn, de warmteverliesbereking kwam op 12 kW bij -10 graden. Zelf kom ik een stuk lager uit vanwege extra maatregelen waar niet meer gerekend is.
Vorig jaar stookte ik de klok rond en vond de koude vloer niet echt fijn terwijl de ruimte op temperatuur was. Daarbij waren de slaapkamers (studiekamers) niet warm genoeg volgens de kids.
Dus vandaar in de nacht volledig uit en overdag extra bufferen (inhaalslag) zodat de vloer warm voelt ipv lauw.
Het is nu overal behaaglijk warm.
NB de 27 graden is gewoon gekozen. Wordt het te gek dan kan daar mee gespeeld worden.
Een tikje op de RMU van plus 1 of min 1 op de "curve" is daar dan voor bedoelt.
Het mooie aan de vlakke stooklijn is het rustige gedrag van de warmtepomp cq regeling en als bijvangst de meest gunstige COP.
[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 14-11-2023 16:35 ]
O, haha, wat stom van mij. Ik begreep al totaal niet hiervoor waar iedereen het over had, ik dacht dat de SMO de nieuwe generatie RMU was. Overigens zie ik nu op internet dat de SMO in 1 zin met de buiten-unit (F2120) wordt genoemd en niet met de binnenunit (VVM310 waar hij op gemonteerd zit). Is hier nog een logische verklaring voor?G-addict schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:43:
[...]
De SMO is de regelmodule van de warmtepomp, niet de warmtepomp zelf. Je RMU zal ook op de SMO zijn aangesloten.
[ Voor 19% gewijzigd door RISL op 14-11-2023 16:42 ]
Ik denk dat dat zo is omdat de f2120 ook zonder de vvm310 een smo regelaar nodig heeft. Dus als je de f2120 enkel voor verwarmen en/of koelen gebruikt, of icm een los vat voor sww.RISL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:39:
[...]
O, haha, wat stom van mij. Ik begreep al totaal niet hiervoor waar iedereen het over had, ik dacht dat de SMO de nieuwe generatie RMU was. Overigens zie ik nu op internet dat de SMO in 1 zin met de buiten-unit (F2120) wordt genoemd en niet met de binnenunit (VVM310 waar hij op gemonteerd zit). Is hier nog een logische verklaring voor?
Ik heb het nog even voor je opgezocht:RISL schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:39:
...
Kan iemand adviseren of ik deze instelling zou moeten wijzigen naar wel of niet corrigeren?
Dit staat in de handleiding SMO40 (installateur).
:strip_exif()/f/image/EUfKSzCwKd6EAFu5kN9TbGjM.jpg?f=fotoalbum_large)
Experiment gestart met
- Eigen stooklijn op 28 tussen +20 en -30
- GM naar -50 want alleen tussen 05:00-22:30 wat uitkomt op ongeveer 21 stop-starts
- Filtertijd op 12h
- Vermogen bij DOT -10 naar 8kW
- SWW tussen 09:00-00:00 Smart Control
- Kamer temp op 21 graden (BT50)
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Ja ik ook! 😉martius schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:00:
...
Erg benieuwd wat dit doet met COP en de warmte in vloer, radiatoren en het comfort.
Hoe pas ik een nachtverlaging toe als ik puur op stooklijn "stook"? Dus BT50 is bij mij alleen ter info. Controller is een SMO40.
Edit: Controller type toegevoegd
[ Voor 22% gewijzigd door Hermarcel op 14-11-2023 22:52 ]
Menu 1.3.1 ik vermoed dat je daar de stooklijn met een aantal punten kunt verlagen.Hermarcel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:44:
Hoe pas ik een nachtverlaging toe als ik puur op stooklijn "stook"? Dus BT50 is bij mij alleen ter info. Controller is een SMO40.
@Knowbody Hoe worden bij jou de GM naar 0 gezet? Dag/nacht 1 van het experiment heeft onderstaande GM grafiek opgeleverd en het is denk ik handig om op tijdstip X als de verwarming weer aan mag dat de GM op 0 wordt gezet?Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:17:
[...]
Hier is het zo dat verwarming geblokkeerd wordt tussen twee tijdstippen en dat gaat middels een extern contact. De graadminuten worden dan op 0 gezet en de GP12 pomp gaat uit.
:strip_exif()/f/image/Zrc2RNetv6x1QdTymy9Gc88h.jpg?f=fotoalbum_large)
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Ja dat is een correcte vraag en ik doe dat met een extern contactje op AUX3 die zegt "blokkeer verwarming". Dat kan helaas niet vanuit de programmering voor zover ik kon vinden.martius schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:55:
[...]
@Knowbody Hoe worden bij jou de GM naar 0 gezet? Dag/nacht 1 van het experiment heeft onderstaande GM grafiek opgeleverd en het is denk ik handig om op tijdstip X als de verwarming weer aan mag dat de GM op 0 wordt gezet?
[Afbeelding]
Als dat contactje weer open gaat start de verwarming. Zodra hij geblokkeerd wordt geen de GM naar 0 en blijven daar op.
@Knowbody Niet geprobeerd om vanuit Home Assistent of gelijken de waarde resetten op het moment van blokkeren compressor?
Ik ga dat pad eens onderzoeken of heeft iemand hier al ervaring mee en die wil delen? SMO S40 aansturen/manipuleren vanuit Home Assistant.
Ik ga dat pad eens onderzoeken of heeft iemand hier al ervaring mee en die wil delen? SMO S40 aansturen/manipuleren vanuit Home Assistant.
Waarschijnlijk is dit te simpel maar in mijn Home Assistant zie ik deze entiteit "number.degree_minutes_40012" terug welke ook ogenschijnlijk te manipuleren is waarmee ik de waarde van -85 naar 0 wist te zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HoagjGMTmzMf7dinpSvJP8XD.png?f=user_large)
Iemand ervaring mee om op deze manier de waarde op 0 te houden zodra compressor wordt geblokkeerd en ook de SWW is geblokkeerd?
:fill(white):strip_exif()/f/image/HoagjGMTmzMf7dinpSvJP8XD.png?f=user_large)
Iemand ervaring mee om op deze manier de waarde op 0 te houden zodra compressor wordt geblokkeerd en ook de SWW is geblokkeerd?
Bedankt! Ik heb de SMO20 en heb weer wat leeswerk voor de avond. Ga even zoeken of dit bij de SMO20 ook vermeld staat.Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:51:
[...]
Ik heb het nog even voor je opgezocht:
Dit staat in de handleiding SMO40 (installateur).
[Afbeelding]
Prima oplossing. Aangezien je met de hand de GM op nul kunt zetten zal het ook wel via de modbus entiteit kunnen.martius schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:12:
Waarschijnlijk is dit te simpel maar in mijn Home Assistant zie ik deze entiteit "number.degree_minutes_40012" terug welke ook ogenschijnlijk te manipuleren is waarmee ik de waarde van -85 naar 0 wist te zetten.
[Afbeelding]
Andere oplossing was een eenvoudig timertje met een potentiaal vrij contact.
Ook kun je de SMO herstarten, dan staan de GM op 0 maar de andere zaken ook zoals de zaken die met filtertijd worden berekend. Dus dat is niet zo chique.
Je gaat niet de compressor blokkeren, maar de verwarming. Daardoor kun je nog steeds een SWW run laten uitvoeren (en dat gebeurt bij mij ook, namelijk in de nacht, tijdens die pauze).
@martius
Home Ass. gebruik ik niet.
Dat ik mijn graadminuten op -40 heb gezet is als gevolg van deze redenatie:
Ik monitor (via myuplink) wanneer BT25 en BT71 gelijk aan elkaar zijn. Dat is mijn inziens het moment dat de warmtepomp weer mag beginnen. Ga je langer wachten dan staat het beton warmte af aan het water.
Als na een run de GM op 0 staan gewoon testen wat de waarde van de GM'n is als die 2 temperaturen gelijk zijn aan elkaar. Bij mij is dat tussen -35 en -40 ongeveer dus zo kwam die keuze tot stand ;-)
Home Ass. gebruik ik niet.
Dat ik mijn graadminuten op -40 heb gezet is als gevolg van deze redenatie:
Ik monitor (via myuplink) wanneer BT25 en BT71 gelijk aan elkaar zijn. Dat is mijn inziens het moment dat de warmtepomp weer mag beginnen. Ga je langer wachten dan staat het beton warmte af aan het water.
Als na een run de GM op 0 staan gewoon testen wat de waarde van de GM'n is als die 2 temperaturen gelijk zijn aan elkaar. Bij mij is dat tussen -35 en -40 ongeveer dus zo kwam die keuze tot stand ;-)
JaRISL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:51:
Bedankt! Ik heb de SMO20 en heb weer wat leeswerk voor de avond. Ga even zoeken of dit bij de SMO20 ook vermeld staat.
Zoveel knopjes om mee te spelen. Extern blokkeren is hier nog even een stap te ver, ik hou het nog bij wat de apparatuur zelf kan. Ik heb nu nog maar even Smart Price Adaptation aan laten staan, stooklijn 4
en 21 graden als richttemperatuur. De RMU 40 in de woonkamer (vloerverwarming) doet zover ik weet niets behalve instellingen weergeven en laten aanpassen.
Gevolg is dat bij ons de WP s'nachts meer warmte gaat bufferen in het beton, omdat de prijs dan doorgaans lager is (onlangs 0 cent, toen flink gedraaid). Het levert daarmee ook iets langere runs op, minder regelmatig. Mogelijk ook iets hogere aanvoertemperatuur, dus mogelijk wat lagere COP dan. SMA lijkt actief de GM te manipuleren, want die mag niet onder de -60 komen, maar met deze instellingen onlangs -250 GM. (Of dat moet gekomen zijn omdat ik aan het klooien was geweest met de stooklijnen even).
en 21 graden als richttemperatuur. De RMU 40 in de woonkamer (vloerverwarming) doet zover ik weet niets behalve instellingen weergeven en laten aanpassen.
Gevolg is dat bij ons de WP s'nachts meer warmte gaat bufferen in het beton, omdat de prijs dan doorgaans lager is (onlangs 0 cent, toen flink gedraaid). Het levert daarmee ook iets langere runs op, minder regelmatig. Mogelijk ook iets hogere aanvoertemperatuur, dus mogelijk wat lagere COP dan. SMA lijkt actief de GM te manipuleren, want die mag niet onder de -60 komen, maar met deze instellingen onlangs -250 GM. (Of dat moet gekomen zijn omdat ik aan het klooien was geweest met de stooklijnen even).
Nibe F2120-16 - SMO40
Even een check of ik het goed begrijp, want ik lees 3 maatregelen tegelijk:Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:17:
[...]
Je krijgt in plaats van een verschuiving in de temperatuur (curve stooklijn), een verschuiving in de tijd (vlakke stooklijn), de tijd dat er verwarmt wordt neemt toe.
Wordt het te warm, dan loopt de retourtemperatuur op en dan moet de Ta ook oplopen als de compressor z'n vermogen anders niet kwijt kan in het verhogen van de flow. De flow staat dan al op 100%, de freq op 25 Hz, dus de enige manier om minimaal vermogen alsnog kwijt te kunnen is verhogen van de Ta, de SMO regeling doet dat dan ook zo! De graadminuten worden dientengevolge sneller afgebouwd. Runs zijn kort.
Wordt het buiten kouder -warmteverlies neemt toe- dan worden de runs automatisch langer.
Als je het zo gaat doen kun je de eventueel de ruimtethermostaat laten meedoen maar dan zou ik wel een aantal parameters aanpassen dat hij niet teveel mag gaan afwijken op die stooklijn.
Of je doet het op een andere manier om de zaak te begrenzen voordat je de tent uit zweet. Dat kan mbv externe contactjes op AUX ingangen, aangestuurd door bijvoorbeeld Domoticz, geregeld door wat externe temperatuur metingen. Een leuk hulpmiddel daarvoor zijn HUE bewegingssensoren. Deze hebben stiekum ook een temperatuur meting en dat kun je in Domoticz gebruiken.
Het werken met een rechte stooklijn oftewel vaste temperatuur is het uitproberen waard.
1) Stooklijn vlak
2) Via extern contact onderbreken
3) WP op maximaal 25Hz ingesteld?
Dat laatste snap ik nog niet helemaal (weet ook niet of ik dit kan met SMO 40, zal vast ergens in de menu's zitten).
Dat tweede ook nog niet (behalve jouw specifieke situatie dat je overdag meer wilt opstoken/bufferen ivm comfort als ik het goed begrijp).Want als de SMO het via de graadminuten toch regelt, waarom dan onderbreken? Als het zweten wordt, misschien de vlakke stooklijn iets lager instellen?
Nibe F2120-16 - SMO40
Geen begrenzing op 25 Hz natuurlijk.Kandidat schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:23:
[...]
Even een check of ik het goed begrijp, want ik lees 3 maatregelen tegelijk:
1) Stooklijn vlak
2) Via extern contact onderbreken
3) WP op maximaal 25Hz ingesteld?
Dat laatste snap ik nog niet helemaal (weet ook niet of ik dit kan met SMO 40, zal vast ergens in de menu's zitten).
Dat tweede ook nog niet (behalve jouw specifieke situatie dat je overdag meer wilt opstoken/bufferen ivm comfort als ik het goed begrijp).Want als de SMO het via de graadminuten toch regelt, waarom dan onderbreken? Als het zweten wordt, misschien de vlakke stooklijn iets lager instellen?
Extern contact is hoe ik het doe.
De vlakke stooklijn is iets dat ieder voor zichzelf kan gaan proberen om te ervaren of dat fijn werkt.
Doet de ruimtethermostaat mee dan kijkt de regeling met een schuin oog naar die stooklijn, en kan er van afwijken.
GP10 krijgt spanning zodra verwarming modus groen licht krijgt. Bijvoorbeeld zodra de buitentemperatuur onder de 17 graden komt.RollingRacoon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:35:
Hallo,
In mijn situatie wil ik graag met de SMO40 de temperatuur in huis regelen. Maar de gp10 pomp blijft maar draaien. Ik zou graag willen dat deze pomp aan en uit gaat bij warmte vraag. Weet iemand hoe dit zit. Ik krijg het niet voor elkaar.
[Afbeelding]
Maar we willen juist dat die GP10 aan gaat bij warmte vraag in huis, dus als ik het 21 graden in de woonkamer wil hebben moet deze aan gaan als het 20graden is. en uit gaan bij 21. net als een CV ketel zeg maar.Knowbody schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:59:
[...]
GP10 krijgt spanning zodra verwarming modus groen licht krijgt. Bijvoorbeeld zodra de buitentemperatuur onder de 17 graden komt.
Anders zou het betekenen dat onder de 17 graden het huis continu verwarmd wordt? " GP10 continu aan"
Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase
De gedachte is dat er altijd warmtevraag is bij een bepaalde buiten temperatuur. Die temperatuur kun je natuurlijk verlagen.RollingRacoon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:34:
[...]
Maar we willen juist dat die GP10 aan gaat bij warmte vraag in huis, dus als ik het 21 graden in de woonkamer wil hebben moet deze aan gaan als het 20graden is. en uit gaan bij 21. net als een CV ketel zeg maar.
Anders zou het betekenen dat onder de 17 graden het huis continu verwarmd wordt? " GP10 continu aan"
Zelf hoef ik niet te stoken als het buiten boven de 10 a 11 graden is, dus daar staat die parameter dan ook op.
Nu weet ik niet precies wat je solar heat panels doen mbt die pomp en het vat maar als een buffervat parallel in het systeem zit is het logisch dat daar een pomp zit en ook logisch dat de pomp altijd draait.
Het mooiste is dat je het vat niet nodig hebt (want geen radiatoren) of in serie zet, dan kan de pomp normaliter weg naar dat zal wel niet functioneren met jouw heat panels.
Je zou anders misschien een pompschakelaar kunnen gebruiken die functioneert vanaf een instelbare leidingtemperatuur van bijvoorbeeld 23 graden ik noem maar wat.
[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 16-11-2023 10:50 ]
Ik begrijp het nog niet helemaal, ik wil die pomp die room omcirceld is laten starten en stoppen door de smo40. Maar zodra ik de bedrijfs stand op auto zet gaat GP10 draaien. Ik zou dat starten en stoppen graag middels de temperatuur voeler in de woonkamer doen. Ik begrijp dat het dan een aan/uit regeling wordt.Knowbody schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:47:
[...]
De gedachte is dat er altijd warmtevraag is bij een bepaalde buiten temperatuur. Die temperatuur kun je natuurlijk verlagen.
Zelf hoef ik niet te stoken als het buiten boven de 10 a 11 graden is, dus daar staat die parameter dan ook op.
Nu weet ik niet precies wat je solar heat panels doen mbt die pomp en het vat maar als een buffervat parallel in het systeem zit is het logisch dat daar een pomp zit en ook logisch dat de pomp altijd draait.
Het mooiste is dat je het vat niet nodig hebt (want geen radiatoren) of in serie zet, dan kan de pomp normaliter weg naar dat zal wel niet functioneren met jouw heat panels.
Je zou anders misschien een pompschakelaar kunnen gebruiken die functioneert vanaf een instelbare leidingtemperatuur van bijvoorbeeld 23 graden ik noem maar wat.
Het vat staat inderdaad parallel op het systeem. F2040-12 houdt alleen het vat tussen de 30/35 graden. Die pompt niet door de vloerverwarming heen.
:strip_exif()/f/image/g1dUPZb6GT1dXTZjjC9SU4Nm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sPbGqXn5nOUY0LiTGp6lDFb1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jsd2lGafPnNsz1G242ajbhIo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/shqbVyRtQeGRs5dyCSQBlwXD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LJCtibKUNuLZbGcXYnSUlZRe.jpg?f=fotoalbum_large)
Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase
Nu het kouder wordt ben ik op zoek naar de optimale instellingen van mijn Nibe F-2140 8kW WP SMO40.
Mijn huis is redelijk geïsoleerd.
Bij instellingen:
RMU op 20,5 graden factor 1
Curve helling 5 verschuiving 0 (volgens curve 27 gr aanvoertemp bij 8 gr buitentemp.
Bedrijfstand auto
Graadminuten -60
Voorinstelling alleen vloerverwarming -5 DOT gr
compressor curve verwarming -5 en 9
Laadpomp GP12 auto min toegest. snelheid 40% snelheid in wacht 60%
zien de grafieken uit Uplink van de afgelopen 24 uur er als volgt uit.
Is dit een normaal verloop?
/f/image/xwAWw9IlehLAmDnVMu9fa99l.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BPfLw6EZa5TUszyDVvee6zsX.png?f=fotoalbum_large)
Bij instellingen:
Curve helling 5 verschuiving 0 (volgens curve 27 gr aanvoertemp bij 8 gr buitentemp.
Bedrijfstand auto
Graadminuten -60
/f/image/xwAWw9IlehLAmDnVMu9fa99l.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BPfLw6EZa5TUszyDVvee6zsX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HGRaN9BCn2rbugJUdYe2ixDf.png?f=fotoalbum_large)
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
1
[ Voor 100% gewijzigd door pbleijsw op 16-11-2023 11:24 . Reden: verkeerd geplaatst ]
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Ik zou zeggen:pbleijsw schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:05:
Nu het kouder wordt ben ik op zoek naar de optimale instellingen van mijn Nibe F-2140 8kW WP SMO40.
Bij instellingen:
Bedrijfstand auto
Graadminuten -60
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gooi de stooklijn omlaag of trek hem recht
Zoiets?
:fill(white):strip_exif()/f/image/xJx2je8UrJ8zYWq2p2Vw1CER.png?f=user_large)
Nee absoluut niet!
Vloerverwarming toch, dan of alles op 27 graden zetten of de stooklijn (helling) op 2.
Wordt het te koud dan kies je 3. Begin dus gewoon laag.
Het nadeel van een te hoge stooklijn merk je niet zo snel als een te lage, dus altijd een (te) lage kiezen!
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 16-11-2023 14:44 ]
Enig idee waar deze zit bij een SMO S40? DeltaT tussen BT25 en BT71 is het namelijk rond de 2-4 graden.G-addict schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:04:
[...]
Deze instelling zit in de SMO onder parameter 1.9.4 en staat af fabriek op 2.
Okay. Of al mijn sensoren zijn kapot of ik meet verkeerd. Waardes NIBE vs infrarood-temperatuurmeter op leiding met zwarte ondergrond
Sensor:
BT25 = 28 vs 22
BT71 = 26 vs 20
BT3 & BT12 geven ook de hogere waardes aan.
Wat gaat hier mis?
Sensor:
BT25 = 28 vs 22
BT71 = 26 vs 20
BT3 & BT12 geven ook de hogere waardes aan.
Wat gaat hier mis?
De SMO S40 wijkt best af van de SMO40 en doet dingen anders.martius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:30:
[...]
Enig idee waar deze zit bij een SMO S40? DeltaT tussen BT25 en BT71 is het namelijk rond de 2-4 graden.
De dT is prima.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 16-11-2023 19:20 ]
Met de vaste Ta van 27 na een nachtelijke pauze: van 22.00 - 08.30u
Tr (~Tvloer) is doorgaans dan nog 22 graden bij de start. De start verloopt rustig met 25 Hz vanaf GM -40
Graadminuten lopen terug tot ca -190 waarbij de berekende Ta (27) niet wordt gehaald. Dan vindt de regeling het welletjes en gooit extra kolen op het vuur. De frequentie gaat naar >50 Hz en de Ta gaat de berekende Ta voorbij waardoor de GM beginnen terug te lopen.
Aangezien ik wil dat hij de hele dag doorpruttelt op een laag pitje zit hier de regeling in de weg.
Ik ga dat nu proberen op te lossen door te starten met Ta -2 van 8.30 - 10.00u en Ta -1 van 10.00-11.30.
KISS principe.
Verwarming laat ik doorlopen tot de nacht, SWW run vanaf 03.15 en verwarming vrijgave vanaf 05.30
Geen gekloot met beïnvloeding van de stooklijn, maar deze vastgezet op 25 graden.
25 zonder pauzes is vergelijkbaar met 27 met pauzes. Daarom nu 25.
Ik hoop daarmee lange runs te bereiken waarbij niet wordt opgetoerd.
Benieuwd wat dit gaat doen.
Tr (~Tvloer) is doorgaans dan nog 22 graden bij de start. De start verloopt rustig met 25 Hz vanaf GM -40
Graadminuten lopen terug tot ca -190 waarbij de berekende Ta (27) niet wordt gehaald. Dan vindt de regeling het welletjes en gooit extra kolen op het vuur. De frequentie gaat naar >50 Hz en de Ta gaat de berekende Ta voorbij waardoor de GM beginnen terug te lopen.
Aangezien ik wil dat hij de hele dag doorpruttelt op een laag pitje zit hier de regeling in de weg.
Ik ga dat nu proberen op te lossen door te starten met Ta -2 van 8.30 - 10.00u en Ta -1 van 10.00-11.30.
KISS principe.
Verwarming laat ik doorlopen tot de nacht, SWW run vanaf 03.15 en verwarming vrijgave vanaf 05.30
Geen gekloot met beïnvloeding van de stooklijn, maar deze vastgezet op 25 graden.
25 zonder pauzes is vergelijkbaar met 27 met pauzes. Daarom nu 25.
Ik hoop daarmee lange runs te bereiken waarbij niet wordt opgetoerd.
Benieuwd wat dit gaat doen.
[ Voor 22% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2023 14:17 ]
Hier aan de andere kant van de vlakke curve heeft de SMO S40 een spontane herstart gehad. Resultaten blijven even uit behalve dat ik geen nachtelijke pauze doe aangezien dan de vloer te ver is afgekoeld en het onaangenaam fris aan de voetjes is.
Ik heb het probleem van spontane reboot van de SMO S40 al een tijdje niet waargenomen (wordt gemonitord door home wizard)martius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:07:
Hier aan de andere kant van de vlakke curve heeft de SMO S40 een spontane herstart gehad. Resultaten blijven even uit behalve dat ik geen nachtelijke pauze doe aangezien dan de vloer te ver is afgekoeld en het onaangenaam fris aan de voetjes is.
De nachtelijke pauze is alleen interessant bij een zeer goed geïsoleerde woning waarbij de warmtepomp simpelweg teveel power heeft aan de rand vh stookseizoen.martius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:07:
Bij mij zijn deze random reboots ook al een poos verleden tijd.Knowbody schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:13:
[...]
Ik heb het probleem van spontane reboot van de SMO S40 al een tijdje niet waargenomen (wordt gemonitord door home wizard)
:strip_exif()/f/image/YDVElDX1uLJ7F7pkNvfEgn2X.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja de vloer is constanter warm, echter de ingestelde temp wordt (nog) niet gehaald en het wegwerken of stabiliseren van de GM is ver te zoeken. Bijkomend is het feit dat de compressor niet tot nauwelijks uit gaat wat gezien de GMs me logisch lijkt.
Suggesties?
Zo op het eerste gezicht lijkt dit prima. Het is buiten nu richting het vriespunt, waardoor automatisch langere runs ontstaan waarbij graadminuten oplopen (verder negatief) en rond de -100 stabiliseren wat prima is.martius schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:31:
[Afbeelding]
Ja de vloer is constanter warm, echter de ingestelde temp wordt (nog) niet gehaald en het wegwerken of stabiliseren van de GM is ver te zoeken. Bijkomend is het feit dat de compressor niet tot nauwelijks uit gaat wat gezien de GMs me logisch lijkt.
Suggesties?
Heb je een SWW run rond 04.00 u ?
Als de ingestelde temperatuur niet wordt gehaald bedoel je de ruimtetemperatuur denk ik.
De berekende Ta wordt wel gehaald want dat kun je zien aan de horizontale lijn van de graadminuten.
[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2023 08:03 ]
Nee, SWW mag alleen tussen 09:00-00:00.
Sinds gisteren 16:30-isch lijkt het systeem een beetje de kluts kwijt. Ik kijk het nog ff aan.
Wat zou ik anders kunnen doen?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn bijgewerkte instellingenoverzicht van de SMO20 gepost heb. Tegenwoordig heb ik meer afgifte (woonkamer 1/3 deel plafondverwarming en boven 1 radiator vervangen door een T33 radiator), daarom heb ik de compressor curve op Auto gezet. Dit geeft nu een voor mij verassend goed resultaat.G-addict schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:04:
[...]
Opmerking: Rechtsboven on onderstaand overzicht wordt aangegeven dat de stille stand actief is maar dat is alleen in de zomer het geval.
/f/image/eHTou2GnFJWL6iqlriDPukvM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Henielma op 17-11-2023 10:05 ]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Hartelijk dank! Ik heb alleen nog een hydraulisch schema getekend. Goed plan om daar ook instellingen bij te zetten.
het systeem is niet de kluts kwijt, maar ineens verandert de buitentemperatuur. Als je dan ook maar een kleine wijziging doet op zo'n moment, bijvoorbeeld in de stooklijn, raakt het systeem van slag, en dat zie je meestal terug in "hard moeten werken". Met extra stroomverbruik tot gevolg. Je kunt het beste niets doen, de volgende dag zal het al verbeteren.martius schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:54:
[...]
Nee, SWW mag alleen tussen 09:00-00:00.
Sinds gisteren 16:30-isch lijkt het systeem een beetje de kluts kwijt. Ik kijk het nog ff aan.
Wat zou ik anders kunnen doen?
Vraagje: hoe ben je tot dat eigen bestand gekomen? Weet je nog op basis van welke file dat was?Griever schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:21:
[...]
Hardware is een Lilygo boardje; https://github.com/Xinyuan-LilyGO/T-CAN485 dat doet alsof het een modbus40 accessoire is.
Daarop draait esp software met nibegw: https://github.com/elupus/esphome-nibe
Tenslotte nibe_mqtt met een eigen configuratie bestand voor de SHB10 aangezien deze niet in de lijst van ondersteunde systemen staat. Ik bepaal zelf welke registers ik uitlees: https://github.com/yozik04/nibe-mqtt
Uitlezen/Aansturing via domoticz of home Assistant werken beide. Al is de mqtt autodiscovery van Domoticz nog niet helemaal wat het wezen moet. Ik heb daarom zelf via node-red wat extra tweakjes doorgevoerd.
Dit bracht mij erop om de standaard waarde van 400 GM naar 800 GM te verhogen. Hopelijk blijft hij zo langer onder de berekende waarde zonder extra vermogen te gaan geven.format5 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:23:
25Hz is de minimale frequentie van de compressor bij de F2120 serie werd mij destijds door een medewerker van Nibe verteld.
De stap naar 55 Hz zou kunnen komen door je graadminuten instellingen.
Afhankelijk van wanneer het element bij mag schakelen wordt er een verdeling gemaakt waarop de compressor naar een hogere snelheid gaat om zo de GM naar 0 te brengen als deze te ver negatief worden.
...
Uiteindelijk heeft Nibe een printplaat gestuurd en de boel draait weer. Mijn installateur heeft het geweldig gedaan, maar de service van Nibe zelf is echt om te janken. Maar goed, we hebben weer warm water en dat is toch het belangrijkste.
Anyway, direct weer aan het sleutelen geslagen en mijn SolarEdge via Modbus TCP/IP aangesloten. Nu dat werkt wil ik ook nog steeds graag mijn Solax X1 via modbus koppelen, maar de Solax Pocket Lan lijkt geen modbus te ondersteunen. Er zit echter wel een RS485 poort op de omvormer en ik vroeg me af of ik die zou kunnen gebruiken en die dan via een Waveshare RS485 to Ethernet naar de TCP/IP van de Nibe kunnen koppelen. Is dat iets wat zou kunnen werken?
Anyway, direct weer aan het sleutelen geslagen en mijn SolarEdge via Modbus TCP/IP aangesloten. Nu dat werkt wil ik ook nog steeds graag mijn Solax X1 via modbus koppelen, maar de Solax Pocket Lan lijkt geen modbus te ondersteunen. Er zit echter wel een RS485 poort op de omvormer en ik vroeg me af of ik die zou kunnen gebruiken en die dan via een Waveshare RS485 to Ethernet naar de TCP/IP van de Nibe kunnen koppelen. Is dat iets wat zou kunnen werken?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik kan zeer regelmatig niet het service-menu openen door op de "terug-toets" te drukken.
.
Eerst dacht ik dat het door niet goed indrukken/functioneren van de "terug-toets" kwam.
Maar als ik de toets gebruik om menu's te verlaten werkt hij volledig probleemloos.
En er zijn ook momenten waarop het probleemloos lukt.
.
Inmiddels heb ik de indruk gekregen dat wanneer de warmtepomp "druk bezig is" het tijdelijk niet mogelijk is om het servicemenu te activeren.
Is dat zo?
En zo ja, op welke momenten kan je het service-menu wel/niet openen?
.
Eerst dacht ik dat het door niet goed indrukken/functioneren van de "terug-toets" kwam.
Maar als ik de toets gebruik om menu's te verlaten werkt hij volledig probleemloos.
En er zijn ook momenten waarop het probleemloos lukt.
.
Inmiddels heb ik de indruk gekregen dat wanneer de warmtepomp "druk bezig is" het tijdelijk niet mogelijk is om het servicemenu te activeren.
Is dat zo?
En zo ja, op welke momenten kan je het service-menu wel/niet openen?
Ik heb eerst zelf wat in elkaar gedraaid maar nav een kleine opschoonactie van mijn eigen configuratie om een ander forumlid op gang te helpen heb ik het op een manier voor elkaar die wat minder werk is.Luqq schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:23:
[...]
Vraagje: hoe ben je tot dat eigen bestand gekomen? Weet je nog op basis van welke file dat was?
Ik gebruik het profiel van de SMO40. Mijn configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
| mqtt: host: 192.168.1.[ip van van mosqitto server] port: 1883 protocol: 5 nibe: model: SMO40 word_swap: true nibegw: ip: 192.168.1.[ip van nibegw] listening_port: 9999 read_port: 9999 write_port: 10000 poll: interval: 60 coils: - alarm-reset-45171 - allow-additive-heating-47370 - allow-cooling-47372 - allow-heating-47371 - bf1-ep14-flow-40072 - bt1-average-1h-40185 - bt1-average-24h-42100 - bt50-room-temp-s1-40033 - bt63-add-supply-temp-40121 - bt6-hw-load-40014 - bt71-ext-return-temp-40152 - calc-cooling-supply-s1-44270 - calc-cooling-supply-s1-44270 - calc-supply-s1-43009 - cool-offset-s1-48739 - degree-minutes-16-bit-43005 - eb100-be1-current-40083 - eb100-be2-current-40081 - eb100-be3-current-40079 - eb101-cpr-frequency-desired-f2040-40782 - eb101-ep14-actual-cpr-frequency-outdoor-unit-44701 - eb101-ep14-bt12-condensor-out-44058 - eb101-ep14-bt15-liquid-line-44060 - eb101-ep14-bt16-evaporator-44363 - eb101-ep14-bt28-outdoor-temp-44362 - eb101-ep14-bt3-return-temp-44055 - eb101-ep14-calc-ou-compressor-freq-44775 - eb101-ep14-calculated-power-outdoor-unit-44706 - eb101-ep14-compressor-starts-44069 - eb101-ep14-compressor-state-44457 - eb101-ep14-current-sensor-44866 - eb101-ep14-defrosting-outdoor-unit-44703 - eb101-ep14-fan-speed-step-44979 - eb101-ep14-high-pressure-sensor-outdoor-unit-44699 - eb101-ep14-inverter-temperature-44978 - eb101-ep14-low-pressure-sensor-outdoor-unit-44700 - eb101-ep14-tot-cooling-op-time-compr-40737 - eb101-ep14-tot-hw-op-time-compr-44073 - eb101-ep14-tot-op-time-compr-44071 - eb101-speed-charge-pump-44396 - external-adjustment-s1-47032 - fuse-47214 - heat-curve-s1-47007 - heat-offset-s1-47011 - holiday-activated-48043 - hot-water-comfort-mode-47041 - hw-production-47387 - max-supply-system-1-47019 - min-supply-system-1-47015 - operational-mode-heat-medium-pump-47138 - own-heating-curve-p1-47026 - own-heating-curve-p2-47025 - own-heating-curve-p3-47024 - own-heating-curve-p4-47023 - own-heating-curve-p5-47022 - own-heating-curve-p6-47021 - own-heating-curve-p7-47020 - periodic-hw-47050 - periodic-hw-interval-47051 - prio-43086 - room-sensor-setpoint-s1-47398 - run-time-hwc-47054 - start-temperature-cooling-47374 - start-temperature-hw-economy-47045 - start-temperature-hw-luxury-47043 - start-temperature-hw-normal-47044 - status-cooling-43024 - stop-temperature-heating-47375 - stop-temperature-hw-economy-47049 - stop-temperature-hw-luxury-47047 - stop-temperature-hw-normal-47048 - stop-temperature-periodic-hw-47046 - tot-op-time-add-43081 |
Er zijn nog veel meer sensoren in de SMO40 json op github beschikbaar maar deze wilde ik uitlezen en werkte ook nog. Is een beetje trial en error geweest om tot de goede lijst te komen die werkt op de SHB10.
Ah super bedankt man!Griever schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:42:
[...]
Ik heb eerst zelf wat in elkaar gedraaid maar nav een kleine opschoonactie van mijn eigen configuratie om een ander forumlid op gang te helpen heb ik het op een manier voor elkaar die wat minder werk is.
Ik gebruik het profiel van de SMO40. Mijn configuratie:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 mqtt: host: 192.168.1.[ip van van mosqitto server] port: 1883 protocol: 5 nibe: model: SMO40 word_swap: true nibegw: ip: 192.168.1.[ip van nibegw] listening_port: 9999 read_port: 9999 write_port: 10000 poll: interval: 60 coils: - alarm-reset-45171 - allow-additive-heating-47370 - allow-cooling-47372 - allow-heating-47371 - bf1-ep14-flow-40072 - bt1-average-1h-40185 - bt1-average-24h-42100 - bt50-room-temp-s1-40033 - bt63-add-supply-temp-40121 - bt6-hw-load-40014 - bt71-ext-return-temp-40152 - calc-cooling-supply-s1-44270 - calc-cooling-supply-s1-44270 - calc-supply-s1-43009 - cool-offset-s1-48739 - degree-minutes-16-bit-43005 - eb100-be1-current-40083 - eb100-be2-current-40081 - eb100-be3-current-40079 - eb101-cpr-frequency-desired-f2040-40782 - eb101-ep14-actual-cpr-frequency-outdoor-unit-44701 - eb101-ep14-bt12-condensor-out-44058 - eb101-ep14-bt15-liquid-line-44060 - eb101-ep14-bt16-evaporator-44363 - eb101-ep14-bt28-outdoor-temp-44362 - eb101-ep14-bt3-return-temp-44055 - eb101-ep14-calc-ou-compressor-freq-44775 - eb101-ep14-calculated-power-outdoor-unit-44706 - eb101-ep14-compressor-starts-44069 - eb101-ep14-compressor-state-44457 - eb101-ep14-current-sensor-44866 - eb101-ep14-defrosting-outdoor-unit-44703 - eb101-ep14-fan-speed-step-44979 - eb101-ep14-high-pressure-sensor-outdoor-unit-44699 - eb101-ep14-inverter-temperature-44978 - eb101-ep14-low-pressure-sensor-outdoor-unit-44700 - eb101-ep14-tot-cooling-op-time-compr-40737 - eb101-ep14-tot-hw-op-time-compr-44073 - eb101-ep14-tot-op-time-compr-44071 - eb101-speed-charge-pump-44396 - external-adjustment-s1-47032 - fuse-47214 - heat-curve-s1-47007 - heat-offset-s1-47011 - holiday-activated-48043 - hot-water-comfort-mode-47041 - hw-production-47387 - max-supply-system-1-47019 - min-supply-system-1-47015 - operational-mode-heat-medium-pump-47138 - own-heating-curve-p1-47026 - own-heating-curve-p2-47025 - own-heating-curve-p3-47024 - own-heating-curve-p4-47023 - own-heating-curve-p5-47022 - own-heating-curve-p6-47021 - own-heating-curve-p7-47020 - periodic-hw-47050 - periodic-hw-interval-47051 - prio-43086 - room-sensor-setpoint-s1-47398 - run-time-hwc-47054 - start-temperature-cooling-47374 - start-temperature-hw-economy-47045 - start-temperature-hw-luxury-47043 - start-temperature-hw-normal-47044 - status-cooling-43024 - stop-temperature-heating-47375 - stop-temperature-hw-economy-47049 - stop-temperature-hw-luxury-47047 - stop-temperature-hw-normal-47048 - stop-temperature-periodic-hw-47046 - tot-op-time-add-43081
Er zijn nog veel meer sensoren in de SMO40 json op github beschikbaar maar deze wilde ik uitlezen en werkte ook nog. Is een beetje trial en error geweest om tot de goede lijst te komen die werkt op de SHB10.
Waarom is de service van Nibe slecht?Aziraphale schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:34:
Uiteindelijk heeft Nibe een printplaat gestuurd en de boel draait weer. Mijn installateur heeft het geweldig gedaan, maar de service van Nibe zelf is echt om te janken. Maar goed, we hebben weer warm water en dat is toch het belangrijkste.![]()
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Vlakke stooklijn houdt ie nu langer vol door de parameter voor de backup heater te wijzigen van 400 naar 1500 GM !!
Dat is wat ik wilde bereiken.
Dat is wat ik wilde bereiken.
Weet er ook iemand hoe je een melding kunt verwijderen? Ik heb de draadloze RMU S40 in de VVM S320 verwijderd en krijg nu steeds meldingen dat de verbinding met de draadloze unit weggevallen is.
Krijg je die melding in de app of myuplink ?Aziraphale schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:21:
Weet er ook iemand hoe je een melding kunt verwijderen? Ik heb de draadloze RMU S40 in de VVM S320 verwijderd en krijg nu steeds meldingen dat de verbinding met de draadloze unit weggevallen is.
Je kunt meldingen in de app naar links schuiven dan komt de prullenbak.
In de app en op de binnenunit. In de app raak ik ze nog wel kwijt, maar op de binnenunit blijft hij hangen.Knowbody schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:30:
[...]
Krijg je die melding in de app of myuplink ?
Je kunt meldingen in de app naar links schuiven dan komt de prullenbak.
In de SMO S40 zit dit in menu 7.9.4 loglijsten
En daar kun je hem ook verwijderen?