Toon posts:

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste
Acties:

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-03 11:06

HFman

Waar een wil is..

The-Source schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:36:
[...]

Klopt het dat die binary alleen maar met een github account is binnen te halen?

Heb zelf een hekel aan het maken van account bij allerlei websites voor iets simpels. Lees weer een kans dat je mail adres op straat komt
Daar is een "hobby" email adres ook handig... en ja zonder account kun je hem dacht ik niet downloaden.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:08
The-Source schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:36:
[...]

Klopt het dat die binary alleen maar met een github account is binnen te halen?

Heb zelf een hekel aan het maken van account bij allerlei websites voor iets simpels. Lees weer een kans dat je mail adres op straat komt
Ja want het zijn echt nog alpha builds. Ik ga deze kerstvakantie wel even tijd er in stoppen om een v3.1 release er op te zetten.

• HFman

HFman

Waar een wil is..

thehog schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:38:
Yep hier is het weer byte 25. Kan het nog niet met grote zeker zeggen hoe het zit helaas :(
Het is de eerste byte van 120 denk ik. Bij zo wel H en J is deze "5" wanneer de backup heater niet mee mag doen in een defrost, en is "6" wanneer deze wel mee mag doen.

Bij mij mag hij niet mee doen en vandaar is eerste byte van 120 "5".

Er is een 1 post (de eerste) waar dit anders om staat, maar ben bang dat deze per ongeluk om gedraad is, alle andere logs laten dit elke keer zien.

• thehog
HFman schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:36:
[...]

Het is de eerste byte van 120 denk ik. Bij zo wel H en J is deze "5" wanneer de backup heater niet mee mag doen in een defrost, en is "6" wanneer deze wel mee mag doen.

Bij mij mag hij niet mee doen en vandaar is eerste byte van 120 "5".

Er is een 1 post (de eerste) waar dit anders om staat, maar ben bang dat deze per ongeluk om gedraad is, alle andere logs laten dit elke keer zien.
Hmm zou best kunnen ja. Ook ergens waar hij van 1 naar 2 gaat maar dat is dezelfde 3e en 4e bit. Ik ga eens kijken of dat werkt.

• HFman

HFman

Waar een wil is..

MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:18:
[...]

Euh... Ja of ie wel uit gaat als de water temperatuur regeling bereikt is heb ik nog niet gezien.
Ben vrij snel afgestapt van de thermostaatregeling omdat ik van mening ben dat EvoHome echt ruk aanstuurt.

Laatste opmerking kan ik alleen maar onderschrijven. En dan heb ik nog een T-Cap ook :X

Beetje spijt van inmiddels. Maargoed, zullen het ermee moeten doen.
Evohome werkt prima.. alleen niet met "hun" aan stuurkastje (aan/uit) naar de WP.

Ik gebruik evohome voor de zone regelingen, en lees per ruimte uit wat de warmte behoefte is.
Hiermee stuur ik via Home assistant en Heisamon de WP weer aan.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:05
HFman schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:46:
[...]

Evohome werkt prima.. alleen niet met "hun" aan stuurkastje (aan/uit) naar de WP.

Ik gebruik evohome voor de zone regelingen, en lees per ruimte uit wat de warmte behoefte is.
Interessant! Ik ben hier net mee aan 't klooien (via NodeRed). Kan je delen wat voor principe je daarvoor hanteer? ik heb 8 ruimtes met allemaal verschillende setpoints (en actuele temperatuur), hoe maak je daarvan 1 sturing naar de WP?

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HFman schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:46:
[...]

Das wel vrij basaal aan de werking van evohome.

De sturing van de brd91t is echt helemaal ruk idd. De zone sturing zelf ben ik nog niet eens aan toegekomen sinds ik de wp heb. Heb vrijwel alle motoren los gehaald.

[Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2022 22:51]

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:00
Heb geprobeerd een bijdrage te leveren aan dit project. Omdat ik domoticz gebruik heb ik de heishamon mqtt domoticz plugin geupdatet en pull request ingediend.

Omdat ik zelf op max flow draai wil ik de pompsnelheid met domoticz kunnen aanpassen. Ik heb zitten dubben voor het juiste device type voor deze max pump duty, maar ik denk dat toch thermostate het beste past. Een slider/level bar past onvoldoende, want die gaat van 0-100% en een selector switch met 64-254 = 190 opties zag er niet uit. Heb er thermostate van gemaakt en dit is eenvoudig te zetten. Je moet even door de 'Celsius' waarde heen kijken.

Heb SetCurves toegevoegd en diverse temperatures omgezet naar thermostates omdat deze aangepast kunnen worden. Tevens gefixed voor heishamon v3.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19
Bij een kleine rule die ik gemaakt heb zoek ik wat hulp, het gaat om de onderstaande rule:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
on @Compressor_Freq then
  if @Pump_Flowrate_Mode == 1 then
    if @Compressor_Freq > 0 then
      if @SetMaxPumpDuty < 197 then
        @SetMaxPumpDuty = 197;
      end
    else
      @SetMaxPumpDuty = 128;
    end
  end
end

Bij het opslaan van de rule zie ik als foutmelding in de console:
code:
1
2
3
ERROR: unknown token 'rate_...'
rules memory used: 568 / 16384
new ruleset failed to parse, using previous ruleset

Ziet iemand wat mijn fout is?

De rule heb ik gemaakt omdat het starten van de warmtepomp bij lage Ta's vaak mis gaat, omdat de pomp niet of te laat het debiet verhoogd en de warmtepomp dan al afgeslagen is omdat hij (ver) over z'n Ta setpoint heen is geschoten. De oplossing die ook @padoempats hanteert weet ik uit het andere topic is de pomp op max duty te laten draaien, maar dat wil je niet als de warmtepomp afgeslagen is omdat hij daadwerkelijk z'n warmte niet kwijt kan. Dus ik wil de pompsnelheid verlagen als de compressor uitstaat, maar gelijk weer verhogen als de compressor gaat draaien (evt. kan het ook op basis van de kwh meter, dat is misschien nog iets sneller, maar dat zal in de praktijk moeten blijken). Het kan uiteraard ook via Home Assistant/o.i.d. maar ik wil eigenlijk dat de warmtepomp het min of meer zelf regelt en niet van een externe (wifi) verbinding afhankelijk is.

Mocht het relevant zijn ik draai: 3.1-beta

• thehog
@CurlyMo heb jij een idee?

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:13

CurlyMo

www.pilight.org

Nee, niet direct. Enige wat ik me nu kan bedenken is dat hier wat aanvullingen nodig zouden kunnen zijn:
https://github.com/IgorYb...haMon/rules.cpp#L172-L173
Diff:
1
2
3
          char cpy[MAX_TOPIC_LEN];
+         memset(&cpy, 0, MAX_TOPIC_LEN);
          memcpy_P(&cpy, topics[x], MAX_TOPIC_LEN);

En natuurlijk op de andere locaties waar dezelfde logica te vinden is.

Het zou kunnen dat hij een cpy met trailing meuk vergelijkt met de variabele in de ruleset. Nu dwingen we een escape character af.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:19:
[...]

Nee, niet direct. Enige wat ik me nu kan bedenken is dat hier wat aanvullingen nodig zouden kunnen zijn:
https://github.com/IgorYb...haMon/rules.cpp#L172-L173
Diff:
1
2
3
          char cpy[MAX_TOPIC_LEN];
+         memset(&cpy, 0, MAX_TOPIC_LEN);
          memcpy_P(&cpy, topics[x], MAX_TOPIC_LEN);

En natuurlijk op de andere locaties waar dezelfde logica te vinden is.

Het zou kunnen dat hij een cpy met trailing meuk vergelijkt met de variabele in de ruleset. Nu dwingen we een escape character af.
Ik denk dat ik hem al zie. Hij matched eerst op TOP1 (Pump_Flow) en niet op Pump_Flowrate_Mode en dan blijft 'rate_Mode' dus over. Even kijken hoe dat opgelost kan worden.

edit: @CurlyMo moet er een if (size == len) bij?

[Voor 3% gewijzigd door thehog op 30-12-2022 21:01]

• llevering
thehog schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:43:
[...]

Ik denk dat ik hem al zie. Hij matched eerst op TOP1 (Pump_Flow) en niet op Pump_Flowrate_Mode en dan blijft 'rate_Mode' dus over.
Zonder dat if statement kan ik voor nu wel. Die heb ik eruit gehaald dan komen we een stap verder, helaas wel nog een error:

code:
1
2
3
4
5
6
rule #1 was prepared in 2827 microseconds
rule #1 was parsed in 16705 microseconds
bytecode is 209 bytes
FATAL: 'get_token_val_cb' did not return a value
rules memory used: 780 / 16384
new ruleset failed to parse, using previous ruleset

Bedankt voor al het werk dat jullie erin steken en gestoken hebben!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

thehog schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:43:
[...]

Ik denk dat ik hem al zie. Hij matched eerst op TOP1 (Pump_Flow) en niet op Pump_Flowrate_Mode en dan blijft 'rate_Mode' dus over. Even kijken hoe dat opgelost kan worden.

edit: @CurlyMo moet er een if (size == len) bij?
@llevering De nieuwe binary staat klaar om getest te worden:
https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/3811242503

• llevering
Helaas zie ik geen verandering, versie geeft ook nog 3.1-beta weer dus misschien dat de update niet goed gaat. In ieder geval heb ik nog steeds de eerste foutmelding als ik '@Pump_Flowrate_Mode' in de rule gebruik. :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

llevering schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:58:
[...]

Helaas zie ik geen verandering, versie geeft ook nog 3.1-beta weer dus misschien dat de update niet goed gaat. In ieder geval heb ik nog steeds de eerste foutmelding als ik '@Pump_Flowrate_Mode' in de rule gebruik. :)
Of de update goed is gegaan kan je zien in de logs

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

llevering schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:58:
[...]

Kan je deze eens proberen:
https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/3812547365

• thehog
Topic token gaat nu goed maar krijg nu ook zelfde tweede error: "FATAL: 'get_token_val_cb' did not return a value"

edit: dat zit fout in de rules:
@Max_Pump_Duty in de if ipv @SetMaxPumpDuty
@llevering dat moet je dus aanpassen

[Voor 14% gewijzigd door thehog op 31-12-2022 15:53]

• llevering
@CurlyMo & @thehog De nieuwe versie kan ik niet valideren helaas, lijkt met de firmware update iets mis te gaan. Geen troubleshoot meer helaas, kom er hopelijk komende week op terug!

De fout in de rule zelf heb ik aangepast & tijdelijk @Pump_Flow_Mode eruit gehaald (dat is alleen om mezelf te beschermen als ik de settings nog eens aan pas naar deltaT en niet snap wat er gebeurd). Daarmee werkt het ook op de firmware die er nu op staat zoals verwacht. Bedankt de snelle actie sorry dat ik niet gelijk kan verifiëren of het ook helemaal goed is, maar moet haast wel als de rule bij jullie nu werkt. Goede jaarwisseling!

• padoempats
https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/pull/13

Ik heb de PR voor domoticz plugin uitgebreid. Handige fixes om goede dzVents events te kunnen maken (naar mijn mening). @thehog ben jij iemand die hier naar kan kijken? Ik weet niet wie deze repo beheert.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
Ik had gisteren / vandaag een beetje vaag probleem waarbij de MQTT command blocked waren > dat was een melding vanuit Node-RED en staat dus los van dit topic. Maar het leek erop dat er iets niet helemaal lekker ging "in" de WP en wellicht dat het met de software 3.1-Beta te maken heeft gehad dus daarom post ik het hier dus ook even, meer details The-Source in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen"

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• door
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-02 18:43
ik kom er niet uit , vraag:ik wil de heishamon eigenlijk alleen gebruiken om het slowstart script van v/d Mark te kunnen uitvoeren. Ik gebruik momenteel een externe thermostaat (op de cn2 aansluiting)? Die wil ik graag behouden. Volgende vraag kan dat dan ook nog zonder pi3 of pi4?
(github.com/vandermark1977/Slowstart-Panasonic-Aquarea-Heatpump)

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:07
door schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:08:
ik kom er niet uit , vraag:ik wil de heishamon eigenlijk alleen gebruiken om het slowstart script van v/d Mark te kunnen uitvoeren. Ik gebruik momenteel een externe thermostaat (op de cn2 aansluiting)? Die wil ik graag behouden. Volgende vraag kan dat dan ook nog zonder pi3 of pi4?
(github.com/vandermark1977/Slowstart-Panasonic-Aquarea-Heatpump)
Pi is niet nodig voor dit specifieke script, wel iets dat Domoticz draait.
Domoticz kan op meer hardware dan een Pi draaien.
https://www.domoticz.com/wiki/Main_Page
Kan op Windows, op een NAS, Linux (vele mogelijkheden)
Als het maar 24/7 aan staat, anders werkt het niet.

Eventueel kun je, als je handig met code bent, het omschrijven naar de nieuwe “rules” mogelijkheden op de Heishamon zelf.
Maar daar dit redelijk nieuw is, heb ik daar volgens mij nog geen versie van voorbij zien komen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

pgeene schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Pi is niet nodig voor dit specifieke script, wel iets dat Domoticz draait.
Domoticz kan op meer hardware dan een Pi draaien.
https://www.domoticz.com/wiki/Main_Page
Kan op Windows, op een NAS, Linux (vele mogelijkheden)
Als het maar 24/7 aan staat, anders werkt het niet.

Eventueel kun je, als je handig met code bent, het omschrijven naar de nieuwe “rules” mogelijkheden op de Heishamon zelf.
Maar daar dit redelijk nieuw is, heb ik daar volgens mij nog geen versie van voorbij zien komen.
Ik heb het natuurlijk zelf al eens geschreven. Zie mijn GitHub gist in het andere WP topic. Overigens draai ik dat niet meer want ik vind de start met silent mode 2 een prima vervanger.

• pgeene
CurlyMo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Ik heb het natuurlijk zelf al eens geschreven. Zie mijn GitHub gist in het andere WP topic. Overigens draai ik dat niet meer want ik vind de start met silent mode 2 een prima vervanger.
Had natuurlijk eerst bij jou moeten kijken 8)7

Dus, is er wel. I stand corrected ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• HFman

HFman

Waar een wil is..

CurlyMo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Thanks..dat is een mooie.. hoelang laat je de silent mode 2 dan draaien ?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

HFman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Thanks..dat is een mooie.. hoelang laat je de silent mode 2 dan draaien ?
Afhankelijk van de buitentemperatuur. Hier heb je dat stukje (de rest even gestript):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
on System#Boot then
    #allowSilentMode = 1;
    #prevSilentMode = 0;

setTimer(3, 60);
end

on timer=2 then
    #allowSilentMode = 1;
end

on checkSilentMode then
    if isset(@Outside_Temp) == 1 then
        if #allowSilentMode == 1 then
            if @Outside_Temp < 2 then
                if %hour > 22 || %hour < 7 then
                    #silentMode = 1;
                else
                    #silentMode = 0;
                end
            else
                if @Outside_Temp < 5 then
                    #silentMode = 1;
                else
                    if @Outside_Temp < 10 then
                        #silentMode = 2;
                    else
                        #silentMode = 3;
                    end
                end
            end
            if #prevSilentMode != #silentMode then
                setTimer(2, 900);
                #allowSilentMode = 0;
                #prevSilentMode = #silentMode;
                @SetQuietMode = #silentMode;
            end
        end
    end
end

on timer=3 then
    checkSilentMode();

setTimer(3, 60);
end

[Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 03-01-2023 22:31]

• door
ok, ik ga eerst quiet mode proberen. Wat ik eigenlijk wil is de cop tijdens "defrost perioden" verbeteren door defrosts te voorkomen.( en het geluid tijdens df wat beperken, dat laatste gaat zeker lukken). Defrosts voorkomen doe je, bij gelijkblijvend vermogen, door zoveel mogelijk lucht zo minimaal mogelijk af te koelen.
Normaal wordt de lucht met 6 graden afgekoeld,maar als je de luchtsnelheid verdubbeld is een delta 3 graden al voldoende voor een zelfde vermogen met wel veel minder frostgroei.Dus wil ik eigenlijk tijdens df petioden een zo groot mogelijke fan snelheid in combinatie met een lage comprossor snelheid zodat ik 3kw kan blijven produceren (ta bij mij 28gr) zonder defrosts . lijkt me ideaal.Het geluid van de fan interesseerd me veel minder dan van de compressor.

• padoempats
door schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:09:
ok, ik ga eerst quiet mode proberen. Wat ik eigenlijk wil is de cop tijdens "defrost perioden" verbeteren door defrosts te voorkomen.( en het geluid tijdens df wat beperken, dat laatste gaat zeker lukken). Defrosts voorkomen doe je, bij gelijkblijvend vermogen, door zoveel mogelijk lucht zo minimaal mogelijk af te koelen.
Normaal wordt de lucht met 6 graden afgekoeld,maar als je de luchtsnelheid verdubbeld is een delta 3 graden al voldoende voor een zelfde vermogen met wel veel minder frostgroei.Dus wil ik eigenlijk tijdens df petioden een zo groot mogelijke fan snelheid in combinatie met een lage comprossor snelheid zodat ik 3kw kan blijven produceren (ta bij mij 28gr) zonder defrosts . lijkt me ideaal.Het geluid van de fan interesseerd me veel minder dan van de compressor.
Hoe krijg je controle over de fan en compressor dan, dus hoe verhoog je de fan en verlaag je de compressor?

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
padoempats schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Hoe krijg je controle over de fan en compressor dan, dus hoe verhoog je de fan en verlaag je de compressor?
Directe controle is niet mogelijk. Proberen net iets slimmer dan de pana kabouters te zijn wel. :+

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.1 , NRflow v 22.06 beta , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant"

• Maarten69
  • Niet online
...verkeerde topic

[Voor 92% gewijzigd door Maarten69 op 06-01-2023 09:14]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.1 , NRflow v 22.06 beta , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant"

• padoempats
Maarten69 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Directe controle is niet mogelijk. Proberen net iets slimmer dan de pana kabouters te zijn wel. :+
Dat begrijp ik, maar hoe stuur je dat indirect zodat de fan harder gaat en de compressor omlaag

• door
ik hoop dat een van jullie daar wel een antwoord op heeft!

• padoempats
Tja, voor zover ik kan zien heb je direct controle over:

- Flow rate
- Aanvoertemperatuur
- Quiet Modes

Hiermee kun je uiteindelijk impliciet/indirect de compressor, fan en opgenomen vermogen bepalen, maar daarmee ben je afhankelijk van het eigen regelgedrag van de panasonic.
Wat de quiet modes voor invloed hebben op de fan en compressor weet ik niet, maar fan en compressor hebben direct invloed op het geluid, dus ik neem aan dat quiet mode level1 de fan en compressor beperken, level2 wat meer, level3 nog meer. Maar of je fan en compressor afzonderlijk kan beinvloeden, geen idee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:00
padoempats schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:46:
Tja, voor zover ik kan zien heb je direct controle over:

- Flow rate
- Aanvoertemperatuur
- Quiet Modes

Hiermee kun je uiteindelijk impliciet/indirect de compressor, fan en opgenomen vermogen bepalen, maar daarmee ben je afhankelijk van het eigen regelgedrag van de panasonic.
Wat de quiet modes voor invloed hebben op de fan en compressor weet ik niet, maar fan en compressor hebben direct invloed op het geluid, dus ik neem aan dat quiet mode level1 de fan en compressor beperken, level2 wat meer, level3 nog meer. Maar of je fan en compressor afzonderlijk kan beinvloeden, geen idee.
Zie dit bericht: Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Mogelijk kun je dus de compressor ook drukken zonder qm te gebruiken

6760wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• padoempats
LinuZZ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Zie dit bericht: Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Mogelijk kun je dus de compressor ook drukken zonder qm te gebruiken
Interessant die 0-10V, maar @Tiesert, denk je dat je die 0-10V goed in kan zetten? Werkt het zo dat je volledige controle krijgt over de compressor? Zeg, 1V = 19Hz en 10V = 85Hz oid?
En hoe werkt dat met heishamon emulatie? Ik zie geen Set waarde om een 0-10V te emuleren, of is daar een aparte branch voor oid?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thehog
padoempats schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Interessant die 0-10V, maar @Tiesert, denk je dat je die 0-10V goed in kan zetten? Werkt het zo dat je volledige controle krijgt over de compressor? Zeg, 1V = 19Hz en 10V = 85Hz oid?
En hoe werkt dat met heishamon emulatie? Ik zie geen Set waarde om een 0-10V te emuleren, of is daar een aparte branch voor oid?
Nee zo simpel werkt dat niet. Het beperkt alleen de hoge grenzen (net als silent mode). Verwacht er niet te veel van.
Via emulatie: https://github.com/IgorYb.../blob/main/OptionalPCB.md

SetDemandControl

• Maarten69
  • Niet online
Sorry, ik post laatste tijd nogal eens verkeerd.

[Voor 98% gewijzigd door Maarten69 op 08-01-2023 19:24]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45
padoempats schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:58:
https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/pull/13

Ik heb de PR voor domoticz plugin uitgebreid. Handige fixes om goede dzVents events te kunnen maken (naar mijn mening). @thehog ben jij iemand die hier naar kan kijken? Ik weet niet wie deze repo beheert.
Dat is tweaker @MarFan toch :)
Ik ben trouwe gebruiker van de domoticz plugin. Fijn als die geactualiseerd wordt :)

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• llevering
Sinds ik de warmtepomp heb zit mijn Heishamon OT pcb aangesloten. In het begin had ik 'Correctly received data' steeds op 0%. Heel af en toe kwam er weleens wat door maar minimaal. Daarna vond ik in dit topic dat dit probleem vaak voor kwam met 'Emat DDS353' kwh-meters en daarnaast zag ik dat bij een zwak wifi signaal dit vaak voor kwam en dat zat tussen 70% en 80%. Overigens leek het verzenden van data naar de warmtepomp eigenlijk wel altijd goed te gaan.

Daarom heb ik de heishamon in lasdoos achterop de warmtepomp gemonteerd. En gelijk een extra aardedraad van de nul naar de backplate geplaatst. Helaas moest ik daarbij wel even de 1-wire sensoren even los laten. Toen ging correctly received data omhoog naar 50% - 60%. Wat in de praktijk prima was.

Van het weekend weer verder en de temperatuursensoren verplaatst en weer aangesloten op de 1-wire poorten. Na het aansluiten ging de correctly received data weer terug naar 0%. Om toen uit te zoeken wat er mis was ben ik even back to basic gegaan en alleen de Heishamon direct op de warmtepomp aan te sluiten, dat leverde weer een correctly received data op van 50% - 60%. Wifi signaal sterkte is in de lasdoos steeds boven de 90%. Daarna de kwh-meters weer aangesloten geen verschil (behalve uiteraard de kwh-meting), vervolgens de 1-wire sensoren weer aangesloten en weer 0% correctly received data.

Je voelt de vraag wel aankomen, wat te doen om de 1-wire sensoren wel te kunnen gebruiken en als het kan wat te doen om de correctly received data naar 100% te krijgen... Iemand ideeën?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• thehog
llevering schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:35:
Sinds ik de warmtepomp heb zit mijn Heishamon OT pcb aangesloten. In het begin had ik 'Correctly received data' steeds op 0%. Heel af en toe kwam er weleens wat door maar minimaal. Daarna vond ik in dit topic dat dit probleem vaak voor kwam met 'Emat DDS353' kwh-meters en daarnaast zag ik dat bij een zwak wifi signaal dit vaak voor kwam en dat zat tussen 70% en 80%. Overigens leek het verzenden van data naar de warmtepomp eigenlijk wel altijd goed te gaan.

Daarom heb ik de heishamon in lasdoos achterop de warmtepomp gemonteerd. En gelijk een extra aardedraad van de nul naar de backplate geplaatst. Helaas moest ik daarbij wel even de 1-wire sensoren even los laten. Toen ging correctly received data omhoog naar 50% - 60%. Wat in de praktijk prima was.

Van het weekend weer verder en de temperatuursensoren verplaatst en weer aangesloten op de 1-wire poorten. Na het aansluiten ging de correctly received data weer terug naar 0%. Om toen uit te zoeken wat er mis was ben ik even back to basic gegaan en alleen de Heishamon direct op de warmtepomp aan te sluiten, dat leverde weer een correctly received data op van 50% - 60%. Wifi signaal sterkte is in de lasdoos steeds boven de 90%. Daarna de kwh-meters weer aangesloten geen verschil (behalve uiteraard de kwh-meting), vervolgens de 1-wire sensoren weer aangesloten en weer 0% correctly received data.

Je voelt de vraag wel aankomen, wat te doen om de 1-wire sensoren wel te kunnen gebruiken en als het kan wat te doen om de correctly received data naar 100% te krijgen... Iemand ideeën?
Heb je toevallig een v1.0 (hardware) opentherm bordje? In die batch zitten wat rotte appels. Ik stuur je dan graag een nieuw (als je mij even PM je order nummer stuurt van tindie).

• llevering
thehog schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Heb je toevallig een v1.0 (hardware) opentherm bordje? In die batch zitten wat rotte appels. Ik stuur je dan graag een nieuw (als je mij even PM je order nummer stuurt van tindie).
Dit was inderdaad het probleem, vandaag een nieuwe PCB toegestuurd gekregen en het probleem is gelijk verholpen. Super service :)

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-03 21:21
padoempats schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Nee, zo werkt het niet. Je kunt alleen het opgenomen vermogen iets sturen, en dat bepaalt dan of de Hz meedaalt. Maar helaas kun je maar een deel van het bereik benutten.

Als voorbeeld:
  • Tussen 0 en ~2% betekent dat de regeling uitstaat en niets doet.
  • Tussen ~2 en ~35% neemt hij de laagste minimaal toegelaten opgenomen vermogen. Bij mij op de 12kW T-Cap is dat ongeveer 2kW. Daaronder mag je dus niet sturen met de 0-10V regeling. Maar omdat je dan bij COP5 al 10kW verwarmingsvermogen hebt, heb je hier dus feitelijk weinig aan. Het maakt niet uit welk voltage je kiest in deze range.
  • Tussen ~35% en 99% kun je dan wat bijsturen met de 0-10V regeling. Maar alleen naar beneden, niet naar boven toe. Dus stel de Pana wil 3kW opgenomen vermogen, dan kun je dat beperken naar ~2kW (op mijn 12kW Pana), maar niet andersom.
  • Op 100% staat de regeling feitelijk ook uit. Al is de regeling wel actief, hij doet dan niets, de Pana mag het vermogen pakken wat hij wil.
Dus hooguit bruikbaar
  • om af te dwingen dat de Pana niet hoger doorschiet dan het minimaal toegestane opgenomen vermogen wat je met 0-10V mag regelen (dit is dus wat anders dan het minimale vermogen waarop de Pana kan draaien, in mijn geval het verschil tussen ~2kWen 1kW).
  • om je SWW-run wat rustiger te laten draaien zodat je mogelijk een betere COP haalt.
  • een andere optie die ik zie is om bij een ongunstige Tb te voorkomen dat door een slechte COP het opgenomen vermogen te hoog wordt, en dus je stroomverbruik.
Verder voorkomt deze regeling ook niet de opstartverhoging/piek, en ook niet de minimale 35Hz bij <5C Tb bij T-Caps J-gen, het voorkomt alleen de doorschieter boven de ~2kW opgenomen vermogen.

Mogelijk dat de verschillende niveau's op Pana's met minder vermogen gunstiger uitpakken, maar ik vind het vooralsnog een teleurstelling. Als ik meer uitvindt zal ik het delen.

[Voor 10% gewijzigd door Tiesert op 12-01-2023 16:31]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Tiesert
Weet niet of ik hier een melding mag doen van een probleem met de Heishamon. Heb vandaag de Heishamon aangesloten in de luistervinkmodus met de CN-NMODE op het bord van de Pana. De Heishamon werkt goed voor zover ik dat kan vaststellen. Maar korte tijd na het aansluiten gaat de CZ-TAW1 in storing. Rood lampje, eerst afwisselend wel of geen connectie, en daarna valt hij uit.

De CZ-TAW1 zit aangesloten op de CN-CNT poort op de uitbreidingskaart CZ-NS4P, aangezien dit bord de CN-CNT van de Pana bezet. De CZ-TAW1 heeft de afgelopen maanden goed gewerkt. Heb de Heishamon losgekoppeld, de CZ-TAW1 gereset en alles werkte weer. Daarna opnieuw de Heishamon gekoppeld, en dat leverde dezelfde storing op.

Dus los werken Heishamon en CZ-TAW1 prima, maar samen gaat niet bij mij. Ik heb de emulatiefunctie van de CZ-NS4P niet geactiveerd trouwens. Heeft iemand deze storing eerder gezien?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• thehog
Tiesert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:46:
Weet niet of ik hier een melding mag doen van een probleem met de Heishamon. Heb vandaag de Heishamon aangesloten in de luistervinkmodus met de CN-NMODE op het bord van de Pana. De Heishamon werkt goed voor zover ik dat kan vaststellen. Maar korte tijd na het aansluiten gaat de CZ-TAW1 in storing. Rood lampje, eerst afwisselend wel of geen connectie, en daarna valt hij uit.

De CZ-TAW1 zit aangesloten op de CN-CNT poort op de uitbreidingskaart CZ-NS4P, aangezien dit bord de CN-CNT van de Pana bezet. De CZ-TAW1 heeft de afgelopen maanden goed gewerkt. Heb de Heishamon losgekoppeld, de CZ-TAW1 gereset en alles werkte weer. Daarna opnieuw de Heishamon gekoppeld, en dat leverde dezelfde storing op.

Dus los werken Heishamon en CZ-TAW1 prima, maar samen gaat niet bij mij. Ik heb de emulatiefunctie van de CZ-NS4P niet geactiveerd trouwens. Heeft iemand deze storing eerder gezien?
Heb je heishamon wel aangesloten op de uitbreidingsbord (CZ-NS4P) naast waar de CZ-TAW1 dus ook zit? Zodra dit bord er in zit moet je alles daar aansluiten en niet op het hoofdbord.

• Tiesert
thehog schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Heb je heishamon wel aangesloten op de uitbreidingsbord (CZ-NS4P) naast waar de CZ-TAW1 dus ook zit? Zodra dit bord er in zit moet je alles daar aansluiten en niet op het hoofdbord.
Ah, nee, de Heishamon zit op het hoofdbord. Dus dat kan het probleem zijn? Mooi, dat kan ik aanpassen. Moet dan alleen een langer kabeltje maken. Hier was ik echt nooit achter gekomen. Dank je, ik ga het uitproberen!

• thehog
Tiesert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:08:
[...]

Ah, nee, de Heishamon zit op het hoofdbord. Dus dat kan het probleem zijn? Mooi, dat kan ik aanpassen. Moet dan alleen een langer kabeltje maken. Hier was ik echt nooit achter gekomen. Dank je, ik ga het uitproberen!
Jazeker. Wel vaker gehoord 😀 dus je bent niet de enige met deze denkfout

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:28
Vandaag de nodige voorbereiding gedaan aan mijn Pana j serie, deze gaan we dit weekend namelijk plastsen/aansluiten.
Dus bekabeling erin, Heishamon etc.
Nou heb ik ook 2 kWh meters en dat kleine installatie kastje uit de OP gekocht maar ik twijfel toch over de montage methode. Heeft iemand daar toevallig een foto van hoe dit ertussen geplaatst wordt qua bekabeling, ook met de bekabeling naar de Heishamon voor de pulsen?
Ben op dit punt een beetje voorzichtig aangezien ik de boel niet om zeep wil helpen bij inschakeling :).
Als het advies is: “regel een elektricien”, dan is het ook goed. Maar wie weet heeft iemand het duidelijk in beeld. 🤞
Zo niet dan ga ik in eerste instantie zonder die meters van start.

• blb4
tescione schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:02:
Vandaag de nodige voorbereiding gedaan aan mijn Pana j serie, deze gaan we dit weekend namelijk plastsen/aansluiten.
Dus bekabeling erin, Heishamon etc.
Nou heb ik ook 2 kWh meters en dat kleine installatie kastje uit de OP gekocht maar ik twijfel toch over de montage methode. Heeft iemand daar toevallig een foto van hoe dit ertussen geplaatst wordt qua bekabeling, ook met de bekabeling naar de Heishamon voor de pulsen?
Ben op dit punt een beetje voorzichtig aangezien ik de boel niet om zeep wil helpen bij inschakeling :).
Als het advies is: “regel een elektricien”, dan is het ook goed. Maar wie weet heeft iemand het duidelijk in beeld. 🤞
Zo niet dan ga ik in eerste instantie zonder die meters van start.
Waar plaats je de kWh meters en de Heishamon? In de meterkast? of in de Pana?

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• tescione
blb4 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:05:
[...]

Waar plaats je de kWh meters en de Heishamon? In de meterkast? of in de Pana?
Wilde het in de pana zelf doen.

• blb4
tescione schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:14:
[...]

Wilde het in de pana zelf doen.
Dan heb je niet zoveel aan mijn foto's, ik heb Heishamon en kWh meters in de meterkast / groepenkast geplaatst en de kabel voor de aansluiting van de Pana op de Heishamon verlengd.

In z'n algemeenheid: Bovenin de Pana, boven de hoofdprint, is ruimte (als je geen uitbreidingsprint gebruikt)
Er zitten daar ook een paar gaatjes waar je schoefjes in kan draaien. Er zijn wel genoeg foto's in 't installatie topic te vinden van mensen die daar van alles gemonteerd hebben.

• tescione
blb4 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:31:
[...]

Dan heb je niet zoveel aan mijn foto's, ik heb Heishamon en kWh meters in de meterkast / groepenkast geplaatst en de kabel voor de aansluiting van de Pana op de Heishamon verlengd.

In z'n algemeenheid: Bovenin de Pana, boven de hoofdprint, is ruimte (als je geen uitbreidingsprint gebruikt)
Er zitten daar ook een paar gaatjes waar je schoefjes in kan draaien. Er zijn wel genoeg foto's in 't installatie topic te vinden van mensen die daar van alles gemonteerd hebben.
Bedankt voor je reactie, ik ga eens verder speuren.

• blb4
tescione schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:37:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik ga eens verder speuren.
't gaat dus om die ruimte bovenin. Daar past wel een compact groepenkastje waar je dan die 2 kWh meters in kan plaatsen en de Heishamon.

• Tiesert
thehog schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:49:
[...]

Jazeker. Wel vaker gehoord 😀 dus je bent niet de enige met deze denkfout
Heb vanmorgen de Heishamon aangesloten op de CZ-NS4P, naast de CN-CNT van de CZ-TAW1.
De CZ-TAW1 schoot na een paar seconden opnieuw in storing. Middelste lampje knippert rood, de onderste gaat uit. De Heishamon maar weer losgekoppeld en de CZ-TAW1 herpakte zichzelf.

• thehog
Tiesert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Heb vanmorgen de Heishamon aangesloten op de CZ-NS4P, naast de CN-CNT van de CZ-TAW1.
De CZ-TAW1 schoot na een paar seconden opnieuw in storing. Middelste lampje knippert rood, de onderste gaat uit. De Heishamon maar weer losgekoppeld en de CZ-TAW1 herpakte zichzelf.
Weet je zeker dat je heishamon in 'listen only' hebt gezet?

• Tiesert
thehog schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Sorry, wist niet dat dit nodig was, dacht dat van de listenmodus automatisch sprake is als de Heishamon op de CN-NMODE is aangesloten. In de Readme.md file staat de Listen Only mogelijkheid beschreven met daarna de opbouw van de connector, niet dat er ook nog een andere actie nodig is. Is Listen Only een optie in de interface? Dan probeer ik het nog een keer!

[Voor 6% gewijzigd door Tiesert op 13-01-2023 13:27]

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:27
@Tiesert Wellicht al zelf gevonden, maar in de settings kun je 'm op 'Listen only mode' zetten.

• tescione
blb4 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 00:31:
[...]

't gaat dus om die ruimte bovenin. Daar past wel een compact groepenkastje waar je dan die 2 kWh meters in kan plaatsen en de Heishamon.
[Afbeelding]
Ja, ik heb daar nu idd hetzelfde cloud kastje als jij en de Heishamon geplaatst. In de openingspost zie je een foto van iemand die het net onder de automaten heeft geplaatst en ik wilde het op dezelfde manier doen. Maar bovenin is idd meer ruimte. Bedankt voor de foto iig.

Beter verder zoeken heeft me een nuttige post opgeleverd, uiteraard hier op Tweakers :). kWh meter aansluiting. Hoe te bevestigen?

[Voor 9% gewijzigd door tescione op 13-01-2023 14:11]

• Tiesert
I-King schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:50:
@Tiesert Wellicht al zelf gevonden, maar in de settings kun je 'm op 'Listen only mode' zetten.
nee nog niet gekeken, vanwege risico dat de boel uitvalt. Ik zal hem straks in de lucht brengen. De CZ-TAW1 zal dan even flippen, en dan zet ik vlug de setting in de Heishamon aan. Dank voor je reactie!

• Tiesert
thehog schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:01:
[...]

De Heishamon in Listen only mode gezet. Vervolgens een reboot gegeven, de mode bleef netjes geactiveerd. De CZ-TAW1 gereset, maar ging weer in storing. Toen de Heishamon losgekoppeld, de CZ-TAW1 opnieuw gereset en de Heishamon stekker weer aangesloten.

Opnieuw gaat de CZ-TAW1 in storing. Helaas werkt het dus nog niet. :?

• thehog
Tiesert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:32:
[...]

De Heishamon in Listen only mode gezet. Vervolgens een reboot gegeven, de mode bleef netjes geactiveerd. De CZ-TAW1 gereset, maar ging weer in storing. Toen de Heishamon losgekoppeld, de CZ-TAW1 opnieuw gereset en de Heishamon stekker weer aangesloten.

Opnieuw gaat de CZ-TAW1 in storing. Helaas werkt het dus nog niet. :?
Raar? En je weet zeker dat hij nu op de extra PCB zit aangesloten (vlakbij waar ook de CZ-TAW1 zit)?

Kan je dan even proberen door ze allebei niet aan te sluiten. Daarna eerst heishamon. Dan bevestigen dat je geen waardes krijgt (dat betekend dat hij inderdaad op listen only staat) en dan vervolgens cz-taw1 weer aansluiten. Als die gestart is moet je wel weer waardes krijgen in heishamon en zou cz-taw1 moeten werken.

• thehog
Ik heb overigens ook 1 persoon gehad die ook met een extra PCB dit nooit werkend heeft gekregen. Misschien dat dat helemaal niet goed werkt. Hij heeft uiteindelijk de CZ-TAW1 gewoon los gelaten nadat hij in de gaten kreeg dat je met heishamon veel meer kon :)

Het lijkt wellicht op toleratie van de CZ-TAW1. Heishamon trekt wat stroom en wellicht net te veel in de situatie met ook nog eens de extra PCB aangesloten. En kijk ook even hoe de CZ-TAW1 kabel loopt (niet te dicht op 230v kabels).

• Tiesert
Dank je voor de hulp. Ik zal het nog een keer proberen door ook de CZ-TAW1 los te halen, maar ik vrees...

Ik kan de CZ-TAW1 niet los laten. Ik heb scripting actief die met sensoren meet en via IFTTT opdrachten verstuurt. Ik ben nog onervaren op gebied van MQTT, NR, HA etc en kan het dus voorlopig niet overzetten naar de Heishamon. Dat is niet handig in de winter, maar denk dat ik in de zomer ook niet te lang zonder inzicht wil zitten. Die Luistervinkmodus is dus ideaal om mee te beginnen.

Maar als je vermoeden klopt dat de Heishamon net teveel stroom pakt, zou een losse 5V voeding nog een oplossing kunnen bieden en dan alleen de TR en TX aansluiten op de CZ-NS4P. Ik laat het nu maar even los.

Aanvulling: Is er iemand met een CZ-NS4P die de Heishamnon netjes werkend heeft in Listen only modus op een J-gen Pana, met de CZ-TAW1 op de CN-CNT?

En zou het een optie zijn om de CN-CNT niet door te lussen naar de CZ-NS4P, en dan de CN-CNT en CN-NMODE op het hoofdbord van de Pana te gebruiken voor CZ-TAW1 en Heishamon?

[Voor 19% gewijzigd door Tiesert op 13-01-2023 19:17]

• cepa
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-03 20:31
Afgelopen weken heb ik ook de warmtepomp (WH-MDC05J3E5) aangesloten en verbonden met de vloerverwarming en een horizontale sww-boiler (PAWT-300H XL-LE1). Voor de verbinding gelijk ook een CZ-TAW1 aangeschaft.
Na opstart bleek de CZ-TAW1 te vaak in storing te vallen (groene power led en knipperend rode status led) wat alleen tijdelijk te verhelpen was door te resetten. Dit gebeurde bij zowel bedraadde als wifi verbinding. Ik ben er niet achter gekomen waar dat aan ligt en ik ben niet de enige gezien verschillende meldingen op (Duitse) fora.

Deze week daarom maar een Heishamon aangeschaft, die zeer snel geleverd was! Dank daar voor.
Ik heb de Heishamon aangesloten via CN-NMODE waarna de CZ-TAW1 weer in storing viel en ook niet meer uit deze staat te krijgen is via reset. Ook ik wist niet dat je de Heishamon in listen only moest zetten.

Het leuke is echter dat ik via de aansluiting op CN-NMODE via de Heishamon de warmtepomp kan bedienen. Ik dacht dat je alleen kon uitlezen als je het parallel schakelt. Waardoor ik nog meer waardering heb voor dit mooie project en de personen die hier achter zitten.

Komende dagen toch nog een paar keer proberen het beide aan de praat te krijgen.

• thehog
Tiesert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:37:

Maar als je vermoeden klopt dat de Heishamon net teveel stroom pakt, zou een losse 5V voeding nog een oplossing kunnen bieden en dan alleen de TR en TX aansluiten op de CZ-NS4P. Ik laat het nu maar even los.
Dat zou je kunnen proberen ja (neem ook GND mee dan).

Je 5v kan je uit een oude usb kabel halen en die kan je aansluiten op de GND en 5V van de linker groene phoenix contact (voor de dallas 1wire sensoren). Dan krijgt hij via die weg stroom. Ben eigenlijk wel benieuwd of dat hem dan oplost.

• thehog
cepa schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:17:
Het leuke is echter dat ik via de aansluiting op CN-NMODE via de Heishamon de warmtepomp kan bedienen. Ik dacht dat je alleen kon uitlezen als je het parallel schakelt. Waardoor ik nog meer waardering heb voor dit mooie project en de personen die hier achter zitten.

Komende dagen toch nog een paar keer proberen het beide aan de praat te krijgen.
Als hij in listen only staat zou je hem niet moeten kunnen bedienen. CN-NMODE is gewoon een aansluiting, dat maakt inderdaad niet uit. Maar twee apparaten tegelijk die luisteren en sturen dan werkt niet.

• thehog
@Tiesert en @cepa zouden jullie ook deze even kunnen proberen?
https://github.com/IgorYb...HeishaMon.ino.d1_mini.bin

Dit zorgt er voor dat bij het opstarten van heishamon de verbinding met de panasonic op de RX (TX vanuit heishamon) helemaal uit blijft en dus nooit er iets over heen kan gaan en het elektrisch disconnected blifjt. Ben benieuwd of de CZ-TAW1 het dan wel goed vindt.

• Tiesert
thehog schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:45:
@Tiesert en @cepa zouden jullie ook deze even kunnen proberen?
https://github.com/IgorYb...HeishaMon.ino.d1_mini.bin

Dit zorgt er voor dat bij het opstarten van heishamon de verbinding met de panasonic op de RX (TX vanuit heishamon) helemaal uit blijft en dus nooit er iets over heen kan gaan en het elektrisch disconnected blifjt. Ben benieuwd of de CZ-TAW1 het dan wel goed vindt.
OK, wil ik doen. Dank daarvoor. Voor de volgorde:
  1. Heishamon opnieuw aansluiten op de CN-NMODE
  2. CZ-TAW1 gaat dan in storing
  3. Bestand HeishaMon.ino.d1_mini.bin installeren via een firmware update op de Heishamon
  4. Reboot van de Heishamon
  5. Reset van de CZ-TAW1
En dan zien of het werkt?

• thehog
Tiesert schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:11:
[...]

OK, wil ik doen. Dank daarvoor. Voor de volgorde:
  1. Heishamon opnieuw aansluiten op de CN-NMODE
  2. CZ-TAW1 gaat dan in storing
  3. Bestand HeishaMon.ino.d1_mini.bin installeren via een firmware update op de Heishamon
  4. Reboot van de Heishamon
  5. Reset van de CZ-TAW1
En dan zien of het werkt?
Yep.

• cepa
Ik heb zojuist de HeishaMon.ino.d1_mini.bin geinstalleerd.
Na installatie reset uitgevoerd CZ-TAW1 zonder resultaat groene led en rood knipperende status led.
Vervolgens via settings "listen only" aangezet
Weer reset uitgevoerd CZ-TAW1 zonder resultaat groene led en rood knipperende status led.
Toen Heishamon gereboot.....

Het resultaat 3! groene leds op de CZ-TAW1 zonder interactie van mijn kant.

Samengevat:
1. Firmware upload
2. Listen-only setting aan
3. Reboot

Ik ben benieuwd hoelang de CZ-TAW1 nu online blijft.

Dank @thehog !

----
Ik heb gelijk ook een extra de GND pin van de S0 meting verbonden met de kast (aarde) om het aantal bad pulses te verminderen. Veel lijkt het niet geholpen te hebben. Nog steeds pulse quality die richting de 40-50% gaat.

• thehog
Ja de wijziging in deze firmware voor listen only werkt pas na een reboot. Maar goed nieuws!
Ik zal even kijken of ik een mandatory reboot er in kan bouwen bij wijzigingen die dat nodig hebben.

Die pulses zit hem echt in de kwaliteit van de kWh meter en de kabels er heen. Erg storing gevoelig helaas.

• Tiesert
cepa schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:24:
Ik heb zojuist de HeishaMon.ino.d1_mini.bin geinstalleerd.
Na installatie reset uitgevoerd CZ-TAW1 zonder resultaat groene led en rood knipperende status led.
Vervolgens via settings "listen only" aangezet
Weer reset uitgevoerd CZ-TAW1 zonder resultaat groene led en rood knipperende status led.
Toen Heishamon gereboot.....

Het resultaat 3! groene leds op de CZ-TAW1 zonder interactie van mijn kant.

Samengevat:
1. Firmware upload
2. Listen-only setting aan
3. Reboot

Ik ben benieuwd hoelang de CZ-TAW1 nu online blijft.

Dank @thehog !

----
Ik heb gelijk ook een extra de GND pin van de S0 meting verbonden met de kast (aarde) om het aantal bad pulses te verminderen. Veel lijkt het niet geholpen te hebben. Nog steeds pulse quality die richting de 40-50% gaat.
Ik had nog zo een stappenplan gemaakt ;-) Super goed nieuws! Ik ga het morgen ook proberen!

• Tiesert
Yes, hier heb ik ook beeld, @thehog Zowel de Heishamon als de CZ-TAW1 zijn actief.
Overigens kreeg ik wel vanzelf een reboot na de installatie van de firmware.

Update success! Rebooting. This page will refresh afterwards.

Het lijkt opgelost. Heb nu dus de versie 3.1-beta op de Heishamon staan. Hoor graag of en wanneer deze wijziging onderdeel gaat uitmaken van de release. Tot die tijd maar even niet updaten.
Dank! _/-\o_

• cepa
thehog schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:49:
Ja de wijziging in deze firmware voor listen only werkt pas na een reboot. Maar goed nieuws!
Ik zal even kijken of ik een mandatory reboot er in kan bouwen bij wijzigingen die dat nodig hebben.

Die pulses zit hem echt in de kwaliteit van de kWh meter en de kabels er heen. Erg storing gevoelig helaas.
Helaas is de CZ-TAW1 toch weer uitgevallen en na reset van de CZ-TAW1 weer kort verbinding met de Panasonic cloud daarna weer dezelfde storing Groende Power Led en rood knipperende status led.

Vanavond nu ook de verbinding kwijt met de Heishamon (ook geen ping). Ik heb de hele Warmtepomp stroomloos gemaakt. Maar bij het opnieuw opstarten komt alleen de CZ-TAW1 online.

Straks maar even weer naar buiten om te kijken bij de heishamon in de warmtepomp. met de instructie van de factory reset. Kan dit te maken hebben met de test bin die ik heb geladen?

• thehog
cepa schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Helaas is de CZ-TAW1 toch weer uitgevallen en na reset van de CZ-TAW1 weer kort verbinding met de Panasonic cloud daarna weer dezelfde storing Groende Power Led en rood knipperende status led.

Vanavond nu ook de verbinding kwijt met de Heishamon (ook geen ping). Ik heb de hele Warmtepomp stroomloos gemaakt. Maar bij het opnieuw opstarten komt alleen de CZ-TAW1 online.

Straks maar even weer naar buiten om te kijken bij de heishamon in de warmtepomp. met de instructie van de factory reset. Kan dit te maken hebben met de test bin die ik heb geladen?
Nee de test bin is maar een beetje veranderd tov v3.0
Wellicht is ie zelf gaan factory resetten. Zweeft er een heishamon hotspot in de lucht?

• cepa
Heishamon is weer in de lucht. Hij was blijkbaar helemaal vast gelopen. Ook geen hotspot. Toen ik er bij kwam brandde een groene led.
1x Reset werkte niet. Dus daarna een factory reset gedaan. Na deze factory reset was de Heishamon hotspot weer in de lucht.

• thehog
Hmm wat gek. Hou het even in de gaten en natuurlijk ben ik benieuwd of hij nu wel met cz-taw1 blijft werken.
Kan zijn dat de crash ook de problemen met cz-taw1 had veroorzaakt.

• cepa
Ja ik denk dat er een relatie is. Want als ik de grafieken bekijk dan is de crash van de heishamon tegelijk gebeurt met een crash van de CZ-TAW1.

Ik heb ook de integratie van de CZ-TAW1 met home assistant uitgeschakeld om die oorzaak uit te sluiten.
Maar terwijl ik dit schrijf springt de CZ-TAW1 weer in storing. Gelukkig blijft de heishamon draaien.

Ik ga de 'listen only' modus er maar even afhalen en probeer het een poosje alleen met de heishamon. Mogelijk heeft @Tiesert meer succes met de combinatie.

• Tiesert
cepa schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Tjemig, da's balen. Heeft ie het toch best een aantal uren gedaan. Vreemd dat het opeens weer misgaat. Hier nu 9 uur zonder problemen, 1 MQTT reconnect, geen gaten in de cloud grafiek. Maar ik blijf het dus ook nog even goed monitoren. Succes met oplossen! Laat maar weten als je iets wilt vergelijken.

• thehog
Heb inmiddels v3.1 gereleased: https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/releases/tag/v3.1
(moet hem nog even naar Egyras posten, maar die pakt hem vast vandaag ook wel op)

Wijzigingen voor listen-only zitten er ook in (voor zover het helpt).

• Tiesert
thehog schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:53:
Heb inmiddels v3.1 gereleased: https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/releases/tag/v3.1
(moet hem nog even naar Egyras posten, maar die pakt hem vast vandaag ook wel op)

Even afkloppen, hier werkt het bijna 24 uur goed, wat daarvoor helemaal niet werkte. Dus vooralsnog (y)

• tescione
tescione schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Ja, ik heb daar nu idd hetzelfde cloud kastje als jij en de Heishamon geplaatst. In de openingspost zie je een foto van iemand die het net onder de automaten heeft geplaatst en ik wilde het op dezelfde manier doen. Maar bovenin is idd meer ruimte. Bedankt voor de foto iig.

Beter verder zoeken heeft me een nuttige post opgeleverd, uiteraard hier op Tweakers :). kWh meter aansluiting. Hoe te bevestigen?
Gelukt, eigenlijk supersimpel!

Nu de pulsdraden nog, wat voor kabel kan ik daarvoor gebruiken? Ik heb utp (4x2x2 24awg) en 4 aderige thermostaatkabel 0,8m2.
En is er een beschrijving voor de verbinding op de Heishamon?

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:33
thehog schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:53:

Ben op dit moment niet op locatie; kan wel remote via een Raspberry Pi met curl bij de Heishamon

Kan je (met curl) ook de firmware updaten op die manier ?

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• Maarten69
  • Niet online
hannibal2206 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Ben op dit moment niet op locatie; kan wel remote via een Raspberry Pi met curl bij de Heishamon

Jij durft :)

• hannibal2206
Haha, was ook maar een vraag of iemand de syntax zo kan geven; zo niet dan moet het even wachten tot ik wel ter plaatse ben :-)

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• Tiesert
Ik heb de Heishamon nu draaien en met MQTT Explorer zie ik de data binnenstromen. In het forum zie ik veel informatie, maar weet niet goed wat nog geldt of inmiddels achterhaald is. Ik zou de datastroom nu in Grafana willen gebruiken, als het nodig is via Influxdb. Weet iemand misschien een actueel stappenplannetje of wat tips hoe ik verder moet?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hannibal2206 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Ff poortje forwarden en op de Heishamon inloggen :)

Maargoed, hoeveel haast heb je?

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-03 16:40
Tiesert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:03:
Ik heb de Heishamon nu draaien en met MQTT Explorer zie ik de data binnenstromen. In het forum zie ik veel informatie, maar weet niet goed wat nog geldt of inmiddels achterhaald is. Ik zou de datastroom nu in Grafana willen gebruiken, als het nodig is via Influxdb. Weet iemand misschien een actueel stappenplannetje of wat tips hoe ik verder moet?
Node-RED gebruiken om de data vanuit MQTT naar influxdb te sturen om het in Grafana weer op te halen.

• hannibal2206
MikeyMan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Ff poortje forwarden en op de Heishamon inloggen :)

Maargoed, hoeveel haast heb je?
Top, is gelukt :9

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BazemanKM schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Node-RED gebruiken om de data vanuit MQTT naar influxdb te sturen om het in Grafana weer op te halen.
Het influxdb stuk is zo gepiept.

Grafana daarentegen :X

• Tiesert
BazemanKM schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Tja... ik weet het. Maar hoe?

• BazemanKM
Tiesert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Waar draai je MQTT op?

• blb4
Tiesert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Maak je gebruik van de NodeRed oplossing? Daar is een add-on gemaakt om alles naar influxdb te sturen.

https://github.com/edterb...beta_2/heishamon2influxdb

• Tiesert
Op een Raspberry Pi 4 B vanuit HA met Mosquitto

[Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 15-01-2023 21:46]

• pgeene
blb4 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Maak je gebruik van de NodeRed oplossing? Daar is een add-on gemaakt om alles naar influxdb te sturen.

https://github.com/edterb...ntrol/tree/main-22-beta_2
Nou ja… die add-on doet wel ietsiepietsie meer dan data vanuit mqtt doorsturen naar influxdb 😂

• blb4
pgeene schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:49:
[...]

Nou ja… die add-on doet wel ietsiepietsie meer dan data vanuit mqtt doorsturen naar influxdb 😂
ik bedoelde https://github.com/edterb...beta_2/heishamon2influxdb

Acties:
  • +10Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik moet zeggen dat ik best lekker ga slapen met het lezen van de berichten op dit Duitse forum :)F
https://www.haustechnikdi...a-mit-Heishamon-und-Rules

Daar komen de meest geweldige rules ideeën voorbij

Altijd zo gaaf om te zien hoe anderen je werk gebruiken voor allerlei creatieve ideeën.

• BazemanKM

• Tiesert
ok, dank je. Ik had node-red en grafana al draaien, zal hier mee proberen om ze aan elkaar te knopen.
De JSON-waarden van de Heishamon heb ik al wel als variabelen in LUA gekregen, maar de learning curve op HA vind ik best steil.

[Voor 26% gewijzigd door Tiesert op 16-01-2023 09:32]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tiesert schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Op een Raspberry Pi 4 B vanuit HA met Mosquitto
Is het dan niet handiger om vanuit HA influxDB te laten vullen. Kan je gelijk je andere zaken naar influx gooien.
Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee