Toon posts:

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste
Acties:

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:08
cepa schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 22:54:
Ja ik denk dat er een relatie is. Want als ik de grafieken bekijk dan is de crash van de heishamon tegelijk gebeurt met een crash van de CZ-TAW1.

Ik heb ook de integratie van de CZ-TAW1 met home assistant uitgeschakeld om die oorzaak uit te sluiten.
Maar terwijl ik dit schrijf springt de CZ-TAW1 weer in storing. Gelukkig blijft de heishamon draaien.

Ik ga de 'listen only' modus er maar even afhalen en probeer het een poosje alleen met de heishamon. Mogelijk heeft @Tiesert meer succes met de combinatie.
Kreeg zojuist te horen van iemand met alleen CZ-TAW1 (zonder heishamon) op ook de optionele print dat ook hij ziet dat de CZ-TAW1 in storing schiet. Lijkt toch dat dat ding zelf niet zo stabiel is, vooral als hij op de optionele print aangesloten zit (en dat kan niet anders natuurlijk als die print er in zit). Misschien zijn de marges inderdaad erg laag. Handig om even goed de kabel los van allerlei andere storingsbronnen te houden.

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:14
JanAllElectric schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:43:
[...]

Ik had hetzelfde met firmware v2.0 env 3.0 (hardware 4.6 dacht ik). Nu ik firmware v3.0-frac heb is Heishamon veel stabieler en relatief weinig reconnects:

Wifi signal: 74%
Memory free: 63%
Correct received data: 100%
MQTT reconnects: 14
Uptime: 9 days 9 hours 10 minutes 32 seconds
@thehog update: Heishamon draait nu stabiel, heb het zelfbouw kabeltje vernieuwd. Krimpen was toch niet helemaal goed gegaan vermoedelijk.

Wifi signal: 50%
Memory free: 65%
Correct received data: 99%
MQTT reconnects: 64
Uptime: 8 days 7 hours 23 minutes 38 seconds

WH-MDC05J3E5, 6400Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• cepa
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-03 20:31
thehog schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Kreeg zojuist te horen van iemand met alleen CZ-TAW1 (zonder heishamon) op ook de optionele print dat ook hij ziet dat de CZ-TAW1 in storing schiet. Lijkt toch dat dat ding zelf niet zo stabiel is, vooral als hij op de optionele print aangesloten zit (en dat kan niet anders natuurlijk als die print er in zit). Misschien zijn de marges inderdaad erg laag. Handig om even goed de kabel los van allerlei andere storingsbronnen te houden.
Bedankt voor deze opmerking. Ik draai overigens zonder de optionele print. De kabel van de Heishamon zit bij mij in een mantelbuis met de andere stuurkabels. Als het weer wat lekkerder wordt buiten, zal ik nog eens kijken of ik de bekabeling nog wat kan aanpassen.
Vooralsnog draait de Heishamon naar volle tevredenheid. :)

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-03 21:21
thehog schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Hier heeft de Heishamon ruim 2 dagen goed gedraaid, ook geen storing meer op de CZ-TAW1. Maar net ben ik de verbinding met de Heishamon kwijtgeraakt. Kwam ook geen data meer binnen. De CZ-TAW1 is het goed blijven doen.

Ik zag wel opeens Heishamon Setup in mijn Wifi. Heb geconnect op deze tijdelijke AP en via 192.168.4.1 kon ik bij de Heisamon komen, maar niet de Settings ophalen. Heb gekozen voor een reboot. Vervolgens zat de Heishamon weer op de gewone wifi (zonder iets gedaan te hebben) en de tijdelijk AP was weg.

De settings kan ik nog steeds niet ophalen, blijft hangen op "Please wait, loading saved settings..." Ook de browser cache geleegd, maar maakt niks uit. Het Settings-scherm laadt niet meer. Data komt wel weer binnen op MQTT Explorer. Maar Correct Received Data staat op 0%, in de console zie ik geen fouten. Kan het zijn dat v3.1 nog minder stabiel is dan de vorige versie (maar waar dan niet de fix voor Listen Only in zit)?

Update: inmiddels is de correct received data weer 100% en laadt het settingsscherm ook weer.

[Voor 8% gewijzigd door Tiesert op 17-01-2023 00:36]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:59
Tiesert schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:57:
[...]

Hier heeft de Heishamon ruim 2 dagen goed gedraaid, ook geen storing meer op de CZ-TAW1. Maar net ben ik de verbinding met de Heishamon kwijtgeraakt. CZ-TAW1 is het goed blijven doen.
Ik zag wel Heishamon Setup in mijn Wifi. Heb geconnect op deze tijdelijke AP en via 192.168.4.1 kon ik bij de Heisamon komen, maar niet de Settings ophalen. Heb gekozen voor een reboot. Vervolgens zat de Heishamon weer op de gewone wifi (zonder iets gedaan te hebben). De settings kan ik nog steeds niet ophalen, blijft hangen op "Please wait, loading saved settings..." Ook de cache geleegd, maar maakt niks uit. Het Settings-scherm laadt niet meer. Data komt wel weer binnen op MQTT Explorer. Kan het zijn dat v3.1 nog minder stabiel is dan de vorige versie (maar waar dan niet de fix voor CZ-TAW1 in zit)?
Ik draai met alleen Heishamon naar alle tevredenheid, ook met de 3.1 versie. Na de firmware update gistermiddag nog geen reboot of iets anders geks gehad.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03 15:40
Ik heb ze beide nog maar vanaf gisteren draaien maar wat al opvalt is dat de heishamon van de 12kw het prima doet maar die van de 5kw ontzettend slecht. Vrijwel geen contact via de webinterface mee te krijgen, ik krijg wel meer gegevens door dan dat ik de webinterface krijg geladen. Maar signalen ernaar toe sturen heeft geen zin.,

Ze staan beide naast elkaar. en de 12kw staat zelfs iets verder van een wifi access point af dan de 5kw.

Update blijkbaar geeft de 5kw wat meer storing/ruis. heb de heishamon verplaatst van de zijkant naar boven de pintplaat en nu werkt hij wel.

[Voor 14% gewijzigd door Anno007 op 17-01-2023 18:57]

• Tiesert
Aikon schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Is het dan niet handiger om vanuit HA influxDB te laten vullen. Kan je gelijk je andere zaken naar influx gooien.
Ik heb alles van de Raspberry gegooid en een IoT-Stack neergezet. Krijg alleen nog geen data uit MQTT naar Influx in Node-red. Zal die vraag wel stellen op het NR-forum.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Anno007
Ik heb deze 2 kwh meters, eastron sdm630 op de 12kw pomp zitten en ik krijg er met geen mogelijkheid de juiste en of waardes uit. De meter zelf houd keurigg bij het verbruik, maar ik krijgg niet de juiste waardes van heidhamon, welke instellingg ik ook gebruik. Ik vermoed dat heishamon niet goed overwegg kan met dezze kwh meter?

• blb4
Anno007 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:55:
Ik heb deze 2 kwh meters, eastron sdm630 op de 12kw pomp zitten en ik krijg er met geen mogelijkheid de juiste en of waardes uit. De meter zelf houd keurigg bij het verbruik, maar ik krijgg niet de juiste waardes van heidhamon, welke instellingg ik ook gebruik. Ik vermoed dat heishamon niet goed overwegg kan met dezze kwh meter?
op zo'n sdm630 zitten 2 S0 pulsuitgangen, 1 programmeerbaar, de andere met vaste instellingen. Kijk ff in de handleiding hoe deze staan & eventueel aangepast kunnen worden.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Anno007
blb4 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:56:
[...]

op zo'n sdm630 zitten 2 S0 pulsuitgangen, 1 programmeerbaar, de andere met vaste instellingen. Kijk ff in de handleiding hoe deze staan & eventueel aangepast kunnen worden.
O sorry, niet gezien, ben ook zo blind.......... heb beide standaard al lang geprobeerd, geen werkt......

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Duurde bij mij ook even voordat het werkte met die eastrons. Eerder in het topic ook al een en ander over geschreven. Doet het nu overigens vlekkeloos. Ware het niet dat mn t-cap de secundaire aansluiting helemaal niet gebruikt.

• Anno007
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:08:
Duurde bij mij ook even voordat het werkte met die eastrons. Eerder in het topic ook al een en ander over geschreven. Doet het nu overigens vlekkeloos. Ware het niet dat mn t-cap de secundaire aansluiting helemaal niet gebruikt.
En heb je dan nog bepaalde instellingen gebruikt of juist niet? en hoelang is even???? want zoals het bij mij nu is krijg ik geen waardes of totaal verkeerde waardes, bijv. de 12kw verbruikt 56 watt, terwijl mijn hoofdmeter ergens in de 7000 watt verbruikt....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anno007 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:11:
[...]

En heb je dan nog bepaalde instellingen gebruikt of juist niet? en hoelang is even???? want zoals het bij mij nu is krijg ik geen waardes of totaal verkeerde waardes, bijv. de 12kw verbruikt 56 watt, terwijl mijn hoofdmeter ergens in de 7000 watt verbruikt....
Niks aangepast, de standaard instelling is het meest accurate. Heb je de + en - al geprobeerd om te draaien?

Bij mij ging ie het ineens doen na talloze keren alles omgezet te hebben. Zie eerdere posts.

• Anno007
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Niks aangepast, de standaard instelling is het meest accurate. Heb je de + en - al geprobeerd om te draaien?

Bij mij ging ie het ineens doen na talloze keren alles omgezet te hebben. Zie eerdere posts.
bedoel je met plus en min. dat je de min van de eastron op de plus van heisamon doet en zo ook bij de plus. Of had je ze verkeerd om zitten?

Dat talloze keren ken ik, mateloos vermoeiend en irritant, uren door dezelfde instellingen draaien, om |:( van te worden.

• blb4
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:08:
Zoiets heb ik ook met m'n monoblock, de 1ste staat inmiddels op 539 kWh, de 2de op 0,7 kWh. Geen Eastrons trouwens. Werkte direct.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blb4 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Zoiets heb ik ook met m'n monoblock, de 1ste staat inmiddels op 539 kWh, de 2de op 0,7 kWh. Geen Eastrons trouwens. Werkte direct.
Nou, hier blijkt het te kloppen. Die tweede aansluiting wordt alleen gebruikt voor externe verwarming. Nog voor niks een kabel getrokken ook :X

• blb4
Anno007 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:18:
[...]

bedoel je met plus en min. dat je de min van de eastron op de plus van heisamon doet en zo ook bij de plus. Of had je ze verkeerd om zitten?

Dat talloze keren ken ik, mateloos vermoeiend en irritant, uren door dezelfde instellingen draaien, om |:( van te worden.
volgens mij zijn S0 meters (meestal?) gevoelig voor juiste aansluiting (+/-), de S0 uitgang is geen gewoon contact maar een optocoupler.

• blb4
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Nou, hier blijkt het te kloppen. Die tweede aansluiting wordt alleen gebruikt voor externe verwarming. Nog voor niks een kabel getrokken ook :X
Ik moet m'n boiler nog aansluiten met daarin een 1,5 kW element t.b.v. (anti) legionella-run. Hij komt dus wel aan 't werk.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:19
Klopt het dat setTimer is gelimiteerd tot maximaal 999 seconden? Ik had een script dat goed werkt met 900 als timeout, maar bij 1200 seconden krijg ik een melding in de console als 'Error unexepected character' (o.i.d. nu wel tijd om te vragen, maar geen toegang tot de Heishamon). Valt prima mee te leven, maar zie het niet in bij Github in de omschrijving dus ik dacht even checken. :)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:13

CurlyMo

www.pilight.org

llevering schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:12:
Klopt het dat setTimer is gelimiteerd tot maximaal 999 seconden? Ik had een script dat goed werkt met 900 als timeout, maar bij 1200 seconden krijg ik een melding in de console als 'Error unexepected character' (o.i.d. nu wel tijd om te vragen, maar geen toegang tot de Heishamon). Valt prima mee te leven, maar zie het niet in bij Github in de omschrijving dus ik dacht even checken. :)
Het e.e.a heb ik uitgelegd in de Technical Reference van de library zelf:
https://github.com/CurlyMoo/rules#technical-reference

Het zou wel moeten kunnen.

Bug bevestigd en een bugfix ingediend:
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/107

[Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 18-01-2023 11:31]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• llevering
Owh top de technical reference gaat hoog over mijn hoofd heen helaas, maar fijn dat het wel zou moeten kunnen.

• Anno007
blb4 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:24:
[...]

volgens mij zijn S0 meters (meestal?) gevoelig voor juiste aansluiting (+/-), de S0 uitgang is geen gewoon contact maar een optocoupler.
[Afbeelding]
tja, ik heb nog een keer goed gekeken en de plus van de heihamon zit toch echt op de plus van de eerste plus op de eatron. Gisteren kreeg ik vooral lage waardes als 23, 56, 123. En naa het rommelen heb ik zelfs zulke waardes gekregen dat de heihamon settings pagina op laden bleef hangen, moest heme helemaal resetten en opnieuw instellen. Nu krijg ik waardes als 1.5 miljoen watt.....

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@thehog toevallig nog tijd gehad om te kijken naar het aan en uit zetten van de internal heater? Als je nog extra info/data nodig hebt dan help ik graag.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anno007 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:06:
[...]

tja, ik heb nog een keer goed gekeken en de plus van de heihamon zit toch echt op de plus van de eerste plus op de eatron. Gisteren kreeg ik vooral lage waardes als 23, 56, 123. En naa het rommelen heb ik zelfs zulke waardes gekregen dat de heihamon settings pagina op laden bleef hangen, moest heme helemaal resetten en opnieuw instellen. Nu krijg ik waardes als 1.5 miljoen watt.....
Ok, maar heb je ze ook omgedraaid gehad dan?

• Anno007
MikeyMan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:21:
[...]
Ok, maar heb je ze ook omgedraaid gehad dan?
Nee nog niet, mmaar wwil het morgen wel proberen, leek mij niet zo slimm min op plus en plus op min, maar goed.

Even een andere vraag. de 5kw defrost_temp staat op -31 graden, is hier wat mis? Ik heb deze wel op direct mode staan, zou het hiermee te maken hebben?

[Voor 21% gewijzigd door Anno007 op 18-01-2023 21:04]

• blb4
Anno007 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Nee nog niet, mmaar wwil het morgen wel proberen, leek mij niet zo slimm min op plus en plus op min, maar goed.
Bij mij zit 't zo:

• Anno007
Zit bij mij ook zo, dus toch plus op plus en min op min. Waarom heb ik dan zulke rare waarden?

• blb4
Anno007 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Zit bij mij ook zo, dus toch plus op plus en min op min. Waarom heb ik dan zulke rare waarden?
Heb je de bekabeling al eens goed nagekeken/vervangen? Wat is de afstand tussen de kWh meter en Heishamon?

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:37
blb4 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:13:
[...]

Heb je de bekabeling al eens goed nagekeken/vervangen? Wat is de afstand tussen de kWh meter en Heishamon?
Poos geleden ook allerlei rare getallen gekregen met SO meters (DDS353), de SO leidingen zijn erg storings gevoelig.
Ik heb deze zo kort mogelijk gemaakt en hierna loopt het goed. draai nog niet met Heishamon zit nog te wachten op de levering van de WP, maar draait op de warmtepompboiler in de meterkast.

• llevering
Pietjebel10 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Poos geleden ook allerlei rare getallen gekregen met SO meters (DDS353), de SO leidingen zijn erg storings gevoelig.
Ik heb deze zo kort mogelijk gemaakt en hierna loopt het goed. draai nog niet met Heishamon zit nog te wachten op de levering van de WP, maar draait op de warmtepompboiler in de meterkast.
Ik heb ook minimale en maximale pulse lengte flink teruggebracht. Uit m'n hoofd 60 (min) en 120 (max). Gemiddelde puls duurt iets onder 80ms en vermoed dat er maar weinig afwijking in zit. Daarna was ik alle rare spikes in m'n meting kwijt.

• Anno007

Maar eens de plus en min omgedraaid, en nieuw draad erbij gepakt, heb nu 1 waarde gehad van -2145348354.048 kwh daarna 0 watt, dit is dus alleen bij de 12kw, de 5kw heeft nergens last van, zelfde draad en afstand, alleen natuurlijk een andere meter.

• thehog
Als je de draden gewoon even kortsluit, krijg je dan wel pulsjes?

Bij enkele 3 fase kwh meters is het (s0) signaal te zwak van heishamon. Ik moet even opzoeken hoe iemand dat ook alweer opgelost had.
edit: nee ben in de war met een ander bordje :)

[Voor 12% gewijzigd door thehog op 19-01-2023 17:00]

• gerard053
Ik zie SDM630-Modbus. Modbus is RS485.
Heishamon verwacht S0.

Althans dit is wat ik denk..

• blb4
gerard053 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:04:
Ik zie SDM630-Modbus. Modbus is RS485.
Heishamon verwacht S0.

Althans dit is wat ik denk..
SDM630 heeft beide. Volgens mij heb je nu + en - verkeerd.

[Voor 7% gewijzigd door blb4 op 19-01-2023 17:10]

• gerard053
blb4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:08:
[...]

Wat als je eerst eens 1 meter probeert uit te lezen?

In de datasheet staat nog:
De standaard constante van configureerbare pulsuitgang 1 is 400 imp/kWh, de standaard
pulsbreedte is
100 ms. Pulsuitgang 1 kan worden geconfigureerd via het instelmenu.

Geen idee wat daar allemaal mogelijk/nodig is.

• Anno007
blb4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:08:
[...]

Nee hoor, jullie wilde dat ik het zo aansloot, nu niet gaan zeggen dat ik ze verkeerd heb want DAT WEET IK WEL!!!!

• Anno007
gerard053 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:27:
[...]

De standaard constante van configureerbare pulsuitgang 1 is 400 imp/kWh, de standaard
pulsbreedte is

Net de leveransier bemaild hij zegt dat het gewoon 1000imp/kwh zijn en er niets aan de hand is met de meters. Dus dan kan het niet anders zijn dan dat er met de heishamon iets goed!! mis is. Graag oplossen.

Waarom zou ik eerst 1 meter uit proberen??? de heater is nog geen 1 keer aan geweest, dus is altijd 0 watt geweest, het is de warmtepomp kant die hier blijkbaar door heishamon totaal verkeerd wordt uitgelezen?!

Ik keb all ms, 60 100 en 200 geprobeerd. Niets zorgde voor een juiste waarde. ook de kwh 0.01, 0.1, 1, 10, 100 en de dht gaven geen juiste waarde. Verder in heihamon, 0 (heishamon liep hierdoor volledig vast) 1, 10, 100, 1000, 10000, 100000, 10000000 geen gaf een juiste waarde weer.

• Anno007
En wat ook slecht werkt is de aan en uit switch, heihamon reageerd er ontzettend slecht op, meerdere keren het commando herhalen

• blb4
Anno007 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Nee hoor, jullie wilde dat ik het zo aansloot, nu niet gaan zeggen dat ik ze verkeerd heb want DAT WEET IK WEL!!!!
Kamille thee wil wel eens helpen 8)

• Anno007
blb4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Kamille thee wil wel eens helpen 8)
Geen domme dingen zeggen wil ook helpen

• blb4
Anno007 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:45:
En wat ook slecht werkt is de aan en uit switch, heihamon reageerd er ontzettend slecht op, meerdere keren het commando herhalen
Misschien de 2 Heishamons eens uitwisselen en kijken of de fout meeverhuisd (foute Heishamon) of niet (fout toch ergens anders).

• Anno007
blb4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Misschien de 2 Heishamons eens uitwisselen en kijken of de fout meeverhuisd (foute Heishamon) of niet (fout toch ergens anders).
Stuur dan maar een nieuwe op, ik ga echt niet een werkende riskeren, de 5kw werkt prima, daar zit ik niet aan.

• blb4
Anno007 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Geen domme dingen zeggen wil ook helpen
We proberen ook maar gewoon te helpen .....

• Anno007
blb4 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:51:
[...]

We proberen ook maar gewoon te helpen .....
Probeer ik ook

• blb4
Anno007 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:51:
[...]

Stuur dan maar een nieuwe op, ik ga echt niet een werkende riskeren, de 5kw werkt prima, daar zit ik niet aan.
Dat zal je met @thehog moeten regelen. Ik heb ergens langs zien komen dat er wel eens een lichting is geweest met wat foutjes. Zijn ze exact 't zelfde? Er staan 2 indicaties op; PCM design date en een versienr.

• blb4
gerard053 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:27:
[...]

pulsbreedte is

Over die 100ms: als dat de standaard is van deze meter dan moet je idd ff in de S0 instellingen van de heishamon kijken. Ik heb volgens mijn niets aangepast aan de standaard settings en de pulssettings staan op min 25ms/max 100ms. Die 100ms zou je dan wat moeten ophogen.

Sorry, niet gekeken of dit al eerder gesuggereerd is of dat je dit al gecontroleerd/aangepast & gemeld hebt....

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-03 11:06

HFman

Waar een wil is..

1. Als je de draaden niet op de Meter aangesloten hebt, en je meet op met een (DC) volt meter tussen GND en S0_1 en tussen GND en S0_2 wat voor spanning zie je dan ?

2. Als de meter niet aan gesloten zijn, werkt de portal verbinding dan ook beter ? (zou kunnen zijn dat de DM630's je heisamon/panasonic te zwaar belasten ?)

3. Als je meters hebt aan gesloten, wat voor spanning meet je dan op deze punten ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-03 11:06

HFman

Waar een wil is..

@thehog @CurlyMo

Kun je SetDemand (/command?SetDemandControl=43) ook gebruiken als je de optionele PCBA echt hebt ?
Probeerde dit, maar zonder succes (Demand control is enabled in het menu)..
En Heisamon leest de setting van de optionele pcba ook nog niet.. of moet ik hier ook iets nog voor doen ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

• thehog
HFman schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:38:
@thehog @CurlyMo

Kun je SetDemand (/command?SetDemandControl=43) ook gebruiken als je de optionele PCBA echt hebt ?
Probeerde dit, maar zonder succes (Demand control is enabled in het menu)..
En Heisamon leest de setting van de optionele pcba ook nog niet.. of moet ik hier ook iets nog voor doen ?
Nee dat werkt alleen voor emulatie mode. En ook uitlezen van de waardes van de echte optionele pcb is niet mogelijk 🙁

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-03 05:58
Bij het aansluiten van de Dallas sensoren krijg ik hele rare waardes in de Heishamon. Geen idee waar ik het moet zoeken.
Twee sensoren voorzien van een gesoldeerde langere draad en aangesloten, ik zie dan ook twee sensoren, maar met waardes in de 80~85.
Een andere losse sensor, direct op de Heishamon zonder kabel er tussen en die geeft weer een waarde van 50~60...
Geen idee waar ik het moet zoeken.

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
wereldreiziger2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:19:
Bij het aansluiten van de Dallas sensoren krijg ik hele rare waardes in de Heishamon. Geen idee waar ik het moet zoeken.
Twee sensoren voorzien van een gesoldeerde langere draad en aangesloten, ik zie dan ook twee sensoren, maar met waardes in de 80~85.
Een andere losse sensor, direct op de Heishamon zonder kabel er tussen en die geeft weer een waarde van 50~60...
Geen idee waar ik het moet zoeken.
Ik heb bij instellingen de 1-wire op 11 bit staan, kun je misschien proberen als je dat nog niet had.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.1 , NRflow v 22.06 beta , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant"

• wereldreiziger2
Maarten69 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Ik heb bij instellingen de 1-wire op 11 bit staan, kun je misschien proberen als je dat nog niet had.
Alle bit instellingen geprobeerd maar maakt niets uit.
Waardes verspringen ook nogal terwijl de sensoren in een koude schuur hingen als test.

• blb4
wereldreiziger2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Alle bit instellingen geprobeerd maar maakt niets uit.
Waardes verspringen ook nogal terwijl de sensoren in een koude schuur hingen als test.
Sensoren van Ali? Die willen nog wel eens erg beroerd zijn. 1Wire is nogal gevoelig voor de bekabeling(structuur). Wat als je er 1 direct aan hangt?

• wereldreiziger2
blb4 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Sensoren van Ali? Die willen nog wel eens erg beroerd zijn. 1Wire is nogal gevoelig voor de bekabeling(structuur). Wat als je er 1 direct aan hangt?
Sensoren via Amazon. https://amzn.eu/d/3vi5TSm
Alleen 3 stuks die hele rare waardes geven is een beetje apart.
Heb er inderdaad een direct op de Heishamon aangesloten, pennetjes van de Dallas rechtstreeks in de connector en ook die geeft hele aparte waardes door, ~50

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:00
Anno007 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar eens de plus en min omgedraaid, en nieuw draad erbij gepakt, heb nu 1 waarde gehad van -2145348354.048 kwh daarna 0 watt, dit is dus alleen bij de 12kw, de 5kw heeft nergens last van, zelfde draad en afstand, alleen natuurlijk een andere meter.
Heb je mooie modbus meters en ga je het verbruik meten met de pulsenteller. Zonde van de data. Via modbus kun je de wattage realtime uitlezen, en de kWhs tellen mooi door. Met pulsen moet je altijd wachten op de volgende pulse en obv de tijd uitrekenen wat de gemiddelde wattage was tot de vorige puls.

Ben blij dat ik in de meterkast modbus meters heb geplaatst, ipv een pulsenteller. Strakke watt en kWh metingen. Voltage/Ampere etc als bonus er ook bij.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• thehog
wereldreiziger2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Sensoren via Amazon. https://amzn.eu/d/3vi5TSm
Alleen 3 stuks die hele rare waardes geven is een beetje apart.
Heb er inderdaad een direct op de Heishamon aangesloten, pennetjes van de Dallas rechtstreeks in de connector en ook die geeft hele aparte waardes door, ~50
Weet je 100% zeker dat je ze goed aansluit? En er is geen extra weerstand nodig want die zit al op heishamon.
Ik zou toch zeggen dat ze dan stuk zijn omdat er verder niet veel bijzonders nodig is om ze te laten werken.

• Anno007
padoempats schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Heb je mooie modbus meters en ga je het verbruik meten met de pulsenteller. Zonde van de data. Via modbus kun je de wattage realtime uitlezen, en de kWhs tellen mooi door. Met pulsen moet je altijd wachten op de volgende pulse en obv de tijd uitrekenen wat de gemiddelde wattage was tot de vorige puls.

Ben blij dat ik in de meterkast modbus meters heb geplaatst, ipv een pulsenteller. Strakke watt en kWh metingen. Voltage/Ampere etc als bonus er ook bij.
En hoe lees je die dan uit met heishamon? en in je meterkast, ik weet niet hoe je dat kunt toevoegen in domoticz???!!!

Trouwens de sdm630 zijn verkeerd geleverd door de leverancier, ik had sdm72d besteld. Maar doet er niet toe de puls van deze dure modbus jongens doen het niet. En ik vind het prima om over te gaan op mudbus maar hoe!!!

Verder vind ik het nogal raar dat de heishamon geen externe atenne heeft, immers de panasonic bestaat bijna volledig uit aluminium platen en dat is ontzettend bevordelijk voor het wifif signaal.

[Voor 9% gewijzigd door Anno007 op 23-01-2023 13:04]

• Anno007
HFman schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:28:
[...]

1. Als je de draaden niet op de Meter aangesloten hebt, en je meet op met een (DC) volt meter tussen GND en S0_1 en tussen GND en S0_2 wat voor spanning zie je dan ?

2. Als de meter niet aan gesloten zijn, werkt de portal verbinding dan ook beter ? (zou kunnen zijn dat de DM630's je heisamon/panasonic te zwaar belasten ?)

3. Als je meters hebt aan gesloten, wat voor spanning meet je dan op deze punten ?
1. 0v
2. ik heb al aangegeven dat bij 0 kwh de heishamon volledig vast loopt.
3. 5v

• thehog
Anno007 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:03:
[...]

1. 0v
2. ik heb al aangegeven dat bij 0 kwh de heishamon volledig vast loopt.
3. 5v
Er hoort 5v te staan op GND vs S0_1 (of S0_2) als er niks aangesloten is. En je krijgt wel 5v als het WEL aangesloten is. Dat is raar op zijn minst. Weet je zeker dat je dit juist hebt gemeten?

En wat bedoel je met vastlopen bij 0kWh?

• padoempats
Anno007 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:01:
[...]

En hoe lees je die dan uit met heishamon? en in je meterkast, ik weet niet hoe je dat kunt toevoegen in domoticz???!!!

Trouwens de sdm630 zijn verkeerd geleverd door de leverancier, ik had sdm72d besteld. Maar doet er niet toe de puls van deze dure modbus jongens doen het niet. En ik vind het prima om over te gaan op mudbus maar hoe!!!
Ja goede vraag :) Ik doe dat met een usb rs485 lezer aan een raspberry pi in de meterkast. Deze tool gebruik ik om het naar influxdb te sturen.
Heishamon support geen modbus/rs485 dus dat gaat niet.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• thehog
[...]
Verder vind ik het nogal raar dat de heishamon geen externe atenne heeft, immers de panasonic bestaat bijna volledig uit aluminium platen en dat is ontzettend bevordelijk voor het wifif signaal.
Ik heb heishamon in een eerdere versie wel eens met externe antenna uitgebracht maar dat maakte geen verschil qua bereik. En inderdaad wil je heishamon niet IN de kast plaatsen. Altijd er buiten voor zover mogelijk.

• thehog
[...]

Zie hier iemand dit het heeft gedaan: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=23012

• Anno007
thehog schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Ik heb heishamon in een eerdere versie wel eens met externe antenna uitgebracht maar dat maakte geen verschil qua bereik. En inderdaad wil je heishamon niet IN de kast plaatsen. Altijd er buiten voor zover mogelijk.
Raar ik heb hier in mijn eigen domotica systeem een 2 tal esp's met externe atenne, zonder deze had ik geen verbinding met ze.... En hoe bedoel je niet in de kast, kan je heishamon dan tegen water?

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:07
Anno007 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Raar ik heb hier in mijn eigen domotica systeem een 2 tal esp's met externe atenne, zonder deze had ik geen verbinding met ze.... En hoe bedoel je niet in de kast, kan je heishamon dan tegen water?
Kunststof kastje met IP rating buiten de warmtepomp.
Hier past alles netjes in:
https://www.praxis.nl/ger...LIy5E5siLOHoaAuvfEALw_wcB

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• Anno007
padoempats schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Ja goede vraag :) Ik doe dat met een usb rs485 lezer aan een raspberry pi in de meterkast. Deze tool gebruik ik om het naar influxdb te sturen.
Heishamon support geen modbus/rs485 dus dat gaat niet.
Even wat doorgebladerd, dit is niet een project voor hardje winter naast een draaiende 12kw warmtepomp (extra koud). Dit is echt een project voor de zomer, lekker warm buiten rotzooien met draadjes en software.....ik kijk er al naar uit... 8)7 . Tot dan lijkt het mij wel fijn als die domme simpele s0 werkt.

• Anno007
pgeene schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Kunststof kastje met IP rating buiten de warmtepomp.
Hier past alles netjes in:
https://www.praxis.nl/ger...LIy5E5siLOHoaAuvfEALw_wcB
na, ik hang hem wel buiten op zonder behuizing.... .... |:( |:(

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:07
Anno007 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Kun je altijd proberen 😉
In full tweaker style: even je ervaringen posten 🤪

[Voor 11% gewijzigd door pgeene op 23-01-2023 13:48]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• thehog
Anno007 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Als iemand je probeert te helpen met tips is het niet zo aardig om dit soort antwoorden te geven.

De genoemde behuizing is de meeste gebruikte oplossing om heishamon aan een monoblock te hangen. Bij een split-unit hangt hij natuurlijk gewoon binnen in huis.

Als je graag toch een externe antenna wil, ga je gang. Heishamon is een open source product die je gewoon zelf kan aanpassen en installeren op een esp8266 met antenna.

• padoempats
Ik heb de heishamon in de wp en heb prima bereik. Maar ik heb dan wel een unifi ap buiten in praktisch line of sight op 4 meter

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-03 21:31
Deze dan?
https://www.tinytronics.n...g-100x68x40mm-transparant

Zo nodig met enkele kabelwartels erbij? Je HeishaMon past perfect!

• blb4
@thehog, ik zit wat te rommelen met Heishamon in combinatie met het NodeRed Dashboard. Ik zie nu iets voor mij vreemds na 't versturen van het panasonic_heat_pump/commands/SetCurves Command met content:

{"zone1":{"heat":{"target":{"high":37,"low":32},"outside":{"high":15,"low":0}}}}

Ik zie in TOP29 t/m TOP32 dat deze waarden worden overgenomen, tot zover alles ok.

Nu wordt er hierna een panasonic_heat_pump/commands/SetZ1HeatRequestTemperature=35 gestuurd en dan zie ik dat niet alleen TOP27/Z1_Heat_Request_Temp de waarde 35 krijgt maar ook TOP 29/Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp krijgt deze waarde. Dat lijkt me niet de bedoeling toch?

Euhhhh wacht, ik zie nu in de beschrijving van 't NodeRed Dashboard: "In DIRECT mode, the water temperature high is variable". Oftewel: wel de bedoeling dus?

[Voor 10% gewijzigd door blb4 op 23-01-2023 21:56]

• thehog
Ja zo werkt dat (helaas) wel. In direct mode wordt de gevraagd temperatuur (ook) opgeslagen in de high temp curve.

• Anno007
Nou het lukt niet om de s0 meter door heishamon goed uit te laten lezen. Evenmin zegt thehog dat er geen modbus ondersteuning zal komen via heishamon.

Dat is het dan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anno007 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:33:
Nou het lukt niet om de s0 meter door heishamon goed uit te laten lezen. Evenmin zegt thehog dat er geen modbus ondersteuning zal komen via heishamon.

Dat is het dan.
Niet zo dramatisch... Bij mij deden ze het ook ineens na een paar keer klootzakken met alle draadjes...

En die meters blijven chinese meuk, dus het kan waarschijnlijk geen kwaad om die om te ruilen ook ;)

• thehog
Anno007 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:33:

Dat is het dan.
Modbus gaat inderdaad niet komen. Daar is de hardware op het bordje voor heishamon niet geschikt voor.
Hopelijk vind je snel een andere oplossing om je kWh meters uit te lezen. Succes!

• wereldreiziger2
thehog schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Weet je 100% zeker dat je ze goed aansluit? En er is geen extra weerstand nodig want die zit al op heishamon.
Ik zou toch zeggen dat ze dan stuk zijn omdat er verder niet veel bijzonders nodig is om ze te laten werken.
Ik heb ze nu alle 5 geprobeerd, twee aan een draad, de rest rechtstreeks op de Heisha, en geen enkele geeft iets betrouwbaars. Er komt wel een adrescode van elke sensor. Dus neem aan dat ze juist zijn aangesloten.

• thehog
wereldreiziger2 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Ik heb ze nu alle 5 geprobeerd, twee aan een draad, de rest rechtstreeks op de Heisha, en geen enkele geeft iets betrouwbaars. Er komt wel een adrescode van elke sensor. Dus neem aan dat ze juist zijn aangesloten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ok bizar. Dat kan ik dan even niet verklaren anders dat ze toch stuk zijn (of dat ze werkelijke 66 graden meten :-) )

edit: je kan wellicht op https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20/ even zoeken of het adres van de sensor vertaald naar een bekende fake product

[Voor 6% gewijzigd door thehog op 24-01-2023 20:32]

• Tiesert
Ik heb de Heishamon nu 7 dagen draaien zonder problemen. De Heishamon hangt in een spatwaterdichte behuizing buiten de Pana monoblock op zo'n 6 a 7m afstand van het Wifi-access point. Hij is aangesloten op het optionele CZ-NS4P bord. Ik gebruik de Listen Only modus. Afgelopen nacht is hij twee keer plotseling gestopt met het doorgeven van data aan de MQTT-server. Het enige dat opvalt is dat de Correct received data dan laag staat (<10%, of 1 keer zelfs op 0). Het wifi-signaal en memory-free staan altijd meestal tussen de 50 en 60%. Ik heb de Heishamon beide keren gereboot, en dan loopt het weer prima. Zelfde wifi- en memory waarden en een Correct received data waarde van 100.

Komt dit iemand bekend voor? Waarom zou hij het een week goed doen en er dan 2x 4x mee stoppen?

edit: inmiddels 3x 4x uitgevallen

[Voor 14% gewijzigd door Tiesert op 25-01-2023 17:43]

• gerard053
thehog schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Ok bizar. Dat kan ik dan even niet verklaren anders dat ze toch stuk zijn (of dat ze werkelijke 66 graden meten :-) )

edit: je kan wellicht op https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20/ even zoeken of het adres van de sensor vertaald naar een bekende fake product
Misschien een idee om de sensoren eens aan een arduino te hangen om te zien of daar een response komt?

• blb4
thehog schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:16:
[...]

Nee is nog alpha (in https://github.com/IgorYb.../tree/opentherm/HeishaMon). Ik moet er echt even mee bezig om het af te maken :)
Ik heb versie 3.0-OT nu op een extra Heishamon boardje draaien, ik zie nu in elk geval de OT communicatie langskomen in de console en op mijn Opentherm Gateway. Kan ik e.e.a. manipuleren met MQTT commando's of met rules? Waar kan ik die vinden?

• thehog
blb4 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Ik heb versie 3.0-OT nu op een extra Heishamon boardje draaien, ik zie nu in elk geval de OT communicatie langskomen in de console en op mijn Opentherm Gateway. Kan ik e.e.a. manipuleren met MQTT commando's of met rules? Waar kan ik die vinden?
Is nog niet beschreven. Zal hier een poging doen.
Je zal een nieuwe topic zien: panasonic_heat_pump/opentherm met een aantal subtopics (roomtemp, chSetpoint etc). Dit zijn de gegevens die hij ontvangt van de thermostaat. Ook zie je een subtopics 'raw' waarin de ruwe opentherm data van de thermostaat staat. Zodat je eventueel zelf nog meer informatie kan decoderen hier uit.

Tevens kan je naar ditzelfde topic met de volgende subtopics een mqtt publish doen om naar de thermostaat te sturen:
code:
1
2
3
4
5
6
thermostaat/opentherm/outsideTemp
thermostaat/opentherm/inletTemp
thermostaat/opentherm/outletTemp
thermostaat/opentherm/flameState
thermostaat/opentherm/chState
thermostaat/opentherm/dhwState

De temps lijken me duidelijk. Afhankelijk van de thermostaat doet hij hier ook wat mee (bijv. de outside temp op display laten zien).
flamestate is een true of false om aan te geven dat de vlam aan het branden is (van de virtuele cv ketel)
chstate is een true of false om aan te geven dat de vlam aan het branden is voor central heating (ch)
dhwstate is een true of false om aan te geven dat de vlam aan het branden is voor DHW heating

[Voor 5% gewijzigd door thehog op 26-01-2023 15:29]

• padoempats
thehog schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:28:
[...]
flamestate is een true of false om aan te geven dat de vlam aan het branden is (van de virtuele cv ketel)
Hoezo virtueel? Ik neem aan dat de cv in dit geval de panasonic is. flamestate is dan weer beetje gek, kun je het niet beter powerstate noemen?

• thehog
padoempats schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Hoezo virtueel? Ik neem aan dat de cv in dit geval de panasonic is. flamestate is dan weer beetje gek, kun je het niet beter powerstate noemen?
Virtuele CV ketel bedoel ik omdat heishamon geen echte CV ketel is :) Je moet zelf de vertaling doen. Het is gewoon een opentherm-mqtt gateway nu dus nog (geen koppeling met rules engine of met andere topics van heishamon). Flamestate is de officiele naam van opentherm en ja dat is voor een panasonic wat raar. Maar in je domotica kan je natuurlijk iets bouwen als:
code:
1
if pump_flow > 1 then mqtt-publish(flamestate,true)

en
code:
1
if ThreeWay_Valve_State = 0 then mqtt-publish(chstate,true) else mqtt-publish(dhwstate,true)

[Voor 12% gewijzigd door thehog op 26-01-2023 15:36]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:13

CurlyMo

www.pilight.org

Ik gebruikte flamestate voor een wel of niet draaiende compressor.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• thehog
CurlyMo schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:36:
Ik gebruikte flamestate voor een wel of niet draaiende compressor.
nog beter ja

• blb4
[...]

Je zal een nieuwe topic zien: panasonic_heat_pump/opentherm met een aantal subtopics (roomtemp, chSetpoint etc). Dit zijn de gegevens die hij ontvangt van de thermostaat. Ook zie je een subtopics 'raw' waarin de ruwe opentherm data van de thermostaat staat. Zodat je eventueel zelf nog meer informatie kan decoderen hier uit.

Tevens kan je naar ditzelfde topic met de volgende subtopics een mqtt publish doen om naar de thermostaat te sturen:
code:
1
2
3
4
5
6

De temps lijken me duidelijk. Afhankelijk van de thermostaat doet hij hier ook wat mee (bijv. de outside temp op display laten zien).
chstate is een true of false om aan te geven dat de vlam aan het branden is voor central heating (ch)
dhwstate is een true of false om aan te geven dat de vlam aan het branden is voor DHW heating
Dank! ik heb ze allemaal geïmplementeerd en ik zie in m'n OTGW dat ze allemaal effect hebben (y) .
Ik zie wel dat mijn thermostaat nog wat mist, dat is een reactie op CH enable & DHW enable. Omdat deze missen gaat mijn thermostaat er vanuit dat de 'ketel' niet klaar is en stuurt dan ook geen Control Setpoint meer uit.

• thehog
Stuur dan eens 'true' naar panasonic_heat_pump/opentherm/chState en panasonic_heat_pump/opentherm/dhwState

Dat zou deze slave status bits op true moeten zetten.

• blb4
thehog schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:48:
Stuur dan eens 'true' naar panasonic_heat_pump/opentherm/chState en panasonic_heat_pump/opentherm/dhwState

Dat zou deze slave status bits op true moeten zetten.
Ik heb de onderstaande MQTT messages geprobeerd, true & 1 werken blijkbaar 't zelfde, false & 0 ook. Ze hebben beide effect op de Slave Status bits (CH mode / DHW mode) en niet op de Master Status (CH enable / DHW enable).

MQTT messageCH modeCH enable
chState=110
chState=true10
chState=000
chState=false00

MQTT messageDHW modeDHW enable
dhwState=110
dhwState=true10
dhwState=000
dhwState=false00

• thehog
Klopt. CH enable en DHW enable moet de master activeren (thermostaat dus), niet de slave.

Dat is bijv. als je in zomerstand in de thermostaat de verwarming uit kan zetten maar voor warm water hij nog aan staat. Dan is CHenable = off en DHWenable=on
Dan weet de CV-ketel dat hij dus niet hoeft te branden voor CH en zal dan ook nooit chState op 1 zetten.

• blb4
Ik denk dat 't om de acknowledge van de berichten van de master gaat:

Als ik de Heishamon heb aangesloten op de OTGW zie ik:

20:21:43.931282 T80000200 Read-Data Status: 00000010 00000000
20:21:44.100642 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000
20:21:45.738750 T80000200 Read-Data Status: 00000010 00000000
20:21:45.739940 BC0000000 Read-Ack Status: 00000000 00000000

Oftewel de Master Status bits worden NIET acknowledged.

Als ik m'n CV ketel weer aansluit op de OTGW zie ik:

20:21:54.583907 T80000200 Read-Data Status: 00000010 00000000
20:21:54.703889 B40000200 Read-Ack Status: 00000010 00000000
20:21:55.127293 T80000200 Read-Data Status: 00000010 00000000
20:21:55.217072 B40000200 Read-Ack Status: 00000010 00000000
~
20:22:15.624723 T00000300 Read-Data Status: 00000011 00000000
20:22:15.737720 BC0000300 Read-Ack Status: 00000011 00000000
20:22:16.178958 T00000300 Read-Data Status: 00000011 00000000
20:22:16.257015 BC0000300 Read-Ack Status: 00000011 00000000

Oftewel de Master Status bits worden WEL acknowledged.

• thehog
Ah ik snap wat je bedoeld.
Opentherm specificatie is niet helder over het moeten acknowledgen van de master bits. Juist omdat voor ID 0 de laagste byte de slave byte is die hij juist moet aanpassen. Maar ik zal de code even snel aanpassen zodat het matched met OTGW :)

• blb4
top!! d:)b

• blb4
[...]

code:
1
2
3
4
5
6

Ik heb dus trouwens binnen NodeRed (Dashboard) op de volgende wijze geïmplementeerd:

HP ch and/or dhw state function:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
// if compressor = running payload 1, otherwise 0
var PS_ss_Hz = global.get('compressor_frequency');
let msg1 = {}
let msg2 = {}
msg1.topic = "chstate";
msg2.topic = "dhwstate";
msg1.payload = 0;
msg2.payload = 0;

if (PS_ss_Hz != 0) {
    if (msg.payload == 0) {
        msg1.payload = 1;
    }
    else {
        msg2.payload = 1;
    }
}
return [msg1,msg2];

CompressorHz2flamestate function:
code:
1
2
3
4
5
6
// if compressor = running payload 1, otherwise 0
var PS_ss_Hz = global.get('compressor_frequency');
if (PS_ss_Hz != 0) {
    msg.payload = 1;
}
return msg;

• thehog
@blb4 hij is hem nu aan het bouwen: https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4018875089
heb hem zelf al getest hier. Mijn test thermostaat klaagde er niet over overigens :)

• blb4
thehog schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:27:
@blb4 hij is hem nu aan het bouwen: https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4018875089
heb hem zelf al getest hier. Mijn test thermostaat klaagde er niet over overigens :)
Da's snel!! Ik ga 'm direct testen.

Ik zie nu 't zelfde terug als dat m'n ketel is aangesloten! Er is echter denk ik nog een acknowledge die niet goed gaat:

CV ketel aangesloten:
21:54:33.024901 T80392300 Read-Data Max CH water setpoint: 35.00
21:54:33.162791 B40392300 Read-Ack Max CH water setpoint: 35.00

Heishamon aangesloten:
21:55:34.491154 T80392300 Read-Data Max CH water setpoint: 35.00
21:55:34.662688 B50390000 Write-Ack Max CH water setpoint: 0.00

De thermostaat ziet deze 0.00 als de maximale temperatuur die gevraagd mag worden en vraagt dus geen warmte meer.

Via de OTGW kan je via het SH= commando aangeven wat het maximale CH water setpoint mag zijn. Met de CV ketel aangesloten zie ik bij SH=40 ook deze waarde terug. Met de Heishamon aangesloten zie ik dat het maximale setpoint op 0 wordt gezet.

Update: heb op github zitten rondneuzen, ik zie in HeishaOT.cpp:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
case OpenThermMessageID::MaxTSet: {
        float data = ot.getFloat(request);
        char str[200];
        sprintf((char *)&str, "%.*f", 4, data);
        sprintf(log_msg, "OpenTherm: Max Ta-set setpoint: %s", str);
        log_message(log_msg);
        otResponse = ot.buildResponse(OpenThermMessageType::WRITE_ACK, OpenThermMessageID::MaxTSet, 0);

} break;

Ik gok dat dit iets te maken heeft met dat SH= commando, msg ID = 57?

[Voor 74% gewijzigd door blb4 op 27-01-2023 01:12]

• thehog
Ja er mist nog wel wat meer antwoorden. Vandaar ook beta :)
Ik zal nog even wat aanpassen

• blb4
Fijn! Ja, ik weet 't beta. Ik ben zelf wat aan 't prutsen gegaan op github, heb een fork gemaakt maar steile leercurve .....

Achtergrond:
Ik gebruik nu evohome met opentherm module en de OTGW om ook informatie vanaf de thermostaat naar het NodeRed Dashboard te krijgen en vandaar weer via Heishamon naar da WP:

setpoint woonkamer
huidige temperatuur woonkamer
CHenable signaal
Control Setpoint

setpoint woonkamer en huidige temperatuur woonkamer wordt gebruikt om Ta te verhogen of verlagen;
CHenable gebruik ik nu om WP uit te schakelen (nadat run is afgelopen, dat gaat dus wat mooier dan met een aan/uit thermostaat)
Control Setpoint gebruik ik als referentie voor de logica in de NodeRed Dashboard oplossing, als Control Setpoint vanuit de thermostaat hoger is dan waar de NodeRed oplossing mee komt dan maak ik Ta gelijk aan het Control Setpoint.

Dit werkt nu allemaal zolang m'n CV ketel er nog aanhangt. Maar die moet binnenkort plaats maken voor de op de WP aangesloten boiler en dan wil ik hoop ik dus dat Heishamon deze functie kan overnemen.

• thehog
@blb4 ik haal dan wel even alles wat niet mandatory is en wat jij niet nodig hebt uit de code. Dan werkt het in ieder geval volgens de specs. Nu zit er gewoon nog te veel trial en errors in

• thehog
Kijk zo maar even als deze build klaar is of hij beter werkt:
https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4027590691

• blb4
Joepie! *O* Helemaal blij, deze werkt voor zover ik zo snel heb kunnen testen perfect!

De 6 waarden die geset kunnen worden werken (nog steeds):

En de juiste responses komen terug op de commando's:
chenable
set dhw temperature
set max setpoint
set max modulation level

Hiermee kan ik de cv ketel de deur uit zetten, dank!!

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee