Hier onder 2 afbeeldingen.
1e foto: Mijn Zonnestroom onderbreker uit de meterkast.
2e foto: Te monteren kWh meter voor de YouLess.
Hoe te bevestigen? Onder de foto's vraag ik verder...
...
Op de 1e foto, rechts, zie je de 3 draden komende van de zonnestroom installatie op zolder.
Dat is aan de bovenzijde van de onderbreker.
Op de 2e foto staat de kWh meter van YouLess (type DRS155D).
De kWh meter moet links naast de onderbreker op de rail komen.
Het liefste zou ik een installateur de kWh meter laten monteren, maar op mijn email is (nog)
niet gereageerd, en ondertussen wil ik me er in verdiepen in afwachting van zijn antwoord.
Zoals ik begrepen heb is de blauwe draad boven, de nul-draad van de PV zonne-panelen.
Ik zag in instructie-filmpjes op het internet dat die blauwe nul-draad kan worden los
gemaakt van de onderbreker en kan worden aangesloten op één van de N poorten van de
kWh meter, ongeacht welke. Daarna kan de andere N poort van de meter met een korte
kabel dan worden aangesloten op de oorspronkelijke plek van de blauwe kabel boven op
de onderbreker, zijnde de 0 van de zonnestroom.
De bruine draad boven, (1e foto is), is naar ik aanneem, de spanning van de PV installatie.
Die bruine draad kan worden los genomen en worden verbonden met L-in (1) van de meter.
Daarna kan L-out (3) van de meter met een kabeltje worden verbonden met de oorspronkelijke
plek, waar die bruine draad was boven op de onderbreker.
De vraag is natuurlijk: Klopt dit allemaal?
Bij voorbaat dank voor het antwoord.
vr.gr.
Hans
1e foto: Mijn Zonnestroom onderbreker uit de meterkast.
2e foto: Te monteren kWh meter voor de YouLess.
Hoe te bevestigen? Onder de foto's vraag ik verder...
...
Op de 1e foto, rechts, zie je de 3 draden komende van de zonnestroom installatie op zolder.
Dat is aan de bovenzijde van de onderbreker.
Op de 2e foto staat de kWh meter van YouLess (type DRS155D).
De kWh meter moet links naast de onderbreker op de rail komen.
Het liefste zou ik een installateur de kWh meter laten monteren, maar op mijn email is (nog)
niet gereageerd, en ondertussen wil ik me er in verdiepen in afwachting van zijn antwoord.
Zoals ik begrepen heb is de blauwe draad boven, de nul-draad van de PV zonne-panelen.
Ik zag in instructie-filmpjes op het internet dat die blauwe nul-draad kan worden los
gemaakt van de onderbreker en kan worden aangesloten op één van de N poorten van de
kWh meter, ongeacht welke. Daarna kan de andere N poort van de meter met een korte
kabel dan worden aangesloten op de oorspronkelijke plek van de blauwe kabel boven op
de onderbreker, zijnde de 0 van de zonnestroom.
De bruine draad boven, (1e foto is), is naar ik aanneem, de spanning van de PV installatie.
Die bruine draad kan worden los genomen en worden verbonden met L-in (1) van de meter.
Daarna kan L-out (3) van de meter met een kabeltje worden verbonden met de oorspronkelijke
plek, waar die bruine draad was boven op de onderbreker.
De vraag is natuurlijk: Klopt dit allemaal?
Bij voorbaat dank voor het antwoord.
vr.gr.
Hans