Vraag

• hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-05 13:16
Hier onder 2 afbeeldingen.
1e foto: Mijn Zonnestroom onderbreker uit de meterkast.
2e foto: Te monteren kWh meter voor de YouLess.

Hoe te bevestigen? Onder de foto's vraag ik verder...

...
Op de 1e foto, rechts, zie je de 3 draden komende van de zonnestroom installatie op zolder.
Dat is aan de bovenzijde van de onderbreker.
Op de 2e foto staat de kWh meter van YouLess (type DRS155D).
De kWh meter moet links naast de onderbreker op de rail komen.

Het liefste zou ik een installateur de kWh meter laten monteren, maar op mijn email is (nog)
niet gereageerd, en ondertussen wil ik me er in verdiepen in afwachting van zijn antwoord.

Zoals ik begrepen heb is de blauwe draad boven, de nul-draad van de PV zonne-panelen.
Ik zag in instructie-filmpjes op het internet dat die blauwe nul-draad kan worden los
gemaakt van de onderbreker en kan worden aangesloten op één van de N poorten van de
kWh meter, ongeacht welke. Daarna kan de andere N poort van de meter met een korte
kabel dan worden aangesloten op de oorspronkelijke plek van de blauwe kabel boven op
de onderbreker, zijnde de 0 van de zonnestroom.
De bruine draad boven, (1e foto is), is naar ik aanneem, de spanning van de PV installatie.
Die bruine draad kan worden los genomen en worden verbonden met L-in (1) van de meter.
Daarna kan L-out (3) van de meter met een kabeltje worden verbonden met de oorspronkelijke
plek, waar die bruine draad was boven op de onderbreker.

De vraag is natuurlijk: Klopt dit allemaal?
Bij voorbaat dank voor het antwoord.

vr.gr.
Hans

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jsaturnus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 11:18
Als je moet vragen hoe het zit, Is het dan niet verstandiger het over te laten aan in elektrotechnicus?

Kun je gelijk eens vragen of je aarddraden correct gelast zijn.
Hint: onderaan zit een klemmenblokje ..

4,76 kWp

• hpieters
@lothar Dank voor het antwoord. N.a.v. het filmpje had ik begrepen dat alleen aan de bovenzijde van de onderbreker de twee draden worden losgemaakt. De blauwe daarna doorgelust via N van de meter, en de bruine via L-in/out. Dan, terugkomende van de meter, blauw (een N) en bruin (L-out) naar hun oorspronkelijke plek op de onderbreker. Aan de onderzijde van de onderbreker wijzigt niets. Als het anders is hoor ik het graag.

• hpieters
@jsaturnus De installateur die ik benaderde reageerde (nog) niet. Het heeft de voorkeur om het door een vakmens te laten doen. Maar graag weet ik wat er in de meterkast gebeurt, zeker m.b.t. mijn zonnepanelen-installatie. Als het echt zo eenvoudig is, als ik uit het filmpje zag, en er moeilijk een installateur te vinden is, dan zou ik overwegen het zelf te doen. Ik begrijp jouw vraag over de aarddraden nog niet goed. Alles is door deskundigen aangelegd, ik zou dat zelf nooit gekund hebben. Maar ik geef het door.

• jsaturnus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 11:18
@hpieters De aarddraden lijken afgeplakt met isolatietape? (kan op de foto niet goed zien wat het is)

Onderin zit een stripje met 4 schroeven .. de bedoeling is dat daar de aarddraden op komen.

4,76 kWp

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:28
Ik heb zelf het filmpje niet gemaakt maar het zou moeten kloppen.
Die aardedraden zit aan elkaar in een blokje maar moeten daar beneden geschroefd worden.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Eigenlijk is dit niet een hele goede kWh meter voor deze situatie aangezien deze meter een gezamelijke nul boven heeft en een L-in en L-out aan de onderkant.

Maar het is de bedoeling dat de bruine vanaf de omvormer op L-in (1) komt en van L-out (3) weer naar de automaat waar je net de bruine af gehaald hebt.
De blauwe nul vanaf de omvormer zet je op N (4) van de meter en (6) weer naar de automaat.

Let op, dit is andersom dan normaal omdat de stroom vanaf de andere kant komt!

https://bg-etech.de/download/manual/DRS155D.pdf

[Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 30-05-2020 17:21]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• hpieters
@jsaturnus Wat je zag is een plastic kroonblokje, daarmee heeft de monteur de groen/geel draad uit de meterkast doorverbonden met de PV installatie. Met de klemstrip zou dat misschien beter zijn geweest.

• hpieters
@lothar Ik zal de monteur vragen dit te verbeteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:17:
@lothar Ik zal de monteur vragen dit te verbeteren.
Kan niet, draad is te kort, die lasklem is prima en al helemaal voor een aarde draad.

• hpieters
@Rol-Co Dank je. Hiermee bevestig je wat ik vermoedde. Met de draden aan de onderzijde van de onderbreker gebeurt niets. En boven op de onderbreker maakt men die los en verbindt ze door zoals je zei, en wat spoort met wat ik hier boven zelf omschreef. N op de meter is slechts een doorverbinding, en L is richtinggevoelig.
Overigens:
De S0 verbinding is geen probleem, daar is op de YouLess uit de documentatie te zien hoe de polariteit is, en op de kWh meter is plus en min duidelijk aangegeven.

[Voor 21% gewijzigd door hpieters op 30-05-2020 17:35]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:09
Rol-Co schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:19:
[...]

Kan niet, draad is te kort, die lasklem is prima en al helemaal voor een aarde draad.
Wat bedoel je precies met al helemaal?
De lasklem ansich is ook niet het probleem, het probleem is dat hij niet vastzit. Nu er maar 1 automaat in het kastje zit valt de schade nog mee, maar stel je gaat 8 groepen zo monteren is het einde zoek, vandaar dat het niet mag. Met een Phoenix Contact klemmenstrook DIN kun je misschien de boel nog wat fatsoeneren zonder een (nieuwe) aardedraad te trekken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Jim423 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Wat bedoel je precies met al helemaal?
De lasklem ansich is ook niet het probleem, het probleem is dat hij niet vastzit. Nu er maar 1 automaat in het kastje zit valt de schade nog mee, maar stel je gaat 8 groepen zo monteren is het einde zoek, vandaar dat het niet mag. Met een Phoenix Contact klemmenstrook DIN kun je misschien de boel nog wat fatsoeneren zonder een (nieuwe) aardedraad te trekken.
Wago heeft ook een speciale adapter waarmee de lasdop op de din rail gezet kan worden.

https://www.elektrobode.n...02KQYVEAQYAiABEgK0hPD_BwE

• hpieters
@Rol-Co Hij schreef: "De blauwe nul vanaf de omvormer zet je op N (4) van de meter en (6) weer naar de automaat. Let op, dit is andersom dan normaal omdat de stroom vanaf de andere kant komt! "

Let op: Dit is geen kritiek, ik probeer het alleen maar te begrijpen:
Als N alleen maar een doorverbinding is, dan is stroomrichting toch niet van belang?
Maar ik zal voor de zekerheid 4-in- (van omvormer) en 6-uit (terug) aanhouden.

• Rol-Co

Rol-Co

hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:03:
@Rol-Co Hij schreef: "De blauwe nul vanaf de omvormer zet je op N (4) van de meter en (6) weer naar de automaat. Let op, dit is andersom dan normaal omdat de stroom vanaf de andere kant komt! "

Let op: Dit is geen kritiek, ik probeer het alleen maar te begrijpen:
Als N (L-in/out) alleen maar een doorverbinding is, dan is stroomrichting toch niet van belang?
Maar ik zal voor de zekerheid 4-in- (van omvormer) en 6-uit (terug) aanhouden.
Ging om de L in en out, normaal gaat out naar de verbruiker maar omdat het pv betreft is het L-in.

@Jim423

Wat zit er niet vast? Die lasklem zelf bedoel je? Wat kan dat kwaad dan? Het is een aarde en in nagenoeg elke lasdoos zitten ze zo, waarom zou dat hier ineens een probleem zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jim423
Blijf toch een beetje de ondertoon voelen ''het is ''maar'' een aarde'' het is juist je meest belangrijke ader. Enige overgangsweerstand is het is gedaan.
Los is niet toegestaan NEN1010, vanwege ruimte/bereikbaarheid en het gaan bewegen bij werkzaamheden. Alles moet op de rail vastzitten in een groepenkast.

@Tonne Red je niet met de aderlengte, alleen een lange (hoge) jongen is dus nog mogelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tonne
Rol-Co schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Ging om de L in en out, normaal gaat out naar de verbruiker maar omdat het pv betreft is het L-in.

@Jim423

Wat zit er niet vast? Die lasklem zelf bedoel je? Wat kan dat kwaad dan? Het is een aarde en in nagenoeg elke lasdoos zitten ze zo, waarom zou dat hier ineens een probleem zijn.
In een lasdoos mogen ze zitten. Daarom heet het ook lasklem. Maar in de groepenkast is los niet toegestaan.

Ik denk dat je het we redt met die adapter van wago. Die plaats je namelijk in de ‘hoogte’ van de kast. Maar een andere klem werkt natuurlijk ook prima.

• Rol-Co

Rol-Co

Jim
Ja inderdaad, het is maar een aarde inderdaad, en niet eens in de meterkast maar in een los kastje ernaast, wat is het verschil met een lasdoos in een plafond dan? Daar zit ie ook niet vast en in een apart (vaak nog mega vol) kastje.
Ik zie er geen probleem in om dat zo te lassen, lasdoppen zijn er ook voor gemaakt.

Maar ik leer graag wat het probleem kan worden....

• Tonne
Punt is dus al dat het niet mag van de nen1010. Dus probleem 1 is dat het niet aan de eisen voldoet.
Het zou een rommeltje worden in groepenkasten als dit wel zou mogen.
Alleen wat is het directe gevaar? Dat is er in dit specifieke geval niet. De lasdop kan prima de stroom hebben.

Alleen voor ongeveer 1 euro voldoet het wel aan de eisen. Mag je mij eens uitleggen wat dan de reden is om er vanaf te willen wijken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpieters
Rol-Co schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:23:
Jim
Ja inderdaad, het is maar een aarde inderdaad, en niet eens in de meterkast maar in een los kastje ernaast, wat is het verschil met een lasdoos in een plafond dan? Daar zit ie ook niet vast en in een apart (vaak nog mega vol) kastje.
Ik zie er geen probleem in om dat zo te lassen, lasdoppen zijn er ook voor gemaakt.

Hier wil ik als topicstarter graag buiten blijven. Maar evengoed zal ik de monteur er op wijzen.
Bedankt voor uw reacties!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14
Schroefjes van de bevestiging van het kastje zitten ook ruk, hoeveel moeite is het om dat normaal aan te draaien... man man man, het lijken ook verzonken schroeven in een niet verzonken gat.

[Voor 20% gewijzigd door twain4me op 30-05-2020 18:37]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:23:
Jim
Ja inderdaad, het is maar een aarde inderdaad
Sorry maar kun je me uitleggen wat je bedoelt met "maar een aardedraad"? Het klinkt nogal betuttelend. Het is ook maar een huis waar die kast in hangt. Het zijn ook maar mensen die er wonen. Tja.

Voor de foutbescherming is dit de belangrijkste draad van de 3.
en niet eens in de meterkast maar in een los kastje ernaast
Dat losse kastje hangt toch echt in de meterkast. En het is deel van de groepenkast.
wat is het verschil met een lasdoos in een plafond dan? Daar zit ie ook niet vast en in een apart (vaak nog mega vol) kastje.
Het verschil is dat dit in een groepenkast niet mag en in een lasdoos wel.
Lasklemmen zijn niet gemaakt om zo te lassen in een groepenkast. De fabrikant (Wago) weet dat ook, daarom maken ze er adapters voor
Er zal zeker in dit specifieke geval heel weinig mee gebeuren. Maar het mag dus niet. Normen zijn er niet voor niets en er staan waarschijnlijk wel meer dingen in die jij onzinnig vind.
hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:30:
[...]

Hier wil ik als topicstarter graag buiten blijven. Maar evengoed zal ik de monteur er op wijzen.
Bedankt voor uw reacties!
De monteur zal toch op zoek moeten naar een toegestane manier om draden te verlengen in de groepenkast, want ik geloof nooit dat die bruine draad het haalt tot de onderkant van je kWh meter? ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• hpieters
@Xander De grote groepenkast links is 400V 3fasen en was een uitzondering op alle woningen die door de installateur werden voorzien van zonnepanelen. Men heeft blijkbaar geïmproviseerd om toch een aansluiting mogelijk te maken met een aparte 1 fase kastje voor de PV installatie. Als er draden van boven verlengd moeten worden, dan moet dat maar desnoods met improvisatie. Anders wordt het mij wel erg duur, als er nieuwe draden moeten worden getrokken. Mijn 8 panelen kosten mij al 30 euro p.m. met 20 jaar contract.
Bij een jaar mooi weer ontvang ik misschien 100 euro terug, en bij een jaar slecht weer hopelijk neutraal.
Achteraf is het mij de moeite allemaal eigenlijk niet waard. Als de saldering binnenkort wegvalt kost het
alleen maar geld in plaats van dat het oplevert!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
7200 euro voor 8 paneeltjes is aardig aan de prijs inderdaad.

Wellicht als je even vermeld waar je ergens woont, dan kan een vriendelijke tweaker je misschien even helpen.

Soms kun je de omvormer ook uitlezen en heb je niet altijd een kWh meter nodig.

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2020 19:08]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:55:
alleen aan de bovenzijde van de onderbreker de twee draden worden losgemaakt.
En die draden gaan naar je omvormer. Nu weet ik niet hoe een omvormer zich gedraagt wanneer er geen fase (spanning) aanwezig is maar zorg er in ieder geval voor dat de omvormer niks meer kan doen! Het zou een hele schok zijn wanneer je er achter komt dat op de draden die vanaf de omvormer komen nog een flinke hoeveelheid spanning staat...

• hpieters
@AUijtdehaag 1 dag na tekenen van contract hoorde ik pas dat de saldering zou gaan ophouden. Was onvoldoende reden voor contractbreuk, men beloofde n.l. compensatie bij opbrengst vermindering. En rechtszaken kosten ook veel geld voor een eenvoudige huurder met middelbaar inkomen.
Er is contact met een installateur voor de kWh meter. Ik wacht alleen nog op zijn antwoord.

Woon 2131 SP Haarlemmermeer. Ken je nog een goede PV installateur of elektricien?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:24
@sypie
Bovenstaande kan niet, een omvormer is beveiligd en zal nooit spanning leveren als er geen netspanning aanwezig is.

@hpieters
De installateur kan je natuurlijk niet verantwoordelijk houden voor wijzigende wetgeving.

[Voor 33% gewijzigd door leonbong op 30-05-2020 19:14]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hpieters is voor mij te ver weg.
Maar er zijn er vast die je wel even kunnen helpen, nu dat bekend is.

Klusje van een 10 minuten, met de juiste spullen en gereedschap

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• hpieters
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:06:
7200 euro voor 8 paneeltjes is aardig aan de prijs inderdaad.

Wellicht als je even vermeld waar je ergens woont, dan kan een vriendelijke tweaker je misschien even helpen.

Soms kun je de omvormer ook uitlezen en heb je niet altijd een kWh meter nodig.
De service voor alle Mastervolt omvormers (660 stuks) in de Haarlemmermeer is gestaakt.
Uitlezen via hun site "Intelliweb" gaf alle informatie, maar is nu van het internet gehaald.
Door contractant Tegenstroom wordt al maanden naar een alternatief gezocht.
Ik hoopte door een kWh meter zelf tenminste enige controle te krijgen.

• hpieters
leonbong schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:12:
@sypie

@hpieters
De installateur kan je natuurlijk niet verantwoordelijk houden voor wijzigende wetgeving.
Maar wat wel misselijk is, is het gegeven dat er op alle informatie-avonden met geen woord over is gesproken tegen de toekomstige huurders van het zonnepanelen-project gem.Haarlemmermeer-Ymere-Tegenstroom.
Men wist absoluut dat de wetgeving zou gaan veranderen, maar ons is niets daarvan verteld.

• hpieters
Hoe kom ik aan deze kabeltjes? AlleKabels.nl heeft ze niet. Sorry, ik zie nu pas de logo van Cedel,
zal eens kijken of die ze hebben.

YouTube: Het installeren en aansluiten van een 1 fase kWh meter

[Voor 8% gewijzigd door hpieters op 30-05-2020 19:32]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:30:
Hoe kom ik aan deze kabeltjes?
Zelf maken... Die installatiedraad heeft iedere installateur in z'n bus liggen. Aderhulzen ook. Het maken van van die kabeltjes kost je 2 flesjes bier voor de monteur...

Installatiedraad gaat per 100 meter in een doos. Aderhulzen gaan doorgaans ook per 100 of 200. Dus kosten zitten er niet in. Rijd even bij je door de buurt en kijk even of er ergens een bus van een installatiebedrijf staat. Wees voorbereid en neem vast een paar biertjes mee...

• Rol-Co

Rol-Co

hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:24:
[...]

Maar wat wel misselijk is, is het gegeven dat er op alle informatie-avonden met geen woord over is gesproken tegen de toekomstige huurders van het zonnepanelen-project gem.Haarlemmermeer-Ymere-Tegenstroom.
Men wist absoluut dat de wetgeving zou gaan veranderen, maar ons is niets daarvan verteld.
Kan je hier bestellen, let wel op dat flex en adereind hulsjes niet in een gewone lasklem gaan maar je een speciale wago lasklem nodig hebt.
https://www.elektrototaal...kammen-en-aansluitklemmen

Lasklemmen flex naar masief
https://www.elektrototaalmarkt.nl/wago-221-lasklem-4154710

Je kan ook de bovenkant laten zitten op de automaat en de onderkant los halen om de kWh meter tussen te zetten als dat makkelijker gaat, je zal misschien de draden vanaf de meterkast moeten vervangen voor meer lengte.

• Rol-Co

Rol-Co

Tonne schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:29:
Punt is dus al dat het niet mag van de nen1010. Dus probleem 1 is dat het niet aan de eisen voldoet.
Het zou een rommeltje worden in groepenkasten als dit wel zou mogen.
Alleen wat is het directe gevaar? Dat is er in dit specifieke geval niet. De lasdop kan prima de stroom hebben.

Alleen voor ongeveer 1 euro voldoet het wel aan de eisen. Mag je mij eens uitleggen wat dan de reden is om er vanaf te willen wijken?
Nou ja 1 euro, als de kabel tekort is zal je toch boven de kast moeten oplengen met een lasdoos en lasklemmen, dat is geen euro.
Maar goed, als het niet mag mag het niet en zal hij voor de aarde de kabel moeten vervangen of meer lengte maken. Nen is een norm en soms wat krom, het zei zo.

Als ik dit geval zelf zou hebben deed ik het ook zo, een lasdoos erboven maken met 3 verbindingen is in mijn ogen slechter dan 1 lasklem in het kastje.

• hpieters
sypie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:10:
[...]

En die draden gaan naar je omvormer. Nu weet ik niet hoe een omvormer zich gedraagt wanneer er geen fase (spanning) aanwezig is maar zorg er in ieder geval voor dat de omvormer niks meer kan doen! Het zou een hele schok zijn wanneer je er achter komt dat op de draden die vanaf de omvormer komen nog een flinke hoeveelheid spanning staat...
Op de 1e etage bevindt zich deze groep die naar boven met de PV installatie is verbonden en naar beneden met het groepenkastje waar de kWh meter in moet komen. Uitschakelen van de twee links zou voldoende moeten zijn. De rechtse schakelaar is voor de wasmachine (badkamer).

[Voor 20% gewijzigd door hpieters op 30-05-2020 20:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Geen idee of het kan, ik kan de onderkant van dat kastje niet goed op de foto zien.
En op internet niet zo 123 een foto van de binnenkant vinden.
Maar kan het kastje niet andersom opgehangen worden, zodat het aardblokje rechtsboven komt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:14:
[...]

Op de 1e etage bevindt zich deze groep die naar boven met de PV installatie is verbonden en naar beneden met het groepenkastje waar de kWh meter in moet komen. Uitschakelen van de twee links zou voldoende moeten zijn. De rechtse schakelaar is voor de wasmachine (badkamer).

[Afbeelding]
Ik wil de pret niet bederven, maar je gaat ook je wasmachine groep meten.
Die chinese kWh meters geven s0 pulsen af, 2 kanten uit. (niet erg handig)
Dus een youless op de s0 aangesloten, zal je wasmachine verbruik ook zien als opwek.
Omdat dat door dezelfde meter gaat.

Eigenlijk hoor je de kWh meter dus in de PV verdeler te plaatsen, enkel voor de zonnepanelen.
Dan meet je ook werkelijk, enkel je zonne opwek en heeft het wasmachine verbruik geen invloed.

Zie wazig plaatje op pagina 5
https://www.bespaarbazaar...ontageinstructie_zv16.pdf

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2020 21:19]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Dus een youless op de s0 aangesloten, zal je wasmachine verbruik ook zien als opwek.

Eigenlijk hoor je de kWh meter dus in de PV verdeler te plaatsen, enkel voor de zonnepanelen.
Dan meet je ook werkelijk, enkel je zonne opwek en heeft het wasmachine verbruik geen invloed.
Ja dan zal je een kWh meter moeten nemen die niet teruguit pulsen geeft, die zijn er wel maar dan nog kan je tijdens zon de wasmachine aan hebben en klopt er nog niks van. :)

• hpieters
Rol-Co schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Ja dan zal je een kWh meter moeten nemen die niet teruguit pusen geeft, die zijn er wel maar dan nog kan je tijdens zon de wasmachine aan hebben en klopt er nog niks van. :)
@AUijtdehaag @Rol-Co
Dat plaatje van de verdeler ZV16 uit vorig bericht van AUijdeHaag lijk wel sterk op de groepenkast uit de badkamer, waar links de PV installatie zit en rechts de Wasmachine aansluiting.
Nu hoop ik dat de wasmachine op de linkse groepenkast uit de meterkast beneden verbonden is en niet wordt meegemeten met de PV installatie van het kleinere groepenkastje uit de meterkast beneden voor de panelen.
De wasmachine was altijd al in de badkamer op de 1e etage aangesloten, van ver voor de PV installatie. Die speciale verdelerkast uit de badkamer op de 1e etage is er pas gekomen met de installatie voor zonnepanelen.

[Voor 11% gewijzigd door hpieters op 30-05-2020 22:08]

• Xander
  • Nu online
hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:03:
[...]

@AUijtdehaag @Rol-Co
Dat plaatje van de verdeler ZV16 uit vorig bericht van AUijdeHaag lijk wel sterk op de groepenkast uit de badkamer, waar links de PV installatie zit en rechts de Wasmachine aansluiting.
Nu hoop ik dat de wasmachine op de linkse groepenkast uit de meterkast beneden verbonden is en niet wordt meegemeten met de PV installatie van het kleinere groepenkastje uit de meterkast beneden voor de panelen.
De wasmachine was altijd al in de badkamer op de 1e etage aangesloten, van ver voor de PV installatie. Die speciale verdelerkast uit de badkamer op de 1e etage is er pas gekomen met de installatie voor zonnepanelen.
Je wasmachine zit ook op dat kleine groepenkastje rechts naast de normale kast. Zet die automaat maar eens uit en probeer de wasmachine, dan weet je het snel genoeg. ;)

Als je de zonnepanelen wilt meten, zul je die kWh meter dus in de badkamer moeten inbouwen.

P.S. lekkere plek voor zo'n kast, in de badkamer. :X

• Rol-Co

Rol-Co

hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:03:
[...]

@AUijtdehaag @Rol-Co
Helaas ga je die wel mee meten, dan zal je hem in die verdeler moeten zetten zoals @AUijtdehaag zei.

• hpieters
Xander schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:13:
[...]

Je wasmachine zit ook op dat kleine groepenkastje rechts naast de normale kast. Zet die automaat maar eens uit en probeer de wasmachine, dan weet je het snel genoeg. ;)

Als je de zonnepanelen wilt meten, zul je die kWh meter dus in de badkamer moeten inbouwen.

P.S. lekkere plek voor zo'n kast, in de badkamer. :X
Ja, ik zal dat eens testen. Zou het een idee zijn om de wasmachine met een 2e bedrading toch op de andere groepenkast in de meterkast aan te sluiten" (eigenlijk zoals vroeger), die voor de rest van het huis is, o.a. voor de elektrische doorstromer (400V) voor warm water? Of ik moet inderdaad de kWh meter boven plaatsen. Hoewel er in dat kastje op de 1e etage kennelijk geen plek meer is op de rail. En dan moet trouwens de SO kabel van boven naar beneden, wat de meetresultaten kan beïnvloeden, als die afstand te groot is voor goede geleiding. De YouLess en router kan ik niet boven plaatsen.
Van die extra pulsen begrijp ik niets. Dat ligt aan mij hoor. Ik hoop dat dat de uitlezing niet erg beïnvloedt.
Lijkt het dan of ik meer opwek, of juist minder, en is dat dan een groot verschil bij 's zondags 2 wassen?

[Voor 11% gewijzigd door hpieters op 30-05-2020 22:46]

• hpieters
Is er eigenlijk geknoeid, toen de Zonnpanelen en het extra kastje in de meterkast werd aangelegd?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hangt je omvormer ook in de badkamer?
Anders plaats je bij de omvormer toch een kWh meter, als deze op zolder hangt.
https://www.youless.nl/winkel/product/tl-wr802n.html

Je stelt een hoop vragen, maar wij zien de situatie niet.
Een losse PV groep is altijd beter uiteraard, maar soms niet uitvoerbaar.
Vandaar kiest men de "makkelijke" oplossing, een pv verdeler.
Maar om die in een badkamer te plaatsen roept ook vraagtekens op.
Daar zit je met "zones" waar wel of niet elektriciteit geplaatst mag worden.

[Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2020 23:01]

• hpieters
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:55:
Hangt je omvormer ook in de badkamer?
Anders plaat je bij de omvormer toch een kWh meter, als deze op zolder hangt.
https://www.youless.nl/winkel/product/tl-wr802n.html

Je stelt een hoop vragen, maar wij zien de situatie niet.
Een losse PV groep is altijd beter uiteraard, maar soms niet uitvoerbaar.
Ja, Ik vraag inderdaad veel, maar kom daardoor ook steeds meer te weten. O.a. dat de meting niet adequaat kan zijn, en dat de wasmachine waarschijnlijk op dezelfde groep zit als de zonnepanelen. Zonder die vragen zou ik in den blinde een modificatie aan laten brengen. Het is de vraag of elke willekeurige elektromonteur de kennis bezit die hier bij Tweakers aanwezig is. :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:02:
[...]

Ja, Ik vraag inderdaad veel, maar kom daardoor ook steeds meer te weten. O.a. dat de meting niet adequaat kan zijn, en dat de wasmachine waarschijnlijk op dezelfde groep zit als de zonnepanelen. Zonder die vragen zou ik in den blinde een modificatie aan laten brengen. Het is de vraag of elke willekeurige elektromonteur de kennis bezit die hier bij Tweakers aanwezig is. :*)
Waarschijnlijk niet (zo geinteresseerd). ;)

• hpieters
Ik zal de elektricien vragen om de wasmachine niet meer op de groep van de zonnepanelen aan te sluiten.
Ik neem aan dat de meting via de kWh meter vanuit de meterkast dan wel zuivere data aan zal leveren.
Werken met een meter op de omvormer boven, en wifi lijkt mij niet haalbaar, afgezien nog van de problemen die ik vroeger had met wifi vanaf de zolder naar de vaste internet-router. De YouLess is nu met ethernet kabel storingsvrij aan de router verbonden.

[Voor 38% gewijzigd door hpieters op 30-05-2020 23:08]

• Jim423
Heb jij dan wel een vrije buis naar de wasmachine om die nieuwe groep voor de wasmachine aan te leggen?
Gok van niet.
Voor de data op zolder kun je een Powerline setje kopen.

[Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 30-05-2020 23:20]

• Xander
  • Nu online
hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:06:
Ik zal de elektricien vragen om de wasmachine niet meer op de groep van de zonnepanelen aan te sluiten.
Dat zal niet zo eenvoudig zijn, anders hadden ze die PV verdeler niet toegepast.

Dit uitsplitsen betekent dat je een aparte kabel van de meterkast naar de omvormer of de wasmachine zult moeten leggen.

• hpieters
Jim423 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:20:
Heb jij dan wel een vrije buis naar de wasmachine om die nieuwe groep voor de wasmachine aan te leggen?
Gok van niet.
Voor de data op zolder kun je een Powerline setje kopen.
Powerline (netwerkdata via stopcontact). Dank je voor de tip.
Vrije buis waarschijnlijk niet. Wordt dus nog duurder!

Heb onderstaande zojuist aan de elektromonteur gevraagd:

'Betreffende plaatsing van kWh meter in meterkast beneden.
De vraag is of u tevens de wasmachine op de 1e etage uit de groep van
de zonnepanelen kan halen, zonodig met trekken van nieuwe bedrading.
Dat zal nodig zijn om het volgende: (onjuiste pulsmeting kWh meter)

Op hpieters in "kWh meter aansluiting. Hoe te bevestigen?"
heb ik informatie ingewonnen. Het schijnt zo te zijn dat de wasmachine en
de PV installatie op de 1e etage in dezelfde groep zit in een schakelkast.
Dat zou de meting beïnvloeden, doordat de wasmachine-pulsen worden
meegenomen als PV pulsen, omdat de meter het onderscheid niet maakt.

Ik schreef bij Tweakers:
“Ik zal de elektricien vragen om de wasmachine niet meer op de groep van de zonnepanelen aan te sluiten.
Ik neem aan dat de meting via de kWh meter vanuit de meterkast dan wel zuivere data aan zal leveren.
Werken met een meter op de omvormer boven, en wifi lijkt mij niet haalbaar, afgezien nog van de problemen
die ik vroeger had met wifi vanaf de zolder naar de vaste internet-router. De YouLess is nu met ethernet
kabel storingsvrij aan de router verbonden.”

Foto’s:
De groepenkast op 1e etage in de badkamer. Links PV, rechts de Wasmachine schakelaar.
Naast de wasmachine schakelaar zitten nog twee geaarde stopcontacten.

Link naar montageinstructie van deze schakelkast:
https://www.bespaarbazaar...ontageinstructie_zv16.pdf

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Het filmpje van Cedel is correct volg alleen even de link voor zonnepanelen (dan komt de kWh meter voor de schakelaar ipv andersom)

https://cemm.nl/wp-conten...0/1fase-kwh-pv-schema.pdf

Ik doe het ook zo en via de modbus komt alles keurig in Home Assistant terecht, ik gebruik de SDM120 en die meet echt alleen wat de inverter levert en niet het verbruik van de diverse apparaten

[Voor 4% gewijzigd door Jur op 30-05-2020 23:57]

• Xander
  • Nu online
Jur schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:54:
Ik doe het ook zo en via de modbus komt alles keurig in Home Assistant terecht, ik gebruik de SDM120 en die meet echt alleen wat de inverter levert en niet het verbruik van de diverse apparaten
Jij zult op die groep / kWh meter dan ook alleen de omvormer hebben aangesloten. Niet een verdeelkastje waar ook de wasmachine op is aangesloten...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
Jur schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:54:
Het filmpje van Cedel is correct volg alleen even de link voor zonnepanelen (dan komt de kWh meter voor de schakelaar ipv andersom)

https://cemm.nl/wp-conten...0/1fase-kwh-pv-schema.pdf

[Afbeelding]
@Jur Oei, dat is ver boven mijn opleiding als eenvoudig ambtenaar in ruste. Ik zie boven dat metertje zoveel draden dat het me duizelt. De kWh meter bij YouLess begon ik net te begrijpen qua aansluitingen.
Niettemin zal ik de monteur vragen dit eens te bezien als mogelijkheid.
Evengoed bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Xander schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:57:
[...]

Jij zult op die groep / kWh meter dan ook alleen de omvormer hebben aangesloten. Niet een verdeelkastje waar ook de wasmachine op is aangesloten...
Mmh daar ga ik me maar eens op inlezen, de meter meet toch maar 1 kant op? Alles zit uiteindelijk toch op elkaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Waarom zou je een compleet nieuwe groep gaan maken? Dat wordt een enorme klus.
Zoals reeds geoppert: zet de kWh meter erbij in de PV-verdeler of bij de omvormer in een nieuw kastje. Sluit je youless hierop aan. Evt een powerline setje voor de dataverbinding.

pricewatch: TP-Link TL-PA4010KIT-AV500 Nano Powerline adapter startset

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
Iedereen bedankt voor de bijdragen. Ik ga nu naar bed want mijn leeftijd (73) maakt me te moe om nog door te gaan na 12 uur 's nachts. Morgen zie ik graag hoe het verder gaat...

Nogmaals bedankt.
Hans

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Jur schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:07:
[...]

Mmh daar ga ik me maar eens op inlezen, de meter meet toch maar 1 kant op? Alles zit uiteindelijk toch op elkaar?
Jouw verbruikers zitten niet achter die meter aangesloten.

Bij @hpieters 1 verbruiker wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
De verdeler op de 1e etage in de badkamer is voor de PV installatie en de wasmachine.
Er zitten 3 schakelaars links, en 2 stopcontacten rechts, op.
Als ik een schemerlampje aansluit op een van de contacten en dan van links naar rechts,
een schakelaar overhaal, dan gaat bij nr. 1 en nr. 3 de lamp uit. schakelaar 2 doet niets.
Het betekent, denk ik, dat de wasmachine en PV installatie in dezelfde groep zitten.

Vragen:
Zouden naast aarde, nul en fase, voor de omvormer en wasmachine, er 2 draden bij
kunnen in een standaard buis om de wasmachine apart te krijgen? Of is misschien zelfs
1 fasedraad voor de wasmachine er bij, genoeg om extra pulsen te voorkomen?
Geeft elke wasmachine pulsen? Of is dit afhankelijk van type of bouwjaar/ouderdom?

[Voor 28% gewijzigd door hpieters op 31-05-2020 09:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
hpieters schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:28:
De verdeler op de 1e etage in de badkamer is voor de PV installatie en de wasmachine.
Er zitten 3 schakelaars links, en 2 stopcontacten rechts, op.
Als ik een schemerlampje aansluit op een van de contacten en dan van links naar rechts,
een schakelaar overhaal, dan gaat bij nr. 1 en nr. 3 de lamp uit. schakelaar 2 doet niets.
Schakelaar 2 schakelt de PV uit. ;)
Het betekent, denk ik, dat de wasmachine en PV installatie in dezelfde groep zitten.
Daar was ik toch al wel van overtuigd, maar je zou jezelf denk ik beter overtuigen door de schakelaar beneden even uit te zetten. ;)
Zouden naast aarde, nul en fase, voor de omvormer en wasmachine, er 2 draden bij
kunnen in een standaard buis om de wasmachine apart te krijgen? Of is misschien zelfs
1 fasedraad voor de wasmachine er bij
Nee, dit kan en mag niet.

Draai het eens om: waarom denk je dat de PV installateur een extra verdeler van €150 heeft opgehangen, als hij met 2 stukken draad à €4 het goedkoper én netter had kunnen oplossen?

Ik ken de situatie in jouw woning niet, maar ik gok zomaar dat het lastig is om met een aparte leiding bij de omvormer of wasmachine te komen. Anders had die er nu ongetwijfeld al wel gezeten.

Waar hangt de omvormer? Ook op de badkamer?
genoeg om extra pulsen te voorkomen?
Geeft elke wasmachine pulsen? Of is dit afhankelijk van type of bouwjaar/ouderdom?
Een wasmachine geeft geen pulsen, een wasmachine verbruikt elektriciteit. Vervolgens schroef jij er een verbruiksmeter tussen en die geeft pulsen.

Elke wasmachine gebruikt elektriciteit, dit is niet afhankelijk van type of bouwjaar / ouderdom. ;)

Zelfs al zou je een meter pakken die verbruik en teruglevering apart registreert, of alleen maar teruglevering registreert, klopt er niets meer van je meting op het moment dat de wasmachine draait terwijl de panelen opwekken. Die stroom loopt in dat geval direct in de PV-verdeler van panelen naar wasmachine en passeert dus nooit jouw meter.

Vergelijk dit met de (slimme) meter met aparte telwerken die je misschien ook al hebt hangen. Er zit een verschil tussen wat de panelen opwekken en wat die meter als teruglevering registreert, dit verschil is wat je zelf direct verbruikt.

Door een tussenmeter beneden in te bouwen creëer je een soortgelijke situatie, alleen dan met alleen de wasmachine i.p.v. alle verbruikers in de woning.
edit:
En met deze specifieke meter maak je het dus nog een stukje erger omdat hij afname/teruglevering allebei registreert en voor beide pulsen geeft, jouw Youless kan het onderscheid tussen beiden niet maken. Zie ook:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:59:
Rol-Co schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:17:
Ja dan zal je een kWh meter moeten nemen die niet teruguit pulsen geeft, die zijn er wel maar dan nog kan je tijdens zon de wasmachine aan hebben en klopt er nog niks van. :)

[Voor 15% gewijzigd door Xander op 31-05-2020 09:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
@Xander Bedankt voor alle moeite en meedenken.
Ik ga ook de schakelaar van beneden, het extra kastje in de meterkast, checken.
Het hele bericht nog niet gelezen, maar ga er zo verder mee...
Iets later... naar verwachting...
Gechecked, Inderdaad gaan ook dan wasmachine en omvormer beide uit.

Verder in jouw bericht, over de omvormer. Die bevindt zich op zolder.

[Voor 31% gewijzigd door hpieters op 31-05-2020 10:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
Begrijp ik het goed, dat een kWh meter voor PV, eigenlijk altijd exclusief op een aparte groep moet
zijn aangesloten, omdat anders verbruikers een juiste meting verhinderen van opgewekte stroom?
Dat wordt er niet bijverteld, wanneer je info zoekt voor een aankoop. Het moet maar kunnen :'(

[Voor 19% gewijzigd door hpieters op 31-05-2020 10:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
hpieters schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:30:
Begrijp ik het goed, dat een kWh meter voor PV, eigenlijk altijd exclusief op een aparte groep moet
zijn aangesloten, omdat anders verbruikers een juiste meting verhinderen van opgewekte stroom?
Ik zou het anders willen verwoorden: enkel de omvormer moet worden aangesloten achter de meter.

Wanneer je die meter in de groepenkast wilt inbouwen kun je wel concluderen dat dit alleen gaat als de PV een aparte eindgroep heeft ja. Maar er zijn natuurlijk andere opties. Zoals die meter in een apart kastje direct bij de omvormer inbouwen.
Dat wordt er niet bijverteld, wanneer je info zoekt voor een aankoop. Het moet maar kunnen :'(
Het lijkt me nogal common sense.

Als jij je gewicht wilt meten moet je ook niet samen met je partner op de weegschaal gaan staan.

Je sluit enkel hetgeen wat je wilt meten aan op de meter. Hoe anders?! Je hebt alleen de pech dat ze bij jou een PV-verdeler hebben geplaatst waardoor deze scheiding niet meer in de groepenkast te maken is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
@Xander "Het lijkt me nogal common sense. Als jij je gewicht wilt meten moet je ook niet samen met je partner op de weegschaal gaan staan. Je sluit enkel hetgeen wat je wilt meten aan op de meter. Hoe anders?! Je hebt alleen de pech dat ze bij jou een PV-verdeler hebben geplaatst waardoor deze scheiding niet meer in de groepenkast te maken is."

Het is pure logica, wat je zegt. Onmiskenbaar. Maar toch zou het aardig zijn als men bij verkoop van bepaalde technische artikelen, wat meer uitleg gaf. Men kan iets nodig moeten aanschaffen, zonder techneut te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hpieters schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:08:

Het is pure logica, wat je zegt. Onmiskenbaar. Maar toch zou het aardig zijn als men bij verkoop van bepaalde technische artikelen, wat meer uitleg gaf. Men kan iets nodig moeten aanschaffen, zonder techneut te zijn.
En alle opties voor gebruik bijleveren? Een kWh meter is eigenlijk om verbruik te meten, dat kan prima in een meterkast, waar jij dat verbruik wilt meten is jouw bepaling en kan een leverancier niet allemaal uit gaan leggen, dat doet de vakkennis van de installateur.

Zoiets aanschaffen zonder techneut te zijn doet niemand, bij het woord elektra houd het vaak al op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpieters
@Rol-Co "Zoiets aanschaffen zonder techneut te zijn doet niemand, bij het woord elektra houd het vaak al op."

Dat is nu precies waarom ik hier info zocht, en gelukkig kon vinden.
Ik ben jou, en anderen dankbaar dat ze zo bereidwillig willen helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
Deze heeft terugloopblokkering. Maar PV opbrengst tijdens wassen zal dan via de wasmachine wegvloeien, dus is dan geen goed alternatief, want geeft nog steeds geen accurate opbrengstmeting. Is dat juist?

https://www.sandervunderi...or-din-rail-mid-keur.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14
hpieters schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:57:
Deze heeft terugloopblokkering. Maar PV opbrengst tijdens wassen zal dan via de wasmachine wegvloeien, dus is dan geen goed alternatief, want geeft nog steeds geen accurate opbrengstmeting. Is dat juist?

[Afbeelding]
Wat wil je meten?

Je opbrengst nauwkeurig? of je terugleveren nauwkeurig? dat laatste staat gewoon in je slimme meter en is heel erg nauwkeurig. Dat eerste staat in de omvormer en is minder nauwkeurig, sommige mensen willen dat daarom appart meten. Trek het terugleveren af van de opbrengst en je hebt het eigenverbruik.
Dus als je de opbrengst wil meten moet je voordat er gebruikers de stroom kunnen gebruiken meten. (in dit geval bij de omvormer in de buurt)
hpieters schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:11:
@AUijtdehaag 1 dag na tekenen van contract hoorde ik pas dat de saldering zou gaan ophouden. Was onvoldoende reden voor contractbreuk, men beloofde n.l. compensatie bij opbrengst vermindering. En rechtszaken kosten ook veel geld voor een eenvoudige huurder met middelbaar inkomen.
Er is contact met een installateur voor de kWh meter. Ik wacht alleen nog op zijn antwoord.

Woon 2131 SP Haarlemmermeer. Ken je nog een goede PV installateur of elektricien?
Ben je bij juridisch loket oid geweest, dit riekt echt aan alle kanten. je mag als ondernemer best proberen 3 bonen voor een miljoen te verkopen, beweren dat het toverbonen zijn om er zo een miljoen voor te krijgen mag dan weer niet. ;)

[Voor 34% gewijzigd door twain4me op 31-05-2020 12:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[Afbeelding]
Klopt, dat heeft de c11 maar geeft wel de puls op de S0, ik heb er hier 1 gehad, en ook slechts 100 pulsen per kWh.
Ik heb hier allemaal 2000 pulsen per kWh en die hebben ook de aansluitingen anders, fase en nul onder en boven.

Zit je omvormer met een stekker aangesloten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Nu online

[Afbeelding]
Helemaal juist ja.

Je zoekt de oplossing naar mijn idee in de verkeerde hoek. Kijk liever hoe je die meter in/bij de PV verdeler of de omvormer kan inbouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja, bij de omvormer zou dit kunnen.

https://www.koopman.nu/nl...flex/groups/m+g+c+nr+view

Maar ligt er aan hoe de omvormer aangesloten zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
@Anoniem: 106933
Dank voor de tips.

1. Of, ik laat extra bedrading naar de 1e etage aanleggen.
2. Of, ik zoek inderdaad een oplossing door dichter bij de omvormer te meten (boven de onderbreker)
3. Of, Bouw geen kWh meter ergens in, en gebruik Enelogic via YouLess zonder aparte kWh meting,

3. is het goedkoopste en geeft enig inzicht in verbruik/opbrengst, al is dat dan niet accuraat.

De PV installatie heeft maar 8 panelen.
Voor die 100 euro per jaar verschil (met jaar mooi weer) is het onlogisch veel kosten te maken.

[Voor 15% gewijzigd door hpieters op 31-05-2020 12:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hpieters schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:20:
@Anoniem: 106933
Dank voor de tips.

1. Of, ik laat extra bedrading naar de 1e etage aanleggen.
2. Of, ik zoek inderdaad een oplossing door dichter bij de omvormer te meten (boven de onderbreker)
3. Of, Bouw geen kWh meter ergens in, en gebruik Enelogic via YouLess zonder aparte kWh meting,

3. is het goedkoopste en geeft enig inzicht in verbruik/opbrengst, al is dat dan niet accuraat.

De PV installatie heeft maar 8 panelen.
Voor die 100 euro per jaar verschil (met jaar mooi weer) is het onlogisch veel kosten te maken.
Of je leest elke dag de omvormer af wat de dagopbrengst is en klopt dat in een excell of pvoutput en kan je leuke grafiekjes trekken of vergelijken met anderen in de buurt.
Dat is het allergoedkoopst.
;)

Maar vertel nou eens, hoe zit die omvormer aangesloten? Of fotootje.

[Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 31-05-2020 12:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
@Rol-Co "Maar vertel nou eens, hoe zit die omvormer aangesloten? Of fotootje."

Wordt aan gewerkt...

[Voor 78% gewijzigd door hpieters op 31-05-2020 13:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hpieters schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:01:
@Rol-Co "Maar vertel nou eens, hoe zit die omvormer aangesloten? Of fotootje."

Wordt aan gewerkt...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die laatste is de dc kant en kunnen we niets mee :) hij zit vast aangesloten dus

Als je deze besteld voor 2 modules

https://www.sandervunderi...eelkast-2-10-modules.html
En de deur
En 2x deze M16 of M20
https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html

Dan kan een elektricien hem tussen de kabel monteren net onder de omvormer en ben je klaar. :)

[Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 31-05-2020 13:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpieters
@Rol-Co Als ik een groter type neem dan kan er ook de YouLess en de Wifi module bij in.
Dat is echt een goed idee. Zal dit zeker met de installateur opnemen. Weer eens bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Die laatste is de dc kant en kunnen we niets mee :) hij zit vast aangesloten dus

En de deur
En 2x deze M16 of M20

Dan kan een elektricien hem tussen de kabel monteren net onder de omvormer en ben je klaar. :)
Dat kastje in combinatie met wartels is niets.

Waar monteer je de wartels? In het deksel? ;)

Ik zou voor zoiets gaan: https://www.elektrototaal...c-kaedra-verdeler-4124741

Uiteraard met 2 wartels, eventueel bij dezelfde winkel: https://www.elektrototaal...-eskv-kabelwartel-4157361

En vergeet de wartelmoeren niet: https://www.elektrototaal...-eskv-kabelwartel-4157361

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:52:
[...]

Dat kastje in combinatie met wartels is niets.
[Afbeelding]

Waar monteer je de wartels? In het deksel? ;)

Ik zou voor zoiets gaan: https://www.elektrototaal...c-kaedra-verdeler-4124741
[Afbeelding]

Uiteraard met 2 wartels, eventueel bij dezelfde winkel: https://www.elektrototaal...-eskv-kabelwartel-4157361

En vergeet de wartelmoeren niet: https://www.elektrototaal...-eskv-kabelwartel-4157361
Ik kon al niet goed vinden hoe de invoer was, ook niet in de pdf maar zo te zien heb je de wartels dus niet nodig. :)
Die van abb kunnen ook, zijn ietsje duurder maar dat is alles.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpieters
Rol-Co schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:26:
[...]

En de deur
En 2x deze M16 of M20

[Afbeelding]
Wanneer ik deze bestel als 4 modulen type, dan is er meer ruimte.
Dan zou ik er een deurtje bij nemen om te voorkomen dat iemand
onverhoeds (een kind bijv.) iets gevaarlijks zou kunnen uitspoken.

Daarnaast zou ik graag een los, leeg kastje hebben voor andere
zaken, zoals een stopcontactdoos, voeding voor YouLess en een
voeding voor Wifi module, en voor de YouLess en Wifi mudule zelf.
Ik denk dan aan deze:
https://www.amazon.nl/BOX...id=pla-682999695731&psc=1

Zal waarschijnlijk wel wat ventilatiegaatjes moeten boren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
Maar als ik bovenstaand kastje gebruik voor YouLess en Wireless, BIJ de kWh meter op zolder,
direct bij de omvormer, dan heb ik een mogelijk onstabiele wifi verbinding en, wat erger is, een P1
kabel die ook nog eens moet worden doorverbonden naar de meterkast op de begane grond.
YouLess/Enelogic/kWh gebruikt ze namelijk tegelijkertijd (P1 en S0) voor de grafieken.

Wanneer ik alleen de kWh meter op zolder bij de omvormer plaats, en de S0 kabel verleng met
https://webshop.cedel.nl/p1-s0-verlenger dan kan de YouLess in de meterkast beneden blijven
en op korte afstand op P1 worden aangesloten en met ethernet op de router voor stabiliteit.

Specificatie:
https://webshop.cedel.nl/...vt2159R0QL023bO3wrpnw.pdf

Ik begrijp (nog) niet wat deze opmerking uit de pdf betekent:
"Belangrijk: De P1 / S0 Kabel Verlenger dient te worden gevoed door het apparaat waarop hij wordt aangesloten. Controleer of het apparaat hieraan voldoet. De P1 / S0 Kabel Verlenger is onder andere te gebruiken in combinatie met de CEMM." Moet hij op de fasekabel van de omvormer of zo?

[Voor 17% gewijzigd door hpieters op 31-05-2020 18:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Het S0-signaal kan ook zonder aparte hulpapparaatjes over langere afstanden gevoerd worden. Bij mij werkte tot voor kort een netwerkkabel (dus zonder stekkertjes) probleemloos als verlengkabel over een lengte van circa 14 meter.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
ericplan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:48:
Het S0-signaal kan ook zonder aparte hulpapparaatjes over langere afstanden gevoerd worden. Bij mij werkte tot voor kort een netwerkkabel (dus zonder stekkertjes) probleemloos als verlengkabel over een lengte van circa 14 meter.
Is natuurlijk altijd te proberen. Zal eens zien of ik nog een lange telefoonkabel op zolder heb liggen.
Er hoeven uiteindelijk maar 2 draadjes signaal te transporteren van kWh meter naar de YouLess.
Ik weet al dat op de polariteit gelet moet worden!

[Voor 14% gewijzigd door hpieters op 31-05-2020 19:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!
hpieters schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:26:
[...]

Is natuurlijk altijd te proberen. Zal eens zien of ik nog een lange telefoonkabel op zolder heb liggen.
Er hoeven uiteindelijk maar 2 draadjes signaal te transporteren van kWh meter naar de YouLess.
Ik weet al dat op de polariteit gelet moet worden!
Het is meer de vraag of je vanaf zolder eenvoudig met die kabel naar de meterkast kan. Waarschijnlijk niet, anders was er wel een extra groep voor je zonnepanelen aangelegd.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
ericplan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Het is meer de vraag of je vanaf zolder eenvoudig met die kabel naar de meterkast kan. Waarschijnlijk niet, anders was er wel een extra groep voor je zonnepanelen aangelegd.
Een en ander hangt natuurlijk ook af van het gewenste afwerkingsniveau. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
ericplan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Stugge stroomkabels kunnen inderdaad moeilijk gelegd worden zonder speciale daarvoor bestemde buizen.
Een flexibele platte telefoonkabel kan vrij goed langs plinten en langs verwarmingsbuizen door vloeren worden
gewurmd. Ik heb eigenlijk al zo'n kabel vanaf de zolder naar beneden, van toen mijn kinderen daar nog waren,
van hun "oude" telefoon. Ik moet hem nu alleen nog van de huiskamer naar de meterkast doorverbinden.

Let wel: Er hoeven maar twee adertjes (S0 plus en min) te worden gebruikt van de telefoon/netwerk kabel.

[Voor 6% gewijzigd door hpieters op 31-05-2020 20:46]

• hpieters
Is bekend dat maar 2 panelen mogen worden gecombineerd op een gedeelde stroomgroep?
Dat anders, bij meer dan 600Watt, de netomvormer op een ongebruikte groep moet staan.
Een wasmachine mag er dan zeker niet bij op aangesloten worden. Ik wist het alvast niet.

Overbelasting meterkast door omvormer zonnepanelen.
=======================================
Zomaar de groepenverdeler uitbreiden met een eindgroep voor zonnepanelen kan leiden tot overbelasting van componenten en bedrading. Het gebeurt dagelijks vele tientallen keren. Een pv-omvormer met meer dan 2 panelen wordt aangesloten op de bestaande groepenverdeler in de meterkast. Een eindgroepje erbij, een stickertje plakken voor de brandweer, een laatste kop koffie, ladders inladen en klaar.

https://www.zonnepaneel-info.nl/nl/meterkast.html
“Indien men minder dan 600 Watt terug levert aan het net, mag men dit op een bestaande groep in de meterkast aansluiten. Dit betekend dat men tot, zeg maar, twee zonnepanelen mag aansluiten op een bestaande gebruikte groep. Dit kan gewoon door de stekker van de omvormer in een stopcontact te steken. Boven de 600 Watt is men conform de NEN1010 verplicht om de netomvormer aan te sluiten op een ongebruikte groep.”

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat ik niet begrijp is dat er voor de zonnepanelen een extra groep is aangelegd in de meterkast en dat dus nu ook de wasmachine hier op zit m.b.v. een PV verdeler. Hoe zat die wasmachine dan aangesloten voordat de zonnepanelen werden geïnstalleerd.
Maakt voor nu uiteraard niets meer uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpieters
@Knielen Vroeger was er in het plafond van de badkamer, boven waar nu de verdelers zitten, een dekseltje, waaruit een kabel bungelde met 1 geaard stopcontact. Dat contact hing hoog, en was van zeer degelijke
afdichting voorzien, voor de veiligheid. De draden kwamen gewoon beneden in de meterkast uit op, laten
we zeggen, de natte groep 220V. Later, nog voor de zonnepanelen, is hier 400V van gemaakt ten behoeve
van een warmwater doorstromer in de keuken. (de geiser voor douche en keuken verviel). Toen kwamen de
zonnepanelen, en ik heb de installateur gewaarschuwd dat het een 400V installatie was. Men heeft een uur
op straat staan vergaderen, en na contact met de installatie opdrachtgever, is het aangelegd als nu. Met
een aparte groep in de meterkast voor de wasmachine en de PV installatie samen. Waarschijnlijk omdat
het te ingrijpend was om nieuwe buizen voor gescheiden groepen aan te leggen.
Wij zijn 1e bewoners (1976) en ik denk dat het de bedoeling is geweest dat een wasmachine beneden in
de keuken zou komen. Daar is nl. een nu ongebruikte afvoer en een afgedicht pijpje van de waterleiding.
Wij zelf vonden op de 1e etage, in de badkamer een betere plaats. Overigens was daar ook een afvoer en waterleiding-aansluiting, maar geen wand-stopcontact. Misschien mag geen wandcontact in een badkamer.

• Xander
  • Nu online
hpieters schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:32:
Is bekend dat maar 2 panelen mogen worden gecombineerd op een gedeelde stroomgroep?
Dat anders, bij meer dan 600Watt, de netomvormer op een ongebruikte groep moet staan.
Een wasmachine mag er dan zeker niet bij op aangesloten worden. Ik wist het alvast niet.
Zelfs dat (tot 600Wp) mag niet meer op een bestaande eindgroep.

Maar met een PV verdeler los je dat probleem dus op!
Knielen schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:16:
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat ik niet begrijp is dat er voor de zonnepanelen een extra groep is aangelegd in de meterkast en dat dus nu ook de wasmachine hier op zit m.b.v. een PV verdeler. Hoe zat die wasmachine dan aangesloten voordat de zonnepanelen werden geïnstalleerd.
Maakt voor nu uiteraard niets meer uit.
Ze hebben geen extra leiding gelegd, maar de leiding van de wasmachine gebruikt om met een PV verdeler de omvormer aan te sluiten.

Deze leiding hebben ze vervolgens in de hoofdgroepenkast anders aangesloten, met dat nieuwe kastje. Dit waarschijnlijk omdat ze de leiding naar de PV-verdeler niet achter de bestaande aardlekschakelaars wilden aansluiten.

• Xander
  • Nu online
hpieters schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:07:
@Knielen Vroeger was er in het plafond van de badkamer, boven waar nu de verdelers zitten, een dekseltje, waaruit een kabel bungelde met 1 geaard stopcontact. Dat contact hing hoog, en was van zeer degelijke
afdichting voorzien, voor de veiligheid.
"Bungelde" en "degelijk" in hetzelfde verhaal gebruiken vind ik wel wat opmerkelijk. :+
De draden kwamen gewoon beneden in de meterkast uit op, laten
we zeggen, de natte groep 220V. Later, nog voor de zonnepanelen, is hier 400V van gemaakt ten behoeve
van een warmwater doorstromer in de keuken. (de geiser voor douche en keuken verviel).
Je installatie is ongetwijfeld aangepast van 1 fase naar 3 fasen (400/230V), maar dat heeft natuurlijk niets met de bedrading naar je wasmachine te maken.
Toen kwamen de
zonnepanelen, en ik heb de installateur gewaarschuwd dat het een 400V installatie was. Men heeft een uur
op straat staan vergaderen, en na contact met de installatie opdrachtgever, is het aangelegd als nu.
Een installateur die je hiervoor moet waarschuwen of die na het horen van deze informatie moet gaan vergaderen, mag zich wat mij betreft geen installateur noemen.

• hpieters
@Xander Dus, mag ik het zo begrijpen, dat door die verdeler in de badkamer op de 1e, aan de veiligheid,
en de voorschriften is voldaan? En hoeven we ons geen zorgen te maken voor brandgevaar, hoop ik.
Het zijn maar 8 panelen, dus zo'n hoop stroom gaat er nu ook weer niet doorheen. Nietwaar?

De technische uitleg stel ik op prijs. Maar anderen begrijpen denk ik beter hoe het eigenlijk zit.
Op de 1e foto, aan het begin, kan je zien dat er 3 draden naar boven gaan, (of er vanaf komen).

• hpieters
@Xander
"Bungelde" en "degelijk" in hetzelfde verhaal gebruiken vind ik wel wat opmerkelijk"

Dat was een (eigen) oplossing, om het gebrek aan een wandcontactdoos op te lossen.

@Xander
"Een installateur die je hiervoor moet waarschuwen of die na het horen van deze informatie moet gaan vergaderen, mag zich wat mij betreft geen installateur noemen."

Alle andere (huur)huizen, die ze in serie in behandeling namen, hadden geen 400V. En met mijn
attendering wilde ik voorkomen dat fouten werden gemaakt, die voorkomen hadden kunnen worden.
(De uitvoerende jongens kwamen denk ik net van de technische school, en/of uit het buitenland)

• Xander
  • Nu online
hpieters schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:18:
@Xander Dus, mag ik het zo begrijpen, dat door die verdeler in de badkamer op de 1e, aan de veiligheid,
en de voorschriften is voldaan? En hoeven we ons geen zorgen te maken voor brandgevaar, hoop ik.
Door het toepassen van die PV verdeler creëer je in feite een aparte eindgroep voor de omvormer. Aan die eis is dus voldaan.

Of aan alle veiligheidsvoorschriften is voldaan en of je je zorgen moet maken... geen idee. Je laat maar een klein stukje van de installatie zien, ik kan daar zo natuurlijk niet over oordelen. ;) Misschien hebben ze wel slechte stekkers gebruikt op het dak onder de panelen en moet je je wel druk maken over brandgevaar. Daar kan iemand op een forum zo op afstand natuurlijk niet over oordelen.
Het zijn maar 8 panelen, dus zo'n hoop stroom gaat er nu ook weer niet doorheen. Nietwaar?
Het is op een mooie dag overdag hoogstwaarschijnlijk de hoogste stroom die er voor langere tijd in jouw huisinstallatie loopt. Het is maar hoe je het bekijkt.
De technische uitleg stel ik op prijs. Maar anderen begrijpen denk ik beter hoe het eigenlijk zit.
Beter dan ik? Wat begrijp ik verkeerd dan? Of bedoel je beter dan jijzelf?
Op de 1e foto, aan het begin, kan je zien dat er 3 draden naar boven gaan, (of er vanaf komen).
Juist ja. Fase, nul en aarde. Een doornormale 1-fase eindgroep waar je ten hoogste 230V(+10%) tussen de geleiders hebt. Dat heeft weinig met 400 te maken.
hpieters schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:30:
@Xander
"Bungelde" en "degelijk" in hetzelfde verhaal gebruiken vind ik wel wat opmerkelijk"

Dat was een (eigen) oplossing, om het gebrek aan een wandcontactdoos op te lossen.
Een contrastekker gemonteerd aan de VD draad ofzo? Dat klinkt als alles wat je niet moet willen, toch zeker niet in een badkamer.

Tevens, als je denkt dat er op die plek geen WCD op de wand mocht zitten, dan mag die PV verdeler er zeker niet hangen.

Kunnen wij zo niet over oordelen. Je toont enkel een klein stukje van de PV verdeler. We zien hem niet in zijn omgeving en in relatie tot bad / douche. Een plattegrond met maten maakt misschien ook e.e.a. duidelijk.
@Xander
"Een installateur die je hiervoor moet waarschuwen of die na het horen van deze informatie moet gaan vergaderen, mag zich wat mij betreft geen installateur noemen."

Alle andere (huur)huizen, die ze in serie in behandeling namen, hadden geen 400V. En met mijn
attendering wilde ik voorkomen dat fouten werden gemaakt, die voorkomen hadden kunnen worden.
Je hebt dus een 3-fasen huisaansluiting. Tussen 2 fasen in de groepenkast heb je dan 400V. Mogelijk heb je in de groepenkast ook één of meer krachtgroepen, bijvoorbeeld voor die doorstroomverwarmer? Ook dat kunnen we niet zien want je toont alleen die uitbreidingskast rechts. In een krachtgroep heb je 400V beschikbaar. Maar dat doet verder absoluut niets voor de rest van de normale 1-fase eindgroepen, zoals die leiding naar je wasmachine. Er staat ook niet ineens 400V op alle contactdozen in huis he? Gelukkig maar, anders gingen al je apparaten stuk. ;)

• hpieters
@Xander "Beter dan ik? Wat begrijp ik verkeerd dan? O f bedoel je beter dan jijzelf?"

Beter dan topicstarter. (me)

[Voor 56% gewijzigd door hpieters op 03-06-2020 18:06]

• hpieters
@Xander "Een contrastekker gemonteerd aan de VD draad ofzo? Dat klinkt als alles wat je niet moet willen, toch zeker niet in een badkamer."

Ik heb mij laten vertellen dat het zelfs dampveilige stekkers waren. Wasmachine-stekker en contrastekker.
Van een soort polymeer, dat eenmaal aangedrukt bijna niet meer los te krijgen was. Stekkers voor buiten dus.
Die hebben het bijna 40 jaar uitgehouden, tot de zonnepanelen geïnstalleerd werden, een paar jaar geleden.
Toen kwam die verdeler toestand in de badkamer.

[Voor 4% gewijzigd door hpieters op 03-06-2020 18:15]

• hpieters
@Xander "Tevens, als je denkt dat er op die plek geen WCD op de wand mocht zitten, dan mag die PV verdeler er zeker niet hangen. Kunnen wij zo niet over oordelen. Je toont enkel een klein stukje van de PV verdeler. We zien hem niet in zijn omgeving en in relatie tot bad / douche. Een plattegrond met maten maakt misschien ook e.e.a. duidelijk."

Ik zal de elektricien, als hij hier is voor de kWh meter, gelijk vragen wat er nog te verbeteren is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat stopcontact aan het plafond had waarschijnlijk gewoon een trekschakelaar moeten zijn met een vast aangesloten wasmachine, maar daar wordt zoveel aan gekloot dat sommige verhuurders het maar opgegeven hebben. Stamt ui de tijd van geen aardlekbeveiliging op WM groep...

Vind dit wel allemaal heel dubieus; volledig laten installeren, 20 jaar (wtf!) de hoofdprijs betalen, kastje vastgeschroefd met wellicht verkeerde schroeven, zwevende wago in de kast (mag zeer zeker niet), een verdeler in de badkamer (!!!), geen werkschakelaar AC zijde...

Hier krijgen we om de haverklap ook hele boekwerken van die PV verhuurders in de bus. Ik vind het maar grote zwendel. Mensen die het geld er niet voor hebben trappen daar in, hebben er netto geen voordeel van en die verhuurtoko zet de winst om in milieuvervuilend drukwerk.

[Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-06-2020 18:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpieters
@kabeltjekabel Nogmaals. Ik ben altijd voor verbetering, en zeker voor veiligheid. Zal er op attenderen, als
de elektricien hier komt binnenkort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hpieters
De bruto PV opbrengst is nu zichtbaar !

Uiteindelijk werkt het goed. Er waren eerst wat problemen. Doordat de wasmachine op dezelfde groep staat als de PV installatie, kon de kWh meter niet in de meterkast, maar moest geplaatst bij de Panelen-omvormer op zolder. Dat maakte een afstands- verbinding nodig, waarvoor de Cedel S0/P1 verlenger geschikt is.

YouLess in meterkast en kWh meter op zolder verbonden door S0 ethernet verlenger werkte niet. Zodra Upload naar Enelogic werd ingesteld verviel het loggen naar het geheugen. Toen YouLess op zolder geplaatst bij de omvormer en NIET S0 met verlenger naar de meterkast beneden gestuurd, maar P1 uit de meterkast via de verlenger (ethernetkabel) naar zolder. De jumpers op de verlengers omgezet van S0 naar P1. Toen werkte het !

De YouLess op zolder is via een powerline adapter naar een andere powerline adapter in de meterkast verbonden aan de router (internet). Zender van de P1 verlenging is in de meterkast, de ontvanger op zolder.

[Voor 27% gewijzigd door hpieters op 06-06-2020 21:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hpieters
De leverancier van de P1/S0 verlenger, Cedel, schreef:

"Mooi dat het uiteindelijk gelukt is.
Het is natuurlijk zo dat dit in principe geen universeel product is; we hebben dit product ontwikkeld voor de CEMM (onze eigen energiemonitor).

Waarschijnlijk levert de Youless geen (of niet genoeg) spanning op de S0 ingang waardoor het voor S0 niet werkte. Maar gelukkig werkt het blijkbaar voor P1 wel, waardoor het alsnog een goede oplossing blijkt te zijn. Ook voor ons goed om te weten, als er nog eens iemand met een Youless bij ons aanklopt met een vergelijkbaar probleem. Dan adviseren we om het product voor verlenging van de P1 kabel te gebruiken."
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee