hpieters schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:28:
De verdeler op de 1e etage in de badkamer is voor de PV installatie en de wasmachine.
Er zitten 3 schakelaars links, en 2 stopcontacten rechts, op.
Als ik een schemerlampje aansluit op een van de contacten en dan van links naar rechts,
een schakelaar overhaal, dan gaat bij nr. 1 en nr. 3 de lamp uit. schakelaar 2 doet niets.
Schakelaar 2 schakelt de PV uit.

Het betekent, denk ik, dat de wasmachine en PV installatie in dezelfde groep zitten.
Daar was ik toch al wel van overtuigd, maar je zou jezelf denk ik beter overtuigen door de schakelaar beneden even uit te zetten.

Zouden naast aarde, nul en fase, voor de omvormer en wasmachine, er 2 draden bij
kunnen in een standaard buis om de wasmachine apart te krijgen? Of is misschien zelfs
1 fasedraad voor de wasmachine er bij
Nee, dit kan en mag niet.
Draai het eens om: waarom denk je dat de PV installateur een extra verdeler van €150 heeft opgehangen, als hij met 2 stukken draad à €4 het goedkoper én netter had kunnen oplossen?
Ik ken de situatie in jouw woning niet, maar ik gok zomaar dat het lastig is om met een aparte leiding bij de omvormer of wasmachine te komen. Anders had die er nu ongetwijfeld al wel gezeten.
Waar hangt de omvormer? Ook op de badkamer?
genoeg om extra pulsen te voorkomen?
Geeft elke wasmachine pulsen? Of is dit afhankelijk van type of bouwjaar/ouderdom?
Een wasmachine geeft geen pulsen, een wasmachine verbruikt elektriciteit. Vervolgens schroef jij er een verbruiksmeter tussen en die geeft pulsen.
Elke wasmachine gebruikt elektriciteit, dit is niet afhankelijk van type of bouwjaar / ouderdom.
Zelfs al zou je een meter pakken die verbruik en teruglevering apart registreert, of alleen maar teruglevering registreert, klopt er niets meer van je meting op het moment dat de wasmachine draait terwijl de panelen opwekken. Die stroom loopt in dat geval direct in de PV-verdeler van panelen naar wasmachine en passeert dus nooit jouw meter.
Vergelijk dit met de (slimme) meter met aparte telwerken die je misschien ook al hebt hangen. Er zit een verschil tussen wat de panelen opwekken en wat die meter als teruglevering registreert, dit verschil is wat je zelf direct verbruikt.
Door een tussenmeter beneden in te bouwen creëer je een soortgelijke situatie, alleen dan met alleen de wasmachine i.p.v. alle verbruikers in de woning.
edit:
En met deze specifieke meter maak je het dus nog een stukje erger omdat hij afname/teruglevering allebei registreert en voor beide pulsen geeft, jouw Youless kan het onderscheid tussen beiden niet maken. Zie ook:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:59:
Ik wil de pret niet bederven, maar je gaat ook je wasmachine groep meten.
Die chinese kWh meters geven s0 pulsen af, 2 kanten uit. (niet erg handig)
Dus een youless op de s0 aangesloten, zal je wasmachine verbruik ook zien als opwek.
Omdat dat door dezelfde meter gaat.
[
Voor 15% gewijzigd door
Xander op 31-05-2020 09:56
]