Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jllussa
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 16:52
Hallo, Jordi uit Barcelona hier. Ik heb me zojuist geregistreerd om mijn dankbaarheid te tonen voor het maken van dit fantastische project.

Aquarea J All_In_One -> Buffer Tank -> External Pump controlled by thermostat -> under floor heating

Ik beheerde het systeem met "Watertemperatuur"... het probleem? Pomp altijd op stromend water om de temperatuur te "testen".
Januari tot april (verwarming) en juni tot september (koeling). Niet goed. Ik las dat er met optionele PCB een optie was om te krijgen
de temperatuur van de buffertank... op zoek naar dit op inet vond ik Heishamon project. Geweldig dat het die optionele Panasonic-printplaat zou kunnen emuleren!
Een maand geleden een printje besteld en een ds18B20 temperatuursensor.
Na dagen het hele systeem te hebben geconfigureerd, ben ik bijna klaar... Raspberry met Mosquito MQTT-server + OpenHAB was "eenvoudig" omdat er enkele tutorials zijn
het internet, maar het gebruik van de optionele PCB-emulatiefunctie was moeilijk.

Nadat ik de emulatie-PCB had geactiveerd en Aquarea had geconfigureerd om hem te gebruiken... liet het een mooie H43-foutcode zien. Oepsss! Ik heb dit niet gezien in de github
documentatie, maar deze sensorinfo (@Z1_Water_Temp) is verplicht bij gebruik van optionele PCB...
Ik zou proberen deze waarde door te geven met behulp van de buffertanksensor die ik heb gekocht. Enkele uren later kreeg ik het systeem werkend.
Wanneer de warmtetemperatuur is bereikt, stopt de pomp en keert de stilte terug naar mijn garage. O ja!

Hier is de rule engine die ik heb gecodeerd om de klus te klaren. Misschien nuttig voor iemand.

Opmerkingen worden op prijs gesteld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
on System#Boot then
  setTimer(3,2);
end

on timer=3 then 
  @SetZ1WaterTemp = 35;
  $b = isset(@Main_Outlet_Temp);
  if $b == 1 then
    setTimer(2, 30);
  else 
    setTimer(3, 2);
  end
end

on timer=2 then
  $SensorBuffer = round(ds18b20#28ff641e8537c1eb);
  if ($SensorBuffer > 0) && ($SensorBuffer != @Buffer_Temp) then
    @SetBufferTemp  = $SensorBuffer;
  end  

if ($SensorBuffer > 0) && ($SensorBuffer != @Z1_Water_Temp) then
    @SetZ1WaterTemp = $SensorBuffer;
  end    

setTimer(2, 30);
end

PS: Original message in english. Translated by google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 22:26
jllussa schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:46:
PS: Original message in english. Translated by google.
Heel tof om de eerste rules implementatie in de praktijk te zien bij iemand anders dan mezelf :D

Het kan alleen wel iets korter en iets efficiënter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
on System#Boot then
  setTimer(3,2);
end

on timer=3 then 
  @SetZ1WaterTemp = 35;
  if isset(@Main_Outlet_Temp) then
    setTimer(2, 30);
  else 
    setTimer(3, 2);
  end
end

on timer=2 then
  if $SensorBuffer > 0 && $SensorBuffer != @Buffer_Temp then
  end  

if $SensorBuffer > 0 && $SensorBuffer != @Z1_Water_Temp then
  end    

setTimer(2, 30);
end

@thehog Is het een idee om dit soort oplossingen als standaardoplossingen aan te dragen op github voor het beschreven probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 22-10-2022 08:39 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Weet iemand of je het External_Control signaal kan overrulen, dan zou ik via domotica de hysteresis van mijn thermostaat wat strakker kunnen instellen? Mijn thermostaat schakelt net wat te laat aan voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
CurlyMo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:46:
[...]

@thehog Is het een idee om dit soort oplossingen als standaardoplossingen aan te dragen op github voor het beschreven probleem?
Een wiki op de github pagina. Klinkt goed! Maar wie gaat het onderhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllussa
Hallo CurlyMo, ik heb al geprobeerd de isset in de if-conditie te zetten, maar er is een fout opgetreden. Dus heb ik variabele b ingevoerd. Hier is de gepresenteerde fout:

ERROR: Function without operator in if condition

Ik heb firmware 3.0.

[ Voor 5% gewijzigd door jllussa op 22-10-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
jllussa schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:24:
Hallo CurlyMo, ik heb al geprobeerd de isset in de if-conditie te zetten, maar er is een fout opgetreden. Dus heb ik variabele b ingevoerd. Hier is de gepresenteerde fout:

ERROR: Function without operator in if condition

Ik heb firmware 3.0.
Dan waarschijnlijk toch:
code:
1
if isset(@Main_Outlet_Temp) == 1 then

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jllussa
Ik voeg de definitieve versie toe.
Het werkt zelfs na een koude start van Aquarea. ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
on System#Boot then
  @SetZ1WaterTemp = 35;
  @SetBufferTemp  = 35;
  setTimer(1,1);
end

on timer=1 then 
    UpdateValues();
  else 
    setTimer(1,1);
  end
end

on timer=2 then
  UpdateValues();  
end

on UpdateValues then
  end  

end    

setTimer(2, 30);
end

[ Voor 96% gewijzigd door jllussa op 22-10-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
thehog schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:05:
Bijzonder feitje. Bij twee personen met slechte ontvangst van de panasonic (Correct received data van 1% ofzo) bleek het pas te ontstaan bij het aansluiten van de kWh meter S0 pulse aansluiting. Beiden gebruiken de Emat DDS353 meter. Pas bij het extra aarden van de negatieve kant van de pulse meter (die in de GND van de heishamon gaat) was het probleem weg. Zou niet nodig moeten zijn want een S0 aansluiting hoort galvanisch gescheiden te zijn maar toch lijkt er iets van een stoorsignaal/aardlus te ontstaan.

Mocht iemand anders ook vergelijkbare problemen hier mee kunnen oplossen dan hoor ik het graag.

Kan ook zijn dat de twee aders vanuit heishamon naar de s0 pulse meters als antenna functioneren en hierdoor ruis toevoegen. Shielded kabels zouden dan helpen moeten.
Sinds gisteren draait bij ons de 7kW monoblock, en daarmee dus ook de Heishamon opgestart.
Gisteren leek ik wel wat data binnen te krijgen, maar had ik de S0 meters nog niet enabled.
Vandaag lijkt er geen data binnen te komen vannuit de WP, maar zijn de S0 meters wel aan het tellen.
Is bovenstaande quote nog steeds actueel? Gebruikte S0 meters zijn inderdaad de Emat DDS353
ik zie:
Correct received data: 0%

Zoja, wellicht een tipje van de sluier waar de GND van de S0 poorten dan heen doorverbonden moet worden om goed te aarden?

Andere uitdaging hier;
Ik krijg de data vanuit de Heishamon niet binnen in Home assistant.
Wat heb ik gedaan;
- Integratie Heishamon.yaml toegevoegd aan de packages map (en deze wordt ook ge'include in configuration.yaml)
- MQTT die ik gebruik is Mosquitto, en werkt prima voor zigbee devices via zigbee2mqtt integratie.
- In heishamon settings:
MQTT server: interne ip van mijn home assistant (192.168.x.x)
MQTT user/pass: heb ik dezelfde user/pass als die door mn zigbee2mqtt wordt gebruikt

Ben verder niet erg handig/bekend met mosquitto en mqtt;
Ik heb wel geprobeerd in mostquitto te luisteren naar het topic "panasonic_heat_pump" zoals ook in de setting staat.
Iemand een tip waar verder te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Diedo70 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Andere uitdaging hier;
Wat heb ik gedaan;
- Integratie Heishamon.yaml toegevoegd aan de packages map (en deze wordt ook ge'include in configuration.yaml)
- MQTT die ik gebruik is Mosquitto, en werkt prima voor zigbee devices via zigbee2mqtt integratie.
- In heishamon settings:
MQTT user/pass: heb ik dezelfde user/pass als die door mn zigbee2mqtt wordt gebruikt

Ik heb wel geprobeerd in mostquitto te luisteren naar het topic "panasonic_heat_pump" zoals ook in de setting staat.
Je zou met bijvoorbeeld mqtt explorer naar dezelfde mqtt server kunnen verbinden om te zien of de heishamon berichten post. Op die manier kun je achterhalen of het een configuratie fout betreft aan de heishamon kant, of bij home assistant

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Diedo70 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Sinds gisteren draait bij ons de 7kW monoblock, en daarmee dus ook de Heishamon opgestart.
Gisteren leek ik wel wat data binnen te krijgen, maar had ik de S0 meters nog niet enabled.
Vandaag lijkt er geen data binnen te komen vannuit de WP, maar zijn de S0 meters wel aan het tellen.
Is bovenstaande quote nog steeds actueel? Gebruikte S0 meters zijn inderdaad de Emat DDS353
ik zie:
Correct received data: 0%

Zoja, wellicht een tipje van de sluier waar de GND van de S0 poorten dan heen doorverbonden moet worden om goed te aarden?

Andere uitdaging hier;
Wat heb ik gedaan;
- In heishamon settings:

Heb je onder integraties MQTT enabled. Dat moet je doen nadat je mosquitto installeert.
En anders, zoals eerder geopperd, eerst kijken of de topics binnenkomen met mqtt explorer.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
LinuZZ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:07:
[...]

Je zou met bijvoorbeeld mqtt explorer naar dezelfde mqtt server kunnen verbinden om te zien of de heishamon berichten post. Op die manier kun je achterhalen of het een configuratie fout betreft aan de heishamon kant, of bij home assistant
Thanks!
In MQTT explorer zie ik de panasonic_heat_pump topic binnenkomen.
Op dit moment zit er alleen data van de s0 tellers in, maar wellicht komt dat ook doordat de Heishamon nog geen data door lijkt te krijgen.
Ik verwachtte dat de heishamon/WP als nieuw device in de MQTT integratie lijst zou komen te staan, net zoals dat met bijv zigbee schakelaars en sensoren gebeurde.
Maar dat is dus niet zo; de integratie maakt alle entities netjes aan als senoren, en je moet dus zelf opzoeken in de entity list wat de namen zijn.

@thehog : Voor wat betreft het aarden van de s0 meters; zou ik daarvoor een jumpertje tussen de s0 GND en de temp sensor GND kunnen maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMvuMsTchm0kUkNJkjlOXK45UaM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pP3kUkcpkqbWprw8vV6iUwaZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Diedo70 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:11:
[...]
@thehog : Voor wat betreft het aarden van de s0 meters; zou ik daarvoor een jumpertje tussen de s0 GND en de temp sensor GND kunnen maken?
[Afbeelding]
Waarom zou je dat doen? De GND is altijd doorverbonden op een print behalve natuurlijk bij bewuste galvanische scheiding.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 24-10-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wel s0 data maar niet de rest? Das wel heel gek. :?

Op welke poort heb je hem aangesloten?

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 24-10-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
thehog schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:05:
Bijzonder feitje. Bij twee personen met slechte ontvangst van de panasonic (Correct received data van 1% ofzo) bleek het pas te ontstaan bij het aansluiten van de kWh meter S0 pulse aansluiting. Beiden gebruiken de Emat DDS353 meter. Pas bij het extra aarden van de negatieve kant van de pulse meter (die in de GND van de heishamon gaat) was het probleem weg. Zou niet nodig moeten zijn want een S0 aansluiting hoort galvanisch gescheiden te zijn maar toch lijkt er iets van een stoorsignaal/aardlus te ontstaan.

Mocht iemand anders ook vergelijkbare problemen hier mee kunnen oplossen dan hoor ik het graag.

Kan ook zijn dat de twee aders vanuit heishamon naar de s0 pulse meters als antenna functioneren en hierdoor ruis toevoegen. Shielded kabels zouden dan helpen moeten.
@CurlyMo : Zie hierboven; bij mij is lijkt het erg op bovenstaand issue: Correct received data: 0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:13:
[...]

Waarom zou je dat doen? De GND is altijd doorverbonden op een print behalve natuurlijk bij bewuste galvanische scheiding.
Dat is inderdaad niet nodig. Dat is al dezelfde ground plane.

Het verbinden van de GND van heishamon (en dus ook de GND van S0) met de metalen plaat van je warmtepomp kan helpen bij sommige kWh meters om minder ruis te krijgen op de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Diedo70 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

@CurlyMo : Zie hierboven; bij mij is lijkt het erg op bovenstaand issue: Correct received data: 0%
Welk bordje heb je? (linksboven, v4.3 bijvoorbeeld)? Een oudere versie rond v4.2 / v4.3 had wat problemen waar sommigen last van hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
thehog schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Dat is inderdaad niet nodig. Dat is al dezelfde ground plane.

Het verbinden van de GND van heishamon (en dus ook de GND van S0) met de metalen plaat van je warmtepomp kan helpen bij sommige kWh meters om minder ruis te krijgen op de lijn.
Ik heb de OT V1.2.
Het printje ligt in een externe IP65 lasdoos, omdat ik mn twijfels had of er binnen in de behuizing wel wifi zou zijn. De kast lijkt me wel aardig afschermen. In de externe lasdoos is de wifi ontvangst ca 50%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Diedo70 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Ik heb de OT V1.2.
Het printje ligt in een externe IP65 lasdoos, omdat ik mn twijfels had of er binnen in de behuizing wel wifi zou zijn. De kast lijkt me wel aardig afschermen. In de externe lasdoos is de wifi ontvangst ca 50%.
Owh v1.2 heeft daar geen last van. Maar je wifi is wel erg laag. Dat kost wellicht te veel cpu tijd waardoor hij niet aan z'n communicatie met warmtepomp toe komt. Probeer even factory reset en alleen met je telefoon connecten op de hotspot van heishamon. Benieuwd of hij dan wel 100% geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Ik heb het lasdoosje een stukje verplaatst; nu is de wifi 60-70%; Daarmee kwamen de waarden nog niet binnen, dus toch even een factory reset gedaan.
Nu komen de waarden weer binnen :D

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Diedo70 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:45:
Ik heb het lasdoosje een stukje verplaatst; nu is de wifi 60-70%; Daarmee kwamen de waarden nog niet binnen, dus toch even een factory reset gedaan.
Nu komen de waarden weer binnen :D

Thanks!
Ook na het weer connecten met je eigen wifi? Had je hem per ongeluk op listen only gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Hier een HeishaMon-beginner. De HeishaMon komt net binnen met de post, dank @thehog Heb gezocht naar een handleiding of stappenplan voor de aansluiting/installatie van de HeishaMon, software (en ook sensoren?), maar kan het niet vinden. Ik zou de HeishaMon voorlopig passief willen aansluiten, naast de bestaande CZ-TAW1 voor de pana service cloud. Iemand tips om me op weg te helpen?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jllussa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Tiesert schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:41:
Hier een HeishaMon-beginner. De HeishaMon komt net binnen met de post, dank @thehog Heb gezocht naar een handleiding of stappenplan voor de aansluiting/installatie van de HeishaMon, software (en ook sensoren?), maar kan het niet vinden. Ik zou de HeishaMon voorlopig passief willen aansluiten, naast de bestaande CZ-TAW1 voor de pana service cloud. Iemand tips om me op weg te helpen?
Naast de bestaande CZ-TAW1 aansluiten betekend wel dat je je eigen kabel moet maken omdat je dan gebruik gaat moeten maken van de CN-NMODE aansluiting ipv de CN-CNT aansluiting. Dat staat ook wel in de readme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
thehog schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Naast de bestaande CZ-TAW1 aansluiten betekend wel dat je je eigen kabel moet maken omdat je dan gebruik gaat moeten maken van de CN-NMODE aansluiting ipv de CN-CNT aansluiting. Dat staat ook wel in de readme.
Ja, ik zat het net te lezen. Heb nog geen idee hoe ik dit moet gaan doen, maar zal het proberen uit te vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
thehog schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:47:
[...]

Ook na het weer connecten met je eigen wifi? Had je hem per ongeluk op listen only gezet?
Ja op eigen wifi komt ie ook weer binnen. Ik had em inderdaad even op read only gezet; zou dat nog uitmaken dan?
Vannacht kwamen de s0 pulsen dan weer niet zo lekker door.
De signaalsterkte van de wireless is daar niet super, dus dat niet echt mee helpen. Maar RSSI van -70 range is ook niet echt dramatisch.
Lijkt nu wel weer te werken, maar zal eens kijken of ik het signaal daar nog wat kan boosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
thehog schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

In de readme staat bij het artikelnummer voor Conrad van de CN-NMODE 741135-SPH-002T-P0.5S, maar da krijg ik een veerkrachtklemblok van €449 voorgesteld, of een krimpcontact met eindcode L ipv S. van Conrad. Wat moet ik hebben op Conrad.nl voor de CN-NMODE kant? Alvast dank. gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Diedo70 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:00:
[...]

Ja op eigen wifi komt ie ook weer binnen. Ik had em inderdaad even op read only gezet; zou dat nog uitmaken dan?
Listen only bedoel je. Dat betekend dat hij niet de warmtepomp bevraagd en dat overlaat aan de CZ-TAW1 als je die parallel hebt. Dus dat gebruik je alleen in die situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
thehog schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Listen only bedoel je. Dat betekend dat hij niet de warmtepomp bevraagd en dat overlaat aan de CZ-TAW1 als je die parallel hebt. Dus dat gebruik je alleen in die situatie.
Aha, dat was me niet duidelijk. Ik dacht dat dat een mode was waarin je enkele waardes kan uitlezen, maar niet kan schrijven naar de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Diedo70 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:48:
[...]

Aha, dat was me niet duidelijk. Ik dacht dat dat een mode was waarin je enkele waardes kan uitlezen, maar niet kan schrijven naar de warmtepomp.
Dat is ook een gevolg ja maar niet de reden voor de setting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@thehog volgens mij hang je weer meer hier rond dan op slack :)

Als de WP op stooklijn staan ingesteld is dan de Main_Target_Temp het resultaat van de stooklijn berekening onafhankelijk van de shifts, of is deze waarde inclusief shift? Of moet ik voor het berekenen van de Ts de Z1_Heat_Request_Temp optellen bij de Main_Target_Temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Om mijn eigen vraag te beantwoorden. In geval van stooklijn stoken i.p.v. directe watertemperatuur dan is Main_Target_Temp de doeltemperatuur inclusief de shift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Er gaat hier ergens iets mis, of ik kijk ergens enorm overheen. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Situatie: 16kw monoblock, geen extra print, geen stooklijn, 1 zone ingesteld watertemp. Heishamon (firmware v3) eraan, die logt naar mijn MQTT server. Ik kan alle waardes netjes lezen, de pomp ook aan en uit zetten gaat ook prima. Probleem zit hem er bij mij in dat ik geen temperatuur kan aanpassen. De watertemperatuur staat nu ingesteld op 25graden. Deze wil ik dmv MQTT kunnen aanpassen, maar dat lukt niet.

Als ik een andere waarde (bijvoorbeeld 30) naar main/Z1_Heat_Request_Temp of naar main/Main_Target_Temp stuur zie ik dat deze door MQTT server goed ontvangen wordt, ook in de Heishamon console komt hij voorbij. Echter na enkele seconden wordt de waarde weer overschreven naar 25.

Wat kan dat zijn?

Ik heb overigens Home Assistant draaien, daarin zie ik de MQTT topics ook aangepast worden. Hier lopen geen automations.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Nhz Er is een verschil tussen de waardes die de WP uitstuurt en de waardes die je nodig hebt om de WP te bedienen. Zie daarvoor de handleiding hier: https://github.com/IgorYb.../blob/main/MQTT-Topics.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Goedemorgen zeg, bedankt. |:(

[edit]
Te vroeg gejuigd. De Z1_Heat_Request_Temp en Main_Target_Temp worden nu wel netjes naar 30 graden gezet, maar de warmtepomp vertikt het om de compressor aan te slingeren.

Main_Target_Temp = 25
Main_Target_Temp = 25
Main_Target_Temp = 30
Main_Target_Temp = 30
Compressor_Freq = 0

[edit2]
Zet ik Z1_Heat_Request_Temp naar 31 springt de compressor wel aan (zal wel te maken hebben met de hoogte van de inlet temperature toen hij de laatste keer uitschakelde, kan je die waarde ook ergens vinden?). Hij schiet dan echter vrij snel naar een outlet temperature van richting de 35graden, waardoor hij er ook eigenlijk direct weer compressor uit zet. Terwijl de inlet temperature (retour vanuit huis) nog niet boven de 25graden is geweest.

Ik heb in de handleiding gelezen dat dit de manier is waarop het systeem werkt, maar dat lijkt me toch niet wenselijk? Het had mij logischer geleken als deze regeling op de Inlet Temperature toegepast zou worden. Met andere woorden, als de retour temperatuur vanuit het CV circuit voor langere tijd boven de gevraagde temperatuur zit, dan de compressor uit zetten.

In ons geval draaide de compressor op een lage frequentie, rond de 20Hz. De outlet temperature was 35 graden, maar de retourtemperatuur zat nog niet op de gewenste 31graden, er werd dus duidelijk nog warmte gevraagd. Van de 35 graden outlet, blijft op de retour slechts 25 graden over. Er wordt in huis dus 10 graden warmte gebruikt. Dan moet de warmtepomp toch niet uitschakelen, maar lekker door blijven pruttelen.

code:
1
2
3
4
5
12.1.2.1 Thermostat Control
- Compressor is OFF when Water Outlet Temperature – Internal Water Setting Temperature > 2°C for
continuously 3 minutes.
- Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.

Overigens klopt die handleiding niet, of is niet volledig wat betreft in- en uitschakel momenten. De compressor sprong hier zojuist uit na een aantal minuten een temperatuurverschil van 2 graden te hebben gehad tussen Outlet en Target Outlet (Internal Water Setting Temperature). Dat zou hij volgens de handleiding pas moeten doen na 3 minuten meer dan 2 graden.

De inschakelregel in de handleiding klopt ook niet precies zoals hij er staat volgens mij. Als hij alleen kijkt naar Outlet Temp - Inlet Temp (op moment van uitschakelen), dan kan je vreemde situaties krijgen. Water outlet temp was net 26 graden, water inlet temp ten tijde van uitschakelen was ook 26 graden, dat is een resultaat van 0. Als ik echter de outlet target temp naar 35 graden zet gaat de pomp (natuurlijk) wel aan, terwijl je daarmee niet aan de regel voldoet zoals in de handleiding staat.

Morgen maar even verder mee prutsen. :D

[ Voor 177% gewijzigd door Nhz op 01-11-2022 00:03 ]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
@theHog

Ik ben bezig om alle code in dit en andere forums te verzamelen en onder te brengen in Node-RED icm Heishamon.

Nu zie ik dat sommige rules (bv x seconden TA-2 en y seconden TA-1) tbv een softstart en/of om de TA naar beneden te krijgen best veel mqtt commands op SET5 (SetZ1HeatRequestTemperature) opleveren.

Nu is mijn vraag: wat kan de (levensduur) van de Panasonic eigenlijk aan. Gebruikt deze gewoon RAM /Eproms/......

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JanAllElectric schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:19:
@theHog

Ik ben bezig om alle code in dit en andere forums te verzamelen en onder te brengen in Node-RED icm Heishamon.

Nu zie ik dat sommige rules (bv x seconden TA-2 en y seconden TA-1) tbv een softstart en/of om de TA naar beneden te krijgen best veel mqtt commands op SET5 (SetZ1HeatRequestTemperature) opleveren.

Nu is mijn vraag: wat kan de (levensduur) van de Panasonic eigenlijk aan. Gebruikt deze gewoon RAM /Eproms/......
Die vraag is wel vaker gesteld maar niemand heeft het antwoord. Maar theoretisch kan je hetzelfde bereiken met IFTTT en de panasonic service module. Daar zit ook geen begrenzing. Dus tja..

Iemand zou eens een keer een test moeten doen welke values volatile zijn en welke niet (welke waardes blivjen dus na een power cycle bewaard en welke niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Even een tijdje de heishamon op de plak laten liggen, de warmtepompen zijn nog niet geinstalleerd. MAar ik heb er nu tcoh even 1 aan een lavoeding aangesloten. nu krijg ik via mijn mobiel na een reset wel toegang tot de esp, maar na het invoeren van mijn wifi gegevens 1. vind ik de heishamon totaal niet in mijn netwerk en 2. via pfsense zie ik een ipadtes toegewezen in het log maar als ik ernaar toe ga krijg ik een verbinding geweigerd foutmelding. En hij blijft een "unkown ssid"uitzenden, waarmee geen verbinding te krijgen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Anno007 op 04-11-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Anno007 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:46:
Even een tijdje de heishamon op de plak laten liggen, de warmtepompen zijn nog niet geinstalleerd. MAar ik heb er nu tcoh even 1 aan een lavoeding aangesloten. nu krijg ik via mijn mobiel na een reset wel toegang tot de esp, maar na het invoeren van mijn wifi gegevens 1. vind ik de heishamon totaal niet in mijn netwerk en 2. via pfsense zie ik een ipadtes toegewezen in het log maar als ik ernaar toe ga krijg ik een verbinding geweigerd foutmelding. En hij blijft een "unkown ssid"uitzenden, waarmee geen verbinding te krijgen is.
Doe even een factory reset https://github.com/IgorYbema/HeishaMon#factory-reset
en probeer het daarna nog eens.

Hoe lang heb je hem al liggen? Als hij nog firmware v2 draait kan je eens updaten naar v3 (terwijl je met de telefoon op hotspot zit). V2 heeft wat problemen met sommige wifi ssid's en wachtwoord combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
Ik merk het, webpagina niet beschikbaar de webpagina op http://connectivitycheck.gstatic.com/firmware kan niet worden geladen vanwege het volgende net;;ERR_HTTP_RESPONSE_CODE_FAILURE. Terwijl ik met wifi op de heishamon zit en mobiel internet aan heb en jep ik draai nog op v2.0a. Reset werkt niet, blijft hetzelfde probleem. Dus dit zal wel die fout zijn. En ik heb 2 van deze dingen, zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllussa
Hallo, zoals vermeld in eerdere berichten, gebruik ik Heishamon om optionele PCB's te emuleren.
Ik heb een paar kleine problemen gevonden.

1) Bij gebruik van optionele PCB moet het onderwerp Z1WaterTemp worden geïnformeerd, anders verschijnt de H43-fout.
Ik gebruik de engine voor interne regels, gedeeltelijk om deze waarde te informeren, snel bij het opstarten. Tot zover goed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
on System#Boot then
  @SetZ1WaterTemp = 35;
  @SetBufferTemp  = 35;
  setTimer(1,1);
end

on timer=1 then 
    setTimer(2,1);
  else 
    setTimer(1,1);
  end
end

on timer=2 then
  end  

end 

setTimer(2, 30);
end

Maar ik wil die extra mijl gaan en na het inspecteren van de C++-code op GITHUB heb ik geconstateerd dat de instellingen van optionele PCB's elke 5 minuten worden opgeslagen in een bestand met de naam "optionalpcb.raw"... het is dus niet nodig om System#Boot van de Z1WaterTemp te informeren, omdat deze waarden worden opgeslagen in het bestand "optionalpcb.raw".

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  void setupConditionals() {
  //load optional PCB data from flash
  if (heishamonSettings.optionalPCB) {
    if (loadOptionalPCB(optionalPCBQuery, OPTIONALPCBQUERYSIZE)) {
      log_message(F("Succesfully loaded optional PCB data from saved flash!"));
    }
    else {
      log_message(F("Failed to load optional PCB data from flash!"));
    }
    delay(1500); //need 1.5 sec delay before sending first datagram
    send_optionalpcb_query(); //send one datagram already at start
    lastOptionalPCBRunTime = millis();
  }

Ik heb mijn SystemBoot hierop herschreven; (verwijder SetZ1xxxx), schakel mijn HeatPump uit en na opnieuw opstarten... H43-fout. ??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
on System#Boot then
  setTimer(1,1);
end

on timer=1 then 
    setTimer(2,1);
  else 
    setTimer(1,1);
  end
end

on timer=2 then
  end  

end 

setTimer(2, 30);
end

Ik begrijp niet wat hier gebeurt.
Ik heb mijn regels-engine hersteld naar origineel, powerdown, powerup en alles goed.

Misschien wordt het bestand "optionele pcb.raw" niet correct gelezen/geschreven?

2) DS18b20 temperatuurresolutie-instelling is altijd standaard 12 bit. Ik heb geprobeerd andere waarden te selecteren en de waarde wordt niet verlaagd. Altijd maximale precisie.

3) Ik zal een TTL-kabel kopen omdat ik "debug"-berichten van heishamon wil zien met behulp van stopverf.
De verbinding is 5V, Tx, Rx, GND, correct? Dan zal ik met stopverf verbinding maken met heishamon COM.
De foutopsporingsberichten zullen direct verschijnen of moet er een procedure worden gevolgd?
Als Heishamon wordt gevoed met CNT van HP, kan het geen kwaad om 5V van de GPIO van stroom te voorzien via een USB-TTL pc-kabel?

Thanx.

[ Voor 16% gewijzigd door jllussa op 05-11-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal_wp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-09-2023
Hallo

Vandaag de heishamon ingesteld en in eerste instantie werkte alles prima. Echter nu heb ik een slechte verbinding terwijl dit eerst wel prima was. Als ik nu een ping uitvoer krijg ik vaak een timeout, maar ook af en toe een reply. De website laad met geduld wel dus ik kan wel iets bekijken of settings aanpassen.

Ik had eerst ook de S0 en S1 aangesloten, maar die gaven veel bad pulsen volgens de log. Die heb ik nu weer losgehaald om het een en ander uit te sluiten, maar dat verandert helaas niets aan de verbinding.

De wifi signaal sterkte wordt aangegeven als 80% (RSSI -55). Ik vroeg me af of de slechte verbinding die ik ervaar normaal gedrag is of hoor je altijd een reply op de ping te krijgen?

Heb al even een factory reset gedaan, alles opnieuw ingesteld, maar het blijft hetzelfde. Ik zie dat er firmware v3.0 in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Anno007 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 00:23:
Ik merk het, webpagina niet beschikbaar de webpagina op http://connectivitycheck.gstatic.com/firmware kan niet worden geladen vanwege het volgende net;;ERR_HTTP_RESPONSE_CODE_FAILURE. Terwijl ik met wifi op de heishamon zit en mobiel internet aan heb en jep ik draai nog op v2.0a. Reset werkt niet, blijft hetzelfde probleem. Dus dit zal wel die fout zijn. En ik heb 2 van deze dingen, zucht.
Ik ben je even kwijt. Die url is je android die via die weg checked of je wifi internet heeft en wordt gebruikt om je om te leiden tot de hotspot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pascal_wp schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:43:
Hallo

Vandaag de heishamon ingesteld en in eerste instantie werkte alles prima. Echter nu heb ik een slechte verbinding terwijl dit eerst wel prima was. Als ik nu een ping uitvoer krijg ik vaak een timeout, maar ook af en toe een reply. De website laad met geduld wel dus ik kan wel iets bekijken of settings aanpassen.

Ik had eerst ook de S0 en S1 aangesloten, maar die gaven veel bad pulsen volgens de log. Die heb ik nu weer losgehaald om het een en ander uit te sluiten, maar dat verandert helaas niets aan de verbinding.

De wifi signaal sterkte wordt aangegeven als 80% (RSSI -55). Ik vroeg me af of de slechte verbinding die ik ervaar normaal gedrag is of hoor je altijd een reply op de ping te krijgen?

Heb al even een factory reset gedaan, alles opnieuw ingesteld, maar het blijft hetzelfde. Ik zie dat er firmware v3.0 in zit.
Met 80% wifi moet ping en de website stabiel zijn. Kan het zijn dat hij met mqtt aan het vechten is om een verbinding? Hoe is hij na factory reset nog zonder dat je de wifi hebt geconfigureerd (dus direct na factory reset)? Is ie dan vanaf de telefoon wel goed bereikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
thehog schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:03:
[...]

Ik ben je even kwijt. Die url is je android die via die weg checked of je wifi internet heeft en wordt gebruikt om je om te leiden tot de hotspot
En ik jou, Laat ik het simpel houden, ik kan je heishamon niet updaten omdat ik via wifi verbonden ben met je heishamon. en je link "firmware" werkt niet met bovengenoemde foutcode.

Dus hoe update ik de heishamon?!

Oké, probleem gevonden, het totaal ontbreken van een handleiding en of hoe jullie de software inelkaar hebben gezet, maar ik merk dat jullie het zelf ook niet goed weten. Het is mij gelukt om de heishamon te updaten, maar het is niet zoals je beschrijft.

Wat wel klopt is dat v2 inderdaad een fout heeft waardoor het niet werkte, versie 3 werkt prima op mijn netwerk.

[ Voor 28% gewijzigd door Anno007 op 05-11-2022 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Anno007 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:47:
[...]
maar het is niet zoals je beschrijft.
Ga je nog vertellen hoe wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
CurlyMo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:04:
[...]

Ga je nog vertellen hoe wel dan?
Waarom? niemand verteld hier iets. Ik ben al weer bezig met het volgende moerras, namelijk hoe dit .... in elkaar gezet is m.b.t. domoticz, en hier vind ik ook weinig van en wat ik vind is half geschreven informatie, veel ontbreekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Anno007 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:15:
[...]

Waarom? niemand verteld hier iets. Ik ben al weer bezig met het volgende moerras, namelijk hoe dit .... in elkaar gezet is m.b.t. domoticz, en hier vind ik ook weinig van en wat ik vind is half geschreven informatie, veel ontbreekt.
Tsja, je gebruikt software dat door mensen in hun vrije tijd is gemaakt en uitgezocht. Ook @thehog verdient er zo goed als niks aan. De kosten staat in ieder geval lange na niet in verhouding tot het aantal uren in ontwikkeling. Feedback over hoe het e.e.a beter kan lijkt me dan weinig moeite.

Maar goed, als dit je houding is, dan verwacht ik inderdaad weinig wederkerigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
CurlyMo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:19:
[...]

Tsja, je gebruikt software dat door mensen in hun vrije tijd is gemaakt en uitgezocht. Ook @thehog verdient er zo goed als niks aan. De kosten staat in ieder geval lange na niet in verhouding tot het aantal uren in ontwikkeling. Feedback over hoe het e.e.a beter kan lijkt me dan weinig moeite.

Maar goed, als dit je houding is, dan verwacht ik inderdaad weinig wederkerigheid.
Ow ik gebruik al jaren espeasy/letscontrolit. Geweldige jongens, vooral TD, ik help ze ook graag, waarom, nou omdat bij hun het een heel stuk duidelijker is hoe alles werkt, dit is het allerbelangrijkste nog belangrijker dan wat jij zegt, immers uitdragen hoe iets werkt maakt of breekt software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal_wp
thehog schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:04:
[...]

Met 80% wifi moet ping en de website stabiel zijn. Kan het zijn dat hij met mqtt aan het vechten is om een verbinding? Hoe is hij na factory reset nog zonder dat je de wifi hebt geconfigureerd (dus direct na factory reset)? Is ie dan vanaf de telefoon wel goed bereikbaar?
Bedankt voor je reactie. Naar aanleiding van je mqtt opmerking had ik eerst even de mqtt gegevens weggehaald en toen werd het veel beter. Het gekke is, dat nu ik alles weer terug ingesteld heb, het ook goed blijft. Ik blijf het monitoren, ben nog niet overtuigd ;)

Wat bedoel je eigenlijk exact met 'mqtt aan het vechten'? Zit dat dan in de settings van Heishamon of van home assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Anno007 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:23:
[...]

Ow ik gebruik al jaren espeasy/letscontrolit. Geweldige jongens, vooral TD, ik help ze ook graag, waarom, nou omdat bij hun het een heel stuk duidelijker is hoe alles werkt, dit is het allerbelangrijkste nog belangrijker dan wat jij zegt, immers uitdragen hoe iets werkt maakt of breekt software.
Ook daar is het ooit begonnen bij mensen die bereid zijn feedback te geven. Het is verschrikkelijk moeilijk een handleiding te schrijven die voor iedereen intuïtief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
CurlyMo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:25:
[...]

Ook daar is het ooit begonnen bij mensen die bereid zijn feedback te geven. Het is verschrikkelijk moeilijk een handleiding te schrijven die voor iedereen intuïtief is.
Ow zeker, een handleiding schrijven is pittig, maar wel noodzakelijk. En het beste toe doen door diegene die de software ook schijven, want uiteindelijk doet iedereen het weer net wat anders. Zoals hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Anno007 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:33:
[...]

Ow zeker, een handleiding schrijven is pittig, maar wel noodzakelijk. En het beste toe doen door diegene die de software ook schijven, want uiteindelijk doet iedereen het weer net wat anders. Zoals hier
In dezelfde tijd als hier op mij te reageren had je ook gewoon ons tips kunnen geven voor het verbeteren van de handleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanAllElectric
CurlyMo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:34:
[...]

In dezelfde tijd als hier op mij te reageren had je ook gewoon ons tips kunnen geven voor het verbeteren van de handleiding.
@CurlyMo precies _/-\o_ Je moet zelf ook even verder zoeken. Voor Home Assistant en domoticz zijn duidelijk integraties beschreven op Github.

@thehog heeft al mooi werk geleverd dat we uberhaupt de Panasonic kunnen uitlezen met een zeer duidelijke beschrijving erbij. Met mijn vorige warmtepomp (LG) kon ik feitelijk alleen aan en uit |:( .

Als @Anno007 nu gewoon even zegt hoe de upgrade dan wel goed gaat zal dat zeker worden opgenomen in
Github.

[ Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 05-11-2022 22:03 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
JanAllElectric schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:01:
[...]

@CurlyMo precies _/-\o_ Je moet zelf ook even verder zoeken. Voor Home Assistant en domoticz zijn duidelijk integraties beschreven op Github.

@thehog heeft al mooi werk geleverd dat we uberhaupt de Panasonic kunnen uitlezen met een zeer duidelijke beschrijving erbij. Met mijn vorige warmtepomp (LG) kon ik feitelijk alleen aan en uit |:( .

Als @Anno007 nu gewoon even zegt hoe de upgrade dan wel goed gaat zal dat zeker worden opgenomen in
Github.
Upgrade werkt gewoon via de webinterface. Zelfs in hotspot stand.
Ik denk dat hij zelf heeft gecompileerd. Kan ook natuurlijk. Maar dan snap ik wel zijn frustraties want daar is weinig over gedocumenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal_wp
Vraagje: ik wil de wp aansturen zodat de compressor zo laag mogelijk draait in frequentie en niet steeds uit gaat. Op dit moment thermostaat aan/uit aangesloten via de heat ingang (230). Wp start nu op 35 Hz en zakt later terug, maar dan ook snel weer uit. Ik begrijp door te spelen met de water temp sp dat dit anders kan?

Kan dit via de Rules van heishamon? Is er een werkend voorbeeld om mee te beginnen? Ik zie dat het script van curlymo op een esp draait, maar de heishamon draait toch ook op een esp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
pascal_wp schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:42:
Vraagje: ik wil de wp aansturen zodat de compressor zo laag mogelijk draait in frequentie en niet steeds uit gaat. Op dit moment thermostaat aan/uit aangesloten via de heat ingang (230). Wp start nu op 35 Hz en zakt later terug, maar dan ook snel weer uit. Ik begrijp door te spelen met de water temp sp dat dit anders kan?

Kan dit via de Rules van heishamon? Is er een werkend voorbeeld om mee te beginnen? Ik zie dat het script van curlymo op een esp draait, maar de heishamon draait toch ook op een esp?
Ik adviseer je op tweakersforum "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen" te kijken. Daar wordt mbv Heishamon en node-RED geprobeerd de panasonic te besturen zoals jij dat beschrijft. Inderdaad mbv de watertemperatuur. In principe zonder de 230 aan/uit thermostaat (Heishamon kan zelf de panasonic soft aan en uitzetten) , maar volgens mij kan dat ook wel met.

[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 06-11-2022 09:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pgeene
Anno007 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:47:
[...]

En ik jou, Laat ik het simpel houden, ik kan je heishamon niet updaten omdat ik via wifi verbonden ben met je heishamon. en je link "firmware" werkt niet met bovengenoemde foutcode.

Dus hoe update ik de heishamon?!

Oké, probleem gevonden, het totaal ontbreken van een handleiding en of hoe jullie de software inelkaar hebben gezet, maar ik merk dat jullie het zelf ook niet goed weten. Het is mij gelukt om de heishamon te updaten, maar het is niet zoals je beschrijft.

Wat wel klopt is dat v2 inderdaad een fout heeft waardoor het niet werkte, versie 3 werkt prima op mijn netwerk.
Snap je punt en je houding niet.
Update gaat gewoon door het bestand op je telefoon te zetten. Het bestand te kiezen op je telefoon en update te kiezen.

Zelf al meerdere mensen geholpen die bijna digibeet waren en toch telefonisch hier uit zijn gekomen. (Waarom digibeten op heisha 😉, sommige mensen willen echt niet in de cloud maar wel monitoren)
Hier allemaal vrijwilligers.
Je zegt letscontrollit en espeasy. Tsja, dat zijn veel grotere groepen met veel meer mensen erachter en (ondertussen) proffesioneler opgezet, want veel grotere userbase.
Maar als je verbeteringen ziet, draag wat bij.
Dat is ook hoe het bij espeasy etc.. werkt.
Die zijn ook klein begonnen.

Ik ben, en naast mij velen waarvan ik het weet, gewoon blij met de heisha en de support 😁
Thanks @thehog

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllussa
Any comments on this "technical" post?
jllussa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:43:
Hallo, zoals vermeld in eerdere berichten, gebruik ik Heishamon om optionele PCB's te emuleren.
Ik heb een paar kleine problemen gevonden.

1) Bij gebruik van optionele PCB moet het onderwerp Z1WaterTemp worden geïnformeerd, anders verschijnt de H43-fout.
Ik gebruik de engine voor interne regels, gedeeltelijk om deze waarde te informeren, snel bij het opstarten. Tot zover goed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
on System#Boot then
  @SetZ1WaterTemp = 35;
  @SetBufferTemp  = 35;
  setTimer(1,1);
end

on timer=1 then 
    setTimer(2,1);
  else 
    setTimer(1,1);
  end
end

on timer=2 then
  end  

end 

setTimer(2, 30);
end

Maar ik wil die extra mijl gaan en na het inspecteren van de C++-code op GITHUB heb ik geconstateerd dat de instellingen van optionele PCB's elke 5 minuten worden opgeslagen in een bestand met de naam "optionalpcb.raw"... het is dus niet nodig om System#Boot van de Z1WaterTemp te informeren, omdat deze waarden worden opgeslagen in het bestand "optionalpcb.raw".

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  void setupConditionals() {
  //load optional PCB data from flash
  if (heishamonSettings.optionalPCB) {
    if (loadOptionalPCB(optionalPCBQuery, OPTIONALPCBQUERYSIZE)) {
      log_message(F("Succesfully loaded optional PCB data from saved flash!"));
    }
    else {
      log_message(F("Failed to load optional PCB data from flash!"));
    }
    delay(1500); //need 1.5 sec delay before sending first datagram
    send_optionalpcb_query(); //send one datagram already at start
    lastOptionalPCBRunTime = millis();
  }

Ik heb mijn SystemBoot hierop herschreven; (verwijder SetZ1xxxx), schakel mijn HeatPump uit en na opnieuw opstarten... H43-fout. ??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
on System#Boot then
  setTimer(1,1);
end

on timer=1 then 
    setTimer(2,1);
  else 
    setTimer(1,1);
  end
end

on timer=2 then
  end  

end 

setTimer(2, 30);
end

Ik begrijp niet wat hier gebeurt.
Ik heb mijn regels-engine hersteld naar origineel, powerdown, powerup en alles goed.

Misschien wordt het bestand "optionele pcb.raw" niet correct gelezen/geschreven?

2) DS18b20 temperatuurresolutie-instelling is altijd standaard 12 bit. Ik heb geprobeerd andere waarden te selecteren en de waarde wordt niet verlaagd. Altijd maximale precisie.

3) Ik zal een TTL-kabel kopen omdat ik "debug"-berichten van heishamon wil zien met behulp van stopverf.
De verbinding is 5V, Tx, Rx, GND, correct? Dan zal ik met stopverf verbinding maken met heishamon COM.
De foutopsporingsberichten zullen direct verschijnen of moet er een procedure worden gevolgd?
Als Heishamon wordt gevoed met CNT van HP, kan het geen kwaad om 5V van de GPIO van stroom te voorzien via een USB-TTL pc-kabel?

Thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
jllussa schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:58:
Any comments on this "technical" post?

[...]
Misschien ondergesneeuwd in de “discussie “ hiervoor.
De rules engine is net nieuw, dus misschien heb jij iets gevonden wat nog niemand is tegengekomen.
Er zijn wel gebruikers die de pcb emulator gebruiken. Maar of die de rules engine gebruiken weet ik niet.
Misschien dat die ook iets hebben moeten oplossen door een afronding toe te voegen.
Want ik vermoed dat de pcb die vertaald naar een minder nauwkeurige waarde.
Misschien op het algemene heisha forum even een vraagje stellen naar wie de optionele print emuleerd en hoe ze dat buiten het script om hebben opgelost (node red if anders), oplossing zou hetzelfde moeten zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door pgeene op 06-11-2022 10:06 . Reden: Spellingscontrole ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllussa
Nee, punt 1 gaat niet over een probleem met de rule engine... maar met optionele pcb-emulatie.
Zoals gezegd, zodra pcb-emulatie werkt, worden elke 5 minuten waarden die naar HP worden verzonden, opgeslagen
in Heishamon-flash, voor back-up. Bij het opstarten verzendt heishamon deze "back-up" -waarden naar
de HP, maar het lijkt niet te werken, want als ik de HP uitzet en vervolgens weer opstart...
H43-foutcode verschijnt. Misschien 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 uitzenden?

Ik overwin dit probleem met behulp van de regels-engine. Bij SystemBoot wijs ik de Z1WaterTemp . toe
en alles is in orde, maar ik wilde het gewoon van de makers weten ... want als iemand het gebruikt
optionele PCB-emulatie zonder regels-engine te gebruiken ... de HP bij het opstarten gooit een H43
fout en dan moet je op "Reboot" op het HP-scherm klikken.

Punt 2) gewoon een configuratiefout in Dallas

Punt 3) TTL USB-verbindingsvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
jllussa schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:14:
Nee, punt 1 gaat niet over een probleem met de rule engine... maar met optionele pcb-emulatie.
Zoals gezegd, zodra pcb-emulatie werkt, worden elke 5 minuten waarden die naar HP worden verzonden, opgeslagen
in Heishamon-flash, voor back-up. Bij het opstarten verzendt heishamon deze "back-up" -waarden naar
de HP, maar het lijkt niet te werken, want als ik de HP uitzet en vervolgens weer opstart...
H43-foutcode verschijnt. Misschien 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 uitzenden?

Ik overwin dit probleem met behulp van de regels-engine. Bij SystemBoot wijs ik de Z1WaterTemp . toe
en alles is in orde, maar ik wilde het gewoon van de makers weten ... want als iemand het gebruikt
optionele PCB-emulatie zonder regels-engine te gebruiken ... de HP bij het opstarten gooit een H43
fout en dan moet je op "Reboot" op het HP-scherm klikken.

Punt 2) gewoon een configuratiefout in Dallas

Punt 3) TTL USB-verbindingsvraag.
3) Klopt helemaal. 5v sluit je dan niet aan (dus alleen tx,rx,gnd).
2) Dat moet ik dan even controleren. Zou wel moeten werken. Kan ook dat je dallas sensor de lagere bit resolutie niet ondersteund.

en dan 1)

We hebben wel veel getest met de emulate PCB en juist het uit en aanzetten van de heatpump. Raar dat het bij jou niet werkt. Ik zal het bij mij ook weer eens testen. Misschien dat er in v3 firmware wat mis is gegaan en niet goed getest.

Overigens, voor internationale vragen (ik geloof dat je niet uit nederland komt toch?) kan je beter in de heishamon slack kanaal gaan zitten voor je vragen. Zie de slac invite bovenaan https://github.com/IgorYbema/HeishaMon

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 06-11-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal_wp
Zit een beetje uit te zoeken hoe ik de water temperatuur setpoint via de rules kan instellen, dat lijkt te moeten kunnen? Heb de volgende testcode gebruikt

on @Heatpump_State then
@SetZ1HeatRequestTemperature = 35;
end

De code wordt geaccepteerd en de huidige heatpump_state is 1, maar er verandert niets aan de echte waarde (TOP27).

Ook heb ik via de url geprobeerd de setting aan te passen:

http://192.168.1.127/command?SetZ1HeatRequestTemperature=35

Ik krijg dan netjes terug 'set z1 heat request temperature to 35' en ook in de log zie ik het een en ander langskomen. Toch blijft mijn instelling ongewijzigd?

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@pascal_wp Staat je WP wel ingesteld op directe watertemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascal_wp
@CurlyMo ja hij staat op direct (net nog een keer gechecked voor de zekerheid)

update, ik zag dat er op ruimtetemperatuur geregeld werd en nu ik die op water heb gezet, werkt het!

[ Voor 39% gewijzigd door pascal_wp op 06-11-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal_wp
Als ik de zone & sensor op water zet, kun je de setpoints versturen zoals ik hiervoor aangaf. Echter dan blijft de WP constant draaien, hij schakelt niet aan/uit via de externe thermostaat CN2 ingang (misschien logisch, omdat dit de setting was waar hij op stond (RoomThermostaat, Extern)). Dus dan moet ik mijn thermostaat op de andere aansluiting (CN4) zetten, waarmee de warmtepomp aan/uit gaat.

Als ik het systeem uit zet via de on/off, werkt dan eigenlijk de vorstbeveiliging nog wel gewoon? Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pascal_wp schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:23:
Als ik het systeem uit zet via de on/off, werkt dan eigenlijk de vorstbeveiliging nog wel gewoon? Weet iemand dat?
Die werkt altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
Sinds ik heb geupdate naar v2 merk ik dat de WiFi sterkte na x tijd naar -1% gaat. Hierdoor komen dus helemaal geen mqtt meer aan en probeert hij weer verbinding te maken met m’n wifi netwerk.

Ik heb 3 aps van ubiquiti, de wifi is zo’n 3 meter verwijderd van de heishamon module. Wifi sterkte is zon 45% (niet optimaal maar heeft met v1 altijd top gewerkt)

Herkennen mensen dit ?

@thehog
Geeft v3 daar meer stabiliteit in? En kan ik v3 binary gewoon downloaden en flashen?

[ Voor 11% gewijzigd door Possible op 07-11-2022 15:32 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt toch nog niet helemaal top te gaan met de puls meters.

Beide op dezelfde manier aangesloten nu. Twee keer hetzelfde merk, met hetzelfde aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIOaaSuQg9Z62Srj_Liy0dM9pbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DNzqMxvMwtFvtV6WZesiORdh.png?f=fotoalbum_large

ofwel er is nog geen verbruik geweest op de losse fase, ofwel er is nog iets mis.
Weet niet hoeveel en wanneer er met een driefase T-Cap precies op die ene losse fase zou moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal_wp
@MikeyMan geen idee of het bij jou van toepassing is, maar ik kreeg eerst ook gekke data op de s0 poort. Toen ontdekte ik dat er op de puls contacten van de meter een + en - staat en dat het wel belangrijk is dat de - op de gnd van de heishamon komt en de + op de puls ingangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Possible schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:34:
Sinds ik heb geupdate naar v2 merk ik dat de WiFi sterkte na x tijd naar -1% gaat. Hierdoor komen dus helemaal geen mqtt meer aan en probeert hij weer verbinding te maken met m’n wifi netwerk.

Ik heb 3 aps van ubiquiti, de wifi is zo’n 3 meter verwijderd van de heishamon module. Wifi sterkte is zon 45% (niet optimaal maar heeft met v1 altijd top gewerkt)

Herkennen mensen dit ?

@thehog
Geeft v3 daar meer stabiliteit in? En kan ik v3 binary gewoon downloaden en flashen?
Ja dat kan zeker. Ben wel benieuwd of het dan beter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pascal_wp schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:11:
@MikeyMan geen idee of het bij jou van toepassing is, maar ik kreeg eerst ook gekke data op de s0 poort. Toen ontdekte ik dat er op de puls contacten van de meter een + en - staat en dat het wel belangrijk is dat de - op de gnd van de heishamon komt en de + op de puls ingangen
Ik had eerder al wat issues, zie eerder dit topic.

Heb twee meters van hetzelfde merk. Die ik nu ook exact hetzelfde heb aangesloten.

Zou goed moeten zijn zou je denken. Maar iknweet niet hoeveel verbruik ik normaal gesproken überhaupt kan verwachten op die losse groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascal_wp
Wat een top ding is die Heishamon! Maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal al :-)

Heb nu een eenvoudig Rules scriptje draaien die de pomp zo lang mogelijk op een zo laag mogelijke frequentie laat draaien. Nog niets met WAR, maar ik post het toch voor een andere beginner:

on System#Boot then
@SetZ1HeatRequestTemperature = 32;
setTimer(1,10);
end

on timer=1 then
if @Compressor_Freq == 0 then
$TargetSetpoint = 32;
else
$TargetSetpoint = @Main_Outlet_Temp - 1;
$TargetSetpoint = min($TargetSetpoint, 45);
end
@SetZ1HeatRequestTemperature = $TargetSetpoint;
setTimer(1,10);
end

Korte uitleg: Iedere 10 seconden wordt de routine uitgevoerd. Als de compressor uit is zet ik het setpoint op 32 graden. Mijn hysteresis setting is 4 graden, dus de compressor gaat aan als de water temperatuur 3 minuten op 28 graden is (althans zo lijkt het). Dan draait hij rond de 20 Hz en bij mij loopt de temperatuur langzaam op in een half uur tot een uur. Ik laat hem stoppen op 45 graden, dan blijft de waterpomp de warmte weer verdelen totdat de water temperatuur op 28 graden is.

Het geheel stuur ik met een thermostaat aan via extern control enable / disable. Zet er nog wel een off delay timer tussen van denk 30 minuten. Zodat als de thermostaat wat warmte wenst, er in ieder geval een half uur continue en efficient warmte wordt geleverd. Mijn thermostaat heeft nu de neiging om steeds om de 10 a 15 minuten een puls van een paar minuten te geven en dat werkt nu niet lekker.

Nou ja er is vast nog genoeg tuning te doen, maar voor nu ben ik al heel tevreden met het resultaat en de mogelijkheden die de Heishamon biedt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pascal_wp schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:22:
Wat een top ding is die Heishamon! Maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal al :-)
De Heishamon of de rules functionaliteit? O-) :p

Voor inspiratie zie: https://gist.github.com/C...13bedb261e40130c2aadeb456

Al hebben we gemerkt dat dit iets teveel van het goede was voor in de Heisha zelf :)

Als tip, voeg even dit stukje toe:
code:
1
2
3
4
        if $TargetSetpoint != @Main_Target_Temp || $TargetSetpoint != #PrevSetpoint then
            #PrevSetpoint = $TargetSetpoint;
            @SetZ1HeatRequestTemperature = $TargetSetpoint;
        end

Nu stuur je elke 10 seconde een waarde ook als dat geen enkele zin heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 07-11-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Hmm ik kom helaas niet verder. Mijn Heishamon lijkt het niet meer te doen?

Ik kan er gewoon inkomen maar hij wil niet meer met mijn eigen netwerk verbinding maken Wifi sterkte blijft op -1% staan.

Heb al meerdere factory resets uitgevoerd en v3 vs vs2 firmware upgrades gedaan maar dit werkt helaas ook niet.

Zodra ik mijn netwerk selecteer en SSID ww invoer, dan slaat hij de settings op maar verder gebeurd er helemaal niks. Het SSID Heisamon Setup SSID blijft constant actief.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670082): Closing webserver client: 192.168.4.2:65447
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670193): Received 203 bytes data
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670194): data: 71 C8 01 10 55 55 52 49 00 55 00 01 00 00 00 00 00 00 00 00 59 15 11 55 55 15 55 55 56 1A 00 00 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670200): data: 00 00 00 00 00 00 9B 80 A3 80 B4 71 71 66 9E 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 80 85 15 8A 85 85 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670212): data: D0 7B 78 1F 7E 1F 1F 79 79 8D 8D 9B A3 7B 8F A3 A3 7B 8F 90 82 71 93 92 92 9E 8F 8A 94 9E 81 8F 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670224): data: 8A 11 3D 78 C1 0B 7E 7C 1F 7C 7E 00 00 00 55 55 55 21 87 15 55 05 11 12 69 00 00 00 00 00 00 00 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670236): data: 00 C2 D3 0B 33 65 B2 D3 0B 94 65 98 00 00 8C 98 98 32 32 9B A3 32 32 32 9B 9B 98 A2 95 94 8B 61 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670248): data: 8F 61 91 36 01 01 01 00 00 22 00 01 01 01 01 79 79 01 01 6B 03 00 DA 0D 00 1C 00 00 01 00 00 06 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670260): data: 01 01 01 01 01 01 01 02 00 00 D0 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670266): Checksum and header received ok!
Tue Nov  8 17:50:48 2022 (671228): Reconnecting to WiFi failed. Waiting a few seconds before trying again.

[ Voor 56% gewijzigd door Possible op 08-11-2022 18:51 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Possible schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:47:
Hmm ik kom helaas niet verder. Mijn Heishamon lijkt het niet meer te doen?

Ik kan er gewoon inkomen maar hij wil niet meer met mijn eigen netwerk verbinding maken Wifi sterkte blijft op -1% staan.

Heb al meerdere factory resets uitgevoerd en v3 vs vs2 firmware upgrades gedaan maar dit werkt helaas ook niet.

Zodra ik mijn netwerk selecteer en SSID ww invoer, dan slaat hij de settings op maar verder gebeurd er helemaal niks. Het SSID Heisamon Setup SSID blijft constant actief.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670082): Closing webserver client: 192.168.4.2:65447
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670193): Received 203 bytes data
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670194): data: 71 C8 01 10 55 55 52 49 00 55 00 01 00 00 00 00 00 00 00 00 59 15 11 55 55 15 55 55 56 1A 00 00 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670200): data: 00 00 00 00 00 00 9B 80 A3 80 B4 71 71 66 9E 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 80 85 15 8A 85 85 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670212): data: D0 7B 78 1F 7E 1F 1F 79 79 8D 8D 9B A3 7B 8F A3 A3 7B 8F 90 82 71 93 92 92 9E 8F 8A 94 9E 81 8F 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670224): data: 8A 11 3D 78 C1 0B 7E 7C 1F 7C 7E 00 00 00 55 55 55 21 87 15 55 05 11 12 69 00 00 00 00 00 00 00 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670236): data: 00 C2 D3 0B 33 65 B2 D3 0B 94 65 98 00 00 8C 98 98 32 32 9B A3 32 32 32 9B 9B 98 A2 95 94 8B 61 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670248): data: 8F 61 91 36 01 01 01 00 00 22 00 01 01 01 01 79 79 01 01 6B 03 00 DA 0D 00 1C 00 00 01 00 00 06 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670260): data: 01 01 01 01 01 01 01 02 00 00 D0 
Tue Nov  8 17:50:47 2022 (670266): Checksum and header received ok!
Tue Nov  8 17:50:48 2022 (671228): Reconnecting to WiFi failed. Waiting a few seconds before trying again.
Weet je zeker dat je wifi goed is ingevuld en hij wel op 2.4Ghz zit en op kanaal 1-11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
thehog schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:21:
[...]

Weet je zeker dat je wifi goed is ingevuld en hij wel op 2.4Ghz zit en op kanaal 1-11?
Stom stom.. Heb nog eens gekeken naar mn AP.. Die stond op 11VHT40 en dat werkt dus niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Possible schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:24:
[...]

Stom stom.. Heb nog eens gekeken naar mn AP.. Die stond op 11VHT40 en dat werkt dus niet...
Dat zegt mij niets maar fijn dat je het dan gevonden hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 11:10
MikeyMan schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:49:
Lijkt toch nog niet helemaal top te gaan met de puls meters.

Beide op dezelfde manier aangesloten nu. Twee keer hetzelfde merk, met hetzelfde aansluitschema:

[Afbeelding]

ofwel er is nog geen verbruik geweest op de losse fase, ofwel er is nog iets mis.
Weet niet hoeveel en wanneer er met een driefase T-Cap precies op die ene losse fase zou moeten gebeuren.
Bedoel je 1 van de 3 fases van de 4 polige hoofdaansluiting op de WP? Of bedoel je de losse 1 fase schakelaar die ernaast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fietsensloper schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:24:
[...]

Bedoel je 1 van de 3 fases van de 4 polige hoofdaansluiting op de WP? Of bedoel je de losse 1 fase schakelaar die ernaast zit?
Doel op de losse 1 fase.

Heb een 1 en een 3 fase meter. De 3 fase doet het nu op het oog goed. Of de 1 fase het ook doet is vraag twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 11:10
Op die losse 1 fase zit alleen de backup heater. Als je de WP alleen gebruikt voor HEAT klopt het wel dat je daar nog niets op meet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 18:04
Ter inspiratie wat je met een Heishamon kan: sturen op uurprijzen. Onderstaand een voorbeeldje van prijzen versus verbruik van een eerste test.

@thehog @Ep Woody jullie sturen de WP toch ook aan op uurprijzen? Wat zijn jullie ervaringen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNb4D_MYN7bknAyeyUv6jGrrk0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kwz9SIGzOhlxJCbc6mEjUzh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Heronimo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:56:
Ter inspiratie wat je met een Heishamon kan: sturen op uurprijzen. Onderstaand een voorbeeldje van prijzen versus verbruik van een eerste test.

@thehog @Ep Woody jullie sturen de WP toch ook aan op uurprijzen? Wat zijn jullie ervaringen?

[Afbeelding]
Ik zet hem uit als de 25% hoogste uurtarieven van de dag zijn bereikt. In de praktijk is die paar uur wel te overbruggen met de warmte die al in de vloer zit. Ik zou eigenlijk nog de setpoint moeten verhogen als de tarieven laag zijn om meer te bufferen maar dat heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fietsensloper schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:50:
Op die losse 1 fase zit alleen de backup heater. Als je de WP alleen gebruikt voor HEAT klopt het wel dat je daar nog niets op meet ;)
Nee gebruik hem ook voor SWW en dus ook legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
thehog schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:41:
[...]

Ik zet hem uit als de 25% hoogste uurtarieven van de dag zijn bereikt. In de praktijk is die paar uur wel te overbruggen met de warmte die al in de vloer zit. Ik zou eigenlijk nog de setpoint moeten verhogen als de tarieven laag zijn om meer te bufferen maar dat heb ik nog niet gedaan.
Ik zou dan deze pakken en met een multiplier als shift toepassen op je stooklijn: https://github.com/custom-components/nordpool

Ik gebruik die nu ook, en dat werkt verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Heronimo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:56:

[Afbeelding]
Nee, ik stuur niet op uurprijzen, althans niet echt. Het nadeel van mijn systeem is dat het de lucht verwarmd en geen massa. Ik verwarm dus overdag en helaas ook tijdens de piekuren. 's morgens om 7 uur gaat de verwarming aan tot het warm (19 graden) is in huis.

De boiler verwarm ik wel op de goedkoopste momenten van de dag. Nu nog langzaam (handmatig de driewegklep omzetten en dan langzaam de setpoint), maar straks gewoon op normale snelheid. Ik laat wel dagelijks het goedkoopste moment berekenen om de boiler te verwarmen, nog zonder invloed van de buitentemperatuur.

• Ep Woody
Heronimo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:49:
[...]

Ik zou dan deze pakken en met een multiplier als shift toepassen op je stooklijn: https://github.com/custom-components/nordpool

Ik gebruik die nu ook, en dat werkt verrassend goed.
Hou je ook rekening met de buitentemperatuur? Heeft natuurlijk ook best effect op de efficiëntie van de warmtepomp.

• Ep Woody
Ok, ik ben ook overstag... Ik pas mijn stooklijn aan met +-2 graden afhankelijk van de prijs volgens deze regels:
NORMAL The price is greater than 90 % and smaller than 115 % compared to average price.
CHEAP The price is greater than 60 % and smaller or equal to 90 % compared to average price.
VERY_CHEAP The price is smaller or equal to 60 % compared to average price.
EXPENSIVE The price is greater or equal to 115 % and smaller than 140 % compared to average price.
VERY_EXPENSIVE The price is greater or equal to 140 % compared to average price.
Bij CHEAP +1 graad stooklijncorrectie, bij VERY_CHEAP +2 etc. Hoewel +2 en +4 misschien beter is.
Daarnaast wordt mijn stooklijn ook nog beïnvloed door de thermostaat en die wordt gedurende de dag langzaam opgehoogd.

Ga daar eens een paar weken mee testen.

• Heronimo
Ep Woody schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:55:
[...]

Hou je ook rekening met de buitentemperatuur? Heeft natuurlijk ook best effect op de efficiëntie van de warmtepomp.
Heeft zeker impact. Maar niet factor 2 tot 3 die er nu vaak zit tussen prijzen op de goedkoopste en de duurste uren. COP verschil is 20-30% misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:52:
[...]

Heeft zeker impact. Maar niet factor 2 tot 3 die er nu vaak zit tussen prijzen op de goedkoopste en de duurste uren. COP verschil is 20-30% misschien?
Fair point. Nadeel bij mij is dat ik luchtverwarming heb en 's nachts daarmee extra geluid in de woning wat niet echt wenselijk is. Maar heb inderdaad vannacht wel de verwarming aangehad, dat verschil was wel erg groot.

Heb maar een extra optie toegevoegd, als de prijs onder de 30% is dan gaat de verwarming 's nachts aan met de thermostaat op 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascal_wp
Ik zit te overwegen om de control vanaf de Heishamon uit te breiden. Echter ik ben benieuwd naar de vorst beveiliging.

Stel ik zet de heatpomp en waterpomp uit via Heishamon, wordt dit dan overruled door de vorstbeveiliging. Ook als de vorstbeveiliging in werking is en de Heishamon zet hem weer uit? Dit wil ik ook hoor, maar weet het graag zeker voordat het te laat is zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@pascal_wp De vorstbeveiligingsvraag is al vaak genoeg behandeld. Even terugzoeken hier of in de Panasonic WP topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal_wp
Is het ook mogelijk om een waarde vanuit nodered (ha) te schrijven naar de Heishamon.

Het lukt me wel om bv zone2 target te schrijven en dan kan ik die waarde gebruiken in de Rules, maar wie weet is er een betere methode?

Nu wordt de waarde ook naar de Panasonic gestuurd en dat is eigenlijk niet nodig. Zou dat kwaad (max schrijfacties in flash geheugen bv?) kunnen op deze manier. Ik schrijf iedere 10s max bij veranderingen alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pascal_wp schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:44:
Het lukt me wel om bv zone2 target te schrijven en dan kan ik die waarde gebruiken in de Rules, maar wie weet is er een betere methode?
Je bedoelt dat je naar de HeishaMon het volgende stuurt:
code:
1
panasonic_heat_pump/userdata/targettemp 21

En dan binnen de rules die waarde kan bereiken via bijv.:
code:
1
%targettemp

of
code:
1
userdata#targettemp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal_wp
Klopt dat werkt ook prima hoor, maar ik dacht dat er misschien een manier was om een waarde naar de Heishamon global variabele te sturen.

Nu stuurt de Heishamon de waarde door naar de wp en dat hoeft eigenlijk niet.

Ik stuur bv de kamertemperatuur vanuit home assistant naar de Heishamon op deze manier, zodat deze erop kan gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@thehog Wat zijn jouw ideeën hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Een aparte mqtt topic voor rules engine variables (read + write). Tja waarom ook niet.
Ben zelf net begonnen de opentherm implementatie eens wat verder mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:06:
Een aparte mqtt topic voor rules engine variables (read + write). Tja waarom ook niet.
Ben zelf net begonnen de opentherm implementatie eens wat verder mee te doen.
Wat zijn jouw ideeën als topics en rules variabelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:19:
[...]

Wat zijn jouw ideeën als topics en rules variabelen?
panasonic_heat_pump/rules/uservar1 tot 10 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
Volgens de webpage van de HM zit ik op V3 als software level maar mijn Warmtepomp wordt niet herkend als type omschrijving (functioneel werkt hij wel gewoon).
Nu zag ik op de github pagina ook een lijstje staan van herkende types (daar staat de mijne niet tussen). Maar hoe kom ik aan de juiste byte waarde, en vervolgens hoe krijg ik mijn WP op het lijstje ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1 ... 7 ... 36 Laatste