Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
De CZ-TAW1 gebruik ik toch niet. Wellicht wel het geval bij @blb4 ?Hieke schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:36:
Zoveel stroom trekt de Heishamon niet. Voeding van Pana moet dat mijns inziens makkelijk aankunnen. Meen me te herinneren iets van 110 mA bij 5V op labvoeding gezien te hebben. Weliswaar zonder CZTAW1.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ook toen ik 2 kabels vanuit de wp had (1 voor de CZ-TAW1) wilden ze niet tegelijk werken.
Een externe 5V voeding loste dat bij oude 3.x versie niet op, een andere spanning in de wp trok het niet.
Nu heb ik mogelijk wel een verschil met anderen omdat ik een DOA wp heb met een nieuwe 'buiten' pcb.
Toen het defect ontstond ging er mogelijk iets anders mee dat nu zwakker is dan voorheen.
Wel apart is dat CZ-TAW1 nu nog steeds door de wp gevoed wordt, echter de usb voeding zorgt dat de HeishaMon zelf geen belasting voor de wp is wat ook nodig is met 2 relais erbij.
Momenteel komt de usb voeding van een usb hubje dus dat zal minder dan 0,5A zijn (ik gebruik de relais niet omdat ik de pcb nog moet aanpassen (weerstandjes) zodat ze goed werken ipv alleen de led).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Zonder voeding en met CZTAW1 houdt hij het bij mij tussen 10 minuten en ~4 uur vol. De CZTAW1 zorgt voor ongeveer 4W aan extra vermogensopname van de WP (standby ca. 14W i.p.v. 10W).thehog schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:02:
Ok ik ga die situatie even testen. Factory instellingen heeft denk ik te maken met een dubbele reset die komt door stroomgebrek.
Wat heb je allemaal actief op het bord? De relays (indien actief) zijn de grootste stroomvreters en dan zou de voediing van de panasonic wellicht te weinig zijn. Met de CZTAW1 er achter hetzelfde denk ik.
Met externe voeding valt hij weer terug naar 10W en heb ik nog geen resets gehad.
Volgens mij is het niet een "complete" factory reset. MQTT settings zijn weg, maar bijvoorbeeld het vinkje voor de CZTAW1 proxy port staat nog wel aan.
Ik gebruik overigens wel ethernet, maar geen S0 en 1wire. 1 relais voor warmtevraag, maar die heb ik nog niet echt nodig gehad.
[ Voor 7% gewijzigd door cerebrum op 11-06-2024 10:21 ]
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
5 1-Wire sensoren, 2 x S0, OT thermostaat, cz-taw1, 1 relais (maar daarvan gebruik ik 't NC contact, niet vaak bekrachtigd, ook niet in de situaties waarin dit optreed) en een redelijk uitgebreide rules set.thehog schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:02:
Ok ik ga die situatie even testen. Factory instellingen heeft denk ik te maken met een dubbele reset die komt door stroomgebrek.
Wat heb je allemaal actief op het bord? De relays (indien actief) zijn de grootste stroomvreters en dan zou de voediing van de panasonic wellicht te weinig zijn. Met de CZTAW1 er achter hetzelfde denk ik.
Gisteren dit even getest: de boel draait stabiel, voeding van WP (via serieel) aangesloten en voeding via USB-C. Als ik dan de USB-C kabel loshaal gaat HeishaMon naar factory default.
Nu ik dit zo opschrijf denk ik dat 't bij mij dan mogelijk al beter zou werken als ik de + van de WP los zou halen en dan alleen via USB-C voeden.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Denk dat dat vinkje Aan voor proxy de factorysetting is.Volgens mij is het niet een "complete" factory reset. MQTT settings zijn weg, maar bijvoorbeeld het vinkje voor de CZTAW1 proxy port staat nog wel aan.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Ik meen mij te herinneren dat ik deze de eerste keer wel aan heb moeten zetten. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk.Hieke schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:50:
[...]
Denk dat dat vinkje Aan voor proxy de factorysetting is.
Helder, ik ga dit ook binnenkort testen en kijken waar die factory reset dan vandaan kan komen.blb4 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:49:
[...]
5 1-Wire sensoren, 2 x S0, OT thermostaat, cz-taw1, 1 relais (maar daarvan gebruik ik 't NC contact, niet vaak bekrachtigd, ook niet in de situaties waarin dit optreed) en een redelijk uitgebreide rules set.
Gisteren dit even getest: de boel draait stabiel, voeding van WP (via serieel) aangesloten en voeding via USB-C. Als ik dan de USB-C kabel loshaal gaat HeishaMon naar factory default.
Nu ik dit zo opschrijf denk ik dat 't bij mij dan mogelijk al beter zou werken als ik de + van de WP los zou halen en dan alleen via USB-C voeden.
Er is nu weer voldoende voorraad met de plugable (HAT) ethernet module.--WaaZaa-- schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:24:
[...]
Zijn ze nu alweer alle 10 uitverkocht?Je leest 1 avond niet mee in het topic
. Wilde graag mijn v4 upgraden..
De onboard ethernet ga ik heronttwerpen. Die komen dan ergens in juli pas. Deze 10 was alleen een tijdelijke variant om het ontwerp te testen en gelukkig werken ze en konden ze de verkoop in
Nee de voorraad bestaat nu uit de bekende v5 (met plugable ethernet module). Wel de verbeterde variant waarbij de relays gewoon werken en de beschrijving van de s0 poorten klopt.timovd schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:43:
https://www.conrad.nl/nl/...ter-1-stuk-s-2348032.html
Zou zoiets werken op de Heishamon? Alleen gezien de mogelijke dubbele stroomonderbreking met factory reset tot gevolg is dat wellicht tricky.
Als ik nu een nieuwe Heishamon bestel; krijg ik dan de v5.1 met rechte ethernetpoort? Wat is dan de best practice qua installeren? Momenteel heb ik een v3 (WiFi only) in een IP65 box buitenop de unit geplaatst. Met ethernet kan deze ook in de unit geplaatst worden en is een waterdichte box wellicht niet meer nodig.
En ja, de externe poe met power voor usb-c moet vast wel werken.
En lijkt inderdaad de double reset detectie te zijn voor handmatige factory reset. Als er te weinig stroom is dan kan heishamon in een korte boot cycles komen en dat zorgt dan voor de reset. Bijv. omdat opentherm aanstaat is dat dan net te veel. Dan blijft hij resetten totdat de factory reset komt en opentherm dan uit gaat en dan is er net voldoende stroom om wel op te starten.thehog schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:39:
[...]
Helder, ik ga dit ook binnenkort testen en kijken waar die factory reset dan vandaan kan komen.
Ik ga eens nadenken voor een slimmere factory reset methode. Jullie mogen meedenken uiteraard.
Een factory reset die niet afhankelijk is van de tijd tussen reboots. In plaats daarvan een gewoon de input van een fysieke knop registeren.thehog schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:39:
[...]
Helder, ik ga dit ook binnenkort testen en kijken waar die factory reset dan vandaan kan komen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Had je hier (wifi uit zetten) nog naar kunnen kijken? 🙄thehog schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:34:
[...]
Ik ga hier even naar kijken. 2) heeft voor mij meer voorrang dan 1)
Ik gebruik de versie 5 eerste release had soms offline connecties. Zowel eth als ook wifi aangesloten tegelijk.thehog schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:39:
[...]
@thehog
Mijn wifisignaal is zwak en veroorzaakte de offline. Nu bij wifi het password weggehaald zodat die niet meer kan inloggen wifi.
2x SO meter + cz-taw1, geen externe voeding
Resultaat is
Uptime: 12 days 17 hours 20 minutes 27 seconds zonder onderbreking meer.
[ Voor 5% gewijzigd door Pietjebel10 op 12-06-2024 11:58 ]
Voor de voeding heb ik er wel een simpele usb lader aangehangen.
Wifi signal: 66%
Ethernet status: connected
Memory free: 68%
Correct received data: 99%
MQTT reconnects: 2
Uptime: 5 days 18 hours 42 minutes 16 seconds
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Overigens lukt het me nog niet om de cz-taw1 door te proxy-en.
De cz-taw1 lag al een poosje op de plank, die had ik een kleine 2 jaar geleden werkend losgekoppeld. Na die via de nieuwe heisha v5 geproxied te koppelen bleef de middelste LED rood. Vervolgens heisha er tussenuit gehaald, de cz-taw1 gereset en in mijn smart cloud verwijderd, maar bij elke poging weer toe te voegen krijg ik een Failed communication (1005-1503)
De cz-taw1 krijgt netjes een ip adres op mijn LAN, de status van zijn ledjes kloppen allemaal (Power + Link groen, Status knipperend in de Registration mode.
Ik heb al een aantal keer een reset geprobeerd. (incl dus alles uit)
En toen ik dit had getikr probeerde ik het nog een keer en nu werkt ie wel.

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 14-06-2024 17:09 ]
Dit vraag ik me eigenlijk ook wel af... Heeft de Gamma, Hornbach, Praxis, of welke offline winkel dan ook, ABB 00846? Vanmorgen mijn V5 Heishamon gekregen en vol enthousiasme de bouwmarkten in de buurt af, maar niemand heeft er een.amro schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:20:
Ik dacht: ik koop alvast zo'n doos, maar ik kan 'm eigenlijk alleen bij groothandels als Rs, Farnell en TME vinden. Of zijn er ook winkels of bouwmarkten, die dit product aanbieden?
Ligt dat nu aan de bouwmarkten hier of is die 846 toch niet zo heel courant?
Wanneer je geluk hebt vind je een inbouwdoos van 110x110. Pas daar waarschijnlijk dan net in, wel even passen vantevorenredah schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:02:
[...]
Dit vraag ik me eigenlijk ook wel af... Heeft de Gamma, Hornbach, Praxis, of welke offline winkel dan ook, ABB 00846? Vanmorgen mijn V5 Heishamon gekregen en vol enthousiasme de bouwmarkten in de buurt af, maar niemand heeft er een.
Die 846 lasdoos is geen consumenten spul, maar meer voor de professional. Wat ik gedaan heb is voor €2 een vierkant afdekplaatje gekocht en daar met dubbelzijdig plakband de Heishamon v5 ingeplakt. Past perfect.redah schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:02:
[...]
:strip_exif()/f/image/aHvn63YqlsZVr074CGPgwzty.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik wil zowel de CZ-TAW1 als de Heishamon graag binnen hebben hangen. Daarvoor heb ik 5 meter kabel nodig.
Kan ik met de 5 meter lange CN-CNT kabel die @thehog verkoopt ook tijdelijk alleen de CZ-TAW1 aansluiten? En dan later de Heishamon aansluiten via deze kabel en de CZ-TAW1 op de Heishamon aansluiten?
[ Voor 27% gewijzigd door nMad op 18-06-2024 20:06 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ja dat kan. Ik heb nu in de shop ook weer de CN-CNT kabel die gelijk is aan de originele kabel. Maar ook de CN-NMODE werkt gewoon met CZ-TAW1. De extra 12v wordt niet door CZ-TAW1 gebruikt.nMad schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:55:
Ik ben bezig met installeren van een Panasonic 7J. Ik wacht op de nieuwe (large) versie Heishamon met ingebouwde ethernet-poort.
Ik wil zowel de CZ-TAW1 als de Heishamon graag binnen hebben hangen. Daarvoor heb ik 5 meter kabel nodig.
Kan ik met de 5 meter lange CN-CNT kabel die @thehog verkoopt ook tijdelijk alleen de CZ-TAW1 aansluiten? En dan later de Heishamon aansluiten via deze kabel en de CZ-TAW1 op de Heishamon aansluiten?
En de large versie met ingebouwde ethernt poort laat nog wel even op zich wachten. Ik moet nog even tijd vinden om dat design verder af te maken. De large versie met plugable ethernet werkt net zo goed dus waarom wachten
Dank voor je reactie. Dan ga ik morgen deze variant bestellen met CN-NMODE kabel.thehog schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:50:
[...]
Ja dat kan. Ik heb nu in de shop ook weer de CN-CNT kabel die gelijk is aan de originele kabel. Maar ook de CN-NMODE werkt gewoon met CZ-TAW1. De extra 12v wordt niet door CZ-TAW1 gebruikt.
En de large versie met ingebouwde ethernt poort laat nog wel even op zich wachten. Ik moet nog even tijd vinden om dat design verder af te maken. De large versie met plugable ethernet werkt net zo goed dus waarom wachten
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Deze vanmiddag opgehaald, echter zie ik nu in instructies staan:
De Heishamon even snel op usb lader aangesloten en multimeter op de S0 poort gezet. daar lijkt 5v op te staan. Gok dat dit aan de warmtepomp ook zo is, en dat ik dus ander model moet gaan kopen?Impulse connection:
Voltage 12~27V, current≤27mA, max length of lead:20m
Impulse width=80ms, connect to terminal 20&21
Limits of values: max 60VDC, max 50mA

S0 interface is een standaard, de gehanteerde spanning mag volgens mij 5 tot 30 volt zijn. Volgens mij is 't allemaal niet zo kritisch, ik denk dat hij wel gaat werken. Je kan 'm natuurlijk ff aansluiten en ff wat stroom door die kWh meter jagen om te zien of de pulsen worden opgepikt.GoldenBatt schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:53:
Even een stomme vraag, ik heb de boel nog niet geinstalleerd (de warmtepomp moet nog het dak op). Maar ik heb ondertussen ook S0 meters besteld om de boel direct mooi te kunnen monitoren met de Heishamon. Vanuit het Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 topic stonden 3 links (suggesties) vermeld. De middelste van bekende toko uit Enschede werkte niet, maar met zoeken van de naam in de link kwam ik op artikel uit welke ik besteld heb. Hiervoor gekozen omdat deze kon ophalen.
Deze vanmiddag opgehaald, echter zie ik nu in instructies staan:
[...]
De Heishamon even snel op usb lader aangesloten en multimeter op de S0 poort gezet. daar lijkt 5v op te staan. Gok dat dit aan de warmtepomp ook zo is, en dat ik dus ander model moet gaan kopen?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Tado belooft dat de boel parallel werkt met de CZ-TAW1. Ik ben benieuwd hoe dat precies werkt, wat voor mogelijkheden zijn hiervoor? Moet de Tado-module (de Heat Pump Optimizer X) dan worden aangesloten óp de CZ-TAW1? Of zijn er ook andere oplossingen mogelijk? Idealiter gebruik ik hem met mijn bestaande Heishamon zonder dat de CZ-TAW1 aan hoeft, want daar kan ik uitstekend zonder leven.
Ik ben helemaal geen stagiair
Het is jammer dat, naar mijn mening, de spullen van Tado erg prijzig zijn.Joost schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:56:
Tado werkt momenteel aan experimentele ondersteuning voor de Panasonic. Ik heb me aangemeld voor de gesloten beta, want ik ben benieuwd hoe deze samenwerkt met Heishamon. (Ik zou het wel een fijne fallback vinden voor als mijn domotica uitvalt.)
Bijvoorbeeld 1 radiatorknop voor 100 euro. Met hun prijzen ga je voor een compleet systeem al gauw richting de 1000 euro.
Da's geen fallback want OT werkt alleen als je een werkende Heishamon hebt.Joost schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:42:
Ja, eens. Ik heb een betere fallback gevonden: deze opentherm-thermostaat van 30 euro. https://diyless.com/product/opentherm-thermostat
En is er nu een sw versie waarbij de hotspot functie uitgezet kan worden bij gebruik van Ethernet?
[ Voor 19% gewijzigd door blb4 op 13-07-2024 00:41 ]
Zie ook: https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/486
Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T
Wil na een anderhalf jaar Heishamon-only toch ook wel eens zien wat er in de comfort cloud ingesteld kan worden.
De componenten die nodig zijn zoals genoemd op GitHub voor een DIY kabel gaan alleen in grote aantallen op Conrad.
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Edit: wat er precies mis gaat is me eigenlijk onduidelijk. De wifi-hotspot gaat namelijk ook niet up, maar de Heishamon is op deze momenten niet meer bereikbaar via wifi, wel te pingen bedraad, maar web-interface is via beide onbereikbaar. Moet hem nu elke paar uur hard resetten naar factory settings via de onboard knop en hem opnieuw configureren. Mijn liefde voor Heisamon gaat diep, maar dat is wel onwerkbaar
[ Voor 21% gewijzigd door Joost op 24-07-2024 07:44 ]
waarom zou je en wifi verbinden, en bedraad verbinden?Joost schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:34:
Ik duim heel hard dat het snel mogelijk wordt om de wifi-hotspot uit te zetten, en liever nog: wifi helemaal, als hij wired is aangesloten. Mijn nieuwe mesh-netwerk maakt de Heishmon blijkbaar in de war, om de haverklap vliegt hij eruit. Daarop een oude router neergezet als AP met een netwerk speciaal voor de Heishamon, alleen op 2.4ghz, maar ook daarop gaat het elke paar uur mis. Problematisch is dat ook de bedrade aansluiting dan stopt met werken en de warmtepomp dus helemaal onbereikbaar is. Optionele pcb-emulatie is nu al helemaal onbruikbaar, want dan valt de warmtepomp helemaal uit bij wifi-problemen (ik dacht dat de wifi-hotspot niet aan zou gaan bij inschakelen optionele pcb-emulatie, zoals beschreven in de documentatie, maar dat gebeurt dus wel)
Edit: wat er precies mis gaat is me eigenlijk onduidelijk. De wifi-hotspot gaat namelijk ook niet up, maar de Heishamon is op deze momenten niet meer bereikbaar via wifi, wel te pingen bedraad, maar web-interface is via beide onbereikbaar. Moet hem nu elke paar uur hard resetten naar factory settings via de onboard knop en hem opnieuw configureren. Mijn liefde voor Heisamon gaat diep, maar dat is wel onwerkbaar
haal je wifi config er eens uit, en kijk wat er dan gebeurt.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Overigens kost het ook héél veel pogingen om mijn device weer naar de factory settings te resetten, voordat hij weer bereikbaar is. Momenteel kan ik er helemaal niet meer bij. Dus mogelijk heb ik gewoon een brak exemplaar.
Aanvulling/edit: vermoed dat juist de ethernet hat brak is
[ Voor 76% gewijzigd door Joost op 24-07-2024 10:01 ]
Om hierop terug te komen (inmiddels doet-ie het weer - ondanks een factory reset via de onboard knop bleken de wifi-settings niet gewist; nu connecte hij weer en kon ik de factory reset via de wifi doen): als hij geen verbinding maakt via wifi, krijg je een wifi-hotspot. Dat is voor mij de enige reden om hem via wifi te configureren, liever doe ik dat natuurlijk niet. Maar een optie daartoe is onderweg, begrijp ik.pc_freak1 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:13:
[...]
waarom zou je en wifi verbinden, en bedraad verbinden?
haal je wifi config er eens uit, en kijk wat er dan gebeurt.
Ter referentie, ik doel hier op.
handmatig
Als ik, op de terminal, in installer settings de sensor setting verander naar water temp, luistert hij netjes naar mijn settings (minimaal 18C bijvoorbeeld).
Heisha
TOP76 Heating_Mode 0 Comp. Curve
TOP81 Cooling_Mode 1 Direct
met verder:
TOP72 Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp 17 °C
TOP73 Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp 17 °C
TOP74 Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp 17 °C
TOP75 Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp 20 °C
Ik dacht, kat in't bakkie, zo moet hij goed gaan! Maar helaas, hij duikt toch automatisch naar de 13C zodra ik koelen aanzet. Ik zag toen TOP111 en TOP112, Z1_sensor_settings en die staan op Internal Thermostat.
Ik zie geen control_sensor_setting oid staan, maar kan ik dit misschien via HEISHA-rules lokaal switchen? Dus verwarmen op Internal Thermostat, en bij koelen naar Water Temp.
--
Gedachte-experiment, kan ik ook Z2 (nu ongebruikt) tijdelijk activeren, die altijd op Water Temp houden, en dan altijd koelen aanzetten via HA / Heisha?
Gaat hierbij Z1 niet irritant doen? Bijvoorbeeld Z1 staat op Heating Only, en dan Z2 op cooling. Wat wordt er dan gedaan? Welke waarde krijgt prio?
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Wat gebeurt er als je panasonic_heat_pump/main/Z1_Cool_Request_Temp rechtstreeks aanpast?stevenP schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:28:
Ik dacht, kat in't bakkie, zo moet hij goed gaan! Maar helaas, hij duikt toch automatisch naar de 13C zodra ik koelen aanzet. Ik zag toen TOP111 en TOP112, Z1_sensor_settings en die staan op Internal Thermostat.
Wat betreft mijn eigen connectiviteitsproblemen met de Heishamon eerder: mijn mea culpa aan alle componenten die ik van enig gebrek heb beschuldigd; ik had multicast fout geconfigureerd en ism een nieuwe KPN-box ging dat fout, zoals eerder ook al voorbij kwam in dit topic.
Ik wil een Heishamon aanschaffen om zonder de Aquarea cloud toch zelf datalogging en monitoring te kunnen doen. (raspberri Pi met Mosquitto in de meterkast).
Ik kan nergens een compleet/duidelijk aansluitschema van de Heishamon vinden.
Het is mij bijvoorbeeld niet duidelijk of:
- die Heishamon print nu in de buitenunit moet,
- of in een waterdichte doos vlak er naast
- of in huis, met een rs485 aansluiting er tussen
Aansluitingen op de Heishamon zijn vrij simpel, wat is er niet duidelijk? En wat zou je willen?
Ik wil voorlopig alleen 'alles' meten, en misschien in de toekomst ook regelen.
Ik ben er wel achter dat je meerder temperatuursensors van type DS18b20 kunt aansluiten op de Heishamon print, die dingen hebben elk ene unieke code.
Ik neem aan dat je die temperaturen dan uit kunt lezen uit de Heishamon applicaitie viaMQTT, en dat je zelf kunt bepalen wat je wilt meten.
Wanneer je dingen wilt aansturen met de heishamon, heb je dan extra kabels nodig, of doe je dat dan met je openhab of homeautomation installatie?
Of kan daar ook weer allebei?
Als je de warmtepomp wilt aansturen via heishamon zijn daar geen extra kabels voor nodig ten opzichte van alleen uitlezen. Houd wel rekening mee dat je een CN-NMODE of CN-CNT kabel mee besteld (de namen zijn afgeleid van de connectoren op de print). Op de Tindie pagina staat uitgelegd wanneer je wat aan kabels nodig hebt. Hier verder geen ervaring mee gezien ik direct met de HeishaMon begonnen ben en de hele online meuk links heb laten liggen vanaf de start.
[ Voor 17% gewijzigd door RichieB op 27-07-2024 16:28 ]
Gelukkig alleen het ethernet blokje gefrituurd.
Ik las hier dat mensen de HM extern voeden met een usb voeding, iemand die dit in de warmtepomp zelf gerealiseerd heeft en hier een voorbeeld van heeft?
Ik heb van een 2-aderig verlengsnoer (van Ikea) het uiteinde met de contrasteker (en enkele decimeters draad) afgeknipt en de uiteinden van de draad voorzien van passende kabelschoentjes. Die laatste op één van de 2 230V zekeringautomaten aangesloten (bruine en blauwe draad op foto).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s4NurPHNfHMjsxwBcJyRRU85.jpg?f=user_large)
In die contrasteker een klein 5V adaptertje (rechtsboven op foto) met aangegoten snoertje en passende stekker en die op de Heishamon PCB geprikt. Kan natuurlijk ook met een oud iPhone ladertje en een passend USB-kabeltje.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m0YHHdZksKaa988IkjAa5rJd.jpg?f=user_large)
Eerst even een nieuwe ethernet hat scoren.

Dit is voor 't eerst dat ik hoor over schade door aansluiten van een non-PoE apparaat op een PoE poort. Dat zou m.i. niet moeten voorkomen. Weet je het zeker?Beekforel schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:50:
Met het aansluiten van de nieuwe ethernet module op de Heishamon heb ik getest of deze Poe aan kan ik kan verklappen dat doet hij niet.
Same. Er kwam rook uit en het ruikt naar verbrandde elektronica. De chip laat ook een brandplekje zien.amro schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:32:
[...]
Dit is voor 't eerst dat ik hoor over schade door aansluiten van een non-PoE apparaat op een PoE poort. Dat zou m.i. niet moeten voorkomen. Weet je het zeker?
Het was een PoE injector voor een Mikrotik switch die ertussen zat, aangezien die switch ook al niet werkte op de PoE uit mijn Unifi systeem. Kan dus best zijn dat die injector de de boosdoener is. Maar alsnog, zou niet moeten.
Ik heb hem zelf in huis aan een 5m lange CN-CNT kabel hangen die ik heb mee besteld. Vervolgens de Panasonic controller weer aan de Heishamon gekoppeld via de 1m lange bijgeleverde CN-CNT kabel. Bevalt erg goed zo!dominiqus schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:55:
Ik heb een Panasonic Warmtepomp Aquarea-L met een buitenunit (monoblock) en ene binnenunit met warm water vat.
Ik wil een Heishamon aanschaffen om zonder de Aquarea cloud toch zelf datalogging en monitoring te kunnen doen. (raspberri Pi met Mosquitto in de meterkast).
Ik kan nergens een compleet/duidelijk aansluitschema van de Heishamon vinden.
Het is mij bijvoorbeeld niet duidelijk of:Ik sta nu op het punt om de koof met de warmwaterleidingen tussen buiten en binnenunit dicht te maken, en vraag me nu af of ik er nog leidingen in moet trekken...
- die Heishamon print nu in de buitenunit moet,
- of in een waterdichte doos vlak er naast
- of in huis, met een rs485 aansluiting er tussen
:strip_exif()/f/image/G3Rw9k5OJDhCTHnGD8Mddtk2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door nMad op 27-07-2024 21:59 ]
Ik heb 1x een Mikrotik PoE adapter in mijn hand gehad, dat bleek 48V passief te zijn. Die zijn verraderlijk, want die slopen inderdaad apparatuur die niet compatibel is - er wordt niet onderhandeld voor de 48V erop gezet wordt. En ook de pin-out matchte niet met de af/at standaard.Beekforel schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:43:
[...]
Same. Er kwam rook uit en het ruikt naar verbrandde elektronica. De chip laat ook een brandplekje zien.
Het was een PoE injector voor een Mikrotik switch die ertussen zat, aangezien die switch ook al niet werkte op de PoE uit mijn Unifi systeem. Kan dus best zijn dat die injector de de boosdoener is. Maar alsnog, zou niet moeten.
Nu met de v5 versie overweeg ik ook een Heishamon te plaatsen. Aan mijn J hangt nu de CZ-TAW1 en die wilde ik houden vanwege de rudimentaire grafiekjes en basis bediening. Ik overwoog om deze in zijn geheel te vervangen door een KNX module om de warmtepomp met eigen logica aan te sturen, maar volgens mij kan ik met de proxy functie nu beter voor de Heishamon gaan. Zal dan waarschijnlijk wel met http worden ipv mqtt vanwege de KNX integratie. Mensen ervaring met http en/of KNX integratie?
Nu las ik ook dat Heishamon ook het optionele bord kan emuleren. Weet iemand of daar dan bijv ook de SG Ready functie onder valt?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Beide zijn niet op heel veel plekken particulier te koop (bij TME ben je inclusief verzenden ruim € 18 verder) dus ik koop graag direct de juiste
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
en betaalde € 13,71, waarvan € 5,95 verzendkosten.
Dank je
Had wel op Amazon gezocht, maar zonder M ervoor vond ik er alleen een met € 22 verzendkosten

Rhàshan - Aditu Sunlock
P.s. lijkt wel alsof de politie voor de deur staat met die knipperende rood/blauwe led...
Update: Goed nieuws, led knippert niet meer wild. Slecht nieuws: hij doet nu nog minder... Hij lijkt te herstarten en krijg melding: "Invalid image block, can't boot." via serial. Dacht slim te zijn en gewoon https://espressif.github.io/esptool-js/ te proberen om de BIN file via usb te uploaden, conclusie: van kakkebed naar pissebed als je eigenlijk niet weet wat je doet

[ Voor 37% gewijzigd door Roeland op 31-07-2024 21:54 ]
Tijdens programmeren krijg ik de volgende waarschuwing:
1
| Warning: Image file at 0x0 doesn't look like an image file, so not changing any flash settings. |
De ESP32 restart na een reset elke seconde zo ongeveer met o.a. de volgende output in de console:
1
2
3
4
| SHA-256 comparison failed: Calculated: 471b5b3be0f668f7a203afe121eec613c1e4cb79852037114a557e7c95d0d152 Expected: 35d12972d3a1f7c263d1af4be01cbcb3110a631c30f04e5e9988cac783cf61dd Attempting to boot anyway... |
Nog wat verder ingelezen, ik begrijp dat als je de boot button gedrukt houdt terwijl je de reset button indrukt en daarna de boot button pas weer los laat, je in de ROM bootloader terecht komt. Van hieruit moet de originele bootloader hersteld worden. Kan @thehog misschien vertellen waar ik, of hoe ik, deze originele bootloader kan vinden of herstellen?
[ Voor 38% gewijzigd door Roeland op 02-08-2024 14:11 ]
Iemand? Dan weet ik of het zinnig is om zo'n bordje te bestellen.Ethirty schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:08:
[...]
Zal dan waarschijnlijk wel met http worden ipv mqtt vanwege de KNX integratie. Mensen ervaring met http en/of KNX integratie?
Nu las ik ook dat Heishamon ook het optionele bord kan emuleren. Weet iemand of daar dan bijv ook de SG Ready functie onder valt?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Nieuw ethernetblokje erop en hij doet het weer gelukkig.Beekforel schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:50:
Met het aansluiten van de nieuwe ethernet module op de Heishamon heb ik getest of deze Poe aan kan ik kan verklappen dat doet hij niet.
Ik las hier dat mensen de HM extern voeden met een usb voeding, iemand die dit in de warmtepomp zelf gerealiseerd heeft en hier een voorbeeld van heeft?
@amro bedankt voor de inspiratie, heb hetzelfde gedaan. Dus nu de Heishamon ook aan extra USB voeding. Vervolgens ook maar weer de kWh meters geprobeerd en tot mijn grote verbazing werkte dit nu ook goed, 100% pulse quality!
De CZTAW1 er dan ook maar aan gehangen maar had er niet bij stilgestaan dat die natuurlijk ook netwerk moet hebben en ik maar 1 kabel heb liggen. Nou had ik in de WP dus een PoE switch (met accesspoint) liggen maar daar wil ik vanaf nu de Heishamon bedraad is. Dus nog maar een USW Flex mini toevoegen binnenkort dan.

De v5 werkt verder perfect, thanks @thehog !
Heb dus sinds 1 januari 2023 3616 kWh in de warmtepomp gestopt. Stelt ook net niks voor eigenlijk. Fijn apparaat.
Leuk, hobbies.
Dit is hoe ik ze inspoel. Binaries op https://github.com/IgorYb...binaries/model-type-largeRoeland schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:27:
@RichieB Zojuist geprobeerd door de ESP32 in boot mode en address op 0x0 te zetten, maar dat lijkt niet te helpen?
Tijdens programmeren krijg ik de volgende waarschuwing:
code:
1 Warning: Image file at 0x0 doesn't look like an image file, so not changing any flash settings.
De ESP32 restart na een reset elke seconde zo ongeveer met o.a. de volgende output in de console:
code:
1 2 3 4 SHA-256 comparison failed: Calculated: 471b5b3be0f668f7a203afe121eec613c1e4cb79852037114a557e7c95d0d152 Expected: 35d12972d3a1f7c263d1af4be01cbcb3110a631c30f04e5e9988cac783cf61dd Attempting to boot anyway...
Nog wat verder ingelezen, ik begrijp dat als je de boot button gedrukt houdt terwijl je de reset button indrukt en daarna de boot button pas weer los laat, je in de ROM bootloader terecht komt. Van hieruit moet de originele bootloader hersteld worden. Kan @thehog misschien vertellen waar ik, of hoe ik, deze originele bootloader kan vinden of herstellen?
De boot_app0.bin zit ergens in de install dir van arduino ide zelf.
1
| esptool.exe --chip esp32s3 --port "COM1" --baud 921600 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode keep --flash_freq keep --flash_size keep 0x0 HeishaMon.ino.bootloader.bin 0x8000 HeishaMon.ino.partitions.bin" 0xe000 boot_app0.bin 0x10000 HeishaMon.ino.esp32-v3.5.bin |
Dat probleem had ik ook, maar ik koos ervoor de CZ-TAW1 dan maar via WiFi te laten lopen. De meldingen naar de cloud gebruik ik toch niet, die hou ik alleen in stand vanwege eventuele toekomstige supportproblemen met Panasonic.Beekforel schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:17:
[...]
De CZTAW1 er dan ook maar aan gehangen maar had er niet bij stilgestaan dat die natuurlijk ook netwerk moet hebben en ik maar 1 kabel heb liggen. Nou had ik in de WP dus een PoE switch (met accesspoint) liggen maar daar wil ik vanaf nu de Heishamon bedraad is. Dus nog maar een USW Flex mini toevoegen binnenkort dan.
Ik heb dat even geprobeerd maar kreeg het niet gelijk voor elkaar helaas. Ik zat mij af te vragen wat de meerwaarde eigenlijk is van een werkende CZ-TAW1 erbij? Ik heb hem tot nu toe niet gemist.amro schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:50:
[...]
Dat probleem had ik ook, maar ik koos ervoor de CZ-TAW1 dan maar via WiFi te laten lopen. De meldingen naar de cloud gebruik ik toch niet, die hou ik alleen in stand vanwege eventuele toekomstige supportproblemen met Panasonic.
Eerlijk gezegd zie ik geen toegevoegde waarde wanneer je met de Heishamon draait alleen voor de garantie is de CZ-TAW1 wel belangrijk. Dan kunnen ze van afstand uitlezen en analyserenBeekforel schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:52:
[...]
Ik heb dat even geprobeerd maar kreeg het niet gelijk voor elkaar helaas. Ik zat mij af te vragen wat de meerwaarde eigenlijk is van een werkende CZ-TAW1 erbij? Ik heb hem tot nu toe niet gemist.
Dat is ook de reden dat ik nu de CZ-TAW1 draaiend heb (inclusief dus de cloud omgeving), ook via wifi trouwens. Wifi verbinding naar de CZ-TAW1 is tot nu to hartstikke stabiel.Pietjebel10 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:58:
[...]
Eerlijk gezegd zie ik geen toegevoegde waarde wanneer je met de Heishamon draait alleen voor de garantie is de CZ-TAW1 wel belangrijk. Dan kunnen ze van afstand uitlezen en analyseren
Hier doet (op moment deed) opentherm het als een raket met de v3.5 firmware...Beekforel schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:50:
@thehog kan het zijn dat de opentherm data niet (meer) naar MQTT wordt geschreven in de 3.5 versie? Deze wordt bij mij niet meer geupdate.
Kan deze versie ook niet echt vinden op Github dus heb ook geen idee waar het door komt..
Voor future purposes, herstellen van de V5 heishamon via USB:
Volg deze tutorial:
https://randomnerdtutoria...ng-esp32-arduino-ide-2-0/
Daarna kan je de boot_app0.bin hier vinden:
C:\Users\ [username] \AppData\Local\Arduino15\packages\esp32\hardware\esp32\3.0.4\tools\partitions
Download deze dir:
https://github.com/IgorYb...binaries/model-type-large
(misschien idee om boot_app0.bin ook in deze dir te zetten? @thehog)
Zet de ESP32 in boot mode: druk boot knop in, druk reset knop in, laat reset knop los, laat boot knop los.
Vervolgens met ESP32 flash download tool een flash reset gedaan om daarna de div. bestanden te uploaden:
0x0 HeishaMon.ino.bootloader.bin
0x8000 HeishaMon.ino.partitions.bin
0xe000 boot_app0.bin
0x10000 HeishaMon.ino.esp32-v3.5.bin
https://www.espressif.com/en/support/download/other-tools
:fill(white):strip_exif()/f/image/0vevMtAcGbLozbL8gLEcC6ci.png?f=user_large)
Druk op de reset knop van de ESP32. Doe dit na een paar sec nogmaals (lijkt nodig te zijn?)
[ Voor 19% gewijzigd door Roeland op 04-08-2024 16:39 ]
Hm, dat is vreemd. Ik zie de waardes in de portal van de Heishamon wel veranderen maar ze komen niet door op m'n MQTT server. Alle andere waardes wel.Roeland schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:21:
[...]
Hier doet (op moment deed) opentherm het als een raket met de v3.5 firmware...
Zeker dat je topics goed staan? Deze zijn veranderd, voorbeeld voor de ruimtetemperatuur:Beekforel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:23:
[...]
Hm, dat is vreemd. Ik zie de waardes in de portal van de Heishamon wel veranderen maar ze komen niet door op m'n MQTT server. Alle andere waardes wel.
panasonic_heat_pump/opentherm/write/roomTemp
De roomTemp kun je niet schrijven lijkt mij...Roeland schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:42:
[...]
Zeker dat je topics goed staan? Deze zijn veranderd, voorbeeld voor de ruimtetemperatuur:
panasonic_heat_pump/opentherm/write/roomTemp
Ik zie niets veranderen in het hele opentherm topic en de gemeten roomTemp wijkt af van wat in MQTT staat (het is de waarde die de oude Heishamon heeft achtergelaten).
Toch komen op dat topic de waarden binnen kan ik bevestigen sinds dat hier gewoon wel werktBeekforel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:02:
[...]
De roomTemp kun je niet schrijven lijkt mij...
Ik zie niets veranderen in het hele opentherm topic en de gemeten roomTemp wijkt af van wat in MQTT staat (het is de waarde die de oude Heishamon heeft achtergelaten).
Neem aan dat je Home Assistant draait? Dan kan je in de MQTT listener de topics voorbij zien komen:
panasonic_heat_pump/#
Na aanvinken OT processing wel een herstart gedaan?
[ Voor 16% gewijzigd door Roeland op 04-08-2024 09:07 ]
Hmmmm inderdaad. Wellicht een combinatie van een reboot en in het juiste topic kijken.Roeland schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:04:
[...]
Toch komen op dat topic de waarden binnen kan ik bevestigen sinds dat hier gewoon wel werkt
Neem aan dat je Home Assistant draait? Dan kan je in de MQTT listener de topics voorbij zien komen:
panasonic_heat_pump/#
Na aanvinken OT processing wel een herstart gedaan?
Toch is er iets veranderd want in de vorige setup las ik die waardes een niveau hoger uit. Maar dat is eenvoudig aan te passen.
Werkt gewoon. Net nog even gechecked in mijn eigen test opstelling. De waardes moeten binnenkomen op:Beekforel schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:50:
@thehog kan het zijn dat de opentherm data niet (meer) naar MQTT wordt geschreven in de 3.5 versie? Deze wordt bij mij niet meer geupdate.
Kan deze versie ook niet echt vinden op Github dus heb ook geen idee waar het door komt..
heishamon/opentherm/write (dit zijn de waardes die de thermostaat stuurt naar heishamon, zoals roomTemp)
Klopt, maar ze kwamen dus in een eerdere versie (ook) op heishamon/opentherm uit oid?thehog schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:52:
[...]
Werkt gewoon. Net nog even gechecked in mijn eigen test opstelling. De waardes moeten binnenkomen op:
heishamon/opentherm/write (dit zijn de waardes die de thermostaat stuurt naar heishamon, zoals roomTemp)
Owhja dat kan. Is al een tijdje dat ik dat veranderd heb maar 'write' is dus wat je ontvangt van de thermostaat en topic 'read' is waardes die je kan sturen. De R en W in de overzichtpagina van heishamon opentherm tab geeft aan welke waardes je zou kunnen sturen of ontvangen.Beekforel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
Klopt, maar ze kwamen dus in een eerdere versie (ook) op heishamon/opentherm uit oid?
Kan ik beamen. Heb in mijn eigen setup dit net als Beekforel het topic moeten wijzigen. Heb de oude nog ready to go als backup liggen, zou even kunnen verifiëren indien gewenstBeekforel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
Klopt, maar ze kwamen dus in een eerdere versie (ook) op heishamon/opentherm uit oid?
Ben er inmiddels al achter: ondanks alle errors schrijft ie alle waardes wel weg in Influxdb zo lijkt het.
[ Voor 35% gewijzigd door Aziona op 04-08-2024 22:27 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Ik ben de hele dag bezig geweest om een simpele MQTT message in Influxdb weg te schrijven, dus ik ben bang voor mij wel.RichieB schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:58:
@Aziona Ik heb zelf geen ervaring met Influxdb/Telegraf, maar ik neem aan dat via MQTT loopt? Dat lijkt me niet heel moeilijk om zelf te configureren, zie https://www.influxdata.co...n/mqtt-telegraf-consumer/
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Om hier op terug te komen, ik zag bij de Hornbach voor 5,75 de SPELSBERG Kabeldoos HP 100-L 113x113x58 mm IP55 die eruit zag alsof het zou passen.Paul schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:36:
Hoi @thehog , ik sta op het punt een HeishaMon te bestellen. Echter, in thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring" noem je de ABB 00851, terwijl de Tindie store de ABB 00846 noemt.
Het slechte nieuws, het past net niet. Het goede nieuws, het gaat om een paar mm, en die lijken wel van de print af te halen (onderin is sowieso ruimte, en bij R5 ook wel). Heb alleen de print vandaag pas binnen gekregen, dus ik ga niet al meteen de garantie vervallen
@thehog, ik heb de v5 van 05-2024; als je bij volgende revisies de radius van cirkels in de vier hoeken één mm groter zou kunnen maken dan past de print in een doos die veel makkelijker te verkrijgen is
Rhàshan - Aditu Sunlock
een Dremel doet wonderen 😁😁Paul schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:05:
[...]
Om hier op terug te komen, ik zag bij de Hornbach voor 5,75 de SPELSBERG Kabeldoos HP 100-L 113x113x58 mm IP55 die eruit zag alsof het zou passen.
Het slechte nieuws, het past net niet. Het goede nieuws, het gaat om een paar mm, en die lijken wel van de print af te halen (onderin is sowieso ruimte, en bij R5 ook wel). Heb alleen de print vandaag pas binnen gekregen, dus ik ga niet al meteen de garantie vervallendus ik ga voorlopig niet Dremelen of vijlen.
@thehog, ik heb de v5 van 05-2024; als je bij volgende revisies de radius van cirkels in de vier hoeken één mm groter zou kunnen maken dan past de print in een doos die veel makkelijker te verkrijgen is
Doet die injector passive POE (gewoon domweg 48V ergens op zetten) ipv 802.3at/802.3af?Beekforel schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:43:
Ik heb de HeishaMon nog niet aan de WP; ligt nu nog naast me (had per ongeluk PHR-4 / CN-NMODE connectoren besteld bij Conrad ipv PAP-05V-1 / CN-CNT-connectoren, en heb liever twee gelijke kabels. Oh, en als je de met de warmtepomp meegeleverde kabel doorknipt, de "zwarte" ader in de connectoren is de mantel + heat shrink, de zwarte ader die in de kabel zit wordt niet gebruikt...), maar ik gebruik wel POE om hem te voeden, via een POE splitter. Werkt vooralsnog prima, maar behalve ethernet en USB-C-via-POE zit er letterlijk niets aan de Heishamon
I second this feature requestblb4 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 00:18:
En is er nu een sw versie waarbij de hotspot functie uitgezet kan worden bij gebruik van Ethernet?
Oh, en is er een optie om een wachtwoord te vragen als ik iets aan wil passen (of zelfs voordat de webinterface iets laat zien)? Het "update password" is me nog niet gevraagd, dus iedereen die het IP-adres weet kan de website openen en dingen bekijken / aanpassen
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik ga deze doos ook even halen en testen. Thnx voor de tipPaul schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:05:
[...]
Om hier op terug te komen, ik zag bij de Hornbach voor 5,75 de SPELSBERG Kabeldoos HP 100-L 113x113x58 mm IP55 die eruit zag alsof het zou passen.
Het slechte nieuws, het past net niet. Het goede nieuws, het gaat om een paar mm, en die lijken wel van de print af te halen (onderin is sowieso ruimte, en bij R5 ook wel). Heb alleen de print vandaag pas binnen gekregen, dus ik ga niet al meteen de garantie vervallendus ik ga voorlopig niet Dremelen of vijlen.
https://www.spelsberg.be/...tbreekopeningen/11100401/
Ik heb nu inmiddels de V5 met daar achter de CZ-TAW1 en gevoed door een POE splitter en dat werkt perfect.
Moet alleen nog even wat verzinnen om het netjes in de warmtepomp te krijgen.
:strip_exif()/f/image/iFUdZ1jxVajnOEsGECRHhxKm.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier sluit ik me bij aanOh, en is er een optie om een wachtwoord te vragen als ik iets aan wil passen (of zelfs voordat de webinterface iets laat zien)? Het "update password" is me nog niet gevraagd, dus iedereen die het IP-adres weet kan de website openen en dingen bekijken / aanpassen
Ik zie alleen regelmatig een blauw ledje knipperen. Is dat ter indictie dat er data verkeer is?
Binnen kort eens gaan stoeien met de Rules
Ik heb gewoon een wat ruimere doos genomen waar makkelijk de heisha en de cz-taw1 naast elkaar in passen. Daarnaast een el-cheapo 5-poort switchje van de Action (is meer dan genoeg) en een paar 50cm eth kabeltjes van een netwerkwinkel die hier om de hoek zit.
Onderin de WP een WCD geplaatst voor de voedingen.
Welke doos heb je genomen?sjimmie schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:43:
[...]
Ik heb gewoon een wat ruimere doos genomen waar makkelijk de heisha en de cz-taw1 naast elkaar in passen. Daarnaast een el-cheapo 5-poort switchje van de Action (is meer dan genoeg) en een paar 50cm eth kabeltjes van een netwerkwinkel die hier om de hoek zit.
Onderin de WP een WCD geplaatst voor de voedingen.
eentje van ome Ali. https://nl.aliexpress.com/item/1005003422066803.html
Hier de 200x120x55mm
Kostte me minder dan 7 euro.
Zelf op de gwenste plaatsen de doorvoeren voor de kabeltjes geboord.
Edit met dubbelzijdig plakkende klitteband tape in de kast vastgezet.
[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 08-08-2024 13:52 ]
Ik was op zoek naar deze functie en kwam op je post terecht. Ik dacht dat het gedrag als volgt was:ipoffice schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:18:
[...]
De werking van de inschakel vertraging is mij helder; in afwijking op de interne heater van de Pana schakelt deze in nadat deze tijd is verlopen en de temperatuur van de boiler bij aanvang lager was dan de doel temp - dT. De interne heater zal pas bijschakelen nadat hij met de compressor niet meer verder kan verwarmen.
Dus voor nu heb ik de optie:
- Tank verwarming op internal zetten om te profiteren van deze inschakel karakteristiek, echter lijkt mij de heater in de boiler zelf efficiënter te kunnen verwarmen.
- Middels een slimme stekker de tank verwarming enkel vrijschakelen tijdens een sterilisatie run, al zal daarme de COP berekening voor een reguliere run niet meer kloppen.
Kortom, het zou wenselijk zijn om middels HeishaMon de tank heater te kunnen schakelen zoals je in het Function Setup menu op de remote kunt doen, en deze dan alleen in te schakelen voor aanvang van een geplande sterilisatie run.
Als na de ingestelde vertraging de temperatuur < doeltemp -dT dan gaat de heater aan. De pana kijkt volgens mij niet naar de aanvangstemperatuur. in dit geval.
Zie ook: Pejdref in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Maar goed, een derde optie zou zijn om de dT op maximaal te zetten, deze is namelijk wel te sturen via Heishamon. Dan verklein je de kans dat de heater bijspringt. Voor een sterilisatierun kun je deze eventueel weer veranderen als dat gewenst is.
Ik heb daar geen antwoord op maar wat ik doe is gewoon de DHW setpoint verhogen als ik een sterilisatierun wil doen en dat werkt al jaren prima.Pejdref schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:25:
Even een checkvraag: Ik ben tot de conclusie gekomen dat als ik een sterilisatierun wil doen, ik dat enkel kan doen door de sterilization state te veranderen terwijl de warmtepomp zich in DHW mode bevindt, klopt dat?
Let wel dat je jusite binary pakt uit de zip file. ESP8266 voor de kleine heishamon en ESP32 voor de nieuwe grote heishamon (met relays en ethernet optie).
Wifi hotspot kan nu uitgezet worden en factory reset gaat nu niet meer na een dubbele reset (maar na een 10 sec press and hold van de boot knop). Dit laatste voorkomt een automatisch factory reset als de heishamon te weinig stroom krijgt (bijv. inline van de warmtepomp) en daardoor reset.
Mooie update!thehog schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:16:
Ik heb een release v3.6 klaar staan met twee belangrijke updates. Wie wil mag het testen. De test build staat hier https://github.com/IgorYb.../actions/runs/10331149949
Let wel dat je jusite binary pakt uit de zip file. ESP8266 voor de kleine heishamon en ESP32 voor de nieuwe grote heishamon (met relays en ethernet optie).
Wifi hotspot kan nu uitgezet worden en factory reset gaat nu niet meer na een dubbele reset (maar na een 10 sec press and hold van de boot knop). Dit laatste voorkomt een automatisch factory reset als de heishamon te weinig stroom krijgt (bijv. inline van de warmtepomp) en daardoor reset.
Ik heb hem inmiddels draaien (ESP32). Hotspot is inderdaad verdwenen. Mocht ik rare dingen tegenkomen dan zal ik ze posten.
Github geeft mij v3.2.3
Mijn Heishamon rapporteert v3.5 te hebben (ESP32 met ingebouwde omhoogstaande ethernetpoort)
:fill(white):strip_exif()/f/image/02PooVZ6P3PLZo6Rd5bjRtTk.png?f=user_large)
"19 minutes ago" komt door een reboot van Home Assistant. Ik heb mijn Heishamon nog niet van een firmware update voorzien
Of het besluit wordt genomen bij aanvang van de SWW run of na verstrijken van de inschakelvertaging heb ik niet getest. Maar mijn SWW runs lopen grofweg van 1:00 tot 2:15 uur vanaf een vast moment op de dag. Dan kan ik nog met de maximale dT van -12 niet in alle gevallen voorkomen dat de tankverwarming inschakelt bij een reguliere run.Pejdref schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:18:
[...]
Ik was op zoek naar deze functie en kwam op je post terecht. Ik dacht dat het gedrag als volgt was:
Als na de ingestelde vertraging de temperatuur < doeltemp -dT dan gaat de heater aan. De pana kijkt volgens mij niet naar de aanvangstemperatuur. in dit geval.
Zie ook: Pejdref in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Maar goed, een derde optie zou zijn om de dT op maximaal te zetten, deze is namelijk wel te sturen via Heishamon. Dan verklein je de kans dat de heater bijspringt. Voor een sterilisatierun kun je deze eventueel weer veranderen als dat gewenst is.
De beste optie blijft dan voor nu om in het wekelijkse patroon van warm tapwater verbruik de dag te kiezen wanneer het meeste wordt verbruikt en je ook redelijk exact de run tijd kunt vaststellen. Dan kun je de vertraging tegen het eind van die run instellen, en dan tevens de legionella run plant.
Nadeel daarvan is dat in de wintermaanden je langste run nog langer duurt. Of schakelt hij terug op ruimte verwarming als de tankverwarming nog bezig is met de legionella run?
Kan ja. Probeer nog eens te uploaden. Pak je wel de juiste versie (ESP8266 = klein model, ESP32 = groot model met relay etc)Simply_jeroen schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:41:
Ik heb net 3.6 er op gezet maar hij geeft nog steeds 3.5 aan. Heb ook geen veranderingen in de wifi. Kan het zijn dat hij nog niet goed er op staat?
V3.5 staat inderdaad nog niet bij de repo van egyras. Ik zal daar gelijk even een verzoek naar hem sturendenneappel schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:12:
Kan het zijn dat een release 3.5 niet publiekelijk beschikbaar is?
Github geeft mij v3.2.3
Mijn Heishamon rapporteert v3.5 te hebben (ESP32 met ingebouwde omhoogstaande ethernetpoort)
[Afbeelding]
"19 minutes ago" komt door een reboot van Home Assistant. Ik heb mijn Heishamon nog niet van een firmware update voorzien
Ja, test build :-)Roeland schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:44:
Geupdated naar 3.6. "Version: Alpha-1c51b15" aldus de interface.