PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
![]() | ![]() |
Haha, had ik dat geweten in oktober dat er een opvolger kwam.thehog schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:13:
Ik ga van het weekend wel even met hem schakelen om snel wat naar nederland te krijgen en de huidige heishamon te upgraden naar heishamonboth. Als je wil kan je uiteraard zelf ook met hem dingen regelen maar ik zou het erg fijn vinden dat hij gewoon bijdraagt aan de ontwikkeling en dat hij de levering van heishamon in polen en omgeving doet.
Ik ga dus dan ook de huidige heishamon pcb upgraden naar de esp32 en de 2e connector. Werd wel eens tijd
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Oef ja, slecht nieuws, voor mijn smartphone wordt dit jaar ook weer een opvolger verwacht.klump4u schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:37:
[...]
Haha, had ik dat geweten in oktober dat er een opvolger kwam.
De huidige heishamin is helemaal top, de nieuwe wordt gewoon nog uitgebreider.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik ben ontzettend dankbaar dat het überhaupt bestaat, begrijp me niet verkeerd, maar mijn Heishamon lijkt het toch echt net iets te druk te hebben op mijn Panasonic L-serie. Web-interface openen is vaak erg traag, maar ook als ik vanuit HA een commando verstuur, moet ik dit vaker 3-4 keer achter elkaar doen omdat het niet 'aan komt'. Wifi signaal is 100%, daar gelukkig geen issues. Data collection staat op 30sec en retransmit op 60sec, wat me niet excessief veel lijkt.
Maar again, ik ben blij dat @thehog het uberhaupt ontwikkeld heeft, dus ik wacht ook braaf totdat hij een nieuwe versie heeft ontwikkeld in plaats van naar Polen te rennen
:fill(white):strip_exif()/f/image/cBk10tBaZ90F5Dm7ZN7yg6Q6.png?f=user_large)
Alvast wat ontworpen en een 3d render gemaakt. Past nog prima op het opentherm bord formaat. Nu met usb-c voor programmeren, debug console en external power als dat nodig is. De connectie met CZTAW is helaas verticaal. Er is geen hoek-connector zoals de andere.
Ik ontvang graag tips/commentaar op het design (los van de elektronica design, mag wel, maar ik bedoel meer op hoe het er uit ziet en of er dingen beter kunnen volgens jullie)
Goed bezig!!thehog schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:52:
[Afbeelding]
Alvast wat ontworpen en een 3d render gemaakt. Past nog prima op het opentherm bord formaat. Nu met usb-c voor programmeren, debug console en external power als dat nodig is. De connectie met CZTAW is helaas verticaal. Er is geen hoek-connector zoals de andere.
Ik ontvang graag tips/commentaar op het design (los van de elektronica design, mag wel, maar ik bedoel meer op hoe het er uit ziet en of er dingen beter kunnen volgens jullie)
- Handig dat ‘t formaat nog ‘t zelfde is (als OT versie);
- Als je usb-c voor external power gebruikt, hoef je dan niet de + vanaf de WP los te halen?
- Ik geloof dat ‘t wel handig kan zijn on external power en debug uit elkaar te trekken, ik gebruik een 5V USB voeding voor diverse gebruikers maar combi met debug wil zeggen dat je Heishamon dan vanuit ‘t debug device gaat voeden denk ik.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Over de USB gaat de debug (virtuele com poort) en ja natuurlijk ook voeding. Ik heb er diodes tussen gezet die er voor zorgt dat er maar 1 voeding tegelijk actief kan zijn (de sterkste wint dan) zodat je de + vanuit de WP er in kan laten.blb4 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:13:
[...]
Goed bezig!!
- Handig dat ‘t formaat nog ‘t zelfde is (als OT versie);
- Als je usb-c voor external power gebruikt, hoef je dan niet de + vanaf de WP los te halen?
- Ik geloof dat ‘t wel handig kan zijn on external power en debug uit elkaar te trekken, ik gebruik een 5V USB voeding voor diverse gebruikers maar combi met debug wil zeggen dat je Heishamon dan vanuit ‘t debug device gaat voeden denk ik.
Mocht je perse nog een keer extern willen voeden kan je via de dallas ingang 5v aanbieden en die zal dan voorrang krijgen omdat de USB voeding met diode iets onder de 5v gaat zitten. Maar dat is dan niet meer nodig omdat je al via de USB kan voeden (en eventueel debug kan doen).
Ik ben wel benieuwd of de WP de heishamon EN de CZTAW tegelijk kan voeden of dat er in die situatie inderdaad externe voeding nodig is. Bij die heishamonboth aanpassing lijkt dat wel zo te zijn aangesloten dus blijkbaar werkt het gewoon.
Kan je zo meerdere Dallas sensoren inprikken? Zoja, heb je de pullup van 4.7kohm ingebouwd of is dit te eenvoudig gedacht?thehog schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:52:
[Afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ik heb de heishamon en de CZTAW op dezelfde aansluiting zitten in mijn 7J (loopt 1 kabel van 5m naar de meterkast). Daar zelf een splitter gesoldeerd m.b.v. de originele kabel. Werkt prima bij mij!thehog schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:17:
[...]
Over de USB gaat de debug (virtuele com poort) en ja natuurlijk ook voeding. Ik heb er diodes tussen gezet die er voor zorgt dat er maar 1 voeding tegelijk actief kan zijn (de sterkste wint dan) zodat je de + vanuit de WP er in kan laten.
Mocht je perse nog een keer extern willen voeden kan je via de dallas ingang 5v aanbieden en die zal dan voorrang krijgen omdat de USB voeding met diode iets onder de 5v gaat zitten. Maar dat is dan niet meer nodig omdat je al via de USB kan voeden (en eventueel debug kan doen).
Ik ben wel benieuwd of de WP de heishamon EN de CZTAW tegelijk kan voeden of dat er in die situatie inderdaad externe voeding nodig is. Bij die heishamonboth aanpassing lijkt dat wel zo te zijn aangesloten dus blijkbaar werkt het gewoon.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Ja maar dat kon altijd al. De pull up zit er op jastevenP schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:55:
[...]
Kan je zo meerdere Dallas sensoren inprikken? Zoja, heb je de pullup van 4.7kohm ingebouwd of is dit te eenvoudig gedacht?
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Dat zou heel fijn zijn, nooit meer wifi gedoe.pc_freak1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:56:
rj45 connector voor bedraad netwerk?
Alleen vermoed ik dat dit niet zomaar even te doen is, aangezien het bordje natuurlijk gebaseerd is op ESP32, welke een wifi bordje is.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Er zijn de nodige varianten met ethernet, zoals de WT32-ETH01, de Olimex ESP32-POE of de LilyGo T-Internet-POE. Gezien er 5V voorhanden is zou de POE-variant niet nodig hoeven zijn, en deze bordjes hebben nog steeds redelijk wat I/O-pinnen beschikbaar (ik weet even niet hoeveel er precies gebruikt worden in de diverse projecten).ConQuestador schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:30:
Alleen vermoed ik dat dit niet zomaar even te doen is, aangezien het bordje natuurlijk gebaseerd is op ESP32, welke een wifi bordje is.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Zou een mooie ontwikkelijng zijn Ethernet, Wifi of Bleutooth. Denk alleen dat daar nog wel een stukje codering bij gaat komen en aanpassing van de printPaul schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:05:
[...]
Er zijn de nodige varianten met ethernet, zoals de WT32-ETH01, de Olimex ESP32-POE of de LilyGo T-Internet-POE. Gezien er 5V voorhanden is zou de POE-variant niet nodig hoeven zijn, en deze bordjes hebben nog steeds redelijk wat I/O-pinnen beschikbaar (ik weet even niet hoeveel er precies gebruikt worden in de diverse projecten).
Tevens dan natuurlijk ook verlost van het extra AP in de Panasonic
Waarom er zoveel connection errors zijn en reboots blijft mij een raadsel. Dat ik 5 GHz op het AP uit moet zetten geeft te denken. De Heishamon is bevestigd naast de behuizing van de binnenunit en het POE-AP op 1 meter.
Ook al betekent dat mogelijk extra codering of een grotere print. Ik pleit ervoor..
Hier ook met een K-serie en nodige gehannes wegens stabiliteit. Draait sinds vorstperiode op de CZTAW en de HeishaMon in Listen Only.. Het AP is overkill eigenlijk; hangt er alleen voor de HeishaMon... En zo druk is de ether hier niet..

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp
Heb volgens mij ergens in dit topic begrepen dat er niet voldoende ruimte is om de code voor ethernet toe te voegen aan de Heishamon.
...in een ESP8266Beekforel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:18:
Heb volgens mij ergens in dit topic begrepen dat er niet voldoende ruimte is om de code voor ethernet toe te voegen aan de Heishamon.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ah ik had wat verder terug moeten lezen.Paul schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:29:
[...]
...in een ESP8266In een ESP32 is wel voldoende ruimte.
Of ik moet ethernet toevoegen met bijv. de W5500 ethernet shield. Maar dat vereist ook al weer 4 gpio's geloof ik.
Zoiets (Ethernet shield) zou idd wel een aardig compromis kunnen wezen. Ik heb zelf geen problemen met WIFI maar gezien de diverse issues die mensen daarover melden kan ik me wel voorstellen dat een Ethernet optie voor velen erg welkom zal zijn.thehog schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:00:
Ik sla de ethernet nu nog even over. Dat pak ik wel in een volgende versie. Op zich zijn er wel aardig wat IO poorten maar het gaat met opentherm en de cztaw poort wel snel.
Of ik moet ethernet toevoegen met bijv. de W5500 ethernet shield. Maar dat vereist ook al weer 4 gpio's geloof ik.
Ik heb verder ook helemaal geen idee hoeveel ontwikkeltijd 't voor jou zal zijn om dit er bij te voegen maar wat mij betreft zou mijn voorkeur gaan naar langer wachten maar dan een versie met mogelijkheid van cztaw & Ethernet poort (naast OT poort) dan nu een versie met alleen cztaw poort (naast OT poort) en dan daarna weer een doorontwikkeling met ook nog een Ethernet poort.
Maar nogmaals, Ethernet als een optie via zo'n shield zal natuurlijk een prima oplossing zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door blb4 op 26-02-2024 21:15 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik zit totaal niet te wachten op ethernet. Ik heb een huis met op iedere verdieping een strategisch geplaatst (en bedraad) AP, van kelder tot zolder. Nergens Wifi issues, ieder hoekje en twee straten verderop prima bereikblb4 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:08:
[...]
Zoiets (Ethernet shield) zou idd wel een aardig compromis kunnen wezen. Ik heb zelf geen problemen met WIFI maar gezien de diverse issues die mensen daarover melden kan ik me wel voorstellen dat een Ethernet optie voor velen erg welkom zal zijn.
Ik heb verder ook helemaal geen idee hoeveel ontwikkeltijd 't voor jou zal zijn om dit er bij te voegen maar wat mij betreft zou mijn voorkeur gaan naar langer wachten maar dan een versie met mogelijkheid van cztaw & Ethernet poort (naast OT poort) dan nu een versie met alleen cztaw poort (naast OT poort) en dan daarna weer een doorontwikkeling met ook nog een Ethernet poort.
Maar nogmaals, Ethernet als een optie via zo'n shield zal natuurlijk een prima oplossing zijn.
Ik zit wel te wachten op een Heishamon die mijn L-serie aan kan qua workload, dus ik heb liever 'gewoon' een ESP32 upgrade. Combinatie met CZ-TAW1B vind ik mooi meegenomen, geen must, maar lijkt al in ver stadium te zijn.
Liever dan 'nu' een nieuwe versie zoals @thehog gerenderd heeft en een Ethernet 'hat' die later komt
:fill(white):strip_exif()/f/image/p0Xd93NnDpHx2HemNWCdccZ7.png?f=user_large)
De max waarde lijkt mij de kloppende waarde, als ik dat namelijk naast mijn gemiddelde verbruik leg wat ik uitlees met mijn P1 meter dan komt mijn totale verbruik op dat moment, verminderd met mijn gemiddelde verbruik op dat moment aardig overeen met de max waarde van de s01 meting.
De s01 meting fluctueert echter nogal. Ik heb een 2000 imp meter met 80 pulse lengte. Het maakt echter niet uit wat ik probeer met de pulse instellingen (min max beide op 80, min 60 max 120 etc) ik blijf fluctuaties krijgen.
Heeft iemand een tip?
Als tijdelijke oplossing dacht ik zelf aan een soort afgeleide sensor maken die alleen de max waarde weergeeft maar daar heb ik ook nog geen manier voor gevonden, zo'n held met template sensoren/scripts ben ik namelijk niet.
-
Mee eens. Heb een prima wifi netwerk. Maar vaste apparatuur wil ik gewoon aan een vaste kabel hebben.blb4 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:08:
[...]
Zoiets (Ethernet shield) zou idd wel een aardig compromis kunnen wezen. Ik heb zelf geen problemen met WIFI maar gezien de diverse issues die mensen daarover melden kan ik me wel voorstellen dat een Ethernet optie voor velen erg welkom zal zijn.
Dat gezegd hebbende denk ik dat ik de esp32 versie sowieso zou kopen
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Mooi!!thehog schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:23:
Een kleine teaser. Zie hier de nieuwe module met proxy mogelijkheid. Mijn productie Heishamon in rode kastje er onder hangt er aan en ontvangt van de proxy Heishamon de informatie. Werkt gewoon ...
[Afbeelding]
De normale connector naar de warmepomp is nu een 90-graden hoek connector zodat die er uit de zijkant uit komt. De 'proxy' connector naar de CZTAW is alleen als normale rechte connector te krijgen zodat de kabel naar boven wijst. Zal ik dan ook de connector naar de warmtepomp vervangen door een rechte connector zodat beide kabels naar boven wijzen? (betekend ook drastisch aanpassen van het ontwerp van het 3d kastje)
De 1wire, s0 en opentherm connectoren zitten nu allen op 3 losse phoenix contacts. Dat zou ik kunnen vervangen door een enkele 6-pins connector waarbij ze de GND ingang delen. Doen of niet doen? Gezien de keuze hierboven, deze connectoren dan ook vervangen door een variant met de kabel naar 'boven'?
Om de HAT voor ethernet er op te zetten moet ik een uitsparing maken met 2x 6 pins. Zal ik daar een female header op zetten zodat je de HAT er gelijk op kan drukken of alleen soldeer punten zodat je hem zelf vast moet solderen? Voordeel van het laatste is dat de HAT lager komt te zitten (ruim een halve cm) en de hoogte van het totaal kastje dus beperkt blifjt.
Als de ethernet HAT optioneel blijft dan is het minder bezwaarlijk natuurlijk.
Ik heb hem in een lasdoos buiten hangen voor goede ontvangst. De uitgangen naar boven toe lijkt me wel lastiger in dat soort lasdozen monteren (als ik je goed begrijp)
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Het delen van de GND kan maar is misschien niet praktisch. Als je iets wilt aanpassen aan 1 van de onderdelen raak je de andere ook.
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Ik heb er een bij familie in een IP55 doos van klik-aan-klik-uit hangen. Daar is volgens mij ruimte zat. De hoek maakt me dan niet zo uit. Kabels zijn dun genoeg om de hoek om te gaan.
Solderen lijkt me beter van niet. Mij lukt het wel maar ken er genoeg die dat niet voor elkaar krijgen. Ik zou zelf ook liever female headers hebben (genoeg andere dingen te doen 😉)
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Female headers voor een HAT, graag! Evt los meeleveren om je werk te besparen en een soldeer service aanbieden een optie? Of als voor meerderen geld dat de afmetingen niet van invloed zijn, dan direct ethernet op mainbord? Kan ook als (relatief dure) afbreek optie?
GND delen als in meerdere draden onder een kooiklem is vragen om problemen mijn inziens. Als je bedoelt dezelfde GND op 3 kooiklemmen dan heb ik niks gezegd en prima idee! 6 polige of 3x 2 polige connector is imho om het even als het maar op de pcb staat waar elke aansluiting voor is.
Hoi, weet iemand of hiervoor inmiddels een fix is doorgevoerd, of dat hiervoor een plan is? Ik heb net de firmware verhoogd van 3-1-beta naar versie 3.2.3 en heb de indruk dat het nog niet zo werkt als ik verwacht. Bijvoorbeeld:thehog schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:43:
[...]
Da's nog een oude debug foutje. 128 staat voor 1 in dit geval en dus aan. ForceDHW gaat dus wel aan. Maar volgens mij betekend forcedhw niet perse dat hij ook een DHW run maakt op dat moment. Als de delta bijv. nog prima is of dat er te veel tijd aan DHW is besteeds tov normaal verwarming dan zal ie geen forcedhw doen.
Wat wel altijd goed werkt is gewoon een zeer lage DHW_Heat_Delta aanhouden (bijv. -2 graden, heb ik ook) en dan altijd je DHW modus uit laten tenzij het gunstig is. Dan gaat ie altijd verwarmen tot je setpoint. Wil je dan nog meer verwarmen verhoog je gewoon de setpoint. Bij mij staat die standaard op 45 graden en als ik even extra energie er in wil stoppen gaat ie naar 55 of zelfs naar 65. Geen forcedhw nodig dan.
ik stuur Curl-commando: /command?SetHeatpump=1
en krijg terug: set heatpump state to 2
terwijl de Value van Top 0 dan 1 is geworden
Ik zou de actuele waarde (1) verwachten of een 0 (success)
De Heishamon reageert nu niet meer op commando's, ook niet in een incognito scherm. Er komt geen respons, ook niet na een herstart van de Heishamon.
[ Voor 9% gewijzigd door Tiesert op 10-03-2024 20:20 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
GND delen verdiend niet de voorkeur maar is ook geen onoverkomelijk puntthehog schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:29:
Gezien de vele vraag naar ethernet en mijn oplossing om er dan een plug-on (HAT) optie van te maken moet het hele bordje qua design vernieuwd worden. Er is te weinig ruimte voor de HAT. Denken jullie even mee in de keuzes die ik moet maken?
De normale connector naar de warmepomp is nu een 90-graden hoek connector zodat die er uit de zijkant uit komt. De 'proxy' connector naar de CZTAW is alleen als normale rechte connector te krijgen zodat de kabel naar boven wijst. Zal ik dan ook de connector naar de warmtepomp vervangen door een rechte connector zodat beide kabels naar boven wijzen? (betekend ook drastisch aanpassen van het ontwerp van het 3d kastje)
De 1wire, s0 en opentherm connectoren zitten nu allen op 3 losse phoenix contacts. Dat zou ik kunnen vervangen door een enkele 6-pins connector waarbij ze de GND ingang delen. Doen of niet doen? Gezien de keuze hierboven, deze connectoren dan ook vervangen door een variant met de kabel naar 'boven'?
Om de HAT voor ethernet er op te zetten moet ik een uitsparing maken met 2x 6 pins. Zal ik daar een female header op zetten zodat je de HAT er gelijk op kan drukken of alleen soldeer punten zodat je hem zelf vast moet solderen? Voordeel van het laatste is dat de HAT lager komt te zitten (ruim een halve cm) en de hoogte van het totaal kastje dus beperkt blifjt.
Als ‘t zonder solderen kan verdiend dat natuurlijk de voorkeur.
Mogelijk dat je HAT via flat cable met board kan verbinden, zou dat helpen? Er is dan vast wel door iemand een 3D geprinte behuizing te ontwerpen waar beide in passen.
- zou de connectors wel dezelfde kant op laten wijzen, en als het moet dan naar boven.thehog schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:29:
Gezien de vele vraag naar ethernet en mijn oplossing om er dan een plug-on (HAT) optie van te maken moet het hele bordje qua design vernieuwd worden. Er is te weinig ruimte voor de HAT. Denken jullie even mee in de keuzes die ik moet maken?
- ajb geen soldeeracties nodig. Een kabeltje solderen gaat primal, maar wil niet aan de Heishamon hoeven solderen.
- GND heb ik geen mening over. Maar kan me voorstellen dat je hier dan ook kiest voor de variant naar boven.
- wellicht geen 3d kastje meer printen, maar een geschikt standaard lasdoosje (met artikelnr) gebruiken?
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
GND sharen (dus op 1 connector) geven jullie aan niet doen. Ok, dan krijgt elke functie nog steeds zijn eigen GND connector (nog steeds zelfde GND natuurlijk).
En niet solderen, gewoon iets plug and plays. Duidelijk.
En werken met een standaard lasdoos vind ik ook wel een idee. Ik ga eens kijken. Als jullie een mooie standaard doosje van een bekend merk vinden let me know (eentje die dus in heel europa makkelijk te vergrijgen zou moeten zijn).
Flatcable optie ga ik ook eens over denken.
[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 10-03-2024 21:20 ]
Is alleen een textueel foutje in de debug regels. Alhoewel het eigenlijk wel klopt want heishamon stuurt waarde '2' naar de warmtepomp (zo werkt het nou eenmaal intern). De actuele waarde krijg je na 5 seconden terug na de volgende read en pas dan kan je er van uitgaan dat je SET is gelukt (zo niet, dan stuur je nog een SET). Je kan dus niet uitgaan van wat de debugregels vertellen.Tiesert schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:38:
[...]
Hoi, weet iemand of hiervoor inmiddels een fix is doorgevoerd, of dat hiervoor een plan is? Ik heb net de firmware verhoogd van 3-1-beta naar versie 3.2.3 en heb de indruk dat het nog niet zo werkt als ik verwacht. Bijvoorbeeld:
ik stuur Curl-commando: /command?SetHeatpump=1
en krijg terug: set heatpump state to 2
terwijl de Value van Top 0 dan 1 is geworden
Ik zou de actuele waarde (1) verwachten of een 0 (success)
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ja dat moet sowieso al vanwege de extra Ethernet module. Dus nu de hand om ook het een en ander aan te passen. Vandaar mijn vragenCurlyMo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:45:
Wat is de reden dat je het bordje niet gewoon groter maakt?
Uit je vragen te halen lijkt je met ruimtegebrek te maken te hebben, maar dat is dan niet zo?thehog schreef op maandag 11 maart 2024 @ 05:02:
[...]
Ja dat moet sowieso al vanwege de extra Ethernet module. Dus nu de hand om ook het een en ander aan te passen. Vandaar mijn vragen
Als ik het hier goed lees, moet ik met 'SetExternalThermostat1State' de warmtevraag kunnen manipuleren. Kan dat op dezelfde manier als de andere command-topics? Dus door bijvoorbeeld '10' (=warmtevraag) naar topic 'panasonic_heat_pump/main/SetExternalThermostat1State' te sturen.
Edit: het is me inmiddels duidelijk dat dat natuurlijk naar panasonic_heat_pump/commands/' moet, maar snap nog steeds niet helemaal wat je met de thermostaat moet doen.
Inmiddels uitgevogeld. Verwarming aan is '2' naar 'panasonic_heat_pump/commands/SetExternalThermostat1State'. Verwarming uit? 0. (Koelen = 1.)
[ Voor 17% gewijzigd door Joost op 11-03-2024 21:48 ]
Ik ben helemaal geen stagiair
Update: maar eens aangezet om te zien wat er by default gebeurt.
Update 2: de warmtepomp draait gewoon. Dus of het werkt niet, of de BUH wordt hier by default mee geschakeld.
[ Voor 14% gewijzigd door Krisp op 11-03-2024 15:55 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Als je het mij vraagt dan 3 losse phoenix contacts. Hoe moet je anders de bedrading van de verschillende devices als S0, 1-wire of OT op een makkelijke manier aan een 6 pins connector vastzetten?thehog schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:29:
Wat verlies in hoogte door de headers tbv hat voor de ethernetmodule is niet onoverkomelijk lijkt me. Naar schatting totale hoogte van 25 mm met een ethernetmodule. De connectors hebben misschien meer hoogte nodig? Misschien nog eens een 3D-render tonen alvorens het ontwerp definitief te maken?Om de HAT voor ethernet er op te zetten moet ik een uitsparing maken met 2x 6 pins. Zal ik daar een female header op zetten zodat je de HAT er gelijk op kan drukken of alleen soldeer punten zodat je hem zelf vast moet solderen? Voordeel van het laatste is dat de HAT lager komt te zitten (ruim een halve cm) en de hoogte van het totaal kastje dus beperkt blifjt.
Ik ben heel benieuwd!
Op rs-online kom ik de volgende lasdoos tegen (poolse link ter illustratie):thehog schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:20:
En werken met een standaard lasdoos vind ik ook wel een idee. Ik ga eens kijken. Als jullie een mooie standaard doosje van een bekend merk vinden let me know (eentje die dus in heel europa makkelijk te vergrijgen zou moeten zijn).
https://pl.rs-online.com/web/p/puszki-rozgalezne/1943149
Maar als de HeishaMon niet X keer groter wordt, dan past hij toch wel in de meeste >= IP65 lasdozen? Stekkers naar binnen duwen door een wartel is de grotere uitdaging
Flatcable zou ik proberen te vermijden, dan zal je flatcables moeten gaan meeleveren als je een volledig product wilt leveren. Er bestaan ook RA headers (RIght Angle, 90 graden), als je deze aan de zijkant zet van de print kan je een 2de print er tegenaan schuiven. Kost wel behoorlijk wat ruimte op de PCB als je niet wilt dat ze uitsteken.Flatcable optie ga ik ook eens over denken.
Als je een hat principe gaat hanteren, wil je dan ook extra gpio's daarin mee nemen? In dat geval kunnen de soldeer onderlegde gebruikers zelf een hat maken met eigen functies. Denk aan een relais hat om bepaalde zaken te schakelen of voor extra ingangen. Met die extra gpio kan een ethernet hat gestapeld worden op de custom hat.thehog schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:29:
Denken jullie even mee in de keuzes die ik moet maken?
Of is er misschien een bestaande layout te gebruiken waarop standaard ethernet hats passen? Dan hoef je de ethernet hats niet zelf te laten fabriceren. Hoewel ik met snel googelen niet snel ethernet prints zie zonder een esp zelf.
Precies dat, met de extra gpio's om een relais te sturen.ranjo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:36:
[...]
Als je een hat principe gaat hanteren, wil je dan ook extra gpio's daarin mee nemen? In dat geval kunnen de soldeer onderlegde gebruikers zelf een hat maken met eigen functies. Denk aan een relais hat om bepaalde zaken te schakelen of voor extra ingangen. Met die extra gpio kan een ethernet hat gestapeld worden op de custom hat.
Of is er misschien een bestaande layout te gebruiken waarop standaard ethernet hats passen? Dan hoef je de ethernet hats niet zelf te laten fabriceren. Hoewel ik met snel googelen niet snel ethernet prints zie zonder een esp zelf.
Dan kan ik de sturing van de "external thermostat" bv met de Rules van Heishamon gaan regelen. Of andersom een andere externe thermostaat als input voor Rules (bv om een 2e zone/thermostaat te laten meedoen).
Ethernet zou mijn 1e keuze zijn, ik word soms zo moe van wifi gedoe.
Edit: i2c voor allerlei extra "devices" op de extra gpio's. Zoals als eerste al een bme280 en een display
[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 12-03-2024 07:50 ]
Op het huidige bordje is te weinig ruimte dus ik moet sowieso een nieuw design maken en gelijk groter maken. Omdat ik toch opnieuw ga ontwerpen kan ik ook de vroegere keuzes opnieuw voorleggen, vandaar mijn vragen.CurlyMo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:02:
[...]
Uit je vragen te halen lijkt je met ruimtegebrek te maken te hebben, maar dat is dan niet zo?
Het idee was om dan op de GND meerdere kabels aan te sluiten (dat gaat prima met een phoenix connector). Een keer GND voor je 1-wire, een keer GND (of twee zelfs) voor je S0 metingen en dan nog een GND voor opentherm (welke aan de kant van de thermostaat niet uitmaakt welke GND en welke de OT draad is).Hieke schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:10:
[...]
Als je het mij vraagt dan 3 losse phoenix contacts. Hoe moet je anders de bedrading van de verschillende devices als S0, 1-wire of OT op een makkelijke manier aan een 6 pins connector vastzetten?
Maar dat is niet wenselijk hoor ik al van meerderen dus laat maar zitten dit idee
Dat was inderdaad de bedoeling. Namelijk de USR-ES1 (met SPI W5500 ethernet chip)ranjo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:36:
[...]
Zelf maak ik gebruik van deze Attema kabeldoos (IP65) buiten de warmtepomp. Hier heb ik een magneet op gelijmd, zodat ik hem tegen de behuizing kan "plakken". Dezelfde M20 wartels kun je ook direct gebruiken voor de standaard openingen in de warmtepomp. Ligt ook bij de bouwmarkt en is goedkoop. Hij staat ook op amazon, dus zal waarschijnlijk in het buitenland ook wel verkrijgbaar zijn. Laatst een keer open gemaakt en hij was nog perfect droog en schoon van binnen.thehog schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:20:
specs: https://www.attema.com/nl...20-ip65-met-nylon-wartels
[ Voor 15% gewijzigd door _PloppeR_ op 13-03-2024 15:09 ]
Deze heb ik ook, uit de lokale bouwmarkt. Ligt de Heishamon in, samen met het mini access point. Past goed en helemaal droog inderdaad._PloppeR_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Zelf maak ik gebruik van deze Attema kabeldoos (IP65) buiten de warmtepomp. Hier heb ik een magneet op gelijmd, zodat ik hem tegen de behuizing kan "plakken". Dezelfde M20 wartels kun je ook direct gebruiken voor de standaard openingen in de warmtepomp. Ligt ook bij de bouwmarkt en is goedkoop. Hij staat ook op amazon, dus zal waarschijnlijk in het buitenland ook wel verkrijgbaar zijn. Laatst een keer open gemaakt en hij was nog perfect droog en schoon van binnen.
specs: https://www.attema.com/nl...20-ip65-met-nylon-wartels
kloptRichieB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:02:
Klopt het dat er geen waterdruk wordt gemeten en dus uitgelezen kan worden voor Heisamon? Dan moet ik daar zelf een drukmeter voor gaan inbouwen.
Wel in de nieuwere modellen panasonic. Het is niet dat heishamon het niet kan, het is dat je panasonic het niet meet (en de nieuwere modellen dus wel).RichieB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:02:
Klopt het dat er geen waterdruk wordt gemeten en dus uitgelezen kan worden door Heisamon? Dan moet ik daar zelf een drukmeter voor gaan inbouwen.
@thehog Welk topic is/wordt dat dan? Heb een K met Heishamon maar kan waterdruk (nog) niet uitlezen. Staat ook niet vermeld bij extra's.thehog schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:52:
[...]
Wel in de nieuwere modellen panasonic. Het is niet dat heishamon het niet kan, het is dat je panasonic het niet meet (en de nieuwere modellen dus wel).
Is er al indicatie van tijdspad wanneer er nieuwe firmware uitkomt voor de K en L-modellen?
Op die Esp gebruik ik de adc maar omdat ie last heeft van wifi (bursts) is hij niet zo stabiel.
Met een ESP32 gaat dat beter en je kan dat op de wenslijst zetten
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb toevallig laatst ook 's gezocht naar een digitale drukmeter op ali. Zijn echt niet duur, kan ik wel aan een losse esp knopen natuurlijk maar als dit standaard aan heisha kan, kan ik deze direct meenemen in de setup en dashboard 🙂Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:26:
Ik heb een analoge drukmeter gemonteerd maar niet nabij de HeishaMon dus op een andere Esp gezet, het zou leuk zijn als dat een mogelijkheid wordt
Op die Esp gebruik ik de adc maar omdat ie last heeft van wifi (bursts) is hij niet zo stabiel.
Met een ESP32 gaat dat beter en je kan dat op de wenslijt zetten.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Via het AP wat hij zelf uitzendt (HeishaMon-Setup) kan ik hem prima bereiken, het signaal van mijn wifi netwerk is daar tussen de 62% en 68%. Toch verbindt hij niet. Inmiddels heb ik het volgende geprobeerd:
- Nieuwste firmware (3.2.3) erop gezet
- Spanningsloos gemaakt en zonder s0 en temperatuurssensoren geprobeerd
- Factory reset uitgevoerd
Allemaal zonder effect. Iemand nog een suggestie, of is hij na 3 jaar trouwe dienst overleden?
edit:
Als ik er een oude router naast zet verbindt hij wel. Wifi signaal is dan ook 100%. ~60%+ zou toch ook voldoende moeten zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door Jesse- op 23-03-2024 22:39 ]
Zelf heb ik de HeishaMon liever in huis zodat je niet naar buiten hoeft als er iets niet werkten je voorkomt dat hij koud/warm wordt en met een beetje pech vochtig (condens).
Het meeste kan je met een netwerkkabel naar de wp brengen (SO, 1-wire).
Of je hebt geduld en kiest de ESP32 versie die hopelijk stabieler werkt.
Mogelijk ben je geinteresseerd in de afwijkingen?
Oh damn, dat moet ik dan inderdaad maar eerst eens proberen. Ik lees gewoon ergens: extra sensoren kan, dus dan wil ik dat ookHieke schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:00:
@dicespark
Mogelijk ben je geinteresseerd in de afwijkingen?
gecombineerd 2.4GHz en 5GHz aan staan op je AP?Jesse- schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:48:
De afgelopen dagen verloor mijn HeishaMon regelmatig de verbinding met mijn wifi netwerk en inmiddels krijg ik hem met geen mogelijkheid meer verbonden.
Via het AP wat hij zelf uitzendt (HeishaMon-Setup) kan ik hem prima bereiken, het signaal van mijn wifi netwerk is daar tussen de 62% en 68%. Toch verbindt hij niet. Inmiddels heb ik het volgende geprobeerd:
- Nieuwste firmware (3.2.3) erop gezet
- Spanningsloos gemaakt en zonder s0 en temperatuurssensoren geprobeerd
- Factory reset uitgevoerd
Allemaal zonder effect. Iemand nog een suggestie, of is hij na 3 jaar trouwe dienst overleden?
edit:
Als ik er een oude router naast zet verbindt hij wel. Wifi signaal is dan ook 100%. ~60%+ zou toch ook voldoende moeten zijn?
Ja.sjimmie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:23:
[...]
gecombineerd 2.4GHz en 5GHz aan staan op je AP?
Inmiddels een extra AP er neergezet met een ander SSID en dat werkt zonder enig probleem.
Is helaas een vaker voorkomend probleem. AP leveranciers raden aan om beide freq op dezelfde SSID aan te bieden, maar met wat 2.4G only devices krijg je dan problemen.Jesse- schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:03:
[...]
Ja.
Inmiddels een extra AP er neergezet met een ander SSID en dat werkt zonder enig probleem.
Door dit soort 'advanced band steering' dingen uit te zetten in je wifi mesh lost het probleem op maar daardoor is je roaming in je huis (met je smartphone bijv.) minder vlekkeloos.
Een oplossing is inderdaad een IOT WIFI 2.4Ghz only in je huis te hebben (als het kan met dezelfde wifi mesh apparatuur)
Ik zei ook bewust dat het een probleem is MET wat 2.4GHz devices, niet DOOR of VANWEGE die devices.thehog schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:43:
Het is echt de AP die daar de fout in gaat hoor.

Gaat dit ook passen in bijvoorbeeld een Attema ak1 lasdoos? En zitten de connectoren niet in de weg voor evt wartels?
Het bordje is 10cm x 10cm. Qua wartels ga ik het nog bekijken. Misschien dat ik de relays indd nog wat naar het midden moet verplaatsen.Roeland schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:07:
Tof! Veerdruk connectors ook zeer welkom. Neem aan dat bij de relais, 1wire en s0 op de print staat welke aansluiting wat is?
Gaat dit ook passen in bijvoorbeeld een Attema ak1 lasdoos? En zitten de connectoren niet in de weg voor evt wartels?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Wanneer kun je bestellen? 😎
Nu niet. Ook nooit iemand naar gevraagd. Kan je een voorbeeld rule maken van hoe je dat voor je ziet?Roeland schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:00:
@CurlyMo In de rules functionaliteit, is daar een optie om te controleren of de MQTT broker nog draait? Wil graag dat als HA (en dus de mosquitto broker) stopt (spanningsloos of dergelijke), dat de WP dan uit gaat na x minuten.
@CurlyMo De reden dat ik dit wil is dat ik zoek naar een manier om te controleren of HA nog steeds goed draait. Mocht voor wat de reden ook is (of zoals laatst, vaders de stekker uit HA server haalt) de warmtepomp stopt met wat hij doet. De WP wordt volledig door HA (via HeishaMon) gestuurd. Als dit faalt wil ik dat de WP simpelweg stopt met werken ipv zijn normale programma gaat draaien (draait bijzonder stabiel). Wat eventueel nog wenselijker zou zijn is een soort watchdog functionaliteit, iets wat HeishaMon elke x tijd dient te ontvangen of anders een functie kan triggeren.
Mijn eerste Idee is dat een timer wordt gezet bij verliezen van de verbinding. Als niet binnen deze tijd de verbinding hersteld wordt dient de warmtepomp te stoppen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| on MQTT#disconnect then setTimer(1, 300); end on timer=1 then if MQTT#disconnected then @heatpump_state = 0; end end |
Ander idee als soort watchdog functionaliteit:
1
2
3
| on (NietTijdigOntvangenVanKeepAliveVanuitHA) then @heatpump_state = 0; end |
@thehog Is deze trigger intern al beschikbaar?Roeland schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:40:
Ander idee als soort watchdog functionaliteit:
code:
1 2 3 on (NietTijdigOntvangenVanKeepAliveVanuitHA) then @heatpump_state = 0; end
Als je op stooklijn direct draait kun je de thermostaat in HA max -5/+5 aanpassen.stevenP schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:39:
Met mijn pana en Home assistant ben ik bezig met (nog meer) optimalisatie om pendelen te voorkomen. Ik lees vaak over shiften ipv verlagen van je T(gewenst) en ik zoek die binnen heishamon. Nu zie ik in HA alleen mijn thermostaat temp, niet een specifieke +1 / -1 shift bijvoorbeeld. Welke sensor zou dat moeten zijn?
Nee maar die ga ik wel toevoegen later. Ben nu eerst druk met het porten naar ESP32.. heb je hulp nodig voor de rules engine. Heb je toevallig een ESP32-S3 liggen?CurlyMo schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:46:
[...]
@thehog Is deze trigger intern al beschikbaar?
Geen idee en nee, heb ik niet liggen.thehog schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:16:
[...]
Nee maar die ga ik wel toevoegen later. Ben nu eerst druk met het porten naar ESP32.. heb je hulp nodig voor de rules engine. Heb je toevallig een ESP32-S3 liggen?
Ik bedoelde te zeggen dat ik je hulp nodig heb :-)
Hij wil geen rules inladen. Krijg altijd 'unknown token' en geen idee waar iik moet zoeken.
Heb je zo direct een idee of moet ik je een module opsturen zodat je zelf kan testen? Hier leeft de branch waar ik mijn port naar esp32-s3 heb staan https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/tree/esp32
Moet nog wel het e.a. aan gebeuren maar als jij kan focussen op de rules werkend krijgen dan is dat erg fijn.
Op basis van welke rules lib is dat? Degene in main?thehog schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:25:
[...]
Ik bedoelde te zeggen dat ik je hulp nodig heb :-)
Hij wil geen rules inladen. Krijg altijd 'unknown token' en geen idee waar iik moet zoeken.
Heb je zo direct een idee of moet ik je een module opsturen zodat je zelf kan testen?
Ja klopt.CurlyMo schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:06:
[...]
Op basis van welke rules lib is dat? Degene in main?
Thanks, dit lijkt 'm te zijn inderdaad! Op github staat +5/-5 alleen in mijn ha dashboard staat hier de volle waarde van mijn ruimtethermostaat (=controller). Ik stook op de stooklijn maar ik snap niet goed waarom dat bij mij toch anders uitwerkt.Roeland schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:40:
@stevenP Kijk even hier: https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md, Set 5 nodig waarschijnlijk
Nee, zo geen idee.
Zal ik je een module sturen dan? Ik heb toch echt jou hulp nodig om de code van de rules geschikt te maken voor de ESP32-S3. Ik ben inmiddels al wat verder. Er lijken toch nog wat kleine overflows in te zitten waar we geen last van hebben in de ESP8266 omdat de mempool daar in een eigen stuk geheugen zit. De ESP32-S3 werkt anders (heeft geen ongeaddresserde geheugen, alles is gemanaged) en bij elke kleine memory overflow heeft dat daardoor al effect op de stabiliteit.
edit: al 1 gevonden
https://github.com/IgorYb...HeishaMon/rules.cpp#L1458
Die file read gaat mis. Bijv. bij file len = 0 dan leest hij len1 buffer_size en probeert hij 128 bytes naar mempool te kopieren die er niet zijn. Maar nog erger is dat hij altijd nog een laatste loop loopt als de file al gelezen is. Ook dan doet hij nog eens 128 bytes lezen naar de mempool en komt zo over de grens van de mempool heen (dus overflow).
Aangepast naar dit:
https://github.com/IgorYb...HeishaMon/rules.cpp#L1462
edit2: en volgend probleem is dat hij een simpele elseif niet begrijpt (unknown token)
edit3: Hij gaat overigens ook mis in de productie firmware. Ik had het voorbeeld gepakt in de heishamon readme. Gaat mis op de endif
on calcWar then
$Ta1 = 32;
$Tb1 = 14;
$Ta2 = 41;
$Tb2 = -4;
#maxTa = $Ta1;
if @Outside_Temp >= $Tb1 then
#maxTa = $Ta1;
elseif @Outside_Temp <= $Tb2 then
#maxTa = $Ta2;
else
#maxTa = $Ta1 + (($Tb1 - @Outside_Temp) * ($Ta2 - $Ta1) / ($Tb1 - $Tb2));
end
end
[ Voor 50% gewijzigd door thehog op 01-04-2024 13:58 ]
Ik heb een stooklijn ingesteld waarbij de maximale Ta bij -11 en minimale Ta bij -10 zit. Er wordt dus altijd gebruik gemaakt van de minimale Ta. Deze set ik vervolgens in Home Assistant waardoor ik volledige controle heb.Beekforel schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:46:
[...]
Als je op stooklijn direct draait kun je de thermostaat in HA max -5/+5 aanpassen.
Die elseif. Die werkte inderdaad niet in productie.thehog schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:34:
[...]
Zal ik je een module sturen dan? Ik heb toch echt jou hulp nodig om de code van de rules geschikt te maken voor de ESP32-S3. Ik ben inmiddels al wat verder. Er lijken toch nog wat kleine overflows in te zitten waar we geen last van hebben in de ESP8266 omdat de mempool daar in een eigen stuk geheugen zit. De ESP32-S3 werkt anders (heeft geen ongeaddresserde geheugen, alles is gemanaged) en bij elke kleine memory overflow heeft dat daardoor al effect op de stabiliteit.
edit: al 1 gevonden
https://github.com/IgorYb...HeishaMon/rules.cpp#L1458
Die file read gaat mis. Bijv. bij file len = 0 dan leest hij len1 buffer_size en probeert hij 128 bytes naar mempool te kopieren die er niet zijn. Maar nog erger is dat hij altijd nog een laatste loop loopt als de file al gelezen is. Ook dan doet hij nog eens 128 bytes lezen naar de mempool en komt zo over de grens van de mempool heen (dus overflow).
Aangepast naar dit:
https://github.com/IgorYb...HeishaMon/rules.cpp#L1462
edit2: en volgend probleem is dat hij een simpele elseif niet begrijpt (unknown token)
edit3: Hij gaat overigens ook mis in de productie firmware. Ik had het voorbeeld gepakt in de heishamon readme. Gaat mis op de endif
[...]
Is dat dan gefixed in de PR?CurlyMo schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:11:
[...]
Die elseif. Die werkte inderdaad niet in productie.
Ja, o.a. Maar er komt binnenkort een nieuwe PR met een wat andere opzet.
Ok ben benieuwd. Dan laat ik die elseif wel even voor wat het is nu. Rest lijkt nu wel te werken.CurlyMo schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:36:
[...]
Ja, o.a. Maar er komt binnenkort een nieuwe PR met een wat andere opzet.
Wel een verzoek. De ESP32-S3 heeft voldoende geheugen om een grote ruleset te laden maar door de beperking van de waardes met uint16_t in de pbuf die je gebruikt kan ik maximaal 64kb gebruiken. Dus als je die struct zelf kan definieren en dan naar uint32_t kan gaan dan zou dat wel fijn zijn.
Overigens zou het zomaar kunnen zijn dat de overflow die ik gevonden heb met die while lus tijdens het inlezen van de rules.txt ook wel eens de oorzaak zijn van de vage fouten die we nog in de PR zagen.
[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 01-04-2024 15:44 ]