HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 23 ... 36 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
Voltage is gewoon goed, die hoort rond de 3.3v te liggen. En de rest ook goed. 100% wifi zoals je al zei en maar 1 mqtt connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Uptime is wel laag (maar 2 uur). Of heb je hem zelf gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 15:20
Had er eerder vanochtend het accesspoint bij geplaatst. Maar dat is eigenlijk niet zoals het zou moeten. Enkele meters verder hangt er ook al een accesspoint.

Dit is situatie op dit moment. Nog steeds met accesspoint ernaast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGhWQE5JYr4BJuBCDKGUlAExIxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrIf9bQ9z8ThUHXLEbxHPuJC.jpg?f=fotoalbum_large

En heb je een verklaring waarom er in die logfile 23 minuten lang zoveel reconnects vermeld werden? Ook toen hing dat accesspoint ernaast.

[ Voor 43% gewijzigd door Hieke op 30-12-2023 22:31 ]

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Kan ook gewoon aan je accespoint liggen. Hangt er helemaal vanaf of je een echt wifi mesh hebt en of dat dan bedraad is of via wifi backhaul of in het ergste geval meerdere wifi routers achter elkaar hebt hangen.
Maar het plaatje wat ik hier zie ziet er prima uit. De reconnects komen ergens vandaan maar dat is lastig op afstand en achteraf te bepalen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:06
Over het bovenstaande onderwerp.

Er zijn regelmatig gebruikers die melding maken van veel 'online / offline' meldingen.
De informatie hiervoor haal ik uit dit MQTT topic:
code:
1
panasonic_heat_pump/LWT

payload is dan 'online' of 'offline'. Bij iedere verandering van on>off of andersom, komt er een vermelding in de node red log.

Maar, heeft het eigenlijk zin om deze informatie in het log te zetten? Maak ik hier mensen misschien onterecht ongerust?

Wat zegt deze online / offline status eigenlijk? En waarom is het slecht (of niet)?

Mijn eigen idee en invulling hiervan (en dat wil ik wel graag zeker weten...) is dat het de wifi verbinding van Heishamon is. Dus offline zou betekenen dat de broker niet verbonden is op dat moment met heishamon module. En dat dus mqtt opdrachten ook niet aankomen.
Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
edterbak schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:04:

Er zijn regelmatig gebruikers die melding maken van veel 'online / offline' meldingen.
code:
1
panasonic_heat_pump/LWT

payload is dan 'online' of 'offline'. Bij iedere verandering van on>off of andersom, komt er een vermelding in de node red log.

Maar, heeft het eigenlijk zin om deze informatie in het log te zetten? Maak ik hier mensen misschien onterecht ongerust?

Wat zegt deze online / offline status eigenlijk? En waarom is het slecht (of niet)?

Mijn eigen idee en invulling hiervan (en dat wil ik wel graag zeker weten...) is dat het de wifi verbinding van Heishamon is. Dus offline zou betekenen dat de broker niet verbonden is op dat moment met heishamon module. En dat dus mqtt opdrachten ook niet aankomen.
Klopt dit?
Klopt helemaal. Zolang heishamon verbonden is aan de broker blifjt LWT op online. Als de broker heishamon niet meer ziet na keepalive dan stuurt de broker namens heishamon een LWT bericht offline.

Heishamon heeft een zeer lage keepalive (5 seconden). Dit in verband met de prioriteit op het afhandelen van interne verkeer (zoals rules of optionele pcb emulatie) boven op het herstellen van de mqtt verbinding. Als de keepalive langer is, dan is het neveneffect dat de software ook langer bezig is met herstellen van een verbinding. Keepalive is dus even lang als de retry timer helaas.

Maar een stabiel netwerk hoort gewoon een keepalive van 5 seconden te kunnen volstaan. Bijna altijd wijst het op problemen in het netwerk van de gebruiker, de stabiliteit van de mqtt broker cq de server waar het op draait etc. Wat ook vaak blijkt is een te drukke wifi, overbezet kanaal, slimme wifi truukjes van accesspoint die tegenwerken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 15:20
edterbak schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:04:

code:
1
panasonic_heat_pump/LWT

Klopt dit?
@edterbak Ook ik wil het graag goed weten. _/-\o_ Maar misschien is het een idee deze informatie toe te voegen in het overzicht van de Heishamon-info bij de MQTT-reconnects. Een teller voor wifi-reconnects last hour, today en yesterday. En in de Help dan de aandachtspunten van de bandbreedte wanneer Wifi nog goed is (>80%) matig en slecht is en dus verbetering behoeft.

Mogelijk ook op je site vermelden waar en hoe de QOS en versie van MQTT gecontroleerd kan worden zou handig zijn. Zeker voor beginners als ik ervaar ik steile leercurve.. |:( Weinig expertise van Node-RED alhier. Laat aangehaakt in dit zeer interessante project. En dan ook nog een nieuw model dat nog niet volledig ondersteund wordt geeft het zo zijn onzekerheden.
Maar veel dank voor je bereidheid om mee te zoeken naar antwoorden en oplossingen! _/-\o_

Een fijne jaarwisseling en mooi en gezond 2024!

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:22
post verplaatst

[ Voor 99% gewijzigd door gerard053 op 03-01-2024 19:56 ]

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edterbak
@gerard053

kun je je post hier plaatsen? Dit is niet de juiste plek.

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Dit is 'mijn' node red draadje :) specifiek voor dit soort dingen.

[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 02-01-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:22
edterbak schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:09:
@gerard053

kun je je post hier plaatsen? Dit is niet de juiste plek.

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Dit is 'mijn' node red draadje :) specifiek voor dit soort dingen.
gevonden O-)

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Het viel me op dat ik de SWW temperatuur niet lager kan zetten dan 40 graden, is dat een beperking van Heishamon of van de Panasonic zelf?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
sjimmie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:57:
Het viel me op dat ik de SWW temperatuur niet lager kan zetten dan 40 graden, is dat een beperking van Heishamon of van de Panasonic zelf?
Volgens mij van de Panasonic zelf.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartzegmaar
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:13
Na het updaten van home assistant naar 2024.1, kan de heishamon integratie geen verbinding meer maken met de warmtepomp. Via node-red werkt de verbinding nog wel naar behoren.

Invalid config
The following integrations and platforms could not be set up:

aquarea.sensor (Show logs)
aquarea.binary_sensor (Show logs)
aquarea.switch (Show logs)
aquarea.select (Show logs)
aquarea.number (Show logs)
aquarea.climate (Show logs)
aquarea.water_heater (Show logs)
aquarea.update (Show logs)

[ Voor 47% gewijzigd door Bartzegmaar op 03-01-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Bartzegmaar schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:01:
Na het updaten van home assistant naar 2024.1, kan de heishamon integratie geen verbinding meer maken met de warmtepomp. Via node-red werkt de verbinding nog wel naar behoren.

Invalid config
The following integrations and platforms could not be set up:

aquarea.sensor (Show logs)
aquarea.binary_sensor (Show logs)
aquarea.switch (Show logs)
aquarea.select (Show logs)
aquarea.number (Show logs)
aquarea.climate (Show logs)
aquarea.water_heater (Show logs)
aquarea.update (Show logs)
Dank voor het HA testen. Er was ook al zoiets bij een van de vorige HA versies. Dit houdt me altijd tegen om naar een HA xxxx.1 versie te upgraden. Ik hoop dat het snel oplost, maar je kunt natuurlijk ook downgraden.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:12

Pazo

Mroaw?

Hier ook. Weer teruggezet naar 2023.12.4 en dat werkt gelukkig weer.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oef, ik dacht juist 1 dezer dagen eens de tijd te nemen om te gaan updaten van 2023.8.1 naar "current".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:36

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 21:57
Wat is eigenlijk precies de meerwaarde van die HACS-module? Ik heb alles handmatig geconfigureerd in yaml, gebaseerd hierop: https://github.com/Egyras...0Assistant/heishamon.yaml

nooit problemen mee gehad, bij geen enkele update.

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Joost schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:35:
Wat is eigenlijk precies de meerwaarde van die HACS-module? Ik heb alles handmatig geconfigureerd in yaml, gebaseerd hierop: https://github.com/Egyras...0Assistant/heishamon.yaml

nooit problemen mee gehad, bij geen enkele update.
Dat je ‘t niet handmatig in yaml hoeft te configureren….

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:38
Hier zelfde gedaan als @Joost , ervaar ook geen problemen (draai nu de .0 update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
Ik werk nog met de 3.1 software.
Maar ik merk dat de webserver van de Heishamon af en toe "vastloopt" MQTT blijft overigens wel prima werken in die tijd.
Sinds ik ongeveer 2 weken geleden mijn AP's heb geupdate lijkt dit vaker te gebeuren maar zou totaal niet logisch zijn aangezien MQTT wel prima blijft functioneren.
MAAR als ik mijn AP reboot en zo dus een herstart van de wifi connectie forceer, dan werkt MQTT en de webserver weer goed. :? Lijkt op een klein bugje maar vind hem zelf lastig te pinpointen, uptime van de Heishamon loopt door dus AP reboot zorgt niet voor een module reboot.

Herkent iemand die 'probleem' ?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11
Ik zie in mijn logs in HA dat de heisha enkele keren per dag binnen dezeflde seconde off- & online gaat.
"heatpump online" turned off
"heatpump online" turned on
Verder zie ik geen drops in MQTT of gaten in mijn grafieken, ook qua uptime is de heisha op 35dagen.

Ik weet dat bij shelly er settings in je colot settings het van unicast naar HA-server direct gezet moest worden en sindsdien zie ik daar geen uitval meer. Ik kom die settings alleen niet tegen in Heisha, iemand een idee?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:07
Ik heb weer testers nodig buiten alleen @blb4. De stabiliteit van deze image is prima, dus geen gevaar daar. Maar @blb4 geeft aan dat in de rulesets de commando's niet altijd aankomen bij de WP. Nu is @blb4 wel een extreme rules gebruiker (zonder negatieve ondertoon) dus vraag me af of dat bij minder heftige rulesets ook ervaren wordt.

PR: https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/121
Laatste image: https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/7460559421

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:36:
Ik heb weer testers nodig buiten alleen @blb4. De stabiliteit van deze image is prima, dus geen gevaar daar. Maar @blb4 geeft aan dat in de rulesets de commando's niet altijd aankomen bij de WP. Nu is @blb4 wel een extreme rules gebruiker (zonder negatieve ondertoon) dus vraag me af of dat bij minder heftige rulesets ook ervaren wordt.

Hier de extreme rules gebruiker :) . Ik kan inderdaad bevestigen dat de HeishaMon met deze firmware behoorlijk stabiel draait, zelfs met mijn extreme rules. Behoorlijk stabiel betekent niet 100% stabiel dus wel in de gaten houden (ik laad automatisch extern de rules opnieuw na een crash). Die was er net na 20 uur zonder problemen te hebben gedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10
CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:36:

Geïnstalleerd, draai met een beperkte ruleset. Ik laat weten hoe het hier draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:07
blb4 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:52:
[...]
Die was er net na 20 uur zonder problemen te hebben gedraaid.
Heb je nog wat informatie over die crash kunnen verzamelen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Heb je nog wat informatie over die crash kunnen verzamelen?
Die was helaas zonder dat serial logging actief was. Die knalt er zo af en toe uit helaas (ligt aan 't servertje waarmee ik die logging doe).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Net even HA naar 2024.1.3 geüpgrade en Hacs -> Heishamon ook even geüpgrade en 't werkt allemaal weer

(even voor degenen die daar nog niet zeker van waren)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Hoi,
Even een gekke vraag om te checken of de oorzaak bij mij lokaal ligt of in heishamon.

Hoe vaak krijgen jullie dit mqtt topic per value binnen van heishamon?
code:
1
panasonic_heat_pump/main/Heat_Power_Consumption

Ik krijg hem dus dubbel binnen....
- exact de zelfde timestamp
- exact het zelfde topic
- unieke msg id's

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
edterbak schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:16:
Hoi,
Even een gekke vraag om te checken of de oorzaak bij mij lokaal ligt of in heishamon.

Hoe vaak krijgen jullie dit mqtt topic per value binnen van heishamon?
code:
1
panasonic_heat_pump/main/Heat_Power_Consumption

Ik krijg hem dus dubbel binnen....
- exact de zelfde timestamp
- exact het zelfde topic
- unieke msg id's

Alvast bedankt.
Bij mij niet. Net gechecked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
ok. thanks. issue met me broker denk ik dan. Bedankt voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Momenteel draai ik nog v2.0, zonder rules, zonder 1-wire of s0 verbonden.
Kan ik ongestraft 3.2.3 van github halen en uploaden? Of loop ik dan het risico dat dingen niet meer werken omdat de stap van 2.0 naar 3.2.3 te groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterscrd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 22:42
Hoi allemaal,

Heb net interesse dit draadje gelezen. Heb een L editie warmtepomp. Vind echter hoe die de temp meet nogal wonderlijk met een enorme marge. Zal ook wellicht aan mijn onkunde liggen. Helaas denk ik dat deze optie te moeilijk is voor iemand die hiermee geen ervaring heeft 😊. Denk dat het wachten wordt op een off the shelf idiot proof apparaat 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
@thehog
Hoi, snelle vraag (check).

Ik zou graag willen uitlezen via MQTT of in heishamon "Listen only" enabled of disabled is.
Is dat mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
edterbak schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:03:
@thehog
Hoi, snelle vraag (check).

Ik zou graag willen uitlezen via MQTT of in heishamon "Listen only" enabled of disabled is.
Is dat mogelijk?
Via mqtt zit dat er nog niet in nee maar je kan wel deze opvragen: http://heishamon.local/getsettings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Misterscrd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:06:
Hoi allemaal,

Heb net interesse dit draadje gelezen. Heb een L editie warmtepomp. Vind echter hoe die de temp meet nogal wonderlijk met een enorme marge. Zal ook wellicht aan mijn onkunde liggen. Helaas denk ik dat deze optie te moeilijk is voor iemand die hiermee geen ervaring heeft 😊. Denk dat het wachten wordt op een off the shelf idiot proof apparaat 🤣
Dat heet een on/off thermostaat :-)

Die kan je als external thermostaat aansluiten op de pana als bron voor het aan uit schakelen.

Maar eerlijk advies is eigenlijk dat je met een warmtepomp moet sturen op comfort en niet perse op temperatuur (wat we deden in de CV ketel periode). En dat betekent dat je buiten temperatuur afhankelijk de warmte in het CV water gaat sturen en als je dit goed hebt ingesteld is je huis altijd netjes op temperatuur (soms iets warmer, soms iets kouder, maar in de regel goed van comfort omdat dit geleidelijk aan gaat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
thehog schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:11:
[...]

Via mqtt zit dat er nog niet in nee maar je kan wel deze opvragen: http://heishamon.local/getsettings
TOP !! Dank wederom. Ik kan dit zo in het node red dashboard tillen zo :) Mooi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
Zoals sommigen weten heb ik problemen met de controller van de WP (lees hij doet het niet). Er word inmiddels gewerkt aan een fix maar die is er tot op heden nog niet, resultaat: een steenkoud huis.

Omdat ik eigenlijk de WP gewoon wat wilde laten draaien i.p.v. nu al bezig te gaan met een Heishamon en node-red dit nog niet goed onderzocht. Gister de Heisha binnen gekregen en veel gelezen, vanmorgen netjes aangesloten en kom inderdaad mooi uit op de heisa monitor pagina. Daar verbonden met de wifi, alles top.

Nu de vraag: hoe krijg ik de WP gestart vanuit Heisha monitor zodat ik in elk geval de vloer weer iets kan stoken? Ik heb al geprobeerd de rules te gebruiken zoals in het andere topic beschreven maar hij lijkt daar niets mee te doen.

Zo ziet het dashboard eruit: alle waardes staan op 0 (lijkt mij niet gek aangezien de WP uit staat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMO_-KCic7mAtBK8J3z1ALYAv54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v0NdxCuZkMlKQ3I8j5Gs3Mhc.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen ben ik bezig met een Node-Red, voor de time being maar even draaiend op mijn Macbook. Nu ben ik helemaal nieuw in de wereld van MQTT dus het is redelijk hocus-pocus nog. Dashboard gebruikt van een befaamd topic hier op tweakers maar het duizelt wat ik nu precies waar moet instellen.

Als MQTT broker gebruik ik de Aedis in Node-red maar ik weet niet goed hoe ik kan checken dat de Heisha ook hiermee communiceert. Alles ingevuld maar ook hier geen succes. Ik denk dus dat ik iets heel obvious mis maar ik kom er zo 1,2,3 niet achter wat. Heeft iemand een idee of is de WP gewoon stuk (dat is namelijk ook nog een mogelijkheid...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
daar heb je geen mqtt voor nodig, kan handig via een http request op het IP adres van je heishamon:

192.x.x.x/command?SetHeatpump=1

tenzij je Heishamon nog helemaal niet communiceert met de warmtepomp, dan werkt dat natuurlijk ook niet.

[ Voor 34% gewijzigd door timterhorst op 21-01-2024 12:51 ]

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:17
@Mauritio

De warmtepomp moet ook werken zonder Heishamon of Node-Red. Wat gebeurt er als je de warmtepomp inschakelt op het bedieningspaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
Binifada schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:18:
@Mauritio

De warmtepomp moet ook werken zonder Heishamon of Node-Red. Wat gebeurt er als je de warmtepomp inschakelt op het bedieningspaneel?
Dat is nu net het probleem, de controller is waarschijnlijk kapot. (WP heeft 2 maanden zonder issues gedraaid).
Zoek dus nu een 'quick' fix tot ik een nieuwe controller heb.
timterhorst schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:34:
daar heb je geen mqtt voor nodig, kan handig via een http request op het IP adres van je heishamon:

192.x.x.x/command?SetHeatpump=1

tenzij je Heishamon nog helemaal niet communiceert met de warmtepomp, dan werkt dat natuurlijk ook niet.
Hij geeft dan aan:
Set heat pump state to 2

Lijkt verder niets te doen ;(

[ Voor 33% gewijzigd door Mauritio op 21-01-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Laatst online: 14-09 13:18
Dat is ook de response die ik krijg, dus dat is goed. (meerdere parameters hebben verrassende nummering van statussen, maar dat maakt verder niet uit).

Helpdesk tip #1 ("heeft u 'm al een keer uit en aan gezet?") heb je natuurlijk al gedaan. Je kan even het frontpaneel losmaken en checken of de controleledjes branden op het PCB?

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Mauritio schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:35:

Zo ziet het dashboard eruit: alle waardes staan op 0 (lijkt mij niet gek aangezien de WP uit staat).
Hij ontvangt helemaal niks. Dus dan kan heishamon ook hem niet aansturen. Ik vrees dat er meer aan de hand is.

Overigens een power cycle van de warmtepomp kan eventueel nog wel helpen. Als je dan nog geen waardes ziet in heishamon dan lijkt de hele controller (binnenkant warmtepomp) defect en niet alleen het display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Mauritio schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:16:
[...]

Dat is nu net het probleem, de controller is waarschijnlijk kapot. (WP heeft 2 maanden zonder issues gedraaid).
Zoek dus nu een 'quick' fix tot ik een nieuwe controller heb.

[...]

Hij geeft dan aan:
Set heat pump state to 2

Lijkt verder niets te doen ;(
Ik weet 't niet 100% zeker maar ik dacht begrepen te hebben dat de WP gewoon helemaal niet zonder aangesloten controller werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
thehog schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Overigens een power cycle van de warmtepomp kan eventueel nog wel helpen. Als je dan nog geen waardes ziet in heishamon dan lijkt de hele controller (binnenkant warmtepomp) defect en niet alleen het display.
timterhorst schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:40:

Helpdesk tip #1 ("heeft u 'm al een keer uit en aan gezet?") heb je natuurlijk al gedaan. Je kan even het frontpaneel losmaken en checken of de controleledjes branden op het PCB?
Helaas al gedaan, groene led brand op het PCB in de WP en ook op de Heishamon. Controller is geen led brandend, daarom ook de eerste indruk dat de controller stuk is.

Ben inderdaad bang dat het WP PCB kapot is en niet alleen de controller; output op de controller is 14V constant maar zou volgens het andere forum ook moeten wisselen.

Controller is opgestuurd en zal door DHPS worden onderzocht... Ik vermoed dat het PCB in de WP ook vervangen gaat worden.. Tot die tijd een koud huis. :'( SWW gaat via de spiraal op 2.7KW dus we kunnen in elk geval douchen

[ Voor 9% gewijzigd door Mauritio op 22-01-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
@Mauritio heb je het vinkje weg gehaald bij read only in de Heishamon? Kijk je makkelijk overheen en staat standaard aangevinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Mauritio Zonder bedieningspaneel werkt de wp helaas niet, hij geeft dan error H76 en gaat uit.
Werkt HeishaMon nog dan zou je deze error moeten zien.

Ik ben geen held in programmeren, nu ik op mijn opentherm thermostaat de buiten temperatuur op 0 zie staan wil ik daar graag een gemeten waarde laten zien :)
Die van de thermostaat is denk ik outsideTemp en de wp kent TOP14 Outside_Temp.
Hoe krijg ik de waarde van TOP14 op de thermostaat?

Zoiets basics zou eigenlijk in de settings moeten kunnen, eventueel heb ik een 18B20 in de wp die deze waarde meet.
Het zelfde voor het vlam symbool (flameState), die zou je bij een draaiende wp willen zien.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roeland
@Speedy-Andre plak het volgende in de rules:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
on @compressor_freq then
  if @compressor_freq == 0 then
    ?flameState = 0;
  else
    ?flameState = 1;
  end
end

on @Outside_Temp then
  ?outsideTemp = @Outside_Temp;
end

Dit pakt de waarde van de wp en pushed die naar de thermostaat. Aanname: je hebt een OT thermostaat aangesloten op heishamon en draait een recente de versie van heishamon.

[ Voor 17% gewijzigd door Roeland op 27-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Roeland schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:59:
@Speedy-Andre plak het volgende in de rules:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
on @compressor_freq then
    ?flameState = 0;
  else
    ?flameState = 1;
  end
end

on @Outside_Temp then
end

Dit pakt de waarde van de wp en pushed die naar de thermostaat. Aanname: je hebt een OT thermostaat aangesloten op heishamon en draait een recente de versie van heishamon.
Dit soort eenvoudige rules zouden ergens te vinden moeten zijn, ze werken _/-\o_

De volgende kan de Honeywell Touch modulation thermostaatfunctie worden als vervanging van de controller die nu de wp schakelt omdat dan de pomp tenminste uit gaat als hij niet stookt.
Ze hangen naast elkaar dus de temperatuurmeting is vergelijkbaar op de vele digits achter komma na van de Honeywell.

Ik neem aan dat ik de wp niet kan vertellen dat hij de Honeywell mag gebruiken dus dan zal hij op WAR moeten staan en kan alles met rules worden gedaan.
De winst zit hem in de kleinere hysterese en nauwkeurige meting, geen idee of het programma van de Honeywell te gebruiken is want die stuurt modulerend en dat hoeft nu niet.

Ik heb daarnaast Node Red draaien vanwege het dashboard waarmee ik de wp eventueel kan bedienen maar voor nu geeft ie de status weer.
Ook Domoticz heeft een plugin zodat ik aardig wat kan loggen maar ik heb het verbruik en de 'productie' nog niet werkend omdat hij de veranderde benaming (power ipv energy) niet kent.
HA draait ook maar die ziet de HeishaMon vaker niet dan wel via mqtt, dat geldt ook voor de cloud die kennelijk 1x inloggen wel genoeg vindt.

De DHW functie zou n principe kunnen werken, maar omdat ik dat via een wpb spiraal doe is dat meer een back-up voorziening dan iets wat ik vaak al gebruiken.
Een test wees wel uit dat ik er aardig wat tijd mee win, de wp kan immers 3x meer vermogen erin stoppen maar hij stopt bij 55C als je geen element gebruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-09 19:52
Heeft iemand de Heishamon werkend gekregen met een NEST thermostaat?
Ik ben er vandaag mee aan het stoeien, maar ik krijg geen data via Opentherm.
Na een reset staat de waarde van roomtemp en setpoint kort op 20 (klopt overigens niet met de werkelijkheid) en gaan even later naar 0.

De Nest V3 thermostaat heb ik op Opentherm staan. Deze gaf eerst een error, maar na een tijdje wou die wel verbinden/verdween de error.

In het Heishamon log zie ik wel vaak Request Invalid

Sat Jan 27 15:32:14 2024 (366908): OpenTherm: Received CH set boundaries request
Sat Jan 27 15:32:14 2024 (367201): OpenTherm: Read request DHW setpoint
Sat Jan 27 15:32:15 2024 (367494): OpenTherm: Read request Max Ta-set setpoint
Sat Jan 27 15:32:15 2024 (367788): OpenTherm: Received status check: 0, CH: 0, DHW: 0, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 15:32:15 2024 (367790): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 15:32:15 2024 (368080): OpenTherm: Received read slave config
Sat Jan 27 15:32:16 2024 (368338): OpenTherm: Request invalid!
Sat Jan 27 15:32:16 2024 (369266): OpenTherm: Request invalid!
Sat Jan 27 15:32:17 2024 (370229): OpenTherm: Received read boiler flow temp (outlet)
Sat Jan 27 15:32:18 2024 (370522): OpenTherm: Received read DHW temp
Sat Jan 27 15:32:18 2024 (370781): OpenTherm: Request invalid!

Zowel de heishamon en de heatlink zijn geplaatst IN de warmtepomp. De Opentherm kabel is een stukje UTP van 20cm. (doorgemeten en is ok)

[ Voor 4% gewijzigd door Foofur op 27-01-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Dit soort eenvoudige rules zouden ergens te vinden moeten zijn, ze werken _/-\o_
Panasonic Warmtepompen besturen via Heishamon Rules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ja mooi topic maar de flameState zie ik alleen in lange lappen code staan en outsideTemp idem :P
Kleine geïsoleerde functies zie ik bijna nergens maar die heb ik nu toch.
Dit soort korte code is fijn om er mee vertrouwd te raken, die lange lappen bezorgen me koppijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Foofur schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:45:
Heeft iemand de Heishamon werkend gekregen met een NEST thermostaat?
Ik ben er vandaag mee aan het stoeien, maar ik krijg geen data via Opentherm.
Na een reset staat de waarde van roomtemp en setpoint kort op 20 (klopt overigens niet met de werkelijkheid) en gaan even later naar 0.

De Nest V3 thermostaat heb ik op Opentherm staan. Deze gaf eerst een error, maar na een tijdje wou die wel verbinden/verdween de error.

In het Heishamon log zie ik wel vaak Request Invalid

Sat Jan 27 15:32:14 2024 (366908): OpenTherm: Received CH set boundaries request
Sat Jan 27 15:32:14 2024 (367201): OpenTherm: Read request DHW setpoint
Sat Jan 27 15:32:15 2024 (367494): OpenTherm: Read request Max Ta-set setpoint
Sat Jan 27 15:32:15 2024 (367788): OpenTherm: Received status check: 0, CH: 0, DHW: 0, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 15:32:15 2024 (367790): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 15:32:15 2024 (368080): OpenTherm: Received read slave config
Sat Jan 27 15:32:16 2024 (368338): OpenTherm: Request invalid!
Sat Jan 27 15:32:16 2024 (369266): OpenTherm: Request invalid!
Sat Jan 27 15:32:17 2024 (370229): OpenTherm: Received read boiler flow temp (outlet)
Sat Jan 27 15:32:18 2024 (370522): OpenTherm: Received read DHW temp
Sat Jan 27 15:32:18 2024 (370781): OpenTherm: Request invalid!

Zowel de heishamon en de heatlink zijn geplaatst IN de warmtepomp. De Opentherm kabel is een stukje UTP van 20cm. (doorgemeten en is ok)
Ik heb het zelf nog niet met een Nest geprobeerd maar de foutmeldingen laten wel zien dat er wellicht wat storing op de lijn zit. Kan je eens een ander kabeltje proberen, net wat dikker?

En je zou deze binary ook eens kunnen testen: https://github.com/IgorYb...v3.2.4-beta-OTupdates.bin

Daar heb ik veel meer opentherm ondersteuning in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
Ik zal die firmware eens proberen. De kabel is een 20cm utp kabeltje met vaste kern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

code:
1
2
3
4
5
Sat Jan 27 18:42:21 2024 (10509): OpenTherm: Unknown data ID: 18 (0x00120000)

Sat Jan 27 18:42:48 2024 (37770): OpenTherm: Unknown data ID: 100 (0x80640000)

Sat Jan 27 18:43:06 2024 (56106): OpenTherm: Unknown data ID: 5 (0x00050000)

Deze riedel zie ik elke minuut langs komen, mijn Honeywell Touch modulation spuwt elke seconde data dus nog knap dat de HeishaMon het eruit vist :)

Dit komt er aansluitend uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Sat Jan 27 18:44:51 2024 (160604): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:51 2024 (160605): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:51 2024 (161159): OpenTherm: control setpoint TSet: 10.0000
Sat Jan 27 18:44:52 2024 (161712): OpenTherm: Room setpoint: 20.0000
Sat Jan 27 18:44:52 2024 (162265): OpenTherm: Received read boiler flow temp (outlet)
Sat Jan 27 18:44:53 2024 (162819): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:53 2024 (162820): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:54 2024 (163373): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:54 2024 (163374): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:54 2024 (163926): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:54 2024 (163927): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (164328): New webserver client: 192.168.1.48:52741
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (164492): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (164493): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (164498): Closing webserver client: 192.168.1.48:52741
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (165035): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (165036): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:56 2024 (165604): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:56 2024 (165605): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:56 2024 (166158): OpenTherm: control setpoint TSet: 10.0000
Sat Jan 27 18:44:57 2024 (166732): OpenTherm: Room temp: 20.2891
Sat Jan 27 18:44:57 2024 (167284): OpenTherm: Received read boiler flow temp (outlet)
Sat Jan 27 18:44:58 2024 (167838): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:58 2024 (167839): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:59 2024 (168393): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:59 2024 (168393): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:59 2024 (168946): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:59 2024 (168947): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:45:00 2024 (169501): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:45:00 2024 (169501): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:45:00 2024 (170054): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:45:00 2024 (170055): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0

Op zich werkt het wel en ik kan met een rule het vlammetje en de outdoorTemp weergeven.
Verder nog niets bijzonders, ik ben me aan het verdiepen in hoe ik de thermostaat kan gebruiken zodat ik de functionaliteit van de controller kan overneem en nauwkeuriger kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:09:
code:
1
2
3
4
5
Sat Jan 27 18:42:21 2024 (10509): OpenTherm: Unknown data ID: 18 (0x00120000)

Sat Jan 27 18:42:48 2024 (37770): OpenTherm: Unknown data ID: 100 (0x80640000)

Sat Jan 27 18:43:06 2024 (56106): OpenTherm: Unknown data ID: 5 (0x00050000)

Deze riedel zie ik elke minuut langs komen, mijn Honeywell Touch modulation spuwt elke seconde data dus nog knap dat de HeishaMon het eruit vist :)

Dit komt er aansluitend uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Sat Jan 27 18:44:51 2024 (160604): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:51 2024 (160605): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:51 2024 (161159): OpenTherm: control setpoint TSet: 10.0000
Sat Jan 27 18:44:52 2024 (161712): OpenTherm: Room setpoint: 20.0000
Sat Jan 27 18:44:52 2024 (162265): OpenTherm: Received read boiler flow temp (outlet)
Sat Jan 27 18:44:53 2024 (162819): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:53 2024 (162820): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:54 2024 (163373): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:54 2024 (163374): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:54 2024 (163926): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:54 2024 (163927): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (164328): New webserver client: 192.168.1.48:52741
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (164492): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (164493): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (164498): Closing webserver client: 192.168.1.48:52741
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (165035): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:55 2024 (165036): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:56 2024 (165604): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:56 2024 (165605): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:56 2024 (166158): OpenTherm: control setpoint TSet: 10.0000
Sat Jan 27 18:44:57 2024 (166732): OpenTherm: Room temp: 20.2891
Sat Jan 27 18:44:57 2024 (167284): OpenTherm: Received read boiler flow temp (outlet)
Sat Jan 27 18:44:58 2024 (167838): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:58 2024 (167839): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:59 2024 (168393): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:59 2024 (168393): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:44:59 2024 (168946): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:44:59 2024 (168947): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:45:00 2024 (169501): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:45:00 2024 (169501): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0
Sat Jan 27 18:45:00 2024 (170054): OpenTherm: Received status check: 2, CH: 0, DHW: 1, Cooling, 0, OTC: 0, CH2: 0, SWMode: 0, DHWBlock: 0
Sat Jan 27 18:45:00 2024 (170055): OpenTherm: Send status: CH: 0, Flame:0, DHW: 0

Op zich werkt het wel en ik kan met een rule het vlammetje en de outdoorTemp weergeven.
Verder nog niets bijzonders, ik ben me aan het verdiepen in hoe ik de thermostaat kan gebruiken zodat ik de functionaliteit van de controller overneem en nauwkeuriger kan regelen.
Ik heb alleen ervaring met Honeywell evohome OT thermostaat, ‘t is wel duidelijk dat die niet geschikt is om 1:1 via Heishamon de WP aan te sturen, veel te wispelturig. Mogelijk doet de touch ‘t beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Unknown data ID moet je gewoon negeren. Dat zijn opentherm informatie items van de thermostaat waar heishamon nog niks mee kan/doet (overigens in die beta release dus al iets meer).
Een mooie lijst van data-ids staan hier: https://github.com/rvdbre.../OT-specification2.3b.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
thehog schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Ik heb het zelf nog niet met een Nest geprobeerd maar de foutmeldingen laten wel zien dat er wellicht wat storing op de lijn zit. Kan je eens een ander kabeltje proberen, net wat dikker?

En je zou deze binary ook eens kunnen testen: https://github.com/IgorYb...v3.2.4-beta-OTupdates.bin

Daar heb ik veel meer opentherm ondersteuning in zitten.
Helaas heeft de update niets geholpen..wat ik heel veel zie is "unknown data ID: xx" en Request invalid

ik zal een nieuwe kabel proberen, maar ik betwijfel sterk of dat iets gaat uithalen.

Edit, nieuwe dikkere kabel en de heisamon buiten de warmtepomp plaatsen heeft geen effect.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Ik heb wel een aantal waardes in de heisamon staan, maar geen enkele klopt met de werkelijkheid of veranderen als ik de thermostaat aanpas.

[ Voor 16% gewijzigd door Foofur op 28-01-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Foofur schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Helaas heeft de update niets geholpen..wat ik heel veel zie is "unknown data ID: xx" en Request invalid

ik zal een nieuwe kabel proberen, maar ik betwijfel sterk of dat iets gaat uithalen.

Edit, nieuwe dikkere kabel en de heisamon buiten de warmtepomp plaatsen heeft geen effect.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Ik heb wel een aantal waardes in de heisamon staan, maar geen enkele klopt met de werkelijkheid of veranderen als ik de thermostaat aanpas.
De unknown data ID's zijn zeker niet de oorzaak. Heishamon voldoet aan de minimal requirements voor opentherm. Het is de invalid's die de oorzaak zijn. Informatie komt niet goed over en dat zal de andere kant ook wel op zijn. Kan je eens proberen heishamon los te voeden met bijv. een oude 5v usb lader? En dan ook even los van de warmtepomp (dus alleen 5v voeding en opentherm aan de nest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
Op welke draden dien ik de 5V te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Foofur schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:36:
Op welke draden dien ik de 5V te zetten?
Die kan je op de gnd en 5v aansluiting van de dallas/1wire aansluiten. Ook op de 10-pin header zit een gnd en 5v maar die connector van de 1wire is het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
Net nog even geprobeerd met een losse voeding. (zonder WP aangesloten).
Helaas maakt dit ook geen enkel verschil.

Er komen wel wat waardes door, maar deze kloppen niet, ze veranderen we adhv de stand van de thermostaat. Maar ik kan er geen patroon in herkennen. Roomtemp staat op -108 of 0 of 20 of iets in de buurt (geen van alle goed)
RoomtempSet gaat van 1,25 naar 20 of 0,02 of reageert helemaal niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0diJzQ03MKAu_r4HImnQh-pkK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VzrCuanTYdsj3TC4R2EEsXo5.png?f=fotoalbum_large

De enige die soms wel goed lijkt te reageren is de chEnable. Die gaat op enabled wanneer de thermostaat op warmtevraag gaat.

Krijg op de thermostaat ook soms de error "Deze thermostaat kan deze apparatuur niet goed bedienen" in beeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Foofur op 28-01-2024 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Tja dat moet dan echt wel te maken hebben met slecht ontvangst op 1 of andere manier. Error correctie/detectie in opentherm is niet zo best dus daarom kunnen soms de waardes nergens op lijken.

Of dit nou door de Nest komt of door heishamon weet ik niet maar feit is wel dat andere thermostaten gewoon goed werken. Zal ik je anders nog eens een 2e heishamon opsturen (zo ja, stuur me in DM even je tindie order nummer)? Wellicht heb je gewoon een slechte productie. Of heb je hem werkend getest met een andere opentherm thermostaat?

En vertel me anders ook even je exact type nest thermostaat. Misschien dat ik voor de test even 1tje van markplaats haal.

[ Voor 10% gewijzigd door thehog op 28-01-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
Bedankt voor je aanbod, maar ik zal morgen/dinsdag nog een ding testen.
Ik heb namelijk mijn NEST gereset en de verbinding met de heatlink duurde erg, erg lang. (Lukte uiteindelijk wel). Maar deze verbinding is ook draadloos dus misschien zit in deze verbinding wel de storing.
Met aan/uit werkte het steeds prima, maar misschien is de verbinding te slecht voor OT.

Ik heb een NEST V3. maar las hier op Tweakers wel iemand anders die het werkend heeft, dus het zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Foofur schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:31:
Bedankt voor je aanbod, maar ik zal morgen/dinsdag nog een ding testen.
Ik heb namelijk mijn NEST gereset en de verbinding met de heatlink duurde erg, erg lang. (Lukte uiteindelijk wel). Maar deze verbinding is ook draadloos dus misschien zit in deze verbinding wel de storing.
Met aan/uit werkte het steeds prima, maar misschien is de verbinding te slecht voor OT.

Ik heb een NEST V3. maar las hier op Tweakers wel iemand anders die het werkend heeft, dus het zou moeten kunnen.
Ja laat maar even weten. Lijkt mij dat de heatlink de communicatie doet en dat de verbinding tussen nest en heatlink (wireless) een eigen protocol is. Maar misschien ook wel niet en is de heatlink simpel een wireless naar wired bridge en gaat de protocol gewoon over de wireless link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:17
Ter informatie. Ik heb de draadloze Emos P5616OT in gebruik. En het werkt perfect door verschillende muren heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kroontje03 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:08:
Na een herstart van mijn modem heb ik het probleem dat mijn Heishamon blijft reconnecten met mijn mqtt broker, hierdoor loopt het geheugen van Heishamon vol en reboot hij.

Via de heishamon monitor kan er (bijna) niet bij, vermoedelijk door dat hij zo druk bezig is.
De homepagina kan ik af en toe bereiken maar kom niet verder naar settings of logging bijvoorbeeld.

In de Mosquitto logging zie ik steeds deze regel:
New client connected from 192.168.2.14:51995 as HeishaMon (p2, c1, k5, u'mqtt-user').
2023-08-31 10:24:22: Client HeishaMon has exceeded timeout, disconnecting.

Wat ik al gebprobeerd heb:
Modem reboot.
NUC die HA host met mosquitto, gereboot (statisch ip).
Heishamon, reboot en stroomloos gemaakt.

Iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik het oplos?

Heishamon dashboard:
Wifi signal: 84%
Memory free: 22% (loopt snel terug naar 0% naar een reboot)
Correct received data: 100%
MQTT reconnects: 16
Uptime: 0 days 0 hours 13 minutes 24 seconds
Blast from the past, maar had je dit nog op kunnen lossen? Loop tegen exact hetzelfde probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het hoort misschien niet helemaal hier maar toch ...
Ik heb in de rules dit staan en meer niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
on @compressor_freq then
    ?flameState = 0;
  else
    ?flameState = 1;
  end
end

on @Outside_Temp then
end

Ik zie regelmatig dat de buitentemperatuur op de thermostaat 0 aangeeft en dat zie ik dan ook in het OT menu waaruit ik concludeer dat de rule nog actief is.
Wat kan de oorzaak zijn van het niet ophalen van de buitentemperatuur die de wp aanlevert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysyC0WvnhPzTqQzJospnKwOp7mo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjIpdkJTUWLPfW5eGxsJDUs0.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFJcRxJXG_PbYw53tXSvqPlpBhU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVMZzQOdAYrCr8tRH7TN4cC2.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier is te zien dat de data nogal onregelmatig binnen komt, echter verstrekt Domoticz deze data en ik zie dat NR af en toe de HeishaMon kwijt is (NR is niet actief, werkt momenteel als een handig dashboard).
Is er een mogelijkheid om de laatst ontvangen data te laten staan tot er weer nieuwe komt?
Ik kijk er niet vaak genoeg op om te zien of het vlammetje hetzelfde probleem heeft, maar dat zou ik eender kunnen oplossen als de laatst gebruikte waarde is te handhaven.

De HeishaMon zit met de meebestelde 5m kabel op de wp en de voeding is stabiel 4,87V.

Verder zitten er 3 1-wire sensors aan en een Honeywell Touch modulation thermostaat.
Eventueel zou ik een andere buitentemperatuur sensor vanuit Domoticz kunnen gebruiken als ik weet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Blast from the past, maar had je dit nog op kunnen lossen? Loop tegen exact hetzelfde probleem aan.
De mijne doet dit ook continu:

Memory free: 60%
Correct received data: 94%
MQTT reconnects: 382
Uptime: 1 day 0 hours 51 minutes 24 seconds

Het geheugen loopt niet echt vol, maar de webpagina is wel traag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kroontje03
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-09 20:25
bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Mijn wifi ingesteld op 2,4ghz only loste het bij mij op. Zodra de verbinding dan stabiel tot stand is gebracht kan ik gewoon weer terug switchen naar 2,4ghz + 5ghz modus en blijft heishamon normaal werken. Kan wel verschillen per modem /accespoint denk ik of dit terug switchen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Kroontje03 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Mijn wifi ingesteld op 2,4ghz only loste het bij mij op. Zodra de verbinding dan stabiel tot stand is gebracht kan ik gewoon weer terug switchen naar 2,4ghz + 5ghz modus en blijft heishamon normaal werken. Kan wel verschillen per modem /accespoint denk ik of dit terug switchen werkt.
Ah ja goeie! Standaard wordt aangeraden om je SSID voor 2.4GHz en 5GHz hetzelfde in te stellen, maar dan kan je dus dit soort gedoe krijgen. Dat verklaar waarschijnlijk ook de vele problemen met de CZ-TAW1 enzo. (en andersom verklaart dat waarom een aantal mensen nooit problemen hebben met de CZ-TAW1 of met Heishamon wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
Ik heb mijn Panasonic 9J besteld en ben nu bezig met de lijst van benodigde spullen. Uiteraard staat Heisamon bovenaan. Ik wil een kWh meter installeren en die aansluiten op de S0 input van Heisamon. Ik heb gelezen dat daar 2 ingangen voor zijn die via MQTT worden gepubliceerd in deze topics:

code:
1
2
3
4
5
6
panasonic_heat_pump/s0/Watt/1
panasonic_heat_pump/s0/Watt/2
panasonic_heat_pump/s0/Watthour/1
panasonic_heat_pump/s0/Watthour/2
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2

Mijn plan in om de ORNO WE-516 3-fase kWh meter te gebruiken. Die heeft zowel een puls uitgang als RS485 (modbus). Dat betekent dat Heisamon alleen pulsen krijgt op de 1e S0 ingang. Dat is dan het gecombineerde verbruik van de WP en het backup element. De uitsplitsing kan ik dan alleen maken via de modbus data.

Kan dit zonder problemen? Of gaan er dan berekeningen in Heisamon verkeerd lopen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
RichieB schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:58:
Ik heb mijn Panasonic 9J besteld en ben nu bezig met de lijst van benodigde spullen. Uiteraard staat Heisamon bovenaan. Ik wil een kWh meter installeren en die aansluiten op de S0 input van Heisamon. Ik heb gelezen dat daar 2 ingangen voor zijn die via MQTT worden gepubliceerd in deze topics:

code:
1
2
3
4
5
6
panasonic_heat_pump/s0/Watt/1
panasonic_heat_pump/s0/Watt/2
panasonic_heat_pump/s0/Watthour/1
panasonic_heat_pump/s0/Watthour/2
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2

Mijn plan in om de ORNO WE-516 3-fase kWh meter te gebruiken. Die heeft zowel een puls uitgang als RS485 (modbus). Dat betekent dat Heisamon alleen pulsen krijgt op de 1e S0 ingang. Dat is dan het gecombineerde verbruik van de WP en het backup element. De uitsplitsing kan ik dan alleen maken via de modbus data.

Kan dit zonder problemen? Of gaan er dan berekeningen in Heisamon verkeerd lopen?
Heishamon doet geen berekeningen, die geeft alleen maar door. Dus in jou geval sluit je dan alleen ingang 1 aan en krijg je daar de totale waarde op.
Dit kan later wat lastig zijn voor als je zelf berekening van (compressor) COP wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
RichieB schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:58:
Ik wil een kWh meter installeren en die aansluiten op de S0 input van Heisamon. Ik heb gelezen dat daar 2 ingangen voor zijn die via MQTT worden gepubliceerd.
Mocht je al zigbee spullen hebben, is deze ook een aanrader:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004777816579.html

Ivm zigbee2mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
@Foofur Nee, ik doe zoveel mogelijk bedraad. Dus liever modbus dan zigbee en liever ethernet dan wifi. Ik heb deze kWh meter besteld. Daar heb ik er al meerdere van in gebruik.

[ Voor 51% gewijzigd door RichieB op 12-02-2024 23:19 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Foofur schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Ivm zigbee2mqtt
Oh, die zijn cool! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:01
Foofur schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Ivm zigbee2mqtt
Hmm, is dat een beetje betrouwbaar? Betrouwbare metingen? Maar vooral ook degelijke kwaliteit? Ik vind het wel bijzonder namelijk dat de 6A versie exact net zo duur (of eigenlijk, net zo bizar goedkoop) is als de 63A versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Hathi schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Hmm, is dat een beetje betrouwbaar? Betrouwbare metingen? Maar vooral ook degelijke kwaliteit? Ik vind het wel bijzonder namelijk dat de 6A versie exact net zo duur (of eigenlijk, net zo bizar goedkoop) is als de 63A versie.
Wat is betrouwbare meting en wat is het je waard.
De WP kost een paar duizend euro, heeft geen zigbee en meet onvoorstelbaar onnauwkeurig.

In de comments op ali zag ik dat iemand er eentje had opengemaakt en daarin stond dat er gewoon altijd een 63A relais in zit. Aan de andere kant, waarom zou een 63A uberhaubt duurder moeten zijn dan een 6A? Vanwege die paar mg extra koper erin? En let op, het zijn sowieso GEEN ZEKERINGEN he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:01
Ja, eens wat betreft de meting. Zal ongetwijfeld nauwkeuriger zijn dan de eigen meting van de warmtepomp.

Dat het geen zekering is snap ik. Maar hij kan wel schakelen met een relais. 63A schakelen heeft echt wel flink wat meer impact op zo'n relais dan het schakelen van 6A.
Het schakelen van 63A geeft echt een flinke klap, daar heb je wel degelijk materiaal voor nodig. Voor deze toepassing overigens ook niet relevant natuurlijk, maar dat maakt wel dat ik een beetje wantrouwen heb naar de specs die ze opgeven. Ik zou er niet met enige regelmaat iets mee durven schakelen waar 63A doorheen loopt.
Voor het meten van het stroomverbruik van de warmtepomp is het risico inderdaad niet zo groot en dan is het wel een leuk ding voor die prijs. Ik geeft zelf ook wel de voorkeur aan een modbus meter, maar ik gebruik ook wel Zigbee in huis verder, dus vooral qua prijs maakt dit wel een interessant ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik vermoed dat de rating (6A of 63A) vooral voor de meting is, niet voor het schakelen.

Als we aannemen dat de ADC die de meting doet 12 bit is (zoals op een EPS32), dan kun je bij rating van 63A in stapjes van 4 Watt meten. Niet slecht (als het die resolutie daadwerkelijk haalt); een LED-lamp aan of uit zetten kun je dan net wel/net niet zien. Maar, bij een maximum rating van 16A is dat 0,94 Watt, waardoor de ruis of onnauwkeurigheid veel minder uitmaakt.

Dat gezegd, ik denk niet dat ik 63A door dat ding durf te jagen :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Hathi en @Paul wat ik zei, iemand had zo'n ding open gemaakt en het relais is 63A, ongeacht welk model.
ga er daarbij maar vanuit dat dat chinese amperes zijn dus in de praktijk ~40% daarvan max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
[...]

Betrouwbaar is een MID gecertificeerde kwh meter, daar mag je ook mee factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Ik heb nu 4-5 jaar een Pana H serie, en wil ook met Heishamon beginnen. Is er een complete howto hoe je alles moet installeren op een Raspberry pi? Dus om de Heishamon met Nodered te kunnen monitoren?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
BjornKoster1989 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:33:
Ik heb nu 4-5 jaar een Pana H serie, en wil ook met Heishamon beginnen. Is er een complete howto hoe je alles moet installeren op een Raspberry pi? Dus om de Heishamon met Nodered te kunnen monitoren?

Alvast bedankt
In mijn topic (zie footer) zie je mijn ervaring en links naar de dilverse topics waar ik mijn info vandaan heb. 't Is best een steile leerkurve. Tip: Maak een verslag van jou ervaringen en deel 't hier op Tweakers 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foofur
[...]

De meting zelf vind ik best goed. Tenminste het komt overeen met metingen van anderen.
Ik gebruik hem zelf enkel voor de energie meting. Daarnaast kan het voor bepaalde toepassingen handig zijn dat je hem via zigbee in en uit kan schakelen.
Ik gebruik hem verder niet als zekering. (heb desondanks wel de 16A variant) Voor de veiligheid heb ik er een normale alamat (van een gerenommeerd merk) ervoor zitten.

Kwaliteit kan ik verder weinig over zeggen. Als je het in je handen hebt voelt het niet anders dan een normale automaat. Ik heb ze verder nu ongeveer 3 maanden in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Foofur schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:58:
[...]

Ik gebruik hem verder niet als zekering. (heb desondanks wel de 16A variant) Voor de veiligheid heb ik er een normale alamat (van een gerenommeerd merk) ervoor zitten.
Voor anderen die daaruit zouden kunnen opmaken dat deze wel als zekering gebruikt zou kunnen worden: nee dat kan niet. Het is geen zekering, alleen een meter+schakelaar. (de aanduiding van bv 16A is daarom wellicht verwarrend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

Ik had al eens eerder wat gemeld, de WiFi is werkelijk dramatisch.
Ondertussen heb ik zelfs een nieuwe AP opgehangen in de garage direct onder de WP - ongeveer 5m. afstand
heb (Ubiquiti) in een Mesh bedraad (2.4 & 5) verdeeld over 3 AP's

Alle devices werken perfect, maar de Heishamon ... oei oei
het lijkt zelfs sinds enkele maanden erger te zijn dan eerst (mist vaak zelfs de schedule triggers hierdoor)

- rescan van kanalen uitevoerd;
- heishamon op een ander SSID gezet;

IS het kwestie van een defect? of zal ik hem toch naar binnen moeten verplaatsen (ik heb een CAT5e kabel klaar liggen al bij de WP, daar kan ik iets mee eventueel)

Een kleine greep:
19/02 19:20:09 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 19:20:06 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 19:15:03 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 19:14:59 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 19:14:01 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 19:13:55 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 19:10:28 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 19:10:11 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 19:10:02 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 19:09:23 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 19:08:05 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 19:06:15 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 19:05:31 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 19:05:22 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 19:02:18 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 19:02:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 18:57:09 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 18:57:06 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 18:56:34 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 18:55:02 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 18:54:35 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 18:54:29 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 18:54:01 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 18:53:06 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 18:52:52 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 18:51:02 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
19/02 18:50:48 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
19/02 18:50:24 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:08
Crazy- schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:30:
Ik had al eens eerder wat gemeld, de WiFi is werkelijk dramatisch.
Ondertussen heb ik zelfs een nieuwe AP opgehangen in de garage direct onder de WP - ongeveer 5m. afstand
heb (Ubiquiti) in een Mesh (2.4 & 5) verdeeld over 3 AP's

Alle devices werken perfect, maar de Heishamon ... oei oei
het lijkt zelfs sinds enkele maanden erger te zijn dan eerst (mist vaak zelfs de schedule triggers hierdoor)

- rescan van kanalen uitevoerd;
- heishamon op een ander SSID gezet;

IS het kwestie van een defect? of zal ik hem toch naar binnen moeten verplaatsen (ik heb een CAT5e kabel klaar liggen al bij de WP, daar kan ik iets mee eventueel)

Een kleine greep:

[...]
Ik ondervind geen problemen met de Heishamon en ik heb ook een unifi setup (niet mesh, maar bedraad). Destijds voor bv. mijn airco wifi modules heb ik al de optie Fast Roaming uit moeten zetten voor mijn IoT netwerk. Bovendien heeft mijn IoT netwerk een verborgen SSID en is hij alleen 2.4GHz.
Wellicht dat dat nog kan helpen.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

cerebrum schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:37:
[...]

Ik ondervind geen problemen met de Heishamon en ik heb ook een unifi setup (niet mesh, maar bedraad). Destijds voor bv. mijn airco wifi modules heb ik al de optie Fast Roaming uit moeten zetten voor mijn IoT netwerk. Bovendien heeft mijn IoT netwerk een verborgen SSID en is hij alleen 2.4GHz.
Wellicht dat dat nog kan helpen.
Hmm een specifieke WLAN voor IoT op 2.4 is niet eens een gek idee misschien ! ga ik eens mee aan de slag

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
@Crazy- hier ook Unifi (bedraad), merkte dat Heishamon niet perse met de meest optimale AP verbinding maakte. Apart wlan op gewenst AP ingesteld en dat hielp. Geloof dat je tegenwoordig ook een device aan een AP kan koppelen in Unifi. Misschien waard om te controleren. Sindsdien hier nul issues meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Laatst online: 15:33
Ik kwam dit toevallig tegen.
Voor de liefhebbers Heishamon Both + ESP32
https://github.com/salakrzy/HeishaMonBoth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pietjebel10 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:51:
Zo kan het ook, de connectoren op de onderzijde en ik ben wel benieuwd of de cloud en HeishaMon in dit geval tegelijk actief mogen zijn (zonder read-only) want daar meldt hij niets over.
Het schema lijkt dat te suggereren, daar elke connector een eigen Gpio heeft voor Rx en Tx.
Geen OT connector op deze print.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-02-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietjebel10
Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Zo kan het ook, de connectoren op de onderzijde en ik ben wel benieuwd of de cloud en HeishaMon in dit geval tegelijk actief mogen zijn (zonder read-only) want daar meldt hij niets over.
Het schema lijkt dat te suggereren, daar elke connector een eigen Gpio heeft voor Rx en Tx.
Geen OT connector op deze print.
Heb een paar vragen neergelegd in Polen, wachten even af. Lijkt mooie ontwikkeling, doorgeborduurd op de originele versie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Ja dit werkt zeker. Ooit ook van plan geweest om te bouwen maar nooit genoeg behoefte gemerkt. Ik was al van plan om samen met hem dit nu nu wel verder uit te werken. Moet alleen weer even tijd vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Die kwam ik ooit ook tegen, maar zelf nog geen tijd gehad om te kijken hoe ik daarop zou kunnen overstappen. Wellicht is het mogelijk om een combi-verzending van meerdere pcb's te maken vanuit Polen naar NL? https://github.com/salakrzy/HeishaMonBoth/issues/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
sjimmie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:17:
[...]

Die kwam ik ooit ook tegen, maar zelf nog geen tijd gehad om te kijken hoe ik daarop zou kunnen overstappen. Wellicht is het mogelijk om een combi-verzending van meerdere pcb's te maken vanuit Polen naar NL? https://github.com/salakrzy/HeishaMonBoth/issues/5
Ik heb inmiddels contact gehad met de producent in Polen.
Enige opmerkingen van hem:
It works parallelly if you have connected CZTAW1.
ESP32 has 3 hardware Serial ports. ESP8266 has only 1.5 hardware UART port and this is reason why is impossible work parallelly witch CZTAW and HA.
HeishamonBoth also can work as standalone, controlled by HA or NodeRED.
Ik gebruik hem standalone voordelen zijn dan denk ik de stabiliteit, snelheid en de betere wifi verbinding.
Deze borden kunnen bestelt worden rechtstreeks in Polen assembled and programmed. Zie adres op github.
Misschien moeten een combi opzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 14:53
Dit ziet er interessant uit :) als ik het goed begrijp zit de ESP32 tussen de Panasonic en de cloud module in. Een soort "man in the middle" tool. In dat geval snap ik wel dat het mogelijk kan zijn om zowel vanuit MQTT als de panasonic cloud de warmtepomp te bedienen. Want als ik vanuit MQTT een wijziging in de setting zou doorvoeren, dan zal de cloud module het dan interpreteren alsof ik iets in via het display ingesteld zou hebben.

Ben alleen wel benieuwd in de hoeverre dit altijd goed gaat. Zo kan je instellingen aanpassen via Heishamon die je via het display alleen zou kunnen veranderen als de warmtepomp uit staat. Of als de cloud module dit zelf zou doen. Maar accepteert de cloud module het dat de warmtepomp zelf instellingen veranderd op momenten dat het dus eigenlijk niet zou kunnen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thehog
Ik ga van het weekend wel even met hem schakelen om snel wat naar nederland te krijgen en de huidige heishamon te upgraden naar heishamonboth. Als je wil kan je uiteraard zelf ook met hem dingen regelen maar ik zou het erg fijn vinden dat hij gewoon bijdraagt aan de ontwikkeling en dat hij de levering van heishamon in polen en omgeving doet.

Ik ga dus dan ook de huidige heishamon pcb upgraden naar de esp32 en de 2e connector. Werd wel eens tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
thehog schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:13:
Ik ga van het weekend wel even met hem schakelen om snel wat naar nederland te krijgen en de huidige heishamon te upgraden naar heishamonboth. Als je wil kan je uiteraard zelf ook met hem dingen regelen maar ik zou het erg fijn vinden dat hij gewoon bijdraagt aan de ontwikkeling en dat hij de levering van heishamon in polen en omgeving doet.

Ik ga dus dan ook de huidige heishamon pcb upgraden naar de esp32 en de 2e connector. Werd wel eens tijd :)
Geweldig! Ik draai nu alleen met Heishamon maar wilde eigenlijk toch wel die cloudadapter een x aan de praat krijgen al was 't maar ivm mogelijk garantieafhandeling. Super als beide naast elkaar kunnen met ook aansturing vanaf beide kanten. Neem je OT dan ook mee :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
blb4 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:33:
[...]

Geweldig! Ik draai nu alleen met Heishamon maar wilde eigenlijk toch wel die cloudadapter een x aan de praat krijgen al was 't maar ivm mogelijk garantieafhandeling. Super als beide naast elkaar kunnen met ook aansturing vanaf beide kanten. Neem je OT dan ook mee :)?
Ja is wel de bedoeling dan
Pagina: 1 ... 23 ... 36 Laatste