Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zou dat een basis kunnen zijn om de HeishaMon met een Esp32 uit te voeren?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
JaCurlyMo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:43:
[...]
Dat zal het zijn. Werkt serial1 dan nog wel?
Ik zal binnenkort een keer een poging doen om de code naar esp32 te porteren. Uiteindelijk zal de esp8266 toch niet meer te leveren zijn dus ergens is het wel een keer nodigSpeedy-Andre schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:50:
Ik heb een Esp32 setup voor Panasonic airco's gezien, https://github.com/DomiStyle/esphome-panasonic-ac.
Zou dat een basis kunnen zijn om de HeishaMon met een Esp32 uit te voeren?
Ook met mijn seriële kabels volledig losgekoppeld werkt het niet

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 11-11-2023 18:14 ]
Zal je voor de zekerheid een nieuwe opsturen. Ik geloof dat v1.0 gewoon zou moeten werken maar misschien heb je gewoon een doaCurlyMo schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:13:
[...]
Ook met mijn seriële kabels volledig losgekoppeld werkt het nietDit is overigens op een HeishaMon OT v1.0 bord.
Ik kwam deze tegen:thehog schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:36:
[...]
Ik zal binnenkort een keer een poging doen om de code naar esp32 te porteren. Uiteindelijk zal de esp8266 toch niet meer te leveren zijn dus ergens is het wel een keer nodig
https://github.com/salakrzy/HeishaMonBoth
Heb het bekeken en lijkt een mooie oplossing om de cloud functie ook te kunnen behouden.
Ipv esp32 zou ik graag een esp32s3 zien, welke wat vlotter reageert (te zien bij het uploaden van code)
Ik heb van mijn cn105 mitsubishi avontuur nog veel connectors en stekkers + aders over.
Ik ga er niet meer mee verder. interesse?
:strip_exif()/f/image/85dwiKenLLfVEHxATXrn6eiT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij eerder de wt32-s1 (ivm de wt32-eth01); een ESP32 is al stukken sneller dan een ESP8266, en ik zou HeisaMon graag bedraad gebruiken. De nieuwe features van de S3 (Bluetooth 5, USB OTG) worden door HeisaMon niet gebruikt.AUijtdehaag schreef op maandag 13 november 2023 @ 05:30:
Ipv esp32 zou ik graag een esp32s3 zien, welke wat vlotter reageert
Ik weet niet goed in hoeverre de wt32-s1 afwijkt van een echte ESP32, Olimex en Liligo hebben ook versies met echte ESP32's (en POE, al lijkt me dat niet nodig aangezien de warmtepomp 5V levert).
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Thats the spirit
AUijtdehaag in "Warmtepomp koelt / verwarmd niet. Storing met thermostaat?"
Maar ik laat het liever aan anderen nu over, kost mij teveel zo een nieuw moederbord.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2023 09:31 ]
Mee eens, hier ook liever een bedrade versie ipv via WiFi (mogelijkheid tot beide is dikke prima vanzelf). Dan kan heishamon netjes in de WP gemonteerd worden en dan kabeltje daarheen ipv zoals het nu zit met een +-10m kabel aan de WP print zodat de heishamon in bereik van een wifi acces point kan liggen (+ stabiliteits bonus punten).
Ik ben zeer content met de huidige situatie waarbij een groep tweakers tot een puik en goed werkend product komt dan dat ik zelf alles moet ontdekken. Het is één onderdeel in een veel grotere groep aan aan te sturen actuatoren en mijn tijd is gelimiteerd (al was het maar ivm mijn eigen verwachte levensduursjimmie schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:18:
Een beetje tweaker pakt gewoon zelf een esp32 naar keuze en bakt daar zelf wat mee.
@thehog Mocht er de vraag naar zijn, elektronica ontwerp is deels mijn werk. Ik zou evt kunnen assisteren met het ontwerpen van een nieuwe/aangepaste print.
Absoluut. Maar helaas zit ik nog altijd midden in een verbouwing en doet de warmtepomp het net een week. Er zijn al een aantal WT32-ETH01 modules onderweg, net als connectoren (op de Github staat precies welke ik hebben moet, huldesjimmie schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:18:
Een beetje tweaker pakt gewoon zelf een esp32 naar keuze en bakt daar zelf wat mee.
Maar als er dan toch "officieel" geport wordt dan noem ik graag mijn feature request; die staan er wel meer in het topic
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| return { on = { devices = { 'KamerAchter' } }, execute = function(domoticz) local Sensor = domoticz.devices('WoonKamer') if Sensor.temperature <= 19.90 then domoticz.devices('Heishamon - Heatpump_State').switchOn() elseif Sensor.temperature >=20.30 then domoticz.devices('Heishamon - Heatpump_State').switchOff() end end } |
[ Voor 37% gewijzigd door klump4u op 13-11-2023 15:42 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik ga kijken zodra ik er even voor kan ga zitten. Kan wel even tijdje duren door andere verplichtingenCurlyMo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:55:
@thehog Kan jij helpen met het testen van PR 121? Ik heb alles gedaan wat ik redelijkerwijs kan, maar krijg de crashes niet gereproduceerd. Met alle rules van @blb4, de Honeywell OT thermostaat verbonden en twee DS18B20 krijg ik geen crashes, @blb4 wel.
En dat is een week, twee weken, maand? Afhankelijk van hoe lang het duurt pak ik zelf ook weer wat andere projectjes op.thehog schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:55:
[...]
Ik ga kijken zodra ik er even voor kan ga zitten. Kan wel even tijdje duren door andere verplichtingen
Dit model komt nog niet voor in de lijst op https://github.com/IgorYb...blob/main/HeatPumpType.md
Kan ik met deze serie de Heishamon bestellen met de verwachting dat alles gewoon werkt? Of moet ik daarvoor na inbedrijfstelling nog data aanleveren? En hoe of waar vind ik die bytes?
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Werkt gewoon, want het is een K-serie en die zijn werkend getest.Hieke schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:53:
Sinds een dag een Panasonic WP (9 kW) in de garage klaar staan voor installatie. Het zijn een WH-ADC0309K3E5 en als buitenunit de WH-UDZ09KE5.
Dit model komt nog niet voor in de lijst op https://github.com/IgorYb...blob/main/HeatPumpType.md
Kan ik met deze serie de Heishamon bestellen met de verwachting dat alles gewoon werkt? Of moet ik daarvoor na inbedrijfstelling nog data aanleveren? En hoe of waar vind ik die bytes?
Als die niet op de lijst staat betekend alleen maar dat ergens in de lijst van waardes heishamon zegt 'unknown model' maar dat heeft functioneel niks te betekenen. Is alleen maar een gimmick eigenlijk dus
Als je graag wel je model nummer wil zien daar geef dan even de output van http://heishamon.local/debug door
[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 17-11-2023 22:56 ]
Toch handig om te weten welke modelnummers je hebt zonder naar apparatuur te moeten lopen. Van buiten leren is zo zinloos.
Zodra de boel draait zal ik je informeren zodat je de lijst kunt aanvullen en ik kan updaten.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
Hierop terugkomende. Heb de afgelopen weken er geen aandacht aan besteed.sjimmie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:21:
[...]
Er zit een fallback mechanisme in, als verbinden met de geconfigureerde wifi niet lukt gaat hij automatisch alsnog in zijn eigen AP modus. Zoals je het vertelt krijg ik het sterke vermoeden dat hij dus wel degelijk goed verbindt met jouw wifi. Dat je hem niet terugvindt is dan wellicht iets anders. Zou je dan helemaal overnieuw beginnen dan zal je weer precies hetzelfde krijgen.
In mijn router is die ook niet gekoppeld. Ook niet zichtbaar als AP. Dus hij zal helemaal gereset moeten worden. Nu zie ik het volgende:
Als ik goed begrijp is het dus 2x achter elkaar, met halve seconde ertussen op resetknop drukken. Maar hoelang moet ik erop drukken? 5sec indrukken, halve seconde niet, weer 5sec indrukken?Factory reset
A factory reset can be performed on the web interface but if the web interface is unavailable you can perform a double reset. The double reset should be performed not too fast but also not too slow. Usually halve a second between both resets should do the trick. To indicate that the double reset performed a factory reset, the blue led will flash rapidly (You need to press reset again now to restart HeishaMon back to normal where a WiFi hotspot should be visible again).
En zodra de blauwe led snelknippers weer reset indrukken. Maar hoelang?
Ben benieuwd, kan ik het komend weekend eens proberen.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Uit mijn aantekeningen, voor wat 't waard is:PASware schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:54:
[...]
Hierop terugkomende. Heb de afgelopen weken er geen aandacht aan besteed.
In mijn router is die ook niet gekoppeld. Ook niet zichtbaar als AP. Dus hij zal helemaal gereset moeten worden. Nu zie ik het volgende:
[...]
Als ik goed begrijp is het dus 2x achter elkaar, met halve seconde ertussen op resetknop drukken. Maar hoelang moet ik erop drukken? 5sec indrukken, halve seconde niet, weer 5sec indrukken?
Heishamon weetjes
Factory Reset: 2 x reset button heel snel achter elkaar
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Voor zulke dingen ga ik altijd gewoon naar de bouwers, op github.PASware schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:54:
[...]
Hierop terugkomende. Heb de afgelopen weken er geen aandacht aan besteed.
[...]
Als ik goed begrijp is het dus 2x achter elkaar, met halve seconde ertussen op resetknop drukken. Maar hoelang moet ik erop drukken? 5sec indrukken, halve seconde niet, weer 5sec indrukken?
Want wat ooit werkte kan in een nieuwe release anders zijn geworden, dus gewoon even op github kijken wat daar nu staat over dat soort dingen.
Niet flauw bedoeld, gewoon om te zorgen dat je het zoekt waar de grootste kans op de werkelijkheid is.
Tussen de 5V en GND meet ik netjes 4.9V door de installatiekabel heen, maar de ds18b20 komt niet tevoorschijn in de Heishamon webinterface. Als ik de ds18b20 zonder de installatiekabel direct op de Heishamon aansluit komt hij wel tevoorschijn op de webinterface.
Heeft iemand ideeen waardoor dit komt, of wat ik nog kan proberen?
Een nieuwe (UTP) kabel trekken is lastig.
Jij brand ik blus! 4.640kW no-zw WH-MDC05J3E5
Volgens de GitHub pagina is deze al aanwezig:Balans schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:37:
4k7 weerstand tussen 5v en de data lijn aangesloten ?
https://github.com/Egyras/HeishaMon#ds18b20-1-wire-support
Tenzij ik het verkeerd interpreteer?
Ik heb dat ook met langere lijnen en plaats de weerstand dan in de buurt van de sensor en niet op de print.ErikKo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:43:
[...]
Volgens de GitHub pagina is deze al aanwezig:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dit zou de tip kunnen zijn die ik zocht!klump4u schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:51:
[...]
Ik heb dat ook met langere lijnen en plaats de weerstand dan in de buurt van de sensor en niet op de print.
Ik heb vrijwel geen verstand van elektronica. Werkt het met 2 weerstanden (1 op de heishamon, 1 in de buurt van de sensor), of moet ik de weerstand van de heishamon verwijderen?
Zou eerst eens met 2 proberen.ErikKo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:06:
[...]
Dit zou de tip kunnen zijn die ik zocht!
Ik heb vrijwel geen verstand van elektronica. Werkt het met 2 weerstanden (1 op de heishamon, 1 in de buurt van de sensor), of moet ik de weerstand van de heishamon verwijderen?
En jawel, Heishamon ziet de sensor! Hartelijk dank @klump4u !
die zit er al op jaErikKo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:43:
[...]
Volgens de GitHub pagina is deze al aanwezig:
Theoretisch zou je nu de input pin van de controller te veel voltage kunnen geven waardoor hij het eerder begeeft maar er zijn zat voorbeelden van ESP8266 die jaren draaien met 5v op een GPIO input ipv 3.3v.
Hoe zou ik dit werkend kunnen krijgen met 3.3V ipv 5V?
Misschien is het de moeite waard om de beschrijving van Heishamon te updaten met de tip om de pullup resistor dichtbij de sensor te plaatsen wanneer hij een lange afstand (>15m) moet overbruggen.
Ter referentie, ik heb hier al 3 zaterdagen aan besteed. De oplossing was super simpel maar daar was ik nooit op gekomen.
Gewoon zo laten is prima hoor.ErikKo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:34:
Ik ben helemaal niet thuis hierin, ik volg simpelweg de instructies.
Hoe zou ik dit werkend kunnen krijgen met 3.3V ipv 5V?
Misschien is het de moeite waard om de beschrijving van Heishamon te updaten met de tip om de pullup resistor dichtbij de sensor te plaatsen wanneer hij een lange afstand (>15m) moet overbruggen.
Ter referentie, ik heb hier al 3 zaterdagen aan besteed. De oplossing was super simpel maar daar was ik nooit op gekomen.
Zou je nog wel even willen proberen om de pull up bij heishamon te plaatsen (maar dan dus 5v ipv de interne 3.3v pull up die je overigens uiteraard laat zitten)? Ben benieuwd of het vooral de 5v data lijn is die helpt of dat het echt gaat om de pull up aan het eind te zetten.
Het weerstandje zit nu bij de Heishamon tussen 5V en 1wire. Dat werkt ook! Maar wel erg onstabiel. Zie ook de logging hieronder. Wellicht is het stabieler met een ander weerstandje?thehog schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:15:
[...]
Gewoon zo laten is prima hoor.
Zou je nog wel even willen proberen om de pull up bij heishamon te plaatsen (maar dan dus 5v ipv de interne 3.3v pull up die je overigens uiteraard laat zitten)? Ben benieuwd of het vooral de 5v data lijn is die helpt of dat het echt gaat om de pull up aan het eind te zetten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [...] Sat Nov 25 13:11:48 2023 (150082): Requesting new 1wire temperatures Sat Nov 25 13:11:48 2023 (150849): Received 1wire sensor temperature (28ff641e9db5fec5): 27.19 [...] Sat Nov 25 13:11:53 2023 (155085): Requesting new 1wire temperatures [...] Sat Nov 25 13:11:58 2023 (160086): Requesting new 1wire temperatures [...] Sat Nov 25 13:12:03 2023 (165088): Requesting new 1wire temperatures Sat Nov 25 13:12:03 2023 (165855): Received 1wire sensor temperature (28ff641e9db5fec5): 26.94 [...] |
1wire is een mooi concept maar 't blijkt bij mij ook niet altijd stabiel. Chinese klonen, lengte bus, structuur bus (ster, ster op afstand, bus met sensoren op gelijke afstand of juist verschillende afstand), type kabel enz, 't kan allemaal invloed hebben. 't is echt soms rommelen om 't werkend te krijgen.ErikKo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:18:
[...]
Het weerstandje zit nu bij de Heishamon tussen 5V en 1wire. Dat werkt ook! Maar wel erg onstabiel. Zie ook de logging hieronder. Wellicht is het stabieler met een ander weerstandje?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [...] Sat Nov 25 13:11:48 2023 (150082): Requesting new 1wire temperatures Sat Nov 25 13:11:48 2023 (150849): Received 1wire sensor temperature (28ff641e9db5fec5): 27.19 [...] Sat Nov 25 13:11:53 2023 (155085): Requesting new 1wire temperatures [...] Sat Nov 25 13:11:58 2023 (160086): Requesting new 1wire temperatures [...] Sat Nov 25 13:12:03 2023 (165088): Requesting new 1wire temperatures Sat Nov 25 13:12:03 2023 (165855): Received 1wire sensor temperature (28ff641e9db5fec5): 26.94 [...]
Dat gezegd hebbende, ik heb 5 1W sensoren aan HeishaMon zitten en die geven geen enkel probleem.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dat gat gewoon goed hoor. Als je geen update ziet betekend het gewoon dat de temperatuur gelijk is gebleven. Misschien kan ik daar wel wat verbetering brengen in de log regelsErikKo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:18:
[...]
Het weerstandje zit nu bij de Heishamon tussen 5V en 1wire. Dat werkt ook! Maar wel erg onstabiel. Zie ook de logging hieronder. Wellicht is het stabieler met een ander weerstandje?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [...] Sat Nov 25 13:11:48 2023 (150082): Requesting new 1wire temperatures Sat Nov 25 13:11:48 2023 (150849): Received 1wire sensor temperature (28ff641e9db5fec5): 27.19 [...] Sat Nov 25 13:11:53 2023 (155085): Requesting new 1wire temperatures [...] Sat Nov 25 13:11:58 2023 (160086): Requesting new 1wire temperatures [...] Sat Nov 25 13:12:03 2023 (165088): Requesting new 1wire temperatures Sat Nov 25 13:12:03 2023 (165855): Received 1wire sensor temperature (28ff641e9db5fec5): 26.94 [...]
Blijkbaar moet de Heishamon rebooten om een nieuwe 1wire sensor op de bus te detecteren. Klopt dat?
Klopt. Alleen bij opstarten worden de sensoren gezochtErikKo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:38:
Ik heb vandaag ook een tweede sensor aangesloten. Die werd niet ontdekt. Alle kabels gecheckt, nog niet gevonden.
Blijkbaar moet de Heishamon rebooten om een nieuwe 1wire sensor op de bus te detecteren. Klopt dat?
Zie deze graph van het LWT, slecht te zien maar de paarse lijnen zijn momenten waarop deze offline registreert. Na restart gelukkig weer stabiel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/viYvEunA1Dt3ncpvEhJFVQLf.png?f=user_large)
Suggesties? SW updaten en weer 2.5 maanden wachten om te debuggen?
Update: kan inderdaad niet uitsluiten dat dat het probleem is
Update 2: toch niet, ontvangst is nu 100%. Heb versie 3.2.3 (Alpha-d3d543f) erop gezet. Gaat toch behoorlijk vaak offline (iig 5 MQTT reconnects in 3 minuten, regelmatig niet bereikbaar via WiFi). Suggesties?
Update 3: memory free daalt hard, dat lijkt weer een reboot te triggeren. Nu versie 3.2 erop gezet, deze lijkt stabieler te draaien (mocht het helpen; het betreft een 7kW J monoblock).
Update 4: Versie 3.2 lijkt iets stabieler, maar geeft ook problemen (43 MQTT reconnects in 90 minuten). Andere MQTT devices geven geen problemen dus broker lijkt niet het probleem (HA Mosquitto). RSSI is om en nabij de -45 dus dat lijkt me ook goed. Memory free was eerder rond de 60% is nu gedaald naar 42%
[ Voor 101% gewijzigd door Roeland op 28-11-2023 11:28 ]
Afgelopen maand de installatie uitgebreid met een 500 liter boiler, maar zou daarbij wat meer controle willen hebben over het gebruik van de tank heater in de boiler zelf.
Middels een schedule laat ik hem dagelijks alleen overdag opwarmen door te schakelen van Heat only naar Heat+DHW. Echter schakelt hij standaard de tank heater bij na de ingestelde vertraging zodra de temperatuur van het tapwater lager is dan de ingestelde doeltemp - dT. Dit is een eigenschap van de Pana, daar is niets anders aan te doen dan deze via de remote uit te schakelen en weer in te schakelen voor aanvang van een sterilisatie run.
@thehog Het zou een zeer welkome functionaliteit zijn om de vrijschakeling van de DHW Heater (TOP58 DHW_Heater_State) met de HeishaMon te kunnen doen. Staat dit op de roadmap en zo ja, wanneer kunnen we die verwachten?
Ik denk niet dat dit kan, aangezien dit vanuit de Panasonic software geregeld wordt.ipoffice schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:16:
@thehog Het zou een zeer welkome functionaliteit zijn om de vrijschakeling van de DHW Heater (TOP58 DHW_Heater_State) met de HeishaMon te kunnen doen. Staat dit op de roadmap en zo ja, wanneer kunnen we die verwachten?
:fill(white):strip_exif()/f/image/tmI5FFaLXu6PUozFDMIRdHU8.png?f=user_large)
Zie de linker kant. De tijd aan kun je wel korter instellen, zodat de DHW Heater eerder aan gaat.
Een ander idee kan zijn om de externe heater los te halen van de Panasonic en met domotica (bv. Zigbee schakelaar) zelf aan en uit te zetten.
[ Voor 16% gewijzigd door BazemanKM op 28-11-2023 21:30 ]
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
De werking van de inschakel vertraging is mij helder; in afwijking op de interne heater van de Pana schakelt deze in nadat deze tijd is verlopen en de temperatuur van de boiler bij aanvang lager was dan de doel temp - dT. De interne heater zal pas bijschakelen nadat hij met de compressor niet meer verder kan verwarmen.BazemanKM schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:28:
[...]
Ik denk niet dat dit kan, aangezien dit vanuit de Panasonic software geregeld wordt.
[Afbeelding]
Zie de linker kant. De tijd aan kun je wel korter instellen, zodat de DHW Heater eerder aan gaat.
Een ander idee kan zijn om de externe heater los te halen van de Panasonic en met domotica (bv. Zigbee schakelaar) zelf aan en uit te zetten.
Dus voor nu heb ik de optie:
- Tank verwarming op internal zetten om te profiteren van deze inschakel karakteristiek, echter lijkt mij de heater in de boiler zelf efficiënter te kunnen verwarmen.
- Middels een slimme stekker de tank verwarming enkel vrijschakelen tijdens een sterilisatie run, al zal daarme de COP berekening voor een reguliere run niet meer kloppen.
Kortom, het zou wenselijk zijn om middels HeishaMon de tank heater te kunnen schakelen zoals je in het Function Setup menu op de remote kunt doen, en deze dan alleen in te schakelen voor aanvang van een geplande sterilisatie run.
Signatures zijn voor boomers.
We zijn nu in december. Al tijd gevonden?thehog schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:55:
[...]
Ik ga kijken zodra ik er even voor kan ga zitten. Kan wel even tijdje duren door andere verplichtingen
HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoringMaasluip schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:56:
Vraagje: kan de HeishaMon en het Panasonic modem tegelijkertijd actief zijn? Panasonic modem zit op CT-CNT, kan de HeishaMon dan op de CN-NMODE?
Nieuwe Heishamon ontvangen (dankjewel @thehog voor de snelle levering en rectificatie van de postcode). Nieuwe Heishamon doet het nu alweer ruim een half uur stabiel (significant langer dan de vorigeRoeland schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:29:
... hoop gedoe ...
Update: @thehog FYI het betreft hardware versie: OT V1.3
[ Voor 8% gewijzigd door Roeland op 01-12-2023 15:44 ]
Heb je toevallig ondertussen uitgevonden hoe de backup heater op afstand aan en uit gezet kan worden?thehog schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:29:
[...]
Hmm zou best kunnen ja. Ook ergens waar hij van 1 naar 2 gaat maar dat is dezelfde 3e en 4e bit. Ik ga eens kijken of dat werkt.
Oehoe, als dat zou kunnen...KappuhH schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:13:
[...]
Heb je toevallig ondertussen uitgevonden hoe de backup heater op afstand aan en uit gezet kan worden?
Hopelijk kan @thehog daar iets over zeggen?
ik ben Opentherm aan het toevoegen aan mijn Heishamon en heb een geschikte thermostaat nodig met Wifi en OT.
Wat kunnen jullie aanbevelen?
Is recent besproken geweest op de Heishamon Slack:KappuhH schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:47:
[...]
Hopelijk kan @thehog daar iets over zeggen?
Jeroen 5:20 PM
@Igor Ybema Could you implement switching the backup heater in service menu? I would like to use that
MiG-41 5:21 PM
no possible to switch it , this is "read only"![]()
Jeroen 5:21 PM
msg.payload = Buffer.from([241, 108, 1, 16, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 105, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0]);
return msg;
I use this to switch between internal and alternative external temperature sensor
Jeroen 5:21 PM
Ah, that's a pity
Jeroen 5:23 PM
Have you tried writing it?
MiG-41 5:25 PM
no ,becuse it is not possible![]()
MiG-41 5:27 PM
Panasonic quesrty is something like 112 bytes , while this is on byte 120
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 09-12-2023 12:54 ]
Dat geldt denk ik ook voor de externe heater (in de boiler)?CurlyMo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:53:
[...]
Is recent besproken geweest op de Heishamon Slack:
[...]
@thehogthehog schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:56:
[...]
Werkt gewoon, want het is een K-serie en die zijn werkend getest.
Als die niet op de lijst staat betekend alleen maar dat ergens in de lijst van waardes heishamon zegt 'unknown model' maar dat heeft functioneel niks te betekenen. Is alleen maar een gimmick eigenlijk dus
Als je graag wel je model nummer wil zien daar geef dan even de output van http://heishamon.local/debug door
Bij deze:
Hier draait nu een WH-ADC0309K3E5 + WH-UDZ09KE5
Dit is de output van de link.
1
2
3
4
5
6
7
| data: 71 C8 01 21 8A EA 01 00 00 00 00 00 00 00 C5 03 01 00 01 00 4C 13 01 00 01 00 01 00 00 00 01 00 data: 00 00 01 00 00 00 01 00 00 00 01 00 01 00 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 FE |
Hij wordt in de Node-RED flow van https://github.com/edterbak/NodeRed_Heishamon_control uiteraard ook nog niet herkend.
Maar er worden nog meer functies niet herkend. Zoals de Heat_Power_Production = -200 en Heat_Power_Consumption = -200. Die wordt in de Heisha monitor en de MQTT-output wel weergegeven. Kun je me aangeven waar dat opgelost moet worden?
Hieronder de data van de Heishamon in MQTT Explorer.
Met name de negatieve waardes roepen vragen op.
Heb het systeem net weer aangezet op deze zachte wintermiddag..
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
| Heatpump_State = 1 Force_DHW_State = 0 Quiet_Mode_Schedule = 0 Operating_Mode_State = 4 Main_Inlet_Temp = 24.75 Main_Outlet_Temp = 29.50 Main_Target_Temp = 30 Compressor_Freq = 68 DHW_Target_Temp = 48 DHW_Temp = 48 Operations_Hours = 38 Operations_Counter = 35 Main_Schedule_State = 0 Outside_Temp = 8 Heat_Power_Production = -200 Heat_Power_Consumption = -200 Powerful_Mode_Time = 0 Quiet_Mode_Level = 0 Holiday_Mode_State = 0 ThreeWay_Valve_State = 0 Outside_Pipe_Temp = 1 DHW_Heat_Delta = -8 Heat_Delta = 5 Cool_Delta = 5 DHW_Holiday_Shift_Temp = -15 Defrosting_State = 0 Z1_Heat_Request_Temp = 30 Z1_Cool_Request_Temp = 0 Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp = 30 Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp = 35 Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp = 15 Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp = -5 Room_Thermostat_Temp = 18 Z2_Heat_Request_Temp = 35 Z2_Cool_Request_Temp = 0 Z1_Water_Temp = -78 Z2_Water_Temp = -78 Cool_Power_Production = -200 Cool_Power_Consumption = -200 DHW_Power_Production = -200 DHW_Power_Consumption = -200 Z1_Water_Target_Temp = 30 Z2_Water_Target_Temp = 35 Error = No error Room_Holiday_Shift_Temp = -15 Buffer_Temp = -78 Solar_Temp = -78 Pool_Temp = -78 Main_Hex_Outlet_Temp = 29 Discharge_Temp = 57 Inside_Pipe_Temp = 24 Defrost_Temp = -128 Eva_Outlet_Temp = 1 Bypass_Outlet_Temp = -128 Ipm_Temp = -128 Z1_Temp = 29 Z2_Temp = -128 DHW_Heater_State = 1 Room_Heater_State = 0 Internal_Heater_State = 0 External_Heater_State = 0 Fan1_Motor_Speed = 660 Fan2_Motor_Speed = 0 High_Pressure = 20.0 Pump_Speed = 3250 Low_Pressure = 0 Compressor_Current = 7.8 Force_Heater_State = 0 Sterilization_State = 0 Sterilization_Temp = 62 Sterilization_Max_Time = 15 Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp = 15 Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp = 10 Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp = 30 Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp = 20 Heating_Mode = 1 Heating_Off_Outdoor_Temp = 24 Heater_On_Outdoor_Temp = 0 Heat_To_Cool_Temp = 15 Cool_To_Heat_Temp = 10 Cooling_Mode = 0 Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp = 35 Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp = 35 Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp = 15 Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp = -5 Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp = 15 Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp = 10 Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp = 30 Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp = 20 Room_Heater_Operations_Hours = 0 DHW_Heater_Operations_Hours = 0 Heat_Pump_Model = 255 Pump_Duty = 122 Zones_State = 0 Max_Pump_Duty = 150 Heater_Delay_Time = 30 Heater_Start_Delta = -4 Heater_Stop_Delta = -2 Buffer_Installed = 0 DHW_Installed = 1 Solar_Mode = 0 Solar_On_Delta = 10 Solar_Off_Delta = 5 Solar_Frost_Protection = 5 Solar_High_Limit = 80 Pump_Flowrate_Mode = 0 Liquid_Type = 0 Alt_External_Sensor = 0 Anti_Freeze_Mode = 1 Optional_PCB = 0 Z1_Sensor_Settings = 0 Z2_Sensor_Settings = 0 Buffer_Tank_Delta = 5 External_Pad_Heater = 0 Pump_Flow = 26.27 extra Heat_Power_Consumption_Extra = 1871 Cool_Power_Consumption_Extra = 0 DHW_Power_Consumption_Extra = 0 Heat_Power_Production_Extra = 9485 Cool_Power_Production_Extra = 0 DHW_Power_Production_Extra = 0 |
[ Voor 52% gewijzigd door Hieke op 15-12-2023 13:32 ]
Output:
1
2
3
4
5
6
7
| data: 71 C8 01 21 8A EA 01 00 00 00 00 00 00 00 4D 02 01 00 01 00 93 0D 01 00 01 00 01 00 00 00 01 00 data: 00 00 01 00 00 00 01 00 00 00 01 00 01 00 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 data: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 36 |
Hier staan ze. Voor de nieuwere modellen zijn deze nieuwe gemaakt.Hieke schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:43:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 Heat_Power_Consumption_Extra = 1871 Cool_Power_Consumption_Extra = 0 DHW_Power_Consumption_Extra = 0 Heat_Power_Production_Extra = 9485 Cool_Power_Production_Extra = 0 DHW_Power_Production_Extra = 0
@thehog Oh? Maar hoe komt deze "extra"informatie in de flows van @edterbak en in het Node-RED Dashboard. Pakt hij dat issue op? En is hij daar reeds mee bekend?thehog schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:53:
[...]
Hier staan ze. Voor de nieuwere modellen zijn deze nieuwe gemaakt.
Dank voor info.
Ah, geheel nieuwe topics.Hieke schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:33:
[...]
@thehog Oh? Maar hoe komt deze "extra"informatie in de flows van @edterbak en in het Node-RED Dashboard. Pakt hij dat issue op? En is hij daar reeds mee bekend?
Dank voor info.
Die moet ik in de flow zetten. Komt goed.
Ik lees deze verandering met als toevoeging "Extra" voor het eerst nu. Komt goed
@thehog
Is die waarde van:
Heat_Power_Production en Heat_Power_Consumption altijd negatief als de pomp zo een nieuw model betreft?
[ Voor 12% gewijzigd door edterbak op 15-12-2023 19:53 ]
Al een idee wanneer dat lukt?thehog schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:55:
[...]
Ja bij K en L is dat het geval en moet je dus naar 'extra' kijken.edterbak schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:50:
[...]
Ah, geheel nieuwe topics.
Die moet ik in de flow zetten. Komt goed.
Ik lees deze verandering met als toevoeging "Extra" voor het eerst nu. Komt goed
@thehog
Is die waarde van:
Heat_Power_Production en Heat_Power_Consumption altijd negatief als de pomp zo een nieuw model betreft?
Okay, helder.thehog schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:00:
[...]
Ja bij K en L is dat het geval en moet je dus naar 'extra' kijken.
gaat deze logica goed werken?
De input signalen:
- Heat_Power_Production
- Heat_Power_Production_Extra
Als de waarde <0 is, dan blokeren
Gaat dit dan goed voor al deze topics?
-Heat_Power_Consumption_Extra vs Heat_Power_Consumption
-Cool_Power_Consumption_Extra vs Cool_Power_Consumption
-DHW_Power_Consumption_Extra vs DHW_Power_Consumption
-Heat_Power_Production_Extra vs Heat_Power_Production
-Cool_Power_Production_Extra vs Cool_Power_Production
-DHW_Power_Production_Extra vs DHW_Power_Production
Voor mij zou deze oplossing erg eenvoudig zijn. Dan hoef ik niet een lijstje bij te houden met K/L type pompen voor de selectie.
[ Voor 19% gewijzigd door edterbak op 16-12-2023 12:42 ]
Ja klopt. -200 detecteren kan ook gewoonedterbak schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:39:
[...]
Okay, helder.
gaat deze logica goed werken?
De input signalen:
- Heat_Power_Production
- Heat_Power_Production_Extra
Als de waarde <0 is, dan blokeren
Gaat dit dan goed voor al deze topics?
-Heat_Power_Consumption_Extra vs Heat_Power_Consumption
-Cool_Power_Consumption_Extra vs Cool_Power_Consumption
-DHW_Power_Consumption_Extra vs DHW_Power_Consumption
-Heat_Power_Production_Extra vs Heat_Power_Production
-Cool_Power_Production_Extra vs Cool_Power_Production
-DHW_Power_Production_Extra vs DHW_Power_Production
Voor mij zou deze oplossing erg eenvoudig zijn. Dan hoef ik niet een lijstje bij te houden met K/L type pompen voor de selectie.
De value is dus hard coded -200 altijd.
Ook goed. Net zo goed.
Dank je
Dank je voor alle inzet om mijn versie ook te supporten!
Als ik ergens bij kan helpen of testen dan hoor ik dat graag!
Volgende release zit het er in
[ Voor 56% gewijzigd door edterbak op 16-12-2023 20:05 ]
Ja, of eigenlijk is de waarde 0 maar door de omrekening die gedaan wordt om naar kWh te komen: (x-1)/5 = -0,2kWhedterbak schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:30:
Ah. Ok
De value is dus hard coded -200 altijd.
Ook goed. Net zo goed.
Dank je
:fill(white):strip_exif()/f/image/H55ym5ElOnvJfUDhClDmVgyv.png?f=user_large)
/f/image/D6xeixhx7Ebtu34NRTgmoeTY.png?f=fotoalbum_large)
Is aangesloten op CN-CNT
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Als je toevallig v3.2 hebt en die optionele print (voor 2 zones etc), upgrade dan even naar v3.2.3. Daarna volledige powercycle van de heatpumpPASware schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:17:
Daar waar ik eerder melde dat mijn Heishamon "verdwenen" was, is dat nu niet meer het geval. Wifi was te zwak. Heb de heishamon nu buiten de WP (WH-MDC05J3E5) gehangen in een lasdoos. Ik kan nu wel inloggen op de webpagina maar helaas zie ik geen waardes. Ik heb de Pana al een keer uitgezet op de thermostaat en ook al keer stroom 10sec helemaal af gehad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is aangesloten op CN-CNT
Qua versie heb ik software 2.0a en geen optionele print. Hoe doe ik een volledige powercycle?thehog schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:57:
[...]
Als je toevallig v3.2 hebt en die optionele print (voor 2 zones etc), upgrade dan even naar v3.2.3. Daarna volledige powercycle van de heatpump
Dan is het niet nodig. Een volledig powercycle is door alle voeding naar de warmtepomp er uit te gooien (zekering automaten even uit bijv.). maar dus nu niet nodig.PASware schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:17:
[...]
Qua versie heb ik software 2.0a en geen optionele print. Hoe doe ik een volledige powercycle?
Maar een upgrade naar v3.2.3 kan geen kwaad. Misschien lost het het op. Of sta je in de config/settings misschien per ongeluk op listen only mode?
Nee staat niet op listen moden. Wat betreft upgraden. Dit is allemaal (vrij) nieuw voor mij. Sourcecode zip v3.23 downloaden en dan in de zip "HeishaMon.ino.d1-v3.2.3.bin" gebruiken als upload op de Heishamon firmware webpagina?thehog schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:53:
[...]
Dan is het niet nodig. Een volledig powercycle is door alle voeding naar de warmtepomp er uit te gooien (zekering automaten even uit bijv.). maar dus nu niet nodig.
Maar een upgrade naar v3.2.3 kan geen kwaad. Misschien lost het het op. Of sta je in de config/settings misschien per ongeluk op listen only mode?
Je kan gewoon de binary rechstreeks downloaden (https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/master/binaries) en je hoeft dus niet de hele source op te halen. Haal ook even de .md5 file op en open die met een text editor. Die string vul je in bij de MD5 hash vraag bij de firmware updaten zodat na het updaten er een controle gedaan wordt of de file wel correct is.PASware schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:54:
[...]
Nee staat niet op listen moden. Wat betreft upgraden. Dit is allemaal (vrij) nieuw voor mij. Sourcecode zip v3.23 downloaden en dan in de zip "HeishaMon.ino.d1-v3.2.3.bin" gebruiken als upload op de Heishamon firmware webpagina?
Oke versie 3.2.3 draait, al kreeg ik geen md5 check vraag, maar na de aardlek er ff uit gehad te hebben, heb ik nu wel waardes op de webpagina. Nu nog in HA aan de praat krijgen, dat maar eens proberen. Dank zover!thehog schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:05:
[...]
Je kan gewoon de binary rechstreeks downloaden (https://github.com/Egyras/HeishaMon/tree/master/binaries) en je hoeft dus niet de hele source op te halen. Haal ook even de .md5 file op en open die met een text editor. Die string vul je in bij de MD5 hash vraag bij de firmware updaten zodat na het updaten er een controle gedaan wordt of de file wel correct is.
Owhja in v2.0a zat de md5 check nog nietPASware schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:19:
[...]
Oke versie 3.2.3 draait, al kreeg ik geen md5 check vraag, maar na de aardlek er ff uit gehad te hebben, heb ik nu wel waardes op de webpagina. Nu nog in HA aan de praat krijgen, dat maar eens proberen. Dank zover!
Ik heb recentelijk de de pcb met opentherm gekocht en ben ik mij langzaam aan het verdiepen in alle mogelijkheden.
Achtergrond info:
Ik heb een hygiene boiler, tevens aangesloten op zonnecollectoren. De sensoren onder en boven in de boiler zitten aangesloten op een aparte regelkast van de zonnecollectoren. De waardes hiervan heb ik inzichtelijk in HA.
Middels driewegkleppen regel ik dat de wp naar
- de bovenkant van de boiler gaat voor dhw, of
- naar de onderkant van de boiler en de vloerverwarming gaat.
Vraag:
Is het mogelijk de temperatuur van mijn boiler 'door te geven' (emuleren via opentherm?) aan de heisamon en/of het node red dashboard van edterbak? Nu geeft deze een waarde van -128 weer, maar ik heb de boiler dan ook niet aangesloten op de warmtepomp.
Op het moment gebruik ik powerful mode om de boiler voor DHW naar 50 graden te stoken, met deze modus blijft de wp in ieder geval stoken voor de duratie dat ik hem aan zet, vaak de optie van 60 min.
Als ik force DHW gebruik dan gebeurt er ofwel niets of schakelt de wp snel uit.
Wellicht is het mogelijk aan te geven dat de wp tot 50 moet stoken zonder de temperatuur van de boiler te weten. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?
[ Voor 8% gewijzigd door bobsterro op 19-12-2023 22:01 ]
-
Met de opentherm optie sowieso niet. Dat is alleen maar om een opentherm thermostaat uit te lezen en daar tegen te praten.bobsterro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:52:
Hi Tweakers,
Ik heb recentelijk de de pcb met opentherm gekocht en ben ik mij langzaam aan het verdiepen in alle mogelijkheden.
Achtergrond info:
Ik heb een hygiene boiler, tevens aangesloten op zonnecollectoren. De sensoren onder en boven in de boiler zitten aangesloten op een aparte regelkast van de zonnecollectoren. De waardes hiervan heb ik inzichtelijk in HA.
Middels driewegkleppen regel ik dat de wp naar
- de bovenkant van de boiler gaat voor dhw, of
- naar de onderkant van de boiler en de vloerverwarming gaat.
Vraag:
Is het mogelijk de temperatuur van mijn boiler 'door te geven' (emuleren via opentherm?) aan de heisamon en/of het node red dashboard van edterbak? Nu geeft deze een waarde van -128 weer, maar ik heb de boiler dan ook niet aangesloten op de warmtepomp.
Op het moment gebruik ik powerful mode om de boiler voor DHW naar 50 graden te stoken, met deze modus blijft de wp in ieder geval stoken voor de duratie dat ik hem aan zet, vaak de optie van 60 min.
Als ik force DHW gebruik dan gebeurt er ofwel niets of schakelt de wp snel uit.
Wellicht is het mogelijk aan te geven dat de wp tot 50 moet stoken zonder de temperatuur van de boiler te weten. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?
Maar de meest simpele optie is gewoon de water setpoint te verhogen naar 50 graden (met SetZ1HeatRequestTemperature of SetCurves) en gewoon op heat laten staan ipv DHW. Dan wel zelf de 3e weg klep bedienen maar dat doe je geloof ik al.
Een andere optie zou zijn om een digitale weerstand te gebruiken om zo de input van de DHW sensor op de warmtepomp te emuleren. Dit voed je dus met de informatie uit HA.
Na wat zoeken kwam ik er achter dat blb4 dit probleem ook heeft gehad en dit op heeft gelost door een elko van 1uf op de voeding te zetten. Post met oplossing Helaas was dit bij mij niet de oplossing.
Tussen mijn pana en heishamon zit 9 meter afgeschermde 0,5mm2 draad maar dat is blijkbaar net te veel voor de 5v voeding en zakt naar 4,7v. Ik heb dit nu opgelost door 12v van de pana te pakken en net voor de heishamon tussen de kabel een buck converter te plaatsen die van de 12v 5v maakt. Dit draait nu een aantal weken goed dus ga ik deze tijdelijke oplossing wat definitiever maken en een kleine aanpassing op de heishamon print maken. Ik verplaats de + voedings kabel naar pin 4 in de cn-cnt connector en ga dan een TSR-1-2450E op de print solderen die van de 12v 5v maakt. Als ik dat gedaan heb zal ik hier wel een foto plaatsen.
Circuit boven aan is hoe ik het nu heb circuit onderaan is hoe ik het ga maken.
/f/image/jOkwEE6dLaQ1BsZUviAVtz7D.png?f=fotoalbum_large)
Dus heb je veel mqtt reconnects en bad header readings kijk dan even naar de 5v spanning. Wat je ook kan doen is een externe 5v voeding aansluiten.
EDIT: Oja, en gebruik vooral tantalum condensatoren (100uF, 1uF zet geen zoden aan de dijk).
[ Voor 15% gewijzigd door sjimmie op 27-12-2023 11:58 ]
Een 7805 kan ook maar daar moet dan nog wel een condensator op de in en uitgaande voedingslijn. Een groot nadeel van de 7805 is wel dat die veel hitte maakt om van 12v naar 5v te gaan en dat is weer weg gegooide energie. Slecht voor je copsjimmie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:55:
@SkullboyNL goeie! ik speel redelijk wat met esp8266 en esp32's en de meeste vage issues komen door instabiele voedingsbronnen. in plaats van een ingewikkelde buck converter zal een simpele LM7805 wellicht goedkoper, makkelijker en zelfs stabieler zijn?
EDIT: Oja, en gebruik vooral tantalum condensatoren (100uF, 1uF zet geen zoden aan de dijk).
Edit:
voordeel van de TSR-1-2450E https://www.tracopower.com/int/model/tsr-1-2450e is dat hij bijna de zelfde footprint heeft als een 7805 en je hoeft geen losse condensatoren te plaatsen die zitten er namelijk al in. Verder is hij erg efficiënt en heeft bijna geen ruis op de voeding.
[ Voor 17% gewijzigd door SkullboyNL op 27-12-2023 12:21 ]
Qua oplossing van blb4 en de tip van sjimmie, zou ik eventueel een HAT kunnen maken die op de 10-pins header geplugged kan worden waar een 100uF tantalum condensator zit. Maar dit is uiteraard ook zelf heel makkelijk te maken.
Of kijken of ik in een nieuwere versie wellicht nog ruimte kan vinden om hem standaard er op te zetten. Wil wel graag aan het formaat blijven zitten maar als het echt niet anders kan...
Hoe denken jullie (iedereen) er eigenlijk aan om te stoppen met verschil normaal vs opentherm bordjes? Ik heb ze nog steeds allebei in de shop maar overweeg om de normale dan uit de shop te halen en dus alleen nog maar de opentherm versie te maken (die is immers hetzelfde als normaal maar dan met opentherm er nog bij). Scheelt weer in de opties in de shop en dan zou ik eventueel daar dan een nieuw model van kunnen maken met de 100uF condensator er op en eventueel een 12v geschikte DC voltage regulator zodat de gebruiker eventueel naar 12v kan als dat nodig blijkt.
(althans op de bordjes vanaf harware versie v4.2). Dus @SkullboyNL je zou die 12v er direct op kunnen zetten, hoewel je dan wel wel je 1wire/dallas 5v naar 12v brengt dus dat dan even niet gebruiken :-) )
Ik heb zelf slechte ervaringen met 12v over de AMS1117-3.3 sturen. De IC word dan echt heel heet en na een tijdje fikt hij uit. Dit waren wel altijd chineze AMS1117 dus die zijn niet altijd 100% betrouwbaar.thehog schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:13:
Bedenk me net, er zit al een 12v geschikte regulator op: AMS1117-3.3
(althans op de bordjes vanaf harware versie v4.2). Dus @SkullboyNL je zou die 12v er direct op kunnen zetten, hoewel je dan wel wel je 1wire/dallas 5v naar 12v brengt dus dat dan even niet gebruiken :-) )
Zit er verder prijsverschil voor jou tussen de opentherm en niet opentherm? Zo nee dan zal ik de normale niet meer opnieuw bestellen.
En de 12v optie is wel een goed plan je zal plek kunnen maken voor een TSR-1-2450E en dan die er opzetten als mensen er op vragen. (of en andere 12v converter)
Ik zit even te kijken naar je je schema en die C3 zit na de SS14 diode je hebt daar al een kleine voltage drop. D 1uF die bl4b heeft geplaatst zit helemaal voor in het circuit dus zal net een spanningsdip kunnen opvangen maar dat is echt minimaal. Beter is dan gebruik te kunnen maken van de 12v voeding.thehog schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:28:
En C3 op de print is overigens al een 10uF ceramic cap. die op de 5v zit. Dus de oplossing van blb4 verbaasd me een beetje. Na de voltage reg. zit nog een 10uF en een 10uF.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FaX8p5kBuPqjSjtgHo8n99bl.png?f=user_large)
Je zal de 12v voeding op de 10pin header kunnen zetten en dan een losse addon kunnen verkopen die je op de 10 pin header druk om van de 12v gebruik te kunnen maken. Op de addon/hat zet je dan een 12v naar 5v buck converter. Dat neemt dan ook geen ruimte in op de print want daar lijkt nu geen ruimte voor.
Ah een diode in serie, de laatste keer dat ik dat deed kreeg ik net teveel voltage-drop waardoor het middel erger was dan de kwaal. Die diode samen met lange dunne draden is dan net teveel.SkullboyNL schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:58:
[...]
Ik zit even te kijken naar je je schema en die C3 zit na de SS14 diode je hebt daar al een kleine voltage drop.
Maar ingaand op de vraag over 1 of 2 PCB's: maak het jezelf makkelijk en ga voor 1.
Is wel een schottky dus drop iets lager dan normale diode en ik wou toch een vorm van bescherming er op hebben :-)sjimmie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:05:
[...]
Ah een diode in serie, de laatste keer dat ik dat deed kreeg ik net teveel voltage-drop waardoor het middel erger was dan de kwaal. Die diode samen met lange dunne draden is dan net teveel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/u0jKXAUA0pjUPDPp0cwNCCAY.png?f=user_large)
Als ik dit bekijk verwacht ik rond de 0,3v maar dat is altijd nog minder dan een normale diode die doet 0,7v. Maar als die 0,3 net te veel is dan lijkt het mij sws geen goed plan om op de 5v voeding te blijven en dan beter gewoon de 12v van de pana pakken.
yep, elke 0,1 is er weer 0,1.SkullboyNL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:05:
[Afbeelding]
Als ik dit bekijk verwacht ik rond de 0,3v maar dat is altijd nog minder dan een normale diode die doet 0,7v. Maar als die 0,3 net te veel is dan lijkt het mij sws geen goed plan om op de 5v voeding te blijven en dan beter gewoon de 12v van de pana pakken.
de vraag is dan ook of het middel wellicht erger is dan de kwaal. ik snap dat deze voorkomt dat de boel kapotgaat als +/- verkeerd wordt aangesloten, maar als je dat doet is de kans toch al groot dat andere dingen ook kapot gaan. dus voorkomen door 3x controleren is altijd beter.
mijn ervaring is met mijn DIY thermostaat op basis van een esp32 dat een diode net teveel is met de voeding aan een 4m kabel.
Doel is de 3.3v voor de ESP en met de AMS1117-3.3v lukt dat prima met deze verlaagde 5v voeding. Maar dan heb je inderdaad problemen als de 5v voeding zakt door te lange kabels. Voor 99% van de gevallen werkt het prima maar voor de corner cases zijn er voldoende opties (zoals los voeden met 5v usb spanning of de 12v pakken en zelf omzetten naar 5v zoals hierboven). Als ik in een nieuwere versie standaard de 12v pak dan moet er een goede switching regulator op en maakt het bordje wel een paar euro duurder en niet perse nodig. Dan opt ik liever voor een power upgrade optie. Standaard 5v usb-c connector en optioneel een 12v -> 5v stap.SkullboyNL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:05:
[Afbeelding]
Als dat dan goed beschreven wordt dan lijkt mij dat een prima oplossing.thehog schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:23:
[...]
Doel is de 3.3v voor de ESP en met de AMS1117-3.3v lukt dat prima met deze verlaagde 5v voeding. Maar dan heb je inderdaad problemen als de 5v voeding zakt door te lange kabels. Voor 99% van de gevallen werkt het prima maar voor de corner cases zijn er voldoende opties (zoals los voeden met 5v usb spanning of de 12v pakken en zelf omzetten naar 5v zoals hierboven). Als ik in een nieuwere versie standaard de 12v pak dan moet er een goede switching regulator op en maakt het bordje wel een paar euro duurder en niet perse nodig. Dan opt ik liever voor een power upgrade optie. Standaard 5v usb-c connector en optioneel een 12v -> 5v stap.
@thehogblb4 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:59:
[...]
Als dat dan goed beschreven wordt dan lijkt mij dat een prima oplossing.
waarom niet de "for longer distances a TTL-to-RS485" oplossing? Zoals beschreven staat op GitHub:
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon
Werkt bij mij prima. HeishaMon in huis hangen, Pana7J achter in de tuin, afstand 25 meter, een aderpaar van een cat5-kabel voor de RS485 verbinding. Twee andere cat5-aderparen in gebruik voor een 1-Wire hub, t.b.v. ds18b20 temperatuursensoren, 4k7 pull-up aan het einde van de kabel in de WP bij de ds18b20-sensoren.
Er zijn vele wegen naar Rome.....rogerisp schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:28:
[...]
@thehog
waarom niet de "for longer distances a TTL-to-RS485" oplossing? Zoals beschreven staat op GitHub:
Werkt bij mij prima. HeishaMon in huis hangen, Pana7J achter in de tuin, afstand 25 meter, een aderpaar van een cat5-kabel voor de RS485 verbinding. Twee andere cat5-aderparen in gebruik voor een 1-Wire hub, t.b.v. ds18b20 temperatuursensoren, 4k7 pull-up aan het einde van de kabel in de WP bij de ds18b20-sensoren.
Reden die ik kan bedenken is dat je weer een extra omzetting heb wat problemen kan geven.rogerisp schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:28:
[...]
@thehog
En je moet weer een extra adapter gebruiken wat extra stroom verbruikt wat slecht is voor je cop
Ook hier (soms) connectieproblemen met de Heishamon Open Therm V 1.3. Communiceert met Node-RED van EdTerBak versie 24.02
De print heeft één 1-wire gekoppeld en 100% wifi omdat er een accesspoint naast is gehangen..
De Heishamon wordt gevoed vanuit de Panansonic K-series middels een orgineel meebestelde kabel met lengte van 2 meter.
Ook nadat de Heishamon spanningsloos is geweest startte deze op met connectie-verlies/herstel wat maar bleef aanhouden. Opeens was dit echter spontaan over..??
Zie de log:
Vanuit het forum Hieke in "Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen" naar hier verwezen. Ook omdat ik screenshot had aangeleverd waarin de spanning van de Heishamon te laag zou zijn.30/12 19:46:40 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 19:43:40 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 19:41:40 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 19:16:40 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 19:10:49 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 18:51:40 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 18:46:39 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 18:41:34 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 18:40:34 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 18:11:33 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 18:09:13 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 17:36:32 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 17:31:32 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 17:26:32 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 17:21:32 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 17:06:26 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 17:06:19 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 17:03:19 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 16:58:18 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 16:48:18 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 16:43:18 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 16:38:18 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 16:31:52 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 16:23:17 - MQTT Command: SetCurves: target: 30 (SP Calculation)
30/12 16:23:17 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 29 °C. New calculated setpoint: 30 °C
30/12 16:23:17 - Function WAR: Setpoint change: From 29.3 to 30 °C
30/12 16:19:02 - Compressor: running
30/12 16:15:57 - MQTT Command: SetCurves: target: 29 (SP Calculation)
30/12 16:15:57 - Function - Calculate new SP: New final SP calculated: Current setpoint: 30 °C. New calculated setpoint: 29 °C
30/12 16:15:57 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 29.3 °C
30/12 16:15:57 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
30/12 16:15:52 - MQTT Command: SetOperationMode: 4
30/12 16:15:52 - Scheduler - Operation Mode: 4
30/12 16:15:52 - Scheduler: Revert to previous operating mode: 4
30/12 16:15:42 - Scheduler: End ForceSterilization cycle detected. Reverting Operating Mode in 10 seconds...
30/12 16:15:42 - TOP69_Sterilization_State: 0
30/12 16:02:31 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
30/12 15:34:15 - Compressor: stopped
30/12 15:01:29 - Compressor: running
30/12 15:00:19 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
30/12 15:00:15 - TOP69_Sterilization_State: 1
30/12 15:00:14 - MQTT Command: SetForceSterilization: 1
30/12 15:00:14 - Scheduler - Force Sterilization: 1
30/12 15:00:14 - Scheduler: Enable ForceSterilization
30/12 15:00:09 - TOP4_Operating_Mode_State: 3
30/12 15:00:04 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (GUI)
30/12 15:00:04 - Scheduler - Operation Mode: 3
30/12 15:00:04 - Scheduler: Operation mode change to (3)DHW-Only
30/12 15:00:02 - Scheduler: Stored next operating mode is set to 4
30/12 14:58:29 - Compressor: stopped
30/12 14:58:24 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 0
30/12 14:45:28 - TOP20_ThreeWay_Valve_State: 1
30/12 14:38:28 - Function WAR: Setpoint change: From 29.7 to 30 °C
30/12 14:38:13 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 29.7 °C
30/12 14:13:12 - Function WAR: Setpoint change: From 29.7 to 30 °C
30/12 14:08:22 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 29.7 °C
30/12 13:44:26 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 13:44:01 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 13:38:08 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:38:03 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:37:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:36:47 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:36:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:35:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:21:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:20:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:19:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:18:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:18:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:17:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:16:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:15:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:15:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:13:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:13:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:07:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:06:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 13:06:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 13:04:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:57:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:57:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:56:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:55:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:52:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:49:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:48:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:46:46 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:46:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:44:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:44:16 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:43:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:43:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:42:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:41:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:41:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:40:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:38:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:36:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:36:25 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:31:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:30:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:29:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:28:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:24:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:23:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:23:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:22:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:22:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:18:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:17:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:16:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:13:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:12:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:10:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:09:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:05:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:05:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 12:03:15 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 12:02:45 - Function WAR: Setpoint change: From 30.4 to 30 °C
30/12 11:43:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:43:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:43:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:43:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:42:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:42:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:42:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:42:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:41:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:41:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:41:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:41:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:40:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:40:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:40:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:40:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:39:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:39:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:39:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:39:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:38:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:38:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:38:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:38:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:37:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:37:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:37:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:37:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:36:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:36:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:36:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:36:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:35:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:35:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:35:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:35:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:34:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:34:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:34:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:34:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:33:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:33:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:33:26 - Compressor: running
30/12 11:33:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:32:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:32:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:32:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:31:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:31:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:31:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:31:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:30:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:30:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:30:21 - Function WAR: Setpoint change: From 30 to 30.4 °C
30/12 11:30:21 - TOP4_Operating_Mode_State: 4
30/12 11:30:18 - MQTT Command: SetOperationMode: 4 (GUI)
30/12 11:30:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:30:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:29:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:29:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:29:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:29:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:28:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:28:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:28:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:28:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:27:46 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:27:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:27:16 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:27:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:26:45 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:26:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:26:15 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:26:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:25:45 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:25:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:25:15 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:25:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:24:45 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:24:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:24:15 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:24:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:23:45 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:23:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:23:15 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:23:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:22:45 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:22:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:22:15 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:22:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:21:45 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:21:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:21:15 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:21:13 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:20:44 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
30/12 11:20:43 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline
30/12 11:20:14 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online
Kan iemand mij aangeven wat de minimale spanning moet zijn om de Heishamon goed te laten functioneren?
:strip_exif()/f/image/yMSKbUfD6TzAtrfS9R6Ah1wi.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat is dan een eenvoudige oplossing om dit euvel te verhelpen?