Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 182 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.037 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:19
[b]Dennis1812 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:21
Hoe gaat het daar dan? Wil je dat uitleggen? Want de nieuwsberichten die ik vandaag las gingen 'm.n over zorg capaciteit problemen. In de zorg is dit nu een Hot item om te moeten werken als je positief bent.

Ik gok leraren hetzelfde

Kantoormensen kunnen het makkelijkst thuis werken of op een aparte kamer geïsoleerd.
Het gaat niet om kantoor mensen. Het gaat ook om bakkers, makelaars, schoonmakers. En elke branche heeft andere kenmerken.

Ik heb jarenlang in de publieke sector gewerkt. Omdat het meestal om grotere organisaties gaat heb je daar vaak een leidinggevende die daar ook is aangenomen voor een functie als leidinggevende. En als hij daar niet goed in is, dan krijg je muiterij en kan hij zijn biezen pakken.

In het bedrijfsleven heb je in het mkb vaak dga's. Jouw leidinggevende heeft jarenlang keihard gewerkt om te bereiken waar hij nu is gekomen, maar in het algemeen is mijn ervaring dat leidinggevende kwaliteiten daar minder goed vertegenwoordigd zijn.

Nu dwaal ik een beetje af, maar dat zijn dus ook vaker mensen die weinig begrip opbrengen als het met jou iets minder gaat. Want hij moet jou wel betalen en als jij onvoldoende oplevert of klanten lopen weg want je hebt je ziek gemeld is hij daar niet blij mee.

Werk je als uitzendkracht of sowieso in een lagere functie, dan zijn er in normale tijden (misschien is het nu iets beter) voor jou tien anderen te vinden. Dus als jij je in een half jaar tijd die keer ziek hebt gemeld wegens positief getest, word je contract gewoon niet verlengd. En dan haal je het niet in je hoofd om daar tegenin te gaan. Dat zijn namelijk ook mensen die niet €5000 op hun rekening hebben staan om een maand geen inkomen op te vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

42erik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:45:
[...]

quarantaineregels verzinnen om je punt te maken...
Ik verzin helemaal niks. Jaa ok... het is er meer dan 1: In Nederland zijn het er nu 3 per klas en in België 4. Vorige maand waren het er 2. Excuse me dat ik als grensbewoner de exacte getallen niet ken maar wel het leed van ouders en vooral alleenstaande moeders gezien heb...

Ik woon in NL, werk in BE en zie dus beide kanten, het is niet altijd even makkelijk om alles aan de juiste kant te laten dus probeer me niet te pakken op zulke kleinigheden om mijn punt te ontkrachten.

[ Voor 18% gewijzigd door Ligone op 12-01-2022 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:53

Dennis1812

Amateur prutser

Als ze dan moeilijk doen prima:
- dag 1 mocht normaal quarantaineverlof begreep ik.
- 2 dag 2 wordt calamiteitenverlof want een werkgever die andere regels hanteert dan de overheid kan je niet van te voren op anticiperen en moet je dus acuut iets mee.
- dag 3 wordt kortdurend zorgverlof tot einde quarantaine.

Zo heb je ze een hoop administratie gegeven voor iets makkelijks wat jullie beiden ook maar is opgelegd.
Maar zo heb je wel je salaris.

De uitzendkracht zal dit niet doen. Die is fucked inderdaad.

Als we deze vorm van quarantaine nog langdurig vol willen gaan houden zal er wel echt beter op gecontroleerd moeten gaan worden van hogere hand en een meldpunt is dan ook wel een goed idee.

Ik ben prima voor aanpassing waar nodig en mogelijk! En volledig afschaffen zou ik ook tegen zijn.
Maar er zit gelukkig nog een hoop tussen nu en niks.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ligone schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:54:
[...]

Ik verzin helemaal niks. Jaa ok... het is er meer dan 1: In Nederland zijn het er nu 3 per klas en in België 4. Vorige maand waren het er 2. Excuse me dat ik als grensbewoner de exacte getallen niet ken maar wel het leed van ouders en vooral alleenstaande moeders gezien heb...

Ik woon in NL, werk in BE en zie dus beide kanten, het is niet altijd even makkelijk om alles aan de juiste kant te laten dus probeer me niet te pakken op zulke kleinigheden om mijn punt te ontkrachten.
ik had het niet eens over die 1 2 of 4....

Als een kind thuis moet blijven ivm quarantaine, is niet meteen de ouder in quarantaine, daar heb ik het over. Dát verzin je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

42erik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:00:
[...]

ik had het niet eens over die 1 2 of 4....

Als een kind thuis moet blijven ivm quarantaine, is niet meteen de ouder in quarantaine, daar heb ik het over. Dát verzin je.
En wie gaat er op dat kind passen? Ik heb toch niet gezegd dat die ouder in quarantaine moet?

[ Voor 8% gewijzigd door Ligone op 12-01-2022 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 22:55
Dennis1812 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:00:
[..]

Als we deze vorm van quarantaine nog langdurig vol willen gaan houden zal er wel echt beter op gecontroleerd moeten gaan worden van hogere hand en een meldpunt is dan ook wel een goed idee.

Ik ben prima voor aanpassing waar nodig en mogelijk! En volledig afschaffen zou ik ook tegen zijn.
Maar er zit gelukkig nog een hoop tussen nu en niks.
Één meldpunt?!

“Ja, hallo, mijn buurman Henk hoort in quarantaine te zitten, maar liep zojuist 5 min. buiten met zijn grote herdershond.”

Zoiets?

En hoe gaan we dergelijke meldingen valideren?

|:(

[ Voor 27% gewijzigd door Lycaon op 12-01-2022 22:10 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:46
Over een paar weken lachen we om deze discussie, als de Omikron golf voorbij is kan het heel snel gaan met het oude normaal.

1 maart is alles, op grote evenementen en het nachtleven na, weer open. Zijn mondkapjes een zeldzaamheid.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Lycaon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Één meldpunt?!

“Ja, hallo, mijn buurman Henk hoort in quarantaine te zitten, maar liep zojuist 5 min. buiten met zijn grote herdershond.”

Zoiets?

Ik gok dat hij bedoelde een meldpunt waarbij je als werknemer een werkgever kunt melden die je het verlof uit eigen zak wil laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Ik ga volgende op reis naar Zweden. Voor Zweden geldt dat je je bij het inreizen moet laten testen. Een antigeen test volstaat. Kan ik deze dan gewoon via testenvoortoegang laten uitvoeren? Of moet dit elders betaald? Het gaat er toch om dat ik een QR code kan aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
gekkie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Ik gok dat hij bedoelde een meldpunt waarbij je als werknemer een werkgever kunt melden die je het verlof uit eigen zak wil laten betalen.
Ah, excuus dan.

Daar zou ik wél voorstander van zijn, inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Ligone schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:02:
[...]

En wie gaat er op dat kind passen? Ik heb toch niet gezegd dat die ouder in quarantaine moet?
Maar is dat de verantwoordelijkheid van de werkgever?

Anders kun je het misschien op zorgverlof gooien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ligone schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:02:
[...]

dat zei je wel, maar blijkbaar bedoelde je dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Fly-guy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:13:
[...]

Maar is dat de verantwoordelijkheid van de werkgever?

Anders kun je het misschien op zorgverlof gooien?
Daar gaat het toch niet om? Wij hebben misschien het geluk dat we in functies/posities zitten dat we dat kunnen doen. In heel wat meer gevallen is het eerder: "Morgen sta je terug op de werkvloer"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:53

Dennis1812

Amateur prutser

Lycaon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Één meldpunt?!

Zoiets?

Nee wel om werkgevers te melden waar je gedwongen wordt door te werken met een positieve test.

Daarbij dwingt een ander jou om anderen in gevaar te brengen. Is van een andere orde dan dat je zelf kiest vind ik.
Je zit ook met machtsverhoudingen tussen werknemer en werkgever waardoor niet iedereen hier iets direct van durft te zeggen.
Desondanks geloof ik dat een groot deel van NL het nog geen prettig gevoel vind om positief getest te moeten gaan werken.

Daarbij, als we quarantaine afschaffen, kunnen we ook wel stoppen met testen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

42erik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:16:
[...]

dat zei je wel, maar blijkbaar bedoelde je dat niet
En heb je dan ook een antwoord op de essentie van het punt of enkel over hoe ik misschien iets verkeerd heb neergeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
awwexl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:11:
Ik ga volgende op reis naar Zweden. Voor Zweden geldt dat je je bij het inreizen moet laten testen. Een antigeen test volstaat. Kan ik deze dan gewoon via testenvoortoegang laten uitvoeren? Of moet dit elders betaald? Het gaat er toch om dat ik een QR code kan aanmaken?
Overal waar je een certificaat meekrijgt. Misschien dat tegenwoordig een QR code ook wel okee is.

overigens zijn ze daar niet erg van het controleren. Ik heb er vorig jaar bij elkaar bijna een maand doorgebracht, buiten een luchthaven nergens controles meegemaakt. Zelfs niet toen ik van de ferry kwam, de slagbomen bij de douane stonden open en de ambtenaren waren nergens te bekennen.

Jag älskar Sverige :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ligone schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:19:
[...]

En heb je dan ook een antwoord op de essentie van het punt of enkel over hoe ik misschien iets verkeerd heb neergeschreven?
allereerst, misschien is het interpretatie, maar doe eens niet zo opgefokt zeg.... Het mag allemaal wel wat kalmer.

Ten 2e, als een kind in quarantaine moet is dat vervelend. Dan neem je als ouder of zorgverlof op, of je regelt opvang. Lijkt me niet dat we dan maar van de werkgever kunnen verwachten dat hij die opvang gaat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:23:
[...]

Overal waar je een certificaat meekrijgt. Misschien dat tegenwoordig een QR code ook wel okee is.

overigens zijn ze daar niet erg van het controleren. Ik heb er vorig jaar bij elkaar bijna een maand doorgebracht, buiten een luchthaven nergens controles meegemaakt. Zelfs niet toen ik van de ferry kwam, de slagbomen bij de douane stonden open en de ambtenaren waren nergens te bekennen.

Jag älskar Sverige :)
mijn qr vertelt niks over testen, dus ik denk niet dat die werkt hier. Ik zou iig het risico niet nemen.

@awwexl zal denk ik een nette verklaring van negatief willen hebben. En dat zijn vooral (alleen maar?) de commercielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

42erik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:24:
[...]

allereerst, misschien is het interpretatie, maar doe eens niet zo opgefokt zeg.... Het mag allemaal wel wat kalmer.

Ten 2e, als een kind in quarantaine moet is dat vervelend. Dan neem je als ouder of zorgverlof op, of je regelt opvang. Lijkt me niet dat we dan maar van de werkgever kunnen verwachten dat hij die opvang gaat regelen.
Tuurlijk kan je dat niet van de werkgever verwachten. Zoals ik hier ondertussen denk ik 3 keer neergeschreven heb zegt die: "morgen sta je hier terug".

Het leven is niet voor iedereen zo makkelijk als dat menigeen soms denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ligone schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:27:
[...]

Tuurlijk kan je dat niet van de werkgever verwachten. Zoals ik hier ondertussen denk ik 3 keer neergeschreven heb zegt die: "morgen sta je hier terug".

Het leven is niet voor iedereen zo makkelijk als dat menigeen soms denken...
Ok, dan neem je dus zorgverlof op, of regel je opvang. Dat is ook al 3x gezegd. Ik ga maar ophouden met proberen je punt te begrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:36

pro_6or

amateur_60r

Ankona schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Dat is de instroom. Uitstroom bij die categorie is een beetje eng.
Ik zat meer te denken aan hoeveel babies er geboren zijn. Bij de rest van de categorieën is het ook de balans van nieuwe er bij en bestaande er uit.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
42erik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:26:
[...]

mijn qr vertelt niks over testen, dus ik denk niet dat die werkt hier. Ik zou iig het risico niet nemen.

@awwexl zal denk ik een nette verklaring van negatief willen hebben. En dat zijn vooral (alleen maar?) de commercielen.
Komt zo’n TVT bewijs in je coronacheck app? Ik weet dat vaccinatie en herstel bewijzen als QR naar voren komen, een negatieve test niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:40:
[...]

Komt zo’n TVT bewijs in je coronacheck app? Ik weet dat vaccinatie en herstel bewijzen als QR naar voren komen, een negatieve test niet?
Hij komt er volgens mij wel in, maar kan een Zweedse scan zien dat er zowel gevaccineerd als getest zien? Ik twijfel... Maar heb eigenlijk niet echt keiharde feiten als ik eerlijk ben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awwexl
  • Laatst online: 28-02 09:57
42erik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Hij komt er volgens mij wel in, maar kan een Zweedse scan zien dat er zowel gevaccineerd als getest zien? Ik twijfel... Maar heb eigenlijk niet echt keiharde feiten als ik eerlijk ben ;)
Hier staat van wel.
https://www.rijksoverheid...gitaal-corona-certificaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Lichtstoet en dansen uit protest tegen de lockdown

In meerdere steden in Nederland zijn vanavond lichtjesprotesten geweest als protest tegen de lockdown en als steunbetuiging aan ondernemers.

De bestuurlijke muiterij breidt zich als een olievlek uit. Veel gemeentes hebben al aangegeven niet te gaan handhaven als winkeliers uit protest hun zaak weer openen. De provincies Utrecht en Overijssel sluiten zich nu aan. Beide provinciebesturen hebben een brandbrief naar het kabinet gestuurd waarin zij zich uitspreken tegen het doorzetten van de lockdown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:51
[...]Hij komt er volgens mij wel in, maar kan een Zweedse scan zien dat er zowel gevaccineerd als getest zien? Ik twijfel... Maar heb eigenlijk niet echt keiharde feiten als ik eerlijk ben ;)
Voor Zweden geldt het volgende:
Laatst gewijzigd op: 23-12-2021 | Nog steeds geldig op: 12-01-2022

Vanaf 28 december 2021 gelden er nieuwe inreismaatregelen voor het reizen naar Zweden. U kunt dan alleen naar Zweden reizen als u een testbewijs heeft van een negatieve COVID-19-test (antigeen, PCR, LAMP of TMA) die binnen 48 uur voor aankomst in Zweden is afgenomen. Dit geldt ook voor reizigers die gevaccineerd of hersteld zijn. Meer informatie over de in Zweden en Nederland geldende (reis)maatregelen vindt u in de rubriek Coronavirus. Het reisadvies voor Zweden is geel. Lees het hele reisadvies om te zien wat dit voor u betekent.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

42erik schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:30:
[...]

Ok, dan neem je dus zorgverlof op, of regel je opvang. Dat is ook al 3x gezegd. Ik ga maar ophouden met proberen je punt te begrijpen
Ik ga ook maar ophouden... wat baten kaars en bril...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:11:
Over een paar weken lachen we om deze discussie, als de Omikron golf voorbij is kan het heel snel gaan met het oude normaal.

1 maart is alles, op grote evenementen en het nachtleven na, weer open. Zijn mondkapjes een zeldzaamheid.
Dit dus, geef het nog een paar weken, én zolang er geen nieuwe erge variant voorbij komt (en de ziekenhuizen leeg lopen / blijven), dan kan dit topic op slot en iedereen lekker naar buiten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:28
Je kunt in de corona check app gewoon testbewijzen toevoegen naast je bestaande QR code door rechtsboven op het plusje te klikken en selecteren wat voor je van toepassing is.

Er staat daar ook letterlijk dat je meerdere bewijzen tegelijk kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
Andreas Voss was wat minder positief dan 1 maart.
Sowieso nog jaren mondkapjes en dat de lockdown niet tot 1 mei kon duren.

Maar nu doen we het voor de brandweer etc dat dat overeind blijft.
Zonder omikron hadden we overigens geen lockdown

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Zijn 2 verschillende QR codes.
Nadat je je negatieve test importeert met een code komt er een 2e linkje naar de test QR te staan onder/boven je vaccinatie QR linkje.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 12-01-2022 23:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
En Andreas Voss vond het nodig om de ‘onwetendheid over lange termijn aangaande Omicron vs. long-covid’-kaart te spelen nu alle overige signalen op groen lijken te staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzz16
  • Laatst online: 08-09 07:20
Lycaon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:14:
En Andreas Voss vond het nodig om de ‘onwetendheid over lange termijn aangaande Omicron vs. long-covid’-kaart te spelen nu alle overige signalen op groen lijken te staan. :+
Ik hoorde vooral - werk alvast een aantal plannen uit voor het geval van < in te vullen >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
CMD-Snake schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:03:

In meerdere steden in Nederland zijn vanavond lichtjesprotesten geweest als protest tegen de lockdown en als steunbetuiging aan ondernemers.

De bestuurlijke muiterij breidt zich als een olievlek uit. Veel gemeentes hebben al aangegeven niet te gaan handhaven als winkeliers uit protest hun zaak weer openen. De provincies Utrecht en Overijssel sluiten zich nu aan. Beide provinciebesturen hebben een brandbrief naar het kabinet gestuurd waarin zij zich uitspreken tegen het doorzetten van de lockdown.
Vermoedelijk loopt het weer met een sisser af.

Aanstaande vrijdag zullen wat zoethoudertjes aangekondigd worden, met name gericht op de detailhandel. Dat zal druk en spanning iets doen verlagen, waardoor ‘onzekerheid’ langer kan worden uitgezeten. Zodat over 2/3/4 weken het volgende snoepje 🍭 aan een andere sector kan worden uitgedeeld. Enzovoort…

Al met al kan “volledige” versoepeling of terugkeer naar zgn. avond-lockdown daarmee zo ver mogelijk worden uitgesteld tot het moment waarop de ‘R’ uit de maand verdwijnt.

[ Voor 9% gewijzigd door Lycaon op 12-01-2022 23:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Ergens vind ik het wel sneu voor Kuipers dat hij in zo'n chaos terecht gekomen is. Hij heeft heel wat puinzooi van z'n voorganger op te lossen. Hoop in ieder geval dat hij het vertrouwen in het beleid kan herstellen.

Maarreh.... ein-de-lijk wat serieuze weerstand tegen het beleid (y) Om gezichtsverlies te vermijden moet het kabinet nu wel gaan versoepelen.

De balans tussen virus en economie is compleet weg momenteel.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Dennahz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:20:
[...]

Ergens vind ik het wel sneu voor Kuipers dat hij in zo'n chaos terecht gekomen is. Hij heeft heel wat puinzooi van z'n voorganger op te lossen. Hoop in ieder geval dat hij het vertrouwen in het beleid kan herstellen.

Maarreh.... ein-de-lijk wat serieuze weerstand tegen het beleid (y) Om gezichtsverlies te vermijden moet het kabinet nu wel gaan versoepelen.

Het mooie voor Kuipers is op zich dat hij het beleid van De Jonge juist achter zich mag laten en zichzelf zo als de verlosser kan tonen. Het toonbeeld van positivisme

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Opmerkelijk veel bestuurders vragen om versoepeling.

* PS Utreccht
* CdK Overijssel
* een groep Brabantse burgermeesters

Etc.

allemaal vragen aandacht voor een in hun ogen onhoudbare situatie bij verlenging van de lockdown.

Intussen hebben we minder dan 1400 covid-patienten in het ziekenhuis, daalt dat aantal nog steeds, zitten de dagelijkse opnames nog iets onder de prognose van mijn model (het model dat overigens al geen nieuwe ziekenhuispiek voorziet) en laten de eerste scenario’s al piekvorming van de positieve tests binnen een week zien.

Ik denk dat het kabinet lef moet tonen vrijdag.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kuipers is nog niet eens klaar met zijn eerste week als minister en loopt inmiddels het risico zich vrijdag in een klap net zo impopulair te maken als zijn voorganger. Dat is geen leuke erfenis. Ik krijg sterk het idee dat zijn oud-collega's in het OMT nu hopen dat hij hun meer behoudende beleid wil uitvoeren, wellicht zal hij daar ook druk voelen.

Dat vertrouwen zal lastig te herwinnen zijn. Er is nu heel veel cynisme en dat laat zich niet zomaar wegtoveren met een paar beslissingen die mensen leuk vinden.
Ik las dit interview vandaag met Michael Bang Petersen. Petersen is hoogleraar politieke wetenschappen aan de universiteit van Aarhus en heeft zitting in de Deense tegenhanger van het OMT. Wat opmerkelijke passages:

Over pandemie moeheid en polarisatie:
Hoe moeten overheden daar tijdens een pandemie mee omgaan?

„In Denemarken zijn ze erg gespitst op het dempen van sociale conflicten en het vermijden van polarisatie. Dat proberen ze door het verschaffen van publieksinformatie en door overeenstemming te zoeken tussen politieke partijen.”
In Nederland is een man aangehouden die met een fakkel voor het huis van een minister stond te zwaaien.

„Hm. Met strengere beperkingen zoals bij jullie is escalatie ook wel te verwachten. In Denemarken hebben we geprobeerd de samenleving zoveel mogelijk open te houden. Dat betekent ook: meer besmettingen accepteren. Daar komt bij dat Nederland, naar ik begrijp, een andere adviesstructuur voor de regering heeft. In Denemarken is de adviesgroep waar ik deel van uitmaak breed opgezet, met economen en sociale wetenschappers. Pandemiemanagement heeft vier aspecten die je bij elke maatregel in samenhang moet bekijken: gezondheid, economie, welzijn en democratische rechten.”
In het Nederlandse OMT ligt de focus vooral op medische factoren.

„In een crisis als deze is dat gevaarlijk. Een pandemie is op zichzelf al een van de ernstigste crises voor een samenleving. Maar bovendien maken we die nu voor het eerst in de wereldgeschiedenis mee in hoogdemocratische, zeer geïndividualiseerde samenlevingen, met mensen die gewend zijn hun leven zelf in te richten. Dan kun je niet-medische aspecten niet negeren.”
En een uitsmijter over complotdenken en nepnieuws:
Spelen complottheorieën en nepnieuws een grote rol?

„Ik geloof niet dat misinformatie heel veel mensen overtuigt, ik denk dat we dat overschatten. Misinformatie is een symptoom, niet de oorzaak van het probleem. Mensen baseren hun overtuigingen veel minder op informatie dan je zou denken. Je zoekt zulke misinformatie op, als je het systeem toch al niet vertrouwt. Dat betekent trouwens ook dat het aanbieden van correcte informatie het probleem nog niet oplost. Op korte termijn heb je daarvoor politieke samenwerking nodig, inclusief het delen van informatie met de oppositie, en een holistische aanpak van de pandemie. Niet alleen gezondheidszorg maar alle relevante factoren meewegen.”
Die brede aanpak hadden wij ook nodig vanaf het begin. Hier was het advies alleen op medisch vlak en het kabinet mocht de rest bij elkaar denken. De Deense overheid had een multidisciplinair team van experts die op alle belangrijke vlakken een advies konden leveren.
GAIAjohan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:33:
Het mooie voor Kuipers is op zich dat hij het beleid van De Jonge juist achter zich mag laten en zichzelf zo als de verlosser kan tonen. Het toonbeeld van positivisme
Kuipers is geen positief ingestelde man. In zijn oude rol vond ik hem nogal een zwartkijker qua instelling en dat neemt hij mee naar zijn nieuwe baan. Hij zei al weinig ruimte te zien om te versoepelen. Al zal hij nu dan voor het eerst echt te maken krijgen met andere krachten dan puur het medische beeld.
Lycaon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:17:
Vermoedelijk loopt het weer met een sisser af.
De maatschappelijke en bestuurlijke druk zal concessies afdwingen, maar hoeveel? Veel tijd is er niet meer om te lekken. Morgen zullen de eerste plannen echt naar de media moeten, of het nieuwe kabinet breekt met de aanpak van voormasseren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:36:
Opmerkelijk veel bestuurders vragen om versoepeling.

* PS Utreccht
* CdK Overijssel
* een groep Brabantse burgermeesters

Etc.

allemaal vragen aandacht voor een in hun ogen onhoudbare situatie bij verlenging van de lockdown.

Intussen hebben we minder dan 1400 covid-patienten in het ziekenhuis, daalt dat aantal nog steeds, zitten de dagelijkse opnames nog iets onder de prognose van mijn model (het model dat overigens al geen nieuwe ziekenhuispiek voorziet) en laten de eerste scenario’s al piekvorming van de positieve tests binnen een week zien.

Ik denk dat het kabinet lef moet tonen vrijdag.
Met dat laatste ben ik het eens. Ik kan desondanks weinig begrip opbrengen voor de winkeliers die nu toch maar open gaan. Die zal ik voortaan ontwijken, nu maar ook in de toekomst. De kans om failliet te gaan is historisch nog nooit zo laag geweest. En dan nu dat ik-ik-ik gedrag en de zorg misschien richting code zwart sturen, kan ik weinig begrip voor opbrengen. En straks zitten ze misschien nog langer in lockdown.

Dat gezegd hebbende, hoop ik natuurlijk op versoepelingen, als ze mogelijk zijn. Zodat er weer meer open kan. Wat betreft winkels, bijv. op afspraak of zo, maar in elk geval iets wat ook handhaafbaar is, dat is kennelijk nodig nu. En er zijn kennelijk ook nog veel mensen die toch per se naar die fysieke winkels willen, nog steeds. En voor mezelf dat ik 's avonds weer kan trainen/sporten, want 1x per week op zondagmiddag ben ik wel zat eigenlijk.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:19
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:36:
Bij mijn vrouw in het academisch ziekenhuis hoeft personeel van andere afdelingen vanaf deze week niet meer bij te springen op de IC, omdat de hoeveelheid patiënten zodanig is gedaald dat het reguliere personeel het prima aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
t_captain schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:40:
[...]

Je moet zo'n TVT bewijs zelf toevoegen in de CoronaCheck app en dan wordt er een QR-code aangemaakt.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

CMD-Snake schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:39:
[...]

Kuipers is nog niet eens klaar met zijn eerste week als minister en loopt inmiddels het risico zich vrijdag in een klap net zo impopulair te maken als zijn voorganger. Dat is geen leuke erfenis. Ik krijg sterk het idee dat zijn oud-collega's in het OMT nu hopen dat hij hun meer behoudende beleid wil uitvoeren, wellicht zal hij daar ook druk voelen.
De erfenis is een feit, maar Kuipers wil in elk geval een strategie voor de lange termijn uitwerken. Daar heb ik de Jonge nooit wat over horen zeggen :)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
XWB schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:35:
[...]

[...]

De erfenis is een feit, maar Kuipers wil in elk geval een strategie voor de lange termijn uitwerken. Daar heb ik de Jonge nooit wat over horen zeggen :)
Ze hadden toen toch een hele mooie roadmap gemaakt? Maar die kon al heel snel de prullenbak in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:28

SomerenV

It's something!

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:00:
[...]

Met dat laatste ben ik het eens. Ik kan desondanks weinig begrip opbrengen voor de winkeliers die nu toch maar open gaan. Die zal ik voortaan ontwijken, nu maar ook in de toekomst. De kans om failliet te gaan is historisch nog nooit zo laag geweest. En dan nu dat ik-ik-ik gedrag en de zorg misschien richting code zwart sturen, kan ik weinig begrip voor opbrengen. En straks zitten ze misschien nog langer in lockdown.
Volgens mij zijn winkels nooit een grote boosdoener geweest wat betreft besmettingen, de drukte tijdens bepaalde feestdagen daargelaten natuurlijk. Dat is dus punt 1 waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Punt 2 is dat winkelend Nederland dan maar uitwijkt naar Duitsland of België, waar ze een stuk minder moeilijk doen. Dus áls men besmet kan raken, dan gebeurt het toch wel, en ben je dus als Nederlandse winkelier onnodig dicht, want waar doe je het dan nog voor?

Alle seinen staan momenteel op groen, ook als je kijkt naar diverse andere landen. Alles wijst er momenteel op dat Omikron weliswaar besmettelijker is, maar minder ziekmakend, wat echt ideaal is. Besmettingen gaan misschien wel door het dak, maar bij ziekenhuisopnames gaat het véél minder hard. Code zwart had mogelijk een dingetje kunnen zijn in december, maar dat lag meer aan het feit dat het kabinet gewoon veel te laat in had gegrepen terwijl op dat moment de seinen al best een poosje op rood stonden.

Het kabinet heeft zichzelf gewoon gruwelijk in de voet geschoten met deze lockdown. Gegokt op een potentieel zeer ernstig verloop (ook al was er al hoopvolle data vanuit wat andere landen) en echt enorm de plank mis geslagen. Waarschijnlijk omdat ze voorheen altijd achter de feiten aan liepen, maar dat heeft ditmaal niet zo goed uitgepakt :+ Onder andere van Dissel zette nogal hard in op een pessimistisch scenario en volgens het RIVM waren de modellen zeer verontrustend. Je kunt nu als kabinet ook niet opeens zeggen 'joh, foutje, sorry' want dan ben je eigenlijk als nieuw kabinet al klaar voordat je goed en wel van start bent :X

Ik ben dan ook wel benieuwd wat ze gaan doen vrijdag. Een lockdown is niet langer houdbaar, de cijfers zijn niet dermate verontrustend dat ze nieuwe maatregelen goed kunnen praten, draagvlak onder een groot deel van de bevolking is totaal weg en vanuit diverse branches (winkeliers, horeca en scholen bijvoorbeeld) zijn steeds meer signalen dat de schade door nog langere sluiting een steeds groter issue kan worden.
Dennis schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:19:
[...]

Bij mijn vrouw in het academisch ziekenhuis hoeft personeel van andere afdelingen vanaf deze week niet meer bij te springen op de IC, omdat de hoeveelheid patiënten zodanig is gedaald dat het reguliere personeel het prima aankan.
Bij m'n vriendin is het al vanaf december drama. Afdelingen die gesloten worden, maar kort daarna toch weer open, en toch weer dicht. Cohort open, toch weer dicht, toch weer open, om vervolgens met 12 verpleegkundigen op 8 patiënten te staan :+ . Vervolgens weer een andere afdeling dicht om personeel vrij te spelen... wat toch niet nodig blijkt, dus teveel mensen op de uitleen. Maar door al die onzekerheid aardig wat personeel wat op knappen staat en helemaal klaar is met het geschuif de hele tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door SomerenV op 13-01-2022 01:03 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022

Dit is heerlijk om te lezen maar wat ik helemaal mooi zou vinden als deze olievlek zich echt naar alle provinciën uitbreid. Het draagvlak is echt helemaal kwijt en het zou heel sterk zijn van de overheid als ze vrijdag gewoon scholen, sport en horeca weer openen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005

codex

Geen OpenAI agent :)

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:00:
[...]

Dat gezegd hebbende, hoop ik natuurlijk op versoepelingen, als ze mogelijk zijn. Zodat er weer meer open kan. Wat betreft winkels, bijv. op afspraak of zo, maar in elk geval iets wat ook handhaafbaar is, dat is kennelijk nodig nu. En er zijn kennelijk ook nog veel mensen die toch per se naar die fysieke winkels willen, nog steeds. En voor mezelf dat ik 's avonds weer kan trainen/sporten, want 1x per week op zondagmiddag ben ik wel zat eigenlijk.
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die nog in de veronderstelling zijn dat het wel meevalt, met het argument dat er nog nooit zo weinig faillissementen zijn.

De steun is echt minimaal, als je door een winkelstraat loopt zie je al bijzonder veel leegstand, omdat ze tijdens corona gesneuveld zijn. Ikzelf ken al meerdere ondernemers die hun opgebouwde zaak in rook op zien gaan. Spaargeld voor investering, opgebouwd pensioen, alles wordt aangewend om maar te kunnen overleven. Soms is stoppen met ondernemen de enige uitweg, voor überhaupt failliet te gaan.

Er is geen enkele ondernemer die dit ziet als een gratis vakantie omdat hij toch voorzien wordt van steun. Misschien tenzij het al een aflopend verhaal was en faillissement aanstaande was vooraf aan corona, ja, die ondernemer is kunstmatig het hoofd boven water gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

hoevenpe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:11:

Laten we het hopen maar dit is eerder geroepen :+ Pi variant, kom er maar in. 3.14 keer zo kudt als Omicron en het hele gedoe begint weer opnieuw.

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:59
Nou we hebben hier in het gezin een positieve zelftest. Mijn vrouw doet op haal werkdagen een zelftest (dinsdag nog negatief) en sinds deze week doet ze keel en neus.

Dus we dachten vanochtend even te testen en wat blijkt, neus test is structureel negatief.
Stokje in de keel levert structureel een positieve test op.

Dus let op mensen, keel is een belangrijk onderdeel van de zelftest. Eigenlijk belangrijker dan neus als ik dat zo aanschouw.

Edit:
Nog even 4 zelftesten tegenaan gegooid en het is structureel:
2x neus = negatief
2x keel = positief

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 13-01-2022 07:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:23

Amphiebietje

In de blubber

Ministerie denkt nog 780.000 vaccintwijfelaars te overtuigen, lukt nu bij 2000 per week

Even voorrekenen...780.000/2000 = 390 weken = 7,5 jaar 8)7 . Veel geluk daarmee, zou ik zeggen...kan je beter voor een vaccinatieplicht gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
GAIAjohan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:09:
Andreas Voss was wat minder positief dan 1 maart.
Sowieso nog jaren mondkapjes en dat de lockdown niet tot 1 mei kon duren.
Zonder heftige nieuwe variant liggen op 1 mei de mondkapjes bij het grofvuil, het aangescherpte OMT advies komt als mosterd na de maaltijd.

Daar gezegd hebbende, laten we de komende weken nog rustig aandoen. De prognose steeds duidelijker, de piek van besmettingen is in zicht. Zaterdag winkelen en sporten, een paar weken geen domme dingen doen dan kan daarna de boel weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zowel Kaag als Hoekstra schreven na hun positieve test dat ze in ‘quarantaine’ gingen.

Toch slordig dat zulke high-profile personen binnen de regering de basis aan terminologie blijkbaar niet beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tweak_ers schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:06:
Nou we hebben hier in het gezin een positieve zelftest. Mijn vrouw doet op haal werkdagen een zelftest (dinsdag nog negatief) en sinds deze week doet ze keel en neus.
Gisteren was daar een op TV een item over: er loopt een onderzoek, totdat dat afgerond is wordt afgeraden keel EN neus te doen.

De eerste resultaten zijn over een maand bekend, alsof we dan nog massaal zelftesten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:24:
[...]

Gisteren was daar een op TV een item over: er loopt een onderzoek, totdat dat afgerond is wordt afgeraden keel EN neus te doen.

De eerste resultaten zijn over een maand bekend, alsof we dan nog massaal zelftesten... :)
Jij denkt dat over een maand het ergste voorbij is? Laten we het hopen:)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
eamelink schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:22:
Zowel Kaag als Hoekstra schreven na hun positieve test dat ze in ‘quarantaine’ gingen.

Toch slordig dat zulke high-profile personen binnen de regering de basis aan terminologie blijkbaar niet beheersen.
Ik geloof dat ik hem ook niet beheers dan...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Agent47 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:25:
Jij denkt dat over een maand het ergste voorbij is?
In welk scenario breekt opnieuw de pleuris uit?
Een nog besmettelijker en gevaarlijker variant, maar die kans is heel klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
42erik schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:26:
[...]

Ik geloof dat ik hem ook niet beheers dan...?
Ze hadden na hun positieve test geloof ik "isolatie" moeten gebruiken. Maar goed, dit is wel erg muggenziften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:30:
[...]

Ze hadden na hun positieve test geloof ik "isolatie" moeten gebruiken. Maar goed, dit is wel erg muggenziften.
Men neme van Dale.... Beide is afzondering... Ja, ik ben het met je eens, muggenziften

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:34
hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:28:
[...]

Ik hoop met je mee :) een zeer besmettelijk virus maar met milde klachten (zoals we nu hebben) is goed nieuws voor ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:17
o<:)

Ik hoop zo dat we voor de zomer van al het gezeik af zijn en dat we gewoon met een pilsje in de hand op een festival kunnen staan en kunnen genieten van een goede pot voetbal in het stadion.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:21:
[...]

Zonder heftige nieuwe variant liggen op 1 mei de mondkapjes bij het grofvuil, het aangescherpte OMT advies komt als mosterd na de maaltijd.

Daar gezegd hebbende, laten we de komende weken nog rustig aandoen. De prognose steeds duidelijker, de piek van besmettingen is in zicht. Zaterdag winkelen en sporten, een paar weken geen domme dingen doen dan kan daarna de boel weer los.
Grofvuil? Nee, uitverkoop, ze zijn super handig als je muren/kozijnen staat te schuren! En als je een koud gezicht hebt op de fiets ook trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:28:
[...]

Akkoord. Wat alleen wel weer kan is dat je in een continent als Afrika, wel weer een andere variant krijg waardoor je in de winter weer in quarantine kan gaan omdat ze daar allemaal niet ingeënt zijn. Ik hoop met je mee!

Veel plezier op je wintersport trouwens :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
dr.lowtune schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:56:
[...]

Grofvuil? Nee, uitverkoop, ze zijn super handig als je muren/kozijnen staat te schuren! En als je een koud gezicht hebt op de fiets ook trouwens.
Als je goed aan het schuren bent merk je trouwens wel gelijk dat de meeste van die dingen echt amper wat doen :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:36

Dus we dachten vanochtend even te testen en wat blijkt, neus test is structureel negatief.

Dus let op mensen, keel is een belangrijk onderdeel van de zelftest. Eigenlijk belangrijker dan neus als ik dat zo aanschouw.

Edit:
2x neus = negatief
2x keel = positief
Ik hoor het meer en meer inderdaad. Dit zal ook wel bijdragen aan de snelle verspreiding... de meesten zullen na 1 negatieve zelftest geen verdere moeite ondernemen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

eric.1 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:30:
[...]

Ach ongeveer iedereen noemt hier onze winkelsluiting ‘lockdown’ terwijl dat alleen is als mensen hun huis niet meer uit mogen.
Als we dan toch muggenziften :+

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2022 08:07 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing

Edit:
2x neus = negatief
2x keel = positief
Hiermee kun je ook met redelijke zekerheid weten dat je Omikron hebt (voor dat al niet logisch is). Omikron vestigt zich eerst in je keel en verspreid zich dan pas. Delta zat ook gelijk in je neus en wat dieper. Op zich ook logisch, want dat maakt het ook dat het zich veel sneller verspreid, maar tegelijkertijd minder ziekmakend is.
Nadeel is alleen dat een zelftest gebruiken met je keel schijnbaar weer vaker een false positive geeft, alhoewel ik hier alle positieve testen nog bevestigd heb gezien door de GGD.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dr.lowtune schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:56:
[...]

Ze zijn bij het poepen ook ideaal, neemt net wat van de stank weg.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
SomerenV schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 01:00:
[...]

Volgens mij zijn winkels nooit een grote boosdoener geweest wat betreft besmettingen, de drukte tijdens bepaalde feestdagen daargelaten natuurlijk. Dat is dus punt 1 waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Punt 2 is dat winkelend Nederland dan maar uitwijkt naar Duitsland of België, waar ze een stuk minder moeilijk doen. Dus áls men besmet kan raken, dan gebeurt het toch wel, en ben je dus als Nederlandse winkelier onnodig dicht, want waar doe je het dan nog voor?

Alle seinen staan momenteel op groen, ook als je kijkt naar diverse andere landen. Alles wijst er momenteel op dat Omikron weliswaar besmettelijker is, maar minder ziekmakend, wat echt ideaal is. Besmettingen gaan misschien wel door het dak, maar bij ziekenhuisopnames gaat het véél minder hard. Code zwart had mogelijk een dingetje kunnen zijn in december, maar dat lag meer aan het feit dat het kabinet gewoon veel te laat in had gegrepen terwijl op dat moment de seinen al best een poosje op rood stonden.

Het kabinet heeft zichzelf gewoon gruwelijk in de voet geschoten met deze lockdown. Gegokt op een potentieel zeer ernstig verloop (ook al was er al hoopvolle data vanuit wat andere landen) en echt enorm de plank mis geslagen. Waarschijnlijk omdat ze voorheen altijd achter de feiten aan liepen, maar dat heeft ditmaal niet zo goed uitgepakt :+ Onder andere van Dissel zette nogal hard in op een pessimistisch scenario en volgens het RIVM waren de modellen zeer verontrustend. Je kunt nu als kabinet ook niet opeens zeggen 'joh, foutje, sorry' want dan ben je eigenlijk als nieuw kabinet al klaar voordat je goed en wel van start bent :X

Ik ben dan ook wel benieuwd wat ze gaan doen vrijdag. Een lockdown is niet langer houdbaar, de cijfers zijn niet dermate verontrustend dat ze nieuwe maatregelen goed kunnen praten, draagvlak onder een groot deel van de bevolking is totaal weg en vanuit diverse branches (winkeliers, horeca en scholen bijvoorbeeld) zijn steeds meer signalen dat de schade door nog langere sluiting een steeds groter issue kan worden.

[...]

Bij m'n vriendin is het al vanaf december drama. Afdelingen die gesloten worden, maar kort daarna toch weer open, en toch weer dicht. Cohort open, toch weer dicht, toch weer open, om vervolgens met 12 verpleegkundigen op 8 patiënten te staan :+ . Vervolgens weer een andere afdeling dicht om personeel vrij te spelen... wat toch niet nodig blijkt, dus teveel mensen op de uitleen. Maar door al die onzekerheid aardig wat personeel wat op knappen staat en helemaal klaar is met het geschuif de hele tijd.
Ze hadden ook nog geen officiële cijfers toen ze de lockdown afkondigde en begonnen al met een redelijk hoog % bezetting op de IC. Andere landen stonden daar veel beter voor waardoor maatregelen afwijken tov Nederland.

Wat je zegt over de lockdown / ziekenhuizen kun je natuurlijk ook omdraaien. Als ze geen lockdown hadden gedaan en de ziekenhuizen hadden binnen een week op code zwart gestaan had men exact gezegd wat jij nu zegt maar dan 180 graden anders. Kritiek hebben mag natuurlijk. Alleen is het natuurlijk wel een beetje van achteren een koe in de kont kijken. Rutte & Co kunnen niet gokken met onofficiële cijfers want als het verkeerd uitpakt is iedereen boos. Ik denk persoonlijk wel dat Rutte & Co ook gewoon proberen deze crisis zo goed mogelijk door te komen (af en toe met een beetje politiek gewin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:33
Bij mijn vriendin op het werk is het ook flink los aan het gaan qua besmettingen doordat iemand met corona uit Oostenrijk terug kwam.

Allemaal milde klachten gelukkig, van allemaal te horen gekregen dat als dit het is, we per direct gewoon weer 'open' moeten kunnen gaan, de gemiddelde griep en verkoudheid was erger kennelijk.
Ondanks dat er besmettingen zijn toch ergens goed nieuws dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
YakuzA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Ach ongeveer iedereen noemt hier onze winkelsluiting ‘lockdown’ terwijl dat alleen is als mensen hun huis niet meer uit mogen.
Als we dan toch muggenziften :+
Als je musea, sport, evenementen en horeca allemaal onder winkels vat heb je gelijk.

Je kunt het ook hebben over een zo goed als alles sluiting.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Agent47 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:57:
Wat alleen wel weer kan is dat je in een continent als Afrika, wel weer een andere variant krijg waardoor je in de winter weer in quarantine kan gaan omdat ze daar allemaal niet ingeënt zijn.
Wat ik uit alle discussies begrijp is dat een virus nog besmettelijker moet zijn om Omikron te verdringen. De kans dat het tegelijkertijd significant ziekmakender is daalt daarmee ook totdat het daadwerkelijk een lichte verkoudheid geworden is.

De komende weken moeten we vooral nog even geduld hebben, niet alles tegelijk willen. Open winkels en amateursport, hou de rest nog twee weken dicht totdat ook de besmettingen fors dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:09:
Ze zijn bij het poepen ook ideaal, neemt net wat van de stank weg.
Denk dat jij de instructie niet goed goed gelezen hebt, de touwtjes moeten over je oren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:24:
[...]

Ik ben vorige week getest bij een commerciele partij met een antigeentetst. Daar doen ze gewoon keel EN neus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:32:
[...]

De komende weken moeten we vooral nog even geduld hebben, niet alles tegelijk willen. Open winkels en amateursport, hou de rest nog twee weken dicht totdat ook de besmettingen fors dalen.
Dat zal wel wat langer duren dan 2 weken, als je dingen opent zullen de besmettingen exponentieel gaan stijgen, dat is onvermijdelijk. Als ik naar Denemarken en VK kijk zit DK sinds 25 september met een R boven de 1 en VK sinds 10 november en is er bij beiden nu pas sprake van een verzadiging.

https://ourworldindata.or...false&country=DNK~GBR~NLD

Het Nederlandse beeld is duidelijk anders met onze maatregelen en zo te zien is de verzadiging bij ons huidige pakket maatregelen + omicron net bereikt, als je maatregelen opheft gaat die weer stijgen en zal nog wel 6 weken hoger blijven dan ie nu is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
IJzerlijm schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:46:
[...]
Dat zal wel wat langer duren dan 2 weken, als je dingen opent zullen de besmettingen exponentieel gaan stijgen, dat is onvermijdelijk. Als ik naar Denemarken en VK kijk zit DK sinds 25 september met een R boven de 1 en VK sinds 10 november en is er bij beiden nu pas sprake van een verzadiging.

https://ourworldindata.or...false&country=DNK~GBR~NLD

Het Nederlandse beeld is duidelijk anders met onze maatregelen en zo te zien is de verzadiging bij ons huidige pakket maatregelen + omicron net bereikt, als je maatregelen opheft gaat die weer stijgen en zal nog wel 6 weken hoger blijven dan ie nu is.
Wat ik me hierbij vooral afvraag is dat we in Nederland al tijden hogere aantallen besmettingen hebben dan veel andere landen. Je zou dan verwachten dat er dus ook meer mensen immuun zijn geworden en daarmee de verzadiging er ook eerder zou moeten zijn. Vanaf het begin van de crisis heeft de regering er ten slotte op gestuurd om zo weinig mogelijk maatregelen te nemen zodat het IC zo vol mogelijk lag. Dus is het dan wel vergelijkbaar met VK/DK, of zouden wij er sneller doorheen moeten zijn?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RedHat schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:18:
[...]

Ze hadden ook nog geen officiële cijfers toen ze de lockdown afkondigde en begonnen al met een redelijk hoog % bezetting op de IC. Andere landen stonden daar veel beter voor waardoor maatregelen afwijken tov Nederland.

Wat je zegt over de lockdown / ziekenhuizen kun je natuurlijk ook omdraaien. Als ze geen lockdown hadden gedaan en de ziekenhuizen hadden binnen een week op code zwart gestaan had men exact gezegd wat jij nu zegt maar dan 180 graden anders. Kritiek hebben mag natuurlijk. Alleen is het natuurlijk wel een beetje van achteren een koe in de kont kijken. Rutte & Co kunnen niet gokken met onofficiële cijfers want als het verkeerd uitpakt is iedereen boos. Ik denk persoonlijk wel dat Rutte & Co ook gewoon proberen deze crisis zo goed mogelijk door te komen (af en toe met een beetje politiek gewin).
Dat is wel heel makkelijk gezegd, de discussie begint een beetje van onderwerp af te wijken inmiddels maar lijkt me wel belangrijk even naar hele waarheid te kijken. Hoe jij het schrijft is het net alsof 'Rutte & Co' 0,0 invloed had op hoe we bijna op situatie code-zwart waren uitgekomen in december. Laten we nou eerlijk zijn dit is wel heel makkelijk handen wassen in onschuld, er is zowel op korte termijn (alle alarmerende signalen negeren in aanloop weken daarvoor waarbij korte lockdown minder hard had aangekomen) en lange termijn (bestuurlijke afbraak van zorg capaciteit tijdens regeer periode(s)) absoluut invloed uitgeoefend kunnen worden om nu in minder rampzalige situatie te staan zeker mede beïnvloed door bovengenoemden..

Uiteindelijk ben je bestuurder en in de politiek om te anticiperen op wat zowel mid-/kort- als langetermijn beste invloed heeft op onze samenleving, dat is iets anders als in de waan van dag mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:46:
Dat zal wel wat langer duren dan 2 weken, als je dingen opent zullen de besmettingen exponentieel gaan stijgen, dat is onvermijdelijk.
Als tegelijkertijd opnames stabiel zijn of dalen is er weinig aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:34
hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Wanneer zouden we eigenlijk een stijging moeten zien in ziekenhuisopnames, nadat er de afgelopen dagen zo'n enorme stijging in postief geteste mensen was? We gingen naar 35k besmettingen, maar hoe lang duurt het gemiddeld tot dat ook te zien is in de ziekenhuis opnames?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:07
Zo'n 10-15 dagen (bij Delta). Dus die piek zou nu ongeveer moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Bovendien heb je op gegeven moment verzadiging, dan houdt dat exponentieel stijgen ook wel op.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel Nederlanders er nu omikron gehad hebben, hoeveel behoorlijk goed beschermd zijn nog door vaccinatie of eerdere besmetting.
Het grote probleem nu is uitval in beroepsgroepen, waarschijnlijk juist dóór de quarantaineregels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:49:
Dus is het dan wel vergelijkbaar met VK/DK, of zouden wij er sneller doorheen moeten zijn?
Op de achterkant van een (nog virtueel) bierviltje mijn innerlijke @t_captain de vrije loop gelaten:

Instroom kliniek ligt rond de 100-120 per dag, een deel daarvan komt terug van de IC (vrijwel alleen Delta als ik @LZ86 goed begrijp). Reken ik verder met 100 echte instroom.

Een deel van de nieuwe instroom is nog Delta, pas op 28 december was Omikron buiten Amsterdam dominant. Laat dat 1/3 zijn, hou je er 66 over.

Verder weten we dat een aanzienlijk deel instroom kliniek MET Omikron ipv niet DOOR Omikron is. Die bijvangst zou zonder het spreekwoordelijke keukentrapje geen opname zijn geweest, wellicht verklaart dat ook een deel van de kortere ligduur bij Omikron? Kan zo snel geen bron vinden maar dacht rond de 30%-50%, hou je er 40 over.

Van die 40 zijn er hoeveel ongevaccineerd?
Met de Delta factor 10-15 zijn geprikte opnames door Covid op één hand te tellen (bij 50k-100k! werkelijke besmettingen per dag).

Als Delta over een paar weken het ziekenhuis verlaten heeft wordt het daar erg stil, of maak ik ergens een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
ParaDroid2 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:13:
En dat zal ook weer afhangen in welke groepen het rondgaat. Het is ernstiger als het in 60+ rondgaat dan op de basisschool.

Wanneer werd de stijging eigenlijk ingezet in DK en UK?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:27
[...]

Dat zou leuk zijn ja. Denk dat iedereen dat graag zou willen zien. Enig idee waarom dat hier niet gebeurt, maar bij ons wel zou gebeuren?

https://ourworldindata.or...l?country=GBR~FRA~ITA~ESP

Dit is de data die OMT weerhoudt van heropenen. Ik snap hoe dit de beslissing lastiger maakt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor heropenen, alleen wel met inachtname van de risico’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Amphiebietje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:15:
Ministerie denkt nog 780.000 vaccintwijfelaars te overtuigen, lukt nu bij 2000 per week

Even voorrekenen...780.000/2000 = 390 weken = 7,5 jaar 8)7 . Veel geluk daarmee, zou ik zeggen...kan je beter voor een vaccinatieplicht gaan.
Is inmiddels aangepast:
Verbetering: Eerder meldde de GGD aan NU.nl dat het om 2.000 prikken per week ging. Dit moest echter 2.000 prikken per dag zijn. Het artikel is aangepast.

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:18:
[...]

Verder weten we dat een aanzienlijk deel van instroom kliniek MET Omikron is niet DOOR Omikron. Die bijvangst zou zonder het spreekwoordelijke keukentrapje geen opname zijn geweest, wellicht verklaart dat ook een deel van de kortere ligduur bij Omikron?
Ik hoop dat dit het is. Wel vreemd als ze daar de registratie in de ziekenhuizen niet op aanpassen dan. (En nee, ik zie daar geen complot in :-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Johan Bogle schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Dat zou leuk zijn ja. Denk dat iedereen dat graag zou willen zien. Enig idee waarom dat hier niet gebeurt, maar bij ons wel zou gebeuren?

Dit is de data die OMT weerhoudt van heropenen. Ik snap hoe dit de beslissing lastiger maakt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor heropenen, alleen wel met inachtname van de risico’s.
Mogelijk omdat als je per miljoen gaat kijken Nederland nooit in de pas heeft gelopen met die landen. Vermoedelijk nemen ze daar ook veel makkelijker mensen op.
https://ourworldindata.or...R~USA~FRA~ITA~ESP~NLD~BEL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ik kan me voorstellen dat de overheid voorzichtig is, in ieder geval dat hoop ik teminste. Laten we wel wezen, ze hebben al een track record van te veel te vroeg openen met alle nare gevolgen van dien.

Als we de zooi niet helemaal los hadden gelaten in september en in november adequaat hadden gereageerd in plaats van het op zijn beloop te laten dan hadden we misschien die hele lockdown niet nodig gehad. Uiteraard wel met maatregelen.

Liever iets voorzichtiger zijn dan wederom aansturen op een volgende lockdown.

Dat neemt niet weg dat ik ook wel voorstander ben voor voorzichtig versoepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wellicht minder vaccinaties/boosters?
Toch nog een deel Delta?

Ben maar één van de 17 miljoen virologen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

[...]

Als je Noorwegen, Denemarken en Nederland er bij inzet, vallen Spanje, Italie, UK en Frankrijk wel heel erg op. Ook in de afgelopen 2 jaar al. Misschien dat Nederland als land met leeftijdscategorieen inwoners, geografische eigenschappen en gezondheidszorg meer op Denemarken lijkt dan op die Zuid Europese landen? Ik weet het eigenlijk niet.

https://ourworldindata.or...R~FRA~ITA~ESP~DNK~NLD~NOR

[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 13-01-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
GAIAjohan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Mogelijk omdat als je per miljoen gaat kijken Nederland nooit in de pas heeft gelopen met die landen. Vermoedelijk nemen ze daar ook veel makkelijker mensen op.
https://ourworldindata.or...R~USA~FRA~ITA~ESP~NLD~BEL
Dat zou ook een rol kunnen spelen. Hier kom je niet zomaar in het ziekenhuis of uberhaupt voorbij de huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:30
ParaDroid2 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:13:
Ik zou eerder 6-8 dagen zeggen. Het duurt misschien wel 10-15 dagen na besmetting voordat je in het ziekenhuis komt, maar van besmetting tot positieve testcijfers duurt ook wel 4-6 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:18:
[...]

Op de achterkant van een (nog virtueel) bierviltje mijn innerlijke @t_captain de vrije loop gelaten:

Instroom kliniek ligt rond de 100-120 per dag, een deel daarvan komt terug van de IC (vrijwel alleen Delta als ik @LZ86 goed begrijp). Reken ik verder met 100 echte instroom.

Een deel van de nieuwe instroom is nog Delta, pas op 28 december was Omikron buiten Amsterdam dominant. Laat dat 1/3 zijn, hou je er 66 over.

Verder weten we dat een aanzienlijk deel instroom kliniek MET Omikron ipv niet DOOR Omikron is. Die bijvangst zou zonder het spreekwoordelijke keukentrapje geen opname zijn geweest, wellicht verklaart dat ook een deel van de kortere ligduur bij Omikron? Kan zo snel geen bron vinden maar dacht rond de 30%-50%, hou je er 40 over.

Van die 40 zijn er hoeveel ongevaccineerd?
Met de Delta factor 10-15 zijn geprikte opnames door Covid op één hand te tellen (bij 50k-100k! werkelijke besmettingen per dag).

Als Delta over een paar weken het ziekenhuis verlaten heeft wordt het daar erg stil, of maak ik ergens een denkfout?
Precies dit dus, zelfs als het nog zou stijgen doordat het nu bovengemiddeld bij jongeren rond gaat (en dat vanzelf meer naar de ouderen zal gaan), kom ik op mijn bierviltje nog steeds uit op lage getallen. Mits ik de realistische cijfers pak, want als ik de wat pessimistischere pak (waarmee logischerwijze de regering werkt), kom ik wel alsnog hoog maar niet kritiek uit. Maar in beide gevallen zegt mijn bierviltje dat we er sneller doorheen zouden moeten zijn dan VK/DK.
Ik zou alleen graag weten of mijn bierviltje klopt, want dat klinkt wel weer heel positief ;) Het zou trouwens ook betekenen dat wat de regering de afgelopen tijd heeft gedaan nu voor het gewenste effect zorgt, nl. dat veel mensen al immuniteit hebben opgebouwd (dus ook buiten het vaccineren)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
Sovieto schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Ik zou eerder 6-8 dagen zeggen. Het duurt misschien wel 10-15 dagen na besmetting voordat je in het ziekenhuis komt, maar van besmetting tot positieve testcijfers duurt ook wel 4-6 dagen.
Het is daarbij ook de vraag, hoe is de ziekenhuisbezetting opgebouwd qua varianten. Als de aanname is dat Omikron ook zorgt voor een korter ziektebed, dan kan het best zijn dat er een stabiele Delta groep mensen in het ziekenhuis liggen, maar dat de flitsbezoeken van de Omikron mensen wel voor veel instroom, maar ook voor veel uitstroom zorgen. Als de huidige aantal besmettingen stabiel blijven, zoals ook in de UK het geval is, dan zal de instroom ook normaliseren en dan krijg je instroom omikron < uitstroom omikron + uitstroom delta..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:38:
Ik zou alleen graag weten of mijn bierviltje klopt, want dat klinkt wel weer heel positief ;) Het zou trouwens ook betekenen dat wat de regering de afgelopen tijd heeft gedaan nu voor het gewenste effect zorgt, nl. dat veel mensen al immuniteit hebben opgebouwd (dus ook buiten het vaccineren)
Heb precies hetzelfde gevoel, klinkt te mooi om waar te zijn.

Vandaar ook mijn gedachte om collectief nog twee weken rustig aan te doen, kijken of het in de praktijk echt zo uitpakt. Winkels en amateursport kan relatief veilig en haalt de druk van de maatschappelijke ketel.

Los daarvan: als ik de grafieken zo zie heeft Nederland de hele coronacrisis van alle landen de laagste/beste grafiek. Er wordt enorm veel geklaagd over Mark, Hugo en onze eigen omgang met de regels maar blijkbaar doen 'we' collectief toch iets heel erg goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:59
redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:08:
[...]

Hiermee kun je ook met redelijke zekerheid weten dat je Omikron hebt (voor dat al niet logisch is). Omikron vestigt zich eerst in je keel en verspreid zich dan pas. Delta zat ook gelijk in je neus en wat dieper. Op zich ook logisch, want dat maakt het ook dat het zich veel sneller verspreid, maar tegelijkertijd minder ziekmakend is.
Nadeel is alleen dat een zelftest gebruiken met je keel schijnbaar weer vaker een false positive geeft, alhoewel ik hier alle positieve testen nog bevestigd heb gezien door de GGD.
Hoe werkt een false positive dan eigenlijk? Ze heeft hem nu meermaals gedaan, alle keel swaps waren positief, neus en keel, was positief en alleen neus was negatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Heb precies hetzelfde gevoel, klinkt te mooi om waar te zijn.

Vandaar ook mijn gedachte om collectief nog twee weken rustig aan te doen, kijken of het in de praktijk echt zo uitpakt. Winkels en amateursport kan relatief veilig en haalt de druk van de maatschappelijke ketel.

Los daarvan: als ik de grafieken zo zie heeft Nederland de hele coronacrisis van alle landen de laagste/beste grafiek. Er wordt enorm veel geklaagd over Mark, Hugo en onze eigen omgang met de regels maar blijkbaar doen 'we' collectief toch iets heel erg goed...
Dat zou ik toch wel de grap van de eeuw vinden, als nu blijkt, na al die kritiek hier op Hugo, dat ie eigenlijk al die tijd al de juiste aanpak heeft gehanteerd :)

Straks wordt zelfs @CMD-Snake nog fan van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

[...]

Als je België en Portugal erbij neemt? Beide landen met weinig maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Precies dit dus, zelfs als het nog zou stijgen doordat het nu bovengemiddeld bij jongeren rond gaat (en dat vanzelf meer naar de ouderen zal gaan), kom ik op mijn bierviltje nog steeds uit op lage getallen. Mits ik de realistische cijfers pak, want als ik de wat pessimistischere pak (waarmee logischerwijze de regering werkt), kom ik wel alsnog hoog maar niet kritiek uit. Maar in beide gevallen zegt mijn bierviltje dat we er sneller doorheen zouden moeten zijn dan VK/DK.
Er wordt ook niet gecorrigeerd naar vaccinatiegraad, die is bij ouderen veel beter dan jongeren. Bekend is dat vaccinatie de kans op opname aanzienlijk verkleind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
GAIAjohan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:18:
[...]

En dat zal ook weer afhangen in welke groepen het rondgaat. Het is ernstiger als het in 60+ rondgaat dan op de basisschool.

Wanneer werd de stijging eigenlijk ingezet in DK en UK?
Omstreeks sinterklaas (UK) / omstreeks 10 a 15 dec (DK). Dan tel ik het moment dat de golf serieuze vormen begint aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tweak_ers schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:44:
[...]
Hoe werkt een false positive dan eigenlijk? Ze heeft hem nu meermaals gedaan, alle keel swaps waren positief, neus en keel, was positief en alleen neus was negatief.
Hoe het technisch werkt weet ik niet, maar uit eerdere cijfers van zelftesten (maar dat was nog met Delta) kwam dat je alleen de neus moest doen voor het beste resultaat. Als je de keel erbij pakte kwam er relatief vaker een positief uit, terwijl diegene niet besmet was. Ik kan me echter voorstellen dat met Omikron dat veel minder het geval is. Maar ik neem ook aan dat dit precies de reden is dat ze het eerst willen onderzoeken voordat ze het officieel aan gaan raden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

codex schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 04:00:
[...]

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die nog in de veronderstelling zijn dat het wel meevalt, met het argument dat er nog nooit zo weinig faillissementen zijn.

De steun is echt minimaal, als je door een winkelstraat loopt zie je al bijzonder veel leegstand, omdat ze tijdens corona gesneuveld zijn. Ikzelf ken al meerdere ondernemers die hun opgebouwde zaak in rook op zien gaan. Spaargeld voor investering, opgebouwd pensioen, alles wordt aangewend om maar te kunnen overleven. Soms is stoppen met ondernemen de enige uitweg, voor überhaupt failliet te gaan.

Er is geen enkele ondernemer die dit ziet als een gratis vakantie omdat hij toch voorzien wordt van steun. Misschien tenzij het al een aflopend verhaal was en faillissement aanstaande was vooraf aan corona, ja, die ondernemer is kunstmatig het hoofd boven water gehouden.
We kijken in dit topic veel naar data, en data zegt dat het meevalt met faillissementen (laagste in 30 jaar of zo). Individueel zal er best wat op aan te merken zijn.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Pagina: 1 ... 182 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.