Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
[ Voor 16% gewijzigd door MaZo op 23-06-2024 07:19 ]
Ooh sinds 17.0, ja dan zal het wel een design keuze geweest zijn inderdaad.Jeroen O schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:50:
Nou het is sinds iOS 17.0.0 maar ik vind dat donkere scherm gewoon niet mooi als de overige schermen wel licht zijn. Het zou best een designkeuze geweest kunnen zijn, maar laat de gebruiker gewoon kiezen.
Als ik donkere modus wil stel ik dat zelf wel in
Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het een bug/probleem is wat er dan al een jaar in zit maar ze niet oplossen.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik kan me voorstellen als overige Wazers de flitser niet bevestigen deze er na verloop van tijd zelf door Waze wordt uitgehaald.MaZo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:18:
Ik ben onlangs ook noodgedwongen overgestapt van FM naar Waze. Iemand een idee waarom flitsers die ik bijvoorbeeld ‘s morgens meld in Waze er vaak ‘s middags weer uit zijn (terwijl de flitser er nog staat)? Heel irritant.
Is het bijvoorbeeld op een druk bereden weg?
Edit: @MaZo misschien kun je je post beter hier neerleggen.
[ Voor 11% gewijzigd door RicoK op 23-06-2024 20:37 ]
Lekker voor de verkeersveiligheidRuben279 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:13:
[...]
Graag, want dat huidige voorlezen vind ik echt heel slecht werken...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Als ik naast de iPhone ook nog op het scherm van de auto moet kijken blijft er wel heel weinig tijd voor de weg over idd
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Maar op CarPlay blijft die wel verschijnen. Heel apart
Lijkt heel teveel op een numpad.Donstil schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:35:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo volledige artistieke vrijheid bij het CarPlay team hoor.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ja en het voelt vreemd klein ook ofz.
Vreemde design update zo ineens.
Dag MaZo,MaZo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:18:
Ik ben onlangs ook noodgedwongen overgestapt van FM naar Waze. Iemand een idee waarom flitsers die ik bijvoorbeeld ‘s morgens meld in Waze er vaak ‘s middags weer uit zijn (terwijl de flitser er nog staat)? Heel irritant.
Het zou kunnen voorkomen dat je op dat moment de juiste snelheid rijdt en niet te hard over dat stuk heen aan het racen bent (vanwege misschien de drukte). Waze waarschuwt namelijk alleen als je harder gaat als de toegestane snelheid voor snelheidsflitsers.
Ik hoor graag van je,
Rick
Nou….. zelfde auto (iets jonger) maar ik heb wisselende ervaringen: zwart scherm, geen connectie, vastlopende interface etc.meesje schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:01:
[...]
Vanwege ervaringen van anderen was ik een beetje terughoudend. Toch uiteindelijk maar besteld. En bovenverwachting (nog maar 1 week ervaring, dat wel) werkt het zeer goed. In mijn geval met een Audi A4 B9 Avant uit 2017. Bijzonder dat de compatibiliteit zo nauw luistert. Wellicht dat het bij auto’s van het VAG concern goed werkt?
De dongle even uit de USB connector halen en opnieuw opstarten is de remedie.
Bijzonder hoor dat de ervaringen zo wisselend zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee.Theone098 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:54:
[...]
Nou….. zelfde auto (iets jonger) maar ik heb wisselende ervaringen: zwart scherm, geen connectie, vastlopende interface etc.
Bedoel je overigens met jonger de B10 versie of nog wel de B9?
Dat is ook wel gelijk het grootste probleem met die Chinese zooi. Je kunt er ongeacht dezelfde versie in dezelfde auto simpelweg alsnog niet op bouwen.Theone098 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:54:
[...]
Nou….. zelfde auto (iets jonger) maar ik heb wisselende ervaringen: zwart scherm, geen connectie, vastlopende interface etc.
Ik zei het al eerder, ik had er eentje die ook door meerdere aangeraden werd voor mijn type auto maar mijn ervaringen stonden daar haaks op en ik had alleen maar ellende.
B9 uit 2018. Ik ben er ook blij mee hoor, het gaat alleen vaak mis bij een tweede start van de auto (of het apparaat) vlak na elkaar.meesje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:39:
[...]
Bijzonder hoor dat de ervaringen zo wisselend zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee.
Bedoel je overigens met jonger de B10 versie of nog wel de B9?
We kunnen ook verschillende software versies hebben, zowel van de adapter als van de auto.Donstil schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:44:
[...]
Dat is ook wel gelijk het grootste probleem met die Chinese zooi. Je kunt er ongeacht dezelfde versie in dezelfde auto simpelweg alsnog niet op bouwen.
Ik zei het al eerder, ik had er eentje die ook door meerdere aangeraden werd voor mijn type auto maar mijn ervaringen stonden daar haaks op en ik had alleen maar ellende.
Over het algemeen bevalt het goed, maar soms gaat het ook mis. Het is bij mij in ieder geval niet probleemloos. Als reactie op de VAG groep.
Ja dat is ook nog zoiets, firmware van het dongletje, versie van iOS, versie van het os in je auto.Theone098 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:29:
[...]
We kunnen ook verschillende software versies hebben, zowel van de adapter als van de auto.
Over het algemeen bevalt het goed, maar soms gaat het ook mis. Het is bij mij in ieder geval niet probleemloos. Als reactie op de VAG groep.
Alles kan van invloed zijn.
Kwam dit tegen: https://www.bol.com/nl/nl...socialshare_pdp_iphoneapp
Maar iemand ervaring met zoiets? Of een alternatief?
[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 01-07-2024 08:55 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Iets van Avison? Past perfect in de dashboards van Volkswagen/Audi/Skoda/Seat en heeft dezelfde styling als de originele units van die merken, maar dan met Carplay etc.Toppe schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:54:
Mijn ouders zoeken voor in de yeti nog een CarPlay oplossing. Die auto wordt vooral gebruikt als ‘flikker er maar in’ bak dus het hoeft niet super fancy te zijn.
https://avison.shop/collections/car-stereos
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Het zelf eens gekeken naar deze unit maar uiteindelijk niet gedaan omdat we nauwelijks meer in onze oude auto rijden. Maar dan heb je een extra optie.Toppe schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:54:
Mijn ouders zoeken voor in de yeti nog een CarPlay oplossing. Die auto wordt vooral gebruikt als ‘flikker er maar in’ bak dus het hoeft niet super fancy te zijn.
Kan buienradar straks ook op het scherm? want dat is voor mij en anderen met een cabrio wel handig. Dan weet je wanneer het gaat regenen.TheKerremenke schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:39:
Nog een kleine update mbt iOS 18 en CarPlay. Zag vanmorgen dat er ook een kleine weergave mbt weer info is als je Siri om het weer vraagt tijdens CarPlay. Zie het screenshot. [Afbeelding]
Als mede cabrio eigenaar moet ik je daarin teleurstellen. Buienradar doet momenteel niets met CarPlay. Wel kan ik de app OnTheWay aanraden. Hiermee kun je blijkbaar een route aan maken die eveneens de kans op regen toont. Werkt ook met CarPlay. Ik heb de app wel geïnstalleerd maar nog niet echt geprobeerd.j.f.otten schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:37:
[...]
Kan buienradar straks ook op het scherm? want dat is voor mij en anderen met een cabrio wel handig. Dan weet je wanneer het gaat regenen.
Trouwens, zolang je snel genoeg blijft rijden (+/- 60/80 km per uur) gaat de regen gewoon over je heen. Dus wordt je niet echt nat. Beetje bui kun je gewoon doorheen rijden zonder het dak te sluiten.
[ Voor 15% gewijzigd door TheKerremenke op 04-07-2024 19:19 ]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
De goedkoopste RCD330 die je maar kan vinden.Toppe schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:54:
Waarom niet? Begin juni heb ik een Carlinkit 5.0 gekocht voor 28,56 euro. Deze bevalt prima.rusman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:36:
Ik zie hier een Ottocast U2Air-Pro voor 37 euro: https://nl.aliexpress.com/item/1005007365704338.html. Dat lijkt haast te mooi om waar te zijn, iemand ervaring met dit soort lage prijzen?
Geen vertraging met bellen?meesje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:42:
[...]
Waarom niet? Begin juni heb ik een Carlinkit 5.0 gekocht voor 28,56 euro. Deze bevalt prima.
De aanwijzingen zijn dik in orde en goed gedetailleerd en zelfs de meeste POI’s zijn te vinden daar waar je vroeger eerst via Safari kon googlen om het adres te achterhalen zijn POI’s gewoon te vinden.
Ik had eerlijk niet verwacht dat Apple er zoveel verbeteringen in had gestopt omdat ze zich vaak richten op de grotere landen. Dit kan wel eens een blijvertje worden
Oke, misschien dat diegene even onbereikbaar is, zou niet moeten kunnen, maar goed, maar een test met veel van mijn contactpersonen laten allemaal hetzelfde riedeltje horen.
Ik maak gebruik van een 15 Pro Max voorzien van de laatste versie van iOS 17.6 en van zowel draadloos als bedraad CarPlay. Dit gezegd hebbende, ik ervaar de problemen ná deze laatste update.
Wie heeft deze ervaring nog meer?
De gebruikelijke kleine vertraging die je met bluetooth kunt verwachten, is wellicht 20ms groter. Dat is de vertraging die toegevoegd wordt door de Linkit als tussenstop
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Het is dus wel mogelijk om een gesprek te voeren, zonder dat de vertraging het verstoord? Heb nu een dongle waarbij een gesprek voeren niet altijd lekker loopt door de vertraging.Michael Knight schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:50:
[...]
De gebruikelijke kleine vertraging die je met bluetooth kunt verwachten, is wellicht 20ms groter. Dat is de vertraging die toegevoegd wordt door de Linkit als tussenstop
Ik heb de Carlinkit 5.0 en ervaar geen vertraging bij het bellen. Ook geen klachten vernomen van de ander tijdens het gesprek.Untouchablezz20 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:46:
[...]
Het is dus wel mogelijk om een gesprek te voeren, zonder dat de vertraging het verstoord? Heb nu een dongle waarbij een gesprek voeren niet altijd lekker loopt door de vertraging.
Mijn ervaringen met Carlinkit 5.0 zijn zeer positief. Echter wat ik begrepen heb, kunnen ervaringen enorm wisselend zijn.
Ik reed er van de week mee in Slowakije. Zelden de maximumsnelheid goed op de snelweg. 🙃Miki schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:36:
Ik heb afgelopen jaren veelvuldig Waze gebruikt om te navigeren maar afgelopen week weer eens Apple Maps (Kaarten) gebruikt. Ik vond het in het verleden (2 á 3 jaar terug) een waardeloze app maar hier moet ik echt van terug komen.
De aanwijzingen zijn dik in orde en goed gedetailleerd en zelfs de meeste POI’s zijn te vinden daar waar je vroeger eerst via Safari kon googlen om het adres te achterhalen zijn POI’s gewoon te vinden.
Ik had eerlijk niet verwacht dat Apple er zoveel verbeteringen in had gestopt omdat ze zich vaak richten op de grotere landen. Dit kan wel eens een blijvertje worden
Mogelijk te klein land voor Apple.
In Nederland gebruik ik het voor navigeren ook volledig maar voor POI blijven ze in Europa wel erg achter, maar als ik moet kiezen dan mis ik liever een POI dan dat ik met een rijdende GPS tracker moet rijden zoals Google Maps

Hier hetzelfde met een iPhone 15 op IOS 16.RicoK schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:09:
Hmmm, de laatste dagen kan ik niet meer via Siri een bericht per whatsapp zenden. Zodra ik Siri vraag een bericht te zenden naar X via WhatsApp krijg ik de reactie ‘hmmm, het lijkt alsof X WhatsApp niet actief heeft’ (of iets van een soortgelijke strekking).
Oke, misschien dat diegene even onbereikbaar is, zou niet moeten kunnen, maar goed, maar een test met veel van mijn contactpersonen laten allemaal hetzelfde riedeltje horen.
Ik maak gebruik van een 15 Pro Max voorzien van de laatste versie van iOS 17.6 en van zowel draadloos als bedraad CarPlay. Dit gezegd hebbende, ik ervaar de problemen ná deze laatste update.
Wie heeft deze ervaring nog meer?
Dacht dat Siri de naam van contact gewoon verkeerd verstond maar via normaal berichten lukte het wel. Nog niet verder onderzocht waar de fout ligt
Ik zit te wachten op die update met de SoC van de EV’s. Volgend mij biedt Apple dat in de VS bij paar modellen aan? @DonstilDonstil schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:39:
Ik rij er veel mee in de VS en daar is het echt fantastisch, inclusief 3D geanimeerde afslagen etc. Hoop (maar verwacht het niet) dat dit snel naar Nederland komt.
In Nederland gebruik ik het voor navigeren ook volledig maar voor POI blijven ze in Europa wel erg achter, maar als ik moet kiezen dan mis ik liever een POI dan dat ik met een rijdende GPS tracker moet rijden zoals Google Maps
Ooh dat durf ik niet te zeggen, ik rij in Nederland heel graag elektrisch maar als ik hier ben heb ik die drang helemaal nietAzqi schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:31:
[...]
Ik zit te wachten op die update met de SoC van de EV’s. Volgend mij biedt Apple dat in de VS bij paar modellen aan? @Donstil
De ervaringen zijn wat wisselend door de grote verscheidenheid aan draadloze carplaydongles, maar met de laatste paar (officiele) Carlinkit modellen zou het prima te doen moeten zijn. Heb er eigenlijk geen slechte ervaringen mee als de dongle maar met een goede kabel (geen cheape kabel, die haperen soms) op je headunit zit en correct geconfigureerd is.Untouchablezz20 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:46:
[...]
Het is dus wel mogelijk om een gesprek te voeren, zonder dat de vertraging het verstoord? Heb nu een dongle waarbij een gesprek voeren niet altijd lekker loopt door de vertraging.
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Voor 28 euro wilde ik het wel proberen. Anders was ie voor dat bedrag zo weer op MP verkocht.Donstil schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:27:
Ik had een officiële Carlink 5.0 en werkte voor geen meter in mijn auto. (zie eerdere ervaringen hier). Mijn advies is dus om bij een winkel te kopen waar je naar terug kunt sturen.
Prima toch, vooral doen. Ik ben niet echt een verkoper en al helemaal niet op marktplaats.meesje schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:48:
[...]
Voor 28 euro wilde ik het wel proberen. Anders was ie voor dat bedrag zo weer op MP verkocht.
Daarom liever bij een shop waar ik mag retourneren.
Herkenbaar. Hier nog een dongle die ergens ligt weg te stoffen..Donstil schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:42:
[...]
Prima toch, vooral doen. Ik ben niet echt een verkoper en al helemaal niet op marktplaats.
Daarom liever bij een shop waar ik mag retourneren.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Dan denk ik dat whatsapp aan het werk moet om e.e.a. te corrigeren.leducw schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:44:
Hier hetzelfde met een iPhone 15 op IOS 16.
Dacht dat Siri de naam van contact gewoon verkeerd verstond maar via normaal berichten lukte het wel. Nog niet verder onderzocht waar de fout ligt
[ Voor 89% gewijzigd door houtwurm op 13-08-2024 14:12 ]
Tenminste als ik het nieuwe Siri symbool op de radio in onderstaande video zie.
https://m.youtube.com/watch?v=kVn3IGEiOmc
Nu maar hopen dat Enhanced Siri ook (en snel) naar de EU komt, want voorlopig ziet het er naar uit dat we het niet hier gaan krijgen.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Icoon was in 18.0 al veranderd overigens (zie mijn post hierboven ergens)
[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 14-08-2024 14:30 ]
https://9to5mac.com/iphone-carplay-usb-c-cable/
TLDR: koop een usb-a naar usb-c kabel. Dat is toch een enorme open deur? Of zie ik iets over het hoofd?dries_w schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:57:
Voor wie (nog steeds) problemen heeft met carplay en iPhone 15 (en later):
Ja. Jij mist nu de kans om vijf advertenties in je uitleg te injecteren, zoals 9to5mac altijd doet.
[ Voor 13% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 22-08-2024 10:45 ]
Zijn die problemen dan het random vastlopen van CarPlay?dries_w schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:57:
Voor wie (nog steeds) problemen heeft met carplay en iPhone 15 (en later):
Want ik draai al sinds mei CP op de iPhone 15 Pro Max (met USB-C dus), maar heb er sinds +- een week last van dat constant CarPlay vast loopt.
En als ik de USB A -> C kabel pak van m'n Buddi CarPlay dongle, loopt ie ook vast terwijl als die Buddi dongle er aan zet loopt ie niet vast

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Ja. In instellingen, Siri suggesties uitzetten.Erw schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:19:
Is het mogelijk om de “agenda” op het thuis scherm uit te schakelen?
[ Voor 7% gewijzigd door TheKerremenke op 14-09-2024 09:32 ]
Wat @Donstil dus al typte een jaar geleden.Donstil schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:28:
Ik heb nog even gekeken. Als je “Siri suggesties” in het menu uitzet is de agenda uit het start scherm weg.
Geen idee wat Siri dan nog meer had kunnen suggereren overigens.
Siri suggesties integreert ook met Apple Maps. Kijkt naar je Agenda afspraken, maar ook naar je historie.TheKerremenke schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:32:
[...]
Wat @Donstil dus al typte een jaar geleden.
Backup gemaakt, teruggezet naar nieuwe iPhone. Spotify werkt prima zonder CarPlay, echter is het app icoon nergens in CarPlay te vinden. De app is nog steeds geïnstalleerd. Open ik hem via mijn iPhone selecteert hij wel direct CarPlay als output. Maar bedienen CarPlay is dus niet mogelijk.
Via CarPlay instellingen kan ik hem ook niet toevoegen aan de apps die CarPlay laat zien.
Hoe dan?! 😂😂
Is dit niet een gevalletje iPhone herstarten? Of even de app verwijderen en dan weer installeren?Lucifertje schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:53:
Ik zoek me suf, wellicht hier iemand het antwoord. Met mijn iPhone 14 Pro had ik via CarPlay de mogelijkheid om direct de app van Spotify te kiezen.
Backup gemaakt, teruggezet naar nieuwe iPhone. Spotify werkt prima zonder CarPlay, echter is het app icoon nergens in CarPlay te vinden. De app is nog steeds geïnstalleerd. Open ik hem via mijn iPhone selecteert hij wel direct CarPlay als output. Maar bedienen CarPlay is dus niet mogelijk.
Via CarPlay instellingen kan ik hem ook niet toevoegen aan de apps die CarPlay laat zien.
Hoe dan?! 😂😂
Misschien het proberen waard.
Anders inderdaad even opnieuw installeren.
Gewoon spullen
Hij staat ook niet bij de apps via Instellingen -> CarPlay.
Nu gebruik ik een USB-C kabel van Logitech, andere iPhone gebruikte ik met Belkin kabel. Ik ga straks nog eens proberen of het wellicht aan de kabel werkt. Lijkt me ver gezocht maar is laatste wat ik kan bedenken haha
Dan gaat een andere kabel ook niet helpen. Spotify verwijderen en opnieuw installeren?Lucifertje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:40:
Of de auto verwijderen in instellingen -> CarPlay en opnieuw instellen
[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 24-09-2024 14:08 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Maybe this article can be in use:Lucifertje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:40:
Alle gekkigheid al gedaan, opnieuw koppelen (draadloos en bedraad), Spotify opnieuw geïnstalleerd. Niks geen resultaat.
Nu gebruik ik een USB-C kabel van Logitech, andere iPhone gebruikte ik met Belkin kabel. Ik ga straks nog eens proberen of het wellicht aan de kabel werkt. Lijkt me ver gezocht maar is laatste wat ik kan bedenken haha
Check Availability of Car & CarPlay
If Apple CarPlay not showing Spotify, then begin with ensuring that your region or country supports both Spotify and CarPlay. In addition to this, also make sure that your car supports CarPlay. For support of Apple CarPlay, ypi need to check if CarPlay is available on iOS if you live in those regions or countries.
There might be a chance that users will be on a car trip to a region or country that is not available with CarPlay Spotify. At such times, you can try to alter the Spotify profile to fix this issue. While Premium users are permitted with those changes with region or country, they will want to alter their payment method to make a difference. To do so, go to Your Account Overview >> Your plan >> Update. If you have a free Spotify account, users mist choose a new region or country by going to Your Account Overview >> Your Account Profile >> Edit profile >> Country or region >> Save.
Voorheen stond er ipv de kaartrichting (O/NW/Z etc) een instellingenradartje waar ik de view kon kiezen.
Weet iemand hoe ik vanuit deze stand weer terug kom in standaardview? Waar ik ook op het scherm druk, ik kom niet meer in de instellingen terecht.
Op mijn mobiel zit ik wel gewoon in standaardview. Herstarten hielp niet.

Dit dus.
Bij mij verschijnt 'settings' pas als ik het scherm aanraak. Heb je dat al geprobeerd?FunkyTrip schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:29:
Ik gebruik Apple CarPlay en als ik google maps open, dan zit ik direct in satellietview.
Voorheen stond er ipv de kaartrichting (O/NW/Z etc) een instellingenradartje waar ik de view kon kiezen.
Weet iemand hoe ik vanuit deze stand weer terug kom in standaardview? Waar ik ook op het scherm druk, ik kom niet meer in de instellingen terecht.
Op mijn mobiel zit ik wel gewoon in standaardview. Herstarten hielp niet.
[Afbeelding]
Yup. Als ik het scherm aanraak, dan komt de 'zoeken' schuif boven in beeld. Lang aanraken, kort achter elkaar aanraken... 'Zoeken'.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:06:
[...]
Bij mij verschijnt 'settings' pas als ik het scherm aanraak. Heb je dat al geprobeerd?
Dit dus.
Zijn er nog meer mensen met problemen in Carplay icm iOS18?
Ik heb geen touchscreen in de auto, bedien alles met de knop (BMW iDrive). Dat gaat altijd prima tot er een notificatie komt, dan reageert de knop nergens meer op. Kan de notificatie niet openen, niet wegklikken. Alleen wachten tot die verdwijnt.
Iemand anders ook last van?
:strip_exif()/f/image/MeSXcw3QZhyl4L1F0JFt8hqq.jpg?f=fotoalbum_large)
CISSP! Drop your encryption keys!
Volgens mij heeft Apple Carplay vanaf het begin ontworpen met touchscreens in gedachten, en is navigatie via knoppen er op een later moment toegevoegd toen de ontwerpers ontdekten dat er destijds ook nog auto's waren zonder touchscreen.laurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:23:
Even een crosspost hier uit het iOS18 topic.
Ik heb geen touchscreen in de auto, bedien alles met de knop (BMW iDrive). Dat gaat altijd prima tot er een notificatie komt, dan reageert de knop nergens meer op. Kan de notificatie niet openen, niet wegklikken. Alleen wachten tot die verdwijnt.
[Afbeelding]
Het is alweer een jaartje geleden sinds ik een auto met iDrive had (maar wel met een touchscreen), en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met notificaties. Die verdwenen bij mij altijd binnen een paar seconden, wat ik prima vond. En als je de app met de notificatie wil openen, kun je altijd Siri gebruiken. Duurt het nu met IOS 18 langer voordat de notificaties verdwijnen?
Als je Carplay gebruikt in combinatie met de focus 'Autorijden' krijg je in elk geval minder notificaties.
Ah dat wist ik nietOf-Aaargh schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:10:
[...]
Volgens mij heeft Apple Carplay vanaf het begin ontworpen met touchscreens in gedachten, en is navigatie via knoppen er op een later moment toegevoegd toen de ontwerpers ontdekten dat er destijds ook nog auto's waren zonder touchscreen.
Het is alweer een jaartje geleden sinds ik een auto met iDrive had (maar wel met een touchscreen), en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met notificaties. Die verdwenen bij mij altijd binnen een paar seconden, wat ik prima vond. En als je de app met de notificatie wil openen, kun je altijd Siri gebruiken. Duurt het nu met IOS 18 langer voordat de notificaties verdwijnen?
Als je Carplay gebruikt in combinatie met de focus 'Autorijden' krijg je in elk geval minder notificaties.
Ik heb ooit nooit problemen gehad met notificaties, tot ik iOS18 installeerde..
De notificatie verdwijnt wel na een paar seconden maar tot die verdwenen is kan ik helemaal niets en reageert de iDrive knop nergens op
Ja ken dit wel van mijn huurauto op vakantie dit jaar (BMW X7), die had wel een touchscreen maar vind de iDrive knop altijd wel fijn werken. Ik had eigenlijk aangenomen dat het aan iOS 18 beta lag.laurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:23:
[Afbeelding]
Als ik een touchscreen zou hebben, dan zou ik denk ik ook nog steeds voor de knop kiezenDonstil schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:27:
[...]
Ja ken dit wel van mijn huurauto op vakantie dit jaar (BMW X7), die had wel een touchscreen maar vind de iDrive knop altijd wel fijn werken. Ik had eigenlijk aangenomen dat het aan iOS 18 beta lag.
Maar ervaarde jij hetzelfde dat de popup ervoor zorgde dat de controls stopte?
Vanochtend had ik bv de popup van google maps in carplay met iets als: Google maps route starten?
Die popup verdwijnt niet automatisch dus mijn scherm stond helemaal vast. Heb Google maps op mn iphone moeten killen om die weg te krijgen
Ik ben geen Google maps gebruiker dus had er iets minder last van maar als er een iMessage bericht binnen kwam stond het rechter scherm (de kaart achter het stuur niet) inderdaad helemaal vast.laurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:26:
[...]
Als ik een touchscreen zou hebben, dan zou ik denk ik ook nog steeds voor de knop kiezen
Maar ervaarde jij hetzelfde dat de popup ervoor zorgde dat de controls stopte?
Vanochtend had ik bv de popup van google maps in carplay met iets als: Google maps route starten?
Die popup verdwijnt niet automatisch dus mijn scherm stond helemaal vast. Heb Google maps op mn iphone moeten killen om die weg te krijgen
Soms kwam het uit zichzelf goed, meestal moest ik even de telefoon ontkoppelen.
Dat zorgt ervoor dat ik minder (flitsmeister) notificaties op mijn scherm krijg en maakt het probleem minder
Wel gek dat ik er online verder niets over kan vinden...
Dat kan je aan en uit zetten, ik heb dat bij default uit staan. Moet er op tikken voor er voorgelezen wordt.jejeh schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:55:
Sorry als ik ernaast zit maar berichten wa en im worden toch voorgelezen door siri. Tenminste in mijn autootje.
Ik heb nog een Flitsmeister versie van voor de Carplay betaling draaien, dus Carplay werkt nog.laurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:57:
Ik zorg er nu voordat mijn telefoon altijd geunlockt is, meestal in de flitsmeister app.
Dat zorgt ervoor dat ik minder (flitsmeister) notificaties op mijn scherm krijg en maakt het probleem minder
Wel gek dat ik er online verder niets over kan vinden...
Maar nu je het zegt, met flitsmeister notificaties heb ik het in mijn eigen auto (met alleen touchscreen) het niet.
Voelt als een BMW/Carplay dingetje waardoor je er daarom ook wat minder over vind.
Ik merk nu dat het stuq gaat bij google maps notifications maar blijft werken bij whatsapp notifications.Donstil schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:01:
[...]
Ik heb nog een Flitsmeister versie van voor de Carplay betaling draaien, dus Carplay werkt nog.
Maar nu je het zegt, met flitsmeister notificaties heb ik het in mijn eigen auto (met alleen touchscreen) het niet.
Voelt als een BMW/Carplay dingetje waardoor je er daarom ook wat minder over vind.
Das ook bijzonder
Moet wel zeggen dat whatsapo notifications in ios 18 met carplay heel anders uit zien, veel moderner met profielfoto erbij etc
Nu ik specifiek google op carplay ios18 google maps krijg ik wel veel hits terug, wel uit beta tijd
https://www.autoevolution...yet-on-ios-18-238011.html
[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 26-09-2024 19:05 ]
Haha je hebt het juiste topic gevonden. Top! En ook gelijk mijn vraag beantwoord of het alleen GM specifiek is. Ja dus. Mijn vragen waren dus wel relevant.laurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:02:
[...]
Ik merk nu dat het stuq gaat bij google maps notifications maar blijft werken bij whatsapp notifications.
Das ook bijzonder
Moet wel zeggen dat whatsapo notifications in ios 18 met carplay heel anders uit zien, veel moderner met profielfoto erbij etc
Nu ik specifiek google op carplay ios18 google maps krijg ik wel veel hits terug, wel uit beta tijd
Heb je al een andere navi geprobeerd?
Aah dat verklaard, dat gebruik ik dan weer nietlaurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:02:
[...]
Ik merk nu dat het stuq gaat bij google maps notifications maar blijft werken bij whatsapp notifications.
Das ook bijzonder
Wel solidair van Google om je zo naar Apple Maps te krijgen
Als je iets verder naar boven had gescrolld had je kunnen lezen dat ik allang de vragen had beantwoordmeesje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:13:
[...]
Haha je hebt het juiste topic gevonden. Top! En ook gelijk mijn vraag beantwoord of het alleen GM specifiek is. Ja dus. Mijn vragen waren dus wel relevant.
Heb je al een andere navi geprobeerd?
Maar het was wel goed advies om het hier te proberen. Blijf het een gekke bug vinden hoe de ene notificatie het spul wel blokkeert en de andere niet. Of het google maps specifiek is betwijfel ik. Whatsapp gaat goed, google maps niet. Maar whatsapp notificatie heeft een ios18 carplay look gekregen.
Ik zal eens kijken of ik notificaties van andere apps kan genereren waaronder andere navi apps
Maar met iOS 18 meende ik dat Apple Maps opeens ook waarschuwde voor (vaste) flitspalen. Tot drie keer toe kreeg ik een ander piepje te horen voordat FM eroverheen meldde. Daarna helaas niet meer gehoord. Andere mensen ook iets opgevallen hieraan?
Apple Maps waarschuwt al jaren voor vaste flitspalen. In het Nederlands zegt de stem dan "Snelheidscamera verderop". Bij mijn weten alleen als je op dat moment een route hebt gepland.SirLenncelot schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:32:
Ik gebruik alweer een tijdje Flitsmeister. Twee boetes voor lullige snelheidsovertredingen verder en dat abonnementsgeld had ik ruimschoots terugverdiend…
Maar met iOS 18 meende ik dat Apple Maps opeens ook waarschuwde voor (vaste) flitspalen. Tot drie keer toe kreeg ik een ander piepje te horen voordat FM eroverheen meldde. Daarna helaas niet meer gehoord. Andere mensen ook iets opgevallen hieraan?
[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 27-09-2024 07:16 ]
Klopt en klopt.Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:15:
[...]
Apple Maps waarschuwt al jaren voor vaste flitspalen. In het Nederlands zegt de stem dan "Snelheidscamera verderop". Bij mijn weten alleen als je op dat moment een route hebt gepland.
Alleen als een route loopt. Anders niet.
En mijn ervaring is dat je ook al (flink) snel moet rijden. Indien je al in de buurt van de toegestane snelheid zit, blijft de navigatie stil.TheKerremenke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:54:
[...]
Klopt en klopt.
Alleen als een route loopt. Anders niet.
Gelukkig wel, rij ik niet te hard dan heb ik de waarschuwing toch ook niet nodig?meesje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:49:
[...]
En mijn ervaring is dat je ook al (flink) snel moet rijden. Indien je al in de buurt van de toegestane snelheid zit, blijft de navigatie stil.
Voor mij is het ook de bevestiging dat het aanstaat.
Bij Siri en bellen kraakt de speaker zo hard dat er niets meer van te maken is.
Als ik gewoon via de BT van mijn auto (Qashqai 2019) bel is er niets aan de hand.
CP is bekabeld. Zou een wireless dongle dat oplossen. Iemand dit probleem al eens gehad?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
ook irritant dat je deze notificaties niet kunt uitzetten voor je navigatie (tenminste, mij is het nog niet gelukt voor Waze). Voor notificaties van Berichten, Telegram is me dat bv. wel gelukt.laurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:23:
[Afbeelding]
Er is een reden dat ik de navi app even verlaten heb om bv. iets in Spotify of Podcast app te doen , maar dan komt deze popup er overheen, soms net op dat gedeelte van je scherm waar je iets probeert te doen

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Ik heb dan wel een touch screen in mijn e-Niro, maar als er zo’n notificatie oppopt dan kan ik die alleen maar aantikken; wegvegen gaat niet.Yucko schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:48:
[...]
ook irritant dat je deze notificaties niet kunt uitzetten voor je navigatie (tenminste, mij is het nog niet gelukt voor Waze). Voor notificaties van Berichten, Telegram is me dat bv. wel gelukt.
Er is een reden dat ik de navi app even verlaten heb om bv. iets in Spotify of Podcast app te doen , maar dan komt deze popup er overheen, soms net op dat gedeelte van je scherm waar je iets probeert te doen
Nou krijg ik gelukkig niet veel notificaties, maar als er een Whatsappje binnenkomt geeft dat wel een grote balk over het navigatiescherm. De enige manier om die weg te krijgen is erop tikken, waardoor het bericht voorgelezen wordt. Dat wil ik meestal niet omdat het dan als gelezen in mijn telefoon staat en ik de aandacht ervoor kwijt ben.
Doe ik iets verkeerd? Kan die notificatie op een touch screen wél weggewerkt worden zonder erop te drukken, zonder ‘m te activeren?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Bij dan maar handmatif voorlezen aanklikken wordt de app voorgelezen, maar wordt het daarna stil. De app blijft met Siri aan hangen op het scherm wat je nu wilt doen (beantwoorden etc.)
Sinds vandaag iOS18.01, dus ik hoop een beetje op een fix, maar is dit voor anderen ook herkenbaar?
Had ik met de beta versie (draadloos) ook, met kabel niet. Nu met 18.1 beta werkt ook draadloos weer redelijkucsdcom schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:03:
Sinds iOS 18 zitten er weer allerlei problemen in Carplay lijkt het. Met Flitsmeister notificaties gaat je autoradio soms weer op stil, tot je de head unit uit en aan zet (blijft het spraakkanaal blokkeren) en ik ondervind problemen bij Whantsapp. Als ik op het scherm tik als er een Whatsapp bericht klaar staat, dan vraagt Siri of dit moet worden voorgelezen of dat ik een app wil sturen. Voorheen werd de app 9 van de 10 keer voorgelezen als je antwoorde "lees voor". Nu krijg je bij wat je ook zegt de vraag "aan wie" alsog je antwoordde dat je een nieuwe app wilde sturen.
Bij dan maar handmatif voorlezen aanklikken wordt de app voorgelezen, maar wordt het daarna stil. De app blijft met Siri aan hangen op het scherm wat je nu wilt doen (beantwoorden etc.)
Sinds vandaag iOS18.01, dus ik hoop een beetje op een fix, maar is dit voor anderen ook herkenbaar?
Bing