• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:24
Wat je vooral wilt doen (met Apple Music, dat dan weer wel :P), is SharePlay aanzetten in CarPlay. Dan kan je met een andere iPhone de QR code scannen, en kan je op die telefoon een nummer in de wachtrij zetten. Gezellig als je onderweg bent naar een feestje. :)
Alleen degene die CarPlay't moet een Apple Music abo hebben, de anderen niet.

https://support.apple.com...e/iphone/iph8ac7e8a46/ios

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:49
Jaartje terug Apple kaarten gaan gebruiken ipv Google Maps omdat ik dan wel de info in mijn HUD had (BMW).
Door gebrek aan toetsenbord, laatst terug geswitched naar Maps. Daar had ik wel een toetsenbord en blijkbaar nu dus ook info in mijn HUD.

Zoeken in Spotify is waardeloos. Zoek in podcasts in de Podimo app is nog veel waardelozer. Dat doe ik dus op mijn telefoon uiteraard als ik stil sta O-)

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat is vreemd: ik had twee widgets op het display van mijn Kia EV3 met iOS 26.1. Nu valt me op dat sinds iOS 26.2 er drie widgets in te stellen zijn. Komt wel wat propperig over, maar blijkbaar passen ze dat ook nog aan in zo'n update.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik kom van Android auto en ben nu nieuw met Apple en CarPlay. Moet met CarPlay wel even wennen, want niet alles is zo vanzelfsprekend kennelijk. Bijvoorbeeld onder in beeld staan 4 pictogrammen voor apps. Dat zijn bij mij o.a. telefoon en agenda. Die apps staan in de instellingen van Apple CarPlay op de telefoon vrij ver naar beneden gesorteerd. Ik heb juist Google maps en Flitsmeister bovenaan staan. Waarom zie ik die dan niet en agenda en telefoon (die ik ook niet onlangs in de auto gebruikt heb) wel?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:34:
Ik kom van Android auto en ben nu nieuw met Apple en CarPlay. Moet met CarPlay wel even wennen, want niet alles is zo vanzelfsprekend kennelijk. Bijvoorbeeld onder in beeld staan 4 pictogrammen voor apps. Dat zijn bij mij o.a. telefoon en agenda. Die apps staan in de instellingen van Apple CarPlay op de telefoon vrij ver naar beneden gesorteerd. Ik heb juist Google maps en Flitsmeister bovenaan staan. Waarom zie ik die dan niet en agenda en telefoon (die ik ook niet onlangs in de auto gebruikt heb) wel?
De icon in het dock zijn altijd recent gebruikte apps binnen bepaalde categorieën. Navigatie/audio/communicatie/nog een vanaf iOS 26.
De volgorde van de apps in instellingen is alleen voor de iconen op het scherm boven het Dock.

Ik zou zo niet weten of recente apps over sessies heen onthouden worden.
Apps die je niet gebruikt kun je van CarPlay verbergen en met Opdrachten kun je apps automatisch laten starten bij verbinden met CarPlay, zo krijg je die apps meteen in je recente lijst.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Palomar
  • Niet online
SirLenncelot schreef op maandag 29 december 2025 @ 01:07:
[...]

De icon in het dock zijn altijd recent gebruikte apps binnen bepaalde categorieën. Navigatie/audio/communicatie/nog een vanaf iOS 26.
De volgorde van de apps in instellingen is alleen voor de iconen op het scherm boven het Dock.

Ik zou zo niet weten of recente apps over sessies heen onthouden worden.
Apps die je niet gebruikt kun je van CarPlay verbergen en met Opdrachten kun je apps automatisch laten starten bij verbinden met CarPlay, zo krijg je die apps meteen in je recente lijst.
Ok thanks, dat verklaart eea. Ik had idd ook al met de opdrachten-app ingesteld dat Flitsmeister automatisch start. Dat werkte na wat zoeken door het te starten als url: flitsmeiser://. Echter dan staat flitsmeister in beeld als navigatie en daar gebruik ik FM niet voor (ik gebruik Google Maps). FM mag dus ook gewoon als telefoon-app worden gestart ipv. op Carplay (zodat ik alleen de piepjes hoor), maar daar lijkt je geen invloed op te hebben. Dus soit... ik heb daarom in de automatisering ook nog een extra regel toegevoegd met 'wacht 4 seconden' en daarna 'start Google Maps'. Maar dat laatste lijkt bijna nooit te werken. Soms krijg ik van de opdrachten-app een melding dat het starten niet gelukt is, maar soms ook helemaal niks en het leek ook een keer wel te werken. Als ik de automatisering test dan werkt het wel. Kijk ik nog eens naar de informatie van betreffende regel dan staat er 'Voor deze taak moet je apparaat ontgrendeld zijn'. Kan dat een oorzaak zijn? (telefoon zit dan in mijn broekzak). Hoe doen jullie dit?

• SirLenncelot
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:00:
[...]

Ok thanks, dat verklaart eea. Ik had idd ook al met de opdrachten-app ingesteld dat Flitsmeister automatisch start. Dat werkte na wat zoeken door het te starten als url: flitsmeiser://. Echter dan staat flitsmeister in beeld als navigatie en daar gebruik ik FM niet voor (ik gebruik Google Maps). FM mag dus ook gewoon als telefoon-app worden gestart ipv. op Carplay (zodat ik alleen de piepjes hoor), maar daar lijkt je geen invloed op te hebben. Dus soit... ik heb daarom in de automatisering ook nog een extra regel toegevoegd met 'wacht 4 seconden' en daarna 'start Google Maps'. Maar dat laatste lijkt bijna nooit te werken. Soms krijg ik van de opdrachten-app een melding dat het starten niet gelukt is, maar soms ook helemaal niks en het leek ook een keer wel te werken. Als ik de automatisering test dan werkt het wel. Kijk ik nog eens naar de informatie van betreffende regel dan staat er 'Voor deze taak moet je apparaat ontgrendeld zijn'. Kan dat een oorzaak zijn? (telefoon zit dan in mijn broekzak). Hoe doen jullie dit?
Dat openen via de URL werkt, maar was vooral iets dat nodig was door een bug uit een iOS versie van het verleden. Ik werk nu toch al jaren met de “wanneer CarPlay verbinding maakt dan open app en open app”. Paar seconden wachten hoeft niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pm-ZUqHW9TI7Xcv-4C_2NibzKbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bM9sXBfmO3GqChIfdgsODDIz.jpg?f=fotoalbum_large

Verschil is misschien dat ik wired CarPlay gebruik. In onze andere auto heb ik de automatisering aan BT gekoppeld en dan krijg ik die melding ook weleens. Maar het werkt dan weer wel…

• Palomar
  • Niet online
Dank, probeer ik het ook eens op die manier! Ik gebruik wel draadloos.

• Palomar
  • Niet online
SirLenncelot schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:02:
[...]

Dat openen via de URL werkt, maar was vooral iets dat nodig was door een bug uit een iOS versie van het verleden. Ik werk nu toch al jaren met de “wanneer CarPlay verbinding maakt dan open app en open app”. Paar seconden wachten hoeft niet.

[Afbeelding]

Verschil is misschien dat ik wired CarPlay gebruik. In onze andere auto heb ik de automatisering aan BT gekoppeld en dan krijg ik die melding ook weleens. Maar het werkt dan weer wel…
Vandaag een aantal ritjes gemaakt met deze instelling, maar óf Flitsmeister start alleen óf Google maps start alleen óf ze starten allebei. Niet echt een pijl op trekken dus. Heb nu Google maps maar uit die automatisering gehaald, want vindt het belangrijker dat FM wel start.

Vindt CarPlay vooralsnog wel een achteruitgang tov Android Auto…. Zijn wel meer dingetjes die imo onlogisch weken. Met dat knopje linksonder ga je eerst naar het apps scherm en daarna met hetzelfde knopje naar het scherm met de verschillende vakken. Ik zit aldoor te zoeken. En Google maps kan ik tijdens het rijden niet even met 2 vingers uitzoomen om te kijken waar de route precies langs gaat. Dat kan alleen met knoppen op het scherm, waardoor je nauwelijks nog op de weg kunt letten.
En dan die 4 icoontjes die dan per categorie een app tonen. Kan daar nog niet echt aan wennen. Maar dat zal ik wel moeten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 30-12-2025 16:33 ]

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:30

_AN

Ik moet zeggen dat ik de Dock ook onhandig vind. Waarom maar één app per categorie. Ik wil graag schakelen tussen Kaarten en Flitsmeister, maar dit kan simpelweg niet.

• SirLenncelot
  • Niet online
Ja het zou inderdaad een verbetering zijn als je zelf de apps kon kiezen. Zo zou ik sneller willen kunnen schakelen tussen podcast en spotify.

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:59

YRH

SirLenncelot schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:02:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hiermee het probleem dat ik constant goedkeuring moet geven op de automation uit te voeren in plaats van dat de apps gewoon direct geopend worden. Heb jij hier ook last van of is dit een instelling die ik gemist heb? Heb wel gewoon 'Voer onmiddelijk uit' aan staan.

[ Voor 18% gewijzigd door YRH op 02-01-2026 09:52 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
YRH schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ik heb hiermee het probleem dat ik constant goedkeuring moet geven op de automation uit te voeren in plaats van dat de apps gewoon direct geopend worden. Heb jij hier ook last van of is dit een instelling die ik gemist heb? Heb wel gewoon 'Voer onmiddelijk uit' aan staan.
Nee dat issue heb ik niet, maar dat kan nog komen omdat ik dus wired carplay gebruik. Met automatiseringen op basis van BT-verbinding heb ik dat soms wel, maar dan lijkt het wel te werken...

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste