Ik heb een "interessante" (?) Carplay uitdaging, waar ik wel wat meedenken bij kan gebruiken. In onze Nissan Qashqai uit 2018 gebruiken wel al lang naar tevredenheid Apple Carplay, om spotify mee af te spelen en handsfree mee te bellen. Dat gaat bedraad via een USB-A aansluiting (wireless heeft de qashqai niet).
Nu is sinds mijn vrouw een nieuwe iPhone 16 Pro heeft, het bellen via Carplay een hel. De eerste 5 minuten gaat het prima, maar na de eerste paar minuten begint het geluid de hele tijd uit te vallen. Dit is zowel bij de ontvangende, als de bellende partij. Het klinkt mij echt als een soort "buffer underrun" in de oren, waarbij de audio-stream niet snel genoeg audio pakketjes krijgt.
We hebben al andere kabels geprobeerd, allerlei iOS instellingen nagelopen, de carplay koppeling op de iphone verwijderd en weer opnieuw aangemaakt, het Nissan Connect systeem een harde reset gegeven etc. Niets helpt.
Het gekke is dat bellen via het ingebouwde Nissan handsfree bluetooth systeem wel gewoon goed werkt en blijft werken. Nog gekker is dat er ook een verband met rijsnelheid lijkt te zijn, als de auto stilstaat of langzaam rijdt lijkt er minder storing te zijn dan als er snel gereden wordt, maar niet altijd. Dit laatste deed me denken dat misschien de navigatie (google maps) roet in het eten gooit, maar dat was in het verleden bij de oude iPhone nooit het geval.
Anyway, mijn OCD kickt hiervan wel in high gear. Wat zou dit kunnen zijn? Wat zou ik nog kunnen proberen? Sommige mensen suggereren dat het gebruiken van een wireless carplay dongle het probleem kan verhelpen, maar dat lijkt me zo raar, want die plugt ook gewoon in op dezelfde USB-A aansluiting waar nu een USB-A naar USB-C kabel is die de naar de telefoon verbindt.
Alle hints/tips zijn welkom