Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 16:30
Dit topic is het vervolg op het eerdere deel '[CarPlay] Ervaringen & Discussie'

Aanvullingen zijn van harte welkom. De topic starter van het oorspronkelijke deel was niet langer actief op Tweakers zodoende dit nieuwe topic in overleg met admins. Mede-auteurs zijn van harte welkom! Stuur gerust een PM.

Wat is CarPlay ?
CarPlay maakt het mogelijk om je iPhone interface (vanaf iPhone 5 en hoger) compleet te integreren in je auto. Het is mogelijk om o.a. te bellen, smsen (d.mv. je stem), navigeren en muziek af te spelen. Alleen ondersteunde app's worden getoond op het scherm van je auto. Een aantal auto's ondersteunen draadloos CarPlay. Bij een aantal auto's moet je een Lightning kabel aansluiten. Het scherm van je auto toont de actieve app op je telefoon, het werkt bi-directioneel. Je kan zowel je telefoon interface als je auto interface gebruiken. Dit is erg handig omdat je bij de meeste app's verschillende knoppen op het scherm worden weergegeven.

CarPlay Agenda

De mogelijkheden:
- bellen
- team meetings
- smsen (met je stem via Siri)
- nieuws (gesproken)
- weer bericht (gesproken)
- podcasts
- audioboeken
- muziek van streaming services, cloud opslag, lokale telefoon opslag
- radio zenders
- navigatie
- oplaadpunten voor elektrische auto's
- parkeren registratie

De beperkingen:
Apple staat het niet toe om video te kijken, nieuws lezen, weerbericht te tonen via CarPlay.
Het is wel mogelijk om gesproken nieuws en weer te beluisteren.

Interessante Links:
Algemene informatie van Apple over CarPlay.
Informatie van Apple voor developers over CarPlay.
CarPlay Life

Beschikbaarheid merken/types/jaartallen*
Beschikbaarheid merken/modellen zoals aangeduid op de Amerikaanse pagina van Apple

* raadpleeg altijd de dealer of het ook werkelijk wordt aangeboden in je aan te schaffen/leasen auto. Het kan zijn dat het alleen wordt aangeboden in luxere modellen, met een extra optie pakket of nog niet werd aangeboden in het gehele jaar zoals aangeduid op de Amerikaanse Apple pagina.

CarPlay Navigatie

Apple Apps die standaard zichtbaar zijn in CarPlay
Telefoon
Muziek
Kaarten
Now Playing
Apple Podcasts
Apple Books
* d.m.v. Siri stem bediening kun je ook teksten inspreken in de Notities app.

CarPlay Muziek

3rd Party Apps die CarPlay ondersteunen
Het is onmogelijk om de gehele lijst hier te plaatsen aangezien deze ook constant veranderd.
Hier is een lijst van momenteel 211 binnen en buitenlandse apps die vrijwel altijd ook in Nederland en België te downloaden en te gebruiken zijn.

CarPlay Apps

Opmerkingen
Let op! Dit topic is alleen bedoeld voor mensen die hardware hebben die wordt ondersteund door Apple zowel vanuit de auto fabrikant (bij lancering model of na update) of aftermarket radio's met ondersteuning voor Apple CarPlay. Het is niet de bedoeling om hier in discussie te gaan of je auto wordt ondersteund of speculaties over wanneer jou auto ondersteund gaat worden.

Deel je ervaringen, post app's die beschikbaar zijn in de Nederlandse of Belgische App Store. Vermeld ook of het een betaalde app is of als je een abonnement hiervoor moet afsluiten horen we dat natuurlijk ook graag.

[ Voor 11% gewijzigd door funrider op 24-08-2023 13:23 . Reden: aanpassing link naar ondersteunde apps ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03

Toppe

Oké ✅

Trezzahn schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:12:
Ik weet niet goed of het aan de iPhone ligt, aan de auto, Apple Music of Carplay maar ik heb last van 't volgende.

Als ik in de auto Apple Music luister dan speelt 'ie normaal een nummer af. Bij het doorklikken naar een volgend nummer speelt deze vaak direct af maar dan moet het nummer ineens bij 15 seconden (of later) bufferen zo lijkt het. Als je dit afwacht (dat overigens zo'n 10-30 seconden duurt) speelt hij daarna gewoon het nummer af.
Bij een volgend nummer is dat vaak dan ook weer het geval maar niet altijd.

Ik vermoed niet dat het aan mijn bereik ligt want dat is gewoon goed. Als ik thuis of op het werk zonder wifi dus over 4g afspeel lijkt er niets aan de hand en werkt het feilloos.
Wat kan dit eventueel zijn?

Ik heb het zowel bij draadloze Carplay als verbinden via een kabel.
Heb je toevallig Private Relay aanstaan? Ik had exact het zelfde probleem en bij mij is het opgelost nadat ik Private Relay heb uitgezet.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 15:15

cutter

Wannabe i7 fanboy

Iemand ervaring met EV's en Apple CarPlay.
Heeft iemands 1 van beide opties van Apple of Google werkend gekregen, zodat er rekening wordt gehouden met laad tussenstops.
https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

https://support.google.com/maps/answer/9773205?hl=nl

Of zijn er andere app-opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 18:04

Kju

Nee. Audi connectivity is sowieso slecht. Ik heb nu (dacht ik) verbinding met ABRP via TRONITY maar het is niet realtime.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:18
Gisteren heb ik ervaren dat (eindelijk) in Apple Maps de vaste flitsers met stem worden aangekondigd. Waarschijnlijk is dit actief sinds de laatste iOS update (15.2).

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 24-12-2021 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:22
Ik had vandaag een route gereden met zowel op de heen- als terugweg vaste palen, die wel werden getoond op de kaart in Apple Kaarten, maar die niet werden gemeld met de stem.

[ Voor 5% gewijzigd door RicoK op 27-12-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:52
cutter schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:24:
Iemand ervaring met EV's en Apple CarPlay.
Heeft iemands 1 van beide opties van Apple of Google werkend gekregen, zodat er rekening wordt gehouden met laad tussenstops.
https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

https://support.google.com/maps/answer/9773205?hl=nl

Of zijn er andere app-opties?
Je auto moet op het lijstje staan bij Apple das 1.

tussentijds kan je FastNed gebruiken en dan rondom je laadtussenstop een andere snellader zoeken. Of de onboard navigatie - die doet dat ook meestal - weet niet wat je rijdt :)

---

Snelheidscamera wordt soms wel genoemd bij mij, maar valt me dan vooral op dat die dat doet als ik te hard rij. Als ik onder de 70 zit dan houdt ze braaf haar mond dicht. 100% vertrouwen doe ik het toch niet. FM kan echter prima in de achtergrond meelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
logix147 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:01:
Snelheidscamera wordt soms wel genoemd bij mij, maar valt me dan vooral op dat die dat doet als ik te hard rij. Als ik onder de 70 zit dan houdt ze braaf haar mond dicht. 100% vertrouwen doe ik het toch niet. FM kan echter prima in de achtergrond meelopen.
Dat zou het inderdaad kunnen zijn! Gisteren nog een test gedaan met een vaste flitser rond ons dorp. Deze staat er al lang niet meer, maar AM toont deze nog wel. Vanwege een rotonde kan ik daar geen 80 meer rijden. AM bleef stil.
@RicoK Wat denk jij? Reed jij (ruim) zachter dan de toegestane snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
@meesje Dat zou zo maar kunnen. De camera’s waar ik het over heb, zijn gecombineerde roodlicht- en snelheidscamera’s en als het licht op rood staat dan minder je vaart. ;)

Edit: Omdat Apple toch sowieso is van het minimaal afleiden vind ik het wel mooi gevonden, want waarom zou je een melding uit moeten doen als die waarschuwing op dat moment niet nodig is? Het leidt wel af en je gaat toch rond kijken als je ergens onbekend bent.

[ Voor 42% gewijzigd door RicoK op 29-12-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
‘Drop-outs’ met Apple Maps in Apple CarPlay.

Toevallig plaatste vandaag iemand hetzelfde in een/de Apple CarPlay User Group op Facebook, waar ik ook zo nu en dan last van heb, wat door de poster Drop-outs werd genoemd.

Gisteren had ik dit gedurende een langere rit ook weer eens, dit ervaar ik ogenschijnlijk willekeurig, tijdens het navigeren werd alleen de weg waar ik op reed zichtbaar, zonder kruisende wegen en zelfs zonder rotondes, alleen de ‘bocht’ en de afslag zijn dan zichtbaar. Halverwege de rit ontstaat dit. Na het vervolgen van mijn rit na een tussenstop was alles weer zoals het moet zijn. Ik zie dan dus geen andere wegen, steden, etc. Alleen de kleuren groen van een bos en blauw van water zijn dan nog zichtbaar en dan alleen erg groot ‘geblokt’ met pixels van enkele millimeters groot. De overzichtskaart is dan wel nog steeds duidelijk en fijn zichtbaar. Ook het navigatieblok is scherp en helder. Het gaat dus alleen om de navigatiekaart.

Dit zou bekend zijn bij Apple en er zou gewerkt worden aan een update. Niet iedereen zou hier last van moeten hebben.

NB Ik maak gebruik van een iPhone 13 Pro Max die ik bekabeld aansluit op de CarPlay unit.

Edit: correctie. Bang dat dat de issues van de TS op FB niet mijn issues zijn. Spraakverwarring.

[ Voor 8% gewijzigd door RicoK op 09-01-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Gisteren kwam iOS 15.2.1 beschikbaar met als een van de release notes een fix voor 'CarPlay-apps van derden reageerden mogelijk niet op invoer'.

Inderdaad, mijn TuneIn en Sportify waren de laatste tijd tamelijk buggy, waarbij er slecht werd gereageerd op commando's. Hopelijk werd dit er mee bedoeld en is dit nu opgelost.

Ik ben benieuwd of en wat jullie hiervan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 16:17
@RicoK Ik hoop dat Flitsmeister z'n werk weer een beetje beter gaat doen door deze bugfix. Heb daar met Carplay de laatste tijd behoorlijk vaak problemen mee, waarbij ik niet weet of dit aan Carplay of aan Flitsmeister ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:49
Chorro schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:37:
@RicoK Ik hoop dat Flitsmeister z'n werk weer een beetje beter gaat doen door deze bugfix. Heb daar met Carplay de laatste tijd behoorlijk vaak problemen mee, waarbij ik niet weet of dit aan Carplay of aan Flitsmeister ligt.
In Flitsmeister is een melding te zien dat de nieuwe iOS er voor zorgt dat de app blanco blijft bij opstarten en “geen gps signaal”. Ff de app wegdrukken in je auto en weer aanklikken en dan doet alles het weer. Apple zou aan een oplossing werken ervoor, wellicht zit die hier in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
RicoK schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:34:
Gisteren kwam iOS 15.2.1 beschikbaar met als een van de release notes een fix voor 'CarPlay-apps van derden reageerden mogelijk niet op invoer'.

Inderdaad, mijn TuneIn en Sportify waren de laatste tijd tamelijk buggy, waarbij er slecht werd gereageerd op commando's. Hopelijk werd dit er mee bedoeld en is dit nu opgelost.

Vanochtend ervaren dat Spotify weer normaal werkt. Laatste nummer doet het weer. De bibliotheek wordt ook weer getoond. Hiervoor was het continu ‘laden’.

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 13-01-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RicoK schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:34:

Het sloopt alleen m’n automatisering dat zodra de CarPlay verbinding verbroken is hij de auto op slot doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 14:55
Bij mij doet Flitsmeister het nog steeds niet goed onder iOS 15.2.1.

Zodra ik via Carplay een andere app op het scherm zet, wordt mijn locatie niet meer geüpdatet.

Vanmorgen getest. Flitsmeister geopend via Carplay en daarna de muziek app welke op het scherm bleef staan.

Bij het binnenrijden van de trajectcontrole op de A2 geen waarschuwing.
Ik open vervolgens Flitsmeister weer en prompt vliegt mijn locatie van mijn thuis adres naar de A2.

Muziekapp weer op het scherm gezet en bij het verlaten van de trajectcontrole weer geen waarschuwing.

Deze bug is dus nog niet opgelost.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Ik heb geen FM (meer), maar zojuist even Spotify gebruikt en dat werkte weer zoals ik verwacht dat het werkt. Snelle response, geen laadtijd en dus bovenal niet meer 2x op een knop hoeven te drukken.

TuneIn nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:37
Jeroen O schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:30:

Zodra ik via Carplay een andere app op het scherm zet, wordt mijn locatie niet meer geüpdatet.

Vanmorgen getest. Flitsmeister geopend via Carplay en daarna de muziek app welke op het scherm bleef staan.

Ik open vervolgens Flitsmeister weer en prompt vliegt mijn locatie van mijn thuis adres naar de A2.

Muziekapp weer op het scherm gezet en bij het verlaten van de trajectcontrole weer geen waarschuwing.

ik heb dit ook op de laatste 15.3 beta.
Als ik terug ga naar Flitsmeister krijg ik de melding dag de internet verbinding weg is.

[ Voor 5% gewijzigd door ChrisM op 13-01-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:21
Mijn Suzuki switch ondersteund ook CarPlay maar enkel via kabel

Is er ook een mogelijkheid dit draadloos te doen of is bedraad sowieso beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MarioMark1541 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:26:

Kan je achteraf niet inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wat ik trouwens wel irritant vind:

Open ik contacten op CarPlay dan heb ik rechts netjes een lijstje met het alfabet, lekker makkelijk om snel bij de juiste letter te komen.

Waarom hebben ze dit niet bij de muziek app ook gedaan? Ik moet me constant een ongein scrollen om bij de juiste letter te komen.

Gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:59
MarioMark1541 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:26:

Zoeken met de juiste keywords in bijvoorbeeld:
[CarPlay] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:49
Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:14:
[...]

Kan je achteraf niet inbouwen.
Kun je gewoon een dongle voor kopen.. verbinden duurt enkele seconden langer maar het is zeker mogelijk..

Zelf gebruik ik hem niet want ik heb een iPhone 12 mini dus opladen overdag is een vereiste met die matige accu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

pixels66 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Kun je gewoon een dongle voor kopen.. verbinden duurt enkele seconden langer maar het is zeker mogelijk..

Zelf gebruik ik hem niet want ik heb een iPhone 12 mini dus opladen overdag is een vereiste met die matige accu..
Ah, aftermarket. Achterin inbouwen/activeren bij de dealer kan niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:53
Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Ah, aftermarket. Achterin inbouwen/activeren bij de dealer kan niet namelijk.
Omdat?? Bij BMW, Audi, Lexus, Mini, Volkswagen kan het namelijk wel gewoon achteraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Incognitum schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Omdat?? Bij BMW, Audi, Lexus, Mini, Volkswagen kan het namelijk wel gewoon achteraf.
Bij welke Volkswagen zou je wireless CarPlay kunnen activeren?

De vraag van @MarioMark1541 was of er een manier was om van een bedrade CarPlay installatie een draadloze CarPlay installatie te maken. Zijn vraag was niet of je CarPlay überhaupt aftermarket kan vrijschakelen.

@MarioMark1541 mijn Golf 8 heeft draadloze CarPlay en op de lange afstanden verbind ik alsnog wel via een kabel puur omdat het net wat minder problemen geeft.

[ Voor 39% gewijzigd door Toppe op 14-01-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Bedankt voor de reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:03
@MarioMark1541 Ik gebruik een carlinkit in mijn Volvo en dat werkt prima.
Wel moet je kunnen leven met en kleine vertraging en af en toe een hickup die ik niet heb als ik de kabel aansluit. Al met al vind ik het prima werken.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutereerens
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 21:09
Ik heb elke keer als ik en adres wil zoeken via spraak in Google Maps dat de eerste keer de melding komt “niet verstaan”. Erna moet ik nogmaals op de mic drukken en dan werkt het wel. Zit op de laatste OS versie.
Hebben meer mensen dit probleem, en hoe is dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
woutereerens schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:56:
Ik heb elke keer als ik en adres wil zoeken via spraak in Google Maps dat de eerste keer de melding komt “niet verstaan”. Erna moet ik nogmaals op de mic drukken en dan werkt het wel. Zit op de laatste OS versie.
Hebben meer mensen dit probleem, en hoe is dit op te lossen?
Herkenbaar. Ik had nog geen letter gezegd en direct “niet verstaan”. Ook bij een nieuwe poging hetzelfde resultaat. Op een gegeven moment maar over gegaan naar Apple Maps en dat werkt fijn. Het enige nadeel is dat AM minder slim is met (gesproken) POI’s. Daar is GM zeer krachtig in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Jeroen O schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:30:

iOS 15.4 met laatste Flitsmeister beta: opgelost! Jeeh! (Misschien ook al wel eerder; maar rij niet meer zo vaak in de auto.. ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
@ChrisM bedankt voor het testen. In iOS 15.3 is het probleem helaas nog aanwezig. Fijn om te lezen dat het toch nog goed komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 16:19
ChrisM schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:18:
[...]

iOS 15.4 met laatste Flitsmeister beta: opgelost! Jeeh! (Misschien ook al wel eerder; maar rij niet meer zo vaak in de auto.. ;-))
Inderdaad de zelfde constatering! Met iOS 15.4 geen problemen meer met Flitsmeister en FM Two.

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kapitein187 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Inderdaad de zelfde constatering! Met iOS 15.4 geen problemen meer met Flitsmeister en FM Two.
Dat zou fijn zijn, juist de TWO besteld omdat ik issues had met de app en volgens FM zelf de TWO wél goed zou werken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Sinds kort kan ik met tomtom go geen straatnamen meer intoetsen via carplay (ook als ik stil sta), ik krijg dan de volgende melding te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8m0Gz9aPciHDWP4oDEP65oQtwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cS7FRpx4xmdc8bGtOkRhJXki.jpg?f=fotoalbum_large
Heb ik per ongeluk iets aan gezet of over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:07

headout

Oi oi!

ChrisM schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Welke versie van FM op IOS heb je? Ik ga zo direct IOS 15.4 installeren en hopelijk behoort dit euvel daarmee ook tot het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
headout schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Welke versie van FM op IOS heb je? Ik ga zo direct IOS 15.4 installeren en hopelijk behoort dit euvel daarmee ook tot het verleden.
Ik draai altijd de laatste beta. Heb nu versie 10.6 (19482) er op staan. En iOS dus 15.4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
De ‘flitsmeister’-bug is inderdaad opgelost met iOS 15.4. Bij mij komen de meldingen gewoon weer correct binnen ook al draait de app op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Sinds iOS 15.4(?) zie ik dat je bij een shortcut kunt aangeven of ie een notificatie moet genereren wanneer uitgevoerd.
Ik ga nu weer testen of FM automatisch wil starten wanneer verbonden met CarPlay. Voorheen wilde dit bij mij alleen werken met een ontgrendeld scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Cool, klinkt hoopgevend. Ik heb sinds even IOS 15.4 en FM versie 10.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

meesje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:31:
Sinds iOS 15.4(?) zie ik dat je bij een shortcut kunt aangeven of ie een notificatie moet genereren wanneer uitgevoerd.
Ik ga nu weer testen of FM automatisch wil starten wanneer verbonden met CarPlay. Voorheen wilde dit bij mij alleen werken met een ontgrendeld scherm.
Neem een Flitsmeister TWO, ben je van al het gezeik af…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Toppe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Neem een Flitsmeister TWO, ben je van al het gezeik af…
Liever geen FM dan een los kastje. We leven toch niet in de vorige eeuw? Dan kan ik net zo goed een TomTom tegen het raam aanplakken. :)
Vanmiddag een twee tests gedaan. Bij beide keren, met vergrendeld scherm, werd FM automatisch opgestart. Nog iets te vroeg om de vlag al uit te hangen, maar het ziet er hoopvol uit. Straks weer even testen.
Hopelijk is met de doorgevoerde wijziging in shortcuts (uitzetten notificatie wanneer shortcut af gaat) ook gelijk een bug opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

meesje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Liever geen FM dan een los kastje. We leven toch niet in de vorige eeuw? Dan kan ik net zo goed een TomTom tegen het raam aanplakken. :)
Vanmiddag een twee tests gedaan. Bij beide keren, met vergrendeld scherm, werd FM automatisch opgestart. Nog iets te vroeg om de vlag al uit te hangen, maar het ziet er hoopvol uit. Straks weer even testen.
Hopelijk is met de doorgevoerde wijziging in shortcuts (uitzetten notificatie wanneer shortcut af gaat) ook gelijk een bug opgelost.
Zo kan je het ook zien ja. Ik vind het wel makkelijk, zeker omdat je heel snel een melding kan doen of een melding kan bevestigingen/ontkrachten. Verder laat hij ook de maximale snelheid zien dus ja, ik vind het wel makkelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Toppe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Zo kan je het ook zien ja. Ik vind het wel makkelijk, zeker omdat je heel snel een melding kan doen of een melding kan bevestigingen/ontkrachten. Verder laat hij ook de maximale snelheid zien dus ja, ik vind het wel makkelijk :)
Het tonen van de max. snelheid is wel een mooie toevoeging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

meesje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Het tonen van de max. snelheid is wel een mooie toevoeging!
Vooral goed om de invorderingsgrens je controleren 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Helemaal happy met iOS 15.4. FM wordt nu eindelijk weer eens automatisch opgestart wanneer verbonden met CarPlay. Dit kon op een gegeven moment bij mijn huidige iPhone (SE) en de vorige (7) alleen als het scherm ontgrendeld was. Echt ongelooflijk dat het zo lang heeft geduurd voordat deze bug opgelost was. Waarschijnlijk heeft de laatste wijziging in Shortcuts (toggle voor tonen notificatie wanneer shortcut af gaat) hier aan bijgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Jeroen O schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:08:
De ‘flitsmeister’-bug is inderdaad opgelost met iOS 15.4. Bij mij komen de meldingen gewoon weer correct binnen ook al draait de app op de achtergrond.
Hier ook weer werkend. Fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Carplay werkt inderdaad nu weer perfect, zeker in combinatie met een automatisering. Ga deze nu weer aanpassen, gebruik intussen Spotify meer dan Mixcloud. :P

Jammer genoeg hebben ze nog steeds de bugs niet uit de Focus gekregen. Niet storen blijft gebrekkig uitschakelen op een bepaald tijdstip. De ene keer wel, de andere keer niet. Dit probleem was er niet in iOS14 en sinds 15 aanwezig sinds dag 1.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dries_w
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-04 20:06
E.e.a. staat helder beschreven op: https://www.iculture.nl/t...e-app-automatisch-openen/
Ik heb 'automatisch' Flitsmeister EN Apple-Kaarten in Carplay opgestart, werkt erg goed. Meldingen komen niet meer op je AW/iPhone wanneer uitgeschakeld. NICE !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakker2
  • Laatst online: 19-12-2024
Seat Ibiza 2019 hier. Vaak korte ritjes en begin dat gepiel met kabel toch wel zat te worden. Heb geen keus omdat ik toch met Waze wil rijden. Telefoon is ook net iets te groot voor dat bakje waar ie in moet liggen. Kabel steekt er bij de passagier uit etc. Niet handig.

Welke dongel is op moment het beste zonder hiccups ? Waarmee én Waze én Spotify tegelijkertijd goed werken? Bellen is niet echt belangrijk.

Echt balen dat er niet iets officieels is. Genoeg nieuwe auto’s die van de lopende band rollen die het ook niet wireless doen. Bizar dat dit stukje gemak zo slecht te realiseren is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-05 08:52
knakker2 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 02:23:
Seat Ibiza 2019 hier. Vaak korte ritjes en begin dat gepiel met kabel toch wel zat te worden. Heb geen keus omdat ik toch met Waze wil rijden. Telefoon is ook net iets te groot voor dat bakje waar ie in moet liggen. Kabel steekt er bij de passagier uit etc. Niet handig.

Welke dongel is op moment het beste zonder hiccups ? Waarmee én Waze én Spotify tegelijkertijd goed werken? Bellen is niet echt belangrijk.

Echt balen dat er niet iets officieels is. Genoeg nieuwe auto’s die van de lopende band rollen die het ook niet wireless doen. Bizar dat dit stukje gemak zo slecht te realiseren is
Kijk even op http://carplaylife.com Deze Engelsman heeft allerlei dongles getest. Zelf gebruik ik Carlinkit maar inmiddels zijn er beter/nieuwere.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 21:58
knakker2 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 02:23:

Er is wel iets officieels. Maar uiteraard nogal overprized. Het beste contact met je dealer opnemen om te kijken of het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Of-Aaargh schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Er is wel iets officieels. Maar uiteraard nogal overprized. Het beste contact met je dealer opnemen om te kijken of het kan.
Full link is wat er nu in zit, maar dan wel bedraad. Wil graag van die draden af (link die jij mij gaf laat niet zien dat het draadloos is) en heb al adhv wat @TheKerremenke gaf gezien dat Ottocast een oplossing is. Maar damn.. meer dan €100 voor een dongle die 3rd party is en niet gegarandeerd vlekkeloos werkt. Krengen zijn duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdlaar
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-05 16:37
TheKerremenke schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 06:42:
[...]

Kijk even op http://carplaylife.com Deze Engelsman heeft allerlei dongles getest. Zelf gebruik ik Carlinkit maar inmiddels zijn er beter/nieuwere.
Dat is een super nuttige link, met al die dongles, opstarttijd (dongle cold boot + opstarttijd CarPlay), chipsets en zo is het lastig om te weten of je iets koopt wat goed is. Natuurlijk doe ik mijn eigen onderzoek, maar een shortlist in de topic post zou behulpzaam zijn:

Per categorie niet een waslijst aan dongles, maar stuk of 2 per categorie met linkje naar webshop waar je 'em kan bestellen + de auto compatibility list kan vinden en linkje naar YouTube review evt?

CarPlay bedraad
- Geen idee. Niet naar gekeken omdat ik mij aan het oriënteren ben op draadloos.
CarPlay draadloos
Ottocast U2-Air (de Now is volgens de website incompatible met 15.2.1 of 15.3).
Carlinkit Mini 3.0
Dongle met CarPlay & Android Auto
Ottocast U2-X wireless

Scheelt ook weer zoeken wat nu het meest actuele model is (i.v.m. welke chipset dat ding heeft en zo), makkelijk te updaten omdat je niet een lange lijst hebt met allerlei modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
rvdlaar schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Dat is een super nuttige link, met al die dongles, opstarttijd (dongle cold boot + opstarttijd CarPlay), chipsets en zo is het lastig om te weten of je iets koopt wat goed is. Natuurlijk doe ik mijn eigen onderzoek, maar een shortlist in de topic post zou behulpzaam zijn:

Per categorie niet een waslijst aan dongles, maar stuk of 2 per categorie met linkje naar webshop waar je 'em kan bestellen + de auto compatibility list kan vinden en linkje naar YouTube review evt?

CarPlay bedraad
- Geen idee. Niet naar gekeken omdat ik mij aan het oriënteren ben op draadloos.
CarPlay draadloos
Ottocast U2-Air (de Now is volgens de website incompatible met 15.2.1 of 15.3).
Carlinkit Mini 3.0
Dongle met CarPlay & Android Auto
Ottocast U2-X wireless

Scheelt ook weer zoeken wat nu het meest actuele model is (i.v.m. welke chipset dat ding heeft en zo), makkelijk te updaten omdat je niet een lange lijst hebt met allerlei modellen.
Daarom deel ik hem hier ook. :) :*)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdlaar
TheKerremenke schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:42:
[...]

Daarom deel ik hem hier ook. :) :*)
Ik heb die dude ook een kop koffie gegeven (via donatie linkje uiteraard).
Insane hoeveel hij van die dingen test en een videootje van maakt.

Desondanks ben ik er nog niet uit welke ik moet hebben.
Hij geeft aan dat de meeste dongles meestal op langere tripjes (> 1u rijden) vastlopen. Alleen je auto aan/uit zetten helpt dan nog.
Heeft iemand die ervaring met een Ottocast of Carlinkit?

[ Voor 28% gewijzigd door rvdlaar op 19-03-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
rvdlaar schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:07:
[...]

Ik heb die dude ook een kop koffie gegeven (via donatie linkje uiteraard).
Insane hoeveel hij van die dingen test en een videootje van maakt.

Desondanks ben ik er nog niet uit welke ik moet hebben.
Hij geeft aan dat de meeste dongles meestal op langere tripjes (> 1u rijden) vastlopen. Alleen je auto aan/uit zetten helpt dan nog.
Heeft iemand die ervaring met een Ottocast of Carlinkit?
Wacht ook aandachtig op een mooie tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlaar
knakker2 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Wacht ook aandachtig op een mooie tip
Ik heb het aan die kerel gevraagd. Ben weer een stukje verder in een simpel, concreet advies voor een wireless CarPlay dongle.

De U2-Air is beter geeft 'ie aan, dat klopt ook wel als je zijn comparison chart ziet (wifi snelheid). Maar de U2-Air heeft een beperkte webinterface waarin je alleen firmware kunt updaten en system reports kunt versturen. Bij issues kan je daardoor minder tweaken.
Daarom is zijn advies de U2-Now. Helaas is er een issue (staat netjes op de productpagina in webshop) waardoor deze niet meer werkt met IOS 15.2.1, 15.3 of later. Ik heb een vraag gesteld aan Ottocast of dit issue nog opgelost gaat worden. Echt irritant, ik was klaar om de Now te bestellen.

Eigenlijk resteert door het issue met de Now voor mij persoonlijk alleen de U2-Air nog. Iets om in gedachten te houden:
  • Standaard 1 jaar garantie na aankoop.
  • Indien je in je order het merk en model jaar van je auto opgeeft krijg je een extra jaar.
  • Zonder korting kost 'ie 117,40 euro. Met de kortingscode FORNOWA krijg je 10% korting als je een nieuwe klant bent.
Met name de snelle boottijd (van auto aan t/m koppeling met telefoon 24.4 seconden) vind ik zelf van belang.
Wil gewoon instappen en rollen zonder lang wachten tot m'n telefoon koppelt en met kabeltjes gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
rvdlaar schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Ik heb het aan die kerel gevraagd. Ben weer een stukje verder in een simpel, concreet advies voor een wireless CarPlay dongle.

De U2-Air is beter geeft 'ie aan, dat klopt ook wel als je zijn comparison chart ziet (wifi snelheid). Maar de U2-Air heeft een beperkte webinterface waarin je alleen firmware kunt updaten en system reports kunt versturen. Bij issues kan je daardoor minder tweaken.
Daarom is zijn advies de U2-Now. Helaas is er een issue (staat netjes op de productpagina in webshop) waardoor deze niet meer werkt met IOS 15.2.1, 15.3 of later. Ik heb een vraag gesteld aan Ottocast of dit issue nog opgelost gaat worden. Echt irritant, ik was klaar om de Now te bestellen.

Eigenlijk resteert door het issue met de Now voor mij persoonlijk alleen de U2-Air nog. Iets om in gedachten te houden:
  • Standaard 1 jaar garantie na aankoop.
  • Indien je in je order het merk en model jaar van je auto opgeeft krijg je een extra jaar.
  • Zonder korting kost 'ie 117,40 euro. Met de kortingscode FORNOWA krijg je 10% korting als je een nieuwe klant bent.
Met nam
e de snelle boottijd (van auto aan t/m koppeling met telefoon 24.4 seconden) vind ik zelf van belang.
Wil gewoon instappen en rollen zonder lang wachten tot m'n telefoon koppelt en met kabeltjes gedoe.
Instappen en klaar met geklooi met kabeltjes is waarom ik aandachtig meekijk hier. Daarbij werk ik in een nogal stoffige omgeving en mag ik wekelijks de iPhone uitbaggeren en hierdoor is de connectie vaak niet helemaal op orde waardoor Waze / muziek etc onderbroken wordt. Draadloos is daarom zowat noodzakelijk.

Enfin, die U2-Air heeft ook andere beperkingen, zoals het niet overweg kunnen met meerdere telefoons etc.. Was het ook niet zo dat ze allen zowat na 1 uur gebruik ook gereset moeten worden? Dan ook nog eens Apple met hun iOS updates waar het ook door mis zou kunnen gaan zoals >15.x al niet meer werkt bij bepaalde dongles. Hoop onzekerheden voor iets wat toch prijzig is. Ik kan hierdoor gewoonweg geen keuze maken :(

[ Voor 3% gewijzigd door knakker2 op 20-03-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlaar
knakker2 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Instappen en klaar met geklooi met kabeltjes is waarom ik aandachtig meekijk hier. Daarbij werk ik in een nogal stoffige omgeving en mag ik wekelijks de iPhone uitbaggeren en hierdoor is de connectie vaak niet helemaal op orde waardoor Waze / muziek etc onderbroken wordt. Draadloos is daarom zowat noodzakelijk.

Enfin, die U2-Air heeft ook andere beperkingen, zoals het niet overweg kunnen met meerdere telefoons etc.. Was het ook niet zo dat ze allen zowat na 1 uur gebruik ook gereset moeten worden? Dan ook nog eens Apple met hun iOS updates waar het ook door mis zou kunnen gaan zoals >15.x al niet meer werkt bij bepaalde dongles. Hoop onzekerheden voor iets wat toch prijzig is. Ik kan hierdoor gewoonweg geen keuze maken :(
Hij kan wel met meerdere phones, maar niet gelijktijdig. Je moet dan echt de huidig verbonden phone disconnecten (wifi verbreken).
Dan pas kan de volgende connecten.

Verder over het vastlopen na een uur: ik heb het uitgezocht omdat nagenoeg alle dongles dit in verschillende mate hebben, maar geen idee of het nou komt door een combinatie van auto + dongle, of doordat de gebruikte CPU gewoon niet genoeg power heeft.
CarPlay Life had een ander iOS en Android doosje met een nieuwere generatie cpu en daar scheen 't bijna niet meer voor te komen. Geen duidelijkheid gevonden nog.

Eens dat 't duur is, maar denk dat er niks anders op zit de dongle te kiezen met de minste issues of besluiten nog niets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
rvdlaar schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Hij kan wel met meerdere phones, maar niet gelijktijdig. Je moet dan echt de huidig verbonden phone disconnecten (wifi verbreken).
Dan pas kan de volgende connecten.

Verder over het vastlopen na een uur: ik heb het uitgezocht omdat nagenoeg alle dongles dit in verschillende mate hebben, maar geen idee of het nou komt door een combinatie van auto + dongle, of doordat de gebruikte CPU gewoon niet genoeg power heeft.
CarPlay Life had een ander iOS en Android doosje met een nieuwere generatie cpu en daar scheen 't bijna niet meer voor te komen. Geen duidelijkheid gevonden nog.

Eens dat 't duur is, maar denk dat er niks anders op zit de dongle te kiezen met de minste issues of besluiten nog niets te kopen.
Genoeg reviews te vinden alhoewel soms niet recent wat het ook weer wat lastiger maakt ivm nieuwe versies / verbeteringen etc

Van de week maar een keuze maken want zit er echt om te springen. Vooralsnog de Ottocast op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Ik doe normaal niet aan Amazon, maar kwam tijdens mijn zoektocht naar een mooi aanbod op het net wel tegen dat Ottocast er $75 is, dus iets minder dan €70.

https://www.amazon.com/OT...pter-U2-AIR/dp/B09Q65SX47

Er is volgens mij nergens in Europa een verkooppunt en voor dit soort spul lijkt het dat je overgeleverd bent aan overseas bestellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mack80
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 21:28
Sinds gisteren de Achaté CarPlay Dongle Pro (bij bol)
Icm iPhone met 15.4 en ford sync 3 werkt het super.
Best snelle opstarttijd en geen noemenswaardige vertraging te merken😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakker2
Mack80 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:33:
Eens kijken of het ook voor Seat werkt.

Waze (navigatie) en muziek (spotify) samen soepel? Of gebruik je dit niet / nog niet geprobeerd?

Zojuist ook besteld, omdat het Bol is en terugsturen zonder geleuter kan.
Maar eens kijken of het iets is :)

[ Voor 12% gewijzigd door knakker2 op 30-03-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mack80
knakker2 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:41:
[...]

Waze (navigatie) en muziek (spotify) samen soepel? Of gebruik je dit niet / nog niet geprobeerd?

Speel spotify. En waze en Flitsmeister draaien beide mee.
Werkt goed zo samen. Dongel verbind je met Bluetooth (niet vergeten om de connectie auto-tel te verbreken qua Bluetooth)
Hoor graag je bevindingen😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakker2
Mack80 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:12:
[...]

Speel spotify. En waze en Flitsmeister draaien beide mee.
Werkt goed zo samen. Dongel verbind je met Bluetooth (niet vergeten om de connectie auto-tel te verbreken qua Bluetooth)
Hoor graag je bevindingen😀
Ga ik morgen -zo lang ik het apparaat vóór 14:00hr in handen heb, anders wordt het vrijdag vanwege werk- verslag van doen.

Het wordt dan even achter het stuur kruipen en zonder te rijden testen daar ik de auto tot aan volgende week niet nodig heb. Langer gebruik (+10min) zal helemaal op zich moeten laten wachten omdat ik geen plannen heb ver/langer te rijden, kan dus eventueel disconnecten/uitval e.d. niet controleren. De komende dagen, wellicht de gehele maand april rij ik per rit niet langer dan 10min. Dat is wel even kl0te,.. niet aan gedacht :+

Ik ben In het bezit van Seat Ibiza 2019 met FullLink Ik zal eerst de telefoon / autosysteem eerst volledig disconnecten, de rest zie ik wel / zit kennelijk gebruiksaanwijzing bij. Ben erg benieuwd :)

Ben benieuwd :)

edit
Wist trouwens niet dat Flitsmeister tegelijk met Waze kon. Gebruik al jaren Waze alleen. Ga dat ook maar eens installeren dan... FM nooit interessant gevonden omdat ik altijd dacht dat dat een eigen NAVapp is wat niet ik niet fijn vind werken. Benieuwd hoe dan de meldingen van flipspalen binnenkomen

[ Voor 14% gewijzigd door knakker2 op 31-03-2022 01:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakker2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR8F1lhmx6CmKO7KXLYKExWNk3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8q4QL2VNaZkC6zUUWK0dQfDj.jpg?f=user_large

Apparaatje binnen. Voordeel van Bol en andere Nederlandse toko’s. 12 uur later gewoon in huis😎

IPhone pro max ernaast ter vergelijking.
Klein, maar toch een redelijk dingetje vergeleken met (de nieuwe) Ottocast e.d.
Die ziet er een stuk kleiner uit en was dan ook eigenlijk waar ik aan zat te denken om aan te schaffen. Bestellen bij Bol geeft geen risico als het een miskoop is, vandaar deze aanschaf

Deze met dubbelzijdig tape ergens wegmoffelen wordt lastig en in mijn Ibiza zal ie wel plek gaan innemen in dat bakje. Kan nu uiteraard m’n telefoon in m’n zak houden maar een passagier die een telefoon wilt opladen gaat met de dongel een kleine strijd aan voor een comfortabel plekje. Met beleid moet het geen probleem zijn.

Testen van het apparaat volgt dalijk en bevindingen zal ik plaatsen :)

[ Voor 13% gewijzigd door knakker2 op 31-03-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSmooth-
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-05 13:29
Zo te zien is dat een kopie van de Carlinkit V3. Ook ik lees even mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:53
Mack80 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:33:
Werkt deze ook op Android radio’s ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
knakker2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:07:
[Afbeelding]

Testen van het apparaat volgt dalijk en bevindingen zal ik plaatsen :)
Ben erg benieuwd, ik lees ook even mee. In principe is het vooral gemak. Voor de lange ritten die ik maak doe ik mijn iPhone toch wel aan de laadkabel. Voor de korte ritten is het wel weer makkelijk.

Voordeel van Ford Fiesta is dat er een tweede USB is in de armsteun tussen voorstoelen, ik weet alleen niet of die ook Connect richting display.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mack80
THE_BASE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Voordeel van Ford Fiesta is dat er een tweede USB is in de armsteun tussen voorstoelen, ik weet alleen niet of die ook Connect richting display.
Bij de focus werkt beide usb poort voor CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:28

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

knakker2 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:41:
[...]

Ook maar besteld. Vanavond is de levering. Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakker2
Zojuist de dongel geprobeerd.

Eenmaal aangesloten kwam al vrij rap het connectie menu tevoorschijn. Koppelen ging sneller dan gedacht/verwacht.

Direct een update via de telefoon er doorheen geduwd dmv een klein QR codetje in de gebruiksaanwijzing. Via browser IP adres invoeren kan ook, maar dit is sneller
Er was dan ook een update beschikbaar, iets over beter memory beheer/gebruik en dit was na een halve minuut ook klaar.

Toen naar het gebruik zelf gekeken. Viel me op dat ie behoorlijk snel CarPlay GUI liet zien. Ook identiek aan de bekabelde situatie, iets wat niet altijd het geval is heb ik kunnen lezen. Soms lagere res, of wat ander verlies van kwaliteit. Bij deze in ieder geval niet.

Koppelen ging makkelijk, mijn Waze en Spotify werkten prima, de UI niet haperen of brokkelig dus tevreden. (Of dit bij langer gebruik zo blijft is nog niet duidelijk)

Toen kwam het opnieuw koppelen, het bekijken hoe lang het verbinden duurt bij instappen etc, en daar heb ik toch wel een vraagteken bij staan;
ik dus contact uitgezet en weer aan; direct CarPlay voorgeschoteld. Las elders dat daar wel wat meer tijd in zit bij andere dongels, Vaak tot aan 30sec. Dus vreemd. Waarom zo snel?

Blijkt dus dat de dongel aan blijft ook al staat het contact uit en zo lang dan ook je telefoon in de buurt is er connectie blijft. Je ziet dan ook ledlampje groen blijven bij contact uit.

Wist toch even niet hoe ik dit anders kon doen, dus maar vliegtuig modus aangezet: ledlapje wordt rood. Verliest dus connectie. Doe dit met contact aan en je bent zoals je kan verwachten je connectie kwijt. Vliegtuigmodus weer uit en binnen een seconden of 5 staat CarPlay er weer op. Leuk en snel maar dan vraag ik me af of dat wel de bedoeling is dat de dongel non-stop stroom blijft trekken en daarbij een signaal uitzend die anderen mogelijk kunnen pakken.
Volgens mij is het niet de bedoeling dat je continue die dongel moet disconnected. Toch?

Moet zeggen dat dit alles in een minuutje of 5 of zelfs minder is bekeken en ik mogelijk een setting of wat anders over het hoofd heb gezien.

Snel connecten doet ie dus, maar is niet zo vreemd als ie dan ook niet uit staat/gestaan heeft.

Wellicht weet @Mack80 al wat ik verkeerd doe / over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mack80
@knakker2
Die ervaring heb ik zelf nog niet getest. Ik weet alleen wel dat mijn focus na het uitschakelen van contact nog even stroom geeft via de usb. Die word daarna ook afgesloten.
Ik denk dat iedere auto die spanning geeft op de usb de dongel aanblijft.
Overigens is de radio wel uit en CarPlay zeker niet actief meer. Immers de radio ontvangt niks meer van de dongel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

Heb hem net binnen gekregen. Mijn eerste reactie; hij is wel lekker klein!

Morgen maar eens uittesten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ook maar besteld vanmiddag rond 15 uur, zojuist bezorgd. Het weekend maar even aansluiten. Eerst met m'n nieuwe AirPods Max spelen. :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Mack80 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:44:
@knakker2
Die ervaring heb ik zelf nog niet getest. Ik weet alleen wel dat mijn focus na het uitschakelen van contact nog even stroom geeft via de usb. Die word daarna ook afgesloten.
Ik denk dat iedere auto die spanning geeft op de usb de dongel aanblijft.
Overigens is de radio wel uit en CarPlay zeker niet actief meer. Immers de radio ontvangt niks meer van de dongel.
Niet eens aan gedacht. Dat zou een reden kunnen zijn. Die dongel trekt zo weinig (denk ik) dat het lastig wordt om te controleren of dat het daadwerkelijk is. Wel zo belangrijk aangezien ik soms een week de auto laat staan. Heb dan liever niets dat slurpt aan de accu, wat voor apparaat het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Goh, ik steek de dongel in de USB. Krijg op m’n display een melding over Bluetooth. Maar wat moet ik vervolgens doen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakker2
THE_BASE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:16:
Goh, ik steek de dongel in de USB. Krijg op m’n display een melding over Bluetooth. Maar wat moet ik vervolgens doen? :?
Naar je telefoon bluetooth, of op het scherm van de je auto media klikken op " find phone " aan de rechterkant. De dongel kan ook zoeken naar de telefoon, zolang daar bluetooth op aan staat. Op die manier koppelt ie ook.

precies zo als hier te zien is :)

[ Voor 21% gewijzigd door knakker2 op 01-04-2022 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
knakker2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:43:
[...]

Naar je telefoon bluetooth, of op het scherm van de je auto media klikken op " find phone " aan de rechterkant. De dongel kan ook zoeken naar de telefoon, zolang daar bluetooth op aan staat. Op die manier koppelt ie ook.
[YouTube: CarlinKit 3.0 - Fastest Connecting Wireless CarPlay Dongle - For Any Car with Factory CarPlay!]
precies zo als hier te zien is :)
Het leek me al niet zo’n lastig iets, toch vindt mijn iPhone geen apparaat. Wel iets met Volkswagen, maar die stond naast me. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakker2
@THE_BASE Je kan dus je iPhone niet vinden met Bluetooth, en zo ook niet de dongel met je telefoon. Misschien DOA? Bluetooth wel werkzaam met andere BT apparaten?

Ik ga onverwachts dalijk minimaal een half uur in de auto bivakkeren, als de sneeuw weg is tenminste. Eens kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
knakker2 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:26:
@THE_BASE Je kan dus je iPhone niet vinden met Bluetooth, en zo ook niet de dongel met je telefoon. Misschien DOA? Bluetooth wel werkzaam met andere BT apparaten?

Ik ga onverwachts dalijk minimaal een half uur in de auto bivakkeren, als de sneeuw weg is tenminste. Eens kijken hoe het dan gaat.
Ik kreeg de melding wel, maar dan van Volkswagen. Dus ik denk dat deze eerder is gebruikt. Zal het vanmiddag nog eens proberen.

Edit: nu kreeg ik wel de melding dat Sync verbinding wil maken, maar eens kijken of het werkt zoals ik graag zou willen zien.

[ Voor 10% gewijzigd door THE_BASE op 01-04-2022 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

THE_BASE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:16:
Welk display?

Als je een wireless dongle wil gebruiken, moet je beginnen met je telefoon te ontkoppelen met je auto bluetooth. Die heb je namelijk niet meer nodig. Als je dat hebt gedaan, plug je de wireless carplay dongle in de USB waar je normaal gesproken bedraad carplay hebt met je telefoon. Als de wireless dongle in de lucht is, zal die waarschijnlijk op het display van je auto een naam weergeven. Dan ga je zoeken op je telefoon met bluetooth naar die naam. Verbinden, eventueel een koppelcode invoeren en klaar. De naam die de dongle weergeeft, is vaak iets met het merk van de auto. Dat betekent niet dat het een gebruikte is, dat is een algoritme in de dongle die blijkbaar herkend welk mediasysteem eraan hangt. Mijn CarLinkIT 2.0 gebruik ik in een Mercedes, dan is de naam iets met Merce..... Heb je een Volkswagen, zal dat in de naam weergegeven worden. :)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-05 08:27

amphora

Websites & Fotografie

Waarom post niemand een directe link? Ik zie er op bol.com meerdere staan. Deze is niet meer verkrijgbaar https://www.bol.com/nl/nl...aadloos/9300000080336581/. Ik gok dat het deze was?

Is dit dezelfde? https://www.bol.com/nl/nl...rDWPe5oHaRGBoCkewQAvD_BwE

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

amphora schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:08:
Waarom post niemand een directe link? Ik zie er op bol.com meerdere staan. Deze is niet meer verkrijgbaar https://www.bol.com/nl/nl...aadloos/9300000080336581/. Ik gok dat het deze was?

Is dit dezelfde? https://www.bol.com/nl/nl...rDWPe5oHaRGBoCkewQAvD_BwE
De eerste die je linkt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Vandaag helaas toch niet ermee gereden. Iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

Ik heb er mee gereden.
Koppelen ging erg soepel. Opstarten van CarPlay gaat ook sneller dan verwacht. En ik ervaar geen vertraging.

Tot nu toe dus zeker positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mack80
knakker2 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:34:
Vandaag helaas toch niet ermee gereden. Iemand anders wel?
Zelfs meerdere ritten al. Ook wat langere.
*Opstarttijd is snel te noemen.
*Kwaliteit van de muziek (Spotify) is ook goed.
*Meerdere apps tegelijk draaien is geen probleem.
*Dicteren met Siri gaat ook goed.
*Heel soms hoor ik aan het geluid dat ik een app krijg. En dan seconde later de notificatie op het scherm.
*Geen batterijdrain op de iPhone.
*Geeft ook netjes aan als batterij wel bijna leeg is.

Mijn conclusie:
Voor deze prijs hoor je mij niet klagen. En betwijfel of er betere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Mack80 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:21:
[...]

Zelfs meerdere ritten al. Ook wat langere.
*Opstarttijd is snel te noemen.
*Kwaliteit van de muziek (Spotify) is ook goed.
*Meerdere apps tegelijk draaien is geen probleem.
*Dicteren met Siri gaat ook goed.
*Heel soms hoor ik aan het geluid dat ik een app krijg. En dan seconde later de notificatie op het scherm.
*Geen batterijdrain op de iPhone.
*Geeft ook netjes aan als batterij wel bijna leeg is.

Mijn conclusie:
Voor deze prijs hoor je mij niet klagen. En betwijfel of er betere zijn.
Nice :)

Ik heb er nog steeds op die ene test van 5 minuten na er nog steeds niets mee gedaan. Rij niet zo veel op moment. Scheelt ook wel wat knaken gezien die benzine prijs. Doe alles vanwege werk in autoluwe binnenstad met scooter.

Enfin. Het opstarten na instappen en contactslot aandraaien gaat dus goed? Jij trekt het apparaat je niet uit de USB bij verlaten van wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

Ik trek het apparaat er ook niet uit bij het verlaten van de auto. Toen ik hem installeerde wel even een test gedaan. Auto van het contact afgehaald, en na 30-60 sec gaat alle stroom er af en brand er ook geen lampje meer op het apparaat. Kan dus gewoon aangesloten blijven zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat hij de accu leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
WishmasterNL schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:07:
Ik trek het apparaat er ook niet uit bij het verlaten van de auto. Toen ik hem installeerde wel even een test gedaan. Auto van het contact afgehaald, en na 30-60 sec gaat alle stroom er af en brand er ook geen lampje meer op het apparaat. Kan dus gewoon aangesloten blijven zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat hij de accu leeg trekt.
Misschien een idee voor de fabrikanten om een kleine accu in zo’n dongle te bouwen voor instant on functie. Zou de snelheid van opstarten flink kunnen versnellen.

Alhoewel dit een extra risico vormt in de auto, zo’n extra accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
WishmasterNL schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:07:
Heb er zojuist mee gereden. Kort gezegd werkt het naar behoren. Alle functies zoals ik deze wenst te gebruiken werken, zowat geen verschil met de bekabelde situatie.

Ik blijf echter hangen bij het uitdraaien van contact en het blijven trekken van stroom.

Bij weglopen en paar minuutjes later terugkeren staat die dongel nog steeds aan, weliswaar rood led-lichtje. Zodra ik ga zitten knalt ie al op groen omdat ie m’n telefoon ziet. Nu weet ik niet of het rest-stroom is zoals hier al eerder geschreven, of dat die usb in de Seat gewoon continue stroom geeft. Wat is wijsheid in deze. Hoe veel slurpt ie en kan het kwaad ….?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

knakker2 schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:12:
[...]

Heb er zojuist mee gereden. Kort gezegd werkt het naar behoren. Alle functies zoals ik deze wenst te gebruiken werken, zowat geen verschil met de bekabelde situatie.

Ik blijf echter hangen bij het uitdraaien van contact en het blijven trekken van stroom.

Bij weglopen en paar minuutjes later terugkeren staat die dongel nog steeds aan, weliswaar rood led-lichtje. Zodra ik ga zitten knalt ie al op groen omdat ie m’n telefoon ziet. Nu weet ik niet of het rest-stroom is zoals hier al eerder geschreven, of dat die usb in de Seat gewoon continue stroom geeft. Wat is wijsheid in deze. Hoe veel slurpt ie en kan het kwaad ….?
Wel bijzonder. Hier ook een Seat (Leon) maar daar gaat hij dus wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
WishmasterNL schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:46:
[...]

Wel bijzonder. Hier ook een Seat (Leon) maar daar gaat hij dus wel uit.
Even de conversatie gevolgd. Kennelijk ligt het aan de fabrikant hoe deze de usb poort heeft ingesteld. Gaat deze uit wanneer contact uit of blijft deze aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
meesje schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:38:
[...]

Even de conversatie gevolgd. Kennelijk ligt het aan de fabrikant hoe deze de usb poort heeft ingesteld. Gaat deze uit wanneer contact uit of blijft deze aan?
In mijn geval, Ford Fiesta (nieuwe versie) gaat de dashcam direct uit zodra het contact uit is gezet. Wel kan de dashcam zich inschakelen zodra er iets gebeurd, maar dat zal een kleine interne accu zijn. Maar hij gaat wel zelf uit, direct na uitschakelen van de auto. Zal dus per USB/autofabrikant kunnen verschillen, wat @meesje zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Ik moet het even goed gaan bekijken. Even leek het erop dat de dongel geen stroom kreeg tot ik de auto instapte en de verlichting aanschoot. Dacht even geen lampje te zien branden waarna ie uiteindelijk wakker schoot. Ik moet er even voor gaan zitten, eventueel ook een ander apparaat proberen op te laden/gebruiken, iets wat geen bluetooth oid heeft dat de mediaspeler triggered,

In de instellingen kan ik ook nergens iets over USB -controle vinden vanuit de auto zelf. Geen instellingen waarmee je dat kan bedienen.

Al met al een blije aanschaf, ondanks de (hopelijk) tijdelijke onduidelijkheid of ie wel/niet aanblijft heb ik nu mooi mn telefoon in mn zak en is een kabel overbodig. het ziet er ook uit dat je tijdens opstarten kan kiezen tussen meerdere telefoons, iets wat met meerdere passagiers op lange ritten bruikbaar kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Werkt dat apparaatje voor wireless CarPlay alleen op Bluetooth ? Of dien je WiFi hier voor aan te zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
MarioMark1541 schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:02:
Werkt dat apparaatje voor wireless CarPlay alleen op Bluetooth ? Of dien je WiFi hier voor aan te zetten ?
Al van deze dongles werken via het principe dat Bluetooth gebruikt wordt voor het initiëren van de connectie waarna via WiFi de data getransporteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
knakker2 schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:24:
Ik moet het even goed gaan bekijken. Even leek het erop dat de dongel geen stroom kreeg tot ik de auto instapte en de verlichting aanschoot. Dacht even geen lampje te zien branden waarna ie uiteindelijk wakker schoot. Ik moet er even voor gaan zitten, eventueel ook een ander apparaat proberen op te laden/gebruiken, iets wat geen bluetooth oid heeft dat de mediaspeler triggered,

In de instellingen kan ik ook nergens iets over USB -controle vinden vanuit de auto zelf. Geen instellingen waarmee je dat kan bedienen.

Al met al een blije aanschaf, ondanks de (hopelijk) tijdelijke onduidelijkheid of ie wel/niet aanblijft heb ik nu mooi mn telefoon in mn zak en is een kabel overbodig. het ziet er ook uit dat je tijdens opstarten kan kiezen tussen meerdere telefoons, iets wat met meerdere passagiers op lange ritten bruikbaar kan zijn.
Vanochtend zelf ook een test gedaan. Het betreft een Audi A4. Bij mij blijft volgens mij de usb poort zijn spanning houden wanneer motor uit. Als ik namelijk in de auto stap, de motor heb ik nog niet gestart, en ik stop de kabel in mijn iPhone, begint deze gelijk op te laden. Of zal er nog intelligentie zijn i.c.m. auto op slot? Vanmiddag mezelf even opsluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL

WishmasterNL

meesje schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:08:
[...]

Vanochtend zelf ook een test gedaan. Het betreft een Audi A4. Bij mij blijft volgens mij de usb poort zijn spanning houden wanneer motor uit. Als ik namelijk in de auto stap, de motor heb ik nog niet gestart, en ik stop de kabel in mijn iPhone, begint deze gelijk op te laden. Of zal er nog intelligentie zijn i.c.m. auto op slot? Vanmiddag mezelf even opsluiten. :)
Hier gebeurd hetzelfde met een Seat Leon. Wat ik wel heb gemerkt is dat op het moment dat ik de auto van het slot haal, ook de digitale klok op mijn dashboard aan gaat en dus stroom krijgt. Als ik de auto weer uitgezet heb en het contact er af, dan blijft de digitale klok ook nog even staan en blijft ook het kastje werken. Na enige tijd verdwijnt de klok en valt ook het kastje uit wat er dus op duid dat er vanaf dat moment geen stroom meer op staat.
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste