"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Ja, het duurt even maar de levertijden van vanalles en nog wat zijn nu eenmaal lang op het moment. Switches zijn niet anders, access points kan ook een jaar duren. Voor een auto is het ook even wachten maar dat is niet anders.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Mag ik vragen via wie je die hebt gehaald?mrbones92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:22:
Wat een drama met die levertijden zeg. Afgelopen zomer bij Kia geweest voor een proefrit. Voelde toen al nattigheid. Geen zekerheden over de prijs en ook geen zekerheid over de levertijd. Ik vind dat nogal vreemd voor een auto die al gauw €60k kost. Heb inmiddels een BMW 530e uit Duitsland gehaald, nog goedkoper uit ook. Als je kunt annuleren zou ik het zeker doen, Kia maakt er echt een zooitje van.
Dasimport. Was het wachten aardig beu. Het geldt ook voor andere merken waar levertijden een drama zijn. Heb daarom een demo auto geimporteerd, zo wist ik zeker waar ik aan toe wasSten2017 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:48:
[...]
Mag ik vragen via wie je die hebt gehaald?

jup minstens 2x zo traaghuCks schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:50:
Kia nederland werkt blijkbaar sneller dan kia belgie qua leveringen

bij ons zitten ze nog lang niet bij de leveringen van juni, wish this was me.Gerard S 67 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:44:
Yes! Vandaag bericht ontvangen dat mijn Plus 58 kWh in Gravity Blue op 24-3 bij de dealer wordt verwacht. Begin april dan waarschijnlijk uitlevering aan mij. Juni 22 besteld en mooi op tijd voor de meivakantie naar Duitsland.
Ben stiekem aan het hopen dat het dakraam de grote vertraging geeft voor de leveringen in belgie.
Dat de GT-line zonder wat eerder komen. maar dat is dromen vrees ik.
Is al vaker uitgelegd. Kia Nederland heeft veel meer productieslots gereserveerd dan Kia België. Dus als de slots vergeven zijn, dan schuif je achteraan aan.huCks schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:50:
Kia nederland werkt blijkbaar sneller dan kia belgie qua leveringen
It only takes a fraction of a second to turn your life upside down
In België zijn ze nog steeds bestellingen van 2021 aan het afwerken. Enkel wat voorruitbestellingen lijken het drama wat te verdoezelen. Mijn wagen gt-line awd, besteld feb 2022, bij vraag naar info in garage kreeg in 2 weken terug te horen rekening te moeten houden met nog een jaar extra. Kia België doet de dealers mistgordijnen ophangen om te voorkomen dat de verkoop in elkaar stuikt. Voor Belgische bestellingen, hou rekening met 30 maanden. Aangezien de (eigenaar) dealer na meer dan 20 jaar trouwe klant te zijn, rechtdoor is geweest, geloof ik hem beter dat eender welke gladde verkoper.corola10 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:23:
[...]
jup minstens 2x zo traag![]()
[...]
bij ons zitten ze nog lang niet bij de leveringen van juni, wish this was me.
Ben stiekem aan het hopen dat het dakraam de grote vertraging geeft voor de leveringen in belgie.
Dat de GT-line zonder wat eerder komen. maar dat is dromen vrees ik.
Zie de openingspost. 👍rbib33 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:31:
Hallo weet iemand welke boten vanuit Pyongyang naar Rotterdam in komen maart?
Wat was dan de verwachte leverdatum als ik mag vragen?marvdd schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:12:
[...]
In België zijn ze nog steeds bestellingen van 2021 aan het afwerken. Enkel wat voorruitbestellingen lijken het drama wat te verdoezelen. Mijn wagen gt-line awd, besteld feb 2022, bij vraag naar info in garage kreeg in 2 weken terug te horen rekening te moeten houden met nog een jaar extra. Kia België doet de dealers mistgordijnen ophangen om te voorkomen dat de verkoop in elkaar stuikt. Voor Belgische bestellingen, hou rekening met 30 maanden. Aangezien de (eigenaar) dealer na meer dan 20 jaar trouwe klant te zijn, rechtdoor is geweest, geloof ik hem beter dat eender welke gladde verkoper.
De eerst opgegeven datum was 11-10-2022, vervolgens 14/02/2023 en nu volgens KIA Belgium gecommuniceerd aan Arval 2de helft mei 2023.Levertraan schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:54:
[...]
Wat was dan de verwachte leverdatum als ik mag vragen?
Aangezien er vandaag nog geen productiegegevens zijn, zal ook dit weer een zoethouderdtje zijn om hun onkunde te verbergen. Zoals eerst geschreven, ik hecht meer geloof aan de woorden van de eigenaar van het dealership
Besteld in BE op 17/3/2022. Toen werd gezegd dat in oktober 2022 geleverd zou worden.
De LM zette het al snel naar 31/1/23. Vervolgens naar eind maart. Nu staat de levering op 30/4/23. Het is de LM die de datum telkens verzet. Bel ik naar de dealer : die weten me niets meer te vertellen..... of ja : omdat ik de 3 optiepaketten besteld heb, zit er zoveel vertraging op. .. Ik geloof er niets van.
Toen 31/1 niet geleverd kon worden, kreeg ik te horen dat de wagen 8/2 geproduceerd zou worden. Vorige week gebeld : nu weten ze niet meer wanneer productie voorzien is....
Optie paketten? De Gt-Line full option van 1 jaar geleden is de GT-line vandaag met zonnedak en 20" optie, Met andere woorden, de opties van toen, zijn standaard vandaag.neel schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:43:
Bij mij hetzelfde, voorziene datum van levering wordt keer op keer uitgesteld.
Besteld in BE op 17/3/2022. Toen werd gezegd dat in oktober 2022 geleverd zou worden.
De LM zette het al snel naar 31/1/23. Vervolgens naar eind maart. Nu staat de levering op 30/4/23. Het is de LM die de datum telkens verzet. Bel ik naar de dealer : die weten me niets meer te vertellen..... of ja : omdat ik de 3 optiepaketten besteld heb, zit er zoveel vertraging op. .. Ik geloof er niets van.
Toen 31/1 niet geleverd kon worden, kreeg ik te horen dat de wagen 8/2 geproduceerd zou worden. Vorige week gebeld : nu weten ze niet meer wanneer productie voorzien is....
Mijn dealer blijft beweren dat ik een my22 versie ga krijgen, omdat ik besteld heb ik 6/2022.
My23 is pas bij bestelling van 2023 😂
Ze blijven bij hoog en laag beweren dat ik mijne op 8/2023 ga hebben, "want tegenwoordig zien we een melding bij je bestelling als de leverdatum niet gehaald gaat worde, en bij u staat deze melding niet open".
Mijn collega die zijn awd gt-line half december moest ontvangen heeft onlangs te horen gekregen dat zijn wagen in productie is gegaan.
(.be allemaal)

Ik heb al enkele keren gegoogled op "kia ev6 my24" maar jammer genoeg nog niets gevonden.Franciesco schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:21:
@huCks bij een levering as augustus krijg je bijna MY2024
Stiekem hoop ik op een my24, waar kia dan alles in gefixed heeft 😂
Zie page 1 van het topicrbib33 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:31:
Heel tevreden behalve van de KIA Connect App om de wagen op afstand op te warmen. Die werkt 1 op 2 keren niet en geeft de foutmelding "[no response]" terug. Met de wagen ingeplugd is het iets meer raak, maar ook niet 100%.
Hebben anderen dezelfde ervaringen ?
Dankjewel !DaMenaz schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:52:
Staat goed met de GT-velgen!
Is dus een fake-GT, maar ik vond de 20" velgen op de GT-line maar zozo en wilde niet 100km range opofferen door de GT te kopen (alhoewel die in lease niet zoveel duurder was)
En de 325pk is echt wel ok voor een gezinswagen, zeker omdat onze 2de wagen een RS5 is. Die komt wel niet veel meer buiten wegens de krankzinnige brandstofkosten.
Hierbij mijn welgemeende excuses aan alle echte GT eigenaars

[Voor 17% gewijzigd door migueldc op 27-02-2023 14:02]
En jij durft die al direct op de parking van een grootwarenhuis parkerenmigueldc schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:06:
Mijn EV6 AWD GT line is net geleverd, na 1 jaar en 3 maanden wachten :-)

Succes met de wagen!
TOSCA vehicles carrier - gaat nu richting het Suez kanaal - verwachte aankomst is rond 16 maart.rbib33 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:31:
In NL is het helaas hetzelfde treurige liedje. Mijn EV6 GT-Line Moonscape matte in februari 2022 besteld en de levering staat nu in juni 2023, maar ik denk dat het eerder augustus gaat worden gegeven alle eerdere geschonden leverdata. Misschien maar gelijk de EV9 bestellen bij aflevering 🙊.neel schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:43:
Bij mij hetzelfde, voorziene datum van levering wordt keer op keer uitgesteld.
Geweldig hoe hij rijdt, alhoewel rijdt hij zweeft over de weg.
Qua verbruik de helft minder euro's nodig om de maand door te geraken, met mijn vorige wagen met diesel zat ik aan 300 - 400 euro per maand nu nog niet aan 200 euro en dat in de winter maanden, ik kan nog niet profiteren van de zon, wat de bedoeling was.
Infotainment system ik leer nog steeds bij, dit is mijn eerste KIA dus alles is nieuw voor mij maar het gebruikt is logisch en gemakkelijk, soms irriteer het mij wel dat ik opnieuw iets moet afzetten zoals line assistent blijkbaar wordt dat standaard aangezet, maar het kan natuurlijk zijn dat ik het nog niet gevonden hebben om dit standaard uit te zetten, want op de gewone wegen kan hij soms wel te snel reageren.
Wel eens voor gehad dat hij een noodstop heeft gedaan voor iets dat al is gepasseerd maar voor de rest is alles wel goed afgesteld.
Ook de verwarming werkt perfect een lekker warme wagen en alles is ontdooid wanneer je vertrekt en gedurende uw rit een zeer aangename ruimte.
Tot nu toe toch nog een geen spijt gehad om 14 maanden te moeten wachten.
Ik ben verkocht om met een EV te rijden, ik had ook mijn twijfels, uiteraard ik ben er nog niet mee op reis geweest dus dat kan nog steeds een afknapper worden maar we zullen wel zien.
Veel moed iedereen om te wachten maar ik ben er zeker van dat jullie er voor beloond worden.
Nog geen probleem mee gehad, wel soms dat ik geen connectie heb met de wagen maar vermoedelijk is dat omdat ik ergens geparkeerd sta waar ik geen wifi-connectie heb zoals op mijn werk in de garage. Maar 's morgens bij mij thuis nog geen problemen mee gehad. Groetjesmigueldc schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:06:
Mijn EV6 AWD GT line is net geleverd, na 1 jaar en 3 maanden wachten :-)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel tevreden behalve van de KIA Connect App om de wagen op afstand op te warmen. Die werkt 1 op 2 keren niet en geeft de foutmelding "[no response]" terug. Met de wagen ingeplugd is het iets meer raak, maar ook niet 100%.
Hebben anderen dezelfde ervaringen ?
a.s. dinsdag mag ik dan na 11 maanden wachten mijn groene 58kwh ev6 ophalen!
Had zelfs al getwijfeld of ik niet nog eens weer een proefritje moest gaan maken om überhaupt te herinneren hoe de auto rijd en er uit ziet van binnen

edit: heb voor beide lijsten een afleverdatum aangegeven/doorgegeven
[Voor 11% gewijzigd door furian88 op 01-03-2023 11:08]
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Gisteren een mail gehad van de dealer dat hij inderdaad "On Sea" is.

Vervelend is dat je dan lekker door de showroom loopt en paar ziet staan die gelijk op te halen zijn.
Maar VIN bekend en "voorlopige"losdatum 4 mei.
Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Geniet er van.
[Voor 17% gewijzigd door JanMe op 03-03-2023 08:35]
Niet elke grijze EV6 is mat (Moonscape Matte). Die van The Wizard zie je glanzen bijvoorbeeld. Dat is Steel Grey.Jugonoot04 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:53:
Ik zie allemaal foto’s voorbij komen van geleverde grijze EV6-en. Gefeliciteerd maar als wachtende in de lange lijst ook wel een beetje jaloers. Hoe zit het nu precies met die kleur? Heb zelf een witte GT-Line in bestelling staan en wilde ook een grijze want in mijn ogen de mooiste kleur. Maar werd sterk afgeraden door de dealer omdat die niet geschikt zou zijn voor de wasstraat. En indien wel door de wasstraat dan vervalt de garantie op de lak. En ja, als je dan een beetje lui bent en niet op zaterdag emmer en spons wil pakken zul je wat moeten inleveren.
Klopt dat de matte lak om een andere behandeling vraagt.
Grijs staat de auto idd goed, gelukkig dat smaken verschillen, anders reden we allemaal dezelfde kleurJugonoot04 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:44:
Wow, bedankt voor deze info. Het is me nu helemaal duidelijk en nog steeds jammer dat ik binnenkort niet in een Moonscape Matte EV6 mag rijden maar als ik zie waar je allemaal aan moet denken met die lak ben ik toch niet echt verdrietig om. En van binnen zijn ze toch min of meer hetzelfde ;-)

Yep, mag duidelijk alleen door vrouwen gewassen wordenDaMenaz schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Klopt dat de matte lak om een andere behandeling vraagt.
[YouTube: Matte Paint Care]
[YouTube: Matte Paint Do’s, Don’ts, and Cleaning Demonstration - Kia Hyundai Class]

Ik wilde ‘m niet maken.DigitalHombre schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:34:
[...]
Yep, mag duidelijk alleen door vrouwen gewassen worden

Ik heb ook de indruk dat KIA al een app update gepushed heeft, dus 1 of een combinate van beide zorgt ervoor dat ik nu altijd lekker de auto op afstand kan opwarmen en dat gaat echt veel sneller dan op de Audi (nog een benzine-stokende voorverwarner)
Ik heb zelfs al een integratie in Home Assistant (HASS) gemaakt waarmee ik de auto dan van in de HA app kan opwarmen, opstarten of opladen enkel als de zonnepanelen genoeg energie leveren.
Heel erg cool dat KIA de API hiervoor vrijgeeft. Dat is bij andere merken wel anders...
[Voor 24% gewijzigd door migueldc op 04-03-2023 18:10]
Hopelijk de mijne ook, is aangekondigd voor levering eind maart.T9000 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]
Antwerpen 15 maart - Rotterdam 17 maart. Deze zit tjok vol met EV6'jes. Ik kan niet wachten.

Je kan wel de positie van de boot zien, hoe weet je dat die tjok vol EV6'jes zit?
Kromme deurgreep:Rikje schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Je kan wel de positie van de boot zien, hoe weet je dat die tjok vol EV6'jes zit?
Geen ideeRikje schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Hopelijk de mijne ook, is aangekondigd voor levering eind maart.![]()

Hmmm, laat hem maar doorvaren naar Scandinavië, des te minder EV's op de weg, des te meer laadplekken vrijT9000 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]
Antwerpen 15 maart - Rotterdam 17 maart. Deze zit tjok vol met EV6'jes. Ik kan niet wachten.

En en Furian, hoe bevalt hij??furian88 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:06:
de wonderen zijn de wereld niet uit..
a.s. dinsdag mag ik dan na 11 maanden wachten mijn groene 58kwh ev6 ophalen!
Had zelfs al getwijfeld of ik niet nog eens weer een proefritje moest gaan maken om überhaupt te herinneren hoe de auto rijd en er uit ziet van binnen
edit: heb voor beide lijsten een afleverdatum aangegeven/doorgegeven
Ik heb een afleverafspraak voor mijn groene 58kW op 29 mrt

Werkt alles naar verwachting? Voorverwarmen al getest?
Dan komt hij gewoon op 2 april in Antwerpen aanDaMenaz schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:02:
De Morning Prosperity vaart nu bij Singapore. 20 maart moet hij aankomen bij het Suez-kanaal. 1 april (o nee!) moet hij in Rotterdam aankomen.

De route is als volgt, mocht je het ook leuk vinden.
1. 20-03-2023 (Sues Canal, Egypte)
2. 23-03-2023 (Piraeus, Greece)
3. 30-03-2023 (Tilbury, U.K.)
4. 01-04-2023 (Rotterdam)
5. 02-04-2023 (Antwerpen)
En dan kan het transport naar de dealer beginnen

Hey,Zalmijbenieuwen schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:41:
[...]
En en Furian, hoe bevalt hij??
Ik heb een afleverafspraak voor mijn groene 58kW op 29 mrt(dan 1 jr + 1wk gewacht). Die staat (aanname) op de Tosca.
Werkt alles naar verwachting? Voorverwarmen al getest?
Ja, echt super... Totaal geen spijt dat het zo lang heeft moeten duren.. al roep je dat van te voren natuurlijk wel.
Ik heb tot op heden nog geen issues gevonden die eerder wel eens geroepen werden, ook het voorverwarmen werkt prima.
Nog geen snellader geprobeerd trouwens, wellicht morgen even na het werk langs Fastned rijden.
Al met al zeer tevreden!
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
In januari: 'Hij gaat bijna in productie en zal er in maart zijn.
In februari: 'Het duurt een beetje langer, maar in april verwachten we hem.' 'Zeker? Want ik zou er graag mee op vakantie gaan in de zomervakantie.' 'Ja hoor, maak je geen zorgen. Ten laatste mei is hij er zeker! En als hij er toch niet zou zijn voor je vakantie, dan krijg je ons showroommodel mee. Daar zorg ik persoonlijk voor!' aldus de ijverige verkoper...
Vandaag: 'Kia Belgium heeft laten weten dat hij in april of mei in productie zal gaan. Dat kan natuurlijk ook 31 mei zijn, hé meneer.' 'Dus dan zou het nog krap worden om hem voor de vakantie te hebben?' 'Ja, maar daar kan ik niks aan doen.' En over de vervangwagen werd met geen woord meer gerept...
Ik vind het toch bijzonder raar dat ik in dit forum zoveel gelijkaardige verhalen hoor. Waarom communiceert Kia niet fatsoenlijk? Hier word je als klant niet bepaald vrolijk van. Nog liever de boodschap 'sorry, we weten het zelf ook niet' dan keer over keer andere en alweer foute info krijgen. Grrrrrmpfffff...
Pas wanneer het VIN nummer (=chassisnummer) bekend is dan is het concreet. Gemiddeld 2,5 tot 3 mnd later zal de auto aan je geleverd worden. Zorg dat je het VIN nr dan ook krijgt zodra het bekend is (dat kan de dealer namelijk wel zien in zijn systeem) dan heb je redelijke zekerheid van leverdatum. Al het andere zijn praatjes om klanten te sussen. Zolang er geen VIN is heeft de dealer echt geen idee en blijft een fictieve leverdatum doorschuiven en doorschuiven. Dealers kunnen je echt NIET met zekerheid vertellen wanneer een auto geproduceerd zal worden. Het is enorm frustrerendKiaEV6DA schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 01:03:
Vervolg van de 'we-houden-je-aan-het-lijntje' soap... Wagen besteld op 7 maart 2022, met 'uiterste leverdatum' 7 maart 2023.
In februari: 'Het duurt een beetje langer, maar in april verwachten we hem.' 'Zeker? Want ik zou er graag mee op vakantie gaan in de zomervakantie.' 'Ja hoor, maak je geen zorgen. Ten laatste mei is hij er zeker! En als hij er toch niet zou zijn voor je vakantie, dan krijg je ons showroommodel mee. Daar zorg ik persoonlijk voor!' aldus de ijverige verkoper...
Vandaag: 'Kia Belgium heeft laten weten dat hij in april of mei in productie zal gaan. Dat kan natuurlijk ook 31 mei zijn, hé meneer.' 'Dus dan zou het nog krap worden om hem voor de vakantie te hebben?' 'Ja, maar daar kan ik niks aan doen.' En over de vervangwagen werd met geen woord meer gerept...
Ik vind het toch bijzonder raar dat ik in dit forum zoveel gelijkaardige verhalen hoor. Waarom communiceert Kia niet fatsoenlijk? Hier word je als klant niet bepaald vrolijk van. Nog liever de boodschap 'sorry, we weten het zelf ook niet' dan keer over keer andere en alweer foute info krijgen. Grrrrrmpfffff...

T9000 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:46:
[Afbeelding]
Nu ter hoogte van Italië, dat gaat goed!
(wel gek zeggen eigenlijk na zolang wachten

Voor de belgen: mogelijk worden er op 1 april vanaf de Liberty ook nog de nodige in Zeebrugge gelost..
Persoonlijk heb ik geen moeite met een levertijd van één jaar voor een nieuwe auto, zeker gezien het een relatief jong model betreft. Irritatie is echter wel ontstaan door eerst een levering eind nov/begin dec te communiceren.
Aftellen is begonnen

Maak je geen illusies, met een beetje geluk voorhet jaareinde. Kreeg voor een februarie bestelde gt-line uiterste datum 12/12/22, vandaag staat hij op half mei. Op de brief van de LM stond wel vermeld dat ook deze datum niet kon bevestigd worden zolang hij niet bij de dealer was.KiaEV6DA schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 01:03:
Vervolg van de 'we-houden-je-aan-het-lijntje' soap... Wagen besteld op 7 maart 2022, met 'uiterste leverdatum' 7 maart 2023.
Je maakt wel degelijk nog kans dat hij op de Morning Prosperity staat. Onze GT-Line AWD staat ook op de Morning Prosperity en werd ook op 9/02/23 gemaakt. TIp: Je kan dit navragen bij je dealer want dit staat bij je auto-bestelling waar dus ook de 'on sea' staat. ;-)Mathijs89 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:39:
Zojuist bericht gehad dat mijn witte gt line AWD (bestelling geplaatst op 29-4-2022, met prijsgarantie) de status "On Sea" heeft gekregen, nadat op 9 feb een chassisnummer bekend was. Ik gok dat die de Morning Prosperity net gemist heeft, staat nu op de Taipan (komt aan in Rotterdam op 17-4). Dan nog 2-3 weken tot ik bij de dealer de sleutel kan halen.
Persoonlijk heb ik geen moeite met een levertijd van één jaar voor een nieuwe auto, zeker gezien het een relatief jong model betreft. Irritatie is echter wel ontstaan door eerst een levering eind nov/begin dec te communiceren.
Aftellen is begonnen.
Zo'n vaart zal het wel niet lopen zeker... Einde van het jaar... 🫣🥴marvdd schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:52:
[...]
Maak je geen illusies, met een beetje geluk voorhet jaareinde. Kreeg voor een februarie bestelde gt-line uiterste datum 12/12/22, vandaag staat hij op half mei. Op de brief van de LM stond wel vermeld dat ook deze datum niet kon bevestigd worden zolang hij niet bij de dealer was.
Heb vorige week nog eens gepolst bij dealer, er was nog steeds geen geplande productiedatum. Deze is normaal 2 a 3 weken op voorhand bekend. Je auto staat dan als status allocated en heeft dan reeds een vin terwijl er nog geen schroef van in elkaar steekt. Na productie zal het nogmaals +-12 weken duren vooraleer hij de dealer bereikt. Even snel samen geteld, in het best case scenario over 15 weken dus of zijn we liever realistisch en schrijven we 3 maanden en een week. Een wagen waar vandaag de vin niet bekend is, zal dus ten vroegste begin juli bij jou zijn. Als je de website EvInside volgt, kan je de productieaantallen van de fabriek volgen per maand. Als we dan het iets slechtere scenario stellen en je wagen staat pas over 2 maand op allocated, dan is de levering voorzien voor.... oktober. Wat ze je ook vertellen, vandaag kan de wachttijd voor een EV6 GT-line in België oplopen tot 30 maanden en meer. Kia België heeft gewoon te weinig productieslots gereserveerd om aan de vraag te kunnen voldoen. Resultaat zijn extreme wachttijden terwijl in de ons omringende landen wagens uit onze bestelperiode reeds rondrijden of alvast op transport staan. Een harde maar goede les, een verkoopsovereenkomst is een verbintenis tussen dealer en jou, het is niet enkel de dealer die het recht heeft een contract op te maken, het staat je vrij boeteclausules te laten opnemen voor laattijdige leveringen. Het is de vraag of de dealer nog met jou in zee zal willen gaan aangezien ze met hun huidige contracten steeds hun handen in onschuld kunnen wassen. In de machine verkoop zijn zulke clausules de normaalste zaak, een bedrijf wat iets koopt stemt zijn productievooruitzichten af op zijn vernieuwde omgeving. Dit geldt ook voor ons als particulier, je kocht je elektrische wagen met een mogelijke privé verkoopwaarde van je huidige wagen in het achterhoofd. Ten gevolge van de verlengde levertijd blijf je echter voertuigbelasting en dergelijke betalen. Je maakt met andere woorden verlies. De wetgever laat toe dit verlies te beschermen door extra clausules in je contract op te nemen.KiaEV6DA schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:39:
[...]
Zo'n vaart zal het wel niet lopen zeker... Einde van het jaar... 🫣🥴
'Optimism is a moral duty'. 🤓🤗 Bedankt voor de info. Het zou kunnen dat je gelijk hebt. Toch ga ik graag uit van wat optimistischere en hopelijk meer realistische scenario's. Tussen productie en levering zit eerder twee maanden, als ik afga op de ervaringen van anderen in dit forum en op basis van andere bronnen. Uitkijken naar juni-juli is draaglijker dan naar oktober... 🫣 Soit, always look at the bright side of life...🥳marvdd schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:28:
[...]
Heb vorige week nog eens gepolst bij dealer, er was nog steeds geen geplande productiedatum. Deze is normaal 2 a 3 weken op voorhand bekend. Je auto staat dan als status allocated en heeft dan reeds een vin terwijl er nog geen schroef van in elkaar steekt. Na productie zal het nogmaals +-12 weken duren vooraleer hij de dealer bereikt. Even snel samen geteld, in het best case scenario over 15 weken dus of zijn we liever realistisch en schrijven we 3 maanden en een week. Een wagen waar vandaag de vin niet bekend is, zal dus ten vroegste begin juli bij jou zijn. Als je de website EvInside volgt, kan je de productieaantallen van de fabriek volgen per maand. Als we dan het iets slechtere scenario stellen en je wagen staat pas over 2 maand op allocated, dan is de levering voorzien voor.... oktober. Wat ze je ook vertellen, vandaag kan de wachttijd voor een EV6 GT-line in België oplopen tot 30 maanden en meer. Kia België heeft gewoon te weinig productieslots gereserveerd om aan de vraag te kunnen voldoen. Resultaat zijn extreme wachttijden terwijl in de ons omringende landen wagens uit onze bestelperiode reeds rondrijden of alvast op transport staan. Een harde maar goede les, een verkoopsovereenkomst is een verbintenis tussen dealer en jou, het is niet enkel de dealer die het recht heeft een contract op te maken, het staat je vrij boeteclausules te laten opnemen voor laattijdige leveringen. Het is de vraag of de dealer nog met jou in zee zal willen gaan aangezien ze met hun huidige contracten steeds hun handen in onschuld kunnen wassen. In de machine verkoop zijn zulke clausules de normaalste zaak, een bedrijf wat iets koopt stemt zijn productievooruitzichten af op zijn vernieuwde omgeving. Dit geldt ook voor ons als particulier, je kocht je elektrische wagen met een mogelijke privé verkoopwaarde van je huidige wagen in het achterhoofd. Ten gevolge van de verlengde levertijd blijf je echter voertuigbelasting en dergelijke betalen. Je maakt met andere woorden verlies. De wetgever laat toe dit verlies te beschermen door extra clausules in je contract op te nemen.
Geloof me als ik zeg dat ik geen enkele reden heb om pessimistisch te zijn, ik ben reeds 20 jaar klant bij dezelfde dealer en kan de eigenaar bijna als een vriend beschouwen. De info die ik je gaf komt van de dealer zelf. Na een klachtenregen van teleurgestelde klanten aan zijn adres, negeert hij vandaag de sprookjes van Kia Belux en verteld gewoon de realiteit aan de klant.KiaEV6DA schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:10:
[...]
'Optimism is a moral duty'. 🤓🤗 Bedankt voor de info. Het zou kunnen dat je gelijk hebt. Toch ga ik graag uit van wat optimistischere en hopelijk meer realistische scenario's. Tussen productie en levering zit eerder twee maanden, als ik afga op de ervaringen van anderen in dit forum en op basis van andere bronnen. Uitkijken naar juni-juli is draaglijker dan naar oktober... 🫣 Soit, always look at the bright side of life...🥳
Bedankt voor de info. Ik ben daarnet opnieuw naar de dealer gegaan met die info in het achterhoofd. Ze hebben op papier gezet dat ik alleszins al een vervangwagen krijg om op reis te kunnen gaan, als mijn nieuwe wagen er tegen de zomervakantie toch niet zou zijn. Slaapt alvast al wat rustiger... 🤗🤓marvdd schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:12:
[...]
Geloof me als ik zeg dat ik geen enkele reden heb om pessimistisch te zijn, ik ben reeds 20 jaar klant bij dezelfde dealer en kan de eigenaar bijna als een vriend beschouwen. De info die ik je gaf komt van de dealer zelf. Na een klachtenregen van teleurgestelde klanten aan zijn adres, negeert hij vandaag de sprookjes van Kia Belux en verteld gewoon de realiteit aan de klant.
Ik had het overgeslagen in mijn bericht, maar de dealer gaf aan dat de verwachte losdatum 18/4 is. Had na vertrek van de Morning Prosperity al even gevraagd of die On Sea was, was helaas niet zo. Was ook wat krap, gok dat je een engeltje op je schouder had die dag!ChristopheDC schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:55:
[...]
Je maakt wel degelijk nog kans dat hij op de Morning Prosperity staat. Onze GT-Line AWD staat ook op de Morning Prosperity en werd ook op 9/02/23 gemaakt. TIp: Je kan dit navragen bij je dealer want dit staat bij je auto-bestelling waar dus ook de 'on sea' staat. ;-)
Uiteindelijk maken die twee weken verschil ook geen bal uit, ben al lang blij dat die onderweg is. Als die wél op de Morning Prosperity staat, zit ik nu waarschijnlijk iedere dag tot lossen de verkeerde boot te volgen, maar detail

[Voor 3% gewijzigd door Jugonoot04 op 13-03-2023 20:10]
Ik help het je hopen (17-4) 13 mnd na bestellen. Gezien je bericht van afgelopen zaterdag, weet je nu dus het VIN nr? Zo ja, top en gefeliciteerd dan kun je er redelijkerwijs vanuit gaanmarvdd schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:18:
Vandaag na 13 maanden te horen gekregen dat de productiedatum in april bekend is. Met ander woorden, als er niet opnieuw iets fout gaat, zal hij er over een 4 tal maanden zijn. Al bij al alweer 2 maanden later dan de laatste prognose. Bij ongewijzigde prognose, zal de eerst voorziene 8 maanden er dan 17 geworden zijn.

Zo nee, dan ...

Nee hoor, enkel een datum, nog geen vin, schijnt normaal te zijn. Productiedatum is slechts vanochtend in het platform verschenen. Vin kan nog een 2 weken duren, zodra alle onderdelen allocated zijn wordt de vin toegewezen. Dat kan zelfs nog voor enige vertraging geven. Maar hoopvol blijven, is beterZalmijbenieuwen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:58:
[...]
Ik help het je hopen (17-4) 13 mnd na bestellen. Gezien je bericht van afgelopen zaterdag, weet je nu dus het VIN nr? Zo ja, top en gefeliciteerd dan kun je er redelijkerwijs vanuit gaan![]()
Zo nee, dan ...
dan niets
Welke kleur? En in Nederland?yoda-ict schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:50:
Mijn GT (besteld 28-12-2022) is voorzien van VIN en is geproduceerd. Geen idee op welke boot hij staat/komt te staan; mijn dealer kan die informatie niet zien. Levering medio mei is de verwachting. Ben benieuwd!
In NL inderdaad, moonscape matte. Hij gaat direct vanuit de dealer naar thewrapfactory, wordt volledig in de matte PPF folie gezet van cliff designs.
Nice! Mooi nieuws!yoda-ict schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:17:
[...]
In NL inderdaad, moonscape matte. Hij gaat direct vanuit de dealer naar thewrapfactory, wordt volledig in de matte PPF folie gezet van cliff designs.
Ik heb precies dezelfde besteld. Waar ik met mijn hoofd niet bij kan is dat ik nu op een dag af precies een jaar wacht, zonder enig zicht op de wagen. Geen VIN, geen niks. Annuleren kost 15%

Rare gang van zaken. Maar wie weet is hij van dezelfde batch en staat hij op dezelfde boot! Durven hopen

Ja de communicatie verdient niet de schoonheidsprijs. Niks horen vind ik nog lastiger dan telkens uitstel.. Hopelijk heb je geluk, al heb je hem wel bijna 3 maanden later besteld.. Als hij onderdeel is van dezelfde batch zou ik verwachten dat je dealer een VIN moet hebben voor je.kraaknogschaak schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:22:
[...]
Nice! Mooi nieuws!
Ik heb precies dezelfde besteld. Waar ik met mijn hoofd niet bij kan is dat ik nu op een dag af precies een jaar wacht, zonder enig zicht op de wagen. Geen VIN, geen niks. Annuleren kost 15%![]()
Rare gang van zaken. Maar wie weet is hij van dezelfde batch en staat hij op dezelfde boot! Durven hopen
Ohh wacht.. 2021 heb jij besteld dan? Ik schoot juist in deze modus omdat ik dacht dat ik driekwart jaar eerder was..yoda-ict schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:26:
[...]
Ja de communicatie verdient niet de schoonheidsprijs. Niks horen vind ik nog lastiger dan telkens uitstel.. Hopelijk heb je geluk, al heb je hem wel bijna 3 maanden later besteld.. Als hij onderdeel is van dezelfde batch zou ik verwachten dat je dealer een VIN moet hebben voor je.
Oh verdorie ja, 28 december 2021 dus.. Tis ook al zolang geledenkraaknogschaak schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:27:
[...]
Ohh wacht.. 2021 heb jij besteld dan? Ik schoot juist in deze modus omdat ik dacht dat ik driekwart jaar eerder was..

Inmiddels vaart hij door de Golf van Aden tussen Jemen en Somalië. Hopelijk geen 'tankslapper' in het Suez-kanaal.ChristopheDC schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:55:
[...]
Je maakt wel degelijk nog kans dat hij op de Morning Prosperity staat. Onze GT-Line AWD staat ook op de Morning Prosperity en werd ook op 9/02/23 gemaakt. TIp: Je kan dit navragen bij je dealer want dit staat bij je auto-bestelling waar dus ook de 'on sea' staat. ;-)

Blijkbaar kunnen ze sinds kort de 'primaire planning' (die kan nog wijzigen zeggen ze er wel bij

Eerder zagen ze blijkbaar altijd 'te bevestigen' in het systeem tot er een VIN nummer was.
Voor mijn in april vorig jaar bestelde wagen (AWD Gt-Line Runway Red) is de geplande productiedatum nu 28/4/2023. De dealer zegt dat er dan nog 2,5 tot 3 maanden transport nodig is. Hij verwacht de wagen te kunnen afleveren tussen eind juli en midden augustus.
Ik zal de spreadsheets (laten) aanpassen met deze nieuwe gegevens.
Helaas niet, die van mij komt ook op zelfde boot. Volgens mij kan je wel VIN koppelen aan je Kia Connect account, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Enige wat je nu echt kan doen is checklist maken ter controle en gedult hebbenPieterSteur schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:54:
Nou pffffff....heb van de dealer het VIN gekregen van mijn Yachtblue EV6. Hij zou op 24 maart aanmeren in Rotterdam. Kan ik de auto ergens opzoeken aan de hand van het VIN?

Wie is daar je contactpersoon?Virco schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:35:
Ik heb net zoals @marvdd een update gekregen van de dealer (Vermant Mechelen - België).
Blijkbaar kunnen ze sinds kort de 'primaire planning' (die kan nog wijzigen zeggen ze er wel bij) zien hier in België.
Eerder zagen ze blijkbaar altijd 'te bevestigen' in het systeem tot er een VIN nummer was.
Voor mijn in april vorig jaar bestelde wagen (AWD Gt-Line Runway Red) is de geplande productiedatum nu 28/4/2023. De dealer zegt dat er dan nog 2,5 tot 3 maanden transport nodig is. Hij verwacht de wagen te kunnen afleveren tussen eind juli en midden augustus.
Ik zal de spreadsheets (laten) aanpassen met deze nieuwe gegevens.
Ik heb nog niets vernomen en mijn wagen is ook daar besteld (besteld op 10/6/22)
Nochtans is mijn werkgever niet de kleinste qua vloot 😛
Zelf net gebeld dus geen idee wanneer en op welk schip. Was twee weken geleden nog geproduceerd met chassisnummer maar ook in backorder. Dealer had geen idee wat dat kon betekenen.
[Voor 63% gewijzigd door Voors028 op 17-03-2023 15:04]
Heeft geen zin, de auto moet nl. de koppeling bevestigen. Kan je dus pas doen wanneer je de auto hebt.Mad_Master schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:00:
[...]
Helaas niet, die van mij komt ook op zelfde boot. Volgens mij kan je wel VIN koppelen aan je Kia Connect account, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Enige wat je nu echt kan doen is checklist maken ter controle en gedult hebben
Dan staat die mogelijk op de Morning Lisa, alleen lost die niet in Rotterdam (wel in Antwerpen). Losdatum is recent gewijzigd van 18/3 naar 20/3 naar 25/3. Schip ligt sinds 14/3 in Immingham UK. Verder geen schepen in de Eukor planning die rond de 24e aanmeren in Rotterdam. Op het VIN nr zijn ze verder niet te vinden.PieterSteur schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:54:
Nou pffffff....heb van de dealer het VIN gekregen van mijn Yachtblue EV6. Hij zou op 24 maart aanmeren in Rotterdam. Kan ik de auto ergens opzoeken aan de hand van het VIN?
25/3 lossen + ca. 2 wk dat is te overzien!
Nee is via leaseplan rond 1 april besteld. Misschien de kleur. Staan maar weinig rode GT in de lijst. Wel veel matteLuckyLuke schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:12:
@Voors028 betreft dit een voorbestelde auto zover je weet? Ik heb eind feb 2022 mijn GT Moonscappe matte besteld maar nog geen productiedatum, VIN of leveringsdatum.
Is vooral moeilijk te weten gezien de vage datums die de dealers aanhouden. Hou zou ook de Morning Prosperity kunnen zijn die 1 April aanmeert te Rotterdam.Zalmijbenieuwen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:58:
[...]
Dan staat die mogelijk op de Morning Lisa, alleen lost die niet in Rotterdam (wel in Antwerpen). Losdatum is recent gewijzigd van 18/3 naar 20/3 naar 25/3. Schip ligt sinds 14/3 in Immingham UK. Verder geen schepen in de Eukor planning die rond de 24e aanmeren in Rotterdam. Op het VIN nr zijn ze verder niet te vinden.
25/3 lossen + ca. 2 wk dat is te overzien!
Ik ben 'm meteen gaan bekijken en vond de kleur, die ik eigenlijk nooit overwogen heb, de EV6 eigenlijk nog heel mooi staan. Dat icm de kennis dat deze wagen vrij snel in mijn bezit zou kunnen zijn en er totaal geen vooruitzicht was op mijn oorspronkelijke bestelling was de knoop snel doorgehakt.
's Anderendaags meteen contact opgenomen met de leasemaatschappij en sinds gisteren rij ik dan met een witte EV6. Het kan soms raar gaan maar ik ben er heel blij mee!
Ik heb hen zelf via mail gecontacteerd en ik weet natuurlijk niet of de informatie die ik krijg juist is of gewoon een zoethoudertje.huCks schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:45:
[...]
Wie is daar je contactpersoon?
Ik heb nog niets vernomen en mijn wagen is ook daar besteld (besteld op 10/6/22)
Nochtans is mijn werkgever niet de kleinste qua vloot 😛
Ik wist op het moment van de bestelling al wel dat de levering minstens 12 maanden zou zijn dus ik ben niet verbaasd dat het nu naar augustus schuift. Ik stuur op regelmatige basis gewoon een mail om een update te vragen en deze keer kreeg ik voor het eerst dit antwoord.
Ik heb al gemerkt dat als je niets vraagt je niets hoort, wij hebben ook niet de kleinste vloot dus dat heeft daar alvast niets mee te maken lijkt het

Contact personen: Jan Misotten en Hans D'Haene
Je vindt hun contactgegevens op https://www.vermant.be/team/
Idem voor mijn GT in Yacht Blue! Er is licht aan het einde van de tunnel, er is een VIN! Verwachte losdatum 13/05/2023.yoda-ict schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:50:
Mijn GT (besteld 28-12-2022) is voorzien van VIN en is geproduceerd. Geen idee op welke boot hij staat/komt te staan; mijn dealer kan die informatie niet zien. Levering medio mei is de verwachting. Ben benieuwd!
Alleen exact een jaar eerder besteld, op 28-12-2021... Dus heb 'maar' anderhalf jaar hoeven wachten.
Dan staat hij ook op de Morning Prosperity. Die ligt nu voor het Suezkanaal.AnotherFruitcake schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:56:
Onze rode is ook at sea en wordt bij de dealer verwacht rond 18 april.Besteld eind januari 2022.
[Voor 39% gewijzigd door DaMenaz op 20-03-2023 23:16]