Het Kia EV6 leveringen topic

Pagina: 1 ... 37 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Wat een gekke levertijden zijn het nu toch geworden!! Dat is toch niet meer normaal.

Ik had voor mijn gevoel al lang moeten wachten, maar dat viel reuze mee. In december 2021 besteld en zal in mei 2022 geleverd worden. In januari had ik al een VIN. Daarna kreeg ik te horen dat de auto al in april geleverd zou worden (dat komt nu niet meer voor).

Moet wel zeggen dat de laaste 3 weken wel 3 maanden leken. Wat ging de tijd toen langzaam.

Ik wens iedereen nog veel succes met wachten.... Uiteindelijk is het een top auto, voor werk, privé en op vakantie in het buitenland.

Ik rij de auto 5 jaar (lease). Ik vraag me nu wel af wanneer ik al moet gaan kijken na een nieuwe auto, misschien 2025 al??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidlover
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-09 13:54
AstroDude schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:41:
[...]

Ook bij Novoto zeker ?
Ik heb net nog een mail gestuurd om eens te polsen, bij deze weet ik al hoe laat het is.
De mail kwam niet aan trouwens, de verkoper werkt er al niet meer, waarschijnlijk een depressie 8)7

Net al een mail terug van een andere verkoper, nog geen productiedatum.
Besteld op 07/02/2022
Inderdaad bij Novoto Harelbeke...
Verkoper vriendelijke man met veel ervaring, maar kan er zelf ook niets aan doen...
Wachten en hopen dat we dit jaar onze bolide nog mogen inrijden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayP
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-08-2023
Net bericht gehad van Leaseplan België omtrent mijn bestelde EV6 (Earth 77,4KWH AWD full option minus schuifdak). Besteld 1ste week november 2021, originele leverdatum was 20/8, nu verplaatst naar 22/02/2023 :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:29
Vanmiddag maar eens bij Van Mossel Harderwijk langs gegaan en gevraagd of zij meer informatie hadden over mijn auto (plus 58kwh, deep forest green, begin maart besteld). Ze gaven aan dat de auto inmiddels een VIN-nummer heeft en dat ie 7 november van de boot moet komen :)

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
JayP schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:38:
Net bericht gehad van Leaseplan België omtrent mijn bestelde EV6 (Earth 77,4KWH AWD full option minus schuifdak). Besteld 1ste week november 2021, originele leverdatum was 20/8, nu verplaatst naar 22/02/2023 :/
Tosemime schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:36:
Vanmiddag maar eens bij Van Mossel Harderwijk langs gegaan en gevraagd of zij meer informatie hadden over mijn auto (plus 58kwh, deep forest green, begin maart besteld). Ze gaven aan dat de auto inmiddels een VIN-nummer heeft en dat ie 7 november van de boot moet komen :)
Kijk, dat is toch om de haren uit te trekken? Hoe kan er nu zoveel verschil zitten op de levertermijn? Vier maanden later besteld en drie maanden sneller geleverd, dat is een verschil van ruim zeven maanden. En nu kan er best wat verschil zitten in productiemethodes en levering onderdelen maar zeven maanden op een wagen die veel eerder is besteld, ik begrijp het niet.

[ Voor 0% gewijzigd door DigitalHombre op 26-08-2022 18:50 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
DigitalHombre schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:50:
[...]

[...]

Kijk, dat is toch om de haren uit te trekken? Hoe kan er nu zoveel verschil zitten op de levertermijn? Vier maanden later besteld en drie maanden sneller geleverd, dat is een verschil van ruim zeven maanden. En nu kan er best wat verschil zitten in productiemethodes en levering onderdelen maar zeven maanden op een wagen die veel eerder is besteld, ik begrijp het niet.
Het verschil zit in het leverende land, België of Nederland.
Nederland heeft veel meer auto's toegewezen gekregen als België, daarom het verschil in levertijden België t.o.v. Nederland.

JayP Belgie en Tosemime Nederland.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:21
Mijn dealer (BE) vertelde me gisteren dat de wachttijd in NL nu op 9 maanden zou staan en in BE loopt die op tot 30 maanden.
In BE hebben we steeds meer configuratiemogelijkheden gehad. We hebben de modellen Air, Earth & GT-line, aan te vullen naar wens en al naargelang het model met de 3 optiepaketten, warmtepomp, schuifdak.
De verwachting is dat in BE vanaf september alleen nog de GT-line besteld zal kunnen worden. Als dat is, worden de kleurenkeuzes meteen ook veel beperkter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zalmijbenieuwen
  • Laatst online: 14-03-2024
Dat is goed nieuws :*) !!! En laat ik nou dezelfde bij Van Mossel Zwolle hebben besteld op 21 maart.. Redelijke kans dat die dan nu ook eindelijk een VIN-nr heeft... fingers crossen en morgen ook maar weer eens bellen... Wel lekker dat je nu dan eindelijk kan aftellen Tosemime!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tosemime
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:29
Zalmijbenieuwen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Dat is goed nieuws :*) !!! En laat ik nou dezelfde bij Van Mossel Zwolle hebben besteld op 21 maart.. Redelijke kans dat die dan nu ook eindelijk een VIN-nr heeft... fingers crossen en morgen ook maar weer eens bellen... Wel lekker dat je nu dan eindelijk kan aftellen Tosemime!!
Ja zeker! In ieder geval wat meer zekerheid nu er een VIN-nr is, daar ben ik wel blij mee. Zou 'm oorspronkelijk deze week geleverd krijgen dus wel wat vertraging, maar die paar maandjes overleven we nog wel ;)

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
  • Laatst online: 22-02-2024
Ik volg dit forum al een tijdje en goed om te zien dat auto’s die in maart zijn besteld worden geleverd. Ik heb zelf bij Leaseplan een voorbestelde auto besteld op 23 juni. Door Leaseplan is deze besteld op 22 januari. Ik heb echter nog geen VIN mogen ontvangen dus ben erg benieuwd hoe lang het nog gaat duren. Als een wachttijd van 9 maanden zou kloppen, zou dit toch binnenkort toch moeten gaan gebeuren. Heb een GT line
long range in de kleur yacht blue besteld. Ik zie er nu steeds meer rijden en zie er wel naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CtrlAlt
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-02 15:13
Chel schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:12:
Ik volg dit forum al een tijdje en goed om te zien dat auto’s die in maart zijn besteld worden geleverd. Ik heb zelf bij Leaseplan een voorbestelde auto besteld op 23 juni. Door Leaseplan is deze besteld op 22 januari. Ik heb echter nog geen VIN mogen ontvangen dus ben erg benieuwd hoe lang het nog gaat duren. Als een wachttijd van 9 maanden zou kloppen, zou dit toch binnenkort toch moeten gaan gebeuren. Heb een GT line
long range in de kleur yacht blue besteld. Ik zie er nu steeds meer rijden en zie er wel naar uit.
Ook mijn auto eind Jan besteld (gt line moonscape) voorlopige leverdatum is eind nov 2022. Nog geen vin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:03
@Otosam zag dat je de lijst hebt ingevuld maar het verkeerde formulier hebt gebruikt. Ik mis nu nog enkele belangrijke gegevens.

Zou je deze alsnog kunnen invullen via het formulier hieronder. Alvast bedank.

Wil je je bestelling voor het eerst aan de lijst toevoegen gebruik je het paarse formulier:
Besteld en verwacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSlaOkZtk4DFZvaMkHfden46pZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiYmdnrxyJlRczWCoqVW5zBd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
@ctralt, mijn verwachte levertijd is week 52, maar zoals ik van dit forum heb begrepen, is dat nergens op gebaseerd en kun je pas zodra er een VIN is iets zinnigs zeggen over een verwachte leverdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugozer
  • Laatst online: 20-07-2024
goedemorgen, vorige week is via van Mossel mijn EV6 Plus, 78 KwH, groen, besteld. Volgens van Mossel is levertijd 10 a 12 maanden. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otosam
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-05-2023
Anunnaki schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:06:
@Otosam zag dat je de lijst hebt ingevuld maar het verkeerde formulier hebt gebruikt. Ik mis nu nog enkele belangrijke gegevens.

Zou je deze alsnog kunnen invullen via het formulier hieronder. Alvast bedank.

Wil je je bestelling voor het eerst aan de lijst toevoegen gebruik je het paarse formulier:
Besteld en verwacht

[Afbeelding]
ik heb het aangepast, excuses voor het ongemak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otosam
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-05-2023
nog even iets dat mij wel stoort als je naar hoe dealers omgaan met " voorraad".

https://www.stern.nl/kia/...6&sort=newly_added&page=1

eigenlijk is alleen die eerste auto echt op voorraad, op de rest kan je gewoon (lang) wachten, want we weten hier nu allemaal wat " medio" betekent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Otosam schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:30:
nog even iets dat mij wel stoort als je naar hoe dealers omgaan met " voorraad".

https://www.stern.nl/kia/...6&sort=newly_added&page=1

eigenlijk is alleen die eerste auto echt op voorraad, op de rest kan je gewoon (lang) wachten, want we weten hier nu allemaal wat " medio" betekent :)
Daar ik mijn PL auto al had moeten inleveren en geen duidelijk antwoord kreeg wanneer mijn EV6 geleverd zou worden, heb ik bij de dealer op zijn website gekeken naar een “voorraad” auto. Er waren er 3 volgens de website, geen 58kWh die ik had besteld maar een 77 kWh. Ik wilde best iets meer betalen. Gebeld en kreeg als antwoord, nee die zijn niet op voorraad maar die staan op de site om klanten te trekken. Enige wat er aanwezig was, was een showroom- en een demonstratie auto. Dus voorraadauto’s EV6 is grote onzin.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
Chel schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:12:
Dat is de enige tot nu toe, auto's besteld in januari en begin feb beginnen langzaam aan verscheept te worden. Grote kans dat dit een afbestelde auto geweest is die opnieuw gekoppeld is aan een andere, gelijkwaardige, bestelling.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 27-09 18:49
Solarman schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Het verschil zit in het leverende land, België of Nederland.
Nederland heeft veel meer auto's toegewezen gekregen als België, daarom het verschil in levertijden België t.o.v. Nederland.

JayP Belgie en Tosemime Nederland.
Toch begrijp ik het niet. Waarom zouden er een bepaald aantal auto's toegewezen worden aan een land? Zo'n exclusieve wagen is de EV6 toch niet dat er een beperkte oplage is? Waarom zou er niet in chronologische volgorde gewerkt worden? Tart alle logica!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gisteren las ik over de nieuwe Tesla Model Y prijzen en beschikbaarheid. Levertijd minder dan 7 maanden als je nu bestelt, en de prijzen zijn vergelijkbaar met de EV6. Zou me niet verbazen als er heel wat mensen gaan annuleren of last minute besluiten om geen EV6 te kopen maar toch naar Tesla over te stappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 16:46

The Wizard

Moderator Mobile
DigitalHombre schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Toch begrijp ik het niet. Waarom zouden er een bepaald aantal auto's toegewezen worden aan een land? Zo'n exclusieve wagen is de EV6 toch niet dat er een beperkte oplage is? Waarom zou er niet in chronologische volgorde gewerkt worden? Tart alle logica!
Een importeur is gewoon een "klant" van Kia (Hyundai group). Ze kopen per (jaar/kwartaal/tijdseenheid) een x aantal productieplekken in bij de fabriek.

NL is een behoorlijk EV minded land, dus wordt er ruim ingekocht, maar zoals eerder aangegeven waren de plekken voor dit jaar eind maart/begin april al vergeven, in BE was het nog veel eerder.

Daarnaast is de launch in de VS geweest dit jaar, en omdat daar dit jaar nog een subsidie regeling is, is veel fabriekscapaciteit daarvoor gereserveerd. Zo gauw de fabriek in de VS open is, geeft dit ook weer lucht in de fabriek in Zuid-Korea en dus voor de rest van de wereld.

Er zit wel een logica in in de verwerking van de bestellingen, maar die krijgen wij uiteraard nooit onder ogen. Het is ook afhankelijk van de toeleveringen van externe fabrikanten, ze werken immers met JIT (Just In Time) leveringen. Dat hele proces is verstoord geraakt de afgelopen jaren waardoor er extra vertragingen optraden/optreden. En dat icm een auto die vorig jaar aangekondigd is en de productiecapaciteit nog aan het groeien was.

Al met al, gewoon in een hoekje gaan zitten huilen net zoals ik doe, en wakker worden als de dealer belt voor een aflevering :P. De auto komt vanzelf, hoop ik... :|

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Laatst online: 25-10-2024
Mini-me schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:26:
Gisteren las ik over de nieuwe Tesla Model Y prijzen en beschikbaarheid. Levertijd minder dan 7 maanden als je nu bestelt, en de prijzen zijn vergelijkbaar met de EV6. Zou me niet verbazen als er heel wat mensen gaan annuleren of last minute besluiten om geen EV6 te kopen maar toch naar Tesla over te stappen.
Als ik de adviesprijs bekijk zijn het dan de mensen die zouden kunnen overstappen die gekozen hebben voor de GT-Line van de EV6.
Maar ja als ik naar het Y model kijk, saai, blijf ik toch maar bij de EV6 model >:)

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelgirl15
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-05-2024
Voor alle mensen die denken dat hun EV6 op de Thruxton staat. Deze is volgens planning in Jeddah, Suez kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
@Wizard, ik ben het helmaal met je eens en hopen dat ie nog dit jaar wordt geleverd. Wat ik me nog afvroeg. Ik heb gehord dat auto’s besteld voor april dit jaar prijsbescherming genieten. Dat is mooi voor de leasemaatschappij. Als rijder val je echter bij levering in 2023 sowieso in het nieuwe minder gunstige bijtellingsregime.

Echter, wat ik me nog wel afvroeg is of de fiscale waarde dan ook verandert aangezien de prijs die de LM dan wel beschermd is, maar die is wel gestegen. Als ik pech heb stijgt als gevolg daarvan de fiscale waarde ook en ben ik straks bij levering in 2023 twee keer de klos of wordt de fiscale waarde door de fiscus bepaald door de waarde bij bestelling? Weet iemand dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
DigitalHombre schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Ik zag dat @The Wizard je voorzien heeft van een uitstekend antwoordt. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Chel schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:12:
@Wizard, ik ben het helmaal met je eens en hopen dat ie nog dit jaar wordt geleverd. Wat ik me nog afvroeg. Ik heb gehord dat auto’s besteld voor april dit jaar prijsbescherming genieten. Dat is mooi voor de leasemaatschappij. Als rijder val je echter bij levering in 2023 sowieso in het nieuwe minder gunstige bijtellingsregime.

Echter, wat ik me nog wel afvroeg is of de fiscale waarde dan ook verandert aangezien de prijs die de LM dan wel beschermd is, maar die is wel gestegen. Als ik pech heb stijgt als gevolg daarvan de fiscale waarde ook en ben ik straks bij levering in 2023 twee keer de klos of wordt de fiscale waarde door de fiscus bepaald door de waarde bij bestelling? Weet iemand dit?
De fiscale waarde wordt bepaald op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
Dan is mijn vrees dus idd terecht en wordt het rijden van de auto wel een stuk duurder indien deze pas in 2023 op kenteken wordt gezet in plaats van de beloofde 2022. Maar eens gaan rekenen. Kunnen dus niet anders doen dan hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
Dank je Wizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:35
Ik ben daarover teruggebeld dor de dealer. Bij de auto’s met prijsprotectie wijzigt de fiscale waarde ook niet. Dat is namelijk het bedrag op het bonnetje. Het is dus niet zo dat de leasemaatschappij de prijs van januari 2022 betaalt en de berijder wordt aangeslagen voor de prijs van januari 2023. Wel heb je dan pech met de gewijzigde grens van 16%.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chel
@DaMenaz, dank voor je reactie, dat is fijn om te horen. Ik was er even bang voor dat ook de fiscale waarde zelf zou stijgen en dan zou de bijtelling echt rap stijgen met ook nog eens de aangepaste bijtellingsregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Chel schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:13:
@DaMenaz, dank voor je reactie, dat is fijn om te horen. Ik was er even bang voor dat ook de fiscale waarde zelf zou stijgen en dan zou de bijtelling echt rap stijgen met ook nog eens de aangepaste bijtellingsregels.
Ik was daar ook bang voor. Info kwam trouwens van de berijdersdesk van Van Mossel.

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09 20:30
Afgelopen vrijdag mijn ev6 77kw grey opgehaald. Gisteren even voor een eerste ritje naar belgie getuft (bier halen). Het beviel vrij goed! Geen gebreken geconstateerd al ben ik (zoals wel meer hier) nog niet helemaal uit de perfecte geluidsinstellingen. Mijn bibliotheek is veelal "langharig tuig gemixt met symphonien", afgewisseld met de categorie "de beukplaat"
Overall erg happy!

Snelladen ging ook best rap met 223kw (soc@34%) wens de mensen die hier nog wachten veel sterkte toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09 20:30
Otosam schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

ik heb het aangepast, excuses voor het ongemak!
In mijn zoektocht naar de snel leverbare ev6 heb ik deze praktijken ook gezien. Wmb op het randje want als je er over gaat bellen krijg je te horen "nee sorry deze is niet beschikbaar maar kan wel besteld worden" al waren er wel een aantal dealers des lands die een voorbesteld aantal ev6en nog wat beschikbaar hadden.(veelal gt line full spec)

Persoonlijk ben ik voor athlon gegaan want die konden voor eind september gegarandeerd leveren. (Was een overeenkomst tussen hun en kia was mij vertels) affain dit was afgelopen mei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
DaMenaz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:54:
Ik ben daarover teruggebeld dor de dealer. Bij de auto’s met prijsprotectie wijzigt de fiscale waarde ook niet. Dat is namelijk het bedrag op het bonnetje. Het is dus niet zo dat de leasemaatschappij de prijs van januari 2022 betaalt en de berijder wordt aangeslagen voor de prijs van januari 2023. Wel heb je dan pech met de gewijzigde grens van 16%.
Klopt. de fiscale waarde t.o.v. die prijs wijzigt ook niet, maar die is niet bepalend omdat de auto nog niet op kenteken staat, dat laatse is ie even vergeten te melden denk ik.............. :?

Maar als berijder wordt je wel degelijk afgerekend op de fiscale waarde in het economisch verkeer bij op kenteken zetten

Vraag een schriftelijke bevestiging van de dealer, dat mocht de fiscale waarde worden bepaald bij op kenteken zetten en deze waarde mocht toch hoger blijken, zij het verschil bijbetalen tijdens de lease. (Denk zo maar dat ze je geen schriftelijke bevestiging geven).

Zover mij bekend wordt de fiscale waarde bepaald door de waarde op het moment dat de auto voor de eerste keer op kenteken gezet wordt. Niet het bedrag waarvoor de auto in eerste instantie is gekocht af aangeboden, zelfs kortingen worden niet meegenomen.

Huidige fiscale waarde voor een 77,6 kW plus adv RWD is € 57.065,- als die nu op kenteken zou worden gezet ongeacht de afgesproken aankoopprijs.

Maar voor jullie heb ik echt heel graag ongelijk, ben benieuwd

[ Voor 5% gewijzigd door Solarman op 29-08-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
Solarman, ik vrees ook dat jij gelijk hebt. fiscale waarde voor de GT line die ik heb besteld was bij bestellen 57.260. Dat zal dan inmiddels ook wel al hoger liggen, volgens mij inmiddels al 61260. Effe rekenen betekent dan dat bij levering in 2023 de auto qua bijtelling afgerond 50 euro per maand meer kost en op een leasetermijn van 5 jaar afgerond 2900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Laatst online: 19-04 12:19
Chel schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:10:
Solarman, ik vrees ook dat jij gelijk hebt. fiscale waarde voor de GT line die ik heb besteld was bij bestellen 57.260. Dat zal dan inmiddels ook wel al hoger liggen, volgens mij inmiddels al 61260. Effe rekenen betekent dan dat bij levering in 2023 de auto qua bijtelling afgerond 50 euro per maand meer kost en op een leasetermijn van 5 jaar afgerond 2900 euro.
Das dan 50,- bruto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fishy-s
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-02-2024
De belastingdienst heeft dit op hun website staan:
De waarde van de auto vormt de grondslag voor de verrekening van het privégebruik. De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto.
Ik interpreteer dit als de waarde die is afgesproken, kortom heb je prijs bescherming, dan zal dat ook de fiscale waarde blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
We gaan het zien. Hij had er niks mee te winnen om een fantasieverhaal op te hangen, maar als het bedrag bekend is dan laat ik het weten. Ooit.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Fishy-s schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:37:
De belastingdienst heeft dit op hun website staan:

[...]

Ik interpreteer dit als de waarde die is afgesproken, kortom heb je prijs bescherming, dan zal dat ook de fiscale waarde blijven.
Dat kun je doen, maar de bijtelling is op basis van de cataloguswaarde op moment van kentekenregistratie, niet van de prijs die jij betaald hebt omdat je wat langer moest wachten en daarom een beetje korting kreeg. Dat zou teveel gelazer opleveren. Denk eens even aan de administratieve bende die dan zou ontstaan
.. de RDW moet dan alle aankoopbonnen gaan verzamelen, uitpluizen, administreren, onderzoeken op fraude, enz.. denk ff na !
Catalogusprijs staat vast, die hebben ze in de computer staan, auto + datum erin. catalogusprijs eruit. klaar.

[ Voor 28% gewijzigd door JeJeBe op 28-08-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

DaMenaz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:54:
Fout, bijtelling is op basis van cataloguswaarde, niet van het bonnetje. Je kunt wel op je vingers natellen dat als dat het geval zou zijn, er heel wat creatieve rommelpraktijken zouden worden ondernomen. Dealers zijn geen fiscalisten he, die willen alleen maar verkopen. In dit geval lijkt me de belastingdienst een betere raadgever, hoe zuur het antwoord ook zal zijn.
"De bijtelling is een percentage van de catalogusprijs van uw auto en hangt af van de datum 1e toelating. Dat is de datum waarop de auto voor het eerst op de weg is toegelaten (waar ook ter wereld)."
Belastingdienst

[ Voor 18% gewijzigd door JeJeBe op 28-08-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

ca €50 netto in de 2de schijf (49.50% als je grofweg >70k/jaar doet)

[ Voor 12% gewijzigd door JeJeBe op 28-08-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishy-s
JeJeBe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

Fout, bijtelling is op basis van cataloguswaarde, niet van het bonnetje. Je kunt wel op je vingers natellen dat als dat het geval zou zijn, er heel wat creatieve rommelpraktijken zouden worden ondernomen. Dealers zijn geen fiscalisten he, die willen alleen maar verkopen. In dit geval lijkt me de belastingdienst een betere raadgever, hoe zuur het antwoord ook zal zijn.
"De bijtelling is een percentage van de catalogusprijs van uw auto en hangt af van de datum 1e toelating. Dat is de datum waarop de auto voor het eerst op de weg is toegelaten (waar ook ter wereld)."
Belastingdienst
Hangt er nog steeds van af hoe dit geïnterpreteerd wordt. "Catalogusprijs van uw auto", die kan dus afwijkend zijn tov de catalogusprijs van een auto na prijsstijging. Of ze bedoelen uw auto als de EV6.

Anyway, wishful thinking en als ik duidelijkheid heb zal ik het laten weten. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Fishy-s schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Hangt er nog steeds van af hoe dit geïnterpreteerd wordt. "Catalogusprijs van uw auto", die kan dus afwijkend zijn tov de catalogusprijs van een auto na prijsstijging. Of ze bedoelen uw auto als de EV6.

Anyway, wishful thinking en als ik duidelijkheid heb zal ik het laten weten. d:)b
Het is de catalogusprijs op de dag van de 1e toelating, ofwel als het ding door de dealer wordt gemeld en op kenteken wordt gezet..Dat heeft niets te maken met de oude catalogus waaruit je 'm ooit uitzocht. Heb je ooit wel eens iemand bij zijn belastingaangifte zien zoeken naar de oude catalogus waaruit hij ooit bestelde ? Denk je dat de loonadministraite op je werk dat doet of ooit gedaan heef ?. Natuurlijk niet, dat is volkomen onwerkbaar. Zou leuke handel in oude catalogi uitlokken.
En als je het dan nog niet gelooft ,mijn EV had een catalogusprijs van 58.9k, tegen de tijd dat het ding er was werd er 59.7k op het kenteken gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door JeJeBe op 28-08-2022 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Zoals ik al zei, als de wagen er is dan zal ik het wel zien en melden. Scheelt weer een boel welles-nietes en allerlei linkjes. 😉

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

DaMenaz schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:46:
Zoals ik al zei, als de wagen er is dan zal ik het wel zien en melden. Scheelt weer een boel welles-nietes en allerlei linkjes. 😉
je mag het gewoon voor waar aannemen natuurlijk, ja, het kost geld, maar je hebt het over de belastingdienst . leuker kunnen ze het niet maken.

[ Voor 21% gewijzigd door JeJeBe op 28-08-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
@Jour, het gaat idd zoals JeJebe zegt om 50 euro netto per maand en 2900 euro over een looptijd van 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishy-s
JeJeBe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Het is de catalogusprijs op de dag van de 1e toelating, ofwel als het ding door de dealer wordt gemeld en op kenteken wordt gezet..Dat heeft niets te maken met de oude catalogus waaruit je 'm ooit uitzocht. Heb je ooit wel eens iemand bij zijn belastingaangifte zien zoeken naar de oude catalogus waaruit hij ooit bestelde ? Denk je dat de loonadministraite op je werk dat doet of ooit gedaan heef ?. Natuurlijk niet, dat is volkomen onwerkbaar. Zou leuke handel in oude catalogi uitlokken.
En als je het dan nog niet gelooft ,mijn EV had een catalogusprijs van 58.9k, tegen de tijd dat het ding er was werd er 59.7k op het kenteken gezet.
In de portal van Alphabet staat de fiscale waarde vermeld en die is vooralsnog degene zoals hij was toen ik bestelde, dus rond de €51.000. Zegt uiteindelijk niet veel, maar als deze niet zeker zou zijn, zou Alphabet het leeg laten lijkt me, zoals ze andere onderdelen leeg hebben gelaten.

Hier laat ik het bij en zie het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Fishy-s schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

In de portal van Alphabet staat de fiscale waarde vermeld en die is vooralsnog degene zoals hij was toen ik bestelde, dus rond de €51.000. Zegt uiteindelijk niet veel, maar als deze niet zeker zou zijn, zou Alphabet het leeg laten lijkt me, zoals ze andere onderdelen leeg hebben gelaten.

Hier laat ik het bij en zie het wel ;)
inderdaad, de website van Athlon heeft veel meer overtuigingswaarde dan die van de belastingdienst.
*knip* laten we met wat respect met elkaar omgaan

[ Voor 21% gewijzigd door Standeman op 29-08-2022 09:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fishy-s
JeJeBe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

inderdaad, de website van Athlon heeft veel meer overtuigingswaarde dan die van de belastingdienst.
*knip* laten we met wat respect met elkaar omgaan
Je originele reactie was al redelijk recalcitrant, na je aanpassing nog velen malen meer. Waarom zo negatief doen, dit is zeker niet de eerste keer dat je mensen die het niet met je eens zijn, of je niet gelijk willen geloven, op zo'n manier benaderd.

Nergens voor nodig imo.

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 29-08-2022 09:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Fishy-s schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:07:
[...]

Je originele reactie was al redelijk recalcitrant, na je aanpassing nog velen malen meer. Waarom zo negatief doen, dit is zeker niet de eerste keer dat je mensen die het niet met je eens zijn, of je niet gelijk willen geloven, op zo'n manier benaderd.

Nergens voor nodig imo.
Dat is toch wat je uitlokt ? je poneert een vraag, krijgt een meer dan gedegen, onderbouwd en beargumenteerd antwoord en wat is je reactie: ik zie het wel als ik mijn auto krijg. Ofwel: ik geloof er geen barst van, ik negeer alle argumenten, neem niet de moeite er nota van te nemen, klamp me angstvallig vast aan mijn idee, omdat dat voor mij aantrekkelijker is. Wat allemaal, ook door anderen aangedragen is leg ik volledig naast me neer.

Leg zulke vragen dan niet neer als je het antwoord niet kunt handelen. Of neem in elk geval de moeite de aangedragen argumenten proberen te begrijpen. Mensen die al meer dan 10 auto's weg hebben en dus 10 keer , onder verschillende regimes de bijtelling hebben mogen lappen, die redelijk thuis zijn in salarisadministratie zouden wellicht wel gelijk kunnen hebben. Maar nee, je antwoord gewoon , tussen de regels door dat je dat geen ene drol intereseert. En ja, daar word ik redelijk boos om. Puur omdat ik vanuit mijn beste weten en kunnen de juiste, onderbouwde antwoorden aandraag en dat dan wordt afgedaan met "ik zie het wel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-09 06:37
Is dit wel het juiste topic voor bijtelling, etc. Hoort dit niet in het grote EV6 topic. Hier hebben we het toch over leveringen en alles daarom trend?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fishy-s
JeJeBe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Dat is toch wat je uitlokt ? je poneert een vraag, krijgt een meer dan gedegen, onderbouwd en beargumenteerd antwoord en wat is je reactie: ik zie het wel als ik mijn auto krijg. Ofwel: ik geloof er geen barst van, ik negeer alle argumenten, neem niet de moeite er nota van te nemen, klamp me angstvallig vast aan mijn idee, omdat dat voor mij aantrekkelijker is. Wat allemaal, ook door anderen aangedragen is leg ik volledig naast me neer.

Leg zulke vragen dan niet neer als je het antwoord niet kunt handelen. Of neem in elk geval de moeite de aangedragen argumenten proberen te begrijpen. Mensen die al meer dan 10 auto's weg hebben en dus 10 keer , onder verschillende regimes de bijtelling hebben mogen lappen, die redelijk thuis zijn in salarisadministratie zouden wellicht wel gelijk kunnen hebben. Maar nee, je antwoord gewoon , tussen de regels door dat je dat geen ene drol intereseert. En ja, daar word ik redelijk boos om. Puur omdat ik vanuit mijn beste weten en kunnen de juiste, onderbouwde antwoorden aandraag en dat dan wordt afgedaan met "ik zie het wel".
A. Ik stelde de vraag niet, ik probeerde mee te denken.
B. Ik gaf aan dat jouw onderbouwing open staat voor interpretatie, dus ik heb erover nagedacht en neem ik het mee als aannemelijke mogelijkheid en zie het inderdaad wel. Ik maak me niet echt druk om een paar tientjes netto in de maand. "Klamp me angstvallig vast" is dus weer een opmerking aan de botte kant.
C. Ik ken je niet, dus dat je dit al 10 keer hebt meegemaakt kon ik niet meenemen in de zwaarte van jouw antwoorden.
D. Als je om zoiets boos wordt is het wellicht tijd om even een break te nemen van zo'n forum, het gebeurt je wel vaker blijkt. ;)

Anyhow, thanks voor je hulp, nogmaals ik heb gehoord wat je zegt en ik neem het mee als een aannemelijke mogelijkheid en ik zie het allemaal wel. Alweer teveel tijd gestoken in iets nutteloos als deze discussie.

Have a good day! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:46
marc4547 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:15:
Is dit wel het juiste topic voor bijtelling, etc. Hoort dit niet in het grote EV6 topic. Hier hebben we het toch over leveringen en alles daarom trend?
De discussie over bijtelling, fiscale waarde ivm. de wijziging van de catalogusprijs en/of factuurbedrag bij levering tussen bestelling en levering kan prima in dit topic. Wel fijn als we allemaal respectvol met elkaar blijven omgaan natuurlijk. :)

Het grote EV6-topic gaat vooral over de auto zelf.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Wesco schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

De discussie over bijtelling, fiscale waarde ivm. de wijziging van de catalogusprijs en/of factuurbedrag bij levering tussen bestelling en levering kan prima in dit topic. Wel fijn als we allemaal respectvol met elkaar blijven omgaan natuurlijk. :)

Het grote EV6-topic gaat vooral over de auto zelf.
Dat er af en toe een uitstapje wordt gemaakt naar die onderwerpen is begrijpelijk, maar het moet niet de overhand krijgen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmijbenieuwen
Tosemime schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Ja zeker! In ieder geval wat meer zekerheid nu er een VIN-nr is, daar ben ik wel blij mee. Zou 'm oorspronkelijk deze week geleverd krijgen dus wel wat vertraging, maar die paar maandjes overleven we nog wel ;)
Net wel contact met Van Mossel Zwolle kunnen krijgen. Helaas helaas in mijn geval nog steeds geen VIN-nr... Erg jammer, we wachten maar weer af. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmijbenieuwen
In mijn geval helaas dus nog geen VIN-nr (58 kWh, Deep Forrest Green, besteld 21 mrt)....

@Furrian 88 jij bestelde een identieke op 3 maart en je zou toch denken..... VIN nr bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmijbenieuwen
@Albert Jij bestelde zelfs een maand eerder een identieke, VIN nr bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Fishy-s schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

A. Ik stelde de vraag niet, ik probeerde mee te denken.
Klopt. @Chel stelde de vraag en dat ik de dealer daar toevallig net over gesproken had heb ik die boodschap ook hier geplaatst. :)

Verder zie ik wel wat het fiscale bedrag straks is. Kan er toch niks aan wijzigen. Dat gaf ik ook aan aan @JeJeBe, voordat het wat, eh, scherper werd. :+

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:11
V.w.b. de fiscale waarde discussie heeft Alphabet mij meermaals verzekerd dat die voor mij rond de 52k zou liggen en dus niet de 56k die hij nu zou kosten. We gaan het wel zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

ArjenIsM3 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:26:
V.w.b. de fiscale waarde discussie heeft Alphabet mij meermaals verzekerd dat die voor mij rond de 52k zou liggen en dus niet de 56k die hij nu zou kosten. We gaan het wel zien.
Dan zou ik ze toch eens serieus vragen wat ze van de uitleg op de site van de belastingdienst vinden en waarom dat dan voor jou niet zou gelden (niet dat ik het je niet gun).
Ja, we gaan in herhaling vallen, maar ik ben van mening dat dit soort onzinverhalen (van Alphabet, niet van OP !) uit de wereld moet. Vraag ze naar de onderbouwing van hun bewering en waar jij dat kan teruglezen.

Vooralsnog is de regel van belastingdienst leading - maar als de Alfabetters een "constructie" hebben om dat te omzeilen, kunnen vast meer mensen hier op het forum hun voordeel er mee doen. Daar het belastingen betreft heb ik daar dan wel weer een hard hoofd in :-(

[ Voor 16% gewijzigd door JeJeBe op 29-08-2022 17:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HaraldVos71
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-03-2024
Op 16 augustus mijn gt-line opgehaald en fiscale waarde op de site van de RDW alsmede die van de LM geven een waarde van iets meer dan 57k aan. Exact het bedrag dat al sinds november '21 wordt genoemd als waarschijnlijke fiscale waarde en nu dus ook bevestigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishy-s
HaraldVos71 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:23:
Op 16 augustus mijn gt-line opgehaald en fiscale waarde op de site van de RDW alsmede die van de LM geven een waarde van iets meer dan 57k aan. Exact het bedrag dat al sinds november '21 wordt genoemd als waarschijnlijke fiscale waarde en nu dus ook bevestigd is.
Mag ik vragen welke LM dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

HaraldVos71 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:23:
Wat is de datum 1e toelating op het kenteken en heb je metallic lak (volgens mij alle kleuren behalve rood) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

JeJeBe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:19:
[...]

Wat is de datum 1e toelating op het kenteken en heb je metallic lak (volgens mij alle kleuren behalve rood) ?
ff toelichten: volgens de feb 2022 prijslijst komt de ficale waarde op 57260.
Toen je bestelde in nov was dat (volgens de lijst van auf 2021) kwam dat op 56600.
de prijslijst die nu geldig is brengt de score op 61260 (flinke stijging :( )

mijn eigen EV6 klopt ook (precies) met de feb2022 lijst (besteld dec 2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:58
[...]

Rood is weliswaar de kleur zonder meerprijs maar het is wel metallic lak.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mijne nu 2 weken geleden geleverd gekregen! In juni/juli besloten dat ik hem wilde, maar was al op voorraad besteld door de lease maatschappij.

Echt wat een fijne wagen! (EV6 Plus RWD)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2022 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexzel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 11:12
Net contact gehad met fleetsales van Zeeuw en Zeeuw, de auto is binnen gemeld, nu wachten tot deze rijklaar is gemaakt! De laatste loodjes zijn begonnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

alexzel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:52:
Net contact gehad met fleetsales van Zeeuw en Zeeuw, de auto is binnen gemeld, nu wachten tot deze rijklaar is gemaakt! De laatste loodjes zijn begonnen!
nog X nachtjes slapen dus ;-)
Wil je met ons delen (of met mij in een PB) wat je offerte fiscale waarde is en wat er uiteindelijk op het kentekenbewijs staat - met natuurlijk model en uitvoering. Dat in het kader van de waarheidsvinding quest ;-)
Ow, en let op bij Zeeuw en Geeuw dat je bij aflevering alles heel goed checkt ! ik wacht al 3 maanden om afleverproblemen te fixen :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexzel
JeJeBe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

nog X nachtjes slapen dus ;-)
Wil je met ons delen (of met mij in een PB) wat je offerte fiscale waarde is en wat er uiteindelijk op het kentekenbewijs staat - met natuurlijk model en uitvoering. Dat in het kader van de waarheidsvinding quest ;-)
Ow, en let op bij Zeeuw en Geeuw dat je bij aflevering alles heel goed checkt ! ik wacht al 3 maanden om afleverproblemen te fixen :-(
Ik zal het hier posten wat uiteindelijk mijn fiscale waarde zal zijn waarover ik de bijtelling moet betalen.
Het is een 77KWh RWD Plus, aurora black pearl. Fiscale waarde in de portal van mijn LM staat nu € 51860

Ik heb geen extra accessoires besteld die ze moeten afmonteren of leveren. Maar ik ga sowieso natuurlijk alles goed checken bij aflevering.

Wat is meestal een reële tijd dat een EV6 rijklaar afgeleverd is? Lijkt mij dat dit niet nog weken hoeft te duren. Ik hoop de auto voor 20 september te hebben want dan heb ik een ritje richting Groningen staan voor mijn werk, dus dat zou gelijk een mooie test zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

alexzel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:08:
[...]

Ik zal het hier posten wat uiteindelijk mijn fiscale waarde zal zijn waarover ik de bijtelling moet betalen.
Het is een 77KWh RWD Plus, aurora black pearl. Fiscale waarde in de portal van mijn LM staat nu € 51860

Ik heb geen extra accessoires besteld die ze moeten afmonteren of leveren. Maar ik ga sowieso natuurlijk alles goed checken bij aflevering.

Wat is meestal een reële tijd dat een EV6 rijklaar afgeleverd is? Lijkt mij dat dit niet nog weken hoeft te duren. Ik hoop de auto voor 20 september te hebben want dan heb ik een ritje richting Groningen staan voor mijn werk, dus dat zou gelijk een mooie test zijn. :)
Top. Ik heb destijds 4 weken moeten wachten bij Zeeuw en Geeuw. Dat was eind juni. Kan vakantievertraging bevatten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexzel
JeJeBe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

Top. Ik heb destijds 4 weken moeten wachten bij Zeeuw en Geeuw. Dat was eind juni. Kan vakantievertraging bevatten natuurlijk.
4 weken....? Hadden ze die van jou als bouwpakket afgeleverd gekregen? Je vraagt je af wat ze allemaal moeten doen om de auto rijklaar te maken, lijkt mij dat dit niet veel kan zijn, zeker niet bij een EV. Of had je ook nog accessoires die ze moest afmonteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Ik heb nog even zitten spitten naar het bepalen van de fiscale waarde.
Ik heb z'n idee dat het wat anders in elkaar steekt, waarbij het grootste fenomeen de losgelaten vaste prijs is.

Volgens de belastingwetgeving:
Artikel 9 Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992

Lid.4.Onder catalogusprijs wordt verstaan de in Nederland door de fabrikant of importeur aan wederverkopers kenbaar gemaakte prijs welke naar zijn inzicht bij verkoop aan de uiteindelijke afnemer valt te berekenen. In die geadviseerde verkoopprijs is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen zelf niet begrepen. Is een zodanige prijs niet bekend, dan wordt hij door vergelijking bepaald.
Lid.5.Voor een nieuwe personenauto, een nieuw motorrijwiel of een nieuwe bestelauto geldt de catalogusprijs bij aanvang van de dag waarop aan de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto wordt ingeschreven in het kentekenregister.

Hieruit maak ik op dat bij vaste prijsafspraken de catalogusprijs bij aankoop gelijk is aan die bij levering ongeacht wanneer de levering plaatsvindt (uitgezonderd BTW/BPM aanpassingen), want bij opleveren heeft de auto dezelfde catalogusprijs als bij aankoop. (alle bestellingen gedaan voor 14 april 2022)
De fiscale waarde bij op kenteken zetten is dan gelijk aan de fiscale waarde bij aankoop.

Bij NIET vaste prijsafspraken zal dit vermoedelijk toch anders zijn. (Alle bestellingen vanaf 14 april 2022).
Hier zal de fiscale waarde, op kenteken zetten, wel verschillend zijn omdat de catalogusprijs bij levering hoger is dan bij de aankoop. (De verkoopprijs wordt pas bepaald bij op kenteken zetten).

Wat betreft de werkelijke besteldatum van de lease auto, door de LM bij de importeur, kun je deze volgens mij afleiden van de fiscale waarde bij afleving t.o.v. de betreffende prijslijst.
Voorbeeld:
Fiscale waard bij aflevering1-8-2022 EV6 GT-line RWD Black €57.260 (is prijslijst vanaf 18-2-2022).
Auto is door LM in de periode besteld waarin de prijslijst van 18-2-2022 geldend was.

Ik weet niet of dit geheel klopt natuurijk, maar gezien de posts hier en de belastingregels, lijkt me dit aardig in de richting te komen.

En de rest zal de tijd leren........ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

alexzel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

4 weken....? Hadden ze die van jou als bouwpakket afgeleverd gekregen? Je vraagt je af wat ze allemaal moeten doen om de auto rijklaar te maken, lijkt mij dat dit niet veel kan zijn, zeker niet bij een EV. Of had je ook nog accessoires die ze moest afmonteren?
Idd, waren er wat accesoires. En dan nog vergeten ze de helft. Het is héél moeilijk :-(
maar zonder dollen, ze hebben het heel druk druk druk , maar waarmee voor een aflevering ? ik heb geen idee ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smalltowncynic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-08 19:55
alexzel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Bij mij duurde het twee weken en ze moesten nog een trekhaak monteren. Dit was bij Zeeuw en Zeeuw Leiderdorp. Was ook in de vakantieperiode (ik werd 9-8 gebeld en kon hem 24-8 ophalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexzel
JeJeBe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

Idd, waren er wat accesoires. En dan nog vergeten ze de helft. Het is héél moeilijk :-(
maar zonder dollen, ze hebben het heel druk druk druk , maar waarmee voor een aflevering ? ik heb geen idee ...
Ik moet zeggen, ik heb hiervoor 3x een Renault Megane gehad via Zeeuw & Zeeuw (Zoetermeer), dit is tot nu toe altijd zeer netjes en goed verlopen. Dit is wel een andere vestiging dan die van de KIA dus de ervaring zal vast weer verschillen. Bij deze KIA vestiging van ze in Zoetermeer was de communicatie met de (junior) verkoper waarbij de auto is besteld al zeker minder, vaak moest ik een week wachten op een antwoord op een e-mailtje. Vond dit eigenlijk erg slecht, kan me niet voorstellen dat ze het daar zo druk hebben dat het een week moet duren. De keren dat ik er was, was ik de enige klant in de vestiging. Dus druk..... nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Solarman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:16:
Ik heb nog even zitten spitten naar het bepalen van de fiscale waarde.
Ik heb z'n idee dat het wat anders in elkaar steekt, waarbij het grootste fenomeen de losgelaten vaste prijs is.

Volgens de belastingwetgeving:
Artikel 9 Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992

Lid.4.Onder catalogusprijs wordt verstaan de in Nederland door de fabrikant of importeur aan wederverkopers kenbaar gemaakte prijs welke naar zijn inzicht bij verkoop aan de uiteindelijke afnemer valt te berekenen. In die geadviseerde verkoopprijs is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen zelf niet begrepen. Is een zodanige prijs niet bekend, dan wordt hij door vergelijking bepaald.
Lid.5.Voor een nieuwe personenauto, een nieuw motorrijwiel of een nieuwe bestelauto geldt de catalogusprijs bij aanvang van de dag waarop aan de personenauto, het motorrijwiel of de bestelauto wordt ingeschreven in het kentekenregister.

Hieruit maak ik op dat bij vaste prijsafspraken de catalogusprijs bij aankoop gelijk is aan die bij levering ongeacht wanneer de levering plaatsvindt (uitgezonderd BTW/BPM aanpassingen), want bij opleveren heeft de auto dezelfde catalogusprijs als bij aankoop. (alle bestellingen gedaan voor 14 april 2022)
De fiscale waarde bij op kenteken zetten is dan gelijk aan de fiscale waarde bij aankoop.

Bij NIET vaste prijsafspraken zal dit vermoedelijk toch anders zijn. (Alle bestellingen vanaf 14 april 2022).
Hier zal de fiscale waarde, op kenteken zetten, wel verschillend zijn omdat de catalogusprijs bij levering hoger is dan bij de aankoop. (De verkoopprijs wordt pas bepaald bij op kenteken zetten).

Wat betreft de werkelijke besteldatum van de lease auto, door de LM bij de importeur, kun je deze volgens mij afleiden van de fiscale waarde bij afleving t.o.v. de betreffende prijslijst.
Voorbeeld:
Fiscale waard bij aflevering1-8-2022 EV6 GT-line RWD Black €57.260 (is prijslijst vanaf 18-2-2022).
Auto is door LM in de periode besteld waarin de prijslijst van 18-2-2022 geldend was.

Ik weet niet of dit geheel klopt natuurijk, maar gezien de posts hier en de belastingregels, lijkt me dit aardig in de richting te komen.

En de rest zal de tijd leren........ ;)
We kunnen aan die maandagmorgensheet nog een paar kolommen toevoegen met alle mogelijke prijzen ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door JeJeBe op 30-08-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
@Alex, wanneer had jij of de LM hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexzel
Chel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:37:
@Alex, wanneer had jij of de LM hem besteld?
Alphabet is de LM, deze hebben het besteld bij Zeeuw & Zeeuw Schiedam (en aflevering geschied via Z&Z Zoetermeer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexzel
Nu net ook gebeld door de dealer, 12 september ophalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Fiscale waarde bij nieuwe levering.
Dat is (volgens mij) de consumentenprijs (incl btw en bpm) af fabriek, zoals de dealer die aan de koper factureert exclusief kortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

HansAuutB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:02:
Fiscale waarde bij nieuwe levering.
Dat is (volgens mij) de consumentenprijs (incl btw en bpm) af fabriek, zoals de dealer die aan de koper factureert exclusief kortingen.
... en exclusief kosten rijklaar maken .
In de praktijk kan dat echter niet zo zijn, want er is geen moment in de keten dat jij, of dealer, de nota aan de RDW moet/kan tonen (zou ook lekker fraude gevoelig zijn).
De RDW werkt met de catalogus prijs die zij bij de importeur opvragen. Daargelaten welke peildatum daarbij gehanteerd wordt, dat is voor mij iets schimmiger geworden.

[ Voor 34% gewijzigd door JeJeBe op 30-08-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-09 15:39
Zalmijbenieuwen schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:29:
[...]

In mijn geval helaas dus nog geen VIN-nr (58 kWh, Deep Forrest Green, besteld 21 mrt)....

@Furrian 88 jij bestelde een identieke op 3 maart en je zou toch denken..... VIN nr bekend?
ik heb tot op heden ook nog geen VIN bekend.
dit is echter informatie van 1.5 week geleden.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
JeJeBe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

... en exclusief kosten rijklaar maken .
In de praktijk kan dat echter niet zo zijn, want er is geen moment in de keten dat jij, of dealer, de nota aan de RDW moet/kan tonen (zou ook lekker fraude gevoelig zijn).
De RDW werkt met de catalogus prijs die zij bij de importeur opvragen. Daargelaten welke peildatum daarbij gehanteerd wordt, dat is voor mij iets schimmiger geworden.
Ja, logisch, excl rijklaar maken.
Zoals ik zei gaat het om de prijs af fabriek, de catalogusprijs (dus excl kortingen) die de dealer met koper (uiteindelijk) overeen kwam en die dus ook gefactureerd zal worden.
Ik heb de auto besteld op 28-12-21 en de prijs van die dag, die op de koopovereenkomst staat, zal de fiscale waarde zijn.
Voor auto's besteld zonder prijsgarantie zal het de prijs worden die uiteindelijk door de dealer aan koper wordt gefactureerd.
En ik vermoed dat niet de dealer maar de importeur voor input naar het RDW zorg draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
JeJeBe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

Bij welke Z&Z is opgehaald/besteld???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

HansAuutB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

Ja, logisch, excl rijklaar maken.
Zoals ik zei gaat het om de prijs af fabriek, de catalogusprijs (dus excl kortingen) die de dealer met koper (uiteindelijk) overeen kwam en die dus ook gefactureerd zal worden.
Ik heb de auto besteld op 28-12-21 en de prijs van die dag, die op de koopovereenkomst staat, zal de fiscale waarde zijn.
Voor auto's besteld zonder prijsgarantie zal het de prijs worden die uiteindelijk door de dealer aan koper wordt gefactureerd.
En ik vermoed dat niet de dealer maar de importeur voor input naar het RDW zorg draagt.
Maar ff in stappen dan:
  • jij krijgt een nota ,
  • die stuurt de dealer naar de importeur,
  • die verzamelt de hele bende van heel het land
  • en die zet dat weer door naar de RDW
? nee toch zeker :-( Dat zou toch een helse administratieve ramp zijn !

overigens kan ik al ontkennen uit eigen ervaring wat je zegt met "ik heb de auto besteld op 28-12-21 en de prijs van die dag, die op de koopovereenkomst staat, zal de fiscale waarde zijn.".
Dat is niet zo, ik bestelde vrijwel gelijktijdig en heb als fisc waarde de catalogusprijs uit de lijst van feb 2022. klopt op de cent en was dus (helaas) meer dan op de bon de LM van media dec 2012..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Joer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Bij welke Z&Z is opgehaald/besteld???
LM bestelde bij Schiedam en gooide 'm in mijn geval over de schutting bij Zeeuw en Geeuw R'dam Noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Dat prijsprotectieverhaal is van medio april. Dus gok dat ze toen de prijs van wagens tot een bepaalde besteldatum hebben vastgeklikt. Prijslijst uit die tijd staat ook een disclaimer in, maar de daaropvolgende prijslijst heeft echt de tekst dat de prijzen variabel zijn.

Ze zullen wel werken met twee lijsten richting de fiscus. Wagens besteld tot X april en wagens besteld daarna.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

DaMenaz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:24:
Dat prijsprotectieverhaal is van medio april. Dus gok dat ze toen de prijs van wagens tot een bepaalde besteldatum hebben vastgeklikt. Prijslijst uit die tijd staat ook een disclaimer in, maar de daaropvolgende prijslijst heeft echt de tekst dat de prijzen variabel zijn.

Ze zullen wel werken met twee lijsten richting de fiscus. Wagens besteld tot X april en wagens besteld daarna.
Hamvraag in dit geval: trekt de fiscus zich iets aan van prijsprotectie ? Dat zou iemand eens moeten proberen te achterhalen. Bel 2 keer de belastingtelefoon en je krijgt 3 verschillende antwoorden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Dat is de vraag idd. Wijzigingen in BPM (nvt op een EV) en BTW sowieso al niet.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmijbenieuwen
furian88 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

ik heb tot op heden ook nog geen VIN bekend.
dit is echter informatie van 1.5 week geleden.
Erg jammer, was wel te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
JeJeBe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

LM bestelde bij Schiedam en gooide 'm in mijn geval over de schutting bij Zeeuw en Geeuw R'dam Noord.
Oké. Die van mij word geleverd bij Zeeuw aan de hoofdweg. Heb geen extra montage dingetjes. Zijn er dan nog punten extra op te letten bij hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Joer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Oké. Die van mij word geleverd bij Zeeuw aan de hoofdweg. Heb geen extra montage dingetjes. Zijn er dan nog punten extra op te letten bij hun?
Je kunt vragen naar terugroepacties: dan zeggen zij, die hebben we gedaan en dan blijkt achteraf toch van niet. Maar da's mijn ervaring. Vond het wat triest, maar de verklaring was: we moeten eerst vanuit Kia opdracht en toestemming hebben voor een terugroepactie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Diepfries86
  • Laatst online: 19-03-2023
Vandaag ook weer eens een bezoekje aan de dealer gebracht. Tot mijn grote vreugde heeft mijn toekomstige EV6 nu een VIN, en is het nu wachten op verscheping. De dealer verwacht de auto eind November te kunnen leveren. Ter info de auto is 22-02 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
JeJeBe schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Je kunt vragen naar terugroepacties: dan zeggen zij, die hebben we gedaan en dan blijkt achteraf toch van niet. Maar da's mijn ervaring. Vond het wat triest, maar de verklaring was: we moeten eerst vanuit Kia opdracht en toestemming hebben voor een terugroepactie.
Ik had al eens gelezen op tweakers dat ze gedoseerd de terug roep actie doen. Dat je niet rondom langs kan komen. Maar dat neemt niet weg dat het wel zo netjes om te zeggen deze is niet gedaan daar moet een aparte afspraak voor gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
@diepvries, welke type EV6 krijg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
@alex, maar wanneer is je auto besteld dit om een beelx te krijgen van de levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepfries86
  • Laatst online: 19-03-2023
Chel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:49:
@diepvries, welke type EV6 krijg je?
58KWH Plus, meer paste er niet in het leasebudget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldVos71
Fishy-s schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:53:
[...]

Mag ik vragen welke LM dit is?
LeasePlan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldVos71
[...]

16/08 en snow white pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
@diepfries, mooie auto hoe dan ook en snel geleverd!
Pagina: 1 ... 37 ... 67 Laatste