Wesco schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:38:
[...]
Lijkt me vrij logisch dat je als overheid nog een keer kijkt of die subsidie wel echt nodig is voor de overgang naar electrisch rijden. Als de vraag zo groot is dat de levertijden enorm oplopen (mede door de leveringsproblemen maar die gelden ook voor niet-electrische auto’s) dan is die subsidie niet echt nodig.
Zeker niet als die BAFA-subsidie zelfs misbruikt wordt door kopers die electrische auto’s na de minimale wachttijd/kilometers meteen weer doorverkopen en naar een ander land exporteren (I am looking at you @
asennamm 😅). Dat kan nooit de bedoeling van die subsidie zijn geweest.
Tsja, ik ben blij dat de Duitse overheid zo heeft zitten slapen en de regels zo soepel zijn/waren.
Per 01-01-2023 gaat de "haltefrist" sowieso naar 12 maanden.
Nu rijden Duitsers bijna gratis een ev. Ze kopen hem met subsidie en verkopen hem na een half jaar weer door tegen de aanschafprijs. Ik geloof dat rond de 25 procent van de in Duitland verkochte ev's na een half jaar naar het buitenland vertrekken. Veel ervan gaan naar Scandinavië.
De mogelijkheid om als buitenlander op deze manier van de BAFA subsidie gebruik te maken heeft de Duitse overheid zelf geschapen. Ik verbaasde me er eerlijk gezegd over dat het zo makkelijk was. Was nog wel een dingetje om een dealer te zoeken die eraan mee wilde werken.
Maar ieder weldenkend mens had kunnen voorspellen dat er op deze manier gebruik van zou worden gemaakt. En ik zou wel gek zijn als ik daar geen gebruik van had gemaakt.
Één Europa toch? Juist, dat ja.
[
Voor 5% gewijzigd door
asennamm op 04-07-2022 22:11
]