Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:05:
[...]

XMP is geen garantie op stabiel werken.
Heb je daar meer info over?

Het zijn gewoon de specs van de set zoals de fabrikant ze verkoopt met garantie. Ik heb er persoonlijk dan ook nog nooit problemen mee gehad.

Voordat XMP bestond moest je inderdaad zelf lekker prutsen met voltages en timings en dan kon het wel eens instabiel worden, maar met XMP heb ik nog nooit problemen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 22:54
Ernemmer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Heb je daar meer info over?

Het zijn gewoon de specs van de set zoals de fabrikant ze verkoopt met garantie. Ik heb er persoonlijk dan ook nog nooit problemen mee gehad.

Voordat XMP bestond moest je inderdaad zelf lekker prutsen met voltages en timings en dan kon het wel eens instabiel worden, maar met XMP heb ik nog nooit problemen gezien.
https://support.nzxt.com/...60038630493-RAM-Guide-FAQ
I set my XMP but my PC is having a problem with stability, what can I do?

If your PC is now unstable due to this change, potentially causing a Blue Screen Of Death (BSOD) to your system, it is possible that the RAM is not compatible with the motherboard at the XMP speed the RAM advertises. XMP is sadly not a guaranteed overclock on your RAM. There can be variances between the RAM and your other components that will cause an incompatibility at certain RAM speeds. Due to this, some combinations of components will just not be compatible. This would require manual tuning of the RAM to find a speed that you can run stably. At this time, we do not offer manual tuning of RAM, in the event you encounter stability problems after an overclock, we recommend turning off all XMP settings to allow your PC to be stable again.
Een voorbeeld.

De snelheden e.d. lopen buiten de specs om. XMP maakt het makkelijker over te klokken, maar geen garantie op stabiele werking op de snelheden dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 04-02-2022 14:12 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:11:
[...]

https://support.nzxt.com/...60038630493-RAM-Guide-FAQ

[...]

Een voorbeeld.

De snelheden e.d. lopen buiten de specs om. XMP maakt het makkelijker over te klokken, maar geen garantie op stabiele werking op de snelheden dus.
Even snel doorgelezen en jou quote zegt inderdaad dat er een compatibility probleem kan zijn tussen mem en mobo. Ik spreek dat ook niet tegen alleen komt daar die 1+1 kijk, het bord kan tot 1,55 leveren en het geheugen wilt graag 1,45. Dit zou dus goed moeten gaan.

Ook staat er dat XMP gegarandeerd werkt binnen de garantie van de DIMM's, dus ze zullen gewoon op dat voltage stabiel kunnen draaien.
Our Warranty and XMP

Our BLD warranty covers XMP profiles being enabled. We’re here to support you no matter what. However, we think it’s important to note that overclocking comes with some risks. No matter how harmless it may seem, enabling XMP is still a form of overclocking, just done automatically through enabling the XMP Profile in your motherboard BIOS. Usually, when overclocking, you will be raising the voltage on which your specific piece of hardware runs. Whenever the amount of voltage sent through a device is higher than stock voltage, there is a risk of hardware failure and higher temperatures. It is uncommon for XMP to cause these issues but can still occur.
En nu ben ik er wel klaar mee, koop lekker wat je zelf wilt, ik zou het gewoon wel even proberen ipv langzamer geheugen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ernemmer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Even snel doorgelezen en jou quote zegt inderdaad dat er een compatibility probleem kan zijn tussen mem en mobo. Ik spreek dat ook niet tegen alleen komt daar die 1+1 kijk, het bord kan tot 1,55 leveren en het geheugen wilt graag 1,45. Dit zou dus goed moeten gaan.

Ook staat er dat XMP gegarandeerd werkt binnen de garantie van de DIMM's, dus ze zullen gewoon op dat voltage stabiel kunnen draaien.

[...]

En nu ben ik er wel klaar mee, koop lekker wat je zelf wilt, ik zou het gewoon wel even proberen ipv langzamer geheugen kopen.
Als je het even goed doorleest (en niet snel), staat er dus dat het niet gegarandeerd is.
XMP is sadly not a guaranteed overclock on your RAM. There can be variances between the RAM and your other components that will cause an incompatibility at certain RAM speeds.
Dit stukje staat los van de QVL

Ik reageer niet om vervelend te doen, zoals je het lijkt op te vatten vanuit jouw laatste reactie, maar om mensen te informeren over hoe of wat.

Ja, koop wat je wil, maar weet wel wat de garanties en mogelijkheden zijn.
Wil je het snelste en is 24/7 stabiliteit niet wat belangrijk is voor jou en geld ook niet een groot punt? Koop dan het snelste met hoog voltage.

Wil je 24/7 stabiel? Kan je alsnog het snelste kopen, maar wees je bewust dat het kan zijn dat je niet het hoogste XMP profiel stabiel kan gebruiken en terug zou kunnen moeten vallen op lager of zelfs JEDEC standaard (maar dat is wel heel extreem).

Nogmaals, de lagere XMP kitjes zullen in nagenoeg alle gevallen stabiel draaien, maar de snelste setjes zoeken de grens maximaal op en zijn er dus risico's dat je niet 100% stabiel kan draaien op deze settings.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastandfourier
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

fastandfourier

Veel voor weinig

Skyline GT-R schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:28:
Mijn lijkt die G6405 nog niet zo een slechte optie hoor.. De totale platformkost voor die LGA 1700 is vele hoger vergelijken met die LGA 1200 CPU... Daarnaast is lijkt me een i3 12100 toch een betere optie wegens die 2 extra cores? Ik had zelf een Celeron G5905 draaien en dat is echt te langzaam voor Windows 10... Dat was op een Z490 bordje met SSD en 8GB geheugen.
Bedankt voor je reactie.

De pc is bedoeld voor mijn vader, die hem zal gebruiken voor diens kantoorwerk en YouTube. Zijn huidige pc heb ik gebouwd in 2016 voor €310. Die is uitgerust met een Pentium G4400 (2C/2T) en draait Windows 10 Entreprise LTSB 2016. Volgens mijn vader werkt de pc tot nu toe perfect.

De Celeron G5905 die je vermeldt is weliswaar moderner dan de Pentium G4400, maar heeft evenveel cores en threads. Als de Pentium G4400 nu volstaat, dan zou de Celeron G5905 eveneens volstaan. Daarom vind ik niet dat mijn vader meer gebaat is bij een i3-12100.

Waar ik je wel in volg, is het nadeel van de hogere platformkost. Het ironische is dat de i3-10105 met het goedkoopste 1200-moederbord op dit moment even duur is als een Pentium G7400 (tegen adviesprijs) met het goedkoopste 1700-moederbord. Ik wil echter niet investeren in een twee generaties oude processor, zeker niet als de pc de komende vijf jaar moet meegaan.

Los van de beschikbaarheid van de Pentium G7400, stel ik de nieuwe pc dan maar uit tot er goedkopere 1700-moederborden in 's lands winkels liggen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 15:09

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Zelf zit ik te denken aan de volgende combi

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenGigabyte B660I AORUS PRO DDR4€ 229,60€ 229,60
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 154,90€ 154,90

Dit geheugen 3600c16 met 1,35V.
De compatibiliteit is officiëel niet aanwezig, dus of dit gaat werken, weet ik niet.

Sometimes human's are...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 20:30
Mijn ervaring met Alderlake is goed, maar wel met een paar kantekeningen.

1) Sustained 100% belasting op alle P-Cores gaat eigenlijk niet meer op lucht met een i9 12900K. Je schiet gewoon direct naar de 100C toe (ook met zeer goede luchtkoeler).

2) Die E-cores, heb je daar eigenlijk wel wat aan? Ja, uiteraard, wanneer je lekker met je Office spulletjes bezig bent. Maar bij volle, langdurige belasting (denk x265) gaan de E-cores in de weg zitten. Of het nou de Windows 11 scheduler is, of de CPU zelf, maar er 'lekken' voortdurend draadjes naar de E-cores, waardoor het gehele process naar beneden getrokken wordt, en je een x265 proces overhoudt dat nog maar zo'n 60-70% CPU staat te burnen. Dat komt mede doordat, om threads te syncen, alles naar die 3.7Ghz van de E-cores wordt getrokken.

Gelukkig heeft mijn moederbord een optie om, via ScrollLock, alle E-cores op 'parked' te houden, waarna alle P-cores gewoon allemaal maximaal kunnen draaien, op 4.9Ghz, voor de volle 100% belasting. Wellicht dat de Windows scheduler nog moet leren wat beter om te gaan met die E-cores, of x265, for that matter, maar voor 100% CPU belasting zitten die E-cores toch vaak gewoon in de weg.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Koldur schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Een voorbeeld.

Dat is bull, natuurlijk. Ik heb levenslange garantie op mijn G.Skill XMP 2.0 geheugen. Zou er nog bij moeten komen. XMP is, net als fabrikanten die video-kaarten overklokt leveren, vanuit de fabriek. Dat soort overkloks doe je niet zelf (anders dan voor het XMP profiel te kiezen), en zijn gegarandeerd door de maker van het produkt.

Zo is mijn Aorus RTX 3080 Ti, vanuit de fabriek, 6% overklokt. Zou wat moois wezen als Gigabyte zou zeggen 'Ja, meneertje, we bieden geen garantie op overklokte produkten!' Zo werkt het niet met video kaarten, en ook niet met XMP voor geheugen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
albatross schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Dat is bull, natuurlijk. Ik heb levenslange garantie op mijn G.Skill XMP 2.0 geheugen. Zou er nog bij moeten komen. XMP is, net als fabrikanten die video-kaarten overklokt leveren, vanuit de fabriek. Dat soort overkloks doe je niet zelf (anders dan voor het XMP profiel te kiezen), en zijn gegarandeerd door de maker van het produkt.

Zo is mijn Aorus RTX 3080 Ti, vanuit de fabriek, 6% overklokt. Zou wat moois wezen als Gigabyte zou zeggen 'Ja, meneertje, we bieden geen garantie op overklokte produkten!' Zo werkt het niet met video kaarten, en ook niet met XMP voor geheugen.
Ik snap de vergelijking, maar die gaat niet op. Videokaarten standaard overklok waarden zijn een wassen neus. Alle videokaarten gaan daar dwars overheen.

De meeste lagere XMPs zijn redelijk gegarandeerd, maar de hoogste niet en wordt ook door fabrikanten aangegeven.
Geheugen wordt echt tot de max gebracht en GPUs totaal niet, volgens de specs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:05

ParaWM

Pro Prutser

albatross schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Yep, je geheugen is wel onder garantie. Je Mobo/CPU officieel niet.

Via: https://community.amd.com...icy-for-ryzen/td-p/145798

Since you wanted to be pointed to the exact verbiage that AMD states:

GD-26
AMD’s product warranty does not cover damages caused by overclocking, even when overclocking is enabled via AMD hardware and/or software . GD-26

GD-106
Overclocking AMD processors, including without limitation, altering clock frequencies / multipliers or memory timing / voltage, to operate beyond their stock specifications will void any applicable AMD product warranty, even when such overclocking is enabled via AMD hardware and/or software. This may also void warranties offered by the system manufacturer or retailer. Users assume all risks and liabilities that may arise out of overclocking AMD processors, including, without limitation, failure of or damage to hardware, reduced system performance and/or data loss, corruption or vulnerability. GD-106

GD-112
Overclocking memory will void any applicable AMD product warranty, even if such overclocking is enabled via AMD hardware and/or software. This may also void warranties offered by the system manufacturer or retailer or motherboard vendor. Users assume all risks and liabilities that may arise out of overclocking memory, including, without limitation, failure of or damage to RAM/hardware, reduced system performance and/or data loss, corruption or vulnerability. GD-112

You can find this on the AMD website here:

https://www.amd.com/en/corporate/gamingdetails

Again I think this is crazy on their part.

While up to 3200 is a now a JDEC standard you still have to enable a XMP or DOCP to get there. Or manually make the changes, regardless it is clear above that changing this does void the warranty.

Their actual warranty page doesn't mention any of this and is very ambiguous IMHO.

However you want them to deny your RMA just mention you used XMP, DOCP or PBO.

Like I said, don't worry about it. If you have an issue just tell them you used nothing but defaults. Problem solved.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
ParaWM schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Yep, je geheugen is wel onder garantie. Je Mobo/CPU officieel niet.
De memory controller zit tegenwoordig op de CPU zelf. Je overklokt dus eigenlijk je CPU. Bij mijn G.Skill is dat maar liefst 1.5v; yikes. :) Hopen dat dat maar goed gaat, dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:05

ParaWM

Pro Prutser

albatross schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:30:
[...]

De memory controller zit tegenwoordig op de CPU zelf. Je overklokt dus eigenlijk je CPU. Bij mijn G.Skill is dat maar liefst 1.5v; yikes. :) Hopen dat dat maar goed gaat, dan.
Ik loop nu al een jaar op 1.48v in de Bios, uitlezing in windows 1.52v op AMD met 4 stickjes B-die strakke timings zonder problemen. Maar dat is een kleine samplesize natuurlijk :) Komt vast goed lijkt me.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
ParaWM schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:06:
[...]

Ik loop nu al een jaar op 1.48v in de Bios, uitlezing in windows 1.52v op AMD met 4 stickjes B-die strakke timings zonder problemen. Maar dat is een kleine samplesize natuurlijk :) Komt vast goed lijkt me.
Ja, ga me er maar niet druk over maken. :)

@Koldur G.Skill garandeert overigens weldegelijk hun hoogste XMP 2.0 profiel. Dat is ook niet zo vreemd, want het geheugen is gewoon 'binned' voor die 1.5 volt, en zal dus normaliter daarvan niet stuk gaan. De memory controller op de CPU is een ander verhaal, dus. En daar gaat G.Skill niet over. De CPU zou dus kunnen beschadigen, op den duur. Maar daar ga ik dus voorlopig maar even niet zenuwachtig van worden. :)

EDIT: Het is overigens zeker waar dat de hogere XMP profielen het geheugen tot de max pushen. In percentages, hebben we het eigenlijk over absurd hoge overkloks.

[ Voor 9% gewijzigd door albatross op 06-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
@albatross Klopt, ik had het vooral over de 1,55v die is wel echt tot de absolute max gepushed.

Ik vind het punt dat de geheugen fabrikanten het garanderen wel een lastige. Want er wordt hier ook in het topic aangegeven dat het moederbord of CPU/de IMC het niet altijd aan zouden kunnen waardoor het geheugen niet stabiel loopt. Als het dan een loterij is, is die stelling van de fabrikant wel technisch juist, maar praktisch heb je niets aan die garantie.

Conclusie van het verhaal, XMP profielen zijn niet gegarandeerd haalbaar op alle moederborden/CPU combinaties. De lagere setjes zullen het in verreweg van de meeste gevallen wel halen/stabiel draaien. Maar een harde garantie, ook al staat het geheugen op de QVL lijst, heb je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albatross
Koldur schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:34:
@albatross Klopt, ik had het vooral over de 1,55v die is wel echt tot de absolute max gepushed.

Ik vind het punt dat de geheugen fabrikanten het garanderen wel een lastige. Want er wordt hier ook in het topic aangegeven dat het moederbord of CPU/de IMC het niet altijd aan zouden kunnen waardoor het geheugen niet stabiel loopt. Als het dan een loterij is, is die stelling van de fabrikant wel technisch juist, maar praktisch heb je niets aan die garantie.

Conclusie van het verhaal, XMP profielen zijn niet gegarandeerd haalbaar op alle moederborden/CPU combinaties. De lagere setjes zullen het in verreweg vand e meeste gevallen wel halen/stabiel draaien. Maar een harde garantie, ook al staat het geheugen op de QVL lijst, heb je niet.
Inderdaad. Nadat ik met grote stelligheid beweerd had dat G.Skill mijn XMP garandeert (wat ook zo is), realizeerde me ik dat dat eigenlijk niet zo relevant is, want dat geheugen zal het best doen, maar of de memory controller op je CPU er ook blij van wordt, is een tweede natuurlijk. Nou heb ik nog nooit in mijn leven een CPU eruit gefikt vanwege XMP, maar ook nog nooit op 1.5v gedraaid. :) Maar toen ik dit bordje kocht, was DDR5 er gewoon nog niet (of totaal onbetaalbaar). DDR5 draait zelfs default op 1.1v, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

-O- na een poging om secure boot te enablen op mijn Gigabyte h370 Aorus Gaming 3 en het bord te bricken noodgedwongen overgestapt naar Alder Lake. Schijnt vaker voor te komen bij Gigabyte…Had tijdje geleden al gekeken en had de Gigabyte Z690 Gaming X op het oog, maar las op tweakers al 2 reviews dat die bios ook slecht was, mensen hier meer ervaring mee?

Ben nu voor een MSI MAG z690 Tomahawk gegaan, die kon tenminste altijd bios flashen 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 06-02-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 08:25

Skyline GT-R

RB26DETT

Die Tomahawk lijkt me een prima keuze te zijn! Ik ben benieuwd naar je bevindingen van het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 289532 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:20:
-O- na een poging om secure boot te enablen op mijn Gigabyte h370 Aorus Gaming 3 en het bord te bricken noodgedwongen overgestapt naar Alder Lake. Schijnt vaker voor te komen bij Gigabyte…Had tijdje geleden al gekeken en had de Gigabyte Z690 Gaming X op het oog, maar las op tweakers al 2 reviews dat die bios ook slecht was, mensen hier meer ervaring mee?

Ben nu voor een MSI MAG z690 Tomahawk gegaan, die kon tenminste altijd bios flashen 8)7
Ik heb de Gigabyte Z690 UD DDR4 wat volgens mij het broertje van het Gaming X bord is. Ik heb wat boot issues achter de rug maar de oorzaak daarvan was een sticky power switch op de (nieuwe) kast :X

Verder bevalt het BIOS tot nu toe wel, ik ben nog geen issues tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Skyline GT-R schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:57:
Die Tomahawk lijkt me een prima keuze te zijn! Ik ben benieuwd naar je bevindingen van het bordje.
Ik heb deze (de DDR4 variant) en ben daar dik tevreden over.
Nu ben ik ook niet de moeilijkste, maar vooral aantal m2's en optical waren de main redenen om voor deze te gaan. Voor 250 een erg net bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb ook de DDR4 versie besteld, had de verkeerde gelinkt 8)7 Het spul zou vandaag binnen moeten komen, dus ben benieuwd. Heb dit besteld:

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenMSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4€ 289,-€ 289,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 92,90€ 92,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,80

[ Voor 119% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 07-02-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 11:25
Anoniem: 289532 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:41:
Ik heb ook de DDR4 versie besteld, had de verkeerde gelinkt 8)7 Het spul zou vandaag binnen moeten komen, dus ben benieuwd. Heb dit besteld:

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenMSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4€ 289,-€ 289,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 92,90€ 92,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,80
Bij mij wees wjvdweg me erop dat Noctua coolers misschien geen socket 1700 kit in de doos hebben zitten als het nog langer op voorraad is. Bij navraag bleek dit inderdaad niet te zijn en heb ik een kitje lastminute aan de order kunnen toevoegen. Weet niet of je hier zelf al aan gedacht had of waar je het hebt besteld, maar bij deze zet ik de tip voort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FaZe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Bij mij wees wjvdweg me erop dat Noctua coolers misschien geen socket 1700 kit in de doos hebben zitten als het nog langer op voorraad is. Bij navraag bleek dit inderdaad niet te zijn en heb ik een kitje lastminute aan de order kunnen toevoegen. Weet niet of je hier zelf al aan gedacht had of waar je het hebt besteld, maar bij deze zet ik de tip voort :)
Hij stond op de site van Megekko als met support voor socket 1700 dus ga er vanuit dat het de nieuwe versie is aangezien een hoop modellen dit er nog niet bij hadden. Anders is het wel even vervelend inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Nu online
Wel benieuwd hoe die luchtkoeling past om de tomahawk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

kneusteun schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:49:
Wel benieuwd hoe die luchtkoeling past om de tomahawk.
Die zou gewoon zonder problemen moeten passen: https://ncc.noctua.at/coo...MSI/LGA%201700?q=tomahawk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvdweg
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:09
@Anoniem: 289532

Heb afgelopen vrijdag een Noctua NH-U14s gekocht bij Megekko en daar zat nog geen 1700 bracket bij, die heb ik er in dezelfde order apart bij besteld, zou de gok niet wagen om de bracket er niet bij te bestellen.

Wel goed kijken welke bracket je besteld (er zijn er meerdere)

Deze is voor onder andere de NH-U14S:

pricewatch: Noctua NM-i17xx-MP78 Chromax Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reignowner
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
mr.loepie schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Heb jij de XL case of de normale? want alleen in de XL kan een 120mm fan gemonteerd worden.
Normale heb ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wjvdweg schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:15:
@Anoniem: 289532

Heb afgelopen vrijdag een Noctua NH-U14s gekocht bij Megekko en daar zat nog geen 1700 bracket bij, die heb ik er in dezelfde order apart bij besteld, zou de gok niet wagen om de bracket er niet bij te bestellen.

Wel goed kijken welke bracket je besteld (er zijn er meerdere)

Deze is voor onder andere de NH-U14S:

pricewatch: Noctua NM-i17xx-MP78 Chromax Zwart
Ik heb ze een email gestuurd met de vraag of het klopt dat ze de november 2021 versie leveren en kreeg toen een cryptische verwijzing naar https://www.megekko.nl/info/socket1700

Zoals het daar staat zou hij er dus bij moeten zitten aangezien de NH-D14S Chromax er tussen staat (De U14S staat er niet tussen, evenals de D14S niet-Chromax). Als reactie op mijn vraag of het antwoord op mijn vraag dus 'ja, mounting hardware voor socket 1700 zit er bij' reageerde Megekko met dat als 1700 bij de supported sockets staat de mounting hardware er bij zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Do3QXTk1Pv20ENECP4Emk0Rwek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6l5meskORzQpNJnuycxexdJ.png?f=fotoalbum_large

Overigens, ik zou het niet meer dan normaal vinden dat mochten ze de versie voor november 2021 leveren, ze die mountingkit er even gratis bij doen om mee te denken met hun klanten. Ze verkopen immers een cpu, moederbord, geheugen en koeler op het LGA 1700 platform. Tenminste, dat zou ik doen als het mijn zaak zou zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 07-02-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Nu online
Ah kijk, ben benieuwd, want heb zelf waterkoeling erop en vond er al weinig ruimte zitten.. Heb mijn blok zelfs omgedraaid omdat de leidingen akelig dicht op de RAM kwam te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaZe
Anoniem: 289532 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Ik heb ze een email gestuurd met de vraag of het klopt dat ze de november 2021 versie leveren en kreeg toen een cryptische verwijzing naar https://www.megekko.nl/info/socket1700

Zoals het daar staat zou hij er dus bij moeten zitten aangezien de NH-D14S Chromax er tussen staat (De U14S staat er niet tussen, evenals de D14S niet-Chromax). Als reactie op mijn vraag of het antwoord op mijn vraag dus 'ja, mounting hardware voor socket 1700 zit er bij' reageerde Megekko met dat als 1700 bij de supported sockets staat de mounting hardware er bij zit.

[Afbeelding]

Overigens, ik zou het niet meer dan normaal vinden dat mochten ze de versie voor november 2021 leveren, ze die mountingkit er even gratis bij doen om mee te denken met hun klanten. Ze verkopen immers een cpu, moederbord, geheugen en koeler op het LGA 1700 platform. Tenminste, dat zou ik doen als het mijn zaak zou zijn.
Zal wel goed zitten dan, ik kreeg dezelfde verwijzing en die van mij stond er (nog) niet op :)
Verder wel met je eens dat ze het er eigenlijk wel gewoon er standaard bij kunnen leveren als je een socket 1700 bordje samen besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 05:05
Ondertussen blijf ik de aanschaf van mijn i7 systeem maar uitstellen omdat ik niet zo happig ben op het “je moet wel Win11 gebruiken anders laat je performance op de tafel liggen”.

Paar dingen waar ik nog over twijfel:

1. Win11 ja/nee

In hoeverre ga ik dit echt merken in mijn geval. Reaper (mijn audio programma) pakt gewoon de cores die beschikbaar zijn. Dat zal in Win11 niet anders zijn denk ik. Er is ook nog geen update door de developers uitgebracht terwijl ze altijd erg snel mee zijn mocht er wat aan de hand zijn.

2. 2x 1TB NVME storage of 1x 2TB

Qua prijs ontloopt het elkaar niks. 2x 1TB is veilger want als er 1 stuk gaat heb je die andere nog?

3. Heb ik wel een Z690 bord nodig?

In het verleden altijd Z-varianten gekozen want dat is het beste, maar heb ik het wel nodig? Heb niet veel pci-lanes nodig, ga niet overklokken, dus wat is de meerwaarde? Had een Asus TUF Z690 D4 op het oog, maar kan net zo goed een bord uitzoeken met een B chipset?

4. BeQuiet Dark Rock Pro 4 of een Noctua NH-D15?

Prijs maakt me weinig uit, die paar centen op een compleet systeem. Hij moet voornamelijk stil zijn. Ik belast mijn cpu met pieken, niet constant. Het is geen non-stop workload zoals 3D renderen, video exporten of gamen.

Wie kan me over de streep trekken en heeft goede feedback op me wat betreft bovenstaande punten? Extra info altijd welkom! :)

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

FaZe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Zal wel goed zitten dan, ik kreeg dezelfde verwijzing en die van mij stond er (nog) niet op :)
Verder wel met je eens dat ze het er eigenlijk wel gewoon er standaard bij kunnen leveren als je een socket 1700 bordje samen besteld.
Hij zat er bij. Viel mij wel op dat m’n cpu op vrij hoge frequenties en voltages bleef. Is daar nog iets aan te doen? Dacht dat hij zich in Windows wel zou terugklokken, dit is in Windows.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbnqWCa1qIXnfk-xuU0wztXhIdE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cz8lsw7bR5ZI75M9GySA3YNt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Anoniem: 289532 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:16:
[...]

Hij zat er bij. Viel mij wel op dat m’n cpu op vrij hoge frequenties en voltages bleef. Is daar nog iets aan te doen? Dacht dat hij zich in Windows wel zou terugklokken, dit is in Windows.

[Afbeelding]
Dit heb ik ook gemerkt. Lage CPU load en toch bijna veel de tijd de P cores over de 4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Volgens mij is dat een MSI dingetje.. De defaults bij die moederborden staan zeer hoog. Ik had dat al gemerkt bij een Z490 build die ooit heb gemaakt met een MSI bordje.. Ik vermoed dat je dat kan oplossen door dit wat te tweaken in de BIOS..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

kaos001 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:15:
Ondertussen blijf ik de aanschaf van mijn i7 systeem maar uitstellen omdat ik niet zo happig ben op het “je moet wel Win11 gebruiken anders laat je performance op de tafel liggen”.

1. Win11 ja/nee

In hoeverre ga ik dit echt merken in mijn geval. Reaper (mijn audio programma) pakt gewoon de cores die beschikbaar zijn. Dat zal in Win11 niet anders zijn denk ik. Er is ook nog geen update door de developers uitgebracht terwijl ze altijd erg snel mee zijn mocht er wat aan de hand zijn.

2. 2x 1TB NVME storage of 1x 2TB

Qua prijs ontloopt het elkaar niks. 2x 1TB is veilger want als er 1 stuk gaat heb je die andere nog?

3. Heb ik wel een Z690 bord nodig?

In het verleden altijd Z-varianten gekozen want dat is het beste, maar heb ik het wel nodig? Heb niet veel pci-lanes nodig, ga niet overklokken, dus wat is de meerwaarde? Had een Asus TUF Z690 D4 op het oog, maar kan net zo goed een bord uitzoeken met een B chipset?

4. BeQuiet Dark Rock Pro 4 of een Noctua NH-D15?

Prijs maakt me weinig uit, die paar centen op een compleet systeem. Hij moet voornamelijk stil zijn. Ik belast mijn cpu met pieken, niet constant. Het is geen non-stop workload zoals 3D renderen, video exporten of gamen.

Wie kan me over de streep trekken en heeft goede feedback op me wat betreft bovenstaande punten? Extra info altijd welkom! :)
Bij deze mijn input :)
1. Je kan altijd starten met Windows 10 en zien wat je ervaring ermee is. Ondertussen zijn we al vele maanden na de release en lijkt Windows 10 evenzeer goed te werken. In het geval je primaire software toch nog niet goed overweg kunnen met de hybride architectuur kan je tijdelijk de E-cores uitschakelen in de bios bijvoorbeeld. Ik zelf draai Windows 11 op mijn 12900K.

2. 2x 1TB of 1x 2TB is een persoonlijke keuze. Doorgaans is 1x 2TB wat duurder dan 2x 1TB maar het is maar hoe je de ruimte wilt opdelen. Eens je van die 2x 1TB via RAID er een 1 logisch volume van maakt van 2TB dan heb je ook dataloss indien een SSD stuk gaat. Ik heb een Samsung 980 Pro 1TB als bootdisk, dan een WD_Black SN 850 2TB als games drive en een Samsung 980 1TB voor documenten en foto's. Daarnaast nog een 1TB SATA SSD en een 4TB SATA HDD voor backup :)

3. Op basis van wat je aangeeft lijkt me een B660 bordje voldoende. Het enige waar je mogelijks op moet letten zijn het beperkt aantal PCI-E lanes indien je meerdere SSDs wilt gebruiken. Die gebruiken ook elk 4 lanes :) Verder lijkt een leuk B660 bordje met een non-K CPU perfect voor je noden.

4. Beide koelers zijn top, maar waarom overweeg je geen AIO? Die zijn beter in het opvangen van pieken. Het duurt vele langer voor die loop is verzadigd met warmte vergeleken met een luchtkoeler, wat ideaal is voor pieken. Die AIO koelers vandaag zijn zeer goed en stil. Zeker als je standaard fans vervangt door een leuke set Noctua NF-A25's :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@Anoniem: 289532 Ik heb wat geëxperimenteerd met de BIOS settings van mijn Gigabyte Z690 UD DDR4 en dat heeft het probleem (deels) verholpen. De cores gaan nu mooi downclocken en ik zie regelmatig een individuele core of een aantal cores sneller lopen. Het lijkt er op dat de default hard gericht is op prestaties en niet op effiency.

Ik heb volgende settings gewijzigd:
• Intel Speed Shift Technology van Auto naar Enabled
• CPU EIST Function van Auto naar Enabled

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-02-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Admiral Freebee schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:37:
@Anoniem: 289532 Ik heb wat geëxperimenteerd met de BIOS settings van mijn Gigabyte Z690 UD DDR4 en dat heeft het probleem verholpen. De cores gaan nu mooi downclocken en ik zie regelmatig een individuele core of een aantal cores sneller lopen. Het lijkt er op dat de default hard gericht is op prestaties en niet op effiency.

Ik heb volgende settings gewijzigd:
Nice, goed bezig. Ga daar vanavond ook eens naar kijken, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kaos001 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:15:

1. Win11 ja/nee

Ik kwam deze nog tegen op Reddit, kleine verschillen maar dat kan met sommige programma's ook grote verschillen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvodvB0J8ag7H3es5sLgqnJEzug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XGe1NbELzTW7qPsrDGL7Sm9J.png?f=fotoalbum_large

https://www.reddit.com/r/...gen_disabling_ecores_may/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zijn er Alder Lake eigenaren die 10 Watt of lager in idle hebben gemeten?

Optimale BIOS instellingen zijn:
C-States aan
ASPM power management voor PCI express
ALPM power management voor SATA

drivers voor Windows:
Intel Video driver
Intel USB3 driver
Intel Chipset driver

samenstelling systeem:
2 of 4 core processor
SATA SSD (of NVMe)
bedraad USB toetsenbord + USB muis
monitor in slaapstand vanaf het besturingssysteem (GPU in slaapstand)
geen: hard disks, usb sticks, grafische kaart, storage controllers, en andere extra's

Als je wil testen, kan dat zonder je standaard inrichting te verstoren door op een SSD te installeren die je misschien nog hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Is het nu de bedoeling dat wij dit voor jou gaan testen of zijn dit jouw bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:53:

C-States aan

drivers voor Windows:
Intel Video driver
Intel USB3 driver
Intel Chipset driver

samenstelling systeem:
2 of 4 core processor
SATA SSD (of NVMe)
geen: hard disks, usb sticks, grafische kaart, storage controllers, en andere extra's

Als je wil testen, kan dat zonder je standaard inrichting te verstoren door op een SSD te installeren die je misschien nog hebt liggen.
Package TDP in Intel extreme Tuning geeft 2-3 watt aan voor mijn 12600k, als ik verder niks doe.
Ik denk dat <10 watt voor een heel systeem best wel mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ernemmer schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Package TDP in Intel extreme Tuning geeft 2-3 watt aan voor mijn 12600k, als ik verder niks doe.
Ik denk dat <10 watt voor een heel systeem best wel mogelijk moet zijn.
Ik denk niet dat <10W haalbaar is voor een totaal systeem.. Je moederbord verbuikt ook wat, net zoals je SSD/HDD. Je GPU niet vergeten, tenzij je de iGPU gebruikt. Dan heb je nog je CPU koeler en case fans en RGB... Dat allemaal onder de 10W lijkt me heel sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Anoniem: 289532 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:15:
[...]

Nice, goed bezig. Ga daar vanavond ook eens naar kijken, bedankt voor de tip!
Hmm ik ben nog altijd wel niet tevreden. Hoewel ik kloksnelheden zie vanaf 500MHz tot 4900MHz (voor de p-cores) en 3600MHz (voor de e-cores) lijkt het er wel op dat alle cores zeer snel beginnen boosten, zelfs bij lage belasting. Zelfs de idle cores boosten lekker mee terwijl ik zou verwachten dat enkel de cores die (licht) gebruikt worden kortstondig boosten en de idle cores lager geklokt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Ik denk niet dat <10W haalbaar is voor een totaal systeem.. Je moederbord verbuikt ook wat, net zoals je SSD/HDD. Je GPU niet vergeten, tenzij je de iGPU gebruikt. Dan heb je nog je CPU koeler en case fans en RGB... Dat allemaal onder de 10W lijkt me heel sterk!
Voor een normale PC is 10 watt niet haalbaar, maar @mrmrmr is in diverse zuinigheids topics karmakoning, dus ik ga er vanuit dat hij op zoek is of de Alder Lake net zo zuinig kan zijn als zijn voorgangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat @Ernemmer zegt klopt, ik ben op zoek naar informatie over hoe zuinig Alder Lake is ten opzichte van eerdere generaties in idle.

Wat ik domweg vergeten ben te noemen is dat de voeding een grote rol speelt. Een normale ATX voeding doet het niet zo goed bij 10W DC verbruik, op een paar uitzonderingen na zoals de Corsair RM550x 2021.

Moderne ATX voedingen hebben vanaf lage belasting van iets meer dan 0W een overhead van tussen 3 en 8W. Een PicoPSU met adapter is veel zuiniger, maar alleen toepasbaar in situaties met een maximaal vermogen onder 160W.

Ter vergelijking: een Fujitsu D3643-H met B360 chipset en PicoPSU voeding verbruikt minder 4W aan de stekker. Meer info hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

mrmrmr schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:53:

C-States aan

drivers voor Windows:
Intel Video driver
Intel USB3 driver
Intel Chipset driver

samenstelling systeem:
2 of 4 core processor
SATA SSD (of NVMe)

Bij deze mijn meting met non optimised settings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7z1dVsk8mMihFEbIaM7v1RFc0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2UCfWj81ImmJAjs3xeosTOw7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb nu een paar dagen m'n nieuwe set in gebruik, bevalt wel goed. Vind het nog steeds opvallend dat de core frequenties en voltage zo hoog blijft, hoewel in Intel Extreme Tuning hij met desktopwerk een package TDP van 12-17W aangeeft met 1 actieve kern. HWmonitor geeft echter aan dat er vaak wel 3 of 4 op zo'n 5% load zitten. Weet niet precies wat ik nou moet vertrouwen. Heb geen verbruikmeter om te kijken wat hij nou precies uit de muur trekt helaas.

Die Noctua NH-D15S had overigens gewoon de socket 1700 mounting hardware er bij zitten en paste perfect op de Tomahawk. Moet wel zeggen dat ik tot nu toe de MSI BIOS wel het minst intuitief vind werken als ik het vergelijk met ASUS, ASrock en Gigabyte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@Anoniem: 289532 Even om terug te komen op het terugklokken van de CPU. Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan en dat lijkt de situatie te verbeteren.

Bij mijn Gigabyte Z690 UD DDR4 heb ik volgende settings gewijzigd:
  • Enhanced Multi Core Performance van Auto naar Disabled
Vooral die laatste lijkt veel effect te hebben. Als ik er over ga opzoeken lees ik dat het een soort van auto overklok functie is om de CPU toe te staan de single core turbo speed op alle cores tegelijk te gebruiken. Het moederbord gaat dan ook automatisch de Vcore verhogen. Nu ik die functie heb uitgezet zie ik meer gevarieerde kloksnelheden op de cores maar het valt mij wel op dat als één core sterk gebruikt wordt dat de overige cores vaak mee gaan boosten terwijl de belasting er op laag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBaNBS616LwTOTiR2XHVX4IsV2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KQ43lQ9dghjAeq1TSuS8djyz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scanz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo mede tweakers,

Ik zit er aan te denken om deze maand een nieuw systeem te gaan bouwen met een 12400f.

Nou twijfel ik dus erg over welk moederbord nou goed is voor mij.

Ik zal niet gaan overklokken, en zal op het begin slechts 1 m2 ssd + een sata hdd draaien.
Gebruik het systeem puur voor gamen en eventueel wat browsen/administratief word/excel.

RGB hoeft er niet op te zitten.

Wel wil ik er zeker van zijn dat ik gewoon een kwalitatief goed bord heb, tegen een zo laag mogelijke prijs.

Gezien mijn wensen valt mijn ook momenteel op dit bord:
pricewatch: Gigabyte B660 GAMING X DDR4

Hebben jullie eventueel andere suggesties?

Ps: wat voor budget RAM gaat goed met alder lake? Dacht zelf aan het volgende setje:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• mrmrmr
  • Niet online
@Admiral Freebee

Interessante bevindingen!

500 MHz in idle is veel lager dan de 800 of 900 MHz bij vorige generaties (10th, 9th gen 2 of 4 core). Bij 16 cores is dat handig om het idle verbruik in te perken. Het is jammer dat alle cores harder gaan lopen als er 1 wordt belast, zou dat te omzeilen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

scanz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:08:
Hallo mede tweakers,

Ik zit er aan te denken om deze maand een nieuw systeem te gaan bouwen met een 12400f.

Ik zal niet gaan overklokken, en zal op het begin slechts 1 m2 ssd + een sata hdd draaien.
Gebruik het systeem puur voor gamen en eventueel wat browsen/administratief word/excel.

Wel wil ik er zeker van zijn dat ik gewoon een kwalitatief goed bord heb, tegen een zo laag mogelijke prijs.

Ps: wat voor budget RAM gaat goed met alder lake? Dacht zelf aan het volgende setje:

Ik zal dit voorgaan met het feit dat ik net een week geleden mijn Gigabyte moederbord heb kunnen weg gooien omdat ik in de BIOS secure boot aan wilde zetten en de BIOS brickte, maar als ik de reviews lees van de Z690 Gaming X klagen 2 van de 3 ook over een slechte BIOS: pricewatch: Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0).

Wat betreft geheugen ligt de sweetspot voor Alder Lake op 3600MHz, maar een set 3200MHz met iets strakkere timings zal ook prima voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 10-02-2022 08:01 ]

• Koldur
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:59:
[...]

Ik zal dit voorgaan met het feit dat ik net een week geleden mijn Gigabyte moederbord heb kunnen weg gooien omdat ik in de BIOS secure boot aan wilde zetten en de BIOS brickte, maar als ik de reviews lees van de Z690 Gaming X klagen 2 van de 3 ook over een slechte BIOS: pricewatch: Gigabyte Z690 GAMING X DDR4 (rev. 1.0).

Wat betreft geheugen ligt de sweetspot voor Alder Lake op 3600MHz, maar een set 3200MHz met iets strakkere timings zal ook prima voldoen.
Die BIOS problemen golden voor ieder merk. Alder Lake was iets gepushed waardoor alle borden met een pre-release BIOS de boot op zijn gegaan.

Koldur schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:08:
[...]

Die BIOS problemen golden voor ieder merk. Alder Lake was iets gepushed waardoor alle borden met een pre-release BIOS de boot op zijn gegaan.
De laatste review is van 26 januari tho...

• Koldur
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:11:
[...]

De laatste review is van 26 januari tho...
Dan is dat nog oudere voorraad geweest. Het is een algemeen bekend feit dat dit bij alle merken zo was.

• scanz
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 07:59:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Kun je misschien ook een B660 aanraden? Zal namelijk van de functionaliteit van een Z690 geen gebruik maken.

Ik zou zelf voor een MSI of een ASUS gaan, een bord dat binnen je budget past. ASUS TUF/Prime is vaak meer dan voldoende voor de gemiddelde sterveling.

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

scanz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:08:
Hallo mede tweakers,

Ik kan moeilijk advies geven over dat Gigabyte B660 bordje aangezien ik totaal geen ervaring heb ermee. Vergelijkbare B660 bordjes van Asus of MSI zijn toch wat duurder; of je moet naar de mATX varianten kijken.

Leuke B660 bordjes zijn, maar ook meteen wat duurderZeker voor een build met een 12400F loop je snel het risico dat de totale buildkost alsnog hoog uitkomt door het duurdere LGA 1700 platform momenteel..

• scanz
Skyline GT-R schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:31:
[...]

Ik kan moeilijk advies geven over dat Gigabyte B660 bordje aangezien ik totaal geen ervaring heb ermee. Vergelijkbare B660 bordjes van Asus of MSI zijn toch wat duurder; of je moet naar de mATX varianten kijken.

Leuke B660 bordjes zijn, maar ook meteen wat duurderZeker voor een build met een 12400F loop je snel het risico dat de totale buildkost alsnog hoog uitkomt door het duurdere LGA 1700 platform momenteel..
M.ATX zou voor mij nog niet eens zo'n probleem zijn.
Inderdaad gezien de vrij prijzige moederborden en de ook prijzige 'budget' opties nijg ik ook haast naar een 12100f, aangezien deze in benchmarks ook best redelijk presteert in games.

Zit met een budget van €500-€600 voor een systeem exclusief grafische kaart en kast. (2e hands 1060 3gb aangeschaft en een NZXT H510)

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

scanz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:55:
[...]

M.ATX zou voor mij nog niet eens zo'n probleem zijn.
Inderdaad gezien de vrij prijzige moederborden en de ook prijzige 'budget' opties nijg ik ook haast naar een 12100f, aangezien deze in benchmarks ook best redelijk presteert in games.

Zit met een budget van €500-€600 voor een systeem exclusief grafische kaart en kast. (2e hands 1060 3gb aangeschaft en een NZXT H510)
500-600EUR is een mooi budget, maar het kan wel heel nipt worden. Wat heb allemaal nodig? Ook SSD en PSU? Of enkel CPU, MB en RAM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS Prime B660-Plus D4€ 159,90€ 159,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCorsair CX650M€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 84,70€ 84,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,40

Zoiets, als je een SSD en PSU nodig hebt. Anders zou je of wat geld in je zak kunnen houden of bijv. een iets duurder moederbord nemen, maar weet niet of je dat heel veel gaat opleveren. PSU en SSD zijn geen hoogvliegers, maar prima. Komt op € 596,60 als je alles bij Megekko besteld, dus netjes binnen budget.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 10-02-2022 09:22 ]

• scanz
Skyline GT-R schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:12:
[...]

500-600EUR is een mooi budget, maar het kan wel heel nipt worden. Wat heb allemaal nodig? Ook SSD en PSU? Of enkel CPU, MB en RAM?
Ook SSD en PSU.
Het is niet heel breed allemaal maar het zou moeten kunnen.

• scanz
Anoniem: 289532 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:18:
1MoederbordenASUS Prime B660-Plus D4€ 159,90€ 159,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCorsair CX650M€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 84,70€ 84,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,40

Zoiets, als je een SSD en PSU nodig hebt. Anders zou je of wat geld in je zak kunnen houden of bijv. een iets duurder moederbord nemen, maar weet niet of je dat heel veel gaat opleveren. PSU en SSD zijn geen hoogvliegers, maar prima. Komt op € 596,60 als je alles bij Megekko besteld, dus netjes binnen budget.
Dit ziet er netjes uit. Word een aftermarket cooler nog aangeraden als ik voor de rest niks bijzonders ga doen met het systeem? Buiten geluidsoverlast om.

Het maakt de boel een stuk stiller en houdt het koeler. pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 is een betaalbare optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 10-02-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Bij deze een gelijkaardige config, net boven budget
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmDtMQEjCeoHWlAW5avz5DhGGu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zt9Z0F9rOEgmet4n6So6AXOK.png?f=fotoalbum_large
https://www.megekko.nl/wl/HEQ9WXAR

Ik heb gekozen voor een H670 bordje omdat dit net wat extra opties heeft, maar je ook perfect de B660 versie nemen. Daarnaast ook een goede voeding met een 80+ Gold rating :) En een leuke luchtkoeler om de boel mooi koel en stil te houden.

500W is wel beperkend wat betreft upgrade mogelijkheden voor de GPU en 3200MHz geheugen ipv 3600. Dat zijn de grootste verschillen, maar ook zeker een nette lijst. Dat moederbord lijkt mij ook de moeite waard voor mijn lijstje ipv de B660-versie, goeie vondst! Hij is ook maar 5 cent duurder zie ik nu. Zou dan niet weten waarom je die B660-versie zou nemen.

Voeding misschien dan eerder https://www.megekko.nl/pr...G12-GC-650-PSU-PC-voeding overwegen?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 10-02-2022 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Akkoord. Er zijn zeker mogelijkheden voor een 650W voeding met een 80+ Bronze rating. Maar voor de gegeven specs is 500W ruim voldoende. Als er later een RTX 3080 inkomt dan schiet die voeding inderdaad te kort.
De geheugensnelheden tussen DDR4-3200 of 3600 schelen niet zo veel in prestaties.

Ik probeerde vooral wat ruimte voor een CPU koeler te krijgen in het budget :)

Denk dat 3200 of 3600 inderdaad niet echt uit maakt nee. Voeding kan wel lastig worden als hij naar een 3060/3070 zou willen oid met 500W.

• scanz
Denk dat een 3080 nooit echt een optie zal zijn. Leuk gamen gaat het vooral om bij mij, daar horen voor mij niet perse high/ultra graphics bij. Ook blijft het gewoon bij 1080p en voornamelijk e-sports titels. Voor de rest vind ik het prima als ik alle AAA games zou kunnen spelen als ik wil, al zij het op low/medium settings.

Denk dat een 3060 uiteindelijk misschien het doel zal zijn. Zou je dan met 550 goed zitten?

3200/3600 RAM, als het verschil erg klein is zal ik liever iets minder betalen.

Met voedingen is 80+ bronze in principe al voldoende toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

scanz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:50:
Denk dat een 3080 nooit echt een optie zal zijn. Leuk gamen gaat het vooral om bij mij, daar horen voor mij niet perse high/ultra graphics bij. Ook blijft het gewoon bij 1080p en voornamelijk e-sports titels. Voor de rest vind ik het prima als ik alle AAA games zou kunnen spelen als ik wil, al zij het op low/medium settings.

Denk dat een 3060 uiteindelijk misschien het doel zal zijn. Zou je dan met 550 goed zitten?

3200/3600 RAM, als het verschil erg klein is zal ik liever iets minder betalen.

Met voedingen is 80+ bronze in principe al voldoende toch?
Voor een RTX 3060 is een een 550W ruim voldoende. Dat is een 170W kaart. Zelfs een RTX 3060 Ti is geen probleem. Dat is een 200W kaart. Stock, er zijn zeker AIB kaarten die meer doen. Maar voor een eenvoudige EVGA RTX 3060 (Ti) XC is een 550W meer dan goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:41
Sinds kort ook trotse eigenaar van een I7-12700K en wilde even mijn bevindingen delen.
Mijn doel was om zonder performance verlies minder watt\hitte te verstoken. Uiteindelijk heb ik met een negatieve offset van -100 een stabiele CPU. Die -100 komt volgens mij overheen met offset van -0,1 mv.

Na een 10 minuut Cinebench R23 verstookt de CPU max 154 watt in tegenoverstelling tot de 180w zonder undervolt out of the box. De CPU Package tempratuur is na 10 minuten getopt op 73 graden. Het gemiddelde ligt een paar graden lager. (Zelf in de gaten gehouden)

De fans van mijn Noctua cooler zijn gelimiteerd op max 850 rpm. (Vind variabele fanspeed enorm irritant) Dus betere koel prestaties zijn zeker mogelijk als ik de fans meer toeren laat draaien. Hier ben ik dus zeker wel van onder de indruk. Ook als je nagaat dat dit in een NR200 M-ATX behuizing zit.

Cinbench scores
Mutliscore: 22830 ish
Singlecore: 1950 ish

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFDFuRMIpCgi99qOKJlNpk3_KwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5EUugQa1UAZZxTIisVDvg7M.png?f=fotoalbum_large

• Admiral Freebee
  • Niet online
scanz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Dit ziet er netjes uit. Word een aftermarket cooler nog aangeraden als ik voor de rest niks bijzonders ga doen met het systeem? Buiten geluidsoverlast om.
Ik zou toch aanraden om een aparte koeler te voorzien. Deze processors mogen van het moederbord oneindig boosten zolang de processor binnen de thermische limieten blijft. Je hebt dus potentieel betere prestaties als hij niet gaat throttlen door te beperkte koeling.

Natuurlijk houdt niets je tegen om het eerst te proberen met de stock koeler. Een koeler vervangen is ook niet super veel werk.

• scanz
Admiral Freebee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik zou toch aanraden om een aparte koeler te voorzien. Deze processors mogen van het moederbord oneindig boosten zolang de processor binnen de thermische limieten blijft. Je hebt dus potentieel betere prestaties als hij niet gaat throttlen door te beperkte koeling.

Natuurlijk houdt niets je tegen om het eerst te proberen met de stock koeler. Een koeler vervangen is ook niet super veel werk.
Denk dat ik inderdaad voor deze route ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scanz
Skyline GT-R schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Voor een RTX 3060 is een een 550W ruim voldoende. Dat is een 170W kaart. Zelfs een RTX 3060 Ti is geen probleem. Dat is een 200W kaart. Stock, er zijn zeker AIB kaarten die meer doen. Maar voor een eenvoudige EVGA RTX 3060 (Ti) XC is een 550W meer dan goed.
Bedankt voor je hulp

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:11
CarJunkyXL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:05:
Sinds kort ook trotse eigenaar van een I7-12700K en wilde even mijn bevindingen delen.
Mijn doel was om zonder performance verlies minder watt\hitte te verstoken. Uiteindelijk heb ik met een negatieve offset van -100 een stabiele CPU. Die -100 komt volgens mij overheen met offset van -0,1 mv.
Ik denk eerder dat -100 overheen komt met -0.1V.
0.1mv ga je niet merken.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• mduijvendijk

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Over undervolting gesproken.Weet iemand toevallig ook of dit mogelijk is op een B660 moederbord? Ik zit zelf aan de ' ASUS ROG STRIX B660-I' te denken.

Sometimes human's are...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FaZe
Eindelijk eens tijd gehad om het setje te testen:
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 225,-€ 225,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi D4€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenAntec Fusion€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 49,95€ 49,95
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,25€ 26,25
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,90€ 67,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 60,91€ 60,91
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 2TB€ 232,34€ 232,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,35

De kast en SSD had ik al. Vorige pc had geen M2.
Ervaring
CPU + cooler.
Van een behoorlijk dure cooler viel me een beetje tegen dat ik extra moest betalen voor de bracket, maar het zij zo.
De instructies vond ik niet al te duidelijk. Ik begreep dat ik eerst de bracket aan moest sluiten en dan de CPU plaatsen. Dit ging dus niet (handeltje krijg je niet meer naar beneden). Dus alles weer losgemaakt en eerst de CPU.
Om de CPU vast te zetten was behoorlijk wat kracht nodig. Voelde niet goed aan, maar schijnt normaal te zijn.
Pasta aangebracht zoals in instructies. Fan boven de ribben gezet, paste net, stond dat dit beter was. Alleen hoe om de fan moest stond er weer niet in. Gelukkig in een keer goed (ben gewend dat je normaal logo ziet, hier dus andersom). Zelfde voor de case fan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd8usu7SiE8AZwIFKoOn7tRceno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDmHrVjrs5EUYSVLUFPXPwaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0d6XUxD1b_MUbcXh5ZW-CdCBtCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9BFT18i9w4tv6yLDEUGry7o.jpg?f=fotoalbum_large

Voeding
De 12V kabel was iets te kort om hem volledig langs de rand te laten lopen, maar ging wel.
Ik kon niet duidelijk ergens vinden of 8 van de 12 pins wel genoeg was, maar blijkbaar wel. De 2e 4 pins had een iets andere vorm qua pin aansluitingen waardoor ik bang was dat het weer iets nieuws was, maar het past wel gewoon en doet zijn werk.
De rest was rechtoe rechtaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb5XPp8j086wS-lb36ExPDSgfXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOFRw692YSjMsN2y25aYRSSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat
Doel stil is gelukt :) Ik hoor helemaal niks. Alleen bij full load en standaard instellingen wel wat uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y7cbV2jC6Hz-Ox6A_zgulwPFZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyDVdfcg740nMTlBCkKl6ms7.jpg?f=fotoalbum_large

Onder full load:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQF_-0uDMabUI1-jjYyFxrCCQzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MylxWPn3AwkoP52DIvQ1zzXj.png?f=fotoalbum_large

Meteen Windows 11 erop gezet. Windows 10 herkende niet veel uit zichzelf. Bij Windows 11 was ook nog e.e.a. nodig.

Nu de scores en stroomverbruik. Verbruik gemeten met een voltcraft 3000.

Uit: 0,3W
Idle
CPU: 25,2W, 32 graden
CPU fan: 520rpm
Chasis fan: 747rpm

Load standard
CPU: 109W, 52 graden
Cinebench R23 score: 10.890
CPU fan: 1045rpm
Chasis fan: 1196rpm

Load extrme, (met Levels max)
CPU: 136W, 62 graden
Cinebench R23 score: 12.638
CPU fan: 1155rpm
Chasis fan: 1365rpm

@wjvdweg @Koldur
Tja en de S/PDIF waar ik het voor kocht was niet nodig (geluid op soundbar met TV uit). Het werkt prima, daar niet van.
Met een HDMI naar de TV merk ik dat de audio een beetje out of sync is. Blijkbaar kan de HDMI ook naar de soundbar en gaat het signaal via earc naar TV, dan gaat het geluid goed. Ook met TV uit blijft het geluid werken.
Enige nadeel, met HDMI via de soundbar werkt de 'Samsung orchestra' niet en kan dus alleen geluid via de soundbar. Maarja, beter dat dan out of sync geluid.

Al met al, het systeem werkt goed waar het voor bedoeld is, stille HTPC :)
Mocht iemand nog vragen of opmerkingen hebben hoor ik het wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:56
FaZe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:59:
CPU + cooler.
Van een behoorlijk dure cooler viel me een beetje tegen dat ik extra moest betalen voor de bracket, maar het zij zo.
Dat hangt er volledig van af hoeveel geduld je hebt. ;) Je kon gratis bij Noctua een bracket aanvragen maar dan moet je kunnen wachten tot je hem ontvangen hebt.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
https://wccftech.com/inte...ds-es-12900k-performance/

Volgend jaar betekent van i5-12600K naar i7-13700K dus van 6+4 naar 8+8 cores!

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:05
Ik was voor de asrock b660m pro rs, 12400f met goed bevallende standaard koeler, viper 32gb 3200mhz cl16 en 1tb Samsung 980 m2 nvme 555 euro kwijt. Bevalt uitstekend en is snel en stabiel.

850w corsair had ik al en heb via mp een rx6600 toegevoegd voor 400 euro (vergelijkbaar met gtx 1080/rtx 2070).

Dus met voeding dik 1000 euro voor een snel 1080p systeem, lijkt me niet verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaZe
bibi2205 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Dat hangt er volledig van af hoeveel geduld je hebt. ;) Je kon gratis bij Noctua een bracket aanvragen maar dan moet je kunnen wachten tot je hem ontvangen hebt.
Ja weet ik :) Geduld heb ik wel voordat ik iets bestel, vanaf december wist ik al ongeveer wat ik wilde, dat is geen probleem. Toen ik het bestelde gaven ze aan dat de gratis bracket een levertijd van 20 dagen had. Nu 2 weken volgens mij. En 2 of 3 weken naar mooie dozen in huis kijken heeft niks met geduld te maken maar is gewoonweg pure marteling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:56
FaZe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:33:
[...]
En 2 of 3 weken naar mooie dozen in huis kijken heeft niks met geduld te maken maar is gewoonweg pure marteling :)
Snap ik.. ;) Maar zoals je het eerder schreef leek het alsof je geen andere keuze had dan te betalen, vandaar de reactie. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
meljor schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:15:
Ik was voor de asrock b660m pro rs, 12400f met goed bevallende standaard koeler, viper 32gb 3200mhz cl16 en 1tb Samsung 980 m2 nvme 555 euro kwijt. Bevalt uitstekend en is snel en stabiel.

850w corsair had ik al en heb via mp een rx6600 toegevoegd voor 400 euro (vergelijkbaar met gtx 1080/rtx 2070).

Dus met voeding dik 1000 euro voor een snel 1080p systeem, lijkt me niet verkeerd.
Waarom via MP? Die zijn maar 450 euro meer, of was het ook een nieuwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:24
Hallo iedereen,

ik heb nu eindelijk mijn alderlake systeempje gebouwd. Een i7 12700K met een Noctua NH-D15 luchtkoeler.
Ik ben nu voor het eerst gaan kijken om te overclocken. Ik heb het voor elkaar gekregen om in iedergeval max 5Ghz all P-Core en 4Ghz all E-core. In Cinebench R23 haal ik net de 95C met 1 run. Dat is dus 290 Watt op een 250 watt koeler O-). Een langdurige stresstest moet ik nog doen, maar ik vraag me af hoe echt relevant dat is met real life applicaties.

Ik zelf vind 5ghz all core namelijk prima omdat ik in de praktijk bij lightroom pieken krijg van 75-80C bij een import + DNG conversie die een half uur tot 45 min duurt. Ik wil nog wel proberen om de voltage omlaag te brengen om nog meer temperatuurs winst te krijgen. Ik wil ook mn single t/m quad P-core frequenties nog verder omhoog krikken. Ik heb alleen nog even moeite om te begrijpen hoe mijn gigabyte instellingen exact werken.

Uit nieuwsgierigheid vroeg ik me af welke snelheden jullie draaien met welke instellingen en wat jullie acceptabele temperaturen vinden.

EDIT: Ik zie nog geen Alderlake overclocking in de "Overclocking & Tweaking" Sub-forum. Dus uit gemak O-) ik voer dit gesprek even hier.

[ Voor 13% gewijzigd door KoningSlakkie op 14-02-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:05
JDx schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:05:
[...]

Waarom via MP? Die zijn maar 450 euro meer, of was het ook een nieuwe?
Waar dan, zag ze niet onder de 520? En kaart is paar maandjes oud maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
meljor schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Waar dan, zag ze niet onder de 520? En kaart is paar maandjes oud maar werkt prima.
https://www.gputracker.eu...gpu.video-memory.gb_min=8

Vanmorgen was er nog eentje van 456, maar goed, 400 is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mduijvendijk

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Vanochtend mijn nieuwe systeem geinstalleerd.
Mijn oude systeem was nog een Haswel 4760 16GB uit 2013.

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi€ 201,02€ 201,02
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P MAX€ 369,-€ 369,-
2Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BB-16€ 132,50€ 265,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (met heatsink)€ 175,-€ 175,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.309,02

Ook meteen Windows 11 er op gezet, maar de muscle memory van Windows 10 zit er bij mij nog behoorlijk ingebakken |:( .
Zo klik ik nog steeds met de rechtermuis op de taakbalk als ik taakbeheer wil starten.

Geheugen een kleine overclock gegeven naar 5600 MHz.

Tot nu toe draait alles prima, maar de eerste keer start openen zorgt voor een kleine vertraging.
Mijn vermoeden is dat dit een Windows 11 probleem is.

Het systeem is verder muisstil.
De komende dagen ga ik wat zware toepassingen (lees games :9~ ) draaien om het systeem goed aan de tand te voelen.

Sometimes human's are...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:15:
Bij deze een gelijkaardige config, net boven budget
[Afbeelding]
https://www.megekko.nl/wl/HEQ9WXAR

Ik heb gekozen voor een H670 bordje omdat dit net wat extra opties heeft, maar je ook perfect de B660 versie nemen. Daarnaast ook een goede voeding met een 80+ Gold rating :) En een leuke luchtkoeler om de boel mooi koel en stil te houden.
Je kunt beter standaard JEDEC DDR4-3200 (PC4-25600) geheugen op 1.2V kiezen.

Overklok (XMP) 3200 MT/s geheugen bestond al voordat de JEDEC DDR4-3200 standaard op de markt kwam en dat oude geheugen is overklokt met een hogere spanning (1,35V of hoger), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:42
meljor schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:15:

Heb een soortgelijk systeem, maar dan met een RTX 3060. Op V&A gekocht voor 600 euro, nieuw en ongeopend. Voeding bij bol.com voor 46 euro met een 50 cadeaubon. Aanvankelijk had ik de pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4 maar daar zat een maand levertijd op, dus omgeruild voor de Asrock. Bij mekaar rond 1200 euro.

1MoederbordenASRock B660M Pro RS€ 129,90€ 129,90
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 3060 XC GAMING€ 948,65€ 948,65
1BehuizingenDeepCool Matrexx 55 Mesh€ 41,90€ 41,90
2VentilatorenArctic F14 Silent Zwart, 140mm€ 6,68€ 13,36
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/16€ 69,90€ 69,90
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesKingston KC2500 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.572,61

Videokaart, moederbord en voeding zijn binnen. De rest komt als het goed is maandag. Wel jammer want alles was van de week op voorraad, alleen het moederbord is los verstuurd met DHL en was gisteren binnen en de rest wordt met PostNL verstuurd en komt maandag binnen.

Die Asrock was iets duurder, dus vrijdag kreeg ik een factuur voor het verschilbedrag. Betaald en gevraagd of het vandaag verstuurd kon worden. "Ja" was het antwoord, maar alleen het nieuwe moederbord is dus binnen. Wou de boel dit weekend in mekaar zetten, maar wordt dus volgend weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of maandagavond *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:42
Kan ook, maar ik ben laat thuis van werk en moe. Dan ga ik geen PC in elkaar zetten.

Na 10 jaar wachten kan dat weekje er ook wel bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

mrmrmr schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:38:
[...]

Je kunt beter standaard JEDEC DDR4-3200 (PC4-25600) geheugen op 1.2V kiezen.

Overklok (XMP) 3200 MT/s geheugen bestond al voordat de JEDEC DDR4-3200 standaard op de markt kwam en dat oude geheugen is overklokt met een hogere spanning (1,35V of hoger), etc.
De timings van dat JEDEC DDR4-3200 is dan wel C20, 22 of 24, niet top dus. Je krijgt dus vele strakkere timings met dat geheugen. Daarnaast is JEDEC DDR4-3200 helemaal niet eenvoudig te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:34:
De timings van dat JEDEC DDR4-3200 is dan wel C20, 22 of 24, niet top dus. Je krijgt dus vele strakkere timings met dat geheugen. Daarnaast is JEDEC DDR4-3200 helemaal niet eenvoudig te vinden.
Ja, je hebt gelijk dat de timings beter zijn voor BL2K8G32C16U4B. Ik zie 16-18-18 voor 3200 MT/s XMP.

Dit geheugen gaat tot 2666 MT/s voor JEDEC DDR4 20-19-19.

De informatievoorziening van fabrikanten is over het algemeen niet best. Ze zouden een volledige JEDEC en XMP tabel moeten geven.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

De Intel Extreme Tuning utility heb ik gebruikt om mijn processor van een lichte overklok te voorzien. Echter moest HyperV uitstaan, anders wil dat stuk software zijn werk niet doen. Blijft de overklok actief als ik de utility verwijder en HyperV weer aanzet? Of moet ik de instellingen overnemen en de boel in de bios invullen, voor zover mogelijk?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mduijvendijk

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

M2M schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:05:
De Intel Extreme Tuning utility heb ik gebruikt om mijn processor van een lichte overklok te voorzien. Echter moest HyperV uitstaan, anders wil dat stuk software zijn werk niet doen. Blijft de overklok actief als ik de utility verwijder en HyperV weer aanzet? Of moet ik de instellingen overnemen en de boel in de bios invullen, voor zover mogelijk?
Ik zou dit niet weten, maar als je eenvoudig de instellingen kan overnemen naar de bios, dan zou ik dat sowieso doen.

Sometimes human's are...

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:24
Voorheen op mijn XPS 13 moest ik XTU starten om mijn undervolt instellingen toe te passen. Maar dat is een laptop met een locked bios. Maar XTU moest in iedergeval wel op de achtergrond draaien wil het werken. Ik denk dat XTU ook niet je bios instellingen kan veranderen dus ik zou gewoon die instellingen in je BIOS aanpassen.

• kneusteun
  • Nu online
Ik heb altijd een OC vanaf de Bios gedaan.
Lijkt me het meest logisch, nu heb je een soort middle man ertussen zitten voor niets lijkt me.

Kijken wat mensen gemiddeld safe halen en daar beginnen, alleen heb ik bij de 12700K nog geen reden gehad om een overclock te gaan doen (behalve misschien voor de fun).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou eerder voor een undervolt gaan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mduijvendijk

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Zelf heb ik een 12600k + B660.
Tot nu toe heb ik de CPU met gamen nog niet boven de 55 graden gekregen.
Dus in mijn geval zie ik nog geen reden voor een undervolt.

Sometimes human's are...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dihylopas
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik kon niet wachten op de AMD 5800X3D release, had net een 3080 Ti via Marktplaats gekocht, 240Hz 1440p monitor aangeschaft en besloot m'n desktop te gaan upgraden. Zo kwam ik op de 12700K uit.
Hier een halve mind dump van mijn ervaring bij het installeren/configureren van de build, excuus als het afdwaalt. Ik ben het systeem gaan bouwen met als basis de 12700K:

1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 349,-€ 349,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Zwart€ 172,14€ 172,14
1ProcessorkoelingArctic Liquid Freezer II 360€ 96,-€ 96,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C14D-32GVKA€ 340,-€ 340,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 1000W€ 195,05€ 195,05
1Solid state drivesSeagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB€ 335,25€ 335,25
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 2012,44

M'n vorige PC had een ASRock B450M Pro4 met AMD 2600 overclocked naar 4GHz all core. Dat is nu een Proxmox bak in de stal.

Koeling
De CPU werd erg heet (constant 100°C met Prime95) in het begin. Toen ben ik gaan experimenteren met de CPU koeler mount/bracket en de kracht van de CPU van op de koeler, totdat de temperatuur beheersbaar was. Known issue zoals hier beschreven.
Ik heb 2 koelpasta's vergeleken. Arctic 4 en Gelid Extreme. Ten gunste van Gelid, scheelt 5 á 10 graden tijdens Prime95.
Stabiliteit is getest door Prime95 en tegelijkertijd Kombustion te draaien, dit om de hitte in de kast ook mee te nemen van beide componenten onder load.
Ik had eerst de be quiet 801 case, maar die heeft boven in een dichte behuizing dus kon m'n AIO-koeler z'n hitte niet kwijt; trok het niet bij de duurtesten, dus de nieuwe 802 aangeschaft. Nu heb ik er een 575Watt elektrische verwarming bij (piekbelasting CPU: 225, GPU: 350).
Windows 10, energy plan op balanced, dus staat C-state throttling toe. Ik merk geen verschil in benchmarks tussen ultimate, high performance of balanced. Wel in verbruik, vandaar dat ik balanced gebruik. Maakt nul verschil in realistische performance. E-cores clocken echter niet helemaal terug in Windows 10, ik weet niet of dit in W11 wel correct gebeurt.

CPU
M'n CPU is geclocked op p-cores: 53,53,52,52,51,51,50,50, e-cores: 38, ring: 42. Voltages: CPU Core Adaptive mode (sign +) 1.325, System Agent Offset Mode 0.175.
2 Starred cores in de Intel XTU tool geïdentificeerd en handmatig in bios als max multiplier (53) cores aangewezen.

Memory
Ik ben met dit systeem voor 't eerst met geheugen overclocking aan de haal gegaan door deze guide te volgen met een Asus forum post als naslagwerk.
Geheugen OC eerst via Intel XTU in software geprobeerd, daarna in bios, primaire timings hebben geen rek dus vooral met de secundaire timings gepield.
PC is stil, bij 't draaien van Aida64 Cache & Memory benchmark hoor ik lichte coil whine van m'n CPU, mobo of mem. Dit is mogelijk op te lossen met iets als Acoustic Noise Mitigation wat hier genoemd wordt. Dit heb ik niet gedaan want het is niet storend en hoor 't alleen tijdens een benchmark.

Storage
Ik zag geen optie in de BIOS om de PCIe 4.0 M.2 SSD direct met de CPU bus te laten praten ipv via het chipset. Hopelijk gebeurt dit automatisch.
Het gebruik van BitLocker op m'n drives heeft ~30% performance impact, zoals ik Userbenchmark interpreteer.

GPU
Als ik een custom fan curve voor m'n GPU configureer in Afterburner crasht en restart de Nvidia driver (en dus de games) sporadisch onder load.
M'n vorige voeding heb ik vervangen, was qua watt voldoende maar had een te gevoelige overspanningsbeveiliging van Seasonic en greep in wanneer ik m'n GPU-power op 114% zette in Afterburner, is een bekend issue.
Achteraf gezien was de PSU vervangen waarschijnlijk overbodig omdat Warzone en Cyberpunk 2077 crashen als ik de TDP limit hoger dan 100% zet in Afterburner als ik de volgende undervolt toepas:
De GPU is undervolted op 925mV bij 1965MHz, power limit 100, temp 85, +1000MHz memory clock.
De performance tussen 100% en 114% power maakt in praktijk weinig verschil, maar wel iets. Stabiliteit is ook wat waard :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pWMwJN8K_S_R1TLoClWBoTqwY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8AOzWLZU1B2n3FlYfbUO2KS9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZEujc0TT9YeDfosMNOvTlu7Qko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IdzOv5YLq5QHkC6KenLE6CxS.png?f=fotoalbum_large

[ Decisions made in real time are never perfect. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 20:36
Mooi systeem hoor. Weinig toeters en bellen in de kast, ik hou er van. Toch lijkt er wel een behoorlijk potentieel prestatieverschil te zitten tussen windows 10 en 11 als ik dat zo bekijk, in ieder geval met cinebench. Je haalt echt veel hogere kloksnelheden en ~10% meer verbruik echt mooie tempraturen. Toch is het prestatieverschil ~2%. Ik draai met luchtkoeling nu een undervolt, als ik dat niet doe haal ik slechtere scores omdat de koeler de hoeveelheid hitte niet aan kan :X Heb het idee dat de CPU veel meer aankan, over een tijde maar eens een custom water loop aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLEq-wNGmcZe8olfCL6TSbpNQCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giKE1OUKGZ3YmIU3aHSIXH0A.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste