Beste Tweakers,
Ik kon niet wachten op de AMD 5800X3D release, had net een 3080 Ti via Marktplaats gekocht, 240Hz 1440p monitor aangeschaft en besloot m'n desktop te gaan upgraden. Zo kwam ik op de 12700K uit.
Hier een halve mind dump van mijn ervaring bij het installeren/configureren van de build, excuus als het afdwaalt. Ik ben het systeem gaan bouwen met als basis de 12700K:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-12700K Boxed | € 429,- | € 429,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 | € 349,- | € 349,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 802 Zwart | € 172,14 | € 172,14 |
1 | Processorkoeling | Arctic Liquid Freezer II 360 | € 96,- | € 96,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C14D-32GVKA | € 340,- | € 340,- |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 1000W | € 195,05 | € 195,05 |
1 | Solid state drives | Seagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB | € 335,25 | € 335,25 |
1 | Solid state drives | Corsair Force MP510 960GB | € 0,- | € 0,- |
3 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 3TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 2012,44 |
M'n vorige PC had een ASRock B450M Pro4 met AMD 2600 overclocked naar 4GHz all core. Dat is nu een Proxmox bak in de stal.
Koeling
De CPU werd erg heet (constant 100°C met Prime95) in het begin. Toen ben ik gaan experimenteren met de CPU koeler mount/bracket en de kracht van de CPU van op de koeler, totdat de temperatuur beheersbaar was. Known issue zoals
hier beschreven.
Ik heb 2 koelpasta's vergeleken. Arctic 4 en Gelid Extreme. Ten gunste van Gelid, scheelt 5 á 10 graden tijdens Prime95.
Stabiliteit is getest door Prime95 en tegelijkertijd Kombustion te draaien, dit om de hitte in de kast ook mee te nemen van beide componenten onder load.
Ik had eerst de be quiet 801 case, maar die heeft boven in een dichte behuizing dus kon m'n AIO-koeler z'n hitte niet kwijt; trok het niet bij de duurtesten, dus de nieuwe 802 aangeschaft. Nu heb ik er een 575Watt elektrische verwarming bij (piekbelasting CPU: 225, GPU: 350).
Windows 10, energy plan op balanced, dus staat C-state throttling toe. Ik merk geen verschil in benchmarks tussen ultimate, high performance of balanced. Wel in verbruik, vandaar dat ik balanced gebruik. Maakt nul verschil in realistische performance. E-cores clocken echter niet helemaal terug in Windows 10, ik weet niet of dit in W11 wel correct gebeurt.
CPU
M'n CPU is geclocked op p-cores: 53,53,52,52,51,51,50,50, e-cores: 38, ring: 42. Voltages: CPU Core Adaptive mode (sign +) 1.325, System Agent Offset Mode 0.175.
2 Starred cores in de Intel XTU tool geïdentificeerd en handmatig in bios als max multiplier (53) cores aangewezen.
Memory
Ik ben met dit systeem voor 't eerst met geheugen overclocking aan de haal gegaan door
deze guide te volgen met een
Asus forum post als naslagwerk.
Geheugen OC eerst via Intel XTU in software geprobeerd, daarna in bios, primaire timings hebben geen rek dus vooral met de secundaire timings gepield.
PC is stil, bij 't draaien van Aida64 Cache & Memory benchmark hoor ik lichte coil whine van m'n CPU, mobo of mem. Dit is mogelijk op te lossen met iets als Acoustic Noise Mitigation wat
hier genoemd wordt. Dit heb ik niet gedaan want het is niet storend en hoor 't alleen tijdens een benchmark.
Storage
Ik zag geen optie in de BIOS om de PCIe 4.0 M.2 SSD direct met de CPU bus te laten praten ipv via het chipset. Hopelijk gebeurt dit automatisch.
Het gebruik van BitLocker op m'n drives heeft ~30% performance impact, zoals ik Userbenchmark interpreteer.
GPU
Als ik een custom fan curve voor m'n GPU configureer in Afterburner crasht en restart de Nvidia driver (en dus de games) sporadisch onder load.
M'n vorige voeding heb ik vervangen, was qua watt voldoende maar had een te gevoelige overspanningsbeveiliging van Seasonic en greep in wanneer ik m'n GPU-power op 114% zette in Afterburner, is een bekend issue.
Achteraf gezien was de PSU vervangen waarschijnlijk overbodig omdat Warzone en Cyberpunk 2077 crashen als ik de TDP limit hoger dan 100% zet in Afterburner als ik de volgende undervolt toepas:
De GPU is undervolted op 925mV bij 1965MHz, power limit 100, temp 85, +1000MHz memory clock.
De performance tussen 100% en 114% power maakt in praktijk weinig verschil, maar wel iets. Stabiliteit is ook wat waard

.
[ Decisions made in real time are never perfect. ]