Dat terugschroeven van de frequentie heeft er denk ik mee te maken dat TVB op enabled/auto staat? Ik meen dat het ooit de bedoeling was dat je op 1 of 2 P-cores 51x zou halen, en niet op alle 6 tegelijk, maar dat dit op de oude biosen meestal op all-core of enhanced boost o.i.d.stond, zelfde met de E-cores. Dan is het dus min of meer logisch dat het bij een all-core load een beetje inzakt met de nieuwe zogenaamd veilige settings. Ik kan vanavond wel eens kijken wat mijn thuispc doet, dat is een vergelijkbaar ding, nl. een asrock z790 steel legend wifi met een i5-13600k en ook recente bios met die 0x125 microcode update. De benamingen van bios items zijn iets anders dan bij asus, maar in grote lijnen komt het natuurlijk wel overeen. Het standaard profiel heb ik niet eens geprobeerd tot nu toe

ik zet hem gewoon op performance profiel met 53/40x en een lichte undervolt, dan blijift het voltage, gebruik en de temp mij zat binnen mijn eigen perken

maar dat zal intel wel niet veilig genoeg vinden...
Als je nou echt bevreesd bent dat je wat stuk maakt i.v.m. het recente nieuws, zou ik het lekker op de aanbevolen stand laten staan, de licht verminderde cinebench score even voor lief nemen en de augustus update op die manier even afwachten. Ik heb zelf zoiets van: ik zie het wel, de CPU pakt nog geen 160w bij 83C(luchgekoeld) met mijn settings dus het zal wel los lopen.
Edit: zojuist thuis even het profiel 'bios defaults' geprobeerd, en dat geeft een vergelijkbaar beeld met betrekking tot de multi's. Die kakken tijdens cinebench dan in naar 48x/38x met een score van 22800 en wat hogere temps dan mijn eigen settings

... wat ze doen ben ik nog niet precies achter, maar ik ben het met je eens dat het vreemd lijkt dat het langzamer gaat maar toch warmer wordt. Ik ga gewoon weer terug naar mijn getweakte stand, die heeft het bijna 2 jaar prima gedaan en geeft een cb23 score boven de 25k met 1,151V core tijdens de run. Op default zag ik 1,212V staan, wat natuurlijk de licht verhoogde temps zou kunnen verklaren.
[
Voor 19% gewijzigd door
Dark op 31-07-2024 18:43
]