Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
In navolging op het vorige LGA-1700 socket Alder Lake topic
Intel Alder Lake Ervaringen en Discussie topic

Deze maand is het zo ver, Arrow Lake, LGA-1851 komt uit, ook bekend als de Ultra Core 200 serie.

De timeline van deze maand

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VFR9c37.png

Theoretisch zijn de processors de opvolgers van de volgende kaarten

14600K -> 245K (+- 350 euro)
14700K -> 265K (+- 500 euro)
14900K -> 285K (+- 700 euro)

Ondanks dat er geen hyperthreading meer is, zijn ze (uiteraard) "sneller" dan hun voorgangers.

Edit: uit de laatste tests blijkt dat multicore door het missen van threads de 285K langzamer is dan zijn voorganger, single core wel sneller.

Een van de dikste moederborden voor deze processors

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R2TzQ9m.png

Laatste nieuws komt van
https://videocardz.com/ne...h-reviews-two-weeks-later

Zoals altijd, correct me if i'm wrong, ben niet zo goed in het maken van OP's.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 07-10-2024 10:32 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Heb zelf interesse in de 265K als opvolger van de 12600K, alleen maak ik me wel wat zorgen over de warmte ontwikkeling, aangezien deze sneller is dan de lastig te koelen i9-14900K.

Zou het gewoon willen doen met een Dark Rock Pro 5 bijvoorbeeld (nu een Dark Rock Pro 4 in bezit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:12

Skyline GT-R

RB26DETT

Ondertussen zijn er verschillende bordjes uit de Asus line-up gelekt: https://videocardz.com/ne...trix-tuf-and-prime-models

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

JDx schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:17:
Heb zelf interesse in de 265K als opvolger van de 12600K, alleen maak ik me wel wat zorgen over de warmte ontwikkeling, aangezien deze sneller is dan de lastig te koelen i9-14900K.

Zou het gewoon willen doen met een Dark Rock Pro 5 bijvoorbeeld (nu een Dark Rock Pro 4 in bezit).
Dat lijkt me niet zo'n issue. Een van de (verwachte) verbeterpunten is ook hun efficientie; dus het verbruik zou lager moeten liggen dat Raptor Lake Refresh. Deze CPU's worden ook niet door intel zelf gebakken maar bij TSMC en ook dat zou moeten helpen daarbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 19:22
Ik gebruik zelf een 14700K met een undervolt van 80 mV gecombineerd met een Thermalright Phantom Spirit 120 EVO en de temperatuur blijft binnen de perken met rond de 80 graden bij zware belasting en bij gaming rond de 50-60 graden.

Een 265K zal naar verwachting standaard minder verbruiken dan een 14700K, helemaal na een undervolt. Silicon lottery is overigens ook vaak een factor. De best gelukte bins hebben minder spanning nodig dan de mindere bins en blijven dus koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Dat zou mooi zijn, prestaties van een 14900K en lager verbruik en lagere temps dan de 14700K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Supreme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb nu een 13e generatie ( Intel Core i9-13900KS Boxed ), en zin om te upgraden naar 285K!
Heb last van random freezes en gekke software crashes.. hopelijk met een nieuwe mobo and processor en fresh install opgelost.

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
_Supreme schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:06:
Ik heb nu een 13e generatie ( Intel Core i9-13900KS Boxed ), en zin om te upgraden naar 285K!
Heb last van random freezes en gekke software crashes.. hopelijk met een nieuwe mobo and processor en fresh install opgelost.
Haha ik kijk ook al uit naar een volle clean install op het nieuwe systeem, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

_Supreme schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:06:
Klinkt alsof jij last hebt van de hele Raptor Lake issues.. Het is ondertussen wel voldoende in het Tech nieuws naar boven gekomen dat je het niet kon missen.
Toch maar eens een RMA overwegen voor je 13900KS. Ik heb er zelf ook eentje gehad maar die problemen heb ik nooit ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:00

kujinshi

seven heroes

Robert Hallock zit tegenwoordig bij Intel? Ik ken hem goed van de AMD tijd (begin Ryzen).

Release Intel komt dichtbij nu. Worden interessante tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Skyline GT-R schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Klinkt alsof jij last hebt van de hele Raptor Lake issues.. Het is ondertussen wel voldoende in het Tech nieuws naar boven gekomen dat je het niet kon missen.
Toch maar eens een RMA overwegen voor je 13900KS. Ik heb er zelf ook eentje gehad maar die problemen heb ik nooit ervaren.
Dit zou opgelost moeten zijn
https://videocardz.com/ne...een-fixed-no-more-updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
kujinshi schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:15:
Robert Hallock zit tegenwoordig bij Intel? Ik ken hem goed van de AMD tijd (begin Ryzen).

Release Intel komt dichtbij nu. Worden interessante tijden.
Zeker morgen eerste item op de agenda, reviews komen gauw (2 weken, maar zal vast wel al wat lekken).

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 06-10-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 13:52
Dat betekent dus dat de bugs opgelost zijn, niet dat de schade die ze hebben aangericht er nu opeens niet meer is. Als je cpu schade heeft opgelopen, dan doet die update er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:48
Voordat je je cpu dood verklaard eerst even testen met geheugen op standaard frequentie. Ik ben zelf heel veel intel problemen tegengekomen die door geheugen komen. Te lage voltages or gewoon niet stabiel op XMP.
Als je op stock geheugen nog niet stabiel ben dan zou ik zeker de cpu inruilen maar wel eerst informeren of ze überhaupt een vervangende cpu hebben want dat schijnt nogal een probleem te zijn door de grote hoeveelheden RMA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
White Feather schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:33:
[...]
Dat betekent dus dat de bugs opgelost zijn, niet dat de schade die ze hebben aangericht er nu opeens niet meer is. Als je cpu schade heeft opgelopen, dan doet die update er niets aan.
Geen idee hoe dat zit, in dit topic slaan we de 13 en 14th gen lekker over en gaan we voor een 15th gen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Niet online
computerjunky schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:06:
Voordat je je cpu dood verklaard eerst even testen met geheugen op standaard frequentie. Ik ben zelf heel veel intel problemen tegengekomen die door geheugen komen. Te lage voltages or gewoon niet stabiel op XMP.
Als je op stock geheugen nog niet stabiel ben dan zou ik zeker de cpu inruilen maar wel eerst informeren of ze überhaupt een vervangende cpu hebben want dat schijnt nogal een probleem te zijn door de grote hoeveelheden RMA aanvragen.
Mijn geheugen heeft nooit kunnen draaien zelfs op stock snelheid, want ik heb 128GB DDR5. dus heb het dik moeten verlagen naar 4200mhz ofzo. XMP aanzetten zorgt voor niet meer kunnen booten.

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:09
_Supreme schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Mijn geheugen heeft nooit kunnen draaien zelfs op stock snelheid, want ik heb 128GB DDR5. dus heb het dik moeten verlagen naar 4200mhz ofzo. XMP aanzetten zorgt voor niet meer kunnen booten.
Dat komt ook omdat er meerdere 'stock' snelheden zijn, die van het geheugen (als in, waar zijn de latjes op gebinned), dan heb je nog het moederbord dat bepaalde snelheden al dan niet aankan, en ook de cpu heeft 'regels' voor welke snelheden je als 'stock' mag zien.

Zo zie je bij Intel dat dat bij 1DPC bijvoorbeeld DDR5-5600MT/s is bij 13/14th gen, maar bij 2DPC zit het op 3600MT's tot 4400MT/s afhankelijk van de dimms, bij UDIMM (zoals je op de desktop ziet) is het bijvoorbeeld 4000MT/s bij 2DPC met single rank dimms, en 3600MT's bij dual rank dimms.

jouw 4200MT/s is dus dan nog steeds een geheugen overklok in jouw scenerario, ook al lijkt het een erg lage snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Ben ook benieuwd wat voor geheugen optimaal gaat zijn voor Arrow Lake en de Z890, boven de 6400MT/s wordt het al snel heel prijzig.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 07-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik vermoed prijs / prestatie ergens rond de 6000-6400MT/s, hoger zal zeker kunnen, maar vaak gaat de prijs dan zo snel omhoog dat het voor veel workloads niet meer opweegt tegen wat je krijgt aan prestaties (als je al wat krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Naja, zo duur zijn 7200MT/s kitjes vandaag ook niet meer. De vraag is meer; hoe zit het met de memory scaling op Arrow Lake :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Supreme
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

Dat komt ook omdat er meerdere 'stock' snelheden zijn, die van het geheugen (als in, waar zijn de latjes op gebinned), dan heb je nog het moederbord dat bepaalde snelheden al dan niet aankan, en ook de cpu heeft 'regels' voor welke snelheden je als 'stock' mag zien.

Zo zie je bij Intel dat dat bij 1DPC bijvoorbeeld DDR5-5600MT/s is bij 13/14th gen, maar bij 2DPC zit het op 3600MT's tot 4400MT/s afhankelijk van de dimms, bij UDIMM (zoals je op de desktop ziet) is het bijvoorbeeld 4000MT/s bij 2DPC met single rank dimms, en 3600MT's bij dual rank dimms.

jouw 4200MT/s is dus dan nog steeds een geheugen overklok in jouw scenerario, ook al lijkt het een erg lage snelheid.
Okay interessant,
als ik naar de nieuwe Intel CPU's ga kijken, wat raadt je aan als ik veel RAM nodig heb voor After Effects previews?
misschien kijken welke 128GB support heeft vanuit mobo manufacturer...
heb 2x 64GB deze bad boys:
G.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G32GX2-TZ5RS

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
_Supreme schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Okay interessant,
als ik naar de nieuwe Intel CPU's ga kijken, wat raadt je aan als ik veel RAM nodig heb voor After Effects previews?
misschien kijken welke 128GB support heeft vanuit mobo manufacturer...
heb 2x 64GB deze bad boys:
G.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G32GX2-TZ5RS
In dat soort gevallen zou ik inderdaad kijken naar een moederbord dat deze dimms op de QVL heeft staan. In de basis zou dit op een 13/14th gen cpu op 5600MT/s moeten kunnen lopen (of zelfs hoger), ik had namelijk verwacht dat je 4 dimms zou hebben omdat je terug moest naar 4200MT/s, dus het 3600/4000MT's gaat in dit geval dan niet op.

Nog niet wakker, je hebt ook 4 dimms, dan zou ik afwachten tot de datasheets van de nieuwe cpu's uitkomen. Dan weet je wat je met 2DPC zou moeten kunnen draaien. Ik zou echter geen enorme sprongen verwachten bij 2DPC.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 07-10-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Skyline GT-R schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:35:
Naja, zo duur zijn 7200MT/s kitjes vandaag ook niet meer. De vraag is meer; hoe zit het met de memory scaling op Arrow Lake :)
Wilde even vergelijken, maar zie in de pricewatch bijna geen 7200, dacht dat ze al ver boven de 7200 zaten inmiddels, of is dat nog niet te koop.

64GB DDR5, zie niets boven de 6800
categorie: Geheugen intern

[ Voor 26% gewijzigd door JDx op 07-10-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
JDx schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:47:
[...]

Wilde even vergelijken, maar zie in de pricewatch bijna geen 7200, dacht dat ze al ver boven de 7200 zaten inmiddels, of is dat nog niet te koop.

64GB DDR5, zie niets boven de 6800
categorie: Geheugen intern
Kijk eens naar 48GB/96GB kits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Niet online
Weet iemand of de NL webshops preorders gaan aannemen?

www.tri-state.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Donderdag 10-10 gaan we meer weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59

SG

SG surft naar info hardewaren

Het is normaal dat 4dimm bezetting hogere eisen vergt. Veel kits kunnen maximaal op stock op 2dimm bezetting.
In qvl lijst kunnen tussen zitten die gevalideerd 4 sloten op stock aankunnen.
Als je echt heel veel mem nodig hebt is er thread ripper met bufferd / registered ram.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
2 dims single rank > 4 dims single rank/ 2 dims dual rank > 4 rims dual rank als je snelheid wil.

Ik denk dat je heel veel geluk moet hebben om met welk bestaand platform dan ook de meer als 4800/5200 wil halen met 4 dual rank dims. Tenzij ze met de tijd dims van 32/64 GB gaan maken die single rank zijn maar dan moeten ze eerst nieuwe memory modules gaan maken.

Wil je een game + workstation dan zal je dus ergens offers moeten maken. een X3D chip is dan de beste keuze momenteel omdat die het minst ram gevoelig zijn. Maarja dat is momenteel niet optimaal maar als de geruchten kloppen kan een 9950X3D een beste chip zijn voor een game/workstation pc.

Wat arrow lake gaat doen is nog afwachten. Er is bar weinig van de architectuur bekend. Maar ik zou niet hopen op een memory controller die ineens wel hoge clocks aan kan met veel geheugen.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 07-10-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Intel admits Core Ultra 9 285K will be slower than i9-14900K in gaming

Nou, ja, niet compleet negatief zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vByLq93.png

https://videocardz.com/ne...-than-i9-14900k-in-gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Klopt. Ik ben alvast benieuwd wat de benchmarks gaan zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 10:54
Uiteindelijk zijn deze (ultra 9/i9) processoren voor gamen helemaal niet zo interessant. Ja voor die enkeling die op 1080p met een 4090 gamed om zo veel mogelijk FPS te halen.
We weten allemaal dat op 1440p en met name op 4K het weinig tot helemaal niets uit maakt.

Ik denk dat het vooral voor Intel van belang is dat ze het stroomverbruik terug dringen en zorgen dat het hele fiasco van de 13 en 14e gen niet nog eens gebeurd. De gaming prestatiekroon is leuk, maar deze processoren moeten het toch echt hebben van de grote zakelijke markt en niet van gamers. Dus productiviteit speelt een veel belangrijkere rol.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjant2 op 08-10-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Arjant2 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:42:
Uiteindelijk zijn deze (ultra 9/i9) processoren voor gamen helemaal niet zo interessant. Ja voor die enkeling die op 1080p met een 4090 gamed om zo veel mogelijk FPS te halen.
We weten allemaal dat op 1440p en met name op 4K het weinig tot helemaal niets uit maakt.

Ik denk dat het vooral voor Intel van belang is dat ze het stroomverbruik terug dringen en zorgen dat het hele fiasco van de 13 en 14e gen niet nog eens gebeurd. De gaming prestatiekroon is leuk, maar deze processoren moeten het toch echt hebben van de grote zakelijke markt en niet van gamers. Dus productiviteit speelt een veel belangrijkere rol.
Zal ook weinig mensen boeien wat een i9 doet met gamen, beter hou je de processor lekker koel en op een laag wattage, kan je meer naar de GPU sturen. Als je alleen gaat gamen is misschien een 245 al meer dan zat in combinatie met een leuke GPU, afhankelijk van wat je speelt op welke resolutie.

Maar goed, het is nieuws en dat deel ik hier maar. Zal ongetwijfeld ook wel weer op de frontpage komen.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 08-10-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 10:54
En als ze het inderdaad voor elkaar hebben weten te krijgen dat ze 80W minder verbruiken dan is dat natuurlijk wel heel veel. Maar de vraag is hoe ze dat getest hebben en waar dat voordeel precies vandaan komt, want het zal het totale systeemverbruik zijn waar ze het hier over hebben.
Maar als het puur 80W scheelt op de processor met nagenoeg dezelfde prestaties dan is dat al een winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
JDx schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:29:
Intel admits Core Ultra 9 285K will be slower than i9-14900K in gaming

Nou, ja, niet compleet negatief zo te zien.

[Afbeelding]

https://videocardz.com/ne...-than-i9-14900k-in-gaming
Gelijke performance als de vorige generatie is natuurlijk niet direct goed of wat je wil, maar ze lijken in ieder geval, als de slides kloppen, de vorige generatie van de concurrent te verslaan en ongeveer (op basis van deze slides gelijk te komen met Zen 5 qua performance).

De vraag is natuurlijk met wat voor stappen in efficiëntie, maar 80W minder verbruik kan daarin heel wat zijn. De slide is natuurlijk niet helemaal duidelijk, maar zelfs als maar een deel van die besparing in de cpu zit kan het mogelijk een indrukwekkende stap zijn, als je bijvoorbeeld kijkt naar het stroomverbruik dat Igor zag bij de 14900K in gaming: https://www.igorslab.de/e...energetic-final-stage/12/ Zelfs al zou van die 80W dan maar de helft in de cpu zitten ga je richting AMD's v-cache Sku's toe qua verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:05
Zag op Twitter ook alweer een goede grap hierover: Core Ultra 9 2.85%...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26
YouTube: Intel confirms next-gen flagship slower than 14900k in gaming

Geen idee hoe accuraat dit is. Maar bevat een deel van de de slide die al eerder gepost is.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
snakeye schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:37:
YouTube: Intel confirms next-gen flagship slower than 14900k in gaming

Geen idee hoe accuraat dit is. Maar bevat een deel van de de slide die al eerder gepost is.
Ben vooral benieuwd naar de 245 en 265, die flagship is niet echt nodig voor gamen.

Morgen de officiele announcement, daarna zal er vast heel snel meer lekken, officiële reviews mogen pas de 24ste geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Intel Core Ultra 200S final specs leaked: 24-core 285K, 20-core 265K(F) and 14-core 245K(F) confirmed

Voor wie Chinees kan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AoiDvZf.png

Voor wie geen Chinees kan
https://videocardz.com/ne...d-14-core-245kf-confirmed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

"125w TDP en een max powerdraw of 250w". Die laatste doet zeer Intel.

Had het op 225w gezet, daar wordt de wereld een stuk rustiger van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
kujinshi schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:02:

Waarom, dat is de unlocked max, mag je toch zelf invullen?

Ook geeft het artikel aan dat de Z890 waarschijnlijk overmorgen uit "embargo" gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 09-10-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:02:
[...]
Ook geeft het artikel aan dat de Z890 waarschijnlijk overmorgen uit "embargo" gaat.
Dat wisten we toch al dankzij Asus? Die hebben morgen een event staan..
https://wccftech.com/asus...er-intel-arrow-lake-cpus/
https://x.com/ASUS_ROG/status/1841146142371037467

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Een presentatie, maar uit embargo betekent toch dat ze ook echt verkocht mogen worden? Dus dat je ze na "overmorgen" volgens het artikel, na morgen dus ook in de webshops gaat zien, met prijzen.

Ben benieuwd naar de ASUS PRIME Z890-P WIFI en de MSI PRO Z890-A WIFI (heb die Z690 nu) prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Een presentatie, maar uit embargo betekent toch dat ze ook echt verkocht mogen worden? Dus dat je ze na "overmorgen" volgens het artikel, na morgen dus ook in de webshops gaat zien, met prijzen.

Ben benieuwd naar de ASUS PRIME Z890-P WIFI en de MSI PRO Z890-A WIFI (heb die Z690 nu) prijzen.
Amazon NL had al enkele MSI Z890 bordjes vroegtijdig online staan. De prijzen waren best stevig. Hopelijk nog niet finaal...

Pro Z890-P WiFi: €329.39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBuEV-fakzfOSbxkGLzE3nOWzmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CcRIdKeoGgdWaETvVP09JYmO.png?f=fotoalbum_large

Z890 Gaming Plus WiFi: €352.10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xgcVs7pzjedt99WSheS3Ry7LEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yPzD7nzKyUedDaJjpkw13AYn.png?f=fotoalbum_large

MAG Z890 Tomahawk WiFi: €465.78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKAuSL5BZp8MqihHJPHJxLsr5z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/htVWCp8evgCCyKcFcU8K17pn.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://wccftech.com/msi-...gaming-plus-and-tomahawk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Dat is inderdaad stevig, ik ging wel sowieso uit van 250 euro, maar 329 voor de goedkoopste is wow.

ASRock had ook een heel "goedkoop ogend" bord, misschien dat die nog wel ergens in de 2XX euro komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
kujinshi schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:02:

Dat weet ik zo net nog niet, OEMs bijvoorbeeld zijn normaliter geen fan van wisselende TDP's en PL's omdat ze dan spullen moeten redesignen. Al zal omhoog voor hen een groter probleem zijn dan naar beneden, en de PL2 voor de 14600K gaat alsnog naar beneden.

Anderzijds maken mensen zich sowieso vaak onnodig te druk om de powerlimits, zelfs wanneer ze die nooit zullen aantikken. Hier op Tweakers kom je zelfs bijvoorbeeld vaak genoeg voorbeelden tegen in de comments van mensen die enkel gamen op zo'n systeem, maar alsnog denken dat een powerdraw onder cinebench (wat veel reviewers vaak vrij onzinning als enige 'power consumption' test gebruiken zonder verdere duiding) ook relevant is wanneer een systeem alleen als voor gaming gebruikt wordt.

En zelfs dan zeggen powerlimits nog niet veel, een hoog powerlimit is niet erg, als de efficiëntie maar in orde is, en juist daar heeft Intel wel wat steken laten vallen. Maar als ze dat nu wel op orde hebben, kan zo'n 250W limiet gewoon prima zijn, de directe concurrent voor bijvoorbeeld de 285K zit immers ook op 230W, dus dat maakt elkaar niet veel en dat zal ook niet zonder reden zijn dat die concurrent daar zit. Voor zware multicore workloads zal dat simpelweg waarschijnlijk gewoon nodig zijn willen ze met elkaar kunnen concurreren en elkaars vorige flagships kunnen aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Skyline GT-R schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Amazon NL had al enkele MSI Z890 bordjes vroegtijdig online staan. De prijzen waren best stevig. Hopelijk nog niet finaal...
Aardig aan de prijs inderdaad, maar ergens ook weer niet vreemd, dat is trend die al langer gaande is. Redelijk uitgeruste budget moederborden gaan tegenwoordig ook naar de €200 toe bij zowel AMD als Intel.

De Z790 variant van dat onderste bordje ging bij introductie ook al richting deze prijzen op enkele momenten: uitvoering: MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI

Wel fijn dat de cpu direct in het stopcontact gaat :+

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 09-10-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Dennism schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Aardig aan de prijs inderdaad, maar ergens ook weer niet vreemd, dat is trend die al langer gaande is. Redelijk uitgeruste budget moederborden gaan tegenwoordig ook naar de €200 toe bij zowel AMD als Intel.

De Z790 variant van dat onderste bordje ging bij introductie ook al richting deze prijzen op enkele momenten: uitvoering: MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI

Wel fijn dat de cpu direct in het stopcontact gaat :+
Maar de MSI PRO Z690-A DDR4 die ik heb was bij de introductie 220 en had nog een cashback actie van iets van 30 euro ofzo meen ik. Naar 330 is wel flink.

Een hogere prijs dan 3 jaar geleden ok, maar 110 euro (50%) erbij :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Maar de MSI PRO Z690-A DDR4 die ik heb was bij de introductie 220 en had nog een cashback actie van iets van 30 euro ofzo meen ik. Naar 330 is wel flink.

Een hogere prijs dan 3 jaar geleden ok, maar 110 euro (50%) erbij :'(
Die kale Z690-A is natuurlijk wel wat lager gepositioneerd nog dan de Pro Z890-P Wifi die je hier ziet voor €329

De Pro Z890-A Wifi stond in de US voor $289,99 (omgerekend naar de prijs vandaag in euro's incl btw zou dat +-€319 zijn)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/10/MSI-Pro-Z890-A-WiFi.jpg

De Pro Z790-A DDR4 zat gemiddeld genomen op een laagste prijs van rond de €235 maar een Pro 790A-Wifi moet bijvoorbeeld vandaag de dag ook nog €291 kosten. Wat dan maar weer €30 verschil is met de opvolger op het screenshot.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 09-10-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Dennism schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:35:
[...]

Die kale Z690-A is natuurlijk wel wat lager gepositioneerd nog dan de Pro Z890-P Wifi die je hier ziet voor €329

De Pro Z890-A Wifi stond in de US voor $289,99 (omgerekend naar de prijs vandaag in euro's incl btw zou dat +-€319 zijn)

[Afbeelding]

De Pro Z790-A DDR4 zat gemiddeld genomen op een laagste prijs van rond de €235 maar een Pro 790A-Wifi moet bijvoorbeeld vandaag de dag ook nog €291 kosten. Wat dan maar weer €30 verschil is met de opvolger op het screenshot.
Dan hoop ik dat die kale versie ook komt, maar ben bang van niet. Wifi heb ik niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Pricing leak

Intel Core Ultra 200K pricing leaked: 285K at $589, 265K priced at $394, and 245K for $309
https://videocardz.com/ne...d-at-394-and-245k-for-309

Zat ik redelijk in de buurt denk ik
14600K -> 245K (+- 350 euro)
14700K -> 265K (+- 500 euro)
14900K -> 285K (+- 700 euro)
$309 wordt 341 euro
$394 wordt 433 euro
$598 wordt 659 euro

Was ik een klein beetje te negatief, maar ze willen nog wel eens totaal geen rekening houden met de wisselkoers en dan kan alles nog enkele tientjes hoger uitvallen.

Op zich als dit klopt heel blij mee, dan heb ik 0 twijfel tussen de 245K en 265K, dat wordt de 265K!

[ Voor 52% gewijzigd door JDx op 09-10-2024 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:19:
Pricing leak

Intel Core Ultra 200K pricing leaked: 285K at $589, 265K priced at $394, and 245K for $309
https://videocardz.com/ne...d-at-394-and-245k-for-309

Zat ik redelijk in de buurt denk ik

[...]

$309 wordt 341 euro
$394 wordt 433 euro
$598 wordt 659 euro

Was ik een klein beetje te negatief, maar ze willen nog wel eens totaal geen rekening houden met de wisselkoers en dan kan alles nog enkele tientjes hoger uitvallen.

Op zich als dit klopt heel blij mee, dan heb ik 0 twijfel tussen de 245K en 265K, dat wordt de 265K!
Kreeg net een price alert dat de 265K bij Proshop is gelist voor 434,90

Alle euro prijzen bij hun
https://www.proshop.nl/?s=intel+core+ultra

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 10-10-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
JDx schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:19:
$309 wordt 341 euro
$394 wordt 433 euro
$598 wordt 659 euro

Megekko vraagt 359, 469 en 679 (meh, alweer 110 ipv 90 euro meer dan de 245K), maar ook echt te orderen
https://www.megekko.nl/Co...lair_pp-50_p-1_d-list_cf-

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 10-10-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Intel Z890 Motherboards Now Available For Pre-Order: Next-Gen ASUS, ASRock, Gigabyte & MSI Designs Starting at $199
https://wccftech.com/inte...asus-asrock-gigabyte-msi/

Mensen ervaring met ASRock? Omgerekend 209,- tegenover 269,- van Asus en MSI scheelt behoorlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 11-10-2024 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik heb een 285K en Z890 Hero in preorder staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Skyline GT-R schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 00:46:
Ik heb een 285K en Z890 Hero in preorder staan.
Lekker hoor, dat wordt weer leuk, lekker sinterklaas spelen voor jezelf.

Ik heb nog niets in pre order wel elk onderdeel in de price watch. Je hebt duidelijk wat meer budget, ik schraap graag het onderste uit de kan, zonder in te leveren op merk, lawaai, koelprestaties, maar extra opties laat ik vaak terzijde ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:08

Dhrax

Prog Lord

JDx schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 00:32:
Intel Z890 Motherboards Now Available For Pre-Order: Next-Gen ASUS, ASRock, Gigabyte & MSI Designs Starting at $199
https://wccftech.com/inte...asus-asrock-gigabyte-msi/

Mensen ervaring met ASRock? Omgerekend 209,- tegenover 269,- van Asus en MSI scheelt behoorlijk.
ASRock is gewoon goed, doet echt niet onder voor andere merken, maar biedt vaak hetzelfde (en vaak meer) tegen minder geld. Dat budget stigma zijn ze echt al jaren vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dhrax schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

ASRock is gewoon goed, doet echt niet onder voor andere merken, maar biedt vaak hetzelfde (en vaak meer) tegen minder geld. Dat budget stigma zijn ze echt al jaren vanaf.
Mwhoa, dat hangt wel heel erg af van wel bordje je koopt. Koop je de Tachi borden zit het over het algemeen wel goed. Zit je lager in de stack is het vaak toch wat minder, met soms nog altijd echte drama borden.

Onderstaande zal voor Z borden hopelijk niet spelen (zijn ze immers duur genoeg voor), maar ook voor bijvoorbeeld socket 1200 en Socket 1700 had Asrock nog steeds bordjes waarbij ze claimden dat deze bepaalde cpu's ondersteunden (wat klopt als je criteria is 'boot het bord', maar niet als het criteria is 'voldoet het aan de Intel spec zodat de koper krijgt waar deze voor betaald'). Ik ga er mijn hand dus zeker niet voor in het vuur steken dat ze voor deze nieuwe serie hun leven volledig gebeterd hebben en alles nu wel voor elkaar hebben.

Zie bijvoorbeeld deze reviews:

Kijk daarnaast naar het consumer unfriendly gedrag van deze partij (onder andere zowel Gamers Nexus en HuB hebben diverse filmpjes over Asrock en hun gedrag), en in ieder geval voor mij zou het zeker geen partij zijn waar ik als eerste naar zou kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Dennism schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
geen partij zijn waar ik als eerste naar zou kijken.
Nee als derde, na MSI en ASUS.

Als het een paar tientjes scheelt ga ik voor safe, die duurdere merken hebben ook meerdere NVMe heatsinks op het goedkoopste model en hopelijk een cashback actie ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:29
Grappige is dat juist techspot (hub) Asrock b650 bordjes aanprijst nu. De filmpjes zijn alweer wat ouder en slechtere (vaak ook goedkope) bordjes zijn alweer verbeterd.

Ik denk dat je vanaf de steel legend en hoger eigenlijk altijd wel goed zit, maar dan is de keus ook weer groter qua andere merken.

Ik heb goede Asrock bordjes gehad voor mooie prijzen. Asus was altijd mijn grote favoriet en MSI is nu blijkbaar ook goed maar komt er bij mij niet meer in door de bagger van vroeger....
Gigabyte is tegenwoordig mijn favoriet met solide borden voor gemiddelde prijzen (was ook niet altijd even goed vroeger).

Maar voor ieder onderdeel en elk merk geldt wat mij betreft: lees reviews! Ze maken bijna allemaal zowel troep als top spul met dezelfde merknaam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

De prijzen zijn momenteel nog een beetje overal en nergens. Megekko heeft al veel online staan, maar best prijzig. Een 285K staat in DE bij Proshop voor 619. Alternate DE heeft de Z890 Aorus Master voor 594EUR staan. En een MSI Z890 Carbon heeft Amazon DE voor 570...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Zie dat er nu ook een Z890 in de pricewatch staat, maar Z890 of Socket 1851 staat nog niet in de filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
meljor schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:42:
Grappige is dat juist techspot (hub) Asrock b650 bordjes aanprijst nu. De filmpjes zijn alweer wat ouder en slechtere (vaak ook goedkope) bordjes zijn alweer verbeterd.
Maar dat zijn AMD borden. Volgens mij vielen ze voornamelijk (naast het absurde gedrag van Asrock destijds) over hun Intel borden. Al heeft HuB / Techpost ook een review waar een hele sloot B650 moederborden, waaronder Asrock flink door de mand valt en je ook daar ziet dat ze zaken claimen die ze niet waarmaken (net als de andere merken trouwens).
Maar voor ieder onderdeel en elk merk geldt wat mij betreft: lees reviews! Ze maken bijna allemaal zowel troep als top spul met dezelfde merknaam....
Dit dan ook zeker 100%, probleem is vaak wel dat je juist bij de 'slechte' borden lang moet wachten, want dat was ook een van de klachten van o.a. Steve van HuB in het verleden. Hoewel ze o.a. Asrock verzoeken de lager gepositioneerde borden ook te leveren voor review doeleinden weigerde bijvoorbeeld Asrock dat categorisch (terwijl ze volgens mij aangaven dat andere fabrikanten, ik dacht MSI, maar niet op 100% zeker daar makkelijker in waren).

Hierdoor moeten ze dan wachten tot die borden leverbaar zijn in Australië en ze zelf kopen (of ze zelfs uit de US halen), waardoor zo'n roundup (of individueel review) van de 'slechte' borden vaak veel later is dan van de dure borden.

[ Voor 41% gewijzigd door Dennism op 11-10-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
meljor schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:42:

Ik denk dat je vanaf de steel legend en hoger eigenlijk altijd wel goed zit, maar dan is de keus ook weer groter qua andere merken.

Ik heb goede Asrock bordjes gehad voor mooie prijzen. Asus was altijd mijn grote favoriet en MSI is nu blijkbaar ook goed maar komt er bij mij niet meer in door de bagger van vroeger....
Gigabyte is tegenwoordig mijn favoriet met solide borden voor gemiddelde prijzen (was ook niet altijd even goed vroeger).

Ik weet niet in hoeverre kwaliteit van B650 relevant is voor kwaliteit van Intel borden, maar voor die eerste heeft Scattervolt recent nog een tier list gemaakt gebaseerd op de kwaliteit van de VRMs en de features zoals geluidschip en PCIe 5.0, maar ook rekening houdend met de prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXXZ04TqLqxGBaBM7bjwWTxumhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UOQV8uhVGohZCoB4WcIQp8bo.png?f=fotoalbum_large

bron: YouTube: The ULTIMATE AMD B650 Motherboard Tier List for 2024!

Nu, nogmaals, dit is voor de vorige generatie van AM5 moderborden, en gebaseerd op Amerikaanse prijzen. Het is zeker mogelijk dat Intel borden totaal anders uitdraaien...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Kijk aan, een kale Asus Prime en MSI Pro Wifi, ruim onder de 300 euro, dat lijkt er al wat op!

ASUS PRIME Z890-P (279)
https://www.megekko.nl/product/0/1149051/ASUS-PRIME-Z890-P

MSI PRO Z890-P WIFI (279)
https://www.megekko.nl/pr...orden/MSI-PRO-Z890-P-WIFI

Hier nog meer, een kale ASRock is zoals verwacht veruit de goedkoopste (229)
https://www.megekko.nl/Co...-Socket-1851-Moederborden

En Proshop, een winkel die ik eigenlijk altijd over sla heeft een Gigabyte Z890 voor 229
https://www.proshop.nl/Mo...DR5-RAM-Micro-ATX/3295184

MSI en Asus mogen wat mij betreft wel met een leuke actie komen, hopelijk geen cashback, de cashback van Asus van 4 maanden geleden heb ik nog niet, twee weken geleden weer contact gehad en ze zouden het fixen.

[ Voor 81% gewijzigd door JDx op 13-10-2024 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Een Asrock bordje viel mij op omdat dit het normale of ouderwetse aantal audio uitgangen heeft op het backpanel, de Z890 PG Lightning Wifi. Ik heb dit voor zover ik ze bekeken heb nog bij geen enkel ander Z890 bordje gezien.
https://www.megekko.nl/pr...SRock-Z890-LIGHTNING-WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Dark schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:40:
Een Asrock bordje viel mij op omdat dit het normale of ouderwetse aantal audio uitgangen heeft op het backpanel, de Z890 PG Lightning Wifi. Ik heb dit voor zover ik ze bekeken heb nog bij geen enkel ander Z890 bordje gezien.
Dat zijn nou net de uitgangen die ik nooit gebruik, alles gaat via USB naar een DAC/AMP voor gamen of Bluetooth speakers/headphones voor muziek. Liever meer USB aansluitingen, heb alles vol.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 13-10-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

JDx schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:43:
[...]

Dat zijn nou net de uitgangen die ik nooit gebruik, alles gaat via USB naar een DAC/AMP voor gamen of Bluetooth speakers/headphones voor muziek. Liever meer USB aansluitingen, heb alles vol.
Ja ik zei ook niet dat ik die gebruikte, maar enkel dat het mij opviel. Het kan wel fijn zijn voor mensen die dit nog wel gebruiken, verder natuurlijk eens dat meer USB in de meeste gevallen handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
Wat is CSM? Plaatje strookt ook niet met die van Megekko, zie geen heatsink op de eerste NVMe

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Sq2Qa5Z.png

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 13-10-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Dark schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Ja ik zei ook niet dat ik die gebruikte, maar enkel dat het mij opviel. Het kan wel fijn zijn voor mensen die dit nog wel gebruiken, verder natuurlijk eens dat meer USB in de meeste gevallen handiger is.
Ik denk niet mijn Edifier 1280s werken via USB. Die ondersteunen voor zover ik weet enkel die ouderwetse phone connector. Dus voor sommigen is dat wel nog steeds relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
nzall schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Ik denk niet mijn Edifier 1280s werken via USB. Die ondersteunen voor zover ik weet enkel die ouderwetse phone connector. Dus voor sommigen is dat wel nog steeds relevant.
Kan ook via een DAC, heb de 1280DB, dus via Bluetooth. Maar ze kunnen ook via Caox of glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

JDx schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:19:
Wat is CSM? Plaatje strookt ook niet met die van Megekko, zie geen heatsink op de eerste NVMe

[Afbeelding]
ASUS CSM = Corporate Stable Model
Vooral voor business pc’s dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Dark schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:40:
uitvoering: Biostar X870E VALKYRIE

Die heeft het ook nog. Maar ja inderdaad de reden dat ik voor een MSI x670 tomahawk zal gaan ondanks de rete oude onboard sound.. Ik heb die 3 jacks our + optical gewoon nodig. ASROCK zal ik nooit kopen dat geeft me een budget gevoel en Biostar heb ik al 20 jaar niets van gehoord dus pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

computerjunky schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:45:
[...]

uitvoering: Biostar X870E VALKYRIE

Die heeft het ook nog. Maar ja inderdaad de reden dat ik voor een MSI x670 tomahawk zal gaan ondanks de rete oude onboard sound.. Ik heb die 3 jacks our + optical gewoon nodig. ASROCK zal ik nooit kopen dat geeft me een budget gevoel en Biostar heb ik al 20 jaar niets van gehoord dus pass.
Asrock is natuurlijk een budget merk, dat valt niet te ontkennen, maar de wat hoger gepositioneerde lijnen vallen eigenlijk best mee in mijn ervaring, laten we zeggen steel legend en daarboven. Het is natuurlijk geen ROG en de support is van het type 'zoek het zelf maar uit' (waar niet?) maar wel waar voor je geld qua features. Op basis van merknaam of een keertje een matig product bij voorbaat uitsluiten doe ik niet aan, elk merk heeft wel eens wat, als ik daaraan zou beginnen blijft er weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Asrock borden zijn stevig verbeterd de afgelopen generatie. Steel Legend en Taichi zijn voor de B650 bij de beste borden op de markt. En PG Riptide, PG Lightning en Livemixer zijn ook niet mis. Dus ik vermoed dat bij de Z790 en Z890 borden dat vergelijkbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
nzall schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:18:
Asrock borden zijn stevig verbeterd de afgelopen generatie. Steel Legend en Taichi zijn voor de B650 bij de beste borden op de markt. En PG Riptide, PG Lightning en Livemixer zijn ook niet mis. Dus ik vermoed dat bij de Z790 en Z890 borden dat vergelijkbaar zal zijn.
Enige reden om voor een ASRock te gaan is voor mij 229 vs 279, die hogere borden hoeven van mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
  • Laatst online: 27-05 15:47
Beetje jammer dat je amper M-ATX borden ziet, maar wel eerder E-ATX... Het zal wel de trend zijn, maar een wat kleiner kastje, met snelle hardware lijkt me toch ook best wenselijk, dacht ik zo ?

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
ginod schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:23:
Beetje jammer dat je amper M-ATX borden ziet, maar wel eerder E-ATX... Het zal wel de trend zijn, maar een wat kleiner kastje, met snelle hardware lijkt me toch ook best wenselijk, dacht ik zo ?
Ik lees mensen die teleurgesteld zijn dat een 5090 niet in een ITX past ofzo, waarom zou je dat willen, waarom wil je een 4.2 liter V8 in een Renault Twingo? Je maakt toch ruimte vrij voor wat je wil bereiken, net zoals mensen die elke keer weer over die 125W vallen en benieuwd zijn naar de prestaties van de 65W versie, waarom, mijn 12600K trekt net 10W met dagelijks gebruik.

Heb nu een Corsair 750D en straks een 5000D omdat ik de 7000D te duur vind.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 13-10-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
Dat zal best wel zo zijn, maar ik heb ten eerste geen super deluxe videokaart nodig. Wil gewoon de nieuwste intel CPU in een wat kleiner kastje. Ga ervan uit dat Dell en etc. toch ook niet alleen met grote kasten komen voor het bedrijfsleven ?

De vooruitgang was toch altijd, van groot naar klein, of wil je weer terug naar de mainframe dagen, want ja, koeling en etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Niet online
weet iemand of de koelers van z790 borden passen op deze nieuwe chipset?

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Topicstarter
_Supreme schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:08:
Volgens mij passen alle socket 1700 koelers gewoon weer op de 1851, weet niet of er een kitje nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ginod schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:01:
Dat zal best wel zo zijn, maar ik heb ten eerste geen super deluxe videokaart nodig. Wil gewoon de nieuwste intel CPU in een wat kleiner kastje. Ga ervan uit dat Dell en etc. toch ook niet alleen met grote kasten komen voor het bedrijfsleven ?

De vooruitgang was toch altijd, van groot naar klein, of wil je weer terug naar de mainframe dagen, want ja, koeling en etc. ?
Dat hangt af van de systemen, als je full performance wil zie je dell en andere OEM's vaak juist wel relatief grote kasten gebruiken voor de 125W+ TDP cpu's in hun workstation lijnen.

In hun kantoor PC's is het normaliter 65W TDP of lager Sku's, daar zul je dus ook kleinere en compacte kastjes zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
_Supreme schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:08:
Ja, of er kitjes benodigd hangt af van wat je nu hebt, o.a. Noctua heeft al kitjes, voor meer info: https://noctua.at/en/intel-lga1851-all-you-need-to-know

Heeft je cpu echter al een 1700 mounting bijgeleverd dan kan je die gebruiken als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Dennism schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Ja, of er kitjes benodigd hangt af van wat je nu hebt, o.a. Noctua heeft al kitjes, voor meer info: https://noctua.at/en/intel-lga1851-all-you-need-to-know

Heeft je cpu echter al een 1700 mounting bijgeleverd dan kan je die gebruiken als het goed is.
Daar lijkt het inderdaad op. De Thermalright Phantom Spirit 120 EVO die ik vorige maand had aangeschaft heeft zelfs op de doos al staan dat deze compatible is met socket 1851.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Supreme
  • Niet online
bij Megekko staat de 285 voor 679 euro op de preorder.. https://www.megekko.nl/pr...n/Intel-Core-Ultra-9-285K

stuk hoger dan proshop.

www.tri-state.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 14:44
Zijn er mensen die upgraden van een 13700k naar een Ultra 7 265K? Zo ja, wat is jullie overweging hierin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter1981
  • Laatst online: 23:24
mprkooij schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:27:
Zijn er mensen die upgraden van een 13700k naar een Ultra 7 265K? Zo ja, wat is jullie overweging hierin :)
Dat is precies wat ik ga doen. De overweging is 0% ratio en 100% hobby. Oftewel, niet nodig maar ik heb het geld en vind het leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 14:44
Dexter1981 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Dat is precies wat ik ga doen. De overweging is 0% ratio en 100% hobby. Oftewel, niet nodig maar ik heb het geld en vind het leuk.
Zo sta ik er eigenlijk ook in :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

mprkooij schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:27:
Als ik het ga doen is het puur hobby. Ik zit nu op 13700K. Voor prestaties hoeft het niet zo, je kan nu al Arrow Lake nabootsen door je Hyperthreading uit te zetten. En dan kan een 13700K op 5700mhz/4300mhz ook erg hard gaan.

Maar wellicht ga ik voor een 9950X AMD, ook een leuk hobby systeem.

Meestal wacht ik wel een half jaar na release, ik zal dus pas volgend jaar op Arrow Lake of 9000 serie overgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door kujinshi op 17-10-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Gezien de 285K geen wonderen gaat doen tov de 14900K
EN AMD met zijn X3D chips wel de snelste gaming CPU heeft
EN het feit dat Intel nu op een flexibel platform zit.

dan rijst bij mij de vraag...
Komt Intel straks met een nieuwe variant waarbij ze (bijvoorbeeld) een ComputeTile hebben vervangen door een CacheTile.
Effectief dezelfde strategie als AMD met de X3D chips.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

GarBaGe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:01:
Gezien de 285K geen wonderen gaat doen tov de 14900K
EN AMD met zijn X3D chips wel de snelste gaming CPU heeft
EN het feit dat Intel nu op een flexibel platform zit.

dan rijst bij mij de vraag...
Komt Intel straks met een nieuwe variant waarbij ze (bijvoorbeeld) een ComputeTile hebben vervangen door een CacheTile.
Effectief dezelfde strategie als AMD met de X3D chips.
Neen, zo werken die AMD X3D cpu’s niet. Die extra cache ligt OP de compute tile, niet ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Skyline GT-R schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Neen, zo werken die AMD X3D cpu’s niet. Die extra cache ligt OP de compute tile, niet ernaast.
Dat betekend niet dat het bij Intel niet zo kan werken.
Intel heeft een andere setup waar ze meerdere tiles naast elkaar op een substrate plaatsen waarna het op de pcb geplaatst word. In plaats van dus de connectie via silicon bovenop de compute DIE is het een connectie via een tussenliggende substrate die je prima op eenzelfde manier kan verbinden met de cache. Alleen dan via de onderkant waarbij cache DIE naast de compute DIE geplaatst is. Voordeel hiervan kan zijn dat het hele sicicon deel dunner is en dus makkelijker zijn warmte kwijt kan of dat je multi layer cache met de compute DIE kan verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/12/INTEL-IEDM-2021-11_videocardz.jpg

Het enige wat dus zou moeten gebeuren is foveros connecties op de compute die maken voor de cache en een nieuwe substrate of pcb ontwikkelen die deze connecties voorziet. Of het voor Intels architectuur wel of niet een voordeel is blijft een heel andere discussie.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 18-10-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Vandaag nog even een Der Bauer video gezien over de nieuwe Intels, maar het maakt wel weer dat ik enthousiast word.

De E cores van Raptor Lake hadden de performance van een 6700K. De E cores van Arrow Lake zullen ongeveer de performance hebben van een 12900K. Dat is heel wat. En maakt dat een 285K eigenlijk zelfs meer een 24 core processor is dan een 8 core met extra's. En een 24 core processor heeft natuurlijk flink multithread performance.

Hyperthreading bij AMD is grofweg een 30%, dus een 16 core 9950X heeft grofweg de performance van een 16x1.30=20.8 core processor. Nu zijn niet alle 24 cores even snel als die van AMD maar Intel mag wat verliezen daar met 24.

Interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 10:05

Saven

Administrator

ginod schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:23:
Eens. Asus heeft maar één mATX bord helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik ben wel benieuwd, eerste tekenen zijn nog niet super..:

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
AM5 had voor de launch ook problemen denk ik, maar de finale versie voor de klanten was bij launch in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
Saven schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Eens. Asus heeft maar één mATX bord helaas.
Maar ja, blijkbaar is er ook niet veel behoefte aan, en wil iedereen grote kasten... dus ja. We zullen kijken welke er nog verschijnen.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste