Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

ginod schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Maar ja, blijkbaar is er ook niet veel behoefte aan, en wil iedereen grote kasten... dus ja. We zullen kijken welke er nog verschijnen.
Blijkbaar idd. Wel jammer. Vraag me toch af waarom gewone ATX borden nog de standaard zijn. Volgens mij is er bijna niemand die al die slots nodig heeft en komt 99% prima uit met mATX en een kleinere kast. Mogelijk weten mensen niet beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

Volgens mij nergens wat te krijgen vandaag, helaas

Bij Alternate op voorraad :)

[ Voor 28% gewijzigd door Saven op 24-10-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:20
Wacht op reviews...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:45
Hou er wel rekening mee dat dit MLID is, iemand met een bedenkelijk trackrecord die vaker betrapt is op het verzinnen van sources, (vroeger) zijn claims verwijderende wanneer deze fout bleken te zijn, ook zijn er vermoedens dat sommige van zijn interviews 'nep' (vooral de anonieme en dus niet verifieerbare) zijn, zijn content is o.a. daarom ook gebanned op de meeste van de serieuze hardware reddits en andere forums.

Ik zou er dus, tenzij andere betrouwbare leakers / reviewers het onafhankelijk bevestigen, er niet vanuit gaan dat wat MLID roept ook (altijd) correct is. Ik zou het dan ook voornamelijk zien als leuk entertainment, maar niet iets om conclusies uit te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 24-10-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-06 21:00

kujinshi

seven heroes

Had wel verwacht dat de reviewers overal wat klaar hadden voor "NDA release"dag.

Maar op Youtube alles nog stil en ook Tweakers zwijgt. >:) Het is toch echt overal in de wereld de 24ste al, zelfs op Hawaii.

[ Voor 10% gewijzigd door kujinshi op 24-10-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
kujinshi schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Had wel verwacht dat de reviewers overal wat klaar hadden voor "NDA release"dag.

Maar op Youtube alles nog stil en ook Tweakers zwijgt. >:) Het is toch echt overal in de wereld de 24ste al, zelfs op Hawaii.
Over een minuut of 5 F5én verwacht ik, normaliter verlopen de Embargo's van Intel / AMD / Nvidia e.d. altijd om 15:00 onze tijd, tenzij er net wat verschil zit in de zomer / wintertijd, dan wil het nog wel eens een uurtje eerder of later zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

Skyline GT-R

RB26DETT

Blijkt 17u te zijn. Dat is toch wat de countdown op videocardz aangeeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Skyline GT-R schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:03:
Ah, die had ik niet gezien. Normaal is het altijd 15:00 (laatste die dat niet was, was uit mijn hoofd de 12th gen, vanwege zomer / winter tijd) en op r/hardware werd ook melding gemaakt eerder van 9am EST, wat 15:00 CEST zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Ben er wel bang voor dat er behalve efficiency niet veel in gaat zitten, gezien ook die gelekte review gister. Dat was bar slecht, dus hopelijk niet indicatief, maar ik vrees er wel een beetje voor. En dan is het ook nog maar de vraag welke reviewers die efficiency goed kunnen gaan meten, met die voorstelde aanpassingen in power delivery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Even door de HuB review gescrolled, maar inderdaad niet best. Nog minder consistentie dan bij Zen 5 in verschillende windows versie's. Ik ben benieuwd na wat we met Zen 5 gezien hebben wat Intel nu op software gebied moet gaan doen. Iets dat ze redelijk goed voor elkaar hebben normaal gesproken lijkt hier totaal nog niet op orde.

Een eerste blik bij Phoronix lijkt ook te laten zien dat het, net als met Zen 5, aan de Linux kant er beter uit ziet.

https://www.phoronix.com/...-core-ultra-9-285k-linux/

[ Voor 22% gewijzigd door Dennism op 24-10-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Skyline GT-R schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:03:
Dat is afwijkend van normaal gezien publiceren ze koersgevoelige informatie in de voorbeurs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:48
De upgrade gaat niet door :) jeetje wat teleurstellend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiCVz6-5iJZZpd4EclryEJzBWXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQOLpyp0GtaQRzWpjgmuf2KK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVYvFPB3e01nINO85UsKORH29TE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boTKzryZ7Igl3vGWsfHRz4AB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 88% gewijzigd door mprkooij op 24-10-2024 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mprkooij schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:04:
De upgrade gaat niet door :) jeetje wat teleurstellend.

[Afbeelding][Afbeelding]
Beetje de standaard clickbait titels van dit soort kanalen natuurlijk.

Voor bepaalde doelen zijn ze echt wel een vooruitgang en zeker geen slechte CPU's voor de prijs.
We hadden misschien wat meer snelheid verwacht, maar dat komt bij de opvolger wel weer.

En als je onderstaande pagina bekijkt is er toch wel wat gebeurd de laatste 4 jaar.
review: Intel Core Ultra 5 245K, Core Ultra 7 265K en Core Ultra 9 285K

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 24-10-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:37
"geen slechte cpu's voor de prijs"???

Dat zijn het dus wel. En dat ze wat zuiniger zijn dan hun voorganger: logisch. Ik denk dat je qua performance en verbruik in de buurt komt met een undervolted 14th gen die je iets lager klokt ook.

En dat was ook gewoon een slechte cpu voor de prijs, maar dan vooral vanwege stroomverbruik en bizarre temperaturen.

Ik vond zen5 teleurstellend (en vrees dat ook een beetje voor 9800x3d) maar deze laatste 2 Intel series snap ik het nut compleet niet van.

[ Voor 16% gewijzigd door meljor op 24-10-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
meljor schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:11:
"geen slechte cpu's voor de prijs"???

Dat zijn het dus wel. En dat ze wat zuiniger zijn dan hun voorganger: logisch. Ik denk dat je qua performance en verbruik in de buurt komt met een undervolted 14th gen die je iets lager klokt ook.

En dat was ook gewoon een slechte cpu voor de prijs, maar dan vooral vanwege stroomverbruik en bizarre temperaturen.

Ik vond zen5 teleurstellend (en vrees dat ook een beetje voor 9800x3d) maar deze laatste 2 Intel series snap ik het nut compleet niet van.
Volgens mij is de 9950x ongeveer net zo duur en liggen de prestaties dicht bij elkaar. Beetje afhankelijk wat je met je CPU doet zijn ze beiden goede opties voor de prijs.

Een ander groot voordeel van de nieuwe Intel tov de AMD is de veel snellere iGPU, nu kunnen veel zakelijk pc's die een beetje grafisch gebruikt worden zonder dedicated GPU geleverd worden en dat scheelt in aanschaf en energieverbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 24-10-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Een van de interessantere reviews waarbij hij o.a. ook ingaat op het overclocken van de diverse clocks tussen de verschillende tiles. Tevens interessante bevindingen inzake de DLVR.

Zijn presentatie van gameprestaties vind ik ook wel heel nice met het verbruik tezamen met fps en 1% lows weergegeven.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@Help!!!!

Ook die core layout analyse is wel interessant imho. Ben benieuwd of daar misschien nog wat inzit waarom sommige applicaties wat 'vreemd' lijken te doen met de performance regressie.

Dat het ineens als een 2+8+4+8+2 gezien wordt in plaats van een 8+16

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 24-10-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 17:38

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Wie moet je nou geloven? Tweakers of alle andere reviewers? :o

Het lijkt er op dat Intel of de moederbordenfabrikanten het hebben verpest door de APO niet altijd geactiveerd te hebben staan. :?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 16:23
Als iemand cpuz memory screenshots tegen komt graag even posten :). Ben erg benieuwd naar de latency waarden van deze generatie.

Evenals de idle power draw btw. Wat wel full system moet zij gezien de rare praktijken bij sommige of alle borden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
SalimRMAF schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:12:

Het lijkt er op dat Intel of de moederbordenfabrikanten het hebben verpest door de APO niet altijd geactiveerd te hebben staan. :?
Ik zou nog een paar dagen wachten tot de onafhankelijke reviews van normale gebruikers op internet verschijnen, al die commerciële bende moet je toch met een korreltje zout nemen imo.
computerjunky schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:23:
Als iemand cpuz memory screenshots tegen komt graag even posten :). Ben erg benieuwd naar de latency waarden van deze generatie.

Evenals de idle power draw btw. Wat wel full system moet zij gezien de rare praktijken bij sommige of alle borden.
YouTube: Intel Core Ultra 9 285K Review: Workstation Focus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soGqqvkT6EAIdR-PBCynq8eyfuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaaLp8l6Xwn7ZYKwP87zm0L8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 25-10-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

'Here are the selected and uncommented opinions of my colleagues about the subject. If I’ve forgotten anyone, it wasn’t malicious intent, but simply a question of time and the overflowing flood of informat..'

Igor: Digest and the day after: Intel’s Arrow Lake S in the mirror of the editors’ comments

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
SalimRMAF schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 01:12:

APO is een drogreden. Enerzijds werkt het maar in een fractie van de games, en anderzijds heeft het in de meeste games amper een redelijk effect. bij GN hebben ze veel games zowel met als zonder APO getest en had het doorgaans geen tot zelfs een negatief effect...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb inmiddels een stuk of 6 reviews gelezen/gezien. Mijn voorzichtige conclusie is dat de Arrow Lake cpu's bieden voor gamen een lagere prestatie voor meer geld dan de AMD cpu's. Daarnaast is de efficientie van de Arrow Lake CPU's over het algemeen een stuk beter dan de Intel 1400 serie.

De Arrow Lake cpu's zijn eigenlijk enkel het overwegen waard is voor workstation taken, zoals 3D rendering, video- en beeldbewerking, Excel en AI. Bij deze taken staan deze cpu's over het algemeen bovenaan de lijstjes. Het bijkomende voordeel is dat het idle verbruik lager is dan de AMD varianten en de vorige generatie Intel cpu's en de geïntegreerde gpu redelijk ok is voor office taken, waardoor een videokaart niet noodzakelijk is. Kan ik tot de voorzichtige conclusie komen dat de Arrow Lake wellicht toch een unique selling point heeft en dat het toch niet allemaal zo negatief is?

Ik lees/hoor in veel van de reviews dat de Arrow Lake gebaat zal zijn bij sneller geheugen, wat nu mondjesmaat uit wordt gebracht. Ook bleek bij het overgrote deel van de reviews (behalve Gamer Nexus) de standaardinstellingen gebruikt te hebben waardoor bijvoorbeeld APO niet geactiveerd was. Dit, de CU dimms en een update van Windows 11 kunnen in de toekomst nog voor een boost in de prestaties zorgen.

Met betrekking tot de Ultra 5 en Ultra 7 lijkt de Ultra 7 er aanzienlijk aantrekkelijker uit te zien. Voor 100 euro meer krijg je aanzienlijk meer prestaties in office taken. Delen jullie die mening, of zie ik iets over het hoofd?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

wcduck schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:26:
Ik heb inmiddels een stuk of 6 reviews gelezen/gezien. Mijn voorzichtige conclusie is dat de Arrow Lake cpu's bieden voor gamen een lagere prestatie voor meer geld dan de AMD cpu's. Daarnaast is de efficientie van de Arrow Lake CPU's over het algemeen een stuk beter dan de Intel 1400 serie.

De Arrow Lake cpu's zijn eigenlijk enkel het overwegen waard is voor workstation taken, zoals 3D rendering, video- en beeldbewerking, Excel en AI.
Ik snap iets niet, met gamen bedoel je gamen op de interne gpu? Want als je een externe videokaart gebruikt is de cpu nog steeds extreem snel denk ik?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:44

Boullie

Da Bulster

Wat ik zie in de reviews is dat deze processoren eigenlijk geen voordeel bieden ten opzichte van de 14e generatie intels qua gamen en vaak zelfs langzamer zijn. Het verbruik is dan wel weer een stukkie lager dan zijn voorgangers.
Ten opzichte van de AMD's is vaak/meestal de 7800X3D sneller met minder verbruik. Dit terwijl de 9800X3D over een paar weken ook nog uitkomt en hopelijk nog eens een stuk sneller is.
Qua prijs is de 7800X3D momenteel ook nog eens ongeveer 200 euro goedkoper.

Als je kijkt naar het platform zit AMD momenteel met AM5 waarop meerdere processoren nog uitkomen en Intel krijgt maar 1 processor op LGA 1851. Zijn ondertussen wel geruchten dat er wellicht een refresh voor arrow lake komt op LGA 1851 maar daarna is het platform dood.

Ik had gehoopt op een betere processor en wou upgraden maar denk dat ik het nu laat zitten of op AMD overstap(en dat terwijl ik Intel prefereer). Eerst maar 7-11 afwachten wat de 9800X3D gaat doen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 17:57
Ik heb in april, vorig jaar, nog mijn pc geupdate naar het Z790 platform. Nu lees ik in de Tweakers review en ook tussen de regels op andere websites “Intel geeft geen garanties over compatibiliteit van toekomstige processors met de nieuwe socket 1851”. Met andere woorden, misschien beter een jaar wachten op wat er na Z890 komt. Quote “LGA1851 could be one of the shortest-lived platforms in Intel's history.”

[ Voor 11% gewijzigd door onzichtbaar op 25-10-2024 14:37 ]

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
SalimRMAF schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Ik snap iets niet, met gamen bedoel je gamen op de interne gpu? Want als je een externe videokaart gebruikt is de cpu nog steeds extreem snel denk ik?
Lijkt me duidelijk toch?

Het gaat over gamen met een externe gpu.
De interne GPU’s zijn immers vrij basic en de AMD’s non-APU’s daar een stuk trager dan de Intels.

Dus:
Mijn voorzichtige conclusie is dat de Arrow Lake cpu's bieden voor gamen een lagere prestatie voor meer geld dan de AMD cpu's.
Betekent gewoon:
Waarom zou je dan een Arrow Lake cpu kopen? Je hebt ook nog eens een moederbord waar je nooit meer een upgrade op kunt doen (misschien Arrow Lake refresh), terwijl dat bij AMD beter geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Bij AMD's AM5 platform zit je inmiddels op Zen5. Zen6 zal waarschijnlijk nog uitkomen op AM5 maar daarna krijg je naar verwachting daar ook een nieuw platform.

Dus als je denkt dat er nog wel een Arrow Lake refresh komt op 1851 gaan de platforms waarschijnlijk nog even lang mee.

Voordeel van AM5 is wel dat je evt. ook een Zen 4 cpu kunt plaatsen.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 15:47
Het valt me eigenlijk wel op, dat heel veel mensen het ook over gaming hebben, en dat daar altijd de focus op gelegd wordt. Nu dat lijkt me misschien ook best belangrijk, maar op zaken van audio / video bewerking is denk ik deze intel cpu geen slechte koop. Ook het stuk 'idle' zijn is in het voordeel van deze nieuwe processors.

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Wat wordt bedoeld met "idle"? is dat gewoon je computer laten draaien zonder dat ook maar één programma open staat, zelfs in de achtergrond? Want voor zover zijn moderne Windows machines standaard ingesteld dat ze na een half uur idlen vanzelf standby of hiberation gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
Met 'idle' kan je dat inderdaad bedoelen, of een PDF document lezen, of een word document maken (dat heeft echt heel weinig power nodig), of beetje 'browsen' zonder dat je hele grote sites opent.

Met idle bedoel ik niet in hibernation gaan, want ja, dan verbruikt elke cpu weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Valt iets streamen van online, zoals YouTube, Twitch, Netflix enzo onder "idle"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
nzall schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
Valt iets streamen van online, zoals YouTube, Twitch, Netflix enzo onder "idle"?
Dat hangt er een beetje vanaf hoe strict je het zelf interpreteert.

Je kan het heel strict bedoelen, een OS booten en dan zorgen dat er niets anders draait en alleen dat is idle.

Maar wat je ook vaak bedoeld ziet worden is het wanneer iemand bijvoorbeeld bezig is met werk of opleiding of gewoon voor de lol achter de PC zit, dan wegloopt (even naar de WC, even wat drinken pakken) of iemand gaat weg en laat de PC aan (doe ik zelf vaak) zonder dat er nog zware taken draaien in de voorgrond en dat wordt dan gezien als 'idle' omdat er niet actief gewerkt wordt op die PC.

Als ik een avondje ga stappen bijvoorbeeld en ik vergeet bij het weggaan een youtube te sluiten die nog draaide op mijn 2de scherm ben ik niet van mening dat mijn PC die avond / nacht niet idle is geweest, puur omdat ik vergeten ben wat stop te zetten. Vergeet ik echter een game of te sluiten waardoor deze nog op de voorgrond staat wanneer ik terug kom zie ik dat anders. Maar dat kan voor jou compleet anders zijn.

Maar zoals @ginod al aangeeft, het kan ook gebruikt worden om aan te geven dat een PC op dat moment weinig belast wordt, bijvoorbeeld omdat iemadn in word of excel aan het tikken is, of een PDFje aan het lezen is. Zoiets noemen wij bijvoorbeeld ook wel eens 'idle' als we met een klant het hebben over kantoor PC gebruik.

Of bijvoorbeeld een server die maar weinig gebruikt / belast wordt 'Die server staat daar heel de dag maar wat te idlen' of iets in die strekking.

Waar ik vanuit ga in review technisch opzicht dat ze een verse review installatie pakken, deze simpelweg laten booten, dan inloggen en dan verbruik meten zodra er ingelogd is en ze op de desktop zitten, maar er verder niets meer gedaan wordt op de PC.

[ Voor 44% gewijzigd door Dennism op 25-10-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Mijn conclussie na meer als 6 uur lezen en reviews kijken en analiseren:

- Het is een goede stap qua power draw. Hij is in sommige workloads zuiniger als AMD met meer cores al is de piek nog wel hoger maar door hogere performance wel eerder klaar en dus minder wh. Maar ze zijn er nog niet helemaal want met gamen is hij nog niet helemaal zo efficiënt als gewenst, zeker gezien de prestaties.

- Qua gamen lijkt er van alles mis te gaan. In sommige games doet hij prima mee in andere games is de prestatie dermate teleurstellend dat er of een fout in architectuur, bios of windows moet zitten of dat er gewoon een fout gemaakt is qua design keuzes. Ook het verschil tussen verschillende windows 11 en windows 10 builds is echt op zijn minst een onderzoek waard.

- Power draw in idle is eigenlijk maar een paar watt meer geworden wat met zoveel tiles indrukwekkend is en hopelijk zet het AMD aan het denken want daar is de toegevoegde power draw ten opzichte van monolithic echt 5x slechter.

- De tile setup heeft wel voor meer latency gezorgd van bijbvoorbeeld ram en dat kan best wel eens een impact op gamen gehad hebben. Dit tezamen met een zeer hoge clocksnelheid was wat Intel nog enigsinds in leven hield in gaming.

Al met al denk ik dat het een goede basis is zij het veel te laat. Ze hadden eerder gewoon naar TSMC moeten stappen toen hun eigen procedé faalde maar het lijkt toch een beetje een trots dingetje te zijn voor ze.
Het is geen geweldig product voor iedereen al zijn er in het bedrijfsleven wel zaken waar dit gewoon een goed systeem is. En eerlijk is eerlijk daar zit het grote geld. Dat zie je ook met 9000 van AMD die is gemaakt voor het bedrijfsleven en daarna hebben ze er wat van geprobeerd te maken voor de desktop.

Waar ik wel bang voor ben is dat Intel next gen weer in zijn oude patroon gaat vervallen en dat is simpelweg meer power door dat ding jassen en een paar honderd mhz hoger gaat clocken en dat de 385k noemt. Ik hoop dat ze echt nog aan de architectuur gaan sleutelen maar ben er bang voor.

Nu maar wachten op begin nov. Want ook daar worden claims gemaakt die ik niet uit zie komen. 5.2 Ghz zie ik daar alleen gebeuren met een flink hogere power draw dan de 7800X3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
nzall schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
Persoonlijk schaar ik zaken als streamen onder single core loads omdat transcoden en frames verwerken wel wat load veroorzaakt (9-12% op mijn cpu) maar browsen is 80% idle omdat je een pagina laad en daarna zit te lezen wat eigenlijk geen enkele cpu load kost.
Tijdens streamen van video verbruikt de cpu dan ook tussen de 28 en 37 watt afhankelijk van 1080p of 4k. maar tijdens browsen zakt hij na het laden van de pagina meteen terug naar 5-7 watt. (Intel build). Hoe dat bij een AMD zit weet ik niet exact maar weet wel dat het standaard al hoger is.

Het Idle of single core loads noemen is alleen relevant om te berekenen hoeeveel je systeem over de jaren aan stroom gaat verbruiken en wat dat kost dit tel ik zelf bi de kosten van aanschaf op. Zo gaat in theorie upgrade naar 7800X3D mij over de periode van 5 jaar (zo lang doe ik ongever met een build) minimaal 145 euro meer aan stroom kosten. @400 euro zou een 7800X3D me dus 545 euro kosten. Bij een Intel 14900k had dat dat rond de 30 euro geweest maar was de aanschaf veel hoger geweest. Onder de streep had het om het even geweest qua totale kosten over 5 jaar ondanks dat de 14900k een slechte naam heeft qua verbruik.

[ Voor 29% gewijzigd door computerjunky op 25-10-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
ginod schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:42:
Het valt me eigenlijk wel op, dat heel veel mensen het ook over gaming hebben, en dat daar altijd de focus op gelegd wordt. Nu dat lijkt me misschien ook best belangrijk, maar op zaken van audio / video bewerking is denk ik deze intel cpu geen slechte koop. Ook het stuk 'idle' zijn is in het voordeel van deze nieuwe processors.
Van wat ik van een audio creator op youtube begreep was de 14900K geweldig juist door de hogere clocks. Dus dan zal deze 285k een mindere keuze zijn. Ver boven mijn pet qua technische knowhow betreffende audio creatie maar het was in interessant filmpje op youtube die voorbij kwam.
Maar er zijn inderdaad zat workloads waar gaming prestatie totaal niet relevant is. Gaming is wat dat betreft echt een niche markt. Ik denk dat er meer MKB en web servers op dit soort chip draaien dan dat er pc gamers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
White Feather schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:32:
Betekent gewoon:
Waarom zou je dan een Arrow Lake cpu kopen? Je hebt ook nog eens een moederbord waar je nooit meer een upgrade op kunt doen (misschien Arrow Lake refresh), terwijl dat bij AMD beter geregeld is.
Mwa dit werd al als argument gebruikt toen ik mijn 9900k kocht en voor gek verklaard werd omdat het duurder was als een AMD bordje (met slechtere connectivity toen overigens) Maar onder de streep was ik ruim anderhalf jaar sneller want de 9900k is sneller als de 3700x. ik heb geen 2700x en later een upgrade van 350+ euro hoeven kopen. Ik kon veel sneller geheugen draaien (4266 cl16-16-16-32-380) wat me nog meer performance gaf en ik heb dus anderalf jaar eerder van top prestaties kunnen genieten wat ook wat waard is.
Nu ben ik echt aan een upgrade toe en het platform is totaal niet meer relevant. 99% kans dat het een 7800X3D of 9800X3D word (helaas geen dual cache op de hogere chips zo, lijkt het) maar tegen de tijd dat ik die ga upgraden is AM5 een "dood" platform.
En ik dekn dat het overgrote deel zo een pc koopt en samenstelt. het zijn maar een paar selecte mensen die echt consistent upgraden als het niet nodig is. Het enige voordeel dat AMD als een platform was is dat 1800x, 2700x en 3700x eigenlijk helemaal niet zo goed waren onder de streep en upgraden dus meer noodzakelijk was en ze he geluk hadden dat de 5800X3D een killer chip was. Zonder die 5800X3d hadden veel mensen waarschijnlijk pas bij 7000 de upgrade gedaan. Het eerst uitbrengen van 3 matige chips en de goodwil van mensen heeft AM4 gemaakt wat het is niet meer en niet minder.

Ik denk dat het gros in de meer normale situatie waar we nu in zitten gewoon een pc koopt en pas als het onbruikbaar geworden is voor de gewenste applicaties er een upgrade gedaan word naar dan al lang niet meer compatibele chips.
Platform als argument zal voor velen een non issue zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:41
Vandaag de keuze gemaakt om de Intel Core Ultra 7 265K te bestellen. Komend vanaf een I5-9600k denk ik wel dat ik een leuke stap ga maken. Ik game regelmatig maar vooral code, webbrowsen, ai en ander hobby spul. Zal ook een flinke GPU naast komen te draaien.

Lastiger is om een mini-itx bordje te vinden die op korte termijn leverbaar is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Mijn mening scrollend en kijkend door al het materiaal op het internet met een echt nuchter oog. Mijn god wat zijn sommige biased of kunnen niet grafieken goed intepreteren.

Arrowlake is prima snel en zuinig. Ook in temperaturen hoor je er niemand over. Dus veel overklokruimte. En dat verwacht je ook van Intel (of AMD) anders ontwikkel je dit allemaal niet en kun je net zo goed niks doen.

Wel is het zo dat die P cores niet heel veel sneller willen dan 5700mhz. Maar zelfs op een 5300mhz zijn diezelfde P cores zo snel dat ze boven in de charts staan.

En Windows 11 maakt er erg een potje van met zijn versies. Dat maakt het dat prestaties een loterij worden. Hoe ooit kan een 285K trager in gaming zijn dan een 12900K. In beiden doen de hoofd 8 cores het werkt (zo hoort het te schedulen). En de 8 cores van een 285K zijn een league of 2 sneller dan die van een 12900K. Toch trager. Ik geef Windows 11 volledig daar de schuld.

Qua drivers in de BIOS en settings lijkt het nu beter op orde dan bij Raptorlake(+). Maar ikzelf denk dat er wel wat te tunen is. Ook gezien de video van Skatterbencher.

Intel gaat iig het pad van AMD bewandelen de komende maanden. Of te wel wachten op Microsoft tot dat ze Windows "aanpassen". Is Windows 11 zo complex geworden dat het "stomme" processors toch alle kanten uit laat gaan in software. Daar hadden we 10-20 jaar geleden toch nooit last van. Zelfs 5 jaar geleden.

Mijn conclusie, Windows 11 doe je huiswerk eens, dan kan een Arrow Lake processor gewoon dom snel zijn in alles wat ie voor zijn kiezen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

computerjunky schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:20:
[...]
Mwa dit werd al als argument gebruikt toen ik mijn 9900k kocht en voor gek verklaard werd omdat het duurder was als een AMD bordje (met slechtere connectivity toen overigens) Maar onder de streep was ik ruim anderhalf jaar sneller want de 9900k is sneller als de 3700x. ik heb geen 2700x en later een upgrade van 350+ euro hoeven kopen. Ik kon veel sneller geheugen draaien (4266 cl16-16-16-32-380) wat me nog meer performance gaf en ik heb dus anderalf jaar eerder van top prestaties kunnen genieten wat ook wat waard is.
Nu ben ik echt aan een upgrade toe en het platform is totaal niet meer relevant. 99% kans dat het een 7800X3D of 9800X3D word (helaas geen dual cache op de hogere chips zo, lijkt het) maar tegen de tijd dat ik die ga upgraden is AM5 een "dood" platform.
En ik dekn dat het overgrote deel zo een pc koopt en samenstelt. het zijn maar een paar selecte mensen die echt consistent upgraden als het niet nodig is. Het enige voordeel dat AMD als een platform was is dat 1800x, 2700x en 3700x eigenlijk helemaal niet zo goed waren onder de streep en upgraden dus meer noodzakelijk was en ze he geluk hadden dat de 5800X3D een killer chip was. Zonder die 5800X3d hadden veel mensen waarschijnlijk pas bij 7000 de upgrade gedaan. Het eerst uitbrengen van 3 matige chips en de goodwil van mensen heeft AM4 gemaakt wat het is niet meer en niet minder.

Ik denk dat het gros in de meer normale situatie waar we nu in zitten gewoon een pc koopt en pas als het onbruikbaar geworden is voor de gewenste applicaties er een upgrade gedaan word naar dan al lang niet meer compatibele chips.
Platform als argument zal voor velen een non issue zijn.
Dat blijven op een platform is altijd zo'n dooddoener. Het is geen nadeel van Intel en een voordeel van AMD. Op een Intel kan je ook 4 jaar zitten geen probleem.

En ik heb het ook gehad op AM4, eerst Z470 met een 2700X, eindelijk 8 core processor. Maar het was een teleurstelling hoe traag hij was per core performance. Dus naar beter, 3900X was leuk, maar daarna toch 5800X. Betekenend dat AMD wel upgradebaar blijkt, maar je doet het uit onvrede.

Ik zit nu op Z790 en Raptorlake 13700K maar het is gewoon een monstersnelle processor. Upgraden is niet eens nodig. Ik zou naar een 14900K kunnen maar dat voegt toch niet veel toe. Alleen van 13600K naar 14900K is leuk. Dus hoef ik niet eens een tweede processor hierop te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Laatst online: 11:45
Dat upgraden was met AM4 natuurlijk goud. We zijn in dat tijdsbestek van 4- naar 8 cores gegaan voor mainstream processoren. Waarbij ook 12 of meer mogelijk was.

Ik ben vlak voor Zen bewust voor een 6600k gegaan, prijs / prestatie en gaming die niks met 6 cores of meer deed destijds. Een 6-core als drop-in had mijn PC een paar jaartjes extra kunnen geven.

Met AM5 is het een verkoopargument als je nu in wilt stappen. Wederom, voor gaming. Pak gewoon een 7700 voor 225€ en kijk het lekker aan. Een 7600 als je echt budget wilt, en je zeker bent dat de door jou gespeelde games er mee af kunnen. Bij de huidige prijzen zou ik het wel weten als je geen esports type bent. Die chips leveren immers ook 5800X3D prestaties, of 245k prestaties, of you will. Die 9800X3D komt dan wel een keer, of z’n opvolger. Men staart zich echt blind wat dat betreft.

Lang verhaal kort: Als je toch al van plan was de 9800X3D te kopen echter, dan is upgradeability inderdaad weinig relevant. De grootste factoren waardoor dit het waard kan zijn, is immers de stap naar meer kernen, of naar een X3D chip.

Bij Intel dus ook de vraag: wat kan je verwachten? Games hebben nu vooral 8 kernen als sweet spot. Daar zit je dus goed. Het probleem is dat de gaming prestaties gewoon niet de huidige prijs rechtvaardigen. 5800X3D prestaties en beter, zijn goed genoeg om mee te komen voor iedere niet-hardcore gamer die z’n pc ook voor andere zaken gebruikt, en veelal onder lage last.

Overigens is dit dus wederom een case waarom men ook gaming op Linux mee dient te nemen. Al is het maar als controle voor de negatieve uitschieters op Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Ja, die negatieve uitschieters waar een 285K trager is dan een 14700K zelfs zijn niet processor gerelateerd (want dat verzin je niet als Intel), maar meer Windows 11 gerelateerd. Helaas is er geen reviewer die dat meldt, wat slecht is.

Hebben we niet geleerd van AMD 9000 series release en wat er toen met Windows 11 gebeurde de weken erna?

Intel had dit wel eerder mogen testen en communiceren met MS. Dat is wel hun fout.

[ Voor 17% gewijzigd door kujinshi op 26-10-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
kujinshi schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:04:
Ja, die negatieve uitschieters waar een 285K trager is dan een 14700K zelfs zijn niet processor gerelateerd (want dat verzin je niet als Intel), maar meer Windows 11 gerelateerd. Helaas is er geen reviewer die dat meldt, wat slecht is.

Hebben we niet geleerd van AMD 9000 series release en wat er toen met Windows 11 gebeurde de weken erna?

Intel had dit wel eerder mogen testen en communiceren met MS. Dat is wel hun fout.
Toch zou ik niet alles op W11 schuiven, het zal zeker invloed hebben, anders zie je niet dat bijv. W11 23H2 sneller is dan W11 24H2 in bepaalde workloads en andersom. Maar het zou me bijvoorbeeld niet verbazen als Intel niet direct getroffen is door de bug waar AMD last van had (anders had Intel immers onder 24H2 flink moeten winnen), het lijkt dus wat anders te zijn.

Maar vergeet ook niet dat Intel nu wat 'pijntjes' neemt op de desktop die AMD al jaren geleden genomen heeft en die invloed kunnen hebben op gaming prestaties, inherent aan het tile based design zoals bijvoorbeeld het van de compute halen van de memory controller, dat voor latency gevoelige applicaties zeker een performance impact kan hebben. Iets wat er mogelijk voor gezorgd heeft dat de Meteorlake generatie die naar de desktop zou komen er vorig jaar niet gekomen is, omdat de regressie in bepaalde workloads met die cores nog groter geweest zou zijn.
Intel gaat iig het pad van AMD bewandelen de komende maanden. Of te wel wachten op Microsoft tot dat ze Windows "aanpassen". Is Windows 11 zo complex geworden dat het "stomme" processors toch alle kanten uit laat gaan in software. Daar hadden we 10-20 jaar geleden toch nooit last van. Zelfs 5 jaar geleden.
Ook hier denk ik eigenlijk niet dat W11 zo complex geworden is (HuB liet ook wat W10 resultaten zien die ook niet consistent waren), maar dat die 'domme cpu's' de laatste jaren een stuk complexer zijn geworden, zeker aan de Intel kant, wat een invloed heeft op de scheduling (zie ook bijvoorbeeld de eerder gelinkte video van Der 8auer waar hij laat zien dat de core layout flink anders gepresenteerd wordt aan het OS dan voorheen.

Ik vermoed dat wanneer Intel hier had gekozen voor een 'simpel' monolithisch design met 4 tot 8 (of zelfs 10) P-cores (al dan niet met Hyperthreading), zonder E-Cores op N3B zoals ze deden voor 12th gen dat ze het in gaming stukken beter zouden doen en andere latency gevoelige workloads. Alleen verlies je het dan uiteraard op productivity.

Misschien moet Intel eindelijk hetzelfde gaan doen als AMD, focus voor de main line op goede prestaties op alle vlakken, en kom met 1 of meer specifieke Sku's speciaal gericht op voornamelijk gaming waar dan zaken in zitten die de hogere latency compenseren, zoals AMD doet met de X3D Sku's.

Als met al vermoed ik dat W11 (en W10 hopelijk) updates Arrow Lake performance zeker zullen verbeteren, mogelijk samen met nieuwe microcode en misschien zelfs game updates. Maar ik vermoed ook, juist omdat het Intels eerste tile design is voor de desktop ( afgezien van het gecancelde Meteor Lake voor Desktop), met de memory controller niet in de compute tile, maar in de SoC tile. Dat er ook zeker games blijven waar 14th gen beter zal blijven (wel enkel als je kijkt naar ruwe performance), simpelweg omdat het een monolithisch design is.

Vraag is natuurlijk wel of dat zo blijft in de komende generaties. Kijk je namelijk naar Lunar Lake zie je dat daar de memory controller wel op de compute die zit. Wat een positief effect heeft op de latency, ook al die die vergelijking niet 100% eerlijk, want het onpackage DRAM zal ook helpen daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

kujinshi schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

Dat blijven op een platform is altijd zo'n dooddoener. Het is geen nadeel van Intel en een voordeel van AMD. Op een Intel kan je ook 4 jaar zitten geen probleem.

En ik heb het ook gehad op AM4, eerst Z470 met een 2700X, eindelijk 8 core processor. Maar het was een teleurstelling hoe traag hij was per core performance. Dus naar beter, 3900X was leuk, maar daarna toch 5800X. Betekenend dat AMD wel upgradebaar blijkt, maar je doet het uit onvrede.

Ik zit nu op Z790 en Raptorlake 13700K maar het is gewoon een monstersnelle processor. Upgraden is niet eens nodig. Ik zou naar een 14900K kunnen maar dat voegt toch niet veel toe. Alleen van 13600K naar 14900K is leuk. Dus hoef ik niet eens een tweede processor hierop te monteren.
Zolang je niet van geheugentype verandert, zijn er weinig redenen om niet dezelfde chipset/moederbord 4, 5,... generaties/jaren te gebruiken.

Intel heeft in het verleden dezelfde socket gesaboteerd met wat pinnen herdefiniëren zodat ze elke 2 jaren nieuwe chipsets/moederborden kunnen aansmeren. Vroeger braken we pinnen in sockets af en soldeerden draadjes aan de achterkant van de socket om de commerciële blokkades van Intel te omzeilen.

AM4 is geniaal voor wie GPU upgrade doet om de framerate met de helft te verhogen, verdubbelen,... Als een Ryzen 3600 geen RX 6600 XT kan aandrijven, dan kan je een 5700X3D halen om met nieuwe gaming PC's mee te kunnen.

Wie nu Ryzen 5 7600 of 7700 voor gaming koopt, kan in 2 tot 5 jaren upgraden voor de helft meer single core performance of een totaal andere use case dat 16 of meer cores nodig heeft. Als Intel zich kan herpakken, dan gaat AMD reageren met gewone of X3D chiplet + chiplet met 12 dense cores of 16 c cores.

Zolang we niet van DDR5 naar DDR6 gaan, kan je op AM5 blijven. DDR5 nadert het omslagpunt tussen de vroege trage fase en late snelle fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
kujinshi schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

Steve van HuB had hier in de, of all places, MLID Podcast nog wel een goede comment over, wanneer je stappen van 20% (hij gebruikte 20% per gen als voorbeeld, ik denk dat minder ook nog wel kan) zit per generatie zoals bij Zen 1 naar Zen 2 naar Zen 3 en dan nog de stap naar X3D zo'n platform het wel waard is voor een gebruikers niche als wij hardware Enthousiasts.

Maar dat wanneer het zoals nu bij Zen 4 naar Zen 5 een paar % is voor gaming en als dan Zen 6 ook weer een paar procent is de meerwaarde van een platform met langere levensduur een stuk minder wordt.

Maar het is natuurlijk wel een niche qua gebruikers die dat überhaupt, het overgrote deel van de gebruikers zowel prive als zakelijk zal er geen fluit om geven of een socket 2 (zoals Intel) of 3 generaties (zoals AM4, met wat zijstappen als Zen+ en een extra Sku optie als X3D) support. Die kopen een systeem, dat systeem draait X jaar en dan kopen ze een nieuwe. In dat opzicht die ik die hype over levensduur van sockets ook niet echt, maar het valt niet te ontkennen dat voor de kleine groep die er wel gebruik van maakt het zeer handig kan zijn en ze zeker op AM4 mooie stappen hebben kunnen maken als ze early adopter waren. Of AM5 dat ook waar gaat maken is echter maar de vraag, Zen 6 zal dan wel een heel mooie stap moeten zijn vermoed ik om een overstap van Zen 4 of 5 te kunnen rationaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het zal aan mij liggen maar ik vind het een vreemde discussie.

Het daadwerkelijke en wellicht geconsumeerde nut kun je altijd pas achteraf bepalen omdat je nu eenmaal vantevoren niet zeker weet wat de toekomst brengt.

Als Intel en AMD min of meer gelijke prijs, prestaties en functies hebben qua platform en CPU dan is het nu ineens geen voordeel om te weten dat je met een platform zeer waarschijnlijk 3 generaties kan doen tov 1 of 2 :?

Het is wat mij betreft altijd een voordeel want het biedt opties.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Help!!!! schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:21:
Het zal aan mij liggen maar ik vind het een vreemde discussie.

Het daadwerkelijke en wellicht geconsumeerde nut kun je altijd pas achteraf bepalen omdat je nu eenmaal vantevoren niet zeker weet wat de toekomst brengt.

Als Intel en AMD min of meer gelijke prijs, prestaties en functies hebben qua platform en CPU dan is het nu ineens geen voordeel om te weten dat je met een platform zeer waarschijnlijk 3 generaties kan doen tov 1 of 2 :?

Het is wat mij betreft altijd een voordeel want het biedt opties.
Punt is dat het gros minder als 1x in de 3 jaar upgrades koopt. En dan zit je dus al aan het nieuwe platform.
Plus dat alsje dan een 2de cpu kopt op hetzelfde platform je de prijs van een high end cpu betaald heb en je eigenlijk al jaren lang van betere prestatie had kunnen genieten als je meteen de snelste gekocht had.

Voordeel van AM4 was puur een alleen omdat als je om 1 of andere reden uit de goedheid van je hart een ryzen 1xxs,2xxx,3xx gekocht had die allemaal minder waren als een Intel counterpart je wel moest upgraden.
Dus ja je had opties maar onder de streep heb je meer betaald en de eerste jaren heb je veel slechetere performance gehad waardoor je dus wel moest upgraden.

Nu de winsten tussen generaties veel en veel lager zijn denk ik niet dat een upgrade path je ooit gaat verplichten tot upgraden zoals dat met ryzen 1xxx-3xxx wel was omdat die prestaties matig waren. Tuurlijk zijn er mensen die jaarlijks willen upgraden maar dat is een heel klein groepje die überhaupt geld niet boeiend vinden anders deden ze dat niet. Die groep had net zo makkelijk een nieuw platform gekocht als dat noodzakelijk was omdat ze gewoon met het laatste niieuwe willen spelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

computerjunky schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:42:
Voordeel van AM4 was puur een alleen omdat als je om 1 of andere reden uit de goedheid van je hart een ryzen 1xxs,2xxx,3xx gekocht had die allemaal minder waren als een Intel counterpart je wel moest upgraden.
Dus ja je had opties maar onder de streep heb je meer betaald en de eerste jaren heb je veel slechetere performance gehad waardoor je dus wel moest upgraden.

Nu de winsten tussen generaties veel en veel lager zijn denk ik niet dat een upgrade path je ooit gaat verplichten tot upgraden zoals dat met ryzen 1xxx-3xxx wel was omdat die prestaties matig waren. Tuurlijk zijn er mensen die jaarlijks willen upgraden maar dat is een heel klein groepje die überhaupt geld niet boeiend vinden anders deden ze dat niet. Die groep had net zo makkelijk een nieuw platform gekocht als dat noodzakelijk was omdat ze gewoon met het laatste niieuwe willen spelen.
Vijf jaren geleden:
computerjunky schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:42:
Tenzij je voor een 9900k gaat is het beter om voor een 3700x te gaan. Een non HT cpu is gewoon vroeg of laat vragen om problemen ondanks dat het nu iets sneller kan zijn.
De voorspelde problemen zijn er ook in een 2023 revisit: 9600K (6C/6T) heeft last van frame stutters, trage laadtijden, sluggishness
In contrast, the 9600K today often provides a subpar experience, marred by frame stutters and slow loading times. We were surprised by the 9600K's sluggishness in loading games and levels, a problem we didn't encounter with the Ryzen 5 3600. Therefore, the overall experience was significantly better with the Ryzen processor.
https://www.techspot.com/...vs-core-i5-9600k-revisit/
Indeed, the Ryzen 5 3600 has shifted from being 4% slower upon release to being 4% faster now. However, these figures don't fully capture the situation. At its launch, the 3600 might have been slightly slower on average, but it consistently delivered highly playable frame rates in all games without stuttering or frame pacing issues.
Ryzen 5 3600 (6C/12T) blijft nog goed speelbaar zonder stotteringen.

Als je de aankoopprijs en upgradepad erbij neemt:
The value of the Ryzen 5 range was remarkable, with parts like the 3600 having sold for as little as $95. In contrast, the 9600K never dropped below $200, though the 9600KF briefly reached ~$175. However, at that time, the 3600 was selling for just $95, making it the superior choice and dominating our best value all-round pick for years.
Then, there's the upgrade path, which is what initiated this series. Those who invested in the LGA 1151 platform with the 9600K have limited options if they wish to keep their motherboard. The 9900K, while offering an average of 27% more performance, is an expensive CPU. Meanwhile, for a similar investment, the 5800X3D provided an average performance increase of almost 70% over the 3600, marking a remarkable upgrade on the same socket.
In 2019 schreven ze dat je voor de prijs van een i5 9600K + CPU-koeler een Ryzen 5 3600 + MSI B450 Tomahawk kon halen.
As predicted the Ryzen 5 3600 offers a tremendous value and because it sips power it'll work on even the most basic B350 motherboard, provided it receives the necessary BIOS update. Alternatively, for brand new builds you can grab our favorite B450 board, the MSI Tomahawk and you'll have a killer combo for a smidgen over $300. Basically what you'll pay for the 9600K with a mid-range cooler.
https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/
Geen wonder dan hele volksstammen een Ryzen 3600 hebben en voor 180 euro (5700X3D) kunnen ze nu naar de gaming performance van een Ryzen 5 7600 upgraden.

Wait a minute, als we 5 jaren geleden al wisten dat het zonder Hyper-Threading niet goed gaat komen, dan kan de rare game performance van Arrow Lake door het uitfaseren van Hyper-Threading verklaard worden.

AMD SMT perst nog 18% extra performance uit een Zen 5/5c laptop CPU.
Simultaneous Multi-Threading (SMT) still proved very much useful for AMD Strix Point with the new Zen 5/5C cores. Contrary to Intel abandoning Hyper Threading (HT/SMT) with Lunar Lake, SMT was providing measurable performance gains across a wide mix of multi-threaded workloads. The impact of SMT varied but when taking the geometric mean of 57 benchmarks in full, SMT on the Ryzen AI 9 HX 370 was around 1.18x the performance of running this 12-core Zen 5/5C laptop SoC with SMT disabled.
https://www.phoronix.com/review/amd-ryzen-zen5-smt/8
Voor games die op een octacore schalen zoals Cinebench maakt die 18% een verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh6v18n0S1bqvZTZl3NdaEwsN8g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GwycuIyQKt0KavJw9VtZJlv1.jpg?f=user_large

Probeer deze load op 8 cores zonder SMT te zetten. Je kan het slechts over 8 ipv 16 threads spreiden.

The Finals op een Ryzen 3600 en de GPU-load op een RTX 2070 Super kan op 1440p high settings naar 2/3 zakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfGxwr2A7U_P7-CfAeWtqZdYFQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QUZdILfjbDdnoMoLNdbd31g.jpg?f=fotoalbum_large
YouTube: The Finals - Extreme Destruction! PC Tech Review - PS5 Comparisons +...

Dit brengt ons tot wat Digital Foundry van Arrow Lake vindt:

Serieuze problemen, zakt door z'n hoeven,...

Als de framerate dermate hoog is dat je niets om het verschil in performance geeft, dan zie je instabiele frametimes tegenover de andere CPU's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FV_mtVSkvKwEDpTBJBeRLa0QhpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gYN8BOwK6Ia1XCQdv3aww4G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

rapture schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:39:

Wait a minute, als we 5 jaren geleden al wisten dat het zonder Hyper-Threading niet goed gaat komen, dan kan de rare game performance van Arrow Lake door het uitfaseren van Hyper-Threading verklaard worden.
Het idee van Intel is dat E cores, Hyperthreading vervangen. E cores zijn een stuk sneller dan Hyperthreading. Bij Raptor Lake is het al 40% (van een normale core) tov ongeveer 25-30% bij Hyperthreading. Arrow Lake hoort de 50% wel te halen. Of te wel 2x zo snel als Hyperthreading. Voor zover theorie.

Maar dan moet het natuurlijk wel zo in Windows (11) werken. En intern moet de CPU snelle communicaties kunnen maken.

En daar moet blijkbaar nog gesleuteld worden. Wat er in Windows 11 precies technisch moet gebeuren weten alleen Intel en MS zelf.

Voor de processor kan je aan de ringbus sleutelen in de BIOS. Hij staat erg laag op 3800mhz. Die kan zeker naar een 4200mhz (wel stresstesten etc.).

Verder klokt de processor om rare redenen snel naar lage 5000-5200mhz frequencies, terwijl dit om temperatuur/wattage helemaal niet hoeft.

Als je de P cores vast zet op 5700mhz en de E cores op een 5000mhz, heb je hier geen last van. Volgens mij gaat gaming performance van 245/265/285K snel omhoog dan naar wat het hoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

kujinshi schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
Voor de processor kan je aan de ringbus sleutelen in de BIOS. Hij staat erg laag op 3800mhz. Die kan zeker naar een 4200mhz (wel stresstesten etc.).
Er zien we daar amper prestatieverschillen in.. Pieter, aka Massman aka Skatterbencher heeft dat al wat getest: https://skatterbencher.co...w-lake-ring-overclocking/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y56-1xDQtI-IbNWIh6t1B-pvEfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/96n00rDsDGUBLXcl1AwtMFAU.png?f=fotoalbum_large

Verder ben ik eigenlijk benieuwd naar testen met alle E-cores disabled. Indien de gameprestaties dan beter zijn dan kunnen we min of meer concluderen dat het een thread scheduling issue is, en dus valt op te lossen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nzall
https://twitter.com/CapFrameX/status/1850492250351862038 dit zijn tests met alle E-cores disabled. Die storten HELEMAAL in...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U51RCaDx1nk7YdxszZe8zVS9qNc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Efe4GvBd6QLiostt7O5smxGE.png?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door nzall op 28-10-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
kujinshi schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:09:

Als je de P cores vast zet op 5700mhz en de E cores op een 5000mhz, heb je hier geen last van. Volgens mij gaat gaming performance van 245/265/285K snel omhoog dan naar wat het hoort te zijn.
Ik denk eigenlijk niet dat een flinke all core overklok de oplossing is hier. Hoogstens wat symptoom bestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik ben het helemaal eens met @Dennism..
De prestatiefixen voor Arrow Lake lijken me vooral uit de hoek van software te komen. Windows Updates, scheduling updates, microcode updates.. ALS daar veel valt op te lossen. Dat is een beetje de vraag. Doorgaans heeft intel die zaken best op orde alvorens ze hun producten lanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Skyline GT-R schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Er zien we daar amper prestatieverschillen in.. Pieter, aka Massman aka Skatterbencher heeft dat al wat getest: https://skatterbencher.co...w-lake-ring-overclocking/

Verder ben ik eigenlijk benieuwd naar testen met alle E-cores disabled. Indien de gameprestaties dan beter zijn dan kunnen we min of meer concluderen dat het een thread scheduling issue is, en dus valt op te lossen...
Dat is wel Cinebench.

Ik ben wel benieuwd wat het in games doet die ringclock verhogen. Want een game communiceert aardig wat heen en weer in de processor.
Skyline GT-R schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:19:
Ik ben het helemaal eens met @Dennism..
De prestatiefixen voor Arrow Lake lijken me vooral uit de hoek van software te komen. Windows Updates, scheduling updates, microcode updates.. ALS daar veel valt op te lossen. Dat is een beetje de vraag. Doorgaans heeft intel die zaken best op orde alvorens ze hun producten lanceren.
Ik gaf die ringclock en frequencies hoger zetten aan als dingen die je zelf kan doen om het iig beter te maken dan het nu is. Voor de kant van Windows en BIOS moet natuurlijk MS en Intel aan de gang.

Ik snap niet dat ze dat niet VOOR release doen. Waarom moet de wereld hiervan "meegenieten".

Bij AMD van de zomer al hetzelfde verhaal.

[ Voor 38% gewijzigd door kujinshi op 28-10-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ik verwacht persoonlijk geen wonderen van software updates. Misschien dat de games die nu ver ondermaats scoren gefixed worden maar hij zal iets trager blijven als de 14900k in de meeste games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Gezien de huidige onbeschikbaarheid van de 285K begin ik toch ook een 9800X3D te overwegen. Ik heb mijn X670E Hero bordje hier nog liggen. Even wachten dus wat de reviews zeggen volgende week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
Wat zijn in de huidige dagen eigenlijk de standaard boot tijden voor Intel en AMD. Ik lees bij AMD dat het nogal eens lang kan duren, niet altijd, maar door geheugen 'training' en andere dingen.

Ikzelf werk nog steeds op een jaja, Intel Core i5 6600K, maar ik mag niet klagen over booten van mijn pc, binnen een minuut kan ik weer werken bij wijze van spreken. Nu boot je niet 10x op een dag, maar als je al weet dat het lang duurt, zit het je toch niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Skyline GT-R schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:01:
Gezien de huidige onbeschikbaarheid van de 285K begin ik toch ook een 9800X3D te overwegen. Ik heb mijn X670E Hero bordje hier nog liggen. Even wachten dus wat de reviews zeggen volgende week..
Ik dacht dat jij hem al had gezien je signature :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
ginod schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:19:
Wat zijn in de huidige dagen eigenlijk de standaard boot tijden voor Intel en AMD. Ik lees bij AMD dat het nogal eens lang kan duren, niet altijd, maar door geheugen 'training' en andere dingen.

Ikzelf werk nog steeds op een jaja, Intel Core i5 6600K, maar ik mag niet klagen over booten van mijn pc, binnen een minuut kan ik weer werken bij wijze van spreken. Nu boot je niet 10x op een dag, maar als je al weet dat het lang duurt, zit het je toch niet helemaal lekker.
Seconde of 15-20 ofzo bij een normale boot? Ik time het niet, maar zowel Intel als AMD zijn supersnel normaliter. Als moest je bij AM5 bij AMD wel wat settings veranderen, maar volgens mij is dat nu standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Dennism schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:42:
[...]

Ik dacht dat jij hem al had gezien je signature :)
Was het maar.. Volgens mij is er nog geen enkele 285K beschikbaar hier.. Enkel voor de reviewers en TechTubers ofzo. Elke webshop geeft aan geen voorraad te hebben. Idem in DE en bij uitbreiding in de rest van de EU. De 265K en 245K lijken wel beschikbaar te zijn bij verschillende shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ginod schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:19:

Zou leuk zijn als dat eens getest zou worden in een paar verschillende apples to apples situaties.

Normaal gesproken heeft de hoeveelheid aangesloten hardware die geinitialiseerd moet worden (een flinke) invloed. Daarom zeggen random antwoorden op een forum niet zoveel.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ik zou wel eens willen zien hoe de thread verdeling is in games waar de 285k echt een stuk trager is als je zou mogen verwachten.

Leg het naast een 7950x en kijk hoeveel threads er gebruikt worden en wat de belasting per thread is. Ik heb zon vermoeden dat het gewoon niet genoeg threads zijn in sommige games waardoor hij op zijn gat gaat. De e-cores zijn immers niet in gebruik voor games.

Je kan ook smt uitzetten en 8 cores creëren op and en kijken of die games dan ook inkakken qua prestaties. Dan is het gewoon een threads issue en niet op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 13:51

gatlarf

So say we all...

computerjunky schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:32:
Ik zou wel eens willen zien hoe de thread verdeling is in games waar de 285k echt een stuk trager is als je zou mogen verwachten.

Leg het naast een 7950x en kijk hoeveel threads er gebruikt worden en wat de belasting per thread is. Ik heb zon vermoeden dat het gewoon niet genoeg threads zijn in sommige games waardoor hij op zijn gat gaat. De e-cores zijn immers niet in gebruik voor games.

Je kan ook smt uitzetten en 8 cores creëren op and en kijken of die games dan ook inkakken qua prestaties. Dan is het gewoon een threads issue en niet op te lossen.
Ik vermoed net dat er met aanpassingen aan de scheduler nog heel wat valt te behalen. Ik kan er niet bij dat sommige games 50% minder presteren. Een aantal %, ok maar 50? Het lijkt mij dat software, inclusief de scheduler Hyperthreading verwachten en simpelweg niet met dit ontwerp overweg kunnen.

(Disclaimer, ben geen fanboy of zo want na deze resultaten ga ik wss vrolijk over naar het AMD-kamp. ;-) Intel had z’n launch maar beter moeten voorbereiden, scheduler problemen,of niet.)

May the lords of Kobol guide you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
gatlarf schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:52:
[...]

Ik vermoed net dat er met aanpassingen aan de scheduler nog heel wat valt te behalen. Ik kan er niet bij dat sommige games 50% minder presteren. Een aantal %, ok maar 50? Het lijkt mij dat software, inclusief de scheduler Hyperthreading verwachten en simpelweg niet met dit ontwerp overweg kunnen.

(Disclaimer, ben geen fanboy of zo want na deze resultaten ga ik wss vrolijk over naar het AMD-kamp. ;-) Intel had z’n launch maar beter moeten voorbereiden, scheduler problemen,of niet.)
Daarom ook mijn interesse naar hoe threads benut worden want de 245k presteert nog veel slechter in sommige games en die heeft dus ook maar 6 p cores met 6 threads. simpelste zou dus zijn deze tests te herhalen met een AMD chip of een 14th gen en HT uit te zetten en (e)-cores uit te schakelen zodat je op 8 main threads uit komt.

het is of de scedular of een gebrek aan threads of gewoon een slecht design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Misschien valt het toch nog mee met de prestaties van Arrow Lake: YouTube: We found the missing Intel Performance in Games... Big Performance G...
Interessante materie. Vlugge conclusies:
- gebruik van CU dimms (die overigens niet altijd compatible zijn of werken, geen QLV) zal de prestaties in games gemiddeld met ongeveer 10% doen stijgen.
- overclock van E cores en cache doet de prestaties ongeveer 20% stijgen, af en toe zelfs meer.

In dezelfde video wordt overigens gehint dat de nieuwe CPU van AMD (release ergens volgende week) de prestaties van Intel Arrow Lake doet verschrompelen.

[ Voor 41% gewijzigd door wcduck op 29-10-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• printecho
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-06 03:22
Ik heb een 7700k en heb een nieuwe pc nodig voor counter-strike 2 maar ik weet niet echt of ik voor de 285K of 265k moet gaan. Ik kan ook nog niet kiezen tussen een pre-built of dat ik hem zelf bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
printecho schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 00:30:
Ik heb een 7700k en heb een nieuwe pc nodig voor counter-strike 2 maar ik weet niet echt of ik voor de 285K of 265k moet gaan. Ik kan ook nog niet kiezen tussen een pre-built of dat ik hem zelf bouw.
Tenzij je perse Intel wil zou ik nog even een weekje wachten, en kijken wat je 9800X3D doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Laatst online: 13:56

Dark

who tweaked the light?

wcduck schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:23:
Misschien valt het toch nog mee met de prestaties van Arrow Lake: YouTube: We found the missing Intel Performance in Games... Big Performance G...
Interessante materie. Vlugge conclusies:
- gebruik van CU dimms (die overigens niet altijd compatible zijn of werken, geen QLV) zal de prestaties in games gemiddeld met ongeveer 10% doen stijgen.
- overclock van E cores en cache doet de prestaties ongeveer 20% stijgen, af en toe zelfs meer.

In dezelfde video wordt overigens gehint dat de nieuwe CPU van AMD (release ergens volgende week) de prestaties van Intel Arrow Lake doet verschrompelen.
komen vast nog gains uit met tweaken maar voorlopige conclusie is toch wel premature launch en dat rood bijna een hele een ronde voorsprong heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
Tenzij je je niet focust op games, maar op meer 'workstation' taken, dan valt het best wel mee zo te zien. In idle zuiniger, en met meerder taken op gebied van audio / video wel sneller, of minimaal net zo snel.

Nadeel is... voorheen kozen mensen vaak altijd nog Intel, want ja, stabiel, goede naam, werkt 'altijd', en die naam hebben ze natuurlijk wel een beetje te grabbel gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Zelfs in gaming zie ik geen generatie in voorsprong, behalve mogelijk tegenover Zen X3D als de 9800X3D wel een goede generationele uplift gaat leveren, echter moeten we niet vergeten dat Zen X3D veelal een niche product is. Populair onder zelfbouwers zoals wij, maar in het grotere plaatje bij het grote publiek zullen de 2xx desktop cpu's veelal concurreren met AMD's non-X3D Sku's, en dat lijkt allemaal vrij nek aan nek te zijn (zelfs nu er bij Intel mogelijk nog wat kinderziektes zijn, die bij AMD er ook waren, maar al weggewerkt zijn). De AMD resultaten die je nu ziet zullen immers hertests zijn na de Agesa en Windows Updates. Mogelijk dat Intel daar de komende weken ook nog wat kan doen, om zo in ieder geval de resultaten die nu de gemiddeldes heel erg drukken op te vangen.
ginod schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:10:

Nadeel is... voorheen kozen mensen vaak altijd nog Intel, want ja, stabiel, goede naam, werkt 'altijd', en die naam hebben ze natuurlijk wel een beetje te grabbel gegooid.
Voordeel voor Intel is daar nog wel dat 'het grote publiek' amper weet heeft van de recentie issues, in de zakelijke markt speelde het 13/14th probleem immers bijna niet, net als in de OEM markt voor thuis pc's / laptops. Net als dat soort gebruikers veelal de issues die met deze generatie spelen niet heel erg snel op zullen vallen, want die upgraden niet jaarlijks (zoals sommige van ons) en als je dan nu van Coffee Lake, Coffee Lake-R of Rocket Lake komt zijn deze cpu's zelfs met de issues zoveel sneller dat dit wel wat verbloemd wordt.

In DiY heeft Intel de meeste klappen al wel gehad, dat een procentje meer of minder daar verliezen ze waarschijnlijk niet zo hard raakt. Want DiY zijn de enthousiasts ook vaak niet de trouwste klanten, mocht Intel in de toekomst wel weer een banger van een generatie hebben stappen die mensen zo weer over, omdat ze dat ook dat dan willen proberen / hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Als je het zelf kan dan koop je NOOIT een prebuild. Het is vaak even duur of duurder met slechtere componenten en soms niet eens upgradebaar. En gewoon even wat benchamrks kijken en kijken welke in jou games het beste presteerd. Kan zelfs een 14th gen of AMD X3D zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Dennism schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 00:36:
[...]

Tenzij je perse Intel wil zou ik nog even een weekje wachten, en kijken wat je 9800X3D doet.
Met dit CUdimm verhaal waar Intel een stuk sneller wordt in games, wordt de 265K weer heel interessant. Die zal de grootste concurrent worden van de 9800X3D op prestaties en prijs. Een 285K zal altijd te duur zijn omdat die ook voor alle normale workloads de snelste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
kujinshi schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Met dit CUdimm verhaal waar Intel een stuk sneller wordt in games, wordt de 265K weer heel interessant. Die zal de grootste concurrent worden van de 9800X3D op prestaties en prijs. Een 285K zal altijd te duur zijn omdat die ook voor alle normale workloads de snelste is.
Kan inderdaad het wat interessanter maken, al zou ik wel even de kat uit de boom kijken tot meerdere reviews dit echt bevestigen en je niet een AMD 9000 serie achtige soap krijgt waarbij iedereen van alles roept dat dit of dat de oplossing zou zijn. Terwijl dan een resultaat in een test van reviewer die denkt wat gevonden te hebben in een andere test niet of in veel mindere mate te reproduceren is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Ik vraag me naast het gebrek aan threads ook af hoeveel impact dit heeft op latency gevoelig gaming :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZklBQql6kQHWJpyIVjMbvfsDC4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NiEBlLjjsWbAT9qmQuNSmsOs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHJtZKIasO6dRSBd6Dd2oF0VPAE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WcPCwrryMvIEq8KkNb9nnTcG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgACJ3hKjVOOiyWT76PqDbSiGBA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XJL8OXO3vwaGikioKRuwuhxa.jpg?f=user_large

Ik heb helaas nog niemand gevonden die wil testen hoe een AMD en Intel 14th gen vs de 285k met gelijk aantal P cores/threads presteert in de games met issues.

Ook CUdim latency data ontbreekt nog voor een vollediger beeld.

Edit extra screens van hothardware:
Afbeeldingslocatie: https://images.hothardware.com/contentimages/article/3474/content/aida-3-intel-arrow-lake-core-ultra-200s-benchmarks.png

Afbeeldingslocatie: https://images.hothardware.com/contentimages/article/3474/content/aida-2-intel-arrow-lake-core-ultra-200s-benchmarks.png

Het bypassen van cache latency is waar AMD met X3D juist zo'n voordeel uit haalt. (meer cache = minder read en write vertragingen).
ik wou dat ik eindeloos geld had om dit soort zaken te testen want degene met de samples linken dit soort zaken nooit verder uit te pluizen.

[ Voor 37% gewijzigd door computerjunky op 30-10-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ginod schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:10:
en die naam hebben ze natuurlijk wel een beetje te grabbel gegooid.
Alleen bij de enthousiaste tech mensen, ik denk dat >95% van de kopers van een computer/laptop geen idee heeft.

En mijn 13700k is niks mis mee, de volgende CPU wordt gewoon weer een Intel.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 30-10-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Eens mijn set binnen is wil ik wel wat extra testen draaien. Maar een 285K is compleet onvindbaar in de EU. Mindfactory in DE heeft vandaag enkele "tray' CPU's beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@kujinshi

Ik heb er nog even wat verder naar gekeken, en bijvoorbeeld HuB lijkt ook CU DIMMS gebruikt te hebben in hun review als je het type nummer van hun DIMMS checked: YouTube: Intel Core Ultra 9 285K Review, It's A Mess.... Probably A Flop

En dan bijvoorbeeld: uitvoering: G.Skill Trident Z5 CK F5-8200C4052G24GX2-TZ5CK

Hun DDR5 8200MT/s resultaten zou dan met CU Dimms zijn en hun DDR5 7200MT/s met normale DDR5 Dimms.

Hub Test systemen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xK9f4aL.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 04-06 19:21
Ik heb nu ook wat reviews gekeken. Eerste indruk: Voor productiviteit prima producten. Ook performance per watt.

Gaming… not so much. We wachten wel weer een jaartje op de 300 serie en wellicht dat deze beter presteren in games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjona100
  • Laatst online: 14:43
Skyline GT-R schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:32:
Eens mijn set binnen is wil ik wel wat extra testen draaien. Maar een 285K is compleet onvindbaar in de EU. Mindfactory in DE heeft vandaag enkele "tray' CPU's beschikbaar.
Azerty & my media center hebben hem op voorraad as we speak. (wel tray)

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Net mijn CPU Contact Frame ontvangen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbTkZK5dqls97b5KLagugJY47-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOHJYhUQave4tStUgKPHAkRV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Tjona100 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:58:
[...]

Azerty & my media center hebben hem op voorraad as we speak. (wel tray)
Wat een prijs.. en dat voor een tray. Ik heb al spijt dat ik er geen bij Proshop heb gehaald aan 619,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
Inmiddels mijn eerste Mini-ITX build in elkaar zitten op basis van de nieuwe Intel CPU. Gekozen voor de
Intel Core Ultra 7 265K vanwege de beschikbaarheid (oude PC reeds verkocht) en geringe toegevoegde waarde van de 285k. Ik kom van een i5-9600k af op 5Ghz en de upgrade is zeker merkbaar. Niet alleen de in-game performance maar ook overall voelt de PC veel sneller aan. Wat ook wel mag voor een upgrade van een 6 jaar oude CPU.

Zo deed ik 13 760 punten in timespy met mij oude configuratie (i5-9600K en 3080) en doe ik nu 20 516 met mijn RTX 4070 Super en 265k.

Mocht er iemand een specifieke test willen doen of meer informatie willen hebben laat het weten.

Zie ook:
inventaris: mini ITX intel build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Leuk om te horen. Is er een specifieke reden dat je Intel gekozen hebt in plaats van AMD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24
Op dit moment nog een 10700K draaien en ga komende week als alles binnen is over op de Ultra 7 265K. Een mooie upgrade toch wel en kan ik weer even mee vooruit.

moederborden zijn wel een stukje duurder geworden dan een paar jaar terug zag ik, helemaal als je een paar specifieke dingen selecteert :P maarach over al die jaren valt dat ook weer mee.

Het is in elk geval een MSI MPG Z890 Carbon geworden en daar wordt 32GB G.Skill 7600MT/s geheugen in geprikt.

Mooi moment om de kast ook weer eens helemaal leeg te halen, schoon te spuiten en fris in te delen :P nu al zin om te klussen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
nzall schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:34:
Leuk om te horen. Is er een specifieke reden dat je Intel gekozen hebt in plaats van AMD?
Intel fanboy van het eerste uur. Eigenlijk nooit anders gehad op 1 keer een 3 core AMD, een M1 Macbook en wat ARM speelgoed na. Ben dus redelijk biased. Dit geldt overigens ook voor videokaarten. 2 AMD's gehad in het verleden maar haal meer plezier uit een Nvidia.

Ben altijd wel iemand van het tegengeluid, als iedereen AMD adviseert neig ik toch naar de andere kant. Valt me tot nu niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scytheCS
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:13
Ik speel ook CS2 en dan moet je echt voor de 9800x3d gaan. Beste voor CS atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
Ik ben op zich ook meer een Intel man, dan AMD, maar... zoals de kaarten er nu voor liggen, dan is de Intel keuze vaak alleen interessant voor NIET gamers. Gamers hebben het eigenlijk heel makkelijk, kies AMD, veel meer 'Bang for the Bucks'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Het zal er ook maar net vanaf hangen wat de introductieprijs wordt van de 9800X3D.. Je we kennen de MSRP in USD, maar niet die in euro's. $479 (MSRP) is omgerekend 440EUR; en daar dien je dan nog 21% BTW bij te tellen, want US prijzen zijn steeds zonder tax. Dat geeft 532EUR maar ik verwacht dat dit minstens 549EUR gaat worden. Ik vermoed zelfs dat verschillende shops er 579 of meer voor gaan vragen. Zeker als er maar een beperkte voorraad van beschikbaar gaat zijn.
Kijk maar naar de prijzen van de 285K, die heeft een MSRP van $589 = 541EUR + 21% = 655EUR. Toch zijn de prijzen vandaag 679 of hoger voor die CPU… Wat natuurlijk veel te hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

ginod schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:03:
Ik ben op zich ook meer een Intel man, dan AMD, maar... zoals de kaarten er nu voor liggen, dan is de Intel keuze vaak alleen interessant voor NIET gamers. Gamers hebben het eigenlijk heel makkelijk, kies AMD, veel meer 'Bang for the Bucks'.
Als gamer kan je ook prima Intel kiezen, 90% van de games zijn GPU limited. Je hebt dan niet veel aan je 7800X3D. Tevens kunnen de snelle Intels wel de 7800X3D bijhouden en de nieuwe 285K gaat op wat games gewoon de 7800X3D voorbij.

Voordeel van Intel, je hebt er ook nog wat aan buiten games, de 7800X3D zakt heel erg in als je niet gaming zaken uitvoert, het gedraagt zich dan als een goedkope 6 core processor zelfs.....

Dat maakt dat je aan Intel veel meer hebt, tenzij je 100% gamed en niks anders met je PC doet.

Ik ben geen Intel man specifiek, mijn laatste 3 processors waren AMD. Maar ben wel erg realistisch en vecht juist wat tegen fanboyism, en voor eerlijkheid en volledigheid. De AMD fanboys zijn erg hardnekkig overal. Intel fanboys hoor je nooit zo samenscholen.

[ Voor 12% gewijzigd door kujinshi op 05-11-2024 15:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• White Feather
kujinshi schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:45:
[...]

Als gamer kan je ook prima Intel kiezen, 90% van de games zijn GPU limited. Je hebt dan niet veel aan je 7800X3D. Tevens kunnen de snelle Intels wel de 7800X3D bijhouden en de nieuwe 285K gaat op wat games gewoon de 7800X3D voorbij.
Je hebt specifiek wat aan een 7800X3D als:
- je op lage resoluties speelt en op een hoge framerate
- je simulatiegames speelt
- je hoge minimale fps wil hebben, die zijn veel belangrijker dan gemiddelden of maxima

Dus als de cpu de bottleneck is. En als de cpu geen bottleneck is, dan heb je dus ook geen 285 nodig. Die overigens op dit moment € 200 kost, dik 40% meer dan de 285 dus en die op “wat games gewoon de 7800X3D voorbij” gaat.

Dus nogal rare vergelijking.
Voordeel van Intel, je hebt er ook nog wat aan buiten games, de 7800X3D zakt heel erg in als je niet gaming zaken uitvoert, het gedraagt zich dan als een goedkope 6 core processor zelfs.....
Wat is dat voor onzin?
Dat maakt dat je aan Intel veel meer hebt, tenzij je 100% gamed en niks anders met je PC doet.
Waar slaat die conclusie nu weer op?

Je kiest een AMD die specifiek heel hoog scoort in games en minder op zwaar multi-tasking en dan ga je daarna roepen dat AMD alleen maar voor gaming is en dat je aan Intel veel meer hebt?

Als je toch 40% hoger qua budget kijkt, waarom neem je dan geen 7950X3D als tegen-kandidaat? Die is er voor € 630.
Ik ben geen Intel man specifiek, mijn laatste 3 processors waren AMD. Maar ben wel erg realistisch en vecht juist wat tegen fanboyism, en voor eerlijkheid en volledigheid. De AMD fanboys zijn erg hardnekkig overal. Intel fanboys hoor je nooit zo samenscholen.
AMD heeft jarenlang alleen op prijs geconcurreerd en de topmodellen waren qua performance minder dan Intel. Ze konden alleen op prijs-prestatie scoren. Toen riepen de Intel fanboys ook van de daken dat het topmodel het beste scoorde. Alsof dat voor 98% van de mensen ook maar iets boeit.

Maar jammer dat je het Intel-fandom-tijdperk even vergeten bent.

Nu AMD het gat gedicht heeft, zijn er zeker velden waarin AMD ook op performance beter scoort en dat wordt dan ook weer hard van de daken geschreeuwd.

Omdat Intel de laatste jaren een stuk minder interessant was voor gamers (en dat is vaak de grootste categorie fanboys), hoor je dus minder Intel fanboys.

Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Gezien je bijzonder rare conclusies en verdraaiing van feiten ben jij ook echt niet neutraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
mr.DJ95 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:25:
[...]

Intel fanboy van het eerste uur. Eigenlijk nooit anders gehad op 1 keer een 3 core AMD, een M1 Macbook en wat ARM speelgoed na. Ben dus redelijk biased. Dit geldt overigens ook voor videokaarten. 2 AMD's gehad in het verleden maar haal meer plezier uit een Nvidia.

Ben altijd wel iemand van het tegengeluid, als iedereen AMD adviseert neig ik toch naar de andere kant. Valt me tot nu niet tegen.
Haha, die is ook mooi.

Tenzij jij het over de afgelopen 4 jaar hebt, zijn de uitspraken nogal tegenstrijdig.

Vanaf de core2 duo was Intel sneller dan AMD (2006). Bij de release van de Core-i (2008) werd de achterstand nog groter en toen AMD de Bulldozer-reeks introduceerde viel AMD helemaal qua performance op achterstand.

Pas met Ryzen (2017) en voor Ryzen 2 (2019) werd dat gat steeds meer dichtgelopen.

Het is dus relatief uitzonderlijk dat AMD in de buurt komt/gelijk scoort of beter scoort dan Intel.

AMD is al die tijd alleen maar privé-performance leider geweest, voor pure snelheid kocht je geen AMD. Dus raar dat je dan toch bijna altijd bij Intel
terecht bent gekomen..

Ik zou het dus gewoon bij de 1e uitspraak houden. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Zojuist de eerste reviews gezien van de AMD 9800X3D. Ik had, tegen beter weten in, gehoopt op een potentiele kandidaat voor een nieuw productiviteitssysteem. Helaas, het valt flink tegen. In games is hij veruit de snelste, in applicaties juist regelmatig ronde de 13600 snelheid.

Ik denk dat ik het nieuwe systeem uit ga rusten met een Intel 14700. Deze levert op magische wijze hogere (/gelijke) productiviteitsprestaties dan de Arrow Lakes cpu's voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
wcduck schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:39:
Zojuist de eerste reviews gezien van de AMD 9800X3D. Ik had, tegen beter weten in, gehoopt op een potentiele kandidaat voor een nieuw productiviteitssysteem. Helaas, het valt flink tegen. In games is hij veruit de snelste, in applicaties juist regelmatig ronde de 13600 snelheid.

Ik denk dat ik het nieuwe systeem uit ga rusten met een Intel 14700. Deze levert op magische wijze hogere (/gelijke) productiviteitsprestaties dan de Arrow Lakes cpu's voor minder geld.
Of je wacht op de 9950X3D begin volgend jaar indien mogelijk. Dat zal de productivity CPU van den Zen5 gen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Bij nader onderzoek tijdens het lezen/bekijken van Arrow Lake reviews viel mij op dat de reviewers niet eensgezind zijn met betrekking tot de prestaties bij videobewerken. Tweakers geeft aan dat bijvoorbeeld erg hoog gescoord wordt bij Premiere Pro. Andere geven juist aan de dat cpu behoorlijk achterblijft ten opzichte van de vorige generatie Intel cpu's. Hebben jullie enig idee wat deze afwijkende reviews veroorzaakt?

Topic waarin dit geconstateerd is (met links naar reviews): wcduck in "Office & 4k video edit systeem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

De X3D lijn van AMD zijn dan ook specifiek gericht op games en niet op productiviteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 13:51

gatlarf

So say we all...

Misschien nog even wachten. Ikzelf beslis in ieder geval pas na de updates van Intel/MS. Ik ben er sterk van overtuigd dat tweaks in de bios, microcode en Windows best nog wat kunnen opleveren. Hoeveel weet ik niet maar ik beslis pas binnen enkele weken/maanden. Zie ook het artikel van vandaag op Tweakers.

May the lords of Kobol guide you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Niks raars aan de vergelijking, jouw bewoording van raar, dat is vreemd.

Tevens als je op prijs wilt concureren, haal dan de 265K erbij, ipv van de 285K. De 285K hoort (zoals je verderop zegt) tegen een 7950X3D, 9950X of toekomstige 9950X3D te concureren. Ik vind het sowieso erg vreemd dat 90% van de testreviews over de hele wereld continu de 285K erbij halen. Op prijs is dat weinig eerlijk.

Want men heeft het dan wel over wat de voordelen van X3D zijn tov Intel, maar durft geen woord te spuwen over wat het nadeel van X3D is tov Intel. Want daar was die processor niet voor gemaakt. Zo gaan we niet met zaken om. Intel was niet volledig gemaakt om mee te gamen.
Is geen onzin, wel echt bij de les blijven. Overal in multithreaded loads scoort een 7800X3D trager dan de 9700X, 7700X, 13700K en zelfs 14600K/13600K. Daarom haal ik die aan.
White Feather schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:24:
[...]
Gezien je bijzonder rare conclusies en verdraaiing van feiten ben jij ook echt niet neutraal.
Dat je ze als bijzonder raar laat doorgaan, prima. Ieder zijn mening. Ik ben van mening dat hoe de 7800X3D geadverteerd wordt, erg bedenkelijk is. Ik ben het 100% eens dat het de beste game processor is (na de 9800X3D nu). Maar niemand heeft het erover dat het een weinig interessante processor is voor andere zaken. Men haalt Intel er wel steeds bij, maar als die eigenlijk geen tegenprocessor specifiek voor gaming hebben, hoor je eigenlijk niet Intel erbij te halen. Wees dan ook eerlijk.

Een 285K staat tegenover een 9950X, een 265K staat tegenover een 9900X-9700X. De 245K staat tegenover de 9600X. Dat zijn redelijke vergelijkingen.

[ Voor 7% gewijzigd door kujinshi op 11-11-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik heb een 245K / 265K op het oog, maar wil wel een zo zuinig mogelijke PC. Is het dan straks, na de updates, nog steeds verstandig om bijvoorbeeld een 265 te undervolten zodat deze net zo zuinig wordt als een stock 245?

Hoofddoel is administratie en productiviteit.

Gulfstream G650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21

CMT

kujinshi schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:53:
Men haalt Intel er wel steeds bij, maar als die eigenlijk geen tegenprocessor specifiek voor gaming hebben, hoor je eigenlijk niet Intel erbij te halen. Wees dan ook eerlijk.

Een 285K staat tegenover een 9950X, een 265K staat tegenover een 9900X-9700X. De 245K staat tegenover de 9600X. Dat zijn redelijke vergelijkingen.
Hier moet ik toch wel even op reageren, want ik ben er mee eens dat je nogal tegenstrijdige opmerkingen maakt en ook scheve vergelijkingen daarin betrekt.

Zo vergelijk je in de eerdere post de 285k met de 7800X3D als het op gaming aankomt.
Terwijl een vergelijking met de 7950X3D dan veel zinniger is, wanneer multicore prestatie ook een criterium is. En in deze post draai je het weer om? En dan meteen ook zonder X3D.

De zwart/wit cq."winners-takes-all" vergelijkingen, statements of conclusies vind ik persoonlijk echt zo'n dooddoener. Zowel Intel als AMD hebben nu zeer goede en interessante cpu's en hoeft het geen of-of keuze te zijn tussen gaming en multicore toepassingen.

Het is beter om gewoon een goede balans op te maken voor wat het beste aansluit op de persoonlijke wensen/situatie. En dingen een beetje relativeren om zich niet te laten leiden door stemmingsmakerij of zwart/wit uitspraken van anderen. Uiteindelijk is een goed gevoel over de aanschaf ook belangrijk.

Zo zijn een aantal youtube reviewers imho wel bijzonder negatief (met kinderachtige provocerende titels) over de Intel Core serie of wordt de huidige 9800X3D de hemel in geprezen, terwijl de extra prestatie soms gepaard gaat met een flink tot absurd toegenomen verbruik (150-160W bij sommige toepassingen) t.o.v. de 7800X3D. Maar efficiëntie lijkt de reviewers niet echt te interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Geef ik je gelijk in, ik weet dat ik hier en daar in ga op 285K tegen 7800X3D/9800X3D. Dat hoort meteen afgekapt te zijn (in mijn mening).
CMT schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 04:29:
[...]
Zo zijn een aantal youtube reviewers imho wel bijzonder negatief (met kinderachtige provocerende titels) over de Intel Core serie of wordt de huidige 9800X3D de hemel in geprezen, terwijl de extra prestatie soms gepaard gaat met een flink tot absurd toegenomen verbruik (150-160W bij sommige toepassingen) t.o.v. de 7800X3D. Maar efficiëntie lijkt de reviewers niet echt te interesseren.
Dat viel mij ook erg op. Men is gewoon niet redelijk en eerlijk. Ik houd van het complete verhaal. Alle voordelen van beiden, maar ook alle nadelen van beiden.

Het is zo "kinderachtig" en amateurisch zelfs als je alleen de voordelen benadrukt van het ene product en vooral hamert dan op de nadelen van het andere product. Zo kan ik elk product de hemel in praten.

En men test gaming CPU's op 1080p, te begrijpen om te zien hoeveel potentie er in een CPU zit. Maar als complete verhaal, doe dan ook 1440P en 4K er meteen bij, zodat mensen het hele verhaal zien. Dat laatste is toch wat men zelf gaat ervaren op de PC.

Ook laat men bepaalde CPU's van Intel weg uit grafieken die wel efficient zijn in gaming. Men houdt er niet van de 14600K en 245K te tonen, het valt teveel op.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste