McScum schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:40:
Dat je moet tweaken om het normaal aan de praat te krijgen is al genoeg... Heb dus voor AMD een dominator 4 AMD 6000mHz setje van 32GB... zou zeggen .. Zou zonder issues met fabrieken profiel moeten werken. Nee hoor .. AMD had meer dan een jaar nodig om met fatsoenlijke AGesa updates te komen om het werkend te krijgen... Uiteindelijk met laatste 3 AGESA alleen maar beter geworden en uiteindeljk was 6000 echt geen probleem en werkte prima. Wellicht zijn er modules die probleemloos erop werken maar met een AMD heb je gewoon meer issues met RAM controller. Heb ik op mijn 5600x 5800X 5800X3D, 7700X en dus 7800X3D gehad. En dan ga ik niet eens beginnen over EPYC RAM drama... Nee het ligt echt aan AMD ZEN.
Hoi McScum, sorry voor mijn late reactie.
Ik heb het superdruk gehad in december en het is er een beetje bij ingeschoten..
Het is inderdaad zo dat het niet zo plug & play is met AMD.
Dat neem ik de marketing afdeling ook wel kwalijk, want 6000MHz is technisch gezien dan wel de sweetspot, maar het zit in mijn opinie ook in het overklok gebied.
En laat het nou de moederbord fabrikanten zijn die er niets van bakken om goede spanningen in te regelen (dat is direct gelinkt aan de ingestelde geheugensnelheid door bijv. EXPO)..
De geheugencontroller van Zen reageert heel gevoelig op spanning en meer werkt vaak averechts m.b.t. stabiliteit. En dat is juist wat moederbord fabrikanten maar al te graag als lapmiddel gebruiken.
Hoe dan ook. Het is jammer dat je niet in het grote Zen4 draadje heb aangeklopt met de problemen, want daar hadden anderen en ik je zo kunnen helpen om de zaak stabiel te krijgen.
Ik heb heel wat systemen met Zen2/3/4 gebouwd met een 2700X / 3200G / 3800X / 5800X / 5800X3D / 5600G / 5700G / 7800X3D.
Op een Gigabyte X470 moederbord na (dat bleek ook een onding te zijn..) geen problemen gehad met het geheugen.
Het verschil is wel dat ik zelf de spanningen instel voor o.a. de geheugencontroller.
Vaak wordt AGESA verweten bij geheugenproblemen, maar in mijn ervaring is dat het nooit een beperking geweest (misschien wanneer het uiterste wordt opgezocht).
In het geval van Zen4 heb ik werkelijk 0 verschil gemerkt in het tunen tussen de launch bios of diverse versies later (die zogenaamd beter zouden zijn). Zelfs de 7800X3D werd meteen herkent, terwijl het officieel niet ondersteund wordt door de eerste biosversie.
Nee hoor... zo dom ben ik ook nou niet... Misschien heb je mijn post niet goed begrepen... Windows power setting was idd verkeerd maar probleem dat dit ZO extreem was op zon instelling dat de CPU werkelijk op de helft van zij snelheid ging draaien. Heb ik nog nooit eerder gezien... niet zo extreem en denk zelf dat het een fout moet zijn geweest.
Ik zie het zo: Als ik RAM koop wat specifiek afgesteld is voor AM5 met OC profiel verwacht ik niet dat ik nog extra moet gaan tweaken voor optimale instelingen omdat het met elke AMD ZEN CPU beetje loterij is geworden. 6000MHZ zou sweetspot zijn voor AM5 ... en dat vond ik prima. 6400? no way ... met geen een van die chips lukte dat.
Oh zo bedoelde ik het niet hoor. Ik wilde alleen een balletje opgooien met dingen die misschien wel invloed kunnen hebben gehad (bij het AM5 systeem). Als het op snappyness aankomt, kan bijv. een energieprofiel invloed hebben i.v.m. de latency dat door slaapfuncties geïntroduceerd kan worden.
Ik las bij het recente lijstje van fixes van Robert Hallock het probleem wat je omschreef. Dat is wel heel drastisch zeg. Het is eigenlijk on-Intel om zoveel steken te laten vallen met een launch.
In een beta test moet zoiets toch meteen naar voren komen?
Nou .. MCR .. zoveel issues mee gehad op mijn ROG bord en EXPO.
En nee, mijn ervaring is dat het zelfs met MCR stuk trager is.
Maf, het hoort i.i.g. niet zo te zijn. Ik had trouwens een Asus B650ei (itx) en een B650ee.
Tja ... ik vind het echt raar dat mensen zoveel focus leggen op niche "gamingprestaties" van gazillion fps op 1080p. Wat ik eigenlijk steeds raarder vind is dat het blijkbaar belangrijkste is om gaming performance te hebben .. rest is niet belangrijk. Naar mijn mening is een 265K veel beter gebalanceerd dan een 9800X3D, je krijgt er veel meer voor je geld behalve als je het alleen voor high fps/low res gaming wil gebruiken .. dan moet je ook zon niche CPU gebruiken. En jah .. ik weet ook niet wat ze bij Intel gerookt hebben toen ze die prijs hebben afgesproken voor 285K ... slaat echt nergens op. Die CPU had nooit meer dan e500 moeten kosten.
Ik ben geen pro AMD of pro Intel... dont care. Ik doe dit als hobby en mijn PC is meer een speelgoed dan PC waarop ik dingen doe ... voor all that matters ... heb ik mijn Macs. Ik denk dat Intel eindelijk sinds 7XXX HEDT
nu pas met iets gekomen is waar ze trots op mogen zijn. Ja heeft wat kinderziektes, maar vergeet niet wat voor ellende AMD had met ZEN. Eerste 2 generaties waren echt meh pas vanaf 3e was het raak.
De 9800X3D is wel een klasse apart hoor. Ik denk dat de voornaamste reden is dat er gewoon meer mensen zijn die licht werk op de pc doen + gamen dan dat er mensen zijn die echt multicores nodig hebben.
De beste gamingprestaties an sich zijn ook niet zo interessant imho, maar een snelle cpu betekent meestal ook betere frametimes (zegmaar de frametime-ruis) & framepacing (mate van uitschieters/stotters). Dat is iets wat ook op hogere resolutie merkbaar is in de zin dat het allemaal wat vloeiender aanvoelt en minder microstotters naar voren komen. Het kan dus ook meerwaarde hebben zonder dat je de FPS nodig hebt.
Het enige wat mij echt weerhoud trouwens om nu voor Intel te gaan is de onzekerheid hoelang het platform mee zal gaan. Met de prijzen van tegenwoordig is dat toch wel een belangrijk punt.