Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Ik speel eigenlijk nog 1 super oude fps game uit 2012 op ultra low settings.
Ik heb zonet eens de igpu ingeschakeld op mijn 8750h en de game loopt op ongeveer 80-90 fps op FHD (zonder AA, met AA op 8x zakt het in naar 30fps).
Nu heb ik geen AA nodig maar ik wil wel 360fps halen omdat ik een 360Hz FHD scherm heb en de game die ik speel is behoorlijk competitive.
Ik vraag mij af of de arrow lake icm de snellere cudimm modules voldoende power hebben om dit te halen.
Ik zou dan eventueel gaan voor een mini ITX kast met een AIO en dus zonder dedicated gpu.

update:
hier nog eens vergeleken:
review: Intel Core Ultra 5 245K, Core Ultra 7 265K en Core Ultra 9 285K

de 10900k heeft ook de UHD630 en haalt 12fps in GTA5 op FHD.
De 285K haalt 35fps met ddr5 5600.
Ik gok dus dat met veel sneller geheugen op cudimm het mogelijk is om x4 to x5 te gaan t.o.v. de UHD630.
Het moet dus lukken die 360fps te halen, ik durf wel de gok wagen binnenkort. :-)

[ Voor 32% gewijzigd door peke op 13-11-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-06 21:00

kujinshi

seven heroes

peke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:58:

Het moet dus lukken die 360fps te halen, ik durf wel de gok wagen binnenkort. :-)
Als je echt voor gaming en Intel gaat, zou ik de 265K halen ipv de 285K. En die 200 euro in je zak of in videokaart steken. Daar heb je meer aan.

[ Voor 11% gewijzigd door kujinshi op 13-11-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-06 03:31

Cidious

The Bloody Gent

kujinshi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:50:
[...]

Als je echt voor gaming en Intel gaat, zou ik de 265K halen ipv de 285K. En die 200 euro in je zak of in videokaart steken. Daar heb je meer aan.
Dit. En als je voor gaming gaat zou je momenteel niet voor Intel moeten gaan. Ja ze hebben beloofd het 1 en ander te fixen, maar ze hebben zoveel beloofd dat ze niet zijn nagekomen. Dus je kan daar niet van op aan.

5700X3D, 7600X3D, 7800X3D, 7950X3D (niet ideaal), 9800X3D voor gaming. Kies je budget bracket. 9950X3D na een paar maandjes uit. Tegen die tijd zal Intel was bios fixes doorgedrukt hebben en kan je ook een betere vergelijking maken tussen de nieuwe platformen.

Gaming = niet Intel
Productiviteit = alleen als je software er van afhankelijk is. Maar het is een nieuwe architectuur en zal nog niet wijd ondersteund zijn met de professionele software pakketten.

Ik zou zelf graag overgaan op een 265 (non-k) voor de server met een Asus Z890 ProArt moedebord met x8 x8 x4 op de PCIe sloten voor 3x RTX A5000 GPUs aangezien AMD geen goede pcie slot configuraties aanbiedt daarvoor. Maar ik moet wachten op kernel support integratie voor het OS dat ik draai.

Arrow Lake is een flop zoals het er nu bij staat. Niet alleen voor gaming. De latency penalties die met de multidie aanpak komen doen het zeer. 13th/14th gen was nog steeds monolithisch en laaste in hun soort. Dat kon je voelen in Windows. Zeer lage latency. Nu heeft intel dat voordeel ook niet meer. Ja ze zijn iets zuiniger maar nog steeds niet heel zuinig. Windows scheduler werkt niet goed samen (net als met 7950X3D en dat is nooit helemaal opgelost).

Intel kan wat optimalisaties doorvoeren met bios updates en Microsoft smeken om hun scheduler aan te pakken maar het zal nooit een geweldige generatie worden en om honderden euros neer te leggen op een socket dat wederom niet toegezegd is meer dan 1-2 generaties te ondersteunden is pure copium. Mensen die niet veel verder willen kijken dan hun neus lang is omdat ze merk loyaal zijn.. heb ik weinig mee. Merken verdienen alleen je poen als ze daar wat voor leveren. Ik koop net zo lief Intel als AMD als ik meer waard voor mijn geld krijg bij de een of de ander.

Ik wil enorm graag competitie. Helaas is dit geen competitie.. maar een bloedbad..

[ Voor 35% gewijzigd door Cidious op 13-11-2024 14:35 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25
kujinshi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:40:
Geef ik je gelijk in, ik weet dat ik hier en daar in ga op 285K tegen 7800X3D/9800X3D. Dat hoort meteen afgekapt te zijn (in mijn mening).

[...]

Dat viel mij ook erg op. Men is gewoon niet redelijk en eerlijk. Ik houd van het complete verhaal. Alle voordelen van beiden, maar ook alle nadelen van beiden.

Het is zo "kinderachtig" en amateurisch zelfs als je alleen de voordelen benadrukt van het ene product en vooral hamert dan op de nadelen van het andere product. Zo kan ik elk product de hemel in praten.

En men test gaming CPU's op 1080p, te begrijpen om te zien hoeveel potentie er in een CPU zit. Maar als complete verhaal, doe dan ook 1440P en 4K er meteen bij, zodat mensen het hele verhaal zien. Dat laatste is toch wat men zelf gaat ervaren op de PC.

Ook laat men bepaalde CPU's van Intel weg uit grafieken die wel efficient zijn in gaming. Men houdt er niet van de 14600K en 245K te tonen, het valt teveel op.
Je reacties zijn gewoon echt “bijzonder”, je bent zo inconsequent als wat (de vergelijkingen worden constant veranderd) en klaagt als een Intel slechter uit de test komt of niet meegenomen wordt en als dat bij AMD gebeurt, dan hoor ik je niet.

En dan zeg je dat zij zo zwart-wit zijn?

Zij doen nog het voor de views.
Je had nog niet door dat reviewers voor hits en likes gaan en dus verschillen opkloppen en aan cherry-picking doen? Dus hard roepen dat er 1 de snelste is levert views op en gaming levert helemaal views en flinke discussies op en dat trekt dus publiek en levert geld op.

Dacht je dat een video: “we hebben de snelste CPU’s getest, maar het maakt geen reet uit of je de nieuwste of een 3-jaar oude cpu gebruikt, als je in 4K gamet met een videokaart die wel enigszins betaalbaar is?” views scoort?

Nee, dus het is daar gewoon:
- De snelste cpu in gaming van zowel Intel als AMD.

Ja, dat is dus 9800X3D versus 285K.

En dan gaan alle fanboys van AMD roepen dat AMD beter is dan Intel (alsof AMD alleen maar 1 versie maakt en we allemaal de hele dag gamen volgens de settings van de review) en de Intel fanboys gaan weer roepen dat AMD buiten deze test het op allerlei vlakken totaal verkloot.

Nou èn?
Denk zelf na en neem een cpu waar jij hem voor gebruikt.

Dat kan een Intel zijn of een AMD.

Maar ga niet lopen doen alsof jijzelf neutraal bent. Je zwerft van links naar rechts om Intel er beter uit te laten komen, er komen steeds andere vergelijkingen op tafel, een 245k en 14600k hebben opeens nog maar 6 cores (ipv 14) en je praat verontwaardigd over vergelijkingen waar je beweringen over doet die niemand kan controleren (“ze” laten bepaalde Intel CPU’s weg).

Als een review iets mist, zoek een goede.

Tweakers heeft bij de reviews gewoon alle 3 de nieuwe Intel CPU’s meegenomen.
review: Ryzen 7 9800X3D Review - AMD's nieuwe ultieme gamingprocessor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 21:01
Cidious schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:25:
[...]

Gaming = niet Intel
Productiviteit = alleen als je software er van afhankelijk is. Maar het is een nieuwe architectuur en zal nog niet wijd ondersteund zijn met de professionele software pakketten.
Ligt er toch maar net aan op welke resolutie je speelt? Ja de 9800x3d is en blijft de allersnelste CPU op gaming gebied, maar het is alleen een groot verschil op 1080p.

Vanaf 1440p is het verschil al vrij klein, op 4k is het bijna te verwaarlozen. Logisch, want hoe hoger de reso, hoe minder belangrijk de CPU wordt.

Dus ik zou echt naar je eigen situatie kijken. Waar gebruik je de PC voor? Welke resolutie gebruik je? Maak dan je keuze.

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gaming maar ik heb een 4k scherm, dus het is voor mij om het even. Toch neig ik naar een 265/285k omdat ik met mijn vorig AMD systeem (5800x) niks anders dan compabiliteit en stabiliteits issue's heb gehad welke ik in 20+ jaar nog nooit heb meegemaakt bij Intel systemen.

Ik vind de 9800X3D echt aantrekkelijk, maar na het vorige AMD debacle ben ik vrij skeptisch om die stap weer te maken.

M3P 24'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Vissa66 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:19:
[...]

Ligt er toch maar net aan op welke resolutie je speelt? Ja de 9800x3d is en blijft de allersnelste CPU op gaming gebied, maar het is alleen een groot verschil op 1080p.

Vanaf 1440p is het verschil al vrij klein, op 4k is het bijna te verwaarlozen. Logisch, want hoe hoger de reso, hoe minder belangrijk de CPU wordt.

Dus ik zou echt naar je eigen situatie kijken. Waar gebruik je de PC voor? Welke resolutie gebruik je? Maak dan je keuze.

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor gaming maar ik heb een 4k scherm, dus het is voor mij om het even. Toch neig ik naar een 265/285k omdat ik met mijn vorig AMD systeem (5800x) niks anders dan compabiliteit en stabiliteits issue's heb gehad welke ik in 20+ jaar nog nooit heb meegemaakt bij Intel systemen.

Ik vind de 9800X3D echt aantrekkelijk, maar na het vorige AMD debacle ben ik vrij skeptisch om die stap weer te maken.
Sorry maar omdat je 20 jaar geen problemen hebt gehad is Intel vandaag goed? Dit zal je echt per generatie moeten bekijken en als je langer met je systeem wilt doen (zoals met jouw 5800X) dan zijn de benchmarks vandaag op 4k niet representatief voor de gaming performance in 3 jaar na een GPU swap en met nieuwere games. 1080p benchmarks zullen meer representatief zijn voor een GPU upgrade en nieuwere games in drie jaar tijd.

Ik vind jouw argument ondanks dat het goed bedoelt is dan ook vrij nietszeggend en meer een vergoeilijking van een emotie aankoop gebaseerd op ervaringen uit het verleden die helemaal niet relevant zijn voor vandaag. Denk aan de instabiliteit recentelijk met Intel 13th 14th gen. Dat is de werkelijkheid van recente Intel stabiliteit. En dan nog zouden we stabiliteit moeten beoordelen op de huidige generatie wat een volledige nieuwe architectuur is op een nieuw platform.

Dat allemaal gezegd te hebben. Ik ben het met je eens dat AMD regelmatig steken laten vallen met bios update stabiliteit etc.

De feiten blijven dat als je je gaming CPU langer wilt gebruiken de keuze voor een Intel ARL chip op dit moment geen rationele is. Misschien dat na een paar bios updates dit nog een beetje bij kan draaien maar dat is koffiedik kijken en Intel op z'n mooie blauwe ogen geloven.

Als je NU perse een system wilt bouwen voor gaming dan is AMD (X3D) objectief de beste keuze. Als je even kan wachten, waarom niet wachten op de 'beloofde' Intel fixes en de 9950X3D release voor het totale plaatje.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

kujinshi schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:45:
[...]

Als gamer kan je ook prima Intel kiezen, 90% van de games zijn GPU limited. Je hebt dan niet veel aan je 7800X3D.
Dat is afhankelijk van welke games, resolutie, settings en verwachtingen.

In een battle royale met 100 spelers op een map, gaat het over de drukke momenten wanneer veel spelers tegen elkaar aan het vechten zijn.

Fortnite BR kan je niet op grafische presets boven medium draaien wegens CPU overbelasten, slide show, laggy momenten waarin je kansloos dood gaat. Iedereen die op Reddit beweert dat je Fortnite BR boven medium settings kan optimaliseren, loopt tegen de lamp en geeft achteraf toe dat het niet kan na paar keren kansloos dood gaan. Ik heb het ook getest en snel afgeleerd.

Battlefield, Call of Duty,... zijn berucht van CPU upgrades wegens niet meer een 200 euro grafische kaart kunnen aandrijven en daarover zijn topics over stotteren/haperingen gemaakt.

In recente games kan zelfs 60 fps een uitdaging voor een CPU zijn.

In The Finals zakt de fps naar 100 in drukke momenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh6v18n0S1bqvZTZl3NdaEwsN8g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GwycuIyQKt0KavJw9VtZJlv1.jpg?f=user_large

Wat ik hieraan kan optimaliseren, is grafische settings van medium naar high om de CPU te ontlasten en meer load op GPU zetten. Exact dezelfde minimale fps in drukke momenten en minder hoge gemiddelde fps.

Een snellere CPU kan minimale fps van 100 naar 120, 140,... verhogen.
Voordeel van Intel, je hebt er ook nog wat aan buiten games, de 7800X3D zakt heel erg in als je niet gaming zaken uitvoert, het gedraagt zich dan als een goedkope 6 core processor zelfs.....

Dat maakt dat je aan Intel veel meer hebt, tenzij je 100% gamed en niks anders met je PC doet.
Als iemand naar een gaming CPU vraagt, dan is 9 kans op 10 dat een recente game of een bepaalde update een 5, 6, 7,... jaren oude CPU overbelast. Zonder gaming zou die gebruiker niet voelen dat zijn CPU 5+ jaren oud is. Games zijn de zwaarste applicaties, tenzij als er wat anders in de use case vermeld is.

Dat Handbrake video transcoding op mijn 5800X3D niet zo snel gaat als op een 12 of 16 core CPU gaat, kan mij niet veel schelen. Ik doe dat niet voor werk of dagelijkse upload naar YouTube.
Ik ben geen Intel man specifiek, mijn laatste 3 processors waren AMD. Maar ben wel erg realistisch en vecht juist wat tegen fanboyism, en voor eerlijkheid en volledigheid. De AMD fanboys zijn erg hardnekkig overal. Intel fanboys hoor je nooit zo samenscholen.
Een contrarian die de markt short als de rest long gaat?

Je koopt wat bijna niemand wilt kopen? In tegenstelling tot aandelen zijn CPU's depreciating assets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
Cidious schreef op donderdag 14 november 2024 @ 03:59:
[...]

Sorry maar omdat je 20 jaar geen problemen hebt gehad is Intel vandaag goed? Dit zal je echt per generatie moeten bekijken en als je langer met je systeem wilt doen (zoals met jouw 5800X) dan zijn de benchmarks vandaag op 4k niet representatief voor de gaming performance in 3 jaar na een GPU swap en met nieuwere games. 1080p benchmarks zullen meer representatief zijn voor een GPU upgrade en nieuwere games in drie jaar tijd.

Ik vind jouw argument ondanks dat het goed bedoelt is dan ook vrij nietszeggend en meer een vergoeilijking van een emotie aankoop gebaseerd op ervaringen uit het verleden die helemaal niet relevant zijn voor vandaag. Denk aan de instabiliteit recentelijk met Intel 13th 14th gen. Dat is de werkelijkheid van recente Intel stabiliteit. En dan nog zouden we stabiliteit moeten beoordelen op de huidige generatie wat een volledige nieuwe architectuur is op een nieuw platform.

Dat allemaal gezegd te hebben. Ik ben het met je eens dat AMD regelmatig steken laten vallen met bios update stabiliteit etc.

De feiten blijven dat als je je gaming CPU langer wilt gebruiken de keuze voor een Intel ARL chip op dit moment geen rationele is. Misschien dat na een paar bios updates dit nog een beetje bij kan draaien maar dat is koffiedik kijken en Intel op z'n mooie blauwe ogen geloven.

Als je NU perse een system wilt bouwen voor gaming dan is AMD (X3D) objectief de beste keuze. Als je even kan wachten, waarom niet wachten op de 'beloofde' Intel fixes en de 9950X3D release voor het totale plaatje.
Agree! Ik wacht nog even tot begin volgend jaar tot de nieuwe GPU's er zijn. Dan zal ook de 9950X3D er zijn, CU-dimm beschikbaar en de B850 borden. Dan de keuze maken. :)

Ik zit nu op 12th gen, dus dan heb ik denk ik net geluk gehad geen 13 en/of 14e generatie te pakken. :P

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Intel Removes DLVR Bypass for "Arrow Lake" in Latest 0x112 Microcode Update

Intel has significantly changed its latest 0x112 microcode update, removing users' ability to bypass the Digital Linear Voltage Regulator (DLVR) through standard BIOS settings on "Arrow Lake" processors. DLVR, a technology designed to provide precise voltage control for individual performance cores and efficiency core clusters, offers great benefits during gaming sessions and light workloads. According to overclocker der8auer's analysis, DLVR can effectively manage power consumption during gaming, with power losses of around 20 W at typical gaming loads. However, these losses can shoot up to approximately 88 W under full CPU utilization. Previously, users could disable DLVR through a BIOS setting called "Power Gate" mode, which is particularly useful for intensive workloads where power losses might impact performance. With the new microcode update, this option has been removed from standard BIOS settings. It is also worth pointing out that DLVR is in its second iteration inside Arrow Lake CPUs, after the initial debut in "Raptor Lake," which had DLVR fused off.

Intel explained to Hardwareluxx that this change was implemented to "prevent accidental misuse of DLVR bypass," restricting its use to extreme overclocking scenarios involving sub-ambient cooling methods like liquid nitrogen. The update has already been rolled out through BIOS updates on some Z890 chipset motherboards, with ASRock and MSI being among the first manufacturers to implement the new microcode. While DLVR bypass may still be accessible through specialized LN2 profiles on high-end motherboards, the average enthusiast user loses direct control over this feature. This development mainly affects early Arrow Lake adopters, as not all motherboards include extreme overclocking profiles. While Intel's move appears to prevent potential issues, we must remember that power settings are something that users should only change with plenty of consideration. Removing this power gate mod is Intel prevention for Raptor Lake-like situations where these chips had an issue with Vmin shift.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:41
Niet de update waar ik op had gehoopt qua performance gains maar ik zie inderdaad een beta BIOS update staan voor mijn Asrock, zodra deze naar release gaat zal ik hem installeren en een aantal benchmarks draaien.

https://pg.asrock.com/mb/...ova%20WiFi/index.asp#BIOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JGyf-FP0rmhgJ_N9ItP7wZskLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3dNONVerlHEb4UwUpw8CxoEQ.png?f=fotoalbum_large

Tenzij je een ENORME 'Skull and Bones' fan bent (twijfelachtige keuze opzich..) koop je GEEN Intel ARL voor gaming.

Alleen 'Userbenchmark' kan deze generatie nog redden. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Cidious op 16-11-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Die chart vind ik niet zo interessant persoonlijk, het is belangrijker te kijken naar de 1% lows.
Gezien ook de zwaar stijgende prijzen van de 9800x3D overweeg ik zeker al niet die cpu.
Ik wacht nog op de cudimm modules en prijzen.
Voorlopig ben ik geneigd om de 285k te nemen met ddr9600 cudimm en geen dedicated graphics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:20
peke schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:57:
Die chart vind ik niet zo interessant persoonlijk, het is belangrijker te kijken naar de 1% lows.
Gezien ook de zwaar stijgende prijzen van de 9800x3D overweeg ik zeker al niet die cpu.
Ik wacht nog op de cudimm modules en prijzen.
Voorlopig ben ik geneigd om de 285k te nemen met ddr9600 cudimm en geen dedicated graphics.
... De 9800X3D maakt alle andere CPUs in wat betreft 1% lows.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Dat klopt ja, maar het gat is wel minder groot.
Sneller geheugen verkleint het gat ook aanzienlijk, maar dan nog is er een aardig verschil.
650 euro is wel te duur voor die cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Heb je al eens de berekening gemaakt van de volledige upgrade? Ik vermoed dat het verschil tussen een 285K met een nieuw moederbord en DDR5 9600 CUDIMM en een 9800X3D met een deftig moederbordje en DDR5 6000 CL30 non-CUDIMM geheugen eerder zal uitvallen in het voordeel van die laatste, zelfs met de huidige prijzen. Want de 285K is NOG meer dan de 9800X3D...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik ben gewoon voor een 9800X3D gegaan ;) Een 285K aan 679EUR gaat nergens over..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVe5mAXve0VZXkEwg-SUayxQdYc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kW85Dt2uZx2Y3xxU91c8BDlS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 19:21
Skyline GT-R schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:48:
Ik ben gewoon voor een 9800X3D gegaan ;) Een 285K aan 679EUR gaat nergens over..
[Afbeelding]
Ik hoop niet dat je 600 euro voor e 9800X3D betaald heb als ik de huidige prijzen zo kijk. Want die prijs gaat ook nergens over. ;) (Voor een 8 core CPU bedoel ik dan)

[ Voor 4% gewijzigd door CarJunkyXL op 20-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

CarJunkyXL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:40:
[...]

Ik hoop niet dat je 600 euro voor e 9800X3D betaald heb als ik de huidige prijzen zo kijk. Want die prijs gaat ook nergens over. ;) (Voor een 8 core CPU bedoel ik dan)
Neen hoor :) Ik had een OP=OP prijs bij een gekende NL webshop ;) En zelfs dat was nog best stevig voor die CPU. Mijn 7800X3D heb ik ooit weten kopen voor 319EUR...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Skyline GT-R schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:52:
[...]

Neen hoor :) Ik had een OP=OP prijs bij een gekende NL webshop ;) En zelfs dat was nog best stevig voor die CPU. Mijn 7800X3D heb ik ooit weten kopen voor 319EUR...
Oh dat is wel netjes! Ik wacht nog even tot de prijs zakt van de 9800x3D om mijn 12700K te vervangen.
En dan hoop ik gelijk dat er een betaalbaar m-atx bordje met PCI X5 is.... :+

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 15:47
Ikzelf doe nog wel eens wat met audio bewerking, en omzetten van wav naar flac, of naar mp3 (als ik het voor Rekordbox ofzo wil gebruiken), en dan komen deze Intel Ultra best goed naar voren, maar een AMD 9700X ook heel erg, en dat op 65W. Nu doe ik dit niet heel de dag, en dan komt Intel natuurlijk als de zuinigere naar voren in 'idle', maar ja... hoeveel euro gaat dat per jaar schelen, 10 /20 ofzo? Dan is dat ook niet echt een argument, want moederbord en goed geheugen voor de nieuwe Ultra zijn zeker niet goedkoper te vinden dan voor eenzelfde build als voor een AMD 9700X...

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
@ginod

Qua exacte kosten geen idee, maar wij hebben wel eens voor een klant in het verleden gemonitord in hoeverre hun client systemen qua tijd gemiddeld in een bepaalde belasting zaken (o.a. om requirements op te kunnen stellen voor een project) en daar bleek het percentage idle / bijna idle veel hoger te zijn dan verwacht, om dat een boel van hun werkzaamheden amper voor load zorgden.

• computerjunky
  • Laatst online: 04-06 16:23
ginod schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:41:
Ikzelf doe nog wel eens wat met audio bewerking, en omzetten van wav naar flac, of naar mp3 (als ik het voor Rekordbox ofzo wil gebruiken), en dan komen deze Intel Ultra best goed naar voren, maar een AMD 9700X ook heel erg, en dat op 65W. Nu doe ik dit niet heel de dag, en dan komt Intel natuurlijk als de zuinigere naar voren in 'idle', maar ja... hoeveel euro gaat dat per jaar schelen, 10 /20 ofzo? Dan is dat ook niet echt een argument, want moederbord en goed geheugen voor de nieuwe Ultra zijn zeker niet goedkoper te vinden dan voor eenzelfde build als voor een AMD 9700X...
Eigenlijk zijn alle moderne cpus prima voor audio conversie.
Ik ben momenteel tal van films aan het omzetten van DD True HD naar flac en dat kost echt letterlijk 90 seconden met een 6 jaar oude intel 9900k. Belangrijkste is sat je een snelle opslag heb in geval van beeld bij je audio voor de extractie en remux terug de file in. In geval van losse audio conversie kost het echt seconden. (Ffmpeg studio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
nzall schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:44:
Heb je al eens de berekening gemaakt van de volledige upgrade? Ik vermoed dat het verschil tussen een 285K met een nieuw moederbord en DDR5 9600 CUDIMM en een 9800X3D met een deftig moederbordje en DDR5 6000 CL30 non-CUDIMM geheugen eerder zal uitvallen in het voordeel van die laatste, zelfs met de huidige prijzen. Want de 285K is NOG meer dan de 9800X3D...
Ik heb de 9800x3d in bestelling aan 600. Voornamelijk die gekozen omdat het combineerbaar is met ECC geheugen.
De Intel oplossing lijkt mij nog steeds interessant. De 9800x3d zal pas binnen 3 weken geleverd worden als de datum niet nog eens een keertje opschuift.
Momenteel zijn nog geen cudimm modules te koop in de pricewatch dus het is moeilijk om er verder over te oordelen.
Dus als het doorgaat met de 9800x3d probeer ik die igpu zeker eens uit. Ik wist ondertussen 100-120fps uit de HD630 te persen op FHD door extreem veel settings uit te schakelen (waarvoor ik 600 console commando's heb overlopen), ik vermoed niet dat 360 fps gaat lukken met de AMD igpu, misschien eerder 200.
Dus zal ik alsnog eventueel een losse gpu moeten bijkopen, ik kan eventueel eens kijken volgende maand als Intel zou komen met hun nieuwe Arc lineup.
Het monopolie van Nvidia wil ik niet meer steunen, eventueel enkel nog via een 2e hands aankoop. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

CUDIMMs werken op AM5 als een gewone DIMM; dus totaal zinloos om die te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Skyline GT-R schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:04:
CUDIMMs werken op AM5 als een gewone DIMM; dus totaal zinloos om die te halen ;)
Ja dat heb ik ook vernomen.
Voor Intel zijn ze wel nuttig en ik denk zeker als iemand van plan is om de igpu te gebruiken.
Ik vind het persoonlijk wel dwaas dat om een game uit 2012 te kunnen spelen op ultra low settings op 360fps je nog steeds een losse gpu moet bijkopen. Dit vooral omdat het ontbreken van een losse kaart wat extra opties geeft mbt mini itx builds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zijn er meer mensen die geen 4k video af kunnen spelen met een Arrow Lake cpu? Het lukt me maar niet dit euvel op te lossen: wcduck in "Intel 265k + Windows 11 => 4k video afspelen stottert"

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Ik vond inmiddels een 1e cudimm kit:

unsorted: Kingston Technology FURY 48GB 8400MT/s DDR5 CL40 CUDIMM (set van 2)...

Heeft iemand al ervaring mee?
Ik zou best nog eens de igpu benchmarks opnieuw willen zien met sneller geheugen, de review benchmarks werden uitgevoerd met DDR5-6400 CL32-40-40:
review: Intel Core Ultra 5 245K, Core Ultra 7 265K en Core Ultra 9 285K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Yikes, dat is duur. Ter vergelijking: uitvoering: G.Skill Trident Z5 Royal F5-8400J4052G24GX2-TR5S Dit is een vergelijkbaar kitje van niet-CUDIMM RAM. Dat is gewoon 20% goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:28
CarJunkyXL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:15:
[...]

Oh dat is wel netjes! Ik wacht nog even tot de prijs zakt van de 9800x3D om mijn 12700K te vervangen.
En dan hoop ik gelijk dat er een betaalbaar m-atx bordje met PCI X5 is.... :+
Ik zit soms ook wel eens te kijken om te upgraden...
Momenteel heb ik ook een 12700k.
In principe loopt alles nog goed.

Ik wacht wel een goede aanbieding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Mijn plan is om ergens in april/mei 2025 te upgraden naar een 9800X3D. Arrow Lake kan mij tot nu toe niet echt bekoren, en ik speel zoveel World of Warcraft dat een 9800X3D de beste upgrade lijkt te zijn. Reden voor april/mei is enerzijds omdat dat 3 jaar is na de aankoop van mijn PC en anderzijds omdat de geschiedenis van de X3D chips toont dat deze na 6 maanden doorgaans ongeveer 100 EUR onder hun adviesprijs zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
Aggressor schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:24:
[...]

Ik zit soms ook wel eens te kijken om te upgraden...
Momenteel heb ik ook een 12700k.
In principe loopt alles nog goed.

Ik wacht wel een goede aanbieding :P
Hier ook weinig klagen. Had met Arrow Lake op wat meer (Game) concurrentie van Intel verwacht\gehoopt. Ik merk dat de 12700K vooral bij Anno 1800 (City building) het niet meer bij kan houden en de GPU utilisatie echt terug loopt en de FPS inkakt. Nu is het geen First Person shoot, maar wat vloeiend beelden zou wel lekker zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Laatst online: 12:10

Dark

who tweaked the light?

Nieuwe intel ppm driver met tot 13% performance plus:

https://videocardz.com/pi...tra-200-performance-boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Laatst online: 12:10

Dark

who tweaked the light?

ach stond ook al op t.net 8)7 zie ik nu |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Voor de mensen die reeds een Arrow Lake systeem in bezit hebben: welke UEFI instellingen dienen aangepast te worden om het systeem vlotter/stabieler te laten lopen? Ik loopt nog steeds tegen het feit aan dat een simpele 4k video 4k af te spelen is, en dat baart wel zorgen. Wellicht staat iets in de BIOS verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 19:18
Aan de Arrow Lakers : Heeft er iemand al CUDimms in zijn board ? En hoe bevalt dat. Ik ben bijna klaar met het almost-black-friday bij elkaar sprokkelen van mijn nieuwe build,

48 GB Cu-Dimm 8200MTS/S Geheugen doet ongeveer 279 Euro nu in Nederlandse Webshops, tegenover 179 voor 48GB 6400MT/S UDimm

In de benchmarks online ziet dat er mooi uit, maar ik vroeg me af hoe het in de werkelijkheid is het verschil :)

[ Voor 0% gewijzigd door tser op 26-11-2024 21:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
tser schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:36:
Aan de Arrow Lakers : Heeft er iemand al CUDimms in zijn board ? En hoe bevalt dat. Ik ben bijna klaar met het almost-black-friday bij elkaar sprokkelen van mijn nieuwe build,

48 GB Cu-Dimm 8200MTS/S Geheugen doet ongeveer 279 Euro nu in Nederlandse Webshops. tegenover 179 voor 48GB 6400MT/S UDimm

In de benchmarks online ziet dat er mooi uit, maar ik vroeg me af hoe het in de werkelijk is het verschil :)
Welke set is dat precies? Want 279 euro vind ik meevallen voor CU-Dimm? :)

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tser
G.Skill Trident Z5 CK F5-8200C4052G24GX2-TZ5CK .

Ik weet niet wat de reden is dat geen enkele pricewatch shop bij staat, maar bv azerty heeft die bestelbaar inmiddels, weliswaar met 10+ dagen levertijd, dus ik verwacht dat hij over twee weken bij wat meer shops staat.

Ah, bij alternate staat hij ook, voor 262

[ Voor 23% gewijzigd door tser op 26-11-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nFFFD-frK0xp170oFEv3OYzvDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSL2iXcxuweS6R0kFMe3CaCq.png?f=fotoalbum_large

Grappig fenomeen trouwens, vandaag de nieuwe machine in elkaar gezet, nog zonder gpu omdat ik afwachtendde ben op al het moois wat de komende maanden komt, en het viel mij op, dat de igpu significant (+39%) beter presteerd dan de tot nu toe ingediende passmark resultaten op het zelfde model. +69% zelfs op DX9.

Zo te zien is Intel goed bezig geweest de afgelopen weken met hun graphics drivers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
tser schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:33:
[Afbeelding]

Grappig fenomeen trouwens, vandaag de nieuwe machine in elkaar gezet, nog zonder gpu omdat ik afwachtendde ben op al het moois wat de komende maanden komt, en het viel mij op, dat de igpu significant (+39%) beter presteerd dan de tot nu toe ingediende passmark resultaten op het zelfde model. +69% zelfs op DX9.

Zo te zien is Intel goed bezig geweest de afgelopen weken met hun graphics drivers :)
Dat is inderdaad interessant. Dat was bij de eerdere Arc videokaarten ook het geval.

Aangezien jij ook een Arrow Lake systeem hebt, kan je kijken of je 4k videobeelden af kan spelen? Zowel Youtube als losse bestanden zijn voor mij niet af te spelen. Extreem frustrerend. De videokaartbelasting gaat naar 100%, alsof hij het niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Ik dacht dat Robert Hallock (Intel) nog niet de updates voor elkaar had voor Arrow Lake.

Wel dat het nu ieder moment kan komen (begin december). Je verwacht de nieuws artikelen eerst voordat Tweakers het merken in hun updates, zou je zeggen.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 17:38

SalimRMAF

SpaceX - 4K

tser schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:48:
G.Skill Trident Z5 CK F5-8200C4052G24GX2-TZ5CK .

Ik weet niet wat de reden is dat geen enkele pricewatch shop bij staat, maar bv azerty heeft die bestelbaar inmiddels, weliswaar met 10+ dagen levertijd, dus ik verwacht dat hij over twee weken bij wat meer shops staat.

Ah, bij alternate staat hij ook, voor 262
Deze prijzen vallen wel mee. Hij is alleen al een maand niet op voorraad. |:(

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Arrowlake status update vanuit Intel: https://www.techpowerup.c...-2025-for-0x114-microcode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McScum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 22:13
Misschien handig voor mensen die hierna nog een update gaan doen.
2weken geleden een nieuwe build met intel 265k. Mijn vorige systeem is 7800X3D. Sidegrade naar intel omdat ik het nou zelf echt wilde testen - kon echt niet geloven dat die CPUs zo slecht zijn als reviews laten geloven. Initieel was het een tegenvaller qua performance. Systeem was niet echt snel te noemen. Programmas opstarten ging erg traag. 3Dmark opstarten -> 5min. O...K dacht ik .. het is toch erg...MAAR ... gisteren dit gelezen en gelijk BIOS geupdate (stond niet in Gigabyte app wel op de site), performance was toen nog erger geworden... Begreep niet waar het vandaan kwam ... maar na 2h uitzoeken heb ik het gevonden. Er waren twee issues met mijn setup. Eerste was dat ik na updaten naar F10i BIOS load setup defaults moest doen. Dat deed ik oorspronkelijk niet en kon mijn RAM niet op XMP snelheid krijgen. Na load en restart .. geen probleem meer. RAM XMP snelheid is 6600 nog een beetje overclocked naar 7000 zonder issues met dezelfde voltage :). Probleem 2 was echt raar te noemen - Powersettings van Windows stonden standaard op power savings (heb het echt nooit aangeraakt) waardoor mijn P-cores niet boven 2.8GHz kwamen .. E-cores draaien gewoon op 4.6. Na aanpassen naar max perormance ... ging die CPU normaal doen.
CPU is erg goed. Vergeleken met een 7800X3D met huidige prijzen is het een no brainer. Cinebench 23 zonder overclock kom ik op 34K+ spellen draaien net zo goed als op een 7800X3D en snappieness is echt beter dan op een AMD. Snap eigenlijk niet waar al die reviews over gaan. Ik zou ZEKER niet terug willen naar AM5 ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

TPU heeft deze ondertussen ook getest in meegenomen in het korte testen die ze gisteren publiceerde:
https://www.techpowerup.c...gnificant-gains-we-tested

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
McScum schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:13:
Misschien handig voor mensen die hierna nog een update gaan doen.
2weken geleden een nieuwe build met intel 265k. Mijn vorige systeem is 7800X3D. Sidegrade naar intel omdat ik het nou zelf echt wilde testen - kon echt niet geloven dat die CPUs zo slecht zijn als reviews laten geloven. Initieel was het een tegenvaller qua performance. Systeem was niet echt snel te noemen. Programmas opstarten ging erg traag. 3Dmark opstarten -> 5min. O...K dacht ik .. het is toch erg...MAAR ... gisteren dit gelezen en gelijk BIOS geupdate (stond niet in Gigabyte app wel op de site), performance was toen nog erger geworden... Begreep niet waar het vandaan kwam ... maar na 2h uitzoeken heb ik het gevonden. Er waren twee issues met mijn setup. Eerste was dat ik na updaten naar F10i BIOS load setup defaults moest doen. Dat deed ik oorspronkelijk niet en kon mijn RAM niet op XMP snelheid krijgen. Na load en restart .. geen probleem meer. RAM XMP snelheid is 6600 nog een beetje overclocked naar 7000 zonder issues met dezelfde voltage :). Probleem 2 was echt raar te noemen - Powersettings van Windows stonden standaard op power savings (heb het echt nooit aangeraakt) waardoor mijn P-cores niet boven 2.8GHz kwamen .. E-cores draaien gewoon op 4.6. Na aanpassen naar max perormance ... ging die CPU normaal doen.
CPU is erg goed. Vergeleken met een 7800X3D met huidige prijzen is het een no brainer. Cinebench 23 zonder overclock kom ik op 34K+ spellen draaien net zo goed als op een 7800X3D en snappieness is echt beter dan op een AMD. Snap eigenlijk niet waar al die reviews over gaan. Ik zou ZEKER niet terug willen naar AM5 ...
Wat zijn de redenen om niet terug te gaan naar AM5? :)

M3P 24'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Mijn Arrow Lake platform ligt ook klaar :) Ik ben benieuwd..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yos7B-nGRpiRBemm7iJD2QMfcss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/02R44VSmoTThgVXE0xlY9Uvf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McScum
Vissa66 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:04:
[...]

Wat zijn de redenen om niet terug te gaan naar AM5? :)
1. "snappines" van systeem ...
2. RAM controller is in andere dimensie dan AMD - Nu kan ik eindelijk booten binnen 10sec ipv 2mins (en dat met BIOS tweakeing).
3. Kan RAM op native snelheid draaien en OCen. eindelijk!
4. Verder vind ik 265k voor E420 echt betere deal dan 500+ voor een 9800X3D behalve als je met je PC 200+ fps op 1080p nodig hebt. Ik heb een 4090 en game op widescreen 4K. In apps kan je die 2 niet echt vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McScum
Skyline GT-R schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:32:
Mijn Arrow Lake platform ligt ook klaar :) Ik ben benieuwd..
[Afbeelding]
Heb dus precies dezelfde mobo, cpu en Thermal Grizzly frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

McScum schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:26:
[...]

Ik kom ook van AM5, eerst een 7800X3D en dan heel kort die 9800X3D. Fijne CPU en prima voor te gamen, maar ik vond mijn 13900KS daarvoor snappier aanvoelen.

Ik had eerste en 285K in bestelling staan, maar vond die meerprijs vandaag niet recht te praten. Ik zie wel eens die wat in prijs begint te dalen of als er een 285KS / 295K komt :)

Verder ben ik ook wat benieuwd hoe goed DDR5-8000 gaat (geen CUDIMM) op dit platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21

CMT

Net als @Vissa66 was ik benieuwd naar de redenen @McScum.

Zoals ik het lees heb je hoogstwaarschijnlijk te maken gehad met een AM5 systeem dat niet goed is afgesteld (spanningen I/O-die en ramtuning). Ik kan mij namelijk niet vinden in punt 1 & 2 die je noemt en 3 is waarschijnlijk een feelgood reden?

Wat betreft "snappines" van het systeem (eigenlijk systeem latency) zijn er meerdere factoren die invloed kunnen hebben. Slecht afgestelde ram of pseudo stabiele Fclock (in de zin van sporadisch ingrijpen van de foutcorrectie) hebben o.a. invloed. Je gaf ook aan dat energiebeheer instellingen niet goed zaten voor het Arrowlake platform. Dus misschien speelde dit ook met het AM5 platform (er was o.a. sprake van een coreparking bug).

Op welke snelheid heb je het ram bijv. gedraaid? 6000-6400MHz is voldoende voor AM5, daarboven laten draaien staat gelijk aan spijkers zoeken op laag water en kan zelfs averechts uitpakken vanwege introductie van extra geheugen latency.

Boottijd op AM5 met een dualrank geheugenkit zonder MCR zit zo rond de 1min.
Voor singlerank ligt dat lager en kan dat tussen 25-45sec zitten.
Met MCR is de boottijd ca. 15 seconden..dus praktisch net zo snel als een Intel platform.

Als de gaming prestaties niet zo tegenvielen, dan was ik wellicht voor een 285k gegaan deze keer.
Maar de prijs oef..ik denk dat Intel toch wel water bij de wijn zal moeten doen om aantrekkelijk te blijven.
Ik had eigenlijk hoop dat de recente microcode en bios fixes wat meer teweeg zouden brengen.
Maar het zijn alleen de rare uitschieters die gerepareerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
@McScum @Skyline GT-R Wat bedoelen jullie met "snappiness" van het systeem? En is dat gewoon een gevoel dat jullie hebben of hebben jullie effectief statistieken die bewijzen dat jullie AM5 systeem minder "snappy" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

[...]

Hoe bevalt die Z890 Master je trouwens? Ik heb normaal Asus ROG Hero bordjes maar het prijsverschil was me nu toch echt te groot. 427EUR voor de Master vs 779EUR voor de Hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
nzall schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:27:
@McScum @Skyline GT-R Wat bedoelen jullie met "snappiness" van het systeem? En is dat gewoon een gevoel dat jullie hebben of hebben jullie effectief statistieken die bewijzen dat jullie AM5 systeem minder "snappy" is?
Hij vergelijkt het met zijn vorige 7800x3D, welke beperkt is in boost clock waardoor die ruim 1GHz trager klokt, dit zal zeker merkbaar zijn als je programma's opstart en de cpu load piekt eventjes.
De 9800x3D zal hier minder last van hebben, dus het is niet te veralgemenen naar AM5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McScum
nzall schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:27:
Nee sorry heb geen statistieken voor je. Het is gewoon gevoel... maar zou ook durven te wedden dat het ook meetbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McScum
Skyline GT-R schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:53:
[...]

Hoe bevalt die Z890 Master je trouwens? Ik heb normaal Asus ROG Hero bordjes maar het prijsverschil was me nu toch echt te groot. 427EUR voor de Master vs 779EUR voor de Hero.
Echt prima bord. Heb in verleden verschillende Gigabyte Master bordjes gehad en eigenlijk waren altijd goed. Bij mij is meestal ROG in PC maar idd ASUS prijst zichzelf laatste tijd langzaam uit de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McScum
peke schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:11:
[...]

Hij vergelijkt het met zijn vorige 7800x3D, welke beperkt is in boost clock waardoor die ruim 1GHz trager klokt, dit zal zeker merkbaar zijn als je programma's opstart en de cpu load piekt eventjes.
De 9800x3D zal hier minder last van hebben, dus het is niet te veralgemenen naar AM5.
9800X3D zal wellicht sneller zijn dan een 7800X3D of die smaller is dan een 265k weet ik ook niet. 't is mijn ervaring. Denk dat 9800X3D overprijst is. E500+ voor 8-cores vind IK te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McScum
CMT schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:02:
Net als @Vissa66 was ik benieuwd naar de redenen @McScum.

Zoals ik het lees heb je hoogstwaarschijnlijk te maken gehad met een AM5 systeem dat niet goed is afgesteld (spanningen I/O-die en ramtuning). Ik kan mij namelijk niet vinden in punt 1 & 2 die je noemt en 3 is waarschijnlijk een feelgood reden?
Dat je moet tweaken om het normaal aan de praat te krijgen is al genoeg... Heb dus voor AMD een dominator 4 AMD 6000mHz setje van 32GB... zou zeggen .. Zou zonder issues met fabrieken profiel moeten werken. Nee hoor .. AMD had meer dan een jaar nodig om met fatsoenlijke AGesa updates te komen om het werkend te krijgen... Uiteindelijk met laatste 3 AGESA alleen maar beter geworden en uiteindeljk was 6000 echt geen probleem en werkte prima. Wellicht zijn er modules die probleemloos erop werken maar met een AMD heb je gewoon meer issues met RAM controller. Heb ik op mijn 5600x 5800X 5800X3D, 7700X en dus 7800X3D gehad. En dan ga ik niet eens beginnen over EPYC RAM drama... Nee het ligt echt aan AMD ZEN.
Wat betreft "snappines" van het systeem (eigenlijk systeem latency) zijn er meerdere factoren die invloed kunnen hebben. Slecht afgestelde ram of pseudo stabiele Fclock (in de zin van sporadisch ingrijpen van de foutcorrectie) hebben o.a. invloed. Je gaf ook aan dat energiebeheer instellingen niet goed zaten voor het Arrowlake platform. Dus misschien speelde dit ook met het AM5 platform (er was o.a. sprake van een coreparking bug).
Nee hoor... zo dom ben ik ook nou niet... Misschien heb je mijn post niet goed begrepen... Windows power setting was idd verkeerd maar probleem dat dit ZO extreem was op zon instelling dat de CPU werkelijk op de helft van zij snelheid ging draaien. Heb ik nog nooit eerder gezien... niet zo extreem en denk zelf dat het een fout moet zijn geweest.
Ik zie het zo: Als ik RAM koop wat specifiek afgesteld is voor AM5 met OC profiel verwacht ik niet dat ik nog extra moet gaan tweaken voor optimale instelingen omdat het met elke AMD ZEN CPU beetje loterij is geworden. 6000MHZ zou sweetspot zijn voor AM5 ... en dat vond ik prima. 6400? no way ... met geen een van die chips lukte dat.
Op welke snelheid heb je het ram bijv. gedraaid? 6000-6400MHz is voldoende voor AM5, daarboven laten draaien staat gelijk aan spijkers zoeken op laag water en kan zelfs averechts uitpakken vanwege introductie van extra geheugen latency. 6000MHz
Boottijd op AM5 met een dualrank geheugenkit zonder MCR zit zo rond de 1min.
Voor singlerank ligt dat lager en kan dat tussen 25-45sec zitten.
Met MCR is de boottijd ca. 15 seconden..dus praktisch net zo snel als een Intel platform.
Nou .. MCR .. zoveel issues mee gehad op mijn ROG bord en EXPO.
En nee, mijn ervaring is dat het zelfs met MCR stuk trager is.
Als de gaming prestaties niet zo tegenvielen, dan was ik wellicht voor een 285k gegaan deze keer.
Maar de prijs oef..ik denk dat Intel toch wel water bij de wijn zal moeten doen om aantrekkelijk te blijven.
Ik had eigenlijk hoop dat de recente microcode en bios fixes wat meer teweeg zouden brengen.
Maar het zijn alleen de rare uitschieters die gerepareerd zijn.
Tja ... ik vind het echt raar dat mensen zoveel focus leggen op niche "gamingprestaties" van gazillion fps op 1080p. Wat ik eigenlijk steeds raarder vind is dat het blijkbaar belangrijkste is om gaming performance te hebben .. rest is niet belangrijk. Naar mijn mening is een 265K veel beter gebalanceerd dan een 9800X3D, je krijgt er veel meer voor je geld behalve als je het alleen voor high fps/low res gaming wil gebruiken .. dan moet je ook zon niche CPU gebruiken. En jah .. ik weet ook niet wat ze bij Intel gerookt hebben toen ze die prijs hebben afgesproken voor 285K ... slaat echt nergens op. Die CPU had nooit meer dan e500 moeten kosten.

Ik ben geen pro AMD of pro Intel... dont care. Ik doe dit als hobby en mijn PC is meer een speelgoed dan PC waarop ik dingen doe ... voor all that matters ... heb ik mijn Macs. Ik denk dat Intel eindelijk sinds 7XXX HEDT
nu pas met iets gekomen is waar ze trots op mogen zijn. Ja heeft wat kinderziektes, maar vergeet niet wat voor ellende AMD had met ZEN. Eerste 2 generaties waren echt meh pas vanaf 3e was het raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullpower
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-06 17:42
Na een jaartje of 12 ben ik net van Intel over naar AMD. Dus best even een stap, waarin je al je 'zekerheden' overboord gooit en je weer met wat andere termen te maken krijgt.

Maar of Intel nou zo heilig was qua werkgeheugen? Eerlijk gezegd was dat net het puntje waarop ik altijd gemier had. Ik heb met een aantal systemen echt moeten puzzelen met de profielen, voordat ik het naar wens en stabiel had.

Om eerlijk te zijn, is het systeem met de 9800x3d nu voor het eerst in jaren, waarbij het werkgeheugen geen problemen geeft en met een enkele muisklik prima functioneert. Ja je zit met memory training, maar het is in mijn geval (MCR aan met dual rank) een boot time van 23s. Intel zal wellicht 15s geweest zijn. Dus zo dramatisch is het in mijn ogen niet met AMD en DDR5.

Qua focus op gamingprestaties heb je wellicht wel een punt.. Maar anderzijds, ik doe tegenwoordig niet veel anders meer met de PC. Dus voor mij ligt de focus daarop. Wat ik verder doe, kan een 'Gaming CPU' ook prima handelen. Dus om dan een CPU te kopen die meer gebalanceerd is en wat minder op gaming scoort, is dan voor mij een kromme aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McScum
wcduck schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:32:
Voor de mensen die reeds een Arrow Lake systeem in bezit hebben: welke UEFI instellingen dienen aangepast te worden om het systeem vlotter/stabieler te laten lopen? Ik loopt nog steeds tegen het feit aan dat een simpele 4k video 4k af te spelen is, en dat baart wel zorgen. Wellicht staat iets in de BIOS verkeerd.
heb het ff voor je getest. Absoluut geen issues met 4K video. Kijk of je in Windows alle Intel drivers en framework geinstalleerd hebt. Bij mij was na standaard Windows instal nog 6-7 andere drivers die ik via Gigabyte util binnengehaald heb etrwijl Windows klaar was met drivers en er waren geen andere updates. Sowieso zou ik voor Arrow Lake aan fresh install doen en idd laatste BIOS update en daarna "load optimized defaults" in bios selecteren. Hoop dat dit je kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
McScum schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:10:
[...]

heb het ff voor je getest. Absoluut geen issues met 4K video. Kijk of je in Windows alle Intel drivers en framework geinstalleerd hebt. Bij mij was na standaard Windows instal nog 6-7 andere drivers die ik via Gigabyte util binnengehaald heb etrwijl Windows klaar was met drivers en er waren geen andere updates. Sowieso zou ik voor Arrow Lake aan fresh install doen en idd laatste BIOS update en daarna "load optimized defaults" in bios selecteren. Hoop dat dit je kan helpen.
Bedankt voor het proberen. Stel ik op prijs. Inmiddels is het probleem opgelost. Zie hier voor de oplossing: wcduck in "Intel 265k + Windows 11 => 4k video afspelen stottert"
Een BIOS update heeft het euvel verholpen. Helaas heeft het wel enkele benchmarks negatief beinvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

McScum schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:56:
[...]

Echt prima bord. Heb in verleden verschillende Gigabyte Master bordjes gehad en eigenlijk waren altijd goed. Bij mij is meestal ROG in PC maar idd ASUS prijst zichzelf laatste tijd langzaam uit de markt.
So far, so good. Ik vind het momenteel prima draaien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPn_c28Lbcdq8oKHraehKo4AKe0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hXmWCRoHBcbZF5zsXRlzvyRj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgXb0_dbmEmAs2Nl377-5BdG3Tk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iSSDD9xKLFTEcazxVoMCrN1p.png?f=user_large

Lijkt ook vlotjes mijn XMP-8000 kit aan te kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX0m-EjcoBcZ3K1d8dAy5QZ7fGg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nUXkS35iNopR4Qc9LFQLuVP6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

@McScum Op de AORUS support pagina voor onze Z890 Master lijkt bios F10i verdwenen… Enkel nog F8 en F9… Hopelijk volgt er snel een nieuwe versie met microcode 0x114.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiLhBNf-QZ2SRCgH_EYOBVJpq10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cWN5VypEUa6IRwNRUucHAbs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McScum
Skyline GT-R schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:13:
@McScum Op de AORUS support pagina voor onze Z890 Master lijkt bios F10i verdwenen… Enkel nog F8 en F9… Hopelijk volgt er snel een nieuwe versie met microcode 0x114.
[Afbeelding]
Raar. Ik heb het nog staan op mijn pc just in case iemand het nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
Jammer dat er nog steeds weinig tot geen cu dimm modules leverbaar zijn.

Corsair heeft er nog een aantal op voorraad. Heeft het nog zin om voor een 9000mhz setje te gaan ten opzichte van een 8000mhz? :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

[...]

Is de Thermal Grizzly frame nog wel nodig bij de Core200? Als je niet van plan bent om te overclocken?

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Vissa66 schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:53:
Jammer dat er nog steeds weinig tot geen cu dimm modules leverbaar zijn.

Corsair heeft er nog een aantal op voorraad. Heeft het nog zin om voor een 9000mhz setje te gaan ten opzichte van een 8000mhz? :)
Ik vind het zelf nog wat vroeg om nu zo’n setje te halen. Laat de fabrikanten nog maar wat ervaring opdoen ermee. Ik verwacht dat de snelheden de komende maanden vlot stijgen naar 10.000MT/s en hoger. Tegelijkertijd zullen de prijzen dalen. Idem aan het verloop van DDR5 geheugen na introductie.

Ik draai een “gewone” XMP-8000 kit zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

McScum schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:34:
[...]

Raar. Ik heb het nog staan op mijn pc just in case iemand het nodig heeft.
Nieuwe bios: https://www.aorus.com/motherboards/Z890-AORUS-MASTER/Support
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_Ry6J5ka1lTXQWsKh4Dw5BqlR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwvzcT7dtegcRQriC06PC9Lh.png?f=fotoalbum_large

https://x.com/harukaze5719/status/1871527626999054607

[ Voor 42% gewijzigd door Skyline GT-R op 24-12-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

https://x.com/wagipon/status/1866819317909819602

DDR5 vs CUDIMM. De prestaties lijken niet per se beter? Wel iets zuiniger (1.25 naar 1.1 volt voor zelfde freq). Hoeveel watt bespaar je continu met CUDIMM? 2 Watt?

[ Voor 13% gewijzigd door SalimRMAF op 25-12-2024 22:51 ]

Gulfstream G650

• mr.DJ95
ik zag inmiddels wel een nieuwe Asrock bios voor mijn moederbord echter was deze nog in beta en was de release notes een stukje korter.

Versie: 2.23.AS03
[Beta]
  • 1. Update CPU Microcode to 0x114
  • 2. Update Intel ME version.
Moet wel zeggen dat ik niet eerder heb meegemaakt zoveel bios updates te moeten uitvoeren. Over performance niks te klagen na de stap vanaf de I5 9600k. Ook temperaturen van de 265K blijven goed te managen, zelfs op 5,6GHz en een overclockte videokaart.

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Heb je je E core snelheid ook op een 5000mhz gezet van die 265K?

Want dat is nog wel de makkelijkste manier om die processor multicore flink sneller te krijgen.

Helaas zien we nog weinig testen van nieuwe microcode online, YT kanalen zijn lui?

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

[b]mr.DJ95 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:13

Moet wel zeggen dat ik niet eerder heb meegemaakt zoveel bios updates te moeten uitvoeren. Over performance niks te klagen na de stap vanaf de I5 9600k. Ook temperaturen van de 265K blijven goed te managen, zelfs op 5,6GHz en een overclockte videokaart.
Omdat je op dag 1 de processor hebt gekocht. Had je na een half jaar een processor gekocht na release, dan is 1 update genoeg voor de rest van de jaren.

Plus dat wel en AMD en Intel er met de laatste generaties een potje van maken. Ze gebruiken de consument als testmachine, terwijl ze zoveel al intern al hadden kunnen tackelen.*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Even gezocht, maar er is wel goed update nieuws voor Arrow Lake van Robert Hallock. Van wat dagen geleden:

YouTube: Intel's Hallock Returns For Arrow Lake Core Ultra 200 Performance Fi...

Zie rond 10 minuten en daarna. Hoop fixes, en een hoop al door Windows Update heen de laatste weken. En in januari komen extra snelheidswinsten die er nu nog niet inzitten. Robert verklaart ook wat alles precies doet. Is ook erg leerzaam voor iedereen die wil weten hoe processors en Windows werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_76w3AZgpJlshYh7eBo4TW5kxbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3odkVnfqQJkXm5fDICFsO17.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door kujinshi op 26-12-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik draai ondertussen die F10k bios op mijn Z890 Master zonder issues. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

kujinshi schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:57:
Even gezocht, maar er is wel goed update nieuws voor Arrow Lake van Robert Hallock. Van wat dagen geleden:

YouTube: Intel's Hallock Returns For Arrow Lake Core Ultra 200 Performance Fi...

Zie rond 10 minuten en daarna. Hoop fixes, en een hoop al door Windows Update heen de laatste weken. En in januari komen extra snelheidswinsten die er nu nog niet inzitten. Robert verklaart ook wat alles precies doet. Is ook erg leerzaam voor iedereen die wil weten hoe processors en Windows werken.

[Afbeelding]
Jammer genoeg zitten daar alsnog niet veel winsten in. Zoals ik al eerder linkte hierboven zijn de (gaming) prestaties al opnieuw getest met de fixes die intel aangeeft. Ook met die bios update, dat is 0x114 microcode. En jammer genoeg, of zoals verwacht, zitten daar amper grote winsten in.

Review: https://www.techpowerup.c...4h2-updates-and-new-bios/
Update Dec 20th: So things moved quickly, and overnight, ASUS released a new BIOS version for the Hero, which includes the 0x114 microcode update! This update is not marked as beta, which suggests they thoroughly tested it first. I got up early and benchmarked it for you. This article has been updated accordingly.
These two test runs (purple bars) were added on Dec 20th, after the article was published:
  • 24H2 / Dec Patches / uCode 0x114: Test run with ASUS BIOS 1203, which includes the new 0x114 microcode that according to Intel adds a few percent in additional performance. This BIOS also updates the ME version to 1827.
  • 24H2 / Dec Patches / uCode 0x114 / ME: An additional test run with the newest Intel ME firmware version (1854) manually flashed to the motherboard.
En de conclusie:
Update Dec 20th:
Last night, ASUS has released a new BIOS version (1203), which includes the new 0x114 microcode update that was promised for January. We tested the new version and are happy to report that it brings some additional, small, performance improvements in games and some applications. Unfortunately, Avast antivirus does lose some performance with this update. Overall, these small gains are appreciated. However, they do not change the overall positioning of Arrow Lake vs AMD Ryzen and Raptor Lake. Still, they are good news for people sticking with 23H2. Looking at the results, I'd say that with the new microcode, 24H2 is at least as good as 23H2 (for Arrow Lake performance specifically).

We also tested a new Intel ME Engine firmware update, by request of our forum members. This release isn't official yet, and I'm not sure if I can recommend it for general usage. Differences are tiny, some up, some down, and there's a (small) performance regression in Cinebench nT.

As of today, the Core Ultra 9 285K remains hard to recommend to PC gamers when looking at Intel's own 14th Gen Core Raptor Lake, and AMD's efficient Zen 5 X3D chips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 13:51

gatlarf

So say we all...

Zoals zovelen keek ik heel erg uit naar de release van de 265k. De negatieve reviews hebben me bijzonder hard doen twijfelen ook al was het me vanaf dag 1 wel duidelijk dat er nog rek op zat en dat patches de tekortkomingen grotendeels zouden kunnen wegpoetsen. Momenteel draai ik nog op een I7-6700k (9 jaar oud!) dus sowieso gaat het gevoelsmatig een wereld van verschil zijn, ongeacht de keuze.

Na heeeeeeel lang twijfelen tussen 9800x3d en de 265k ben ik uiteindelijk toch voor de 265k gegaan. Ja, game performance ligt wat lager. Maar wat me heeft doen wegkijken van de 9800x3d en weer richting 265k heeft geduwd is de multi-core performance en de zoals hierboven aangehaalde "snappiness" van een systeem.

Ik werk voornamelijk op mijn pc en af en toe game ik wat. (voornamelijk en afwisselend Quake champions, PUBG, Age of Mythology Age of Empires, The last of us, Doom, Far Cry, ...) Verder ben ik heel vaak in Fusion 360 bezig en doe sporadisch wat video/foto-bewerking. Ik vind het niet erg om grafisch wat te moeten terugschakelen in een game, maar heb een grondhekel aan dingen die niet vooruit gaan tijdens het werken. Dat maakt dat ik eerder aan de content creators-kant van het spectrum zit en dus beter af ben met een 265k.

Uiteindelijk ben ik gegaan voor de volgende configuratie (belangrijkste componenten):In februari/maart komt daar nog een RTX5070 Ti bij ter vervanging van mijn huidige 1060 6GB.

May the lords of Kobol guide you...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Mooie set! Die Tomahawk is een heel net bordje. Veel plezier met je mooie systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
Ik heb ook de keuze gemaakt de 265K te pakken!

265k - Z890i Aorus Ultra - G.skill 48GB 8200 CU-DIMM

Eind deze maand hopelijk nog de RTX5080 erbij, als de voorraad groot genoeg is. Van het weekend het systeem alvast in elkaar zetten en tijdelijk de 3080ti erin. :)

Ben benieuwd!

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Uiteindelijk ben ik gegaan voor de volgende configuratie (belangrijkste componenten):Ik kijk ook naar de Tomahawk, maar waarom heb je geen Cudimms genomen?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatlarf

gatlarf

So say we all...

SalimRMAF schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:41:
Ik kijk ook naar de Tomahawk, maar waarom heb je geen Cudimms genomen?
Eerlijk gezegd wou ik CUDIMMs maar ik vond er geen beschikbaar tegen een redelijke prijs toen ik aan mijn zoektocht begon.
Ik zie nu wel dat er een setje beschikbaar is voor iets meer dan ik betaald heb maar de timings liggen in de buurt. Denk je dat het de moeite is om toch nog naar CUDIMM te gaan? Ze zullen ongetwijfeld makkelijker stabiel te krijgen zijn op die snelheden en zijn een tikkeltje beter qua latency. Ik vraag me wel af of dat ik dat in praktijk ga merken.

Het is nog niet te laat, ik heb gisterenavond pas besteld dus kan nog wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik snap nog niet zo heel goed waarom je vandaag een setje CUDIMM geheugen zou halen? Om even mezelf hierboven te quoten:
Skyline GT-R schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:41:
[...]

Ik vind het zelf nog wat vroeg om nu zo’n setje te halen. Laat de fabrikanten nog maar wat ervaring opdoen ermee. Ik verwacht dat de snelheden de komende maanden vlot stijgen naar 10.000MT/s en hoger. Tegelijkertijd zullen de prijzen dalen. Idem aan het verloop van DDR5 geheugen na introductie.

Ik draai een “gewone” XMP-8000 kit zonder problemen.
Dit is het setje dat ik momenteel gebruik: uitvoering: Corsair Dominator Titanium RGB CMP48GX5M2X8000C38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatlarf

gatlarf

So say we all...

Skyline GT-R schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:34:
Ik snap nog niet zo heel goed waarom je vandaag een setje CUDIMM geheugen zou halen?
In de eerste plaats wil ik een snel, stabiel systeem waar ik jaren mee verder kan en de belofte van CUDIMM is precies die stabiliteit in combinatie met de snelheid.

Dat gezegd zijnde geef ik je eigenlijk volkomen gelijk en moet ik eerlijk bekennen dat ik eerder geïnspireerd werd door FOMO doordrenkt met een, voor mij, zeldzaam moment van impulsitiviteit. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21

CMT

McScum schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:40:
Dat je moet tweaken om het normaal aan de praat te krijgen is al genoeg... Heb dus voor AMD een dominator 4 AMD 6000mHz setje van 32GB... zou zeggen .. Zou zonder issues met fabrieken profiel moeten werken. Nee hoor .. AMD had meer dan een jaar nodig om met fatsoenlijke AGesa updates te komen om het werkend te krijgen... Uiteindelijk met laatste 3 AGESA alleen maar beter geworden en uiteindeljk was 6000 echt geen probleem en werkte prima. Wellicht zijn er modules die probleemloos erop werken maar met een AMD heb je gewoon meer issues met RAM controller. Heb ik op mijn 5600x 5800X 5800X3D, 7700X en dus 7800X3D gehad. En dan ga ik niet eens beginnen over EPYC RAM drama... Nee het ligt echt aan AMD ZEN.
Hoi McScum, sorry voor mijn late reactie.
Ik heb het superdruk gehad in december en het is er een beetje bij ingeschoten..
Het is inderdaad zo dat het niet zo plug & play is met AMD.
Dat neem ik de marketing afdeling ook wel kwalijk, want 6000MHz is technisch gezien dan wel de sweetspot, maar het zit in mijn opinie ook in het overklok gebied.
En laat het nou de moederbord fabrikanten zijn die er niets van bakken om goede spanningen in te regelen (dat is direct gelinkt aan de ingestelde geheugensnelheid door bijv. EXPO)..
De geheugencontroller van Zen reageert heel gevoelig op spanning en meer werkt vaak averechts m.b.t. stabiliteit. En dat is juist wat moederbord fabrikanten maar al te graag als lapmiddel gebruiken.

Hoe dan ook. Het is jammer dat je niet in het grote Zen4 draadje heb aangeklopt met de problemen, want daar hadden anderen en ik je zo kunnen helpen om de zaak stabiel te krijgen.
Ik heb heel wat systemen met Zen2/3/4 gebouwd met een 2700X / 3200G / 3800X / 5800X / 5800X3D / 5600G / 5700G / 7800X3D.
Op een Gigabyte X470 moederbord na (dat bleek ook een onding te zijn..) geen problemen gehad met het geheugen.

Het verschil is wel dat ik zelf de spanningen instel voor o.a. de geheugencontroller.
Vaak wordt AGESA verweten bij geheugenproblemen, maar in mijn ervaring is dat het nooit een beperking geweest (misschien wanneer het uiterste wordt opgezocht).
In het geval van Zen4 heb ik werkelijk 0 verschil gemerkt in het tunen tussen de launch bios of diverse versies later (die zogenaamd beter zouden zijn). Zelfs de 7800X3D werd meteen herkent, terwijl het officieel niet ondersteund wordt door de eerste biosversie.
Nee hoor... zo dom ben ik ook nou niet... Misschien heb je mijn post niet goed begrepen... Windows power setting was idd verkeerd maar probleem dat dit ZO extreem was op zon instelling dat de CPU werkelijk op de helft van zij snelheid ging draaien. Heb ik nog nooit eerder gezien... niet zo extreem en denk zelf dat het een fout moet zijn geweest.
Ik zie het zo: Als ik RAM koop wat specifiek afgesteld is voor AM5 met OC profiel verwacht ik niet dat ik nog extra moet gaan tweaken voor optimale instelingen omdat het met elke AMD ZEN CPU beetje loterij is geworden. 6000MHZ zou sweetspot zijn voor AM5 ... en dat vond ik prima. 6400? no way ... met geen een van die chips lukte dat.
Oh zo bedoelde ik het niet hoor. Ik wilde alleen een balletje opgooien met dingen die misschien wel invloed kunnen hebben gehad (bij het AM5 systeem). Als het op snappyness aankomt, kan bijv. een energieprofiel invloed hebben i.v.m. de latency dat door slaapfuncties geïntroduceerd kan worden.
Ik las bij het recente lijstje van fixes van Robert Hallock het probleem wat je omschreef. Dat is wel heel drastisch zeg. Het is eigenlijk on-Intel om zoveel steken te laten vallen met een launch.
In een beta test moet zoiets toch meteen naar voren komen?
Nou .. MCR .. zoveel issues mee gehad op mijn ROG bord en EXPO.
En nee, mijn ervaring is dat het zelfs met MCR stuk trager is.
Maf, het hoort i.i.g. niet zo te zijn. Ik had trouwens een Asus B650ei (itx) en een B650ee.
Tja ... ik vind het echt raar dat mensen zoveel focus leggen op niche "gamingprestaties" van gazillion fps op 1080p. Wat ik eigenlijk steeds raarder vind is dat het blijkbaar belangrijkste is om gaming performance te hebben .. rest is niet belangrijk. Naar mijn mening is een 265K veel beter gebalanceerd dan een 9800X3D, je krijgt er veel meer voor je geld behalve als je het alleen voor high fps/low res gaming wil gebruiken .. dan moet je ook zon niche CPU gebruiken. En jah .. ik weet ook niet wat ze bij Intel gerookt hebben toen ze die prijs hebben afgesproken voor 285K ... slaat echt nergens op. Die CPU had nooit meer dan e500 moeten kosten.

Ik ben geen pro AMD of pro Intel... dont care. Ik doe dit als hobby en mijn PC is meer een speelgoed dan PC waarop ik dingen doe ... voor all that matters ... heb ik mijn Macs. Ik denk dat Intel eindelijk sinds 7XXX HEDT
nu pas met iets gekomen is waar ze trots op mogen zijn. Ja heeft wat kinderziektes, maar vergeet niet wat voor ellende AMD had met ZEN. Eerste 2 generaties waren echt meh pas vanaf 3e was het raak.
De 9800X3D is wel een klasse apart hoor. Ik denk dat de voornaamste reden is dat er gewoon meer mensen zijn die licht werk op de pc doen + gamen dan dat er mensen zijn die echt multicores nodig hebben.
De beste gamingprestaties an sich zijn ook niet zo interessant imho, maar een snelle cpu betekent meestal ook betere frametimes (zegmaar de frametime-ruis) & framepacing (mate van uitschieters/stotters). Dat is iets wat ook op hogere resolutie merkbaar is in de zin dat het allemaal wat vloeiender aanvoelt en minder microstotters naar voren komen. Het kan dus ook meerwaarde hebben zonder dat je de FPS nodig hebt.

Het enige wat mij echt weerhoud trouwens om nu voor Intel te gaan is de onzekerheid hoelang het platform mee zal gaan. Met de prijzen van tegenwoordig is dat toch wel een belangrijk punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

gatlarf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Eerlijk gezegd wou ik CUDIMMs maar ik vond er geen beschikbaar tegen een redelijke prijs toen ik aan mijn zoektocht begon.
Ik zie nu wel dat er een setje beschikbaar is voor iets meer dan ik betaald heb maar de timings liggen in de buurt. Denk je dat het de moeite is om toch nog naar CUDIMM te gaan? Ze zullen ongetwijfeld makkelijker stabiel te krijgen zijn op die snelheden en zijn een tikkeltje beter qua latency. Ik vraag me wel af of dat ik dat in praktijk ga merken.

Het is nog niet te laat, ik heb gisterenavond pas besteld dus kan nog wijzigen.
De beschikbaarheid is nog ondermaats. Ik verwacht de komende weken wel een ruime verbetering. Mij gaat het vooral om de energie-efficiëntie bij 8GHZ+. Hierbij lijken veel CUDIMMS nog last te hebben van te hoge latencies.

Als er binnen 2 weken niet veel veranderd zal ik "normale" geheugensticks halen totdat CUDIMM wat volwassener is geworden.

Despite its strong showing, it’s important to note that CUDIMM technology is still in its infancy. As a relatively new innovation, it faces certain limitations in adoption and possible compatibility across platforms, making it difficult to predict its long-term impact on the market. To add, while the module delivers excellent results with Intel’s latest Core Ultra 9 processor, latency comparisons suggest there’s room for further optimization, particularly when contrasted with other high-performance options on AMD platforms.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
SalimRMAF schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 01:09:
[...]

De beschikbaarheid is nog ondermaats. Ik verwacht de komende weken wel een ruime verbetering. Mij gaat het vooral om de energie-efficiëntie bij 8GHZ+. Hierbij lijken veel CUDIMMS nog last te hebben van te hoge latencies.

Als er binnen 2 weken niet veel veranderd zal ik "normale" geheugensticks halen totdat CUDIMM wat volwassener is geworden.

Despite its strong showing, it’s important to note that CUDIMM technology is still in its infancy. As a relatively new innovation, it faces certain limitations in adoption and possible compatibility across platforms, making it difficult to predict its long-term impact on the market. To add, while the module delivers excellent results with Intel’s latest Core Ultra 9 processor, latency comparisons suggest there’s room for further optimization, particularly when contrasted with other high-performance options on AMD platforms.
Herkenbaar, ik heb voor mijn 265K setup gekozen voor non-CUDIMM. Vooral vanwege de onzekerheid, mocht het over een tijdje wel volwassen zijn heb ik een goede reden om mijn dimmetjes te upgraden. Meer capaciteit is dan meteen ook een optie.

Nu kom ik prima uit de voeten met mijn 48GB DDR5 @ 7.200MT/s kit op 7,4 GHz doormiddel van een XMP overclock profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
gatlarf schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:53:
Zoals zovelen keek ik heel erg uit naar de release van de 265k. De negatieve reviews hebben me bijzonder hard doen twijfelen ook al was het me vanaf dag 1 wel duidelijk dat er nog rek op zat en dat patches de tekortkomingen grotendeels zouden kunnen wegpoetsen. Momenteel draai ik nog op een I7-6700k (9 jaar oud!) dus sowieso gaat het gevoelsmatig een wereld van verschil zijn, ongeacht de keuze.

Na heeeeeeel lang twijfelen tussen 9800x3d en de 265k ben ik uiteindelijk toch voor de 265k gegaan. Ja, game performance ligt wat lager. Maar wat me heeft doen wegkijken van de 9800x3d en weer richting 265k heeft geduwd is de multi-core performance en de zoals hierboven aangehaalde "snappiness" van een systeem.

Ik werk voornamelijk op mijn pc en af en toe game ik wat. (voornamelijk en afwisselend Quake champions, PUBG, Age of Mythology Age of Empires, The last of us, Doom, Far Cry, ...) Verder ben ik heel vaak in Fusion 360 bezig en doe sporadisch wat video/foto-bewerking. Ik vind het niet erg om grafisch wat te moeten terugschakelen in een game, maar heb een grondhekel aan dingen die niet vooruit gaan tijdens het werken. Dat maakt dat ik eerder aan de content creators-kant van het spectrum zit en dus beter af ben met een 265k.

Uiteindelijk ben ik gegaan voor de volgende configuratie (belangrijkste componenten):In februari/maart komt daar nog een RTX5070 Ti bij ter vervanging van mijn huidige 1060 6GB.
Wow... je verkiest een 265k boven een 9800X3D maar je neemt wel een Z890 Tomahawk board en Trident 8000 geheugen en een 5070Ti als GPU? 8)7 deze logica ontgaat mij^10. Snappiness issues? In welk universum ondervind je die bij AMD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gatlarf

gatlarf

So say we all...

ArcticWolf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Wow... je verkiest een 265k boven een 9800X3D maar je neemt wel een Z890 Tomahawk board en Trident 8000 geheugen en een 5070Ti als GPU? 8)7 deze logica ontgaat mij^10. Snappiness issues? In welk universum ondervind je die bij AMD?
Noem het een leap of faith, maar ik geloof Robert Hallock dat er met de patches nog best wat te halen valt. Jammer dat dit niet te verifiëren valt want nieuwe benchmarks zijn schaars.

Daarnaast scoort de 265k zowel multi-core als single core hoger dan de 9800x3d. Ok, als mens zal dit amper te merken zijn en al zeker vanwaar ik kom met mijn oude systeem maar dat laatste deed me geloven dat acties in software vlotter op de Intel zullen verlopen, Zeker met het oog op de toekomst denk ik zo langer tevereden te zijn van mijn systeem.

Ik bedoelde zeker en vast niet dat AMD niet snappy is of voelt. Ik denk simpelweg dit gevoel langer te kunnen vasthouden met de Intel.

Nu, één van mijn belangrijkste applicaties is…Excel. (Lees Excel-applicatie met +60k lijnen code) Laat nu net de x3d daar beter in scoren volgens de launch-reviews… Ik kan alleen maar hopen dat de patches daar ook hun effect op hebben. Het snelle geheugen ( veranderd naar CUDIMM ondertussen) zal dat sowieso hebben denk ik wel.

Het moederbord stond voor 250€ op Bol, dus daar zit ik niet slecht, me dunkt. En de GPU, weinig mis mee denk ik. Zal in ieder geval beter draaien dan mijn 1060 die ik nu heb. Wat bedoelde je precies ivm je opmerking over de gpu? Gaming is niet primair maar met die gpu zou ik toch een aantal jaren verder moeten kunnen.

Anyway, ik heb niets tegen AMD. Meer zelfs, ik denk dat mijn 6700k mijn eerste Intel was sinds mijn laatste 486DX4 die mijn floating-point-error-Pentium 60 even een poepie liet ruiken. 8) Misschien dat er nog ergens een P200mmx tussen zat. Waarschijnlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
gatlarf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:48:
[...]

Noem het een leap of faith, maar ik geloof Robert Hallock dat er met de patches nog best wat te halen valt. Jammer dat dit niet te verifiëren valt want nieuwe benchmarks zijn schaars.

Daarnaast scoort de 265k zowel multi-core als single core hoger dan de 9800x3d. Ok, als mens zal dit amper te merken zijn en al zeker vanwaar ik kom met mijn oude systeem maar dat laatste deed me geloven dat acties in software vlotter op de Intel zullen verlopen, Zeker met het oog op de toekomst denk ik zo langer tevereden te zijn van mijn systeem.

Ik bedoelde zeker en vast niet dat AMD niet snappy is of voelt. Ik denk simpelweg dit gevoel langer te kunnen vasthouden met de Intel.

Nu, één van mijn belangrijkste applicaties is…Excel. (Lees Excel-applicatie met +60k lijnen code) Laat nu net de x3d daar beter in scoren volgens de launch-reviews… Ik kan alleen maar hopen dat de patches daar ook hun effect op hebben. Het snelle geheugen ( veranderd naar CUDIMM ondertussen) zal dat sowieso hebben denk ik wel.

Het moederbord stond voor 250€ op Bol, dus daar zit ik niet slecht, me dunkt. En de GPU, weinig mis mee denk ik. Zal in ieder geval beter draaien dan mijn 1060 die ik nu heb. Wat bedoelde je precies ivm je opmerking over de gpu? Gaming is niet primair maar met die gpu zou ik toch een aantal jaren verder moeten kunnen.

Anyway, ik heb niets tegen AMD. Meer zelfs, ik denk dat mijn 6700k mijn eerste Intel was sinds mijn laatste 486DX4 die mijn floating-point-error-Pentium 60 even een poepie liet ruiken. 8) Misschien dat er nog ergens een P200mmx tussen zat. Waarschijnlijk. :)
Niks tegen je GPU keuze hoor, maar de hele combi voelt gewoon "odd"... je neemt een high end MB en RAM combi (en GPU); en de oddness zit hem vooral in omdat de verwachting is dat de LGA1851 socket maar 1 generatie mee gaat vanwege de design keuze van de 14 series. Intel heeft een grove fout gemaakt destijds, daarom is er linksom of rechtsom geen enkele logische keuze om te kiezen voor een LGA1851 CPU. Kans is erg groot dat de volgende generatie Intel CPU's een andere socket krijgt en daarom de "15" gen gelijk dood bloed.

Dat was mijn grote verbazing waarom je een 265k boven een 9800X3D koos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gatlarf

gatlarf

So say we all...

ArcticWolf schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:32:
[...]

Niks tegen je GPU keuze hoor, maar de hele combi voelt gewoon "odd"... je neemt een high end MB en RAM combi (en GPU); en de oddness zit hem vooral in omdat de verwachting is dat de LGA1851 socket maar 1 generatie mee gaat vanwege de design keuze van de 14 series. Intel heeft een grove fout gemaakt destijds, daarom is er linksom of rechtsom geen enkele logische keuze om te kiezen voor een LGA1851 CPU. Kans is erg groot dat de volgende generatie Intel CPU's een andere socket krijgt en daarom de "15" gen gelijk dood bloed.

Oh, nu begrijp ik je punt. :) Het is zeker en vast een valabel punt en eentje waar ik eerlijk gezegd niet had bij stilgestaan.
Al verwacht ik niet dat ik de CPU ga upgraden in de toekomst. Waarschijnlijk gaat ie binnen X aantal jaar gewoon op zolder stof liggen happen of schenk ik hem aan iemand die er nog plezier van kan hebben. O-)

Maar toch bedankt voor de heads-up. Dat bespaart me een teleurstelling mocht ik daar pas later op uitgekomen zijn. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
[...]

Eigenlijk is dat enkel een issue wanneer je tussentijds de cpu gaat upgraden. Voorheen dacht ik ook altijd dat mijn systeem upgradebaar moesten zijn, maar in de praktijk is het enige wat aan de computers wordt geupgrade de afgelopen 15-20 jaar de harde schijf of de hoeveelheid intern geheugen (en wellicht een videokaart mochten er games op gespeeld worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

_Supreme schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:06:
Ik heb nu een 13e generatie ( Intel Core i9-13900KS Boxed ), en zin om te upgraden naar 285K!
Heb last van random freezes en gekke software crashes.. hopelijk met een nieuwe mobo and processor en fresh install opgelost.
Heb je een upgrade gedaan?

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Ik heb de Z890 Apex en de 285k besteld, ben benieuwd wat het gaat zijn, en voor de mensen die willen weten waarom geen AMD, omdat ik niet een gamer ben. en niets met AMD heb :D
Maandag zal het spul wel arriveren :D

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

[...]

en de oddness zit hem vooral in omdat de verwachting is dat de LGA1851 socket maar 1 generatie mee gaat vanwege de design keuze van de 14 series. Intel heeft een grove fout gemaakt destijds, daarom is er linksom of rechtsom geen enkele logische keuze om te kiezen voor een LGA1851 CPU. Kans is erg groot dat de volgende generatie Intel CPU's een andere socket krijgt en daarom de "15" gen gelijk dood bloed.

Waarom zou dat maar 1 generatie meegaan? 10 tegen 1 dat er over een jaar een 345K, 365K en 385K processor op hetzelfde platform komen. Bij een eerste nieuwe product is dat JUIST wat gaat gebeuren.

Vanwege designkeuze 14 series snap ik juist niet. Arrow Lake is toch echt wat anders dan Raptor Lake. Op vrijwel alle vlakken. En Raptor Lake platform ging netjes 3-4 jaar mee. Ikzelf heb ook mooi kunnen upgraden van 13700K naar nu 14900K. Dat is een grote stap vooruit met zelfde moederbord en geheugen wat ik in 2022 gekocht had. En alles loopt als een zonnetje en als een raket zo snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

kujinshi schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Waarom zou dat maar 1 generatie meegaan? 10 tegen 1 dat er over een jaar een 345K, 365K en 385K processor op hetzelfde platform komen. Bij een eerste nieuwe product is dat JUIST wat gaat gebeuren.

Vanwege designkeuze 14 series snap ik juist niet. Arrow Lake is toch echt wat anders dan Raptor Lake. Op vrijwel alle vlakken. En Raptor Lake platform ging netjes 3-4 jaar mee. Ikzelf heb ook mooi kunnen upgraden van 13700K naar nu 14900K. Dat is een grote stap vooruit met zelfde moederbord en geheugen wat ik in 2022 gekocht had. En alles loopt als een zonnetje en als een raket zo snel.
Dat is het hem nu net. 14th gen was initieel ook helemaal geen Raptor Lake Refresh, maar wel Meteor Lake. En die was bedoeld als eerst generatie op LGA 1851. Door het schrappen van MTL-S chip is dat verhaal niet doorgegaan en is het LGA 1851 platform voor 1 jaartje uitgesteld en hebben de RPL-R refresh gekregen.

Dit wilt dus ook zeggen dat Arrow Lake eigenlijk de 2e generatie is die intel op een platform introduceerd. De vraag is dus heel terecht, komt er nog een nieuwe gen uit voor LGA 1851? Intel geeft daar niets over prijs en de huidig gekende roadmaps lijken alvast aan te geven van niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
De Arrow Lake non-K's zouden toch vandaag uitkomen? Reviews om 15.00 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Blaze85 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:00:
De Arrow Lake non-K's zouden toch vandaag uitkomen? Reviews om 15.00 uur?
Het zal denk ik de vraag zijn of er veel reviews komen, dat soort Sku's worden lang niet altijd opgepakt door de grote techreviewers. Maar normaal gesproken zou ik inderdaad verwachten dat vanmiddag om 15:00 het embargo zou verlopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vissa66
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI0hdCRGV6C_q-LhiXaBpd9l-Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWvnxjxSpeQaA6gdwstQilFm.jpg?f=fotoalbum_large

So cute! <3

Nog even wachten op wat laatste onderdelen en dan kan de build netjes in elkaar. En hopelijk valt er een 5080 te bemachtigen eind deze maand! :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

https://www.techpowerup.c...soon-follow?cp=2#comments

Men probeert bij Intel om toch een echte 9800X3D concurent van de grond te krijgen. Omdat de Raptor Lake serie toch stabieler is in snelle game performance dan de Arrow Lake 265K. Dat het Raptor Lake technologie is, maakt niet uit.

En dan met een 12 core versie uitkomen die hopelijk goed richting 6000mhz klokt. Dat is goed voor gamers. Geen vertragingen door E cores of hyperthreading. Elke CPU activiteit is een volledige core.

Dat en iets betere geheugenschaling erbij, en je moet dichtbij of zelfs over 9800X3D gaan, afhankelijk per game natuurlijk. Wel interessant.

EDIT: Persoonlijk zou Intel een 395K moeten gaan maken die 16 P cores heeft en 16 E cores. Iets lager klokken (om wattage/hitte problemen in te dammen) maar daarmee ga je AMD goed concurrentie geven, omdat E cores veel sneller zijn dan hyperthreading. En daarrnaast een 390K met 12 P cores en 12 E cores. En lerend van fouten van 200 serie moet je goede toekomstgerichte producten hebben.

Gamers kunnen dan simpelweg de E cores uitzetten bij de 390K om een zelfde mooie gameprocessor te krijgen. Mijn idee natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door kujinshi op 14-01-2025 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Na een gedoe met PostNL (wederom!) heb ik vanmorgen mijn pakket op een afhaalpunt moeten afhalen.
Nu nog op de contact frame wachten en dan kan het spul erin.

Heeft iemand dit bord met een EK velocity2 WB? twijfel of mijn waterblock gaat passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMyr86DHMjnHTd9RoLiIn2thYR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TljHdFHojysW5XlGbgQY2WJf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

kujinshi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:01:
https://www.techpowerup.c...soon-follow?cp=2#comments

Men probeert bij Intel om toch een echte 9800X3D concurent van de grond te krijgen. Omdat de Raptor Lake serie toch stabieler is in snelle game performance dan de Arrow Lake 265K. Dat het Raptor Lake technologie is, maakt niet uit.

En dan met een 12 core versie uitkomen die hopelijk goed richting 6000mhz klokt. Dat is goed voor gamers. Geen vertragingen door E cores of hyperthreading. Elke CPU activiteit is een volledige core.

Dat en iets betere geheugenschaling erbij, en je moet dichtbij of zelfs over 9800X3D gaan, afhankelijk per game natuurlijk. Wel interessant.

EDIT: Persoonlijk zou Intel een 395K moeten gaan maken die 16 P cores heeft en 16 E cores. Iets lager klokken (om wattage/hitte problemen in te dammen) maar daarmee ga je AMD goed concurrentie geven, omdat E cores veel sneller zijn dan hyperthreading. En daarrnaast een 390K met 12 P cores en 12 E cores. En lerend van fouten van 200 serie moet je goede toekomstgerichte producten hebben.

Gamers kunnen dan simpelweg de E cores uitzetten bij de 390K om een zelfde mooie gameprocessor te krijgen. Mijn idee natuurlijk.
Maar daarmee wordt het werkelijke probleem van Arrow Lake met gaming-prestaties over het hoofd gezien. De huidige P- en E-cores zijn namelijk al meer dan krachtig genoeg; daar ligt het probleem niet. Het knelpunt zit vooral in de latency tussen de verschillende P-cores via de ringbus, omdat er E-cores tussen liggen, en nog meer in de latency naar de geheugencontroller. Door het chiplet-ontwerp bevindt die geheugencontroller zich niet langer op dezelfde 'chip' als de rekenkernen. Dit is een probleem dat AMD ook (deels) heeft of had met hun Ryzen-chips, omdat ook daar de IMC niet in dezelfde 'die' zit als de rekenkernen, die zit op de I/O-die.

Het vergroten van de L3-cache op de compute-chip lost dit probleem niet volledig op, maar kan het wel verzachten, zolang er voldoende L3-cache beschikbaar is. Echter, het toevoegen van L3-cache aan een compute-tile is kostbaar, omdat dit veel ruimte inneemt binnen de chip. Op dit moment heeft Intel geen mogelijkheid om de L3-cache op de compute-tile uit te breiden. En nee, het toevoegen van een extra L3-tile lost het latencyprobleem ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

mr.loepie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:40:
Na een gedoe met PostNL (wederom!) heb ik vanmorgen mijn pakket op een afhaalpunt moeten afhalen.
Nu nog op de contact frame wachten en dan kan het spul erin.

Heeft iemand dit bord met een EK velocity2 WB? twijfel of mijn waterblock gaat passen.

[Afbeelding]
Mooi man! Wel wat gek om te zien dat je 285K niet in die mooi doos komt? Ik dacht dat iedere Core Ultra 9 285K daarin kwam? Net zoals de Core i9's voorheen ook in een specialere doos zaten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27Aq8RQoANlBG3JJVDd6NaNwZU8=/i/2007013976.jpeg
Pagina: 1 2 3 4 Laatste