kaos001 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:11:
[...]
Beetje laat om te reageren op deze post, maar wellicht wel alsnog relevant.
Als ik als voorbeeld de 12700 en de 12700k met elkaar vergelijk, hebben deze een andere TDP en ook de base- en boostclocks zijn anders. Dan lijkt me dat de non-k versie niet zomaar een niet-overklokbare versie is, maar meerdere verschillen heeft. Of mis ik iets?
12700
Baseclock: 2,9Ghz
Boostclock: 4,9Ghz
TDP: 65W
12700k
Baseclock: 3,6Ghz
Boostclock: 5Ghz
TDP: 190W
Ik ben geen expert maar een hogere base clock kan al een hogere TDP geven.
Verder is TDP denk ik vooral een spec dingetje, als je een non-K niet overklokt dan is het max 65W maar als je gaat overklokken dan kan dat dus meer worden.
(maar er zijn mensen in deze thread die het veel beter uit kunnen leggen).
Hogere boost klok is vast een configurable/strappable item. Ik verwacht dat er na het produceren een stukje testing/binning plaatsvindt om te beslissen of een item een K of non-K item wordt.
Overigens kan de beslissing ook (mede) afhankelijk zijn van de positie van de chip op de wafer. Ik ben geen expert, maar ik meen wel eens gehoord te hebben dat de chips in het midden van de wafer iets beter kunnen zijn.
Tot slot: Intel gaat echt niet twee verschillende chips ontwerpen voor K en non-K. Dat is veel te kostbaar (ook qua validatie)
Wat ze soms doen is een design in twee verschillende technologie-en uitgevoerd wordt, maar dat is dan vaak een volgende generatie (ik meen dat dat gebeurde bij de overgang naar 10 nm, maar ik kan het verkeerd onthouden hebben).
Ook het verhaal dat overklokken van non-K ten koste gaat van de levensduur is een beetje BS.
Een hogere BCLK gaat de levensduur niet echt beinvloeden. Als je met voltages gaat stoeien is dat een ander verhaal, maar dat geldt net zo goed voor K devices.