Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BrainDrop schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:58:
[...]

Ik heb laatst met bouwen van mijn pc ook even gegoogled, en kwam dit filmpje tegen:

YouTube: How To Apply CPU Thermal Paste Methods - Compare and Benchmark

Ik heb dus dun een kruis met koelpasta aangebracht, en de temperaturen van de CPU zijn nu erg goed. Dus dat is mijn advies.
De handleiding van de koeler gaf aan, 5 kleine druppels op de cpu te leggen, met in het midden een iets grotere druppel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxPAAj1jqWIlyBejSuDKKQUYVZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5hhp6XdDksMg8idHet9RymvM.png?f=user_large

De temperaturen van mijn 12600K zijn erg goed Ernemmer in "GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic"
In multithread komt de temperatuur tot 60 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 19-01-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-08 20:47
Zijn wel op youtube handige filmpjes over hoe je verschillende manieren hebt om paste toe te passen, ik pak zelf meestal een soort procent teken.
Maar het maakt volgens mij niet zo heel veel uit, als er maar genoeg op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:53
Hackus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Je zei dat je de koeler al hebt. Ik weet dat de batch vanaf half november al de juiste bracket heeft. Dus als je zgn oude batch hebt, zit de juiste bracket er nog niet bij.
Ik heb net het zakje met schroeven, de meegeleverde bracket en andere accessoires eens los gemaakt. En hierin zit het volgende;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUByETqcWeOYA0R79du7InyTX3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlcO4cF57vdp6tJWEzoGrmY1.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de onderdelen vergelijk met wat ik zie in de mounting kit bij Alternate, dan lijkt het verschil te zitten in de zilveren plaatjes op mijn foto rechtsboven. Maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik door dit verschil de kit wel/niet kan gebruiken voor de i5-12600K.

Heb losstaand hiervan sowieso een verzoek bij de support van Scythe ingediend, even zien wanneer zij gaan reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Rohem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:03:
[...]

Ik heb net het zakje met schroeven, de meegeleverde bracket en andere accessoires eens los gemaakt. En hierin zit het volgende;

[Afbeelding]

Als ik de onderdelen vergelijk met wat ik zie in de mounting kit bij Alternate, dan lijkt het verschil te zitten in de zilveren plaatjes op mijn foto rechtsboven. Maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of ik door dit verschil de kit wel/niet kan gebruiken voor de i5-12600K.

Heb losstaand hiervan sowieso een verzoek bij de support van Scythe ingediend, even zien wanneer zij gaan reageren :)
Vaak staat het socket nummer op die beugeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
uiteindelijk heb ik toch besloten om te upgraden.
De 9900k en mijn moederbord heb ik nog voor een leuk prijsje kunnen verkopen.

Vervolgens heb ik de 12700k gehaald icm de Asus TUF Z690-Plus Wifi D4.

Processor is in idle rond de 22 graden.
Onder het gamen +- 35a50 graden. (hangt van het spel af)
PHC temp max 62 graden onder het gamen.

En battlefield 2042 draait veel beter nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Aggressor schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:27:
[...]

uiteindelijk heb ik toch besloten om te upgraden.
De 9900k en mijn moederbord heb ik nog voor een leuk prijsje kunnen verkopen.

Vervolgens heb ik de 12700k gehaald icm de Asus TUF Z690-Plus Wifi D4.

Processor is in idle rond de 22 graden.
Onder het gamen +- 35a50 graden. (hangt van het spel af)
PHC temp max 62 graden onder het gamen.

En battlefield 2042 draait veel beter nu.
Wat voor CPU koeler hebben we het over?
De temps liggen behoorlijk in lijn met mijn 12700k Met een lian li galahad 240.
Gamen ligt bij mij wel wat hoger, denk 40 tot 65 gemiddeld , maar dat zal fancurve kunnen zijn. Dat is trouwens 1080 gaming op hoge framerates.

Wat battlefield betreft (komend van een 7600k) ben ik helemaal met je eens, blijkbaar heeft die game nogal veel baat bij threads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Nu online
kneusteun schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:02:
[...]

Wat voor CPU koeler hebben we het over?
De temps liggen behoorlijk in lijn met mijn 12700k Met een lian li galahad 240.
Gamen ligt bij mij wel wat hoger, denk 40 tot 65 gemiddeld , maar dat zal fancurve kunnen zijn. Dat is trouwens 1080 gaming op hoge framerates.

Wat battlefield betreft (komend van een 7600k) ben ik helemaal met je eens, blijkbaar heeft die game nogal veel baat bij threads.
noctua nh-d15 chrome black.
en ik game op een 34 inch ulta wide 3440x1440p icm een 3080.

Zonet weer ff battlefield 2042 getest .. de temps liggen iets hoger, soms ook wel een kleine uitschieter.
De laatste 4 cores worden trouwens minder warm.
(meestal speel ik call of duty/overwatch)

Maar opzich mag ik niet klagen ...
de 9900k werd warmer.

welk moederbord heb jij dan? en wat is jou pch temp?

[ Voor 9% gewijzigd door Aggressor op 19-01-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Heb een Tomahawk wifi ddr4 in een Lian Li cool 2 mesh
PCH light ook rond de 60-65 bij games. idle rond de 40 - 45.
GPU is helaas nog steeds een EVGA 3070 FTW ULTRA, maar hopelijk snel de 80 variant.

Core temps liggen inderdaad best nog wel ver uit elkaar soms, maar zijn ook weinig games die meer cores echt aanspreken geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Ernemmer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Vaak staat het socket nummer op die beugeltjes.
Op die zilverkleurige bedoel je? Daar staat helaas niets op, net als op de andere onderdelen op de foto. Op de doos en het enigszins brakke instructieboekje bij de koeler staat wel 1200 / AM4 als ondersteunde sockets, maar niets over 1700.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snukes
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 20:20
Ik heb nog een Be Quiet Intel LGA 1700 mounting kit liggen, gratis af te halen in Arnhem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rohem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:03:
[...]

[Afbeelding]

The Scythe LGA1700 Mounting Kit

Afbeeldingslocatie: https://www.scythe-eu.com/wp-content/uploads/2021/11/HPMS3-1700-m5g.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.scythe-eu.com/wp-content/uploads/2021/11/HPMS3-1700-m4G.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Deze had ik intussen ook gezien, geen juiste kit erbij dus ;w . Dus moet wachten op reactie van hun support. En anders koop ik hem wel ergens O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Heb net reactie van Scythe en die zeggen het volgende;
Hello,

The Fuma 2 requires an LGA 1700 mounting kit that is sold separately. There will be a Fuma 2 Revision B with a new fan and full LGA1700 compatibility that releases in mid March.

Best regards,
Scythe Support Team
Dat dat ding los verkocht word is niets nieuws :+ Maar had gehoopt dat ze hem zo zouden opsturen.. Hoe is dat bij jou gegaan @Hackus. Kreeg je hem opgestuurd of moest je hem kopen?

Oops had de vorige moeten editen, sorry mods

[ Voor 5% gewijzigd door Rohem op 19-01-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rohem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:21:
Heb net reactie van Scythe en die zeggen het volgende;

[...]

Dat dat ding los verkocht word is niets nieuws :+ Maar had gehoopt dat ze hem zo zouden opsturen.. Hoe is dat bij jou gegaan @Hackus. Kreeg je hem opgestuurd of moest je hem kopen?

Oops had de vorige moeten editen, sorry mods
Gratis.
Is al in gebruik anders had ik hem aan je doorgestuurd.
Heb je de online aanvraag gedaan ?
Zag dat ze recent een online sectie hebben, waar je je factuur van koeler en moederbord moet uploaden.
Fuma 2 revision is natuurlijk commerciële BS

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Hackus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:35:
[...]

Gratis.
Is al in gebruik anders had ik hem aan je doorgestuurd.
Heb je de online aanvraag gedaan ?
Zag dat ze recent een online sectie hebben, waar je je factuur van koeler en moederbord moet uploaden.
Fuma 2 revision is natuurlijk commerciële BS
Dat dacht ik al uit je eerdere post begrepen te hebben.. Dank voor het gebaar in ieder geval _/-\o_

Ja heb gewoon via formulier contact gezocht met hun support. Stond op deze pagina https://www.scythe-eu.com/en/support/request

Die online sectie heb ik (nog) niet gevonden. En verder helemaal eens, pure commercie om die 1700 socket, waar ze de populariteit ook van zien, lekker uit te melken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 09:49

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Nu ik de nieuwe PC helemaal opnieuw geïnstalleerd heb en helemaal afgewerkt is qua kabels enzo, ben ik vandaag er even voor gaan zitten om met de camera een HDR foto van mijn build te maken. en hier het resultaat. :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyRUK1hSO_RHv9W0GrsGq8tG__U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSxH5PvL6YuBLsMQnb9UMbNq.jpg?f=fotoalbum_large

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reignowner
  • Laatst online: 07-10-2024
mr.loepie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:42:
Nu ik de nieuwe PC helemaal opnieuw geïnstalleerd heb en helemaal afgewerkt is qua kabels enzo, ben ik vandaag er even voor gaan zitten om met de camera een HDR foto van mijn build te maken. en hier het resultaat. :D
[Afbeelding]
Netjes heb ook een nieuwe build in de lian li case. Hoe heb je die extra fan geïnstalleerd op de achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 18:11

bosaap22

Doing things I'm good at.

field33P schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:18:
[...]

27 december aanvraag gedaan, goedkeuring op 11 januari, vandaag (18 januari) het geld binnen. Dus ruim drie weken.
Hier vandaag ook de cashback op mijn rekening ontvangen. Deze was de 28e aangevraagd en rond 10 januari goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Reignowner schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:46:
[...]

Netjes heb ook een nieuwe build in de lian li case. Hoe heb je die extra fan geïnstalleerd op de achterkant?
Heb jij de XL case of de normale? want alleen in de XL kan een 120mm fan gemonteerd worden.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 09:07

Skyline GT-R

RB26DETT

Bij de nieuwe O11 Dynamic EVO kan je ook en 120mm fan aan de achterkant plaatsen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Nou hopen dat niet iedereen Arctic mx 5 heeft gebruik want daar is nu een terugroep actie voor..
Zelf arctic silver gebruikt dus ik hoop dat ik goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

kneusteun schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:41:
Nou hopen dat niet iedereen Arctic mx 5 heeft gebruik want daar is nu een terugroep actie voor..
Zelf arctic silver gebruikt dus ik hoop dat ik goed zit.
Wat is er mee aan de hand dan? ik gebruik zelf Grizzly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 20:36
In afwachting van m’n videokaart draait alles nog op luchtkoeling, zag het niet zitten om de loop open te breken na een paar weken. Ben eens gaan kijken wat er nog te behalen viel met het opvoeren van m’n 12700k. Via de ai overclock van asus piekt hij naar 250W, met een vcore offset van +0,06V. Natuurlijk op luchtkoeling meteen throttelen. Piekt op 100 graden. Cinebench R23 score van 23450 ten opzicht van 22600 stock. Geen goed idee dus. Manual valt er veel meer te bereiken .. met een vcore offset van -0,06V hartstikke stabiel met een piek verbruik van 190W ten opzichte van de stock 170W. Alle cores op 4,9GHz, met maximale boost op 5,2. Hiermee haal ik op cinebench 23700, cpu komt ook niet boven de 85 graden uit gedurende een 8 uur stresstest. 10% meer energieverbruik voor 5% betere prestaties is een redelijke trade-off.

Ik kijk uit naar naar m’n custom loop, met betere koeling zal er vast nog veel meer mogelijk zijn. Individuele cores zijn prima stabiel op 5,2GHz en een bescheiden verhoging van de vcore, maar de koeler red het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
Mijn MSI cashback ook eindelijk goedgekeurd (11e aanvraag) en door de drukte kan het nog 30 dagen duren voordat het geld erop staat, maar het komt, dus was de MSI Pro Z690 eindelijk echt 179,- euro. Wilde eerst wachten op de B660, maar die prijzen vallen ook niet mee zeg, ook niet nu er meer zijn.

Die 12700 is ook nooit meer goedkoper geworden dan 379,- dus blij met de 12600K.

Op naar de 13700K ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 25-01-2022 22:00 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Afwezig schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:20:
In afwachting van m’n videokaart
Die dingen willen ook niet zakken in prijs he, tering. Oh toch wel iets zie ik nu.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 25-01-2022 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afwezig
JDx schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:01:
[...]

Die dingen willen ook niet zakken in prijs he, tering. Oh toch wel iets zie ik nu.
Ja ik hoop stiekem op een verdere crypto crash komende maand. Zie de afgelopen dagen meer modellen beschikbaar worden en de prijs zakken. Maar uiteindelijk ga ik een keer toch betalen .. ik had niks uit een oud systeem wat ik tijdelijk kon gebruiken dus als ik wil gamen zal ik wel moeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Afwezig schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Ja ik hoop stiekem op een verdere crypto crash komende maand. Zie de afgelopen dagen meer modellen beschikbaar worden en de prijs zakken. Maar uiteindelijk ga ik een keer toch betalen .. ik had niks uit een oud systeem wat ik tijdelijk kon gebruiken dus als ik wil gamen zal ik wel moeten!
ETH is wel alweer op het niveau van september ofzo toen ik een 3060 voor 499,- euro kocht, dus dan lopen ze flink achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Afwezig schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Crash... het is niet echt een crash te noemen.
Dus ik zou er niet perse op rekenen dat het heel snel veel minder gaat worden.
Vorig jaar 25k voor btc en nu jaar later 32k, kijk vooral even over de langere termijn.

Beste tip is om notebookbilliger in de gaten te houden, de FE's zijn de enigen die je nog voor msrp kan krijgen.
Ben blij met mijn 3070 hoewel ik wel baal dat die step-up van evga zo lang duurt, want nu met alder lake is ineens de gpu mijn bottleneck geworden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
kneusteun schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:57:
[...]

Crash... het is niet echt een crash te noemen.
Dus ik zou er niet perse op rekenen dat het heel snel veel minder gaat worden.
Vorig jaar 25k voor btc en nu jaar later 32k, kijk vooral even over de langere termijn.

Beste tip is om notebookbilliger in de gaten te houden, de FE's zijn de enigen die je nog voor msrp kan krijgen.
Ben blij met mijn 3070 hoewel ik wel baal dat die step-up van evga zo lang duurt, want nu met alder lake is ineens de gpu mijn bottleneck geworden >:)
Crash, dip. In ieder geval bijna 50% er af in drie maanden. Noem het hoe je het wil noemen, maar feit is dat de prijzen van videokaarten negatief correleren met de prijs van crypto. Vandaar mijn hoop op verdere daling van de crypto markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohem
Rohem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Dat dacht ik al uit je eerdere post begrepen te hebben.. Dank voor het gebaar in ieder geval _/-\o_

Ja heb gewoon via formulier contact gezocht met hun support. Stond op deze pagina https://www.scythe-eu.com/en/support/request

Die online sectie heb ik (nog) niet gevonden. En verder helemaal eens, pure commercie om die 1700 socket, waar ze de populariteit ook van zien, lekker uit te melken.
Nou intussen een week verder, en na de initiële reactie van Scythe nooit meer wat gehoord :( Wat een ballentent is dat zeg..

Dus uiteindelijk besloten de bracket zelf te kopen. En met dank aan een medetweaker is dat gelukt. Dus gisteravond de eerste dingen in elkaar kunnen zetten :9~ Vandaag hopelijk afmaken en dan zal ik laten weten hoe alles draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Zie dat de 3060ti en 3070 al redelijk dalen in prijs, ook de 3080.
Alleen springen er al best veel mensen op waardoor de prijs natuurlijk minder dramatisch zal zakken.

Wat ik ook nog even vergat is dat POS eraan komt dus voor ETH miners ook wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 22:25
effem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:24:
[...]

Met de Z690 kun je een K overklokken, met een B660 officieel niet, dus dan heb je ook geen K nodig (en spaar je weer 5 tientjes of zo uit).
Beetje laat om te reageren op deze post, maar wellicht wel alsnog relevant.
Als ik als voorbeeld de 12700 en de 12700k met elkaar vergelijk, hebben deze een andere TDP en ook de base- en boostclocks zijn anders. Dan lijkt me dat de non-k versie niet zomaar een niet-overklokbare versie is, maar meerdere verschillen heeft. Of mis ik iets? B)

12700
Baseclock: 2,9Ghz
Boostclock: 4,9Ghz
TDP: 65W

12700k
Baseclock: 3,6Ghz
Boostclock: 5Ghz
TDP: 190W

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 21:57
kaos001 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:11:
[...]

Beetje laat om te reageren op deze post, maar wellicht wel alsnog relevant.
Als ik als voorbeeld de 12700 en de 12700k met elkaar vergelijk, hebben deze een andere TDP en ook de base- en boostclocks zijn anders. Dan lijkt me dat de non-k versie niet zomaar een niet-overklokbare versie is, maar meerdere verschillen heeft. Of mis ik iets? B)

12700
Baseclock: 2,9Ghz
Boostclock: 4,9Ghz
TDP: 65W

12700k
Baseclock: 3,6Ghz
Boostclock: 5Ghz
TDP: 190W
Ik ben geen expert maar een hogere base clock kan al een hogere TDP geven.
Verder is TDP denk ik vooral een spec dingetje, als je een non-K niet overklokt dan is het max 65W maar als je gaat overklokken dan kan dat dus meer worden.
(maar er zijn mensen in deze thread die het veel beter uit kunnen leggen).

Hogere boost klok is vast een configurable/strappable item. Ik verwacht dat er na het produceren een stukje testing/binning plaatsvindt om te beslissen of een item een K of non-K item wordt.
Overigens kan de beslissing ook (mede) afhankelijk zijn van de positie van de chip op de wafer. Ik ben geen expert, maar ik meen wel eens gehoord te hebben dat de chips in het midden van de wafer iets beter kunnen zijn.

Tot slot: Intel gaat echt niet twee verschillende chips ontwerpen voor K en non-K. Dat is veel te kostbaar (ook qua validatie)
Wat ze soms doen is een design in twee verschillende technologie-en uitgevoerd wordt, maar dat is dan vaak een volgende generatie (ik meen dat dat gebeurde bij de overgang naar 10 nm, maar ik kan het verkeerd onthouden hebben).

Ook het verhaal dat overklokken van non-K ten koste gaat van de levensduur is een beetje BS.
Een hogere BCLK gaat de levensduur niet echt beinvloeden. Als je met voltages gaat stoeien is dat een ander verhaal, maar dat geldt net zo goed voor K devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Weet iemand hoe je een game kan testen met de iGPU zonder de hele GPU eruit te slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
JDx schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:10:
Weet iemand hoe je een game kan testen met de iGPU zonder de hele GPU eruit te slopen?
Voor zover ik weet kan je je grafische kaart in de bios uitschakelen.

Google resultaat leverde dit op:
First step will be BIOS, there's generally two options you'll be interested in.

The first one is graphic card priority, the actual name of the option will differ from machine to machine but it'll have options like:

PCI-E (or PEG) Onboard PCI-E/Onboard

For this one you want to select the option that shows both... the second option will generally be called something like Multidisplay and you want to enable that.

Between those two options you have both cards powering up and BIOS prepared to display stuff on both of them.

From there you can just go into Device Manager in Windows, right click disable the card you want to 'remove'

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Ik zit met een probleem. Ik heb mn pc in elkaar zitten. Maar zodra ik hem aanzet gaat er op het moederbord een waarschuwingslampje aan en hapert de fan. Meer gebeurt er niet. Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Gaat om de volgende combi van hardware;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 200,99€ 200,99
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black - TG€ 112,63€ 112,63
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG750M€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 179,95€ 179,95
1Solid state drivesOCZ Vertex 4 128GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.146,27

Dit is wat er gebeurt zodra ik m'n PSU aanzet. En houdt weer op zodra ik hem uitzet.
[YouTube: Alder Lake build - First boot failure]

Lijkt het waarschuwingslampje van de CPU te zijn. Maar ik snap even niet zo goed wat dat kan zijn. Alles is volgens mij goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 15:21
Heb je wel minimaal BIOS 7D25v11? v10 kan die CPU niet aan en bestaat wel.

Lijkt me van wel eigenlijk, anders werkt bijna geen enkele CPU, maar heb je een manier om dat te controleren of handmatig proberen de BIOS te updaten? Ik weet dat sommige bordjes zelfs zonder te booten kunnen updaten.

Ander ding: is linksboven niet de extra ATX aansluiting nodig om aan te sluiten? Ik wil zelf binnenkort ook e.e.a. samenstellen en dat staat nog op mijn lijstje om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:11
Je hebt maar 1 x CPU 8-pin aangesloten, op de rechterconnector. Je zou wel 2 x 4+4-pins moeten hebben, volgens de specs van je voeding. Waarom heb je die niet aangesloten?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
FaZe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:00:
Heb je wel minimaal BIOS 7D25v11? v10 kan die CPU niet aan en bestaat wel.

Lijkt me van wel eigenlijk, anders werkt bijna geen enkele CPU, maar heb je een manier om dat te controleren of handmatig proberen de BIOS te updaten? Ik weet dat sommige bordjes zelfs zonder te booten kunnen updaten.

Ander ding: is linksboven niet de extra ATX aansluiting nodig om aan te sluiten? Ik wil zelf binnenkort ook e.e.a. samenstellen en dat staat nog op mijn lijstje om uit te zoeken.
Heb ik ook over getwijfeld, maar heb nog te weinig pc's gebouwd om zeker te weten of die wel/niet aangesloten moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohem
Hammetje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:09:
Je hebt maar 1 x CPU 8-pin aangesloten, op de rechterconnector. Je zou wel 2 x 4+4-pins moeten hebben, volgens de specs van je voeding. Waarom heb je die niet aangesloten?
Simpelweg te onervaren 8)7 Ik ga de kabels omwisselen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 21:57
GPU driver in windows disablen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:00
HDMI kabel uit je GPU en in je onboard GPU stoppen? Daarna wel je pc pas starten.

[ Voor 5% gewijzigd door MuVo op 27-01-2022 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
MuVo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:21:
[...]

HDMI kabel uit je GPU en in je onboard GPU stoppen? Daarna wel je pc pas starten.
Nee dan moet je wel in de bios de iGPU selecteren als output, anders doet hij niks.
Soms kan je zelfs beide aanzetten, maar dat is niet met elk bios mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Rohem schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:46:
Ik zit met een probleem. Ik heb mn pc in elkaar zitten. Maar zodra ik hem aanzet gaat er op het moederbord een waarschuwingslampje aan en hapert de fan. Meer gebeurt er niet. Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Gaat om de volgende combi van hardware;

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 200,99€ 200,99
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black - TG€ 112,63€ 112,63
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG750M€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 179,95€ 179,95
1Solid state drivesOCZ Vertex 4 128GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.146,27

Dit is wat er gebeurt zodra ik m'n PSU aanzet. En houdt weer op zodra ik hem uitzet.
[YouTube: Alder Lake build - First boot failure]

Lijkt het waarschuwingslampje van de CPU te zijn. Maar ik snap even niet zo goed wat dat kan zijn. Alles is volgens mij goed aangesloten.
Kunnen best veel dingen zijn.
Kan ook zijn dat je cpu niet lekker in de socket ligt, of inderdaad je enkele 4+4 pin.
Maar ook een sluiting ergens kan je niet uitsluiten (pun intended), of zelfs een gebrek aan aarde met het chassis.
Heb dit ook al een keer gehad met een lege cmos batterij, maar dat lijkt me bij deze nieuwe hardware heel sterk.

Ik zou beginnen met de power connector, dat lijkt me het makkelijkst en het meest logische.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rohem
kneusteun schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Kunnen best veel dingen zijn.
Kan ook zijn dat je cpu niet lekker in de socket ligt, of inderdaad je enkele 4+4 pin.
Maar ook een sluiting ergens kan je niet uitsluiten (pun intended), of zelfs een gebrek aan aarde met het chassis.
Heb dit ook al een keer gehad met een lege cmos batterij, maar dat lijkt me bij deze nieuwe hardware heel sterk.

Ik zou beginnen met de power connector, dat lijkt me het makkelijkst en het meest logische.
Uiteindelijk alles nagelopen. Er bleken twee dingen fout te zijn.

1) ik had de 8-pins connector voor de CPU op CPU-Power 2 ipv 1 zitten
2) De andere kant van de 24-pins moederbord connector bestond uit twee connectoren. Daarvan had ik er maar 1 aangesloten.

Was even zoeken, maar alles werkt nu :9~ Dank voor het meedenken @kneusteun @FaZe @Hammetje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
  • Laatst online: 07:30
Ik heb een 12900K met een Corsair AIO 360 koeler op een Asus Z690 moederbord.
Als ik Asus AIOC aanzet dan schiet de V-core naar 1,5 volt.

Is dan normaal :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZrpRKl9K8E_bJpcII88hw7c6b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9kGc5eCtKFjZrY3OZfEqfLb.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Henkus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:54:
Ik heb een 12900K met een Corsair AIO 360 koeler op een Asus Z690 moederbord.
Als ik Asus AIOC aanzet dan schiet de V-core naar 1,5 volt.

Is dan normaal :?

[Afbeelding]
Voor een beetje overclocking is 1,5v niet heel vreemd, mijn 12600k heeft ook 1,5v nodig voor 5,4Ghz

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
  • Laatst online: 07:30
Ernemmer schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:56:
[...]

Voor een beetje overclocking is 1,5v niet heel vreemd, mijn 12600k heeft ook 1,5v nodig voor 5,4Ghz
Ahh Ok gelukkig, ik was al bang dat er iets niet helemaal OK was :)

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Rohem schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Uiteindelijk alles nagelopen. Er bleken twee dingen fout te zijn.

1) ik had de 8-pins connector voor de CPU op CPU-Power 2 ipv 1 zitten
2) De andere kant van de 24-pins moederbord connector bestond uit twee connectoren. Daarvan had ik er maar 1 aangesloten.

Was even zoeken, maar alles werkt nu :9~ Dank voor het meedenken @kneusteun @FaZe @Hammetje _/-\o_
Dit was ook mijn eerste full build, ik had gewoon meteen voor de zekerheid beide aangesloten, kleine moeite en weet je zeker dat het goed zit, ze zitten wel op je voeding.

Wel kut dat m'n build af is eigenlijk, wat moet ik nu doen dan? :D

Hoe werkt dat eigenlijk als je ooit wil upgraden naar i7 en je wil je oude i5 verkopen, niemand wil zo'n ding kopen toch, zit dat niet onder de opgedroogde pasta? (noobvraag).

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 28-01-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:49
Henkus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Ahh Ok gelukkig, ik was al bang dat er iets niet helemaal OK was :)
Ik zou toch ern handmatige overclock overwegen, 1.5 vcore is toch wel hoog. En waarschijnlijk kan je met een veel lagere vcore af wat zowel veel beter is voor de cpu en temps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
JDx schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Dit was ook mijn eerste full build, ik had gewoon meteen voor de zekerheid beide aangesloten, kleine moeite en weet je zeker dat het goed zit, ze zitten wel op je voeding.

Hoe werkt dat eigenlijk als je ooit wil upgraden naar i7 en je wil je oude i5 verkopen, niemand wil zo'n ding kopen toch, zit dat niet onder de opgedroogde pasta? (noobvraag).
Ja had ik ook gewoon moeten doen, maar had in m'n hoofd dat in genoeg was 8)7 Maar goed alles werkt nu.

Ik denk dat je die pasta er gewoon af kunt krijgen met speciaal middeltje ofo. Want wat als je niet wilt verkopen, maar een andere koeler wilt plaatsen? Dan lijkt het me dat je toch opnieuw koelpasta wilt kunnen aanbrengen.

Ben vanochtend begonnen alles te installeren. En wat een verademing met m'n oude machine zeg. Heerlijk die snelheid O+

@Mick1990 (en anderen) de temps na een tijdje. Computer is nu sinds 9u aan, vooral idle op wat dingen installeren, internetten en nu een uurtje bellen via MS Teams na. Dan zijn dit de temperaturen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGbNBopVJ2mbArd7sLrxPjLQKGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nTYFdGHFJglxQILpZ2Ns2EJj.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Rohem op 28-01-2022 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:02
JDx schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Pasta kan je er heel simpel vanaf halen. Eerst het ergste met een droog papieren doekje, dan met alcohol en een doekje schoonmaken voor de andere resten en klaar.

Als dat niet zou kunnen heb je wel een probleem als de huidige pasta vervangen moet worden of een betere koeler wil monteren. Maar gelukkig dus geen probleem!

[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 28-01-2022 16:42 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dank!

Past een M.2 2230 kaartje eigenlijk ook in een 2280 slot? Heb de MSI Pro Z690-A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:21
JDx schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:41:
Dank!

Past een M.2 2230 kaartje eigenlijk ook in een 2280 slot? Heb de MSI Pro Z690-A.
Volgens de MSI Z690-A handleiding is 2230 niet supported.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5kQasy9PBPxINW4bME9mvQD4BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skeObbBEtRItzzK0TvsATnDZ.jpg?f=fotoalbum_large

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Vissa66 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Volgens de MSI Z690-A handleiding is 2230 niet supported.

[Afbeelding]
Ja omdat je wel al die schroefgaatjes ziet op het bord, maar doe wel een Bluetooth USB dongletje.

Edit: kijk aan, had er nog eentje liggen ook! Waarschijnlijk BT 1.0 ofzo :9 nog zo'n lange.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 29-01-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Whehe geen BT 1.0

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oqJ1TJO.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:30:
[...]

De handleiding van de koeler gaf aan, 5 kleine druppels op de cpu te leggen, met in het midden een iets grotere druppel.

[Afbeelding]

De temperaturen van mijn 12600K zijn erg goed Ernemmer in "GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic"
In multithread komt de temperatuur tot 60 graden.
Ik kwam er net nog een foto van tegen op mijn schijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2mrtDBHbHTFJ_h8ekKqFwCCL6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdSpElTHhbOlOJqZtRj0I6j6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Gewoon dat hele ding volsmeren, komt wel goed :9

Merken jullie ook een lager stroomverbruik vergeleken met je oude CPU? Ik heb nu een 12600K en mijn PC staat altijd aan en zie gewoon dagelijks veel lagere stroomkosten, net een euro inclusief airco (voor verwarming) en alle andere apparatuur in huis?

Edit: ik kwam van een i7-5820K

Edit2: het kan ook door mijn energiecontract zijn, mijn stroom is een stuk goedkoper geworden, maar vind het vreemd dat ik net aan 1 euro per dag aan stroom gebruik terwijl alles aan staat en ik verwarm ook elektrisch, met de oude PC was dat tegen de 3 euro.

[ Voor 33% gewijzigd door JDx op 30-01-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Heb er uiteindelijk een kruis van gemaakt met de koelpasta. Temperatuur is perfect ook met een Scythe Fuma 2. Vandaag even testen met gaming en een bios update doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Rohem schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:29:
Heb er uiteindelijk een kruis van gemaakt met de koelpasta. Temperatuur is perfect ook met een Scythe Fuma 2. Vandaag even testen met gaming en een bios update doen
Had er zelf alleen een flinke stip in het midden op gedaan toen toch benieuwd, waren 2 hoekjes toch kaal, daar bijgesmeerd, kruis of flinke dot in het midden en de hoekjes kleine stipjes werkt denk ik het best idd.

Op de uitleg van bequiet smeerden ze het uit met een soort kwastje, maar die had ik er niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://nerdtechy.com/wp-content/uploads/2015/12/applying-thermal-paste.jpg

Zo'n soort plastic flapje.

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 30-01-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanky74
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:58
JDx schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:12:
Gewoon dat hele ding volsmeren, komt wel goed :9

Merken jullie ook een lager stroomverbruik vergeleken met je oude CPU? Ik heb nu een 12600K en mijn PC staat altijd aan en zie gewoon dagelijks veel lagere stroomkosten, net een euro inclusief airco (voor verwarming) en alle andere apparatuur in huis?

Edit: ik kwam van een i7-5820K

Edit2: het kan ook door mijn energiecontract zijn, mijn stroom is een stuk goedkoper geworden, maar vind het vreemd dat ik net aan 1 euro per dag aan stroom gebruik terwijl alles aan staat en ik verwarm ook elektrisch, met de oude PC was dat tegen de 3 euro.
Lijkt me sterk dat dit door de PC komt. Zou alleen wat verschil moeten maken als je continue de CPU en/of videokaart onder load hebt staan. Idle maakt niet zoveel verschil.

Meeste verbruik komt door de GPU. Voor de grap eens het verschil in stroomverbruik tussen 60 en 144hz gemeten. Bij RDR2 meet ik op 60hz zo'n 150watt en op 144hz zo'n 400watt (3070 met 1440p resolutie). Nogal een verschil, als je veel gamed op 144hz tikt het aardig aan. Ook al is het dan ook nog wel te overzien qua kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Hanky74 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Lijkt me sterk dat dit door de PC komt. Zou alleen wat verschil moeten maken als je continue de CPU en/of videokaart onder load hebt staan. Idle maakt niet zoveel verschil.

Meeste verbruik komt door de GPU. Voor de grap eens het verschil in stroomverbruik tussen 60 en 144hz gemeten. Bij RDR2 meet ik op 60hz zo'n 150watt en op 144hz zo'n 400watt. Nogal een verschil, als je veel gamed op 144hz tikt het aardig aan. Ook al is het dan ook nog wel te overzien qua kosten.
165hz :9

Was 60hz, dus echt geen idee, maar die i7-5820K leek wel veel stroom te trekken idle ofzo.

Het is gamen of minen, GPU draait bijna altijd op 100% en de airco blaast nu ook, zal wel door de lagere energiekosten komen dan, ben van 24 cent naar 16 cent gegaan, maar dat is nog niet 3x zo weinig.

Hmm, mijn actueel vermogen is 750 watt (in de meterkast), dus zal wel niks met de CPU te maken hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 30-01-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Het is trouwens niet dat ik er niet blij mee ben, meer bang dat het niet klopt en straks bij moet betalen.

Maar de enige wijziging de laatste weken/maanden is de nieuwe PC.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 30-01-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
JDx schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Had er zelf alleen een flinke stip in het midden op gedaan toen toch benieuwd, waren 2 hoekjes toch kaal, daar bijgesmeerd, kruis of flinke dot in het midden en de hoekjes kleine stipjes werkt denk ik het best idd.

Op de uitleg van bequiet smeerden ze het uit met een soort kwastje, maar die had ik er niet bij.

[Afbeelding]

Uitsmeren is helemaal niet nodig, dat gebeurt vanzelf als je de koeler plaatst.
Eigenlijk kun je het niet fout doen, behalve door veel te weinig pasta plaatsen.

Zie ook dit filmpje bijvoorbeeld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Trasos schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Uitsmeren is helemaal niet nodig, dat gebeurt vanzelf als je de koeler plaatst.
Eigenlijk kun je het niet fout doen, behalve door veel te weinig pasta plaatsen.

Zie ook dit filmpje bijvoorbeeld:
[YouTube: Best Way to Apply Thermal Paste? Does it Even Matter?]
Ja ik had ook filmpjes bekeken en linksboven gedaan, maar dat ging toch niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wellicht omdat de vorm van deze CPU meer rechthoekig is dan vierkant, dan blijven de lange zijdes natuurlijk onbedekt. Had ik nog niet bij stil gestaan. Ik had het systeem van de vijf dots uit de handleiding gebruikt, dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Ben van plan om binnenkort onderstaande te bestellen.
Moet ik nog letten op bepaalde bios settings om alles uit die cpu te trekken wat erin zit?
Power liimts, boost gebeuren, ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt met die nieuwe generatie. :X

Het systeem gaat hoofdzakelijk gebruikt worden voor muziekproductie.

1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 421,52€ 421,52
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4€ 279,-€ 279,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 119,-€ 119,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 215,90€ 215,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 167,95€ 167,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.377,29

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
@kaos001
Met de 12700K hoef je vaak niet veel aan te passen. Ik ken de default settings van dat bord niet, maar power limits staan vaak standaard hoog. Wat je meestal niet nodig hebt (de winst is erg minimaal en het verbruik neemt exponentieel hard toe), dus is het vaak verstandig dit iets te limiteren en te kijken hoeveel je kan undervolten.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 15:26
Ik google me een ongeluk naar benchmarks van de G6900 waar ze wel het stroomverbruik meten, maar no luck so far. Is er iemand die er al een heeft of deze benchmarks gezien heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
De bios update voor m'n MSI Pro Z690-A DDR4 heeft wel wat gedaan in ieder geval. Ik zag eerder in HWWInfo de e-cores niet actief. Daar pikt hij ze nu wel op. Weet niet of meer mensen dit gehad hebben?

De temperaturen houden zich ook goed verder, net even 1,5 uur paar potjes BF2042 gespeeld. En dit zijn direct na afsluiten de temps;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys-HG0lnIsw1e0kcrdzL5kmIP9Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NrfFYB45e4aBhdv1RPnRRqlv.png?f=user_large

Ik klaag niet :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Rohem schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:02:
De bios update voor m'n MSI Pro Z690-A DDR4 heeft wel wat gedaan in ieder geval. Ik zag eerder in HWWInfo de e-cores niet actief. Daar pikt hij ze nu wel op. Weet niet of meer mensen dit gehad hebben?

De temperaturen houden zich ook goed verder, net even 1,5 uur paar potjes BF2042 gespeeld. En dit zijn direct na afsluiten de temps;

[Afbeelding]

Ik klaag niet :7
Ik kon voor de update niet eens de e-cores uitzetten in de BIOS, kon wel, maar deed niets, die eerste update van wat was het (21 december ofzo?) kun je het beste meteen even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
JDx schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Ik kon voor de update niet eens de e-cores uitzetten in de BIOS, kon wel, maar deed niets, die eerste update van wat was het (21 december ofzo?) kun je het beste meteen even doen.
Klopt inderdaad, dat had ik gelezen :) Ik heb nu versie 7D25v11 van 13 december, dat is (op de beta na) de meest recente idd.

Ik was eerst niet van plan de updaten, maar het viel me op dat HwInfo de e-cores niet lekker zag;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI2XtAktVXfE3jShy9Usuav6-Go=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dql2YiaatCzHafyM5uYSquS2.png?f=user_large

In bovenstaande plaatje waren voor de update E6 t/m E9 niet meer dan een paar witte balkjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Rohem op 31-01-2022 10:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Hier ben ik eindelijk begonnen met het bouwen van mijn custom loop voor mijn 12900K :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oR1hsRDGCSiWMreEJ4bcDxV36w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1p0IDBqsIClaSFCpoXym1Hj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Skyline GT-R schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:40:
Hier ben ik eindelijk begonnen met het bouwen van mijn custom loop voor mijn 12900K :)
[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Heb de rest al gezien dus kan wel zeggen dat het een mooie build word :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Een vraag over geheugen.
Wat zouden jullie liever hebben? optie 1 of 2.

1: 6000 C34-36-36-76
2: 6200 C36-36-36-76

Ik kan mijn geheugen op 1 van deze settings (Corsair Dominator DDR5 5600 36-36-36-76) op 1.39 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
mr.loepie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:14:
Een vraag over geheugen.
Wat zouden jullie liever hebben? optie 1 of 2.

1: 6000 C34-36-36-76
2: 6200 C36-36-36-76

Ik kan mijn geheugen op 1 van deze settings (Corsair Dominator DDR5 5600 36-36-36-76) op 1.39 volt
1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Thx ! Dat heb ik nu ook. en draait geheel zonder errors door memtest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DeKEg0S9-3CQB63--9PGLPZN0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ua9dnJEgDSktfs6HPN5LBSxX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-08 22:20

M2M

medicijnman

Sinds gisteren mijn oude vertrouwde 2950x vervangen voor een 12700k. Maar wat kan die nieuwe intel processor en berg stroom vreten... holy crap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elPipcbhad1diUOyWF1CM_a2_Wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iGdo0TFcQtejfk5Rs9bqIsjn.png?f=user_large

Dit was een half uurtje prime95. Average powerdraw zit op 250+W

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JDx schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:47:
[...]

[Afbeelding]

Een borsteltje is vaak enkel nodig bij heel lopende pasta's. Bij dikkere pasta's is een dot in het midden, al dan niet aangevuld met wat in de hoekjes vaak meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Skyline GT-R schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:40:
[Afbeelding]
Wat zijn die Fury's op een of andere manier toch strakke modules, ook al zie je ze na inbouw bijna nooit meer of amper terug, had eerst HyperX en nu de Renegade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
M2M schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:50:
Sinds gisteren mijn oude vertrouwde 2950x vervangen voor een 12700k. Maar wat kan die nieuwe intel processor en berg stroom vreten... holy crap

[Afbeelding]

Dit was een half uurtje prime95. Average powerdraw zit op 250+W
Flinke overclock lijkt het wel met 1,35v, standaard is 1,2v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-08 22:20

M2M

medicijnman

Ernemmer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Flinke overclock lijkt het wel met 1,35v, standaard is 1,2v.
ik heb 'm wel even op z'n staart getrapt, dat klopt. Vcore is 1.25v, dat is het memory controller voltage wat daar staat geloof ik. Maar dan nog, 250W uit zo'n klein oppervlak, ik ben verbaasd dat het niet tegen een temperatuur-limiet aanloopt. Die zou 100C zijn had ik gelezen.

Nu is het geen luchtkoeling, maar een Corsair XC7 waterblok in combi met 3x360rad, want anders was er niet genoeg energie uit de headspreader te trekken denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 03-02-2022 10:17 ]

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Mick1990 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Nu al vier dagen probleemloos met mijn nieuwe Gigabyte. Wat een verademing! MSI bordje heb ik zojuist RMA gemeld.

@Rohem Heb jij je MSI Pro Z690-A DDR4 al in gebruik? Ben erg benieuwd naar jouw PCH temps.
Mijn oude MSI Pro Z690-A DDR4 bordje is (gelukkig) defect bevonden door MSI zelf. Ik krijg nu een nieuwe opgestuurd. Had dus inderdaad een maandagochtendexemplaar :)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastandfourier
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

fastandfourier

Veel voor weinig

Heeft iemand zicht op de timing voor de uitrol van de Pentium G7400 in de Nederlandse hardwarezaken? Op geizhals.de stel ik vast dat een Duitse firma hem reeds in voorraad heeft, zij het voor een derde boven de adviesprijs.

Een dezer dagen wil ik een nieuwe kantoor-pc bouwen voor de komende vijf jaar. Het zou jammer zijn als ik op de valreep tóch een Pentium G6405 moet aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

fastandfourier schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:49:
Heeft iemand zicht op de timing voor de uitrol van de Pentium G7400 in de Nederlandse hardwarezaken? Op geizhals.de stel ik vast dat een Duitse firma hem reeds in voorraad heeft, zij het voor een derde boven de adviesprijs.

Een dezer dagen wil ik een nieuwe kantoor-pc bouwen voor de komende vijf jaar. Het zou jammer zijn als ik op de valreep tóch een Pentium G6405 moet aanschaffen.
Mijn lijkt die G6405 nog niet zo een slechte optie hoor.. De totale platformkost voor die LGA 1700 is vele hoger vergelijken met die LGA 1200 CPU... Daarnaast is lijkt me een i3 12100 toch een betere optie wegens die 2 extra cores? Ik had zelf een Celeron G5905 draaien en dat is echt te langzaam voor Windows 10... Dat was op een Z490 bordje met SSD en 8GB geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Ik zou idd ook voor een i3 gaan, paar programma's tegelijk open werkt dan al lekkerder. Ik wou zeggen een weekendje niet stappen en je hebt het eruit, maar dat doen mensen sowieso al niet.

Raar eigenlijk, heeft iedereen nu een dikke spaarrekening of gewoon net als ik een nieuwe PC :9

(en monitor en videokaart)

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 04-02-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 11:54
Vraagje:

Is er hier iemand die 4 reepjes geheugen van 16 Gb heeft draaien in een Alder Lake systeem en zo ja in welke Gear en met XMP enabled?

Ik zit met het volgende dilemma:
Mijn Alder Lake build moet 64 Gb hebben en het liefste in 2x32 Gb CL16 uitvoering.
Nu had ik deze uitgezocht: Ripjaws V 2x32 3600CL16

Maar dan geeft pcpartpicker het volgende aan:
Note:The G.Skill Ripjaws V 64 GB (2 x 32 GB) DDR4-3600 CL16 Memory operating voltage of 1.45 V exceeds the Intel Alder Lake CPU recommended maximum of 1350 mv+5% (1417.5 mv).

Ik kan dan 2 dingen doen;
Naar een setje Ripjaws V 2x32 3600CL18 gaan, maar die zijn dus iets langzamer, maar dus wel 1.35V
of naar 2 setjes Ripjaws V 2x16 3600CL16, maar dan heb je dus 4 reepjes, dus quadchannel en dan vraag ik me af of die dan weer in G1 met XMP te krijgen zijn.

(Hoogst waarschijnlijk wordt op dit MSI MPG Z690 EDGE WIFI gemonteerd)

Wat zouden jullie adviseren?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:18:
Vraagje:

Is er hier iemand die 4 reepjes geheugen van 16 Gb heeft draaien in een Alder Lake systeem en zo ja in welke Gear en met XMP enabled?

Ik zit met het volgende dilemma:
Mijn Alder Lake build moet 64 Gb hebben en het liefste in 2x32 Gb CL16 uitvoering.
Nu had ik deze uitgezocht: Ripjaws V 2x32 3600CL16

Maar dan geeft pcpartpicker het volgende aan:
Note:The G.Skill Ripjaws V 64 GB (2 x 32 GB) DDR4-3600 CL16 Memory operating voltage of 1.45 V exceeds the Intel Alder Lake CPU recommended maximum of 1350 mv+5% (1417.5 mv).

Ik kan dan 2 dingen doen;
Naar een setje Ripjaws V 2x32 3600CL18 gaan, maar die zijn dus iets langzamer, maar dus wel 1.35V
of naar 2 setjes Ripjaws V 2x16 3600CL16, maar dan heb je dus 4 reepjes, dus quadchannel en dan vraag ik me af of die dan weer in G1 met XMP te krijgen zijn.

(Hoogst waarschijnlijk wordt op dit MSI MPG Z690 EDGE WIFI gemonteerd)

Wat zouden jullie adviseren?
Dat bord ondersteund tot 1,55 volt geheugen dus het zou geen probleem moeten geven.

https://www.msi.com/Mothe...R4/support#support-mem-34

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 04-02-2022 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
Gear 1 is fijn, gear 2 werkt ook gewoon prima. Kost iets aan performance, maar lijkt mij in jouw situatie wel de stabielste oplossing. Die performance is als Tweaker zijnde leuk, maar ga je waarschijnlijk niets van merken in de praktijk.
Als je echt 64GB nodig hebt, zou ik voor de 2 setjes C16 gaan, C18 op gear 1 is ongeveer gelijk aan C16 op gear 2, dus het is allemaal niet zo spannend wat dat betreft. Stabiliteit gaat bij mij uiteindelijk boven elk procentje prestatiewinst.

Wat Intel's recommendations betreft, die dekt zich in, maar heb al genoeg gelezen over gear 1 en stabiliteit. Zeker op 3600, dat is sowieso altijd op het randje. Waarschijnlijk werkt het geheugen (2x32GB C16) gewoon goed, maar of je het op gear 1 kan krijgen is sowieso nooit een zekerheidje.

@Ernemmer Of het iets ondersteund of dat het stabiel werkt zijn natuurlijk twee verschillende zaken ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Koldur op 04-02-2022 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:47:
@Ernemmer Of het iets ondersteund of dat het stabiel werkt zijn natuurlijk twee verschillende zaken ;)
Ik denk dat als de fabrikant het ondersteund, het ook wel stabiel werkt, zou een beetje raar zijn als dat niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Ernemmer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Ik denk dat als de fabrikant het ondersteund, het ook wel stabiel werkt, zou een beetje raar zijn als dat niet zo is.
We hebben het hier over overklokbare borden, die bieden extra's die zeker niet garant staan voor stabiliteit. Neem bijvoorbeeld XMP dit is niet een gegarandeerde standaard. Het zijn default overklok profielen. Dat je deze snelheden altijd haalt onder gear 1 e.d. is ook niet gegarandeerd.

Hogere voltages zijn gevaarlijker dan hogere kloksnelheden. Voltage is spanning en als je de spanning te hoog instelt kan iets uit elkaar spatten.
Zie maar een glas voor je, daar kan je iets opleggen, maar bij een bepaald gewicht barst het. Hetzelfde geldt voor chips.

[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 04-02-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:11:
[...]

We hebben het hier over overklokbare borden, die bieden extra's die zeker niet garant staan voor stabiliteit. Neem bijvoorbeeld XMP dit is niet een gegarandeerde standaard. Het zijn default overklok profielen. Dat je deze snelheden altijd haalt onder gear 1 e.d. is ook niet gegarandeerd.

Hogere voltages zijn gevaarlijker dan hogere kloksnelheden. Voltage is spanning en als je de spanning te hoog instelt kan iets uit elkaar spatten.
Zie maar een glas voor je, daar kan je iets opleggen, maar bij een bepaald gewicht barst het. Hetzelfde geldt voor chips.
Ik kan dit totaal verkeerd zien, maar het lijkt mij onlogisch geheugen op de QVL te zetten dat alleen zal werken met een overclock, of onstabiel zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ernemmer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Ik kan dit totaal verkeerd zien, maar het lijkt mij onlogisch geheugen op de QVL te zetten dat alleen zal werken met een overclock, of onstabiel zal werken.
Toch gebeurt het vaak genoeg, XMP is per definite een overklok. Meestal werkt het goed, maar er zijn zoveel variabelen die kunnen voorkomen, dat het niet altijd werkt zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 11:54
Ik heb de QVL doorgelopen maar daar staat de Ripjaws V 2x32 3600CL18 helemaal niet in.....

Wat er wel in staat zijn de Ripjaws V 2x16 3600CL16; dus moet ik, als ik de QVL wil volgen, toch naar 4 reepjes 16Gb CL16 toe.

Het setje van 4 stuks in quad uitvoering staat er ook in: Ripjaws V 4x16 3600CL16.

Alleen is dit dan weer duurder dan 2 setjes van 2x16 8)7

Dus de vraagt blijft, heeft er hier iemand 4 reepjes succesvol in G1 en XMP draaien?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:25:
Ik heb de QVL doorgelopen maar daar staat de Ripjaws V 2x32 3600CL18 helemaal niet in.....
Er staat inderdaad geen 2x32Gb kit in de lijst, maar wel DIMM's tot 1,55v met 3600c16.
Misschien denk ik dan weer te simpel, maar 1+1 maakt voor mij dat ik het wel even zou uitproberen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Ik had in mijn vorige PC ook 4 reepjes en dat kwam bij het bouwen van een nieuwe PC best goed uit, tijdelijk 2 in de nieuwe, 2 in de oude gelaten. Later nog los verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ernemmer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Er staat inderdaad geen 2x32Gb kit in de lijst, maar wel DIMM's tot 1,55v met 3600c16.
Misschien denk ik dan weer te simpel, maar 1+1 maakt voor mij dat ik het wel even zou uitproberen. :P
1,55v voor DDR4 is echt over het randje, zeker voor constant gebruik. 1,2V is de default voltage van DDR4 en 1,4V wordt meestal als maximaal veilig voltage gezien. Er zijn wat verschillen tussen bepaalde chips, maar dan nog is meer dan 1,5V echt erg hoog.

Dus ja, je denkt te simpel ;) Niet vervelend bedoeld, maar wil wel even de feiten schetsen hier, niet alleen naar jou toe, maar ook voor andere tweakers die hier meelezen.

Wat er met die compatibiliteit bedoeld wordt, is dat die RAM op zich werkt, maar over hoe lang en hoe stabiel op de XMP settings e.d. wordt niet uitgeweid.

[ Voor 9% gewijzigd door Koldur op 04-02-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Koldur schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:48:
[...]

1,55v voor DDR4 is echt over het randje, zeker voor constant gebruik. 1,2V is de default voltage van DDR4 en 1,4V wordt meestal als maximaal veilig voltage gezien. Er zijn wat verschillen tussen bepaalde chips, maar dan nog is meer dan 1,5V echt erg hoog.

Dus ja, je denkt te simpel ;) Niet vervelend bedoeld, maar wil wel even de feiten schetsen hier, niet alleen naar jou toe, maar ook voor andere tweakers die hier meelezen.
Als je normaal 1,2v DIMM's overclocked en er 1,4 op zet kan je inderdaad wel eens problemen krijgen.

Maar als de fabrikant van de DIMM's 1,45 als spanning gebruikt volgens hun specs en het bord kan dat leveren volgens de QVL dan is er imo geen probleem.
De Dimm's zijn gemaakt om op 1,45v te werken en het bord kan het leveren. 1+1 :D

Dat specifiek die 32Gb DIMM's niet op de QVL staan kan inderdaad stabiliteits problemen geven, maar die kans schat ik erg klein.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 04-02-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ernemmer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Als je normaal 1,2v DIMS overclocked en er 1,4 op zet kan je inderdaad wel eens problemen krijgen.

Maar als de fabrikant van de DIMM's 1,45 als spanning gebruikt volgens hun specs en het bord kan dat leveren volgens de QVL dan is er imo geen probleem.
De Dimm's zijn gemaakt om op 1,45v te werken en het bord kan het leveren. 1+1 :D

Dat specifiek die 32Gb DIMM's niet op de QVL staan kan inderdaad stabiliteits problemen geven, maar die kans schat ik erg klein.
Die chips zijn niet gemaakt om op die spanning te lopen, maar het is gebleken dat bepaalde chips, dan hebben we het over B dies, beter tegen hogere voltages kunnen. Maar ook daar is het een silicon lottery, niet alle chips zijn gelijk gemaakt.

XMP is geen garantie op stabiel werken. Als het niet stabiel werkt kan er in principe gezegd worden terug te vallen op een setting lager (met dus ook lagere voltages en kloksnelheid).

Ik denk dat je nog niet helemaal bekend bend met het concept XMP. De wat lagere kitjes kan je vanuit gaan dat deze bijna altijd wel werken volgens de hoogste snelheden als aangegeven, maar de echt hogere kitjes zijn geen garantie voor stabiliteit op de hoogste snelheden.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste