Hier nul problemen met m'n nieuwe setup op basis van de MSI Pro. PCHtemp komt na het draaien van verschillende stresstest voor de CPU en RAM niet boven de 42c uit. Toegegeven, bij een vrije lage ambient van 17c, maar zelfs als je er 5c bij op telt is er niks aan de hand.
Als ik de videokaart stevig aan het werk zet komt de hoogste piek op 48c, maar dat komt omdat de videokaart veel warme lucht uitblaast rondom de PCH.
Denk dat je gewoon een maandagmorgenmodel hebt ontvangen eigenlijk.
Enige wat optische niet zo mooi is aan mijn huidige build nu is dat er slechts één EPS12V kabel is gebruikt. Nadeeltje van een iets oudere (maar wel prima

) voeding uit de tijd dat 2 EPS aansluitingen eigenlijk niet voorkwam op consumentenborden. Maar technisch vind ik het wel best zo, die kabel mag ruim 300W hebben, dat ga ik met een 12600K never nooit halen

Voorheen toen SLI/CF nog een ding was waren er ook niet echt singlegpu kaarten welke op stockinstellingen 300-350W of zelfs 400W nodig hadden. Zelfs beruchte releases als de GTX480 of R9290X deden tijdens gaming workloads hooguit een watt of 250-270. Tuurlijk kon je die met overklokken ook wel 400W erdoorheen laten jagen, maar iemand met een stevig overklokte R9290X CF setup had ook wel een 1KW+ voeding nodig; welke meestal wel 4 kabels en 8 connectoren hebben.

Blij dat de Asus TUF Gaming 3060 Ti maar 1 aansluiting heeft, scheelt een extra dikke kabel in de kast.
Zolang je zelf een beetje blijft nadenken kun je in sommige situaties prima één kabel met 2 connectoren gebruiken. Bij twijfel natuurlijk wel altijd 1 kabel per connector.
De 3060Ti welke ik nu hebt heeft wel 1x8+1x6 maar ondanks dat mijn voeding twee kabels heeft zit het gewoon op eentje; ding trekt hooguit 240W waarvan ~180-190W direct via de voeding. Dat kan elektrisch allemaal makkelijk over één kabel in mijn geval. Was het een RTX3070Ti of hoger geweest dan had ik er zonder twijfel 2 kabels aangehangen.
Daarom hebben de zwaardere 3080's en hoger ook allemaal 3 aansluitingen. Niet alleen omdat het vanaf 375W volgens de specificaties noodzakelijk is maar ook om te garanderen dat een eindgebruiker altijd twee kabels gebruikt.
[
Voor 61% gewijzigd door
!mark op 12-01-2022 00:31
]