Rohem schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:52:
[...]
De processor bij optie 2 is iets duurder, maar meet een wat goedkoper bord hoop ik even duur uit te komen dan een 12600K met een Z690 bord. Vind het alleen nog wel lastig oordelen hoeveel winst de i7 gaat opleveren voor beetje gamen en m'n werk als software ontwikkelaar.
Ik denk dat voor de meeste games een 12700 of een 12600K niet veel verschil gaat maken.
Voor je werk als software ontwikkelaar is het mogelijk een ander verhaal.
Ik weet natuurlijk niets van je programmeertaal, tools (maar ik neem aan visual studio), de grootte van je project en evt je build systeem, maar ik kan daar wel globaal iets over zeggen.
Bij grotere compile jobs/projecten (yocto, linux kernel, openwrt, opencl) wordt er veel parallel gebouwd en geven meer cores bijna altijd een performance winst, dus daar gaat een 12700 waarschijnlijk wel helpen (natuurlijk niet als je vrij eenvoudige programma's hebt die maar uit een of twee files bestaan, ik denk dus vooral aan projecten met honderden source files)
Iemand had het ook over dat de base clock van 12700 lager zou zijn. Ik denk niet dat dat echt relevant is. Als ie het druk heeft wordt die klok wel opgeschroefd.
Wat verder voor grote builds ook handig is, is voldoende geheugen. Ik heb gemerkt dat bij een yocto build op een 11700 ik tegen memory boundaries opliep. Toen ik van 16G naar 32G was waren de problemen weg. Ik zou zeker voor 32G gaan als je serieuze projecten hebt.
Ik weet natuurlijk niet waar je qua budget zit, en ik weet ook niet wat het precies oplevert maar ipv 32GB 3200cl16 zou je ook 3200cl14 kunnen kiezen. Dan zit je wel op pakweg eur 210 ipv eur 100 of zo)
En omdat compilaties ook vaak I/O bound is zou ik ook voor een snelle SSD gaan. BV de WD uit mijn wensenlijstje:
gallery: effem of een Samsung PM1A of 980 Pro.
Overigens: ik weet niet precies hoe goed de nieuwe koelers zijn die Intel meelevert met de 12700 maar als je (evt voorlopig) met de standaard koeler uit de voeten kunt dan bespaar je daar ook al gauw iets van eur 50 mee (bij de 12600K zit geen standaard koeler, bij de non-K cpu's wel)
Edit: even gegoogled, TomsHardware is wel positief over de nieuwe koelers (in ieder geval in combinatie met 12400):
https://www.tomshardware....ake-stock-heatsink-tested
[
Voor 4% gewijzigd door
effem op 07-01-2022 13:08
]