Toon posts:

Intel 12th gen non k overclocking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• nielsvantilburg
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-01 22:47
Ik had gezien dat je op sommige moederborden non K cpus kan overclocking met een bclk overclock
(zoals hier YouTube: THIS changes EVERYTHING! Intel Alder Lake Non-K OC)

weet iemand toevallig op welke moederborden dit allemaal gaat?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:54
Nee, daar is behalve de borden die hij bevestigd daar voor zover ik weet nog niets over bekend.

De kans bestaat dat het bord moet beschikken over een externe clock generator, als dat zo is zal je dit in ieder geval niet gaan zien op bordjes aan de onderkant van de markt.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:49
Ik heb de video ook gezien en hij had het meen ik alleen over Asus borden en dan specifiek de z690 Apex die dat soweiso had. Maar een B660 had die functie niet,in elk geval niet dat bord wat hij daar had liggen

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij ondersteunen alleen de Z-series moederborden (Z490, Z590, Z690) BCLK aanpassingen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:07
Ik snap ook niet zo goed waarom je een non K cpu wil gaan overkloken? Daarvoor neem je toch juist een K processor. Of mis ik hier iets? :P

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:33
Prijs :P
K CPU's beginnen bij 300 euro, non K varianten zijn er nu al voor onder de 200 en straks met de I3 voor rond de 100

• Dennism
GioStyle schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:01:
Ik snap ook niet zo goed waarom je een non K cpu wil gaan overkloken? Daarvoor neem je toch juist een K processor. Of mis ik hier iets? :P
De 12400 die hij daar overklokt naar 5.2Ghz is een +- €200 cpu. Die met zo'n overklok richting de prestaties van het topmodel gaat in bepaalde workloads. Je koopt een K-Sku als je wil overklokken omdat Intel normaliter overklokken blokkeert op non-K Sku's. Dat is normaliter dus noodzaak, niet omdat je zo graag het extra geld voor die K-Sku uitgeeft ;) Kan je Non-K Sku's weer overklokken, dan zal dat voor overklokkers direct weer een populaire keuze worden.

Als deze feature beschikbaar komt op moederborden in de €150-€200 range, dan heb je voor dat geld op dat moment een zeer goede combo te pakken. Echter is het maar de vraag of deze feature op moederborden in die prijs klasse beschikbaar zal komen. Als een externe clock generator voor de bclk daadwerkelijk een vereiste is, is de kans aanwezig dat je dit alleen gaat zien op top klasse moederborden en dat zou deze feature behalve voor video's als deze een beetje overbodig maken. Immers zal (vrijwel) niemand een €200 cpu gaan combineren met een moederbord van €400+.

• nielsvantilburg
Dennism schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:43:
[...]

De 12400 die hij daar overklokt naar 5.2Ghz is een +- €200 cpu. Die met zo'n overklok richting de prestaties van het topmodel gaat in bepaalde workloads. Je koopt een K-Sku als je wil overklokken omdat Intel normaliter overklokken blokkeert op non-K Sku's. Dat is normaliter dus noodzaak, niet omdat je zo graag het extra geld voor die K-Sku uitgeeft ;) Kan je Non-K Sku's weer overklokken, dan zal dat voor overklokkers direct weer een populaire keuze worden.

Als deze feature beschikbaar komt op moederborden in de €150-€200 range, dan heb je voor dat geld op dat moment een zeer goede combo te pakken. Echter is het maar de vraag of deze feature op moederborden in die prijs klasse beschikbaar zal komen. Als een externe clock generator voor de bclk daadwerkelijk een vereiste is, is de kans aanwezig dat je dit alleen gaat zien op top klasse moederborden en dat zou deze feature behalve voor video's als deze een beetje overbodig maken. Immers zal (vrijwel) niemand een €200 cpu gaan combineren met een moederbord van €400+.
Voor de persoon die vroeg waarom hierom.

En ook omdat je niet veel aan de huidige e cores voor gamen hebt, dus een i5 zonder de e cores is alleen maar beter. En van wat ik had gezien bijna even snel, en de i3 zou ook heel mooi kunnen zijn als het op goedkope moederborden werkt. Hij is al beter dan een ryzen 5 3600 voor gamen, misschien zou hij bij net zo goed kunnen zijn als een 5600x(zolang 4c8t genoeg is).

Maar ja mocht iemand iets meer te weten komen ik hoor het graag.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hangt er behalve de CPU nog andere hardware aan de base clock? Ik kan met dit nog wel herinneren van lang geleden (s775) waarbij je hiermee behalve je CPU ook meteen je chipset en geheugen aan het overclocken was. En dat kan prima, maar was wel een feestje van uitzoekwerk om het stabiel te krijgen.

Voor zover ik met even googelen kan vinden wordt de kloksnelheid van de PCIe-lanes in ieder geval niet aangepast, maar voor de rest?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 10:15
bwerg schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:07:
Hangt er behalve de CPU nog andere hardware aan de base clock? Ik kan met dit nog wel herinneren van lang geleden (s775) waarbij je hiermee behalve je CPU ook meteen je chipset en geheugen aan het overclocken was. En dat kan prima, maar was wel een feestje van uitzoekwerk om het stabiel te krijgen.

Voor zover ik met even googelen kan vinden wordt de kloksnelheid van de PCIe-lanes in ieder geval niet aangepast, maar voor de rest?
Hij zegt wat in het filmpje en er staat ook wat info op https://www.tomshardware....ck-locked-alder-lake-cpus

• Dennism
nielsvantilburg schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:36:

En ook omdat je niet veel aan de huidige e cores voor gamen hebt, dus een i5 zonder de e cores is alleen maar beter.
Ik vind dat wel een lastige om te concluderen, want ja, in een vacuum klopt het dat je gaming prestaties niet direct beter zijn met een cpu met E-Cores. Echter vind ik persoonlijk die testen mogelijk wel wat gemankeerd.

Immers zie je eigenlijk bij al die tests hetzelfde, ze testen een systeem met verse installatie, zo min mogelijk zaken geïnstalleerd e.d.

Wat normaal gesproken prima en logisch is, echter zijn dat nu net niet de situaties waar je verwacht veel aan die E-Cores te hebben als gamer. Wat ik graag, als gamer, getest zou willen hebben, wat is de impact op gaming tussen een Sku met E-Cores en Sku's zonder E-Cores wanneer ik niet test met een 'vers' systeem, maar juist de situatie ga na bootsen die mening gamer zal hebben, waarbij je terwijl je gamed op het 2de scherm youtube kijkt of in discord bezig bent, wat is bijvoorbeeld de impact met streamen, dat soort zaken. Ik heb vrijwel nooit alleen een game draaien op mijn systeem, er draaien ook vrijwel altijd talloze
andere (achtergrond) processen, die mogelijk wel baat hebben bij de E-Cores, echter wordt dat weer amper getest, of alleen in heel vreemde configuraties.

[Voor 10% gewijzigd door Dennism op 17-01-2022 15:32]

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 17:22

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• nielsvantilburg
Dennism schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Ik vind dat wel een lastige om te concluderen, want ja, in een vacuum klopt het dat je gaming prestaties niet direct beter zijn met een cpu met E-Cores. Echter vind ik persoonlijk die testen mogelijk wel wat gemankeerd.

Immers zie je eigenlijk bij al die tests hetzelfde, ze testen een systeem met verse installatie, zo min mogelijk zaken geïnstalleerd e.d.

Wat normaal gesproken prima en logisch is, echter zijn dat nu net niet de situaties waar je verwacht veel aan die E-Cores te hebben als gamer. Wat ik graag, als gamer, getest zou willen hebben, wat is de impact op gaming tussen een Sku met E-Cores en Sku's zonder E-Cores wanneer ik niet test met een 'vers' systeem, maar juist de situatie ga na bootsen die mening gamer zal hebben, waarbij je terwijl je gamed op het 2de scherm youtube kijkt of in discord bezig bent, wat is bijvoorbeeld de impact met streamen, dat soort zaken. Ik heb vrijwel nooit alleen een game draaien op mijn systeem, er draaien ook vrijwel altijd talloze
andere (achtergrond) processen, die mogelijk wel baat hebben bij de E-Cores, echter wordt dat weer amper getest, of alleen in heel vreemde configuraties.
Voor zo ver ik weet zijn ze voor gamen wel echt slecht omdat ze de latency in de cpu vergroten als ze gebruikt worden waardoor je slechtere lows krijgt en geloof ik ook een lager gemiddeld maar voornamelijk je lows zijn slechter.

En aan de hand van hoe je het bedoelt zou je eigenlijk altijd een schone installatie willen omdat je anders ook iets minder performance hebt(van een naar de andere pc of Windows upgrade van 10 naar 11).

En in mijn ervaring kan je prima back ground tasks doen met een 6core 12thread cpu heeft bij mij nooit impact gehad. Zelf met 4 core 8thread zou het moeten gaan zolang je niet streamed en een zware game speelt ofzo.

• Dennism
nielsvantilburg schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Voor zo ver ik weet zijn ze voor gamen wel echt slecht omdat ze de latency in de cpu vergroten als ze gebruikt worden waardoor je slechtere lows krijgt en geloof ik ook een lager gemiddeld maar voornamelijk je lows zijn slechter.
Uit welke reviews zou dat dan blijken? Ik heb nog geen review gezien waar een Sku zonder E-Cores het beter doet dat een Sku met E-Cores, gemiddeld genomen over een aantal games of workloads.

Hardware Unboxed heeft daarnaast de 12900K getest met E-Cores ingeschakeld en E-Cores uitgeschakeld in 41 games en gemiddeld genomen zat er geen verschil in performance tussen beide varianten in 1080P average FPS, 1% lows en 1440P Average en 1% lows.

Wel waren er specifieke games waar E-Cores ingeschakeld veel beter presteerden dan E-Cores uitgeschakeld, CS:GO en Starcraft 2 profiteren bijvoorbeeld heel veel van E-Cores in hun test, terwijl het omgekeerde ook klopt voor bepaalde games, Rainbox 6 op 1080P presteerde bijvoorbeeld veel beter met E-cores uitgeschakeld.

Maar gemiddeld genomen zat er dus geen verschil in prestaties, bij zowel average FPS als 1% lows.

• nielsvantilburg
Dennism schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:05:
[...]

Uit welke reviews zou dat dan blijken? Ik heb nog geen review gezien waar een Sku zonder E-Cores het beter doet dat een Sku met E-Cores, gemiddeld genomen over een aantal games of workloads.

Hardware Unboxed heeft daarnaast de 12900K getest met E-Cores ingeschakeld en E-Cores uitgeschakeld in 41 games en gemiddeld genomen zat er geen verschil in performance tussen beide varianten in 1080P average FPS, 1% lows en 1440P Average en 1% lows.

Wel waren er specifieke games waar E-Cores ingeschakeld veel beter presteerden dan E-Cores uitgeschakeld, CS:GO en Starcraft 2 profiteren bijvoorbeeld heel veel van E-Cores in hun test, terwijl het omgekeerde ook klopt voor bepaalde games, Rainbox 6 op 1080P presteerde bijvoorbeeld veel beter met E-cores uitgeschakeld.

Maar gemiddeld genomen zat er dus geen verschil in prestaties, bij zowel average FPS als 1% lows.
Dan zou ik ff moeten kijken waar maar toevallig bij r6 siege als Windows daar de e cores aan zet krijg je echt lows die veel en veel slechter waren, dan zat je echt op 50fps 1%low ofZo terwijl zonder de e cores het meer dan het dubbele van dat was.

Maar kijk wel ff of ik die nog zie.

• Dennism
nielsvantilburg schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Dan zou ik ff moeten kijken waar maar toevallig bij r6 siege als Windows daar de e cores aan zet krijg je echt lows die veel en veel slechter waren, dan zat je echt op 50fps 1%low ofZo terwijl zonder de e cores het meer dan het dubbele van dat was.

Maar kijk wel ff of ik die nog zie.
Rainbow 6 is inderdaad een game die het niet goed doet met E-Cores. Dat kan je dus heel goed gezien hebben.

• nielsvantilburg
Ja dus ik heb ff gekeken en verschilt heel erg per game en per test. Dus geen idee hoe of wat nu tbh.

• effem
Dennism schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:43:
[...]

Der8auer heeft ook twee B660 bordjes op het oog die dit zouden kunnen.

Dit heb ik hierover gevonden
https://www.aroged.com/20...with-a-locked-multiplier/

Het Asus ROG Strix bord wat daar genoemd wordt staat pas 6 dagen in de pricewatch: pricewatch: ASUS ROG Strix B660-F GAMING WIFI voor eur 264.

Misschien dat de A versie het ook doet die is eur 239

Even afwachten

Edit: de A versie van 239 is DDR4, de F versie die ik linkte is DDR5.
Ik kan zo op de asus web pagina geen verschillen zien tussen die twee varianten (behalve dan het geheugen natuurlijk _/-\o_ )

[Voor 6% gewijzigd door effem op 18-01-2022 08:05]

• effem
Nog even wat verder gekeken.

Dit vond ik bij asus op de A pagina: https://rog.asus.com/moth...0-a-gaming-wifi-d4-model/

Dit suggereert toch wel erg dat je hier ook met BCLK kunt stoeien

• Dennism
effem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:16:
Nog even wat verder gekeken.

Dit vond ik bij asus op de A pagina: https://rog.asus.com/moth...0-a-gaming-wifi-d4-model/
[Afbeelding]

Dit suggereert toch wel erg dat je hier ook met BCLK kunt stoeien
Dat je met de bclk kan stoeien is vrij gebruikelijk, echter is het de vraag of een externe clock gen nodig hebt op je board om dit onafhankelijk te doen van bijvoorbeeld de PCIE clock. Als je namelijk de bclk niet onafhankelijk kan regelen van de PCIE clock ga je niet verder komen dan 102.x of misschien 103Mhz want daarboven worden je PCIE devices dan onstabiel. Terwijl je voor het trucje van Der8auer veel hoger moet gaan.

• effem
Dennism schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Dat je met de bclk kan stoeien is vrij gebruikelijk, echter is het de vraag of een externe clock gen nodig hebt op je board om dit onafhankelijk te doen van bijvoorbeeld de PCIE clock. Als je namelijk de bclk niet onafhankelijk kan regelen van de PCIE clock ga je niet verder komen dan 102.x of misschien 103Mhz want daarboven worden je PCIE devices dan onstabiel. Terwijl je voor het trucje van Der8auer veel hoger moet gaan.
Ah ok, weer wat geleerd :-)
Ik heb nog even bij ASUS zitten te zoeken maar kon daar verder weinig info vinden.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
Mijn splinternieuwe Asrock b660m pro rs met 12400f kan het in ieder geval niet.

Moet wel zeggen dat de 12400f uitstekend presteerd en met alles unlocked qua power settings haalt ie uitstekende waardes. Cinebench r20 bijvoorbeeld multicore 4750 en single 655! Mijn 5800x haalt hier 6050 en 620.

De 5800x heeft een Mugen, de i5 doet het met de stock koeler... De 5800x gebruikt 2x 16gb 3600 cl16, de i5 32gb 3200 cl16.

Ben d'r iig erg tevreden over!

• nielsvantilburg
meljor schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:31:
Mijn splinternieuwe Asrock b660m pro rs met 12400f kan het in ieder geval niet.

Moet wel zeggen dat de 12400f uitstekend presteerd en met alles unlocked qua power settings haalt ie uitstekende waardes. Cinebench r20 bijvoorbeeld mukticore 4750 en single 655! Mijn 5800x haalt hier 6050 en 620.

De 5800x heeft een Mugen, de i5 doet het met de stock koeler... De 5800x gebruikt 2x 16gb 3600 cl16, de i5 33gb 3200 cl16.

Ben d'r iig erg tevreden over!
En hoe zit het met base frequency boost zit dat op jouw moederbord?

• meljor
Nee, helaas niet

• nielsvantilburg
Jammer ik had gelezen dat asrock dat wel zou doen zoals iemand hier eerder Ookal zij maar misschien alleen op de high end moderborden dan ofzo

• meljor
Ging dacht ik meer over vorige generaties of over geheugen overclocked (xmp) , maar dat kunnen ze allemaal

• nielsvantilburg
meljor schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:59:
Ging dacht ik meer over vorige generaties of over geheugen overclocked (xmp) , maar dat kunnen ze allemaal
BFB is voor de CPU clocks(of ja weet ik vrij zeker) de ram is altijd unlocked op h en z moederborden (of ja op het moment en voor een paar oudere generaties).

En ik had nog veder gekeken en schijnbaar zijn het nu de Z moederborden van asrock die het hebben maar de B moederborden moeten het ook nog krijgen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:07
Ik zag ergens een tabel van Intel dat alleen Z690 moederborden een optie krijgen/hebben om de BCLK aan te kunnen passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• effem
GioStyle schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:16:
Ik zag ergens een tabel van Intel dat alleen Z690 moederborden een optie krijgen/hebben om de BCLK aan te kunnen passen.
Klaarblijkelijk niet, zie mijn Asus B660 screenshot hierboven.

• nielsvantilburg
effem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:19:
[...]

Klaarblijkelijk niet, zie mijn Asus B660 screenshot hierboven.
Sorry maar ik ben heel benieuwd maar zie geen screenshot, heeft dat te maken met dat ik op een telefoon zit of zit je er niet bij?

• effem
nielsvantilburg schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:45:
[...]

Sorry maar ik ben heel benieuwd maar zie geen screenshot, heeft dat te maken met dat ik op een telefoon zit of zit je er niet bij?
Hierboven als in: een eerdere message.
Om precies te zijn, deze: effem in "Intel 12th gen non k overclocking"

• nielsvantilburg
effem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Hierboven als in: een eerdere message.
Om precies te zijn, deze: effem in "Intel 12th gen non k overclocking"
Oh die, ja ik krijg page not found als ik er op klik.

• meljor
Correctie: asrock b660m pro rs had bios 2.02, na updaten naar 3.03 is BFB wel aanwezig in bios.

Veranderd alleen niks tov zelf de limieten verhogen, cpu scoort exact dezelfde waardes.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee