Sociale huurwoning over bovengrens na trouwen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Momenteel woon ik alleen in een klein appartementje en ben ik onlangs verloofd ^) maar we gaan pas samenwonen nadat we getrouwd zijn. We zitten in de niet al te verre toekomst ook aan kinderen te denken. In mijn woning gaat dat niet qua ruimte + 4 hoog zonder lift.

Ik sta ingeschreven bij een overkoepelende organisatie van sociale huurwoningen en maak veel kans op een normale eengezinswoning (plek 1, 2 of 3) omdat ik al vele jaren ingeschreven sta.

Nu zouden wij graag naar zo'n woning willen verhuizen omdat dit perspectief bied om een gezin te starten. Het probleem is alleen dat ik nu wel kans maak met mijn inkomen maar als we getrouwd zijn verdienen we boven het maximum van € 40.024.
We hebben beide ook al gekeken naar koop, alleen is dat voor ons onbetaalbaar omdat we beide een studieschuld hebben, ik geen vast contract heb en we geen startkapitaal hebben. We huren nu beide in verschillende steden en kunnen mede daardoor ook niet snel sparen.

Nou is het een optie dat ik nu alvast ga verhuizen naar een eengezinswoning maar wat zijn de consequenties als we dan na een halfjaar getrouwd zijn en daar samen gaan wonen?

Ik heb hier naar lopen zoeken op de site van de overkoepelende organisatie maar daar staat niks over op hun site. Ik lees wel her en der dat je dan te maken krijgt met een jaarlijkse maximale huurverhoging maar dat kan ik ook nergens zwart op wit vinden.

Weet iemand hier meer van?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Lijkt me zeker verstandig om te doen in deze tijd. Je krijgt te maken met de scheefhuurders regelingen, wat een maximale (inkomensafhankelijke) huurverhoging betekent elk jaar.

Het is niet van te voren bekent hoeveel dat gaat zijn, hier lees je wat over afgelopen jaren:
https://financieel.infonu...-inkomensafhankelijk.html

En hier:
https://www.rijksoverheid...er-voor-een-huurverhoging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq7yHohvWfyQZUUKemdwdScBUoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tBvAaNtuMXDsCCBgwUUft0gE.png?f=user_large

Zelfs dan is dit waarschijnlijk verstandig ivm krapte op de markt. Dit kun / mag je zelf narekenen.
Het inkomen van 2 jaar geleden telt, dat scheelt wellicht nog, maar op het moment dat je trouwt
samenwoont zal dus ook het inkomen van je partner van 2 jaar geleden tellen.

[ Voor 41% gewijzigd door _eLMo_ op 16-11-2021 23:04 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Kijk de huurvoorwaarden even na op samenwonen.
Soms moet je het alleen melden een enkele keer is er een verbod.

Maar de volgorde is wel eerst zelf verhuizen, anders krijgt jullie samen die huurwoning niet.
Je partner wordt niet zo maar medehuurder. Dat beperkt diens rechten wel aanzienlijk en is wel goed om samen te bespreken. Kan je vaak wel aanvragen maar ook daarvoor zie de huurvoorwaarden.

De huur kan wel extra stijgen vanwege een toeslag op scheefhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:10
Vreemd dat jij als “alleenstaande” in aanmerking kunt komen voor een gezinswoning. Hier in groningen is passend toewijzen. Dit houdt in dat wanneer je alleen of met twee zonder kinderen, niet in aanmerking kan komen voor een gezinswoning.

Maar goed, als het kan dan kan het en zou ik als ik jou was, nu al opzoek gaan naar een woning. Houdt er wel rekening mee dat sommige verhuurders pas na een aantoonbaar lange relatie het toe laten de ander op het contract mee te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:32
Jboy1991 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:36:
Vreemd dat jij als “alleenstaande” in aanmerking kunt komen voor een gezinswoning. Hier in groningen is passend toewijzen. Dit houdt in dat wanneer je alleen of met twee zonder kinderen, niet in aanmerking kan komen voor een gezinswoning.
vreemd is het niet bij mij in de straat staan ook huurwoningen met drie slaapkamer en daar wonen in zeker 6 van die huizen alleenstaande

was in mijn tijd ook onmogelijk om zo een huis te krijgen zelf als gezin met 1 kind

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:44
Ik zou het zelf wel weten.

Paar dingen om rekening mee te houden:

1. Eerst zelf verhuizen (dus niet op dag 1 je partner ook inschrijven)
2. Goed kijken of je zomaar andere mensen mag inschrijven (Vaak is dat okay, maar ze hebben geen rechten)
3. Vervolgens na 2 jaar (maar afhankelijk van de corporatie) kun je een aanvraag doen voor medehuurder. Dan komt jouw partner ook op het huurcontract. Sommige corporaties vinden trouwen sowieso een goede reden en dan mag het ook eerder.

Er zijn twee risico's:
1. De scheefhuurdersregeling: Gaat bijna niet op voor nieuwe huurwoningen want je mag nog steeds niet boven de maximale punten prijs komen. Deze kan natuurlijk wel aangepast worden door de overheid.

2. Mocht jij komen te overlijden in de periode dat je partner nog niet officieel mede huurder is dan wordt ze er formeel 'uitgetrapt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Wat dus absoluut niet mag is dat jij er gaat wonen en je partner en kinderen nog bij haar ouders blijft ingeschreven.
Dat heel veel mensen dat doen aangezien ze anders geen woning kunnen krijgen of kunnen sparen voor een woning betekend niet dat dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:22

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Tales schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:19:

2. Goed kijken of je zomaar andere mensen mag inschrijven (Vaak is dat okay, maar ze hebben geen rechten)
3. Vervolgens na 2 jaar (maar afhankelijk van de corporatie) kun je een aanvraag doen voor medehuurder. Dan komt jouw partner ook op het huurcontract. Sommige corporaties vinden trouwen sowieso een goede reden en dan mag het ook eerder.

Er zijn twee risico's:
1. De scheefhuurdersregeling: Gaat bijna niet op voor nieuwe huurwoningen want je mag nog steeds niet boven de maximale punten prijs komen. Deze kan natuurlijk wel aangepast worden door de overheid.

2. Mocht jij komen te overlijden in de periode dat je partner nog niet officieel mede huurder is dan wordt ze er formeel 'uitgetrapt'.
precies wat ik gedaan heb.
Zitten nu met z'n tweeen in mijn sociale huurwoning. Scheefhuurders dus. De 5% huur verhoging per jaar slikken we. Is nog steeds goedkoper dan de lening voor een koopwoning.

Als je vriendin/vrouw zich in schrijft (bij de gemeente) op jouw adres, kunnen ze daar niets tegen doen. (bevestigd door de verhuurmakelaar van mijn verhuurder, deden alsof we net aan het daten waren ;) )

Enige is wat Tales hierboven ook zegt, het is JOUW huis, dus als er wat met jou gebeurd, heeft zij geen recht op het huis. Of dit te voorkomen is door haar medehuurder te maken weet ik niet, moet ik zelf es uitzoeken, want dat hebben wij nog niet gedaan.

ah, zie ook:
https://www.ymere.nl/ik-h...waarden-medehuurderschap/

(ik huur dus bij Ymere ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door TepelStreeltje op 17-11-2021 09:36 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Samen intrekken in één appartement, andere huur opzeggen. Veel geld sparen, aan je carrière werken en meer geld verdienen. Even wachten met kinderen.

Dan weg uit het sociale huursysteem zodat je niet meer je leven hoeft in te richten rondom wachtlijsten, inkomensplafonds en ander geneuzel.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Er zijn twee risico's:

Ik lees op allerlei sites van woningstichtingen dat bij een huwelijk de partner van rechtswege dezelfde rechten krijgt als de hoofdhuurder. Dus dat lijkt me geen probleem.

Door de scheefhuurdersregeling stijgt je huur straks sneller dan wanneer je er alleen zou wonen. Dit lijkt me een kleine prijs, voor een woning waarvoor jullie als je nu al samenwoont/getrouwd bent helemaal niet in aanmerking zou komen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Johnny schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:49:
Samen intrekken in één appartement, andere huur opzeggen. Veel geld sparen, aan je carrière werken en meer geld verdienen. Even wachten met kinderen.
Leuk voor de hele lange termijn, maar tegen de stijging van woningprijzen kan je de laatste jaren niet op sparen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:04
Gefeliciteerd :)

In principe moet je met een dergelijk inkomen naar een particuliere of een koopwoning. Beiden zijn in deze tijden inderdaad onbetaalbaar. De huurstijgingen die hierboven al zijn gedeeld voor scheefhuurders, zijn 'peanuts' tov middenhuur of koopwoningen. Tot op zekere hoogte zijn sociale huurwoningen tegenwoordig enkel bedoeld als 'vangnet', althans dat is hoe de VVD het ziet.

Als je nu een gezinswoning kan bemachtigen in de sociale huur moet je dat imho altijd doen. Goedkoper wonen bestaat tegenwoordig haast niet meer. Dat je daarna dus scheef huurt en 5% extra moet betalen per jaar... dan duurt het nog jaren voordat je bij de kale huur van een particuliere woning uit komt.
Het lijkt mij echter sterk dat je toegelaten wordt in een gezinswoning terwijl je op papier in je eentje bent, maar je kan het proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 17-11-2021 09:54 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Johnny schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:49:

Dan weg uit het sociale huursysteem zodat je niet meer je leven hoeft in te richten rondom wachtlijsten, inkomensplafonds en ander geneuzel.
Sparen heeft 0 zin, aangezien de prijzen harder stijgen dan je bij elkaar kan sparen. Daarbij komt nog dat bij veel mensen een carrière en meer geld niet de hoogste prio heeft.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08
Richh schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:52:
Gefeliciteerd :)

In principe moet je met een dergelijk inkomen naar een particuliere of een koopwoning. Beiden zijn in deze tijden inderdaad onbetaalbaar. De huurstijgingen die hierboven al zijn gedeeld voor scheefhuurders, zijn 'peanuts' tov middenhuur of koopwoningen. Tot op zekere hoogte zijn sociale huurwoningen tegenwoordig enkel bedoeld als 'vangnet', althans dat is hoe de VVD het ziet.

Als je nu een gezinswoning kan bemachtigen in de sociale huur moet je dat imho altijd doen. Goedkoper wonen bestaat tegenwoordig haast niet meer. Dat je daarna dus scheef huurt en 5% extra moet betalen per jaar... dan duurt het nog jaren voordat je bij de kale huur van een particuliere woning uit komt.
Het lijkt mij echter sterk dat je toegelaten wordt in een gezinswoning terwijl je op papier in je eentje bent, maar je kan het proberen.
Ik zit in mijn eentje in een 4 kamer appartement van 82m2, en heb dus een zeer ruime werkkamer en een rommelkamer, want ik weet van ellende niet wat ik met de ruimte moet. :P Maar kleiner wonen mag niet, want als je tussen de ~33k tot 44k zit, dan mag je weer niet in de kleinere (zie goedkopere) woningen. Dus wat moet een alleenstaande die in deze salaris regionen zit dan doen? Die komen dus alleen maar in de grotere woningen en dus gezinswoningen terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 13:01
Mijn ervaring in 2015 was:
- 8 jaar ingeschreven in Sint-Michielsgestel
- net onder de grens een huurwoning kunnen krijgen
- voor de sleuteloverdracht mijn vrouw leren kennen
- 3 a 4 maanden na intrekken kwam mijn vrouw bij mij wonen en schreef ze zich in bij mij.

Alles zonder problemen.

Inderdaad, elk jaar wordt er gekeken hoe de gezinssamenstelling is in de woning en wordt er gekeken naar welke verhoging van toepassing is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Standeman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:54:
[...]

Sparen heeft 0 zin, aangezien de prijzen harder stijgen dan je bij elkaar kan sparen. Daarbij komt nog dat bij veel mensen een carrière en meer geld niet de hoogste prio heeft.
Maar is het niet krom dat we vervolgens TS gaan aanbevelen om een "trucje" uit te halen om een sociale huurwoning te krijgen? Eigenlijk wordt er een constructie aanbevolen waarmee TS actief aangemoedigd wordt tot scheefhuren.

En dat leidt weer tot nóg meer krapte voor de mensen die écht onder de inkomensgrens zitten, en de sociale huurwoning nodig hebben.

Dus tja, "carrière en meer geld niet de hoogste prio" staat nog wel ver af van "je zaken op orde krijgen voordat je met twee kinderen scheefhuurt".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben het met @Jeroenneman eens dat we minder gewenste oplossingen gaan adviseren. Oplossingen die onderdeel zijn van het probleem.
Ik begrijp echter wel dat de markt gewoon heel lastig is, dus makkelijk gezegd om dat niet te doen en in de vrije markt maar even iets te vinden.

Misschien overwegen gewoon ergens anders te gaan wonen waar het misschien makkelijker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:23
sambalbaj schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:04:
Je partner wordt niet zo maar medehuurder. Dat beperkt diens rechten wel aanzienlijk en is wel goed om samen te bespreken. Kan je vaak wel aanvragen maar ook daarvoor zie de huurvoorwaarden.
Ze gaan trouwen, dus de partner wordt wel automatisch medehuurder wanneer zij ook op dat adres woont voor zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 20:12
kaasaanfiets schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:56:
Momenteel woon ik alleen in een klein appartementje en ben ik onlangs verloofd ^) maar we gaan pas samenwonen nadat we getrouwd zijn. We zitten in de niet al te verre toekomst ook aan kinderen te denken. In mijn woning gaat dat niet qua ruimte + 4 hoog zonder lift.

Ik sta ingeschreven bij een overkoepelende organisatie van sociale huurwoningen en maak veel kans op een normale eengezinswoning (plek 1, 2 of 3) omdat ik al vele jaren ingeschreven sta.

Nu zouden wij graag naar zo'n woning willen verhuizen omdat dit perspectief bied om een gezin te starten. Het probleem is alleen dat ik nu wel kans maak met mijn inkomen maar als we getrouwd zijn verdienen we boven het maximum van € 40.024.
We hebben beide ook al gekeken naar koop, alleen is dat voor ons onbetaalbaar omdat we beide een studieschuld hebben, ik geen vast contract heb en we geen startkapitaal hebben. We huren nu beide in verschillende steden en kunnen mede daardoor ook niet snel sparen.

Nou is het een optie dat ik nu alvast ga verhuizen naar een eengezinswoning maar wat zijn de consequenties als we dan na een halfjaar getrouwd zijn en daar samen gaan wonen?

Ik heb hier naar lopen zoeken op de site van de overkoepelende organisatie maar daar staat niks over op hun site. Ik lees wel her en der dat je dan te maken krijgt met een jaarlijkse maximale huurverhoging maar dat kan ik ook nergens zwart op wit vinden.

Huur:
Simpel, contract op 1 naam zetten (en trouwen uitstellen als dat nodig is). Daarna trekt je vriendin/vrouw bij je in. Klaar..

Koop:
Studieschuld gewoon niet opgeven. Mag niet, doet vrijwel iedereen. Geen vast contract is geen issue, intentieverklaring is voldoende. Kosten koper kunnen worden gefinancierd door een hogere taxatiewaarde. Ik heb nog een nooit een cent ingelegd in een koopwoning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Jeroenneman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:09:
[...]

Maar is het niet krom dat we vervolgens TS gaan aanbevelen om een "trucje" uit te halen om een sociale huurwoning te krijgen? Eigenlijk wordt er een constructie aanbevolen waarmee TS actief aangemoedigd wordt tot scheefhuren.

En dat leidt weer tot nóg meer krapte voor de mensen die écht onder de inkomensgrens zitten, en de sociale huurwoning nodig hebben.

Dus tja, "carrière en meer geld niet de hoogste prio" staat nog wel ver af van "je zaken op orde krijgen voordat je met twee kinderen scheefhuurt".
Hoewel je principieel geheel gelijk hebt, zijn er toch twee punten waarom ik het de TS niet kwalijk kan nemen:

1) De "trucjes" zijn geheel legaal
2) Deze situatie is ontstaan door bewust beleid van onze overheid de laatste 10 jaar. Die hebben hier actief op gestuurd door de bouw van nieuwe woningen de nek om te draaien en investeerders vrij spel te geven met zo weinig mogelijk belasting de huren in de vrije sector te maximaliseren.

ma.w. je geeft de verkeerde de schuld van de situatie. Doet me denken aan de "he wants your cookie" cartoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 20:54
aschja schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:18:
Koop:
Studieschuld gewoon niet opgeven. Mag niet, doet vrijwel iedereen.
Banken kunnen die gegevens inmiddels opvragen bij DUO.
https://www.rtlnieuws.nl/...eek-verzwijgen-moeilijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
dehardstyler schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:04:
[...]

Ik zit in mijn eentje in een 4 kamer appartement van 82m2, en heb dus een zeer ruime werkkamer en een rommelkamer, want ik weet van ellende niet wat ik met de ruimte moet. :P Maar kleiner wonen mag niet, want als je tussen de ~33k tot 44k zit, dan mag je weer niet in de kleinere (zie goedkopere) woningen. Dus wat moet een alleenstaande die in deze salaris regionen zit dan doen? Die komen dus alleen maar in de grotere woningen en dus gezinswoningen terecht.
Geen idee? :P Moet je niet aan mij vragen, ik heb het woningmarktbeleid niet bedacht en ik sta er dan ook totaal niet achter.

Ter vergelijking, als je 10k meer verdient (da's netto maar ongeveer 200 euro per maand Het (on)bestaan van het middeninkomen) moet je naar de vrije sector en mag je blij zijn als je een appartement met de helft van de oppervlakte kan vinden die 300-500 euro per maand meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08
Richh schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:24:
[...]

Geen idee? :P Moet je niet aan mij vragen, ik heb het woningmarktbeleid niet bedacht en ik sta er dan ook totaal niet achter.

Ter vergelijking, als je 10k meer verdient (da's netto maar ongeveer 200 euro per maand Het (on)bestaan van het middeninkomen) moet je naar de vrije sector en mag je blij zijn als je een appartement met de helft van de oppervlakte kan vinden die 300-500 euro per maand meer kost.
Moet je naar de vrije sector? Van wie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Standeman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:20:
[...]

Hoewel je principieel geheel gelijk hebt, zijn er toch twee punten waarom ik het de TS niet kwalijk kan nemen:

2) Deze situatie is ontstaan door bewust beleid van onze overheid de laatste 10 jaar. Die hebben hier actief op gestuurd door de bouw van nieuwe woningen de nek om te draaien en investeerders vrij spel te geven met zo weinig mogelijk belasting de huren in de vrije sector te maximaliseren.

ma.w. je geeft de verkeerde de schuld van de situatie. Doet me denken aan de "he wants your cookie" cartoon.
We kunnen denk ik een apart topic openen van tig pagina's over hoe deze situatie ontstaan is, en wie daar schuldig aan is, maar in de huidige situatie zie ik dit niet als een "he wants your cookie" situatie. Ik geef TS ook nergens de schuld van, maar zie wel in dat die inkomensgrens juist bestaat om te zorgen dat sociale huurwoningen niet worden bezet door mensen die simpelweg goedkoop woonruimte zoeken. (Of die inkomensgrens inmiddels niet omhoog/omlaag zou moeten is ook weer een andere discussie).

Eerder werd door iemand al voorgesteld om in ieder geval samen in het appartement in te trekken, flink te sparen, en dan door te stromen. Een studieschuld hebben heel veel mensen, en is geen reden om niet te kunnen kopen.

Dat vind ik een betere suggestie dan scheefhuren aanmoedigen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
dehardstyler schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:28:
[...]

Moet je naar de vrije sector? Van wie? :P
Als je nog geen huurwoning hebt en starter bent op de huizenmarkt, en je hebt een dergelijk inkomen, dan is sociale huur geen optie. Ze laten je niet toe met een dergelijk inkomen. Ergo, dan moet je naar de vrije sector. Dat betekent fors meer betalen voor fors minder (iets met 'marktconform').

Nogmaals, ik sta nadrukkelijk niet achter het zeer oneerlijke kabinetsbeleid op dit gebied, maar vanuit daaruit is besloten dat je dan naar de vrije sector moet.

Als je al wel een huurwoning hebt kan je scheefhuren in een woning die inderdaad goedkoper is dan alle andere vormen van wonen op dit moment, dat is ook wat ik in mijn eerste post schreef. Dat is ook het 'trucje' wat TS graag wil.

Overigens kan je er natuurlijk wel op rekenen dat de politiek hier toch wat aan wil doen. Het staat nota bene letterlijk in de vandaag gelekte formatiestukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 17-11-2021 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Jeroenneman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:30:
[...]

We kunnen denk ik een apart topic openen van tig pagina's over hoe deze situatie ontstaan is, en wie daar schuldig aan is, maar in de huidige situatie zie ik dit niet als een "he wants your cookie" situatie. Ik geef TS ook nergens de schuld van, maar zie wel in dat die inkomensgrens juist bestaat om te zorgen dat sociale huurwoningen niet worden bezet door mensen die simpelweg goedkoop woonruimte zoeken. (Of die inkomensgrens inmiddels niet omhoog/omlaag zou moeten is ook weer een andere discussie).
Daar hebben we Het (on)bestaan van het middeninkomen en Armoede, schulden en dakloos zijn in Nederland al voor inderdaad ;)
Eerder werd door iemand al voorgesteld om in ieder geval samen in het appartement in te trekken, flink te sparen, en dan door te stromen. Een studieschuld hebben heel veel mensen, en is geen reden om niet te kunnen kopen.

Dat vind ik een betere suggestie dan scheefhuren aanmoedigen.
Zoals ik al zei, sparen heeft geen enkele zin. De huizenprijzen stijgen harder dan je bij elkaar kan sparen (inflatie plus negatieve rente). De tijd dat je 20.000 euro bij elkaar gespaard hebt, zijn ze 30.000 euro gestegen.

En aanmoedigen.. tja. Het is de enige manier waarop ze in de afzienbare toekomst een gezin kunnen starten.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 17-11-2021 10:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:31

MsG

Forumzwerver

Dat is prima mogelijk hoor. Zo kan het toch sowieso gaan bij iemand in de sociale huur? Er is gelukkig nog geen trouwverbod voor de sociale huursector.

Veel alternatieven heb je tegenwoordig niet meer. Als je nu niet kan kopen, ga je nauwelijks tegen de stijgingen kunnen opsparen, en voor particuliere huur moet je tegenwoordig ook al loonstroken overleggen met salarissen waarmee je wel een koopwoning zou hebben gekocht, als je dat salaris had. De term scheefhuren slaat nergens meer op als er geen redelijke alternatieven meer zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Standeman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:35:

Zoals ik al zei, sparen heeft geen enkele zin. De huizenprijzen stijgen harder dan je bij elkaar kan sparen (inflatie plus negatieve rente). De tijd dat je 20.000 euro bij elkaar gespaard hebt, zijn ze 30.000 euro gestegen.

En aanmoedigen.. tja. Het is de enige manier waarop ze in de afzienbare toekomst een gezin kunnen starten.
Toch raar dat we zo makkelijk meegaan in de "een gezin starten betekent meer woonruimte kopen" fratsen.

Is dat echt de enige manier om een gezin te starten? Volgens mij deden/doen veel mensen dat toch heel anders.
Even advocaat van de duivel: wie zegt dat TS en verloofde na een half jaar samenwonen niet de stekker eruit trekken?

Wat is er op tegen om het eerst te proberen in een appartement (weet je ook gelijk of je elkaar echt kunt luchten in een kleine woonruimte) en daarna verder te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Jeroenneman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:40:
[...]

Toch raar dat we zo makkelijk meegaan in de "een gezin starten betekent meer woonruimte kopen" fratsen.

Is dat echt de enige manier om een gezin te starten? Volgens mij deden/doen veel mensen dat toch heel anders.
Even advocaat van de duivel: wie zegt dat TS en verloofde na een half jaar samenwonen niet de stekker eruit trekken?

Wat is er op tegen om het eerst te proberen in een appartement (weet je ook gelijk of je elkaar echt kunt luchten in een kleine woonruimte) en daarna verder te kijken?
Tja, we kunnen allerlei speculaties en wat-als-dan scenario's op deze casus gaan afvuren, maar ik denk niet dat we daar heel veel mee opschieten. Wat veel mensen doen is ook niet echt interessant. De TS gaat eerst trouwen alvorens samen te gaan wonen, dus ze vallen al niet onder het kopje "veel mensen". We weten veel te weinig van de context en nuances om daar enige zinnige uitspraak over te doen.

En om in te gaan op
Dan is hij gelijk geen scheefhuurder meer :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Jboy1991 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:36:

Maar goed, als het kan dan kan het en zou ik als ik jou was, nu al opzoek gaan naar een woning. Houdt er wel rekening mee dat sommige verhuurders pas na een aantoonbaar lange relatie het toe laten de ander op het contract mee te schrijven.
Dan moet je het wel goed zeggen.... gezinswoningen kom je in groningen prima voor in aanmerking, behalve boven een x aantal m2. (70 uit mn hoofd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 15:00
[...]

gister was nog op journaal dat bij de formatie overleggen nu al word gesproken dat merendeel van de nieuwe goedkope woningen bestemd zal zijn voor de asielzoekers. :(
Ik zelf begin steeds minder bezwaar te krijgen aan scheefhuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 18:16

Basszje

Reisvaap!]

[...]

Scheefwonen bestaat niet echt. Het is een verzinsel van bepaalde politieke partijen om de volkshuisvesting te degraderen tot armenwoningen - wat een rampzalig idee is. Juist als er mensen van verschillende inkomens en pluimage door elkaar wonen krijg je veel prettigere omgevingen. Zo is het ook ooit bedoeld, als woonoplossing voor alle lagen van de bevolking.

Dat er nu geen woningen zijn, zijn ideologische redenen (arm volk om te offeren op het altaar v/d economie, niet om prettig te leven ) , sloopbeleid en verkeerd ingestelde bouw.

Twee decennia geleden was het volstrekt normaal om met beetje meer dan modaal als gezin te leven in een eensgezinswoning, zijn daar voor bedoeld zelfs, dus laat je niet gek maken.

Overigens krijg je als medebewoner na 2 jaar automatisch huurdersrecht. Vandaar dat je na die termijn vaak het huurcontract kan laten aanpassen, de corporatie heeft dan niet heel veel keus verder.
madbwr schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:20:
[...]
gister was nog op journaal dat bij de formatie overleggen nu al word gesproken dat merendeel van de nieuwe goedkope woningen bestemd zal zijn voor de asielzoekers. :(
Ik zelf begin steeds minder bezwaar te krijgen aan scheefhuur.
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/7eivdi0sub741.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Basszje op 17-11-2021 11:26 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Ervaringsdeskundige (n=1) hier. Wij hebben exact hetzelfde gehad, we konden een woning krijgen omdat mijn toenmalige verloofde (nu vrouw) daarvoor in aanmerking kwam o.b.v. inkomen en inschrijfduur. Dat werkte alleen als zij alleen aanvroeg, als we ons samen wilden inschrijven moesten we ons opnieuw inschrijven als duo. 8)7

Woning gekregen en die eerst wat opgeknapt. Na verloop van tijd ben ik hier in gaan wonen, zij heeft zich pas na het trouwen ingeschreven in de gemeente. Daar heeft nooit iemand moeilijk over gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 19:02
Je zult de woning krijgen omdat je het eerst alleen gaat betrekken, daarna komt je vrouw er op papier bij. Als je er eenmaal in zit zal er niets meer gebeuren, wel krijg je natuurlijk elk jaar de maximale huurverhoging.
Als je eenmaal in de woning zit heb je met de verhuurder eigenlijk niet veel te maken, mits je de huur netjes op tijd betaalt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:10
torretje2012 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:20:
[...]

Dan moet je het wel goed zeggen.... gezinswoningen kom je in groningen prima voor in aanmerking, behalve boven een x aantal m2. (70 uit mn hoofd)
een gezinswoning is in mijn beleving een woning met 3 a 4 slaapkamers, maar ik zie net dat een woning zonder gebouw erboven al snel een gezinswoning is.

Zover ik weet kom je hier niet voor in aanmerking alleen of met twee volwassenen. (Jaar of 4/5 jaar geleden nog wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:43
mister_S schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:13:
Je zult de woning krijgen omdat je het eerst alleen gaat betrekken, daarna komt je vrouw er op papier bij. Als je er eenmaal in zit zal er niets meer gebeuren, wel krijg je natuurlijk elk jaar de maximale huurverhoging.
Als je eenmaal in de woning zit heb je met de verhuurder eigenlijk niet veel te maken, mits je de huur netjes op tijd betaalt uiteraard.
Precies, hier zitten we met een vergelijkbare situatie ook.
Sterker nog... Voor elk stel dat gaat samenwonen komt er vaak ook een weer een woning (huur/koop) vrij.
In ons geval was de coöperatie er ook gewoon oprecht blij mee destijds, toen we gingen samenwonen. Ik liet een grote huurwoning leeg achter, maar samen hadden we nooit op onze huidige woning kunnen inschrijven...
Wij hebben destijds gewoon open kaart gespeeld en ons 'trucje' op tafel gelegd bij de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:18
mister_S schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:13:
De maximale huur van een sociale huurwoning is volgens mij vastgezet door de overheid. In 2021 is € 752,33 de maximale huur voor een sociale huurwoning (=liberalisatiegrens).
Dus de woningbouwcoöperatie kan de huur verhogen met een paar % per jaar, tot maximaal € 752,33.

https://www.rijksoverheid...maximaal-voor-mijn-woning

Zelf ben ik op dit moment ook een scheefhuurder. Door de bijtelling van mijn leaseauto kom ik net boven de grens van 44k uit. Mijn kale huur is echter € 675 (nieuwbouwappartement). Dus ik ben niet zo bang voor verhogingen gezien het maximale bedrag dicht bij mijn kale huur ligt. Daarnaast is mijn woningbouwcoöperatie gelukkig redelijk terughoudend met het verhogen van de huur. Afgelopen twee jaar geen huurverhogingen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30
Cheezborger schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:04:
[...]

De maximale huur van een sociale huurwoning is volgens mij vastgezet door de overheid. In 2021 is € 752,33 de maximale huur voor een sociale huurwoning (=liberalisatiegrens).
Dus de woningbouwcoöperatie kan de huur verhogen met een paar % per jaar, tot maximaal € 752,33.

https://www.rijksoverheid...maximaal-voor-mijn-woning

Zelf ben ik op dit moment ook een scheefhuurder. Door de bijtelling van mijn leaseauto kom ik net boven de grens van 44k uit. Mijn kale huur is echter € 675 (nieuwbouwappartement). Dus ik ben niet zo bang voor verhogingen gezien het maximale bedrag dicht bij mijn kale huur ligt. Daarnaast is mijn woningbouwcoöperatie gelukkig redelijk terughoudend met het verhogen van de huur. Afgelopen twee jaar geen huurverhogingen gekregen.
Ehm en hoe werk die grens dan want ik heb ook een sociale huurwoning maar zit toch echt al boven de 752 dus ik snap het dan even niet meer als ik lees wat er in die link staat maar dat zal dan wel aan mij liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Dracula schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:08:
[...]

Ehm en hoe werk die grens dan want ik heb ook een sociale huurwoning maar zit toch echt al boven de 752 dus ik snap het dan even niet meer als ik lees wat er in die link staat maar dat zal dan wel aan mij liggen 8)7
Die grens van € 752,33 is kale huur. Misschien betaal je nog bepaalde servicekosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1638126

Dracula schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:08:
[...]

Die €752,33 als grens geld alleen als je in 2021 bent gaan huren. Je kan door huurverhogingen prima boven de liberalisatiegrens van dit jaar zitten. Je raakt de huurtoeslag ook niet kwijt als je boven die grens komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Jullie verdienen teveel op het moment van het aangaan van de verhuurovereenkomst? Dat is prima tijdelijk op te lossen. Makkelijker als andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:46:
Jullie verdienen teveel op het moment van het aangaan van de verhuurovereenkomst? Dat is prima tijdelijk op te lossen. Makkelijker als andersom.
Op het moment dat je de verhuurovereenkomst aan gaat moet je de meest recente inkomensverklaring vanuit de Belastingdienst overleggen, dit kan makkelijk via 'Mijn Belastingdienst'. Vaak is de meest recente inkomensverklaring minimaal een jaar oud, omdat je aangifte inkomstenbelasting in het opvolgende jaar pas rond juni is verwerkt door de BD.

Dus stel ik zou ergens in 2021 tot juni 2022 iets gaan huren en (op korte termijn of zelfs eerder al) meer gaan verdienen door promotie, nieuwe job, leaseauto of wat dan ook, dan is dat nog te maskeren omdat je een oude inkomensverklaring van (2020) moet overleggen. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheezborger op 17-11-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Jboy1991 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:29:
[...]
een gezinswoning is in mijn beleving een woning met 3 a 4 slaapkamers, maar ik zie net dat een woning zonder gebouw erboven al snel een gezinswoning is.

Zover ik weet kom je hier niet voor in aanmerking alleen of met twee volwassenen. (Jaar of 4/5 jaar geleden nog wel)
Voor 2+:
Bottelroosstraat 59, 82m2 op de 2e etage in een flat....
Menadostraat 28 A, 69m2 bovenwoning

Voor 1:
Gerard ter Borghstraat 11, 40m2 benedenwoning
Laurierstraat 46, 49m2 tussenwoning(met tuin)
Lauwersstraat 44, 63m2 op de 2e etage in een flat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:46
[...]

Ieder voor zich en God voor ons allen, zeker in deze markt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Standeman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:20:
[...]

De overheid werkt ook bewust plannen van investeerders tegen.

Elke gemeente heeft een bouwcontigent waarbij x aantal woningen per 5 jaar mogen worden gerealiseerd. Dat is al krom.

Ik ben net als vele andere investeerders bezig om op eigen grond mooie woningen/appartementen te realiseren. Ik zou in 1 jaar tijd 15 appartementen kunnen realiseren waardoor de wachtlijst korter word.

Alleen verdiend de gemeente hier weinig aan. Ze verkopen liever landbouwgrond die ze voor 10 euro de m2 hebben aangekocht voor 500 euro de m2.
En daar worden alleen woningen van 350k en meer op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

De maximale huurverhoging wordt niet standaard toegepast, dat bepaalt de organisatie waar jij de woning van gaat huren.

Verder zijn er voor jou geen consequenties, jij mag zelf bepalen wanneer jij haar medehuurder laat worden. Daarmee gaan over tijd haar rechten veranderen.

BlaBlaBla

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
_eLMo_ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:00:
Lijkt me zeker verstandig om te doen in deze tijd. Je krijgt te maken met de scheefhuurders regelingen, wat een maximale (inkomensafhankelijke) huurverhoging betekent elk jaar.

Het is niet van te voren bekent hoeveel dat gaat zijn, hier lees je wat over afgelopen jaren:
https://financieel.infonu...-inkomensafhankelijk.html

En hier:
https://www.rijksoverheid...er-voor-een-huurverhoging

[Afbeelding]

Zelfs dan is dit waarschijnlijk verstandig ivm krapte op de markt. Dit kun / mag je zelf narekenen.
Het inkomen van 2 jaar geleden telt, dat scheelt wellicht nog, maar op het moment dat je trouwt
samenwoont zal dus ook het inkomen van je partner van 2 jaar geleden tellen.
Voor zover ik weet mag de huur alsnog niet boven de maximale huurprijs volgens het puntenstelsel uitkomen. Die maximale huurprijzen volgens puntenstelsel stijgen niet zo hard, dus dat is een erg prettige bescherming. Sterker nog, deze daalt soms als ze weer eens dingen aanpassen in de berekening/definitie van het woningwaarderingsstelsel.

Zelf ook al een jaar of 4 aan het scheefhuren, wel van een particuliere verhuurder. Ook al wat ervaring opgedaan met procedures bij de huurcommissie om de huur laag te houden. Vind het gewoon belachelijk dat je verplicht meer dan 750 euro per maand moet betalen voor een veel te grote woning zodra je meer inkomen hebt. In Den Haag is dit zelfs minimaal 1000 euro per maand, omdat ze daar ook middenhuur reguleren via huisvestingsvergunningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Standeman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:35:

tja dat is nu kan maar zo zijn dat over 5 a 10 jaar de boel klapt en je dan een huisje kan kopen voor een appel en een ei sparen heeft altijd nut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
bie100 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:10:
[...]

tja dat is nu kan maar zo zijn dat over 5 a 10 jaar de boel klapt en je dan een huisje kan kopen voor een appel en een ei sparen heeft altijd nut
Dat hoor ik ook al ruim 10 jaar. Dat blijft koffiedik kijken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
LordSinclair schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:02:
[...]

tuurlijk maar dat geld voor alles maar daarom is het wel wijs om geld opzij te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:56

Er zijn twee risico's:
Er is (zeker bij gezinswoningen) vaak een verschil tussen de maximale aanvangshuurprijs voor sociale huur en de maximale huurprijs op basis van de puntentelling. Die laatste kan een stuk hoger liggen dan de maximale aanvangshuurprijs voor sociale huurwoningen. Op basis van de scheefhuurders-regeling kan de huurprijs van een sociale huurwoning daarmee tot ver boven de maximale aanvangshuurprijs stijgen. Een paar jaar achter elkaar 4 a 5% verhoging op de 750 euro aanvangshuurprijs en het gaat best hard.

Goed, het zal dan nog altijd voordeliger zijn dan vrije sectorhuur voor een vergelijkbare woning. Maar is wel degelijk iets om rekening mee te houden. De aanvangshuur van 750 euro kan na een paar jaar 'scheefwonen' zomaar richting 900-1000 euro gaan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

LordSinclair schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:02:
[...]

Tien jaar geleden was het aan het klappen, 2013 was het dieptepunt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:47
Ivow85 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:08:
[...]

Er is (zeker bij gezinswoningen) vaak een verschil tussen de maximale aanvangshuurprijs voor sociale huur en de maximale huurprijs op basis van de puntentelling. Die laatste kan een stuk hoger liggen dan de maximale aanvangshuurprijs voor sociale huurwoningen. Op basis van de scheefhuurders-regeling kan de huurprijs van een sociale huurwoning daarmee tot ver boven de maximale aanvangshuurprijs stijgen. Een paar jaar achter elkaar 4 a 5% verhoging op de 750 euro aanvangshuurprijs en het gaat best hard.

Goed, het zal dan nog altijd voordeliger zijn dan vrije sectorhuur voor een vergelijkbare woning. Maar is wel degelijk iets om rekening mee te houden. De aanvangshuur van 750 euro kan na een paar jaar 'scheefwonen' zomaar richting 900-1000 euro gaan.
750*1.04^t=1000
1.04^t=1.33
T=8 jaar ... Tegen die tijd hebben ze hun studie grotendeels afgelost, bovendien zijn de huren eerder 1500... Dat is pas na 18 jaar... En stijgen nog veel harder dan 4%.
Pagina: 1