Vraag

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik heb een AWB ThermoElegance 4 (A/2?) CV-ketel.

Sinds een paar dagen werkt het warme tapwater niet meer. Er komt helemaal geen water uit de kraan wanneer ik warm water vraag, terwijl koud water wel gewoon werkt.
De verwarming (één radiator(douche 1e verdieping, en de vloerverwarming BG) functioneren verder prima.

De woning is onlangs gekocht en ik ben er momenteel nog aan het klussen, ik woon er dus nog niet. Dus ik weet niet precies wanneer het probleem is ontstaan. Ik ben momenteel een opstartprotocol aan het draaien voor mijn nieuwe vloer. beginnend op: 20 graden.
Het valt mij op dat de pomp(althans ik denk dat het de pomp is) van de CV constant aan het pompen is, dat doet hij nu al 5 dagen ofzo? Ik had wat problemen met de verdeler dus hij staat al vrij lang op 20 graden(thermostaat vloerverwarmingsverdeler) te pompen.
Met 20 graden krijg hij de kamer natuurlijk nooit op 20 graden(temp thermostaat woning) Dus ik snap dat hij dan constant 'aan staat'. Maar is dat normaal? En kan dat de reden zijn dat mijn warme tapwater nu defect is?

Na wat speurwerk op internet vermoed ik dat het mogelijk aan de driewegklep ligt. Voor mijn model heb ik ook een alternatief onderdeel gevonden, aangezien de originele klep blijkbaar vaker stukgaat:
https://www.amazon.nl/dp/B08T23VTRB?ref=myi_title_dp

Voordat ik echter lukraak onderdelen ga bestellen, vraag ik me af:

Zijn er nog andere tests die ik kan doen om de oorzaak te bevestigen?
Of zijn er bij dit type ketel bekende zwakke punten die dit probleem kunnen verklaren?

Beste antwoord (via kaasaanfiets op 10-11-2025 12:25)

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:24
Als er helemaal geen water uit de warm water kraan komt staat waarschijnlijk de inlaatcombinatie dicht.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• ron321
Als er helemaal geen water uit de warm water kraan komt staat waarschijnlijk de inlaatcombinatie dicht.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
ron321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:36:
Er komt idd 0,0 uit de kraan op warme stand.

Is dat die groene of zwarte knop aan de invoer kant?

Kan het zijn dat de installateur die vergeten is weer open te draaien?
Hij heeft iets gedaan om leidingen van de vloerverwarming bij de CV weer om te wisselen, die had hij per ongeluk verkeerd om aangesloten.
Ik vond het al vrij bijzonder dat hij daar bezig was met het doorzagen van leidingen en er spoot niet allemaal water rond. Dus er leek heel weinig druk op te staan op dat moment.

[ Voor 3% gewijzigd door kaasaanfiets op 10-11-2025 10:44 ]

• ron321
Ik kan zo niet zien welke kleur het is ;-)

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Een (overzichts)foto zou in dit geval wel helpen.

Maar naar alle waarschijnlijkheid is het de zwarte.

Zie de afbeelding :
https://www.warmteservice...0dTysBEAQYCyABEgICefD_BwE

Het gaat om het kleinste zwarte draaiknop/kraantje op dat ding.
Die zit gemonteerd in de koudwaterleiding, tweede buis van rechts.

Er kan idd ook een groene knop nog aanzitten maar daar moet je niet aan draaien; dat is een overdrukbeveiliging.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
ron321 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:45:
Ik kan zo niet zien welke kleur het is ;-)
Hahaha. Ik dacht dat dit een standaard kleur was dat iedere ketel heeft.

De kan het qua kleur niet goed zien maar de leiding waar de vulkraan op zit heeft een zwarte en een groene dop.
Ik zie nu dat groen iets met richting de afvoer dus die zal het niet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9kOi-rxw1kpcrQW0pcZPh_N3nQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYJoaJa8WLlMJ7OijM71g7XW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V95K_rFh7-VPgaYXji5wRLavW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1y4o8cyEzGF2ErNQAoufeGqn.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn oudere foto's, inmiddels zit de stekker er nu wel in :+ :D

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Klopt, het zwarte kraantje aan de linkerkant van de inlaatcombinatie is welke je wilt controleren of die openstaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opbTF_nUlNM0t4n9tF3VLDuN-Yg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NBJsfdstHZNWkBmGoUOk4AZU.jpg?f=user_large

De stekker in het stopcontact doen, helpt vaak ook enorm....
O-) :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 10-11-2025 11:08 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Koffie-Verkeerd schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:05:
Klopt, het zwarte kraantje aan de linkerkant van de inlaatcombinatie is welke je wilt controleren of die openstaat.
[Afbeelding]

De stekker in het stopcontact doen, helpt vaak ook enorm....
O-) :*)
Haha goed punt. Dit is alleen een oude foto. :+
Maar top, ik ga vanavond meteen even kijken of die open of dicht staat.

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-11 15:12
Als het niet de knop hierboven is dan is het misschien inderdaad een probleem met de driewegklep, die regelt of er heet water naar de radiatoren gaat of naar de douche, bij onze vorige CV was die elk jaar kapot.

• TimJaspers
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-11 15:06
Ik heb zelf een Nefit ketel en hier al twee keer dezelfde symtomen gehad en beide keren was de doorstromingsensor defect. Oftewel, ketel wordt niet aangestuurd om warm water te maken.

Bij mijn ketel kon ik dit controleren door een warm water kraan aan te zetten en dan kijken of de ketel een kraantje toonde. Als die niet getoond wordt dan is het de sensor.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
TimJaspers schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:29:
Ik heb zelf een Nefit ketel en hier al twee keer dezelfde symtomen gehad en beide keren was de doorstromingsensor defect. Oftewel, ketel wordt niet aangestuurd om warm water te maken.

Bij mijn ketel kon ik dit controleren door een warm water kraan aan te zetten en dan kijken of de ketel een kraantje toonde. Als die niet getoond wordt dan is het de sensor.
Dat had ik toevallig ook getest. Die geeft inderdaad niks aan.
Terwijl de verwarming wel steeds knippert. Die werkt dus ook wel.

[ Voor 5% gewijzigd door kaasaanfiets op 10-11-2025 11:54 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:51:
[...]

Dat had ik toevallig ook getest. Die geeft inderdaad niks aan.
Als die inlaatcombinatie dicht staat en er geen druppel water uit de warmwater kraan komt dan klopt dat toch ook.
Dan is er geen flow..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:20
@kaasaanfiets schrijft dat er helemaal geen water uit de warme kraan komt.
Een defecte driewegklep of stromingssensor kan daar de oorzaak niet van zijn. In die gevallen komt er komt er wel water uit de kraan, maar blijft het koud.

@kaasaanfiets
Controleer ook eens of er wel wateraanvoer richting de ketel is. Haal de vulslang los en kijk of er water uit de vulkraan komt.
Verder mag de vulslang niet constant aangesloten zitten.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
devriesjande schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:05:
@kaasaanfiets schrijft dat er helemaal geen water uit de warme kraan komt.
Een defecte driewegklep of stromingssensor kan daar de oorzaak niet van zijn. In die gevallen komt er komt er wel water uit de kraan, maar blijft het koud.

@kaasaanfiets
Controleer ook eens of er wel wateraanvier richting de ketel is. Haal de vulslang los en kijk of er water uit de vulkraan komt.
Verder mag de vulslang niet constant aangesloten zitten.
Die is er ook vanaf, beide kranen stonden al dicht. Dit was een oudere foto. (toen ik die nam werkte het warme water trouwens ook nog gewoon)
Wateraanvoer is er wel, komt gewoon water uit de kraan bij de CV.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Net even naar de woning gereden. En het is opgelost. Dat zwarte kraantje was het inderdaad, die stond nog dicht.
Installateur verzaakt om weer open te draaien na zijn werkzaamheden.

Echt ontzettend bedankt jongens. Ben enorm opgelucht.

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

kaasaanfiets schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:25:
Net even naar de woning gereden. En het is opgelost. Dat zwarte kraantje was het inderdaad, die stond nog dicht.
Installateur verzaakt om weer open te draaien na zijn werkzaamheden.

Echt ontzettend bedankt jongens. Ben enorm opgelucht.
Mooi dat het zo makkelijk kon worden opgelost.

Gebeurt wel vaker dat een service- of storingsmonteur vergeet om een kraantje weer open te zetten. Gaskraantjes worden ook regelmatig vergeten weer open te zetten na de werkzaamheden.

Niet netjes, maar ja, er zijn ergere dingen.

Pagina: 1