Oriëntatie vloerisolatie kruipruimte – Kwaaitaalvloer + vloe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik ben mij aan het oriënteren op vloerisolatie vanuit de kruipruimte en loop tegen sterk uiteenlopende adviezen aan. Graag zou ik hier wat input en praktijkervaringen ophalen.

We wonen nu ruim 2 maanden in deze woning. Tijdens de verbouwing is vloerverwarming ingefreesd op de begane grond. Ondanks een relatief lage temperatuur van de cv-instelling van 40 graden voor verwarming, (thermostaat op de verdeler tussen de 30 a 35 graden) Thermostaat woonkamer 20 graden 24/7 vind ik het gasverbruik in november en december aan de hoge kant.

Gasverbruik:
November: 229 m³ (incl. opstartprotocol vloerverwarming)
December: 209 m³
Gezien het een tussenwoning betreft en we alleen de begane grond met de cv verwarmen, voelt dit vrij hoog voor een gezin van 4 (2 volwassenen, 2 jonge kinderen).

Verwarming:
CV: alleen begane grond (± 46 m²)
1e verdieping: airco’s
Zolder: momenteel onverwarmd en nog niet extra geïsoleerd
(Zolder krijgt later een dakkapel en wordt dan volledig geïsoleerd)

Situatie woning
Tussenwoning uit 1975
Begane grond: ± 46 m²
Ingefreesde vloerverwarming
PVC vloer
Kruipruimte goed toegankelijk (voldoende hoogte)
Vermoedelijk Kwaaitaalvloer (onderzijde geïnspecteerd, oogt visueel nog goed; geen zichtbare betonrot)
Kruipruimte was in november droog; wel lichte condensvorming op leidingen

Offertes / isolatie-opties. Ik heb meerdere offertes aangevraagd en krijg verschillende (en soms tegenstrijdige) adviezen, o.a.:
Gespoten PUR
Icynene (open-cellig, watergedragen)ca. 16 cm, Rd ± 4,2
Gesloten-cel PUR Rd 3,5 bij 8 cm / Rd 4,55 bij 10 cm
HFO-schuim
EPS / PIR platen
PIF
Tonzon (luchtkussens) – niet mijn voorkeur

Daarnaast verschillen de meningen over:
open- vs. gesloten-cel PUR
“gezonde” / emissiearme varianten van PUR

Een aantal aanbieder stelt expliciet:
Omdat het een Kwaaitaalvloer betreft in combinatie met vloerverwarming, is gesloten-cel PUR de beste oplossing i.v.m. vochtbestendigheid en naadloze isolatie.

Tegelijkertijd lees en hoor ik juist vaak dat PUR bij Kwaaitaalvloeren afgeraden wordt vanwege vochtinsluiting en inspecteerbaarheid. Dat maakt het lastig om feit en commerciële praat te scheiden.

Wat ik belangrijk vind:
Constructief veilig bij een Kwaaitaalvloer
Geen verhoogd risico op vochtopsluiting / betonrot
Goede werking i.c.m. vloerverwarming
Gezondheid: geen (blijvende) emissies of schadelijke gassen
(zie o.a. bekende PUR-problematiek zoals in Vriezenveen)
Toekomstige toegankelijkheid van de kruipruimte (ik wil later nog kabels kunnen trekken → volledig dichtspuiten is onwenselijk)

Vragen
Welke isolatieoplossing zouden jullie in deze situatie technisch gezien kiezen en waarom?
Zijn er Tweakers met praktijkervaring bij Kwaaitaal + vloerverwarming?
Waar moet ik in offertes extra op letten:
dampopen/dampdicht
ventilatie kruipruimte
bevestigingsmethode
Rd-waarde vs. dikte
inspecteerbaarheid op lange termijn

Alle inhoudelijke reacties, ervaringen (positief of negatief) en aandachtspunten zijn welkom.

Alle reacties

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
In dit topic ga je alles kunnen vinden: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:35
Alles wat vastgeplakt zit zal in de weg zitten bij eventuele verkoop.

Hier is een deel van de vloer kwaaitaal en hebben de keuze gemaakt om alleen bodem isolatie (chips) toe te passen ivm het risico op vochtproblemen en inspecteerbaarheid. Ook al heb je nu een inspectierapport zal er bij verkoop door de meeste hypotheekverstrekkers om een nieuwe keuring gevraagd worden. Ik heb weinig zin om dan onder de vloer purschuim af te gaan steken.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:58
Ik kan je geruststellen, bij een normale taxatie gaan ze echt niet zomaar in de kruipruimte, en bij een bouwkundige keuring van Vereniging Eigen Huis ook niet.