Jeetje

Wij millennials zoeken dan een andere baan
Nee maar serieus; hier zit een major verschil tussen jou en mij. Ik zit niet in crypto puur om er geld mee te verdienen. Ik snap in die context beter de gok op high-risk high-reward. Dat betekent overigens niet dat die voor iedereen geschikt en relevant is.
Ik zit er ook uit principe in, omdat de grillen van de FED en ECB mij ruim een ton hebben gekost bij de aankoop van onze eerste woning. En omdat ik de (mogelijke) revolutie in ons monetair systeem door crypto gewoon gaaf vind.
Sowieso, nog groter bekeken: die hele FIRE-movement en de Financiele Onafhankelijk hype is net zo'n ondoordacht egocentrisch principe. De aardkloot vergrijst, terwijl menselijke arbeid nodig is en zal blijven, in ieder geval voorlopig. Als samenleving zullen we altijd werkenden moeten hebben, en ik geloof dat ons financiële systeem daar vanzelf volautomatisch naar toe groeit. Als mensen teveel geld opsparen, oppotten en de economie niet draaiende houden, dan wordt geld vanzelf minder waard, bijvoorbeeld. Daardoor moeten mensen dan toch weer aan het werk. Dat een economie zichzelf zo weer herstelt, daar geloof ik heilig in. Het is daardoor, juist door inflatie, heel erg lastig om voldoende vermogen te hebben om zonder arbeid het leven door te komen.
Voor de samenleving is het heel slecht als een beperkt aandeel van de burgers alle arbeid moet verrichten, en het stopt de groei.
Nee, dan zoek ik liever een baan waar ik, misschien wel wat minder uurtjes per week trouwens, wat voldoening uithaal en plezier aan beleef, met voldoende vrije tijd om leuke dingen te doen, in die economie waarin arbeid schaars is tussen iedereen zuinig op z'n grote centjespot zit z'n levensjaren af te tellen.
Los van dat heb ik als millenial zijnde allang opgegeven dat ik ooit met pensioen zou kunnen gaan
En oprecht, als je werk zo'n negatief effect op je hebt en crypto de enige uitweg hiertot is: besef dat het anders kan lopen, met alle gevolgen van dien. Ik schrik best wel een beetje van dat je zegt dat werk veel voor je verpest: dat is niet gezond.
moreel vind ik dat eigenlijk, binnen de kapitalistische context, helemaal niet verkeerd. Als investeringen uit het westen voor een systeem kunnen zorgen waardoor mensen op plekken waar het leven minder is oprecht onbetwistbaar een beter leven krijgen, terwijl hun eigen land/regering/dictator daar te incompetent of kwaadaardig voor is, terwijl er ook nog een onderweg niemand is uitgebuit, heb je toch een (zeldzame) pure win-win te pakken?
Als ik dit vergelijk met van die met het milieu-begane D66-ers die dan wel weer aandelen shell or cola hebben en daarmee de aarde vernietigen tegen een ronduit zielig rendementje, ligt m'n sympathie in deze toch echt blij de blockchainpubers. Of zelfs vergeleken met ontwikkelingshulp: je hoeft er niet heen, verziekt de lokale economie niet en je laat mensen in hun waarde.
Waarschijnlijk zal het allemaal zo mooi niet zijn hoor, want als zoiets succesvol is is dat een middelvinger naar en in de zakken zitten van mondiale corprate-krachten en lokale potentaatjes, maar in het algemeen: als blockchain de wereld ten goede kan veranderen en ik heb daar met ergens geld in steken aan bijgedragen, waarom zou het dan ineens moreel slecht zijn omdat ik er geld aan heb verdiend?
Fair enough

daar heb je een goed punt.
Los van dat niet iedere euro geïnvesteerd moet worden, en dat ik Bitcoin een nobeler doel vind hebben dan de eerder genoemde paarden

ben ik dit opzich wel met je eens.
En ja, ik zie het de wereld dus wel veranderen. Waar Bitcoin eigenlijk zei: wij bepalen zelf wel wat geld is' gaat DeFi een stap verder en zegt: wij bepalen zelf wel wat geld is en hoe we dat inzetten. En we bepalen zelf wel wat een bedrijf is en wat goed bestuur is. Als er dan toepassingen in het echte leven komen wordt het zelfs: wij bepalen zelf wel hoe onze wereld er uit ziet. Dit zou de belofte van vrijheid en zelfstandigheid die het prille internet ooit beloofde kunnen inlossen.
En dan blijf ik er toch bij dat ik zo'n revolutie niet zie opstaan uit mensen die er puur en alleen inzitten om er geld aan te verdienen, en >30x een marktconforme rente binnenharken. Revoluties beginnen uit principes, niet uit winstoogmerk. En die principes vind ik juist bij veel altcoins (evenals DeFi) soms ver te zoeken in hun met buzzwords en marketing overladen gouden bergen op de standaard-template website.
Dat bepaalde componenten van DeFi toekomst hebben zal ik nooit ontkennen.
Overigens heeft Blockchain/DeFi ook al z'n effect gehad op de 'echte wereld', de DAO is inmiddels in Wyoming erkend als legitieme rechtsvorm:"https://finance.yahoo.com/news/daos-taking-over-wyoming-law-194516224.html
En dat is mooi en gaaf
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 06-01-2022 17:41
]