Valandin schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:19:
[...]
Mooi dat jullie erbij zitten!
Alleen met het laatste stukje niet helemaal eens, ik zit zelf namelijk helemaal klem in particuliere verhuur.
Ik verdien goed, m'n vriendin wat minder maar heeft door lange uni ~55k aan studieschuld, daardoor is haar bijdrage aan de hypotheek bijna volledig te verwaarlozen.
Ik kan dus in mijn woonregio geen hypotheek krijgen voor een fatsoenlijk huis, naast een 50-60m2 appartementje, wat ik gewoon niet wil. (Luxeprobleem, het
kan natuurlijk wel.)
Zodoende ben ik eerst geld in een potje gaan stoppen om zelf geld op de hypotheek te leggen om een huis te kopen, maar de woningmarkt groeit zo hard dat er écht niet tegenop te sparen is. Een woning van ~360k is in een paar jaar tijd al ~450-480k geworden in mijn regio. En dat is echt geen randstad. Daarom met crypto & indexfondsen begonnen, om toch nog een beetje een stip aan de horizon (ver weg) te krijgen.
Tenzij ik m'n vriendin dump en vervang met een goed-geld-verdienend exemplaar (

) ga ik dus geen eigen huis kunnen kopen tenzij ik ineens een briefje van ~150k vind. Dat is dus ook meteen m'n doel met crypto. Zo'n ~200-300k bij elkaar rapen binnen 5-10 jaar om een huisje te kopen en te verbouwen.
Ja de huidige woningmarkt is echt bizar en dan klinkt je strategie als een goede. Elk tijdperk en situatie vraagt weer om een eigen strategie en elk persoon heeft een eigen risk-apetite. Voor mij is het hebben van een plan en dat uitvoeren het belangrijkste gebleken. De meeste mensen hebben geen plan.
Amens schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:20:
[...]
Als startende ondernemer kan ik niet zeggen dat wij veel fuck-you money hebben, ik investeer wel elke euro die over is (ja, echt OVER) in crypto voor de lange termijn.
We hebben een leuk koophuis, recent een aanbouw en nieuwe keuken kunnen plaatsen van eigen geld. Met de huidige gekte op de woningmarkt twijfel ik soms wel eens om de hut te verkopen, 150.000 euro is makkelijk verdiend in zo'n 3 jaar tijd.. Van die 150.000 heb ik het grootste gedeelte niet direct nodig, dus die zou ik gaan verdelen over aandelen en crypto. De komende jaren lekker huren, de zaak verder opbouwen en hopen rond mijn 45-50e levensjaar ook dusdanig veel fuck-you money achter de hand hebben dat werken niet meer (perse) hoeft.
Ik heb dus geen grote risk apetite en heb zoveel geld verloren door een instortende huizenmarkt en haperende beleggingen dat ik het nog steeds best wel op safe speel. Ik heb helaas nog meegemaakt hoe mensen kapot gingen aan beleggingen, leningen en andere instrumenten zonder enige garantie op rendement.
Voor mij zou jouw strategie met gevoelsmatig zo veel in crypto investeren onmogelijk zijn, maar vind het knap dat je dat wel kan. Ik heb anderzijds weer wel veel risico genomen met m'n bedrijf en daar wat gewonnen en verloren. Tis maar net welk risico bij je past denk ik.
Je strategie van rond je 45-50e niet meer hoeven werken volgen wij nu ook en zijn we al een beetje.
Dat brengt me bij 'geheim nr 2' - naast nr 1, het hebben van een plan, is het hebben van een bestedingspatroon wat niet past bij je inkomen ook handig. Hou je alles wat je meer gaat verdienen over. Doen we geen moeite voor btw, das gewoon wie we zijn blijkbaar.
Je laat alleen weg dat we ons eerste huis met €35.000,- verlies moesten verkopen om er vanaf te komen (gekocht in 2003 toen de prijzen ook al idioot hoog waren) en hele volksstammen 2 hypotheken jarenlang moesten bekostigen omdat ze al een nieuw huis hadden en het oude niet verkocht kregen. Tevens hadden we een beleggingshypotheek die we moesten liquideren in de financiele crisis - beetje crypto beta was dat - had beter hodl kunnen doen
Dus ja, ik kocht ons huis relatief goedkoop - maar o wat zijn wij vaak gewaarschuwd en kregen we veel ongevraagd advies over het onnoemelijk grote risico wat we namen. Blijkbaar was onze risk-apetite groter dan van de mensen om ons heen. En zo heeft elke generatie wel z'n verhalen en benijd ik de huidige generatie zeker niet.
Valandin schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:36:
[...]
https://universonline.nl/...schuld-geen-uitzondering/
Valt mee. M'n vriendin heeft MBO -> HBO -> WO gedaan. Toen er een jaar uitgelegen en afgemaakt. Dan loopt het hard op, met een bijbaantje schiet het niet op als je een zware studie hebt en ouders zonder geld. Uit m'n hoofd leende ze iets van €400 per maand en daarnaast een baantje in de horeca.
Overigens zelf wel gewoon m'n studies zonder studieschuld en veel geld van m'n ouders gedaan, dus kan wel inderdaad.
En succes met aflossen want het maakt alleen voor je hyptoheek wat uit als je 'm volledig hebt afgetikt..
Wij hebben onze opgetelde 28k studieschuld vorige maand afgelost na 15 jaar aflossen
Ook toen was lenen best gewoon, al kregen wij nog basisbeurs en een beetje uitwonende beurs. Maar ondanks bijbanen en zuinig leven was het niet genoeg om van te leven dus hebben we bijgeleend. Ik was en ben tegen dat leenstelsel en vind het een onevenredige financiele straf aan het begin van hun carriere.
[
Voor 11% gewijzigd door
NiGeLaToR op 06-01-2022 20:01
]