GioStyle schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:45:
[...]
De mogelijkheden die je noemt vallen niet in de relatief laag risico profiel, verre van. Ik hoop dat je dat inziet.
[...]
De belasting die wordt geheven over vermogen is absurd, zelfs met de ‘nieuwe’ regels. Jaar in, jaar uit betaal ik effectief meer dan ik aan rente ontvang. Om te kotsen.
Er zijn ook jaren dat je minder betaald dan je aan rendement ontvangt, het op een spaarrekening laten staan is bijvoorbeeld een keuze. Net als investeren in aandelen, goud, futures, en crypto. Ik ben helemaal niet tegen belasting betalen. Als het afgewogen en gebalanceerd is. Wat je met je geld doet en in welke beleggingscategorie je het stopt of uitgeeft is gewoon de vrije keuze. En nu blijkt dat sparen al dik een decennium een slechte categorie is. De belasting kijkt niet naar rendement nu, dus is dat de consequentie.
Kijken ze er in het nieuwe systeem wel naar en dan is het te veel. Het is aan de bezitter van het vermogen om een goede afweging te maken tussen risico en beloning. De belasting is gewoon een gegeven.
Ik rij graag over goede wegen, zie graag dat onderwijs betaalbaar blijft en de zorg ook mocht ik dat nodig hebben. Het is prettig als de grootste risico's afgedekt zijn en dat ik niet bij de eerste de beste medische calamiteit gelijk failliet ben en in een tent op de stoep van mijn oude huis terecht kom. Zoals in het mooie land dat de Verenigde staten heet nogal vaak voorkomt. Waar de belasting zo lekker laag (of te omzeilen is) en er geen enkel risico is afgedekt. Maar het geloof in the American dream blijft volharden. En wij geloven steeds harder in deze retoriek. Gezien ons stemgedrag van de afgelopen 40 jaar.
Uiteindelijk kan je hier prima gedijen als individu, juist doordat we gezamenlijk veel risico opvangen. En als ik ooit boven een drempel kom wil ik best wat meer betalen. Alleen dan moeten de echt rijken ook eindelijk een mee gaan betalen. Een echt progressief stelsel zou mooi zijn. Maar ja dat gaat niet gebeuren.