YES schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:44:
[...]Mijn huis is 5 jaar oud en ze hebben destijds niet het idee opgevat dat een warmtepomp nog wel eens handig kan zijn.. Vet goed geïsoleerd, vloerverwarming op de begane grond én eerste verdieping en toch draait alles op gas. Best zonde. En chinese baggerpanelen op het dak levert ook geen zak op dus ook daar mag wel wat anders voor komen.
Hier ook, voordeel is wel dat ik maar 300 kuub gas gebruik en dat is 90% van het douchen, verwarmen doe ik dan voornamelijk met een warmte-terugwin-wisselaar (afzuiglucht wordt warmte uit onttrokken en in cv water afgegeven) en de cv ketel hoeft daarom zelden bij te springen.
Gas was ook verplicht in die tijd om bij nieuwbouw aan te sluiten, dus de bouwer had het ook niet voor het zeggen, pas sinds een jaar of 3 a 4 geldt voor nieuwe projecten (jouw huis is maar 5 jaar oud maar het plan wel 6 of 7 jaar oud wss) dat het niet meer hoeft!
Ik heb maar liefst 1 zonnepaneel gekregen van de bouwer want daarmee was de EPC blijkbaar precies zoals die moest zijn, heb er zelf wel 16 bij gegooit en elke kwh gaat op in dit huis, dat is ~5000kwh per jaar. Als ik te veel energie (over een loopjaar gezien) over heb gooi ik mijn PC aan het minen
5 jaar geleden was wel echt een goede periode om een
bitcoin huis te kopen!
[
Voor 3% gewijzigd door
watercoolertje op 24-11-2021 13:04
]