Ik heb sinds 2016 een HP Microserver Gen8 in mijn meterkast draaien met daarop Proxmox en (momenteel) 24 LXC containers en 1 VM (tbv Home Assistant).
Huidige specs:- 16GB RAM
- E3-1265LV2 CPU ipv bijgeleverde Celeron
- Samsung SSD 860 EVO 500GB tbv OS + containers + (basic) storage hiervan
- 1x TOSHIBA HDWQ140 4TB
- 1x WDC WD40EFRX-68N32N0 4TB
- 4x USB (Zigbee, Zwave, DSMR, UPS)
Disk usage voor beide disks is ongeveer 50%. Disks worden na een paar minuten inactiviteit uitgeschakeld. Wellicht is 20TB wel een (zwaar) overkill en zou ik met 10TB ook uit de voeten kunnen.
Het exacte verbruik weet ik niet, maar dat zal ergens rond de 50-60W zitten schat ik?
Naar aanleiding van dit topic ben ik aan het oriënteren naar een vervanger hiervoor.
Hoewel het opzich nog prima draait, is het qua disk performance (vooral writes) niet om over naar huis te schrijven.
Ik heb (o.a. aan de hand van dit topic) nu deze opzet op het oog:
Beoogde setup
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 211,99 | € 211,99 |
1 | Moederborden | Kontron K3843-B | € 189,- | € 189,- |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB | € 345,- | € 345,- |
1 | Behuizingen | Jonsbo C6 Black | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i-17xx | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G48C40U5 | € 171,50 | € 171,50 |
1 | Voedingen | Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit | € 81,75 | € 81,75 |
1 | SSD's | WD Black SN770 1TB | € 70,99 | € 70,99 |
1 | SSD's | WD Black SN770 2TB | € 119,99 | € 119,99 |
1 | Overige componenten | Mini-box PCI Bracket | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 1.280,02 |
---|
PCI-bracket zal waarschijnlijk gewoon een 3D-print of boor-actie moeten gaan worden, aangezien deze ook niet (meer) verkrijgbaar lijkt te zijn.
Case
Een aandachtspunt voor mijn nieuwe setup is dat hij in de meterkast moet passen en dus maximaal 30x30cm diep en breed kan zijn. Dat zou met de Jonsbo C6 net lukken.
Heb ook gekeken naar mini-ITX maar dan hebben de mainboards (iig van Kontron) maar 1 NVME voor storage.
De Jonsbo C6 heeft echter alleen maar plek voor 1x 3.5" dus zal hier een grotere schijf voor gekozen moeten worden ipv meerdere losse. Is qua stroomverbruik wel beter, qua slijtage spreiding weer iets minder..
Gezien de temperatuur in de meterkast denk ik dat een extra (Noctua) fan wellicht wel raadzaam is.
Zal ivm gebruik van PicoPSU nog wel iets van een afdekplaatje moeten fabriceren om het voeding-slot af te sluiten.
Storage
De 2TB SSD wil ik gaan inzetten voor OS + containers + (basic) storage hiervoor. Dat draait nu op een 500GB disk dus aanzienlijk meer ruimte, al heb ik dat niet direct nodig. Ik gebruik Alpine containers op LXC dus de footprint is (zeer) klein.
Apps die veel data opslaan (zoals Immich) wil ik in principe (direct) naar de SATA disk laten wegschrijven.
De 1TB SSD wil ik als "scratch disk" gebruiken waar data tijdelijk uitgepakt/ingepakt kan worden voor het naar de SATA disk gaat, zodat dit proces een stuk sneller verloopt. Daar wil ik liever de 2TB SSD niet voor gebruiken ivm de levensduur hiervan.
Zou als alternatief ook meer geheugen in de server kunnen stoppen en een ramdisk gebruiken, maar dat is 141% duurder dan deze 1TB SSD.
Hier ben ik nog niet helemaal over uit wat wijsheid is, ben benieuwd naar de mening van anderen hierover.
Voeding
Vraag me af of de voeding niet over- onderbemeten is voor deze opzet?
Networking
Nadeel van het moederbord is dat hij maar 1x Gbit poort heeft, mijn Microserver heeft er 2 en die heb ik geteamed. Wellicht zal ik aan deze beoogde setup de
uitvoering: Delock PCI Express x1 Card to 2 x RJ45 2.5 Gigabit LAN RTL8125 kunnen toevoegen. Hoewel mijn netwerk nog Gbit is, is de server dan wel voorbereid en kan ik weer NIC-teaming toepassen.
Ik ben benieuwd of jullie nog verbeter- en/of aandachtspunten zien in bovenstaande beoogde opzet.