Mja ik denk dat ze dan ook wat meer onderzoek van je verwachten. En er zijn hier ook wel meer mensen geweest die moeite hadden om hun pc aan te krijgen met dit bord. Als eenmaal de bios is ge-update gaat het wel goed.andru123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 02:02:
[...]
Goed idee om aan Kontron te rapporteren. Lijkt dat er is een bug zit in BIOS.
@GewoonWatSpulle
Hoe verhoud die zich tot de beelink s12 pro https://www.bee-link.com/catalog/product/index?id=434
Hoe verhoud die zich tot de beelink s12 pro https://www.bee-link.com/catalog/product/index?id=434
@divvid dat is meer een NUC achtige waarbij je los geheugen hebt en zowel 2280 SSD als een 7mm 2.5" drive. De Beelink is ook aanzienlijk groter en slechts 1× LAN.
Wat zijn use cases voor twee keer LAN? OpnSense kan ik me voorstellen, maar zijn er verder nog voordelen?GewoonWatSpulle schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:44:
@divvid dat is meer een NUC achtige waarbij je los geheugen hebt en zowel 2280 SSD als een 7mm 2.5" drive. De Beelink is ook aanzienlijk groter en slechts 1× LAN.
Ik zie dat er best wat andere moederborden of miniPCs worden gekozen dan in de first post.
Maar daarin staan dan ook opties die allang niet meer te koop zijn..
dus logisch.
Zelf heb ik alleen interesse in moederborden die ECC non-registered geheugen ondersteunen. Dat lijkt vrijwel niet meer te bestaan bij Intel-based systemen, ook niet bij de Kontron K-serie, simpelweg omdat Intel geen chipsets meer biedt die ECC geheugen ondersteunen.
Daarvoor ben je dus gewezen op AMD, maar die heeft een reputatie van "relatief hoog verbruik bij idle". Geen idee of dat voor de nieuwere APUs nog steeds zo is..
Voor een nieuw systeem zou ik in elk geval minder op SATA focussen en in plaats daarvan een PCIe 3.0 insteekkaart gebruiken (die van 10GTek is ook goed getest) waar (met bifurcation, dus zonder extra controllers, gewoon native) 4x 4TB M.2 SSDs in passen. En voor de Crucial P3 4TB ssd gaan, die (althans, de 2TB versie) is door oa Toms Hardware als zeer zuinig getest in idle.
Zo heb je dan een klein systeem zonder 2 kabels per opslagdrive. Lekker makkelijk stofzuigen
Maar daarin staan dan ook opties die allang niet meer te koop zijn..

Zelf heb ik alleen interesse in moederborden die ECC non-registered geheugen ondersteunen. Dat lijkt vrijwel niet meer te bestaan bij Intel-based systemen, ook niet bij de Kontron K-serie, simpelweg omdat Intel geen chipsets meer biedt die ECC geheugen ondersteunen.
Daarvoor ben je dus gewezen op AMD, maar die heeft een reputatie van "relatief hoog verbruik bij idle". Geen idee of dat voor de nieuwere APUs nog steeds zo is..
Voor een nieuw systeem zou ik in elk geval minder op SATA focussen en in plaats daarvan een PCIe 3.0 insteekkaart gebruiken (die van 10GTek is ook goed getest) waar (met bifurcation, dus zonder extra controllers, gewoon native) 4x 4TB M.2 SSDs in passen. En voor de Crucial P3 4TB ssd gaan, die (althans, de 2TB versie) is door oa Toms Hardware als zeer zuinig getest in idle.
Zo heb je dan een klein systeem zonder 2 kabels per opslagdrive. Lekker makkelijk stofzuigen
@juiced01 1× naar internet en 1× naar storage, nu is internet zelden meer dan 100 mbit maar een direct link naar storage is toch fijner!
@Jazco2nd voor Intel is het of een ouder platform of een heel duur LGA1700 bord met W680 chipset. Bij AMD kan je stukken goedkoper wegkomen met bijv. een 4650G en Asus Pro/CSM bord.
Overigens zijn vandaag twee PCI-e 3.0 4× kaarten gekomen met de ASM1166 chipset, ben benieuwd wat de performance en efficiëntie daarvan gaat zijn!
@Jazco2nd voor Intel is het of een ouder platform of een heel duur LGA1700 bord met W680 chipset. Bij AMD kan je stukken goedkoper wegkomen met bijv. een 4650G en Asus Pro/CSM bord.
Overigens zijn vandaag twee PCI-e 3.0 4× kaarten gekomen met de ASM1166 chipset, ben benieuwd wat de performance en efficiëntie daarvan gaat zijn!
De 4650G is geen low-power oplossing. In idle verbruikt deze teveel voor het doel van dit topic.GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:39:
@juiced01 1× naar internet en 1× naar storage, nu is internet zelden meer dan 100 mbit maar een direct link naar storage is toch fijner!
En inderdaad.. de 3 borden met W680 chipset zijn A) niet te krijgen en B ) meer dan 300 euro.
Dus uiteindelijk zijn er geen realistische ECC opties tenzij je 2ehands een oud Fujitsu bord, CPU en geheugen vind
Voor het prijsverschil van een W680 of oudere generatie + hogere tier chip kan je heel wat jaartjes idle 4650G verantwoorden 🤪 maar goed stel het moet vanaf een accu draaien dan is iedere bespaarde watt er toch één.
Kan je misschien iets meer toelichten waar je het beoogde systeem voor in wilt zetten?
Edit: en het doel van dit topic is niet < 5 watt idle, het is simpelweg "zuinige server" dat kan ook een server zijn met meerdere grafische kaarten maar dan wel met een heel specifiek doel.
Kan je misschien iets meer toelichten waar je het beoogde systeem voor in wilt zetten?
Edit: en het doel van dit topic is niet < 5 watt idle, het is simpelweg "zuinige server" dat kan ook een server zijn met meerdere grafische kaarten maar dan wel met een heel specifiek doel.
[ Voor 23% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 01-12-2023 14:53 ]
Dis is geen pcie3 x4 kaart, de chip asm1166 ondersteund alleen pcie3 x2. En zo is de kaart elektrisch ook aangesloten.Overigens zijn vandaag twee PCI-e 3.0 4× kaarten gekomen met de ASM1166 chipset, ben benieuwd wat de performance en efficiëntie daarvan gaat zijn!
Idle doet deze 2-3W.
Een goede bandbreedte is te behalen met maximaal 4 ssd's, meer disk/ssd betekent flinke daling in throughput.
BTW de amd 4650g is in mijn ogen de beste amd cpu voor een server. Uiteraard kan je met Intel lagere idle waardes halen, maar aansluitingen zijn bij amd net wat beter. Ik heb de X570D4U op een mooie 23W. Dit kan je met een zuiniger B550 bord wel op 9W krijgen.
Wat is te veel? Mijn deskmini doet met 4650g in idle ongeveer 9 watt.Jazco2nd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:48:
[...]
De 4650G is geen low-power oplossing. In idle verbruikt deze teveel voor het doel van dit topic.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 119,02 | € 119,02 |
1 | Moederborden | Kontron K3842-Q2 (Dual LAN) | € 264,- | € 264,- |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 66,42 | € 66,42 |
1 | Ventilators | Noctua NF-S12B redux-700, 120mm | € 14,45 | € 14,45 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G48C40U5 | € 48,53 | € 48,53 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU PSU-120WI-25V | € 66,55 | € 66,55 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB | € 69,- | € 69,- |
1 | Overige componenten | Google Coral M.2 Accelerator with Dual Edge TPU | € 49,17 | € 49,17 |
1 | Interne harde schijven | Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 697.14 |
nav de reacties en wat ik heb gelezen hier mijn config enigszins aangepast.
Het Kontron K3842-Q2 bord heb ik gekozen vanwege de 2 LAN onboard adapters om dat er oa opensense op komt te draaien, daarnaast nog een aantal andere docker containers. Wellicht in Proxmox.
Daarnaast wil ik wat mogelijkheden houden voor evt uitbreiding later dus vandaar een bord met wat meer opties dan Kontron D3674-B.
Bord wil ik in Duitsland bestellen bij bora-computer, Ik las hier dat ze naar NL leveren.
Iemand ervaring met die shop?
De Seagate disk heb ik al en wordt gebruikt voor statische data (Media) en zal voornamelijk in slaapstand staan.
De coral is voor Frigate en recordings wil ik op de Samsung SSD zetten, evt op een aparte SSD maar daar is nog ruimte voor op het bord in de vorm van een m.2 slot of een 2,5 inch sata ssd.
Ik heb een 180W V1 Dell laptop voeding, vandaar de WI PicoPSU
Ik heb hier overigens 2x uitvoering: Samsung PM981 512GB liggen. Wellicht begin ik hiermee in raid1 ipv de nieuwe 980 pro om te zien wat dat doet.
Mis ik iets of zijn er zaken die ik over het hoofd zie? Anders ga ik maar bestellen en zal ik mijn ervaringen hier weer delen.
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
@misteriks Ik zou gaan voor de K3843-B en zelf een i210/i211 kaart bijplaatsen als dat nodig is. De '43' is - denk ik - zuiniger dan de '42'.
De processor is prima (heb ik zelf gemeten op de K3843-B) onder Debian. De Coral heeft misschien invloed op ASPM, dat weten anderen misschien te vertellen. Ik heb het zelf niet vastgesteld, maar 2x M.2 bezetten kan package C state omlaag dwingen (een controller in de chipset en de ander in de cpu). Kies dan beter voor een SSD met meer capaciteit. Dat hoeft niet de laatste nieuwe te zijn. Een EVO/QVO is ook goed. De snelheid maakt nauwelijks verschil in de praktijk.
Als je data laat wegschrijven van camera's kun je dat misschien het beste doen op een SSD met korte power state entry/exit timing, zoals een Samsung. Zodoende kan de disk op lage snelheid blijven (Seagate heeft daar functies voor) en dat zorgt voor een flink lager verbruik.
Staat er een Level VI kenmerk op de voeding? Dat is meestal een VI in een cirkel.
De processor is prima (heb ik zelf gemeten op de K3843-B) onder Debian. De Coral heeft misschien invloed op ASPM, dat weten anderen misschien te vertellen. Ik heb het zelf niet vastgesteld, maar 2x M.2 bezetten kan package C state omlaag dwingen (een controller in de chipset en de ander in de cpu). Kies dan beter voor een SSD met meer capaciteit. Dat hoeft niet de laatste nieuwe te zijn. Een EVO/QVO is ook goed. De snelheid maakt nauwelijks verschil in de praktijk.
Als je data laat wegschrijven van camera's kun je dat misschien het beste doen op een SSD met korte power state entry/exit timing, zoals een Samsung. Zodoende kan de disk op lage snelheid blijven (Seagate heeft daar functies voor) en dat zorgt voor een flink lager verbruik.
Staat er een Level VI kenmerk op de voeding? Dat is meestal een VI in een cirkel.
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 05:18
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
@misteriks ik heb vroeger ook een WI model overwogen, ik heb stuk of 5 Dell adapters liggen. Maar uiteindelijk besloten toch met een nieuwe “zeker zuinige “ picoPSU 12V te gaan. WI model gaat zeer waarschijnlijk 1-2W meer gebruiken. (Maar niemand heeft dat daadwerkelijk recent gemeten.) Als je wilt paar euro besparen op de adapter, kan prima, maar WI is duurder, en dan betaal je elke jaar voor die extra 1-2W.
Das bij mij onder load. 4.7W idle. Met 3 SATA drives en 1 nvme. Heb nog een oud Fujitsu bord.jvwou123 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:29:
[...]
Wat is te veel? Mijn deskmini doet met 4650g in idle ongeveer 9 watt.
Dat is dus ongeveer 5 watt minder dan mijn deskmini. Uitgaand van 5 jaar afschrijving, zit je op iets van 85 euro (uitgaand van 40 per kWh).Jazco2nd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:08:
[...]
Das bij mij onder load. 4.7W idle. Met 3 SATA drives en 1 nvme. Heb nog een oud Fujitsu bord.
Als ik even snel reken ben ik meer dan die 85 euro kwijt aan hardware om het zuiniger te maken.
Als ik zo zit het topic een beetje aan het volgen ben, heb ik niet het idee dat die 9 watt zo enorm slecht is, ik zie genoeg hier voorbij komen met een intel waarbij ze jaloers zijn op 9 watt.
Daarbij (terug komend op die 85 euro), ik heb deze deskmini als test/klooi server van mijn werkgever gekregen, dus ik mag niet heel hard zeuren over het verbruik van 9 watt.
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 119,- | € 119,- |
1 | Moederborden | Kontron K3843-B | € 221,- | € 221,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 66,42 | € 66,42 |
1 | Netwerkadapters | LR-Link LREC9202CT | € 30,- | € 30,- |
1 | Ventilators | Noctua NF-S12B redux-700, 120mm | € 14,45 | € 14,45 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G48C40U5 | € 48,53 | € 48,53 |
1 | Voedingen | Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit | € 78,35 | € 78,35 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 84,34 | € 84,34 |
1 | Overige componenten | Google Coral M.2 Accelerator B+M key | € 32,- | € 32,- |
Totaal | € 698 |
@mrmrmr @andru123 bedankt voor de feedback, daarmee kom ik met de laatste aanpassing op bovenstaande config.
Dan zijn nog wel beide M.2 Key-M bezet (1x SSD en 1x Coral) dus dat zou misschien invloed kunnen hebben op de C state zoals @mrmrmr aangeeft.
Heeft iemeand ervaring met de adapter die meegeleverd wordt met uitvoering: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit ?
De geselecteerde netwerk adapter zie ik een paar keer positief voorbij komen in dit topic, maar is (zoals veel zuinige componenten) lastig verkrijgbaar. Via Aliebaba wel, maar daar moet ik er minimaal 2 bestellen.
Iemand ervaring met andere (beter verkrijgbare) i211 kaarten. Helaas kan je in de pricewatch niet op de chipset filteren.
Het moederbord komt dus bij bora computer vandaan. Dat is de grootste gok in de bestelling dus als iemand ervaring heeft met hen dan hoor ik dat graag
Kontron K3842-Q227000k schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:29:
[...]
Welke BIOS/UEFI-versie gebruik je?
Ik had c6 bereikt. Na het uitvlakken naar de huidige versie R.2.6.0 bereik ik op dit moment slechts c3!?
Wat zijn je BIOS/UEFI instellingen?
Edit:
In de tussentijd heb ik een tweede NVMe geïnstalleerd. Het feit dat alleen C3 nog mogelijk was, was al voor de installatie.
Edit:
Het stroomverbruik is beter dan met de Gigabyte eerder onder TrueNAS Scale, zolang ik ASPM niet had geforceerd via commando's voor de Realtek NIC. Het forceren maakte het moederbord echter instabiel en het rebootte om de paar uur. Daarom heb ik de Kontron aangeschaft.
Ik zit momenteel op ongeveer 20 watt met twee 12 TB HDD's die continu draaien en twee NVMe + 2,5 GBe verbindingen. Bewerk: correctie => schommelt tussen 18,5 en 20,5 watt.
Ik heb zojuist de twee NVMe SSD's verwijderd en Unraid opgestart vanaf de USB-stick. Nu werkt C6 weer. Dit lijkt echter niet echt iets te veranderen aan het verbruik, ongeveer 18,5 tot 19 watt met twee 12 TB-schijven die continu draaien. Niet helemaal vergelijkbaar, want bovenstaande waarde was met TrueNAS Scale.
Er is een 2,5 GBe verbinding tot stand gebracht. Ik zou me kunnen voorstellen dat als ik naar 1 GBe zou gaan, dat een verschil zou kunnen maken.
Edit:
Met een 1 GBe (am 2,5 GBe NIC) verbinding werkt C8 zonder NVMe SSD's. Verbruik met de twee HDD's op ongeveer 17,5 watt (meestal tussen 17,1 en 17,5 watt, gaat af en toe omhoog naar 18 watt).
Edit:
1GBe (am 2,5 GBe NIC) + 1 x NVMe (CPU) => C3
=> de NVMe lijkt lagere c-states te voorkomen. als je het zonder 2,5 GBe doet, kun je er nog steeds iets uithalen.
De besparingen zijn echter niet groot genoeg om het zonder deze functies te doen (IMHO). Het bord is ook relatief zuinig met C3.
Edit:
TrueNAS Scale met 1 GBe (am 2,5 GBe NIC) en slechts één NVMe SSD. C3 en ongeveer 17,5 watt
[ Voor 4% gewijzigd door 27000k op 02-12-2023 09:19 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
@misteriks @Cinner heeft mooi 3,75W met Q bord behaald, zeker een overwegen waard. Als je geen gedoe met aparte netwerk adapter wil.
En persoonlijk ben ik geinteresseerd hoe de WI model presteert
Dus als je dat wil toch uitproberen, kan geen kwaad van mij 
FSP084 was hier getest : mrmrmr in "blogartikelen over zuinige computers"
En persoonlijk ben ik geinteresseerd hoe de WI model presteert
Vrijwel alle recente systemen hebben DDR5 geheugen, zelfs de goedkoopste mini-pc's. En DDR5 heeft een vorm van ECC ingebouwd.Jazco2nd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:48:
Dus uiteindelijk zijn er geen realistische ECC opties tenzij je 2ehands een oud Fujitsu bord, CPU en geheugen vind
Toegegeven, dit mechanisme is niet helemaal identiek aan "echt" ECC omdat het alleen fouten corrigeert die optreden binnen de chip, en niet tijdens het transport traject van het geheugen naar de processor.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat dat ook steeds minder relevant wordt. Want je ziet nu al dat al die mini-pc's gebruik maken van geheugen dat vastgesoldeerd zit, dus dat traject wordt steeds korter en minder storingsgevoelig. En bij de volgende generatie Intel CPU's gaat het geheugen al onderdeel van de chip zelf worden, dus dan zijn die lijntjes zelfs nog korter.
Intel heeft bewust nooit ECC willen ondersteunen op consumenten-moederborden, omdat ze dan potentieel veel zakelijke klanten verloren die dan ineens een goedkoper alternatief hadden voor hun servers. Dus tenzij je diep in de buidel wil tasten, zou ik gewoon voor DDR5 gaan.
Dat is prima als je tevreden bent met een halve oplossing. Maar naast diep in de buidel tasten kan je dus ook nog iets aan idle-verbruik inleveren voor het platform van de concurrent waar je verder komt dan de halve oplossing.Malino schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 02:40:
[...]
Intel heeft bewust nooit ECC willen ondersteunen op consumenten-moederborden, omdat ze dan potentieel veel zakelijke klanten verloren die dan ineens een goedkoper alternatief hadden voor hun servers. Dus tenzij je diep in de buidel wil tasten, zou ik gewoon voor DDR5 gaan.
Ik nijg idd meer naar de K3842-Q2 vanwege de dual LAN, maar ook ik zie ook net dat dit bord Intel AMT en MEBx heeft waarmee het mogelijk is om mbv bv Meshcommander remote desktop te doen op hardware nivo (KVM over ethernet). Dat zou namelijk wel handig zijn aangezien deze pc in de meterkast komt te staan.andru123 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:34:
@misteriks @Cinner heeft mooi 3,75W met Q bord behaald, zeker een overwegen waard. Als je geen gedoe met aparte netwerk adapter wil.
En persoonlijk ben ik geinteresseerd hoe de WI model presteertDus als je dat wil toch uitproberen, kan geen kwaad van mij
Wellicht kan @Cinner of @27000k bevestigen of dit inderdaad werkt.
Ja hoor.misteriks schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:23:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Boxed € 119,- € 119,- 1 Moederborden Kontron K3843-B € 221,- € 221,- 1 Interne harde schijven Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB € 0,- € 0,- 1 Behuizingen Inter-Tech IM-1 Pocket € 66,42 € 66,42 1 Netwerkadapters LR-Link LREC9202CT € 30,- € 30,- 1 Ventilators Noctua NF-S12B redux-700, 120mm € 14,45 € 14,45 1 Geheugen intern Crucial CT16G48C40U5 € 48,53 € 48,53 1 Voedingen Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit € 78,35 € 78,35 1 Solid state drives Samsung 970 Evo Plus 1TB € 84,34 € 84,34 1 Overige componenten Google Coral M.2 Accelerator B+M key € 32,- € 32,- Totaal € 698
@mrmrmr @andru123 bedankt voor de feedback, daarmee kom ik met de laatste aanpassing op bovenstaande config.
Dan zijn nog wel beide M.2 Key-M bezet (1x SSD en 1x Coral) dus dat zou misschien invloed kunnen hebben op de C state zoals @mrmrmr aangeeft.
Heeft iemeand ervaring met de adapter die meegeleverd wordt met uitvoering: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit ?
De geselecteerde netwerk adapter zie ik een paar keer positief voorbij komen in dit topic, maar is (zoals veel zuinige componenten) lastig verkrijgbaar. Via Aliebaba wel, maar daar moet ik er minimaal 2 bestellen.
Iemand ervaring met andere (beter verkrijgbare) i211 kaarten. Helaas kan je in de pricewatch niet op de chipset filteren.
Het moederbord komt dus bij bora computer vandaan. Dat is de grootste gok in de bestelling dus als iemand ervaring heeft met hen dan hoor ik dat graag
uitvoering: Intel Ethernet Server Adapter I210-T1
Houdt je PC in c state 10 en voegt nauwlijks verbruik toe.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat zorgt voor extra verbruik. Een systeem in een systeem zorgt altijd voor extra overhead, bij IPMI vaak twee keer het normale verbruik.misteriks schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:05:
[...]
Ik nijg idd meer naar de K3842-Q2 vanwege de dual LAN, maar ook ik zie ook net dat dit bord Intel AMT en MEBx heeft waarmee het mogelijk is om mbv bv Meshcommander remote desktop te doen op hardware nivo (KVM over ethernet). Dat zou namelijk wel handig zijn aangezien deze pc in de meterkast komt te staan.
Je kan sowieso op afstand beheren via allerlei manieren, sshd bijvoorbeeld is lichtgewicht en zorgt nauwelijks voor verbruik. Zelfs niet als de verbinding open blijft. Je kunt er altijd bij, ook om de computer opnieuw op te laten starten met shutdown -r.
Je wilt een i3 12100. Deze bevat geen vPro en ondersteund daarom geen (volledige) AMT en MEBx.misteriks schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:05:
[...]
Ik nijg idd meer naar de K3842-Q2 vanwege de dual LAN, maar ook ik zie ook net dat dit bord Intel AMT en MEBx heeft waarmee het mogelijk is om mbv bv Meshcommander remote desktop te doen op hardware nivo (KVM over ethernet). Dat zou namelijk wel handig zijn aangezien deze pc in de meterkast komt te staan.
Wellicht kan @Cinner of @27000k bevestigen of dit inderdaad werkt.
Overigens gebruik ik al dag en jaar de vPro instructie. De statement van @mrmrmr is niet waar dat het meer stroom verbruikt in geval van remote control. De setting is statisch en gaat pas meer stroom verbruiken wanneer je connectie maakt.
Vergeet niet dat deze optie zeer breed te interpreteren is, ook door moederbord fabrikanten/BIOS fabrikanten. In de praktijk werkt het niet lekker op consumenten borden en moet het worden gezien als een “last resort”. Het is velen malen efficiënter en makkelijker om SSH of RDP te gebruiken. En ja, in sommige gevallen kan je met MEBx een remote control opzetten waarbij je toegang hebt tot een visuele BIOS. Houd er rekening mee dat dit vaker niet werkt dan wel.
Het kan zijn dat het in beperkte mate werkt.renedis schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:10:
[...]
Je wilt een i3 12100. Deze bevat geen vPro en ondersteund daarom geen (volledige) AMT en MEBx.
Zo las ik ooit het volgende over de Fujitsu D3644-B met een Intel Pentium Gold G5420:
"In- en uitschakelen werkt. Serial-over-LAN werkt ook - in ieder geval onder Linux - hoewel ik het erg moeilijk vond om in te stellen onder Ubuntu en het niet voor elkaar kreeg bij een tweede poging. Maar als het werkt, kun je ook in het BIOS komen. Grafische KVM en TLS encryptie voor onderhoud op afstand zijn niet mogelijk - hiervoor heb je een vPro CPU nodig. Ik zou een systeem met AMT sowieso niet openlijk op het netwerk aansluiten, er zijn gewoon teveel gaten in de beveiliging. Het is beter om verbinding te maken via VPN of SSH tunnel. Ik raad aan om MeshCommander te gebruiken voor afstandsbediening."
Edit:
Mesh-Mini is a fork of the npm package MeshCommander, due to the ending of support of the MeshCommander application
https://github.com/BrytonSalisbury/mesh-mini
[ Voor 8% gewijzigd door 27000k op 02-12-2023 14:32 ]
Precies. Als aanvulling: als je CPU geen vPro heeft is het gissen wat wel/niet werkt. Helemaal mee eens dat het erg lastig op te zetten is.27000k schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:28:
[...]
Het kan zijn dat het in beperkte mate werkt.
Zo las ik ooit het volgende over de Fujitsu D3644-B met een Intel Pentium Gold G5420:
"In- en uitschakelen werkt. Serial-over-LAN werkt ook - in ieder geval onder Linux - hoewel ik het erg moeilijk vond om in te stellen onder Ubuntu en het niet voor elkaar kreeg bij een tweede poging. Maar als het werkt, kun je ook in het BIOS komen. Grafische KVM en TLS encryptie voor onderhoud op afstand zijn niet mogelijk - hiervoor heb je een vPro CPU nodig. Ik zou een systeem met AMT sowieso niet openlijk op het netwerk aansluiten, er zijn gewoon teveel gaten in de beveiliging. Het is beter om verbinding te maken via VPN of SSH tunnel. Ik raad aan om MeshCommander te gebruiken voor afstandsbediening."
Zoals ik eerder zei: het werkt dan vaker niet dan wel.
Is het ook moeilijk in te stellen met vPro?renedis schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:32:
[...]
Precies. Als aanvulling: als je CPU geen vPro heeft is het gissen wat wel/niet werkt. Helemaal mee eens dat het erg lastig op te zetten is.
Zoals ik eerder zei: het werkt dan vaker niet dan wel.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Is er een tool voor macOS? Ik heb geen Windows. Alleen macOS en soms Linux (maar nu niet).
Er zijn blijkbaar maar weinig recente core CPU's met vPro en al helemaal niet met een 1700 socket.
Geen KVM over ethernet dus, al was dan niet het belangrijkste idd met de alternatieven die er zijn zolang je systeem zonder issues draait. Het was vooral handig geweest in geval van issues. Het is niet altijd even handig om te rommelen met aansluiten van een scherm, toetsenbord en muis op een van de 2pcs die nu in de meterkast staan en dan zittened op de grond een issue oplossen.
Ik ga voor de K3842-Q2 want de andere remote opties die AMT nog wel geeft kunnen wel eens van pas komen en dat samen met de 2de onboard nic.
Geen KVM over ethernet dus, al was dan niet het belangrijkste idd met de alternatieven die er zijn zolang je systeem zonder issues draait. Het was vooral handig geweest in geval van issues. Het is niet altijd even handig om te rommelen met aansluiten van een scherm, toetsenbord en muis op een van de 2pcs die nu in de meterkast staan en dan zittened op de grond een issue oplossen.
Ik ga voor de K3842-Q2 want de andere remote opties die AMT nog wel geeft kunnen wel eens van pas komen en dat samen met de 2de onboard nic.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
Volgens de specs van i5-12600k, vPro is wel ondersteund. Ik denk dat intel search filter fout is.misteriks schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:59:
Er zijn blijkbaar maar weinig recente core CPU's met vPro en al helemaal niet met een 1700 socket.
@renedis ik kan niet voorstelen dat AMT geen extra verbruik toevoegt. Er zit een extra speciale module op de moederbord, dat altijd aan staat. Hij verbruikt iets, zeker, hoeveel - is onbekend, en waarschijnlijk verschilt per bord, vroeger hier had ik een meting van +10W gezien. Maar op Q2 bord blijft verbruik heel laag, 3,75W. Misschien 1,5W van dit door de AMT, wie weet. Niet de zuinigste bord, B variant kan gegarandeerd op 2,5W, maar toch een leuke optie, in mijn ogen.
Je hebt gelijk, dat filter op de Intel site klopt niet. Hier staan de 12th gen vPro CPU's bij elkaar. Incl de 12600K die je aangaf
uitvoering: Intel Core i5-12500 Boxed ondersteunt dus ook vPro. Dus het wordt die en dan tevens meer cpu capaciteit of toch de uitvoering: Intel Core i3-12100 Boxed keuzes, keuzes.
K3842-Q2 heb ik zojuist besteld bij https://direkt.jacob.de/ Daar was hij op voorraad en ze leveren voor €16 naar NL
K3842-Q2 heb ik zojuist besteld bij https://direkt.jacob.de/ Daar was hij op voorraad en ze leveren voor €16 naar NL
@HotSpot79 klopt het zijn PCI-e 3.0 x1 of x2 kaarten, de mijne zijn idd x2.
Nu is mijn meting alles behalve wetenschappelijk en afgerond naar boven (dus schommelde 21-21.9 en 34.1-34.9) maar ik was wel verbaasd dat ik niet + 2/3 watt zag ASM1166 vs. on-board. Verder is dit eigenlijk nog aan de hoge kant maar de voeding zal zeker niet positief bijdragen en ik heb nog "gratis" stroom dus geen heel groot probleem.
Edit: ik zie dus wel 2 watt verschil ik had de case fan niet opnieuw aangesloten.
Edit 2: Nu idle't ie weer rond de 21.3 watt, ik ga niet opnieuw de kaart uitbouwen maar durf wel te stellen dat dat een ASM1166 het verbruik niet omzeep helpt!
Asus P8-H77-I | ||
Intel Xeon E3-1260L | ||
2× Kingston HyperX KHX1600C10D3B1/8G | ||
1× Crucial M4 128GB | ||
4× PNY CS900 1TB | ||
Be Quiet Pure Power 300w | ||
Intel H77 | LSI 2008 | ASM1166 |
---|---|---|
Asus P8-H77-I | Dell PERC H310 | AliExpress ASM1166 |
22w | 35w | 22w |
Nu is mijn meting alles behalve wetenschappelijk en afgerond naar boven (dus schommelde 21-21.9 en 34.1-34.9) maar ik was wel verbaasd dat ik niet + 2/3 watt zag ASM1166 vs. on-board. Verder is dit eigenlijk nog aan de hoge kant maar de voeding zal zeker niet positief bijdragen en ik heb nog "gratis" stroom dus geen heel groot probleem.
Edit: ik zie dus wel 2 watt verschil ik had de case fan niet opnieuw aangesloten.
Edit 2: Nu idle't ie weer rond de 21.3 watt, ik ga niet opnieuw de kaart uitbouwen maar durf wel te stellen dat dat een ASM1166 het verbruik niet omzeep helpt!
[ Voor 8% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 02-12-2023 17:00 ]
Maakt het uit wat voor merk? Of werkt een Startech.com 1-port Gigabit Ethernet Network Card hetzelfde vanwege de i210 chip?Mich schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:22:
[...]
Ja hoor.
uitvoering: Intel Ethernet Server Adapter I210-T1
Houdt je PC in c state 10 en voegt nauwlijks verbruik toe.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
12500 met maar 6 cores vs 12600k met 10 (6P+4E), 220€ vs 230€ + cooler.misteriks schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:49:
uitvoering: Intel Core i5-12500 Boxed ondersteunt dus ook vPro. Dus het wordt die en dan tevens meer cpu capaciteit of toch de uitvoering: Intel Core i3-12100 Boxed keuzes, keuzes.
12100 heeft ook vPro “essentials”, volgens specs.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
in principe - niet, chip doet bijna alles zelf. Wij hebben hier de componenten van de kaart onder de loep genomen, er zijn klein verschillen hier en daar.shaft8472 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:16:
Maakt het uit wat voor merk? Of werkt een Startech.com 1-port Gigabit Ethernet Network Card hetzelfde vanwege de i210 chip?
Voor het vPro verhaal, lees je eens in:
Wikipedia: Intel vPro
Het is geen software, maar een set van hardware functionaliteit. AMT is daar een onderdeel van. Het is een geval van “Je hebt het of je hebt het niet”. Dan zit er ook nog eens een voorwaarde aan of je moederbord/BIOS o.a. AMT ondersteund.
Stel je hebt het aan staan en alle functionaliteiten. Dan zou je kunnen instellen dat je het device remote aan wilt zetten. Yes dan verbruikt ie meer in power-off mode. Onderliggend is het echter niets meer dan een wakeonlan. Die functie kan je zelf natuurlijk ook aanzetten.
Stel je SOL in, dan is dat niets meer dan een setting die je zet. Het verbruikt niet meer stroom. Tot het moment dat je het daadwerkelijk gebruikt.
Kort door de bocht; vPro is een verzamel naam van verschillende hardware functionaliteiten. Sommige functionaliteiten kosten (meer) energie, maar vPro zelf niet. AMT zelf ook niet. WoL dan weer wel.
Edit:
Wil je metingen doen wat welk onderdeel aan stroom verbruikt (hoge leercurve!);
https://github.com/sosy-lab/cpu-energy-meter
Wikipedia: Intel vPro
Het is geen software, maar een set van hardware functionaliteit. AMT is daar een onderdeel van. Het is een geval van “Je hebt het of je hebt het niet”. Dan zit er ook nog eens een voorwaarde aan of je moederbord/BIOS o.a. AMT ondersteund.
Stel je hebt het aan staan en alle functionaliteiten. Dan zou je kunnen instellen dat je het device remote aan wilt zetten. Yes dan verbruikt ie meer in power-off mode. Onderliggend is het echter niets meer dan een wakeonlan. Die functie kan je zelf natuurlijk ook aanzetten.
Stel je SOL in, dan is dat niets meer dan een setting die je zet. Het verbruikt niet meer stroom. Tot het moment dat je het daadwerkelijk gebruikt.
Kort door de bocht; vPro is een verzamel naam van verschillende hardware functionaliteiten. Sommige functionaliteiten kosten (meer) energie, maar vPro zelf niet. AMT zelf ook niet. WoL dan weer wel.
Edit:
[ Voor 6% gewijzigd door renedis op 02-12-2023 17:35 ]
Instellen vergt een leercurve. Vooral username/password is initieel lastig, hoe simpel het ook klinkt. Verbindingen zijn veelal niet stabiel.27000k schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:36:
[...]
Is het ook moeilijk in te stellen met vPro?
Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Is er een tool voor macOS? Ik heb geen Windows. Alleen macOS en soms Linux (maar nu niet).
Ik ben me niet bewust van een MacOS tool.
Misschien dat je eigen suggestie daar op werkt:
https://github.com/BrytonSalisbury/mesh-mini
[ Voor 10% gewijzigd door renedis op 02-12-2023 17:46 ]
Goed punt inderdaad van die 12600K, maar dan moet de geselecteerde Mini-box PicoPSU-90 vermoedelijk ook een stapje hoger om genoeg head room te houden dus ook weer extra kosten en zo tikt het langzaam aan omhoogandru123 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:16:
[...]
12500 met maar 6 cores vs 12600k met 10 (6P+4E), 220€ vs 230€ + cooler.Voor mij de keuze was makelijk.
![]()
12100 heeft ook vPro “essentials”, volgens specs.
Ik houd het dus voor nu maar ff bij de i3-12100 dat is al een flinke stap ten opzichte van wat ik nu heb en dan kan eea upgraden kan in de toekomst indien nodig.
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 07:36
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Fujitsu
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Leercurve valt mee hoor. Die app gebruikt de RAPL registers. Die heb ik gebruikt om mijn systeem zo efficiënt mogelijk af te stellen. Ik monitor ook het CPU Package met Telegraf om zo inzicht te houden in het verbruik van de CPU.renedis schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:32:
Edit:
Werkt als een tierelier:
/f/image/7i36DxVLuSnA26PJnOAgFxBk.png?f=fotoalbum_large)
Het belangrijkste is het Histogram: daaraan kan ik zien dat verbruik nog steeds voornamelijk onder de 2W zit. Dat was ooit 1.5W, maar er zijn wat "zware" containers bijgekomen die het verbruik iets omhoog hebben gegooid.
De pieken die je ziet (tot aan 37W), maar meestal tussen de 10 en 20W zijn de pieken veroorzaakt door de P-cores (@2.5 tot 4.5Ghz) die al het interactieve werk verzetten. Dat is dus niet enorm veel. De wattages tot 6W worden allemaal veroorzaakt door de getunede 4 E-Cores@2.5Ghz: backups als grootste last en Home Assistant met zijn omringende containers (zigbee en mqtt voornamelijk).
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Fujitsu
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
De Intel route is inderdaad wat vreemd.Jazco2nd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:48:
[...]
De 4650G is geen low-power oplossing. In idle verbruikt deze teveel voor het doel van dit topic.
En inderdaad.. de 3 borden met W680 chipset zijn A) niet te krijgen en B ) meer dan 300 euro.
Mijn AM5 desktop (Asus mITX) ondersteund wel ECC, al gebruik ik dat niet. Er zit gewoon RAM in. Ik doe er wel data analyses op en gebruik de volledige 64GB die erin zit dus regelmatig.
Mijn server (12700K, Kontron mobo) heeft ook geen ECC, maar wel DDR5.
Nu vraag ik me even af: ik gebruik al 10 jaar SnapRaid. Deze heeft in al die jaren nog nooit checksum / parity fouten gegeven. Of SnapRaid werkt gewoon niet, of mijn 3.5" en nu 2.5" schijven zijn blijkbaar betrouwbaar
Verder leest SnapRaid bij elke scrub die ca 2 uur duurt de data in RAM en berekent vervolgens de checksum / parity die weer wordt weggeschreven naar de parity disk.
Mag ik nu voorzichtig concluderen dat omdat SnapRaid nog nooit fouten heeft gegeven bij deze berekeningen, mijn RAM (DDR3 in oude server, DDR5 in nieuwe server) nog nooit fouten heeft gehad?
Dat is namelijk hoe ik ertegenaan kijk. Als mijn RAM rot is, dan verwacht ik random fouten in SnapRaid die er bij een handmatige controle niet blijken te zijn
Ik had dus enkele maanden geleden een NUC 12 pro gekocht. Prima ding; Proxmox erop. 3 VMs met elke VM een aantal docker containers. Alleen drie weken geleden: BAM! Helemaal niks meer. De NUC was 100% dood. Nu blijkt dat ik het geld terug krijg, maar is dezelfde NUC niet echt meer leverbaar voor een schappelijke prijs.
Nu overweeg ik om een NUC13 aan te schaffen. Alleen ga ik hier nu op vooruit of niet?Het voornaamste verschil is de CPU (Core i3-1220P vs Core i3-1315U). Wat doet dit precies met het stroomverbruik?
Ik heb dus al 2x16 GB DDR geheugen liggen en een 512 GB NVME disk (voor Proxmox). Wat is nu precies wijsheid? Ik krijg 360 euro teruggestort. Wat ga ik hier nu voor kopen?
Of zijn er totaal andere (betere?) alternatieven?
Nu overweeg ik om een NUC13 aan te schaffen. Alleen ga ik hier nu op vooruit of niet?Het voornaamste verschil is de CPU (Core i3-1220P vs Core i3-1315U). Wat doet dit precies met het stroomverbruik?
Ik heb dus al 2x16 GB DDR geheugen liggen en een 512 GB NVME disk (voor Proxmox). Wat is nu precies wijsheid? Ik krijg 360 euro teruggestort. Wat ga ik hier nu voor kopen?
Of zijn er totaal andere (betere?) alternatieven?
[ Voor 6% gewijzigd door smeerbartje op 03-12-2023 15:41 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
@smeerbartje er zijn aantal NUCs recent getest hier (gepinnde berichten), incl. 11, 12, 13.
@Jazco2nd @Mars Warrior volgens Intel zijn bit flips door cosmic rays veroorzakt. Kans dat een cosmic ray de lijn tussen CPU en memory raakt, is … astronomisch. Tenzij je server op zolder staat zonder behuizing op de dag van Solar flare en geomagnetische storm. Dan stijgt de kans naar 2x astronomisch, dat is nog steeds astronomisch
Radon - andere bron van gamma rays - kan wel in de meterkast terechtkomen, maar in Nederland zijn er geen plekken waar radon in meetbare hoeveelheden aanwezig is.
@Jazco2nd @Mars Warrior volgens Intel zijn bit flips door cosmic rays veroorzakt. Kans dat een cosmic ray de lijn tussen CPU en memory raakt, is … astronomisch. Tenzij je server op zolder staat zonder behuizing op de dag van Solar flare en geomagnetische storm. Dan stijgt de kans naar 2x astronomisch, dat is nog steeds astronomisch
Radon - andere bron van gamma rays - kan wel in de meterkast terechtkomen, maar in Nederland zijn er geen plekken waar radon in meetbare hoeveelheden aanwezig is.
[ Voor 13% gewijzigd door andru123 op 03-12-2023 19:48 ]
Vraagje, hoe Ben je bij deze waardes uitgekomen? Ik heb een vergelijkbaar systeem:andru123 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 05:25:
Na een half jaar wachten op een prijsdaling van de i5-13600k, heb ik eindelijk besloten om een i5-12600k te kopen. Voor mijn doeleinden is het eigenlijk meer dan genoeg: ik heb alle kansen om met 4 efficiënte kernen te spelen, en zal in totaal nog steeds 10 kernen hebben. (13600 had er 14, 4 efficient cores meer, en iets grotere cache).
(vooruit springend, ik ben onder de indruk van de zuinigheid van de i5-12600k - in rust is hij net zo zuinig als de i3-12100 - 3,1 W AC-systeemvermogen).
Had ook de kans om nog een zuinige miniITX MB - Gigabyte B760i - uitproberen met mijn nieuw i5-12600k.
Het bord is eigenlijk bijna identiek in veel opzichten aan Gigabyte B660i, die ik eerder heb getest.
Het enige grote verschil - een 2de m.2 slot (op de achterkant)
Verder een paar kleine verschillen, bijv. Intel Killer WiFi kaart in plaats van Intel Ax201 WiFi.
Helaas, op deze bord zit ook i225 netwerk chip. Ik had stiekem gehoopt er i226 was, die op papier zuiniger zou moeten zijn.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-12600K Boxed € 243,51 € 243,51 1 Moederborden Gigabyte B760I AORUS PRO DDR4 € 199,- € 199,- 1 Behuizingen Mini-box M350 € 0,- € 0,- 1 Processorkoeling Noctua NH-L9i-17xx € 44,90 € 44,90 1 Geheugen intern Crucial CT32G4DFD832A € 58,85 € 58,85 1 Voedingen Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT € 0,- € 0,- 1 Solid state drives Intel 670p (Z) 2TB € 98,99 € 98,99 1 Overige randapparatuur FSP FSP096-AHAN3 € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 645,25
Gemeten met Kill-a-Watt.
Zoals gebruikelijk test ik in Linux en Windows, met alle mogelijke BIOS- en OS-optimalisaties, zoals beschreven in het topic start.
Alle onderstaande waarden zijn na powertop, met HDMI-kabel (scherm in slaapstand), draadloze mouse/KB USB-dongle. WiFi kan niet worden uitgeschakeld in Gigabyte BIOS, maar is uitgeschakeld in Windows en Linux.
Linux Mint 21:
- with network cable active (1 Gbit): 4.6W
- with network cable active (100 Mbit): 3.2W
- no network cable, network disabled in BIOS: 3.1W
Ubuntu 22:
- with network cable active (1 Gbit): 4.9W
- with network cable active (100 Mbit): 3.7W
- no network cable, network disabled in BIOS: 3.6W
Windows 11:
- with network cable active (1 Gbit): 5.1W
- with network cable active (100 Mbit): 3.6W
- no network cable, network disabled in BIOS: 3.3W
(Op linux test was ook EEE aan gezet, zelfs maakte dat geen verschil. Mijn router kan geen EEE, denk ik)
WiFi inschakelen voegt 0,1-0,3W in idle, en iets meer dan een Watt als er actief netwerk communicatie loopt.
Interessant dat de nieuwste versie van Ubuntu 0,5W - 1W meer gebruikt dan Linux Mint.
Ook met het scherm AAN blijft het verbruik erg laag: misschien 1W extra vergeleken met het scherm UIT.
In Windows schommelt het verbruik vrijwel elke seconde +1, +2, soms +3W.
In Linux blijft het verbruik vrij stabiel met af en toe een watt of 2 afijking.
Ook moest ik in Windows de "USB-truc" gebruiken: USB-dongle in-uit, anders gebruikt hij 2-3W meer.
Op het moment dat ik de netwerksnelheid op 100 Mb zet, daalt het verbruik van ~5W naar ~3,5W.
Of als ik de netwerkkaart uitschakel in het BIOS of in het besturingssysteem.
Ik vroeg me af: kan ik een script uitvoeren dat de netwerksnelheid op 100 zet als er niet veel verkeer is, en deze vervolgens weer op 1000 zet zodra ik een download start of iets anders? Is het zelfs mogelijk?
[Afbeelding] [Afbeelding]
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13400 Tray | € 228,- | € 228,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B760I AORUS PRO DDR4 | € 199,- | € 199,- |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IPC SC-4004 | € 88,90 | € 88,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i-17xx | € 44,90 | € 44,90 |
2 | Geheugen intern | Corsair ValueSelect CMV32GX4M1A2666C18 | € 68,04 | € 136,08 |
1 | Voedingen | FSP FlexGURU 250W | € 67,06 | € 67,06 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 65,99 | € 65,99 |
Ik heb hier nu Windows 11 op draaien en het bios zo ver mogelijk geoptimaliseerd voor zover ik kan zien.
Ik kom echter niet lager dan 9,7 watt (9,0 met 1 reepje ram) in Windows (Linux nog niet getest).
Qua optimalisatie voor bios en Windows heb ik de tips uit de TS gebruikt.
Heb je nog tips? Of zit het verschil in de CPU en voeding?
Bitflips komen voor een astronomisch kleine kans dan nog wel best veel voor, genoeg dat het blijkbaar een leuke attack vector kan zijn.andru123 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:42:
@smeerbartje er zijn aantal NUCs recent getest hier (gepinnde berichten), incl. 11, 12, 13.
@Jazco2nd @Mars Warrior volgens Intel zijn bit flips door cosmic rays veroorzakt. Kans dat een cosmic ray de lijn tussen CPU en memory raakt, is … astronomisch. Tenzij je server op zolder staat zonder behuizing op de dag van Solar flare en geomagnetische storm. Dan stijgt de kans naar 2x astronomisch, dat is nog steeds astronomisch![]()
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@bakvis Er zijn twee mogelijke oorzaken: de voeding en Windows 11.
Windows 11 lijkt anders om te gaan met power management dan oudere versies. Er wordt meer verbruikt als de server actief is en je moet wel heel lang wachten totdat Windows besluit in low power te gaan. Linux (Debian) is vermoedelijk nog steeds het zuinigst en stabielst.
De efficientie van een ATX voeding kakt in bij een verbruik onder 40W. Onder 10W aan de stekker gaat gemiddeld de helft van de energie al verloren. Mini-Box PicoPSU en een zuinige adapter is daarvoor de beste oplossing. Let op dat PicoPSU klonen uit China (ze worden daar gemaakt) niet de zuinigheid halen. De ontwerper van PicoPSU heeft gebruik gemaakt van chips van Texas Instruments, de klonen hebben veel minder efficiënte componenten gebruikt. Het is technisch mogelijk nog zuinigere voedingen te ontwerpen, maar kennelijk ontbreekt een prikkel vanwege een patent (Mini-Box) of kosten (kloonfabrikanten).
Corsair is een van de weinige ATX fabrikanten die zo nu en dan (nu weer niet) een redelijk zuinige voeding maakt, vooral de juiste keuze als het idle laag (ruim onder 40W) is en de piekverbruik nogal hoog is. De Corsair RM550X (2021) voeding is momenteel niet verkrijgbaar. ATX is niet nodig als de pieken onder circa 160W blijven. In een zuinige server doe je dat sowieso door PL1/PL2 in te stellen in de BIOS en o.a. het aantal hard disks te beperken.
Windows 11 lijkt anders om te gaan met power management dan oudere versies. Er wordt meer verbruikt als de server actief is en je moet wel heel lang wachten totdat Windows besluit in low power te gaan. Linux (Debian) is vermoedelijk nog steeds het zuinigst en stabielst.
De efficientie van een ATX voeding kakt in bij een verbruik onder 40W. Onder 10W aan de stekker gaat gemiddeld de helft van de energie al verloren. Mini-Box PicoPSU en een zuinige adapter is daarvoor de beste oplossing. Let op dat PicoPSU klonen uit China (ze worden daar gemaakt) niet de zuinigheid halen. De ontwerper van PicoPSU heeft gebruik gemaakt van chips van Texas Instruments, de klonen hebben veel minder efficiënte componenten gebruikt. Het is technisch mogelijk nog zuinigere voedingen te ontwerpen, maar kennelijk ontbreekt een prikkel vanwege een patent (Mini-Box) of kosten (kloonfabrikanten).
Corsair is een van de weinige ATX fabrikanten die zo nu en dan (nu weer niet) een redelijk zuinige voeding maakt, vooral de juiste keuze als het idle laag (ruim onder 40W) is en de piekverbruik nogal hoog is. De Corsair RM550X (2021) voeding is momenteel niet verkrijgbaar. ATX is niet nodig als de pieken onder circa 160W blijven. In een zuinige server doe je dat sowieso door PL1/PL2 in te stellen in de BIOS en o.a. het aantal hard disks te beperken.
Understood, idle nummers zijn de nummers na meer dan 12 uur idle met totsenbord, muis en display disconnected.mrmrmr schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:17:
@bakvis Er zijn twee mogelijke oorzaken: de voeding en Windows 11.
Heb zojuist proxmox (uiteindelijke doel van de server) geïnstalleerd en natuurlijk powertop —auto-tune gedraaid. Verbruik hierbij in idle (1 uur) schommelt tussen de 8,9 en 9,2 watt. Redelijk vergelijkbaar met Windows.
Ik vermoed dat ik niet veel zuinig ga worden met de voeding, wat eigenlijk helemaal geen probleem is maar stiekem wil je het onderste uit de kan halen
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
Of de voeding of iets nog niet goed geconfigureerd. Controleer of de juiste C-state is bereikt. (powertop in linux) of HWInfo in Windows. Dan kan je voor de zekerheid netwerk kaart in BIOS uitzetten (op deze Gigabyte bord moet het echt uitzetten, heb ik getest), om te zien dat dat geen probleem geeft. In Windows volg ik alle steps van hier mrmrmr in "blogartikelen over zuinige computers" (W10privacy is belangrijk) en dan ook met de hand allerlij Scheduled Tasks uitzet.bakvis schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:47:Heb zojuist proxmox (uiteindelijke doel van de server) geïnstalleerd en natuurlijk powertop —auto-tune gedraaid. Verbruik hierbij in idle (1 uur) schommelt tussen de 8,9 en 9,2 watt. Redelijk vergelijkbaar met Windows.
@smeerbartje je 1220P was sneller dan een 1315U, ik zou zeker kijken naar de hogere versies tenzij je echt krap zit in ruimte 2.5" optie is altijd fijn, je hebt óók nog m.2 2242 sata en m.2 2280 PCI-e in de hoge uitvoeringen.
USB Pin Header > 2 x USB 2.0
Naast het feit dat je intern extra opslag kan plaatsen, denk aan een bootdrive, is er nog een voordeel op stroomverbruik? Verbruiken de interne headers minder dan de poorten op de achterkant (I/O Shield)?
Of is dat wishful thinking?
Naast het feit dat je intern extra opslag kan plaatsen, denk aan een bootdrive, is er nog een voordeel op stroomverbruik? Verbruiken de interne headers minder dan de poorten op de achterkant (I/O Shield)?
Of is dat wishful thinking?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@shaft8472 USB continu gebruiken voor storage voegt significant overhead toe, met name bij USB3 apparaten op USB3 aansluitingen. Tijdelijk gebruik lijkt me geen probleem. SATA en PCIe zijn de zuinigste methoden voor storage.
De pin header splitter doet op zichzelf niet veel denk ik, het is gewoon een verbinding.
@dcm360 In plaats van bitflips zijn typo's, domeinsites en domainname research een meer voor de hand liggende verklaring. De com zone wordt gedeeld en bestudeerd door meer dan 1000 partijen die research uitvoeren. Er zal zeker DNS verkeer zijn.
Ik begrijp wel dat iemand zich zorgen maakt bij allerlei alarmerende verhalen, maar voor mij valt het onder de categorie cry wolf.
Iemand die de risicoanalyse maakt voor de thuissituatie zal er op uit komen dat zowel de kans als de schade zeer klein is. Risico = kans x schade. Een no-brainer. De reden waarom mensen het toch voor thuis toepassen is denk ik het concept van hoe een server eruit hoort te zien. Dat is een kwestie van het referentiekader aanpassen. Terug naar het begin (first principles).
De pin header splitter doet op zichzelf niet veel denk ik, het is gewoon een verbinding.
@dcm360 In plaats van bitflips zijn typo's, domeinsites en domainname research een meer voor de hand liggende verklaring. De com zone wordt gedeeld en bestudeerd door meer dan 1000 partijen die research uitvoeren. Er zal zeker DNS verkeer zijn.
Ik begrijp wel dat iemand zich zorgen maakt bij allerlei alarmerende verhalen, maar voor mij valt het onder de categorie cry wolf.
Iemand die de risicoanalyse maakt voor de thuissituatie zal er op uit komen dat zowel de kans als de schade zeer klein is. Risico = kans x schade. Een no-brainer. De reden waarom mensen het toch voor thuis toepassen is denk ik het concept van hoe een server eruit hoort te zien. Dat is een kwestie van het referentiekader aanpassen. Terug naar het begin (first principles).
Dat klinkt niet waarschijnlijk, zeker niet met wat er aan data opgevangen is, kan je dit onderbouwen met cijfers?mrmrmr schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:30:
Ongeveer alles wat digitale signalen verwerkt maakt gebruik van foutdetectie en/of correctie, omdat de echte wereld de neiging heeft niet 100% perfect te zijn. Waarom zou juist werkgeheugen de uitzondering moeten zijn?Iemand die de risicoanalyse maakt voor de thuissituatie zal er op uit komen dat zowel de kans als de schade zeer klein is. Risico = kans x schade. Een no-brainer. De reden waarom mensen het toch voor thuis toepassen is denk ik het concept van hoe een server eruit hoort te zien. Dat is een kwestie van het referentiekader aanpassen. Terug naar het begin (first principles).
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Fujitsu
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Lijkt me erg moeilijk aan te tonen. Arstechnica heeft eerder in 2021 variaties op windows.com lopen testen en geeft ook aan dat ze typefouten onmogelijk kunnen detecteren...dcm360 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:36:
[...]
Dat klinkt niet waarschijnlijk, zeker niet met wat er aan data opgevangen is, kan je dit onderbouwen met cijfers?
Sommige oude onderzoeken beweren dat zelfs ALU's onderhevig zijn aan bitflips, dus inclusief de foutdetectie en correctie zelfOngeveer alles wat digitale signalen verwerkt maakt gebruik van foutdetectie en/of correctie, omdat de echte wereld de neiging heeft niet 100% perfect te zijn. Waarom zou juist werkgeheugen de uitzondering moeten zijn?

Verder verwachtte men in 2010 nog dat over 10 jaar PC's onbruikbaar zouden worden door dagelijkse bitflips doordat dichtheid toeneemt en het voltage afneemt. Daar is niets van waar gebleken. Blijkbaar speelt er nog meer mee.
ram - Why have apparent memory bitflips in non-ECC memory not increased?
DDR5 met on-die ECC beperkt het risico wel van dit soort enkelvoudige bitflips. Blijft de rest van je PC over die mogelijk fouten kan veroorzaken in de data die niet eens te maken hoeven te hebben met bitflips, maar domweg door hardware fouten.
Verder blijft het natuurlijk zo dat smartphones, laptops en de gemiddelde router en desktop geen ECC RAM bevatten. Als het zo'n enorm probleem zou zijn, dan hadden we dat wel gemerkt lijkt me.
Kijk ik naar mijn eigen werk waar ik regelmatig op mijn AM5 desktop een paar honderd miljoen datapunten verwerk (ik doe aan big data analyses) en doorreken dan komt daar al vanaf het begin van het jaar hetzelfde resultaat uit. Een 12c/24t CPU doet 30 minuten over 1 taak (100% belast) waarbij de SSD regelmatig in Windows snelheden van > 1GB/sec laat zien en de volle 64GB RAM gebruikt wordt.
Dit zal niet het typische desktop gebruik zijn denk ik, en toch heb ik tot op heden geen fouten kunnen detecteren in de uitkomst: de checksums zijn elke keer hetzelfde
Misschien heb ik geluk
Aan de andere kant gebruik ik ook SnapRaid om zeker(der) te zijn dat mijn schijven niet corrupt zijn geraakt. Ik heb blijkbaar minder vertrouwen in mijn schijven (ondanks 10 jaar foutvrij volgens SnapRaid), dan in het mobo als geheel (CPU + Netwerk + RAM), ondanks dat ik dat niet direct kan controleren, maar uitga van het feit dat die berekeningen elke keer goedgaan, en ik dus blijkbaar geen fouten heb in mijn desktop.
Het blijft lastig denk ik om de kans op een bitflip en het resultaat/gevolg te berekenen...
Daarom wordt het meeste van dit onderzoek ook gedaan op domeinen die zelden getypt worden, maar vooral voorkomen in geautomatiseerd gebruik. Het onderzoek waar ik naar linkte heeft zelfs een methode om te achterhalen waar de fout ongeveer vandaan komt. Nog even los van dat de kans dat een typfout hetzelfde resultaat oplevert als een bitflip klein is.Mars Warrior schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:14:
[...]
Lijkt me erg moeilijk aan te tonen. Arstechnica heeft eerder in 2021 variaties op windows.com lopen testen en geeft ook aan dat ze typefouten onmogelijk kunnen detecteren...
Mijn vorige thuisserver kwam geloof ik uit op een paar correcties per jaar (en bij de huidige die ik al even heb heb ik er nog geen gezien in de logs). De kans dat ik daar zonder ECC überhaupt wat van had gemerkt lijkt me me nog steeds erg laag, maar is blijkbaar niet 0. De kleine meerprijs van ECC zou voor mij in ieder geval geen reden zijn om er van af te zien bij een volgende server.[...]
Sommige oude onderzoeken beweren dat zelfs ALU's onderhevig zijn aan bitflips, dus inclusief de foutdetectie en correctie zelf![]()
Verder verwachtte men in 2010 nog dat over 10 jaar PC's onbruikbaar zouden worden door dagelijkse bitflips doordat dichtheid toeneemt en het voltage afneemt. Daar is niets van waar gebleken. Blijkbaar speelt er nog meer mee.
ram - Why have apparent memory bitflips in non-ECC memory not increased?
DDR5 met on-die ECC beperkt het risico wel van dit soort enkelvoudige bitflips. Blijft de rest van je PC over die mogelijk fouten kan veroorzaken in de data die niet eens te maken hoeven te hebben met bitflips, maar domweg door hardware fouten.
Verder blijft het natuurlijk zo dat smartphones, laptops en de gemiddelde router en desktop geen ECC RAM bevatten. Als het zo'n enorm probleem zou zijn, dan hadden we dat wel gemerkt lijkt me.
Kijk ik naar mijn eigen werk waar ik regelmatig op mijn AM5 desktop een paar honderd miljoen datapunten verwerk (ik doe aan big data analyses) en doorreken dan komt daar al vanaf het begin van het jaar hetzelfde resultaat uit. Een 12c/24t CPU doet 30 minuten over 1 taak (100% belast) waarbij de SSD regelmatig in Windows snelheden van > 1GB/sec laat zien en de volle 64GB RAM gebruikt wordt.
Dit zal niet het typische desktop gebruik zijn denk ik, en toch heb ik tot op heden geen fouten kunnen detecteren in de uitkomst: de checksums zijn elke keer hetzelfde![]()
Misschien heb ik geluk![]()
Aan de andere kant gebruik ik ook SnapRaid om zeker(der) te zijn dat mijn schijven niet corrupt zijn geraakt. Ik heb blijkbaar minder vertrouwen in mijn schijven (ondanks 10 jaar foutvrij volgens SnapRaid), dan in het mobo als geheel (CPU + Netwerk + RAM), ondanks dat ik dat niet direct kan controleren, maar uitga van het feit dat die berekeningen elke keer goedgaan, en ik dus blijkbaar geen fouten heb in mijn desktop.
Het blijft lastig denk ik om de kans op een bitflip en het resultaat/gevolg te berekenen...
ECC is vooral een (extra) verzekering buiten al je normale voorzorgsmaatregelen.
Het is risico van bitflips is evenredig aan de hoeveelheid data die door je systeem heen gaat. Hoe meer data, hoe meer kans op bitflips.
Of je dat het risico waard vind is geheel aan jezelf.
Het is net als een brand / rechtsbijstand verzekering. Ik ken letterlijk niemand in mijn hele omgeving die dat laatste nodig gehad heeft. Moet ik hem daarom niet nemen? Ik heb hem niet, maar je begrijpt de discussie.
Ik zou ook graag ECC willen, maar denk ook dat ik er aan moet geloven bij mijn volgende build.
On-Die ECC is leuk, maar dan heb je het niet door, want er is geen melding naar je OS.
Dus de bitflip wordt mogelijk wel opgevangen, maar je weet er ook niks van.
Ik moet dat ook nog eens laten bezinken, ik heb tegenwoordig off-site backups, dus het risico is al een stuk kleiner dan voorheen.
Het risico op silent corruption blijft wel, ook met silent backups.
Vraag is dus vooral, hoeveel retentie wil ik hebben, voor het geval dat.
Het is risico van bitflips is evenredig aan de hoeveelheid data die door je systeem heen gaat. Hoe meer data, hoe meer kans op bitflips.
Het is net als een brand / rechtsbijstand verzekering. Ik ken letterlijk niemand in mijn hele omgeving die dat laatste nodig gehad heeft. Moet ik hem daarom niet nemen? Ik heb hem niet, maar je begrijpt de discussie.
Ik zou ook graag ECC willen, maar denk ook dat ik er aan moet geloven bij mijn volgende build.
On-Die ECC is leuk, maar dan heb je het niet door, want er is geen melding naar je OS.
Ik moet dat ook nog eens laten bezinken, ik heb tegenwoordig off-site backups, dus het risico is al een stuk kleiner dan voorheen.
Even niets...
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Fujitsu
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Dat zijn er nog best wat dan. Allen hoe weet je of dat ook gebruikte data was?dcm360 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:42:
Mijn vorige thuisserver kwam geloof ik uit op een paar correcties per jaar (en bij de huidige die ik al even heb heb ik er nog geen gezien in de logs). De kans dat ik daar zonder ECC überhaupt wat van had gemerkt lijkt me me nog steeds erg laag, maar is blijkbaar niet 0. De kleine meerprijs van ECC zou voor mij in ieder geval geen reden zijn om er van af te zien bij een volgende server.
Ik heb eerder begrepen dat ddr5 ECS heeft, en dus een scrub doet/kan doen. Dus zelfs zonder dat je zelf data leest doet ddr5 dat voor je, net als Snapraid. Dat is dus beter dan ECC dat enkel werkt - dacht ik - als je data leest…FireDrunk schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:49:
ECC is vooral een (extra) verzekering buiten al je normale voorzorgsmaatregelen.
ECS zou ook rapporteren, maar hoe.wat/waar kan ik nergens vinden.
Met de geheugendruk op die server was de kans groot dat het daadwerkelijk in gebruik was. Maar of ik er wat van gemerkt zou hebben valt niet vast te stellen.Mars Warrior schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:31:
[...]
Dat zijn er nog best wat dan. Allen hoe weet je of dat ook gebruikte data was?
Met 'normaal' ECC doet de geheugencontroller regelmatige scrubs, dus de data wordt hoe dan ook niet voor langere tijd alleengelaten. Hoe ECS werkt ben ik verder wel benieuwd naar, vooral naar ondersteuning van geheugencontrollers en drivers daarvoor. Google laat me tot zover ook een beetje in de steek.[...]
Ik heb eerder begrepen dat ddr5 ECS heeft, en dus een scrub doet/kan doen. Dus zelfs zonder dat je zelf data leest doet ddr5 dat voor je, net als Snapraid. Dat is dus beter dan ECC dat enkel werkt - dacht ik - als je data leest…
ECS zou ook rapporteren, maar hoe.wat/waar kan ik nergens vinden.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Fujitsu
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Dit is allemaal zeer recent, van een paar dagen geleden:dcm360 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:53:
[...]
Met 'normaal' ECC doet de geheugencontroller regelmatige scrubs, dus de data wordt hoe dan ook niet voor langere tijd alleengelaten. Hoe ECS werkt ben ik verder wel benieuwd naar, vooral naar ondersteuning van geheugencontrollers en drivers daarvoor. Google laat me tot zover ook een beetje in de steek.
- https://lore.kernel.org/l...-shiju.jose@huawei.com/T/
- https://www.spinics.net/lists/linux-mm/msg363996.html
Heb alleen geen idee waar ik naar zit te kijken…
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik heb de research uit 2014/2015 waar je naar verwijst nader bekeken. Uit de weblog data blijkt niet dat er sprake is van bitflips op desktop computers, wel iets op mobiele apparaten.dcm360 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:36:
[...]
Dat klinkt niet waarschijnlijk, zeker niet met wat er aan data opgevangen is, kan je dit onderbouwen met cijfers?
Dit is niet het geschikte topic voor een diepgaande discussie. We kunnen wel ergens anders verder gaan als je dat wilt.
YouTube: Explaining Server DDR5 RDIMM vs. UDIMM Differences
Deze is wel goed om even te kijken over die DDR5 ECC discussie.
Hij impliceert (zonder specifieke bronnen) dat de kans op bitflips vooral omhoog gaat vanwege de veel hogere snelheden, die fouten meer prevalent maken.
Ook impliceert hij (met wat weinig woorden), dat het alleen ECC is binnen de chip zelf, niet in het datapad. Dus de communicatie tussen CPU en Memory is niet beschermd met ECC, waar dat bij UDIMM en RDIMM voor zover ik begrijp wel het geval is.
Ik kan online weinig vinden over het rapporteren van ECC errors aan het OS...
Deze is wel goed om even te kijken over die DDR5 ECC discussie.
Hij impliceert (zonder specifieke bronnen) dat de kans op bitflips vooral omhoog gaat vanwege de veel hogere snelheden, die fouten meer prevalent maken.
Ook impliceert hij (met wat weinig woorden), dat het alleen ECC is binnen de chip zelf, niet in het datapad. Dus de communicatie tussen CPU en Memory is niet beschermd met ECC, waar dat bij UDIMM en RDIMM voor zover ik begrijp wel het geval is.
Ik kan online weinig vinden over het rapporteren van ECC errors aan het OS...
Even niets...
Ik heb hem binnen en proxmox erop gezet. Alleen memoryspeed op auto gezet in bios. Idle 5w.GewoonWatSpulle schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:18:
Ik heb mijn eigen advies van een paar posts geleden lekker in de wind geslagen en besloten dat het toch tijd is voor nieuw speelgoed!
Het is een heuze aliexpress.com: Firebat T8 Plus met ark.intel.com: Intel N100, 16GB LPDDR5-4800 en 512GB SSD geworden. Ben ook nog benieuwd naar het type SSD, SATA vs. NVMe maar specs. wise zal het vast geen hoogvlieger zijn.
Even kijken hoe ik powertop moet runnen, totaal geen ervaring mee.
Ik heb hem ook binnen en momenteel nog even als desktop in dienst out of the box Windows 11 bij mij 7.4 watt op de desktop via LAN. Metingen moeten nog tot het weekend wachten en dan inderdaad ook met Proxmox aan de gang! Cinebench R23 ~2400 punten en max. 65°C.
De SSD is zoals verwacht van het SATA type en niet geniaal snel, dus moet nog even kijken of ik niet naar een Transcend PCIe SSD 400S 1TB of WD PC SN530 M.2 42mm 1TB upgrade wanneer die leverbaar worden.
De SSD is zoals verwacht van het SATA type en niet geniaal snel, dus moet nog even kijken of ik niet naar een Transcend PCIe SSD 400S 1TB of WD PC SN530 M.2 42mm 1TB upgrade wanneer die leverbaar worden.
Wat waren jullie ongeveer kwijt voor de aanschaf van de Firebat T8 Plus?
Ik zat er namelijk ook over te denken om die aan te schaffen maar omdat het buiten de eu vandaan komt was ik een beetje huiverig voor de extra kosten zoals inklaring en dergelijke.
Ik zat er namelijk ook over te denken om die aan te schaffen maar omdat het buiten de eu vandaan komt was ik een beetje huiverig voor de extra kosten zoals inklaring en dergelijke.
Dan bestel je vanaf een EU warehouse (veelal Duitsland). Of zoek een exemplaar die onder de 150,- euro kost buiten de EU. Dan betaal je enkel de BTW of als je geluk hebt niets extra's.Slowpoke777 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:03:
133 euro voor de N100 16gb 512gb. Tot nu toe geen kosten bij gekomen.Slowpoke777 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:03:
Firebat T8 Plus
- standaard meegeleverde adapter
- gemeten met een Tuya TS0121
- alleen netwerkkabel aangesloten
- 512GB M.2 2242 SSD
- kale proxmos installatie
- tijdens booten verbruik 12W
- met powertop autotune schommeld het verbruik tussen 3W en 5W
- geen bios tweaks gedaan, stond al goed.
inmiddels powertop geinstalleerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| Pkg(OS) | CPU(OS) 0 Powered On 0.0% | POLL 0.0% 0.1 ms C1E 0.7% | C1E 1.1% 0.8 ms | | RC6 0.0% | C6 0.6% 1.9 ms RC6pp 0.0% | C8 1.5% | C8 1.7% 2.4 ms C10 98.4% | C10 96.0% 28.1 ms | CPU(OS) 1 | POLL 0.0% 0.0 ms | C1E 0.4% 1.4 ms | | | C6 0.7% 1.0 ms | | C8 1.2% 1.7 ms | C10 97.3% 21.7 ms | CPU(OS) 2 | POLL 0.0% 0.0 ms | C1E 0.4% 0.3 ms | | | C6 0.7% 1.0 ms | | C8 1.7% 2.4 ms | C10 97.0% 41.4 ms | CPU(OS) 3 | POLL 0.0% 0.0 ms |
/f/image/btFtmkOZ7EOq4jRbWT4vz90B.png?f=fotoalbum_large)
Waarom zou je die willen vervangen? Snelheid is toch niet belangrijk?GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:01:
[ Voor 86% gewijzigd door maxoss op 06-12-2023 20:52 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Je hebt niets snellers nodig dan SATA op een gewone thuisserver. Van extra snelheid merk je namelijk weinig van over een netwerk heen. Synthetische snelheidstests zijn vaak gebaseerd op doorvoer, en dat is niet de snelheid die van belang is op een thuisserver, want je hebt niet een groot aantal gelijktijdige requests. Een "supersnelle" (ik zet het expres tussen aanhalingstekens) SSD heeft het meeste nut op een werkstation.GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:01:
Transcend als merk zou ik sowieso overslaan, dat is een veredelde USB stick fabrikant. Die hebben niet de aandacht voor zuinigheid, ook al beweren ze zelf van wel. De door henzelf opgegeven 0,5W is teveel.
Samsungs zijn meestal tamelijk zuinig. Met name EVO/QVO. Die hebben een korte exit en entry timings voor low power states.
Het is jammer dat we hier niet zoveel SK Hynix of Toshiba (nu Kioxia) op de consumentenmarkt zien, want dat zijn de merken die A-merk fabrikanten van laptops uitkiezen. Die modellen zijn typisch wél zuinig. Misschien zijn ze wel tweedehands te vinden via mensen die een grotere capaciteit SSD hebben aangeschaft.
Hoe 8s het idle verbruik nu? Je meldde eerder 5w dacht ikmaxoss schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:30:
[...]
133 euro voor de N100 16gb 512gb. Tot nu toe geen kosten bij gekomen.
inmiddels powertop geinstalleerd.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 Pkg(OS) | CPU(OS) 0 Powered On 0.0% | POLL 0.0% 0.1 ms C1E 0.7% | C1E 1.1% 0.8 ms | | RC6 0.0% | C6 0.6% 1.9 ms RC6pp 0.0% | C8 1.5% | C8 1.7% 2.4 ms C10 98.4% | C10 96.0% 28.1 ms | CPU(OS) 1 | POLL 0.0% 0.0 ms | C1E 0.4% 1.4 ms | | | C6 0.7% 1.0 ms | | C8 1.2% 1.7 ms | C10 97.3% 21.7 ms | CPU(OS) 2 | POLL 0.0% 0.0 ms | C1E 0.4% 0.3 ms | | | C6 0.7% 1.0 ms | | C8 1.7% 2.4 ms | C10 97.0% 41.4 ms | CPU(OS) 3 | POLL 0.0% 0.0 ms
[...]
Waarom zou je die willen vervangen? Snelheid is toch niet belangrijk?
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
@maxoss ook hoe en met wat gemeten, welke voeding, evt. nog een paar fotos dabij. Dat is nodig voor een betrouwbare metingen die gepinned worden.Church of Noise schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:24:
Hoe 8s het idle verbruik nu? Je meldde eerder 5w dacht ik
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Inderdaad, en de standaard wijze van meten is: geoptimalisaeerd, met een SSD (geen hard disks), actief netwerk, usb toetsenbord+muis, monitor (slaapstand vanuit OS). Dat is de meting die ten minste aanwezig moet zijn. Zie ook topic start voor energiemeters.andru123 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:30:
[...]
@maxoss ook hoe en met wat gemeten, welke voeding, evt. nog een paar fotos dabij. Dat is nodig voor een betrouwbare metingen die gepinned worden.
Zodoende zijn metingen zoveel mogelijk vergelijkbaar.
Church of Noise schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:24:
[...]
Hoe 8s het idle verbruik nu? Je meldde eerder 5w dacht ik
andru123 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:30:
[...]
@maxoss ook hoe en met wat gemeten, welke voeding, evt. nog een paar fotos dabij. Dat is nodig voor een betrouwbare metingen die gepinned worden.
post maxoss in "Het grote zuinige server topic - deel 3"mrmrmr schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:14:
[...]
Inderdaad, en de standaard wijze van meten is: geoptimalisaeerd, met een SSD (geen hard disks), actief netwerk, usb toetsenbord+muis, monitor (slaapstand vanuit OS). Dat is de meting die ten minste aanwezig moet zijn. Zie ook topic start voor energiemeters.
Zodoende zijn metingen zoveel mogelijk vergelijkbaar.
@maxoss waarom ik die zou willen vervangen is voor workloads die relatief IOPS heavy zijn die doe ik periodiek dus ik moet even kijken hoe dat gaat maar de eerste beste PCI-e 3.0× SSD vliegt elke SATA voorbij op dat vlak. Ervaring met Intel 660p 1TB vs. Crucial MX500 1TB was meer dan 10× de prestaties/kortere duur van workload.
Inmiddels ook eenvoudig open gekregen (even met kleine schroevendraaier Kensington slot over de 3.5mm heen wippen) wifi kaart verwijderd en even een uitvoering: Transcend 420S 120GB geplaatst met Proxmox 8.1 en powertop --auto-tune nu 3.9-4.2w idle.
Edit: en hier lspci -vvvv
Wat ik aantrof onder de motorkap een heuze Cdtech CDW-C9821CE en een Wicgtyp N900-512
Edit 2: fio benchmarks:
120GB Transcend: 1M https://termbin.com/9g7z - 4k-64 https://termbin.com/gviw
512GB Wicgtyp: 1M https://termbin.com/4pod - 4k-64 https://termbin.com/me1x
Inmiddels ook eenvoudig open gekregen (even met kleine schroevendraaier Kensington slot over de 3.5mm heen wippen) wifi kaart verwijderd en even een uitvoering: Transcend 420S 120GB geplaatst met Proxmox 8.1 en powertop --auto-tune nu 3.9-4.2w idle.
Edit: en hier lspci -vvvv
En powertop:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Device 461c DeviceName: Onboard - Other Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx- Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort+ >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0 Capabilities: [e0] Vendor Specific Information: Len=14 <?> 00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Alder Lake-N [UHD Graphics] (prog-if 00 [VGA controller]) DeviceName: Onboard - Video Subsystem: Intel Corporation Alder Lake-N [UHD Graphics] Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes Interrupt: pin A routed to IRQ 129 Region 0: Memory at 6000000000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16M] Region 2: Memory at 4000000000 (64-bit, prefetchable) [size=256M] Region 4: I/O ports at 5000 [size=64] Expansion ROM at 000c0000 [virtual] [disabled] [size=128K] Capabilities: [40] Vendor Specific Information: Len=0c <?> Capabilities: [70] Express (v2) Root Complex Integrated Endpoint, MSI 00 DevCap: MaxPayload 128 bytes, PhantFunc 0 ExtTag- RBE+ FLReset+ DevCtl: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- RlxdOrd- ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop- FLReset- MaxPayload 128 bytes, MaxReadReq 128 bytes DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr- TransPend- DevCap2: Completion Timeout: Not Supported, TimeoutDis- NROPrPrP- LTR- 10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Not Supported, ExtFmt- EETLPPrefix- EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit- FRS- AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS- DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR- 10BitTagReq- OBFF Disabled, AtomicOpsCtl: ReqEn- Capabilities: [ac] MSI: Enable+ Count=1/1 Maskable+ 64bit- Address: fee00018 Data: 0000 Masking: 00000000 Pending: 00000000 Capabilities: [d0] Power Management version 2 Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-) Status: D3 NoSoftRst- PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [100 v1] Process Address Space ID (PASID) PASIDCap: Exec- Priv-, Max PASID Width: 14 PASIDCtl: Enable- Exec- Priv- Capabilities: [200 v1] Address Translation Service (ATS) ATSCap: Invalidate Queue Depth: 00 ATSCtl: Enable-, Smallest Translation Unit: 00 Capabilities: [300 v1] Page Request Interface (PRI) PRICtl: Enable- Reset- PRISta: RF- UPRGI- Stopped+ Page Request Capacity: 00008000, Page Request Allocation: 00000000 Capabilities: [320 v1] Single Root I/O Virtualization (SR-IOV) IOVCap: Migration- 10BitTagReq- Interrupt Message Number: 000 IOVCtl: Enable- Migration- Interrupt- MSE- ARIHierarchy- 10BitTagReq- IOVSta: Migration- Initial VFs: 7, Total VFs: 7, Number of VFs: 0, Function Dependency Link: 00 VF offset: 1, stride: 1, Device ID: 46d1 Supported Page Size: 00000553, System Page Size: 00000001 Region 0: Memory at 0000004010000000 (64-bit, non-prefetchable) Region 2: Memory at 0000004020000000 (64-bit, prefetchable) VF Migration: offset: 00000000, BIR: 0 Kernel driver in use: i915 Kernel modules: i915 00:14.0 USB controller: Intel Corporation Device 54ed (prog-if 30 [XHCI]) DeviceName: Onboard - Other Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O- Mem+ BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Interrupt: pin A routed to IRQ 124 Region 0: Memory at 6001100000 (64-bit, non-prefetchable) [size=64K] Capabilities: [70] Power Management version 2 Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=375mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+) Status: D3 NoSoftRst+ PME-Enable+ DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [80] MSI: Enable+ Count=1/8 Maskable- 64bit+ Address: 00000000fee00278 Data: 0000 Capabilities: [90] Vendor Specific Information: Len=14 <?> Capabilities: [b0] Vendor Specific Information: Len=00 <?> Kernel driver in use: xhci_hcd Kernel modules: xhci_pci 00:14.2 RAM memory: Intel Corporation Device 54ef DeviceName: Onboard - Other Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O- Mem- BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx- Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Region 0: Memory at 6001114000 (64-bit, non-prefetchable) [disabled] [size=16K] Region 2: Memory at 600111a000 (64-bit, non-prefetchable) [disabled] [size=4K] Capabilities: [80] Power Management version 3 Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-) Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME- 00:16.0 Communication controller: Intel Corporation Device 54e0 DeviceName: Onboard - Other Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0 Interrupt: pin A routed to IRQ 128 Region 0: Memory at 6001119000 (64-bit, non-prefetchable) [size=4K] Capabilities: [50] Power Management version 3 Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot+,D3cold-) Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [8c] MSI: Enable+ Count=1/1 Maskable- 64bit+ Address: 00000000fee002f8 Data: 0000 Capabilities: [a4] Vendor Specific Information: Len=14 <?> Kernel driver in use: mei_me Kernel modules: mei_me 00:17.0 SATA controller: Intel Corporation Device 54d3 (prog-if 01 [AHCI 1.0]) DeviceName: Onboard - SATA Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz+ UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0 Interrupt: pin A routed to IRQ 125 Region 0: Memory at 80600000 (32-bit, non-prefetchable) [size=8K] Region 1: Memory at 80603000 (32-bit, non-prefetchable) [size=256] Region 2: I/O ports at 5090 [size=8] Region 3: I/O ports at 5080 [size=4] Region 4: I/O ports at 5060 [size=32] Region 5: Memory at 80602000 (32-bit, non-prefetchable) [size=2K] Capabilities: [80] MSI: Enable+ Count=1/1 Maskable- 64bit- Address: fee00298 Data: 0000 Capabilities: [70] Power Management version 3 Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot+,D3cold-) Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [a8] SATA HBA v1.0 BAR4 Offset=00000004 Kernel driver in use: ahci Kernel modules: ahci 00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54bb (prog-if 00 [Normal decode]) Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes Interrupt: pin D routed to IRQ 122 Bus: primary=00, secondary=01, subordinate=01, sec-latency=0 I/O behind bridge: 4000-4fff [size=4K] [16-bit] Memory behind bridge: 80500000-805fffff [size=1M] [32-bit] Prefetchable memory behind bridge: 00000000fff00000-00000000000fffff [disabled] [64-bit] Secondary status: 66MHz- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort+ <SERR- <PERR- BridgeCtl: Parity- SERR+ NoISA- VGA- VGA16+ MAbort- >Reset- FastB2B- PriDiscTmr- SecDiscTmr- DiscTmrStat- DiscTmrSERREn- Capabilities: [40] Express (v2) Root Port (Slot+), MSI 00 DevCap: MaxPayload 256 bytes, PhantFunc 0 ExtTag- RBE+ DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+ RlxdOrd- ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop- MaxPayload 128 bytes, MaxReadReq 128 bytes DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr+ TransPend- LnkCap: Port #4, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported ClockPM- Surprise- LLActRep+ BwNot+ ASPMOptComp+ LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt- LnkSta: Speed 2.5GT/s, Width x1 TrErr- Train- SlotClk+ DLActive+ BWMgmt+ ABWMgmt- SltCap: AttnBtn- PwrCtrl- MRL- AttnInd- PwrInd- HotPlug- Surprise- Slot #7, PowerLimit 10W; Interlock- NoCompl+ SltCtl: Enable: AttnBtn- PwrFlt- MRL- PresDet- CmdCplt- HPIrq- LinkChg- Control: AttnInd Unknown, PwrInd Unknown, Power- Interlock- SltSta: Status: AttnBtn- PowerFlt- MRL- CmdCplt- PresDet+ Interlock- Changed: MRL- PresDet- LinkState- RootCap: CRSVisible- RootCtl: ErrCorrectable- ErrNon-Fatal- ErrFatal- PMEIntEna+ CRSVisible- RootSta: PME ReqID 0000, PMEStatus- PMEPending- DevCap2: Completion Timeout: Range ABC, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+ 10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Via WAKE#, ExtFmt- EETLPPrefix- EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit- FRS- LN System CLS Not Supported, TPHComp- ExtTPHComp- ARIFwd+ AtomicOpsCap: Routing- 32bit- 64bit- 128bitCAS- DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ 10BitTagReq- OBFF Disabled, ARIFwd- AtomicOpsCtl: ReqEn- EgressBlck- LnkCap2: Supported Link Speeds: 2.5-8GT/s, Crosslink- Retimer- 2Retimers- DRS- LnkCtl2: Target Link Speed: 2.5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis- Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS- Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot LnkSta2: Current De-emphasis Level: -3.5dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1- EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest- Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported Capabilities: [80] MSI: Enable+ Count=1/1 Maskable- 64bit- Address: fee00218 Data: 0000 Capabilities: [90] Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Capabilities: [a0] Power Management version 3 Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+) Status: D0 NoSoftRst- PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [100 v1] Advanced Error Reporting UESta: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UEMsk: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UESvrt: DLP+ SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol- CESta: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr- CEMsk: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+ AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap- ECRCGenEn- ECRCChkCap- ECRCChkEn- MultHdrRecCap- MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap- HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000 RootCmd: CERptEn+ NFERptEn+ FERptEn+ RootSta: CERcvd- MultCERcvd- UERcvd- MultUERcvd- FirstFatal- NonFatalMsg- FatalMsg- IntMsg 0 ErrorSrc: ERR_COR: 0000 ERR_FATAL/NONFATAL: 0000 Capabilities: [220 v1] Access Control Services ACSCap: SrcValid+ TransBlk+ ReqRedir+ CmpltRedir+ UpstreamFwd+ EgressCtrl- DirectTrans- ACSCtl: SrcValid+ TransBlk- ReqRedir+ CmpltRedir+ UpstreamFwd+ EgressCtrl- DirectTrans- Capabilities: [150 v1] Precision Time Measurement PTMCap: Requester:- Responder:+ Root:+ PTMClockGranularity: 4ns PTMControl: Enabled:+ RootSelected:+ PTMEffectiveGranularity: Unknown Capabilities: [200 v1] L1 PM Substates L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+ PortCommonModeRestoreTime=40us PortTPowerOnTime=44us L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ T_CommonMode=150us LTR1.2_Threshold=317440ns L1SubCtl2: T_PwrOn=150us Capabilities: [a30 v1] Secondary PCI Express LnkCtl3: LnkEquIntrruptEn- PerformEqu- LaneErrStat: 0 Kernel driver in use: pcieport 00:1d.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b3 (prog-if 00 [Normal decode]) Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes Interrupt: pin D routed to IRQ 123 Bus: primary=00, secondary=02, subordinate=02, sec-latency=0 I/O behind bridge: 3000-3fff [size=4K] [16-bit] Memory behind bridge: 80400000-804fffff [size=1M] [32-bit] Prefetchable memory behind bridge: 00000000fff00000-00000000000fffff [disabled] [64-bit] Secondary status: 66MHz- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort+ <SERR- <PERR- BridgeCtl: Parity- SERR+ NoISA- VGA- VGA16+ MAbort- >Reset- FastB2B- PriDiscTmr- SecDiscTmr- DiscTmrStat- DiscTmrSERREn- Capabilities: [40] Express (v2) Root Port (Slot+), MSI 00 DevCap: MaxPayload 256 bytes, PhantFunc 0 ExtTag- RBE+ DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+ RlxdOrd- ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop- MaxPayload 128 bytes, MaxReadReq 128 bytes DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr+ TransPend- LnkCap: Port #12, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported ClockPM- Surprise- LLActRep+ BwNot+ ASPMOptComp+ LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt- LnkSta: Speed 2.5GT/s, Width x1 TrErr- Train- SlotClk+ DLActive+ BWMgmt+ ABWMgmt- SltCap: AttnBtn- PwrCtrl- MRL- AttnInd- PwrInd- HotPlug- Surprise- Slot #15, PowerLimit 10W; Interlock- NoCompl+ SltCtl: Enable: AttnBtn- PwrFlt- MRL- PresDet- CmdCplt- HPIrq- LinkChg- Control: AttnInd Unknown, PwrInd Unknown, Power- Interlock- SltSta: Status: AttnBtn- PowerFlt- MRL- CmdCplt- PresDet+ Interlock- Changed: MRL- PresDet- LinkState- RootCap: CRSVisible- RootCtl: ErrCorrectable- ErrNon-Fatal- ErrFatal- PMEIntEna+ CRSVisible- RootSta: PME ReqID 0000, PMEStatus- PMEPending- DevCap2: Completion Timeout: Range ABC, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+ 10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Via WAKE#, ExtFmt- EETLPPrefix- EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit- FRS- LN System CLS Not Supported, TPHComp- ExtTPHComp- ARIFwd+ AtomicOpsCap: Routing- 32bit- 64bit- 128bitCAS- DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ 10BitTagReq- OBFF Disabled, ARIFwd- AtomicOpsCtl: ReqEn- EgressBlck- LnkCap2: Supported Link Speeds: 2.5-8GT/s, Crosslink- Retimer- 2Retimers- DRS- LnkCtl2: Target Link Speed: 2.5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis- Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS- Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot LnkSta2: Current De-emphasis Level: -3.5dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1- EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest- Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported Capabilities: [80] MSI: Enable+ Count=1/1 Maskable- 64bit- Address: fee00238 Data: 0000 Capabilities: [90] Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Capabilities: [a0] Power Management version 3 Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+) Status: D0 NoSoftRst- PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [100 v1] Advanced Error Reporting UESta: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UEMsk: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UESvrt: DLP+ SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol- CESta: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr- CEMsk: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+ AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap- ECRCGenEn- ECRCChkCap- ECRCChkEn- MultHdrRecCap- MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap- HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000 RootCmd: CERptEn+ NFERptEn+ FERptEn+ RootSta: CERcvd- MultCERcvd- UERcvd- MultUERcvd- FirstFatal- NonFatalMsg- FatalMsg- IntMsg 0 ErrorSrc: ERR_COR: 0000 ERR_FATAL/NONFATAL: 0000 Capabilities: [220 v1] Access Control Services ACSCap: SrcValid+ TransBlk+ ReqRedir+ CmpltRedir+ UpstreamFwd+ EgressCtrl- DirectTrans- ACSCtl: SrcValid+ TransBlk- ReqRedir+ CmpltRedir+ UpstreamFwd+ EgressCtrl- DirectTrans- Capabilities: [150 v1] Precision Time Measurement PTMCap: Requester:- Responder:+ Root:+ PTMClockGranularity: 4ns PTMControl: Enabled:+ RootSelected:+ PTMEffectiveGranularity: Unknown Capabilities: [200 v1] L1 PM Substates L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+ PortCommonModeRestoreTime=40us PortTPowerOnTime=44us L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ T_CommonMode=150us LTR1.2_Threshold=317440ns L1SubCtl2: T_PwrOn=150us Capabilities: [a30 v1] Secondary PCI Express LnkCtl3: LnkEquIntrruptEn- PerformEqu- LaneErrStat: 0 Kernel driver in use: pcieport 00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation Device 5481 DeviceName: Onboard - Other Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx- Status: Cap- 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0 00:1f.3 Audio device: Intel Corporation Device 54c8 DeviceName: Onboard - Sound Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 32, Cache Line Size: 64 bytes Interrupt: pin D routed to IRQ 130 Region 0: Memory at 6001110000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K] Region 4: Memory at 6001000000 (64-bit, non-prefetchable) [size=1M] Capabilities: [50] Power Management version 3 Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=55mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+) Status: D3 NoSoftRst+ PME-Enable+ DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [80] Vendor Specific Information: Len=14 <?> Capabilities: [60] MSI: Enable+ Count=1/1 Maskable- 64bit+ Address: 00000000fee00318 Data: 0000 Kernel driver in use: snd_hda_intel Kernel modules: snd_hda_intel, snd_sof_pci_intel_tgl 00:1f.4 SMBus: Intel Corporation Device 54a3 DeviceName: Onboard - Other Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O+ Mem+ BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx- Status: Cap- 66MHz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Interrupt: pin A routed to IRQ 16 Region 0: Memory at 6001118000 (64-bit, non-prefetchable) [size=256] Region 4: I/O ports at efa0 [size=32] Kernel driver in use: i801_smbus Kernel modules: i2c_i801 00:1f.5 Serial bus controller: Intel Corporation Device 54a4 DeviceName: Onboard - Other Subsystem: Intel Corporation Device 7270 Control: I/O- Mem+ BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap- 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Region 0: Memory at 80604000 (32-bit, non-prefetchable) [size=4K] Kernel driver in use: intel-spi Kernel modules: spi_intel_pci 01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 15) Subsystem: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes Interrupt: pin A routed to IRQ 19 Region 0: I/O ports at 4000 [size=256] Region 2: Memory at 80504000 (64-bit, non-prefetchable) [size=4K] Region 4: Memory at 80500000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K] Capabilities: [40] Power Management version 3 Flags: PMEClk- DSI- D1+ D2+ AuxCurrent=375mA PME(D0+,D1+,D2+,D3hot+,D3cold+) Status: D3 NoSoftRst+ PME-Enable+ DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/1 Maskable- 64bit+ Address: 0000000000000000 Data: 0000 Capabilities: [70] Express (v2) Endpoint, MSI 01 DevCap: MaxPayload 128 bytes, PhantFunc 0, Latency L0s <512ns, L1 <64us ExtTag- AttnBtn- AttnInd- PwrInd- RBE+ FLReset- SlotPowerLimit 10W DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+ RlxdOrd+ ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop- MaxPayload 128 bytes, MaxReadReq 512 bytes DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr+ TransPend- LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us ClockPM+ Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+ LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ ExtSynch- ClockPM+ AutWidDis- BWInt- AutBWInt- LnkSta: Speed 2.5GT/s, Width x1 TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt- DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+ 10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Via message/WAKE#, ExtFmt- EETLPPrefix- EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit- FRS- TPHComp- ExtTPHComp- AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS- DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ 10BitTagReq- OBFF Disabled, AtomicOpsCtl: ReqEn- LnkCap2: Supported Link Speeds: 2.5GT/s, Crosslink- Retimer- 2Retimers- DRS- LnkCtl2: Target Link Speed: 2.5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis- Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS- Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1- EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest- Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported Capabilities: [b0] MSI-X: Enable+ Count=4 Masked- Vector table: BAR=4 offset=00000000 PBA: BAR=4 offset=00000800 Capabilities: [100 v2] Advanced Error Reporting UESta: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UEMsk: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UESvrt: DLP+ SDES+ TLP- FCP+ CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol- CESta: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr- CEMsk: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+ AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap+ ECRCGenEn- ECRCChkCap+ ECRCChkEn- MultHdrRecCap- MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap- HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000 Capabilities: [140 v1] Virtual Channel Caps: LPEVC=0 RefClk=100ns PATEntryBits=1 Arb: Fixed- WRR32- WRR64- WRR128- Ctrl: ArbSelect=Fixed Status: InProgress- VC0: Caps: PATOffset=00 MaxTimeSlots=1 RejSnoopTrans- Arb: Fixed- WRR32- WRR64- WRR128- TWRR128- WRR256- Ctrl: Enable+ ID=0 ArbSelect=Fixed TC/VC=ff Status: NegoPending- InProgress- Capabilities: [160 v1] Device Serial Number 01-00-00-00-68-4c-e0-00 Capabilities: [170 v1] Latency Tolerance Reporting Max snoop latency: 3145728ns Max no snoop latency: 3145728ns Capabilities: [178 v1] L1 PM Substates L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+ PortCommonModeRestoreTime=150us PortTPowerOnTime=150us L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=317440ns L1SubCtl2: T_PwrOn=150us Kernel driver in use: r8169 Kernel modules: r8169 02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 15) Subsystem: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes Interrupt: pin A routed to IRQ 19 Region 0: I/O ports at 3000 [size=256] Region 2: Memory at 80404000 (64-bit, non-prefetchable) [size=4K] Region 4: Memory at 80400000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K] Capabilities: [40] Power Management version 3 Flags: PMEClk- DSI- D1+ D2+ AuxCurrent=375mA PME(D0+,D1+,D2+,D3hot+,D3cold+) Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/1 Maskable- 64bit+ Address: 0000000000000000 Data: 0000 Capabilities: [70] Express (v2) Endpoint, MSI 01 DevCap: MaxPayload 128 bytes, PhantFunc 0, Latency L0s <512ns, L1 <64us ExtTag- AttnBtn- AttnInd- PwrInd- RBE+ FLReset- SlotPowerLimit 10W DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+ RlxdOrd+ ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop- MaxPayload 128 bytes, MaxReadReq 4096 bytes DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr+ TransPend- LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us ClockPM+ Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+ LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ ExtSynch- ClockPM+ AutWidDis- BWInt- AutBWInt- LnkSta: Speed 2.5GT/s, Width x1 TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt- DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+ 10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Via message/WAKE#, ExtFmt- EETLPPrefix- EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit- FRS- TPHComp- ExtTPHComp- AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS- DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ 10BitTagReq- OBFF Disabled, AtomicOpsCtl: ReqEn- LnkCap2: Supported Link Speeds: 2.5GT/s, Crosslink- Retimer- 2Retimers- DRS- LnkCtl2: Target Link Speed: 2.5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis- Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS- Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1- EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest- Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported Capabilities: [b0] MSI-X: Enable+ Count=4 Masked- Vector table: BAR=4 offset=00000000 PBA: BAR=4 offset=00000800 Capabilities: [100 v2] Advanced Error Reporting UESta: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UEMsk: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UESvrt: DLP+ SDES+ TLP- FCP+ CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol- CESta: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr- CEMsk: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+ AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap+ ECRCGenEn- ECRCChkCap+ ECRCChkEn- MultHdrRecCap- MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap- HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000 Capabilities: [140 v1] Virtual Channel Caps: LPEVC=0 RefClk=100ns PATEntryBits=1 Arb: Fixed- WRR32- WRR64- WRR128- Ctrl: ArbSelect=Fixed Status: InProgress- VC0: Caps: PATOffset=00 MaxTimeSlots=1 RejSnoopTrans- Arb: Fixed- WRR32- WRR64- WRR128- TWRR128- WRR256- Ctrl: Enable+ ID=0 ArbSelect=Fixed TC/VC=ff Status: NegoPending- InProgress- Capabilities: [160 v1] Device Serial Number 01-00-00-00-68-4c-e0-00 Capabilities: [170 v1] Latency Tolerance Reporting Max snoop latency: 3145728ns Max no snoop latency: 3145728ns Capabilities: [178 v1] L1 PM Substates L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+ PortCommonModeRestoreTime=150us PortTPowerOnTime=150us L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=317440ns L1SubCtl2: T_PwrOn=150us Kernel driver in use: r8169 Kernel modules: r8169
Package | 0 |
Powered On | 0.0% |
C1E | 0.2% |
RC6 | 0.0% |
RC6pp | 0.0% |
C8 | 0.5% |
C10 | 98.8% |
Wat ik aantrof onder de motorkap een heuze Cdtech CDW-C9821CE en een Wicgtyp N900-512
![]() | ![]() |
Edit 2: fio benchmarks:
120GB Transcend: 1M https://termbin.com/9g7z - 4k-64 https://termbin.com/gviw
512GB Wicgtyp: 1M https://termbin.com/4pod - 4k-64 https://termbin.com/me1x
[ Voor 97% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 07-12-2023 11:47 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
@GewoonWatSpulle leuk! Dat is de zuinigste n100 systeem tot nu toe? Graag vermelden welke systeem, of link naar de post of inventaris.
Tip: omsingel de hele lange stukje code met qoute tags, dan inklapt het automatisch.
Tip: omsingel de hele lange stukje code met qoute tags, dan inklapt het automatisch.
Zou een tabel of zoiets waarin alle systemen, border, etc. opgesomd worden die zij getest en "score" niet handig en overzichtelijk zijn voor nu en wat er nog allemaal komt??
Wie du mir, so ich dir.
Zou in ieder geval de TS weer wat actueler maken want de dingen die daar nu in staan zijn volgens mij al jaren niet meer verkrijgbaar.eheijnen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:24:
Zou een tabel of zoiets waarin alle systemen, border, etc. opgesomd worden die zij getest en "score" niet handig en overzichtelijk zijn voor nu en wat er nog allemaal komt??
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Na wat research in dit topic heb ik toch maar de gok genomen om mij ook aan een goedkope minipc te wagen. De N100 leek me wel een mooie voor wat HA en in de toekomst ook als router zodra glas binnen ligt.
In mijn geval heb ik deze besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004853548839.html
Was na een weekje al binnen en ik had hem onder de € 150 dus zonder extra inklaringskosten of wat dan ook. Erg netjes!
De meegeleverde power adapter is een 48W Delta voeding. Voelt zeer robuust aan. Heb de efficiëntie nog niet gemeten maar omdat het blok niet warm wordt heb ik wel goede hoop.
De minipc zelf heb ik gevuld met 16GB Corsair RAM en een Samsung EVO 840 1TB SSD die ik nog had liggen.
Heb nog lang getwijfeld tussen direct Linux of Proxmox en uiteindelijk toch voor die 2e gekozen nu. Mede omdat het toch gewoon Linux is dus nog wel wat vrijheid geeft om direct op het systeem te rommelen.
En dan nu de ervaring waar het in dit topic tenslotte om gaat, het stroomverbruik. Het valt niet heel erg tegen maar ik ben ook niet bijzonder enthousiast. Kom na wat tweaks op +/- 7W in idle. Helaas crasht het hele systeem zodra ik powertop start, dus dat is niet ideaal. Ook kent de BIOS geen ASPM settings dus schakelt de kernel dit geheel uit. Het is nog niet gelukt om dat te overriden. Ik hoop maar dat er op termijn nog iets van coreboot beschikbaar komt.
Keywords G30W-N100 BK-1264NP-4L
In mijn geval heb ik deze besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004853548839.html
Was na een weekje al binnen en ik had hem onder de € 150 dus zonder extra inklaringskosten of wat dan ook. Erg netjes!
De meegeleverde power adapter is een 48W Delta voeding. Voelt zeer robuust aan. Heb de efficiëntie nog niet gemeten maar omdat het blok niet warm wordt heb ik wel goede hoop.
De minipc zelf heb ik gevuld met 16GB Corsair RAM en een Samsung EVO 840 1TB SSD die ik nog had liggen.
Heb nog lang getwijfeld tussen direct Linux of Proxmox en uiteindelijk toch voor die 2e gekozen nu. Mede omdat het toch gewoon Linux is dus nog wel wat vrijheid geeft om direct op het systeem te rommelen.
En dan nu de ervaring waar het in dit topic tenslotte om gaat, het stroomverbruik. Het valt niet heel erg tegen maar ik ben ook niet bijzonder enthousiast. Kom na wat tweaks op +/- 7W in idle. Helaas crasht het hele systeem zodra ik powertop start, dus dat is niet ideaal. Ook kent de BIOS geen ASPM settings dus schakelt de kernel dit geheel uit. Het is nog niet gelukt om dat te overriden. Ik hoop maar dat er op termijn nog iets van coreboot beschikbaar komt.
Keywords G30W-N100 BK-1264NP-4L
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Die is bijgehouden. We zitten in een slechte periode wat zuinigheid betreft. Het verbruik gaat de verkeerde kant op. Een Fujitsu D3643-B bijvoorbeeld is nog steeds verreweg het zuinigst bij goede performance. Er staan beschikbare systemen van zoals de K3843 en Odroid.Ozzie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:33:
Zou in ieder geval de TS weer wat actueler maken want de dingen die daar nu in staan zijn volgens mij al jaren niet meer verkrijgbaar.
N100 is tot voor kort niet zuinig gebleken in de huidige beschikbare borden/systemen. Het verbruik was een veelvoud van wat we gewend zijn. We zullen eerst eens een zuinig systeem moeten tegenkomen die met een betrouwbare nauwkeurige meter is gemeten. Als er iemand is met een goede energiemeter (zie topic start), dan graag de informatie posten, of het systeem nu zuinig blijkt of tegenvalt, metingen zijn interessante informatie. Hoe te meten.
Een meting met een kale, geoptimaliseerde Debian zou, indien mogelijk, zeker geapprecieerd worden hier!
Ik heb niet zo'n mooie Brennenstuhl dus kan mijn N100 er niet mee meten. Heb hem net voor het eerst aangezet en nog niks erop gedaan, niet eens een beeldscherm aangesloten en nu zit die op 7-8 watt. Maar ik heb geen idee hoe accuraat mijn smartplug meet. Het gebrek aan decimalen maakt me al wat huiverig.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- FSP
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Barebones
in dit topic alle betrouwbare metingen zijn bijgehouden in de vorm van gepinnde berichten. Als je kan een tabel van maken (en ook die bijhouden), is altijd welcome! Er is een excel sheet op een duitse site, zie topic start. Hoe betrouwbaar dat is, weet ik niet.eheijnen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:24:Zou een tabel of zoiets waarin alle systemen, border, etc. opgesomd worden die zij getest en "score" niet handig en overzichtelijk zijn voor nu en wat er nog allemaal komt?
De afgelopen week heb ik dit topic redelijk doorgelezen (vooral de startpost en gepinde berichten plus de laatste tien pagina's discussie). Ik ben me aan het orienteren op een zuinig systeem.
Waar kom ik vandaan: jaren (vanaf 2010) een redelijk basic thuisserver gedraaid met 4x3TB hdd's in raid 5. Deze heeft een jaar niet gedraaid vanwege een verbouwing waarna het systeem niet meer wilde starten. Geen idee wat deze aan power slurpt maar ik vrees dat het niet gering is.
In de tussentijd een HPE gen8 server voor weinig op de kop getikt maar deze gebruikt idle al rond de 200W (vanuit iLO gerapporteerd), op 0,35% load
. De 1200W voeding belooft niet veel goeds. Ik draai daar nu proxmox (debian) en pogmanpodman met twee images (HA en frigate). Ik ga deze aan een shelly plus plug S leggen om een baseline te meten.
In de meterkast heb ik een raspi 4 liggen waar nodered, grafana, mosquitto en een P1 meter op draaien. Deze is redelijk belangrijk omdat ik er onder andere mijn warmtepomp, zoneregeling en buffervat mee aanstuur (via heishamon).
Waar wil ik naartoe:
Een moderne zuinige thuisserver die de volgende taken kan uitvoeren:
- HA
- frigate met drie Hikvision camera's incl deurbel
- fileserver
- transmission
- proxmox
- pogmanpodman
Ik heb zojuist een Coral USB accellerator binnengekregen en wil die aan de server hangen.
Kan eventueel een raspi erbij nemen om bijvoorbeeld frigate + coral op te draaien.
Budget is niet kritiek maar wil geen overkill. (ega had 2400+EUR in het hoofd
)
Waar zit ik aan te denken:
Vragen:
- Ik heb gezien dat een andere gebruiker iets vergelijkbaars heeft, dus graag feedback of bovenstaand systeem haalbaar is met mijn eisen?
- Heb ik iets over het hoofd gezien?
- Hardkernel heeft bij de H3+ specs staan: Up to 64GB Dual-channel Memory DDR4 PC4-23400 (2933MT/s), terwijl ik uitvoering: Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/64 geselecteerd heb. Mijn systeem-samenstelling-kennis is wat roestig, dus graag bevestiging of dit compatible is?
Waar kom ik vandaan: jaren (vanaf 2010) een redelijk basic thuisserver gedraaid met 4x3TB hdd's in raid 5. Deze heeft een jaar niet gedraaid vanwege een verbouwing waarna het systeem niet meer wilde starten. Geen idee wat deze aan power slurpt maar ik vrees dat het niet gering is.
In de tussentijd een HPE gen8 server voor weinig op de kop getikt maar deze gebruikt idle al rond de 200W (vanuit iLO gerapporteerd), op 0,35% load
In de meterkast heb ik een raspi 4 liggen waar nodered, grafana, mosquitto en een P1 meter op draaien. Deze is redelijk belangrijk omdat ik er onder andere mijn warmtepomp, zoneregeling en buffervat mee aanstuur (via heishamon).
Waar wil ik naartoe:
Een moderne zuinige thuisserver die de volgende taken kan uitvoeren:
- HA
- frigate met drie Hikvision camera's incl deurbel
- fileserver
- transmission
- proxmox
- pogmanpodman
Ik heb zojuist een Coral USB accellerator binnengekregen en wil die aan de server hangen.
Kan eventueel een raspi erbij nemen om bijvoorbeeld frigate + coral op te draaien.
Budget is niet kritiek maar wil geen overkill. (ega had 2400+EUR in het hoofd
Waar zit ik aan te denken:
---|---|---|---|---|
1 | Moederborden | Hardkernel Odroid-H3+ | € 244,11 | € 244,11 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/64 | € 136,90 | € 136,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 4TB | € 208,95 | € 208,95 |
1 | Behuizing | Odroid type 2 behuizing | € 23,84 | € 23,84 |
1 | Voeding | Odroid 15V4A voeding | € 15,42 | € 15,42 |
Totaal | € 629,22 |
Vragen:
- Ik heb gezien dat een andere gebruiker iets vergelijkbaars heeft, dus graag feedback of bovenstaand systeem haalbaar is met mijn eisen?
- Hardkernel heeft bij de H3+ specs staan: Up to 64GB Dual-channel Memory DDR4 PC4-23400 (2933MT/s), terwijl ik uitvoering: Kingston Fury Impact KF432S20IBK2/64 geselecteerd heb. Mijn systeem-samenstelling-kennis is wat roestig, dus graag bevestiging of dit compatible is?
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Fujitsu
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
@chmistry , ik denk dat 64GB totale overkill is. Zelfs 32Gb zal dat zijn als ik zie dat ik met 30 docker containers ca 10GB gebruik…
En wat is pogman eigenlijk?
En wat is pogman eigenlijk?
lol, ik bedoel natuurlijk podman, alternatieve docker implementatie. Zal even mijn post aanpassen.
Je hebt waarschijnlijk gelijk met 64GB ram, kan altijd bijprikken als het toch te weinig blijkt te zijn.
Je hebt waarschijnlijk gelijk met 64GB ram, kan altijd bijprikken als het toch te weinig blijkt te zijn.
@chmistry Helaas nu niet meer leverbaar (en dat komt echt wel weer), maar ik was voor een Minisforum NAB6, 64GB en 4TB nvme een paar tientjes meer kwijt. Voor die prijs heb je dan wel een veel capabeler systeem met oa 2x2.5Gbe. De NPB6 die nu leverbaar is, is helaas weer wat duurder maar het blijft een mooie optie. Ik draai momenteel 7.4W idle met een 12650H, en dat is een stuk beter dan die N6005.
Zonet een vervanging binnen gekregen voor mijn Intel NUC5i3ryh die als firewall dient. Het gaat om een CWWK N100-5L v2. De welbekende Chinese firewall doosjes met 5x 2,5 Gbit.
SSD: Intel DC S4610 960gb
Geheugen: Samsung M425R2GA3BB0-CQK (ddr5 sodimm 16gb 4800 mhz)
Adapter: Dajing ADP-60E2 (12V 5A)
NICs: 2x 1Gbit aangesloten
Proxmox geinstalleerd om binnenkort de pfSense VM te migreren van de NUC. Al snel enkele idle waarden kunnen noteren gemeten met een VoltCraft SEM6000. Weet niet hoe correct deze is en ik heb eigenlijk weinig vertrouwen in de adapter (erg licht, lijkt geen hoge kwaliteit te zijn).
Echter wel mooie waardes: ~ 8.0 - 8.3 Watt
Ben benieuwd of er nog veel af zou kunnen met een betere kwaliteit adapter eigenlijk, maar denk voor de zekerheid toch maar iets bekender in huis te halen.
Ik weet niet wat de NUC momenteel verbruikt omdat daar nog andere devices op de meter zitten, maar eens de migratie rond is ga ik wel even vergelijken. Ik denk dat ik wel aardig in de buurt kom.
Morgen eens verder testen want er zijn nog geen zaken aangepast in de BIOS en ook PowerTop is nog niet geactiveerd (tenzij dit standaard is op Proxmox).
Update: standby met 2 NIC's aangesloten (lampjes pinken nog) -> 1.5 Watt
SSD: Intel DC S4610 960gb
Geheugen: Samsung M425R2GA3BB0-CQK (ddr5 sodimm 16gb 4800 mhz)
Adapter: Dajing ADP-60E2 (12V 5A)
NICs: 2x 1Gbit aangesloten
Proxmox geinstalleerd om binnenkort de pfSense VM te migreren van de NUC. Al snel enkele idle waarden kunnen noteren gemeten met een VoltCraft SEM6000. Weet niet hoe correct deze is en ik heb eigenlijk weinig vertrouwen in de adapter (erg licht, lijkt geen hoge kwaliteit te zijn).
Echter wel mooie waardes: ~ 8.0 - 8.3 Watt
Ben benieuwd of er nog veel af zou kunnen met een betere kwaliteit adapter eigenlijk, maar denk voor de zekerheid toch maar iets bekender in huis te halen.
Ik weet niet wat de NUC momenteel verbruikt omdat daar nog andere devices op de meter zitten, maar eens de migratie rond is ga ik wel even vergelijken. Ik denk dat ik wel aardig in de buurt kom.
Morgen eens verder testen want er zijn nog geen zaken aangepast in de BIOS en ook PowerTop is nog niet geactiveerd (tenzij dit standaard is op Proxmox).
Update: standby met 2 NIC's aangesloten (lampjes pinken nog) -> 1.5 Watt
[ Voor 22% gewijzigd door PuijkeN op 08-12-2023 00:07 ]
@Minimadness: ook een interessante optie, ik zet het in mijn lijstje.
Ook hun UM480XT is interessant als je geen Quick Sync nodig hebt, al meermaals in dit topic rond de 5W voorbij gekomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Minimadness op 08-12-2023 00:48 ]
De H3+ heeft ook 2x2.5GbE. En die is extreem zuinig. Grootste nadeel is denk ik de behuizing. Maar verder top machine!
Even niets...
@FireDrunk: wat bedoel je met dat de behuizing voor de H3+ het nadeel is? de server komt waarschijnlijk op de vliering te staan waar ik eerst die HPE server bedacht had, dus ruimte is niet zo'n probleem.
De H3+ is een proprietary formaat, en niet standaard ITX. Daardoor is het soms wat lastig om een goede behuizing te vinden. Ze verkopen zelf ge-3d-printte plastic behuizingen, maar die zijn van middelmatige kwaliteit.
Even niets...
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Fujitsu
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Ik zei laatst nog "Nog nooit disk problemen gehad".
Afijn, tot nu
Geen idee wat dit is, dus dat wordt zoeken. Vanzelfsprekend kan SnapRaid zijn werk ook niet meer done met een read-only filesystem...
Afijn, tot nu
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| [2104397.786123] device eth0 entered promiscuous mode [2104531.691494] device eth0 left promiscuous mode [2104621.837406] ata6.00: exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x40000 action 0x6 frozen [2104621.837430] ata6: SError: { CommWake } [2104621.837440] ata6.00: failed command: FLUSH CACHE EXT [2104621.837446] ata6.00: cmd ea/00:00:00:00:00/00:00:00:00:00/a0 tag 9 res 40/00:00:00:00:00/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [2104621.837466] ata6.00: status: { DRDY } [2104621.837477] ata6: hard resetting link [2104627.192793] ata6: link is slow to respond, please be patient (ready=0) [2104631.884781] ata6: COMRESET failed (errno=-16) [2104631.884870] ata6: hard resetting link [2104637.260239] ata6: link is slow to respond, please be patient (ready=0) [2104641.904244] ata6: COMRESET failed (errno=-16) [2104641.904333] ata6: hard resetting link [2104642.128020] device eth0 entered promiscuous mode [2104647.275844] ata6: link is slow to respond, please be patient (ready=0) [2104676.922001] ata6: COMRESET failed (errno=-16) [2104676.922032] ata6: limiting SATA link speed to 3.0 Gbps [2104676.922036] ata6: hard resetting link [2104681.981922] ata6: COMRESET failed (errno=-16) [2104681.982011] ata6: reset failed, giving up [2104681.982016] ata6.00: disable device [2104681.982055] ata6: EH complete [2104681.982100] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#17 FAILED Result: hostbyte=DID_BAD_TARGET driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=120s [2104681.982108] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#17 CDB: Synchronize Cache(10) 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00 [2104681.982116] I/O error, dev sdb, sector 3905570520 op 0x1:(WRITE) flags 0x800 phys_seg 1 prio class 2 [2104681.982205] Aborting journal on device sdb1-8. [2104681.982273] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#11 FAILED Result: hostbyte=DID_BAD_TARGET driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=0s [2104681.982282] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#11 CDB: Write(16) 8a 00 00 00 00 00 e8 c4 08 00 00 00 00 08 00 00 [2104681.982285] I/O error, dev sdb, sector 3905161216 op 0x1:(WRITE) flags 0x800 phys_seg 1 prio class 2 [2104681.982297] I/O error, dev sdb, sector 3905161216 op 0x1:(WRITE) flags 0x800 phys_seg 1 prio class 2 [2104681.982303] Buffer I/O error on dev sdb1, logical block 488144896, lost sync page write [2104681.982317] JBD2: I/O error when updating journal superblock for sdb1-8. [2104685.786070] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#13 FAILED Result: hostbyte=DID_BAD_TARGET driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=0s [2104685.786083] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#13 CDB: ATA command pass through(16) 85 06 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 e5 00 [2104775.388865] device eth0 left promiscuous mode [2104886.446052] device eth0 entered promiscuous mode [2104953.554248] device eth0 left promiscuous mode [2105008.663002] device eth0 entered promiscuous mode [2105141.959716] device eth0 left promiscuous mode [2105207.085900] EXT4-fs error (device sdb1): ext4_journal_check_start:83: comm mergerfs: Detected aborted journal [2105207.085980] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#31 FAILED Result: hostbyte=DID_BAD_TARGET driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=0s [2105207.085988] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#31 CDB: Write(16) 8a 00 00 00 00 00 00 00 08 00 00 00 00 08 00 00 [2105207.085991] I/O error, dev sdb, sector 2048 op 0x1:(WRITE) flags 0x3800 phys_seg 1 prio class 2 [2105207.086003] I/O error, dev sdb, sector 2048 op 0x1:(WRITE) flags 0x3800 phys_seg 1 prio class 2 [2105207.086008] Buffer I/O error on dev sdb1, logical block 0, lost sync page write [2105207.086023] EXT4-fs (sdb1): I/O error while writing superblock [2105207.086027] EXT4-fs (sdb1): Remounting filesystem read-only [2105252.964955] device eth0 entered promiscuous mode |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| root@# fsck.ext4 /dev/sdb1 -n e2fsck 1.46.5 (30-Dec-2021) Waarschuwing! /dev/sdb1 is aangekoppeld. Waarschuwing: afspelen van journal wordt overgeslagen omdat een alleen-lezencontrole uitgevoerd wordt. Data2 bevat een bestandssysteem met fouten, gedwongen controle. Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout). Fout negeren? nee Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout). Fout negeren? nee fsck.ext4: Invoer-/uitvoerfout tijdens lezen van slechteblokken-inode Dit ziet er niet goed uit, maar we zullen doorgaan... Stap 1: Controle van inodes, blokken, en groottes Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout) tijdens tijdens starten van inode-scan. Fout negeren? nee Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout). Fout negeren? nee Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout) tijdens tijdens halen van volgende inode. Fout negeren? nee Fout tijdens scannen van inodes (0): Kan volgende inode niet lezen e2fsck: afgebroken |
Geen idee wat dit is, dus dat wordt zoeken. Vanzelfsprekend kan SnapRaid zijn werk ook niet meer done met een read-only filesystem...
[ Voor 11% gewijzigd door Mars Warrior op 08-12-2023 11:35 ]
Dat is je fout geweest, zulke dingen moet je zelfs niet denken. Dan blijft alles goedMars Warrior schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:33:
Afijn, tot nu
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Fujitsu
- Leicke
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Beetje ongeluk ja. Lijkt op een kapot superblock ofzo. Daarvan zijn backups weet ik, maar nog geen idee of ik dat handmatig moet fixen, of dat unmounten en e2fsck zijn werk laten doen de methode is...Ozzie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:37:
[...]
Dat is je fout geweest, zulke dingen moet je zelfs niet denken. Dan blijft alles goed
Het is sinds een reboot na een update van wat packages met een **Restart Required**
Hmmm. Niet echt iets voor de vrijdagmiddag. En het is niet eens de 13de
Uit interesse: wat voor disk? Seagate/WD/Toshiba? CMR / SMR? EtcMars Warrior schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:33:
Afijn, tot nu![]()
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 [2104397.786123] device eth0 entered promiscuous mode [2104531.691494] device eth0 left promiscuous mode [2104621.837406] ata6.00: exception Emask 0x0 SAct 0x0 SErr 0x40000 action 0x6 frozen [2104621.837430] ata6: SError: { CommWake } [2104621.837440] ata6.00: failed command: FLUSH CACHE EXT [2104621.837446] ata6.00: cmd ea/00:00:00:00:00/00:00:00:00:00/a0 tag 9 res 40/00:00:00:00:00/00:00:00:00:00/40 Emask 0x4 (timeout) [2104621.837466] ata6.00: status: { DRDY } [2104621.837477] ata6: hard resetting link [2104627.192793] ata6: link is slow to respond, please be patient (ready=0) [2104631.884781] ata6: COMRESET failed (errno=-16) [2104631.884870] ata6: hard resetting link [2104637.260239] ata6: link is slow to respond, please be patient (ready=0) [2104641.904244] ata6: COMRESET failed (errno=-16) [2104641.904333] ata6: hard resetting link [2104642.128020] device eth0 entered promiscuous mode [2104647.275844] ata6: link is slow to respond, please be patient (ready=0) [2104676.922001] ata6: COMRESET failed (errno=-16) [2104676.922032] ata6: limiting SATA link speed to 3.0 Gbps [2104676.922036] ata6: hard resetting link [2104681.981922] ata6: COMRESET failed (errno=-16) [2104681.982011] ata6: reset failed, giving up [2104681.982016] ata6.00: disable device [2104681.982055] ata6: EH complete [2104681.982100] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#17 FAILED Result: hostbyte=DID_BAD_TARGET driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=120s [2104681.982108] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#17 CDB: Synchronize Cache(10) 35 00 00 00 00 00 00 00 00 00 [2104681.982116] I/O error, dev sdb, sector 3905570520 op 0x1:(WRITE) flags 0x800 phys_seg 1 prio class 2 [2104681.982205] Aborting journal on device sdb1-8. [2104681.982273] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#11 FAILED Result: hostbyte=DID_BAD_TARGET driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=0s [2104681.982282] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#11 CDB: Write(16) 8a 00 00 00 00 00 e8 c4 08 00 00 00 00 08 00 00 [2104681.982285] I/O error, dev sdb, sector 3905161216 op 0x1:(WRITE) flags 0x800 phys_seg 1 prio class 2 [2104681.982297] I/O error, dev sdb, sector 3905161216 op 0x1:(WRITE) flags 0x800 phys_seg 1 prio class 2 [2104681.982303] Buffer I/O error on dev sdb1, logical block 488144896, lost sync page write [2104681.982317] JBD2: I/O error when updating journal superblock for sdb1-8. [2104685.786070] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#13 FAILED Result: hostbyte=DID_BAD_TARGET driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=0s [2104685.786083] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#13 CDB: ATA command pass through(16) 85 06 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 e5 00 [2104775.388865] device eth0 left promiscuous mode [2104886.446052] device eth0 entered promiscuous mode [2104953.554248] device eth0 left promiscuous mode [2105008.663002] device eth0 entered promiscuous mode [2105141.959716] device eth0 left promiscuous mode [2105207.085900] EXT4-fs error (device sdb1): ext4_journal_check_start:83: comm mergerfs: Detected aborted journal [2105207.085980] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#31 FAILED Result: hostbyte=DID_BAD_TARGET driverbyte=DRIVER_OK cmd_age=0s [2105207.085988] sd 5:0:0:0: [sdb] tag#31 CDB: Write(16) 8a 00 00 00 00 00 00 00 08 00 00 00 00 08 00 00 [2105207.085991] I/O error, dev sdb, sector 2048 op 0x1:(WRITE) flags 0x3800 phys_seg 1 prio class 2 [2105207.086003] I/O error, dev sdb, sector 2048 op 0x1:(WRITE) flags 0x3800 phys_seg 1 prio class 2 [2105207.086008] Buffer I/O error on dev sdb1, logical block 0, lost sync page write [2105207.086023] EXT4-fs (sdb1): I/O error while writing superblock [2105207.086027] EXT4-fs (sdb1): Remounting filesystem read-only [2105252.964955] device eth0 entered promiscuous mode
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 root@# fsck.ext4 /dev/sdb1 -n e2fsck 1.46.5 (30-Dec-2021) Waarschuwing! /dev/sdb1 is aangekoppeld. Waarschuwing: afspelen van journal wordt overgeslagen omdat een alleen-lezencontrole uitgevoerd wordt. Data2 bevat een bestandssysteem met fouten, gedwongen controle. Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout). Fout negeren? nee Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout). Fout negeren? nee fsck.ext4: Invoer-/uitvoerfout tijdens lezen van slechteblokken-inode Dit ziet er niet goed uit, maar we zullen doorgaan... Stap 1: Controle van inodes, blokken, en groottes Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout) tijdens tijdens starten van inode-scan. Fout negeren? nee Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout). Fout negeren? nee Fout tijdens lezen van blok 1523 (Invoer-/uitvoerfout) tijdens tijdens halen van volgende inode. Fout negeren? nee Fout tijdens scannen van inodes (0): Kan volgende inode niet lezen e2fsck: afgebroken
En begrijp ik nu goed dat op basis van 1 falende disk SnapRaid helemaal op zijn gat ligt? Dat kan/mag lijkt mij toch niet de bedoeling zijn in een raid achtige opzet? (Mirror of parity dus, niet striping, dan is een totale meltdown te verwachten
De case die ze zelf verkopen lijkt uit CNC gesneden metalen platen te bestaan: https://www.odroid.nl/h3-case-type-3, niet heel slick, maar hoeft van mij ook niet.FireDrunk schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:24:
De H3+ is een proprietary formaat, en niet standaard ITX. Daardoor is het soms wat lastig om een goede behuizing te vinden. Ze verkopen zelf ge-3d-printte plastic behuizingen, maar die zijn van middelmatige kwaliteit.
Ah, een metalen is al iets beter inderdaad. Maar blijft geen hoogvlieger.
Ik zou toch graag een iets meer solide kast zien, zo viel zojuist mijn oog op deze van Kontron:
https://www.kontron.com/en/products/kbox-b-202-rpl/p178617
Dat lijkt me echt de perfecte thuis (power) router
Ik zou toch graag een iets meer solide kast zien, zo viel zojuist mijn oog op deze van Kontron:
https://www.kontron.com/en/products/kbox-b-202-rpl/p178617
Dat lijkt me echt de perfecte thuis (power) router
Even niets...
@Mars Warrior : Ik heb ook een paar keer problemen met schijven gehad, kunnen bad blocks zijn. Ik heb het altijd weer kunnen herstellen, zelfs toen twee schijven van mijn raid 5 systeem badblocks hadden binnen een uur. (heb toen met ddrescue de schijven gekopieerd naar een verse schijf en het raid systeem laten herstellen.
https://www.smartmontools.org/wiki/BadBlockHowto kom je een heel eind mee.
https://www.smartmontools.org/wiki/BadBlockHowto kom je een heel eind mee.
Vanmorgen een shelly plug S tussen de HPE ProLiant DL560 Gen8 gezet, verbruik valt me mee:
Onder normale load na een half uur is het verbruik 126 W.
Ik reken met 0,45 ct/kWh dus als ik naar een systeem van ~5 W kan gaan bespaar ik per jaar 120*8,7*0,45 = 469,80 Euro... mijn vorige server ging 12 jaar mee, dus ruim budget om wat leuks aan te schaffen.
Onder normale load na een half uur is het verbruik 126 W.
Ik reken met 0,45 ct/kWh dus als ik naar een systeem van ~5 W kan gaan bespaar ik per jaar 120*8,7*0,45 = 469,80 Euro... mijn vorige server ging 12 jaar mee, dus ruim budget om wat leuks aan te schaffen.
Op een Odroid H3 (niet de +) met 32gb ram draai ik op proxmox:chmistry schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:21:
Vragen:
-Truenas scale
-Pfsense firewall
-22 docker containers (inclusief rrr suite)
-HA
-Jellyfin
Redelijk vergelijkbaar met wat jij voor ogen hebt. Werkt heel goed, zit idle op 10% CPU belasting.
Jdumeez fijn om te horen, heb jij de odroid behuizing of iets anders gevonden?
Zag deze ook na een snelle search: https://www.amazon.nl/KKSB-Odroid-H3-Case/dp/B0C6VJ6R5C
Zag deze ook na een snelle search: https://www.amazon.nl/KKSB-Odroid-H3-Case/dp/B0C6VJ6R5C
Heb deze onlangs gekocht. Zie er goed uit. Had ook een officiële odroid type 5 behuizing. Deze is een stuk beter/solide. Geen spijt van.chmistry schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:52:
Jdumeez fijn om te horen, heb jij de odroid behuizing of iets anders gevonden?