Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 1.534.690 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:34
Matched: pomploze
Rein_stein schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:34:
Ik heb in de woonkamer een standaard Robot vloerverwarming verdeler en in de keuken een verder van 15 jaar oud. Beide zouden in theorie niet geschikt zijn voor lage temperatuurverwarming.

Het lijkt echter allemaal prima te werken met de warmte pomp (Elga Ace, momenteel Ta rond 28-30 graden): de keukenvloer (tegels) voelt warm aan en de woonkamer (houten vloer) wordt ook prima op temperatuur gehouden...

WP draait momenteel op minimaal vermogen (460W), delta T van gemiddeld 3.8 graad...

Doe ik toch iets fout?
Het valt mij bij mijn ouders wel op dat naarmate het kouder wordt de open verdeler met pomp toch roet in het eten blijkt te gooien.

Elga gaat naar Ta rond de 40 graden, en het huis blijft krap aan warm (+- 21 graden) op dagen als gisteren.

Ik vermoed dat als ze een gesloten pomploze verdeler hadden de Ta lang niet zo hoog hoeft te zijn.

Maar aangezien ze een hybride setup hebben en de gasketel dus bij kan komen (en bij komt tijdens een defrost wat ik in de logging zie) lijkt het mij wel verstandig een soort van temperatuur begrenzing te hebben op de watertemperatuur die de vloer ingaat :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:15:
[...]

Het valt mij bij mijn ouders wel op dat naarmate het kouder wordt de open verdeler met pomp toch roet in het eten blijkt te gooien.

Elga gaat naar Ta rond de 40 graden, en het huis blijft krap aan warm (+- 21 graden) op dagen als gisteren.

Ik vermoed dat als ze een gesloten pomploze verdeler hadden de Ta lang niet zo hoog hoeft te zijn.

Maar aangezien ze een hybride setup hebben en de gasketel dus bij kan komen (en bij komt tijdens een defrost wat ik in de logging zie) lijkt het mij wel verstandig een soort van temperatuur begrenzing te hebben op de watertemperatuur die de vloer ingaat :?
Kan die begrenzing dan niet war gemaakt worden?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 19:18
[...]

Kan je het ketel vermogen niet begrenzen? Hier staat de ketel (Remeha Calenta) zowel op minimaal als maximaal 7kW ingesteld via het installateurs menu. Dan kan je prima naar een verdeler zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 22:23
[...]

Waar heb jij die logging, zie je dat in de remeha app?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betekent die 65 graden in je plaatje? Probeert je WP water van 65 graden te maken? Terwijl er 31 graden de vloer in gaat? Daar is regeltechnisch iets heel erg mis. Wel knap trouwens dat de WP water van 65 graden kan maken, dat lukt hier niet.
Hoe wordt de Ta van de WP bepaald?
(En uiteraard eens met @Proton_ hierboven, een dT van 8 graden over je vloer is veel te hoog. Hier moet de flow echt flink omhoog. Of het je nog open verdelers in je VVW? Zo ja, zsm vervangen door gesloten, pomploze, verdelers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-05 12:44
Andrehj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:49:
[...]

Wat betekent die 65 graden in je plaatje? Probeert je WP water van 65 graden te maken? Terwijl er 31 graden de vloer in gaat? Daar is regeltechnisch iets heel erg mis. Wel knap trouwens dat de WP water van 65 graden kan maken, dat lukt hier niet.
Hoe wordt de Ta van de WP bepaald?
(En uiteraard eens met @Proton_ hierboven, een dT van 8 graden over je vloer is veel te hoog. Hier moet de flow echt flink omhoog. Of het je nog open verdelers in je VVW? Zo ja, zsm vervangen door gesloten, pomploze, verdelers.
Dat zijn de gegevens die ik uit de warmtepomp haal met de husdata H60. die 65 graden is de temperatuur van de compressor zelf/hotgas als ik de gegevens mag geloven.

Ik heb nu de flow naar 120l per uur gezet.

De setup is als volgt:

Warmtepomp, wilo yonos pico 25/1-8 met de continue snelheid 2, volgens de heren in het nefit forum is dat voldoende voor nu om eerst rust te krijgen in de warmtepomp. Daarnaast 2 verdelers in huis welke beschikken over een pomploze debiet verdeler die in te regelen is per liter per per groep. Deze stonden allemaal rond de 80l per uur, dus ik heb deze hoger gezet.

Daarnaast ook nog een 50l buffervat van nefit is maar enkel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

The-Source schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:35:
Ik ben al weer een tijdje aan het verdiepen in een warmtepomp. Nog geen keuze gemaakt behalve dat ik geen hybride wil ;)
Omdat ik pas over 2 maanden een goede indicatie kan maken van het jaarlijks gas gebruik begin het oriënteren toch steeds meer vorm te krijgen. Ziet er naar uit dat ik op 1000m3 gas uit kom en dat is dan nog met een januari maand zonder dak isolatie. Afgelopen voorjaar was ook niet echt warm te noemen dus ik denk zelf dat 1000m3 best een realistisch beeld is.
Nu merk ik dat elke douche beurt gemiddeld 225L gas verbruikt (Regendouche maar wel met wtw). Ik twijfel wel aan deze waarde omdat mijn logging langer doorloopt dan de werkelijke douche tijd dus zou wellicht ook nog weer verwarming in kunnen zitten...
Alle verwarming is via vloerverwarming en mijn huidige ketel kan ik niet lager dan 55C zetten als CV temp.

Maar wat voor vermogen zou hier ongeveer bij horen?
En wellicht nog tips om eventueel het douche gebruik nog beter in kaart te brengen (wellicht ook liters water bij houden, dat gaat helaas niet automatisch ;) )
er gaat echt geen 55c je vloer in. dus dat betekent dat je een verdeler hebt met pomp en platenwisselaar. die heeft die hogere temperatuur nodig om fatsonelijk vermogen over te kunnen brengen.

sloop die zooi eruit en maak er een pomploze verdeler van. en vergeet niet je CV temperatuur aan te passen naar de 25~30 of zo waar de verdelerthermostaat nu op staat. of combineer het met de installatie van de WP direct door de installateur. bespaart je weer wat hoofdpijn.

een nieuwe kunstof verdeler met beetje deftige flowmeters en zo misstaat ook niet om de vloer beter af te regelen op optimale afgifte per zone als je de temperaturen verder gaat verlagen.

denk dat je met 5~9kW pomp met een warmwaterboiler erbij het makkelijk redt. echt niet groter dan 9kW.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 03-12-2021 20:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:25
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:43:
[...]

....................dus dat betekent dat je een verdeler hebt met pomp en platenwisselaar. die heeft die hogere temperatuur nodig om fatsonelijk vermogen over te kunnen brengen.

sloop die zooi eruit en maak er een pomploze verdeler van. en vergeet niet je CV temperatuur aan te passen naar de 25~30 of zo waar de verdelerthermostaat nu op staat. of combineer het met de installatie van de WP direct door de installateur. bespaart je weer wat hoofdpijn.
Flippy, ik denk dat jouw adviezen een beetje voorbarig zijn; en hoezo: nu een platenwisselaar?
en dan nu met 55graden water de vloer in? Dacht het niet.
en vergeet niet je CV temperatuur aan te passen naar de 25~30
En dat kan nu juist niet volgens de vragensteller., want:
mijn huidige ketel kan ik niet lager dan 55C zetten als CV temp

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:22
[...]

Ik heb gemerkt dat zodra je CP210 ( voetpunt ) niet op 15 graden zet ( Fabrieksinstelling: 15 °C = automatische modus )
mijn mecuria heel onrustig gedrag gaat tonen, en ook totaal de stooklijn niet meer volgt met als gevolg hele hoge aanvoer temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Met 4 groepen vloerverwarming ga je natuurlijk geen mega flow halen, ik weet niet wat het minimale debiet van je WP is, maar 2 ltr/minuut per groep is vrij "normaal" bij vloerverwarming, dus heb je "slechts" 8 L/minuut in worst case scenario (Thermostaatknoppen van radiatoren staan dicht).

Om dit op te lossen zou je en buffervaatje parallel kunnen aansluiten zodat je primair altijd voldoende flow hebt.

Ik zou wel kiezen voor een gesloten pomploze verdeler, indien nodig met buffervat 50Liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@michaelvo maar 4 groepen voor 80(?) m²? Dat zullen lange groepen zijn, of grote HoH afstand.
Het gaat niet meevallen daar het minimale debiet door te krijgen, en de minimale systeeminhoud haal je waarschijnlijk ook niet.
Een buffer zal dus nodig zijn.

Zo te zien is de pomp nog een oude onzuinige, meet maar na (of kijk op het typeplaatje).
Het is dus niet erg om de boel te vervangen voor een pomploze, en na het buffervat een zuinige, drukgestuurde circulatiepomp te gebruiken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
JVR2 schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:38:
[...]

Ja hoor. Alle kringen staan volledig open. Op de debietmeters aan de kringen lees ik bij alle aparte kringen ongeveer 1 L/min af (voor zover je dat nauwkeurig kan aflezen bij dergelijke kleine debieten, maar de grootte-orde zal wel kloppen). Als je de waarde voor het debiet uitlas, dan gaf hij 17 L/min aan op stand '5' (hoger kan niet). Als je weet dat we 8 + 6 + 2 = 16 kringen in totaal hebben, dan kan dat kloppen dat elke kring -als alles open staat- ongeveer 1L/min krijgt.

PS: ik ga er wel vanuit dat in bovenstaande opmerking "meters opendraaien" de kringen zelf bedoeld werden. Bij ons is dat met een soort inbussleutel aan de voorzijde, dat je de ventielen kan regelen. De debietmeter zelf staat bovenop, maar ik denk niet dat je daar iets kan aan veranderen. Maar zoals ik zei, ik ga ervan uit dat het ging over kringen afregelen, en die zover mogelijk open zetten. En dat is bij ons inderdaad zo ingesteld op dit moment.
Wil je eens een foto plaatsen van je v.v. verdeler en dan met name van die flowmeters :?

Bij die van mij zit er een rode "borgring" over de flowmeters die ervoor zorgt dat ik hem niet kan verdraaien.
Als ik die borgring eraf haal kan ik de flowmeter verdraaien zodat de groepen meer flow krijgen. Misschien dat dit bij jou ook zo is :?

Ik blijft 1L/minuut erg weinig vinden per groep op maximaal pompvermogen.

Heb je wel een gesloten / pomploze verdeler :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:25
Grolsch schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:31:
[...]

Wil je eens een foto plaatsen van je v.v. verdeler en dan met name van die flowmeters :?

Bij die van mij zit er een rode "borgring" over de flowmeters die ervoor zorgt dat ik hem niet kan verdraaien.
Als ik die borgring eraf haal kan ik de flowmeter verdraaien zodat de groepen meer flow krijgen. Misschien dat dit bij jou ook zo is :?

Precies dàt vroeg ik me ook af, maar meende dat ik dat al eens gezien had; dat was gisteren zie hier:

JVR2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Dat is dus inderdaad een pomploze verdeler, en een nogal afwijkend type flowmeter. Het lijkt er idd op dat die flow te verstellen is met de inbus bout voorop elke groep, maar misschien kan @JVR2 nog even bevestigen dat die transparante flowmeters niet te verdraaien zijn, en ook niet een mechanische vergrendeling hebben?
En die witte knoppen op de retour balk staan allemaal helemaal open (links-om gedraaid?)

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 19-12-2021 14:05 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Grolsch schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:31:
[...]

Ik heb ook borgringen (aan voorzijde van de ventielen), maar die staan helemaal open.
Die ringen staan opengedraaid zover als kan, en dan binnenin zijn -met inbus- de ventielen ook helemaal open geschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TnkIfH387KxIhuxkdQkRu60gLM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ffSR2jghY1bEuesOyoRMTSnz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Zo ver ik weet wil je bij een vloerverwarming only systeem gesloten pomploze verdelers, dit is minimaal net zo goed in te regelen als open verdelers met pomp, en (veel) efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:28:
Ik heb nu nog een gasketel van een vloerverwarming met een open verdeler met 3 groepen. Ik heb helaas geen idee met betrekking tot de systeeminhoud. De Ta is al geknepen naar 30-35 graden en ik heb geen behoefte aan zoneverwarming. Alle groepen staan dan ook te allen tijde open. De pomp zit wel op een pompschakelaar die onder de ~27 graden de pomp uitschakelt.

Als je een WP hebt die alleen maar een vloerverwarming (ca. 50m2) hoeft aan te sturen, is het dan nog nuttig om pomp in je verdeler te hebben? Kan de circulatiepomp in principe zelfstandig het warme water door de vloer pompen? Of werken die 2 pompen elkaar juist tegen?

Daarmee samenhangend, zou ik bij de WP dan ook een buffervat aan moeten schaffen? Want in principe kan mijn vloer gewoon als buffer dienen, of zie ik dat verkeerd?

En misschien een beetje offtopic, maar is een open verdeler waarvan alle groepen helemaal open staan, de thermostaatkraan hoog staat en de pomp uit, in effect hetzelfde als een gesloten verdeler?
Bij een WP heb je het lieftste een gesloten (pomploze) verdeler.
Als alle groepen open staan, je voldoende systeeminhoud hebt en voldoende flow kwijt kunt is een buffervat / secundaire pomp niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:48
Grolsch schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Bij een WP heb je het lieftste een gesloten (pomploze) verdeler.
Als alle groepen open staan, je voldoende systeeminhoud hebt en voldoende flow kwijt kunt is een buffervat / secundaire pomp niet nodig.
Enige idee wat "voldoende systeeminhoud" is? Ik heb dus een benedenvloer van 50m2 met 3 groepen, en een aantal radiatoren die ik wel open kan zetten voor meer buffer.

En is een open verdeler met uitgeschakelde pomp hetzelfde als een gesloten verdeler? Of zou ik de verdeler dan moeten vervangen?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit al een hele tijd aan te hikken tegen de overstap van gas naar full electric. Hierbij al enkele malen erg teleurgesteld geraakt in de installateurs die ik benaderd heb. Geven aan warmtepompen te installeren, maar de eerste paar check-vragen leveren al glazige ogen op.

Alle voorbereidende stappen al gezet:
- Vloerverwarming aangelegd in hele huis (10cm h-o-h, totaal 21 groepen)
- Gaskookplaat vervangen door inductie
- Stookhok uitgebreid om ruimte te maken. Bevindt zich op de tweede verdieping, buitenunit kan op het dak er direct naast.
- Airco op de tweede verdieping om bij te verwarmen
- Lage temperatuur ingesteld op de huidige CV (35 graden aanvoer)
- Evohome aangelegd
- 21x 300wP panelen op het dak

Enige voorbereiding die ik nog moet doen is het aanleggen van de driefase stroom naar het stookhok. Waarbij ik de uitdaging heb dat ik vast zit aan 16mm buizen. Kan er twee gebruiken, dus ga denk ik voor 4x2,5mm in één buis en de aarde (1x6mm door de andere). Maar dat terzijde ;)

Maar dan de laatste loodjes; het daadwerkelijk doorhakken van de knoop.
Wil geen rommel in huis, dus ben tijdens het oriënteren vooral bezig geweest met Nibe, Panasonic en Mitsubishi. Nibe valt voor mij af, omdat ik geen fan ben van de alles-in-een oplossingen, gezien de lastigere plaatsing.

Tussen Mitsubishi en Panasonic heb ik niet echt een voorkeur. Verbruik wordt al een tijd bijgehouden via mindergas.nl. Komt uit op rond de 1500m3 per jaar. Op basis daarvan zou ik aan een 8kW unit voldoende moeten hebben. Neig dan naar een 75YAA of een 9kW J-serie.

Maar waar ik nou niet uitkom, zelfs na het lezen van de Pana/Mitsu topics en dit topic:
- Waarom zou ik voor een split of juist voor een mono-unit moeten gaan? Los van de installatie natuurlijk. Ergens voelt alles buiten op het dak een beetje contra-productief. Maar de efficiëntie is wellicht dan weer beter van de mono blokken.
- Er moet natuurlijk een boiler bij komen. Heb een vrij groot bad, dus neig naar een boiler van richting de 300 liter. Nu weet ik dat een aparte warmtepompboiler (Atlantic) uit kostenoogpunt wellicht te prefereren is. Maar ik vraag me vooral af waarmee ik de hoogste efficientie haal. Is het niet efficienter om toch de Warmtepomp voor het SWW te laten zorgen? Al was het maar qua aansluiting (stroom) en ruimtegebruik ook. Nog een extra groep aanleggen wordt lastig, dus als het niet op de 3 fasen van de WP kan, wordt dat wat lastig.
- Heb nu drie standaard Robot verdelers. 2 groepen op de tweede, 9 groepen op de eerste en 10 groepen op de begane grond. Heb hier de thermostaten al vanaf gesloopt ivm ruis. En dit werkt op zich prima. Echter; Robot geeft aan dat hier niet mee gekoeld kan worden? Dat was in principe wel de bedoeling.
Kan ze op zich natuurlijk omwisselen, maar ik denk dat ik dan enorm in de knoop kom met de leidinglengtes. Ik heb erg weinig marge om ze op een andere plek te hangen, en het is geen 'direct conversion' om het zo te zeggen. Iemand hier ervaring mee? Voordeel van vervangen is natuurlijk wel dat er een pomploze variant kan worden geïnstalleerd. Nadeel is dat het natuurlijk drie nieuwe verdelers kost.

Hoop de komende zomer toch de stap te kunnen maken. En snap eerlijk gezegd niet waarom ik zo onzeker ben over deze stap. Kom er op de een of andere manier gewoon niet goed uit. En blijft lastig om zin en onzin van elkaar te scheiden op dit onderwerp.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 23-01-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anno007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:15:
Nibe S2125 12kw
Buffervat +-300 liter met spiraal voor tap en vloerverwarming (zonder elektrisch element)

En nibe zegt dat de s2123 70 graden kan geven.
niet doen.

gewoon vloer en SWW scheiden. het is niet handig om constant voor jan joker zo heet te stoken voor je vloer. je COP is dan gewoon ergens tussen ruk en klote. al is het natuurlijk nog steeds beter dan een doorstroomverwarmer. maar je wilt ook niet een doorstroomverwarmer voor je vloerverwarming. het is natuurlijk niet handig om 70 graden water te maken om vervolgens 28 graden in je vloer te pompen.

gewoon de warmtepomp direct op de vloeren zetten zonder buffertank. je vloer IS de buffer.

voor SWW kan je dan een eigen tank pakken. met zoveel vloeroppervlak en dus buffer kan je wel even een uurtje zonder verwarming als je overal beton hebt en geen droogbouw. een 12kW unit jast een 300L SWW tank vol in een uur of minder. al zou je natuurlijk er nog over kunnen denken om je verwarming en SWW productie te scheiden en gewoon 2 warmtepompen te nemen (ook dubbel subsidie!). als je de ruimte achter je huis hebt (ik gok van wel). 9kW voor verwarming en de andere van 5kW of zo voor SWW. dan kan je ook in de volle winter rustig doortokkelen op je verwarming. die hoeft niet dan steeds te stoppen en vol vermogen inhalen/bijstampen elke keer als er SWW bijgemaakt moet worden omdat iemand wereldvrede probeert op te lossen onder de douche en eventueel kan je de boel wat beter op je gebruik inregelen en eventueel de vloer gebruiken als koeling om in de zomer een beetje de warmte eruit zien te krijgen.

wel wat duurder om het te splitsen maar afhankelijk van de hoeveelheid douchers en gebruiksprofiel over de werkdag en weekeind kan dit zeker een beter comfort opleveren als je dat het waard is of met een WAF zit en angst voor een legel douche.

enigste wat je dan ook hoeft aan te passen in huis is de vloerverdelers zodat die zonder bypass gaan draaien of direct pomploze verdelers nemen als je nog bezig moet.

kan je aangeven waarom je denkt of waar de noodzaak vandaan komt om een machine te kopen die zo heet kan/moet stoken?

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 20-02-2022 05:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
flippy schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:41:
[...]

niet doen.

gewoon vloer en SWW scheiden. het is niet handig om constant voor jan joker zo heet te stoken voor je vloer. je COP is dan gewoon ergens tussen ruk en klote. al is het natuurlijk nog steeds beter dan een doorstroomverwarmer. maar je wilt ook niet een doorstroomverwarmer voor je vloerverwarming. het is natuurlijk niet handig om 70 graden water te maken om vervolgens 28 graden in je vloer te pompen.

gewoon de warmtepomp direct op de vloeren zetten zonder buffertank. je vloer IS de buffer.

voor SWW kan je dan een eigen tank pakken. met zoveel vloeroppervlak en dus buffer kan je wel even een uurtje zonder verwarming als je overal beton hebt en geen droogbouw. een 12kW unit jast een 300L SWW tank vol in een uur of minder. al zou je natuurlijk er nog over kunnen denken om je verwarming en SWW productie te scheiden en gewoon 2 warmtepompen te nemen (ook dubbel subsidie!). als je de ruimte achter je huis hebt (ik gok van wel). 9kW voor verwarming en de andere van 5kW of zo voor SWW. dan kan je ook in de volle winter rustig doortokkelen op je verwarming. die hoeft niet dan steeds te stoppen en vol vermogen inhalen/bijstampen elke keer als er SWW bijgemaakt moet worden omdat iemand wereldvrede probeert op te lossen onder de douche en eventueel kan je de boel wat beter op je gebruik inregelen en eventueel de vloer gebruiken als koeling om in de zomer een beetje de warmte eruit zien te krijgen.

wel wat duurder om het te splitsen maar afhankelijk van de hoeveelheid douchers en gebruiksprofiel over de werkdag en weekeind kan dit zeker een beter comfort opleveren als je dat het waard is of met een WAF zit en angst voor een legel douche.

enigste wat je dan ook hoeft aan te passen in huis is de vloerverdelers zodat die zonder bypass gaan draaien of direct pomploze verdelers nemen als je nog bezig moet.

kan je aangeven waarom je denkt of waar de noodzaak vandaan komt om een machine te kopen die zo heet kan/moet stoken?
Zeker een goed idee om 2 warmtepompen te nemen. Met de subsidie en geen buffervat zal het onder de streep niet veel duurder zijn dan 1 grote met buffervat. Maar kan de pomp van de warmtepomp wel zoveel groepen en verdelers hebben? Ik ben nog bezig met voorbereiden. Ik heb nu 2 installateurs waar ik nu in overleg mee ben. Ze willen wel op elke verdeler een pomp hebben. de 2de warmtepomp voor sww zou ook een ventilatielucht/water warmtepomp kunnen zijn?!

Waarom ik zo op die temperatuur zit, omdat alle installateurs die ik gehad heb niet zonder boiler de warmtepomp willen plaatsen. Ik zelf ben niet zo van de boilers. Vind het doorstroom principe beter (heb nog een geiser voor sww), zo kwam ik op een doorstromer en later dacht ik om de warmtepomp te gebruiken als doorstromer, tijdens douchen de warmtepomp op hoge stand zetten via domoticz.

Voor legionella maak ik mij niet zoveel zorgen heb als back-up plan een uv lamp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:13
Sport_Life schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:04:

Nu lijkt me dat ook een goede (tijdelijke) oplossing voor onze nieuwe woning: vloerverwarming aansluiten op een verdeler zonder pomp en de CV ketel aanvoer temp op max 50 graden houden. Tevens kan de warmtepomp dan nog even worden uitgesteld om eerst de capaciteit te ervaren en verder te isoleren (HR++ glas). Klinkt dat logisch of denk ik verkeerd?
Dat is een prima oplossing. Inmiddels heb ik hier al ruim 3 jaar een pomploze vvw-verdeler met een CV-ketel die op 40gr én op het minimale vermogen (~9,5kW) beperkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
O_Tiby schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:38:
Hoi allen,

Al een tijdje aan het lezen geweest en verschillende dingen geprobeerd maar vraag toch nog maar even hulp voor onze concrete situatie:

Wij hebben nu sinds een jaar:
Een Nefit Enviline hybride systeem:
- Nefit ODU 6 warmtepomp split lucht/water 7 kW
- IDU split 2-6B
- thermostaat 1010H
- Ariston lydos hybrid 100L warmtepompboiler
- 2x vloerverwarmingverdeler van Robot en Riho (begane grond en badkamer)
- CV voor tapwater / backup van warmtepomp

Dit voor de vloerverwarming op de begane grond in een opgeknapt jaren '30 huis, waarbij alles is geisoleerd.
De buitenunit is op een dakkapel geplaatst (zie foto onderaan).

Mijn vragen:
1. Wat vinden jullie van dit systeem? Is het juist geconfigureerd door de installateur?
2. Resonantie in het dak, hebben jullie nog tips om dit weg te krijgen / te verminderen? (opstelling is al aangepast met extra gewicht en veren en dempingsmatjes, heeft al geholpen, maar nog niet geheel verholpen)
3. Kan ik met dit systeem ook koelen?
4. Begrijp uit een ander topic dat dit niet helemaal de juiste vloerverwarmingsverdelers zijn. Met een warmtepomp wil je geen pomp op de verdelers?

Alvast bedankt voor de reactie!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit levert bij mij vooral vragen op:
Levert die installateur ook de service aan die opstelling bovenop een dakkapel? (iets wat niet voor niets altijd afgeraden wordt...) En wat als er dan sneeuw / ijs ligt?
Heb je ook nog radiatoren? En zo ja worden die nog gebruikt? En zo ja, is er overwogen om die te vervangen door radiatoren met geforceerde convectie (ventilatortjes eronder)? Want als je je huis alleen met de VVW verwarmt, dan begrijp ik de keuze voor een hybride systeem niet. Dan is een all-electric constructie veel logischer. Net zoals @LeonTebbens ook gedaan heeft. En dan had je ook veel goedkopere (pomploze) vvw-verdelers aan kunnen schaffen.
En zie ik daar nu mengverdelers die op 35 graden staan, terwijl de WP superinefficiënt water van 47 graden staat te maken 8)7 |:( . Betaalt deze "installateur" ook je stroomrekening?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 21:44
Hier inmiddels na veel tijd een eerste "all in one" offerte. Een partij stuurde offerte met nog een waslijst aan zelf te organiseren van technische werkzaamheden, wist niet eens waar ik moest beginnen.

Het betreft een All in One electric op basis van Daikin Altherma 3 Daikin EHVH08S23E6V binnendeel met 8kW ERGA08DV buitendeel.

De installateur wil graag een buffervat van 50l installeren, hij gaf al eerlijk aan; vooral om enige kans/twijfel op gezeur te voorkomen.

Wij hebben beneden 7 groepen (+- 70m2) vloerverwarming. 5 staan er altijd max. open. 2 half. Deze wordt vervangen door een pomploze verdeler met debietmeters. Hier kan ik toch zorgen voor een hoog minimaal debiet of verspil ik dan rendement omdat het water dan mogelijk onvoldoende tijd krijgt af te koelen? Op de 1e etage en zolder staan Jaga convectoren.

Mijn gevoel zegt starten zonder buffervat. Er zitten dus geen thermostatische afsluiters of iets dergelijks op. Ook de CV ketel komt met minimaal vermogen 6,8 kW nu nooit in anti-pendel stand. De vloer kan die warmte dus prima kwijt totdat de ruimte op temperatuur is. Als ik het goed lees (maar nog niet heel duidelijk terug gevonden) kan de Daikin bij warmere temperaturen terug tot zo een 4 kW. Dat gaat dus zeker nu en dan aan/uit (low load) opleveren op dagen dat het warmteverlies minder dan 4 kW is (en die zijn er genoeg), die 50L buffer gaat dan ook weinig doen.. of mis ik wat?

Enige is nog dat ik zit met de radiatoren boven, die zijn krapper bemeten en ik heb risico dat deze kamers te weinig warmte krijgen. Volgens mij heeft de Daikin als het moet ook een 2e circuit en dan kan daar altijd nog een buffer tussen?

Verder wordt de koelleiding (van garage naar achtertuin) wel snel 10-15meter. Iemand enig idee wat dit voor rendement betekent? En maakt het nog uit of je het buitendeel in de zon of schaduwkant van je huis zet? Gevoelsmatig niet zoveel want luchttemperatuur is luchttemperatuur, maar met directe zoninstraling is de luchttemperatuur daar misschien weer net iets hoger.

[ Voor 11% gewijzigd door Banjy op 17-03-2022 14:53 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Banjy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:30:
Hier inmiddels na veel tijd een eerste "all in one" offerte. Een partij stuurde offerte met nog een waslijst aan zelf te organiseren van technische werkzaamheden, wist niet eens waar ik moest beginnen.

Het betreft een All in One electric op basis van Daikin Altherma 3 Daikin EHVH08S23E6V binnendeel met 8kW ERGA08DV buitendeel.

De installateur wil graag een buffervat van 50l installeren, hij gaf al eerlijk aan; vooral om enige kans/twijfel op gezeur te voorkomen.
Niet doen. Dat vat kost je ruimte en geld, en bovendien heb je ook nog een secundaire pomp nodig, de ook weer geld en COP kost (doordat je de primaire en secundaire flow op elkaar af moet zien te stemmen).
Wij hebben beneden 7 groepen (+- 70m2) vloerverwarming. 5 staan er altijd max. open. 2 half. Deze wordt vervangen door een pomploze verdeler met debietmeters. Hier kan ik toch zorgen voor een hoog minimaal debiet of verspil ik dan rendement omdat het water dan mogelijk onvoldoende tijd krijgt af te koelen? Op de 1e etage en zolder staan Jaga convectoren.
Dat is prima. Minder weerstand is beter. Als er teveel flow is zet je gewoon de pomp een standje lager. Scheelt ook weer stroom.
Mijn gevoel zegt starten zonder buffervat. Er zitten dus geen thermostatische afsluiters of iets dergelijks op. Ook de CV ketel komt met minimaal vermogen 6,8 kW nu nooit in anti-pendel stand. De vloer kan die warmte dus prima kwijt totdat de ruimte op temperatuur is. Als ik het goed lees (maar nog niet heel duidelijk terug gevonden) kan de Daikin bij warmere temperaturen terug tot zo een 4 kW. Dat gaat dus zeker nu en dan aan/uit (low load) opleveren op dagen dat het warmteverlies minder dan 4 kW is (en die zijn er genoeg), die 50L buffer gaat dan ook weinig doen.. of mis ik wat?
Nee. Je hebt het goed begrepen. Op dat soort dagen (deze winter eigenlijk de hele winter) kun je met nachtverlaging werken om zo de WP vooral bij hoge buitentemperaturen te laten draaien om veel stroom te besparen.
Enige is nog dat ik zit met de radiatoren boven, die zijn krapper bemeten en ik heb risico dat deze kamers te weinig warmte krijgen. Volgens mij heeft de Daikin als het moet ook een 2e circuit en dan kan daar altijd nog een buffer tussen?
Je schrijft hierboven dat je daar Jaga's hebt. Dat moet voldoende zijn toch? En waarom wil je een buffer in je tweede circuit?
Meestal is een tweede circuit op hogere temperatuur erg ongunstig, omdat de WP dan altijd op die hoge temperatuur gaat draaien, en voor het deel met lage temperatuur een mengverdeler inzet. Dat moet je dus altijd zien te voorkomen.
Verder wordt de koelleiding (van garage naar achtertuin) wel snel 10-15meter. Iemand enig idee wat dit voor rendement betekent?
Daar verschillen de meningen over (lees dit topic maar eens terug). Ik ben van mening dat die verliezen bij een split een stuk kleiner zijn dan bij een monoblock.
En maakt het nog uit of je het buitendeel in de zon of schaduwkant van je huis zet? Gevoelsmatig niet zoveel want luchttemperatuur is luchttemperatuur, maar met directe zoninstraling is de luchttemperatuur daar misschien weer net iets hoger.
Bij mij staat ie tegen een oost-zuidoostgevel. Daar is het 's ochtends merkbaar warmer dan in de schaduw. Ook met draaiende WP scheelt dat nog zo'n 1.5 graad. Goed voor de COP dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 21:44
Andrehj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:56:
Dat is prima. Minder weerstand is beter. Als er teveel flow is zet je gewoon de pomp een standje lager. Scheelt ook weer stroom.
[...]

Nee. Je hebt het goed begrepen. Op dat soort dagen (deze winter eigenlijk de hele winter) kun je met nachtverlaging werken om zo de WP vooral bij hoge buitentemperaturen te laten draaien om veel stroom te besparen.

[...]

Je schrijft hierboven dat je daar Jaga's hebt. Dat moet voldoende zijn toch? En waarom wil je een buffer in je tweede circuit?
Meestal is een tweede circuit op hogere temperatuur erg ongunstig, omdat de WP dan altijd op die hoge temperatuur gaat draaien, en voor het deel met lage temperatuur een mengverdeler inzet. Dat moet je dus altijd zien te voorkomen.

[...]
Fijn, thanks (y).

Boven is afgiftevermogen in verhouding toch kleiner dan de vloerverwarming. Omdat de warmte stijgt vanaf de vloer is het nu op 1e eerste (nu alles dicht) ook altijd minimaal 15 graden. Zolder is wel kouder en in verhouding dus kleiner bemeten. Daar wordt het wel warm maar het kost meer tijd. Ik denk (met thermostaat in woonkamer) dat er dus niet lang genoeg warm water mogelijk door de radiatoren boven gaat. Dat kan alleen door de vloerverwarmingsverdeler dan te gaan afknijpen maar dat is weer niet handig.

Hierbij speelt bij mij wel; eerst maar proberen. Zeker als de 1e verdieping ook gewoon mee gaat draaien krijgt de zolder al weer een warmteboost (vloerverwarming :P) en hoeft die convector dus minder hard te werken.

Is het nog zo dat bij een pomploze verdeler, straks met debietmeters, deze debietmeters 'relatief' zijn op basis van de flow of zorgen deze dat er altijd maximaal het ingestelde debiet in gaat? Als ik de VV als buffer wil gebruiken wil je liever niet dat deze worden beperkt. Anderzijds, de overige radiatoren/convectoren zullen in veel situatie ook gewoon meedraaien dus zal lang duren voordat de WP zijn warmte niet meer kwijt kan. Dan is waarschijnlijk ook het moment bereikt dat het huis op temperatuur is en het tijd wordt dat de WP een welverdiende pauze neemt :P .

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Banjy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:23:
Is het nog zo dat bij een pomploze verdeler, straks met debietmeters, deze debietmeters 'relatief' zijn op basis van de flow of zorgen deze dat er altijd maximaal het ingestelde debiet in gaat? Als ik de VV als buffer wil gebruiken wil je liever niet dat deze worden beperkt. Anderzijds, de overige radiatoren/convectoren zullen in veel situatie ook gewoon meedraaien dus zal lang duren voordat de WP zijn warmte niet meer kwijt kan. Dan is waarschijnlijk ook het moment bereikt dat het huis op temperatuur is en het tijd wordt dat de WP een welverdiende pauze neemt :P .
Debietmeters meten alleen. Die regelen niks. Maar je kunt met de meeste verdelers op de een of andere manier wel de flow knijpen. Dat is gewoon een beetje leidingweerstand toevoegen. Er wordt niks geregeld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-05 11:12
Proton_ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:09:
@mvrooij of het klopt dat het niet goed mogelijk is om 2x32mm naar boven te trekken, kunnen wij niet beoordelen :)
Met de oplossing van een losse warmtepompboiler is niets mis. Voordeel: goedkoper (2x subsidie), onafhankelijk systeem. Nadeel: geluid binnen, langere opwarmtijd, dak/muurdoorvoeren.
Ik snap niet zo goed waarom er automatisch met een leidingdiameter van 32mm wordt gegooid. Uiteraard, als je de ruimte hebt en het toch open moet halen, is dat het beste.

Maar: Uiteindelijk hoef je niet meer vermogen door de leiding te krijgen dan wat je WP kan leveren of je afgiftesysteeem kwijt kan. Met een 25x,2,5 leiding kan je ongeveer 6kW verwerken bij 35 graden en een dT van 5. Met een pomploze vloerverdeler krijg je daar ook nog de weerstand van die leidingen bij dus zal je meer pompvermogen of een dikkere leiding nodig hebben. Maar als je een verdeler hebt met pomp kan je die weerstand toch wegstrepen?

Het is niet ideaal met een kleinere leiding, maar toch ook niet onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ferra schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 07:57:
Iemand ervaring met het vervangen van stadsverwarming vloerverwarming door een warmtepomp? Hebben een ander huis gekocht met stadsverwarming en willen kijken wat de mogelijkheden zijn.
Vloerverwarming is vloerverwarming, het maakt op zich niet uit welke bron ervoor zit.
Al zal het met een WP het mooiste werken als je een gesloten (pomploze) verdeler hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Binnenkort wil ik mijn verdelers laten vervangen door pomploze verdelers. Het gaat om 3 verdelers (1 maal 3 groeps en 2 maal 4 groeps). In de offerte wordt er gesproken van Jaro verdelers, heeft er iemand ervaring mee? Gaat om een bedrag van 1800 euro, is dit verder een goede prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

weebeast schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:13:
Binnenkort wil ik mijn verdelers laten vervangen door pomploze verdelers. Het gaat om 3 verdelers (1 maal 3 groeps en 2 maal 4 groeps). In de offerte wordt er gesproken van Jaro verdelers, heeft er iemand ervaring mee? Gaat om een bedrag van 1800 euro, is dit verder een goede prijs?
Tja, ik vind het een hoop geld maar als jij er tevreden mee bent. Dit bijv zijn echt goede verdelers met kraan en flow meters in rvs, er komt nog wel wat kraantjes met een temperatuurmetertje bij voor een paar tientjes maar dat is het dan wel.
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Dat is een hoop arbeid dan, met een uurtje of 10 zit het er wel in toch? x75,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 13:08
Wij zijn ons huis van 1997 aan het voorzien van een opbouw. Wat specs:

- overal triple glas met kunststof kozijnen
- nieuwe dak isolatie RC6 in opbouw
- achterwand in geluidswand
- ong 1000m3/jaar voor 150m2 (wat straks 190m2 wordt) in gezin met 2 kleine kids

In de opbouw die de komende weken wordt geplaatst komt vloerverwarming (gefreesd in fermacell elementen). Op de 1e verdieping en begane grond hebben we hier allemaal Jaga. Heb er zelfbouw DBE op, gaat al jaren prima op 55 met veel gependel (oude ketel, kan niet lager). We hebben ook al daikin airco en daar heb ik afgelopen jaar de bovenverdieping mee warm gehouden, CV kwam daar niet aan te pas.

Omdat de ketel 25+jaar oud is komt er een Altherma 3 zodat we van het gas af kunnen. Heb dit nagerekend en dat moet goed uit kunnen. In het ergste geval moet de Ta van 35 omhoog, als dat onvoldoende blijkt kan er met de AC bijverwarmd worden en zal er tzt overal vloerverwarming komen.

Mijn vraag is nu of ik in de tussentijd een mengverdeler met ("gesloten"? op eigen circuit dus) of zonder pomp ("open"? van kunststof, enige pomp is die in de WP) moet nemen.

De argumenten voor mengverdeler met pomp die zijn gemaakt:

- Mocht het echt niet warm genoeg worden op koude dagen met Ta van 35, dan kan de Ta omhoog naar bijv 40/45/50 en kan de mengverdeler de vloerverwarming op een lagere temperatuur houden zodat het daar niet te warm wordt
- Er komt een PVC vloer en daar zit ook een max temperatuur van ik meen 27c aan (lees hier en daar verschillende max temperaturen) dus nog een argument om de vloerverwarming op eigen mengverdeler te zetten

Kloppen deze argumenten? M.a.w. maak ik hier de juiste keuze of moet ik alsnog de installateur vragen een pomploze verdeler te leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:28

Timple

infernix schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:04:
Mijn vraag is nu of ik in de tussentijd een mengverdeler met ("gesloten"? op eigen circuit dus) of zonder pomp ("open"? van kunststof, enige pomp is die in de WP) moet nemen.

[...]
M.a.w. maak ik hier de juiste keuze of moet ik alsnog de installateur vragen een pomploze verdeler te leveren?
Ik ga mijn Therminon composite verdeler ombouwen van pomp naar pomploos vanwege de warmtepomp. Hier zijn gewoon setjes voor te krijgen.

Dus welke keuze je ook maakt, als je voor deze optie gaat kun je achteraf het goedkoopst switchen lijkt me :)

Afbeeldingslocatie: https://www.cv-compleet.nl//Files/2/73000/73291/ProductPhotos/1920x1080/1710854482.pngAfbeeldingslocatie: https://www.cv-compleet.nl//Files/2/73000/73291/ProductPhotos/1920x1080/1710853243.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:10:
[...]

@ThunderStorm en anderen:
Misschien heb ik het mis hoor, maar wordt hier in enkele posts de term gesloten en open verder niet verkeerd om gebruikt?
- Verdeler met pomp die water van retour mengt met aanvoer en weer de vloer instuurt: open verdeler aka mengverdeler. Nodig bij > 40 aanvoer temperatuur, de pomp en thermostaatkraan zorgen ervoor dat je vloer niet te warm wordt.
- Verdeler waar aanvoer en retour helemaal gescheiden zijn: gesloten verdeler. Voor lage temperatuur verwarming met een WP.

Of zit ik 🙃?
De term open en gesloten verdeler klopt niet helemaal en kan soms meer verwarring geven.
Want een gesloten verdeler heeft zijn eigen circuit, dus hydraulisch gesloten van de rest, dus een mengverdeler… Maar niet alle meng verdelers zijn gesloten.
Daarin tegen zijn wel alle open verdelers open, snap je de verwarring al. :p

Je hebt 3 type vloerverwarming verdelers:
1. Mengverdelers met pomp hydraulisch gescheiden.
2. Mengverdelers met pomp niet hydraulisch gescheiden.
3. Pomploze verdelers

Daarin heb je nog sub categories als:
Stadsverwarmingverdeler. (Speciaal voor stadsverwarming)
Laagtemperatuur verdeler (ook mengverdelers kunnen laagtemperatuur zijn, maar niet altijd geschikt voor een warmtepomp)
Verdelers welke gescheiden zijn doormiddel van een platenwisselaar (wordt ook wel eens gebruikt voor stadsverwarming, maar niet per sé)

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 29-07-2022 19:49 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
DutchWing schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:36:
[...]

De term open en gesloten verdeler klopt niet helemaal en kan soms meer verwarring geven.
Want een gesloten verdeler heeft zijn eigen circuit, dus hydraulisch gesloten van de rest, dus een mengverdeler… Maar niet alle meng verdelers zijn gesloten.
Daarin tegen zijn wel alle open verdelers open, snap je de verwarring al. :p

Je hebt 3 type vloerverwarming verdelers:
1. Mengverdelers met pomp hydraulisch gescheiden.
2. Mengverdelers met pomp niet hydraulisch gescheiden.
3. Pomploze verdelers

Daarin heb je nog sub categories als:
Stadsverwarmingverdeler. (Speciaal voor stadsverwarming)
Laagtemperatuur verdeler (ook mengverdelers kunnen laagtemperatuur zijn, maar niet altijd geschikt voor een warmtepomp)
Verdelers welke gescheiden zijn doormiddel van een platenwisselaar (wordt ook wel eens gebruikt voor stadsverwarming, maar niet per sé)
Ik ben dit nog niet helemaal met je eens, of ik snap het niet helemaal.

Volgens mij heb je 2 type verdelers

1 = Open = Hydraulisch niet gescheiden vanwege Bypass, en hier zit altijd een pomp op. Deze open verdelers zijn niet ideaal voor warmtepompen.
2 = Gesloten = Hydraulisch gescheiden = pomploos. Deze zijn wel ideaal voor warmtepompen omdat ze hydraulisch gescheiden zijn, en er dus geen bypass is waardoor retourwater wordt bijgemengd, waardoor de volledige flow door de vloer gaat.

Graag hoor ik van jou (jullie) of bovenstaande juist is, en als het niet juist is, hoe het dan wel zit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32

Superbeagle

Always smile

Ik hou het tegenwoordig bij pomploze- en verdelers met pomp.

Verdelers met pomp zijn altijd open gesloten verdelers, met meestal een open ruimte tussen aanvoer- en retourbalk. Ze werken niet zonder pomp. Het ‘gesloten’ slaat op het aparte gesloten circuit.

Verdelers zonder pomp zijn in de basis gesloten open met altijd gescheiden aanvoer- en retourbalk. Ze maken deel uit van het primaire circuit en staan daarmee in ‘open’ verbinding. Al bestaan er modulaire soorten waar je een pomp tussen kunt laten plaatsen en zo geschikt maakt voor gesloten functie.

[ Voor 16% gewijzigd door Superbeagle op 30-07-2022 12:11 . Reden: Toch nog verkeerd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32

Superbeagle

Always smile

KaDoos schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Volgens mij doe je of je het weet, maar zit je er helemaal naast. 8)7
Ja, ik klets maar wat in de ruimte. :P

De termen ‘open’ en ‘gesloten’ zijn dan ook niet gestandaardiseerd.
Doe maar eens een rondje Google en je zult zien dat er geen eenduidigheid bestaat.

De Babylonische spraakverwarring ontstaat juist omdat de een het heeft over de fysieke eigenschappen terwijl de ander het heeft over het verwarmingscircuit.

Vandaar dat ik eerder al pleitte om te spreken over pomploze verdelers en verdelers met pomp. Dan is de functie meteen voor iedereen duidelijk, los van hoe het ding er verder uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 00:40
Superbeagle schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Ik hou het tegenwoordig bij pomploze- en verdelers met pomp.

Verdelers met pomp zijn altijd open gesloten verdelers, met meestal een open ruimte tussen aanvoer- en retourbalk. Ze werken niet zonder pomp. Het ‘gesloten’ slaat op het aparte gesloten circuit.

Verdelers zonder pomp zijn in de basis gesloten open met altijd gescheiden aanvoer- en retourbalk. Ze maken deel uit van het primaire circuit en staan daarmee in ‘open’ verbinding. Al bestaan er modulaire soorten waar je een pomp tussen kunt laten plaatsen en zo geschikt maakt voor gesloten functie.
Hallo! Installateur hier. Deze omschrijving is juist 👍🏻

Open, gesloten, hydraulische scheiding, hoge of lage temperatuur.. Geef het beestje een naampje. De werking is in basis zoals Superbeagle het omschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Beste tweakers,

In de voorbereidingen van CV ketel naar een LG MonoBlok warmtepomp zal ik waarschijnlijk mijn vloerverwarming verdeler moeten vervangen. Denk ik, want ik lees veel over pomploze verdelers voor een betere flow?

Ik weet de lengtes van de 3 groepen helaas niet.

Kan iemand mij adviseren of het slim is deze preventief te vervangen of het bestaande eerst eens uit te proberen met warmtepomp? Of alleen de pomp er tussen uit halen, maar dat lijkt me lastig in dit geval?

De leidingen van zolder / WP zijn 22mm en daartussen zit ook nog een bypass ventiel.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHAwcjTyqp6WkPVIbxBhMJ4vy2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChZYJKFTFihPnW5ieYEnT50e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_p9c5zcJrKRGqQ0SwJc_oSOfSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydovLsjbG7QCz1oLGVeOhPNY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door superduke990 op 11-08-2022 10:50 ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

superduke990 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:32:
Beste tweakers,

In de voorbereidingen van CV ketel naar een LG MonoBlok warmtepomp zal ik waarschijnlijk mijn vloerverwarming verdeler moeten vervangen. Denk ik, want ik lees veel over pomploze verdelers voor een betere flow?

Kan iemand mij adviseren of het slim is deze preventief te vervangen of het bestaande eerst eens uit te proberen met warmtepomp? De leidingen van zolder / WP zijn 22mm en daartussen zit ook nog een bypass ventiel.

[Afbeelding]
Je kan hem gewoon laten vervangen voor een pomploze verdeler.

Ook het thermische klepje en de bypass dienen te worden verwijderd.

Veelal laten ze de lengtes ongeveer gelijk als het dezelfde ruimte betreft.
Als je mazzel hebt, hebben de kranen nog een voorinstelling.
Anders eventueel met een warmtebeeld camera kijken en vloeroppervlakte per slang noteren, vervolgens kan je hiermee ook rekenen hoeveel lengte slang per groep en zodoende juist inregelen.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 11-08-2022 10:54 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 10:49

Consulectro

Lekker bezig...

Beste tweakers,

Kan iemand mij adviseren of het slim is deze preventief te vervangen of het bestaande eerst eens uit te proberen met warmtepomp? Of alleen de pomp er tussen uit halen, maar dat lijkt me lastig in dit geval?
Ik zou deze zeker vervangen aangezien je ook waarschijnlijk wilt gaan koelen. Dan roest deze verdeler zo weg. Overigens hoe oud zijn de vloerverwarmingsbuizen? Zijn dat oude tyleenbuizen waar zuurstofdiffusie optreed? Zie https://www.robobureau.nl...tof-veroorzaakt-corrosie/. Dan zou je ook nog een warmtewisselaar (met expansievat enz.) moeten opnemen tussen de WP en de verdeler om deze te isoleren.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Beste tweakers,

De leidingen van zolder / WP zijn 22mm en daartussen zit ook nog een bypass ventiel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier een "ongeveer" voorbeeld hoe je de verdeler kunt (laten) aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwnv_zXfVg_ZLkw9e2h3RjtZ0F8=/f/image/DunMaUZdbIhudTaOQVEFWHqk.jpg

- Thermostaatkraan eraf en afdichten
- Pomp eruit en bovenflens afdichten.
- onderflens koppelen aan WP toevoer of onderflens afdichten en ontluchting schroefdraad gebruiken
- Bij huidige retour, voetventiel verwijderen en koppelen aan WP retour

Zie ook dit topic
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
https://gathering.tweaker...message/61987664#61987664

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Beste tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie stofzuiger uit Doornenburg :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06

timovd

Voorsprong door techniek

Voor ons nieuwe huis zijn we aan het kijken voor een warmtepomp. Op de begane grond ligt een vloer van natuursteen en die gaan we er niet uithalen. Ik wil liever geen buffervat plaatsen.

Nu gaat de eerste verdieping flink op de schop, dus had ik het idee om daar vloerverwarming in te laten frezen. Geeft dit warmte af naar beneden?
Verder denk ik er aan om in iedere kamer een eigen (gesloten/pomploze) verdeler te plaatsen, zodat je de flow vanuit iedere kamer kunt bedienen. Anders zou je in één kamer de verdeler hebben voor alle ruimtes. Er zitten nu radiatoren, dus er lopen al leidingen. Een voordeel is dan ook dat je de flow verdeelt over de bestaande leidingen. Hoe denken jullie hier over?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:15
timovd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:38:
Voor ons nieuwe huis zijn we aan het kijken voor een warmtepomp. Op de begane grond ligt een vloer van natuursteen en die gaan we er niet uithalen. Ik wil liever geen buffervat plaatsen.

Nu gaat de eerste verdieping flink op de schop, dus had ik het idee om daar vloerverwarming in te laten frezen. Geeft dit warmte af naar beneden?
Verder denk ik er aan om in iedere kamer een eigen (gesloten/pomploze) verdeler te plaatsen, zodat je de flow vanuit iedere kamer kunt bedienen. Anders zou je in één kamer de verdeler hebben voor alle ruimtes. Er zitten nu radiatoren, dus er lopen al leidingen. Een voordeel is dan ook dat je de flow verdeelt over de bestaande leidingen. Hoe denken jullie hier over?
Nee, warmte stijgt maar de discussie die nu wordt gevoerd is ook hier van toepassing. Stel je wil beneden een kamertemperatuur van 20 graden en je verwarmt boven ook op 20 graden dan vind er geen transport van warmte naar boven plaats. Naar boven verlies je dus 0 watt.

Ga je nu boven niet verwarmen en de heersende temperatuur is daar 16 graden. Dan verlies je dus (20-16) x 5w/m2 = 20 watt per m2 bij 50m2 dus al 1000 watt.

Je kunt dan beneden misschien wegkomen met je huidige radiatoren of met een lagere watertemperatuur werken.

Voor wat betreft de verdelers, niet moeilijker maken dan nodig.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-05 11:20
blackmore87 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:51:
[...]

- Hitachi Yutaki S4 (11kw)
- 500L tapwater RVS boiler (ja we verbruiken best veel sww O-) )
- 120L buffervat zodat de mogelijkheid ontstaat om voor de bovenverdieping een andere watertemperatuur te hanteren t.o.v. de benedenverdieping.
- Benedenverdieping vloerverwarming: er wordt een nieuwe 6 groeps kunststof pomploze verdeler geplaatst.
- Bovenverdieping 4 stuks Jaga DBH.
- Vuilfilter en luchtafscheider.
- 2x Draadloze slimme thermostaat van Hitachi.
- Volledig geïnstalleerd inclusief aanpassingen aan leidingen / bekabeling / etc.

Totaalprijs: €19885 inclusief BTW. De totale investering bedraagt €16435 na teruggave van de subsidie (€3450).
Als ik de bedragen hier zo zie dan was de offerte die ik heb gekregen (en ondertussen al uitgevoerd) zo gek nog niet geloof ik. :)

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-01 05:43
Ik zit ook aan een dergelijke opstelling te denken. Heb nu nog HR-ketel (Nefit Ecomline), beneden vloerverwarming en boven radiatoren, alles aangestuurd via Evohome. Ik verwacht dat ik de kamers boven met de (overbemeten) radiatoren op LT kan verwarmen, voor zover nodig (staan 90% van de tijd uit). Heb nu een mengverdeler (pomp). Neem aan dat ik die dan moet vervangen door een pomploze, open verdeler? Kan het buffervat in de onverwarmde (maar vorstvrije) garage, want vanwege de ruimte moet ik de SWW-boiler en het buffervat waarschijnlijk daar installeren? Moet de Evohome dan tussen de WP en het buffervat of daarna? Hoe groot of hoeveel liter is zo'n buffervat ongeveer?
Hippe Lip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Dan zal ik hier ook nog even een duit in het zakje doen. ;)

Ik draai al ruim 6 jaar op evohome in mijn nieuwbouwhuis. De eerste 5 jaar met een klein gasketeltje en nu een jaar met WP. Ik heb daarbij een buffer tussen de WP en het huis. De WP draait in WAR, zodat de watertemperatuur in de buffer zo laag mogelijk is.
Evohome stuurt de kleppen van de zones die warmte nodig hebben open. En die stuurt met een BDR91 de secundaire pomp aan; die tussen buffervat en huis dus.

Het voordeel is dat de WP zelf bepaalt hoe vaak en hoe lang die aan gaat. Ik ga er daarbij van uit dat de fabrikant zijn software daar het beste op ingesteld heeft en dat dus zo efficient mogelijk doet en niet te lang of te kort draait. En in huis wordt de warmte uitsluitend daarheen gestuurd waar het nodig is. De secundaire pomp draait zo ook alleen als er vraag is.
Door de vraag koelt de buffer af en de WP ziet dat en gaat dan doen wat die denkt dat nodig is. Geheel zelfstandig.

Dit draait als een zonnetje en ik ben er erg tevreden over. Het rendement is daarmee in mijn ogen ook maximaal omdat de temperatuur in de buffer (en dus het CV-water) zo laag mogelijk blijft en de secundaire pomp zo weinig mogelijk draait.

Er is ook een mogelijkheid om de buffer weg te laten en je woonkamer altijd open te zetten. Dan werkt die als buffer. Het nadeel is dan dat die woonkamer altijd verwarmd wordt. Als die al op temperatuur is maar een kamer op het noorden vraagt, dan krijgt de woonkamer óók warmte. Dat wilde ik niet, dus koos ik voor een buffervat.
Volgens mij hebben @format5 en @Blihi hetzelfde, of in elk geval dezelfde redenering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Leatherneck1665 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:36:
Ik zit ook aan een dergelijke opstelling te denken. Heb nu nog HR-ketel (Nefit Ecomline), beneden vloerverwarming en boven radiatoren, alles aangestuurd via Evohome. Ik verwacht dat ik de kamers boven met de (overbemeten) radiatoren op LT kan verwarmen, voor zover nodig (staan 90% van de tijd uit). Heb nu een mengverdeler (pomp). Neem aan dat ik die dan moet vervangen door een pomploze, open verdeler? Kan het buffervat in de onverwarmde (maar vorstvrije) garage, want vanwege de ruimte moet ik de SWW-boiler en het buffervat waarschijnlijk daar installeren? Moet de Evohome dan tussen de WP en het buffervat of daarna? Hoe groot of hoeveel liter is zo'n buffervat ongeveer?
@Leatherneck1665 Je vv-verdelers moet je idd ombouwen naar pomploze versie. Heb ik hier ook moeten doen. Maar dat levert alleen maar rendementverbetering omdat 1) die vv-pomp niet meer nodig is (minder energie) en 2) je met lagere aanvoertemperatuur kan werken omdat er niet meer gemengd wordt.

Evohome stuurt het secundaire circuit aan, dus van buffervat het huis in. Kijk op warmtepomp-weetjes.nl voor de dimensionering van je vat.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 22:30
Sunri5e schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:25:
Wat is naar jullie idee een gemiddelde TA - TR voor een woning die volledig nageisoleerd is (jaren 30) met volledig vloerverwarming?
Voor wat het waard is: ik heb ook een jaren 30 (vrijstaande) woning die wat jaren terug gerenoveerd en volledig nageisoleerd is. Bij lange na geen nieuwbouw niveau qua isolatie en kierdichtheid: huidige Rc waardes van rond de 2,7 (dak van rond de eeuwwisseling) tot 3,4 voor vloer en gevels en HR++ glas met U waarde van 1.2.
Beneden en in de badkamer vloerverwarming 10cm hoh met sinds de wp een pomploze gesloten verdeler (die niet mengt) met 14 groepen. Boven wordt, afgezien van de badkamer, zelden verwarmd.

Situatie van vanmiddag als voorbeeld ivm WAR: Ta was 26 graden bij een buitentemperatuur van 7,5 graden. Tr is (na een tijdje) 3 á 4 graden lager dus 22-23 graden. Meestal ruimtethermostaat op 19 graden.
Tot nu toe red ik het prima met deze Ta. Inclusief opwarmen na de nachtverlaging van maximaal 1 graad. Maar ik ben nog wat aan het tunen en uittesten omdat dit het eerste seizoen met wp is. Dus het kan zo maar zijn dat ik de WAR curve nog wat moet aanpassen en/of nachtverlaging bij lagere etmaalgemiddelde ga stoppen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@NovaDesu Aha. De MEH97/6 heeft ook een besturing, dus VWZ AI is inderdaad niet nodig, maar een Vaillant thermostaat wil je wel hebben.
De pomp blijft een raar verhaal, de ingebouwde pomp van mijn 65/6 doet 1090 l/h door mijn pomploze vloerverwarmingverdelers. Als je leidingen te dun zijn moet je dat verbeteren vind ik, geen €800 voor een pomp erbij doen, die blijft stroom kosten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:24
Ik ben benieuwd naar jullie mening:

ik heb een combi van vloerverwarming (beneden) en radiatoren (boven) en mijn WP staat ook beneden. Is het nuttig/handig om een inregelventiel te gebruiken op de strang die naar boven loopt naar mijn radiatoren? ik dacht aan zoiets:

https://www.econo.nl/Reguleerventiel-WattFlow-OL-1-US

mijn systeem:
Een panasonic J-series 9kW aangesloten op 35m2 vloerverwarming (pomploze verdeler, h.o.h. 10 cm, 6 groepen) voor mijn benedenverdieping. Nu draait dat redelijk met een flow van ~15L/min op het moment en een delta t van ~2 a 3C. op de bovenverdiepingen van het huis heb ik nog 5 ruimtes waar ik inmiddels convectoren heb opgehanden (paar jaga's, paar comfortlux forza's). Ze hebben allemaal ook een voetventiel. Waar ik mee zit is dat ik wil zorgen dat er genoeg flow naar boven gaat maar niet te veel, en vooral ook zorgen dat het werkt of ik nou 1 van de 5 kamers open heb of alle 5.

Misschien is het antwoord niet zo'n regelventiel maar gewoon overal alles openzetten en de temp. alleen regelen door de DBE's wel of niet in te schakelen, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 29-05 22:23
Fr33z schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:37:
Ik ben benieuwd naar jullie mening:

ik heb een combi van vloerverwarming (beneden) en radiatoren (boven) en mijn WP staat ook beneden. Is het nuttig/handig om een inregelventiel te gebruiken op de strang die naar boven loopt naar mijn radiatoren? ik dacht aan zoiets:

https://www.econo.nl/Reguleerventiel-WattFlow-OL-1-US

mijn systeem:
Een panasonic J-series 9kW aangesloten op 35m2 vloerverwarming (pomploze verdeler, h.o.h. 10 cm, 6 groepen) voor mijn benedenverdieping. Nu draait dat redelijk met een flow van ~15L/min op het moment en een delta t van ~2 a 3C. op de bovenverdiepingen van het huis heb ik nog 5 ruimtes waar ik inmiddels convectoren heb opgehanden (paar jaga's, paar comfortlux forza's). Ze hebben allemaal ook een voetventiel. Waar ik mee zit is dat ik wil zorgen dat er genoeg flow naar boven gaat maar niet te veel, en vooral ook zorgen dat het werkt of ik nou 1 van de 5 kamers open heb of alle 5.

Misschien is het antwoord niet zo'n regelventiel maar gewoon overal alles openzetten en de temp. alleen regelen door de DBE's wel of niet in te schakelen, dat kan natuurlijk ook.
Persoonlijk zou ik eerst proberen te knijpen op de radiatoren.. als dat niet lukt en je krijgt bijv ruis kan je altijd nog zoiets doen.. maar is volgens mij zeer ongebruikelijk

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
[...]

Ja! Daar zou ik maar eens mee beginnen. Hij staat aan het verbruik te zien nu voornamelijk op z'n noodelement te draaien (alles onder de 5C buitentemp, dat is het bivalentiepunt wat je ziet).

Denk dat je stooklijn vervolgens aan de linkerkant ook nog wel een stuk omlaag kan, maar begin maar even met die bron-instelling.

Meteen weer een duidelijk voorbeeld van het kansloze niveau van de meeste "professionele" "vakmannen" :X
Als een warmtepomp electrisch gaat bijstoken is dit omdat de doel temperatuur van het water niet binnen een redelijke tijd (instelbaar) gehaald word. Heb je vloerverwarming met een pomploze verdeler en je installateur zet de boel op 40 graden bij 0c buiten dan kan je er bijna vergif op innemen dat het element ingezet gaat worden.
Mijn vloer neemt zelfs nu nog 4.5 kW en dit bij 28c, als ik 40 erin ga proberen te duwen gaat het vermogen gevraagd door de vloer gigantisch oplopen. Dit vermogen kan de warmtepomp dan niet leveren.
Daarom hamer ik er nogmaals op dat meestal een hogere temperatuur bij kouder weer niet nodig is, langer draaien wel (= ook meer warmte). Liefst verlaag je nog de aanvoertemperatuur dit betekend minder defrosts dus netto meer warmte.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-05 21:00

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Andrehj schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:02:
[...]

Jammer dat er nog systeem C in zit. Onze woning is ook van 2020 en we hebben bewust voor WTW ventilatie gekozen. Dat scheelt erg veel energie.

[...]

Een te hoge flow over je VVW kan het probleem niet zijn. Bovendien zijn die meters op de verdelers niet erg nauwkeurig. Het kan zomaar slechts 1 l/min zijn, waarmee je systeem best in balans is.

[...]

Buffervat opwarmen kost je netto niets.
Wat je kunt doen om je systeem zelf te balanceren is:
WP op max flow
WP op vaste Ta (handiger met meten) van bijvoorbeeld 30 graden.
En nu net zo lang met de secundaire flow spelen totdat je Ta uit de WP zo dicht mogelijk bij de Ta je vloer in zit, en hetzelfde voor de Tr. Dan is je systeem in balans.
Secundaire flow bij voorkeur regelen met de pomp, en de verdelers open, dat is het zuinigst.
Dat laatste klinkt alsof ik dat ook ongeveer zoek. Ik heb sinds kort een Daikin Altherma 3 R W 4 kW met afgifte aan 4 groepen vv van ca. 30 m3 met pomploze verdeler. Parallel een 100 L buffer een een stelklep waarvan ik geen idee heb of en hoe die is ingeregeld.
Is dat wat je bedoelt met secundaire flow inregelen?
Meet je Ta en Tr met de warmtepomp sensoren of gebruik je een stel losse sensoren?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ursusMaritimus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:26:
Dat laatste klinkt alsof ik dat ook ongeveer zoek. Ik heb sinds kort een Daikin Altherma 3 R W 4 kW met afgifte aan 4 groepen vv van ca. 30 m3 met pomploze verdeler. Parallel een 100 L buffer een een stelklep waarvan ik geen idee heb of en hoe die is ingeregeld.
Is dat wat je bedoelt met secundaire flow inregelen?
Doel is primaire flow en secundaire flow zoveel mogelijk gelijk te krijgen. Secundaire flow is vaak moeilijk meten, maar als je de temperaturen voor en na de buffer zowel bij aanvoer als retour zoveel mogelijk gelijk hebt, zet je het dichtst in de buurt.
Meet je Ta en Tr met de warmtepomp sensoren of gebruik je een stel losse sensoren?
Ik meet helemaal niks (heb gelukkig geen buffer of secundaire pomp), maar als je dit goed wilt doen, dan zou ik dit meten met (echte!) DS18B20 temperatuursensoren aan een Pi / Arduino / ESP32. Eerst de sensoren samen calibreren (exacte waarde is niet zo interessant, maar zorg dat ze alle vier hetzelfde aangeven) en dan thermisch goed verbonden (en geïsoleerd van de omgeving) aan de leidingen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-10-2024
Vraagje; Is een pomploze verdeler mogelijk/redelijkerwijs toe te passen in een hybride opstelling?

De woning heeft vloerverwarming met pomp en radiatoren. Een warmtepomp en CV-ketel staan in bestelling. Een hybride installatie dus.

Mijn vraag is ontstaan doordat Ik de tip kreeg van een medewerker Vaillant om m'n pomp uit de verdeler van de vloerverwarming te halen om deze op een andere plek te kunnen hergebruiken in de installatie. Ik zou dan ca €650 kunnen uitsparen doordat ik niet weer een extra pomp van Vaillant hoef aan te schaffen.
Zelf heb ik m'n twijfels of dit wel kan aangezien ik uiteraard geen water van 60 gr C door de vloerverwarming wil. De CV-ketel zou gemakkelijk het water naar te hoge temperaturen kunnen brengen!

Ik heb het gevoel dat er ergens iets mis gaat. Ofwel de tip van de Vaillant medewerker klopt niet, ofwel ik heb het nog niet helemaal door hoe een hybride installatie werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:09
MaartenP68 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:29:
Vraagje; Is een pomploze verdeler mogelijk/redelijkerwijs toe te passen in een hybride opstelling?

De woning heeft vloerverwarming met pomp en radiatoren. Een warmtepomp en CV-ketel staan in bestelling. Een hybride installatie dus.

Mijn vraag is ontstaan doordat Ik de tip kreeg van een medewerker Vaillant om m'n pomp uit de verdeler van de vloerverwarming te halen om deze op een andere plek te kunnen hergebruiken in de installatie. Ik zou dan ca €650 kunnen uitsparen doordat ik niet weer een extra pomp van Vaillant hoef aan te schaffen.
Zelf heb ik m'n twijfels of dit wel kan aangezien ik uiteraard geen water van 60 gr C door de vloerverwarming wil. De CV-ketel zou gemakkelijk het water naar te hoge temperaturen kunnen brengen!

Ik heb het gevoel dat er ergens iets mis gaat. Ofwel de tip van de Vaillant medewerker klopt niet, ofwel ik heb het nog niet helemaal door hoe een hybride installatie werkt...
Gezien je radiatoren en vloerverwarming hebt ga ik ervan uit dat je een mengverdeler hebt. Volgens mij kan je niet mengen zonder pomp. En een aantal modellen kan de pomp er ook niet tussen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-10-2024
@Aziraphale Aangezien ik de warmtepomp nog niet heb, weet ik ook niet helemaal wat voor gedrag ik kan verwachten. Maar stel dat het buiten -15 is en de warmtepomp alleen kan het met een Ta van bijv 45 graden niet aan, dan moet de cv toch bijspringen met een Ta van bijv. maximaal 60 graden? Dat vind mijn vv niet leuk met een pomploze verdeler denk ik. Of zie ik iets over het hoofd? Er van uitgaande dat het principe van een hybride installatie is dat als het setpoint hoger is dan de maximale aangeboden Ta (warmtepomp), de cv ketel zal moeten bijspringen met een hogere Ta. Maar ja, ik heb geen idee of die laatste stelling ook klopt...

@Proton_ Het is één zone. Rechtstreeks aangesloten op de "hoofdleiding". Geen kleppen ertussen. Dus De cv ketel voedt het systeem nu met bijv. 55 C. voor de radiatoren en de thermostaat van de vv mengt het terug naar 35 C. Een maximaalthermostaat ontbreekt nu, maar wil ik wel toepassen is de nieuwe installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MaartenP68 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:11:
@Aziraphale Aangezien ik de warmtepomp nog niet heb, weet ik ook niet helemaal wat voor gedrag ik kan verwachten. Maar stel dat het buiten -15 is en de warmtepomp alleen kan het met een Ta van bijv 45 graden niet aan, dan moet de cv toch bijspringen met een Ta van bijv. maximaal 60 graden? Dat vind mijn vv niet leuk met een pomploze verdeler denk ik. Of zie ik iets over het hoofd? Er van uitgaande dat het principe van een hybride installatie is dat als het setpoint hoger is dan de maximale aangeboden Ta (warmtepomp), de cv zal moeten bijspringen met een hogere Ta. Maar ja, ik heb geen idee of die laatste stelling ook klopt...

@Proton_ Het is één zone. Rechtstreeks aangesloten op de "hoofdleiding". Geen kleppen ertussen. Dus De cv voedt het systeem nu met bijv. 55 C. voor de radiatoren en de thermostaat van de vv mengt het terug naar 35 C. Een maximaalthermostaat ontbreekt nu, maar wil ik wel toepassen is de nieuwe installatie.
Als jij je ook je radiatoren nodig hebt om je huis te verwarmen én daarvoor bij -10 een watertemperatuur van meer dan zo'n 40 graden nodig hebt, dan heb je wat extra's nodig om te voorkomen dat dat te warme water in je VVW komt. Ik kan twee mogelijkheden bedenken:
a. Een mengverdeler die het water voor de VVW naar een lagere temperatuur brengt of
b. Een twee-zone-systeem, zoals veel warmtepompen dat ondersteunen. Dan heb je voor beide zones een eigen secundaire pomp, en voor de VVW een extra mengklep om het water daar naar een lagere temperatuur te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaartenP68 schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:11:
@Aziraphale Aangezien ik de warmtepomp nog niet heb, weet ik ook niet helemaal wat voor gedrag ik kan verwachten. Maar stel dat het buiten -15 is en de warmtepomp alleen kan het met een Ta van bijv 45 graden niet aan, dan moet de cv toch bijspringen met een Ta van bijv. maximaal 60 graden? Dat vind mijn vv niet leuk met een pomploze verdeler denk ik. Of zie ik iets over het hoofd? Er van uitgaande dat het principe van een hybride installatie is dat als het setpoint hoger is dan de maximale aangeboden Ta (warmtepomp), de cv ketel zal moeten bijspringen met een hogere Ta. Maar ja, ik heb geen idee of die laatste stelling ook klopt...

@Proton_ Het is één zone. Rechtstreeks aangesloten op de "hoofdleiding". Geen kleppen ertussen. Dus De cv ketel voedt het systeem nu met bijv. 55 C. voor de radiatoren en de thermostaat van de vv mengt het terug naar 35 C. Een maximaalthermostaat ontbreekt nu, maar wil ik wel toepassen is de nieuwe installatie.
Je kan vaak het vermogen én de maximale aanvoertemperatuur van een CV-ketel beperken.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:40
Inmiddels is de boel hier weer wat geoptimaliseerd door het plaatsen van een pomploze verdeler met flowmeters. Ook direct goed afgesteld en de rare aansluitingen (buisjes onnodig van dik naar dun en zo) verwijderd. Dat zou nu een stuk mooier moeten gaan draaien. :)

Enige waar ik nu nog mee zit (en waar de installateur vandaag geen tijd voor had) is de badkamer. Daar zit iets raars in de vvw op de retour van de handdoekradiator en mogelijk ligt dat aan het RTL ventiel. Mijn installateur is momenteel even te druk om dit op te lossen, maar ik vroeg me af of ik zo'n RTL knop er gewoon af kan schroeven en of dat het ventiel gewoon wijd open staat en niet meer functioneert. Of werkt dat niet net zo als bij een thermostaatknop?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:39
format5 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:14:
De installateur bij de buren ben ik niet over te spreken, maar dat was ik ook niet over hun dakdekker, zonnepanelen leverancier, kozijnen leverancier.
Eigenlijk, alleen hun stukadoors was ik over te spreken...

Ik heb ze al gezegd dat dit niet volgens de huidige regels is, het antwoord daarop was hetzelfde als bij de overige leveranciers. "De leverancier hoort te weten wat wel/niet mag, ik zeg wat ik hebben wil de rest is hun probleem"
Kortom, daar heeft het gesprek mee aan gaan geen enkele zin.
En meer dan dat zou ik eigenlijk niet willen aangezien ik er wel langs moet wonen.
Dat is makkelijk afschuiven. Het is nog altijd de verantwoordelijkheid van de bewoner zelf, bij twijfel over de plek van de buitenunit kan hij z'n installateur vragen om een geluidsberekening te laten maken om zo onderbouwing te hebben. Voldoet het niet, dan een omkasting voor het geluid of een andere plek kiezen.
fjux schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:26:
God wat een ton aan informatie in dit topic zeg!

ik ben me nu aan het oriënteren op een warmte pomp voor ons nieuwe huis (krijgen de sleutel in maart)

Echter merk ik dat erg veel dingen neer komen op: kijk of je je huis warm krijgt met 45 graden ect.

Is er echt geen andere manier om te kijken of het gaat lukken met alleen een warmte pomp?

Wij willen ook vloerverwarming (beneden) gaan aanleggen, maar om dat nu te doen en dan nog tot volgende winter te moeten wachten om te kijken of we met lage temperatuur ook kunnen verwarmen klinkt mij wat overdreven. (plus dan moet de vloerverwarming weer omgebouwd worden toch?)

Ik lees erg veel slechte verhalen hier over hybride WP, maar ik dacht zelf aan de volgende constructie:

Warmtepomp nemen voor verwarming. (gericht op alles kunnen verwarmen) CV ketel laten hangen voor SWW en eventueel bijspringen verwarming indien we het echt niet warm krijgen.

En dan op den duur de CV ketel er uit en een WP boiler er in.

Kan dat of ben ik nu echt idioot bezig?
Een duwtje in de goede richting wordt zeer gewaardeerd! :D
Kan prima inderdaad. Echter, als je voor All Electric verwarmen gaat dan kan het ook lonen om een meerprijs te vragen voor het aansluiten van een boiler op de binnen-unit. Bij sommige types is er al een driewegklep aanwezig waardoor het eenvoudig is om meteen een boiler aan te sluiten.

Met vloerverwarming ga je sowieso op lage temperaturen kunnen werken, zeker als je lange runs gaat maken met de wp op een hoog debiet. Let er wel op dat je een pomploze verdeler aan laat leggen op het moment dat je met je vloerverwarming aan de gang gaat en zorg voor voldoende grote leidingdiameters in je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@BarryH Hoe heb jij de pomp van je Elga staan? Ik heb sinds eergisteren een pomploze verdeler waarbij nu ook de groepen van de vvw een gelijke flow hebben en vroeg me af hoe ik dan die Wilo pomp het beste in kan stellen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
Aziraphale schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:17:
@BarryH Hoe heb jij de pomp van je Elga staan? Ik heb sinds eergisteren een pomploze verdeler waarbij nu ook de groepen van de vvw een gelijke flow hebben en vroeg me af hoe ik dan die Wilo pomp het beste in kan stellen.
Op stand 5 constante druk, op stand 6 kreeg ik teveel ruis van leidingen.

Mijn idee is: "hoe meer flow, hoe lager de Ta en hoe meer warmteafgifte.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
BarryH schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:24:
[...]

Op stand 5 constante druk, op stand 6 kreeg ik teveel ruis van leidingen.

Mijn idee is: "hoe meer flow, hoe lager de Ta en hoe meer warmteafgifte.
Ok, thanks! Ik heb hem vanmiddag op maximaal rechts staan en waar hij eerst aardig ruiste, is dat nu veel minder aanwezig. Je hoort de radiatoren als het echt stil is, maar aangezien die niet in de woonkamer zitten vind ik het wel prima zo.

Wel bijzonder dat een pomploze verdeler (vergeet steeds wat nou open en gesloten is...) minder ruis geeft als ik de flow onhoog gooi... Maar eens kijken hoe het de komende dagen gaat, de afgelopen dagen vond ik de Elga in ieder geval al beduidend langere runs maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Het lukt hem hier ook niet meer, maar dat verbaast me ook niet. Na 5 jaar heb ik wel enigszins een idee wat hij wel en niet kan. Maar het valt me wel op dat ook met deze temperaturen de runs langer zijn nu ik een pomploze verdeler heb. Wat wel apart is, is dat hij vannacht starte bij 19,4 kamertemperatuur (Anna staat op 19, maar Elga stookt altijd 0,5 hoger) en vervolgens weer uitging tot het 19 was in de woonkamer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
De Elga hier heeft het opgegeven en de ketel ingeschakeld. Die staat, ivm de nieuwe pomploze verdeler, echter op max. 43 graden om de Ta van de vloer in de hand te houden en dus heb ik de Ta nog niet boven de 34 graden gezien vanwege de vele defrosts. Tset van 19 hebben we dus ook nog niet gehaald, maar aan de andere kan vind ik het ergens ook wel weer knap dat hij het tussen de 18,5 en 19 houdt en heeeeeeeeeel langzaam steeds iets stijgt.

Gelukkig staat de S2125-8 inmiddels bij de groothandel en komt de VVM S320 half januari. Nu slinger ik vanmiddag de houtkachel maar weer eens aan. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

studiostevus schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:15:
De CV is er vandaag aan te pas gekomen omdat de Elga het niet alleen kon en het met de airco ook maar met moeite ging (hangt op een onhandige plek dus warmte komt niet waar die moet komen).

Hoe hebben jullie de CV ingesteld? Ik heb hem nu op 6.7kW (ondergrens) gezet en 45 graden max Ta.

Mijn ketel is een oude Atag e26C met 25kW.
Hier staat de CV op 7kW, om voor de grap de komende 7kW warmtepomp te simuleren. Aanvoer temp staat op 38, ik geloof dat de CV steeds uit ging toen ik hem op 35 had staan. Maar volgens mij had ik de pompsnelheid gewoon te laag staan. Wil eigenlijk nog lager.

Heb zelfs al pomploze vloerverwarming verdeler geplaatst al dus kan de CV ook niet meer op 60 zetten nu :X

Heb wel nachtverlaging moeten minimaliseren, verwarming ging eerst in principe uit maar het duurt dan 's ochtends drie uur voordat de vloer warm is dus nu nog half graadje omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
format5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:24:
@Joris748 Als je je COP pakt over afgelopen week is dat niet zo heel vreemd.
Kou, hoge luchtvochtigheid, dus veel defrosts.
Nu een COP van 4 is nog niet zo slecht hoor.

Tenzij je het over bij november hebt, dan kan het een ander verhaal zijn.

Verder doet je isolatie er niet toe op de manier die jij denkt/hoopt.

Slechtere isolatie is vaak betere COP, maar wel (veel) hogere kosten ;)
Nog even de recente gegevens opgehaald.
MaandOpgenomen vermogen [kWh]Afgegeven vermogen [kWh]COP [-]
Oktober652463.78
November24011254,69
December (tot vandaag)2439073,73

In oktober een lage COP, maar ook weinig verbruik. In november een goede COP bij hoger verbruik. Nu in december valt de COP wel weer een beetje tegen.
flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:25:
[...]

Buffervat weg, gesloten verdelers, en naregeling op marktplaats. Dan kom je makkelijk aan de 5 als je wat gaat spelen op je stooklijn.

*knip*
Buffervat weg speelt wel door mijn hoofd. Kan bij deze naregeling ook een groep aanwijzen die als buffer dient.
En die naregeling gaat niet weg, anders ontstaan er te grote verschillen onder invloed van zoninstraling. Omschakeling van koeling naar verwarmin en vice versa vind ik dan ook niet praktijk.

Volgens mij lopen we hier weer tegen de spraakverwarring aan tussen open en gesloten verdelers. Voor de goede orde: wij hebben een pomploze verdeler.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Joris748 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:43:
[...]

Buffervat weg speelt wel door mijn hoofd. Kan bij deze naregeling ook een groep aanwijzen die als buffer dient.
En die naregeling gaat niet weg, anders ontstaan er te grote verschillen onder invloed van zoninstraling. Omschakeling van koeling naar verwarmin en vice versa vind ik dan ook niet praktijk.

Volgens mij lopen we hier weer tegen de spraakverwarring aan tussen open en gesloten verdelers. Voor de goede orde: wij hebben een pomploze verdeler.
Als je de helft van die oppervlakte altijd opwn hebt staan is het goed. Dan kan je naregelen in de kleinere ruimtes als dat nodig is. Zolang die zones maar niet in hun eentje vraag kunnen maken naar de wp, dat mag alleen je grote "buffer"vloer.

Geen pomp= gesloten verdeler.

Open verdeler is waar het water vrij van de toevoer de retour weer inkan zonder door de vloer te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:10
Joris748 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:43:
[...]

Nog even de recente gegevens opgehaald.
MaandOpgenomen vermogen [kWh]Afgegeven vermogen [kWh]COP [-]
Oktober652463.78
November24011254,69
December (tot vandaag)2439073,73

In oktober een lage COP, maar ook weinig verbruik. In november een goede COP bij hoger verbruik. Nu in december valt de COP wel weer een beetje tegen.

[...]

Losse gevevens zeggen niet veel, helaas.
Maar toch maar even mijn recente gegevens opgehaald.

Verder kan je in de overzichten van @Tomexergie natuurlijk ook mooi kijken/vergelijken ;)

OpgenomenOpgewektCOPGem temp
Oktober153.3763.74.9813.9
November347.11824.95.269.1
December286.812674.423

edit, was even vergeten dat html tags niet werken 8)7

[ Voor 109% gewijzigd door format5 op 12-12-2022 12:37 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

Aanstaande warmtepomp installatie...

Nu ik maar besloten heb om de cv leidingen (zootje hier in ons nieuwe huis) deels te vervangen en ook dat met 28mm koperbuis te doen (solderen en klem), zit ik te kijken wat ik allemaal aan koppelingen en verlopen e.d. moet bestellen.

Uitgangspunten zijn: WP installatie zo simpel mogelijk. Geen buffervat want genoeg waterinhoud in het systeem. Geen 3-weg klep nodig want WP boiler (Auer Edel Air 200 ltr) draait al maandje prima. Ik wil het me zelf gemakkelijk maken dus ik plaats veel afsluiters (kogelkranen) om gemakkelijk e.e.a. te kunnen veranderen/uitbreiden. Magnetisch filter Fernox F1 en ik verander naar Magnum kunststof pomploze verdelers.

Even een tekening gemaakt (aangepast vanaf Pana schema) om het voor mezelf even te visualiseren.

Ik zit nog met paar vragen:
- Heb ik in het systeem nog een aparte overdrukventiel nodig? (er zit een expansievat in Pana)
- Vergeet is nog iets cruciaals?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcOCddoTx1iAHSSl9_eQ9WNnxvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSRU3WQq9PHdhh22bncA7n5s.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:49
dof schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:15:

Nu ik maar besloten heb om de cv leidingen (zootje hier in ons nieuwe huis) deels te vervangen en ook dat met 28mm koperbuis te doen (solderen en klem), zit ik te kijken wat ik allemaal aan koppelingen en verlopen e.d. moet bestellen.

Uitgangspunten zijn: WP installatie zo simpel mogelijk. Geen buffervat want genoeg waterinhoud in het systeem. Geen 3-weg klep nodig want WP boiler (Auer Edel Air 200 ltr) draait al maandje prima. Ik wil het me zelf gemakkelijk maken dus ik plaats veel afsluiters (kogelkranen) om gemakkelijk e.e.a. te kunnen veranderen/uitbreiden. Magnetisch filter Fernox F1 en ik verander naar Magnum kunststof pomploze verdelers.

Even een tekening gemaakt (aangepast vanaf Pana schema) om het voor mezelf even te visualiseren.

- Heb ik in het systeem nog een aparte overdrukventiel nodig? (er zit een expansievat in Pana)

[Afbeelding]
Strakke tekening _/-\o_
  • Je kan nog een warmtemeter toevoegen, bij mij (Pana 9J) werkt de ingebouwde COP meter best aardig.
  • Verder heb ik zelf nog een simpel 0.5 mm filter voor een Flamco Clean Smart filter. Deze zit ook in de WP zelf, maar lastig te bereiken.
  • Bypass (in je tekening overdrukventiel), mag volgensmij volgens de manual niet meer gebruikt met de geregelde pompen (?). Beter ook om de vvw niet dicht te laten lopen.
  • Als je het expensievat in de WP niet gebruikt, kun je hem afkoppelen (hydraulisch en electrisch). Scheelt je 30W expensievatverwarming bij < 3C.
  • Extra buitenluchttemperatuurmeter is alleen nodig als je de achterkant op de zon hebt staan. In het zwarte slangetje achterop zit de sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Laatst online: 16-05 21:33

[Afbeelding]
Nog een (microbellen)ontluchter op het hoogste punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 21:35

[Afbeelding]
Met welke temperatuur ga je je vloer in? Is die temperatuur voldoende voor je radiatoren (zie dat je een pomploze verdeler toepast)?

Edit:typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

StevenPH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:03:
[...]

Met welke temperatuur ga je je vloer in? Is die temperatuur voldoende voor je radiatoren (zie dat je een pomploze verdeler toepast)?

Edit:typo
Lage temperatuur, zal vast niet boven 30C uitkomen. Is uiteraard tuning. En eerst alles gewoon open draaien en dan zien waar het wat afgeknepen moet worden. Radiatoren wil ik deels er uit (vervangen door VVW) en deels vervangen door T33 types.

Vandaar ook veel kogelkranen er in zodat ik niet voortdurend al het water uit het systeem moet halen. Kogelkraan van 1" met 2 x 28mm knelkoppelingen is zo'n 20€, dus wel aantrekkelijk (zie m'n plaatje).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakey
  • Laatst online: 27-01-2023
Even een vraag voor wat advies ivm het vervangen van de verdeler vanwege de lage temperaturen van een warmtepomp.

Situatie:
Ik heb sinds een paar weken een warmtepomp en we verwarmen de begane grond vrijwel volledig met vloerverwarming (alleen in de aangrenzende bijkeuken zit nog een radiator). Op deze vloerverwarming zit nu nog een mengverdeler waar in deze dagen water van +/- 32 graden wordt gemengd totdat het met +/- 27 graden de vloer in gaat. Deze 5 graden 'verlies' is voor mijn gevoel zonde qua rendement. Daarom zit ik er aan te denken om deze te vervangen voor een pomploze verdeler.

Een paar vragen hierover:
  1. Kan ik de huidige verdeler zonder problemen vervangen?
  2. Kan me voorstellen dat ik de 5 graden lagere aanvoertemperatuur straks wel ga merken op de normale radiatoren (bijna allemaal type 22) in de rest van het huis. Is zoiets met radiator ventilatoren op te vangen?
  3. Ik zit er aan te denken om de honeywell klep er uit te halen. Kan ik dan alle leidingen vanaf de witte aanvoerleiding verwijderen (incl. bypass) en vervangen voor meerlagenbuis met multi-fit koppelingen? Als ik het goed lees dan heb ik dan geen bijzonder gereedschap nodig.
Even wat achtergrond info;
  • Huis in 2016/2017 gebouwd en opgeleverd ( +/- 170m2) met goede isolatie
  • Vloerverwarming verdeler met 6 groepen
  • Honeywell Evohome waarbij de volledige verdeler 1 zone is
  • Atlantic Alfea Extensa AI 8 warmtepomp met 300L SWW boiler
Een foto van de verdeler uiteraard voorzien van de nodige thermometers :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0-P-0gpKpztDQY2PHYYlRwFNRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eW1NSpOAejV6mE28aRFrO5L6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 12:22
shakey schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:02:
Even een vraag voor wat advies ivm het vervangen van de verdeler vanwege de lage temperaturen van een warmtepomp.

Situatie:
Ik heb sinds een paar weken een warmtepomp en we verwarmen de begane grond vrijwel volledig met vloerverwarming (alleen in de aangrenzende bijkeuken zit nog een radiator). Op deze vloerverwarming zit nu nog een mengverdeler waar in deze dagen water van +/- 32 graden wordt gemengd totdat het met +/- 27 graden de vloer in gaat. Deze 5 graden 'verlies' is voor mijn gevoel zonde qua rendement. Daarom zit ik er aan te denken om deze te vervangen voor een pomploze verdeler.

2. Kan me voorstellen dat ik de 5 graden lagere aanvoertemperatuur straks wel ga merken op de normale radiatoren (bijna allemaal type 22) in de rest van het huis. Is zoiets met radiator ventilatoren op te vangen?
  3. Ik zit er aan te denken om de honeywell klep er uit te halen. Kan ik dan alle leidingen vanaf de witte aanvoerleiding verwijderen (incl. bypass) en vervangen voor meerlagenbuis met multi-fit koppelingen? Als ik het goed lees dan heb ik dan geen bijzonder gereedschap nodig.
[Afbeelding]
Als het goed is kun je bij deze verdeler ook een drukverschilregelaar plaatsen. Aan de rechterzijkant zit dan een blind dop.
Als je die helemaal dicht draait, mengt hij ook helemaal niets meer bij.
Zo een: https://www.fitting-shop....tbv-ku-slim-verdeler.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
shakey schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:02:

Situatie:

[Afbeelding]
Staat je vvw pomp nu in de hoogste stand en helpt het nog als je de mengverdeler hoger zet?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
MisterB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:09:
[...]

je kan in jouw installatie (die ik ook zo heb) toch ook de buffer overbruggen .. gewoon leiding eromheen en voorbij de pomp aansluiten .. idem voor retour
Ik heb ook zo'n parallel (dus) buffer met een 4-pijps-aansluiting. Ik zit ook te denken aan een verbetering naar 2-pijps aansluiting. Maar nog mooier (voor cop) is helemaal geen buffervat meer en m'n open verdeler naar een gesloten pomploze verdeler ombouwen.

Vraag: waar ik nog mee zit, is dat ik de woonkamer met thermostaat op temperatuur wil regelen, zoals veel mensen. Die thermostaat schakelt dan de wp en dat is dan 3x per uur voor circa 10 minuten. Is dat niet een nadeel, al dat aan/uit gaan van de wp. Of gaat de wp daar slim mee om?

Edit: met dit weer ~10 graden, draait de wp runs van 20 .. 25 minuten en bij kouder weer langer, soms vele uren. Het buffervat helpt hier wel met langere runs.

[ Voor 8% gewijzigd door Jaap19 op 06-01-2023 13:18 ]

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jaap19 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:15:
Ik heb ook zo'n parallel (dus) buffer met een 4-pijps-aansluiting. Ik zit ook te denken aan een verbetering naar 2-pijps aansluiting. Maar nog mooier (voor cop) is helemaal geen buffervat meer en m'n open verdeler naar een gesloten pomploze verdeler ombouwen.

Vraag: waar ik nog mee zit, is dat ik de woonkamer met thermostaat op temperatuur wil regelen, zoals veel mensen. Die thermostaat schakelt dan de wp en dat is dan 3x per uur voor circa 10 minuten. Is dat niet een nadeel, al dat aan/uit gaan van de wp. Of gaat de wp daar slim mee om?
Je moet uiteraard wel een thermostaat gebruiken die geschikt is voor een WP (liefst met instelbare hystere). Dus niet iets waar Honeywell op staat of wat op de een of andere manier aan PWM doet.
Edit: met dit weer ~10 graden, draait de wp runs van 20 .. 25 minuten en bij kouder weer langer, soms vele uren. Het buffervat helpt hier wel met langere runs.
Waaruit leidt je dat af?
Hier (met uitsluitend VVW, uiteraard zonder buffervat) draait de WP nooit meer dan 1 run per dag. Vandaag alleen tot 12 uur, daarna nam de zon het over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaap19 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Graag! Maar hoe? Ik weet dat het buffervat in ieder geval 2-pijps moet worden en de vvw verdeler naar pomploos.
Dus je verwacht dat de thermostaat direct naar de wp laten gaan, veel winst oplevert? Of denk je aan instellingen in de wp? De stooklijn kan in de huidige situatie niet omlaag want dan zakt de woonkamer temperatuur onder z'n instelling.
Even teruglezen in dit topic, de tips worden dagelijks gegeven. In het kort:
  • Pomploze (gesloten) VVW-verdeler gebruiken
  • Buffervat en secundaire pomp weg, alleen de pomp van de WP gebruiken
  • Zorgen dat je leidingwerk voldoende dik is om de grote flow probleemloos aan te kunnen.
  • WP de temperatuur laten regelen of werken met stooklijn + thermostaat in de woonkamer. Thermostaat (met instelbare hysterese) dan aansluiten op thermostaatingang van de WP (die de WP dus uitschakelt als setpoint bereikt is).
  • WP monitoren, belangrijkste parameters zijn de temperaturen Ta en Tr en het opgenomen elektrisch vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Even teruglezen in dit topic, de tips worden dagelijks gegeven. In het kort:
  • Pomploze (gesloten) VVW-verdeler gebruiken
  • Buffervat en secundaire pomp weg, alleen de pomp van de WP gebruiken
  • Zorgen dat je leidingwerk voldoende dik is om de grote flow probleemloos aan te kunnen.
  • WP de temperatuur laten regelen of werken met stooklijn + thermostaat in de woonkamer. Thermostaat (met instelbare hysterese) dan aansluiten op thermostaatingang van de WP (die de WP dus uitschakelt als setpoint bereikt is).
  • WP monitoren, belangrijkste parameters zijn de temperaturen Ta en Tr en het opgenomen elektrisch vermogen.
De eerste 3 punten en het laatste snap ik ondertussen. Alleen snap ik het stuk thermostaat nog niet.
Ik neem even aan dat met hysteresis bedoelt wordt: temperatuur offset t.o.v. de de ingestelde waarde waarbuiten de thermostaat schakelt. Blijft de temperatuur binnen die band, dan geeft 'ie geen warmtevraag af. (ik zie hysteresis altijd als een meetfout die afhangt van 'welke kant je komt', maar dat bedoel je vast niet).

Is nu het idee dat de wp (compressor) blijft draaien (zelflererend) omdat de thermostaat vaak genoeg schakelt (warmtevraag) binnen een smalle band, even aannemende dat de wp ver genoeg kan terug-moduleren om dat voor elkaar te krijgen? En dan vergeten we even het voor- en naseizoen waarin het minimum vermogen van de wp waarschijnlijk te groot zal zijn en dan korte(re) runs zal draaien?

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:05
Ff vraagje voor de komende badkamer verbouwing.

Verwarming middels een warmtepomp, beganegrond vloerverwarming met pomploze verdeler.

In de badkamer gaat de radiator weg en komt er vloerverwarming (slangen in een cementdekvloer). Het zal zo'n 5 vierkante meter zijn, dus maar 1 groep en niks te verdelen. Is hier dan een 1 groeps verdeler nodig om de flow te kunnen zien en in stellen of kan dit zo op de radiator leiding? Dit is overigens al een vernieuwde leiding rechtstreeks naar de WP met een afsluiter in aanvoer en retour leiding.

Ik zag ook een RTL ventiel voor kleine ruimtes, maar gezien de lage temperatuur van verwarmen lijkt mij deze niet geschikt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aziraphale
Nog even terugkomend op de discussie rondom het buffervat in mijn installatie: Ik heb mijn installateur gesproken en gevraagd of hij echt nodig was.

Het vat zou in de retour komen en was inderdaad puur een 'safety feature' om problemen met de systeeminhoud te voorkomen bij een na- of zoneregeling, dus ik denk (heb ik niet gevraagd) serieel. Ik snap die redenatie achteraf wel, want toen de offerte is gemaakt zaten er nog stelmotoren op de verdeler en op alle radiatoren thermostaatkranen. Inmiddels hebben we echter een pomploze verdeler en zijn alle thermostaatkranen ook vervangen door reguliere. Alleen het RTL ventiel in de badkamer moet nog weg, maar helaas kan ik dat niet zelf anders was hij allang gesloopt en ritueel verbrand.

Anyway, waarschijnlijk gaat hij er nu uit, want we waren het er al gauw over eens dat met onze vloerverwarming het eigenlijk onzin is. Voor alle zekerheid rekent hij de boel nog wel even na, hopelijk snapt hij mijn rekenskills wel.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 22:54
Ik heb gisteren een eigen topic geplaatst, maar nog geen reactie op gekomen. Waarschijnlijk een gevalletje too much information :)

ik wil in pakweg 2024 een wp (waarschijnlijk een pana) plaatsen in mijn tuin of op het dak van mijn schuur. Begin maart wordt de keuken vervangen en dan is het moment om bepaalde voorbereidingen te doen, zoals doorvoer in de betonvloer/achtergevel voor de terrendis grondleiding, aanpassingen aan de vvw verdeler, etc. Beneden 47m² vvw, en boven radiatoren.

Welke voorbereidingen kan ik best al nemen, met het oog op het feit dat ik je 1 a 2 jaar door moet met een cv-ketel?

Mijn verdeler met pomp zou geschikt zijn om samen te werken met een wp. Ik ga sowieso een DVR plaatsen in mijn VTE slim verdeler, zodat de mate van menging kan verlagen, en ik al met mijn cv-ketel op echt LTV kan gaan verwarmen. Als de WP er is kan dan de DVR volledig dicht (of is het open?) waardoor er niet bijgemengd wordt. Alleen, ik sprak vandaag met de fabrikant, en zij raden af om de pomp er tussenuit te halen. Hun advies is om de pomp zo in te stellen dat die overeenkomt met het debiet dat de wp rondpompt. Gaat dat goed werken? Waarom zou hier dan altijd aangeraden worden om een pomploze verdeler te plaatsen?

Ik ben ook van plan om de twee 32x3 meerlagenbuis die aangesloten moeten worden op de grondleiding en de verdeler al onder de keukenkasten te leggen. Kan ik deze ook al aansluiten op de bestaande cv-aanvoerleidingen en afsluiten met een kogelkraan, of kan ik de aansluiting best pas doen als ik echt de wp plaats?

Klopt het dat de leidingen van de wp zo met een t-stuk aangesloten moeten worden op de bestaande cv-leidingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heKBSsPfhfhw95FIEefZ2k3gkdk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m5KgG1op6gP7vzyMZIdQMd9a.png?f=fotoalbum_large

Ik ben van plan om de grondleiding door de muur/vloerdoorvoer te steken, en boven de vloer aan te sluiten op de meerlagenbuis in de keuken. Aan de achtergevel laat ik de grondleiding nog een 20-30cm uitsteken, en werk ik de muurdoorvoer waterdicht af. Zijn hier nog aandachtspunten bij?

Wat elektra betreft: er is 1 dedicated groep in de tuin die ik kan gebruiken, en nog een andere die ook aangesloten is op de stopcontacten en verlichting in huis. Die is voor zover ik weet dus niet bruikbaar voor de wp en de backup heater. Een extra groep tot de achtergevel brengen heeft nogal wat voeten in de aarde, zal flink wat hak en breekwerk mee gepaard gaan, en gezien de recente verbouwing is de WAF-factor hiervan erg laag.
Welke alternatieven zou ik hebben? Hoe risicovol is de doorlusmethode nu echt?

Ik ben maar een leek op elektra-gebied, maar is het bv ook mogelijk dat ik de groep bv deel met een niet-essentieel keukenapparaat, zoals 1 van onze toekomstige 2 ovens. Waarbij de groep standaard de oven bedient, en wanneer de backupheater nodig is je handmatig een knop kan omzetten zodat de heater stroom krijgt, en niet de oven?

[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 18-01-2023 16:18 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

marvel27 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:16:
Ik heb gisteren een eigen topic geplaatst, maar nog geen reactie op gekomen. Waarschijnlijk een gevalletje too much information :)

ik wil in pakweg 2024 een wp (waarschijnlijk een pana) plaatsen in mijn tuin of op het dak van mijn schuur. Begin maart wordt de keuken vervangen en dan is het moment om bepaalde voorbereidingen te doen, zoals doorvoer in de betonvloer/achtergevel voor de terrendis grondleiding, aanpassingen aan de vvw verdeler, etc. Beneden 47m² vvw, en boven radiatoren.

Welke voorbereidingen kan ik best al nemen, met het oog op het feit dat ik je 1 a 2 jaar door moet met een cv-ketel?

Mijn verdeler met pomp zou geschikt zijn om samen te werken met een wp. Ik ga sowieso een DVR plaatsen in mijn VTE slim verdeler, zodat de mate van menging kan verlagen, en ik al met mijn cv-ketel op echt LTV kan gaan verwarmen. Als de WP er is kan dan de DVR volledig dicht (of is het open?) waardoor er niet bijgemengd wordt. Alleen, ik sprak vandaag met de fabrikant, en zij raden af om de pomp er tussenuit te halen. Hun advies is om de pomp zo in te stellen dat die overeenkomt met het debiet dat de wp rondpompt. Gaat dat goed werken? Waarom zou hier dan altijd aangeraden worden om een pomploze verdeler te plaatsen?

Ik ben ook van plan om de twee 32x3 meerlagenbuis die aangesloten moeten worden op de grondleiding en de verdeler al onder de keukenkasten te leggen. Kan ik deze ook al aansluiten op de bestaande cv-aanvoerleidingen en afsluiten met een kogelkraan, of kan ik de aansluiting best pas doen als ik echt de wp plaats?

Klopt het dat de leidingen van de wp zo met een t-stuk aangesloten moeten worden op de bestaande cv-leidingen?

[Afbeelding]

Ik ben van plan om de grondleiding door de muur/vloerdoorvoer te steken, en boven de vloer aan te sluiten op de meerlagenbuis in de keuken. Aan de achtergevel laat ik de grondleiding nog een 20-30cm uitsteken, en werk ik de muurdoorvoer waterdicht af. Zijn hier nog aandachtspunten bij?

Wat elektra betreft: er is 1 dedicated groep in de tuin die ik kan gebruiken, en nog een andere die ook aangesloten is op de stopcontacten en verlichting in huis. Die is voor zover ik weet dus niet bruikbaar voor de wp en de backup heater. Een extra groep tot de achtergevel brengen heeft nogal wat voeten in de aarde, zal flink wat hak en breekwerk mee gepaard gaan, en gezien de recente verbouwing is de WAF-factor hiervan erg laag.
Welke alternatieven zou ik hebben? Hoe risicovol is de doorlusmethode nu echt?

Ik ben maar een leek op elektra-gebied, maar is het bv ook mogelijk dat ik de groep bv deel met een niet-essentieel keukenapparaat, zoals 1 van onze toekomstige 2 ovens. Waarbij de groep standaard de oven bedient, en wanneer de backupheater nodig is je handmatig een knop kan omzetten zodat de heater stroom krijgt, en niet de oven?
Pfff
Iets met Flow, en een pomp in zo'n verdeler
Mss toch nog eens een paar versies van dit topic doorspitten

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mixpower schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:08:
Even een vraag voor de experts hier. O-)
Wij willen vloerverwarming laten aanleggen en krijgen later dit jaar een Quatt, maar nu is de vraag welke verdeler moet er geplaatst gaan worden zodat we tot dat de Quatt er is gewoon vloerverwarming hebben met de CV en daarna deze nog goed te gebruiken is met de Quatt.

De installateur kwam met het advies een Robot LTVC te plaatsen en voor zover ik begrijp is deze gesloten met een pomp, op het verwijderen van de thermostaat van de verdeler na zijn er dan nog verdere aanpassingen nodig of gaat deze verdeler voor problemen zorgen met de Quatt?

Alvast dank! :)
Quatt rommel annuleren en een volwaardige full electric warmtepomp rechtstreeks in jouw vloerverwarming met een pomploze verdeler. Dat is het meest efficiënt en nauwelijks duurder.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mixpower schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:23:
Dank voor jullie reacties, geen fan van de Quatt dus. :+
Het beste zou dus zijn de verdeler nogmaals te vervangen nadat de Quatt er is, dat zou een jammere en dure optie gaan zijn maar de Robot LTVC is wel of geen goed idee dan?

Eerlijk gezegd was ik nog niet helemaal bekend met het feit dat Panasonic ook een monoblock heeft :P
Ik ga hier ook nog even een offerte voor aanvragen, werkt deze ook met de Nest v3?
Een pomploze Robot i.c.m. een Panasonic full electric is prima. De rol van een thermostaat is bij een volwaardige warmtepomp verschillend in vergelijking met een hybride systeem. In principe draait de warmtepomp dan op een weersafhankelijke regeling. Niet full electric? Kijk dan naar Panasonic Hybrid +

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 17:23
Carboy54 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Een pomploze Robot i.c.m. een Panasonic full electric is prima. De rol van een thermostaat is bij een volwaardige warmtepomp verschillend in vergelijking met een hybride systeem. In principe draait de warmtepomp dan op een weersafhankelijke regeling. Niet full electric? Kijk dan naar Panasonic Hybrid +
Helder, zat inderdaad te kijken naar een MDC05J3E5 die in principe zoveel mogelijk het verwarmen op zich moet nemen en alleen indien nodig dat de cv bijspringt.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

redah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:40:
Ik gooi deze vraag toch maar even hier op het forum, omdat ik verschillende verhalen krijg van verschillende installateurs.

Situatie: Wij verwarmen het huis nu met 4 airco's in verschillende kamers en dit gaat prima. Echter willen we de overstap maken naar een warmtepomp omdat onze vloerverwarming en radiatoren toch comfortabeler aanvoelen. Nu zitten we een beetje lastig qua plaatsing, de C.V. hangt zoals bij veel mensen op zolder maar de CV-Ruimte is ook omringd door gangen en kamers dus extra leidingwerk is niet de mooiste oplossing. De benedenverdieping heeft vloerverwarming, overige verdiepingen radiatoren.

Eigenlijk is de enige logische plek voor een warmtepomp op de garage. Nu wil het geval dat de vloerverwarmingsverdeler in de garage zelf zit:

[Afbeelding]

Dat is maximaal 3 meter afstand van de warmtepomp, en dan ook nog grotendeels binnen. Kan de warmtepomp op een of andere manier hier aan het CV-systeem worden toegevoegd? Let wel, het is niet de bedoeling dat hij alleen de vloerverwarming beneden van warmte voorziet maar alle radiatoren in het hele huis. Hoeft niet in hybride setup, mocht de warmtepomp het ooit niet trekken zetten we de airco's ook nog aan. Sommige installateurs zeggen van wel (maar geven conflicterende info), anderen zeggen van niet...
Gewoon dus volgens dit voorbeeld op tweakers. Warmtepomp 2 meter verwijderd van de pomploze vloerverdeler. De witte uponor leiding bediend de bovenverdieping voor zover de leidende temperatuur van de vloerverwarming dat toestaat. Vloerverdeler met regelbare flow om ook voldoende druk naar boven te houden. Aanpassen of een airco kan altijd nog toch?

dirkmuis in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@ronaldbommelHet ideaal voor de full-electric warmtepomp: Een gesloten (pomploze) verdeler. Want waarom zou je de aanvoer die al de juiste temperatuur heeft nog willen mengen met retour?

Ter verduidelijking:
De definitie gesloten of open is discutabel en vaak onbegrepen.
Gesloten is aanvoer en retour gescheiden. Een mengverdeler is een open verdeler en is doorgaans voorzien van een pomp.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Het wordt zelfs op internet op meerdere (verschillende) manieren uitgelegd.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan

Open verdeler = met pomp en mengkraan, het circuit tussen aanvoer en retour is open / verbonden

Gesloten verdeler = zonder pomp, Ta gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijmenging, en vervolgens via de retour.

De laatste (gesloten, pomploze verdeler) wil je graag met een WP.

Ik vind onderstaande wel een duidelijke uitleg.

https://warmerhuis.nl/vlo...rdelers#soorten-verdelers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:38
Grolsch schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:13:
Het wordt zelfs op internet op meerdere (verschillende) manieren uitgelegd.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan

Open verdeler = met pomp en mengkraan, het circuit tussen aanvoer en retour is open / verbonden

Gesloten verdeler = zonder pomp, Ta gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijmenging, en vervolgens via de retour.

De laatste (gesloten, pomploze verdeler) wil je graag met een WP.

Ik vind onderstaande wel een duidelijke uitleg.

https://warmerhuis.nl/vlo...rdelers#soorten-verdelers
Ik vind mengverdeler 't duidelijkste woord voor een verdeler waarbij (dus) mening plaats vind. Duidelijker dan open verdeler. Zou alleen geen goed woord weten voor een verdeler waar dat niet 't geval is (die gesloten verdeler dus.....). Maar misschien gewoon verdeler. Dat is namelijk wat tie in dat geval doet.

Ik ben er dus uit; je hebt verdelers en mengverdelers 8) .

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 07-02-2023 20:28 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40
Rol-Co schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Is niet meng verdeler te simpel ;)
Ik stem voor 'mengverdeler' (want hij mengt) en 'pomploze verdeler' (die heeft zelf immers geen pomp)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jassie256 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:26:
Mijn aannemer heeft eindelijk een prijs gegeven voor de installatie van een WP.
We hebben een klushuis dat echt volledig is gestript en geïsoleerd.

Hij rekende 2500€ voor een nieuwe cv installeren en nu €17k voor WP. Beide ex btw dus bijna 21k voor installeren en materiaal.
Type: Alpha Innotec lwd 50, met 120l cv boiler vat en 300l (type wws 302) voor warm water.

De plaatsing zou nog deze maand moeten gebeuren maar ik twijfel enorm of ik deze extra investering het waar vind.

Context
- vvw beneden (56m2) en boven (40m2)
- vloer en dal goed geïsoleerd.
- glas wordt HR++ of trippel (pui uitbouw)
- zou eventueel 3500€ subsidie van gemeente kunnen vangen en ook 4000 van ISDE ongeveer.

Is dit een realistische prijs?
koop gewoon een monoblok en doe het lekker zelf. pomploze verdelers op de vloeren en losse explorer v4 op de zolder en je bent voor een kwart van dat bedrag klaar. 7k aan subsidie schiet je bar weinig mee op als het je 13k meer kost.

als je klushuis hebt gekocht kan je ook een warmtepomp installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 08-02-2023 21:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RobEppink schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Ik leer graag en veel.
Maar hiervoor is een hybride gemaakt.
Het gas wordt bijgeschakeld als de WP niet snel genoeg de gewenste watertemp bereikt.
Daar is de hybride voor gemaakt en dat doet ie.

Maar, ik leer graag.
daar is niet een hybride voor gemaakt. al helemaal niet icm met vloerverwarming.

[knuppel in hok gooiend]
hybride systemen zijn gemaakt voor gasketelinstallateurs om werk te houden.
[/knuppel in hok gooiend]

als de WP te klein is en het niet bij kan houden betekent het exact dat: de WP is te klein.

met een correct bemeten WP heb je dus geen gasketel nodig. met hybride systemen word expres te kleine WP's geinstalleerd om die afhankelijkheid op de gasketel te houden. immers heeft die gasketel geen nut als de WP alles kan.

dus als je een 4kW hybride systeem hebt zou je dus bijvoorbeeld met een 7kW installatie zonder gasketel kunnen.

al valt er veel te winnen door de installatie te optimaliseren. dus pomploze verdelers en 24/7 WAR stoken als basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 13:42
flippy schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:48:
[...]

al valt er veel te winnen door de installatie te optimaliseren. dus pomploze verdelers en 24/7 WAR stoken als basis.
done

Ik weet niet waar het hoenderhok staat, dus ik laat de knuppel wel liggen

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
flippy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:39:
[...]

koop gewoon een monoblok en doe het lekker zelf. pomploze verdelers op de vloeren en losse explorer v4 op de zolder en je bent voor een kwart van dat bedrag klaar. 7k aan subsidie schiet je bar weinig mee op als het je 13k meer kost.

als je klushuis hebt gekocht kan je ook een warmtepomp installeren.
We hebben geen zolder maar kan zo een V4 ook onder de trap op de beneden verdieping in een kast staan of al deze dan niet genoeg lucht toevoer krijgen?
Zwartoog schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:44:
[...]

Hoeveel ligt er al? Is heel het CV-circuit al klaar en hoef je de facto alleen maar de WP op het circuit aan te sluiten?

Of moeten er nog verdelers geplaatst en aangesloten worden, technische ruimte gebouwd, etc?

Zo nee (en dat heb je goeddeels zelf in de hand met zo'n renovatie), dan vind ik het persoonlijk behoorlijk aan de prijs. Tenzij je WP achterin de tuin gezet moet worden of zo.

[...]

Deze snap ik overigens niet. Heb je nou een 120l of 300l boiler? Of een 120l buffervat? Buffervat heb je niet nodig.

Als je een beetje handig bent, kun je zelf een monobloc aansluiten.
CV circuit moet nog (opnieuw) worden aangelegd. Er is nog niets, VVW komt er deze week (boven), binnen 3 wk ook beneden.
Hij stelde een 120L buffervat voor en 300l boilervat.
@DutchWing - de subsidie van de gemeente is helaas toch niet voor mij, ik woon 50m in de 'verkeerde' wijk.

Even te druk geweest sneller te reageren.
Status nu: De aannemer komt met model CV om deze te plaatsen. Zijn nog wel flexibel met aantal aspecten. Tip zijn nog welkom dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grolsch
Wat een verstand weer bij de installateur...

TA 40 bij een nieuwe woning met alleen vloerverwarming en gesloten pomploze verdeler zeker?

Waarom rijdt een fiat panda geen 300kmh als ik de cruise control daar op instel? Omdat je wp te weinig vermogen heeft ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 14-02-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-07-2024
Grolsch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:31:
Wat een verstand weer bij de installateur...

TA 40 bij een nieuwe woning met alleen vloerverwarming en gesloten pomploze verdeler zeker?

Waarom rijdt een fiat panda geen 300kmh als ik de cruise control daar op instel? Omdat je wp te weinig vermogen heeft ;)
Ze zien het als een soort van 'stresstest' om het uiterste eruit te halen en dan daarop 'iets' te baseren.
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.