Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hoe kom je daar achter?YakuzA schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Is het ook echt een V-Pay? of ploppen ze gewoon een verkeerd logo op de digitale kaart?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Onder kaartnummer staat er bij Netwerk: VISA. Maar dat zegt nog niet zoveel. Ik ga voorlopig geen betalingen verrichten dus kan niet op bonnetje kijken.YakuzA schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Is het ook echt een V-Pay? of ploppen ze gewoon een verkeerd logo op de digitale kaart?
Bij de meeste terminals staat op het bonnetje wel aangegeven welk betaalmiddel het is. Zij het niet in tekst dan wel in de AID (Application ID) die precies aangeeft wat het is.
[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 10-07-2025 10:25 ]
Inderdaad. Ik heb daar altijd VISA zien staan met V-Pay pasjes. Laatste bonnetjes zeggen allemaal V-PAY.Wally2002 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:21:
[...]
Onder kaartnummer staat er bij Netwerk: VISA. Maar dat zegt nog niet zoveel. Ik ga voorlopig geen betalingen verrichten dus kan niet op bonnetje kijken.
Was hetzelfde hier, mijn pas kwam gister binnen en na de eerste betaling ermee werd deze geactiveerd, en de oude verdween uit het overzicht (want vervanging in mijn geval).SampleUser schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:48:
***members only***
Kleine 5 minuten na de eerste betaling een notificatie van Google Pay gehad dat de pas ook daar veranderd was (en als ik met mijn telefoon betaal staat er ook Mastercard Debit op de terminal).
Ging allemaal vlekkeloos.
[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 10-07-2025 11:55 ]
Hier ontleen ik geen rechten aan, dit is wat mij is verteld, n=1.
Pasnummer is nog wel zo te zien altijd gewoon pasnummer +1.
Na activeren werd de oude pas uit de app gehaald en google pay ook meteen bijgewerkt, al geeft google pay nog wel aan dat het maestro zou zijn, maar dat is het niet.
Bij betaling in de winkel met de pas (om deze te activeren, dus niet contactloos) gaf het aan dat mastercard debit werd gebruikt.
Enige jammere is dat voor vervangende pas eigenlijk wel betaald moet worden, ook al heb je een tijdje geleden een vervangende maestro ontvangen... terwijl einddatum eigenlijk pas augustus 2025 zou zijn, dus dan had ik wel mastercard debit ontvangen als ze het niet maanden van te voren hadden vervangen...
[ Voor 4% gewijzigd door dblazen op 10-07-2025 13:47 ]
De meeste kastanjes van de niet werkende betaal automaten zijn al uit het vuur gehaald door de andere banken denk ik zoGeEkIe schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:08:
Wat mij tot nu toe opvalt is dat er kennelijk weinig klachten zijn--iig hier en op andere fora. Goed teken!
PSN
Dit dus. Rabo geeft ze al ~1,5 jaar uit. En dan nog verschillende kleinere banken (Triodos, Knab, ...) die ze nog langer uitgeven. En in dit topic is echt wel veel geklaagd over niet werkende passen. Daarnaast had Rabo ook al vanaf dag 1 een formulier online staan dat je kon invullen als je ergens niet kon betalen met de nieuwe pas. Waarna de bank een heel informatiepakket naar de winkelier stuurde (ervaring uit dit topic). In ieder geval Rabo heeft dus ook winkeliers achter de veren aan gezeten om de boel te fixen.YakuzA schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:24:
[...]
De meeste kastanjes van de niet werkende betaal automaten zijn al uit het vuur gehaald door de andere banken denk ik zo
En uiteraard zijn de oude terminals, die het helemaal niet ondersteunde, per 1-1-25 helemaal niet meer bruikbaar en die zullen nu dus echt wel vervangen zijn (of je kunt er helemaal niet meer pinnen en dus is er geen probleem meer met de pas).
Ik kan hierbij het n=1 tegengestelde scenario bevestigen. Mijn betaalpas verliep, en ik was te lam om zelf iets te regelen dus ABN heeft mij vrolijk een nieuwe Maestro opgestuurd die geldig is t/m 2030.dblazen schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:44:
Toevallig afgelopen vrijdag (04-07-2025) expliciet in de chat van ABN Amro gevraagd als er een vervangende pas wordt aangevraagd, dit zeker een mastercard debit card is, daarin werd aangegeven dat dat inderdaad voortaan het geval is en dat maestro niet meer wordt uitgegeven.
Hier ontleen ik geen rechten aan, dit is wat mij is verteld, n=1.
Pasnummer is nog wel zo te zien altijd gewoon pasnummer +1.
Na activeren werd de oude pas uit de app gehaald en google pay ook meteen bijgewerkt, al geeft google pay nog wel aan dat het maestro zou zijn, maar dat is het niet.
Bij betaling in de winkel met de pas (om deze te activeren, dus niet contactloos) gaf het aan dat mastercard debit werd gebruikt.
Enige jammere is dat voor vervangende pas eigenlijk wel betaald moet worden, ook al heb je een tijdje geleden een vervangende maestro ontvangen... terwijl einddatum eigenlijk pas augustus 2025 zou zijn, dus dan had ik wel mastercard debit ontvangen als ze het niet maanden van te voren hadden vervangen...

Wanneer hadden ze die nieuwe bankpas (Maestro) opgestuurd?sebastiaan89 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:55:
[...]
Ik kan hierbij het n=1 tegengestelde scenario bevestigen. Mijn betaalpas verliep, en ik was te lam om zelf iets te regelen dus ABN heeft mij vrolijk een nieuwe Maestro opgestuurd die geldig is t/m 2030.![]()
Apple Pay is echt VPay bij ASN/SNS, zorgt ervoor dat je Apple Pay 9 van de 10x geweigerd wordt voor abonnementen in de App Store bijvoorbeeld. Gelukkig gaat ie dan als fallback over naar de fysieke debitcard als je die ook bij Apple opgegeven hebt.YakuzA schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Triodos is wel een Visa Debit in Apple Pay, maar die hebben het digitaal goedkeuren van betalingen nog niet in de app gebouwd (of iets anders daar niet op orde). Dus die kun je wel selecteren, maar vervolgens wordt de betaling altijd geweigerd.
Ja het is of Maestro of VPAY in Apple Pay. Dat zie je ook in de wallet app als het goed js, dacht dat dit hier al eens voorbij is gekomen.Dipsausje schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:56:
[...]
Apple Pay is echt VPay bij ASN/SNS, zorgt ervoor dat je Apple Pay 9 van de 10x geweigerd wordt voor abonnementen in de App Store bijvoorbeeld. Gelukkig gaat ie dan als fallback over naar de fysieke debitcard als je die ook bij Apple opgegeven hebt.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nee. Of misschien zijn ze er nog, maar binnenkort niet meer iig.onetime schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:36:
Zijn er ook puur Europese passen? Zonder niet-EU betrokken bedrijven?
Die waren er sowieso al lang niet meer. Of in ieder geval niet internationaal. Maestro & V-Pay waren immers ook van respectievelijk MasterCard en Visa. En in Nederland had je dan PIN, maar dat is al decennia (?) terug vervangen door Maestro/V-Pay. Maar volgens mij heeft België wel (ook) nog hun eigen Bancontact. Maar dat zal dus alleen in België werken. En de passen hebben dan meerdere EVs, met Bancontact als eerste / "primaire" optie en dan Maestro / V-Pay / Debit MasterCard / Visa Debit ernaast. Waarbij in het buitenland (/bij een automaat die geen Bancontact doet) de alternatieve optie gebruikt wordt. En ik twijfel of Duitsland niet ook hun eigen systeem heeft of had?onetime schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:36:
Zijn er ook puur Europese passen? Zonder niet-EU betrokken bedrijven?
En in de toekomst gaat Wero wellicht een Europees alternatief zijn. Maar die richten zich nu nog primair op online. Waarvoor ze iDeal dan ook hebben ingelijfd.
https://stripe.com/nl-be/...e/ec-card-payment-germany
PSN
Deze week.Soundwork schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:52:
[...]
Wanneer hadden ze die nieuwe bankpas (Maestro) opgestuurd?
De post is tegenwoordig vrij traag (volgens PostNL door personeelstekorten), dus het kan ook dat ze hem voor 1 juli hebben opgestuurd en je hem deze week pas hebt ontvangen.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Dat denk ik dan ook, want aanvragen na 1 juli 10.00 uur zijn MasterCard debit pasjes geworden.Lrrr schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:24:
[...]
De post is tegenwoordig vrij traag (volgens PostNL door personeelstekorten), dus het kan ook dat ze hem voor 1 juli hebben opgestuurd en je hem deze week pas hebt ontvangen.
Klopt. Al is V Pay binnen Nederland nog prima. En buiten de Eurozone gebruik ik toch al geen Nederlandse bank. Daarvoor gebruik ik een Debit Mastercard van N26 of Openbank.odo966 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:13:
Hmm okee, dat verdient niet de schoonheidsprijs. ASN zou gewoon dezelfde fysieke kaart in Apple Pay moeten zetten, in plaats van een aparte virtuele. Nu kan je ook niet online met Apple Pay betalen in winkels die daarbij geen V Pay accepteren bijvoorbeeld.
Dat wat je vraagt doet bij mijn weten geen enkele bank? En ook bij Google Pay gebeurt dat niet? Deze mobiel betalen oplossingen werken altijd met een eigen (virtuele) pas, die misschien soms van hetzelfde type is, maar vaak ook niet.odo966 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:13:
Hmm okee, dat verdient niet de schoonheidsprijs. ASN zou gewoon dezelfde fysieke kaart in Apple Pay moeten zetten, in plaats van een aparte virtuele. Nu kan je ook niet online met Apple Pay betalen in winkels die daarbij geen V Pay accepteren bijvoorbeeld.
Apple Pay is per definitie niet dezelfde kaart als de fysieke, er wordt een pseudo kaartnummer gegenereerd wanneer de kaart wordt aangemaakt/toegevoegd aan Apple Pay.RobertMe schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:54:
[...]
Dat wat je vraagt doet bij mijn weten geen enkele bank? En ook bij Google Pay gebeurt dat niet? Deze mobiel betalen oplossingen werken altijd met een eigen (virtuele) pas, die misschien soms van hetzelfde type is, maar vaak ook niet.
Alhoewel ik vermoed dat @odo966 vooral doelt op het kaartschema, gezien hij het voorbeeld van V-Pay noemt.
Het lijkt ook heel willekeurig te zijn: op de ene webshop wel (dat was vgm een Britse) maar op de andere niet (een Amerikaanse?).
[ Voor 11% gewijzigd door Shane839 op 11-07-2025 23:48 ]
Bij het vervangen van een bestaande pas staat het bij asn inderdaad op vpay in Apple Pay.Dipsausje schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:56:
[...]
Apple Pay is echt VPay bij ASN/SNS, zorgt ervoor dat je Apple Pay 9 van de 10x geweigerd wordt voor abonnementen in de App Store bijvoorbeeld. Gelukkig gaat ie dan als fallback over naar de fysieke debitcard als je die ook bij Apple opgegeven hebt.
Triodos is wel een Visa Debit in Apple Pay, maar die hebben het digitaal goedkeuren van betalingen nog niet in de app gebouwd (of iets anders daar niet op orde). Dus die kun je wel selecteren, maar vervolgens wordt de betaling altijd geweigerd.
Als je een nieuwe rekening aanvraagt krijg je nu standaard een visa debitcard en die staat ook als visa in Apple Pay want die ervaring heb ik nu bij asn
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar misschien helpt het om betalen buiten Europa aan te zetten?Shane839 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:46:
[,,,]
maar bij veel buitenlandse webshops werkt het nog altijd niet.
[,,,]
Het lijkt ook heel willekeurig te zijn: op de ene webshop wel (dat was vgm een Britse) maar op de andere niet (een Amerikaanse?).
Ik heb Mastercards van Revolut, N26, bunq, Curve, iCard, Openbank, en Wise. Allemaal worden zij bij alle (= heel veel) webwinkels geaccepteerd (100'en). De enige keer dat ik mij kan herinneren dat ik een keer een probleem had was met de Openbank MC voor een online bestelling bij DirckIII. Bleek dat zij ""buitenlandse"" kaarten hadden geblokkeerd (Openbank pas = Spaans). Het feit dat bv expats ook wel eens wat zouden kunnen bestellen kwam niet bij ze op bleek toen ik het vroeg aan ze.Shane839 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:46:
Ik heb sinds een aantal maanden een Mastercard Debit van SNS. Probleem: de acceptatie is zeer gering. Bij veel webshops wordt de kaart helemaal niet herkend, terwijl ik gewoon de juiste codes invoer. Bij bol.com en Steam lukt het inmiddels wel (twee maanden geleden nog niet), maar bij veel buitenlandse webshops werkt het nog altijd niet. Ik heb het idee dat veel webshops de debitcards niet accepteren, maar alleen de creditcards, terwijl de belofte toch was dat dit onderscheid niet gemaakt werd (of heb ik iets gemist?).
Als jij problemen het met je SNS MC dan ligt dat aan SNS.
[ Voor 4% gewijzigd door GeEkIe op 12-07-2025 00:17 . Reden: aanvulling ]
Ik heb onlangs van SNS een Visa Debitcard ontvangen. In Apple Pay blijft het helaas een Maestro, ook na verwijderen en opnieuw toevoegen.Masseurvenlo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:52:
[...]
Bij het vervangen van een bestaande pas staat het bij asn inderdaad op vpay in Apple Pay.
Als je een nieuwe rekening aanvraagt krijg je nu standaard een visa debitcard en die staat ook als visa in Apple Pay want die ervaring heb ik nu bij asn
NSO: SW-7515-1623-5706
Dit is dan echt iets recents, want ik heb eind juni een rekening geopend en kreeg bij het toevoegen op 10 juli nog een V-Pay kaart in Apple Pay.Masseurvenlo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:52:
[...]
Bij het vervangen van een bestaande pas staat het bij asn inderdaad op vpay in Apple Pay.
Als je kiest voor handmatige invoer (geen bank kiezen maar onderaan de bankenlijst staat dat) en daar dus je visa kaartnummer ingeeft?AreVeeDee schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 06:31:
[...]
Ik heb onlangs van SNS een Visa Debitcard ontvangen. In Apple Pay blijft het helaas een Maestro, ook na verwijderen en opnieuw toevoegen.
Dan krijg je helaas dit, zowel bij SNS Debit Mastercard en Visa Debit, en ASN Visa Debit (MC Debit heb ik niet geprobeerd).nielsiejjj92 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:58:
[...]
Als je kiest voor handmatige invoer (geen bank kiezen maar onderaan de bankenlijst staat dat) en daar dus je visa kaartnummer ingeeft?
:strip_exif()/f/image/Pl011lLk4sxlrmyjTuV1dvQF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Datisraar op 12-07-2025 19:15 ]
Die betaalrekening van NN is dan ook nog in beta en daarom het 1ste jaar gratisDatisraar schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:14:
Ach, Bij de NN betaalrekening heeft wel een debit Mastercard maar is Apple of Google Pay helemaal nog niet te gebruiken.
Dat denk ik dan ook.... overigens heb ik in het verleden ook een rekening gehad bij SNS Bank met toen nog een Maestro kaart. Daar viel zelfs al op dat in het buitenland deze kaart niet werkte, terwijl de ABN het wel zonder problemen deed. De bank heeft hier nooit opheldering over gegeven en gaf aan dat het lag aan de buitenlandse bank en/of winkelier. Altijd gezeur met SNS, daarom ben ik ook weggegaan bij die bank.....GeEkIe schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:16:
[...]
Als jij problemen het met je SNS MC dan ligt dat aan SNS.
Ik moet zeggen dat ik echt ontzettend blij ben dat ik een tijd geleden ben overgestapt op Revolut. Veel meer nuttige functies, zoals disposable MC/VISA (handig voor bv VPN abonnement waar zij aan het eind vh abonnement automatisch verlengen--dat kan dan niet meer omdat die (virtuele) kaart niet meer bestaat), maar ook de zonder problemen gewoon meteen alles geven wat je nodig hebt: MAESTRO-VISA-MC. Ook chargeback zonder problemen (op 1x na met AliExpress omdat die zogenaamd zelf een garantie hebben wat inhoud dat je het op eigen kosten terug moet sturen naar China). Had ook vrijwel meteen Instant Payment en pinnen/betalen in het buitenland is vele, VELE, malen gunstiger dan bij de oude banken. Ook eventjes een nieuwe, gratis virtuele kaart aanmaken kan gewoon. Maar ook zaken als wealth protection wat zoveel inhoud dat je vermogen (spaargeld/beleggingen) extra kan beschermen met een verplichte selfie-check geeft voor mij toch echt de enorme meerwaarde aan tov een ABN die jaren doet over het opsturen van een MC en daar ook nog eens geld voor vraagt, terwijl de rekening ook nog eens maandelijks geld kost en Revolut gewoon gratis!Soundwork schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:45:
[...]
Dat denk ik dan ook.... overigens heb ik in het verleden ook een rekening gehad bij SNS Bank met toen nog een Maestro kaart. Daar viel zelfs al op dat in het buitenland deze kaart niet werkte, terwijl de ABN het wel zonder problemen deed. De bank heeft hier nooit opheldering over gegeven en gaf aan dat het lag aan de buitenlandse bank en/of winkelier. Altijd gezeur met SNS, daarom ben ik ook weggegaan bij die bank.....
Een pseudo kaartnummer, zeker, maar er is altijd een onderliggend “echt”/“fysiek” kaartnummer. En ieder geval bij de neobanken van deze wereld zoals Bunq en Revolut is dat gewoon het kaartnummer van de bijbehorende fysieke pas, die je eventueel ook “handmatig” in Apple Pay kan zetten door kaartnummer, vervaldatum, cvc, etc. in te voeren in de Wallet app.Wally2002 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:20:
[...]
Apple Pay is per definitie niet dezelfde kaart als de fysieke, er wordt een pseudo kaartnummer gegenereerd wanneer de kaart wordt aangemaakt/toegevoegd aan Apple Pay.
Alhoewel ik vermoed dat @odo966 vooral doelt op het kaartschema, gezien hij het voorbeeld van V-Pay noemt.
Verschillende Nederlandse banken kiezen er echter dus voor om een aparte kaart te hanteren voor in Apple Pay. In mijn ogen nodeloos ingewikkeld en niet hoe het systeem bedoeld is. Dit komt inderdaad pijnlijk tevoorschijn als het kaart schema zelfs gaat afwijken, zoals ING die klanten met een fysieke V Pay kaart toch een Maestro in Apple Pay gaf/geeft. En nu dus ASN die fysieke passen eerder op MC/Visa laat overstappen dan de Apple Pay tegenhangers.
Ik meen dat o.a. Rabobank en ABN AMRO bijvoorbeeld wel gewoon met één kaart werken. Daar updatet je pas in Apple Pay ook automatisch als je je nieuwe fysieke pas voor het eerst gebruikt, ook bij een overgang van bijvoorbeeld Maestro naar Debit Mastercard.
In Apple Pay wordt inderdaad een onderliggend fysiek kaartnummer getoond (in ieder geval de laatste 4 cijfers), maar als je betaald weet de betaalapparatuur daar dus helemaal niets van, het is echt een andere kaart waarmee je betaald die dus zelfs een ander kaartschema kan zijn.odo966 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:29:
[...]
Een pseudo kaartnummer, zeker, maar er is altijd een onderliggend “echt”/“fysiek” kaartnummer. En ieder geval bij de neobanken van deze wereld zoals Bunq en Revolut is dat gewoon het kaartnummer van de bijbehorende fysieke pas, die je eventueel ook “handmatig” in Apple Pay kan zetten door kaartnummer, vervaldatum, cvc, etc. in te voeren in de Wallet app.
Verschillende Nederlandse banken kiezen er echter dus voor om een aparte kaart te hanteren voor in Apple Pay. In mijn ogen nodeloos ingewikkeld en niet hoe het systeem bedoeld is. Dit komt inderdaad pijnlijk tevoorschijn als het kaart schema zelfs gaat afwijken, zoals ING die klanten met een fysieke V Pay kaart toch een Maestro in Apple Pay gaf/geeft. En nu dus ASN die fysieke passen eerder op MC/Visa laat overstappen dan de Apple Pay tegenhangers.
Ik meen dat o.a. Rabobank en ABN AMRO bijvoorbeeld wel gewoon met één kaart werken. Daar updatet je pas in Apple Pay ook automatisch als je je nieuwe fysieke pas voor het eerst gebruikt, ook bij een overgang van bijvoorbeeld Maestro naar Debit Mastercard.
Dat je een kaart kunt toevoegen met het kaartnummer en de vervaldatum betekend niet dat er een kaart met die gegevens in Apple Pay wordt gezet, het is puur bedoeld dat Apple met de juiste kaartverstrekker contact kan opnemen en de juiste voorwaarden kan tonen en de verificatie kan doorlopen.
Ga maar eens via Apple Pay inchecken in het OV (OVPay) en met je fysieke pas 'uitchecken'. De apparatuur ziet dan echt twee verschillende passen waardoor je 2x bent ingecheckt met 2 passen.
Sommige banken updaten inderdaad wel je virtuele Apple Pay kaart automatisch als je fysieke kaart veranderd. American Express doet dat bijvoorbeeld ook bij een kaartdowngrade of- upgrade.
Maar dan nog is de kaart in Apple Pay niet dezelfde voor de betaalapparatuur.
Edit: in Apple Wallet is het ook onder 'kaartnummer' te zien, daar zie je de laatste 4 cijfers van de fysieke kaart maar ook de laatste 4 cijfers van Apple Pay.
[ Voor 3% gewijzigd door Wally2002 op 13-07-2025 19:18 ]
https://codeburst.io/how-...ctually-work-f52f7d9348b7
Echter als je bijvoorbeeld dit artikel leest, is het precieze punt wat ik probeer te maken dus dat een Bunq, Revolut (en waarschijnlijk ook Rabobank, ABN AMRO) hetzelfde *PAN* gebruiken voor zowel fysieke als apple pay kaart. Maar dat ING en ASN dus een aparte PAN (in mijn termen: “een andere kaart”) gebruiken voor apple pay. En dat is in het bijzonder dus ook de reden dat het kaartschema überhaupt anders kan zijn.
Deed ING dat niet juist omdat ze geen Apple Pay ondersteunden met V-PAY en daarom Maestro hebben gebruikt? Ik vraag me af of ze deze setup met verschillende schemes door zullen zetten zodra ze helemaal over zijn op VISA en/of MC Debit. Dan heeft die hele setup namelijk geen zin meer. Bunq en Revolut ondersteunden zowel Maestro als MasterCard (Debit/Credit) en hebben nooit enige noodzaak gehad om een ander schema te kiezen.odo966 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:06:
Ik denk dat we voor een groot deel hetzelfde bedoelen hoor, en dat de winkelier je echte kaartnummer niet kan zien is ook zeker waar inderdaad.
Echter als je bijvoorbeeld dit artikel leest, is het precieze punt wat ik probeer te maken dus dat een Bunq, Revolut (en waarschijnlijk ook Rabobank, ABN AMRO) hetzelfde *PAN* gebruiken voor zowel fysieke als apple pay kaart. Maar dat ING en ASN dus een aparte PAN (in mijn termen: “een andere kaart”) gebruiken voor apple pay. En dat is in het bijzonder dus ook de reden dat het kaartschema überhaupt anders kan zijn.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Het is denk ik vooral op welk niveau je ernaar kijkt. Op Device-niveau heb je helemaal geen PAN maar een DAN, maar uiteraard is er op netwerkniveau bij een betaling wel een vertaalslag van die DAN naar de oorspronkelijke PAN (via de TSP).odo966 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:06:
Ik denk dat we voor een groot deel hetzelfde bedoelen hoor, en dat de winkelier je echte kaartnummer niet kan zien is ook zeker waar inderdaad.
Het is m.i. wel een belangrijke nuance, omdat het voor de klant in sommige situaties dus wel uitmaakt (OVPay).
Blijkbaar kiezen sommige banken ervoor om een ander PAN dan die van de fysieke kaart te gebruiken bij het provisioning proces in Apple Pay.
Overigens laat de V-Pay kaart van ASN in Apple Pay hier wel de laatste 4 cijfers zien van de fysieke VISA debit kaart. Maar V-Pay gaat via hetzelfde netwerk. Maestro is wel een apart netwerk.
Precies, ze maken in mijn ogen dan een onnodig hoog-niveau onderscheid tussen fysieke en gevirtualiseerde kaart. Als het idee is dat je je bestaande betaalpas in je digitale wallet aan het zetten bent, dan kan dat gewoon met één en dezelfde PAN.Wally2002 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:55:
[...]
Het is denk ik vooral op welk niveau je ernaar kijkt.
[…]
Blijkbaar kiezen sommige banken ervoor om een ander PAN dan die van de fysieke kaart te gebruiken bij het provisioning proces in Apple Pay.
Dat is interessant, want bij mijn ASN V Pay worden in Apple Pay de laatste 4 cijfers van mijn *IBAN* getoond. Ook een truc die sommige NL banken hebben toegepast, omdat hier het IBAN meer zegt dan het Maesto/VPay kaartnummer waar je toch weinig mee kon, en vaak ook niet eens op de kaart stond. Fysiek heb ik overigens ook alleen nog maar V Pay bij ASN, nog geen Visa/MC gekregen.Overigens laat de V-Pay kaart van ASN in Apple Pay hier wel de laatste 4 cijfers zien van de fysieke VISA debit kaart. Maar V-Pay gaat via hetzelfde netwerk. Maestro is wel een apart netwerk.
Mijn fysieke Maestro van ABN bevat op de achterkant de PAN, waar de cijfers van mijn IBAN in terug te vinden zijn. Je noemt het een truc maar er is geen technische reden waarom dat anders zou moeten. Waar het om gaat is dat het nummer uniek te herleiden is naar de pas.odo966 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Dat is interessant, want bij mijn ASN V Pay worden in Apple Pay de laatste 4 cijfers van mijn *IBAN* getoond. Ook een truc die sommige NL banken hebben toegepast, omdat hier het IBAN meer zegt dan het Maesto/VPay kaartnummer waar je toch weinig mee kon, en vaak ook niet eens op de kaart stond. Fysiek heb ik overigens ook alleen nog maar V Pay bij ASN, nog geen Visa/MC gekregen.
Je kan er inderdaad zelf weinig mee, maar waarschijnlijk staat het gedrukt op de pas zodat je met een kassabon waar alleen de laatste 4 cijfers van de PAN vermeld staan achteraf kan herkennen welke pas je hebt gebruikt.
Overigens staan er in de PAN van deze ABN Maestro nog 3 cijfers achter de IBAN, dus van die 4 cijfers zichtbaar in Apple Pay is alleen de eerste te herleiden naar de IBAN.
Zie ook berichten van 2 jaar geleden waar ik met m'n eerste Rabobank Debit Mastercard initieel ook nog IBAN-cijfers kreeg in Wallet, maar door de pas nog eens "handmatig" toe te voegen, ineens toch PAN-cijfers: odo966 in "Mastercard stopt met Maestro"
Vanaf de overgang naar de debit cards zal ING dat ook niet meer doen.odo966 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:06:
Dan gaan ze koppelen, zodat als je fysieke pas geblokkeerd is ivm kwijt raken ook je apple pay niet meer werkt op je foon
(overigens werd apple pay ook eerder geintroduceerd in Duitsland dan in NL, en die zaten ook met hun EC/Girokarte die duo gekoppeld waren met maestro/vpay)
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 14-07-2025 13:10 ]
PSN
Ik zie zojuist dat die 4 cijfers tevens mijn laatste cijfers van de IBAN zijnodo966 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Dat is interessant, want bij mijn ASN V Pay worden in Apple Pay de laatste 4 cijfers van mijn *IBAN* getoond. Ook een truc die sommige NL banken hebben toegepast, omdat hier het IBAN meer zegt dan het Maesto/VPay kaartnummer waar je toch weinig mee kon, en vaak ook niet eens op de kaart stond. Fysiek heb ik overigens ook alleen nog maar V Pay bij ASN, nog geen Visa/MC gekregen.
Fysiek hier VISA debit, want na 1 juli de nieuwe pas gekregen (voor een rekening geopend in juni).
Ik vraag me af als ik nu een vervangende pas aanvraag, het nu wel Visa/MC wordt. In januari probeerde ik dat al een keer en kreeg toch alsnog een V Pay kaart…Wally2002 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:21:
[...]
Fysiek hier VISA debit, want na 1 juli de nieuwe pas gekregen (voor een rekening geopend in juni).
Deze fysieke pas werkt prima in de winkel. Echter zoals al door anderen vermeld, in Apple Pay blijft m'n oude V Pay kaart staan, alsof er niets gebeurd is. En handmatig de Visa toevoegen mag niet, kaart wordt niet ondersteund. De vraag rijst wanneer ASN de digitale kaarten ooit gaat updaten voor bestaande klanten (als het inderdaad waar is dat nieuwe klanten inmiddels wel meteen de moderne kaartmerken in Wallet krijgen).
Is dit alleen Apple Pay of ook Google Pay?odo966 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:59:
Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en nogmaals een vervangende pas aangevraagd. 48 uur later heb ik hem al in de bus, en zowaar is het een heuse cremekleurige ASN Bank Visa Debit.
Deze fysieke pas werkt prima in de winkel. Echter zoals al door anderen vermeld, in Apple Pay blijft m'n oude V Pay kaart staan, alsof er niets gebeurd is. En handmatig de Visa toevoegen mag niet, kaart wordt niet ondersteund. De vraag rijst wanneer ASN de digitale kaarten ooit gaat updaten voor bestaande klanten (als het inderdaad waar is dat nieuwe klanten inmiddels wel meteen de moderne kaartmerken in Wallet krijgen).
/f/image/2C5jjzRYJhM2V59RHTFcY3sA.png?f=fotoalbum_large)
Hier staat dus expliciet dat mijn pas voor Apple Pay en Google Pay "pasnummer 006" is. Nu is mijn fysieke pas (de Visa Debit) inmiddels pasnummer 009, maar is begonnen in 2019 als pasnummer 005, in 2024 via natuurlijk verloop vervangen door pasnummer 007, in januari jl. werd het pasnummer 008 toen ik tevegeefs een nieuwe aanvroeg in de hoop al Visa te krijgen, en vandaag dus 009. Maar de digitale pas is dus al die tijd waarschijnlijk pasnummer 006 geweest, blijkbaar nooit verlopen of vervangen, vandaar dat mijn vraag dus echt rijst wanneer dit zal gaan gebeuren.
Beide. Ik heb zowel een iPhone als een Google Pixel.
Hopeloos.
Offtopic: mag ik vragen bij welke bank je nu zit?kwon schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:01:
Ik ben blij dat ik weg ben bij ASN. Hun implementatie van Google Pay is ruk. De virtuele pas is inderdaad een totaal andere pas dan de fysieke pas en heeft ook een aparte limiet. Contactloos geld opnemen is niet mogelijk en betalen met de smartwatch ook niet.
Hopeloos.
/f/image/38uxj5usTtIwypw7WUjvh2bZ.png?f=fotoalbum_large)
Nou ik heb de vraag gesteld aan ASN via Facebook, wanneer ik zou kunnen verwachten dat de V Pay in Apple Wallet ook vervangen zou worden door een nieuw kaarttype, en het antwoord wat ik krijg is:
"helaas zijn er op dit moment nog geen plannen om Apple pay om te zetten in Visa debit"
Gaan ze dit dan echt nog jaren zo laten?
Dat blijft gissen. Vanuit een eerstelijns klantenservice ga je het niet direct vernemen lijkt mij. Je zou kunnen aandringen en vragen wanneer wel, alhoewel je waarschijnlijk een nietszeggend antwoord krijgt dat op het moment dat dit duidelijk is, erover gecommuniceerd wordt.
Plus dat men nu druk bezig is met het samenvoegen van de banken onder de Volksbank paraplu naar ASN Bank.
Maestro en V-Pay stoppen op een gegeven moment, dus men zal vroeg of laat wel moeten.
Inmiddels alle online abonnementen van m'n creditcard overgezet naar de nieuwe pas, so far so good. Bij ongeveer de helft moest ik een betaling van €0,00 bevestigen in de app.
Wel nog even afwachten of het afschrijven t.z.t. ook echt goed gaat, bij Knab gaat dat nog wel geregeld mis.
sheesh....odo966 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:53:
Nou ik heb de vraag gesteld aan ASN via Facebook, wanneer ik zou kunnen verwachten dat de V Pay in Apple Wallet ook vervangen zou worden door een nieuw kaarttype, en het antwoord wat ik krijg is:
"helaas zijn er op dit moment nog geen plannen om Apple pay om te zetten in Visa debit"
Gaan ze dit dan echt nog jaren zo laten?
[ Voor 17% gewijzigd door DaveFlash op 18-07-2025 14:26 ]
Is het al mogelijk het kaartnummer, CVC en vervaldatum op te roepen in de app? Nu kan ik het alleen nog maar van de kaart zelf aflezen maar ik wil die kaart eigenlijk gewoon thuis kunnen laten. Uit m'n hoofd leren kan natuurlijk ook maar het gaat om het principeTralapo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:59:
Dinsdag de nieuwe pas van ABN ontvangen.
Inmiddels alle online abonnementen van m'n creditcard overgezet naar de nieuwe pas, so far so good. Bij ongeveer de helft moest ik een betaling van €0,00 bevestigen in de app.
Wel nog even afwachten of het afschrijven t.z.t. ook echt goed gaat, bij Knab gaat dat nog wel geregeld mis.
Of een aantekening in zoiets als Lastpass?dj_ryow schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:40:
[...]
Is het al mogelijk het kaartnummer, CVC en vervaldatum op te roepen in de app? Nu kan ik het alleen nog maar van de kaart zelf aflezen maar ik wil die kaart eigenlijk gewoon thuis kunnen laten. Uit m'n hoofd leren kan natuurlijk ook maar het gaat om het principe
Ik doe maar een suggestie…
<John O`Mill>
Een fatsoenlijke password manager kan dat toch sowieso? In Bitwarden zit gewoon een "kaart" type met kaartnr, vervaldatum, CCV en tenaamstelling.Hippe Lip schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:55:
[...]
Of een aantekening in zoiets als Lastpass?
Ik doe maar een suggestie…
Als een PW manager dit niet ondersteund zou ik wel goed naar de beveiliging kijken. Er zijn (of waren) ook PW managers die niet alles versleuteld deden opslaan. Bv bij een login de URL gewoon in plain text. Beetje lullig als je vervolgens kaart gegevens er in zet en een deel niet versleuteld is omdat je het maar in een notitie moet zetten die wellicht niet versleuteld is. (Bij Bitwarden is sowieso alles versleuteld, ook URL, notitie, attachments, naam van de entry, ...).
Zo te zien niet. Maar zoals hierboven ook al gezegd is daar de password manager voor uitgevonden.dj_ryow schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:40:
[...]
Is het al mogelijk het kaartnummer, CVC en vervaldatum op te roepen in de app? Nu kan ik het alleen nog maar van de kaart zelf aflezen maar ik wil die kaart eigenlijk gewoon thuis kunnen laten. Uit m'n hoofd leren kan natuurlijk ook maar het gaat om het principe
Alle vervangende passen en de passen bij nieuwe rekeningen zijn bij asn nu visa debitcardsodo966 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Ik vraag me af als ik nu een vervangende pas aanvraag, het nu wel Visa/MC wordt. In januari probeerde ik dat al een keer en kreeg toch alsnog een V Pay kaart…
Ook bij een nieuwe rekening blijft ie vpay als afbeelding aangeven maar is wel over naar het visa netwerkodo966 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:59:
Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en nogmaals een vervangende pas aangevraagd. 48 uur later heb ik hem al in de bus, en zowaar is het een heuse cremekleurige ASN Bank Visa Debit.
iDeal duurde ook heel lang. Alleen de Chinezen hebben nog weleens oog voor de Nederlandse markt.Shane839 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:46:
Ik heb sinds een aantal maanden een Mastercard Debit van SNS. Probleem: de acceptatie is zeer gering. Bij veel webshops wordt de kaart helemaal niet herkend, terwijl ik gewoon de juiste codes invoer. Bij bol.com en Steam lukt het inmiddels wel (twee maanden geleden nog niet), maar bij veel buitenlandse webshops werkt het nog altijd niet. Ik heb het idee dat veel webshops de debitcards niet accepteren, maar alleen de creditcards, terwijl de belofte toch was dat dit onderscheid niet gemaakt werd (of heb ik iets gemist?).
Hoe bedoel je dan dat ie "over is naar het visa netwerk"? V Pay is toch altijd al van het bedrijf/netwerk Visa geweest?Masseurvenlo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:00:
[...]
Ook bij een nieuwe rekening blijft ie vpay als afbeelding aangeven maar is wel over naar het visa netwerk
ja klopt, maar je hebt dus nu met Apple Pay bij ASN niet de voordelen van beter acceptatie online want het is onderwater neem ik aan nog altijd een V-Pay pas wanneer je een V-Pay afbeelding ziet, dus zeg maar de Maestro van Visa, ipv de nieuwe Visa Debit pas.odo966 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 00:05:
[...]
Hoe bedoel je dan dat ie "over is naar het visa netwerk"? V Pay is toch altijd al van het bedrijf/netwerk Visa geweest?
Snap niet dat ASN het op deze manier doet, maar wellicht heeft het te maken met dat Volksbank overgaat in ASN en alle merken ook over in ASN, en dat ze pas daarna gaan integreren met Visa Debit en later ook Debit Mastercard. Want anders moeten ze net als eerst, alsnog voor drie bankmerken de integraties 3x2 dubbel doorlopen voor Apple Pay en Google Pay dus wellicht is dat teveel werk.
:strip_exif()/f/image/E8h7pQ2eS9zyYc7NGBK17O3M.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kwam er nu toevallig achter door ASN Apple Pay op een oude telefoon te activeren, dat je dan wel het nieuwe design krijgt, die dus matcht met de fysieke Visa/Mastercard debit kaarten. Zodra dit gebeurd was veranderde de pas ook op al mijn bestaande devices naar dit design in Wallet.
Echter, zoals gezegd is het onder de motorkap nog steeds dezelfde V Pay pas, zoals aan het logo te zien, en dus nog niet daadwerkelijk naar Visa geupdate. ASN lijkt op dit moment nog helemaal niet klaar te zijn om überhaupt Mastercard en Visa passen aan Apple Pay toe te voegen.
verbaasd me niks eerlijk gezegd, ASN/Volksbank (en voorheen de merken SNS en Regio) hebben zelf ook nooit hun creditcards in-house gedaan, die liepen en lopen ook nog altijd via ICS.odo966 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:37:
ASN lijkt op dit moment nog helemaal niet klaar te zijn om überhaupt Mastercard en Visa passen aan Apple Pay toe te voegen.
Wellicht gaat het nieuwe ASN op termijn de creditcards ook in-house brengen en wachten ze daarom nu nog even met de integraties van Apple Pay en Google Pay. (en doen dit straks dus in één keer).
Maar dit is giswerk.
De backoffices van de merken zijn in een verleden al eens samengevoegd. Kan de bron even niet vinden maar het heeft in jaarverslagen/kwartaalberichten gestaan.DaveFlash schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:00:
[...]
Snap niet dat ASN het op deze manier doet, maar wellicht heeft het te maken met dat Volksbank overgaat in ASN en alle merken ook over in ASN, en dat ze pas daarna gaan integreren met Visa Debit en later ook Debit Mastercard. Want anders moeten ze net als eerst, alsnog voor drie bankmerken de integraties 3x2 dubbel doorlopen voor Apple Pay en Google Pay dus wellicht is dat teveel werk.
ICS is verlieslatend, zie de jaarverslagen. Weet niet of dit ook betekent dat inhouse creditcards dit ook meteen is gezien de eventuele synergie, maar het zal vermoed ik geen melkkoe zijn.DaveFlash schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:43:
[...]
verbaasd me niks eerlijk gezegd, ASN/Volksbank (en voorheen de merken SNS en Regio) hebben zelf ook nooit hun creditcards in-house gedaan, die liepen en lopen ook nog altijd via ICS.
Wellicht gaat het nieuwe ASN op termijn de creditcards ook in-house brengen en wachten ze daarom nu nog even met de integraties van Apple Pay en Google Pay. (en doen dit straks dus in één keer).
Maar dit is giswerk.
In het verleden had ik een vpay pas van asn maar die stond in Apple Pay bij het netwerk als je doorklikt gewoon als maestro netwerk.odo966 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 00:05:
[...]
Hoe bedoel je dan dat ie "over is naar het visa netwerk"? V Pay is toch altijd al van het bedrijf/netwerk Visa geweest?
Nu met de nieuwe visa debitcard zie je wel de nieuwe look met nog steeds vpay op de afbeelding maar als je doorklikt naar het netwerk is het nu toch echt visa en ik kan via Apple Pay ook gewoon abonnementen ermee betalen wat in het verleden niet kon met de vpay pas
Dit is echter alleen zo als je een nieuwe rekening hebt geopendodo966 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 00:05:
[...]
Als je bij een bestaande rekening een vervangende visa debit het aangevraagd zie je wel het nieuwe logo maar blijft ie aangemeld als maestro bij het netwerk en kan je dus niet online betalen via Apple Pay
Je gaat naar kaartgegevens en klikt dan door naar netwerk en dan zie je het verschil tussen de netwerken van een bestaande kaart die vervangen is en de kaart die nieuw is geleverd bij een nieuwe rekening
Om het verschil te testen kan je gewoon een extra rekening bij ze openen zonder kosten want is toch 3 maanden gratis
Je kunt uiteraard wel online betalen indien en voor zover de online shop Maestro accepteert.Masseurvenlo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:47:
[...]
Als je bij een bestaande rekening een vervangende visa debit het aangevraagd zie je wel het nieuwe logo maar blijft ie aangemeld als maestro bij het netwerk en kan je dus niet online betalen via Apple Pay
Ik heb wel eens begrepen dat technisch gezien v-pay via het Visa netwerk loopt. Dus dan blijft het m.i. nog wel de vraag of hij als v-pay wordt gezien of Visa debit.Je gaat naar kaartgegevens en klikt dan door naar netwerk en dan zie je het verschil tussen de netwerken van een bestaande kaart die vervangen is en de kaart die nieuw is geleverd bij een nieuwe rekening
Inderdaad. Op Apple Pay staat dat mijn V-Pay pas het Visa netwerk gebruikt, maar alle terminals/bonnetjes zeggen V-Pay en niet Visa Debit. Ze lopen gewoon door hetzelfde netwerk, maar ze zijn inderdaad anders.Wally2002 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 01:22:
[...]
Je kunt uiteraard wel online betalen indien en voor zover de online shop Maestro accepteert.
[...]
Ik heb wel eens begrepen dat technisch gezien v-pay via het Visa netwerk loopt. Dus dan blijft het m.i. nog wel de vraag of hij als v-pay wordt gezien of Visa debit.
Waar kan ik dat precies vinden? In Apple Wallet zie ik bij details van een kaart alleen de cijfers staan, laatste 4 cijfers van de fysieke en virtuele. "Netwerk" zie ik niets over staan?Masseurvenlo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:47:
[...]
Je gaat naar kaartgegevens en klikt dan door naar netwerk
Onder 'Kaartnummer' (via de drie puntjes) of via 'Kaartgegevens' .odo966 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Waar kan ik dat precies vinden? In Apple Wallet zie ik bij details van een kaart alleen de cijfers staan, laatste 4 cijfers van de fysieke en virtuele. "Netwerk" zie ik niets over staan?
Je klikt in Apple Pay op de 3 puntjes rechts boveninodo966 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Waar kan ik dat precies vinden? In Apple Wallet zie ik bij details van een kaart alleen de cijfers staan, laatste 4 cijfers van de fysieke en virtuele. "Netwerk" zie ik niets over staan?
Dan op kaartgegevens en dan nogmaals op kaartgegevens
Daar staat dan het visa netwerk bij(bij een nieuwe rekening)
Voor mijn oude rekening heb ik een vervangende visa debit en als ik daar doorklik staat ie op maestro netwerk
Bij mij is dat hetzelfde scherm als via de knop (kaart met 123) naast die drie puntjes. Maar daar zie ik Add Physical Card Information en daaronder Apple Pay met de laatste vier cijfers.Masseurvenlo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:38:
[...]
Je klikt in Apple Pay op de 3 puntjes rechts bovenin
Dan op kaartgegevens en dan nogmaals op kaartgegevens
Daar staat dan het visa netwerk bij(bij een nieuwe rekening)
Voor mijn oude rekening heb ik een vervangende visa debit en als ik daar doorklik staat ie op maestro netwerk
Nergens iets over een netwerk. Bij geen enkele kaart (iOS 26 beta)
Het lijkt er op dat dit in deze versie niet zichtbaar is. In iOS 18 zag het er zo uit:La1974 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:45:
[...]
Bij mij is dat hetzelfde scherm als via de knop (kaart met 123) naast die drie puntjes. Maar daar zie ik Add Physical Card Information en daaronder Apple Pay met de laatste vier cijfers.
Nergens iets over een netwerk. Bij geen enkele kaart (iOS 26 beta)

Dat heeft niemand. Ik denk dat dit in de discussie een beetje door elkaar is gaan lopen. Er staat vermoedelijk ‘netwerk Visa’ (V-Pay loopt voor zover mij bekend via het Visa netwerk).DaveFlash schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:22:
heeft iemand dan even twee screenshots van z'n oude v-pay pas met de laatste vier cijfers waar op het tweede scherm, zoals op screenshot hierboven, bij die pas "netwerk maestro" zou staan, ik geloof gewoon niet dat dat kan.... (zelf geen klant van asn helaas dus kan niet zelf testen)
Nee maar omdat Masseurvenlo hier dit zei ^Masseurvenlo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:40:
[...]
In het verleden had ik een vpay pas van asn maar die stond in Apple Pay bij het netwerk als je doorklikt gewoon als maestro netwerk.
Dat vind ik het vreemde. Kan het niet zijn dat dit gewoon een Maestro pas *was*. ASN gaf immers beide soorten passen uit toch, zowel Maestro als V Pay.
Ik zit overigens ook op iOS 26 Beta dus kan die kaart details blijkbaar niet zien.
[ Voor 9% gewijzigd door odo966 op 21-07-2025 10:25 ]
i guess....odo966 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:23:
Dat vind ik het vreemde. Kan het niet zijn dat dit gewoon een Maestro pas *was*. ASN gaf immers beide soorten passen uit toch, zowel Maestro als V Pay.
Masseurvenlo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:47:
[...]
Dit is echter alleen zo als je een nieuwe rekening hebt geopend
:strip_exif()/f/image/UDSVCynvLmRnqb0DB5NQuP1G.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens kan ik wel gewoon online betalen met de V Pay in Apple Pay, wat bij mij dus niet een nieuwe rekening is, maar een rekening uit 2019 (met alleen vorige week dus de fysieke pas laten vervangen en Visa gekregen). Mits de winkel V Pay accepteert, zoals hier de Revolut app voor een rekening top-up, werkt het gewoon.
Dit betekent dat je met je Apple Pay kaart of Maestro of V-Pay hebt en daarmee kan betalen waar de winkels deze netwerken accepteren (online als fysiek). Indien je online met jouw debit MC/Visa wil betalen zul je met de kaartgegevens van je fysieke kaart moeten betalen en dit eventueel goedkeuren in de app.
De schoonheidsprijs verdient het niet, want ze adverteren bijvoorbeeld met de hogere acceptatiegraad van Mastercard en Visa in het buitenland, maar dan zou je dus wel ineens genoodzaakt kunnen zijn om de fysieke pas te gebruiken op plekken waar daadwerkelijk geen Maestro of V Pay werkt.
Nergens vertellen ze ook expliciet dat Visa en Mastercard alleen een fysieke verschijning krijgen vooralsnog. De klant moet er zelf tegenaanlopen dat hun pas in Wallet stiekem nog van het oude type is.
Die paar plekken in Nederland waar de nieuwe kaarten niet zouden werken kunnen toch niet meer het argument zijn. Volgens mij zijn we nu na lang afwachten toch vrijwel zover dat geen enkele Nederlandse bank nog nieuwe Maestro's of V Pay's uitgeeft, *behalve* dus ASN in de digitale wallets...
[ Voor 11% gewijzigd door odo966 op 22-07-2025 12:38 ]
Toch heb ik van SNS een V-pay kaart en in Apple Pay is dat een Maestro kaart…Youtl schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:43:
ASN en voorheen SNS bieden debit MC en debit Visa passen.
:strip_exif()/f/image/b5arqEnQs4VT4yIfbVYbFMIn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a1wLzh6Uu4TBOrOHxGz2B2un.jpg?f=fotoalbum_large)
<John O`Mill>
Ben bang dat je dan pech hebt, sinds vorig jaar is SNS al begonnen met het uitrollen van de debit MC/VISA. Dat ze nog wat oude V-Pay passen hebben is jammer maar die moeten ook op.Hippe Lip schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:32:
[...]
Toch heb ik van SNS een V-pay kaart en in Apple Pay is dat een Maestro kaart…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn post was meer over het verhaal dat je als consument die een debit MC/VISA hebt nog altijd een Maestro of VPay Apple Pay kaart hebt en niet het gelijkwaardige MC/VISA.
Voor het uitgeven van de MC/VISA betaalpassen kwam het inderdaad voor dat je als klant Maestro fysiek en V-PAY digitaal hebt of andersom. Echter maakt het niet heel veel uit tenzij je in het buitenland komt waar V-Pay niet geaccepteerd word bijvoorbeeld.
[ Voor 11% gewijzigd door Youtl op 22-07-2025 20:24 ]
Zowel met Rabo alsook ABN getracht abonnement iCloud+ te laten afschrijven maar krijg ook vandaag weer "werkbij" melding. Uiteraard gebruik ik beide debitpassen op m'n applepay en heb ABN-Amro als standaardkaart!44aardbeien schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:19:
[...]
Via Apple Pay koppelen. Dan geen toestemming nodig en je kaartnummer is afgeschermd ivm payment tokenization. Eerst Apple Pay toevoegen, dan pas oude verwijderen, anders foutmelding iOS ivm lopend abonnement.
Kun je me verder helpen hoe te handelen?
https://support.apple.com/nl-nl/118293EdjeK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:47:
[...]
Zowel met Rabo alsook ABN getracht abonnement iCloud+ te laten afschrijven maar krijg ook vandaag weer "werkbij" melding. Uiteraard gebruik ik beide debitpassen op m'n applepay en heb ABN-Amro als standaardkaart!
Kun je me verder helpen hoe te handelen?
Het werkbij melding begrijp ik niet. Heb je anders een (afgeschermde) screenshot?
Het was bij mij ook wat gedoe, omdat het ontkoppelen van de bestaande betaalmethode geweigerd werd. Weet niet meer precies. Wat ik actief herinner gedaan te hebben is iCloud abonnement downgraden naar gratis (wat in de toekomst zou ingaan), betaalmethodes verwijderen bij betaling en verzending, en vervolgens de Apple Pay toevoegen volgens bovenstaand URL. En dan iCloud abonnement terugzetten. Geen idee waarom dat zo moeilijk moest, maar daarna ben je er voor altijd van af.
[ Voor 40% gewijzigd door 44aardbeien op 29-07-2025 15:04 ]
44aardbeien schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:00:
[...]
https://support.apple.com/nl-nl/118293
Het werkbij melding begrijp ik niet. Heb je anders een (afgeschermde) screenshot?
Het was bij mij ook wat gedoe, omdat het ontkoppelen van de bestaande betaalmethode geweigerd werd. Weet niet meer precies. Wat ik actief herinner gedaan te hebben is iCloud abonnement downgraden naar gratis (wat in de toekomst zou ingaan), betaalmethodes verwijderen bij betaling en verzending, en vervolgens de Apple Pay toevoegen volgens bovenstaand URL. En dan iCloud abonnement terugzetten. Geen idee waarom dat zo moeilijk moest, maar daarna ben je er voor altijd van af.
/f/image/1yUNIPNzNpBUMlFBXS1wPQQb.png?f=fotoalbum_large)
Ben er nu weer mee bezig en is de eerste (nieuwe ABN debit MC) ondanks akkoord via ABN app ongeldig!
omg, 'werkbij' is dus gewoon 'update'EdjeK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:38:
[...]
[Afbeelding]
Ben er nu weer mee bezig en is de eerste (nieuwe ABN debit MC) ondanks akkoord via ABN app ongeldig!
PSN
Vpay zou wel moeten werken in België (of het is een automaat dat alleen de Belgische Bancontact accepteert?). Heb je uiteindelijk met een andere pas kunnen betalen?desmond schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:20:
Deze week in de farmacie in Belgie werd mijn nieuwe Nederlandse ING Bank debit pas van V-Pay niet geaccepteerd. Het blijft een bijzonder fenomeen dat betalingsverkeer in Europa minder probleemloos geworden is de laatste jaren.
Andersom werken nieuwe Belgische Zakelijke Mastercard Debit passen niet in Nederland op plekken waar geen Creditcardacceptatie is. Dat is ook een nieuw probleem, dat eerder nog niet bestond met Maestro/Vpay.