@EdjeK Ik ken dit probleem niet. Maar is het niet een melding van de Apple Wallet app zelf? In die app al gekeken?
Nee, geen melding(en) en werkt Apple Pay met de nieuwe Debitkaarten van ABN en Rabo prima! Als ik bij instellingen, Betaling en Verzending bv de nieuwe Debitkaart van ABN Amro toevoeg, wordt er een bevestiging van betaling € 0,00 gevraagd in de ABN Amro app. Dat doe ik uiteraard en verschijnt "gelukt". Het werkt dan ook met aankopen in de App Store goed. Zodra echter iCloud+ het maandabonnement wil verlengen krijg ik de melding dat ik m'n betaalmethodes niet werken en ik een andere moet toevoegen of bestaande moet bijwerken. Ook het bijwerken van de CVC codes van beide banken biedt geen soelaas!44aardbeien schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:02:
@EdjeK Ik ken dit probleem niet. Maar is het niet een melding van de Apple Wallet app zelf? In die app al gekeken?
Ik kom er niet achter wat er nou fout is! Heb er al veel tijd aan gespendeerd!
Geen idee dan. Je kan nog proberen iCloud abonnement te downgraden (gaat pas per verlengdatum in). Betaalmethode te verwijderen (die ene) en dan weer toevoegen en iCloud upgraden.EdjeK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:19:
[...]
Nee, geen melding(en) en werkt Apple Pay met de nieuwe Debitkaarten van ABN en Rabo prima! Als ik bij instellingen, Betaling en Verzending bv de nieuwe Debitkaart van ABN Amro toevoeg, wordt er een bevestiging van betaling € 0,00 gevraagd in de ABN Amro app. Dat doe ik uiteraard en verschijnt "gelukt". Het werkt dan ook met aankopen in de App Store goed. Zodra echter iCloud+ het maandabonnement wil verlengen krijg ik de melding dat ik m'n betaalmethodes niet werken en ik een andere moet toevoegen of bestaande moet bijwerken. Ook het bijwerken van de CVC codes van beide banken biedt geen soelaas!
Anders Apple Support bellen? https://support.apple.com...-your-country=netherlands
Die willen ook nog wel eens behulpzaam zijn is mijn ervaring.
Bij nader inzien. Het is al 6-12 maanden geleden dat ik heb zitten tobben ermee. Het kan best zijn dat ik ook deze melding had. Wat ik herinner is dat het iets met lopende abonnementen had te doen. Vandaar downgraden, betaalmethodes verwijderen, toevoegen en weer iCloud upgraden. Ik weet nog wel dat ik 2x serieus heb zitten tobben, op 2 verschillende dagen. Dus tja..
[ Voor 14% gewijzigd door 44aardbeien op 29-07-2025 16:40 ]
Ja dat heb ik eens mee gemaakt geen enkele nederland passen werkt bij benzine pomp... heb ik maar een Belgie Argenta debit bancontact afgerekend.xileS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Vpay zou wel moeten werken in België (of het is een automaat dat alleen de Belgische Bancontact accepteert?). Heb je uiteindelijk met een andere pas kunnen betalen?
Andersom werken nieuwe Belgische Zakelijke Mastercard Debit passen niet in Nederland op plekken waar geen Creditcardacceptatie is. Dat is ook een nieuw probleem, dat eerder nog niet bestond met Maestro/Vpay.
Wel klote als je benzine nodig heb ik ff geluk bij...
Er stond echter een logo mastercard, visa en amex op pomp...
[ Voor 4% gewijzigd door Ultrafast op 29-07-2025 16:48 ]
Dank je wel. Ga er deze week nog eens een keer voor zitten met jouw tip! Ik meld me dan weer als het "gelukt" is.44aardbeien schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Geen idee dan. Je kan nog proberen iCloud abonnement te downgraden (gaat pas per verlengdatum in). Betaalmethode te verwijderen (die ene) en dan weer toevoegen en iCloud upgraden.
Anders Apple Support bellen? https://support.apple.com...-your-country=netherlands
Bij nader inzien. Het is al 6-12 maanden geleden dat ik heb zitten tobben ermee. Het kan best zijn dat ik ook deze melding had. Wat ik herinner is dat het iets met lopende abonnementen had te doen. Vandaar downgraden, betaalmethodes verwijderen, toevoegen en weer iCloud upgraden. Ik weet nog wel dat ik 2x serieus heb zitten tobben, op 2 verschillende dagen. Dus tja..
Dat weet ik niet. De betaalterminal zag er precies uit als bij ons.xileS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:48:
[...]Vpay zou wel moeten werken in België (of het is een automaat dat alleen de Belgische Bancontact accepteert?).
- Contactloos: geweigerd
- Chip inprikken: "gebruik magneetstrip"
- Magneetstrip: geweigerd.
Ja, met ING Bank Creditcard (Mastercard).Heb je uiteindelijk met een andere pas kunnen betalen?
Wel weer gek dat die een Credit Mastercard accepteert en niet een Vpay. Misschien accepteerde die helemaal geen Visa varianten en dus ook geen Visa Debit/Credit. Geen idee of dat een mogelijkheid is in België.desmond schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:04:
[...]
Dat weet ik niet. De betaalterminal zag er precies uit als bij ons.[...]
- Contactloos: geweigerd
- Chip inprikken: "gebruik magneetstrip"
- Magneetstrip: geweigerd.
Ja, met ING Bank Creditcard (Mastercard).
Maar in het buitenland is het iig altijd handig om meerdere soorten passen + cash te hebben.
Ik heb er met de Rabo ook mee lopen kloten, maar heb het uiteindelijk opgegeven en koop gewoon af en toe een iTunes card om het saldo aan te vullen.44aardbeien schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Geen idee dan. Je kan nog proberen iCloud abonnement te downgraden (gaat pas per verlengdatum in). Betaalmethode te verwijderen (die ene) en dan weer toevoegen en iCloud upgraden.
Het saldo handmatig aanvullen kan ook met iDeal. Geen Apple Pay voor nodig. Soms duurt het wel enkele minuten na afronden dat het is bijgeboekt. En bij mislukking krijg je het na enkele dagen teruggestort.PeaceNlove schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:51:
[...]
Ik heb er met de Rabo ook mee lopen kloten, maar heb het uiteindelijk opgegeven en koop gewoon af en toe een iTunes card om het saldo aan te vullen.
https://support.apple.com/nl-nl/111741
https://support.apple.com/nl-nl/118297
Amazon kon in ieder geval al niet automatisch afschrijven..Tralapo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:59:
Dinsdag de nieuwe pas van ABN ontvangen.
Inmiddels alle online abonnementen van m'n creditcard overgezet naar de nieuwe pas, so far so good. Bij ongeveer de helft moest ik een betaling van €0,00 bevestigen in de app.
Wel nog even afwachten of het afschrijven t.z.t. ook echt goed gaat, bij Knab gaat dat nog wel geregeld mis.
Terwijl je daar juist eerst een €1 transactie moest doen op de kaart.
O bij mij wordt Amazon Prime (en nog drie andere diensten) succesvol van mn abn amro debit card afgehaald..Tralapo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:03:
[...]
Amazon kon in ieder geval al niet automatisch afschrijven..
Terwijl je daar juist eerst een €1 transactie moest doen op de kaart.
-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
Verwijderd
Ik heb de Mastercard Debit ook ontvangen van ABN. Geven ze nu standaard voor iedereen uit.
Top, en nu ING nog.Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:12:
Ik heb de Mastercard Debit ook ontvangen van ABN. Geven ze nu standaard voor iedereen uit.
Amazon Prime werkte ook prima met een N26-rekening via een MasterCard debetkaart, toen ik daarop een abonnement had. Ik zou ook niet weten waarom Amazon dat zou weigeren. Als de betaling niet lukt, dan kan het abonnement altijd per direct gestopt. Na betaling kan het abonnement direct weer gestart worden.RSB schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:18:
O bij mij wordt Amazon Prime (en nog drie andere diensten) succesvol van mn abn amro debit card afgehaald..
[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 07-08-2025 11:44 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Een Amazon Prime abonnement kon sowieso al via iDeal geactiveerd worden, daar was geen debetkaart voor nodig.
ING is bij de zakelijke tak druk bezig om de oude creditcard app te vervangen door de bankieren-app (ik krijg al een maand lang reminders om mijn telefoonnummer te checken). Ik heb sterk het idee dat ING al dit soort processen probeert te stroomlijnen (en te integreren in hun normale processen ipv een losse afdeling) voordat ze debet cards uitrollen.
Transacties goedkeuren moet zakelijk altijd met een losse app en hoewel je de transacties wel in Mijn ING kunt zien merk je aan alles dat het losse systemen zijn (en vaak ook storing/tijdelijk niet beschikbaar). Dat ze dat nu meer proberen te integreren zal denk ik wel nodig zijn
ING is naar mijn weten ook de enige bank nog in Nederland die geen nieuwe VISA/MC Debit pas aanbiedt. Ja ik heb ook fintech passen echter is heeft het ook voordelen om de pas van je huisbank te kunnen gebruiken zoals bijv opname limieten zijn ruimer.
Dan hebben ze het daar inderdaad allemaal heel druk mee, want ING biedt als zo’n beetje enige bank in NL ook nog steeds geen Instant Payment overboekingen aan naar het buitenland, om ook dat te implementeren. Lopen met een aantal zaken achter tov de andere banken.djiwie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:19:
[...]
ING is bij de zakelijke tak druk bezig om de oude creditcard app te vervangen door de bankieren-app (ik krijg al een maand lang reminders om mijn telefoonnummer te checken). Ik heb sterk het idee dat ING al dit soort processen probeert te stroomlijnen (en te integreren in hun normale processen ipv een losse afdeling) voordat ze debet cards uitrollen.
Transacties goedkeuren moet zakelijk altijd met een losse app en hoewel je de transacties wel in Mijn ING kunt zien merk je aan alles dat het losse systemen zijn (en vaak ook storing/tijdelijk niet beschikbaar). Dat ze dat nu meer proberen te integreren zal denk ik wel nodig zijn
Ach, misschien over een jaartje of zo ING debit Cards….
[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 10-08-2025 16:56 ]
Ik wil graag een Abn debit kaart, maar zie nergens of dit nu de standaard is geworden.
En 5euro betalen voor een vervangende kaart en dan een Maestro opgestuurd krijgen vind ik ook zowat... iemand een idee?
En 5euro betalen voor een vervangende kaart en dan een Maestro opgestuurd krijgen vind ik ook zowat... iemand een idee?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82770272LogiZ5500 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:34:
Ik wil graag een Abn debit kaart, maar zie nergens of dit nu de standaard is geworden.
Verwijderd
Vraag het eens in de chat (app abn)LogiZ5500 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:34:
Kreeg daar geen helder antwoord, maar blijkbaar is de Mastercard debit kaart aan te vragen!
Ze hebben zelf aangegeven dat aanvragen na 1 juli 10:00 uur een MC Debit kaart is.LogiZ5500 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Kreeg daar geen helder antwoord, maar blijkbaar is de Mastercard debit kaart aan te vragen!
Ik heb geen weet van Belgische banken die ooit Vpay hebben ondersteunt. Wel zijn er verschillende banken die Visa Debit gebruiken ondertussen maar voorheen was het hoofdzakelijk Bancontact en Maestro.xileS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:34:
[...]
Wel weer gek dat die een Credit Mastercard accepteert en niet een Vpay. Misschien accepteerde die helemaal geen Visa varianten en dus ook geen Visa Debit/Credit. Geen idee of dat een mogelijkheid is in België.
Maar in het buitenland is het iig altijd handig om meerdere soorten passen + cash te hebben.
Vergeet niet dat Vpay en Visa Debit niet hetzelfde zijn, net zoals Maestro en Mastercard Debit.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dat het niet hetzelfde is, is vrij duidelijk aangezien bestaan van dit topic. Beide zijn wel van Visa en Vpay werd/wordt volgens info die ik ken wel in België geaccepteerd.Blokker_1999 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:03:
[...]
Ik heb geen weet van Belgische banken die ooit Vpay hebben ondersteunt. Wel zijn er verschillende banken die Visa Debit gebruiken ondertussen maar voorheen was het hoofdzakelijk Bancontact en Maestro.
Vergeet niet dat Vpay en Visa Debit niet hetzelfde zijn, net zoals Maestro en Mastercard Debit.
Mijn vermoeden van desbetreffende post is dat er helemaal geen acceptatie was van Visa kaarten, aangezien een Mastercard credit wel werkte.
Verwijderd
Misschien verkeerde medewerker, bij mij hebben ze het bevestigd, en ik heb ook een MC debit gekregen.LogiZ5500 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Probeer gewoon bij de helpdesk te vragen om deze kaart. Zeg dat je debit MC handiger vindt voor vakantie en online bestellen.LogiZ5500 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:34:
Verwijderd
Is niet nodig, MC debit wordt standaard uitgegevenGeEkIe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:21:
[...]
Probeer gewoon bij de helpdesk te vragen om deze kaart. Zeg dat je debit MC handiger vindt voor vakantie en online bestellen.
Als je je huidige pas voortijdig wilt vervangen kost dat geld. Ik vermoed dat dat de bedoeling was van de vorige post.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:22:
[...]
Is niet nodig, MC debit wordt standaard uitgegeven
KloptLa1974 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:32:
[...]
Als je je huidige pas voortijdig wilt vervangen kost dat geld. Ik vermoed dat dat de bedoeling was van de vorige post.
Verwijderd
Ik heb ook 5 euro betaald, omdat mijn pas verloren was. Aangevraagd via online, en een MC debit toegestuurd gekregen
Maakt de keuze tussen VISA debit en Mastercard debit eigenlijk uit?
-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
Hetzelfde als bij de creditcards. Praktisch niet. Acceptatie is vrijwel gelijk. Zeker in Nederland (en alle andere min of meer ‘Westerse’ landen.RSB schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:20:
Acceptatie is binnen de EU nagenoeg gelijk, daarbuiten kan het wel eens voorkomen dat je met MasterCard of Visa een iets betere acceptatie hebt.RSB schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:20:
Ik meende dat VISA net een streepje voor had op Mastercard, als het over de hele wereld bekijkt. Maar het kan dan regionaal verschillen. In de praktijk zou het niet zo veel uit moeten maken. Sowieso in Europa niet.
Zoals hiervoor ook aangegeven voor wat betreft de acceptatie niet. 'Vroeger' werd VISA wereldwijd wel op meer plekken geaccepteerd maar dat is inmiddels achterhaald.RSB schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:20:
Indirect kan het wel uitmaken voor zover de keuze ook tussen verschillende banken of bankproducten is, maar dan gaat het om het vergelijken van de voorwaarden.
Ik heb gemerkt dat in Zuid-Amerika de acceptatie van Visa nog steeds beter lijkt te zijn dat die van Mastercard, terwijl dat dan weer in Azië omgekeerd lijkt te zijn. Daar werd mijn Visa kaart op sommige locaties juist weer niet geaccepteerd, terwijl mijn Mastercard kaart het prima deed.
Binnen Europa heb ik met geen van beiden nog problemen gehad.
Binnen Europa heb ik met geen van beiden nog problemen gehad.
Ik heb dit probleem ook nog steeds met mijn rabobank visa debit card. Ik heb mijn icloud maar weer aan mijn ics kaart gehangen en dan gaat het wel goed. Heel vreemd. Ik weet ook niet of dit probleem nu bij de banken ligt of bij apple.EdjeK schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:19:
[...]
Nee, geen melding(en) en werkt Apple Pay met de nieuwe Debitkaarten van ABN en Rabo prima! Als ik bij instellingen, Betaling en Verzending bv de nieuwe Debitkaart van ABN Amro toevoeg, wordt er een bevestiging van betaling € 0,00 gevraagd in de ABN Amro app. Dat doe ik uiteraard en verschijnt "gelukt". Het werkt dan ook met aankopen in de App Store goed. Zodra echter iCloud+ het maandabonnement wil verlengen krijg ik de melding dat ik m'n betaalmethodes niet werken en ik een andere moet toevoegen of bestaande moet bijwerken. Ook het bijwerken van de CVC codes van beide banken biedt geen soelaas!
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Hier met een Visa Debit van de Triodos bank geen enkel probleem en een tijdje geleden met de debit Mastercards van bunq ook geen problemen gehad.3dmaster schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:35:
[...]
Ik heb dit probleem ook nog steeds met mijn rabobank visa debit card. Ik heb mijn icloud maar weer aan mijn ics kaart gehangen en dan gaat het wel goed. Heel vreemd. Ik weet ook niet of dit probleem nu bij de banken ligt of bij apple.
ik heb met mijn openbank debit card ook vergelijkbare problemen.
Het gaat volgens mij specifiek mis bij de MIT ("merchant initiated transaction"). Dit is dus binnen Mastercard en Visa een ander type transactie dan de CIT (cardholder initiated transaction).
Een MIT type transactie lijkt eigenlijk op een automatische incasso/domiciliering. Oftewel de verkoper initieert de transactie ipv de koper. Dit heb je bijvoorbeeld bij de afschrijvingen van maandelijks abonnement.
Ik vermoed dat de banken, bij een MIT transactie op een debitcard andere (strengere?") controles toepassen dan bij een MIT transactie op een creditcard. Maar ik zelf nog niet echt kunnen achterhalen waar het nu precies aan ligt
Het gaat volgens mij specifiek mis bij de MIT ("merchant initiated transaction"). Dit is dus binnen Mastercard en Visa een ander type transactie dan de CIT (cardholder initiated transaction).
Een MIT type transactie lijkt eigenlijk op een automatische incasso/domiciliering. Oftewel de verkoper initieert de transactie ipv de koper. Dit heb je bijvoorbeeld bij de afschrijvingen van maandelijks abonnement.
Ik vermoed dat de banken, bij een MIT transactie op een debitcard andere (strengere?") controles toepassen dan bij een MIT transactie op een creditcard. Maar ik zelf nog niet echt kunnen achterhalen waar het nu precies aan ligt
Welke kaart moet je hebben zonder Amerikaanse connectie? (Kan niet?)
Het oude gezegde "gebruik je verstand, betaal contant" pas ik al toe van kinds af aan,
en sinds ik weet dat iedere bank overschrijving ook aan de VS word doorgegeven, ben ik gesterkt hierin.
edit: iedere overschrijving naar een andere rekening, weet niet of ook stortingen en opnames worden doorgegeven (naar een of andere 3 letter dienst). Was >10 jaar terug dat ik dat artikeltje heb gelezen.
Het oude gezegde "gebruik je verstand, betaal contant" pas ik al toe van kinds af aan,
en sinds ik weet dat iedere bank overschrijving ook aan de VS word doorgegeven, ben ik gesterkt hierin.
edit: iedere overschrijving naar een andere rekening, weet niet of ook stortingen en opnames worden doorgegeven (naar een of andere 3 letter dienst). Was >10 jaar terug dat ik dat artikeltje heb gelezen.
[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 20-08-2025 14:04 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Er is al jaren geen enkele optie daarin. Maestro en V-Pay waren ook gewoon producten van respectievelijk MasterCard en Visa. Alleen de voorloper, PIN, was een Nederlands product.onetime schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:52:
Er wordt wel gewerkt aan een Europees alternatief, Wero. Maar die richten zich initieel op online betaalverkeer, waarvoor ze ook iDeal hebben overgenomen. Maar die willen ook komen met een eigen oplossing van "fysieke" betalingen (bankpas / mobiel betalen /...).
Bank overschrijvingen gaan gewoon via SEPA toch?onetime schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:52:
Bedoel je hier elke betaling met MC/Visa kaarten? (Dat noem je geen overschrijving namelijk, dus dat maakt het wat verwarrend)
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 20-08-2025 13:58 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Over een jaar ofzo is er Wero, de opvolger van iDEAL, maar ook van VISA/MC in Europa, waarmee je in winkels zal kunnen gaan betalen. De betaling zelf is in feite een directe overschrijving (instant payment) naar de bankrekening van de ander. Daar zit geen Amerikaan of een andere partij meer tussen, wat ook tot gevolg zal hebben dat het goedkoper wordt.onetime schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:52:
Iedere overschrijving naar een andere rekening, weet niet of ook stortingen en opnames worden doorgegeven (naar een of andere 3 letter dienst). Was >10 jaar terug dat ik dat artikeltje heb gelezen.
(Ook in vorige post erbij gezet.)
edit: ik ga kijken naar wero.
edit: ik ga kijken naar wero.
[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 20-08-2025 14:10 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb nergens gezien dat een SEPA alle transacties ook naar de USA of hun instanties door stuurt, ze zullen ongetwijfeld wel vanuit de USA ergens een flag list door krijgen voor verdachte personen via interpol/europol.onetime schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:09:
Iedere overschrijving naar een andere rekening, weet niet of ook stortingen en opnames worden doorgegeven (naar een of andere 3 letter dienst). Was >10 jaar terug dat ik dat artikeltje heb gelezen.
in >10 jaar tijd kan er ook flink wat veranderen uiteraard, SEPA is ook niet enorm oud.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 20-08-2025 15:46 ]
PSN
Ik heb met zowel rabo als apple zitten chatten. Rabo zegt dat het gewoon zou moeten werken. Apple zag ook geen probleem. Ik had intussen al ff de creditcard gekoppeld gehad dus het abbogeld is nu al daar vanaf. Volgende maand kijken of het lukt. Zo niet, ga ik weer met beide chatten…davides schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:25:
ik heb met mijn openbank debit card ook vergelijkbare problemen.
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Ik dacht dat ING vorig jaar zou over gaan maar tot nu toe is de datum van introductie steeds verschoven. Heeft dit een technische oorzaak of meer gemakzucht? Weet dat in het buitenland Mastercard al jaren de norm is.
Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn om eerst alle Maestro chips/kaarten op te makengpon schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:37:
Ik dacht dat ING vorig jaar zou over gaan maar tot nu toe is de datum van introductie steeds verschoven. Heeft dit een technische oorzaak of meer gemakzucht? Weet dat in het buitenland Mastercard al jaren de norm is.
PSN
Om vervolgens weer alle nieuw uitgegeven Maestro passen te vervangen met MC. Had liever gezien dat ING vooruit loopt op de technieken dan als allerlaatste er achteraan hobbelt.YakuzA schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn om eerst alle Maestro chips/kaarten op te maken
1 juli 2023 ligt intussen twee jaar achter ons heYakuzA schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn om eerst alle Maestro chips/kaarten op te maken
Ja, en dat dan uiterlijk in 2027, want de Maestro en VPay netwerken werken maar tot i.i.g. 2027. Ik kan me haast niet voorstellen dat MasterCard en Visa alleen vanwege Nederland en dan met name ING de netwerken nog langer in de lucht zullen houden. Andere landen die Maestro en VPay kaarten uitgaven zijn nu al veel verder of helemaal over naar MC en Visa debit.gpon schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Om vervolgens weer alle nieuw uitgegeven Maestro passen te vervangen met MC. Had liever gezien dat ING vooruit loopt op de technieken dan als allerlaatste er achteraan hobbelt.
Ik neem aan niet 2027 maar 1 juli 2028. Immers is de geldigheid van de pas 5 jaar? en per 1 juli 2023 zouden ze stoppen met de uitgifte. Voor "laatste formele uitgifte + geldigheid" de stekker er uit trekken is dan wel iffy IMO.pimjoosten schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:59:
[...]
Ja, en dat dan uiterlijk in 2027, want de Maestro en VPay netwerken werken maar tot i.i.g. 2027. Ik kan me haast niet voorstellen dat MasterCard en Visa alleen vanwege Nederland en dan met name ING de netwerken nog langer in de lucht zullen houden. Andere landen die Maestro en VPay kaarten uitgaven zijn nu al veel verder of helemaal over naar MC en Visa debit.
Blijft uiteraard staan dat ING gewoon veel te laat is en alle passen die ze nu uitgeven met zeer grote waarschijnlijk vroegtijdig vervangen moeten worden. Is het niet omdat de stekker uit het netwerk wordt getrokken dan wel potentieel omdat op een gegeven moment de (nieuwe) betaalterminals vast geen Maestro / V-Pay acceptatie meer zullen hebben.
Het jaartal 2027 heb ik uit een eerdere post in dit draadje (ik weet niet meer welke).RobertMe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:53:
[...]
Ik neem aan niet 2027 maar 1 juli 2028. Immers is de geldigheid van de pas 5 jaar? en per 1 juli 2023 zouden ze stoppen met de uitgifte. Voor "laatste formele uitgifte + geldigheid" de stekker er uit trekken is dan wel iffy IMO.
Blijft uiteraard staan dat ING gewoon veel te laat is en alle passen die ze nu uitgeven met zeer grote waarschijnlijk vroegtijdig vervangen moeten worden. Is het niet omdat de stekker uit het netwerk wordt getrokken dan wel potentieel omdat op een gegeven moment de (nieuwe) betaalterminals vast geen Maestro / V-Pay acceptatie meer zullen hebben.
De informatie op internet is wat tegenstrijdig, sommige sites die ik heb gevonden noemen de uiterste geldigheidsdatum van maestro passen, andere een vaste datum.
Adyen: "New Maestro cards, renewals, and replacements issued before 1 July 2023 may remain in circulation and continue to work as usual until they reach their expiration date. This means that Maestro cards will still be functioning in the field until 2027 at the latest." Dit is opvallend, want gaat uit van een geldigheidsduur van 4 jaar i.p.v. 5.
TeamPCN: "Maestro-branded products will be replaced by Debit Mastercard and after July 1, 2027, Maestro cards in circulation will no longer be functioning."
Stripe: "Oude betaalkaarten blijven echter geldig tot het einde van hun looptijd, dit zal uiterlijk eind 2027 zijn. Zodra de Maestro-functie niet meer bestaat, moeten klanten andere betaalmethoden gebruiken om in het buitenland aankopen te doen of geld op te nemen." Weer die opvallende geldigheidsduur van 4 jaar.
MasterCard België onder FAQ > Hoe zullen banken Maestro kaarten vervangen?: "Nieuwe Maestro-kaarten, verlengingen en vervangingen die vóór 1 juli 2023 zijn uitgegeven, kunnen in omloop blijven tot hun vervaldatum. Dit betekent dat Maestro-kaarten nog tot uiterlijk 2027 in gebruik zullen zijn." Ook hier een geldigheidsduur van 4 jaar.
Swissmoney "However, Maestro debit cards will remain operational in the field until at least 2027."
Girocard: "Da die meisten Karten in Deutschland eine Laufzeit von vier Jahren haben, laufen somit die letzten girocards mit der Co-Badge-Variante Maestro Ende 2027 ab." Dit is misschien de verklaring voor de 4 jaar vanaf 1 juli 2023 die op andere sites wordt genoemd.
Emerchantpay: "any new Maestro cards, renewals, and replacements distributed before July 2023 will be functioning until they reach the end of the card’s term – 2027 at the most."
Ik ga ervan uit dat die 2027 ook later word, onlangs een ING betaalpas gekregen die tot 2030 geldig is. Het lijkt me sterk dat een ING opeens in 2029 alle Maestro/VPAY passen actief gaat omruilen naar debit MC/Visa.
Wellicht Maestro / V-Pay 4 jaar geldig? En Debit MasterCard / Visa Debit 5 jaar? Anders idd wel raar dat ze het allemaal over 2027 hebbenpimjoosten schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:55:
[...]
Het jaartal 2027 heb ik uit een eerdere post in dit draadje (ik weet niet meer welke).
De informatie op internet is wat tegenstrijdig, sommige sites die ik heb gevonden noemen de uiterste geldigheidsdatum van maestro passen, andere een vaste datum.
Adyen: "New Maestro cards, renewals, and replacements issued before 1 July 2023 may remain in circulation and continue to work as usual until they reach their expiration date. This means that Maestro cards will still be functioning in the field until 2027 at the latest." Dit is opvallend, want gaat uit van een geldigheidsduur van 4 jaar i.p.v. 5.
TeamPCN: "Maestro-branded products will be replaced by Debit Mastercard and after July 1, 2027, Maestro cards in circulation will no longer be functioning."
Stripe: "Oude betaalkaarten blijven echter geldig tot het einde van hun looptijd, dit zal uiterlijk eind 2027 zijn. Zodra de Maestro-functie niet meer bestaat, moeten klanten andere betaalmethoden gebruiken om in het buitenland aankopen te doen of geld op te nemen." Weer die opvallende geldigheidsduur van 4 jaar.
MasterCard België onder FAQ > Hoe zullen banken Maestro kaarten vervangen?: "Nieuwe Maestro-kaarten, verlengingen en vervangingen die vóór 1 juli 2023 zijn uitgegeven, kunnen in omloop blijven tot hun vervaldatum. Dit betekent dat Maestro-kaarten nog tot uiterlijk 2027 in gebruik zullen zijn." Ook hier een geldigheidsduur van 4 jaar.
Swissmoney "However, Maestro debit cards will remain operational in the field until at least 2027."
Girocard: "Da die meisten Karten in Deutschland eine Laufzeit von vier Jahren haben, laufen somit die letzten girocards mit der Co-Badge-Variante Maestro Ende 2027 ab." Dit is misschien de verklaring voor de 4 jaar vanaf 1 juli 2023 die op andere sites wordt genoemd.
Emerchantpay: "any new Maestro cards, renewals, and replacements distributed before July 2023 will be functioning until they reach the end of the card’s term – 2027 at the most."
Mijn huidige VPay pas heeft en mijn oude Maestro pas had een geldigheidsduur van 5 jaar. Ik denk eerder dat het een verschil is tussen Nederland en Duitsland en wellicht ook nog (veel?) andere landen.RobertMe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:00:
[...]
Wellicht Maestro / V-Pay 4 jaar geldig? En Debit MasterCard / Visa Debit 5 jaar? Anders idd wel raar dat ze het allemaal over 2027 hebben
Eerlijk gezegd lijkt dat me niet sterk. Ondanks dat MasterCard en Visa hadden aangekondigd per 1 juli 2023 met de uitgifte van Maestro en VPay te stoppen hebben Nederlandse banken voor die datum nog een (veelal ruime) voorraad ingeslagen. Dat is dan de verantwoordelijkheid van de banken, niet van MasterCard en Visa. Het lijkt me juist sterk dat MasterCard en Visa hun Maestro en VPay netwerken voor die paar kaarten in Nederland hun netwerken nog open houden. Besef dat Nederland maar een klein landje is met relatief weinig kaarten, zeker vanaf 2028, als ook in Nederland al een belangrijk deel zal zijn ingewisseld voor MasterCard en Visa debit. De uiterste datum die ik me nog kan voorstellen is 1 juli 2028, 5 jaar na de uitgiftestop.Youtl schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:47:
Ik ga ervan uit dat die 2027 ook later word, onlangs een ING betaalpas gekregen die tot 2030 geldig is. Het lijkt me sterk dat een ING opeens in 2029 alle Maestro/VPAY passen actief gaat omruilen naar debit MC/Visa.
Je kan zelf controleren of dat dit het geval is.RobertMe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
Het argument "passen zijn nog niet op" is dus echt een heel ongeloofwaardig argument om 2 jaar op te voeren.
Op de achterkant van de pas staat meestal in kleine letters naast de naam of logo van de fabrikant (zoals Gemalto, Idemia, Thales) ook een maand en jaar van productie. Voor mijn huidige ABN Maestro (ontvangen eind vorig jaar) is dit 01.24, oftewel januari 2024.
Grappig. Mijn Visa Debit kaart van de Rabo is van 06.22 (ontvangen eind 23 of begin 24 (pilot), dus 1,5 jaar oud bij ontvangst). De Maestro pas van OpenBank is van 08.22, dus zelfs iets nieuwer, en die heb ik van begin '23 (dus bijna een jaar langer in bezit dan de Visa).Zr40 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:06:
[...]
Je kan zelf controleren of dat dit het geval is.
Op de achterkant van de pas staat meestal in kleine letters naast de naam of logo van de fabrikant (zoals Gemalto, Idemia, Thales) ook een maand en jaar van productie. Voor mijn huidige ABN Maestro (ontvangen eind vorig jaar) is dit 01.24, oftewel januari 2024.
Waarschijnlijk dat Rabo dus gewoon vroeg een stapeltje passen heeft ingeslagen voor het "ontwikkelen" en die ook nog niet op waren bij de pilot. (Staat mij ook bij dat toentertijd diegene die hier schreven over de pilot een Debit MC hadden ontvangen. En toen ik de mijne ontving ook anderen hier over Visa schreven. Mogelijk / waarschijnlijk dus dat dat de eerste batch aan Visa passen was die ze uitgaven binnen de pilot / "aan klanten").
De eerst op te maken oude voorraad die de banken bedoelen kan dus alleen maar over de kaartnummers gaan die ze van MC of Visa hebben ontvangen. Zoals ik het uit de context begrijp zijn MC en Visa met de uitgifte van de Maestro en VPay kaartnummers gestopt per 1 juli 2023, maar dat betekent niet dat er geen fysieke kaarten na die datum meer worden gemaakt. Eerder schreef je daar al iets over.Zr40 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:06:
[...]
Je kan zelf controleren of dat dit het geval is.
Als het enkel om een voorraad aan kaartnummers gaat die eerst op moet, dan is het nog minder geloofwaardig. Want die alsnog voor kortere tijd gebruiken bespaart niets, maar levert wel extra kosten op (fysieke kaart die minder lang mee gaat).pimjoosten schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:08:
[...]
De eerst op te maken oude voorraad die de banken bedoelen kan dus alleen maar over de kaartnummers gaan die ze van MC of Visa hebben ontvangen. Zoals ik het uit de context begrijp zijn MC en Visa met de uitgifte van de Maestro en VPay kaartnummers gestopt per 1 juli 2023, maar dat betekent niet dat er geen fysieke kaarten na die datum meer worden gemaakt. Eerder schreef je daar al iets over.
De enige reden die ik mij kan bedenken om een voorraad van kaartnummers te gebruiken, is dat de opvolger nog niet gereed is. Maar dat is iets heel anders dan het 'eerst moeten opmaken' van de voorraad.
Dat denk ik dus ook, mede gezien deze post inclusief de daarin gequote post. De uiterste datum waarop de instant payments die in die post worden genoemd in de EU moeten zijn ingevoerd is nl. 9 oktober a.s., dus ze moeten hard aan het werk zijn bij ING. Ze hebben nog maar iets meer dan een maand. Daarnaast is het nogal vreemd dat ze op de productpagina eerst "in de loop van 2024" hadden staan en nu "in de loop van 2025". En ondertussen zitten we al bijna in de 9e maand van 2025.Zr40 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
Als het enkel om een voorraad aan kaartnummers gaat die eerst op moet, dan is het nog minder geloofwaardig. Want die alsnog voor kortere tijd gebruiken bespaart niets, maar levert wel extra kosten op (fysieke kaart die minder lang mee gaat).
De enige reden die ik mij kan bedenken om een voorraad van kaartnummers te gebruiken, is dat de opvolger nog niet gereed is. Maar dat is iets heel anders dan het 'eerst moeten opmaken' van de voorraad.
Het is aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat veel banken die datum van 9 okt niet gaan halen.
@pimjoosten wat is nu de (vermeende) link tussen de overstap van Maestro naar Mastercard Debit en de invoering van Instant Payments? Dit lijken mij twee separate zaken.
De opvolger is duurder voor de bank wordt weer vergeten zie ikZr40 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
PSN
De link is ING an sich; daar hebben ze en geen debit cards en nog geen Instant Payment naar het buitenland, terwijl vrijwel alle andere Nederlandse banken dat wel hebben.Wally2002 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:42:
@pimjoosten wat is nu de (vermeende) link tussen de overstap van Maestro naar Mastercard Debit en de invoering van Instant Payments? Dit lijken mij twee separate zaken.
Precies. Het vermoeden is dat de techniek en organisatie daarvan bij ING de vertragende factor is bij beide zaken.Datisraar schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
De link is ING an sich; daar hebben ze en geen debit cards en nog geen Instant Payment naar het buitenland, terwijl vrijwel alle andere Nederlandse banken dat wel hebben.
Heb je daar een uitleg en bron bij? Bovendien is het nog steeds uitgeven van "oude" kaarten die binnen een paar jaar toch tussentijds moeten vervangen ook duur lijkt me.YakuzA schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:59:
[...]
De opvolger is duurder voor de bank wordt weer vergeten zie ik
2018 in London geweest. In 2022 in Wales / Cardiff en nu in 2025 wederom in London. Nog steeds hetzelfde gezijk met betaalpassen van de rabobank. Zowel een rabo Mastercard creditkaart en een (recente) rabo maestro pas.
In 2022 kon ik met zowel creditcard als meastro kaart niet in alle winkels betalen. Dat is nu in 2025 tot nu toe wel gelukt met de meastro. Zowel contactloos als met chip.
In 2022 en 2025 werkten beide passen niet in betaalterminals in bussen ook al wordt daar expliciet mastercard creditcard benoemd. (dit waren speciale shuttle services waarbij je een kaartje in de bus moet kopen, waren verder wel reguliere bussen uit het ov). Gelukkig deze keer beter voorbereid door van te voren wat Engelse ponden uit de muur te halen. Nu in 2025 werd mijn creditcard ook geweigerd bij het kopen van een treinticket (in 2022 werd meastro juist geweigerd). Zowel contactloos als chip worden beide geweigerd. Ook mijn meastro werkte nu niet met chip, wel contactloos. Gelukkig wel een kaartje kunnen kopen uiteindelijk nadat ik ook van terminal was gewisseld, want initieel werd ook mijn meastro pas contactloos geweigerd.
Dus leuk dat we naar de mastercard debit card moeten, maar ik heb daar niet echt vertrouwen in als zelfs de creditcard niet geaccepteerd wordt waar dat wel zou moeten werken.
In 2022 kon ik met zowel creditcard als meastro kaart niet in alle winkels betalen. Dat is nu in 2025 tot nu toe wel gelukt met de meastro. Zowel contactloos als met chip.
In 2022 en 2025 werkten beide passen niet in betaalterminals in bussen ook al wordt daar expliciet mastercard creditcard benoemd. (dit waren speciale shuttle services waarbij je een kaartje in de bus moet kopen, waren verder wel reguliere bussen uit het ov). Gelukkig deze keer beter voorbereid door van te voren wat Engelse ponden uit de muur te halen. Nu in 2025 werd mijn creditcard ook geweigerd bij het kopen van een treinticket (in 2022 werd meastro juist geweigerd). Zowel contactloos als chip worden beide geweigerd. Ook mijn meastro werkte nu niet met chip, wel contactloos. Gelukkig wel een kaartje kunnen kopen uiteindelijk nadat ik ook van terminal was gewisseld, want initieel werd ook mijn meastro pas contactloos geweigerd.
Dus leuk dat we naar de mastercard debit card moeten, maar ik heb daar niet echt vertrouwen in als zelfs de creditcard niet geaccepteerd wordt waar dat wel zou moeten werken.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Het is nu niet zo dat London een gehucht is waar nooit toeristen komen...Twazerty schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:57:
Heb je bij de Rabo gecheckt wat er aan de hand kan zijn?
Misschien is het sowieso verstandig om ook een gratis bank als Revolut erbij te nemen met hun passen. Werken allemaal ook in London. Kost niksTwazerty schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:57:
2018 in London geweest. In 2022 in Wales / Cardiff en nu in 2025 wederom in London. Nog steeds hetzelfde gezijk met betaalpassen van de rabobank. Zowel een rabo Mastercard creditkaart en een (recente) rabo maestro pas.
Een MC debit van Revolut zal hetzelfde doen als een MC debit van de Rabo/abn of welke willekeurige andere andere bankGeEkIe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:06:
[...]
Misschien is het sowieso verstandig om ook een gratis bank als Revolut erbij te nemen met hun passen. Werken allemaal ook in London. Kost niks
PSN
Misschien een geoblock, van https://www.rabobank.nl/p...pas-gebruiken-buitenland:Wally2002 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:51:
[...]
Het is nu niet zo dat London een gehucht is waar nooit toeristen komen...
Heb je bij de Rabo gecheckt wat er aan de hand kan zijn?
Gebruik betaalpas buiten Europa instellen
Je betaalpas staat standaard ingesteld voor gebruik in Europa. Als je je pas buiten Europa wilt gebruiken, kun je dit aanpassen.
Dit is niet correct. De kaarten maken gebruik van het netwerk van visa of mastercard, maar de fiattering vindt plaats door de bank. Het kan dus zijn dat de Rabo een blokkade heeft voor een bepaalde transactie (ziet Londen misschien als niet Europa) terwijl Revolut geen geo blokkade heeft. Het kan ook zijn de de payment provider Bepaalde banken blokkeert, bijv. Ovpay: zij accepteren geen visa/Mastercard van Revolut maar wel visa/Mastercard van Rabobank.YakuzA schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Een MC debit van Revolut zal hetzelfde doen als een MC debit van de Rabo/abn of welke willekeurige andere andere bank
Dat kun je niet stellen. Sommigen kaarten weigeren bij bepaalde plekken, geheel volgens de voorwaarden. Bijv gok/adult sites (via de MCC code).YakuzA schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Een MC debit van Revolut zal hetzelfde doen als een MC debit van de Rabo/abn of welke willekeurige andere andere bank
Ik heb het ooit ergens - hier? - voorbij zien komen dat de Revolut kaarten prima werken in het OV in LondonYakuzA schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Ik zie over Revolut het volgendexxaixx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:24:
[...]
Dit is niet correct. De kaarten maken gebruik van het netwerk van visa of mastercard, maar de fiattering vindt plaats door de bank. Het kan dus zijn dat de Rabo een blokkade heeft voor een bepaalde transactie (ziet Londen misschien als niet Europa) terwijl Revolut geen geo blokkade heeft. Het kan ook zijn de de payment provider Bepaalde banken blokkeert, bijv. Ovpay: zij accepteren geen visa/Mastercard van Revolut maar wel visa/Mastercard van Rabobank.
Yes, you can use Apple or Google Pay if:
you have an ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS, Van Lanschot, Revolut, Vivid debit card
Alleen (eenmalige) virtuele kaarten van Revolut worden geweigerd door OVPay ivm fraude overwegingen. De fysieke pas en digitale versies daarvan werken gewoon. En niet alle vervoerders hanteren die blokkade. Zie ook het OV Pay topic.xxaixx schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:24:
[...]
Het kan ook zijn de de payment provider Bepaalde banken blokkeert, bijv. Ovpay: zij accepteren geen visa/Mastercard van Revolut maar wel visa/Mastercard van Rabobank.
Kleine correctie, alle digitale versies zijn geblokkeerd. Niet alleen de eenmalige kaarten, dat is juist het probleem.Wally2002 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
Alleen (eenmalige) virtuele kaarten van Revolut worden geweigerd door OVPay ivm fraude overwegingen. De fysieke pas en digitale versies daarvan werken gewoon. En niet alle vervoerders hanteren die blokkade. Zie ook het OV Pay topic.
Ik begreep dat de ‘normale’ Revolut via Apple Pay wel zou werken, maar dat kan mogelijk bij een andere vervoerder dan NS zijn.gpon schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:39:
[...]
Kleine correctie, alle digitale versies zijn geblokkeerd. Niet alleen de eenmalige kaarten, dat is juist het probleem.
Nee. Diverse malen geprobeerd maar poortjes blijven weigeren.Wally2002 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:45:
[...]
Ik begreep dat de ‘normale’ Revolut via Apple Pay wel zou werken, maar dat kan mogelijk bij een andere vervoerder dan NS zijn.
hm, ik kon wel mijn virtuele Revolut kaart (GPay)bij de RET gebruiken een week geleden.gpon schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:39:
[...]
Kleine correctie, alle digitale versies zijn geblokkeerd. Niet alleen de eenmalige kaarten, dat is juist het probleem.
Ik lees hierboven dat soms in het buitenland de Rabobank mastercard debit niet werkt.
Maar als die op wereldprofiel staat, je hebt genoeg balance, en hij werkt in Nederland en de shop in het buitenland accepteert Nederlandse mastercard debit kaarten en andere mastercard debit transacties in die shop van andere klanten gaan wel gewoon goed, dan kan het toch niet niet werken? Als het dan toch niet werkt, wat kan dan de reden zijn?
Maar als die op wereldprofiel staat, je hebt genoeg balance, en hij werkt in Nederland en de shop in het buitenland accepteert Nederlandse mastercard debit kaarten en andere mastercard debit transacties in die shop van andere klanten gaan wel gewoon goed, dan kan het toch niet niet werken? Als het dan toch niet werkt, wat kan dan de reden zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door SAICRJMPM op 30-08-2025 09:24 ]
Hoort idd gewoon te werken zoals jij het beschrijft, dat was juist het hele idee van de nieuwe Debit kaarten.SAICRJMPM schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:19:
Ik lees hierboven dat soms in het buitenland de Rabobank mastercard debit niet werkt.
Het zou kunnen dat de Rabobank betreffende transactie als verdacht aanmerkt en daarom niet toestaat.SAICRJMPM schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:19:
Maar het blijft speculeren, vandaar dat ik de OP @Twazerty vroeg of hij bij de Rabobank gecheckt had.
Zou dat ook de reden zijn dat maandelijkse payments voor je iCloud abonnement mislukken met een mastercard debit kaart zoals ik ook hierboven lees? Met credit cards zijn er geen issues blijkbaar, maar met de mastercard debit wel.Wally2002 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:26:
[...]
Het zou kunnen dat de Rabobank betreffende transactie als verdacht aanmerkt en daarom niet toestaat.
Maar het blijft speculeren, vandaar dat ik de OP @Twazerty vroeg of hij bij de Rabobank gecheckt had.
Het is zo vreemd. Als Apple debit kaarten toestaat, dan neem ik aan dat het in 99.9% van de gevallen gewoon goed gaat. Maar waarom hebben zo velen in Nederland dan het issue dat het niet goed gaat met die maandelijkse iCloud afschrijvingen? Er is toch maar 1 protocol lijkt me dat in de hele keten gebruikt wordt, dat een internationale standaard is, en Nederland zal dat toch ook moeten volgen. Dan waarom als Apple de betaling initieert einde maand mislukt het met een debit kaart en niet met een credit kaart?
Bij betalingen komen sowieso de nodige partijen om de hoek kijken: payment service provider van de verkoper, het kaartschema en de bank van de koper.SAICRJMPM schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Zou dat ook de reden zijn dat maandelijkse payments voor je iCloud abonnement mislukken met een mastercard debit kaart zoals ik ook hierboven lees? Met credit cards zijn er geen issues blijkbaar, maar met de mastercard debit wel.
Het is zo vreemd. Als Apple debit kaarten toestaat, dan neem ik aan dat het in 99.9% van de gevallen gewoon goed gaat. Maar waarom hebben zo velen in Nederland dan het issue dat het niet goed gaat met die maandelijkse iCloud afschrijvingen? Er is toch maar 1 protocol lijkt me dat in de hele keten gebruikt wordt, dat een internationale standaard is, en Nederland zal dat toch ook moeten volgen. Dan waarom als Apple de betaling initialiseert einde maand mislukt het met een debit kaart en niet met een credit kaart?
En er is ook nog verschil met 'card not present' betalingen (zoals online) en betaling met een fysieke kaart (of een afgeleide daarvan via bv Apple Pay). Bij online kan men bv ook checks doen op het adres dat bij het bestellen is ingegeven vs het adres/land dat de bank heeft.
Dus of hier sprake is van dezelfde reden: geen idee.
Er zijn de nodige variabelen en ook checks in het protocol ingebouwd.
Als de mislukte maandelijkse betaling steeds bij dezelfde bank is, zou ik zeggen dat er iets verkeerd geconfigureerd is bij die bank.
Bij mij is het nu wel gelukt dankzij de tip van @44aardbeien . Eerst het abonnement met iCloud+ opgezegd en op de dag dat het abonnement niet meer werkte opnieuw afgesloten met de ABN-Amro debitkaart. Dat is gelukt en werkt nu probleemloos!SAICRJMPM schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Zou dat ook de reden zijn dat maandelijkse payments voor je iCloud abonnement mislukken met een mastercard debit kaart zoals ik ook hierboven lees? Met credit cards zijn er geen issues blijkbaar, maar met de mastercard debit wel.
Het is zo vreemd. Als Apple debit kaarten toestaat, dan neem ik aan dat het in 99.9% van de gevallen gewoon goed gaat. Maar waarom hebben zo velen in Nederland dan het issue dat het niet goed gaat met die maandelijkse iCloud afschrijvingen? Er is toch maar 1 protocol lijkt me dat in de hele keten gebruikt wordt, dat een internationale standaard is, en Nederland zal dat toch ook moeten volgen. Dan waarom als Apple de betaling initieert einde maand mislukt het met een debit kaart en niet met een credit kaart?
![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door EdjeK op 30-08-2025 14:33 ]
Het probleem was toch vaak de automatische verlenging in de achtergrond die je pas over 1 maand gaat testen?EdjeK schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:27:
[...]
Bij mij is het nu wel gelukt dankzij de tip van @44aardbeien . Eerst het abonnement met iCloud+ opgezegd en op de dag dat het abonnement niet meer werkte opnieuw afgesloten met de ABN-Amro debitkaart. Dat is gelukt en werkt nu probleemloos!
[Afbeelding] [Afbeelding]
PSN
Maar dan was het dus een issue bij Apple. Anders kan ik niet verklaren dat het nu wel ineens werktEdjeK schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:27:
[...]
Bij mij is het nu wel gelukt dankzij de tip van @44aardbeien . Eerst het abonnement met iCloud+ opgezegd en op de dag dat het abonnement niet meer werkte opnieuw afgesloten met de ABN-Amro debitkaart. Dat is gelukt en werkt nu probleemloos!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Sinds ik een mastercard debit kaart heb kan ik met Google Pay niet meer betalen bij Tango en andere pompstations. Wel met de fysieke pas maar niet met Google Pay. Tango geeft aan geen andere meldingen te hebben en doet niks. En de Rabobank doet er ook niks aan. Maat heeft Visa en kan wel betalen bij Tango. Rabobank geeft random mastercard e. Visa uit en weigert mij een Visa te geven.
Geen idee of dit een nieuwe functie binnen de Google Pay app is, maar sinds dat ik mijn ABN MasterCard Debit heb, treed een irritante issue binnen Google Pay op als ik in een fysieke winkel wil betalen.
Het is als volgt, als jouw telefoon lang genoeg is geunlocked (bijvoorbeeld omdat je mee bezig bent) dan krijg je een melding om de betaling te verifiëren en vraagt Google Pay dat je met je vingerafdruk of pin/patroon opnieuw bevestigd als je wilt pinnen.
Dat was voor mij zo met de Maestro, maar sinds dat ik een MC Debit heb niet meer.
Nu krijg ik de melding dat ik moet verifiëren, maar hij vraagt nergens om dus moet ik mijn telefoon locken en unlocken en pas dan werkt het.
Nogmaals, als je je telefoon lang genoeg geunlocked hebt gebeurt dit, als ik mijn telefoon niet gebruik en deze unlock om te betalen dan werkt dat wel.
Allerlei oplossingen uitgeprobeerd, uiteindelijk zelfs de pas en app verwijderd en alles opnieuw toegevoegd, met zelfde resultaat.
Ook op een andere toestel getest, zelfde probleem.
Dus ik vraag mij af of iemand hier zelfde ervaring heeft (eventueel met een oplossing/tip)?
Beide telefoons draaien Android 15 (beide zijn een Samsung)
Het is als volgt, als jouw telefoon lang genoeg is geunlocked (bijvoorbeeld omdat je mee bezig bent) dan krijg je een melding om de betaling te verifiëren en vraagt Google Pay dat je met je vingerafdruk of pin/patroon opnieuw bevestigd als je wilt pinnen.
Dat was voor mij zo met de Maestro, maar sinds dat ik een MC Debit heb niet meer.
Nu krijg ik de melding dat ik moet verifiëren, maar hij vraagt nergens om dus moet ik mijn telefoon locken en unlocken en pas dan werkt het.
Nogmaals, als je je telefoon lang genoeg geunlocked hebt gebeurt dit, als ik mijn telefoon niet gebruik en deze unlock om te betalen dan werkt dat wel.
Allerlei oplossingen uitgeprobeerd, uiteindelijk zelfs de pas en app verwijderd en alles opnieuw toegevoegd, met zelfde resultaat.
Ook op een andere toestel getest, zelfde probleem.
Dus ik vraag mij af of iemand hier zelfde ervaring heeft (eventueel met een oplossing/tip)?
Beide telefoons draaien Android 15 (beide zijn een Samsung)
Op foto 2 kun je nu zien dat de pas daadwerkelijk aan het abonnement iCloud+ is gekoppeld.YakuzA schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:11:
[...]
Het probleem was toch vaak de automatische verlenging in de achtergrond die je pas over 1 maand gaat testen?
Vandaag weer terug naar Nederland. Gisteren de rabobank gebeld nadat de Rabobank Creditcard wederom niet werkte. Dit keer bij een betaalterminal in een museum. Rabo maestro werkte prima in het restaurant, bij een andere betaalterminal werkte Maestro niet maar ook de Rabo creditcard niet. Pincode werd geaccepteerd, maar transactie alsnog rejected/failed.Wally2002 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:26:
[...]
Het zou kunnen dat de Rabobank betreffende transactie als verdacht aanmerkt en daarom niet toestaat.
Rabobank kon niets zien. Niet geblokkeerd en voldoende bestedingsruimte. Ze geven ook aan dat het gewoon hoort te werken. Ze gaf 2 dingen aan om te proberen:
Geld uit de muur halen in London: ga ik niet proberen vanwege de kosten EN omdat steeds meer plekken (voornamelijk musea etc. denk ik) cashloos werken.
Tweede optie om in keer in Nederland de creditcard in een winkel te proberen. Dit laatste kan ik wel een keer ergens proberen waar ze creditcard accepteren.
Kreeg nog wel een onzinverhaal dat de chip mogelijk defect is. Pincode werd gevalideerd bij gebruik van de chip. En mijn vorige creditcard jaren geleden gaf dezelfde problemen. Dan geloof ik niet dat de chip in beide kaarten defect was.
Dus de laatste 3x dat mijn Maestro niet werkte en ik terug wilde grijpen op de creditcard werd de creditcard ook geweigerd. In alle gevallen stond mastercard tussen de logo's op de betaalterminal.
[ Voor 8% gewijzigd door Twazerty op 30-08-2025 17:22 ]
Mastercard acceptatie is niet automatisch een creditcard acceptatie. Uit verhaal hierboven is het volgens mij niet uitgesloten dat het een debit only automaat was.Twazerty schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:20:
[...]
Vandaag weer terug naar Nederland. Gisteren de rabobank gebeld nadat de Rabobank Creditcard wederom niet werkte. Dit keer bij een betaalterminal in een museum. Rabo maestro werkte prima in het restaurant, bij een andere betaalterminal werkte Maestro niet maar ook de Rabo creditcard niet. Pincode werd geaccepteerd, maar transactie alsnog rejected/failed.
Rabobank kon niets zien. Niet geblokkeerd en voldoende bestedingsruimte. Ze geven ook aan dat het gewoon hoort te werken. Ze gaf 2 dingen aan om te proberen:
Geld uit de muur halen in London: ga ik niet proberen vanwege de kosten EN omdat steeds meer plekken (voornamelijk musea etc. denk ik) cashloos werken.
Tweede optie om in keer in Nederland de creditcard in een winkel te proberen. Dit laatste kan ik wel een keer ergens proberen waar ze creditcard accepteren.
Kreeg nog wel een onzinverhaal dat de chip mogelijk defect is. Pincode werd gevalideerd bij gebruik van de chip. En mijn vorige creditcard jaren geleden gaf dezelfde problemen. Dan geloof ik niet dat de chip in beide kaarten defect was.
Dus de laatste 3x dat mijn Maestro niet werkte en ik terug wilde grijpen op de creditcard werd de creditcard ook geweigerd. In alle gevallen stond mastercard tussen de logo's op de betaalterminal.
Dit tip om geld op te nemen (hoeft niet perse in London, kan ook in NL) is wel een goede. Dit zorgt ervoor dat de pincode wordt weggeschreven op de chip, zodat de pincode-validatie ook offline kan gebeuren. Mij staat bij dat er wel een aantal landen 'berucht' waren waar betaalterminals een offline pincode verwachten (zelfs als de terminal wel online is).Twazerty schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:20:
[...]
(...)
Eerste keer had ik pincode verkeerd ingetoetst, werd herkend dat die fout was. Tweede keer wel goed ingevoerd. Op de betaalterminal op het treinstation kwam ik niet eens zover. Werd al direct geweigerd.Wally2002 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 22:08:
[...]
Dit tip om geld op te nemen (hoeft niet perse in London, kan ook in NL) is wel een goede. Dit zorgt ervoor dat de pincode wordt weggeschreven op de chip, zodat de pincode-validatie ook offline kan gebeuren. Mij staat bij dat er wel een aantal landen 'berucht' waren waar betaalterminals een offline pincode verwachten (zelfs als de terminal wel online is).
Ik heb even opgezocht, maar kaartjesautomaten London Waterloo ondersteunen creditcard. Ook in de informatie van de shuttle bus staat dat creditcards geaccepteerd worden. Allebei met een limiet van 100 pond contactloos.