Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:38

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ultrafast schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:56:
Valt wel op dat heel totaal anders design bij ABN Amro Meerpierson een mastercard debit kaart ... dat is wel heel niche groep boven 1 miljoen vrijbesteedbaar vermogen ...

Maar hoe dan dit is wel mooier dan standaard betaalpas :o

[Afbeelding]
ABN geeft al heel lang een ander pasje aan vermogende klanten. Ik ken iemand die zo’n pasje kreeg en het onmiddellijk terugstuurde met de mededeling dat die hiermee niet te koop wilde lopen. Daar hadden ze bij de bank (toen) nog niet over nagedacht. Sindsdien krijgt die standaard het gewone pasje. Kennelijk kunnen ze dat ergens in hun systeem verwerken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hippe Lip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:48:
[...]

ABN geeft al heel lang een ander pasje aan vermogende klanten. Ik ken iemand die zo’n pasje kreeg en het onmiddellijk terugstuurde met de mededeling dat die hiermee niet te koop wilde lopen. Daar hadden ze bij de bank (toen) nog niet over nagedacht. Sindsdien krijgt die standaard het gewone pasje. Kennelijk kunnen ze dat ergens in hun systeem verwerken.
Het oude design was inderdaad opvallend anders:
Afbeeldingslocatie: https://nfc-store.nl/wp-content/uploads//2015/05/ABN-pas.jpg

Maar de huidige Maestro verschilt alleen door de toevoeging van MeesPierson :P
Afbeeldingslocatie: https://www.dalfsennet.nl/static/img/fb/2022/06/pas_1656063880_1656066252.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:53
Hippe Lip schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:48:
[...]

Alleen snap ik niet maar miljoenair loopt wel graag met een zwart kaart Amex rond? maar ho maar eigen bank ABN Amro kennelijk niet graag... dus alleen meespierson naam erbij ABN Amro en of dit van lanschot alles premium zwart kleur zegt dat ?

Dat is niet veel anders bijv bij van lanschot bank ?

En dat is gewoon een standaard betaalpas van lanschot.
ik wed dat gewoon doodnormaal mensen geen weet wat van lanschot bank dit boeit hun niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVOS9VCIOZSnz85k12ezVt8qf24=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0kQIJMakPEicBYrDwpIz0tFU.jpg?f=user_large

Inderdaad klanten kan idd aan support voor een standaard betaalpas vragen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ultrafast op 04-07-2025 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 2156070

La1974 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:32:
[...]

De Rabobank is in Nederland groter dan de ING. Maar dat dan nog. ING loopt wel een beetje achter ja.
Dat is niet waar. Rabobank heeft een marktaandeel van 26% (2023) en ING een marktaandeel van 41% (2023) (bron: https://www.banken.nl/bankensector/marktaandeel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:00
Anoniem: 2156070 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Dat is niet waar. Rabobank heeft een marktaandeel van 26% (2023) en ING een marktaandeel van 41% (2023) (bron: https://www.banken.nl/bankensector/marktaandeel)
Qua balanstotaal is de ING ook groter:
ING. € 1.021 miljard
Rabobank. € 629 miljard

Maar goed we gaan wat offtopic nu ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nielsiejjj92
Hier de nieuwe ABN pas ook ontvangen. Met een handout erbij met wat meer info. Rare is wel dat er geen CJ meer op de pas staat (gezamenlijke rekening), dat zal wel niet mogen van MasterCard omdat de pas persoonlijk is vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gn8NprN8K_2wtCFqd9ucoEuEzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msfmk8QAcVUZ1iTRfIv93QHL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nielsiejjj92 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:13:
Hier de nieuwe ABN pas ook ontvangen. Met een handout erbij met wat meer info. Rare is wel dat er geen CJ meer op de pas staat (gezamenlijke rekening), dat zal wel niet mogen van MasterCard omdat de pas persoonlijk is vermoed ik.

[Afbeelding]
Heb je specifiek verzoek gedaan voor vervangende kaart?
Of was jouw kaart toevallig toe aan vervanging?

Benieuwd of ABN nu voor iedereen de MC debit uitgeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
JMfx schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:23:
[...]

Heb zelf een verzoek gedaan in de app bij Passen en dan Vervangen.
Ik vermoed dat ze dit niet vanzelf doen maar het natuurlijk laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 18:13
JMfx schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:23:
[...]

Uiteindelijk gaat iedereen de MC debit kaarten ontvangen. Maar niet nu.
Daar gaan nog wel 6 tot 12 maanden overheen.
Kaartvervangingen die door de klant zelf worden aangevraagd zouden in rekening gebracht moeten worden (5 Euro) maar of ze dat ook doen is een 2e...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nielsiejjj92 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:36:
[...]

Ok, maar dus iedereen die een vervangende pas krijgt, of zelf aanvraagt, krijgt nu een mastercard debit?
Of zullen ze ook nog sommige mensen een maestro kaart geven .... (gefaseerde uitrol)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
JMfx schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:25:
[...]

Ok, maar dus iedereen die een vervangende pas krijgt, of zelf aanvraagt, krijgt nu een mastercard debit?
Of zullen ze ook nog sommige mensen een maestro kaart geven .... (gefaseerde uitrol)
Wat ik begrepen heb uit dit topic, is de ABN Amro vanaf 1 juli 10.00 uur gestart met uitrollen van MC Debit passen. Dus als je via de app nu een nieuwe pas aanvraagt, krijg je alleen nog maar een MC debit kaart.

Ik ben nu met mijn MasterCard debit van N26 aan het testen met betalen bij de winkels waar ik nu allemaal kom, tot op heden nog nergens geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• said2
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:20
said2 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Vanochtend heb ik de pincode en activatiecode brieven ontvangen. Het MC pasje ontvang ik morgen waarschijnlijk
Giseren heb ik de MC geactiveerd, in Apple Pay gekoppeld en mee betaald in de AH. Vanochtend heb ik het vervangend MC pasje ontvangen en twee betalingen daarmee gedaan. Het Maestro pasje zie ik nog steeds in de app staan. Weet iemand wanneer dit Maestro pasje uit de app verdwijnt of moet ik die zelf opzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
said2 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:58:
[...]

Giseren heb ik de MC geactiveerd, in Apple Pay gekoppeld en mee betaald in de AH. Vanochtend heb ik het vervangend MC pasje ontvangen en twee betalingen daarmee gedaan. Het Maestro pasje zie ik nog steeds in de app staan. Weet iemand wanneer dit Maestro pasje uit de app verdwijnt of moet ik die zelf opzeggen?
Staat dat niet in de brief die bij de nieuwe pas zit?
Daar zou moeten staan of de oude kaart vanzelf gedeactiveerd wordt of dat je dit zelf moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• said2
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:20
Soundwork schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Staat dat niet in de brief die bij de nieuwe pas zit?
Daar zou moeten staan of de oude kaart vanzelf gedeactiveerd wordt of dat je dit zelf moet doen.
Ik heb alleen de brieven van de pincode en activatiecode gelezen maar die van het nieuwe MC pasje niet echt. Ik heb tot 12:00 uur gewacht maar hij is niet vanzelf verwijderd, dus heb ik hem maar zelf opgezegd. Het Maestro pasje heb ik vanochtend doorgeknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Soundwork schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Uiteindelijk gaat iedereen de MC debit kaarten ontvangen. Maar niet nu.
Daar gaan nog wel 6 tot 12 maanden overheen.
Kaartvervangingen die door de klant zelf worden aangevraagd zouden in rekening gebracht moeten worden (5 Euro) maar of ze dat ook doen is een 2e...... ;)
Het gaat mij nog niets eens om het bedrag an sich (een Belgisch biertje op een terras is duurder) maar je word in principe gestraft en je 5€ moet betalen als je geen half of jaar wenst te wachten, en de MC debit nú zelf al besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Datisraar op 06-07-2025 09:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Datisraar schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Het gaat mij nog niets eens om het bedrag an sich (een Belgisch biertje op een terras is duurder) maar je word in principe gestraft en je 5€ moet betalen als je geen half of jaar wenst te wachten, en de MC debit nú zelf al besteld. Inderdaad, afwachten maar.
Jij wil een nieuwe kaart hebben terwijl je nog een prima functionele kaart hebt, waarom zouden andere klanten dat voor jou moeten betalen?

Ik ben zelf ook erg benieuwd naar degene die het belangrijk vinden een ander pasje te hebben: Gebruiken jullie nu de extra opties met enige regelmaat? En zo ja, hebben jullie nog een CC ook?
En simpele reden dat ik dat vraag is omdat ik dus een Maestro nog heb, ik heb een CC dus ik kan alles wat een Mastercard debitcard kan, en buiten vakantie gerelateerde zaken om gebruik ik mijn CC eigenlijk echt zo goed als nooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:52

PeaceNlove

Deugleuter

@Sissors
Ik gebruik de debitcard functie van mijn Rabopas via Apple Pay voor Patreon. Rechtstreeks de pas op Patreon gebruiken werkt helaas niet. Toen dat werkte inderdaad de CC er uit gekegeld, auto huren de afgelopen 5 jaar niet gedaan en de verzekering vanuit de CC gebruikte ik vrijwel nooit (en er zijn makkelijkere manieren voor online shoppen als het toch een keer tegenvalt)
Ik bespaar nu een paar euro per maand en zie alle afschriften direct op de betaalrekening en hoef het CC overzicht er niet meer bij te pakken.
Ik vind die debitcard ontwikkeling wel een goede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sissors schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:51:
[...]
Ik ben zelf ook erg benieuwd naar degene die het belangrijk vinden een ander pasje te hebben: Gebruiken jullie nu de extra opties met enige regelmaat? En zo ja, hebben jullie nog een CC ook?
En simpele reden dat ik dat vraag is omdat ik dus een Maestro nog heb, ik heb een CC dus ik kan alles wat een Mastercard debitcard kan, en buiten vakantie gerelateerde zaken om gebruik ik mijn CC eigenlijk echt zo goed als nooit.
Voor mij persoonlijk (en ik realiseer mij dat ik daar een uitzondering in ben) maakt het mij niet uit of de bankpas een Maestro of een Debit Mastercard is. Ik heb ook geen behoefte om een kaart op te zeggen wanneer ik de nieuwe bankpas krijg. De reden is dat ik al voldoende betaalmogelijkheden heb (zowel credit als debit) waardoor de switch mij geen voordelen geeft. Ik betaal bij voorkeur met creditcard omdat ik dan niet van dag tot dag hoef na te denken over op welke rekening het geld moet staan voor een succesvolle betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
PeaceNlove schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:15:
@Sissors
Ik gebruik de debitcard functie van mijn Rabopas via Apple Pay voor Patreon. Rechtstreeks de pas op Patreon gebruiken werkt helaas niet. Toen dat werkte inderdaad de CC er uit gekegeld, auto huren de afgelopen 5 jaar niet gedaan en de verzekering vanuit de CC gebruikte ik vrijwel nooit (en er zijn makkelijkere manieren voor online shoppen als het toch een keer tegenvalt)
Ik bespaar nu een paar euro per maand en zie alle afschriften direct op de betaalrekening en hoef het CC overzicht er niet meer bij te pakken.
Ik vind die debitcard ontwikkeling wel een goede
Ik heb nu een Meastro (ABN), MC debit (N26) en een MC credit (ICS via ABN).
De reden dat ik een MC credit erbij heb gedaan was omdat mijn MC debit nog niet overal werkte met (online) betalingen
Dat is inmiddels nu veranderd denk ik, maar ik heb toch de MC credit aangehouden voor het buitenland mochten debitkaarten geweigerd worden. En omdat ik dus al een mix heb van 2 type debit kaarten is voor mij de noodzaak minder groot om nu een ABN Amro MC debit aan te vragen. Nu heb ik nog voordeel van alle type pasjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:26
Sissors schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Jij wil een nieuwe kaart hebben terwijl je nog een prima functionele kaart hebt, waarom zouden andere klanten dat voor jou moeten betalen?
En je krijgt nog 3 thumbs up ook he haha. Ik heb je ook even de vierde thumbs up gegeven. Je post is kwalitatief hoogstaand.

Maar wil je voortaan wel even correct redeneren ondanks 3 tot 4 thumbs up? Hij geeft aan halfjaar of jaar eerder. Hoe lang gaat die pas mee? 60 maanden? Dat is 10% of 20%. dus nog 6 tot 12 maanden een prima functionele kaart. 10% van 5 euro is 50 eurocent. 20% van 5 euro is 1 euro. Ik weet niet wanneer PostNS de inflatiecorrectie weer toepast, maar zou mij niet verbazen dat ze het nog terugverdienen op de portokosten ook op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
44aardbeien schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:54:
[...]

En je krijgt nog 3 thumbs up ook he haha. Ik heb je ook even de vierde thumbs up gegeven. Je post is kwalitatief hoogstaand.

Maar wil je voortaan wel even correct redeneren ondanks 3 tot 4 thumbs up? Hij geeft aan halfjaar of jaar eerder. Hoe lang gaat die pas mee? 60 maanden? Dat is 10% of 20%. dus nog 6 tot 12 maanden een prima functionele kaart. 10% van 5 euro is 50 eurocent. 20% van 5 euro is 1 euro. Ik weet niet wanneer PostNS de inflatiecorrectie weer toepast, maar zou mij niet verbazen dat ze het nog terugverdienen op de portokosten ook op die manier.
Nu ga jij ervanuit dat de kostprijs van het hele traject van een nieuwe kaart aanvragen, produceren en verwerken, verzenden, etc €5 kost. Het zou ook significant hoger kunnen liggen, en dat ze €5 rekenen vanwege jouw hele redenatie: Omdat de meeste al wel redelijke tijd de oude hebben gebruikt voor ze een nieuwe nodig hebben.

Plus dat het goed mogelijk is dat er uberhaupt weinig verhouding is tot de kosten van een nieuwe pas: Iedereen heeft een pas nodig om te bankieren (hell om te leven), dus ze willen wel kosten rekenen om voor de grap nieuwe pasjes aan vragen te ontmoedigen, maar te hoge kosten rekenen brengt je negatief in het nieuws, of zorgt ervoor dat mensen dan wel andere rekening nemen om een nieuwe pas te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
Sissors schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:02:
[...]

Nu ga jij ervanuit dat de kostprijs van het hele traject van een nieuwe kaart aanvragen, produceren en verwerken, verzenden, etc €5 kost. Het zou ook significant hoger kunnen liggen, en dat ze €5 rekenen vanwege jouw hele redenatie: Omdat de meeste al wel redelijke tijd de oude hebben gebruikt voor ze een nieuwe nodig hebben.
Nee daar ging ik niet vanuit maar de kosten (v/d klant) blijven 5 euro, ongeacht je maanden voordeel.
[...]
dus ze willen wel kosten rekenen om voor de grap nieuwe pasjes aan vragen te ontmoedigen, maar te hoge kosten rekenen brengt je negatief in het nieuws, of zorgt ervoor dat mensen dan wel andere rekening nemen om een nieuwe pas te krijgen.
Heb je daar een bron voor? Maar het rentebeleid is wel een aanwijzing die in het voordeel van deze redenatie pleit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Plus dat het goed mogelijk is dat er uberhaupt weinig verhouding is tot de kosten van een nieuwe pas: Iedereen heeft een pas nodig om te bankieren (hell om te leven), dus ze willen wel kosten rekenen om voor de grap nieuwe pasjes aan vragen te ontmoedigen, maar te hoge kosten rekenen brengt je negatief in het nieuws, of zorgt ervoor dat mensen dan wel andere rekening nemen om een nieuwe pas te krijgen.
En daar zit het hem precies in. De prijs is puur een commerciële afweging. Die kan boven of onder de kostprijs liggen. Wil je iets mogelijk maken maar ook niet aanmoedigen, dan krijg je een prijs die frivoleuze aanvragen tegen houdt zonder onoverkomelijk te zijn wanneer je het nodig hebt.

De Maestro pas werkt nog steeds even goed als vorige week. Niemand die vorige week nog prima uit de voeten kon komen met de Maestro heeft vanwege de uitrol direct een vervanging nodig. € 5 is misschien meer dan de kostprijs, dat weet ik niet, maar het lijkt mij alleszins redelijk als je koste wat het kost als eerste de kinderziekten wilt meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 44aardbeien
Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:13:
[...]
De Maestro pas werkt nog steeds even goed als vorige week. Niemand die vorige week nog prima uit de voeten kon komen met de Maestro heeft vanwege de uitrol direct een vervanging nodig. € 5 is misschien meer dan de kostprijs, dat weet ik niet, maar het lijkt mij alleszins redelijk als je koste wat het kost als eerste de kinderziekten wilt meemaken.
Maar de Maestro pas werkt minder goed dan de MC Debitpas (ivm meer functionaliteit) van de buurman, terwijl die evenveel voor z'n bankpakket betaalt. Alleen omdat de pasvervaldatum zo viel. En de meerwaarde van MC debit is niet alleen het kaartnummer kunnen gebruiken, maar ook via Apple Pay online kunnen afrekenen met MC Debit, want met Maestro kan dat niet. Dus MC Debit is dan een vereiste voor Apple Pay via webbrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:26
44aardbeien schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Op zich heb je wel een punt dat het ten eerste een hele tijd duurt voordat er überhaupt de nieuwe kaarten worden uitgegeven, en ten tweede als het eindelijk zo ver is dat dit voor bestaande kaarthouders over een langere tijd wordt uitgesmeerd. Dat is ten opzichte van de eerdere communicatie in het algemeen (dus niet specifiek van ABN) wel een tegenvaller.

Anderszijds werkt Maestro nog steeds prima. Mensen die behoefte hebben om online of in buitenland te betalen hebben, net zoals de afgelopen jaren, een andere oplossing zoals een creditcard of een gratis debit kaart via een fintech (die bestaan inmiddels ook al een tijdje).

Verder zou je in je redenatie nog de volgende overwegingen mee moeten nemen:
- het is niet bekend of de werkelijke kosten voor de bank overeenkomen met het genoemde bedrag. Ik schat zelf wel in dat het orde grootte wel aardig zal kloppen met productie, verzending en wat overhead, maar dat weten we simpelweg niet zeker.
- Wanneer alle klanten in korte tijd een nieuwe pas krijgen, geeft dat een grote belasting op de klantenservice omdat er altijd wel klanten zijn die het niet snappen.

Is trouwens al bekend of er door ABN echt kosten worden gerekend als je een nieuwe kaart aanvraagt? Als je vriendelijk contact opneemt met klantenservice is er wellicht wel wat mogelijk (onder het mom van vakantie en kaartacceptatie in het buitenland bv.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
44aardbeien schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:19:
[...]

Maar de Maestro pas werkt minder goed dan de MC Debitpas (ivm meer functionaliteit) van de buurman, terwijl die evenveel voor z'n bankpakket betaalt. Alleen omdat de pasvervaldatum zo viel. En de meerwaarde van MC debit is niet alleen het kaartnummer kunnen gebruiken, maar ook via Apple Pay online kunnen afrekenen met MC Debit, want met Maestro kan dat niet. Dus MC Debit is dan een vereiste voor Apple Pay via webbrowser.
Je betaald via Apple Pay met de onderliggende kaart.
Je kunt, mits de verkoper dit ondersteund, zeker wel via Apple Pay met je Maestro kaart betalen.
Hetzelfde geldt bv voor American Express, ondersteund ook Apple Pay maar lang niet elke (online) winkel accepteert Amex. Dan werkt het via Apple Pay ook niet.
(dit is het grootste nadeel van Apple Pay: men ziet het AP logo staan en denkt er terecht te kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
Wally2002 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Je betaald via Apple Pay met de onderliggende kaart.
Je kunt, mits de verkoper dit ondersteund, zeker wel via Apple Pay met je Maestro kaart betalen.
Hetzelfde geldt bv voor American Express, ondersteund ook Apple Pay maar lang niet elke (online) winkel accepteert Amex. Dan werkt het via Apple Pay ook niet.
(dit is het grootste nadeel van Apple Pay: men ziet het AP logo staan en denkt er terecht te kunnen).
Je hebt gelijk. Maar in de praktijk wordt echter online vaak Mastercard/Visa geaccepteerd en niet Maestro/VPay. En met Apple Pay Checkout is dat een verschil tussen: 1 knop drukken + Touch ID/ Face ID vs account aanmaken, gegevens invullen, traditioneel betalen. Nou las ik eerder wel hier dat Apple Pay leuk op Maestro blijft bij ABN. -O-

[ Voor 4% gewijzigd door 44aardbeien op 06-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:31
Wat alle banken natuurlijk hadden moeten doen is 2 jaar geleden iedereen gratis alvast de MC/VISA debit opsturen maar de klanten ook de bestaande MAESTRO passen laten houden. Dat zou vrijwel geen klachten hebben opgeleverd en een soepele overgang hebben bewerkstelligd.

Ik denk dat alleen al de kosten van de belasting van de helpdesk hoger zijn dan het iedereen jaren geleden die debit kaart geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:35:
Wat alle banken natuurlijk hadden moeten doen is 2 jaar geleden iedereen gratis alvast de MC/VISA debit opsturen maar de klanten ook de bestaande MAESTRO passen laten houden. Dat zou vrijwel geen klachten hebben opgeleverd en een soepele overgang hebben bewerkstelligd.

Ik denk dat alleen al de kosten van de belasting van de helpdesk hoger zijn dan het iedereen jaren geleden die debit kaart geven.
Ik denk dat je dit enorm onderschat. De gemiddelde rekeninghouder kan het niets schelen of ze Maestro of een Debit Mastercard hebben. Ze willen gewoon kunnen betalen in Nederland en in webshops die zich richten op Nederland, en dat kunnen ze al. Zo'n uitrol vooraf met dubbele pas zou juist voor meer verwarring zorgen bij de gemiddelde rekeninghouder.

Dat gezegd hebbende, gemiddelde rekeninghouders zal je waarschijnlijk niet in dit topic tegenkomen :P

Overigens is het technisch mogelijk om Maestro en Debit Mastercard te combineren op één pas. ICS heeft zelfs een Visa creditcard die ook als V-Pay gebruikt kan worden. En vroeger, in de tijd dat EMV werd ingevoerd (de overgang van magneetstrip naar chip) terwijl Chipknip nog in gebruik was. Je kreeg dan bij het insteken de keuze welke betaalmethode je wilde gebruiken, als de betaalterminal beide accepteerde.

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 06-07-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Ik denk dat je dit enorm onderschat. De gemiddelde rekeninghouder kan het niets schelen of ze Maestro of een Debit Mastercard hebben. Ze willen gewoon kunnen betalen in Nederland en in webshops die zich richten op Nederland, en dat kunnen ze al. Zo'n uitrol vooraf met dubbele pas zou juist voor meer verwarring zorgen bij de gemiddelde rekeninghouder.

Dat gezegd hebbende, gemiddelde rekeninghouders zal je waarschijnlijk niet in dit topic tegenkomen :P

Overigens is het technisch mogelijk om Maestro en Debit Mastercard te combineren op één pas. ICS heeft zelfs een Visa creditcard die ook als V-Pay gebruikt kan worden. En vroeger, in de tijd dat EMV werd ingevoerd (de overgang van magneetstrip naar chip) terwijl Chipknip nog in gebruik was. Je kreeg dan bij het insteken de keuze welke betaalmethode je wilde gebruiken, als de betaalterminal beide accepteerde.
De gemiddelde rekeninghouder komt in het buitenland en daar wordt MC/VISA debit veel vaker geaccepteerd. Ik vermoed zelfs dat de banken het wel eens moedwillig hebben uitgesteld vanwege mogelijke inkomstenderving van klanten die een CC namen hierom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:02:
[...]
De gemiddelde rekeninghouder komt in het buitenland en daar wordt MC/VISA debit veel vaker geaccepteerd. Ik vermoed zelfs dat de banken het wel eens moedwillig hebben uitgesteld vanwege mogelijke inkomstenderving van klanten die een CC namen hierom.
Dat de gemiddelde rekeninghouder in het buitenland komt lijkt mij sterk. Maar dat maakt niet uit. In de tijd dat ik nog geen creditcard had werd mijn Maestro gewoon geaccepteerd in diverse Europese landen en dat is in de tussentijd enkel verbeterd. De enkele zaak waar dat niet werd geaccepteerd wilde per sé contant betaald worden, daar had een Debit Mastercard of creditcard ook niet gewerkt :P

Buiten Europa is het een ander verhaal, maar dan spreken we al lang niet meer over gemiddelde rekeninghouders. :P De gemiddelde wereldreiziger heeft minimaal één creditcard, waarschijnlijk twee. Die komt op plekken waar nog wel een verschil bestaat in acceptatie tussen Mastercard en Visa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat er verrekte weinig mensen buiten Europa komen die geen CC mee hebben, en waarbij het ook nog eens om landen gaat waarbij je niet sowieso contant geld bij je moet hebben omdat kaart betalingen vaak niet worden geaccepteerd.

Dan had je dus veel kosten gemaakt door extra pasjes op te sturen, met als doel welk probleem op te lossen? Dat iemand nu niet €5 wil betalen om eerder een nieuw pasje te krijgen? De helpdesk load? De helpdesk zou overspoeld dan worden door vragen waarom je twee pasjes nodig hebt. En N=1, maar ik zit niet te wachten om met een extra pasje rond te lopen. In Nederland had je dan iig 2 pasjes nodig omdat we hier genoeg voorbeelden hebben gezien waarbij de Mastercard debitcard niet geaccepteerd werd. Buiten de EU had ik dan wel de mastercard waarschijnlijk mee genomen, maar tja, daarvoor heb ik al een CC.

Anyway zoals ik begon: Ik zie niet welk probleem je hiermee oplost. Degene die er graag eentje willen, kunnen er nu eentje krijgen. Bij de (vermoedelijk) overgrote groep die het geen drol uitmaakt zou je alleen maar verwarring hebben gemaakt. (En dan is er nog de groep die zich afvraagt of het nou echt een voordeel is dat met één foto van je pasje criminelen je hele rekening kunnen leegtrekken. En ja, dan zal de bank het wel oplossen weer, maar het is wel gedoe. En als ze iets subtieler zijn moet het je maar opvallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Dat de gemiddelde rekeninghouder in het buitenland komt lijkt mij sterk. Maar dat maakt niet uit. In de tijd dat ik nog geen creditcard had werd mijn Maestro gewoon geaccepteerd in diverse Europese landen en dat is in de tussentijd enkel verbeterd. De enkele zaak waar dat niet werd geaccepteerd wilde per sé contant betaald worden, daar had een Debit Mastercard of creditcard ook niet gewerkt :P

Buiten Europa is het een ander verhaal, maar dan spreken we al lang niet meer over gemiddelde rekeninghouders. :P De gemiddelde wereldreiziger heeft minimaal één creditcard, waarschijnlijk twee. Die komt op plekken waar nog wel een verschil bestaat in acceptatie tussen Mastercard en Visa.
Maar je hebt zeker 100% dekking als al je klanten zowel MAESTRO als VISA/MC debit hebben (op die zeer enkele plek waar óf alleen MC óf allen VISA wordt geaccepteerd).

Waar het op neer komt is dat nu een pad is gekozen van introductie van de nieuwe debit kaarten, dat keer op keer op keer op keer werd uitgesteld, frustratie bij degenen die de kaart wilden opwekte, en ook nog eens frustratie bij degenen die wel de nieuwe pas kregen als vervanging van hun MAESTRO en vervolgens op sommige plekken niet konden betalen.

Heel simpel een periode al je klanten beide passen gratis geven en je hebt alleen al de helpdesk en slechte publiciteit eruit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 44aardbeien

Of gratis virtueel aanvullend aanbieden. Zat fintech die dat doen en waar je meermaals gratis kan vervangen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 44aardbeien
GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Waar het op neer komt is dat nu een pad is gekozen van introductie van de nieuwe debit kaarten, dat keer op keer op keer op keer werd uitgesteld, frustratie bij degenen die de kaart wilden opwekte, en ook nog eens frustratie bij degenen die wel de nieuwe pas kregen als vervanging van hun MAESTRO en vervolgens op sommige plekken niet konden betalen.
En dan ook nog met de onzinreden "oude passen eerst opmaken, want anders zonde". En dan lees ik eerder terug dat ING het voor de jaarwisseling alles alsnog wil omwisselen?
Daan2004 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:59:
Ik heb vanmiddag via chat contact gehad met ING en de medewerker bevestigde dat ook ING begonnen is met de gefaseerde uitrol van MasterCard/Visa Debet kaarten. Hij vertelde ook dat in de loop van het jaar álle betaalkaarten van ING vervangen worden door die van het nieuwe type, ook als ze een latere vervaldatum hebben.
Ze verkopen ons gewoon lariekoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Maar je hebt zeker 100% dekking als al je klanten zowel MAESTRO als VISA/MC debit hebben (op die zeer enkele plek waar óf alleen MC óf allen VISA wordt geaccepteerd).

Heel simpel een periode al je klanten beide passen gratis geven en je hebt alleen al de helpdesk en slechte publiciteit eruit ;)
2 passen is zo'n beetje de slechtste oplossing voor dit probleem. Maak de pas compatible met beiden (zoals ik een paar posts geleden heb omschreven) en je bent er ook.

Maar ik blijf er bij dat 99% van de rekeninghouders geen enkel voordeel ervaren van de switch. Het lijkt mij simpelweg niet de investering waard om voor de 1% (die vandaag al een werkend alternatief voor handen hebben, dus niks geen frustratie) een dure workaround te verzinnen en de kosten door de 99% te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Sissors schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat er verrekte weinig mensen buiten Europa komen die geen CC mee hebben, en waarbij het ook nog eens om landen gaat waarbij je niet sowieso contant geld bij je moet hebben omdat kaart betalingen vaak niet worden geaccepteerd.
Juist die mensen maakt het dus wel uit dat zij dan óók een MC/VISA debit hebben.
Dan had je dus veel kosten gemaakt door extra pasjes op te sturen
Nu toch ook?
met als doel welk probleem op te lossen?
Zoals ik beschreef in de post die ik plaatste ;)
De helpdesk load? De helpdesk zou overspoeld dan worden door vragen waarom je twee pasjes nodig hebt.
Dat wordt in de begeleidende brief uitgelegd. Bovendien gaan mensen niet de moeite nemen een helpdesk te bellen om te vragen waarom zij gratis een extra service krijgen.
En N=1, maar ik zit niet te wachten om met een extra pasje rond te lopen.
Maar je zou het wel hebben gedaan als je van bv parkeerautomaten gebruik zou maken. Of je zou alleen je MAESTRO blijven gebruiken in NL.
In Nederland had je dan iig 2 pasjes nodig omdat we hier genoeg voorbeelden hebben gezien waarbij de Mastercard debitcard niet geaccepteerd werd.
Overal in NL wordt MAESTRO nog jaren geaccepteerd
Buiten de EU had ik dan wel de mastercard waarschijnlijk mee genomen, maar tja, daarvoor heb ik al een CC.
Geld pinnen met een CC is véél duurder, dus zou je blij zijn geweest met je MC/VISA debit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
JMfx schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:25:
[...]

Wat ik begrijp van ABN Amro op de chat en Twitter is een vervangende pas een MasterCard Debit. Ik denk niet dat ze nog een kleine batch maestro geven gezien dit juist meer verwarring geeft, ook niet handig voor de Klantenservice, welke pas heeft u? Een betaalpas denk ik, meastro wat is dat? Mastercard is toch een creditcard? Enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:28:
[...]

2 passen is zo'n beetje de slechtste oplossing voor dit probleem.
Het zou alle problemen hebben opgelost, een soepele overgang hebben gegarandeerd, en een positieve ervaring voor klanten hebben gegeven ipv de frustratie nu.
Maak de pas compatible met beiden (zoals ik een paar posts geleden heb omschreven) en je bent er ook.
Dat kan vermoedelijk niet want als je 1 chip gebruikt dan moeten alle automaten andere software krijgen om die keuze te kunnen maken, met een nieuwe menustructuur tot gevolg. En 2 chips kan ook niet ivm antennes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:33:
[...]
Het zou alle problemen hebben opgelost, een soepele overgang hebben gegarandeerd, en een positieve ervaring voor klanten hebben gegeven ipv de frustratie nu.
Er is geen frustratie. Alleen bij 'early adopters' die koste wat het kost als eerste iets nieuws willen proberen. Normale mensen hebben hierin geen frustratie, ze hebben gewoon een pas die werkt voor hun dagelijkse betalingen.
Dat kan vermoedelijk niet want als je 1 chip gebruikt dan moeten alle automaten andere software krijgen om die keuze te kunnen maken, met een nieuwe menustructuur tot gevolg. En 2 chips kan ook niet ivm antennes.
Die menustructuur bestaat al, dat is een basisonderdeel van EMV. Je merkt er niets van omdat je geen pas hebt met meer dan één optie. Als er meerdere geschikte mogelijkheden zijn en er zijn geen selectieknoppen op de automaat aanwezig, dan kiest de automaat de eerste betaalmethode waar het mee overweg kan.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 06-07-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:36:
[...]

Die menustructuur bestaat al, dat is een basisonderdeel van EMV. Je merkt er niets van omdat je geen pas hebt met meer dan één optie. Als er meerdere geschikte mogelijkheden zijn en er zijn geen selectieknoppen op de automaat aanwezig, dan kiest de automaat de eerste betaalmethode waar het mee overweg kan.
Maar dan moeten alle automaten nog steeds nieuwe software krijgen wat extra kosten met zich mee brengt. Dat terwijl MAESTRO sowieso wordt uitgefaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Maar dan moeten alle automaten nog steeds nieuwe software krijgen wat extra kosten met zich mee brengt. Dat terwijl MAESTRO sowieso wordt uitgefaseerd.
Nogmaals, die software bestaat al, het is een kernonderdeel van de EMV standaard. Je denkt aan problemen die niet bestaan.

Dit bestond al in 2013 bij de introductie van EMV en dat kon je meemaken als je in 2013/2014 een betaalpas met Chipknip had.

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/v2/D4D12AQFgFTfbxCTBaA/article-cover_image-shrink_720_1280/article-cover_image-shrink_720_1280/0/1691614268611?e=1757548800&v=beta&t=LiQC4KIUrigw0Wql71P5RrFEGnU9_qQAYhXozs3Ujs4

Toelichting van bovenstaand plaatje. De betaalautomaat accepteert Maestro, Mastercard en Visa. De pas ondersteunt geen Visa, dus die valt af. De pas geeft aan dat Mastercard de voorkeur heeft boven Maestro. De betaalautomaat laat de opties zien in die volgorde. Indien geen keuze, dan wordt de eerste voorkeursoptie gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 06-07-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Juist die mensen maakt het dus wel uit dat zij dan óók een MC/VISA debit hebben.
Ja dat zeg ik toch ook? De groep mensen die buiten Europa op vakantie gaan, die geen CC hebben, en primair die dan wel een land zijn waar je behoorlijk wat met pas kan betalen. Die groep heeft er wat aan ja. Maar die groep is verrekte klein.
[...]

Nu toch ook?
Nee nu worden passen vervangen wanneer noodzakelijk, en niet dubbele passen uitgegeven.
[...]

Zoals ik beschreef in de post die ik plaatste ;)

[...]

Dat wordt in de begeleidende brief uitgelegd. Bovendien gaan mensen niet de moeite nemen een helpdesk te bellen om te vragen waarom zij gratis een extra service krijgen.
Welk extra service? Ze konden vroeger alles met één pasje betalen, en nu moeten ze ineens twee pasjes mee hebben? Dan toch maar de helpdesk bellen wat nu de bedoeling is...
[...]

Geld pinnen met een CC is véél duurder, dus zou je blij zijn geweest met je MC/VISA debit
Als er nou één ding is waar je je Maestro wel vaak in het buitenland (buiten Europa) voor kan gebruiken, dan is het geld uit de muur halen.

Maar betreffende die helpdesk load: Als jij iedereen twee pasjes gaat geven, dan is er voor bijna iedereen een vraag wat nou de bedoeling is. En als 90% van de mensen het begeleidende schrijven goet begrijpt, heb je maar een miljoen bellers met je helpdesk.

Bij het huidige systeem, misschien is het mijn bubbel hoor, maar buiten dit topic + een keertje een nu.nl artikel, heb ik nog nooit iets over gehoord. Geen vrienden, geen familie, geen collega's, niemand die die iig ooit met mij heeft besproken als een probleem. Ik vermoed dus dat het eigenlijk totaal niet leeft, omdat de groep mensen die primair hier voordelen van heeft gewoon verrekte klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Er is geen frustratie. Alleen bij 'early adopters' die koste wat het kost als eerste iets nieuws willen proberen. Normale mensen hebben hierin geen frustratie, ze hebben gewoon een pas die werkt voor hun dagelijkse betalingen.
En dan specifiek degene die niet of nu €5 willen betalen voor een nieuw pasje, of nog eerder bijvoorbeeld een €24 per jaar voor een CC (Rabobank, als je wil zijn er natuurlijk allerlei fintech oplossingen alsnog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Maar ik snap nu iets niet: geven de banken die begonnen zijn met MC debit deze kaarten nu uit "naast" de bestaande Maestro passen?

Want dat zou inderdaad verwarrend zijn en de nieuwe kaarten moeten dan de Maestro passen gaan vervangen (je hebt immers een nieuwe kaart ontvangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
[...]

[...]
Early adopters? :') Als de stoffige Rabobank het al standaard een heel jaar heeft is het allesbehalve iets uitsluitend voor early adopters. Nog even en Rabo is Top Notch Fintech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
Soundwork schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:57:
Maar ik snap nu iets niet: geven de banken die begonnen zijn met MC debit deze kaarten nu uit "naast" de bestaande Maestro passen?
SNS dit deed bij de start van de uitrol wel een tijdje. Nu geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
44aardbeien schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Early adopters? :') Als de stoffige Rabobank het al standaard een heel jaar heeft is het allesbehalve iets uitsluitend voor early adopters. Nog even en Rabo is Top Notch Fintech.
Misschien moet dat beeld inmiddels ook wel een beetje bijgesteld worden. Er zijn nogal wat zaken waarmee Rabobank de laatste jaren sneller was dan ING:
- al jaren internationale instant payments; bij ING nog steeds niet of gebrekkig
- Google Pay waarmee ING erg laat was
- uitfasering Maestro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
[...]

Precies.

En sterker nog, de overgrote meerderheid heeft nauwelijks weet van deze 'nieuwe' passen. Ze ontvangen een nieuwe pas als de oude bijna verlopen is en gaan daar vrolijk mee verder alsof er niets veranderd is. Ik heb het al bij meerdere mensen meegemaakt. Een enkeling merkt nog net op dat er een stukje blauw (van Maestro) is veranderd in oranje/geel (van Mastercard), maar verder echt totaal geen idee.

Het lijkt me dan ook prima om de oude passen volgens natuurlijk verloop te laten vervangen en de diegenen die het graag eerder willen daar een kleine bijdrage voor te vragen.

Bovendien heeft vrijwel iedereen die al echt graag zo'n pas wilde deze allang via Revolut/N26/Wise/Openbank enz. (En die blijven qua wisselkoersopslag sowieso de betere optie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
TexMex schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Bovendien heeft vrijwel iedereen die al echt graag zo'n pas wilde deze allang via Revolut/N26/Wise/Openbank enz.
En nu zijn er velen, waaronder ik, die op een van die nieuwe banken zijn over gegaan. Oftewel: dat benepen niet meteen iedereen die nieuwe pas uitdelen heeft hen klanten gekost, en het zou mij niet verbazen dat het ook nog eens een substantieel aantal is. Enkel voorbeeld: niet alleen ik ben over gegaan in mijn omgeving, veel vrienden door mij ook en een heel groot deel van hun kinderen ook. Je zou zelfs kunnen zeggen dat die kleinzerigheid de doos van Pandora (in positieve zin ;) ) heeft geopend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Oftewel: dat benepen niet meteen iedereen die nieuwe pas uitdelen heeft hen klanten gekost, en het zou mij niet verbazen dat het ook nog eens een substantieel aantal is.
Het zou mij wel verbazen. 99+% van de mensen weet niet eens wat het verschil is en kan het echt niet zoveel uitmaken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:31:
[...]

En nu zijn er velen, waaronder ik, die op een van die nieuwe banken zijn over gegaan. Oftewel: dat benepen niet meteen iedereen die nieuwe pas uitdelen heeft hen klanten gekost, en het zou mij niet verbazen dat het ook nog eens een substantieel aantal is. Enkel voorbeeld: niet alleen ik ben over gegaan in mijn omgeving, veel vrienden door mij ook en een heel groot deel van hun kinderen ook. Je zou zelfs kunnen zeggen dat die kleinzerigheid de doos van Pandora (in positieve zin ;) ) heeft geopend.
Ik merk juist dat veel mensen die fintechs vooral voor betere wisselkoersen gebruiken en het standaardwerk nog lekker met hun ouderwetse grootbank doen. Daar brengen de nieuwe passen voor de grootbanken ook geen verbetering in, want de wisselkoersen bij de grootbanken blijven een stuk slechter.

[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 06-07-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Het zou mij wel verbazen. 99+% van de mensen weet niet eens wat het verschil is en kan het echt niet zoveel uitmaken.
Grootste deel van de opgeleide jeugd (tot zeg 35+) weet dit verschil en stapt ook makkelijker over. Het zijn vooral ouderen die blijven zitten bij de bank van hun voorouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Om een voorbeeld te geven: 73% van de Ierse volwassenen heeft Revolut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:40:
Om een voorbeeld te geven: 73% van de Ierse volwassenen heeft Revolut.
Dat is een zeer slecht voorbeeld. Dit heeft te maken met ontevredenheid over de bailout die banken in dat land hebben ontvangen en waar men nog steeds een toeslag op de inkomstenbelasting voor betaalt.

Maar laten we het hier vooral hebben over de situatie in Nederland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
TexMex schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Precies.

En sterker nog, de overgrote meerderheid heeft nauwelijks weet van deze 'nieuwe' passen. Ze ontvangen een nieuwe pas als de oude bijna verlopen is en gaan daar vrolijk mee verder alsof er niets veranderd is. Ik heb het al bij meerdere mensen meegemaakt. Een enkeling merkt nog net op dat er een stukje blauw (van Maestro) is veranderd in oranje/geel (van Mastercard), maar verder echt totaal geen idee.
Ze hebben er geen weet van omdat de grootbanken laat zijn. Catch22. En de pas werkt bij een deel van de dagelijkse betalingen. Online bijvoorbeeld niet. Ze gebruiken dan iDeal. Wat straks ook verdwijnt voor Wero. Heeft de massa ook niet om gevraagd. Gaan ze wel krijgen straks. Want de grootbanken bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Maar laten we het hier vooral hebben over de situatie in Nederland ;)
In Nederland heeft Revolut alleen al meer dan een miljoen klanten. Dat terwijl wij natuurlijk kunnen beredeneren dat bunq misschien wel groter in Nederland heeft als Nederlandse neobank.

Ik denk dat hier wordt onderschat hoe snel de overgang naar die nieuwe banken is gegaan, en dat voor een belangrijk deel omdat de oude banken te traag waren om Mastercard/VISA debit te introduceren.

[ Voor 0% gewijzigd door GeEkIe op 06-07-2025 14:57 . Reden: taalfoutje ;) ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

44aardbeien schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:48:
[...]

Ze hebben er geen weet van omdat de grootbanken laat zijn. Catch22. En de pas werkt bij een deel van de dagelijkse betalingen. Online bijvoorbeeld niet. Ze gebruiken dan iDeal. Wat straks ook verdwijnt voor Wero. Heeft de massa ook niet om gevraagd. Gaan ze wel krijgen straks. Want de grootbanken bepalen.
Nee, ze hebben er geen weet van omdat het ze niets uit maakt. Ze ervaren er geen voordeel van. Ja, leuk dat je straks een boel cijfers kan gaan invullen in een webshop. Boeiend. In diezelfde webshop kan men nu zonder debit Mastercard ook al prima betalen.

IPv6 is ook iets dat liever gisteren dan vandaag uitgerold moet worden, en toch gebeurt het niet. Maakt internetgebruikers dat iets uit? Nee, ze komen toch wel op hun favoriete websites en apps. Dat het achter de schermen vervelend is, daar ondervinden zij zelf geen nadeel van.

Brandstof voor je auto? Even wennen als dat verandert bij je volgende, maar that's it, je komt op je bestemming.

Waarom zou kennis van het verschil tussen Maestro en Debit Mastercard dan wel enige betekenis moeten hebben voor de meeste mensen? Of zelfs actief gewenst moeten zijn?

Ja, er zijn zeker edge cases te bedenken waarom je wel graag een boel cijfers wilt kunnen intypen in een webshop. Of een debit reservering wil kunnen doen. Maar net als IPv4 vs IPv6, je weet niet wat je mist (of wat je hebt) wanneer je een werkende pas hebt. Niemand behalve een handjevol technisch diep geïnteresseerden gaan er actief naar vragen.

En die vervanging, die komt vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:01:
[...]
Waarom zou kennis van het verschil tussen Maestro en Debit Mastercard dan wel enige betekenis moeten hebben voor de meeste mensen? Of zelfs actief gewenst moeten zijn?
Zr40 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Ja, leuk dat je straks een boel cijfers kan gaan invullen in een webshop. Boeiend. In diezelfde webshop kan men nu zonder debit Mastercard ook al prima betalen.
Nee, met Apple Pay of Google Pay hoeft dat dus niet. Sterker nog, met Apple Pay Checkout hoef je helemaal niets in te typen of account aan te maken. Apple Pay levert dan je adres- en contactgegevens aan. En je kaartnummer is afgeschermd dus geen fraudekans. Daarom komen de banken ook met Wero, hoewel dat ook een Europese context heeft. En heb je nu dat profiel wat je aan iDeal kan toevoegen. Dat was niet een idee om het jou als consument makkelijker te maken. Ze zagen concurrentie en reageerde daar op.

[ Voor 15% gewijzigd door 44aardbeien op 06-07-2025 15:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:52:
[...]
Ik denk dat hier wordt onderschat hoe snel de overgang naar die nieuwe banken is gegaan, en dat voor een belangrijk deel omdat de oude banken te traag waren om Mastercard/VISA debit te introduceren.
Voornaamste reden waren de lage spaar rentes bij de grootbanken, en de introductie/verhoging van kosten voor je betaalrekening bij de grootbanken.
Weet niet zo hoe je dit ineens probeert te linken aan de debit card. Voorheen was dat vooral een nadeel omdat de acceptatie in winkels te laag was.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 06-07-2025 15:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
YakuzA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Voornaamste reden waren de lage spaar rentes bij de grootbanken, en de introductie/verhoging van kosten voor je betaalrekening bij de grootbanken.
Weet niet zo hoe je dit ineens probeert te linken aan de debit card. Voorheen was dat vooral een nadeel omdat de acceptatie in winkels te laag was.
De voornaamste reden was de gratis MC/VISA die zo handig bij webshops (garantie) en in het buitenland waren. Pas veel later kwam spaarrentes maar de meesten zaten toch allang bij andere Europese spaarbanken. Spaarrente is een relatief onbelangrijke reden om bij die fintechs te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
NB Vooral Google Pay met MC/VISA was een enorme aanjager!

[ Voor 4% gewijzigd door GeEkIe op 06-07-2025 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
44aardbeien schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:04:
[...]

[...]

Nee, met Apple Pay of Google Pay hoeft dat dus niet. Sterker nog, met Apple Pay Checkout hoef je helemaal niets in te typen of account aan te maken. Apple Pay levert dan je adres- en contactgegevens aan. En je kaartnummer is afgeschermd dus geen fraudekans. Daarom komen de banken ook met Wero, hoewel dat ook een Europese context heeft. En heb je nu dat profiel wat je aan iDeal kan toevoegen. Dat was niet een idee om het jou als consument makkelijker te maken. Ze zagen concurrentie en reageerde daar op.
Van alle redenen om naar Mastercard / Visa debit over te gaan, is natuurlijk fraudekans met ruime marge wel de slechtste reden. Leuk dat Apple Pay dingen afschermt tegen fraude. Fraude die alleen kan gebeuren in de eerste plaats vanwege het belabberde systeem waar we naar overgaan, en waar het oude systeem praktisch geen last van had.

Ik zou willen wanneer ik een Mastercard debitcard krijg (of Visa), dat ik 3D Secure kan forceren altijd aan te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Sissors schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:06:
[...]

Ik zou willen wanneer ik een Mastercard debitcard krijg (of Visa), dat ik 3D Secure kan forceren altijd aan te staan.
Dit gaat denk ik niet gebeuren, de belangen van verkopers en indirect ook de kaartschema's om transacties zo makkelijk mogelijk te maken (zodat er een hogere conversie bereikt wordt) is groter dan de mogelijke misbruik/fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Wally2002 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Dit gaat denk ik niet gebeuren, de belangen van verkopers en indirect ook de kaartschema's om transacties zo makkelijk mogelijk te maken (zodat er een hogere conversie bereikt wordt) is groter dan de mogelijke misbruik/fraude.
Openbank biedt die mogelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Datisraar schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Het gaat mij nog niets eens om het bedrag an sich (een Belgisch biertje op een terras is duurder) maar je word in principe gestraft en je 5€ moet betalen als je geen half of jaar wenst te wachten, en de MC debit nú zelf al besteld.
"gestraft..."
Dat vind ik wat zwaar aangezet; zie het als verzend- en afhandelingskosten en dan is de pas alsnog 'gratis'.
Is toch een redelijk bedragje om je pas op jouw verzoek alvast te vervangen?

[ Voor 4% gewijzigd door RoRoNL op 06-07-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 22:23
Maar blijft de ING de enige MC debit card met “chargeback” mogelijkheid? Bij de Rabo word er niks over gemeld evenals bij de ABN. Alleen bij de fintech bank Revolut en Bunq zie ik het verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Ruvas schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:09:
Maar blijft de ING de enige MC debit card met “chargeback” mogelijkheid? Bij de Rabo word er niks over gemeld evenals bij de ABN. Alleen bij de fintech bank Revolut en Bunq zie ik het verder.
Ik denk dat bepaalde faciliteiten van een creditcard niet gaan komen naar een debitcard, waaronder chargeback. De banken willen immers ook nog creditcards blijven aanbieden, anders gooien ze hun eigen ruiten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Soundwork schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:26:
[...]

Ik denk dat bepaalde faciliteiten van een creditcard niet gaan komen naar een debitcard, waaronder chargeback. De banken willen immers ook nog creditcards blijven aanbieden, anders gooien ze hun eigen ruiten in.
Het is eerder zo dat banken hu eigen ruiten ingooien als zij niet ten minste dezelfde functies aanbieden als, nota bene gratis, fintechs. Zoals eerder gezegd krijgen die ondertussen een flink marktaandeel, en dat is dan nog voordat zij alle uitgebreide functies van de oude banken aanbieden.

Dit lijkt weer zoiets te worden als: het is over voordat iemand het door had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:30:
[...]

Het is eerder zo dat banken hu eigen ruiten ingooien als zij niet ten minste dezelfde functies aanbieden als, nota bene gratis, fintechs. Zoals eerder gezegd krijgen die ondertussen een flink marktaandeel, en dat is dan nog voordat zij alle uitgebreide functies van de oude banken aanbieden.

Dit lijkt weer zoiets te worden als: het is over voordat iemand het door had.
Dat klopt wel wat je zegt, in ieder geval gaan de banken met die features niet te koop lopen als het om de MC/Visa debits betreft.

Als ik overigens zoek bij N26 op chargeback wordt niet eens gesproken over een MasterCard debit, maar over "a card payment", wat dus ook zomaar Maestro zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Soundwork schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:33:
[...]

Dat klopt wel wat je zegt, in ieder geval gaan de banken met die features niet te koop lopen als het om de MC/Visa debits betreft.

Als ik overigens zoek bij N26 op chargeback wordt niet eens gesproken over een MasterCard debit, maar over "a card payment", wat dus ook zomaar Maestro zou kunnen zijn.
Het is niet moeilijk in te zien dat als de oude banken niet chargeback gaan aanbieden, de fora weer vollopen met verontwaardigden, met vele tips om over te stappen op die fintechs, waarna de oude banken, te laat natuurlijk, alsnog halfhartig overstag gaan.

En degenen die een fintech "voor erbij" hebben, gaan zich op gegeven moment ook afvragen waarom zij die oude bank(en) eigenlijk nog betalen als die nieuwe banken meer bieden voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 22:23
Zeker wanneer Paypal naar Apple pay komt zoals in Duitsland. Dan kunnen de grote banken niet uitblijven met een soort standaard chargeback optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:59
Ruvas schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:09:
ASN Bank (en SNS) bieden wel een basis chargeback feature aan, ze willen liever niet dat je het weet maar als je ze meermaals belt en duidelijk uitlegt dat MasterCard dit toch echt aanbied willen ze je wel verder helpen en nemen je chargeback verzoek in behandeling.

ING bied dit wel aan(zodra ze de kaarten uitgeven), ABN, Knab, Rabo, Triodos geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Ruvas schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:57:
Zeker wanneer Paypal naar Apple pay komt zoals in Duitsland. Dan kunnen de grote banken niet uitblijven met een soort standaard chargeback optie.
Wero wordt nu in Duitsland geïntroduceerd. Op een gegeven moment komt daar aflevergarantie en pay on delivery bij. Paypal kost veel voor de handelaar. Ik vraag mij sterk af of zij de concurrentie zullen overleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:39:
[...]

Het is niet moeilijk in te zien dat als de oude banken niet chargeback gaan aanbieden, de fora weer vollopen met verontwaardigden, met vele tips om over te stappen op die fintechs, waarna de oude banken, te laat natuurlijk, alsnog halfhartig over stag gaan.

En degenen die een fintech "voor erbij" heeft, gaan zich op gegeven moment ook afvragen waarom zij die oude bank(en) eigenlijk nog betalen als die nieuwe banken meer bieden voor niks.
Maar dat is een heel andere discussie, want chargebacks zijn natuurlijk helemaal niet exclusief voor Mastercard of Visa. Ook met Maestro (tegenwoordig feitelijk niets meer dan een label van Mastercard met een andere BIN en wat andere voorwaarden) is een chargeback prima mogelijk. Met de Maestro-pas van Revolut en Openbank kon (kan) dat gewoon, net als online betalen met je kaartnummer. Bol.com bood tot een aantal jaar terug zelfs Maestro als betaalmethode aan voor zijn Belgische klanten (werkte exact hetzelfde als betalen met Mastercard) en bij Vandenborre kan het nog steeds.

Er wordt dan ook nog wel eens onderschat hoe groot Maestro is geweest.

Je kan je wél de vraag stellen of het handig is geweest dat de Nederlandse banken allerlei bestaande functies van Maestro (en nu dus Mastercard/Visa Debit) niet hebben doorgevoerd, maar dat staat eigenlijk los van de transitie naar Mastercard/Visa Debit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Youtl schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:06:
[...]

ASN Bank (en SNS) bieden wel een basis chargeback feature aan, ze willen liever niet dat je het weet maar als je ze meermaals belt en duidelijk uitlegt dat MasterCard dit toch echt aanbied willen ze je wel verder helpen en nemen je chargeback verzoek in behandeling.

ING bied dit wel aan(zodra ze de kaarten uitgeven), ABN, Knab, Rabo, Triodos geen idee.
Is chargeback standaard bij MC/VISA, dus ongeacht wat banken zelf vertellen?

[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 06-07-2025 19:14 . Reden: aanvulling/verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Soundwork schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:26:
[...]

Juist een chargeback verwacht ik wel te komen, chargeback is iets heel anders dan een volledige aankoopverzekering die de meeste creditcard uitgevers aanbieden. Als het goed is moeten banken een standaard chargeback systeem aanbieden voor de MasterCard en Visa kaarten voor disputes. Hoe dat in de praktijk uitpakt en of NL niet weer een uitzondering gaat worden weet ik niet.

Zal wellicht in de voorwaarden van MasterCard en Visa staan wat zij wel en niet verwachten van uitgevende instanties voor debit en credit kaarten.

[ Voor 9% gewijzigd door Youtl op 06-07-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
TexMex schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:07:
[...]

Maar dat is een heel andere discussie, want chargebacks zijn natuurlijk helemaal niet exclusief voor Mastercard of Visa. Ook met Maestro (tegenwoordig feitelijk niets meer dan een label van Mastercard met een andere BIN en wat andere voorwaarden) is een chargeback prima mogelijk. Met de Maestro-pas van Revolut en Openbank kon (kan) dat gewoon, net als online betalen met je kaartnummer. Bol.com bood tot een aantal jaar terug zelfs Maestro als betaalmethode aan voor zijn Belgische klanten (werkte exact hetzelfde als betalen met Mastercard) en bij Vandenborre kan het nog steeds.
Maar chargeback werd niet aangeboden, dus in de praktijk was er geen chargeback voor MAESTRO.
Je kan je wél de vraag stellen of het handig is geweest dat de Nederlandse banken allerlei bestaande functies van Maestro (en nu dus Mastercard/Visa Debit) niet hebben doorgevoerd, maar dat staat eigenlijk los van de transitie naar Mastercard/Visa Debit.
Dat werd ook eventjes geprobeerd: bv ABN heeft heeft kaartnummer waarmee je op internet kon bestellen als je ook de CVV kreeg, maar MC heeft toen rigoreus de stekker hieruit getrokken en MAESTRO op termijn opgegeven, omdat het goedkoper was wereldwijd MC te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:13:
[...]

Maar chargeback werd niet aangeboden, dus in de praktijk was er geen chargeback voor MAESTRO.
Ja, en nu met de nieuwe passen bij de meeste banken dus nog steeds niet. Mijn punt is: het al dan niet mogelijk maken van chargebacks is een keuze van de Nederlandse banken die we leuk of stom kunnen vinden, maar die verder losstaat van de overgang naar Mastercard/Visa. Het is niet zo dat door de komst van de nieuwe passen banken chargeback kunnen gaan aanbieden. Dat kon altijd al.
GeEkIe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:13:
Dat werd ook eventjes geprobeerd (bv ABN heeft heeft kaartnummer waarmee je op internet kon bestellen als je ook de CVV kreeg) maar MC heeft toen rigoreus de stekker hieruit getrokken en MAESTRO op termijn opgegeven, omdat het goedkoper was wereldwijd MC te voeren.
Inmiddels heeft Mastercard online betalen met Maestro inderdaad zo goed als de nek omgedraaid. Maar ook hier waren het jarenlang de Nederlandse banken zelf die dit hebben tegengehouden om iDEAL niet in de weg te zitten. In sommige landen was Maestro gewoon lange tijd een doodnormale online-betaalmogelijkheid.

Kortom, de Nederlandse banken maken keuzes om bepaalde functionaliteit al dan niet te gebruiken, maar met de overgang naar Mastercard/Visa heeft het niets te maken. Het zijn opties die zowel voor Maestro als voor Mastercard/Visa al lange tijd bestaan en geen magische functies van de nieuwe debitcards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TexMex schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:06:
[...]
Inmiddels heeft Mastercard online betalen met Maestro inderdaad zo goed als de nek omgedraaid. Maar ook hier waren het jarenlang de Nederlandse banken zelf die dit hebben tegengehouden om iDEAL niet in de weg te zitten. In sommige landen was dit gewoon lange tijd een doodnormale online-betaalmogelijkheid.
Meestal zijn het de kosten. Zo’n online MC transactie kost ongetwijfeld de bank meer dan een iDeal transactie :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:46
Anoniem: 2156070 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Dat is geen marktaandeel maar balanstotaal. Omdat ING in het buitenland veel groter is hebben zij ook een veel groter balanstotaal.

Als je alleen naar Nederland kijkt en je kijkt niet naar balanstotaal maar naar aantal klanten, dan is Rabo groter. Maar inderdaad of-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masseurvenlo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-07 23:52
Youtl schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:06:
[...]

Ing bied het ook al aan op de maestro/vpay kaarten maar alleen in het duurste extra pakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 18:29
nielsiejjj92 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:36:
[...]

Zonde dat ze geen 3de optie geven "omdat ik de nieuwe pas gewoon wil"

Naja, aangegeven dat deze kapot is (andere optie was kwijt of gestolen)

anders mag ik nog ruim 3 jaar wachten

[ Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 07-07-2025 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Masseurvenlo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:13:
[...]

Ing bied het ook al aan op de maestro/vpay kaarten maar alleen in het duurste extra pakket
Niet helemaal, er is een wezenlijk verschil tussen een aankoopverzekering en chargeback feature. De ING gaat op de MasterCard en Visa debit passen een geldterugservice aanbieden (is hier eerder ook al gepost volgens mij). Dit staat in zijn geheel los van de aankoopverzekering die je op het Oranjepakket Extra pakket krijgt als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Ik vind kosten rekenen voor het 'op eigen verzoek eerder' vervangen van een Maestro met een MasterCard betaalpas in juli 2025, terwijl dit al vanaf juli 2023 had moeten gebeuren, nogal ver gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
^^ Als je dat echt vindt, wat jouw goed recht is, dan raad ik je aan niet te klagen bij die bank, maar simpel over te stappen naar een bank die voldoet aan jouw wensen. Dan levert marktwerking ten minste wat op.

[ Voor 4% gewijzigd door RoRoNL op 07-07-2025 14:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ivanwmc schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:14:
Ik vind kosten rekenen voor het 'op eigen verzoek eerder' vervangen van een Maestro met een MasterCard betaalpas in juli 2025, terwijl dit al vanaf juli 2023 had moeten gebeuren, nogal ver gaan.
Er is geen wet of overeenkomst die zegt dat dit 'moet' vanaf een bepaalde datum. Enkel een zakelijke afspraak tussen Mastercard Inc. en de bank in kwestie om uiteindelijk geen nieuwe Maestro passen meer aan te bieden. Zolang de Maestro pas gewoon blijft werken, is er geen reden om over 'moeten' te spreken.

Wat Mastercard Inc. graag wil is iets tussen Mastercard Inc. en de bank. Zij kunnen gerust hun eigen belangen behartigen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 07-07-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:09

djiwie

Wie?

Bovendien is altijd gecommuniceerd dat Maestro nog t/m 2027 in de lucht gehouden zou worden. Dat je in het slechtste geval nog t/m 2027 met een Maestro pasje zit is dus ook altijd een reële optie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
RoRoNL schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:20:
^^ Als je dat echt vindt, wat jouw goed recht is, dan raad ik je aan niet te klagen bij die bank, maar simpel over te stappen naar een bank die voldoet aan jouw wensen. Dan levert marktwerking ten minste wat op.
Er is geen gezonde marktwerking in bankenland. Ook mede doordat grootbanken indirect gesubsidieerd worden. Dit ivm 2big2fail (revolutiewetgeving of bail-out ipv DGS) en het zwaar reguleerde klimaat, waardoor bestaande partijen voorsprong hebben. En de onmogelijkheid om je IBAN mee te porteren is iets wat ze ook handig gedaan hebben destijds. En de grootbanken weten dit heel goed. Zie rentebeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
^^ Op systeemschaal zal je vast gelijk hebben.
Ik als consument /kleine ondernemer ben overgestapt van ING naar Revolut als hoofdbank. Viel mij reuze mee en al mijn wensen zijn vervuld en nog goedkoper ook.

[ Voor 4% gewijzigd door RoRoNL op 07-07-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masseurvenlo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-07 23:52
Youtl schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:19:
[...]

Niet helemaal, er is een wezenlijk verschil tussen een aankoopverzekering en chargeback feature. De ING gaat op de MasterCard en Visa debit passen een geldterugservice aanbieden (is hier eerder ook al gepost volgens mij). Dit staat in zijn geheel los van de aankoopverzekering die je op het Oranjepakket Extra pakket krijgt als het goed is.
Dit is te tekst die ik ergens in juni al gekregen heb van de ing

Bij de Debit Mastercard en Visa Debit Betaalpassen zit een GeldTerugService. Hier kun je bijvoorbeeld gebruik van maken als er te veel geld van je rekening is afgeschreven. Deze GeldTerugService voegen we ook toe aan de huidige Betaalpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Masseurvenlo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:06:
[...]

Dit is te tekst die ik ergens in juni al gekregen heb van de ing

Bij de Debit Mastercard en Visa Debit Betaalpassen zit een GeldTerugService. Hier kun je bijvoorbeeld gebruik van maken als er te veel geld van je rekening is afgeschreven. Deze GeldTerugService voegen we ook toe aan de huidige Betaalpassen.
Is die GeldTerugService niet gewoon chargeback van MC/VISA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
GeEkIe schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Is die GeldTerugService niet gewoon chargeback van MC/VISA?
Ja, een mooie marketingterm voor een chargeback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnrulez
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-07 14:05
Ik weet niet of dit helemaal ontopic is, maar wellicht is deze ook wel interessant:
Stichting Multilateral Interchange Fees Claims die Mastercard en Visa aanklaagt voor te hoge transactiekosten vanaf 1992.

https://www.nu.nl/economi...oge-transactiekosten.html

[ Voor 23% gewijzigd door stijnrulez op 08-07-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stijnrulez schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:25:
Ik weet niet of dit helemaal ontopic is, maar wellicht is deze ook wel interessant:
Stichting Multilateral Interchange Fees Claims die Mastercard en Visa aanklaagt voor te hoge transactiekosten vanaf 1992.

https://www.nu.nl/economi...oge-transactiekosten.html
Heel onduidelijk artikel, waar gaat dit nu over? Credit/Debit/Maestro/Vpay???
moeten een deel van de inkomsten afdragen aan Visa of Mastercard als de klant met zo'n kaart betaalt.
zegt niet zoveel ;)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-07-2025 15:53 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Even ter info, MC debet ontvangen vandaag; pincode blijft hetzelfde en na geldopname vandaag is automatisch mijn Maestro pasje verwijderd uit de ABN app.

En heel handig zie ik nu, in Apple Pay wordt het MC pasje na 1e gebruik, ook gelijk verwisseld met Maestro pas. Je hoeft de MC debet pas niet meer toe te voegen als je Maestro al in Apple Pay had staan.
En in Google Pay wordt de nieuwe pas ook geupdate.

[ Voor 48% gewijzigd door Datisraar op 08-07-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-07 23:08

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Datisraar schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:02:
in Apple Pay wordt het MC pasje na 1e gebruik, ook gelijk verwisseld met Maestro pas.
ik denk dat je dit andersom bedoelde lijkte me, de oude meastro pas in apple wallet wordt automagisch geüpgrade/update/omgekat naar Debit Mastercard direct na activatie met pincode van je nieuwe fysieke pas bij eerste betaling.

erg mooi, ik wist alleen dat Rabo en Knab dit ook al deden, mooi om te zien dat ook ABN van de beschikbare techniek omdat te doen gebruik maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:13
Datisraar schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:02:
Even ter info, MC debet ontvangen vandaag; pincode blijft hetzelfde en na geldopname vandaag is automatisch mijn Maestro pasje verwijderd uit de ABN app.

En heel handig zie ik nu, in Apple Pay wordt het MC pasje na 1e gebruik, ook gelijk verwisseld met Maestro pas. Je hoeft de MC debet pas niet meer toe te voegen als je Maestro al in Apple Pay had staan.
En in Google Pay wordt de nieuwe pas ook geupdate.
Helaas doet de Volksbank dit dus niet 🙄. Ik heb een Visa Debit pas van SNS, maar zowel in Apple Wallet als Google Wallet is het nog steeds een V Pay pas. Helaas 2 afzonderlijke passen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-07 22:09
Is er daarom überhaupt iemand die in Apple Pay al een Mastercard of Visa heeft van ASN of hun legacy Volksbankmerken? Of is dat echt allemaal nog Maestro / V Pay en moet de vervanging daarvan nog helemaal beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
odo966 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 01:33:
Is er daarom überhaupt iemand die in Apple Pay al een Mastercard of Visa heeft van ASN of hun legacy Volksbankmerken? Of is dat echt allemaal nog Maestro / V Pay en moet de vervanging daarvan nog helemaal beginnen?
Zojuist bij een vrij recent geopende ASN bankrekening aan Apple Pay de betaalkaart toegevoegd: dit is een V-Pay.
Fysieke kaart wel VISA debit.
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste