-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)
Hij staat nu ook hier inderdaadRSB schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:39:
En nu lijkt ook de productpagina van abn amro online; https://www.abnamro.nl/nl...s/product/mastercard.html
https://www.abnamro.nl/nl...aalpas/product/index.html
Ik ga hem direct aanvragen
1 taak was toch om het MC pasnummer aan een andere kant dan de CVC te zetten, dat is geslaagd zo te zien?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kosten betaalpas
Als je een betaalpakket hebt bij ABN AMRO, betaal je niets voor je betaalpas. Heb je geen betaalpakket, maar een losse betaalrekening? Dan betaal je € 1,50 per maand voor een betaalpas.
Je moet hem niet als extra betaalpas aanvragen maar als vervanging om dit te voorkomen.
RSB zit even in de chat om te kijken of ik nu al die betaalpas kan aanvragen...
[ Voor 14% gewijzigd door RSB op 30-06-2025 17:47 ]
Klopt, maar ook dan zijn er kosten aan verbonden:RSB schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:47:
[...]
Je moet hem niet als extra betaalpas aanvragen maar als vervanging om dit te voorkomen.
RSB zit even in de chat om te kijken of ik nu al die betaalpas kan aanvragen...
Een betaalpas vervangen kost € 5 en heb je binnen 5 werkdagen in huis.
Het zou ook best vreemd zijn als dat er opeens wel bij zou zitten. Voor verzekeringen betaal je extra en dat is precies waarom creditcards die dit wel verzekeren een (hogere) kaartbijdrage kennen.GeEkIe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:52:
Ik zie trouwens nergens iets over productverzekering bij niet of beschadigd leveren.
Ik ben gewoon verzekerd bij de gratis bunq, Revolut, en iCard. Openbank, Wise en N26 weet ik niet maar dat zou ook heel goed kunnen.Zr40 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:11:
[...]
Het zou ook best vreemd zijn als dat er opeens wel bij zou zitten. Voor verzekeringen betaal je extra en dat is precies waarom creditcards die dit wel verzekeren een (hogere) kaartbijdrage kennen.
Dat is geen verzekering. Misschien bedoel je iets anders en noem je het een verzekering?GeEkIe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:15:
[...]
Ik ben gewoon verzekerd bij de gratis bunq, Revolut, en iCard. Openbank, Wise en N26 weet ik niet maar dat zou ook heel goed kunnen.
Hier staat het netjes hoor
en hier ook https://www.abnamro.nl/nl...s/product/mastercard.html
/f/image/UNbrwH6n13361W20jiGo71kC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door said2 op 30-06-2025 18:21 ]
Charge back.Zr40 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:16:
[...]
Dat is geen verzekering. Misschien bedoel je iets anders en noem je het een verzekering?
Precies, dat is géén verzekering. Het is slechts het terugdraaien van een betaling. Als je een betalingsplicht hebt, dan moet je daarna nog steeds betalen.
Vergelijk met het storneren van een incasso. Dat is ook geen verzekering en het ontslaat je ook niet van je betalingsplicht.
Als het een verzekering zou zijn, dan heb je polisvoorwaarden met daarin omschreven welke gebeurtenissen gedekt zijn, en staat een eventuele vergoeding los van het terugdraaien van de betaling.
[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 30-06-2025 18:23 ]
Het mag dan niet letterlijk een verzekering zijn, het fungeert wel degelijk als verzekering. Maar het naampje is niet zo belangrijk; wat belangrijk is, is dat de mogelijkheid niet bij de pas lijkt te zijn inbegrepenZr40 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:20:
[...]
Precies, dat is géén verzekering. Het is slechts het terugdraaien van een betaling. Als je een betalingsplicht hebt, dan moet je daarna nog steeds betalen.
Vergelijk met het storneren van een incasso. Dat is ook geen verzekering en het ontslaat je ook niet van je betalingsplicht.
Als het een verzekering zou zijn, dan heb je polisvoorwaarden met daarin omschreven welke gebeurtenissen gedekt zijn, en staat een eventuele vergoeding los van het terugdraaien van de betaling.
Tja, dat weet je niet op basis van de summiere informatie die nu op de website staat.GeEkIe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:24:
[...]
Het mag dan niet letterlijk een verzekering zijn, het fungeert wel degelijk als verzekering. Maar het naampje is niet zo belangrijk; wat belangrijk is, is dat de mogelijkheid niet bij de pas lijkt te zijn inbegrepen
Wist je dat chargebacks technisch gezien ook bij Maestro mogelijk zijn? Je ziet daar als gebruiker alleen niets van omdat dat iets is dat achter de schermen bestaat.
Dit is de pagina over een nieuw product dat zij gaan aanbieden dus ligt het een beetje voor de hand dat zij het hadden opgeschreven als zij ook chargeback zouden gaan aanbieden lijkt mijZr40 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:26:
[...]
Tja, dat weet je niet op basis van de summiere informatie die nu op de website staat.
Nee, dat wist ik niet. Is dit ook daadwerkelijk ooit actief geweest bij een bank, of is het een optie die nooit ergens is gebruikt? Want ik heb er zelfs nog nooit van gehoord!Wist je dat chargebacks technisch gezien ook bij Maestro mogelijk zijn? Je ziet daar als gebruiker alleen niets van omdat dat iets is dat achter de schermen bestaat.
Aangezien het niet een speciale feature is van het type debit card, lijkt mij dat dit gewoon onder het reguliere proces valt: contact opnemen met de bank en de situatie voorleggen.GeEkIe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:34:
[...]
Dit is de pagina over een nieuw product dat zij gaan aanbieden dus ligt het een beetje voor de hand dat zij het hadden opgeschreven als zij ook chargeback zouden gaan aanbieden lijkt mij
Ik ken geen concrete gevallen waarin dit aan de kaarthouder wordt gecommuniceerd. Naar mijn weten is dit puur een mogelijkheid die men in de backoffice beschikbaar heeft. Maar de mogelijkheid bestaat weldegelijk. Dit document bevat talloze voorbeelden, maar zie bijvoorbeeld pagina 50: https://www.mastercard.us...ents/chargeback-guide.pdfNee, dat wist ik niet. Is dit ook daadwerkelijk ooit actief geweest bij een bank, of is het een optie die nooit ergens is gebruikt? Want ik heb er zelfs nog nooit van gehoord!
edit: Pagina 150 bevat wel een specifieke uitsluiting voor Nederland in geval van 'goods or services not provided', maar alleen bij een 'face-to-face POS transaction', oftewel een betaling in de winkel.
[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 30-06-2025 19:15 ]
Ik heb de chargeback van Maestro drie jaar geleden gebruikt. Ik wilde met mijn Maestro betaalpas de hotelkosten contactloos in het Midden Oosten betalen maar de lukte niet. Betaling geweigerd, zo stond ook duidelijk in de ABN AMRO app. Hierna heb ik het pasje in het pinapparaat ingesteekt en toen werd de betaling geaccepteerd.GeEkIe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:34:
[...]
Nee, dat wist ik niet. Is dit ook daadwerkelijk ooit actief geweest bij een bank, of is het een optie die nooit ergens is gebruikt? Want ik heb er zelfs nog nooit van gehoord!
Na terugkomst in Nederland zag ik de geweigerde betaling ineens geaccepteerd is geworden en is afgeschreven van mijn rekening. Hierna heb ik gelijk dit bedrag van rond de 400 euro geclaimed via ABN AMRO. Ik kan me niet meer herinerren hoe ik dat deed, via een formulier of via de klantenservice. Hierna hebben ze een onderzoek gestart en beloofd na 40 dagen te reageren. Na 30-35 dagen heb ik het dubbel betaalde bedrag (400 euro) op mijn rekening teruggestort gekregen.
Een zelfde situatie gebeurde ook met mijn Revolut Mastercard vorige maand weer in Het Midden Oosten bij een geld automaat die het geld afgeschreven heeft en toen zich herstartte maar geen geld uitgaf. Ik heb direct foto's van de kapotte geld automaat gemaakt en de betaling terug geclaimed met de foto's. Na 40 dagen ongeveer heb ik het bedrag netjes op mijn rekening ontvangen.
Waar zou die vreemde halfronde inham voor dienen die is aangebracht op de Mastercard debit betaalpas van ABN-AMRO?said2 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:17:
[...]
Hier staat het netjes hoor
en hier ook https://www.abnamro.nl/nl...s/product/mastercard.html
[Afbeelding]
Als er geen malafide intentie is kan je beter gewoon het hotel aanschrijven met een screenshot van beide transacties en navragen of ze het in hun administratie kunnen uitzoeken en rechttrekken. Dan heb je binnen een paar dagen je geld al terug.said2 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:01:
[...]
Ik heb de chargeback van Maestro drie jaar geleden gebruikt. Ik wilde met mijn Maestro betaalpas de hotelkosten contactloos in het Midden Oosten betalen maar de lukte niet. Betaling geweigerd, zo stond ook duidelijk in de ABN AMRO app. Hierna heb ik het pasje in het pinapparaat ingesteekt en toen werd de betaling geaccepteerd.
Na terugkomst in Nederland zag ik de geweigerde betaling ineens geaccepteerd is geworden en is afgeschreven van mijn rekening. Hierna heb ik gelijk dit bedrag van rond de 400 euro geclaimed via ABN AMRO. Ik kan me niet meer herinerren hoe ik dat deed, via een formulier of via de klantenservice. Hierna hebben ze een onderzoek gestart en beloofd na 40 dagen te reageren. Na 30-35 dagen heb ik het dubbel betaalde bedrag (400 euro) op mijn rekening teruggestort gekregen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Zit al jaren op de passen van de ING, mogelijk ook andere banken. Is voor blinden/slechtzienden zodat ze makkelijk kunnen voelen hoe ze de pas vasthebben.Soundwork schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:51:
[...]
Waar zou die vreemde halfronde inham voor dienen die is aangebracht op de Mastercard debit betaalpas van ABN-AMRO?
Ik heb destijds contact opgenomen met de medewerker bij de receptie, hij beloofd dit te gaan uitzoeken maar kwam nooit hierop terug. Hierna heb ik de Chargeback claim gedaan. Ik kon volgens mij geen contact informatie van Novotel vinden destijds.JackBol schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:56:
[...]
Als er geen malafide intentie is kan je beter gewoon het hotel aanschrijven met een screenshot van beide transacties en navragen of ze het in hun administratie kunnen uitzoeken en rechttrekken. Dan heb je binnen een paar dagen je geld al terug.
Chat GPT vertelt dat dit technisch issue vaak voorkomt en het kan soms ook een buwste poging van oplichting zijn.
Je weet natuurlijk niet van te voren of er malafide intentie is, dus sowieso moet je eerst zelf contact opnemen.JackBol schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:56:
[...]
Als er geen malafide intentie is kan je beter gewoon het hotel aanschrijven met een screenshot van beide transacties en navragen of ze het in hun administratie kunnen uitzoeken en rechttrekken. Dan heb je binnen een paar dagen je geld al terug.
Als je een transactie wilt betwisten via je bank zul je ook moeten aantonen dat je geprobeerd hebt er met de verkoper uit te komen.
Ze gaven aan dat ik straks een nieuwe vervangend pas kosteloos kan aanvragen als de nieuwe pas een Maestro zal zijn.
:strip_exif()/f/image/yJVC01KJ1QLQleeXvU47fQdh.jpg?f=fotoalbum_large)
Same here ook probleem ... net ook aangevraagd. Maar goed we gaan zien....said2 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:12:
Ik heb precies hetzelfde. Vervangend pas (Nieuwe ABN AMRO Mastercard pas) 's nachts via de app aangevraagd. De logo daarvan is exact hetzelfde als die van de oud Maestro pas. Klantenservice kon niet met zekerheid vertellen dat dit een Mastercard pas is.
Ze gaven aan dat ik straks een nieuwe vervangend pas kosteloos kan aanvragen als de nieuwe pas een Maestro zal zijn.
[Afbeelding]
Er is geen enkel manier gratis via ABN Amro aan te vragen... alleen bij omruilen mocht nog maestro pas geleverd wat ik heb begrepen.finance2024 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:39:
Ongelooflijk dat je bij ABN 5 eur moet betalen voor een nieuwe kaart die al ruim 2 jaar eerder had moeten komen. Iemand een idee waar het gratis mee kan? Mijn pas vervalt pas over een tijdje dus wachten is niet echt een optie
Hou rekening mee dat ING moet ook nog uitbrengen dit is ook niet gratis....
[ Voor 7% gewijzigd door Ultrafast op 01-07-2025 11:50 ]
Dit is wel beetje flauw misschien heeft hij gewoon voorkeur eigen bank ipv fin-tech bank ? Natuurlijk maestro pas blijft heel goed werken hoor maar hij heeft ook graag misschien online winkelen of huurauto wat maestro niet kan ?Zr40 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:53:
Nouja, als het gratis moet dan kan je de Maestro gewoon nog gebruikenJe hebt al een Debit Mastercard bij een andere bank dus je kan al betalen op plekken waar de Maestro niet werkt en de Debit Mastercard wel.
Regiobank noem ik nou niet bepaald een fintech bankUltrafast schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:56:
[...]
Dit is wel beetje flauw misschien heeft hij gewoon voorkeur eigen bank ipv fin-tech bank ? Natuurlijk maestro pas blijft heel goed werken hoor maar hij heeft ook graag misschien online winkelen of huurauto wat maestro niet kan ?
En eerlijk gezegd, een huurauto is toch wel een categorie groter qua kosten dan die eenmalige 5 euro.
Mogelijk toch een oude afbeelding in de app, de kaart zelf kan dus de nieuwe debitcard zijn.
@Forecast01 Wat leuk dat je de nieuwe betaalpas al hebt aangevraagd! En scherp opgemerkt. Ik verwacht dat de afbeelding in de app nog niet is aangepast maar ga er voor je achteraan. ^Elvira
— ABN AMRO (@ABNAMRO) 1 juli 2025
Bekijk het eens van de andere kant. Het uitfaseren van Maestro is niet een wens van Nederlanders maar van Mastercard. De "achterhaalde" Maestro functioneert ook in 2025 nog prima voor de taak waar het voor is bedoeld en de nieuwe Debit Mastercard is daar niet beter in. Er is dan simpelweg ook geen noodzaak om extra kosten te maken om iedere klant ASAP te voorzien van een nieuwe kaart enkel omdat Mastercard dat heel graag wil. Dat is niet in het belang van de klant.finance2024 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:08:
Het gaat om het principe, als in minder financieel ontwikkelde landen als Bulgarije al langere tijd alle banken debit Mastercards aanbieden, verwacht ik wel degelijk dat een grote bank als ABN deze gewoon kan aanbieden en de achterhaalde maestro al eerder had uitgefaseerd. En 5 euro is niet onbetaalbaar of zo, maar aangezien alle ABN kantoren al geen diensten als cash kassas en normale klantenservice aanbieden zonder je door te verwijzen naar hun chatbot of videobellen met een medewerker op het hoofdkantoor, vind ik dit echt heel schofterig om nog even wat geld te verhalen bij de klant. Vandaar de vraag.
Voor de paar klanten die het wel per sé ASAP willen zodat ze andere producten iets eerder kunnen opzeggen, ja, daar lijkt het mij wel redelijk voor om een kleine bijdrage in de kosten te vragen.
Overigens, wat betreft Bulgarije, daar hebben ze nooit Maestro gehad. Waarschijnlijk was Debit Mastercard simpelweg al de 'standaard keuze' voor banken, toen de debit card daar eindelijk werd geintroduceerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 01-07-2025 13:36 ]
bij mij ook!Anoniem: 2156070 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:54:
Ik zie een MC logo in de app
[ Voor 53% gewijzigd door said2 op 01-07-2025 15:10 ]
Ik heb gekozen voor het vervangen van mijn Maestro kaart omdat deze defect was.said2 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:07:
Ik heb de Maestro logo nog steeds. Kun je een printscreen maken? Hoe laat hebben jullie die aangevraagd? kregen jullie eerst de Maestro logo te zien en was het gelijk MC logo vanaf het begin al?
Direct erna zag ik een nieuwe pas staan bij "Passen" met het Mastercard logo.
Moet even uitzoeken hoe ik een screenshot maak van de android app, loop tegen screenshot beveilging aan...
Anoniem: 2156070
Klantenservice had bevestigd dat als je vóór 10.00 je pas had vervangen, je een Maestro krijgt.said2 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:07:
Ik heb de Maestro logo nog steeds. Kun je een printscreen maken? Hoe laat hebben jullie die aangevraagd? kregen jullie eerst de Maestro logo te zien en was het gelijk MC logo vanaf het begin al?
Het is vaak handig om vooraf dit met de klantenservice te checken voor je een nieuwe kaart besteld om eventuele vertragingen of andere issues te voorkomen en teleurgesteld te worden.Anoniem: 2156070 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:22:
[...]
Klantenservice had bevestigd dat als je vóór 10.00 je pas had vervangen, je een Maestro krijgt.

Mocht je een MC willen dan moet je je pas wederom vervangen. Ik hoop dat abn uit coulance geen kosten in rekening brengt voor de tweede vervanging, mocht je de pas opnieuw vervangen.said2 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:29:
Ik heb het 's nachts aangevraagd inderdaad (voor 10:00 uur) omdat ze op Twitter vertelde dat de Mastercard pas op 1 juli aangevraagd kan worden zonder een specifieke tijdstip erbij te melden.
Top ABN AMRO!!
:strip_exif()/f/image/UiW8XmhpL1xmjz33kN82Xi6q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door said2 op 01-07-2025 16:08 ]
Eind goed, al goedsaid2 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:55:
Klantenservice gebeld. Ze hebben net de aanvraag van de vervangend Maestro pasje geannuleerd en gratis een Mastercard voor me aangevraagd . Nu zie ik een Mastercard pasje in de app staan inderdaad J. Deze mogelijkheid heb ik niet in de app en kan dus alleen via de telefoon of chat met klantenservice uitgevoerd worden.
Top ABN AMRO!!
[Afbeelding]
In mijn ogen een beetje bijzonder om dat van de andere kant te bekijken. De aandeelhouders zijn vast blij dat er kosten worden bespaard, klantvriendelijk is het echter niet.Zr40 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:30:
[...]
Bekijk het eens van de andere kant. Het uitfaseren van Maestro is niet een wens van Nederlanders maar van Mastercard. De "achterhaalde" Maestro functioneert ook in 2025 nog prima voor de taak waar het voor is bedoeld en de nieuwe Debit Mastercard is daar niet beter in. Er is dan simpelweg ook geen noodzaak om extra kosten te maken om iedere klant ASAP te voorzien van een nieuwe kaart enkel omdat Mastercard dat heel graag wil. Dat is niet in het belang van de klant.
Voor de paar klanten die het wel per sé ASAP willen zodat ze andere producten iets eerder kunnen opzeggen, ja, daar lijkt het mij wel redelijk voor om een kleine bijdrage in de kosten te vragen.
Overigens, wat betreft Bulgarije, daar hebben ze nooit Maestro gehad. Waarschijnlijk was Debit Mastercard simpelweg al de 'standaard keuze' voor banken, toen de debit card daar eindelijk werd geintroduceerd.
Het klopt dat Mastercard deze 'change' in gang heeft gezet, maar dat is inmiddels al lange tijd een feit. Ga je vervolgens vanuit de consument kijken, met een nieuwe Debit kaart heb je meer mogelijkheden, zoals de genoemde huurauto, maar ook betere opties voor betalen in het buitenland. Dus heel simplistisch bekeken, ben je op dit moment beter af met een debit kaart dan een 'oude' maestro.
Ik was het wel met je eens geweest als alle banken op hetzelfde moment de mogelijkheid boden om een 'debit' kaart te nemen, wil je dan al eerder een nieuwe kaart. Prima die kosten neem je zelf. Maar er zit een groot verschil in implementatiemoment per bank. Zit je bij ING of tot voor kort ABN Amro, dan kreeg je vrolijk een maestro opgestuurd, waar andere banken al tijden terug over zijn gegaan.
ABN AMRO en ING zijn erg traag met de implementatie, ze hadden ook kunnen zeggen: Wij waren traag, iedereen die in het laatste jaar een 'oude maestro' pas kreeg en graag een debit kaart wil, daarvoor nemen wij de kosten op ons.
Dit heeft niets met aandeelhouders te maken. Je ziet in de afgelopen jaren al dat noodzakelijkerwijs de kosten van het betaalpakket bij de meeste banken hebben moeten stijgen. Lijkt het je klantvriendelijk om de prijs nog meer te verhogen, om de kosten van het ASAP vervangen van de pas door te berekenen aan iedereen die er niet op zit te wachten? Kosten die normaal gesproken worden uitgesmeerd over de levensduur van de pas?Tuniq schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:31:
[...]
In mijn ogen een beetje bijzonder om dat van de andere kant te bekijken. De aandeelhouders zijn vast blij dat er kosten worden bespaard, klantvriendelijk is het echter niet.
Nee, ik vind het juist zeer klantvriendelijk om mensen die prima uit de voeten kunnen met de huidige Maestro, niet met de kosten op te zadelen van de relatief kleine groep mensen die niet willen wachten. En dat is het, willen wachten. Als je in de niche situatie zit dat je deze functionaliteit echt nodig hebt, dan heb je al lang een alternatief voor handen. Met dat alternatief zit je óók niet te springen om een nieuw type debit card.
Toch grappig dat telkens weer dit voorbeeld van de huurauto wordt aangehaald. Het gaat dan sec om buitenlandse huurauto's, want in Nederland kan je die prima huren met alleen een Maestro pas.Het klopt dat Mastercard deze 'change' in gang heeft gezet, maar dat is inmiddels al lange tijd een feit. Ga je vervolgens vanuit de consument kijken, met een nieuwe Debit kaart heb je meer mogelijkheden, zoals de genoemde huurauto, maar ook betere opties voor betalen in het buitenland. Dus heel simplistisch bekeken, ben je op dit moment beter af met een debit kaart dan een 'oude' maestro.
Mensen die naar het buitenland reizen om daar een auto te huren zijn een specifieke groep mensen (zakenreizigers en vakantiegangers). Binnen dit forum verwacht ik dat die mensen actief zijn in de creditcard en vliegtuig topics, en die hebben de creditcard voor meer redenen dan enkel autohuur.
Overigens, als het gaat om reserveringen, daar brengt de debit Mastercard geen verandering in. Een reservering wordt geweigerd als het te reserveren bedrag groter is dan je saldo + max roodstand. En je moet natuurlijk ook nog reguliere betalingen kunnen verrichten. Ik denk dat dit nog wel voor onaangename verrassingen zal gaan zorgen wanneer iemand speciaal voor reserveringen wil overstappen op de debit Mastercard.
Vergeet trouwens niet dat reserveringen ook met Maestro prima mogelijk zijn! Dat is bijvoorbeeld wat er gebeurt wanneer je bij een self-service tankstation de transactie autoriseert voordat het totaalbedrag vast staat.
Dat zou wel best bijzonder zijn. Ze hebben jarenlang het verhaal gehouden dat ze eerst de maestro voorraad op willen maken. Maar dan gaan ze die kaarten dus ook meteen weer vervangen?Daan2004 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:59:
Ik heb vanmiddag via chat contact gehad met ING en de medewerker bevestigde dat ook ING begonnen is met de gefaseerde uitrol van MasterCard/Visa Debet kaarten. Hij vertelde ook dat in de loop van het jaar álle betaalkaarten van ING vervangen worden door die van het nieuwe type, ook als ze een latere vervaldatum hebben.
Daar ben ik het niet mee eens. Niet al te lang geleden waren er in dit topic nog reports van mensen wiens nieuwe debitkaart niet overal werkte. De eindupdate van de Betaalvereniging (die ook in dit topic aan bod is gekomen) was ook dat de acceptatie van de nieuwe kaarten in NL 99% had bereikt, dat is dus nog geen 100%.Tuniq schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:31:
Het klopt dat Mastercard deze 'change' in gang heeft gezet, maar dat is inmiddels al lange tijd een feit. Ga je vervolgens vanuit de consument kijken, met een nieuwe Debit kaart heb je meer mogelijkheden, zoals de genoemde huurauto, maar ook betere opties voor betalen in het buitenland. Dus heel simplistisch bekeken, ben je op dit moment beter af met een debit kaart dan een 'oude' maestro.
Intussen zal dat percentage nog wel hoger liggen (zeker sinds de Rabobank is begonnen met de uitgifte), maar de meeste Nederlandse betaalpassen zijn nu nog Maestro. Ook in Europa wordt Maestro op veel plekken volgens mij nog steeds geaccepteerd (maar ik ben al een tijdje niet op reis geweest).
Persoonlijk blijf ik voorlopig gewoon Maestro aanhouden, en misschien dat ik later voor op reis dan een nieuwe pas erbij neem (als tweede pas). Dan kost het me €1-2 extra per maand, maar daarvoor heb ik dan wel de zekerheid dat ik sowieso altijd minimaal één pas bij me heb die geaccepteerd wordt.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Mastercard Debit heb ik geloof ik ook al bijna 10 jaar gratis van een neo bank, die gebruik ik lekker in het buitenland. Dat is natuurlijk ook een optie als je niet kan wachten op je huisbank.
En voor autohuur heb ik een creditcard.
Ik zeg toch ook niet dat ABN-AMRO ASAP alle kaarten moeten worden vervangen. Ik zeg enkel dat het wel sympathiek zou zijn als mensen die in 2025 een Maestro hebben ontvangen, maar liever een debit kaart willen geen kosten worden berekend wanneer ze hier pro-actief naar vragen. Dit ook omdat in het voorbeeld van ABN AMRO ze meerdere keren hebben uitgesteld en simpelweg achter de feiten aanlopen. Rabobank is al een jaar eerder over, dus daar kon het wel?Zr40 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:38:
[...]
Dit heeft niets met aandeelhouders te maken. Je ziet in de afgelopen jaren al dat noodzakelijkerwijs de kosten van het betaalpakket bij de meeste banken hebben moeten stijgen. Lijkt het je klantvriendelijk om de prijs nog meer te verhogen, om de kosten van het ASAP vervangen van de pas door te berekenen aan iedereen die er niet op zit te wachten? Kosten die normaal gesproken worden uitgesmeerd over de levensduur van de pas?
Nee, ik vind het juist zeer klantvriendelijk om mensen die prima uit de voeten kunnen met de huidige Maestro, niet met de kosten op te zadelen van de relatief kleine groep mensen die niet willen wachten. En dat is het, willen wachten. Als je in de niche situatie zit dat je deze functionaliteit echt nodig hebt, dan heb je al lang een alternatief voor handen. Met dat alternatief zit je óók niet te springen om een nieuw type debit card.
[...]
Toch grappig dat telkens weer dit voorbeeld van de huurauto wordt aangehaald. Het gaat dan sec om buitenlandse huurauto's, want in Nederland kan je die prima huren met alleen een Maestro pas.
Mensen die naar het buitenland reizen om daar een auto te huren zijn een specifieke groep mensen (zakenreizigers en vakantiegangers). Binnen dit forum verwacht ik dat die mensen actief zijn in de creditcard en vliegtuig topics, en die hebben de creditcard voor meer redenen dan enkel autohuur.Voor hen zal de nieuwe debit card geen praktisch verschil maken.
Overigens, als het gaat om reserveringen, daar brengt de debit Mastercard geen verandering in. Een reservering wordt geweigerd als het te reserveren bedrag groter is dan je saldo + max roodstand. En je moet natuurlijk ook nog reguliere betalingen kunnen verrichten. Ik denk dat dit nog wel voor onaangename verrassingen zal gaan zorgen wanneer iemand speciaal voor reserveringen wil overstappen op de debit Mastercard.
Vergeet trouwens niet dat reserveringen ook met Maestro prima mogelijk zijn! Dat is bijvoorbeeld wat er gebeurt wanneer je bij een self-service tankstation de transactie autoriseert voordat het totaalbedrag vast staat.
Dat heeft er ook niet zoveel mee te maken of een Maestro prima werkt in Nederland. Een Debit kaart heeft op dit moment in de tijd gewoon meer mogelijkheden. En de voorbeelden die worden aangehaald komen misschien niet voor iedereen even vaak voor, maar je hebt meer mogelijkheden.
Om maar een voorbeeldje buiten de huurauto te noemen, mijn ouders waren erg blij met hun Rabo Debit kaart vorig jaar op vakantie. Lekker makkelijk op vakantie buiten Europa, alles op 1 kaart, geen gedoe met creditcards en andere opties. Sommige tweakers vinden Revolut of andere goede opties misschien heel handig, maar mijn ouders vinden het gewoon prettig hun standaard kaart te gebruiken. Met Maestro was dat niet mogelijk, met MC debit wel.
De pasnummer is 3 cijfers en het kaartnummer 16 cijfers.
Ze hebben zelf ook door, dat dit nogal verwarrend is. En ze hebben er een FAQ over geplaatst op hun site:
Blijkbaar is het niet gelukt om op tijd de ABN Amro app aan te passen, zodat die ook kan omgaan met het (16 cijferige) kaartnummer en moest dat pasnummer op de kaart blijven staan.Wat is het verschil tussen mijn kaartnummer en pasnummer?
Je kaartnummer en je CVC (Card Verification Code) heb je nodig om veilig online te betalen. Je pasnummer heb je eenmalig nodig om de ABN AMRO app te gebruiken. Op je betaalpas staan deze gegevens:
Kaartnummer: 16 cijfers
CVC: 3 cijfers
Pasnummer: 3 cijfers
Rekeningnummer/IBAN: NL 99 ABNA 0123456789
Overigens had de Maestro ook een 16 cijferig kaartnummer/PAN op de achterkant
[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 02-07-2025 18:29 ]
Voor mij is het grotere probleem: Kan mij gegarandeerd worden dat een debit card in het buitenland gebruikt kan worden voor auto huren? Laatste keer in de VS had ik eens gekeken, en stond er dat enkel die bij het vliegveld debit cards accepteerde, met extra voorwaarden. Dus daar volgens hun eigen site kon je op de meeste plaatsen enkel met een CC een auto huren.Zr40 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:38:
[...]
Toch grappig dat telkens weer dit voorbeeld van de huurauto wordt aangehaald. Het gaat dan sec om buitenlandse huurauto's, want in Nederland kan je die prima huren met alleen een Maestro pas.
Mensen die naar het buitenland reizen om daar een auto te huren zijn een specifieke groep mensen (zakenreizigers en vakantiegangers). Binnen dit forum verwacht ik dat die mensen actief zijn in de creditcard en vliegtuig topics, en die hebben de creditcard voor meer redenen dan enkel autohuur.Voor hen zal de nieuwe debit card geen praktisch verschil maken.
En dan kan je wel gaan ruzie maken bij de counter dat ze alles ook kunnen doen met jouw debit card, maar als system says no, dan sta je daar. Oftewel als ik morgen een Mastercard debitcard krijg, dan houd ik die CC nog wel wat jaren aan tot ik er zeker van ben dat ik in het buitenland gewoon overal ermee terecht kan. Want in Nederland voldoet een Maestro sowieso.
@Sissors En een maand nadat je uiteindelijk toch die CC hebt opgezegd wordt je geconfronteerd met een situatie waarbij je debitcard onverwacht toch weer niet geaccepteerd wordt.Sissors schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:28:
[...]
Oftewel als ik morgen een Mastercard debitcard krijg, dan houd ik die CC nog wel wat jaren aan tot ik er zeker van ben dat ik in het buitenland gewoon overal ermee terecht kan.
Nee, dank je wel. Die CC gebruik ik niet veel, maar ik houd ‘m toch maar aan. Zoveel kost die nou ook weer niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 02-07-2025 18:36 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Werkt alleen goed met prepaid, ofwel van te voren betalen met een debet kaart. Eenmaal aangekomen gebruik je een CC. Soms kan het ook met een debet kaart maar wat er $500 of hoger geserveerd op de kaart.Sissors schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:28:
[...]
Voor mij is het grotere probleem: Kan mij gegarandeerd worden dat een debit card in het buitenland gebruikt kan worden voor auto huren? Laatste keer in de VS had ik eens gekeken, en stond er dat enkel die bij het vliegveld debit cards accepteerde, met extra voorwaarden. Dus daar volgens hun eigen site kon je op de meeste plaatsen enkel met een CC een auto huren.
En dan kan je wel gaan ruzie maken bij de counter dat ze alles ook kunnen doen met jouw debit card, maar als system says no, dan sta je daar. Oftewel als ik morgen een Mastercard debitcard krijg, dan houd ik die CC nog wel wat jaren aan tot ik er zeker van ben dat ik in het buitenland gewoon overal ermee terecht kan. Want in Nederland voldoet een Maestro sowieso.
Same here, ik had al een creditcard omdat sommige abonnementen niet afgesloten konden worden met een MC debit en was een MC credit voor nodig. Ik heb nu een fintech bank (MC debit) en de ABN Amro (Maestro debit) en ik wacht de kaartwissel wel af, zal waarschijnlijk ergens eind dit jaar/begin volgend jaar dat een grotere groep klanten in de kaartwissel gaan....xileS schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:49:
Maestro/Vpay werkt nog steeds overal in NL, dus ik ga geen moeite nemen om sneller een nieuwe Debit pas te krijgen bij mijn huisbank. En zakelijke rekeningen al helemaal niet, want kans bestaat dat die bijna nergens bruikbaar is in NL.
Mastercard Debit heb ik geloof ik ook al bijna 10 jaar gratis van een neo bank, die gebruik ik lekker in het buitenland. Dat is natuurlijk ook een optie als je niet kan wachten op je huisbank.
En voor autohuur heb ik een creditcard.
Ik heb ‘m ook. We hebben lang gewacht…matteomigliac schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:21:
Ik heb mijn nieuwe ABN pas gekregen!
[Afbeelding]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ja, daar heb je wel een puntWhatsappHack schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:39:
Ik hoop wel een VISA te krijgen van ING eigenlijk, nu ook VPAY van. M'n andere bank geeft 100% uitsluitend MasterCard uit. Het is ergens wel fijn om ook een kaart te hebben van een ander betaalnetwerk.
Ik heb helaas alleen passen van MC, dus MC debit en Meastro.
Geen V-PAY of VISA.
Maar hoe dan dit is wel mooier dan standaard betaalpas
/f/image/0v5nyvjzSO4WnC76eY32t12F.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Ultrafast op 03-07-2025 23:58 ]
Je kan een rekening openen bij asn bank want die geven op dit moment alleen visa debitcards uitWhatsappHack schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:39:
Ik hoop wel een VISA te krijgen van ING eigenlijk, nu ook VPAY van. M'n andere bank geeft 100% uitsluitend MasterCard uit. Het is ergens wel fijn om ook een kaart te hebben van een ander betaalnetwerk.
Iemand al zo’n pas ontvangen trouwens?
[ Voor 10% gewijzigd door Datisraar op 04-07-2025 09:32 ]
Het ontwerp is echt te simpel en het ziet er anders uit dan de advertentie op de ABNmatteomigliac schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:21:
[Afbeelding]

/f/image/Pw5dBhqHr5Y6S8HhNRuZhPJJ.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag hoop ik van ABN AMRO, naast de Goldkaart, de nieuwe Mastercard Debet betaalpas binnen te krijgen en hoop dat dit beter werkt!
Heb hem al in het echt gespot. Was nieuw pasje van een paar weken terug, maar gewoon een Maestro debit.Ultrafast schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:56:
Valt wel op dat heel totaal anders design bij ABN Amro Meerpierson een mastercard debit kaart ... dat is wel heel niche groep boven 1 miljoen vrijbesteedbaar vermogen ...
Maar hoe dan dit is wel mooier dan standaard betaalpas![]()
[Afbeelding]
Ik weet niet of het zo fijn is dat mensen aan je pasje kunnen zien dat je een miljonair bent bij de ABN.
In het buitenland is het al gebruikelijk dat er pas andere ontwerpen voor miljoenair worden geïntroduceerd, wat niet zo vreemd is... Nederland is lid van die mooie clubje meerpierson, terwijl andere banken Nederland simpelweg standaard pas geven.xileS schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:54:
[...]
Heb hem al in het echt gespot. Was nieuw pasje van een paar weken terug, maar gewoon een Maestro debit.
Ik weet niet of het zo fijn is dat mensen aan je pasje kunnen zien dat je een miljonair bent bij de ABN.
Als goed is nu al 1 juli ook voor meerpierson debit mastercard hoor.
[ Voor 10% gewijzigd door Ultrafast op 04-07-2025 11:23 ]
Heeft ABN niet zo'n service dat je een foto erop kan laten drukken?Ultrafast schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:56:
Valt wel op dat heel totaal anders design bij ABN Amro Meerpierson een mastercard debit kaart ... dat is wel heel niche groep boven 1 miljoen vrijbesteedbaar vermogen ...
Maar hoe dan dit is wel mooier dan standaard betaalpas![]()
[Afbeelding]
Dan kun je deze achtergrond op je gewone abn pas laten zetten
PSN
Helemaal hetzelfde toch? Ik neem aan dat de poster in de foto het nummer heeft weggepoetst?Rocinante schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:55:
[...]
Het ontwerp is echt te simpel en het ziet er anders uit dan de advertentie op de ABN![]()
![]()
[Afbeelding]
PSN
Nee doe ik niet je doet toch ook niet Audi logo op jouw peugeot auto doen...YakuzA schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:01:
[...]
Heeft ABN niet zo'n service dat je een foto erop kan laten drukken?
Dan kun je deze achtergrond op je gewone abn pas laten zetten
Ik hou gewoon bij ABN Amro standaard betaalpas.
[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 04-07-2025 12:13 ]
Via Apple Pay koppelen. Dan geen toestemming nodig en je kaartnummer is afgeschermd ivm payment tokenization. Eerst Apple Pay toevoegen, dan pas oude verwijderen, anders foutmelding iOS ivm lopend abonnement.EdjeK schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:39:
Hier sinds een paar maand de Rabo Debit Mastercard. Heb deze ook gekoppeld aan de appstore van apple voor o.a. abonnement van TomTom en extra data iCloud. Geeft steeds problemen dat de beveiligingscode nodig is. Werkt dus niet goed!
Vandaag hoop ik van ABN AMRO, naast de Goldkaart, de nieuwe Mastercard Debet betaalpas binnen te krijgen en hoop dat dit beter werkt!
Oh ja, daar had ik even niet aan gedacht. Mijn fout, hahaYakuzA schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:02:
[...]
Helemaal hetzelfde toch? Ik neem aan dat de poster in de foto het nummer heeft weggepoetst?

Vanochtend heb ik de pincode en activatiecode brieven ontvangen. Het MC pasje ontvang ik morgen waarschijnlijksaid2 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:55:
Klantenservice gebeld. Ze hebben net de aanvraag van de vervangend Maestro pasje geannuleerd en gratis een Mastercard voor me aangevraagd . Nu zie ik een Mastercard pasje in de app staan inderdaad J. Deze mogelijkheid heb ik niet in de app en kan dus alleen via de telefoon of chat met klantenservice uitgevoerd worden.
Top ABN AMRO!!
Geweldig! Moet je 5€ nog betalen?matteomigliac schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:21:
[Afbeelding]
Heb net zelf een half uur geappt met ABN en duurde het even voor ze het snapte (gesprek moest zelfs overgenomen worden). Maar als je uit eigen beweging een debit Mastercard besteld moet je 5€ vervangings kosten betalen.
Wat ik vreemd vind is dat ING Roemenië en Duitsland al lang Visa en Mastercard debit kaarten hebben terwijl de Nederlandse hoofdkantoor ING nog geen debit kaarten uitgeeft!!Datisraar schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:08:
How bizar….De ING bank met de meeste klanten in NL en op hun site staat dat je momenteel (nog) geen debit Visa of Mastercard kan bestellen. Als laatste bank in Nederland. Maar ja ING loopt met meer dingen achter (Instant Payment overboekingen naar andere Europese banken werkt daar ook nog steeds niet).
Ik denk dat dat ook te maken heeft met hoezeer MC/VISA al in het land is geaccepteerd.said2 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:50:
[...]
Wat ik vreemd vind is dat ING Romania en Duitsland al lang Visa en Mastercard debit kaarten hebben terwijl de Nederlandse en hoofdkantoor ING nog geen debit kaarten uitgegeven!!
Zoals ze al tijden melden geven ze Maestro uit zolang de voorraad strekt, blijkbaar had de ING de grootstesaid2 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:50:
[...]
Wat ik vreemd vind is dat ING Romania en Duitsland al lang Visa en Mastercard debit kaarten hebben terwijl de Nederlandse en hoofdkantoor ING nog geen debit kaarten uitgegeven!!
PSN
Ach, als je nu ING belt voor een vervangende pas krijg je nog gewoon ‘old school’ een V-Pay of Maestro pasje. Wordt wel vintage te zijner tijd en een collectors item.said2 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:50:
[...]
Wat ik vreemd vind is dat ING Roemenië en Duitsland al lang Visa en Mastercard debit kaarten hebben terwijl de Nederlandse en hoofdkantoor ING nog geen debit kaarten uitgegeven!!
Waarom is dat vreemd? Nederland loopt toch achter op dit hele MC/VISA debit verhaal, en als de grootste bank van NL kan ik mij voorstellen dat ze meer oude debit kaarten hebben die nog opgemaakt moeten worden voor ze de nieuwe varianten aanbieden. Gelet op de inkoopaantallen bij zo een grote bank zou ik er niet al te gek van opkijken als het nog een paar weken op zich laat wachten.said2 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:50:
[...]
Wat ik vreemd vind is dat ING Roemenië en Duitsland al lang Visa en Mastercard debit kaarten hebben terwijl de Nederlandse en hoofdkantoor ING nog geen debit kaarten uitgegeven!!
[ Voor 11% gewijzigd door Youtl op 04-07-2025 16:14 ]
Euh…. Zeg maar gerust, meerdere maanden.Youtl schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:14:
[...]
Waarom is dat vreemd? Nederland loopt toch achter op dit hele MC/VISA debit verhaal, en als de grootste bank van NL kan ik mij voorstellen dat ze meer oude debit kaarten hebben die nog opgemaakt moeten worden voor ze de nieuwe varianten aanbieden. Gelet op de inkoopaantallen bij zo een grote bank zou ik er niet al te gek van opkijken als het nog een paar weken op zich laat wachten.
Ha, ja klopt. Belde vanmiddag nog ter informatie naar ING en medewerkster had totaal geen idee wanneer het debet Visa/MC opgestart ging worden. En toen vroeg ik, ja met 8 of 9 miljoen klanten is het natuurlijk een behoorlijke operatie dat jullie als laatste van banken, daar mee gaan beginnen?. ‘Oh Ja, dat zou best wel eens kunnen ja’. antwoorde ze.GeEkIe schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:25:
Een grote bank kan dan wel grotere inkoop aantallen hebben, zij hebben ook meer klanten. Dus de logica dat het daarom langer zou duren klopt niet.
Dat heet 'naar de mond praten', das niet een echte of officiële mening?Datisraar schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:35:
[...]
Ha, ja klopt. Belde vanmiddag nog ter informatie naar ING en medewerkster had totaal geen idee wanneer enigszins het debet Visa/MC opgestart ging worden. En toen vroeg ik, ja met 8 of 9 miljoen klanten is het natuurlijk een behoorlijke operatie dat jullie als laatste van banken, daar mee gaan beginnen?. ‘Oh Ja, dat zou best wel eens kunnen ja’. antwoorde ze.
PSN
Meer een constatering. ING gaat in ieder geval op korte termijn nog niets doen. Medewerkers hebben geen idee wanneer precies wél.YakuzA schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:44:
[...]
Dat heet 'naar de mond praten', das niet een echte of officiële mening?
Dat hangt er vanaf. Zodra de passen op zijn, komt ineens de nieuwe.Datisraar schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:47:
[...]
Meer een constatering. ING gaat in ieder geval op korte termijn nog niets doen. Medewerkers hebben geen idee wanneer precies wél.
Dat kan morgen zijn, dat kan over 1 jaar zijn.
PSN
De Rabobank is in Nederland groter dan de ING. Maar dat dan nog. ING loopt wel een beetje achter ja.Datisraar schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:08:
How bizar….De ING bank met de meeste klanten in NL en op hun site staat dat je momenteel (nog) geen debit Visa of Mastercard kan bestellen. Als laatste bank in Nederland. Maar ja ING loopt met meer dingen achter (Instant Payment overboekingen naar andere Europese banken werkt daar ook nog steeds niet).
Dat is wel een mooi excuus hoor. ING heeft echt geen magazijn vol met ongebruikte passen.YakuzA schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:11:
[...]
Dat hangt er vanaf. Zodra de passen op zijn, komt ineens de nieuwe.
Dat kan morgen zijn, dat kan over 1 jaar zijn.
Wanneer ze over gaan op de nieuwe, dan pas wordt een bestelling geplaatst voor het nieuwe type pas. Mocht dat al nodig zijn - ik geloof namelijk dat er geen technische noodzaak is om andere hardware in de pas te stoppen. Bij de uitgifte samen met de pasgegevens de nieuwe firmware flashen ipv de oude, en voila, het is een Debit Mastercard/Visa.
[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 04-07-2025 19:08 ]