SAICRJMPM schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:18:
" Merchants who accept Visa and Mastercards’ debit cards are also required to accept Visa and Mastercard’s credit cards (if they are issued outside EEA)"
Dus DEBIT mastercard outside EEA mogen ze wel weigeren?
Nee volgens mij mogen die juist straks (2024 zoals ik het las) niet geweigerd worden, als je Visa/Mastercard debit kaarten accepteert. En dat is eigenlijk straks elke pinapparaat

, want straks is dat gewoon de standaard "pin" kaart.
Want hier staat alleen maar dat ze CREDIT card outside EEA niet mogen weigeren. Dus een Chinese toerist kan alleen met zijn credit card betalen dan ?
De Chinese toerist kan dan gewoon met debit en CREDIT Mastercard/Visa betalen, als de ondernemer aan de nieuwe regelgeving moet voldoen. Alleen kost dit voor de ondernemer dit dus standaard de dure Creditcardtarieven, ook al is het een debitcard... AH accepteert bv in de meeste filialen nooit Creditcards, maar straks moeten ze dat volgens mij straks wel doen voor pasjes buiten EER. Er wordt dus straks onderscheid gemaakt of pasje binnen of buiten EER is.
Als ik het goed begrepen heb is het straks samengevat:
Mastercard/Visa Debit: verplicht
Mastercard/Visa Credit binnen EER: niet verplicht
Mastercard/Visa Credit buiten EER: verplicht
En betreft de kosten voor de ondernemer:
Mastercard/Visa Debit binnen EER: ongeveer 6 cent (kunnen ze nog wijzigen) per transactie
Mastercard/Visa Debit buiten EER: ongeveer 1,6% per transactie
Mastercard/Visa Credit binnen EER: ongeveer 1,6% per transactie, als ze geaccepteerd worden
Mastercard/Visa Credit buiten EER: ongeveer 1,6% per transactie