Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-11-2024
Uberprutser schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:05:
[...]
bij de superdeluxe terminal bij de koffiezaak aan de overkant niet (inclusief boze mevrouw omdat het een creditcard is en dat kost heel veel extra voor hunnie).

Al met al lijkt de acceptatie aardig op orde maar met nog een week te gaan ben ik benieuwd of alle terminals het dan wel aan kunnen en het duidelijk is dat het geen creditcard is maar een debit.
Zo ver ik weet, moeten de debit kaarten even veel kosten. Dit vind ik bij de drie grote banken:
ABN:
De pintarieven voor Debit Mastercard en Visa Debit zijn hetzelfde als voor Maestro en V PAY
https://www.abnamro.nl/nl...astercard-visa-debit.html
Rabo:
De kosten zijn hetzelfde als bij de acceptatie van een Maestro of V PAY transactie, zodra wij Debit Mastercard en Visa Debit op jouw automaat hebben geactiveerd. Dus als een kaarthouder bij jou betaalt met een Debit Mastercard of Visa Debit, betaal je dezelfde kosten als bij een Maestro of V PAY transactie.
https://www.rabobank.nl/b...-en-visa-debit-accepteren
ING:
Voor de nieuwe transacties gelden dezelfde transactietarieven als nu voor Maestro en V PAY.
https://www.ing.nl/zakeli...aat/nieuwe-betaalmethodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 16:15
devices schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Zo ver ik weet, moeten de debit kaarten even veel kosten. Dit vind ik bij de drie grote banken:
Ik denk dat het nog van vroeger is, dat je als winkelier een bepaald percentage over het bedrag moest aftikken als je Visa, Mastercard of Amex transacties accepteerde, tenzij je dit afkocht voor een fors bedrag.

Mastercard logo wekt in elk geval nog steeds een schok op bij sommige winkeliers.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:50
Gaan deze kaarten de "normale" creditkaarten overbodig maken? Zit er straks bijvoorbeeld ook automatisch 180 dagen aankoopbescherming op de debit CCs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:27
japie06 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:34:
[...]

Dit gaat denk nog wel een dingetje worden. Veel winkeliers zijn nog niet echt op de hoogte van MC Debit denk ik. Maar zolang de transactie maar werkt zal het wel goed komen.
Ondernemers/'winkeliers' zijn al lang op de hoogte, ze zijn als het goed is al geïnformeerd door hun betaalprovider. Of al het personeel op de hoogte is, is natuurlijk een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Uberprutser schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:25:
[...]

Ik denk dat het nog van vroeger is, dat je als winkelier een bepaald percentage over het bedrag moest aftikken als je Visa, Mastercard of Amex transacties accepteerde, tenzij je dit afkocht voor een fors bedrag.

Mastercard logo wekt in elk geval nog steeds een schok op bij sommige winkeliers.
Helaas denkt men bij VISA/Mastercard regelmatig aan creditcards terwijl het dus debit kaarten kunnen zijn. Daar is in dit topic al veel over gediscussieerd.
Creditcards kennen, afhankelijk van het contract, inderdaad een percentage, dat is echt niet alleen van vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
YakuzA schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:18:
[...]

5 weken ;)
(Eigenlijk bijna 6 tot 1 juli)

Wel jammer dat er niet echt iets gebeurd om de bekendheid onder het grotere publiek te verbeteren.
Dat lijkt echt een bewuste keuze, eerst wordt redelijk low-key de infrastructuur op orde gebracht, daarna volgt communicatie bij de uitgifte van de nieuwe kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
dehardstyler schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:30:
Gaan deze kaarten de "normale" creditkaarten overbodig maken? Zit er straks bijvoorbeeld ook automatisch 180 dagen aankoopbescherming op de debit CCs?
Je doelt op de aankoopverzekering. Die zit in zoverre 'standaard' bij een creditcard dat die bij de kaarten van ICS standaard onderdeel is. Die verzekering wordt door de kaartuitgevende instantie aangeboden. Andere kaarten kunnen andere verzekeringen en/of verzekeringsduur hebben.

Daarnaast heb je de 'aflevergarantie', dat is de standaard oplossing die door de kaartschema's vereist wordt, waarbij je een transactie kunt betwisten. Dit loopt via de kaartuitgevende instanties, maar wordt afgehandeld door de kaartschema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Opvallend:
In de loop van 2024 worden er geen betaalpassen van het merk Maestro (van Mastercard) meer uitgegeven; vanaf dan worden er alleen passen van Debit Mastercard uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:07
Kunnen twee dingen zijn.

Of de bank heeft genoeg voorraad voor heel 2023, of MC/Visa stellen het uit en maken de kaarten nog iets langer.

Ik weet wel dat Rabobank begin 2022 aankondigde vanaf H2 2022 al met de Visa debit te komen, iets wat tot op heden niet t geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 17:06
Aangaande visa Debit viel mij op dat je bijvoorbeeld bij de Albert Hein nog niet betaald kan worden daarmee. Ik woon zelf al jaren niet meer in nederland maar was daar dit jaar op vakantie met mijn schoonouders. Waar ik woon (Tsjechie) is mastercard / Visa debit de normaalste zaak van de wereld maar bij de AH was Visa Debit een no-go. Mastercard Debit was prima.

Ook bij de bankmaat kon ik het vergeten om geld uit de muur te halen "pas niet ondersteund".

Ben benieuwd of ze alles op orde krijgen voor de overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelV76
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01:29
Ik heb zojuist weer ABN gebeld met de vraag welke passen er na 1 juli aanstaande worden uitgegeven. Dit blijft Maestro zeggen ze. Ze weten niet dat Mastercard hiermee stopt. Schiet mij maar lek..... ik geef het op haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
MichaelV76 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:33:
Ik heb zojuist weer ABN gebeld met de vraag welke passen er na 1 juli aanstaande worden uitgegeven. Dit blijft Maestro zeggen ze. Ze weten niet dat Mastercard hiermee stopt. Schiet mij maar lek..... ik geef het op haha.
Dit kan gewoon hoor, de vervaldatum is dan gewoon korter als jij hem krijgt. ABN AMRO kan gewoon een voorraad aangelegd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MichaelV76 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:33:
Totdat de banken met hun info campagne beginnen zal de helpdesk dat ook gewoon blijven melden.
Niet heel verrassend :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelV76
Plofkotje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Dit kan gewoon hoor, de vervaldatum is dan gewoon korter als jij hem krijgt. ABN AMRO kan gewoon een voorraad aangelegd hebben.
Ok dus ze kunnen dan voor maanden misschien wel 1 jaar een voorraad aanleggen. Dat wist ik niet. Wel slim zo kunnen ze krampachtig vast blijven houden aan dat stomme Maestro waar ik niks mee kan buiten Europa. In Canada is de acceptatie in winkels 0 procent en CASH doen ze liever niet. Jammer hoor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MichaelV76 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Ok dus ze kunnen dan voor maanden misschien wel 1 jaar een voorraad aanleggen. Dat wist ik niet. Wel slim zo kunnen ze krampachtig vast blijven houden aan dat stomme Maestro waar ik niks mee kan buiten Europa. In Canada is de acceptatie in winkels 0 procent en CASH doen ze liever niet. Jammer hoor.
Je bent hopelijk wel bekend met de vele verschillende debitcards van Mastercard en Visa die je via allerlei fintechs gratis kunt krijgen? Die zijn buiten het eurogebied sowieso te verkiezen boven de nieuwe kaarten van de Nederlandse grootbanken, omdat je er ook nog flink mee bespaart op de wisselkoersopslag.

Verder zit er weinig anders op dan afwachten. Zo spannend is het allemaal niet (aan de kant van de consument tenminste). Het grootste deel van de Nederlanders heeft nog geen enkel idee van deze overgang. En van degenen die het wél interessant vinden (zoals wij in dit topic) heeft 95% waarschijnlijk allang een gratis kaart via een of andere fintech. Dus leuk als het zover is, maar verder kan ik me er niet heel druk om maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelV76
TexMex schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Je bent hopelijk wel bekend met de vele verschillende debitcards van Mastercard en Visa die je via allerlei fintechs gratis kunt krijgen? Die zijn buiten het eurogebied sowieso te verkiezen boven de nieuwe kaarten van de Nederlandse grootbanken, omdat je er ook nog flink mee bespaart op de wisselkoersopslag.

Verder zit er weinig anders op dan afwachten. Zo spannend is het allemaal niet (aan de kant van de consument tenminste). Het grootste deel van de Nederlanders heeft nog geen enkel idee van deze overgang. En van degenen die het wél interessant vinden (zoals wij in dit topic) heeft 95% waarschijnlijk allang een gratis kaart via een of andere fintech. Dus leuk als het zover is, maar verder kan ik me er niet heel druk om maken.
Dank voor deze tip. Ik ben al aan het rondkijken. Weer wat geleerd. Mooie maandag toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Klopt, maar dat is als je pin terminal de nieuwe debit ondersteund en de update binnen hebt. Er is een situatie waar je als ondernemer alsnog een creditcard tarief betaald bij een Mastercard/Visa debit:

Je hebt een oud pin apparaat die de nieuwe debit passen niet ondersteund, maar je hebt wel een creditcard acceptatie contract. Mastercard/Visa wordt alsnog geaccepteerd via het creditcard acceptatie contract, maar daar hoort dus een hele andere tarief bij! Dit is waar ondernemers straks waarschijnlijk tegenaan gaan lopen en dus onnodig hoge creditcard kosten gaan krijgen, als ze hun oude apparaat niet vervangen..

Wel vreemd dat zo'n betaling (op een oud toestel) wel via het creditcard acceptatie contract kan, maar niet via de normale transactie verwerker. Ze stoppen gewoon met updaten/ondersteunen van oude apparaten, zodat je een nieuwe "moet" kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:49
xileS schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:34:
[...]

Je hebt een oud pin apparaat die de nieuwe debit passen niet ondersteund, maar je hebt wel een creditcard acceptatie contract. Mastercard/Visa wordt alsnog geaccepteerd via het creditcard acceptatie contract, maar daar hoort dus een hele andere tarief bij! Dit is waar ondernemers straks waarschijnlijk tegenaan gaan lopen en dus onnodig hoge creditcard kosten gaan krijgen, als ze hun oude apparaat niet vervangen..

Wel vreemd dat zo'n betaling (op een oud toestel) wel via het creditcard acceptatie contract kan, maar niet via de normale transactie verwerker. Ze stoppen gewoon met updaten/ondersteunen van oude apparaten, zodat je een nieuwe "moet" kopen.
Dus dan betaal je 250 EUR voor een nieuwe POS en je accepteert debit MC/Visa voor het oude pintarief. Next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Vinnienerd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:01:
[...]

Dus dan betaal je 250 EUR voor een nieuwe POS en je accepteert debit MC/Visa voor het oude pintarief. Next.
Als bankmedewerkers niet eens de verschillen tussen de verschillende pasjes weten, kan je niet verwachten dat de kleine ondernemers het volledig begrijpen. Er zijn dus situaties mogelijk dat de nieuwe pasjes alsnog geaccepteerd worden, maar dat het niet duidelijk is dat deze dan via het creditcard contract lopen, met de bijbehorende kosten. Niet elke ondernemer is happig om steeds nieuw apparatuur te kopen, als huidige nog "werkt".

Maar idd advies is idd koop een nieuwe terminal. Alleen bij CCV kost die eerder 800 ipv 250 dacht ik, tenzij je gaat huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 01:01:
[...]

Als bankmedewerkers niet eens de verschillen tussen de verschillende pasjes weten, kan je niet verwachten dat de kleine ondernemers het volledig begrijpen.
(…)
Niet elke ondernemer is happig om steeds nieuw apparatuur te kopen, als huidige nog "werkt".
(…)
lijkt mij dat er wel een verschil is tussen (eerstelijns) bankmedewerkers die nog geen informatie hebben gehad vs de betaalproviders die hier actief over communiceren met hun klanten.
En als ondernemer is dit toch wel onderdeel van de corebusiness.

Dat het voor (kleine) ondernemers een hoop geld is snap ik, maar dat is nu eenmaal wel hoe het werkt en part of the game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43

NSG

Je weet niks!

Pieler schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:25:
Aangaande visa Debit viel mij op dat je bijvoorbeeld bij de Albert Hein nog niet betaald kan worden daarmee. Ik woon zelf al jaren niet meer in nederland maar was daar dit jaar op vakantie met mijn schoonouders. Waar ik woon (Tsjechie) is mastercard / Visa debit de normaalste zaak van de wereld maar bij de AH was Visa Debit een no-go. Mastercard Debit was prima.

Ook bij de bankmaat kon ik het vergeten om geld uit de muur te halen "pas niet ondersteund".

Ben benieuwd of ze alles op orde krijgen voor de overgang.
Mijn Revolut Visa en Mastcard worden beide geaccepteerd bij meerdere Ah’s. Ook in kleinere plaatsjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-04 15:03
xileS schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 01:01:
[...]

Als bankmedewerkers niet eens de verschillen tussen de verschillende pasjes weten, kan je niet verwachten dat de kleine ondernemers het volledig begrijpen. Er zijn dus situaties mogelijk dat de nieuwe pasjes alsnog geaccepteerd worden, maar dat het niet duidelijk is dat deze dan via het creditcard contract lopen, met de bijbehorende kosten. Niet elke ondernemer is happig om steeds nieuw apparatuur te kopen, als huidige nog "werkt".

Maar idd advies is idd koop een nieuwe terminal. Alleen bij CCV kost die eerder 800 ipv 250 dacht ik, tenzij je gaat huren.
Ik neem toch aan dat de meeste ondernemers sowieso een betaalterminal huren ipv kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Elandenmelk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Ik neem toch aan dat de meeste ondernemers sowieso een betaalterminal huren ipv kopen?
Ik zou er 1 kopen, vaak ben je in een paar jaar al goedkoper uit. En het is altijd hopen dat het lang mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-05 21:57
Mastercard heeft in België blijkbaar een persbericht eruit gedaan, en veel belgische media berichten vandaag over de uitfasering van Maestro.
Allemaal typen ze vrolijk de door Mastercard genoemde 'overschakeldatum' van 1 juli over, terwijl inmiddels bekend is dat bijvoorbeeld KBC pas per 1 augustus gaat omschakelen. Andere banken mogelijk later.
De nodige verwarring, van mensen die na 1 juli nog een Maestro pas ontvangen en dus denken dat iets niet klopt.
Vanaf 1 juli zullen nieuwe Mastercard-debetkaarten en kaarten die vernieuwd of vervangen worden, een Mastercard Debit zijn. De bestaande en nog geldige Maestro-kaarten zullen geleidelijk vervangen worden in de komende vijf jaar.
https://www.vrt.be/vrtnws...en-debit-mastercard-univ/
https://www.tijd.be/onder...n-in-belgie/10469682.html
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230523_93937694
https://www.levif.be/econ...e-pourrez-plus-lutiliser/
etc.

[ Voor 21% gewijzigd door davides op 31-05-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
davides schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:53:
Mastercard heeft in België blijkbaar een persbericht oid eruit gedaan, want alle belgische media berichten zojuist over de uitfasering van Maestro.
Allemaal typen ze vrolijk de door Mastercard genoemde 'overschakeldatum' van 1 juli over, terwijl inmiddels bekend is dat bijvoorbeeld KBC pas per 1 augustus gaat omschakelen. Andere banken mogelijk later.
De nodige verwarring, van mensen die na 1 juli nog een Maestro pas ontvangen en dus denken dat iets niet klopt.

[...]

https://www.vrt.be/vrtnws...en-debit-mastercard-univ/
https://www.tijd.be/onder...n-in-belgie/10469682.html
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230523_93937694
https://www.levif.be/econ...e-pourrez-plus-lutiliser/
etc.
Zoals eerder gemeld kan 1 juli de datum zijn van MasterCard zelf dat ze stoppen en dat de Belgische banken voorraden hebben ingeslagen om ook na 1 juli nog door te kunnen met Maestro passen.

Lijkt me dat ze in NL precies hetzelfde gaan doen omdat de wettelijke termijn voor wijzigingen van voorwaarden 2 maanden is en het uitgeven van passen wel een en ander zal veranderen in de voorwaarden.

Vooralsnog lijkt het erop dat Knab de tweede Nederlandse bank gaat worden die omgaat naar MasterCard debit (bunq is de eerste geweest) en vooralsnog ook een NL fintechbank. Bij alle andere banken is het nog altijd erg stil.

[ Voor 3% gewijzigd door Youtl op 23-05-2023 18:58 . Reden: Vergeten dat Knab ook een fintechbank is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
totaal offtopic, maar ehh.. knab is toch ook een fintech:
Knab is een snelgroeiende fintech waar je aan de budgetten merkt dat marketing écht serieus wordt genomen.

bron: https://www.werkenbijknab.nl/marketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 22:00
Youtl schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:37:
[...]

Zoals eerder gemeld kan 1 juli de datum zijn van MasterCard zelf dat ze stoppen en dat de Belgische banken voorraden hebben ingeslagen om ook na 1 juli nog door te kunnen met Maestro passen.

Lijkt me dat ze in NL precies hetzelfde gaan doen omdat de wettelijke termijn voor wijzigingen van voorwaarden 2 maanden is en het uitgeven van passen wel een en ander zal veranderen in de voorwaarden.

Vooralsnog lijkt het erop dat Knab de 'eerste' Nederlandse bank gaat worden die omgaat naar MasterCard debit als je Bunq niet meerekent omdat het volledige fintech bank is.

Bij de systeembanken is het nog altijd stil, bijna te stil.
Alleen het valt tegen flink dat Abn Amro dat 1 jaar voorraad aangelegd ... en anders ING doet op 1 juli beginnen met vervangen althans als we geloven een twitter bericht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
davides schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:44:
totaal offtopic, maar ehh.. knab is toch ook een fintech:

[...]
Ja je hebt gelijk, foutje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-05 17:12
Ultrafast schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:52:
[...]

Alleen het valt tegen flink dat Abn Amro dat 1 jaar voorraad aangelegd ... en anders ING doet op 1 juli beginnen met vervangen althans als we geloven een twitter bericht...
Mag ik vragen of je een tool zoals Google Translate gebruikt? Je tekst is nogal warrig. Is niet erg maar was ik gewoon benieuwd naar ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 10:03
Ultrafast schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:52:
[...]

Waar staat dat ABN Amro een voorraad voor een jaar aan heeft gelegd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultrafast
J0kerNL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:58:
[...]

Waar staat dat ABN Amro een voorraad voor een jaar aan heeft gelegd?
https://www.abnamro.nl/nl...astercard-visa-debit.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JghiXew_gvsOzar_dulA4On5AE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ElhePzgPaoAvRcDfX90vfWv2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelV76
Heel verwarrend dit. Mastercard zelf zegt dat er per 1 juli aanstaande in ieder geval geen nieuwe Maestro kaarten meer uitgeeft en ABN zegt in de loop van 2024. Dus zullen ze inderdaad denk ik een voorraad hebben ingeslagen. Vind de informatie heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
MichaelV76 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 01:16:
[...]

Heel verwarrend dit. Mastercard zelf zegt dat er per 1 juli aanstaande in ieder geval geen nieuwe Maestro kaarten meer uitgeeft en ABN zegt in de loop van 2024. Dus zullen ze inderdaad denk ik een voorraad hebben ingeslagen. Vind de informatie heel slecht.
Wel jammer want Rabobank zou vorige zomer al met Visa debit komen.

Maar het klopt wel, banken houden graag voorraden aan van bankpassen en daarmee kopen ze extra tijd voor zichzelf om een en ander uit te werken in de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelV76
Youtl schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Wel jammer want Rabobank zou vorige zomer al met Visa debit komen.

Maar het klopt wel, banken houden graag voorraden aan van bankpassen en daarmee kopen ze extra tijd voor zichzelf om een en ander uit te werken in de voorwaarden.
We zitten dus voorlopig vast aan dat idiote achterhaalde Maestro. Gelukkig heb ik mijn visa debit elders lopen bij een Belgische bank en kan nu in Canada waar mijn familie woont heerlijk in winkels betalen wat met Maestro dus NIET kan.
Nederland blijft een land waar Maestro als enige straks nog de standaard is zo lijkt het tot 2024 als ik het goed heb begrepen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
MichaelV76 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:55:
[...]
Nederland blijft een land waar Maestro als enige straks nog de standaard is zo lijkt het tot 2024 als ik het goed heb begrepen dus.
Ben er ook bang van omdat de banken nog altijd zo lang mogelijk dit proberen uit te stellen lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
MichaelV76 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:55:
[...]

We zitten dus voorlopig vast aan dat idiote achterhaalde Maestro. Gelukkig heb ik mijn visa debit elders lopen bij een Belgische bank en kan nu in Canada waar mijn familie woont heerlijk in winkels betalen wat met Maestro dus NIET kan.
De acceptatie van MC en VISA debit is inmiddels tegen de 100% in Nederland.

Je zit alleen nog een tijdje vast aan Maestro als je ervoor kiest om bij een grootbank te blijven bankieren.

Er zijn al jaren alternatieven, waaronder gratis opties die gericht zijn op betalen in vreemde valuta wat veelal goedkoper is dan de wisselkoersen van de grootbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-04 02:34
Wat is de reden dat straks in Nederland alleen master card debit en visa debit kaarten worden ondersteund die uitgegeven zijn in de EEA ( zeg maar Europese Unie, al overlapt het niet helemaal)? Dit betekent dan toch dat een toerist uit China of Amerika met een master card debit nog steeds niet kan pinnen in onze winkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Juist wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 20:02
SAICRJMPM schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:38:
Wat is de reden dat straks in Nederland alleen master card debit en visa debit kaarten worden ondersteund die uitgegeven zijn in de EEA ( zeg maar Europese Unie, al overlapt het niet helemaal)? Dit betekent dan toch dat een toerist uit China of Amerika met een master card debit nog steeds niet kan pinnen in onze winkels?
Volgens mij was het alleen zo dat de winkeliers het credit card tarief moeten betalen voor Debit kaarten van buiten de EEA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocinante
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khbOtLabO-dGIj6kFuKoBEbI6ME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jH83WmHDfau8s7vGFjcBZdr3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit antwoord gevonden op Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelV76
Wally2002 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:58:
[...]

Je zit alleen nog een tijdje vast aan Maestro als je ervoor kiest om bij een grootbank te blijven bankieren.

Er zijn al jaren alternatieven, waaronder gratis opties die gericht zijn op betalen in vreemde valuta wat veelal goedkoper is dan de wisselkoersen van de grootbanken.
Ik zit nu bij een Belgische grootbank met een bankkaart met Visa Debit. Mijn familie woont in Canada en daar kan je niks met Maestro. ABN start pas in 2024 met de nieuwe debitcards. Ik heb mijn rekening opgeheven. In België kan je meer met een gewone bankpas. Nederland is zo ouderwets met Maestro. Maar ik heb de oplossing nu gevonden. Fijne pinksteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:38:
LongBowNL schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Volgens mij was het alleen zo dat de winkeliers het credit card tarief moeten betalen voor Debit kaarten van buiten de EEA.
Volgens mij klopt beide wat jullie zeggen. Dit staat op site van CCV:

Wat kost het accepteren van de nieuwe debetkaarten?
Momenteel hanteren wij voor Mastercard Debit en Visacard Debit binnen de EER (Europese Economische Ruimte ) het standaard geldende debit transactie tarief. Voor landen buiten de EER hanteren wij de genoemde 1,6% voor deze kaarten.

Als je geen creditcards wil accepteren, verandert er dan iets?
Als je geen creditcards wilt accepteren, heeft jouw pinautomaat een software update nodig. Na deze software update verandert er niets, behalve dat je tegen Maestro en V Pay tarieven transacties kunt accepteren van de nieuwe Mastercard en Visa debetkaarten. Echter raden wij dit af, want op deze manier accepteer je alleen kaarten en consumenten uit de Europese Economische Gemeenschap.

Als ik het zo lees, dan kan een toerist uit China of Amerika met een Mastercard/Visa debit idd nog steeds niet pinnen hier in de winkels, die geen creditcards accepteren (AH heeft creditcards zoals wij weten bv altijd uit staan).

Alleen is het mij nog niet duidelijk of alle transactieverwerkers deze onderscheid maken (zoals CCV zegt te doen). Wat als de ondernemer de transactie verwerking bv bij ABN heeft lopen, maakt die dan ook onderscheid tussen binnen of buiten EER? Naar mijn weten gebeurde dit ook niet met de Maestro passen namelijk, maar straks met de nieuwe debit kaarten ineens wel?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
@xileS Vanaf eind 2024 wordt het ook leuk, want vanwege de Honor All Cards Rule moet men dan zowel debitcards als creditcards accepteren (enige uitweg is om gewoon géén Mastercard/Visa te accepteren maar dat is niet reëel).

Met als uitzondering dat je dankzij EU-wetgeving creditcards uitgegeven binnen de EER wél mag weigeren. Je kunt dan situaties krijgen waarin debitcards én creditcards van buiten de EER wél geaccepteerd worden, maar van binnen de EER alleen debitcards en géén creditcards.
5. What if I don’t want to accept credit card payments?

While there is no immediate need to make this change, by the end of 2024 all merchants will be obliged to accept all card products from Mastercard and Visa, under the Honor All Cards Rule, which states that if a merchant accepts one type of that brand’s cards, they must accept them all. Merchants who accept Visa and Mastercards’ debit cards are also required to accept Visa and Mastercard’s credit cards (if they are issued outside EEA)

This means that if you as a merchant accept any kind of Mastercard or Visa card, you must accept all Mastercards or Visa cards: debit, credit, prepaid and commercial. However, legislation does allow you, as a merchant, to refuse acceptance of credit cards issued in the EEA that are in scope of the Interchange Fee Regulation, article 10; if you wish to arrange this, you can reach out to your terminal supplier.
Bron: ING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TexMex schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:10:
@xileS Vanaf eind 2024 wordt het ook leuk, want vanwege de Honor All Cards Rule moet men dan zowel debitcards als creditcards accepteren (enige uitweg is om gewoon géén Mastercard/Visa te accepteren maar dat is niet reëel).

Met als uitzondering dat je dankzij EU-wetgeving creditcards uitgegeven binnen de EER wél mag weigeren. Je kunt dan situaties krijgen waarin debitcards én creditcards van buiten de EER wél geaccepteerd worden, maar van binnen de EER alleen debitcards en géén creditcards.

[...]

Bron: ING
Leuk dat het moet, maar ik vind dat de kosten dan wel lager (of gelijk getrokken met debit tarieven) moeten. Nu wordt er naar mijn weten ook geen onderscheid gemaakt tussen Maestro uitgegeven binnen de EU en buiten de EU en straks is alles buiten de EU ineens standaard een creditcard tarief? Dus samengevat: meer kosten voor de ondernemer. Terwijl er wordt geadverteerd dat de nieuwe passen voordelig voor iedereen is.

Maar als ik het zo lees, veranderd er in 2024 niks met transactiekosten zoals genoemd van CCV hierboven. Want je kan alsnog CC niet accepteren die uitgegeven zijn binnen de EU en kaarten debit of credit buiten de EU wordt sowieso al een CC tarief gerekend...

Alleen nu bestaat de mogelijkheid volgens mij nog niet (of niet bij iedere transactieverwerker) om specifiek CreditCards binnen de EU te weigeren en is het nu wel of geen CC accepteren.

[ Voor 10% gewijzigd door xileS op 28-05-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
" Merchants who accept Visa and Mastercards’ debit cards are also required to accept Visa and Mastercard’s credit cards (if they are issued outside EEA)"

Dus DEBIT mastercard outside EEA mogen ze wel weigeren? Want hier staat alleen maar dat ze CREDIT card outside EEA niet mogen weigeren. Dus een Chinese toerist kan alleen met zijn credit card betalen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xileS schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Leuk dat het moet, maar ik vind dat de kosten dan wel lager (of gelijk getrokken met debit tarieven) moeten. Nu wordt er naar mijn weten ook geen onderscheid gemaakt tussen Maestro uitgegeven binnen de EU en buiten de EU en straks is alles buiten de EU ineens standaard een creditcard tarief? Dus samengevat: meer kosten voor de ondernemer. Terwijl er wordt geadverteerd dat de nieuwe passen voordelig voor iedereen is.

Maar als ik het zo lees, veranderd er in 2024 niks met transactiekosten zoals genoemd van CCV hierboven. Want je kan alsnog CC niet accepteren die uitgegeven zijn binnen de EU en kaarten debit of credit buiten de EU wordt sowieso al een CC tarief gerekend...

Alleen nu bestaat de mogelijkheid volgens mij nog niet (of niet bij iedere transactieverwerker) om specifiek CreditCards binnen de EU te weigeren en is het nu wel of geen CC accepteren.
Uiteindelijk zijn het alleen de MasterCard en visa die uiteindelijk winnen met dit afschaffen van maestro.
Lekker alle tarieven langzaam weer omhoog schroeven naar de standaard dure debit kosten zoals ze tot voor kort waren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:18:
" Merchants who accept Visa and Mastercards’ debit cards are also required to accept Visa and Mastercard’s credit cards (if they are issued outside EEA)"

Dus DEBIT mastercard outside EEA mogen ze wel weigeren? Want hier staat alleen maar dat ze CREDIT card outside EEA niet mogen weigeren. Dus een Chinese toerist kan alleen met zijn credit card betalen dan ?
Dat lijkt me niet. Ik verwacht dat alles gewoon onder die Honor All Cards Rule zal vallen, en dus ook debitcards van buiten de EER. Met als enige uitzondering creditcards van binnen de EER, dankzij die EU-wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
YakuzA schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:19:
[...]

Uiteindelijk zijn het alleen de MasterCard en visa die uiteindelijk winnen met dit afschaffen van maestro.
Lekker alle tarieven langzaam weer omhoog schroeven naar de standaard dure debit kosten zoals ze tot voor kort waren.
De banken zijn bezig met een concurrent te maken onder European Payment Initiative.
https://www.epicompany.eu/
iDeal maakt blijkbaar onderdeel uit van dat plan: nieuws: European Payments Initiative wil iDEAL overnemen voor Europese betaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:18:

Dus DEBIT mastercard outside EEA mogen ze wel weigeren?
Nee volgens mij mogen die juist straks (2024 zoals ik het las) niet geweigerd worden, als je Visa/Mastercard debit kaarten accepteert. En dat is eigenlijk straks elke pinapparaat :'), want straks is dat gewoon de standaard "pin" kaart.
Want hier staat alleen maar dat ze CREDIT card outside EEA niet mogen weigeren. Dus een Chinese toerist kan alleen met zijn credit card betalen dan ?
De Chinese toerist kan dan gewoon met debit en CREDIT Mastercard/Visa betalen, als de ondernemer aan de nieuwe regelgeving moet voldoen. Alleen kost dit voor de ondernemer dit dus standaard de dure Creditcardtarieven, ook al is het een debitcard... AH accepteert bv in de meeste filialen nooit Creditcards, maar straks moeten ze dat volgens mij straks wel doen voor pasjes buiten EER. Er wordt dus straks onderscheid gemaakt of pasje binnen of buiten EER is.

Als ik het goed begrepen heb is het straks samengevat:
Mastercard/Visa Debit: verplicht

Mastercard/Visa Credit binnen EER: niet verplicht
Mastercard/Visa Credit buiten EER: verplicht

En betreft de kosten voor de ondernemer:
Mastercard/Visa Debit binnen EER: ongeveer 6 cent (kunnen ze nog wijzigen) per transactie
Mastercard/Visa Debit buiten EER: ongeveer 1,6% per transactie

Mastercard/Visa Credit binnen EER: ongeveer 1,6% per transactie, als ze geaccepteerd worden
Mastercard/Visa Credit buiten EER: ongeveer 1,6% per transactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
LongBowNL schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:33:
[...]

De banken zijn bezig met een concurrent te maken onder European Payment Initiative.
https://www.epicompany.eu/
iDeal maakt blijkbaar onderdeel uit van dat plan: nieuws: European Payments Initiative wil iDEAL overnemen voor Europese betaal...
Dit gaat volgens mij meer om "digitale" betalingen (zoals iDEAL dus)? En dus niet om pas betalingen? Zou verwarrend worden ook als consumenten nog meer verschillende pasjes gaat/kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
xileS schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Dit gaat volgens mij meer om "digitale" betalingen (zoals iDEAL dus)? En dus niet om pas betalingen? Zou verwarrend worden ook als consumenten nog meer verschillende pasjes gaat/kan krijgen.
Ik denk dat het meer richting betalen met een QR code wordt, ook in een winkel. Payconiq in België kan dat en die hebben ze ook overgenomen. Er staat in de FAQ dat ze die betalingen ook willen faciliteren.
What is “EPI”?

“EPI” stands for “European Payments Initiative”

EPI is an initiative launched by 12 European banks and financial institutions to create a unified, innovative pan-European payment solution leveraging Instant Payments SEPA Instant Credit Transfer (SCT Inst).

The solution aims to become a new standard in payments for European consumers and merchants across all types of retail transactions including in-store, online, and “peer-to-peer”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
LongBowNL schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat het meer richting betalen met een QR code wordt, ook in een winkel. Payconiq in België kan dat en die hebben ze ook overgenomen. Er staat in de FAQ dat ze die betalingen ook willen faciliteren.

[...]
Ja precies, maar dus daarvoor heeft de consument dus niet standaard een pasje van de bank. Zo'n soort betaling is weer een variant van een digitale betaling en zal niet de standaard worden, aangezien het niet snel overal geaccepteerd gaat worden en je niet kan verwachten dat alle consumenten even zo'n account aan gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
LongBowNL schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:46:
Dat zou voor mij qua gemak een achteruitgang zijn t.o.v. wat ik nu doe, namelijk betalen met mijn smartwatch en NFC.

Uiteraard prima als er voor online betalingen een systeem komt met QR-codes, ik moet nu toch ook een QR-code scannen als ik met de app van m'n bank een iDeal-transactie doe, maar ik zie mezelf echt nog geen QR-codes gaan staan scannen om te betalen in een winkel.

[ Voor 15% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-05-2023 13:56 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Het is wel een aanname vanuit mij. Ze gaan eind dit jaar beginnen met testen in Frankrijk en Duitsland, dan zullen we pas zien wat het idee echt inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Ik zit even terug te bladeren (heb dit topic pas vandaag ontdekt) en ik las dat iemand zei dat je met je Master Card debit via een website kunt betalen zonder iDeal te gerbuiken. Je moet dan kiezen om met credit card te betalen en dan je Mastercard debit nummer intikken plus ccv.

Wel gek dat je met je debit kaart, op de website de credit card optie moet kiezen. Heel apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
SAICRJMPM schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:53:
Ik zit even terug te bladeren (heb dit topic pas vandaag ontdekt) en ik las dat iemand zei dat je met je Master Card debit via een website kunt betalen zonder iDeal te gerbuiken. Je moet dan kiezen om met credit card te betalen en dan je Mastercard debit nummer intikken plus ccv.

Wel gek dat je met je debit kaart, op de website de credit card optie moet kiezen. Heel apart.
Eigenlijk kies je ervoor om te betalen via het Mastercard / Visa betaalnetwerk, niet letterlijk creditcard. Maar vroeger zat alleen de creditcard op dat betaalnetwerk waardoor websites nog wel eens en logo met creditcard laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Ik vraag me af of Maestro echt wel een apart netwerk heeft. Is het niet eerder zo dat over hetzelfde Mastercard netwerk zowel Mastercard Debit, Mastercard Credit en Maestro gaan en dat het BIN nummer van de kaart bepaalt hoe de Mastercard software dit alles verwerkt?

M.a.w. : is er wel een apart Meastro netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
SAICRJMPM schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:25:
Ik vraag me af of Maestro echt wel een apart netwerk heeft. Is het niet eerder zo dat over hetzelfde Mastercard netwerk zowel Mastercard Debit, Mastercard Credit en Maestro gaan en dat het BIN nummer van de kaart bepaalt hoe de Mastercard software dit alles verwerkt?

M.a.w. : is er wel een apart Meastro netwerk?
Maestro is een apart product met 19-cijferige kaartnummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Vinnienerd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:59:
[...]

Tel toch echt 16 cijfers op mijn Maestro kaart van Revolut, bij Bunq en N26 is dat ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Youtl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:22:
[...]

Tel toch echt 16 cijfers op mijn Maestro kaart van Revolut, bij Bunq en N26 is dat ook het geval.
En op een Rabo kaart?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
Maestro kan 13 t/m 19 cijfers hebben volgens Wikipedia.

[ Voor 3% gewijzigd door LongBowNL op 28-05-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Vinnienerd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:59:
[...]

Ja, maar gaat het over een ander netwerk? Moet Mastercard twee netwerken onderhouden of Maestro transacties gaan gewoon over hetzelfde netwerk? Alleen de software behandelt het anders op basis van de BIN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
SAICRJMPM schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:39:
[...]

Ja, maar gaat het over een ander netwerk? Moet Mastercard twee netwerken onderhouden of Maestro transacties gaan gewoon over hetzelfde netwerk? Alleen de software behandelt het anders op basis van de BIN?
Het zijn twee aparte netwerken, daarom dat MasterCard van Maestro af wil, dan kunnen ze dat antieke netwerk afschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Het zijn twee aparte netwerken, daarom dat MasterCard van Maestro af wil, dan kunnen ze dat antieke netwerk afschaffen.
Zo’n antiek, goedkoper netwerk is wel een blok aan het been van je aandeelhouders :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
YakuzA schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:35:
[...]

Zo’n antiek, goedkoper netwerk is wel een blok aan het been van je aandeelhouders :+
En het is nooit ontworpen voor online card-not-present. Online Maestro Apple Pay was slechts uitstel van executie. Veel van dit soort systemen zijn heel lang draaiend gehouden vanwege lopende contracten tussen heel veel partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Eén va de voordelen die genoemd worden is dat Meastro kaarten niet geschikt zouden zijn om online mee te betalen via websites. Toch kon ik laatst in de Thuisbezorgd app met mijn Masetro kaart betalen via Apple Pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
SAICRJMPM schreef op maandag 29 mei 2023 @ 07:55:
Eén va de voordelen die genoemd worden is dat Meastro kaarten niet geschikt zouden zijn om online mee te betalen via websites. Toch kon ik laatst in de Thuisbezorgd app met mijn Masetro kaart betalen via Apple Pay.
AFAIK betaal je dan via Apple Pay, die het van jouw rekening afschrijft, en die rekening is toevallig ook een Maestro pas aan gekoppeld. Waarbij je dus niet betaalt via Maestro maar Apple Pay, alleen heb je Apple Pay toevallig gekoppeld op basis van een Maestro kaart. Hetzelfde als dat mobiel betalen (via bv een Apple Pay) een unieke, virtuele, betaalpas aanbiedt aan de betaalterminal, en niet een virtuele kopie van de pas waarmee je gekoppeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Direct met Maestro online betalen was voornamelijk door de Nederlandse banken geblokkeerd. Met buitenlandse Maestro-kaarten was dat vaak wel gewoon mogelijk. Bol.com heeft ook lange tijd Maestro als betaalmethode ondersteund (eigenlijk voor de Belgische klanten, maar in Nederland werkte het ook prima). Met de Maestro van Openbank en Revolut kon je dan probleemloos online betalen.

Bij sommige webshops werkte het ook om je zestiencijferige (buitenlandse) Maestro-kaartnummer in te voeren in het creditcard-veld.

En in Nederland is Maestro inderdaad wel gewoon werkend te krijgen met Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay en Fitbit Pay

[ Voor 6% gewijzigd door TexMex op 29-05-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat is niet veel anders dan betalen via iDeal (maar dan met minder stappen). Je betaald dan niet met Maestro, maar met Apple Pay/iDeal. Die lost het voor je op.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
RobertMe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:21:
[...]

AFAIK betaal je dan via Apple Pay, die het van jouw rekening afschrijft, en die rekening is toevallig ook een Maestro pas aan gekoppeld. Waarbij je dus niet betaalt via Maestro maar Apple Pay, alleen heb je Apple Pay toevallig gekoppeld op basis van een Maestro kaart. Hetzelfde als dat mobiel betalen (via bv een Apple Pay) een unieke, virtuele, betaalpas aanbiedt aan de betaalterminal, en niet een virtuele kopie van de pas waarmee je gekoppeld hebt.
Wat Apple Pay betreft klopt het bijna wat je schrijft.
Inderdaad betaal je via Apple Pay, maar nog altijd met het kaartschema van je gekoppelde kaart. Die is bepalend voor de acceptatie. Inderdaad is dit dan binnen het betaal systeem een andere pas dan je fysieke kaart, maar je kunt niet opeens via Apple Pay ergens met je gekoppelde American Express betalen als er een logo van Apple Pay hangt terwijl ze geen amex kaarten accepteren.

Wanneer je ergens online via Apple Pay met maestro kunt betalen betekend dat simpel dat die merchant ervoor gekozen heeft dat betaal kaartschema te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
TexMex schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:49:
[...]

Direct met Maestro online betalen was voornamelijk door de Nederlandse banken geblokkeerd. Met buitenlandse Maestro-kaarten was dat vaak wel gewoon mogelijk. Bol.com heeft ook lange tijd Maestro als betaalmethode ondersteund (eigenlijk voor de Belgische klanten, maar in Nederland werkte het ook prima). Met de Maestro van Openbank en Revolut kon je dan probleemloos online betalen.

Bij sommige webshops werkte het ook om je zestiencijferige (buitenlandse) Maestro-kaartnummer in te voeren in het creditcard-veld.

En in Nederland is Maestro inderdaad wel gewoon werkend te krijgen met Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay en Fitbit Pay
Hoe werkte dit dan voor die Belgische klanten op de bol.com website? Ze tikten daar hun Belgische IBAN en het pasnummer in en dat was voldoende autorisatie? Of ze tikten die 16 cijferige reeks die technisch ook aan een Maestro kaart gekoppeld is en pas sinds een paar jaar ook zichtbaar is op de kaart? M.a.w. ze deden wat je normaal doet als je met een credit card betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Herko_ter_Horst schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Dat is niet veel anders dan betalen via iDeal (maar dan met minder stappen). Je betaald dan niet met Maestro, maar met Apple Pay/iDeal. Die lost het voor je op.
Je betaald via Apple Pay met Maestro.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:05:
[...]

Hoe werkte dit dan voor die Belgische klanten op de bol.com website? Ze tikten daar hun Belgische IBAN en het pasnummer in en dat was voldoende autorisatie? Of ze tikten die 16 cijferige reeks die technisch ook aan een Maestro kaart gekoppeld is en pas sinds een paar jaar ook zichtbaar is op de kaart? M.a.w. ze deden wat je normaal doet als je met een credit card betaald?
Dat laatste inderdaad, je hoefde geen IBAN in te voeren. Het werkte hetzelfde als een creditcard-betaling, maar dan met het logo van Maestro ervoor. Kaartnummer, vervaldatum en CVC invoeren en klaar. Buiten Nederland stond het Maestro-kaartnummer vaak sowieso al op de kaart vermeld.

Zie bijvoorbeeld ook hier:
- https://www.buckaroo.eu/b...en/betaalmethoden/maestro
- https://www.pay.nl/nl-be/betaalmethoden/creditcards/maestro

Het was dus vooral een dingetje van de Nederlandse banken dat er zogezegd niet online betaald kon worden met Maestro. In werkelijkheid was dat prima mogelijk, maar niet op de manier zoals de Nederlandse banken het gebruikten.

Check bijvoorbeeld Vandenborre.be of Fnac.be. Dat zijn Belgische webshops waar je nog probleemloos met Maestro online kunt betalen (maar dus niet met die van je Nederlandse bank).

[ Voor 7% gewijzigd door TexMex op 29-05-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
TexMex schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Het was dus vooral een dingetje van de Nederlandse banken dat er zogezegd niet online betaald kon worden met Maestro. In werkelijkheid was dat prima mogelijk, maar niet op de manier zoals de Nederlandse banken het gebruikten.
Dan is het toch gek dat zelfs op website Mastercard als een van de redenen of van Maestro af te gaan genoemd wordt dat het niet geschikt is voor wat de moderne consument wil: online betalen. Banken noemen dit ook als 1 van de argumenten. Buiten het argument dat we eindelijk overal ter wereld kunnen pinnen met onze pas. Gek dat we daarvoor tot 2023/4 hebben moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Buckaroo website zegt dat die Maestro kaarten voor online betalen wat Belgen gebruiken vooraf opgeladen moeten worden. Dus zijn dit dan niet andere Maestro kaarten dan de normale?

Waarom gebruikt Buckaroo anders de term "vooraf opladen" ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Dan is het toch gek dat zelfs op website Mastercard als een van de redenen of van Maestro af te gaan genoemd wordt dat het niet geschikt is voor wat de moderne consument wil: online betalen. Banken noemen dit ook als 1 van de argumenten. Buiten het argument dat we eindelijk overal ter wereld kunnen pinnen met onze pas. Gek dat we daarvoor tot 2023/4 hebben moeten wachten.
Dat is denk ik vooral marketing-praat specifiek gericht op de Nederlandse situatie, waar online betalen met Maestro dus zogezegd niet kon. En om nu alsnog Maestro online 'aan' te zetten in Nederland zou weinig opleveren. Webwinkels ondersteunen het nauwelijks, acceptatie in het buitenland blijft slecht en de kaartnummers staan in NL meestal niet op de pas. Dan maar gelijk de overstap maken naar Debit Mastercard en Visa Debit, zodat we aan kunnen sluiten bij de rest van de wereld. :p En qua veiligheid zitten die waarschijnlijk ook beter in elkaar met opties als 3D Secure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
SAICRJMPM schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:36:
[...]

Buckaroo website zegt dat die Maestro kaarten voor online betalen wat Belgen gebruiken vooraf opgeladen moeten worden. Dus zijn dit dan niet andere Maestro kaarten dan de normale?

Waarom gebruikt Buckaroo anders de term "vooraf opladen" ?
Dat is waarschijnlijk wat onhandig, generiek taalgebruik. Maestro-passen bestaan in twee varianten: debit (direct gekoppeld aan een bankrekening) of prepaid (van tevoren 'opladen'). Bij Revolut is het een prepaid-kaart, maar wel weer gekoppeld aan je bankrekening. Voor online-betalingen maakte dat onderscheid geen verschil. En bij pay.nl wordt onterecht over 'creditcard' gesproken. Dat klopt natuurlijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door TexMex op 29-05-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
MichaelV76 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Ik zit nu bij een Belgische grootbank met een bankkaart met Visa Debit. Mijn familie woont in Canada en daar kan je niks met Maestro. ABN start pas in 2024 met de nieuwe debitcards. Ik heb mijn rekening opgeheven. In België kan je meer met een gewone bankpas. Nederland is zo ouderwets met Maestro. Maar ik heb de oplossing nu gevonden. Fijne pinksteren.
Ben benieuwd welke zit je bij Belgisch grootbank ? En zelf heb ik argenta bank maar alleen meastro bankpas ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelV76
Ultrafast schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Ben benieuwd welke zit je bij Belgisch grootbank ? En zelf heb ik argenta bank maar alleen meastro bankpas ...
BNP Paribas Fortis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:14
Ook ik ben al enige tijd de gebruiker van een Visa debit card van BNP. Het werkt gemiddeld genomen goed maar in Nederland is het wat geluk hebben qua acceptatie, nog zeker niet overal kan ik pinnen..

Aan de introductie had BNP trouwens wel wat meer aandacht kunnen besteden, het had veel weg van een scam/phising destijds :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davides
eindelijk een nieuwssite die goed onderzoek heeft gedaan:
Uit onze rondvraag blijkt dat de datum van 1 juli niet overal even strikt zal worden toegepast.

Als je een debetkaart hebt die vervalt voor de datum waarop je bank begint met de vervanging van Maestro zal je nieuwe kaart ook na 1 juli nog een Maestro-logo bevatten.

Bij Keytrade bank is de vervangingsoperatie bijvoorbeeld al opgestart. Argenta en Europabank voorzien de vervanging dan weer pas vanaf september 2023. Bij bpost bank worden wel nog kaarten met Maestro uitgegeven in 2023 maar worden alle kaarten versneld vervangen begin 2024.

Bij ING worden de kaarten vervangen in 2023 maar meer concrete informatie delen, wilden ze bij ING niet doen wegens “te confidentieel”. Bij Axa, Crelan en banque CPH vinden ze het nog te vroeg om al een exacte datum te plakken op de start van de vervangingsoperatie.
bron: https://www.test-aankoop....ieuws/afschaffing-maestro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
davides schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:11:
eindelijk een nieuwssite die goed onderzoek heeft gedaan:

[...]

bron: https://www.test-aankoop....ieuws/afschaffing-maestro
Jammer genoeg is dit voor de Belgische kant.

Wat betreft NL:

ABN AMRO: Begin 2024
ASN/SNS: Eind 2023 (verwachting)
ING: onbekend
Rabobank: Augustus 2023

Blijft altijd met een korrel zout want de banken stellen het continu uit lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Jammer genoeg is dit voor de Belgische kant.

Wat betreft NL:

ABN AMRO: Begin 2024
ASN/SNS: Eind 2023 (verwachting)
ING: onbekend
Rabobank: Augustus 2023

Blijft altijd met een korrel zout want de banken stellen het continu uit lijkt het.
ING start van 1 juli volgens Twitter dacht ik … maar het zal wel eind juli hoor het is alleen pas officeel op website helaas dit is Twitter niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Youtl
Ultrafast schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:32:
[...]

ING start van 1 juli volgens Twitter dacht ik … maar het zal wel eind juli hoor het is alleen pas officeel op website helaas dit is Twitter niet zo.
https://twitter.com/ingnl/status/1661395478855000069

https://twitter.com/ingnl/status/1657992798103121922

Lijkt erop dat zolang de acceptatie niet 99%+ is de banken er hun vingers toch niet aan willen branden ondanks dat MasterCard stopt met Maestro.

Eerder begreep ik dat wel maar nu denk ik ook wel van typisch NL weer dat moet achter lopen met dit. En denk daarnaast dat de banken hier ook tijd mee kopen om hun chargeback systeem op te tuigen en te verbeteren.

Bij onze zuiderburen weet je wel waar je aan toe bent en wat je kan verwachten, hier is het nog een groot vraagteken wanneer en wat. (Volgens de Rabobank worden de nieuwe passen MasterCard debit terwijl er in 2022 nog werd vermeld Visa Debit)

[ Voor 13% gewijzigd door Youtl op 31-05-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NobodySomebody
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-09-2023
Wally2002 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:58:
[...]

Mag ik vragen wat deze alternatieven zijn?

Reden dat ik dit vraag: in augustus ga ik op vakantie naar de Verenigde Staten. Probleem is dat ik vast zit aan mijn betaalpas (nee ik kan geen credit card aanvragen) en Maestro werkt daar 8/10 keer niet voor pinnen. Ik had dus gehoopt met de overgang naar Debit Mastercard dat mijn betaalpas nu wel gewoon gebruikt zou kunnen worden voor contactloos betalen in de VS.

Alleen blijkt dus nu idd dat alle grote banken de overgang gaan uitstellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
NobodySomebody schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Mag ik vragen wat deze alternatieven zijn?

Reden dat ik dit vraag: in augustus ga ik op vakantie naar de Verenigde Staten. Probleem is dat ik vast zit aan mijn betaalpas (nee ik kan geen credit card aanvragen) en Maestro werkt daar 8/10 keer niet voor pinnen. Ik had dus gehoopt met de overgang naar Debit Mastercard dat mijn betaalpas nu wel gewoon gebruikt zou kunnen worden voor contactloos betalen in de VS.

Alleen blijkt dus nu idd dat alle grote banken de overgang gaan uitstellen...
Het Grote Gratis Bankentopic deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NobodySomebody
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-09-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:56:
[...]

https://twitter.com/ingnl/status/1661395478855000069

https://twitter.com/ingnl/status/1657992798103121922

Lijkt erop dat zolang de acceptatie niet 99%+ is de banken er hun vingers toch niet aan willen branden ondanks dat MasterCard stopt met Maestro.

Eerder begreep ik dat wel maar nu denk ik ook wel van typisch NL weer dat moet achter lopen met dit. En denk daarnaast dat de banken hier ook tijd mee kopen om hun chargeback systeem op te tuigen en te verbeteren.

Bij onze zuiderburen weet je wel waar je aan toe bent en wat je kan verwachten, hier is het nog een groot vraagteken wanneer en wat. (Volgens de Rabobank worden de nieuwe passen MasterCard debit terwijl er in 2022 nog werd vermeld Visa Debit)
Waarom zou moet dit chargeback systeem optuigen terwijl dat ING een eigen beheer creditcard zo veel is niet veranderd ? Alleen wat groter klantenbeheer ... ? Ik meen ergens dat gelezen maaar kan niet terugvinden ze lopen al lang met test met een debit kaarten eigen medewerkers dacht ik. Dus het is handig beter zo niet opnieuw wiel uitvinden ze moeten goede service blijven aanbieden zoals we gewend zijn.

Voor andere banken het is aan ICS verantwoordelijk beheer ... dit valt ook onder debit kaarten beheer dus. Zie maar dezelfde als GO card ICS (Ze kunnen maar moeilijk ff snel een gebouw huren of uit grond stampen vandaar)

[ Voor 13% gewijzigd door Ultrafast op 31-05-2023 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
Ultrafast schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:54:
[...]

Waarom zou moet dit chargeback systeem optuigen terwijl dat ING een eigen beheer creditcard zo veel is niet veranderd ? Alleen wat groter klantenbeheer ... ? Ik meen ergens dat gelezen maaar kan niet terugvinden ze lopen al lang met test met een debit kaarten eigen medewerkers dacht ik. Dus het is handig beter zo niet opnieuw wiel uitvinden ze moeten goede service blijven aanbieden zoals we gewend zijn.

Voor andere banken het is aan ICS verantwoordelijk beheer ... dit valt ook onder debit kaarten beheer dus. Zie maar dezelfde als GO card ICS (Ze kunnen maar moeilijk ff snel een gebouw huren of uit grond stampen vandaar)
Ik weet niet hoe het er achter de schermen aan toe gaat maar bij een ING/Rabo zou het makkelijk zijn om de veiligheidslaag en chargebacks meteen uit te kunnen voeren. Er moet alleen een en ander aangepast worden omdat je geen aankoopverzekering hebt maar alleen de basic chargeback scheme.

Bij de andere banken kan het bij ICS worden belegd maar ook zelf uitgevoerd worden, via ICS gaat het namelijk flink geld kosten lijkt me en het lijkt me sterk dat ICS ook zomaar inzicht mag krijgen in jouw transacties als klant van de ABN of Knab of Volksbank labels bijv.

Ben dan ook benieuwd hoe ze dit gaan uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Ik weet niet hoe het er achter de schermen aan toe gaat maar bij een ING/Rabo zou het makkelijk zijn om de veiligheidslaag en chargebacks meteen uit te kunnen voeren. Er moet alleen een en ander aangepast worden omdat je geen aankoopverzekering hebt maar alleen de basic chargeback scheme.

Bij de andere banken kan het bij ICS worden belegd maar ook zelf uitgevoerd worden, via ICS gaat het namelijk flink geld kosten lijkt me en het lijkt me sterk dat ICS ook zomaar inzicht mag krijgen in jouw transacties als klant van de ABN of Knab of Volksbank labels bijv.

Aye ok ben ook benieuwd wat betreft ik zie ook vaker bericht twitter van ING.
Ze lijkt zover dat ze wilt eerste bank met debit mastercard uitgeven. Maar goed we zullen zien.

Het is alleen vervelend dat mastercard datum per stop meastro 1 juli want aangezien dat veel mensen graag op vakantie dit zitten ook graag wachten op een debit mastercard ... dus niet handig.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultrafast op 31-05-2023 18:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:00

djiwie

Wie?

Heel veel mensen? Ik denk dat bijna geen enkele consument uberhaupt weet dat Maestro uitgefaseerd wordt.

@Youtl het lijkt me sterk dat ICS de debit cards gaat beheren voor deze banken, die zitten immers (itt een creditcard met maandelijkse incasso) direct aan de rekening gekoppeld. Dan lijkt het me ook niet logisch als ICS het chargeback proces gaat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Youtl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Chargebacks lopen via MasterCard en VISA zelf althans zij behandelen meldingen van onterechte transacties en komen tot oordeel na hoor en wederhoor. De banken zijn voor hun klanten uiteraard aanspreekpunt en moeten dus het loket zijn waar klant een verzoek kan doen.

Lijkt me allemaal niet heel ingewikkeld, een online formulier met upload mogelijkheid voor stukken ter onderbouwing en dit koppelen richting de kaartschemas en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Ultrafast schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Aye ok ben ook benieuwd wat betreft ik zie ook vaker bericht twitter van ING.
Ze lijkt zover dat ze wilt eerste bank met debit mastercard uitgeven. Maar goed we zullen zien.

Het is alleen vervelend dat mastercard datum per stop meastro 1 juli want aangezien dat veel mensen graag op vakantie dit zitten ook graag wachten op een debit mastercard ... dus niet handig.
Beste optie voor dit lijkt openbank en eenmalig 2 euro betalen voor de fysieke debit mastercard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Boerenlater schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:06:
[...]
Beste optie voor dit lijkt openbank en eenmalig 2 euro betalen voor de fysieke debit mastercard.
Wel rekening er mee houden dat OpenBank alle passen uitgeeft met een Spaanse BIN. Dus geoblocks op basis van pasnummer herkennen je dan als Spanjaard. Hierdoor kon ikzelf geen F1TV abonnement afsluiten met mijn OpenBank Debit pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Wel rekening er mee houden dat OpenBank alle passen uitgeeft met een Spaanse BIN. Dus geoblocks op basis van pasnummer herkennen je dan als Spanjaard. Hierdoor kon ikzelf geen F1TV abonnement afsluiten met mijn OpenBank Debit pas.
Ik reageerde specifiek op dat vakantie gedeelte he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Wally2002 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:22:
[...]

Chargebacks lopen via MasterCard en VISA zelf althans zij behandelen meldingen van onterechte transacties en komen tot oordeel na hoor en wederhoor. De banken zijn voor hun klanten uiteraard aanspreekpunt en moeten dus het loket zijn waar klant een verzoek kan doen.

Lijkt me allemaal niet heel ingewikkeld, een online formulier met upload mogelijkheid voor stukken ter onderbouwing en dit koppelen richting de kaartschemas en je bent er.
Als het goed is dient de bank inderdaad de aanvraag en als de 'tegenpartij' geen bezwaar kent word een chargeback al meteen toegewezen.

Maar naast de chargebacks moeten de banken ook hun huidige fraude team uitbreiden om wat actiever kaartbetalingen te monitoren die niet door de consument zijn gedaan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:15
Malfoi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:06:
Ik zag net op mijn ABN pinpas dat ie geldig is tot en met 7/2023. Als er, zoals ook op de ABN website vermeldt staat, vanaf 1 juli 2023 géén Maestro passen meer worden uitegeven, ben ik benieuwd wat ik dan krijg.

Óf het is net aan en ik krijg één van de laatste ABN Maestro passen, óf ik zit dan al bij de nieuwe batch en krijg een Mastercard Debit.

Ben benieuwd, maar het maakt voor mij weinig verschil.
Afgelopen week een Maestro pas ontvangen. Maar las dus hier in het topic dat ABN zijn datum voor het niet meer uitgeven van Maestro passen heeft verschoven.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 08:43
Youtl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:56:
[...]
(Volgens de Rabobank worden de nieuwe passen MasterCard debit terwijl er in 2022 nog werd vermeld Visa Debit)
In de Voorwaarden betalen en online diensten 2022 van de Rabobank valt het volgende te lezen:
Binnenkort komen wij met nieuwe betaalpassen. Deze nieuwe betaalpassen zijn herkenbaar aan het PAN dat op de kaart staat. U krijgt een nieuwe betaalpas als uw oude betaalpas de einddatum heeft bereikt of als uw betaalpas om een andere reden vervangen wordt. Wij hebben nieuwe betaalpassen van twee merken: Mastercard en Visa. Wij bepalen of u een nieuwe betaalpas krijgt van Mastercard of Visa.
Het lijkt er dus op dat de Rabobank zowel Visa Debit als Mastercard Debit gaat uitgeven. Ik ben benieuwd of er straks toch een manier is om een bepaald merk te kiezen.
Bij de aanvraag van een Rabo GoldCard credit card bestaat deze mogelijkheid overigens wel en kun je kiezen tussen een Mastercard en Visa.

[ Voor 6% gewijzigd door Gaston op 02-06-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Gaston schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:46:
[...]

In de Voorwaarden betalen en online diensten 2022 van de Rabobank valt het volgende te lezen:

[...]

Het lijkt er dus op dat de Rabobank zowel Visa Debit als Mastercard Debit gaat uitgeven. Ik ben benieuwd of er straks toch een manier is om een bepaald merk te kiezen.
Bij de aanvraag van een Rabo GoldCard credit card bestaat deze mogelijkheid overigens wel en kun je kiezen tussen een Mastercard en Visa.
Dan is de klantenservicemedewerker of niet goed op de hoogte of verandert het misschien. Toen ik vroeg om Visa Debit zei die nee uitsluitend MasterCard debit als vervanging van Maestro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Youtl schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:51:
[...]

Dan is de klantenservicemedewerker of niet goed op de hoogte of verandert het misschien. Toen ik vroeg om Visa Debit zei die nee uitsluitend MasterCard debit als vervanging van Maestro.
En vorig jaar was er nog een persbericht dat ze met Visa in zee gingen voor Visa Debit: https://www.visa.nl/over-...ess-releases.3170134.html
Pagina: 1 ... 13 ... 39 Laatste