balken07 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:24:
[...]
Ah, ik zie dat bij Rabobank je nog echt vrij bent om een app niet te gebruiken idd. Ik ben er zelf nooit klant geweest. Bij ING was de app al jaren verplicht als ik het goed heb, en bij de Volksbank is de digipas niet meer voor nieuwe klanten te krijgen, waarmee de app dus verplicht is geworden? (Verbeter me vooral). Knab heeft de reader al afgeschaft. Ook daar is bankieren zonder de app niet meer mogelijk. Ik denk dat de trend dus wel duidelijk is. Of dat wenselijk is is een andere discussie.
Nu snap ik je wat beter over de banken. Dacht dat het vooral over de creditcards ging, bij ICS kan je de app gebruiken of een SMS code ontvangen voor het bevestigen van je online transacties als 2FA.
Wat ik weet bij de SNS is dat ze nog wel digipassen geven als je naar kantoor gaat(de enige met veel kantoren!) hoe dat bij ASN gaat weet ik niet.
Ik ben het wel eens met je dat banken en creditcardaanbieders meer richting betaal app pushen voor alles (even de fintechs buiten beschouwing) maar bij de systeembanken is er (ook bij de ING als het goed is) mogelijk om niet vast te zitten aan de app voor alles.
Ben zelf van mening dat dit een slechte zaak is omdat niet iedereen kan of gebruik wil maken van zo een app.
Maar terugkomend op de Mastercard en Visa debit kaarten, als het goed is zouden deze ook een 2FA krijgen bij invoering en denk dat het bank afhankelijk is hoe de verificatie dan gebeurt per transactie.