• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb vorige week gevlogen en bij Ryanair accepteerden ze gene Maestro meer. Geprobeerd, maar het werkte gewoon niet.

Afgelopen jaren wel altijd gewoon kunnen pinnen in de vliegtuigen.

Tijd om een nieuwe ing pas aan te vragen

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:21
hanev001 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:06:
[...]

Je sluit daarmee wel alle mensen uit die geen app kunnen of willen gebruiken. Aangezien het om een universeel betaalmiddel gaat kan dat dus niet. Je opmerking over het vinden van pinpassen op straat is nonsens, of denk je dat creditcards nooit verloren worden.
Hoezo nonsens. Creditcards zijn er veel minder dan pinpassen in Nederland. En ik zou voorstander zijn om met creditcards hetzelfde te doen. Daarnaast is een bankieren app bij ongeveer elke bank al verplicht om mobiel te bevestigen, of is dat voor nieuwe klanten. En voor creditcards in Nederland ken ik geen uitgever die een app niet verplicht om betalingen mee te bevestigen. Is toch echt een universeel betaalmiddel, zo’n creditcard. Het kan dus wel. Een bankieren app is gewoon onvermijdelijk om te hebben, mensen die er niet aan willen hebben dan vooral zelf een probleem. Mensen die digitaal niet vaardig zijn, dat is een dilemma idd.

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:18
AndereKoekoek schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:09:
Heb vorige week gevlogen en bij Ryanair accepteerden ze gene Maestro meer. Geprobeerd, maar het werkte gewoon niet.

Waxht tot Juli dan worden er geen Maestro kaarten meer uitgegeven. Als je nu vervangt krijg je weer een Maestro of VPay.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:45

Dit is wel bijzonder. Maestro passen zullen denk ik nog wel een aantal jaar gebruikt worden voordat alle pasjes vervangen zijn.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hebben ze die ooit wel geaccepteerd?

Ik kan me uit het verleden herinneren dat er in vliegtuigen vaak alleen met creditcards betaald kon worden, omdat dat de enige met offline transacties was oid :?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• balken07
japie06 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:18:
[...]

Dit is wel bijzonder. Maestro passen zullen denk ik nog wel een aantal jaar gebruikt worden voordat alle pasjes vervangen zijn.
Tja, dat is de Nederlandse situatie. Nederland was al een buitenbeentje met Maestro en VPay geworden. Ryanair heeft er geen boodschap aan. Die opereren internationaal.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
balken07 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:48:
[...]

Hoezo nonsens. Creditcards zijn er veel minder dan pinpassen in Nederland. En ik zou voorstander zijn om met creditcards hetzelfde te doen. Daarnaast is een bankieren app bij ongeveer elke bank al verplicht om mobiel te bevestigen, of is dat voor nieuwe klanten. En voor creditcards in Nederland ken ik geen uitgever die een app niet verplicht om betalingen mee te bevestigen. Is toch echt een universeel betaalmiddel, zo’n creditcard. Het kan dus wel. Een bankieren app is gewoon onvermijdelijk om te hebben, mensen die er niet aan willen hebben dan vooral zelf een probleem. Mensen die digitaal niet vaardig zijn, dat is een dilemma idd.
Ik heb een pinpas en een creditcard beide gebruik ik regelmatig, De creditcard vooral om aankopen in webshops te doen en daar heb ik die 3 cijferige code op de achterkant voor nodig. Ik heb geen app op mijn telefoon. Hoe jij aan het idee komt dat dit verplicht zou zijn is mij een raadsel. Je denkt blijkbaar alleen aan mobiel betalen maar de kaarten worden ook nog op andere manieren gebruikt.

• Youtl
balken07 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:48:
[...]

Oneens, ik snap niet echt de link tussen een 2FA methode en een verplichte bankieren/creditcard app. Als het goed is zijn er ook andere manieren om deze verificatiecode te krijgen zonder de app te hebben.

Rabobank heeft als het goed is nog een Random Reader die je kan gebruiken voor het bevestigen van je betalingen.

Onvermijdelijk vind ik daarom wel heel simpel om te stellen, dat de app steeds belangrijker word ben ik het wel mee eens maar als enige optie dat niet.

• balken07
hanev001 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:33:
[...]

Ik heb een pinpas en een creditcard beide gebruik ik regelmatig, De creditcard vooral om aankopen in webshops te doen en daar heb ik die 3 cijferige code op de achterkant voor nodig. Ik heb geen app op mijn telefoon. Hoe jij aan het idee komt dat dit verplicht zou zijn is mij een raadsel. Je denkt blijkbaar alleen aan mobiel betalen maar de kaarten worden ook nog op andere manieren gebruikt.
https://www.betaalverenig...erkeer/psd2/sca-migratie/

Zie de link. Hoe jij blijkbaar nooit gedwongen bent een betaling te bevestigen is mij een raadsel. Kleine bedragen?
Misschien kun je verder zelf aangeven wie jouw creditcard uitgever is, en wat minder zelf invullen over mijn redenatie. Mobiel betalen is wat anders dan met mobiel een betaling bevestigen daarnaast.

• balken07
Youtl schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:13:
[...]

Oneens, ik snap niet echt de link tussen een 2FA methode en een verplichte bankieren/creditcard app. Als het goed is zijn er ook andere manieren om deze verificatiecode te krijgen zonder de app te hebben.

Rabobank heeft als het goed is nog een Random Reader die je kan gebruiken voor het bevestigen van je betalingen.

Onvermijdelijk vind ik daarom wel heel simpel om te stellen, dat de app steeds belangrijker word ben ik het wel mee eens maar als enige optie dat niet.
Ah, ik zie dat bij Rabobank je nog echt vrij bent om een app niet te gebruiken idd. Ik ben er zelf nooit klant geweest. Bij ING was de app al jaren verplicht als ik het goed heb, en bij de Volksbank is de digipas niet meer voor nieuwe klanten te krijgen, waarmee de app dus verplicht is geworden? (Verbeter me vooral). Knab heeft de reader al afgeschaft. Ook daar is bankieren zonder de app niet meer mogelijk. Ik denk dat de trend dus wel duidelijk is. Of dat wenselijk is is een andere discussie.

• Youtl
balken07 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:24:
[...]

Ah, ik zie dat bij Rabobank je nog echt vrij bent om een app niet te gebruiken idd. Ik ben er zelf nooit klant geweest. Bij ING was de app al jaren verplicht als ik het goed heb, en bij de Volksbank is de digipas niet meer voor nieuwe klanten te krijgen, waarmee de app dus verplicht is geworden? (Verbeter me vooral). Knab heeft de reader al afgeschaft. Ook daar is bankieren zonder de app niet meer mogelijk. Ik denk dat de trend dus wel duidelijk is. Of dat wenselijk is is een andere discussie.
Nu snap ik je wat beter over de banken. Dacht dat het vooral over de creditcards ging, bij ICS kan je de app gebruiken of een SMS code ontvangen voor het bevestigen van je online transacties als 2FA.

Wat ik weet bij de SNS is dat ze nog wel digipassen geven als je naar kantoor gaat(de enige met veel kantoren!) hoe dat bij ASN gaat weet ik niet.

Ik ben het wel eens met je dat banken en creditcardaanbieders meer richting betaal app pushen voor alles (even de fintechs buiten beschouwing) maar bij de systeembanken is er (ook bij de ING als het goed is) mogelijk om niet vast te zitten aan de app voor alles.

Ben zelf van mening dat dit een slechte zaak is omdat niet iedereen kan of gebruik wil maken van zo een app.

Maar terugkomend op de Mastercard en Visa debit kaarten, als het goed is zouden deze ook een 2FA krijgen bij invoering en denk dat het bank afhankelijk is hoe de verificatie dan gebeurt per transactie.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
balken07 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:16:
[...]

https://www.betaalverenig...erkeer/psd2/sca-migratie/

Zie de link. Hoe jij blijkbaar nooit gedwongen bent een betaling te bevestigen is mij een raadsel. Kleine bedragen?
Misschien kun je verder zelf aangeven wie jouw creditcard uitgever is, en wat minder zelf invullen over mijn redenatie. Mobiel betalen is wat anders dan met mobiel een betaling bevestigen daarnaast.
Zie de pagina die je linkt:
Nederlandse issuers en acquirers ondersteunen vrijstelling van SCA bij een laag bedrag (low value payment of LVP) en bij analyse van het transactierisico door de acquirer (transaction risk analysis of TRA).
Een kaarthouder hoeft bij een vrijgestelde betaling minder handelingen te verrichten. De issuer bepaalt per transactie of de betaling voor vrijstelling van SCA in aanmerking komt.
In de praktijk zijn bedragen tot en met 50 euro vaak vrijgesteld van 3DS.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
balken07 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:24:
[...]

Sterker nog, bij de Rabobank moet je toch nog bij redelijk wat acties de Rabo Scanner erbij pakken. Zoals overboeken van grote bedragen (5k+?) en ik doe ook beleggen bij de Rabobank en aanmaken/wijzigen/verwijderen orders (dus eigenlijk alles behalve inzien) is ook de Scanner nodig.

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:26

Kol Nedra

don't trust, verify

Ik bezit een digitale debit Mastercard waar ik vaak een static password moet aangeven (oftewel pincode, alleen andere naam)
werkt prima!
ikzelf ben gestopt met bankpas te gebruiken, ik bezit visa kaarten en voor digitale betalingen gebruik ik dan die Mastercard.
op enkele plekken werkt die visa kaart nog niet, maar die plaatsen vermijd ik daarna ook gelijk dus eigenlijk betaal ik voor 80% met de visa kaart, 10% met Mastercard, 9% cash en 1% met bankpas

Bitcoin Is the Most Trustworthy Asset, There’s No Second Best!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
@ balken07. Zowel mijn betaalpas als creditcard zijn van ING. Je haalt 2 dingen door elkaar, hebben van een app en het bevestigingen van transacties. Dus nogmaals een app is niet verplicht. Het bevestigen van online betalingen kan bij ING ook met een Digipass nummer generator en bij kleine creditcard betalingen is zelfs dat niet nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

En accepteerden ze daarvoor wel Maestro? Van wat ik mij herinner werkt pasbetalingen anders in de lucht, omdat ze vaak geen internet verbinding hebben om je saldo te checken. En Debit Mastercard/Visa had in dit geval dus misschien ook niet gewerkt. Vaak lukt het alleen met echte creditcards dacht ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Kol Nedra schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:52:
Ik bezit een digitale debit Mastercard waar ik vaak een static password moet aangeven (oftewel pincode, alleen andere naam)
werkt prima!
ikzelf ben gestopt met bankpas te gebruiken, ik bezit visa kaarten en voor digitale betalingen gebruik ik dan die Mastercard.
op enkele plekken werkt die visa kaart nog niet, maar die plaatsen vermijd ik daarna ook gelijk dus eigenlijk betaal ik voor 80% met de visa kaart, 10% met Mastercard, 9% cash en 1% met bankpas
Debit Mastercard is ook gewoon een bankpas. Sterker nog, iedereen gaat hier op termijn over op Debit Mastercard/Visa

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-06 17:08
xileS schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:14:
[...]

En accepteerden ze daarvoor wel Maestro? Van wat ik mij herinner werkt pasbetalingen anders in de lucht, omdat ze vaak geen internet verbinding hebben om je saldo te checken. En Debit Mastercard/Visa had in dit geval dus misschien ook niet gewerkt. Vaak lukt het alleen met echte creditcards dacht ik.
Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Kon in de lucht alleen met mijn creditcard betalen zolang ik mijn kan herinneren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Een vriend van mij had een nieuwe ing pas.
Met het Vpay logo aan de voorkant.

Hij heeft bij Ryanair wel gewoon kunnen pinnen. Heeft mijn colaatje en m&ms betaald op die manier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijnsch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:40
AndereKoekoek schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:31:

Hij heeft bij Ryanair wel gewoon kunnen pinnen. Heeft mijn colaatje en m&ms betaald op die manier.
Die V PAY passen worden al sinds 2018 uitgegeven door ING en worden ook uitgefaseerd net zoals Maestro.

Edit: sorry had de discussie over dat Ryanair geen Maestro accepteert niet goed gelezen.

[Voor 10% gewijzigd door martijnsch op 01-05-2023 12:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:47
martijnsch schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Die V PAY passen worden al sinds 2018 uitgegeven door ING en worden ook uitgefaseerd net zoals Maestro.
Maar vpay is net zo goed een debitcard, dus dat het alleen met een creditcard zou werken klopt dan niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:31:

Dat is wel weer gek, want Vpay (gaat vervangen worden door Visa Debit) is helemaal niet nieuw. Enige is dat Vpay van Visa is ipv Mastercard. Als je nu een nieuwe ING pas aanvraagt, kan je net zo goed weer een Maestro krijgen ipv Vpay. Ik weet namelijk niet of je kan kiezen. Zelf heb ik ook een Maestro.

Even opgezocht bij Ryanair:

https://help.ryanair.com/...683777-Aankopen-aan-boord
Voor betaling van aankopen aan boord, accepteren wij alle gangbare chip- en pinkaarten (Mastercard, Visa en American Express).

https://www.ryanair.com/n...en/reizen-extras/inflight
Alle gangbare creditcards en betaalkaarten worden aan boord geaccepteerd. Je kunt ook aankopen doen met behulp van Apple Pay en Google Pay.

Dat brengt ook niet heel veel duidelijkheid ;p.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnsch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:40
Gisteren heb ik geprobeerd met een Visa kaart van Revolut te bestalen bij de AH. Dit lukt nog niet.

Ik weet niet zeker of dit een Visa debit of creditcard is (ik moet er wel van te voren wat op zetten dus dacht het wel).
Mastercard Debit lukt daarintegen wel.

Weet iemand of de kaarten van Revolut wel een Visa debit kaart is, of dat de AH dit nog steeds niet ondersteunt?

[Voor 4% gewijzigd door martijnsch op 02-05-2023 11:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wally2002
martijnsch schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:13:
Gisteren heb ik geprobeerd met een Visa kaart van Revolut te bestalen bij de AH. Dit lukt nog niet.

Ik weet niet zeker of dit een Visa debit of creditcard is (ik moet er wel van te voren wat op zetten dus dacht het wel).

Weet iemand of de kaarten van Revolut wel een Visa debit kaart is, of dat de AH dit nog steeds niet ondersteunt?
Ik neem aan dat je geen kredietovereenkomst met Revolut hebt (wordt ook niet aangeboden in NL). Het is dus geen creditcard maar een debetcard.
Het staat overigens ook gewoon op de kaart, op de achterzijde bij de kleine letters onderaan, direct achter www.revolut.com.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-05 09:33

Als dat tijdens een vlucht was is dat niet gek. Vaak zijn dit "offline" transacties en die zijn nooit mogelijk geweest met meastro. Met de credit varianten zijn dit wel werken, maar niet met deze Debit pas. Een "ja maar eerder werkte het wel" kan hoogstwaarschijnlijk betekenen dat ze een internet verbinding hadden, maar dat is (zeker met budget airlines) geen garantie. Bij vpay kan het zijn dat ze dit wel toe staan, maar meastro zeker nier

[Voor 4% gewijzigd door xvilo op 05-05-2023 11:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
xvilo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Als dat tijdens een vlucht was is dat niet gek. Vaak zijn dit "offline" transacties en die zijn nooit mogelijk geweest met meastro. Met de credit varianten zijn dit wel werken, maar niet met deze Debit pas. Een "ja maar eerder werkte het wel" kan hoogstwaarschijnlijk betekenen dat ze een internet verbinding hadden, maar dat is (zeker met budget airlines) geen garantie. Bij vpay kan het zijn dat ze dit wel toe staan, maar meastro zeker nier
Bij Transavia is het geen probleem om aan boord te betalen met een Maestro pas.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:55
Van wat ik me kan herrinneren uit de korte periode dat ik betrokken ben geweest bij het communicatiesysteem rond betalingen in-flight kan je een Maestro kaart ook offline laten authoriseren, alleen heb je daar minder garantie vanuit Mastercard dat je ook daadwerkelijk je geld krijgt. Het is dan de keuze van de acceptant of hij dat risico wel of niet neemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xvilo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-05 09:33
LongBowNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Bij Transavia is het geen probleem om aan boord te betalen met een Maestro pas.
Zoals ik zei, verschil tussen online en offline transacties en het wel/niet hebben van een internet verbinding (evnetueel alleen hiervoor) aan boord.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LongBowNL
@xvilo Ik weet redelijk zeker dat er aan boord geen internet is bij Transavia. Maar zoals @Plofkotje zegt, offline betalen is ook gewoon mogelijk met een Maestro pas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
martijnsch schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:13:

Bij AH werkt het in mijn ervaring alleen bij de zelfscan kassa’s.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• balken07
Nieuwe voorwaarden bij Knab. De nieuwe passen komen eraan! (Naar beneden scrollen). Eindelijk een bank die concreet is.

https://www.knab.nl/voorw...ef58f571612fb14040c2c16e0

[Voor 49% gewijzigd door balken07 op 08-05-2023 14:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
Ik was laatst in Duitsland met een ING pas die V-Pay heeft. Vond het schrikbarend hoeveel pinautomaten mijn pas niet accepteerden. Wat ik zo merkte in Aken werd het geaccepteerd door Sparkasse en Deutsche Bank, maar bijvoorbeeld de Postbank (ironisch genoeg had de consumententak van ING in Nederland vroeger dezelfde naam) accepteerde mijn VPay kaart niet.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• balken07
Maarten_E schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:25:
Ik was laatst in Duitsland met een ING pas die V-Pay heeft. Vond het schrikbarend hoeveel pinautomaten mijn pas niet accepteerden. Wat ik zo merkte in Aken werd het geaccepteerd door Sparkasse en Deutsche Bank, maar bijvoorbeeld de Postbank (ironisch genoeg had de consumententak van ING in Nederland vroeger dezelfde naam) accepteerde mijn VPay kaart niet.
Klopt. Ze kunnen wel zeggen dat Maestro en V-Pay binnen Europa identieke acceptatie hebben, maar de praktijk is anders idd. Ik heb daarom met mijn net geopende SNS rekening de V-Pay pas door een Maestro laten vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
balken07 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:21:
Nieuwe voorwaarden bij Knab. De nieuwe passen komen eraan! (Naar beneden scrollen). Eindelijk een bank die concreet is.

Interessant, blijkbaar vinden ze bij Knab "reserveringen" genoeg afwijken van de huidige situatie om er de voorwaarden op aan te passen. Voor zover mij bekend zijn "reserveringen" ook op Maestro al mogelijk (gebeurd bijv. bij tanken bij een onbemande pomp), maar in veruit de meeste gevallen wordt die reservering direct weer opgeheven, zodra het daadwerkelijke bedrag is afgerekend.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Youtl
Herko_ter_Horst schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Interessant, blijkbaar vinden ze bij Knab "reserveringen" genoeg afwijken van de huidige situatie om er de voorwaarden op aan te passen. Voor zover mij bekend zijn "reserveringen" ook op Maestro al mogelijk (gebeurd bijv. bij tanken bij een onbemande pomp), maar in veruit de meeste gevallen wordt die reservering direct weer opgeheven, zodra het daadwerkelijke bedrag is afgerekend.
Volgens mij komt dat omdat Maestro geen reserveringen toestaat van 1 maand dacht ik, iets wat bij autohuur en hotels nog wel eens het geval kan zijn.

Maar het is goed dat Knab dit benoemt zodat er geen verassingen zijn voor klanten (tenzij ze niet lezen).

Knab is dan ook de eerste Nederlandse bank die aankondigt Debit Mastercards uit te gaan geven vanaf 8 juli, nu kijken of de grootbanken ook gaan volgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Plofkotje
Youtl schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:56:
[...]

Volgens mij komt dat omdat Maestro geen reserveringen toestaat van 1 maand dacht ik, iets wat bij autohuur en hotels nog wel eens het geval kan zijn.

Maar het is goed dat Knab dit benoemt zodat er geen verassingen zijn voor klanten (tenzij ze niet lezen).

Knab is dan ook de eerste Nederlandse bank die aankondigt Debit Mastercards uit te gaan geven vanaf 8 juli, nu kijken of de grootbanken ook gaan volgen.
Klopt, reserveringen op een Debit Mastercard werken hetzelfde als op een gewone Mastercard, vandaar dat ze dit in hun voorwaarden moeten opnemen. Reserveringen kunnen op Maestro ook, maar voor maar max 1 dag volgens mij (weet dit niet 100% zeker). Ook worden card not present transacties mogelijk (zoals online betalen met de Debit Mastercard), dus dit zullen ze ook ergens in de voorwaarden moeten opnemen.

Valt mij vooral op dat de acceptatie van m'n Debit Mastercard en Debit Visa kaarten uit de UK heel goed begint te worden in Nederland, het gebeurt nog maar zelden dat beide geweigerd worden, vaak werkt een van de twee wel. Liep hier alleen tegenaan bij een paar marktkraampjes nog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cerenas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:12
Youtl schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:56:
[...]
Bunq levert toch al een paar maanden debit Mastercards?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Youtl
Cerenas schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:02:
[...]

Bunq levert toch al een paar maanden debit Mastercards?
Bunq levert al sinds 2017 Debit Mastercards en heeft in de tussentijd dit deels vervangen voor 'Credit' Mastercards. Maar ik doelde op de reguliere banken en niet de fintechs zoals Bunq, N26 en Revolut.

Knab is nu de eerste die een concrete datum verklapt en de voorwaarden aanpast hieraan. De overige Nederlandse banken (ABN, ING, Rabo, Volksbank labels) laten nog niks los hierover terwijl er per juli 2023 geen Maestro kaarten meer uitgegeven gaan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-06 09:34
Maarten_E schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:25:
Dat is wel grappig, omdat Postbank een kaart uitgeeft met V-Pay. Ik gok dat het een ander probleem is. Uit eigen ervaring worden Maestro en V-Pay altijd samen ondersteund voor betalingen in Duitsland (ik woon er), maar dat is natuurlijk N=1.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:14
balken07 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:21:

Of gewoon deze link posten ;) https://bieb.knab.nl/inko...-en-wat-zijn-de-voordelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Onlangs nieuwe pas gekregen van de ABN Amro, omdat mijn oude pas bijna verliep (in Juni, dacht ik). Maar die passen hebben nog gewoon Maestro. 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:24
CH4OS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:32:
Onlangs nieuwe pas gekregen van de ABN Amro, omdat mijn oude pas bijna verliep (in Juni, dacht ik). Maar die passen hebben nog gewoon Maestro. 8)7
Klopt, tenminste tot 1 juli 2023 verstrekt ABN nog Maestro kaarten. Toevallig gister een helpdesk medewerker gesproken en die wist nog van niks (net zoals de chatbot). Ze denken allemaal bij het horen van mastercard aan de ABN Creditcard (die door ICS wordt uitgegeven).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nanoChip schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:16:
Klopt, tenminste tot 1 juli 2023 verstrekt ABN nog Maestro kaarten. Toevallig gister een helpdesk medewerker gesproken en die wist nog van niks (net zoals de chatbot). Ze denken allemaal bij het horen van mastercard aan de ABN Creditcard (die door ICS wordt uitgegeven).
Ik blijf het maar raar vinden dat men dit doet. Men weet dat het er aan komt en toch zo lang mogelijk ermee doorgaan. Maar goed, het zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Youtl
CH4OS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:23:
[...]
Ik blijf het maar raar vinden dat men dit doet. Men weet dat het er aan komt en toch zo lang mogelijk ermee doorgaan. Maar goed, het zal wel aan mij liggen.
Denk dat ze allemaal nog afwachtend zijn en kijken hoe de andere grootbanken het brengen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:18
CH4OS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:23:
[...]
Dat ze Maestro blijven sturen vind ik zo gek nog niet; hoe langer je wacht, hoe beter de MC/Visa acceptatie, voorraad opmaken ipv weggooien/recyclen, minder druk op klantenservice van klanten die het raar vinden dat ze geen Maestro krijgen maar een (in hun ogen) "credit card".

Wat ik wel heel gek vind is dat de helpdeskmedewerkers er niet eens van op de hoogte zijn dat dit gaat gebeuren. Over 7,5 week is het al zover en dit is echt een grote (optische) verandering voor de doorsnee klant.

[Voor 4% gewijzigd door Elandenmelk op 09-05-2023 13:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Elandenmelk schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:42:
Dat ze Maestro blijven sturen vind ik zo gek nog niet; hoe langer je wacht, hoe beter de MC/Visa acceptatie, voorraad opmaken ipv weggooien/recyclen, minder druk op klantenservice van klanten die het raar vinden dat ze geen Maestro krijgen maar een (in hun ogen) "credit card".
Dit is natuurlijk wel een beetje het kip-ei-verhaal. Daarnaast wordt ik nu met een pas opgezadeld die dus ergens in de toekomst vroegtijdig vervangen wordt, omdat Maestro niet meer geaccepteerd wordt (en die acceptatie dus juist steeds minder wordt).

[Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 09-05-2023 13:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
CH4OS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:51:
[...]
Dit is natuurlijk wel een beetje het kip-ei-verhaal. Daarnaast wordt ik nu met een pas opgezadeld die dus ergens in de toekomst vroegtijdig vervangen wordt, omdat Maestro niet meer geaccepteerd wordt (en die acceptatie dus juist steeds minder wordt).
Het is niet echt een kip-ei verhaal. Immers accepteren pinautomaten (ideakiter) beiden. Alleen accepteren ze nu nog niet allemaal de Debit kaarten. Dus als een bank nu "vroegtijdig" Debit passen gaan uitgeven zullen winkeliers niet ineens hun pinautomaat updaten. Terwijl de uitgevers van de pinautomaten wel nog steeds bezig zijn met het updaten (software update of omruilen) van de betaalterminals. Dus langer wachten levert wel degelijk een voordeel op. Daarnaast zal vast gwen enkele grootbank de eerste willen zijn. Want niet overal kunnen pinnen levert gewoon een imago probleem op, hoe goed de (marketing) campagne er omheen ook mag zijn.

En v.w.b. de toekomstige geldigheid van Maestro. De pas is 5 jaar geldig, MasterCard weet dus dat ze tot 1 juli 2028 het Maestro netwerk in de lucht moeten houden. Wellicht dat over een jaar of 4 nieuwe betaalterminals geen Maestro meer accepteren, maar die zullen ook niet plotsklaps massaal worden uitgerold waardoor je ineens "nergens" meer kunt pinnen. Hoogstens dat je heel incidenteel tegen het einde van die 5 jaar (dus in 2028) ergens niet kunt betalen met Maestro. Maar de kans lijkt mij groot dat of de banken uit zichzelf passen gaan vervangen of dat je kosteloos en eenvoudig kunt ruilen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:01:
Maar de kans lijkt mij groot dat of de banken uit zichzelf passen gaan vervangen of dat je kosteloos en eenvoudig kunt ruilen.
Men had dat toch voor mij dan alvast kunnen doen? Nu moet ik een extra keer mijn pas vervangen, dat is juist mijn hele punt. Op deze manier zorg je er alleen maar voor dat adoptie alleen maar langer duurt + klanten hebben er extra last van.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RobertMe
CH4OS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:07:
[...]
Men had dat toch voor mij dan alvast kunnen doen? Nu moet ik een extra keer mijn pas vervangen, dat is juist mijn hele punt. Op deze manier zorg je er alleen maar voor dat adoptie alleen maar langer duurt + klanten hebben er extra last van.
Maar hoeveel man zouden nu hun bank bellen om te vragen of ze bij vervanging een Debit kaart kunnen krijgen? Dat klinkt dan als een heel proces opzetten voor iets dat nu voor een heel select groepje klanten gebruikt zou worden.

En begrijp me niet verkeerd, mijn pinpas heeft ook een vervaldatum van augustus en ik zou graag een Debit pas krijgen (heb er nu "extra" een bij OpenBank aangevraagd om de creditcard bij mijn huisbank op te zeggen). Maar ik ga er gewoon vanuit dat ik nog een keer een Maestro pas krijg, jammer genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Volgens mij houden de banken gewoon een "duidelijk" grens aan. 1 juli 2023. Vanaf dan worden geen Maestro/Vpay meer uitgegeven. Er kan genoeg anders, maar ik verwacht niet dat ze eerder dan 1 juli gaan stoppen met het uitgeven van maestro/vpay. Als je bv eerder een debit mastercard wilt, kan je altijd kijken naar andere (gratis) fintech banken die dat wel hebben.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Youtl
Daarnaast heeft Mastercard al gemeld dat de Maestro tot juli 2028 geldig blijft en geaccepteerd zal worden. Oftewel als jij nu of volgende maand een nieuwe Maestro kaart krijgt kan je die gewoon 5 jaar lang blijven gebruiken.

Als je dat niet wil kan je in juli of augustus de bank vragen om je betaalpas te vervangen, waarbij de ene bank wel geld zal rekenen en de andere niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wally2002
CH4OS schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:07:
[...]
De banken zullen in overweging hebben genomen dat je tot voor kort niet overal met MC debit terecht kan. Sterker nog, er zijn signalen dat er momenteel nog POS apparatuur vervangen wordt.
Waarom het risico lopen dat klanten niet overal kunnen betalen, terwijl Maestro voorlopig nog in de lucht blijft?
Als ze nu al MC debit zouden uitgeven hebben klanten er juist wel last van.
Ze zitten echt niet op klachten te wachten van klanten die niet overal kunnen betalen.

Ook Knab houdt nog een slag om de arm en heeft het over 'naar verwachting vanaf juli' .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichaelV76
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:36
Nederland loopt gewoon vreselijk achter met in dit geval de betaalmerken. In de omringende landen geven de banken al Visa Debit en Debit Mastercard uit. Ik vind het gewoon heel naar dat mijn bankpassen zelfs binnen de EU niet overal meer geaccepteerd wordt. In de USA en Canada kon ik al helemaal niet betalen in winkels. Wel pinnen uit de muur maar ze hebben na corona liever geen cash meer. Gelukkig was mijn broer mee leeft in België en heeft visa op zijn bankkaart staan. Slecht ook dat de Rabobank niet weet over deze veranderingen. 7 weken nog.......maargoed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:55
MichaelV76 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:52:
Nederland loopt gewoon vreselijk achter met in dit geval de betaalmerken. In de omringende landen geven de banken al Visa Debit en Debit Mastercard uit. Ik vind het gewoon heel naar dat mijn bankpassen zelfs binnen de EU niet overal meer geaccepteerd wordt. In de USA en Canada kon ik al helemaal niet betalen in winkels. Wel pinnen uit de muur maar ze hebben na corona liever geen cash meer. Gelukkig was mijn broer mee leeft in België en heeft visa op zijn bankkaart staan. Slecht ook dat de Rabobank niet weet over deze veranderingen. 7 weken nog.......maargoed.
Dat snap ik ook hoor ... ik wil ook graag een nederlandse bank dit een Debit kaart uitbrengt.

Maar ik zie nu ook Argenta Belgie concreet duidelijkheid op moment heb ik nu een meastro kaart belgie en binnenkort komt september een debit mastercard uit. Echter maakt niet zoveel uit zelf heb ik ook Argenta creditcard hoewel had ik ook graag visa gezien maar goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Youtl
Ultrafast schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:37:

Maar ik zie nu ook Argenta Belgie concreet duidelijkheid op moment heb ik nu een meastro kaart belgie en binnenkort komt september een debit mastercard uit. Echter maakt niet zoveel uit zelf heb ik ook Argenta creditcard hoewel had ik ook graag visa gezien maar goed.

[Afbeelding]
Lijkt erop dat Argenta dan nog genoeg voorraad heeft van Maestro tot medio September aanstaande.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:42:
[...]

Lijkt erop dat Argenta dan nog genoeg voorraad heeft van Maestro tot medio September aanstaande.
Ja normaal gesproken is officeel 1 juli meastro begint met stoppen uitgifte een kaarten wat ook weer niet echt duidelijkheid streefdatum officeel is...

En of Argenta hebt ingekocht een batchnummers meastro voor 1 maand voorraad dat zou dit mogelijk ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 18:57
Youtl schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:46:
Daarnaast heeft Mastercard al gemeld dat de Maestro tot juli 2028 geldig blijft en geaccepteerd zal worden. Oftewel als jij nu of volgende maand een nieuwe Maestro kaart krijgt kan je die gewoon 5 jaar lang blijven gebruiken.

Als je dat niet wil kan je in juli of augustus de bank vragen om je betaalpas te vervangen, waarbij de ene bank wel geld zal rekenen en de andere niet.
Precies, en 5 jaar is dat is nog wel eventjes ;)
Ik heb het gevoel dat alle Nederlandse banken zich totaal niet haasten met de omzetting naar debit cards van MC of Visa. Ze hebben gewoon die jaren nog resterend om de boel te gaan vervangen. Echter alleen in het buitenland zal Maestro wel eerder uit gefaseerd worden als we het over de betaalautomaten hebben...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Heb afgelopen weken wat Duitse en Belgische klanten over de vloer gehad, dit waren ook allemaal 1 voor 1 nog een Maestro/Vpay pas. Het waren als goed is wel zakelijke rekeningen, misschien maakt dat ook verschil.

Het is al gezegd, deze pasjes zullen nog 5 jaar geldig blijven, dus zullen niet zomaar worden vervangen. Wat betreft in het buitenland is het altijd al zo geweest dat je rekening moet houden dat je pinpas niet zal werken. Vooral als je buiten Europa gaat reizen, daarom heb ik om die reden een extra Mastercard Creditcard en een gratis Mastercard Debitcard van een andere bank, die geen koersopslag rekent terwijl een Nederlandse pinpas volgens mij altijd wel nog een koersopslag rekent. In de meeste gevallen is het met zo'n pas ook goedkoper om cash op te nemen bij een ATM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cerenas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:12
Soundwork schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Ik heb het gevoel dat alle Nederlandse banken zich totaal niet haasten met de omzetting naar debit cards van MC of Visa. Ze hebben gewoon die jaren nog resterend om de boel te gaan vervangen. Echter alleen in het buitenland zal Maestro wel eerder uit gefaseerd worden als we het over de betaalautomaten hebben...
Denk dat ABN voornamelijk er niet zoveel haast mee heeft. Gok dat het flink in het aantal creditcards gaat hakken die ICS uitgeeft. Niet heel veel mensen zullen nog een credit card nodig hebben als je prima uit de voeten kan met een debit Mastercard/Visa in het buitenland, behalve voor misschien specifieke dingen als autohuur, aankoopbescherming, etc.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:51
Soundwork schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Het zal wel zo gaan als met de GDPR: die werd ingevoegd met een grace period van 2 jaar, en na 1 jaar en 11 maanden sprong iedereen in de paniekstand...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Inmiddels al meer ervaring mbt acceptatie van Mastercard Debit kaarten in het dagelijks leven in Nederland?
Ik ben aan het overstappen van ING naar Bunq dus voorlopig nog een vPay pas tot mijn beschikking, maar heb als enige fyieke pas van Bunq een Mastercard Debit gekozen (in de UK bij sommige POS problemen met vPay/Maestro dus dacht ga voor safe).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-06 15:28
Ik heb afgelopen week de virtuele Revolut Mastercard ingesteld in mijn telefoon als standaard (had Maestro ingesteld) en tot nu bij de Plus kunnen betalen, bij de Primera, bij mijn werk in het bedrijfsrestaurant dus het lijkt erop dat er steeds meer pinautomaten Mastercard accepteren. WHich is nice :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MichaelV76
En de banken zij nog steeds stil🤣

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Youtl
MichaelV76 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:47:
En de banken zij nog steeds stil🤣
Zou mij niks verbazen als ze pas begin volgende maand met een en ander komen omdat de minimale termijn voor wijzigingen 1 maand is in de AV dacht ik.

Kan ook dat de banken nog lobbyen bij MasterCard en Visa om de uitfasering te vertragen met een maand of twee omdat ze er nog niet klaar voor zijn.

[Voor 20% gewijzigd door Youtl op 12-05-2023 14:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LongBowNL
Cerenas schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Denk dat ABN voornamelijk er niet zoveel haast mee heeft. Gok dat het flink in het aantal creditcards gaat hakken die ICS uitgeeft. Niet heel veel mensen zullen nog een credit card nodig hebben als je prima uit de voeten kan met een debit Mastercard/Visa in het buitenland, behalve voor misschien specifieke dingen als autohuur, aankoopbescherming, etc.
Als je ziet hoeveel mensen (Ervaringen met creditcards) een dure CC van bijvoorbeeld American Express hebben, dan valt het wel mee denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Nou, net een nieuwe maestro kaart in de bus, nog 5 jaar geldig :+

Hopelijk binnenkort wel mijn Apple pay card te wisselen naar een MasterCard debit en dan zijn alle opties weer afgedekt.

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Youtl
YakuzA schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:55:
Nou, net een nieuwe maestro kaart in de bus, nog 5 jaar geldig :+

Hopelijk binnenkort wel mijn Apple pay card te wisselen naar een MasterCard debit en dan zijn alle opties weer afgedekt.
Lijkt me niet want dan moet de bank een nieuwe digitale kaart voor je aanmaken die niet gekoppeld is aan een fysieke pas. Denk niet dat de banken hier warm voor gaan lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Youtl schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Lijkt me niet want dan moet de bank een nieuwe digitale kaart voor je aanmaken die niet gekoppeld is aan een fysieke pas. Denk niet dat de banken hier warm voor gaan lopen.
ING klanten met een V-Pay pasje krijgen ook gewoon een Maestro Apple Pay kaart. De koppeling met het fysieke pasje is er helemaal niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichaelV76
Zo grappig dat geen enkele bank nog iets loslaat over de nieuwe passen. Over 6 weken stopt Mastercard met uitgeven van Maestro passen. Ik ga 2 juli direct een nieuwe pas aanvragen. Wil van dat Maestro af. Ik kan nooit in fysieke winkels in Toronto betalen met dat onding. Kreeg vorige week van ABN een nieuwe Maestro...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plofkotje
MichaelV76 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:04:
Zo grappig dat geen enkele bank nog iets loslaat over de nieuwe passen. Over 6 weken stopt Mastercard met uitgeven van Maestro passen. Ik ga 2 juli direct een nieuwe pas aanvragen. Wil van dat Maestro af. Ik kan nooit in fysieke winkels in Toronto betalen met dat onding. Kreeg vorige week van ABN een nieuwe Maestro...
Banken kunnen een voorraad aangelegd hebben en nog gewoon doorgaan met het uitgeven van Maestro passen totdat de voorraad op is. Als je het over 6 dagen doet is er geen enkele garantie dat ze je een Mastercard Debit of Visa Debit kaart geven.
Vinnienerd schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:11:
[...]

ING klanten met een V-Pay pasje krijgen ook gewoon een Maestro Apple Pay kaart. De koppeling met het fysieke pasje is er helemaal niet.
Apple Pay werkt idd altijd bij elke bank met het uitgeven van een nieuwe pas die niks te maken heeft met je fysieke pas, hooguit dat ze in het plaatje in je Apple Wallet het nummer van je andere kaart erop zetten, maar logisch gezien is het een compleet andere pas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elandenmelk
Plofkotje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:43:
[...]

Banken kunnen een voorraad aangelegd hebben en nog gewoon doorgaan met het uitgeven van Maestro passen totdat de voorraad op is. Als je het over 6 dagen doet is er geen enkele garantie dat ze je een Mastercard Debit of Visa Debit kaart geven.

[...]

Apple Pay werkt idd altijd bij elke bank met het uitgeven van een nieuwe pas die niks te maken heeft met je fysieke pas, hooguit dat ze in het plaatje in je Apple Wallet het nummer van je andere kaart erop zetten, maar logisch gezien is het een compleet andere pas.
Maar productie van het stukje plastic met chip (voorraad aanleggen) en het uitgeven van de pas (op naam zetten van een specifiek persoon, pas kan worden gebruikt etc.) lijken mij niet hetzelfde. Ik neem toch aan dat Mastercard zich zo makkelijk in de luren laten leggen. Neem aan dat het voor het uitgeven moet worden geregistreerd bij Maestro/Mastercard zelf, en dan kunnen ze je ongetwijfeld vriendelijke terecht wijzen.

EDIT: Het is trouwens wel zo verdacht stil, wellicht dat Mastercard zelf (niet publiekelijk) de deadline heeft verschoven..?

[Voor 5% gewijzigd door Elandenmelk op 17-05-2023 08:40]

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:40
Zelfs binnen een winkel kan de acceptatie blijkbaar verschillen.. Bij de lokale AH kan ik bij de zelfscankassa prima betalen met mijn Revolut VISA Debit card, maar bij de servicebalie wordt ie vervolgens geweigerd bij het uitbetalen van de koopzegels.

• Youtl
Vinnienerd schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Ja bij ING is dat inderdaad het geval, maar dat komt omdat Maestro en V-Pay hetzelfde zijn zonder dat je een kaartnummer krijgt voor online transacties.

Bij MC en Visa is dat anders, sterker nog als je als bank wel een Apple Pay kaart krijgt zullen de meeste klanten ook om de kaartdetails gaan vragen voor online betalingen. Dan kan de bank je meteen een fysieke kaart gaan geven lijkt me.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Raymon89 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:08:
Zelfs binnen een winkel kan de acceptatie blijkbaar verschillen.. Bij de lokale AH kan ik bij de zelfscankassa prima betalen met mijn Revolut VISA Debit card, maar bij de servicebalie wordt ie vervolgens geweigerd bij het uitbetalen van de koopzegels.
Klopt, dat probleem had ik ook.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RobertMe
Youtl schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Ja bij ING is dat inderdaad het geval, maar dat komt omdat Maestro en V-Pay hetzelfde zijn zonder dat je een kaartnummer krijgt voor online transacties.

Bij MC en Visa is dat anders, sterker nog als je als bank wel een Apple Pay kaart krijgt zullen de meeste klanten ook om de kaartdetails gaan vragen voor online betalingen. Dan kan de bank je meteen een fysieke kaart gaan geven lijkt me.
Punt is voornamelijk: er is helemaal geen koppeling tussen de mobiel betalen oplossingen en de pinpas. Apple Pay / Google Pay / ... emuleren een unieke pas, en niet de daadwerkelijke pas die je gekoppeld hebt. Ander voorbeeld is OpenBank. Ze leveren klanten een Maestro pas, maar OpenBank Pay bied een MasterCard Debit pas aan.
Het zijn dus gewoon twee individuele passen, de fysieke pas en de pas voor mobiel betalen. Alleen koppel je Apple Pay / Google Pay / ... aan de betaalrekening op basis van gegevens van de fysieke pas. Maar dat zou net zo goed op basis van een andere verificatiemethode kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:17

djiwie

Wie?

Elandenmelk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:40:
Maar productie van het stukje plastic met chip (voorraad aanleggen) en het uitgeven van de pas (op naam zetten van een specifiek persoon, pas kan worden gebruikt etc.) lijken mij niet hetzelfde. Ik neem toch aan dat Mastercard zich zo makkelijk in de luren laten leggen. Neem aan dat het voor het uitgeven moet worden geregistreerd bij Maestro/Mastercard zelf, en dan kunnen ze je ongetwijfeld vriendelijke terecht wijzen.
Waarom zou MC daar moeilijk over doen? Zij zullen vooral belangrijk vinden dat de vervaldatum niet verder naar achter schuift. Desnoods geven de banken passen uit die 4,5 jaar ipv 5 jaar geldig zijn. Maakt voor de klant ook niet uit, want die krijgt toch wel op tijd weer een vervangend pasje (en de meerkosten voor de bank voor vroegtijdig vervangen zullen wel meevallen).

Omegagaaf!

• Elandenmelk
djiwie schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:13:
[...]

Waarom zou MC daar moeilijk over doen? Zij zullen vooral belangrijk vinden dat de vervaldatum niet verder naar achter schuift. Desnoods geven de banken passen uit die 4,5 jaar ipv 5 jaar geldig zijn. Maakt voor de klant ook niet uit, want die krijgt toch wel op tijd weer een vervangend pasje (en de meerkosten voor de bank voor vroegtijdig vervangen zullen wel meevallen).
Omdat hun hele doel het afschaffen van Maestro is? Ik snap dat het deadline technisch qua verloopdatum niet uitmaakt maar het gaat wel een beetje in tegen de geest van het project zelf.

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 17:46
Mwah, ook al zijn de banken stil over de overgang, de datum van 1 juli is toch wel vaak genoemd. Ik denk niet dat hier vanaf geweken zal worden. (Aan de andere kant... wie klaagt ze aan als ze dat toch doen...?)

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 17:46
Nieuwe blogpost van mollie (niks schokkends).

• RobertMe
Elandenmelk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Omdat hun hele doel het afschaffen van Maestro is? Ik snap dat het deadline technisch qua verloopdatum niet uitmaakt maar het gaat wel een beetje in tegen de geest van het project zelf.
Sowieso is Maestro toch een product dat wereldwijd is ingezet? Of in ieder geval in heel Europa. Is het in alle landen nu dan zo dat de banken nog Maestro uitgeven? Of lopen alleen de banken in Nederland gigantisch achter? En kan mij dan niet indenken dat MasterCard een uitzondering gaat maken omdat de Nederlandse banken er geen werk van gemaakt hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plofkotje
Elandenmelk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:40:
[...]

EDIT: Het is trouwens wel zo verdacht stil, wellicht dat Mastercard zelf (niet publiekelijk) de deadline heeft verschoven..?
Dat maakt Mastercard niet zoveel uit, zolang ze maar op hetzelfde moment verlopen. Banken kunnen van tevoren gewoon pasnummers (PAN's) registreren en die later op naam zetten, ik weet via een contact bij een niet Nederlandse bank dat die een flinke voorraad PAN's gaan registreren voor Maestro om het moment te overbruggen totdat hun backend klaar is voor Mastercard en Visa Debit.

• MichaelV76
RobertMe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Sowieso is Maestro toch een product dat wereldwijd is ingezet? Of in ieder geval in heel Europa. Is het in alle landen nu dan zo dat de banken nog Maestro uitgeven? Of lopen alleen de banken in Nederland gigantisch achter? En kan mij dan niet indenken dat MasterCard een uitzondering gaat maken omdat de Nederlandse banken er geen werk van gemaakt hebben.
Nederland loopt vreselijk achter met informatie verschaffen etc over einde Maestro. Na corona willen veel winkels only card....Buiten europa werkt Maestro niet. In Toronto waar familie woont kan ik niks met Maestro. Ja contant geld pinnen maar dat is juist het probleem. Geld opnemen kan maar betalen in winkels niet. Maestro is zo ouderwets en niet meer van deze tijd is mijn mening. Ik heb nu een Belgische rekening er bij met jawel een bankpas met Visa Debit erop.

• Elandenmelk
Plofkotje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Dat maakt Mastercard niet zoveel uit, zolang ze maar op hetzelfde moment verlopen. Banken kunnen van tevoren gewoon pasnummers (PAN's) registreren en die later op naam zetten, ik weet via een contact bij een niet Nederlandse bank dat die een flinke voorraad PAN's gaan registreren voor Maestro om het moment te overbruggen totdat hun backend klaar is voor Mastercard en Visa Debit.
Openbank? ;) Is de enige van de fintechs die standaard Maestro uitgeeft. Bij Revolut en N26 moet je daarvoor moeite doen.

• Elandenmelk
RobertMe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Ik heb volgens mij in dit topic voorbij zien komen dat de Zwitserse banken die Maestro aanboden het begin dit jaar al hebben omgezet naar MC/Visa Debit.
Nu wordt Maestro sowieso weinig gebruikt, in het verleden wel in Duitsland en verder ook in België. Buiten Europa nog nooit voorbij zien komen eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plofkotje
Elandenmelk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Openbank? ;) Is de enige van de fintechs die standaard Maestro uitgeeft. Bij Revolut en N26 moet je daarvoor door hoepels springen.
Haha sorry, mag ivm NDA’s geen namen dumpen hier ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NY_Giant
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Elandenmelk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Ik heb volgens mij in dit topic voorbij zien komen dat de Zwitserse banken die Maestro aanboden het begin dit jaar al hebben omgezet naar MC/Visa Debit.
Nu wordt Maestro sowieso weinig gebruikt, in het verleden wel in Duitsland en verder ook in België. Buiten Europa nog nooit voorbij zien komen eerlijk gezegd.
Toch is het ook buiten Europa vrij groot (geweest), met name in Zuid-Amerika: Wikipedia: Maestro (debit card). Maar inmiddels loopt het inderdaad behoorlijk op zijn eind.

• satedly
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-05 03:08
ING Nederland op Twitter: "@AxlRuig1 Hi Axl! Bedankt voor je bericht! De verwachting is dat deze beschikbaar komt per juli 2023. ING stuurt je alleen een Debit Mastercard als bijna alle winkels in Nederland Debit Mastercard accepteren. 1/2"
https://twitter.com/ingnl/status/1657992793640271873?s=20

• Ultrafast
Hoewel is dat wel alle winkels dit geactepteerd 95% is. Alleen paar verouderd pin apparaten overige is 5% maar ja nog 1 maand.

Goed nu dat grootbank ING een zetje geven. We zullen zien hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dutchnltweaker
Wat ik me afvraag, hoe gaat dat dan met Vpay? blijft dat nog Vpay of wordt dat Visa? Als Maestro wordt vervangen maar Mastercard Debit, zou dat logisch zijn toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53
dutchnltweaker schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:13:
[...]

Wat ik me afvraag, hoe gaat dat dan met Vpay? blijft dat nog Vpay of wordt dat Visa? Als Maestro wordt vervangen maar Mastercard Debit, zou dat logisch zijn toch?
Vpay stopt net als maestro ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
daveytje schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Sidenote is wel dat dat de enige mededeling is die Visa gedaan heeft. Er is dus geen datum bekend gemaakt, daar waar van Maestro bekend is dat dat per 1-7 stopt. Voor de hand ligt echter wel dat Visa dus ook relatief snel met Vpay zal stoppen. Wellicht niet in 2023 al, maar ik kan mij ook niet indenken dat er in 2025 nog Vpay kaarten worden uitgegeven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dutchnltweaker
daveytje schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:24:
[...]

Ja klopt, maar bij Visa hebben ze geen datum gegeven voor het stoppen van VPay. Bij Mastercard is er wel een datum gegeven van het stoppen van de Maestro kaart.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wally2002
RobertMe schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Sidenote is wel dat dat de enige mededeling is die Visa gedaan heeft. Er is dus geen datum bekend gemaakt, daar waar van Maestro bekend is dat dat per 1-7 stopt. Voor de hand ligt echter wel dat Visa dus ook relatief snel met Vpay zal stoppen. Wellicht niet in 2023 al, maar ik kan mij ook niet indenken dat er in 2025 nog Vpay kaarten worden uitgegeven.
Voor de goede orde, er is voor zover ik weet nog geen concrete datum aangekondigd dat Maestro stopt in Nederland, alleen dat vanaf 1 juli 2023 debit MasterCard kaarten worden uitgegeven.
Maestro blijft voorlopig nog geaccepteerd.

De Betaalvereniging neemt overigens V-pay/VISA debit mee in dezelfde communicatie, zie bv de infographic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elandenmelk
Wally2002 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Voor de goede orde, er is voor zover ik weet nog geen concrete datum aangekondigd dat Maestro stopt in Nederland, alleen dat vanaf 1 juli 2023 debit MasterCard kaarten worden uitgegeven.

De Betaalvereniging neemt overigens V-pay/VISA debit mee in dezelfde communicatie, zie bv de infographic.
Als ik mij niet vergis is bevestigd dat bestaande Maestro passen gewoon gebruikt kunnen worden tot ze verlopen. Dat is natuurlijk een lange tijd van vijf jaar, goede kans dat Mastercard in de tussen tijd een keertje gaat zeggen dat het wel eens mooi is geweest, dat ze de stekker uit de ondersteuning trekken en alle passen vervangen moeten worden. Dit is uiteraard louter speculatie maar lijkt me qua kostenplaatje wel verstandig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plofkotje
dutchnltweaker schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Ja klopt, maar bij Visa hebben ze geen datum gegeven voor het stoppen van VPay. Bij Mastercard is er wel een datum gegeven van het stoppen van de Maestro kaart.
Wat andere Tweakers ook zeggen, het gaat alleen om het stoppen van uitgifte van nieuwe kaarten door Mastercard voor hun Maestro product.

Banken kunnen gewoon voorraden aanleggen, en die blijven allemaal geldig tot de vervaldatum. Pas daarna zal Mastercard het netwerk uitzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Wally2002 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Correct, maar ik zei ook geen jaartal :+ De uitgifte van passen stopt per 1-7-23, de acceptatie dus op zijn laatst op 1-7-28 :p Immers vervallen dan de laatste passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sascha G.
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-06 17:33
Mattie2 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:30:
Niet voor niets experimenteren bedrijven dan ook met alternatieven:
...
Interessante tijden.
Zo zit Visa oa. te spelen met Ethereum

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Uberprutser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:33:
Inmiddels al meer ervaring mbt acceptatie van Mastercard Debit kaarten in het dagelijks leven in Nederland?
Mijn ervaring na een krappe twee weken met de Mastercard Debit: acceptatie is goed maar op sommige plekken waar je het wel verwacht wordt ie geweigerd. De AH doet ie het (sinds vorige week) wel bij de zelfscan, maar bij de normale kassa niet bij dezelfde AH. Bij de bakker op de antieke pinautomaat die nog met rooksignalen werkt wel, bij de superdeluxe terminal bij de koffiezaak aan de overkant niet (inclusief boze mevrouw omdat het een creditcard is en dat kost heel veel extra voor hunnie).

De Maestro die ik bij Bunq heb besteld zodat ik een backup heb wordt toch niet meer geleverd; kennelijk zijn ze door hun voorraad heen en kan als alternatief nog een Mastercard Debit aanvragen.

Al met al lijkt de acceptatie aardig op orde maar met nog een week te gaan ben ik benieuwd of alle terminals het dan wel aan kunnen en het duidelijk is dat het geen creditcard is maar een debit.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Uberprutser schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:05:
[...]
Al met al lijkt de acceptatie aardig op orde maar met nog een week te gaan ben ik benieuwd of alle terminals het dan wel aan kunnen en het duidelijk is dat het geen creditcard is maar een debit.
5 weken ;)
(Eigenlijk bijna 6 tot 1 juli)

Wel jammer dat er niet echt iets gebeurd om de bekendheid onder het grotere publiek te verbeteren.

[Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 22-05-2023 08:27]

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
Uberprutser schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:05:
[...]

Bij de superdeluxe terminal bij de koffiezaak aan de overkant niet (inclusief boze mevrouw omdat het een creditcard is en dat kost heel veel extra voor hunnie).
Dit gaat denk nog wel een dingetje worden. Veel winkeliers zijn nog niet echt op de hoogte van MC Debit denk ik. Maar zolang de transactie maar werkt zal het wel goed komen.
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee