Volgens mij is dit weer een kwestie van (begrijpelijk) dingen door elkaar halen, gegeven wat we in Nederland gewend zijn. Veel webshops noemen het betalen via credit card, terwijl die ook echt wel visa & mastercard debit cards accepteren met die betaalmethode.YangWenli schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:55:
Ik neem aan dat die nieuwe kaart die er nu wordt geïntroduceerd niet gebruikt kan worden als CC om dingen op internet te bestellen?
Menig webshop accepteert zowel de Debit als Credit variant van Mastercard en Visa. Daar laten ze vaak enkel "Mastercard/Visa" of de corresponderende iconen voor zien - zonder te verwijzen naar Debit/Credit.YangWenli schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:55:
Persoonlijk zou ik liever zien dat we een globale iDeal achtig systeem zouden hebben. Geef niet om creditcards en PayPal is echt vreselijk.
Ik neem aan dat die nieuwe kaart die er nu wordt geïntroduceerd niet gebruikt kan worden als CC om dingen op internet te bestellen?
Het zal dus vooral een kwestie zijn van de aanname Mastercard === credit de kiem te smoren. Dus met de debitcards die we van onze banken gaan krijgen, kunnen we meedoen aan het globale systeem van daarmee online betalen.
Ik hoop dat de banken in ieder geval eens spoedig die kaarten gaan aankondigen
Dan weet ik wanneer ze beschikbaar zijn. Voor 1 juli lijkt mij uitgesloten. Zeker voor banken die zowel Maestro en V-Pay uitgeven ben ik benieuwd, want Visa is tot nu toe best wel vaag gebleven. Er is alleen gezegd dat er afscheid genomen zal worden van V-Pay, maar zonder een datum te noemen. Kan dus zijn dat bijvoorbeeld ASN Bank na 1 juli gewoon vrolijk met alleen V-Pay verder gaat for the time being. Gezien het totaal ontbreken van innoverend vermogen bij de Volksbank, zou ik niet verbaasd zijn.

Wel hoor, dat doe ik o.a. met mijn pas van Openbank(.nl).LongBowNL schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:03:
[...]
Dat ligt denk aan de banken. Maestro kan in theorie ook direct voor online betalingen gebruikt worden. Die optie is in Nederland niet in gebruik. Zie onderstaand voorbeeld met een nummer op de kaart.
[Afbeelding]
OpenBank is een Spaanse bank. Dus correctie op mijn post: "Die optie wordt niet gebruikt door Nederlandse banken."
In NL gebruiken we voor online betalingen bij webshops enzo voornamelijk iDEAL. Ik ben benieuwd of het hierdoor gaat veranderen. Een iDEAL transactie kost de ondernemer ongeveer 25 cent, maar ik weet niet hoeveel zo'n digitale debet transactie gaat kosten.
Tot voor kort werd er door banken of PSP's geen verschil gemaakt tussen Visa/MC Debit en Credit. I.e. het was in beide gevallen meestal >2%. Volgens mij wordt dat onderscheid nu wel gemaakt en zijn de kosten van Visa/MC Debit nu bij de meeste banken vooralsnog gelijkgetrokken met die van Maestro/V-Pay.xileS schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:40:
In NL gebruiken we voor online betalingen bij webshops enzo voornamelijk iDEAL. Ik ben benieuwd of het hierdoor gaat veranderen. Een iDEAL transactie kost de ondernemer ongeveer 25 cent, maar ik weet niet hoeveel zo'n digitale debet transactie gaat kosten.
Mijn grootste zorgen zijn of alle banken dat zo doen, of dat ook "goed" blijft gaan in de toekomst, en of dit weer een lokkertje is naar creditkaartacceptatie toe, waarvoor winkeliers wel dat hoge tarief af moeten tikken.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW
De enige mensen die hier wakker van liggen zijn de mensen in dit topic, winkeliers boeit die twee procent echt helemaal niks. Die zijn al blij dat ze geen toeristen naar de pinautomaat hoeven te sturen.
Klopt voor de update op de geschikte betaalautomaten, ging een Visa/Mastercard (credit en debit) altijd via het creditcardcontract, dus ook al was het een debitkaart.HarmoniousVibe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:49:
[...]
Tot voor kort werd er door banken of PSP's geen verschil gemaakt tussen Visa/MC Debit en Credit. I.e. het was in beide gevallen meestal >2%. Volgens mij wordt dat onderscheid nu wel gemaakt en zijn de kosten van Visa/MC Debit nu bij de meeste banken vooralsnog gelijkgetrokken met die van Maestro/V-Pay.
Mijn grootste zorgen zijn of alle banken dat zo doen, of dat ook "goed" blijft gaan in de toekomst, en of dit weer een lokkertje is naar creditkaartacceptatie toe, waarvoor winkeliers wel dat hoge tarief af moeten tikken.
Bedoeling is nu dat de nieuwe debitkaarten de Maestro/Vpay passen gaan vervangen (dus iets van 6 cent per transactie). Tenminste dat is wat er beloofd is. Ondernemers zijn ook (nog) niet verplicht om creditcards te accepteren.
Ik denk niet dat dit helemaal waar is. Als de winkeliers die 2% niet boeide, dan had je overal met een creditcard kunnen betalen in NL. Volgens mij is dit op veel plekken niet mogelijk, omdat de ondernemers de acceptatie van creditcards niet aan hebben staan en eigenlijk elke inwoner gewoon een debitpas heeft.Vinnienerd schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:03:
De enige mensen die hier wakker van liggen zijn de mensen in dit topic, winkeliers boeit die twee procent echt helemaal niks. Die zijn al blij dat ze geen toeristen naar de pinautomaat hoeven te sturen.
Als je meer op een toeristische plek zit en vaak last van hebt dat men niet kan betalen, dan kan ik mij er iets van voorstellen dat je er wel voor kiest om creditcards te accepteren. Anders is er weinig noodzaak voor.
Naamgeving is hardShitHappens schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:09:
[...]
Menig webshop accepteert zowel de Debit als Credit variant van Mastercard en Visa. Daar laten ze vaak enkel "Mastercard/Visa" of de corresponderende iconen voor zien - zonder te verwijzen naar Debit/Credit.
Het zal dus vooral een kwestie zijn van de aanname Mastercard === credit de kiem te smoren. Dus met de debitcards die we van onze banken gaan krijgen, kunnen we meedoen aan het globale systeem van daarmee online betalen.

Ze zouden het netwerk een naam moeten geven zoals "Maestro", bijv. "Zlorp". Mastercard en Visa bieden kaarten aan die via Zlorp werken, en Zlorp ondersteunt debit en credit kaarten, dewelke als zodanig gemerkt moeten worden (op je kaart staat dus "Mastercard Debit (Zlorp)", of "Visa Credit (Zlorp)" oid).
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
@Brent MasterCard en Visa zijn twee aparte netwerken, er bestaat niet zoiets als Zlorp. Maestro werkt via MasterCard en V-Pay via Visa.
Maestro en V-Pay zijn juist aparte netwerken? Maestro is een, van de twee, betaalnetwerken van Mastercard en V-Pay is het tweede van Visa. Echter wil in ieder geval Mastercard dus stoppen met het Maestro netwerk, waarbij alles dus over moet op het Mastercard netwerk dat zowel werkt voor de Mastercard credit als debit passen.JeroenE schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:19:
@Brent MasterCard en Visa zijn twee aparte netwerken, er bestaat niet zoiets als Zlorp. Maestro werkt via MasterCard en V-Pay via Visa.
Vroeger had je dus 4 netwerken met Mastercard voor credit, Visa voor credit, Maestro, en V-Pay. Intussen heeft MasterCard hun Mastercard netwerk flink gepimpt waardoor het ook geschikt is voor debit gebruik en in zijn algeheel een beter en veiliger netwerk is. En i.p.v. het Maestro netwerk (ook) te verbeteren willen ze dat uitfaseren. Waarbij Mastercard dadelijk nog maar een betaalnetwerk aan bied wat met alle Mastercard passen werkt. En Visa wil (uiteraard) hetzelfde, V-Pay uitfaseren en alles op het Visa netwerk doen.
Euh, nope.JeroenE schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:19:
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Er is het Mastercard netwerk en het Visa netwerk. Debit of Credit maakt niet uit. Daarnaast had je het Maestro netwerk. Maestro is een merknaam in eigendom van Mastercard. Zoals bekend worden er per 1 juli dit jaar geen nieuwe Maestro kaarten meer uitgegeven. Het netwerk blijft in stand voor de huidige betaalkaarten, maar aangezien die gaan verlopen is dat dus een sterfhuisconstructie per genoemde datum. V-Pay is een merknaam in eigendom van Visa, en puur een oplossing voor de Europese markt. Ook V-Pay staat op het hakblok, maar Visa is nog niet heel transparant geweest wanneer en hoe.RobertMe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:39:
[...]
Maestro en V-Pay zijn juist aparte netwerken? Maestro is een, van de twee, betaalnetwerken van Mastercard en V-Pay is het tweede van Visa. Echter wil in ieder geval Mastercard dus stoppen met het Maestro netwerk, waarbij alles dus over moet op het Mastercard netwerk dat zowel werkt voor de Mastercard credit als debit passen.
Vroeger had je dus 4 netwerken met Mastercard voor credit, Visa voor credit, Maestro, en V-Pay. Intussen heeft MasterCard hun Mastercard netwerk flink gepimpt waardoor het ook geschikt is voor debit gebruik en in zijn algeheel een beter en veiliger netwerk is. En i.p.v. het Maestro netwerk (ook) te verbeteren willen ze dat uitfaseren. Waarbij Mastercard dadelijk nog maar een betaalnetwerk aan bied wat met alle Mastercard passen werkt. En Visa wil (uiteraard) hetzelfde, V-Pay uitfaseren en alles op het Visa netwerk doen.
Nogmaals, debit of credit maakt niet uit met Mastercard of Visa. Door onze stomme banken associëren veel Nederlanders deze merknamen nog altijd met een creditcard, maar dit is onjuist. Het logo van Mastercard of Visa op je betaalkaart, staat slechts voor het betaalnetwerk waar de kaart mee werkt. De financiële instelling geeft deze vervolgens naar eigen keuze uit als debit of credit kaart (of prepaid, maar die negeer ik even). In de rest van Europa (laat staan AU, US, CA 😆) is een Visa of Mastercard debit kaart van je bank krijgen allang doodnormaal, maar in Nederland liepen we gewoon enorm achter.
Navraag gedaan bij de volgende banken over een update van nieuwe betaalpassen:
ABN/ING/RABO: 'Wij hebben geen info hierover alleen dat we intern al bezig zijn met testen.'
ASN/SNS: 'Vanaf juli 2023 gaan zij (vooralsnog) Mastercard en Visa debit kaarten uitgeven aan klanten', hoe de verdeling word en of dit te kiezen is konden ze niet vertellen.
Met nog een kleine 3 maanden te gaan zou je zeggen dat de banken al een en ander aankondigen maar denk dat ze nog op elkaar wachten om te kijken of het een basis debit kaart word of dat er ook 'perks' bij gegeven gaan worden.
ABN/ING/RABO: 'Wij hebben geen info hierover alleen dat we intern al bezig zijn met testen.'
ASN/SNS: 'Vanaf juli 2023 gaan zij (vooralsnog) Mastercard en Visa debit kaarten uitgeven aan klanten', hoe de verdeling word en of dit te kiezen is konden ze niet vertellen.
Met nog een kleine 3 maanden te gaan zou je zeggen dat de banken al een en ander aankondigen maar denk dat ze nog op elkaar wachten om te kijken of het een basis debit kaart word of dat er ook 'perks' bij gegeven gaan worden.
Maar het wordt toch een basis kaart? Zeker de vervanging van Maestro.Youtl schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:23:
of het een basis debit kaart word of dat er ook 'perks' bij gegeven gaan worden.
Ja dat klopt.dutchnltweaker schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:53:
[...]
Maar het wordt toch een basis kaart? Zeker de vervanging van Maestro.
Echter kan de bank bijv wel naast de beperkte aankoopbescherming (Chargeback scheme) ook zelf iets willen toevoegen bij een nieuw plus pakket.
ABN AMRO en ING hebben momenteel 2 basispakketten die nieuwe klanten nog kunnen aanvragen, en bij de ING kan je nog kiezen voor korting als je geen contant geld opneemt.
Voor een bank kan dit wel het moment zijn om een Plus pakket aan te gaan bieden met een volwaardige aankoopverzekering of reisvoordelen.
Hoeft uiteraard niet maar kan wel, en net als bij de zorgverzekeringen bijvoorbeeld wacht men toch tot de laatste dag met prijzen aankondigen.
Het is indirect een mooie manier om iDeal eruit te concurreren. Want als iedereen straks een MC/Visa-pas heeft dan is iDeal niet echt 'nodig' meer.HarmoniousVibe schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:49:
[...]
Tot voor kort werd er door banken of PSP's geen verschil gemaakt tussen Visa/MC Debit en Credit. I.e. het was in beide gevallen meestal >2%. Volgens mij wordt dat onderscheid nu wel gemaakt en zijn de kosten van Visa/MC Debit nu bij de meeste banken vooralsnog gelijkgetrokken met die van Maestro/V-Pay.
En ook dat is jammer want iDeal is een heel goedkope manier van betalen. Waarschijnlijk de goedkoopste manier voor vrijwel alle webshops.
Super dat je de moeite neemt om dit bij al die banken uit te vragen. Ik kan zelf toevoegen dat Knab support mij aangeeft na 2 juli een nieuwe kaart te bestellen. Dat zal dan een Debit Mastercard zijnYoutl schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:23:
Navraag gedaan bij de volgende banken over een update van nieuwe betaalpassen:

iDeal krijgt juist dit jaar een grote upgrade: https://www.emerce.nl/nie...l-snel-uitgesteld-betalenHenry86 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:17:
Het is indirect een mooie manier om iDeal eruit te concurreren. Want als iedereen straks een MC/Visa-pas heeft dan is iDeal niet echt 'nodig' meer.
Omegagaaf!
KBC (België):
https://www.kbc.be/partic...jzigingen-2023-04-01.html
Bron:Vanaf 1 augustus 2023 wordt Maestro vervangen door Debit Mastercard
Belgische Keytrade bank is vorige maand begonnen met het uitfaseren van Maestro.
Alle bestaande klanten ontvangen een betaalkaart met combinatie Bancontact/VISA Debit ongeacht de vervaldatum van hun huidige Bancontact/Maestro betaalkaart.
Alle bestaande klanten ontvangen een betaalkaart met combinatie Bancontact/VISA Debit ongeacht de vervaldatum van hun huidige Bancontact/Maestro betaalkaart.
Yaha!
Ik vraag me dan af, wat doet KBC tussen 1 juli (einde uitgifte Maestro) en 1 augustus (start uitgifte Debit Mastercard). Blijkbaar hebben zij een manier om het omschakelen nog iets te rekken.SpeedOfShadows schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:10:
KBC (België):
Vanaf 1 augustus 2023 wordt Maestro vervangen door Debit Mastercard
Bron:
Zouden Nederlandse banken net zoiets kunnen doen, en dus ook de overstap wat maand(en) verder uitstellen?
Niet te moeilijk denken. Ze sturen voor de passen met een verloopdatum tussen 1 juli en 1 augustus gewoon voor 1 juli een nieuwe Maestro pas.davides schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:08:
[...]
Ik vraag me dan af, wat doet KBC tussen 1 juli (einde uitgifte Maestro) en 1 augustus (start uitgifte Debit Mastercard). Blijkbaar hebben zij een manier om het omschakelen nog iets te rekken.
Zouden Nederlandse banken net zoiets kunnen doen, en dus ook de overstap wat maand(en) verder uitstellen?
Of ze leggen vantevoren een (kleine) voorraad Maestro passen aan? Geen idee of die eerder gekocht kunnen worden en daarna geactiveerd / op naam gezet of dat Mastercard stopt met "op naam zetten".LongBowNL schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:37:
[...]
Niet te moeilijk denken. Ze sturen voor de passen met een verloopdatum tussen 1 juli en 1 augustus gewoon voor 1 juli een nieuwe Maestro pas.
En in jouw voorbeeld gaat het mis als een klant in juli een vervangende pas aanvraagt (kapot, kwijt, etc). Kunt dan moeilijk die klant tot augustus laten wachten voordat er een nieuwe wordt opgestuurd.
Ik ga ervan uit dat Nederlandse banken de nieuwe passen nog niet uitgeven. Wat ik mij wel afvraag, of deze komen met een CVC code zodat je ook bij buitenlandse webshops terecht kunt.
Nu moet ik nog altijd mijn prepaid MC gebruiken terwijl ik liever eigenlijk mijn primaire betaalpas gebruik.
Nu moet ik nog altijd mijn prepaid MC gebruiken terwijl ik liever eigenlijk mijn primaire betaalpas gebruik.
Tot nu toe is er nog geen signaal geweest dat de NL'se passen géén CVC code zouden gaan krijgen. En een groot argument om de huidige passen te vervangen is om online betalingen makkelijker te gaan maken.
Als CVC weggelaten gaan worden zijn we terug bij af in de situatie waar we nu in zitten
Als CVC weggelaten gaan worden zijn we terug bij af in de situatie waar we nu in zitten

Dat zou schandalig zijn idd, maar de winst is dan nog wel dat ze wereldwijd geaccepteerd worden itt de huidige.ShitHappens schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:15:
Tot nu toe is er nog geen signaal geweest dat de NL'se passen géén CVC code zouden gaan krijgen. En een groot argument om de huidige passen te vervangen is om online betalingen makkelijker te gaan maken.
Nederland is wel de laatste waar er nog zoveel Maestro kaarten in omloop zijn. Geen enkele grootbank geeft informatie over de komst van Visa debit en Mastercard debit. Ik belde net mijn Rabobank maar de medewerker wist niet waar ik het over had. Wist ook niet dat Maestro per 1 juli stopt. Heel vreemd allemaal.
Het Mastercard netwerk zou als het goed is ook gewoon een beter / veiliger / moderner product moeten zijn. Dus ook daar kunnen de banken het op gooien "deze nieuwe pas is moderner en daardoor veiliger". Dan hoeft die dus niet meer features te bieden en is het "verkoopargument" de veiligheid ervan.balken07 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:28:
[...]
Dat zou schandalig zijn idd, maar de winst is dan nog wel dat ze wereldwijd geaccepteerd worden itt de huidige.
Heb je ze ook gewezen op het artikel dat Rabo voor Visa Debit gaat? Dat hielp bij mij in de chat namelijk wel.MichaelV76 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:31:
Nederland is wel de laatste waar er nog zoveel Maestro kaarten in omloop zijn. Geen enkele grootbank geeft informatie over de komst van Visa debit en Mastercard debit. Ik belde net mijn Rabobank maar de medewerker wist niet waar ik het over had. Wist ook niet dat Maestro per 1 juli stopt. Heel vreemd allemaal.
Dat is een goede tip. Zal het dinsdag nog is proberen.
Dat doet toch niks af aan mijn punt?djiwie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:48:
[...]
iDeal krijgt juist dit jaar een grote upgrade: https://www.emerce.nl/nie...l-snel-uitgesteld-betalen
Waarom zouden de banken iDeal er uit willen concurreren en er tegelijk fors in investeren? Dat is toch niet logisch?
Omegagaaf!
Daarnaast is het de vraag of iDeal wel weg zal gaan. Misschien dat je bij de meeste webshops wel met Mastercard en Visa Debit zal kunnen betalen, maar ik zie de zorgverzekeraars, energiemaatschappijen en telecomproviders echt niet overstappen.
Verder verwacht ik dat Jan Alleman nog altijd iDeal de voorkeur geeft over kaartbetalingen omdat wij in Nederland niet anders gewend zijn momenteel. De enige reden dat we überhaupt omgaan is omdat Mastercard de stekker trekt uit Maestro.
Verder verwacht ik dat Jan Alleman nog altijd iDeal de voorkeur geeft over kaartbetalingen omdat wij in Nederland niet anders gewend zijn momenteel. De enige reden dat we überhaupt omgaan is omdat Mastercard de stekker trekt uit Maestro.
[Voor 33% gewijzigd door Youtl op 11-04-2023 10:36]
De banken niet, Mastercard en Visa wel.djiwie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:58:
Waarom zouden de banken iDeal er uit willen concurreren en er tegelijk fors in investeren? Dat is toch niet logisch?
Vraag is overigens hoeveel de grootbanken die de aandeelhouders zijn van iDEAL tegenwoordig nog investeren. Gezien de kosten van iDEAL voor aanbieders en hoeveel het wordt gebruikt dankzij een (bijna monopolistische) marktpositie lijkt me dat redelijk zelfvoorzienend.
Hoezo dat niet? Je noemt nu juist allemaal zaken die via automatische incasso lopen. En automatische incassos ga je AFAIK alleen akkoord mee met een ouderwetse handtekening. Dat je on the spot €0,01 via iDeal betaald is wettelijk bij mijn weten dus twijfelachtig als zijnde legaal. Dat maakt een overboeking met een Debit pas niet meer legaal, maar ook niet minder (waarschijnlijk kan alleen iDIN daarin als legale optie worden geregeld? Omdat juist dat ook om identificatie gaat).Youtl schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 10:35:
maar ik zie de zorgverzekeraars, energiemaatschappijen en telecomproviders echt niet overstappen.
De banken bieden al enige jaren een digitale incassomachtiging aan, alleen wordt door die vrijwel geen enkele organisatie gebruikt.RobertMe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:17:
[...]
Hoezo dat niet? Je noemt nu juist allemaal zaken die via automatische incasso lopen. En automatische incassos ga je AFAIK alleen akkoord mee met een ouderwetse handtekening. Dat je on the spot €0,01 via iDeal betaald is wettelijk bij mijn weten dus twijfelachtig als zijnde legaal. Dat maakt een overboeking met een Debit pas niet meer legaal, maar ook niet minder (waarschijnlijk kan alleen iDIN daarin als legale optie worden geregeld? Omdat juist dat ook om identificatie gaat).
Ik denk dat vooral winkeliers iDEAL willen houden. Dat is voor hen veel goedkoper dan betaalkaarten. Mastercard en Visa zullen goed verdienen, maar ook banken verdienen aan kaartgebruik.Elandenmelk schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:14:
[...]
De banken niet, Mastercard en Visa wel.
Vraag is overigens hoeveel de grootbanken die de aandeelhouders zijn van iDEAL tegenwoordig nog investeren. Gezien de kosten van iDEAL voor aanbieders en hoeveel het wordt gebruikt dankzij een (bijna monopolistische) marktpositie lijkt me dat redelijk zelfvoorzienend.
Aha, ik vroeg me al af waarom mijn Maestro kaart is vervangen door een Visa Debit kaart.
Ik woon in het buitenland, en Nederland is zo'n beetje het enige land waar veel winkeliers mijn nieuwe kaart niet accepteren. Zeer frustrerend, maar goed om te lezen dat het Nederlandse bankklanten ook betreft, dat zal de acceptatie van die Debit kaarten alleen maar verbeteren.
Ik woon in het buitenland, en Nederland is zo'n beetje het enige land waar veel winkeliers mijn nieuwe kaart niet accepteren. Zeer frustrerend, maar goed om te lezen dat het Nederlandse bankklanten ook betreft, dat zal de acceptatie van die Debit kaarten alleen maar verbeteren.
Welke bank als ik vragen mag?MaZo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:49:
Aha, ik vroeg me al af waarom mijn Maestro kaart is vervangen door een Visa Debit kaart.
Welke bank ik heb? UBS (Zwitserland), maar elke bank in Zwitserland heeft de Maestro kaarten vervangen voor Visa Debit kaarten (mét CVC code).
Aha ja. ik dacht even dat je misschien een Nederlandse bank bedoeldeMaZo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:59:
[...]
Welke bank ik heb? UBS (Zwitserland), maar elke bank in Zwitserland heeft de Maestro kaarten vervangen voor Visa Debit kaarten (mét CVC code).

Ik heb hetzelfde met mijn UK Visa Debit en Mastercard Debit passen in NL, maar de acceptatie wordt steeds beter, vaak werkt een van de twee wel in een winkel. Het is nog wel om en om welke pas het doet, maar dat ik echt niet kan afrekenen met m'n UK kaarten gebeurt bijna niet meerMaZo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:49:

Het is mij opgevallen dat de laatste tijd de acceptatie een stuk beter is, bij kleine lokale winkels waar ik soms kom werkt Visa debit allemaal prima.
Alleen de parkeerautomaat bij het ziekenhuis niet.
Volgens mij waren ook juist parkeerautomaten probleemgevallen, omdat de betaalterminal in z'n geheel moet worden vervangen en niet softwarematig kan worden aangepast.xabre16v schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:57:
Het is mij opgevallen dat de laatste tijd de acceptatie een stuk beter is, bij kleine lokale winkels waar ik soms kom werkt Visa debit allemaal prima.
Ik heb een Revolut Visa Debit kaart die ik standaard gebruik en een Revolut Debit Mastercard via Google Pay. Mijn AH begon met het accepteren van Visa Debit en Debit Mastercard, maar sinds een paar weken accepteert hij geen Visa Debit meer. Alleen Debit Mastercard wordt nog geaccepteerd. Geen idee waarom.
Ik heb weer rondje banken gebeld. Maar voorlopig blijft Maestro en V Pay nog de meest gebruikte kaart. Van Debit Mastercard en Visa Debit zijn er nog geen kaarten in omloop. Heel vreemd want vanaf 1 juli stopt Maestro toch? Rabobank verwacht in het najaar te starten met Visa debit zo dacht de mederwerker die ik sprak. We gaan het zien. We lopen als Nederland erg achter zo lijkt het.
Volgens mij alleen met het uitgeven van nieuwe passen, dus 31 juni zal denk ik ook gewoon een Maestro pas uitgegeven worden, als je een nieuwe pas krijgt. Maestro passen zullen nog wel een aantal jaren ondersteund worden.MichaelV76 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:52:
Ik heb weer rondje banken gebeld. Maar voorlopig blijft Maestro en V Pay nog de meest gebruikte kaart. Van Debit Mastercard en Visa Debit zijn er nog geen kaarten in omloop. Heel vreemd want vanaf 1 juli stopt Maestro toch? Rabobank verwacht in het najaar te starten met Visa debit zi dacht de mederwerker die ik sprak. We gaan het zien. We lopen als Nederland erg achter zi lijkt het.
Wij hebben op werk sinds echt pas een nieuwe pin apparaat die eindelijk MasterCard/Visa Debit accepteert. Ik heb het getest met verschillende kaarten. Wat blijkt nou, ze hebben de overzichten die voor bedrijven handig zijn ook nog geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende passen. Mastercard Debit en MasterCard Credit worden gewoon samen opgeteld en in 1 overzicht getoond. Terwijl MasterCard Debit eigenlijk een apart kopje moet krijgen en/of eventueel samen met Maestro, aangezien de kosten daarvan gelijk zijn en op het zelfde moment op de rekening wordt ontvangen (creditcard betalingen komen vaak later binnen).
Op zich niet vreemd. Eind vorig jaar zouden alle betaalautomaten MC en Visa debit moeten accepteren. Dat is niet gelukt want medio maart had de betaalvereniging de verwachting dat we eind maart op 90% zitten.MichaelV76 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:52:
Ik heb weer rondje banken gebeld. Maar voorlopig blijft Maestro en V Pay nog de meest gebruikte kaart. Van Debit Mastercard en Visa Debit zijn er nog geen kaarten in omloop. Heel vreemd want vanaf 1 juli stopt Maestro toch? Rabobank verwacht in het najaar te starten met Visa debit zo dacht de mederwerker die ik sprak. We gaan het zien. We lopen als Nederland erg achter zo lijkt het.
Dat is de laatste bekende stand van zaken vanuit de betaalvereniging.
Zodra de acceptatie op orde is, zullen banken pas de nieuwe schema’s uitgeven. Blijkbaar zitten we nog niet op 100%.
Banken zitten niet te wachten op klachten over acceptatie. Daarvoor is het betaal product te belangrijk in het dagelijks leven en het afbreukrisico te groot.
De oorspronkelijke planning wordt dus niet gehaald dus verbaasd het mij niets dat banken na de zomer pas nieuwe kaarten gaan uitgeven.
Het maestro schema zelf zal uiteraard langer in de lucht blijven totdat alle klanten over zijn.
Ik verwacht dat banken ook niet eerder dan in juli met de nieuwe kaarten starten. Sws zijn alle banken die er al iets over los wilden laten, met een aankondiging gekomen waarin gestart zal worden na 1 juli of later. Ik denk dat dat de lading dus wel dekt. ING geeft ook V-Pay kaarten uit, dus die kan zomaar voorlopig nog helemaal niets veranderen, buiten dat het per 1 juli alleen nog V-Pay kaarten zijn. Van V-Pay is immers geen harde sterfhuis datum bekend gemaakt. Mijn gevoel zegt echter dat alle banken voor 2024 een Visa debit of Debit Mastercard uitgeven.MichaelV76 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:52:
Er was al geen sprake van dat Maestro uit de lucht zou gaanWally2002 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:18:
[...]
Op zich niet vreemd. Eind vorig jaar zouden alle betaalautomaten MC en Visa debit moeten accepteren. Dat is niet gelukt want medio maart had de betaalvereniging de verwachting dat we eind maart op 90% zitten.
Zodra de acceptatie op orde is, zullen banken pas de nieuwe schema’s uitgeven. Blijkbaar zitten we nog niet op 100%.
Banken zitten niet te wachten op klachten over acceptatie. Daarvoor is het betaal product te belangrijk in het dagelijks leven en het afbreukrisico te groot.
De oorspronkelijke planning wordt dus niet gehaald dus verbaasd het mij niets dat banken na de zomer pas nieuwe kaarten gaan uitgeven.
Het maestro schema zelf zal uiteraard langer in de lucht blijven totdat alle klanten over zijn.

Zou wel jammer zijn, V-Pay is qua acceptatie in zuid/midden-amerika en afrika etc nog 10x slechter dan Maestro...balken07 schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:23:
[...]
Ik verwacht dat banken ook niet eerder dan in juli met de nieuwe kaarten starten. Sws zijn alle banken die er al iets over los wilden laten, met een aankondiging gekomen waarin gestart zal worden na 1 juli of later. Ik denk dat dat de lading dus wel dekt. ING geeft ook V-Pay kaarten uit, dus die kan zomaar voorlopig nog helemaal niets veranderen, buiten dat het per 1 juli alleen nog V-Pay kaarten zijn. Van V-Pay is immers geen harde sterfhuis datum bekend gemaakt. Mijn gevoel zegt echter dat alle banken voor 2024 een Visa debit of Debit Mastercard uitgeven.
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja, ik ben groot voorstander om zowel Maestro als V-Pay zo snel mogelijk bij het grofvuil te zetten. Dat is persoonlijk ook wat ik letterlijk ga doen, want ik zal mijn huidige passen voor al mijn rekeningen dan als defect doorgeven en vervangen door Visa of Mastercard.YakuzA schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:30:
[...]
Zou wel jammer zijn, V-Pay is qua acceptatie in zuid/midden-amerika en afrika etc nog 10x slechter dan Maestro...
V-Pay gaat er ook uit, dat is al 10x aangekondigd zowel in de media als dan wel in dit topic te lezen.YakuzA schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:30:
[...]
Zou wel jammer zijn, V-Pay is qua acceptatie in zuid/midden-amerika en afrika etc nog 10x slechter dan Maestro...
Als je deze pinpas voornamelijk in NL gaat gebruiken, weet ik niet of dat handig is. Je hebt dan kans dat je nog steeds terminals tegen komt die geen nieuwe debitpassen accepteert.balken07 schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:34:
[...]
Ja, ik ben groot voorstander om zowel Maestro als V-Pay zo snel mogelijk bij het grofvuil te zetten. Dat is persoonlijk ook wat ik letterlijk ga doen, want ik zal mijn huidige passen voor al mijn rekeningen dan als defect doorgeven en vervangen door Visa of Mastercard.
Ik gebruik al een paar maanden een Mastercard Debit kaart maar tot nu toe kon ik alleen bij de kapper er niet mee betalen, verder overal wel eigenlijk.
De AH was het grootste probleem, maar sinds een paar maanden kan het daar ook dus.
De AH was het grootste probleem, maar sinds een paar maanden kan het daar ook dus.
[Voor 22% gewijzigd door martijnsch op 17-04-2023 19:32]
Toevallig vandaag ook geprobeerd in de AH met een Virtual Mastercard Debit van Revolut met Apple Pay. Tot mijn verbazing werkte het gewoon.martijnsch schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:30:
Ik gebruik al een paar maanden een Mastercard Debit kaart maar tot nu toe kon ik alleen bij de kapper er niet mee betalen, verder overal wel eigenlijk.
Het was een normale AH supermarkt, geen ToGo of een locatie waar veel internationale passanten zijn.
De banken investeren flink in iDeal om de concurrentie met Visa/MC aan te kunnen.djiwie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 09:58:
Binnenkort worden er geen nieuwe maestro/v-pay passen uitgegeven. Over een tijdje heeft iedereen een Visa of MC (debit) – dat is nu absoluut nog niet zo. (Voor de consument heeft dit waarschijnlijk enkele voordelen, maar dat is nu mijn punt niet.)
Als meer mensen een Visa of mastercard hebben, dan staan deze bedrijven ook sterker in het Nederlandse landschap van onlinebetalingen.
In alle omringende landen wordt op dit moment maestro uitgefasseerd maar hier hoor je de banken nog niet over het stoppen van Maestro en V PAY. Sterker nog....Gisteren weer een rondje gebeld uit nieuwsgierigheid en ING en ABN wisten niet ineens dat Maestro stopt per 1 juli. Althans na 1 juli worden er geen nieuwe Maestro cards meer uitgegeven. 1 juli is al over iets meer dan 8 weken. Heel apart.
Inderdaad apart, maar... de klantenservice van de meeste banken is niet meer wat het twintig jaar geleden was...MichaelV76 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:36:
In alle omringende landen wordt op dit moment maestro uitgefasseerd maar hier hoor je de banken nog niet over het stoppen van Maestro en V PAY. Sterker nog....Gisteren weer een rondje gebeld uit nieuwsgierigheid en ING en ABN wisten niet ineens dat Maestro stopt per 1 juli. Althans na 1 juli worden er geen nieuwe Maestro cards meer uitgegeven. 1 juli is al over iets meer dan 8 weken. Heel apart.
Dus als een random medewerker van niks weet, vind ik dat ook weer niet bijzonder shockerend.
Waarom bel je ze eigenlijk? Van maestro weten we toch dat er binnenkort sowieso geen nieuwe kaarten uitgegeven kunnen worden?
[Voor 8% gewijzigd door Henry86 op 27-04-2023 14:41]
Alleen als de Nederlandse online winkeliers ook MasterCard / Visa betalingen zullen aanbieden als betaalwijze, zal je gelijk krijgen. Tot die tijd veranderd het feit dat Maestro en V-Pay verdwijnt niets daaraan.Henry86 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:30:
[...]
De banken investeren flink in iDeal om de concurrentie met Visa/MC aan te kunnen.
Binnenkort worden er geen nieuwe maestro/v-pay passen uitgegeven. Over een tijdje heeft iedereen een Visa of MC (debit) – dat is nu absoluut nog niet zo. (Voor de consument heeft dit waarschijnlijk enkele voordelen, maar dat is nu mijn punt niet.)
Als meer mensen een Visa of mastercard hebben, dan staan deze bedrijven ook sterker in het Nederlandse landschap van onlinebetalingen.
Nederlandse online winkeliers zijn in verband met wetgeving sowieso verplicht om een manier van achteraf betalen aan te bieden. Mastercard en Visa zijn wat dat betreft vrij populair.Tartarus schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:46:
[...]
Alleen als de Nederlandse online winkeliers ook MasterCard / Visa betalingen zullen aanbieden als betaalwijze, zal je gelijk krijgen. Tot die tijd veranderd het feit dat Maestro en V-Pay verdwijnt niets daaraan.
Je hebt gelijk m.b.t. verplichting tot achteraf betalen (voor consumenten) maar hoe in de praktijk VISA en Mastercard worden verwerkt voldoet dit vaak niet, althans als ik zelf online aankopen doe wordt het bedrag meestal direct verwerkt, en niet pas nadat het geleverd is.Henry86 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:11:
[...]
Nederlandse online winkeliers zijn in verband met wetgeving sowieso verplicht om een manier van achteraf betalen aan te bieden. Mastercard en Visa zijn wat dat betreft vrij populair.
Fijn dat je een belronde hebt gedaan. De informatieverstrekking blijft momenteel schaars. De meest recente info komt van de betaalvereniging vanuit hun nieuwsbrieven.MichaelV76 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:36:
Toch verbaast het me niet dat de klantenservicemedewerkers van niets weten.
Banken zullen eerst willen zorgen dat hun zakelijke klanten die betaalproducten afnemen allemaal overstappen op de nieuwe betaalschema's.
Zolang er nog geen (bijna) 100% acceptatie is, wordt het nog niet ingevoerd voor de consumenten (te groot afbreukrisico m.b.t. klachten, klanten die niet kunnen betalen, etc).
Pas als die acceptatie goed geregeld is, zal men een communicatiecampagne lanceren voor de consument en vervolgens de nieuwe kaarten gaan uitgeven. Daarvoor zullen ook de klantenservicemedewerkers geïnformeerd worden. Die moeten ook maar afgaan op de info die ze krijgen. En zolang de overstap nog niet eraan komt, zullen die de info ook nog niet hebben.
Ik zou persoonlijk geen tijd verspillen met een belronde, maar de nieuwsberichten of nieuwsbrief van Betaalvereniging in de gaten houden.
Maar na 1 juli worden er geen Maestro kaarten meer uitgegeven. Dus op 2 juli als je je pas verliest zou je dus even geen nieuwe kaart kunnen aanvragen omdat Nederland gewoon te laat is met de invoering. Want zo zie ik het. Kan ook een aanname zijn van mijn kant hoor. Het is over 8 weken namelijk zover en Rabo en ABN geven alleen Maestro uit.
[Voor 13% gewijzigd door MichaelV76 op 27-04-2023 16:49]
Visa heeft in ieder geval een persbericht op de website staan dat zij Visa Debit gaan leveren.MichaelV76 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:47:
Maar na 1 juli worden er geen Maestro kaarten meer uitgegeven. Dus op 2 juli als je je pas verliest zou je dus even geen nieuwe kaart kunnen aanvragen omdat Nederland gewoon te laat is met de invoering. Want zo zie ik het. Kan ook een aanname zijn van mijn kant hoor. Het is over 8 weken namelijk zover en Rabo en ABN geven alleen Maestro uit.
https://www.visa.nl/over-...ess-releases.3170134.html
Alleen staat daar in dat ze eind 2022 al Visa gaan leveren, en die termijn is een beetje gepasseerd.
Ben in ieder geval benieuwd wat hier binnen nu en 3 maanden op de mat gaat vallen. Mijn huidige (Rabo) pas heeft een vervaldatum van augustus. Snel vervangen met een nieuwe Maestro pas voor 1 juli zou dus een optie zijn. Zou ik persoonlijk niet blij van worden, maar het kan wel. Maar voor klanten die vanaf 1 juli hun pas verliezen / defect gaat / ... is het natuurlijk een probleem.
Tenzij banken Maeatro passen vooraf kunnen inkopen en ook na 1 juli op naam kunnen zetten en uitgeven. Maar geen idee of dat het geval is, dat MasterCard alleen per 1-7 stopt met de productie van de fysieke passen/... maar banken dus vooraf een voorraadje kunnen aanleggen die ze nog kunnen blijven uitgeven.
Het lijkt er vooral op dat Nederlandse banken het vreselijk vinden dat Maestro stopt. Ik persoonlijk vind het een wan product. Op de website van banken staat dat je het wereldwijd kan gebruiken maar ik zeg het nog eens......in Canada is na corona cash bijna uit de samenleving verbannen in winkels en kan je met card betalen......je raad het al met Maestro kom je nergens in. Ja je kan wereldwijd geld uit de muur pinnen maar in winkels betalen met Maestro is in Canada onmogelijk. Ik persoonlijk hoop snel van Maestro af te zijn.
Van Knab heb ik concreet het antwoord gekregen dat ik bij aanvraag van een vervangende pas gedaan na 2 juli, een Mastercard debit pas krijg opgestuurd. Via Twitter weet ik dat bij SNS aan het einde van dit jaar de nieuwe passen komen. Erg ruim geformuleerd dus. Ik neem aan ASN en Regiobank dus idem. Knab is by far het meest concreet 

Ik zou me niet druk maken over die datum: banken hebben het allang uitgestippeld hoe en wat. Die keten van uitgeven van passen is veel te belangrijk om een kink in te laten komen. Ze betrachten allemaal (op Knab na gezien het antwoord van webcare) radiostilte. Banken die daarnaast ook VPay uitgeven kunnen evt tijdelijk per 1 juli alleen VPay uitgeven. Ik vermoed dat later dit jaar de banken 1 voor 1 zonder veel ruchtbaarheid de websites bijwerken.
[Voor 26% gewijzigd door balken07 op 27-04-2023 17:23]
Ikzelf en 2 collega's die de laaste maanden een ING pas kregen hebben nu V-PAY. Onze oude passen waren Maestro. Nu dus een voordeel in Canada. Ik was daar toen ook onaangenaam verrast dat ik niets met Maestro kon.Nesjka schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:57:
Hoe zit het met ING, geven zij al Mastercard of Visa uit? krijg namelijk geen info vanuit hen?
Met betalingen met je Nederlandse pinpas in het buitenland met een vreemde valuta, moet je wel rekening houden met een koersopslag van 1,40% (bij ING). Alleen daarom is het misschien al voordeliger om daarvoor een ander "gratis" pas te regelen. Dat deed ik sowieso al voornamelijk ook omdat ik dan een Mastercard debit heb die een veel betere acceptatie heeft in buitenland. Hoef ik niet te wachten op 1 juli 2023
.

Maar deed ING niet al langere tijd beiden uitgeven? Meen ik uit dit topic opgemaakt te hebben. Of was dat (alleen) SNS?Blue Lightning schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:00:
[...]
Ikzelf en 2 collega's die de laaste maanden een ING pas kregen hebben nu V-PAY. Onze oude passen waren Maestro. Nu dus een voordeel in Canada. Ik was daar toen ook onaangenaam verrast dat ik niets met Maestro kon.
Al een jaar of vijf, niets bijzonders.RobertMe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:03:
Maar deed ING niet al langere tijd beiden uitgeven?
Het lijkt ook wel alsof de acceptatie van Maestro in de USA sterk gedaald is. Tijdens onze reizen in 2015/2016/2017 konden we er op veel plekken mee betalen, afgelopen jaar echter bijna nergens. Viel ons erg tegen, dus blij dat we over gaan op Mastercard Debit Cards.
[Voor 2% gewijzigd door Raymon89 op 28-04-2023 07:39. Reden: Foute verwoording.]
Over een maand ga ik op vakantie naar Canada. Omdat ik niet meer verwacht dat de Nederlandse banken op tijd gaan beginnen met de uitgifte van Visa/MC Debit, heb ik twee weken geleden een virtuele MasterCard Debit via N26 aangevraagd. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de acceptatie van MasterCard Debit in Nederland eens te testen. Ervaring tot nu toe redelijk positief, tot vandaag overal kunnen betalen, o.a. bij Plus, Jan Linders, Ethos, Kruidvat, HEMA, Subway en enkele kledingwinkels en restaurants. Eerste weigering was vandaag bij een frituur in het centrum van Maastricht. Ze hadden een betaalautomaat van het merk CCV, waarvan volgens de banken de migratie vorige maand eigenlijk al afgerond had moeten zijn. Wellicht een van de verouderde types…
De betrouwbaarheid is dus nog niet 100%, waardoor ik verwacht dat de Nederlandse banken nog tot het laatste moment gaan vasthouden aan Maestro.
De betrouwbaarheid is dus nog niet 100%, waardoor ik verwacht dat de Nederlandse banken nog tot het laatste moment gaan vasthouden aan Maestro.
Als ik je een advies mag geven: vraag ook nog even de fysieke kaart aan bij N26. Ik zit nu in Japan en via ApplePay werkt de kaart niet. Het pasje zelf wordt zonder moeite overal geaccepteerd in betaalautomaten. Niet contactloos maar wel via de chip in de betaalterminal.Gaston schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:11:
Over een maand ga ik op vakantie naar Canada. Omdat ik niet meer verwacht dat de Nederlandse banken op tijd gaan beginnen met de uitgifte van Visa/MC Debit, heb ik twee weken geleden een virtuele MasterCard Debit via N26 aangevraagd.
Beetje lullig als je met je virtuele pas via een app in je telefoon in het buitenland staat en het werkt alsnog niet.
Maestro is ook een debit card, slechts onder Maestro vlag (en diens inferieure acceptatie)Raymon89 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:19:
Het lijkt ook wel alsof de acceptatie van Maestro in de USA sterk gedaald is. Tijdens onze reizen in 2015/2016/2017 konden we er op veel plekken mee betalen, afgelopen jaar echter bijna nergens. Viel ons erg tegen, dus blij dat we over gaan op debit cards.
Ik heb één weigering gehad. De kapper in mijn dorp. Elders overal met debit Mastercard kunnen betalen. Ik denk dat banken idd graag de kat uit de boom kijken.Gaston schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:11:
Over een maand ga ik op vakantie naar Canada. Omdat ik niet meer verwacht dat de Nederlandse banken op tijd gaan beginnen met de uitgifte van Visa/MC Debit, heb ik twee weken geleden een virtuele MasterCard Debit via N26 aangevraagd. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de acceptatie van MasterCard Debit in Nederland eens te testen. Ervaring tot nu toe redelijk positief, tot vandaag overal kunnen betalen, o.a. bij Plus, Jan Linders, Ethos, Kruidvat, HEMA, Subway en enkele kledingwinkels en restaurants. Eerste weigering was vandaag bij een frituur in het centrum van Maastricht. Ze hadden een betaalautomaat van het merk CCV, waarvan volgens de banken de migratie vorige maand eigenlijk al afgerond had moeten zijn. Wellicht een van de verouderde types…
Is niks nieuws, ze geven beide uit: Maestro en V-Pay. Dus als je toch liever Maestro wil, kan je dat gewoon aanvragenBlue Lightning schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:00:
[...]
Ikzelf en 2 collega's die de laaste maanden een ING pas kregen hebben nu V-PAY. Onze oude passen waren Maestro. Nu dus een voordeel in Canada. Ik was daar toen ook onaangenaam verrast dat ik niets met Maestro kon.

Ik weet dit niet zeker, maar volgens mij komt dit omdat Japan geen EMV NFC gebruikt maar FeLiCa NFCJRR schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 01:40:
[...]
Als ik je een advies mag geven: vraag ook nog even de fysieke kaart aan bij N26. Ik zit nu in Japan en via ApplePay werkt de kaart niet. Het pasje zelf wordt zonder moeite overal geaccepteerd in betaalautomaten. Niet contactloos maar wel via de chip in de betaalterminal.
Beetje lullig als je met je virtuele pas via een app in je telefoon in het buitenland staat en het werkt alsnog niet.
Vanaf de iPhone 8 schijnt FeliCa standaard ingebakken te zitten op alle modellen wereldwijd. Toch apart dat die Mastercard kaart dan niet werkt met Applepay. Mijn lokale Suica ov-kaart voor daar werkt namelijk wel prima via de telefoon en dat draait ook op FeliCaIk weet dit niet zeker, maar volgens mij komt dit omdat Japan geen EMV NFC gebruikt maar FeLiCa NFC
Zal het nog eens anders proberen de komende week.
Maar goed we dwalen af. Terug naar Meastro > Mastercard.
Weet iemand hoe de MasterCard debit eruit zal zien voor de consument? Ik lees overal vooral dat de consument er niks van merkt en niks voor hoeft te doen, maar ik hoop juist op een voordeel. Ik zou graag mijn ING rekening toevoegen aan Curve, alleen die accepteren nu geen meastro. Ik hoop dus straks met een nieuwe pas ook een MasterCard nummer op de voorkant te hebben, in toevoeging op het Iban nummer?
ING geeft al een hele lange tijd beide uit maar de laatste maanden krijgt iedereen bij ons in de omgeving voornamelijk V-pay. Wij hebben er voor gekozen om een mix te doen en bij de klantenservice te vragen om de nieuwe passen om te wisselen dus:
Dhr Oekol privé maestro, gezamenlijk v-pay
Mevr oekol privé V-pay, gezamenlijk maestro
Zodat we ook zonder elkaar altijd twee opties hebben.
Dhr Oekol privé maestro, gezamenlijk v-pay
Mevr oekol privé V-pay, gezamenlijk maestro
Zodat we ook zonder elkaar altijd twee opties hebben.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
MC debit en VISA debit kaart heeft een nummer, vervaldatum en driecijferige veiligheidscode.Wiseguy1983 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 07:18:
Weet iemand hoe de MasterCard debit eruit zal zien voor de consument? Ik lees overal vooral dat de consument er niks van merkt en niks voor hoeft te doen, maar ik hoop juist op een voordeel. Ik zou graag mijn ING rekening toevoegen aan Curve, alleen die accepteren nu geen meastro. Ik hoop dus straks met een nieuwe pas ook een MasterCard nummer op de voorkant te hebben, in toevoeging op het Iban nummer?
Net zoals een creditcard dus. Immers is het ook hetzelfde product dat gebruikt maakt van hetzelfde betaalnetwerk (Mastercard of Visa). Technisch zijn ze identiek, alleen aan de bank kant is er een verschil v.w.b. debit of credit / directe afschrijving vs krediet.Wally2002 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:43:
[...]
MC debit en VISA debit kaart heeft een nummer, vervaldatum en driecijferige veiligheidscode.
Idd. Het zou wel mooi als de banken innovatief willen zijn, en in ieder geval de CVV niet op de kaart drukken, maar alleen in de bank app laten raadplegen. Dat is veel veiliger. Er gaan ook straks immers gewoon ‘pinpassen’ op straat gevonden worden. Het liefst zie ik dat alle kaart informatie alleen via de bank app te raadplegen is. Niets persoonlijks op de kaart, behalve de naam van de gebruiker. Net zoals de Apple Card in Amerika.RobertMe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:45:
[...]
Net zoals een creditcard dus. Immers is het ook hetzelfde product dat gebruikt maakt van hetzelfde betaalnetwerk (Mastercard of Visa). Technisch zijn ze identiek, alleen aan de bank kant is er een verschil v.w.b. debit of credit / directe afschrijving vs krediet.
Mwa, fysiek heb je natuurlijk de pincode nodig. Online is tegenwoordig heel veel met 3D secure verification waardoor je toch weer zelf moet bevestigen/ondertekenen (met de app). Het niet drukken van de informatie op de kaart zelf is dan voornamelijk een vorm van security through obscurity. Het enige waarbij het dan echt werkt is online transacties zonder 3D secure verification, en IIRC kan ik die bij OpenBank volledig disablen (dus alleen 3D secure verification ondertekende transacties toestaan).balken07 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:00:
[...]
Idd. Het zou wel mooi als de banken innovatief willen zijn, en in ieder geval de CVV niet op de kaart drukken, maar alleen in de bank app laten raadplegen. Dat is veel veiliger. Er gaan ook straks immers gewoon ‘pinpassen’ op straat gevonden worden. Het liefst zie ik dat alle kaart informatie alleen via de bank app te raadplegen is. Niets persoonlijks op de kaart, behalve de naam van de gebruiker. Net zoals de Apple Card in Amerika.
Hier loopt de MasterCard credit card al jaren via verificatie van de bank app, iig voor de online betalingen.RobertMe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:06:
[...]
Mwa, fysiek heb je natuurlijk de pincode nodig. Online is tegenwoordig heel veel met 3D secure verification waardoor je toch weer zelf moet bevestigen/ondertekenen (met de app). Het niet drukken van de informatie op de kaart zelf is dan voornamelijk een vorm van security through obscurity. Het enige waarbij het dan echt werkt is online transacties zonder 3D secure verification, en IIRC kan ik die bij OpenBank volledig disablen (dus alleen 3D secure verification ondertekende transacties toestaan).
Vermoed dat ze datzelfde systeem ook wel voor de MasterCard debit zullen gaan gebruiken.
Maar mogelijk dat dat idd bank afhankelijk anders gedaan wordt.
PSN
Dat hoef je niet te vermoeden. Het is hetzelfde betaalnetwerk met dus ook dezelfde beveiligingsmaatregelen etc. Mijn OpenBank MasterCard Debit kaart kan ik ook gewoon online gebruiken, zoals voorheen de MC CC, en waar nodig wordt dan ook 3D secure verification toegepast. MasterCard Debit is letterlijk niks nieuws. Het enige nieuwe is dat het gekoppeld is aan een bankrekening en direct afschrijft. I.p.v. dat het op krediet is met een maandelijkse afschrijving (of gespreid betalen).YakuzA schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:19:
[...]
Hier loopt de MasterCard credit card al jaren via verificatie van de bank app, iig voor de online betalingen.
Vermoed dat ze datzelfde systeem ook wel voor de MasterCard debit zullen gaan gebruiken.
Maar mogelijk dat dat idd bank afhankelijk anders gedaan wordt.
Ik bedoel meer: dat de verificatie via de bank app loopt ipv de 3D secure.RobertMe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:33:
[...]
Dat hoef je niet te vermoeden. Het is hetzelfde betaalnetwerk met dus ook dezelfde beveiligingsmaatregelen etc. Mijn OpenBank MasterCard Debit kaart kan ik ook gewoon online gebruiken, zoals voorheen de MC CC, en waar nodig wordt dan ook 3D secure verification toegepast. MasterCard Debit is letterlijk niks nieuws. Het enige nieuwe is dat het gekoppeld is aan een bankrekening en direct afschrijft. I.p.v. dat het op krediet is met een maandelijkse afschrijving (of gespreid betalen).
Die 3D secure was vroeger altijd een onding namelijk

Ben blij dat die sinds een jaartje of 6 nu alleen nog via goedkeuring via de bank app loopt voor mijn MC CC.
PSN
Dat is toch ook 3D secure? Er is geen echte standaard daarin. Bij Rabo met de CC bestond 3D secure uit bevestigen via de app (dus webshop laat 3D secure verificatie scherm zien, van de Rabobank, waarin staat dat je moet bevestigen in de app, vervolgens open je de Rabo app, klikt op akkoord en in de browser gaat het verder). Bij OpenBank krijg je een SMS met een 3 cijferige code die je moet combineren met een "bekende" 3 cijferige code (op te vragen in de app) die je dan weer in het (OpenBank) 3D secure scherm moet invullen dat de website laat zien.YakuzA schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:37:
[...]
Ik bedoel meer: dat de verificatie via de bank app loopt ipv de 3D secure.
Die 3D secure was vroeger altijd een onding namelijk
Ben blij dat die sinds een jaartje of 6 nu alleen nog via goedkeuring via de bank app loopt voor mijn MC CC.
Hetzelfde dus als dat er bij iDeal standaarden zijn over hoe de communicatie tussen de webshop en bank verloopt. En als onderdeel daarvan de bank kan aangeven "stuur de gebruiker naar deze pagina". Waarbij de bank dus volledige controle heeft over de interactie tussen de bank en de gebruiker. Waardoor Rabo dus bv vrij lang nog alleen met de Rabo Reader / Scanner heeft gewerkt terwijl andere banken al gebruikersvriendelijker waren met ondertekenen via de app, en ING nog met TAN codes op papier werken. Dat is allemaal de keuze aan de bank. En staat dus los van Mastercards 3D secure of iDeal. Die betaalstandaarden zit alleen een "systeem" in waarmee de klant naar de website van de bank wordt geleid en daarna weer terug naar de webshop. Hoe de bank vervolgens de daadwerkelijke controle doet is aan hun.
Betaalvereninging Nederland gaf op Twitter aan dat het project voor de betaalterminals helemaal is afgerondWally2002 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:18:
[...]
Op zich niet vreemd. Eind vorig jaar zouden alle betaalautomaten MC en Visa debit moeten accepteren. Dat is niet gelukt want medio maart had de betaalvereniging de verwachting dat we eind maart op 90% zitten.
https://twitter.com/bvnlp...&t=wbDDe0TRBvscm4UN0WrfJA
Die laatste 5% zullen waarschijnlijk de winkeliers zijn met een outdated terminal
3D Secure is ook niet 100% verplicht, of iig niet altijd voor Card On File transacties. Met m'n ICS Mastercard creditcard hoef ik lang niet elke transactie goed te keuren in de app, zeker als deze al vaker gebruikt is bij een webshop. Het lijkt me dus best een fijn idee om geen CVC op de pas gedrukt te hebben, om bij verlies misbruik zo goed als mogelijk tegen te gaan.RobertMe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:06:
[...]
Mwa, fysiek heb je natuurlijk de pincode nodig. Online is tegenwoordig heel veel met 3D secure verification waardoor je toch weer zelf moet bevestigen/ondertekenen (met de app). Het niet drukken van de informatie op de kaart zelf is dan voornamelijk een vorm van security through obscurity. Het enige waarbij het dan echt werkt is online transacties zonder 3D secure verification, en IIRC kan ik die bij OpenBank volledig disablen (dus alleen 3D secure verification ondertekende transacties toestaan).
Je sluit daarmee wel alle mensen uit die geen app kunnen of willen gebruiken. Aangezien het om een universeel betaalmiddel gaat kan dat dus niet. Je opmerking over het vinden van pinpassen op straat is nonsens, of denk je dat creditcards nooit verloren worden.balken07 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:00:
[...]
Idd. Het zou wel mooi als de banken innovatief willen zijn, en in ieder geval de CVV niet op de kaart drukken, maar alleen in de bank app laten raadplegen. Dat is veel veiliger. Er gaan ook straks immers gewoon ‘pinpassen’ op straat gevonden worden. Het liefst zie ik dat alle kaart informatie alleen via de bank app te raadplegen is. Niets persoonlijks op de kaart, behalve de naam van de gebruiker. Net zoals de Apple Card in Amerika.