Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:17
Gaston schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:46:
[...]

In de Voorwaarden betalen en online diensten 2022 van de Rabobank valt het volgende te lezen:

[...]

Het lijkt er dus op dat de Rabobank zowel Visa Debit als Mastercard Debit gaat uitgeven. Ik ben benieuwd of er straks toch een manier is om een bepaald merk te kiezen.
Bij de aanvraag van een Rabo GoldCard credit card bestaat deze mogelijkheid overigens wel en kun je kiezen tussen een Mastercard en Visa.
Is er een van 2023? Want die van 2022 is op 10 mei gepubliceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:20
Gaston schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:46:
[...]

In de Voorwaarden betalen en online diensten 2022 van de Rabobank valt het volgende te lezen:

[...]

Het lijkt er dus op dat de Rabobank zowel Visa Debit als Mastercard Debit gaat uitgeven. Ik ben benieuwd of er straks toch een manier is om een bepaald merk te kiezen.
Bij de aanvraag van een Rabo GoldCard credit card bestaat deze mogelijkheid overigens wel en kun je kiezen tussen een Mastercard en Visa.
En zoals verwacht wordt het gewoon mogelijk om met de PAN code online te betalen. Stukje verder in Hoofdstuk 6:
133. Hoe kunt u online betalen met uw nieuwe betaalpas of uw creditcard?
1. Wilt u online betalen met een betaalpas? Dat kan dat alleen als u een nieuwe betaalpas heeft. Deze kunt herkennen aan het PAN dat op de betaalpas staat. Ook moet u de Rabo App of Rabo Online Bankieren kunnen gebruiken.
2. Bij een online betaling met uw betaalpas of creditcard kan u gevraagd worden om de volgende stappen te zetten:
a U kiest voor betalen met een betaalpas of creditcard op de website waar u wilt betalen, bijvoorbeeld een online winkel.
b U gaat naar Rabo Online Bankieren. Daar staan de details van de betaalpas- of creditcardbetaling waarvoor u toestemming geeft.
c U geeft toestemming voor de betaling door de betaalopdracht te ondertekenen. U kunt de betaalopdracht ondertekenen op dezelfde manieren dat u een betaalopdracht voor een overboeking ondertekent, dus bijvoorbeeld met uw 5-cijferige code, vingerafdruk of de signeercode van de Rabo Scanner. U maakt de signeercode dan aan met de betaalpas die hoort bij de rekening waarvan u betaalt of met de creditcard en de Rabo Scanner.
3. Als u de betaalopdracht ondertekend heeft, is deze definitief en kunt u deze niet meer intrekken. Of u via Rabo Online Bankieren of de Rabo App uw betaalopdracht moet ondertekenen, hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld het bedrag van de betaling en het land waar de begunstigde gevestigd is.
4. Voor online betalen met de betaalpas of creditcard gelden de betaalpas- en creditcardlimieten. Deze staan op het tarieven- en limietenoverzicht. En dus niet de limieten die gelden voor andere online betalingen zoals betalingen met iDEAL of overboekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
dutchnltweaker schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:01:
[...]

Is er een van 2023? Want die van 2022 is op 10 mei gepubliceerd.
Zo te zien niet, op deze pagina staan ook de Voorwaarden van 2022 (en de tarieven van 2023).
https://www.rabobank.nl/p...ekening/rabo-directpakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-quan
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-05 08:58
Deze week nieuwe pas ontvangen van ASN. Was Maestro, nu V-Pay. Helaas geen Mastercard of Visa Debit, maar dat was volgens mij ook nog niet te verwachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
Geen enkele bank gaat voor 1 juli de nieuwe pasjes opsturen, dus voor die tijd posten dat je een Maestro kaart hebt ontvangen heeft geen nut hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Ik kreeg zojuist een melding van N26 dat mijn Maestro kaart bijna verloopt en kon kosteloos weer een nieuwe aanvragen.. voorlopig lijkt het dus nog wel even te duren voor het helemaal afgeschaft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Deezers schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:59:
Ik kreeg zojuist een melding van N26 dat mijn Maestro kaart bijna verloopt en kon kosteloos weer een nieuwe aanvragen.. voorlopig lijkt het dus nog wel even te duren voor het helemaal afgeschaft is.
N26 heeft ook gewoon kosteloos een MasterCard debitcard, je bent denk ik niet verplicht om een maestro kaart aan te vragen als je dit niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
xileS schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:17:
[...]

N26 heeft ook gewoon kosteloos een MasterCard debitcard, je bent denk ik niet verplicht om een maestro kaart aan te vragen als je dit niet wilt.
Ik heb ze allebei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik ook, maar de Maestro pas heb ik nooit mee eigenlijk, die wordt nooit gebruikt. Bij N26 heb je tenminste de keuze en het niet niet zo gek dat beide nog geleverd worden, aangezien Maestro nog niet officieel is afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1839988

Vanmorgen nog een Maestro pas ontvangen van een NL grootbank. Volgens mij is NL één van de laatste landen die nog maestro gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelV76
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:01
Anoniem: 1839988 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:45:
Vanmorgen nog een Maestro pas ontvangen van een NL grootbank. Volgens mij is NL één van de laatste landen die nog maestro gebruikt.
Klopt. In omringende landen zijn ze al met vervanging bezig. Nederland is Maestro verslaafd haha. Je kan er alleen niks mee in het buitenland buiten de EU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MichaelV76 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Klopt. In omringende landen zijn ze al met vervanging bezig. Nederland is Maestro verslaafd haha. Je kan er alleen niks mee in het buitenland buiten de EU.
Je kan en kon er vanalles prima mee doen wereldwijd.

Maar omdat visa/mastercard graag meer marge wil pakken via hun x-Debit schema wordt langzaamaan overal Maestro met de lagere transactiekosten uitgefaseerd. ;)
(en een klein beetje omdat het duurder is om 2 netwerken te onderhouden)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 07-06-2023 13:02 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelV76
YakuzA schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Je kan en kon er vanalles prima mee doen wereldwijd.

Maar omdat visa/mastercard graag meer marge wil pakken via hun x-Debit schema wordt langzaamaan overal Maestro met de lagere transactiekosten uitgefaseerd. ;)
(en een klein beetje omdat het duurder is om 2 netwerken te onderhouden)
In Canada en de VS kan je niet betalen met je maestro in winkels. Je kan wel met maestro contant geld uit de muur halen maar ja in Canada is het veel card only na corona in fysieke winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MichaelV76 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:51:
[...]
Je kan er alleen niks mee in het buitenland buiten de EU.
Ik reis regelmatig door Azië. Ik kan je vertellen dat Maestro prima werkt in Thailand, Cambodja, Laos, Maleisië, Singapore, Indonesië en China. Vooral die laatste twee zijn een nogal groot deel van de wereld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ortep schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Ik reis regelmatig door Azië. Ik kan je vertellen dat Maestro prima werkt in Thailand, Cambodja, Laos, Maleisië, Singapore, Indonesië en China. Vooral die laatste twee zijn een nogal groot deel van de wereld.
Wat betreft reizen zou ik je een N26 of Revolut (2 die ik ken uit mijn hoofd, maar zijn er vast meer) MasterCard Debit adviseren. Is ondersteuning toch beter en scheelt je wisselkoers opslag. Beide rekeningen/kaarten zijn geloof ik gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
MichaelV76 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:37:
[...]

In Canada en de VS kan je niet betalen met je maestro in winkels. Je kan wel met maestro contant geld uit de muur halen maar ja in Canada is het veel card only na corona in fysieke winkels.
Zo stellig kun je dat ook weer niet zeggen. Ik zou er ook zeker niet op vertrouwen, maar heb met mijn OpenBank Maestro-pas toch bij meerdere ketens en OV-terminals kunnen betalen in de VS. Ook in Korea en Japan ging het hier en daar prima - ook daar vaak bij ketens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

xileS schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:30:
[...]

Wat betreft reizen zou ik je een N26 of Revolut (2 die ik ken uit mijn hoofd, maar zijn er vast meer) MasterCard Debit adviseren. Is ondersteuning toch beter en scheelt je wisselkoers opslag. Beide rekeningen/kaarten zijn geloof ik gratis.
Ach, ondersteuning heb ik de afgelopen 30 jaar nooit nodig gehad. En die paar euro maken me weinig uit als je ziet wat de rest van de reis kost

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelV76
finsdefis schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:44:
[...]

Zo stellig kun je dat ook weer niet zeggen. Ik zou er ook zeker niet op vertrouwen, maar heb met mijn OpenBank Maestro-pas toch bij meerdere ketens en OV-terminals kunnen betalen in de VS. Ook in Korea en Japan ging het hier en daar prima - ook daar vaak bij ketens.
Zo stellig kan ik dat wel zeggen. Mijn familie woont in Toronto. Je kan daar NIET met Maestro in fysieke winkels betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
MichaelV76 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Zo stellig kan ik dat wel zeggen. Mijn familie woont in Toronto. Je kan daar NIET met Maestro in fysieke winkels betalen.
Je nam alleen de VS ook mee in je bewering en ik zei niets over Canada.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kun je in Canada eigenlijk wel gewoon met Maestro betalen in winkels? Ik heb daar nog maar weinig over gelezen in dit topic. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TexMex schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:30:
Kun je in Canada eigenlijk wel gewoon met Maestro betalen in winkels? Ik heb daar nog maar weinig over gelezen in dit topic. :+
En mocht je daar vaak komen, lkr kijken naar alternatieve (gratis) rekeningen/pasjes ipv wachten op de grootbanken in NL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:32:
[...]

En mocht je daar vaak komen, lkr kijken naar alternatieve (gratis) rekeningen/pasjes ipv wachten op de grootbanken in NL.
Precies!

En de banken hier hadden ook gewoon heel goede redenen om zo lang vast te houden aan Maestro. Het was lange tijd simpelweg een stuk goedkoper. Maar het overgangsproces is nu echt wel in gang gezet. Al is het begrijpelijk dat de banken de kat nog even uit de boom kijken tot de acceptatie de 100% nadert. Moet je eens bedenken hoeveel klachten het zou opleveren als er bijvoorbeeld in 3% van de gevallen niet met Debit Mastercard en Visa Debit betaald kan worden. De klantenservice-afdelingen zouden behoorlijk overspoeld raken en de banken worden als 'schuldige' gezien. Zo gek is het dus helemaal niet dat de banken voorzichtig zijn met de definitieve introductie.

En tot die tijd ben je inderdaad aangewezen op een van de vele alternatieven. Die het ook in Canada prima zullen doen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TexMex schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:47:
[...]

Precies!

En de banken hier hadden ook gewoon heel goede redenen om zo lang vast te houden aan Maestro. Het was lange tijd simpelweg een stuk goedkoper. Maar het overgangsproces is nu echt wel in gang gezet. Al is het begrijpelijk dat de banken de kat nog even uit de boom kijken tot de acceptatie de 100% nadert. Moet je eens bedenken hoeveel klachten het zou opleveren als er bijvoorbeeld in 3% van de gevallen niet met Debit Mastercard en Visa Debit betaald kan worden. De klantenservice-afdelingen zouden behoorlijk overspoeld raken en de banken worden als 'schuldige' gezien. Zo gek is het dus helemaal niet dat de banken voorzichtig zijn met de definitieve introductie.

En tot die tijd ben je inderdaad aangewezen op een van de vele alternatieven. Die het ook in Canada prima zullen doen! ;)
Als je gaat reizen is naar mijn idee MasterCard/Visa kaart altijd al aangeraden, met een deel cash. Tenminste als ik op vakantie ga, kijk ik altijd hoe de ondersteuning daar is ipv vanuit gaan dat ik overal met mijn Nederlandse pasje kan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Belfius (België) lijkt zijn communicatie aangepast te hebben, ze spreken nu over een Bancontact/Mastercard debit debetkaart: https://www.belfius.be/retail/nl/producten/betalen/betaalmiddelen/bankkaarten-met-maestro-bancontact/index.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Keys
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 14:53
Net nieuwe kaart binnen, ING levert nu vpay ipv meastro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
2Keys schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:12:
ING levert al heel lang beide uit, willekeurig. Op verzoek kun je ook weer een Maestro krijgen. En er was nog een NL grootbank die beide gebruikt, weet alleen niet of het ABN of Volksbank (SNS, Rebiobank etc). Rabo in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1839988

RobertMe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:14:
[...]

ING levert al heel lang beide uit, willekeurig. Op verzoek kun je ook weer een Maestro krijgen. En er was nog een NL grootbank die beide gebruikt, weet alleen niet of het ABN of Volksbank (SNS, Rebiobank etc). Rabo in ieder geval niet.
Dat was SNS, slechts van korte tijd. Er waren best veel problemen met V Pay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Anoniem: 1839988 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:47:
[...]
Dat was SNS, slechts van korte tijd. Er waren best veel problemen met V Pay.
Mijn zus kreeg gisteren nog een VPay pas van SNS, toen ik er zelf klant was had ik ook een VPay pas van ze. Misschien dat ze een paar maanden gestopt zijn, maar ze leveren standaard nog steeds VPay uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05 18:43
Verwacht dat maar niet veel van ING ... Het is mogelijk toch niet op 1 juli gaat uitgifte doen. Maar ik denk minimaal augutus of september ...

Dus het heeft nu weinig zin om een meastro of V-pay posten. Wacht gewoon af na 1 juli

ABN AMRO: Begin 2024
ASN/SNS: Eind 2023 (verwachting)
ING: Mogelijk augutus of september (later)
Rabobank: Augustus 2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUv4iwtIZIGz0rr31wLtK_9QC8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fjbUOyxkZoIIpyLdNYFcriWW.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Ultrafast op 08-06-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:20
2Keys schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:12:
ING levert al jaren V-pay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ultrafast schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:06:
Verwacht dat maar niet veel van ING ... Het is mogelijk toch niet op 1 juli gaat uitgifte doen. Maar ik denk minimaal augutus of september ...

Dus het heeft nu weinig zin om een meastro of V-pay posten. Wacht gewoon af na 1 juli

[Afbeelding]
Die vraag klopt al niet? Visa heeft, na MasterCard, aangegeven (eveneens) te willen stoppen met VPay, echter is er nooit een datum gecommuniceerd. ING kan na 1 juli dus sowieso nog steeds VPay passen uitgeven, hebben ze altijd al gedaan en werkt bij / voor hen prima. En dat geeft ze dan dus per definitie ook de mogelijkheid om de introductie van de Debit passen "uit te stellen".
Voor Rabo (& ABN?) is het dan "interesaanter", want die hebben nooit met VPay gewerkt en die zouden in principe dus wel met 1-7 over moeten.
Zou mij dan sowieso ook niks verbazen als ING & Volksbank bewust wachten totdat Rabo (& ABN) al een tijdje over zijn. Dat laatstgenoemde maar proefkonijn spelen, zij moeten over. ING & Volksbank hebben technisch geen reden daarvoor (behalve dat ze nu de mogelijkheid bieden om alsnog Maestro te krijgen, dat kan dan niet meer. En heeft dus invloed op de serviceverlening aan een enkele klant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
RobertMe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:19:
[...]

Die vraag klopt al niet? Visa heeft, na MasterCard, aangegeven (eveneens) te willen stoppen met VPay, echter is er nooit een datum gecommuniceerd. ING kan na 1 juli dus sowieso nog steeds VPay passen uitgeven, hebben ze altijd al gedaan en werkt bij / voor hen prima. En dat geeft ze dan dus per definitie ook de mogelijkheid om de introductie van de Debit passen "uit te stellen".
Voor Rabo (& ABN?) is het dan "interesaanter", want die hebben nooit met VPay gewerkt en die zouden in principe dus wel met 1-7 over moeten.
Zou mij dan sowieso ook niks verbazen als ING & Volksbank bewust wachten totdat Rabo (& ABN) al een tijdje over zijn. Dat laatstgenoemde maar proefkonijn spelen, zij moeten over. ING & Volksbank hebben technisch geen reden daarvoor (behalve dat ze nu de mogelijkheid bieden om alsnog Maestro te krijgen, dat kan dan niet meer. En heeft dus invloed op de serviceverlening aan een enkele klant).
Visa hebt ook geen belang om V-pay in de lucht houden denk ik want 2 netwerk kost ook geld... Zodra visa kan dit doen zodra MasterCard daadwerkelijk stoppen ook op 1 juli maar ik verwacht dit ook uiteindelijk.

Banken kan alleen voortaan een voorraad inslagen meastro zowel V-pay.

ING is wel meeste innovatief als om gaat een grootbanken he.

Voor Abn Amro is ook duidelijk gecommuniceerd op 2024 gaan starten ... ze blijft gewoon een meastro uitgifte kaart geven. Nadrukkelijk heb ik ook gezegd Abn Amro hebt een voorraad ingeslagen voor meastro het verkort alleen geldigheid datum kaarten daar verandert niks aan ze hoeft ook daarom niet over V-pay.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultrafast op 08-06-2023 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 16:43
Na een aantal dagen in Duitsland te zijn geweest viel mij op dat ze hier eigenlijk nog erg achterlopen.
Naast de Meastro hebben ze ook nog de EC (logo lijkt op die van de EuroCheque van vroeger hier in NL) waar ook nog betaalkaarten op worden gebruikt. Ik vraag mij af in hoeverre ze dan bij onze oosterburen de kaarten gaan vervangen voor debit's van MC en Visa. Ook het feit dat men hier nog veelal contant betaald zal niet helpen voor de kaart vervangingen. Ik heb ook het idee dat ze in DE eigenlijk afgelopen tijd begonnen zijn met het uitrollen van betaalautomaten. Kunnen ze direct dan de debit acceptatie MC/Visa meenemen lijkt mij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-05 15:48
De afgelopen 2 maanden heb ik bij wijze van proef mijn Mastercard Debit van N26 geprobeerd te gebruiken in Nederland.

Mijn ervaring is dat ik inmiddels vrijwel overal met deze kaart kan betalen, maar er zijn helaas nog de nodige uitzonderingen. Vooral de wat kleinere ondernemers blijken nog regelmatig een CCV Vx570/Vx820-automaat te hebben, die niet geüpdatet kan worden en alleen Maestro en VPay accepteert, tenzij de gehele betaalautomaat wordt vervangen. De certificering van deze betaalautomaat loopt op 31 december 2023 af, maar veel ondernemers blijken tot het allerlaatste moment te wachten

Gisteren bij een ijssalon in Maastricht werd nog eens pijnlijk duidelijk dat we er nog lang niet zijn. Deze ijssalon had nog een CCV Vx570/Vx820 combinatie. Bijna alle klanten in de rij waren internationale toeristen met een MC/Visa Debit kaart die inderdaad geweigerd werd. Het gevolg was dat deze klanten naar een ATM werden gestuurd, allesbehalve klantvriendelijk.

Als er niets verandert en (volgende maand?) de eerste banken gaan starten met de uitrol van Mastercard en Visa Debit voorspel ik dat het landelijk nieuws al snel met het volgende kopje komt: "Nieuwe betaalkaarten blijken op veel plaatsen niet te werken". Jammer dat het aflopen van de certificering van deze verouderde betaalautomaten niet gelijk is getrokken met de afschaffing van Maestro op 1 juli...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 23:16
Gaston schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:08:
Mijn ervaring is dat ik inmiddels vrijwel overal met deze kaart kan betalen, maar er zijn helaas nog de nodige uitzonderingen.
Eens, ik heb een Masterkaart Debit van Revolut en heb dezelfde ervaring. Van de week nog in een parkeergarage in Amsterdam waarbij de kaart geweigerd werd, hier moest ik echt nog mijn Maestro kaart gebruiken voor de betaling. Paar weken geleden hetzelfde gehad bij een lokale winkel.

In Nederland wordt Maestro gewoon overal geaccepteerd, de Mastercard Debit kaart zal zo rond de 95% zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-11-2024
Soundwork schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:07:
Na een aantal dagen in Duitsland te zijn geweest viel mij op dat ze hier eigenlijk nog erg achterlopen.
Naast de Meastro hebben ze ook nog de EC (logo lijkt op die van de EuroCheque van vroeger hier in NL) waar ook nog betaalkaarten op worden gebruikt. Ik vraag mij af in hoeverre ze dan bij onze oosterburen de kaarten gaan vervangen voor debit's van MC en Visa. Ook het feit dat men hier nog veelal contant betaald zal niet helpen voor de kaart vervangingen. Ik heb ook het idee dat ze in DE eigenlijk afgelopen tijd begonnen zijn met het uitrollen van betaalautomaten. Kunnen ze direct dan de debit acceptatie MC/Visa meenemen lijkt mij.
De online banken in Duitsland geven al langere tijd Visa of Mastercard debitkaarten uit, zoals de DKB, Comdirect, en ING. De ING in Duitsland is een online bank en daar heb ik een account. Eerst kreeg je standaard twee kaarten: een maestro kaart (met Girocard/EC logo) en visa (debit) kaart. Vanaf vorig jaar maart, als ik mij goed herinner, moet je 1 euro per maand betalen voor de maestro kaart. Bij DKB en Comdirect is dat hetzelfde.

Ik heb ook een (gezamelijke) rekening bij een Sparkasse en daar heb ik een maestro met Girocard/EC kaart. In de toekomst gaan ze naar een Visa met Girocard/EC. Ze willen ook het kaartnummer op de kaart laten staan, zodat je hem ook online kunt gebruiken net zoals je gewend bent van een creditkaart. Ik verwacht dat de andere traditionele banken hetzelfde gaan doen.

Qua acceptatie verschilt het erg per regio, want online lees je veel over contant betalen en minder acceptatie van Visa/Mastercard. Waar ik woon betaal ik niks contant en de Visa kaart wordt 99% van de tijd geaccepteerd. Af en toe heb je een kleine bakker, of iets, met een oude betaalterminal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Als ik de (vage) afbeeldingen van Belfius hier in België zie heb ik de indruk dat ze twee kaartnummers op hun kaarten gaan zetten: het Bancontactnummer (in het Maestro formaat) en Mastercardnummer. Voor de eindgebruiker wordt het er alvast niet eenvoudiger op.

Edit: Correctie, het gaat over het rekeningnummer en kaartnummer. Belfius lijkt ook bij vervangingen onmiddellijk over te schakelen naar Bancontact/Mastercard debitkaarten, geen stock Maestrokaarten die nog op moet: https://www.belfius.be/retail/nl/producten/betalen/betaalmiddelen/debit-mastercard/index.aspx

[ Voor 45% gewijzigd door vverbeke op 13-06-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remzi1993
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-05 22:05
TexMex schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:47:
[...]

Precies!

Inderdaad! Ik heb het zelf ervaren bij Bunq die je standaard een Mastercard Debit of Credit geeft. Die Mastercard Debit werd 99% van de gevallen geaccepteerd en in sommige gevallen waarbij ondernemers hun betaalterminal nog niet hebben bijgewerkt werkt Mastercard Debit dus niet (toevallig een bakker om de hoek waar ik woon en een restaurant).

Gelukkig kon ik bij Bunq nog tot 1 juli gratis een Maestro card bestellen. Die heb ik nu binnen en die neem ik altijd mee en mijn creditcard.

Maestro werkt 100% in Nederland en Mastercard Debit werkt maar 99% (je moet maar die ene ondernemer tegenkomen die nog zijn terminals niet heeft bijgewerkt - sommige terminals zijn zo oud dat die compleet vervangen moeten worden voordat ze de nieuwe kaarten kunnen ontvangen - maar de meeste moeten alleen geupdate worden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 22:03
Gaston schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:08:

Mijn ervaring is dat ik inmiddels vrijwel overal met deze kaart kan betalen, maar er zijn helaas nog de nodige uitzonderingen. Vooral de wat kleinere ondernemers blijken nog regelmatig een CCV Vx570/Vx820-automaat te hebben, die niet geüpdatet kan worden en alleen Maestro en VPay accepteert, tenzij de gehele betaalautomaat wordt vervangen. De certificering van deze betaalautomaat loopt op 31 december 2023 af, maar veel ondernemers blijken tot het allerlaatste moment te wachten

Gisteren bij een ijssalon in Maastricht werd nog eens pijnlijk duidelijk dat we er nog lang niet zijn. Deze ijssalon had nog een CCV Vx570/Vx820 combinatie. Bijna alle klanten in de rij waren internationale toeristen met een MC/Visa Debit kaart die inderdaad geweigerd werd. Het gevolg was dat deze klanten naar een ATM werden gestuurd, allesbehalve klantvriendelijk.
Ik ben zelf klant van CCV en ik gebruik de VX820. Zoals ik al eerder heb aangegeven, is deze automatisch geüpdatet voor het accepteren van Visa, Mastercard en AmEx. Als een ijssalon in een toeristisch gebied geen MC/Visa debit accepteert, heeft zij/hij er waarschijnlijk bewust voor gekozen. Of hij wil geen creditcards accepteren omdat 'm dat te duur is en wil geen risico lopen met de debitcards. Of hij wil om belastingtechnische redenen meer cash doen.

Eerlijk gezegd wist ik niet dat de certificering voor deze automaat afloopt. Ik huur dit apparaat en ik ga er dus vanuit dat CCV mij op de hoogte stelt als er iets gaat veranderen. Maar deze automaat kan momenteel met de nieuwste updates overweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaston
Henry86 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Ik ben zelf klant van CCV en ik gebruik de VX820. Zoals ik al eerder heb aangegeven, is deze automatisch geüpdatet voor het accepteren van Visa, Mastercard en AmEx. Als een ijssalon in een toeristisch gebied geen MC/Visa debit accepteert, heeft zij/hij er waarschijnlijk bewust voor gekozen. Of hij wil geen creditcards accepteren omdat 'm dat te duur is en wil geen risico lopen met de debitcards. Of hij wil om belastingtechnische redenen meer cash doen.

Eerlijk gezegd wist ik niet dat de certificering voor deze automaat afloopt. Ik huur dit apparaat en ik ga er dus vanuit dat CCV mij op de hoogte stelt als er iets gaat veranderen. Maar deze automaat kan momenteel met de nieuwste updates overweg.
Zo te horen heb je dus ervoor gekozen om credit cards te accepteren. Voor project DCA in het leven werd geroepen werden alle MasterCard- en Visa-kaarten, ongeacht of dit Credit- of Debit-kaarten zijn, afgerekend volgens de hogere credit card tarieven. Na de update is er een verschil tussen credit- en debit-kaarten en worden Europese MC/Visa Debit-kaarten afgerekend volgens de huidige Maestro/VPay-tarieven.

Heb je jouw Vx820 in combinatie met een Vx570? Als dat zo is zou het kunnen zijn dat klanten wel met een MC/Visa Debit bij jou kunnen betalen, maar dat deze transacties nog worden afgerekend volgens het ongunstigere credit card tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 22:03
Gaston schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:30:
[...]

Zo te horen heb je dus ervoor gekozen om credit cards te accepteren. Voor project DCA in het leven werd geroepen werden alle MasterCard- en Visa-kaarten, ongeacht of dit Credit- of Debit-kaarten zijn, afgerekend volgens de hogere credit card tarieven. Na de update is er een verschil tussen credit- en debit-kaarten en worden Europese MC/Visa Debit-kaarten afgerekend volgens de huidige Maestro/VPay-tarieven.

Heb je jouw Vx820 in combinatie met een Vx570? Als dat zo is zou het kunnen zijn dat klanten wel met een MC/Visa Debit bij jou kunnen betalen, maar dat deze transacties nog worden afgerekend volgens het ongunstigere credit card tarief.
Ik heb er inderdaad voor 'gekozen' om creditcards te accepteren, hoewel deze update automatisch kwam en ik de keuze kreeg op creditcards te weigeren via een opt-out.

De update kwam (voor mij) alweer een tijdje geleden, rond de tijd dat werd aangekondigd dat maestro zou stoppen. Daarbij werd ook aangekondigd dat updates voor de betaalautomaten automatisch zou gaan en dat tarieven niet zouden wijzigen. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij geldt mc debit als debit card transactie, dus in mijn geval betaal ik daar een paar cent per transactie voor.

Ik gebruik de Vx820 trouwens gekoppeld aan mijn kassa, dus niet in combinatie met de Vx570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 21:30
Vandaag een nieuwe Rabo pas ontvangen, het was al een beetje aangekondigd in dit topic, maar helaas gewoon een Maestro. Heb ook nog een SNS rekening waarbij ik geen fysieke pas gebruik maar de mobiel betalen. Daar maar in de gaten houden wanneer ze nieuwe passen uitgeven, want die kun je eenvoudig verwijderen en opnieuw aanmelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Henry86 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:47:
[...]

Ik heb er inderdaad voor 'gekozen' om creditcards te accepteren, hoewel deze update automatisch kwam en ik de keuze kreeg op creditcards te weigeren via een opt-out.

De update kwam (voor mij) alweer een tijdje geleden, rond de tijd dat werd aangekondigd dat maestro zou stoppen. Daarbij werd ook aangekondigd dat updates voor de betaalautomaten automatisch zou gaan en dat tarieven niet zouden wijzigen. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij geldt mc debit als debit card transactie, dus in mijn geval betaal ik daar een paar cent per transactie voor.

Ik gebruik de Vx820 trouwens gekoppeld aan mijn kassa, dus niet in combinatie met de Vx570.
xileS in "Mastercard stopt met Maestro"

Je hebt denk ik gelijk. Het gaat specifiek om de combinatie VX570+VX820. De VX570 is de kwaaddoener, omdat ik las dat VX520+VX820 wel de update ging krijgen. Zo te lezen is er in jouw situatie geen VX570 aanwezig, dus ik denk dat je goed zit. Toch zou ik als ik jou was even alvast een bv een Mastercard Debit card (verschillende gratis opties) testen om te zien hoe er omgegaan wordt met de kosten. Mocht je dit überhaupt kunnen achterhalen. Het zou natuurlijk zonde zijn als de Debit card transacties ook als creditcard transacties worden belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Hugo__Boss schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:40:
Vandaag een nieuwe Rabo pas ontvangen, het was al een beetje aangekondigd in dit topic, maar helaas gewoon een Maestro. Heb ook nog een SNS rekening waarbij ik geen fysieke pas gebruik maar de mobiel betalen. Daar maar in de gaten houden wanneer ze nieuwe passen uitgeven, want die kun je eenvoudig verwijderen en opnieuw aanmelden.
Zolang de voorwaarden bii de banken niet zijn aangepast hoef je niet te wachten op een MasterCard of Visa debit pas. Daarnaast heb ik een tijd geleden gemeld wat de verwachting is van diverse banken voor het uitrollen van de debit kaarten.

Geen enkele bank gaat 1 juli al over met de betaalpassen laat staan voor die datum.

[ Voor 3% gewijzigd door Youtl op 18-06-2023 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
Youtl schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Zolang de voorwaarden bii de banken niet zijn aangepast hoef je niet te wachten op een MasterCard of Visa debit pas. Daarnaast heb ik een tijd geleden gemeld wat de verwachting is van diverse banken voor het uitrollen van de debit kaarten.

Geen enkele bank gaat 1 juli al over met de betaalpassen laat staan voor die datum.
De nieuwe passen staan al in de voorwaarden van de Rabobank, dus daar hoef je niet op te wachten. Zie: Gaston in "Mastercard stopt met Maestro"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
  • Nu online
LongBowNL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:33:
[...]

De nieuwe passen staan al in de voorwaarden van de Rabobank, dus daar hoef je niet op te wachten. Zie: Gaston in "Mastercard stopt met Maestro"
Ik heb een paar posts eerder al het volgende schreven over de verwachte data van diverse Nederlandse banken. Youtl in "Mastercard stopt met Maestro"

Geen enkele bank noemt een startdatum voor 1 juli as. dus het lijkt mij logisch dat je niet hoeft te verwachten dat banken met een verassing komen en die kaarten 'stiekem' rondsturen. De eerst volgende bank die dit gaat aanbieden (althans volgens eigen verwachting) is Knab per eerste week van juli.

[ Voor 7% gewijzigd door Youtl op 18-06-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
10/23 is mijn ASN pas verlopen, het zal me benieuwen welke ik dan krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 16:10

djiwie

Wie?

@Youtl waar was die verwachting op gebaseerd? Persberichten of de banken gecontacteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Nu online
djiwie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:12:
@Youtl waar was die verwachting op gebaseerd? Persberichten of de banken gecontacteerd?
https://bieb.knab.nl/inko...-en-wat-zijn-de-voordelen

De overige banken via de eigen klantenservice afdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Youtl schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:00:
[...]

https://bieb.knab.nl/inko...-en-wat-zijn-de-voordelen

De overige banken via de eigen klantenservice afdelingen.
Zie ik nu goed dat eerste knab vanaf 1 juli een debit mastercard kaart uitgifte doet ?

ik heb een voorwaarden gevonden 8 juli knab dit wordt ook vermeld daar een CVC code erbij staat.

Algemene Voorwaarden Knab (per 8 juli 2023) PDF

Het is bevestigd dat eerste knab bank dit uitgifte een debit mastercard doet.

[ Voor 41% gewijzigd door Ultrafast op 18-06-2023 22:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-04 15:03
Openbank is al overgestapt, optie in het menu onder betaalpassen weergeeft afbeelding van een mastercard.

EDIT: Dit staat bij de veelgestelde vragen onderaan de pagina
Wat is het verschil tussen de Я42 Betaalpas en Я42 Maestro?
De Я42 Betaalpas heeft alle voordelen van de Я42 Maestro. Bovendien kun je er wereldwijd online aankopen mee doen, een hotelovernachting mee reserveren, een auto mee huren, of services mee betalen, zonder dat je de deur uit hoeft.

Klik hier voor een complete vergelijkingstabel van beide passen.

Per 1 juli 2023 geeft Mastercard geen nieuwe Maestro-betaalpassen meer uit. Daarom zijn alle nieuwe Я42-betaalpassen voortaan standaard Mastercard in plaats van Maestro.

De nieuwe Mastercard heeft dezelfde functionaliteiten als de Maestro-betaalpas en wordt wereldwijd beter geaccepteerd. Als je nog Maestro-betaalpassen hebt, dan kun je ze gewoon blijven gebruiken totdat ze verlopen.

Als je recht hebt op gratis Travel+ voor altijd, dan behoud je dit voordeel op je toekomstige Я42 Mastercard Betaalpassen.

[ Voor 82% gewijzigd door Elandenmelk op 19-06-2023 14:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaston
Vandaag werd mijn Mastercard Debit kaart wederom geweigerd bij een bakker. Ook deze bakker had nog een oude CCV Vx570/Vx820-combinatie.

Het is te hopen dat er vanuit CCV of de banken de komende tijd meer druk wordt gezet om deze oude apparaten te vervangen, anders voorzie ik de nodige problemen zodra de eerste banken (volgende maand??) beginnen met de uitgifte van Visa en Mastercard Debit.

Ik denk dat er veel kleine ondernemers zijn die nog steeds geen flauw benul hebben dat deze wijziging eraan zit te komen of er überhaupt mee bezig zijn. Onbegrijpelijk dat CCV niet gewoon eerder de stekker trekt uit deze oude apparaten om problemen te voorkomen...

Dat de banken zich zo stil houden rondom de uitgifte van de nieuwe debit-kaarten is wat mij betreft dan ook geen verrassing. Ze weten dondersgoed dat de acceptatie nog steeds niet 100% is en proberen het zo lang mogelijk te rekken. Ik ben heel erg benieuwd wat er komende maand gaat gebeuren.

[ Voor 18% gewijzigd door Gaston op 21-06-2023 14:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Gaston schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:19:
Vandaag werd mijn Mastercard Debit kaart wederom geweigerd bij een bakker. Ook deze bakker had nog een oude CCV Vx570/Vx820-combinatie.

Het is te hopen dat er vanuit CCV of de banken de komende tijd meer druk wordt gezet om deze oude apparaten te vervangen, anders voorzie ik de nodige problemen zodra de eerste banken (volgende maand??) beginnen met de uitgifte van Visa en Mastercard Debit.

Ik denk dat er veel kleine ondernemers zijn die nog steeds geen flauw benul hebben dat deze wijziging eraan zit te komen of er überhaupt mee bezig zijn. Onbegrijpelijk dat CCV niet gewoon eerder de stekker trekt uit deze oude apparaten om problemen te voorkomen...

Dat de banken zich zo stil houden rondom de uitgifte van de nieuwe debit-kaarten is wat mij betreft dan ook geen verrassing. Ze weten dondersgoed dat de acceptatie nog steeds niet 100% is en proberen het zo lang mogelijk te rekken. Ik ben heel erg benieuwd wat er komende maand gaat gebeuren.
Ik weet dat CCV mailtjes hierover heeft gestuurd (ik heb zelfs een brief van ABN gezien) en adviseert een nieuw pinapparaat te kopen. Ze hadden vorig jaar ook een 50% korting actie hiervoor lopen, maar ja ik had al gedacht dat niet iedereen gelijk een noodzaak ziet om "weer" een nieuw pinapparaat te moeten kopen (dingen kosten vaak bijna 1000 piek destijds dacht ik). Eerlijk gezegd zag ik die noodzaak ook niet, want er waren geen problemen met de pin en klanten kunnen gewoon hun betalingen doen. Totdat ik voor de zekerheid toch erin ging verdiepen waarom er een nieuw pinapparaat nodig is. Ik had veel vragen, maar helaas kon CCV niet alle vragen beantwoorden (of kreeg zelfs verschillende/verkeerde antwoorden) waardoor ik het ook uitgesteld heb eerst. Er was überhaupt meer dan een half jaar ook geen voorraad voor een vervangend vergelijkbaar model. Pas een paar maanden geleden heb ik een nieuw exemplaar kunnen bemachtigen, terwijl ik ergens mid 2022 al ermee bezig was.

De stekker zal niet zomaar uit de oude CCV Vx570/Vx820-combinatie uitgetrokken worden. Deze accepteert vooralsnog momenteel alsnog 99% van de Nederlandse pinpassen ofzo? Sinds wij wel een geschikt model hebben, hebben wij tot nu toe ook nog geen 1 nieuw debit transactie gehad (alleen een test van mijn eigen pas). Ik verwacht dat de kleine ondernemers pas de noodzaak gaan zien, als ze vaker klanten in de winkel krijgen die niet kunnen pinnen. Volgens mij werden/worden de ondernemers al hierover geïnformeerd per mail/telefonisch. Het zal allemaal nog wel even duren en de 1e grootbank die een nieuwe debitpas uit gaat geven, moeten wij ook nog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:13
devices schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:35:
[...]

De online banken in Duitsland geven al langere tijd Visa of Mastercard debitkaarten uit, zoals de DKB, Comdirect, en ING. De ING in Duitsland is een online bank en daar heb ik een account. Eerst kreeg je standaard twee kaarten: een maestro kaart (met Girocard/EC logo) en visa (debit) kaart. Vanaf vorig jaar maart, als ik mij goed herinner, moet je 1 euro per maand betalen voor de maestro kaart. Bij DKB en Comdirect is dat hetzelfde.

Ik heb ook een (gezamelijke) rekening bij een Sparkasse en daar heb ik een maestro met Girocard/EC kaart. In de toekomst gaan ze naar een Visa met Girocard/EC. Ze willen ook het kaartnummer op de kaart laten staan, zodat je hem ook online kunt gebruiken net zoals je gewend bent van een creditkaart. Ik verwacht dat de andere traditionele banken hetzelfde gaan doen.

Qua acceptatie verschilt het erg per regio, want online lees je veel over contant betalen en minder acceptatie van Visa/Mastercard. Waar ik woon betaal ik niks contant en de Visa kaart wordt 99% van de tijd geaccepteerd. Af en toe heb je een kleine bakker, of iets, met een oude betaalterminal.
Kan dit bevestigen. Wij hebben bij ons bijna alleen nog maar Visa/Mastercard Debit kaarten: Bij ING hebben we de Maestro (€1/maand) gestopt en alleen nog de Visa Debit, mijn vriendin heeft nog haar DKB Debitcard, en ik nog wel mijn Sparkassen Maestro kaart, maar die loopt in 2026 af dus zal dan wel een andere krijgen. Al zie ik net wel dat ze op de website al over de nieuwe kaart informeren.

Viel me ook op dat ING met deze transitie het verst lijkt, al vrij vroeg kregen we bericht over dat ze de Maestro kaart willen uitfaseren, dat ie geld gaat kosten, etc. Was toen eerst skeptisch maar nu al helemaal gewend aan het betalen met een Visa Debit (welke ook overal wordt geaccepteerd, ook in Nederland bij de AH bijvoorbeeld).

En zoals je zegt vrij regio-afhankelijk wat betreft contant geld. In de stad sowieso veel met kaart, vrijwel overal.

[ Voor 4% gewijzigd door Malfoi op 22-06-2023 11:24 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 21:47
Soundwork schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:07:
Juist in Zuid Duitsland viel mij op dat juist opeens veel winkels en restaurants opeens een pin apparaat hadden, waarmee ze in brede zin kaart betalingen konden accepteren.

Wat echter ook opviel: bij diverse winkels lukte de betaling met een Nederlandse fysieke pinpas niet, terwijl de digitale pas van dezelfde banken op mijn Iphone en Apple watch prima werkte bij diezelfde zaken. Een electronische pas blijkt toch wel flexibeler dan een plastic bankkaart blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
ucsdcom schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:19:
[...]

Juist in Zuid Duitsland viel mij op dat juist opeens veel winkels en restaurants opeens een pin apparaat hadden, waarmee ze in brede zin kaart betalingen konden accepteren.

Wat echter ook opviel: bij diverse winkels lukte de betaling met een Nederlandse fysieke pinpas niet, terwijl de digitale pas van dezelfde banken op mijn Iphone en Apple watch prima werkte bij diezelfde zaken. Een electronische pas blijkt toch wel flexibeler dan een plastic bankkaart blijkbaar.
Ik ben 2x 4 dagen in Duitsland geweest, in hetzelfde gebied (Rijnland Palts) en daar werkte mijn meastro bankpas bij alle winkels die een betaalautomaat hebben. Ik gebruik geen betalen via Apple- of G-Pay dus daar kan ik niks over zeggen. Wat ook opviel in Duitsland is zodra contactloos betalen limiet is overschreden, je de EMV chip van de pas weer in de automaat moet steken om te transactie met pincode te voltooien. In NL is dat al een tijd geleden uitgeschakeld, daar hoef je alleen de pincode maar in te geven en je hebt alsnog betaald.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
ucsdcom schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:19:
Een virtuele pas (op telefoon / ... middels Apple Pay / Google Play / Garmin Pay / ...) heeft dan ook 0,0 te maken met de echte pas. Je stelt de * Pay variant in op basis van de echte pas, maar dat is puur voor het koppelproces. De virtuele pas is een unieke pas en niet een clone van de echte pas. Zie je bv ook bij OpenBank, naast Google Pay / Apple Pay / Garmin Pay hebben ze ook hun eigen OpenBank Pay, en daarbij is de virtuele pas een Mastercard Debit pas, terwijl de standaard pas die ze je opsturen een Maestro pas is was (sinds deze week zou de standaard pas wel een Mastercard Debit pas zijn en kun je optioneel een Maestro bestellen, voorheen was het andersom en kreeg je Maestro en kon je Mastercard Debit bestellen voor E2 verzendkosten, verder zonder kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Een virtuele pas (op telefoon / ... middels Apple Pay / Google Play / Garmin Pay / ...) heeft dan ook 0,0 te maken met de echte pas. Je stelt de * Pay variant in op basis van de echte pas, maar dat is puur voor het koppelproces. De virtuele pas is een unieke pas en niet een clone van de echte pas. Zie je bv ook bij OpenBank, naast Google Pay / Apple Pay / Garmin Pay hebben ze ook hun eigen OpenBank Pay, en daarbij is de virtuele pas een Mastercard Debit pas, terwijl de standaard pas die ze je opsturen een Maestro pas is was (sinds deze week zou de standaard pas wel een Mastercard Debit pas zijn en kun je optioneel een Maestro bestellen, voorheen was het andersom en kreeg je Maestro en kon je Mastercard Debit bestellen voor E2 verzendkosten, verder zonder kosten).
Is idd afhankelijk van de bank.
NL banken hebben veelal maestro als digitale passen. De andere banken hebben idd een mix van welke card ze in de applepay etc als digitale pas doen.
Zonder extra info van de poster valt er weinig te concluderen :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:29
RobertMe schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Zowel mijn fysieke pas als digitale pas in mijn Google Wallet zijn Maestro passen, inderdaad unieke passen maar gedragen zich het zelfde. Toevallig vandaag voor mijn vrouw haar pas toegevoegd, nu heeft ze ook een Maestro pas en is digitaal nu een Mastercard aangemaakt. Digitaal is bij KNAB de omzetting dus blijkbaar al gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:04
xileS schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:01:
[...]

Ik weet dat CCV mailtjes hierover heeft gestuurd (ik heb zelfs een brief van ABN gezien) en adviseert een nieuw pinapparaat te kopen. Ze hadden vorig jaar ook een 50% korting actie hiervoor lopen, maar ja ik had al gedacht dat niet iedereen gelijk een noodzaak ziet om "weer" een nieuw pinapparaat te moeten kopen (dingen kosten vaak bijna 1000 piek destijds dacht ik). Eerlijk gezegd zag ik die noodzaak ook niet, want er waren geen problemen met de pin en klanten kunnen gewoon hun betalingen doen. Totdat ik voor de zekerheid toch erin ging verdiepen waarom er een nieuw pinapparaat nodig is. Ik had veel vragen, maar helaas kon CCV niet alle vragen beantwoorden (of kreeg zelfs verschillende/verkeerde antwoorden) waardoor ik het ook uitgesteld heb eerst. Er was überhaupt meer dan een half jaar ook geen voorraad voor een vervangend vergelijkbaar model. Pas een paar maanden geleden heb ik een nieuw exemplaar kunnen bemachtigen, terwijl ik ergens mid 2022 al ermee bezig was.

De stekker zal niet zomaar uit de oude CCV Vx570/Vx820-combinatie uitgetrokken worden. Deze accepteert vooralsnog momenteel alsnog 99% van de Nederlandse pinpassen ofzo? Sinds wij wel een geschikt model hebben, hebben wij tot nu toe ook nog geen 1 nieuw debit transactie gehad (alleen een test van mijn eigen pas). Ik verwacht dat de kleine ondernemers pas de noodzaak gaan zien, als ze vaker klanten in de winkel krijgen die niet kunnen pinnen. Volgens mij werden/worden de ondernemers al hierover geïnformeerd per mail/telefonisch. Het zal allemaal nog wel even duren en de 1e grootbank die een nieuwe debitpas uit gaat geven, moeten wij ook nog zien.
toon volledige bericht
En dan zou het mij ook nog niet verbazen als kleine ondernemers wellicht op zo'n moment een alternatief gaan inzetten zoals betalen via QR-code (Tikkie of iDeal) of PayPal o.i.d. Daar zullen vast formeel beperkingen aan zitten maar als het om een enkele klant gaat is dat op de korte termijn mogelijk aantrekkelijker dan een nieuw apparaat kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
bazzemans schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:55:
[...]

En dan zou het mij ook nog niet verbazen als kleine ondernemers wellicht op zo'n moment een alternatief gaan inzetten zoals betalen via QR-code (Tikkie of iDeal) of PayPal o.i.d. Daar zullen vast formeel beperkingen aan zitten maar als het om een enkele klant gaat is dat op de korte termijn mogelijk aantrekkelijker dan een nieuw apparaat kopen.
Wellicht als tijdelijke oplossing, want de normale gratis Tikkie variant is niet voor zakelijke doeleinden bedoeld. Volgens mij controleren ze hier ook wel op. De zakelijke Tikkie variant kost 25 cent per transactie en dan betaal je bij je bank ook nog voor elke transactie regel (8 cent ofzo?) meen ik. Als het vaker op deze manier moet, dan moet de nieuwe pin wel besteld worden neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
xileS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:51:
[...]

Wellicht als tijdelijke oplossing, want de normale gratis Tikkie variant is niet voor zakelijke doeleinden bedoeld. Volgens mij controleren ze hier ook wel op. De zakelijke Tikkie variant kost 25 cent per transactie en dan betaal je bij je bank ook nog voor elke transactie regel (8 cent ofzo?) meen ik. Als het vaker op deze manier moet, dan moet de nieuwe pin wel besteld worden neem ik aan.
Vandaar ook dat ik h"korte termijn" en "formeel beperkingen" opschreef. Daarmee bedoel ik dus respectievelijk tijdelijke oplossing en dat Tikkie bijvoorbeeld niet voor zakelijke doeleinden is bedoeld en daar klaarblijkelijk op gecontroleerd wordt. Zolang het echter om een heel klein percentage van de klanten gaat, is het vast wel mogelijk om onder de radar zo'n oplossing te gebruiken. Zover ik weet maken talloze zzp'ers op kleine schaal gebruik van soortgelijke diensten, zoals bijvoorbeeld bootcamp- en personal trainers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-11-2024
Soundwork schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Wat ook opviel in Duitsland is zodra contactloos betalen limiet is overschreden, je de EMV chip van de pas weer in de automaat moet steken om te transactie met pincode te voltooien. In NL is dat al een tijd geleden uitgeschakeld, daar hoef je alleen de pincode maar in te geven en je hebt alsnog betaald.....
Dat hoeft niet altijd. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik om de pincode werd gevraagd zonder de pas er weer in te hoeven steken. Andere keren moet ik inderdaad de pas er weer in steken. Of dit door het limiet kwam of door de willekeurige authenticatie die je soms krijgt, weet ik niet. Het is in ieder geval niet altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
devices schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Dat hoeft niet altijd. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik om de pincode werd gevraagd zonder de pas er weer in te hoeven steken. Andere keren moet ik inderdaad de pas er weer in steken. Of dit door het limiet kwam of door de willekeurige authenticatie die je soms krijgt, weet ik niet. Het is in ieder geval niet altijd zo.
Dat zou kunnen, maar het valt wel op dat het in het buitenland nog anders ingeregeld is met Maestro betalingen dan bij ons. Ik hoef hier echter nooit meer een pas met EMV chip in te steken, bij welke winkel ik ook ben.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:30
bazzemans schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:55:
[...]

Een QR code op de toonbank is inderdaad een mogelijke tijdelijke oplossing.

Ook is het sinds kort mogelijk om kaartbetalingen te accepteren met een gewone smartphone:
https://www.ccv.eu/nl/betaaloplossingen/betaalapp/softpos/

Dit kan ook een prima tijdelijk alternatief zijn, voor een kleine bakker, om voorlopig Debit mastercard / Visa debit cards te accepteren. Dan kan je de aankoop van een nieuwe (dure) betaalterminal nog even uitstellen, tot een later moment waarop er een aanzienlijk deel Debit Mastercard/Visa debit in omloop is.

(of als softpos bevalt, helemaal nooit meer een dure betaalterminal aanschaffen ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door davides op 23-06-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
davides schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Ook is het sinds kort mogelijk om kaartbetalingen te accepteren met een gewone smartphone:

Dit kan ook een prima tijdelijk alternatief zijn, voor een kleine bakker, om voorlopig Debit mastercard / Visa debit cards te accepteren. Dan kan je de aankoop van een nieuwe (dure) betaalterminal nog even uitstellen, tot een later moment waarop er een aanzienlijk deel Debit Mastercard/Visa debit in omloop is.

(of als softpos bevalt, helemaal nooit meer een dure betaalterminal aanschaffen ;) )
Precies, geen enkele reden voor paniek voor de kleine ondernemer die nog niet over is. Het is vooral even tijdelijk vervelend voor degenen die al over zijn en daardoor geconfronteerd kunnen worden met een kaart die niet functioneerd.

In Aziatische landen, waar cash op heel veel plekken lange tijd de norm was, zie je ook dat ze het gebruik van een terminal helemaal overslaan. Daar maken kleine ondernemers al heel lang gebruik van gratis of veel goedkopere alternatieven (zoals betalen met QR-code en dito dienst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
davides schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Zo'n softpos kan juist duurder uitpakken afhankelijk van wat de transactiekosten zijn.

Transactiekosten
N.t.b.

Deze zijn te zien nog niet bekend, maar dit gaat vast duurder zijn dan een normale pinpas. Kijk maar naar Worldline, zij hebben dit al: https://pinnen.nl/nl/home...nautomaat/smartphone.html

1,69% per transactie. Toen ik dit zag vond ik het gelijk al niet interessant, hopelijk wordt die van CCV interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Soundwork schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Dat zou kunnen, maar het valt wel op dat het in het buitenland nog anders ingeregeld is met Maestro betalingen dan bij ons. Ik hoef hier echter nooit meer een pas met EMV chip in te steken, bij welke winkel ik ook ben.....
Ik heb het met mijn huidige kaart nog niet geprobeerd, ik betaal eigenlijk altijd met mijn telefoon, maar met mijn vorige ing maestrokaart moest ik altijd vragen aan de kassamedewerker de transactie af te breken en dan bij de nieuwe transactie met de chip betalen. Dit was gewoon in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
hcQd schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb het met mijn huidige kaart nog niet geprobeerd, ik betaal eigenlijk altijd met mijn telefoon, maar met mijn vorige ing maestrokaart moest ik altijd vragen aan de kassamedewerker de transactie af te breken en dan bij de nieuwe transactie met de chip betalen. Dit was gewoon in Nederland.
Heel vreemd, nooit gehad. Als ik op de websites van de banken kijk in Nederland (Rabo, ABN-Amro e.d.) dan schrijven ze allemaal dat je alleen nog maar de pincode hoeft in te geven bij contactloos betalen. En dat is ook precies mijn ervaring. Toen NFC payments in Nederland net werd ingevoerd, was dit dus niet zo. Toen moest je altijd de EMV chip gebruiken als je de (dag)limiet was bereikt.

Ik vraag me trouwens af of ze dit systeem op deze wijze voortzetten zodra Mastercard debit en Visa debit het gangbare betaalmiddel zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Soundwork schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:08:
[...]
Heel vreemd, nooit gehad. Als ik op de websites van de banken kijk in Nederland (Rabo, ABN-Amro e.d.) dan schrijven ze allemaal dat je alleen nog maar de pincode hoeft in te geven bij contactloos betalen. En dat is ook precies mijn ervaring. Toen NFC payments in Nederland net werd ingevoerd, was dit dus niet zo. Toen moest je altijd de EMV chip gebruiken als je de (dag)limiet was bereikt.

Ik vraag me trouwens af of ze dit systeem op deze wijze voortzetten zodra Mastercard debit en Visa debit het gangbare betaalmiddel zijn.....
Ongetwijfeld. NFC betalingen met de fysieke pas missen de 2FA die je wel hebt voor een Apple/Googlepay.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
YakuzA schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Ongetwijfeld. NFC betalingen met de fysieke pas missen de 2FA die je wel hebt voor een Apple/Googlepay.
Contactless met de pas is toch ook 2FA als je je pin intoetst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Soundwork schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:08:
[...]

Het kan wellicht ook per bank en of het een particuliere of zakelijke pas is, verschillen. Ik weet toevallig dat ING Zakelijke passen nooit standaard contactloos kunnen betalen (moet je volgens mij via de site aan zetten). Heel verwarrend altijd voor de mensen die dat niet weten, vaak denken ze dat er iets anders aan de hand is.

En bij nieuwe pasjes, moet je altijd eerst 1x de chip en pincode gebruikt hebben, voordat contactloos überhaupt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Wat @Vinnienerd schrijft. Er zijn drie mogelijke factoren. Iets dat je kent/weet; Iets dat je hebt/bezit; en iets dat je bent;. Betalen met de fysieke pas waarbij je de pincode moet invullen is dus 2FA. Je weet de pincode (factor kennis/weten) en hebt de pas (factor bezit). En contactloos betalen zonder pincode is uiteraard nog steeds 1FA.

En v.w.b.betalen met telefoon ligt het er ook aan. Toen ik nog de Rabo Wallet gebruikte hoefde ik de telefoon niet te ontgrendelen om te betalen, dat was dus ook 1FA. Nu ik OpenBank Pay gebruik moet de telefoon wel ontgrendeld zijn (maar in hoeverre dat 2FA is? Sure, je moet "mijn" telefoon hebben (factor bezit) en of het wachtwoord weten (factor kennis) of mijn vingerafdruk "hebben" (factor biometrisch kenmerk), maar hoe makkelijk koppel je mijn rekening aan een "vreemde" telefoon?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzakoerier
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-07-2024
xileS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Zo'n softpos kan juist duurder uitpakken afhankelijk van wat de transactiekosten zijn.

Transactiekosten
N.t.b.

Deze zijn te zien nog niet bekend, maar dit gaat vast duurder zijn dan een normale pinpas. Kijk maar naar Worldline, zij hebben dit al: https://pinnen.nl/nl/home...nautomaat/smartphone.html

1,69% per transactie. Toen ik dit zag vond ik het gelijk al niet interessant, hopelijk wordt die van CCV interessanter.
Hier in België (maar blijkbaar beschikbaar in de hele EU) zie je veel handelaars VivaWallet gebruiken:

https://www.vivawallet.com/be_nl/tap-on-phone-be

Daar kun je blijkbaar de transactiekosten terugverdienen door gebruik van hun zakelijke MasterCard. Lijkt me geen slechte deal. En werkt met vrijwel ieder denkbaar betaalschema.

In Nederland zijn de interchange fees op debetkaarten trouwens beperkt tot 2 cent per transactie, in België wordt er nu ook over gesproken om deze limiet in te voeren. Zou een goede zaak zijn (handiger dan Payconiq QR dat enkel met Belgische kaarten werkt).

[ Voor 15% gewijzigd door Pizzakoerier op 23-06-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Pizzakoerier schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Hier in België (maar blijkbaar beschikbaar in de hele EU) zie je veel handelaars VivaWallet gebruiken:

https://www.vivawallet.com/be_nl/tap-on-phone-be

Daar kun je blijkbaar de transactiekosten terugverdienen door gebruik van hun zakelijke MasterCard. Lijkt me geen slechte deal. En werkt met vrijwel ieder denkbaar betaalschema.

In Nederland zijn de interchange fees op debetkaarten trouwens beperkt tot 2 cent per transactie, in België wordt er nu ook over gesproken om deze limiet in te voeren. Zou een goede zaak zijn (handiger dan Payconiq QR dat enkel met Belgische kaarten werkt).
https://www.vivawallet.com/be_nl/pricing-be ook niet heel goedkoop volgens mij toch? welke limiet bedoel je eigenlijk? meeste ondernemers betalen 6,1 cent per transactie (buiten andere kosten). Vaak is per transactie een vast tarief betalen veel goedkoper dan een percentage moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzakoerier
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-07-2024
xileS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:59:
[...]

https://www.vivawallet.com/be_nl/pricing-be ook niet heel goedkoop volgens mij toch? welke limiet bedoel je eigenlijk? meeste ondernemers betalen 6,1 cent per transactie (buiten andere kosten). Vaak is per transactie een vast tarief betalen veel goedkoper dan een percentage moeten betalen.
Ik bedoelde enkel de interchange fee. Helaas blijft het daar inderdaad niet bij... vandaar dat veel ondernemers hier met Payconiq werken, dat kost voor zakelijk gebruik 6 cent per transactie zonder verdere kosten. Alleen werkt dat enkel met Belgische rekeningen, en dat lijkt me een achteruitgang. Hopelijk kunnen de kosten voor kaartbetalingen in de EU verder gereguleerd/verlaagd worden, het zou zonde zijn als we weer een volledig gefragmenteerde markt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 16:10

djiwie

Wie?

xileS schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Het kan wellicht ook per bank en of het een particuliere of zakelijke pas is, verschillen. Ik weet toevallig dat ING Zakelijke passen nooit standaard contactloos kunnen betalen (moet je volgens mij via de site aan zetten). Heel verwarrend altijd voor de mensen die dat niet weten, vaak denken ze dat er iets anders aan de hand is.
Dat is dan veranderd. Mijn zakelijke ING pas had het wel aanstaan (niet zelf aangezet) en zo heb ik een week lang alle boodschappen per ongeluk zakelijk ipv privé afgerekend 8)7
Overigens zijn alle mobiele passen in de ING app volgens mij Maestro, ik heb daar nog nooit V-Pay gezien. Terwijl de fysieke passen wel 50/50 Maestro/V-Pay zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Werkt google pay wel uberhaupt, lees er best veel negatieve verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Anoniem: 1420638 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:43:
Werkt google pay wel uberhaupt, lees er best veel negatieve verhalen over.
Ik neem aan dat je bedoelt met MasterCard debit in de Google Wallet app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Google Pay/Wallet werkt vaak gewoon hoor. Ik gebruik het icm met N26 en ABN Amro. N26 icm met Google Wallet ook veel in het buitenland gebruikt, gaat prima. Volgens mij in enkele gevallen dat ik wel pasje nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-05 07:00
De nieuwe standaard kaart bij Openbank is nu de debit Mastercard. Zoals verwacht gezien de 1 juli datum van Maestro. Mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
balken07 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:11:
De nieuwe standaard kaart bij Openbank is nu de debit Mastercard. Zoals verwacht gezien de 1 juli datum van Maestro. Mooi :)
Dat was al eerdergeneld toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
balken07 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:11:
Maar krijg je die ook? In het OpenBank topic zijn er al twee geweest die een nieuwe pas besteld hebben maar alsnog een Maestro ontvangen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
In Duitsland zijn er enkele banken die ook na 1 juli voorlopig doorgaan met het uitgeven van Maestro-kaarten. Zie ook dit artikel (in het Duits). Aangezien de Nederlandse grootbanken nog steeds niets van zich hebben laten horen, ook lettende op het feit dat de acceptatie nog niet 100% is, verwacht ik dat het nog wel even duurt voordat er gestart wordt met de uitgifte van Mastercard Debit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Ik heb een Maestro-kaart van OpenBank met Travel+. Ik wil deze komende zomer gaan gebruiken in de USA. Nu begrijp ik dat de acceptatie van Maestro in de USA wat tegenvalt. Eigenlijk wil ik de pas dus vervroegd omzetten naar een Mastercard Debit, met behoud van Travel+. Weet iemand of dat kan? Openbank heeft aangekondigd dat je gratis Travel+ behoudt als je huidige Maestro pas verloopt, maar wat gebeurt er als ik zelf een vervangende pas aanvraag? Als ik dat probeer in de app, dan krijg ik al wel de mededeling dat de nieuwe pas een Mastercard Debit gaat zijn, maar er staat niks over behoud van Travel+ en ook niks over kosten voor de vervangende pas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Ik snap ook niet hoe die betaalvereniging bij een acceptatie van 95% komt. In mijn ervaring ligt het dichter bij 50%. Zelfs de AH bezorgdienst accepteert 'm nog niet kwam ik vanmorgen achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Misschien geven de banken wel kaarten uit met zowel Maestro/V-Pay als Visa/MC debit. Ik kan me herinneren dat ik rond de uitfasering van PIN een kaart had met zowel PIN als Maestro logo, en moest bij sommige automaten ook met 1 en 2 toets kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
Raymon89 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:41:
Ik snap ook niet hoe die betaalvereniging bij een acceptatie van 95% komt. In mijn ervaring ligt het dichter bij 50%. Zelfs de AH bezorgdienst accepteert 'm nog niet kwam ik vanmorgen achter.
Ik ben de laatste twee maanden nergens meer geweigerd met Mastercard. Bij de lokale bakker en ook op de markt in het dorp geen enkel probleem (visboer, kaasboer, slager). Mijn woonplaats heeft ongeveer 12.500 inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk
RobertMe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:00:
[...]

Maar krijg je die ook? In het OpenBank topic zijn er al twee geweest die een nieuwe pas besteld hebben maar alsnog een Maestro ontvangen hebben.
Maar als Openbank zelf 1 juli aangeeft..? Volgens mij is dat toch echt pas zaterdag ;)

EDIT: Dit zie ik op de website als ik mijn pas wil blokkeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JZEBem2BPp1qPuxmPOpJuMbkvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jkxd0dpqvC8YaLbckb5YaF6K.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Elandenmelk op 28-06-2023 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
PhilipsFan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:40:
Ik heb een Maestro-kaart van OpenBank met Travel+. Ik wil deze komende zomer gaan gebruiken in de USA. Nu begrijp ik dat de acceptatie van Maestro in de USA wat tegenvalt. Eigenlijk wil ik de pas dus vervroegd omzetten naar een Mastercard Debit, met behoud van Travel+. Weet iemand of dat kan? Openbank heeft aangekondigd dat je gratis Travel+ behoudt als je huidige Maestro pas verloopt, maar wat gebeurt er als ik zelf een vervangende pas aanvraag? Als ik dat probeer in de app, dan krijg ik al wel de mededeling dat de nieuwe pas een Mastercard Debit gaat zijn, maar er staat niks over behoud van Travel+ en ook niks over kosten voor de vervangende pas...
Dit staat op de website van Openbank bij de veelgestelde vragen (had deze al eerder hier gepost):
Wat is het verschil tussen de Я42 Betaalpas en Я42 Maestro?
De Я42 Betaalpas heeft alle voordelen van de Я42 Maestro. Bovendien kun je er wereldwijd online aankopen mee doen, een hotelovernachting mee reserveren, een auto mee huren, of services mee betalen, zonder dat je de deur uit hoeft.

Klik hier voor een complete vergelijkingstabel van beide passen.

Per 1 juli 2023 geeft Mastercard geen nieuwe Maestro-betaalpassen meer uit. Daarom zijn alle nieuwe Я42-betaalpassen voortaan standaard Mastercard in plaats van Maestro.

De nieuwe Mastercard heeft dezelfde functionaliteiten als de Maestro-betaalpas en wordt wereldwijd beter geaccepteerd. Als je nog Maestro-betaalpassen hebt, dan kun je ze gewoon blijven gebruiken totdat ze verlopen.

Als je recht hebt op gratis Travel+ voor altijd, dan behoud je dit voordeel op je toekomstige Я42 Mastercard Betaalpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
PhilipsFan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:40:
Voor zover ik het gelezen heb zien / zagen ze het als twee producten. De R42 Betaalpas en de R42 Mastercard. Travel+ heb je vervolgens op de R42 Betaalpas, die pas is nu een Maestro pas, en wordt een MasterCard Debit pas, maar het product blijft hetzelfde en op dat product heb je Travel+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Elandenmelk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Maar als Openbank zelf 1 juli aangeeft..? Volgens mij is dat toch echt pas zaterdag ;)

[Afbeelding]
Dan is dat aangepast. Diegene die in het OB topic er over schreven gaven aan dat ze e melding kregen dat het een MC Debit pas zou zijn (maar vervolgens een Maestro ontvangen hebben). Zonder vermelding dat het van 1 juli pas een MC zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
RobertMe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:23:
[...]

Voor zover ik het gelezen heb zien / zagen ze het als twee producten. De R42 Betaalpas en de R42 Mastercard. Travel+ heb je vervolgens op de R42 Betaalpas, die pas is nu een Maestro pas, en wordt een MasterCard Debit pas, maar het product blijft hetzelfde en op dat product heb je Travel+.
Ja, maar dat is dus het gekke. Ik heb een R42 Betaalpas Maestro, hierop zit Travel+, maar ik heb ook een R42 Betaalpas (wat dus een Mastercard Debit is en waar ik 2 euro verzendkosten voor moest betalen), maar daar kreeg ik geen Travel+ op. Dus als die eerste (Maestro) pas wordt vervangen en ik krijg dan een Mastercard betaalpas, heb ik dan 2 exact dezelfde soort passen? En heb ik dan alleen op de eerste Travel+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
PhilipsFan schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Ja, maar dat is dus het gekke. Ik heb een R42 Betaalpas Maestro, hierop zit Travel+, maar ik heb ook een R42 Betaalpas (wat dus een Mastercard Debit is en waar ik 2 euro verzendkosten voor moest betalen), maar daar kreeg ik geen Travel+ op. Dus als die eerste (Maestro) pas wordt vervangen en ik krijg dan een Mastercard betaalpas, heb ik dan 2 exact dezelfde soort passen? En heb ik dan alleen op de eerste Travel+?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
Elandenmelk schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]
Bij het aanvragen van een vervangende pas geeft OpenBank met een banner zelfs aan dat je een Mastercard gaat krijgen. Nergens wordt daar iets benoemd vanaf 1 juli. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_By7FUo47kvFzkAWgPNiJLrv0Q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9IlJffylDCNF4H9ehuQsVbL.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Zie dat je een schermprint van de site had toegevoegd. Via de app wordt 1 juli dus niet benoemd... Maar ben benieuwd of het dan ook echt zo gaat zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Nuevocasa op 28-06-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:07
Over wat voor kaart heb je het? Mastercard debit werkt voor mij in meer dan 95% van de plaatsen, inclusief kleine winkels en horeca in kleine plaatsjes. Ik kan me de afgelopen maanden één keer herinneren dat ik een Maestro pas moest pakken.

Mastercard/Visa credit wordt nog vrijwel even slecht geaccepteerd als een paar jaar geleden, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
alson schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Over wat voor kaart heb je het? Mastercard debit werkt voor mij in meer dan 95% van de plaatsen, inclusief kleine winkels en horeca in kleine plaatsjes. Ik kan me de afgelopen maanden één keer herinneren dat ik een Maestro pas moest pakken.

Mastercard/Visa credit wordt nog vrijwel even slecht geaccepteerd als een paar jaar geleden, volgens mij.
Ik heb het over mijn (Revolut) VISA debit.
Ik mag hopen dat er geen verschil in acceptatie is / gaat ontstaan tussen MC en VISA acceptatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balken07
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-05 07:00
RobertMe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:00:
[...]

Kwestie van tijd gok ik. Op de website is alles al bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:34
Ik snap dat wel, betaal namelijk vrijwel alles met m'n Plutus Visa kaart. 95% komt wel aardig overeen, zou het zelf nog iets hoger geschat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ben benieuwd wat er nu echt gaat veranderen vanaf morgen, mijn persoonlijke ervaring is dat in best veel ketens er al met master en visa debit card betaald kan worden. Het is nu wel akelig stil rond de 3 grote Nederlandse banken.
Pagina: 1 ... 14 ... 39 Laatste